Giftige eerste reactie op elke topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 14.385 views

Acties:
  • +86 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Een topic vinden waar de eerste reactie niet "wat had bedrijf x te zeggen toen je deze vraag stelde" hier op Tweakers is zeldzaam en ik wordt er dood moe van!

Mijn inziens is dit een kansloze passief agressieve reactie. Iemand start een topic voor advies, vaak is direct een bedrijf benaderen juist niet slim en wil je juist eerste advies inwinnen.

Tweakers is tegenwoordig een plek vol met zure mensen geworden. Laat Tweakers niet het zelfde lot volgen als Stack Overflow waar nieuwkomers zich niet eens meer welkom voelen. Ik vind het in ieder geval niet meer prettig om hier een topic te starten omdat ik al direct weet wat de eerste reactie gaat zijn.

Wil je dan toch suggereren dat de TS contact op zou moeten nemen met bedrijf x dan kan dat ook anders. "Misschien is het handig om contact op te nemen met" of "Heb je al contact op genomen met x, wellicht dat zij je wat meer kunnen vertellen" in plaats van passief agressief "Wat had bedrijf x te zeggen toen je deze vraag stelde".

Wat mij betreft mag op dit soort reacties een waarschuwing komen. Zo kan Tweakers tenminste wel een gezellige en open plek zijn om je vragen te stellen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Dit is al eens besproken, En wat zei $bla toen je die vraag stelde?

Verder ben ik het er wel mee eens dat de manier waarop niet zo netjes is (vaak erg betweterig), maarja, het is in de meeste gevallen wel een zeer obvious overgeslagen stap door de TS. Ook Tweakers kunnen vaak niet het werk van [bedrijf x] overnemen. Of anders vermeld je als TS waarom je ervoor gekozen hebt om dus niet eerst contact op te nemen met het bedrijf.

[ Voor 71% gewijzigd door eric.1 op 05-05-2018 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Er zijn maar weinig topics waar eerst contact opnemen echt de overduidelijke stap is. Vaak gaat het om advies vragen omtrent RMA's of vreemde facturen. Als je je verspreekt en het bedrijf noteert dat kan dit nadelig zijn.

Maar nogmaals, als het dan wel de overduidelijke stap is om eerst zelf contact op te nemen kan er ook niet passief agressief gereageerd worden maar zoals een van de bovenstaande voorbeelden. Sommige mensen, ik noem geen namen, maken er zelfs een spelletje van om zo snel mogelijk te reageren met zo'n reactie. Er zijn een paar personen die ik bijna altijd als eerste zie reageren.

Ik wist van het bestaan van dat topic af maar er is niet echt een reactie of er actie wordt ondernomen of het prima gedrag is vanuit een mod. Alleen meningen van mods. Vandaar nogmaals dit topic.

[ Voor 14% gewijzigd door Tim.k op 05-05-2018 18:54 ]

Acties:
  • +97 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:37:
Een topic vinden waar de eerste reactie niet "wat had bedrijf x te zeggen toen je deze vraag stelde" hier op Tweakers is zeldzaam en ik wordt er dood moe van!

Mijn inziens is dit een kansloze passief agressieve reactie. Iemand start een topic voor advies, vaak is direct een bedrijf benaderen juist niet slim en wil je juist eerste advies inwinnen.

Tweakers is tegenwoordig een plek vol met zure mensen geworden. Laat Tweakers niet het zelfde lot volgen als Stack Overflow waar nieuwkomers zich niet eens meer welkom voelen. Ik vind het in ieder geval niet meer prettig om hier een topic te starten omdat ik al direct weet wat de eerste reactie gaat zijn.

Wil je dan toch suggereren dat de TS contact op zou moeten nemen met bedrijf x dan kan dat ook anders. "Misschien is het handig om contact op te nemen met" of "Heb je al contact op genomen met x, wellicht dat zij je wat meer kunnen vertellen" in plaats van passief agressief "Wat had bedrijf x te zeggen toen je deze vraag stelde".

