ph4ge schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:16:
Ajax maar vooral PSV zijn ook gewoon in een uitzonderlijk goede vorm die je normaal gesproken geen heel seizoen volhoudt, het valt allemaal goed qua schorsingen, blessures, arbitrage, winnen in de laatste minuut etc. Ik vind het echt te vroeg voor dit soort structurele conclusies. 9 keer op rij winnen is indrukwekkend, maar nog geen prijs, het is pas oktober.
Overigens zijn de gebruikelijke subtoppers ook in slechte vorm, getuige Heracles en VVV in de top 5. AZ, Vitesse en Utrecht kunnen volgens mij ook een stuk beter.
PSV wint 9 wedstrijden op rij met doelcijfers 36-3.
Dat is inderdaad uitzonderlijk goed en dit houdt PSV inderdaad geen heel seizoen vol (gaf Van Bommel na de wedstrijd tegen Emmen zelf ook aan), maar dat het meezit vind ik te makkelijk.
Tegen Fortuna en PEC kwam de winst nog uit de tenen, maar sinds de 2e wedstrijd tegen BATE scoort PSV aan de lopende band. De wedstrijd tegen notabene NAC was nog de minste, 'slechts' 0-2.
Ajax heeft al tegen Vitesse, AZ en Heerenveen gespeeld en won met 2x 4-0 en 1x 5-0.
Dat zijn dus inmaakpartijen geweest en dat is geen toeval. Vitesse gaat tijd nodig hebben (eigen schuld) en mist Matavz (pech met zware blessure). AZ heeft zichzelf in de problemen gebracht door de talenten te overschatten en de vervangingen voor Weghorst en Jahanbakhsh van onvoldoende kwaliteit te laten zijn en ze ook nog te laat te halen (Huiberts zal zijn kruideniersmentaliteit moeten loslaten, kwaliteit kost geld). Utrecht had nooit door moeten gaan met De Jong en heeft daarna in mijn ogen een foute keuze gemaakt met Advocaat, die krabbelen wel redelijk omhoog maar dat kost tijd en dus punten. Heerenveen is al jaren aan het wegzakken, dat is tegenwoordig eigenlijk meer middenmoot dan subtop.
Heracles daarentegen heeft een prima ploeg en de technische staf heeft een geweldige keuze gemaakt met het aanstellen van hoofdcoach Wormuth, ik zie ze daarom lang meedraaien in de top 5.
Het is heel normaal dat PSV en Ajax spelers halen uit de subtop van de Eredivisie, maar kun jij momenteel ook maar 1 speler uit de subtop/middenmoot noemen die in de basis zou kunnen staan bij PSV of Ajax?
Het is dit seizoen vrij droevig gesteld op dat gebied. Dus zo gewaagd vind ik het helemaal niet om nu al te concluderen dat PSV en Ajax veruit de beste teams zijn dit seizoen.