Ik kwam via via op dit topic terecht en ben het wel gedeeltelijk eens. Alleen het moment dat er topics gewijd moeten worden over omgangsvormen dan gaat er ergens structureel iets mis.
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:51:
Als ik de reacties zo lees komt het eigenlijk op twee dingen neer. De kwaliteit van de topic start moet omhoog en mensen moeten constructiever reageren. Je zegt immers hetzelfde maar dan zonder de onnodige sneer.
Ik denk dat we meer hebben aan ideeën over hoe we de luie / onwetende topic starters een beter topic kunnen laten maken dan erover zeuren. Het lezen van de guidelines gebeurt nou eenmaal niet en er wordt ook niet streng op gemodereerd.
Zomaar ideetjes
- Strenger modereren
- Topics on hold zetten
- Guidelines duidelijker en compacter weergeven, mensen zijn van nature nou eenmaal lui. Makkelijker maken, hoe gestoord het eigenlijk ook is, zou Tweakers enorm kunnen verbeteren
- Nieuwe leden over een tijdspan tips mailen of als notificatie geven over hoe je een goed topic maakt
- Topic kwaliteit meter
Wat betreft de snerende reacties. Waarom niet een vriendelijkheid policy maken of een keer een mededeling op het forum dat het ook gewoon op een constructieve manier kan? Het kost namelijk geen extra moeite en je bereikt er zo veel meer mee.
[...]
Mij nog nooit overkomen maar ik irriteer me er gewoon aan dat vrijwel elk topic dat ik open zo begint. Ik vind het zo jammer dat Tweakers niet meer zo leuk is als het was mede door dit soort reacties en het elitaire betweterige gedrag van een deel van de Tweakers.
Volgens mij is tweakers nog net zo leuk als eerder. Elke periode heeft wel zijn goede/negatieve dingen. Vroeger was alles beter? Echt niet.
Op zich goede ideeën, maar zoals het beleid nu is, is er niet veel mis mee.
1. strenger modereren?
// mag van mij wel wat minder.
2. Topics on hold
// Dit gebeurde in het crypto topic regelmatig. Het was alleen vaak nodig, waardoor het uiteindelijk dus geen oplossing was
3. guidelnes
// Die zijn er al genoeg. Mensen moeten idd leren lezen, maar we kunnen ze er altijd even op wijzen, mochten ze het niet gezien hebben.
4. Tips mailen.
// mensen die het forum niet lezen, zullen zo'n mail ook niet lezen (aanname)
5. Topic kwaliteit meter
// hoe wil je dit inzetten?
Wat een (nieuwe) gebruiker zich moet realiseren is dat Tweakers geen winkel/helpdesk is. Je moet er wat moeite voor doen. Als je dat niet wilt, dan kun je een kort antwoord terug verwachten. Je vraagt namelijk om mensen om tijd te maken voor jouw probleem. Als je daar het fatsoen niet voor op kunt brengen, zou ik ook vrij kort kunnen zijn in mijn antwoorden.
Anderzijds,
Als je besluit om een post te bekijken die informatie mist, hoef je alleen maar de TS erop te wijzen (linkje naar beleid, pricewatch, eigen inbreng) etc, aan te kaarten. Als je dat op een normale manier verteld en soms ook waarom dan wordt er meestal prima op gereageerd. Een beetje humor erin om het ijs te breken werkt ook vaak prima en dan heb je eigenlijk bovenstaand punt al opgelost.
Indien dit nog niet het geval is? > TR
Reageert TS niet zo goed? check zijn posthistorie indien die er is. Meestal kun je wel achterhalen hoe je zo iemand kan benaderen. Zo niet? > TR
Ga een week in desktopadvies zitten en dezelfde vragen komen genoeg voorbij. Is goed voor je geduld;). Ik heb er een template voor gemaakt, die ik post als een gebruiker te weinig info geeft. Niks mis mee. Zet een gebruiker aan tot nadenken, vraag vriendelijk dat daar die template voor was in zijn OP die hij niet ingevuld heeft. (ik zal eerlijk zijn, die fout heb ik ook gemaakt en ben daar destijds netjes op gewezen).
De posts van TS zijn vaak om te huilen, maar als je als community besluit om op dezelfde manier te reageren bereik je het tegenovergestelde. Je jaagt mensen weg.
Ik ben onderdeel van een community en ben in het verleden ook geholpen en heb genoeg info verzameld op Tweakers. Dan is het toch mooi dat ik mogelijk ook iets terug kan doen voor een nieuwe of andere gebruiker, dat je soms iemand nog een beetje op moet voeden, prima. Als ik mij niet in dat beleid kan vinden dan zal ik een ander forum moeten gaan zoeken waar ik dat wel heb.
Je wil een forum/community opbouwen/behouden, maar elke vraag wordt in eerste instantie de grond ingeboord. Dan wil je geen community zijn, dan wil je autoriteit uitstralen en dat is voor mij precies de reden waar het fout gaat. Help elkaar gewoon, zo moeilijk is dat niet. Ik heb ook wel eens posts van: pff. daar is er weer één. Lekker laten lopen, er zijn meer community members die daarop kunnen reageren, maar van sommige antwoorden krijg ik ook kromme tenen.
Een community ben je samen. Het lijkt mij niet de bedoeling dat we continue door modjes op onze vingers getikt moeten worden over normale omgangsvormen met elkaar. Je mag ook rustig een mede tweaker op zijn plaats zetten dat een constructief antwoord gewenst is, maar houdt het normaal.
Al met al: wees gewoon wat vriendelijker voor elkaar en neem soms even afstand van bepaalde categoriën of forumdelen.