Wat mij betreft mag op dit soort reacties een waarschuwing komen. Zo kan Tweakers tenminste wel een gezellige en open plek zijn om je vragen te stellen.
Wat zei tweakers toen je ze deze vraag stelde?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik begrijp je punt, maar aan de andere kant zijn er ook wel veel mensen die een topic openen waarvan het beste advies écht is om contact op te nemen met bedrijf X. Daar zijn tientallen voorbeelden van hier op tweakers. Het lijkt er af en toe op alsof mensen te verlegen zijn om even te bellen met een bedrijf. De meeste bedrijven gaan je echt wel helpen met een probleem. Heleboel problemen worden dus gepost terwijl de oplossing obvious is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Mandrake466 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:02:
[...]

Wat zei tweakers toen je ze deze vraag stelde?
Haha, die kon ik verwachten. Bij deze is de vraag gesteld 8)7
upje schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:03:
Ik begrijp je punt, maar aan de andere kant zijn er ook wel veel mensen die een topic openen waarvan het beste advies écht is om contact op te nemen met bedrijf X. Daar zijn tientallen voorbeelden van hier op tweakers. Het lijkt er af en toe op alsof mensen te verlegen zijn om even te bellen met een bedrijf. De meeste bedrijven gaan je echt wel helpen met een probleem. Heleboel problemen worden dus gepost terwijl de oplossing obvious is.
Mee eens, dat is mijn punt ook niet. Het gaat mij op de manier waarop gereageerd wordt. Dit kan ook anders zoals de voorbeelden in mijn start post.

[ Voor 59% gewijzigd door Tim.k op 05-05-2018 19:04 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:05
Het kan allemaal idd wezen dat er vaak misschien beetje passief agressief gereageerd word, maar vaak zijn de openingsposten ook gewoon waardeloos terwijl er gewoon richtlijnen zijn. Zo heel moeilijk is het niet.
En kan begrijpen dat mensen die in een bepaalde categorie erg aanwezig zijn na een tijdje wel gehad hebben met dezelfde vraag.

Bv de vraag welke pc voor deze budget of welke is beter. Terwijl exact dezelfde onderwerp wel 100x aanwezig is en er ook nog eens een geweldige budget pc van de maand sector aanwezig is.
Mensen lijken tegenwoordig ook erg lui, om zelf informatie in te winnen en verwachten altijd dat iemand anders het handklaar voor ze neerlegt.

Dan kan ik begrijpen dat je na de 20e keer toch zoiets heb van wtf is dit.
Ook een nieuwkomer mag iets meer tijd investeren. Vaak is er bij de openingspost ook geen duidelijk beeld te schetsen ,omdat er te weinig info aanwezig is of omdat het gewoon een warboel van een verhaal is.

Maar voor de rest heb je opzich best een punt, maar dat is heus niet om de nieuwe mensen te pesten.
bij een correct openingspost word er gewoon correct en netjes advies aangeboden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Wat @Fordius zegt dus. Er zijn echt teveel users die te lui zijn om zelf eerst eens wat uit te zoeken en hun vraag hier maar neer plempen. Vaak ook nog nieuwe users. Zelf kom ik hier ook al heel wat jaartjes, heb genoeg vragen gehad maar heb zelden een topic hoeven openen omdat het antwoord al te vinden was. De laatste keer dat ik een topic opende heb ik ook gewoon tijd en moeite in m'n TS gestopt en dat zie je ook meteen in de antwoorden terug. Allemaal behulpzaam.
Dus misschien kun je de vraag stellen waarom er zoveel topic starters schijnbaar te lui zijn om zelf wat moeite te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Ik kan me de frustratie heel goed voorstellen. Maar wees dan de verstandigste en reageer gewoon niet. Als iemand geen moeite doet, waarom zou je diegene dan überhaupt willen helpen?

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit een richtlijn gelezen heb*, en met mij veel mensen niet. Waarom, luiheid denk ik, misschien dat het een idee is om voor je een post kunt maken een "flashy" melding te maken met de belangrijkste punten met doorlink mogelijkheid naar de richtlijnen. Of topics on hold zetten die niet voldoen aan de richtlijnen.

* = Ik formulier mijn start post altijd duidelijk met o.a. wat ik zelf al geprobeerd heb, dat vind ik immers vanzelfsprekend.
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:23:
Dus misschien kun je de vraag stellen waarom er zoveel topic starters schijnbaar te lui zijn om zelf wat moeite te doen?
Misschien is dat wel wat, een topic om te brainstormen hoe je de luie / nieuwe Tweakers motiveert om toch een goed topic te maken. Dit klinkt als de wereld op zijn kop maar het is daadwerkelijk een probleem op Tweakers wat misschien wel opgelost kan worden. Het zou Tweakers er een stuk gezelliger op maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Tim.k op 05-05-2018 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 20:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:23:
* = Ik formulier mijn start post altijd duidelijk met o.a. wat ik zelf al geprobeerd heb, dat vind ik immers vanzelfsprekend.
Het is prettig dat jij zo denkt en handelt d:)b, maar helaas is er een grote groep die dat niet vanzelfsprekend vindt.

Edit: ondanks dat het soms erg jeukt om kortaf te reageren, probeer ik toch altijd enkel het TR knopje aan te klikken en dan hoop ik dat de crew de nodige maatregelen neemt. Wat vaak ook redelijk snel gebeurt. Maar wat mij betreft mag het beleid voor hardleerse users (die van alles maar een nieuw topic maken) nog wel wat strenger.

[ Voor 32% gewijzigd door SayWhatAgain! op 05-05-2018 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
De toon komt waarschijnlijk doordat er tegenwoordig genoeg mensen zijn die verwachten dat alles wordt voorgekauwd.
Even een snel voorbeeldje:
iPhone kopen op Amazon.de

Waarom is "probeer het eens" niet stap 1 geweest? Hoe kan een topic openen simpeler zijn dan gewoon even proberen of je kunt bestellen?

Of nog beter, deze:
Marktplaats Console gekocht.

Al een topic openen terwijl er concreet nog weinig aan de hand is. In zo'n geval kunnen wij ook weinig kunnen doen met zo'n situatie. Er zijn tig verklaringen voor een gewichtsverschil. Even afwachten totdat er meer informatie is, is dan echt de beste oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Ik denk dat we nog wel 100 posts kunnen plaatsen met dat het logisch is dat zo gereageerd wordt. Ik ben het 100% eens met dat er veel topics niet reactie waardig zijn maar dat haalt nog niet weg dat er niet zo bot gereageerd hoeft te worden.

Mijn inziens is het heel simpel, je reageert of op een normale toon of je reageert gewoon niet. Diegene steekt geen moeite in zijn topic, waarom zou jij dan moeite nemen om te reageren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:23
Er is wat mij betreft niks mis met deze fp antwoorden vaak zijn deze topics van zulke trieste waarde. Soms snap ik echt niet dat je je helemaal op tweakers gaat registreren een halve vraag neer zet en dan ook nog wat verwacht. Zeker als het dan ook nog eens duidelijk is dat de helpdesk van bedrijf x hier 100% een antwoord op heeft.

Maargoed de nieuwe aanwas huismoeders dumpt hun vraag en reageerd vervolgens toch nooit meer op hun topic....
Als je dan gelijk ff regelt dat kansloze topics niet meer aangemaakt worden zodat we alleen topics van een bepaalt niveau hebben dan zijn we ook gelijk van dat probleem af :+

[ Voor 42% gewijzigd door HKLM_ op 05-05-2018 19:55 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Zoals al genoemd is dit al eens eerder ter sprake gekomen... en in die discussie kwam men er eigenlijk ook niet uit.

Persoonlijk vind ik het geen 'kansloze passief aggresieve' reactie, het is zoals al genoemd vaak het enige eerste wat je bij 99 van de 100 topics eigenlijk wel moet plaatsen omdat enige inzet van een topic starter vaak geheel ontbreekt. Tweakers is geen helpdesk in de zin dat je er een vraag kan neerzetten zonder zelf ook maar enige vorm van inzet te vertonen, die inzet wordt van je verwacht.

Enige punt van kritiek die je kan hebben is de manier waarop de vraag wordt gesteld, niet dat de vraag wordt gesteld. Probeer het eens van de andere kant te bekijken, veel welwillende helpende handen hier op Tweakers die keer op keer hetzelfde pad moeten bewandelen omdat een topic start telkens hetzelfde 'ik doe er zelf geen moeite voor, bedenken jullie het maar voor mij' niveau heeft... dan verwatert enige vorm van net formuleren van een vraag ook op een gegeven moment en krijg je gewoon het meest directe antwoord of vraag.
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:37:
Daar ben ik het toch echt niet mee eens, Tweakers is imo juist een plek geworden waar veel (nieuwe) mensen naartoe komen maar niet de moeite nemen om even de huisregels door te nemen of zelfs maar de introductie tekst te lezen bij het openen van een topic, waardoor er allemaal topics worden geopend waar geen zinnig antwoord op te geven is. Dat je na topic het zoveelste topic dan een keer een "zure" reactie krijgt is dan ook helemaal niet raar.

Als jij het niet meer prettig vind om een topic te openen dan kan ik daaruit alleen maar concluderen dat je dus eigenlijk telkens erop gewezen moet worden dat je topic start niet voldoet, waar komt dat gevoel anders vandaan? Contact opnemen met bedrijf X waar je een probleem mee hebt voordat je een topic opent, of zelf wat onderzoek doen naar een product waar je vragen over hebt is wat je mag verwachten van iemand die hulp nodig heeft.
Nee, dat is de omgekeerde wereld... mensen die de topics openen en die daar niet genoeg moeite voor doen horen de waarschuwingen te krijgen (en die krijgen ze gelukkig meestal ook, topics worden er zelfs door gesloten). Als iedereen die een handje wil helpen en telkens naar de bekende weg moeten vragen hiervoor ook nog eens bestraft worden, dan zullen ze snel weg zijn en dan blijft er helemaal niets meer over van het forum.

TL;DR het enige verbeterpunt wat ik hier zie liggen mbt de eerste reactie op een topic is dat men goed bij zichzelf stil mag gaan staan over hoe je een reactie plaatst... het kost niet veel moeite om je zin iets anders te formuleren waardoor het wat minder 'giftig' overkomt. Daarbij wel heel erg hard benadrukkende dat het probleem in deze zeker niet bij de helpende hand ligt, maar bij de persoon die om hulp vraagt... het is actie reactie.

[ Voor 53% gewijzigd door MicGlou op 05-05-2018 20:03 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Het is verworden tot een troll en ondergetekende modereert het als zodanig in toepasselijke gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
@MicGlou Het is mij eenmaal overkomen dat ik gevraagd werd voor wat meer informatie, al was mijn start post al aardig compleet. Het was informatie waar ik zelf niet bij stilgestaan had. Waarom ik het niet meer prettig vind is niet alleen om dit soort eerste reacties maar de algemene houding van Tweakers. Het elitere en betweterige gedrag komt mij de neus uit. Gelukkig is het overgrote deel van de gebruikers wel vriendelijk maar je hebt bijna altijd wel iemand die zonder fatsoen reageert.

Waarom is het de omgekeerde wereld dat mensen geattendeerd worden op niet sociaal gedrag? Dat je iemand er op wijst dat ze contact kunnen opnemen met bedrijf x is prima maar dat kan gewoon op een normale toon of je reageert gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Tim.k post je deze vraag discussie omdat je het veel ziet op Tweakers.net? Of omdat je het zelf bent overkomen?

Wat is er overigens mis met "Ik heb nog geen contact opgenomen met xxx want ik wil eerst meer informatie inwinnen." Dit geeft direct aan dat je er wel over nagedacht hebt, maar het bewust niet doet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

SayWhatAgain! schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:23:
Wat @Fordius zegt dus. Er zijn echt teveel users die te lui zijn om zelf eerst eens wat uit te zoeken en hun vraag hier maar neer plempen. Vaak ook nog nieuwe users. Zelf kom ik hier ook al heel wat jaartjes, heb genoeg vragen gehad maar heb zelden een topic hoeven openen omdat het antwoord al te vinden was. De laatste keer dat ik een topic opende heb ik ook gewoon tijd en moeite in m'n TS gestopt en dat zie je ook meteen in de antwoorden terug. Allemaal behulpzaam.
Wat je beschrijft is denk ik parallel waar met wat TS juist beschrijft, maar hoe is in jouw verhaal een "wat zei X toen je ze belde?"-reactie zinvol? Als er problemen zijn met een TS maak je een topic report aan en hou je je snavel, maar tegenwoordig lijkt men op een soort superieure manier nog even te stoken in van die typische "wat zei X toen je ze belde"-vorm, terwijl die persoon wel degelijk weet dat dat contact er nog niet is geweest. Een vrij irritante communicatievorm die je hier inderdaad steeds vaker ziet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:24:
@MicGlou Het is mij eenmaal overkomen dat ik gevraagd werd voor wat meer informatie, al was mijn start post al aardig compleet. Het was informatie waar ik zelf niet bij stilgestaan had. Waarom ik het niet meer prettig vind is niet alleen om dit soort eerste reacties maar de algemene houding van Tweakers. Het elitere en betweterige gedrag komt mij de neus uit. Gelukkig is het overgrote deel van de gebruikers wel vriendelijk maar je hebt bijna altijd wel iemand die zonder fatsoen reageert.

Waarom is het de omgekeerde wereld dat mensen geattendeerd worden op niet sociaal gedrag? Dat je iemand er op wijst dat ze contact kunnen opnemen met bedrijf x is prima maar dat kan gewoon op een normale toon of je reageert gewoon niet.
Omdat zoals ik al aangaf het een actie-reactie situatie is, daarmee praat ik uiteraard de manier van reageren niet goed, maar betrek ik ook de de persoon die het bewuste topic heeft geopend in de discussie omdat het daar begint.

Verder kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat jij je het plezier misschien niet moet laten vergallen door die paar 'elitaire en betweterige' gebruikers... het is niet meer dan een weerspiegeling van de maatschappij: er zitten altijd wel een paar zure appels tussen de zoete.

Overigens wil ik nog wel even opmerken dat asociaal gedrag/reageren toch wel erg subjectief is, persoonlijk vind ik een reactie in de strekking van ''wat zei bedrijf X toen je het ze vroeg?" nog zeker niet in het hokje asociaal vallen, het is direct en eventueel wat kort door de bocht, maar asociaal of ongewenst gedrag vind ik het niet... het kan veel erger.
MsG schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Wat je beschrijft is denk ik parallel waar met wat TS juist beschrijft, maar hoe is in jouw verhaal een "wat zei X toen je ze belde?"-reactie zinvol? Als er problemen zijn met een TS maak je een topic report aan en hou je je snavel, maar tegenwoordig lijkt men op een soort superieure manier nog even te stoken in van die typische "wat zei X toen je ze belde"-vorm, terwijl die persoon wel degelijk weet dat dat contact er nog niet is geweest. Een vrij irritante communicatievorm die je hier inderdaad steeds vaker ziet.
Jij doet nu toch wel een aantal aannames die in de meeste gevallen niet kloppen... want die vraag is zeker wel zinvol, als het niet in de topic start staat is het toch best een belangrijk stukje informatie om te hebben om te kunnen helpen, hoe vervelend is het om telkens weer diezelfde vragen te moeten stellen, in sommige gevallen zijn het zelfs telkens dezelfde personen!

Het is jammer dat je de discussie alleen belicht vanuit het perspectief van de vrager, want ik kan je vertellen dat het ook donders irritant is dat je bij bijna ieder topic opnieuw daarover moet beginnen omdat de vrager geen moeite heeft gestoken in het eigen vraagstuk. Op een enkeling na die ook werkelijk voor Tweakers werkt, krijgt niemand ervoor betaald... het is hobby, vrije tijd die men steekt in het helpen van anderen die in veel gevallen zelf er min mogelijk moeite in lijken steken... In mijn boekje staat dat een stuk hoger op de lijst van irritaties dan iemand die wil en kan helpen maar dit dan in bepaalde gevallen niet altijd even handig doet, of zoals het door jou genoemd wordt 'superieur gedrag'. Sta daar ajb ook eens even bij stil... ik heb het al eerder gezegd: het is actie-reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het gaat mij, en wellicht de TS ook, helemaal niet om die vraag. Maar waar jij er blijkbaar een oprechte vraag in ziet, zie ik er, zeker op de vorm van "enne wat zei X toen je ze belde?" zie ik er domweg een sneer in.

Constructieve vormen als: "Kan je ze niet beter even bellen?" of "Waarom heb je ze nog niet gebeld?, etc. in normale vraagvorm kunnen zeker relevant zijn voor het topic. Maar in die vervelende betweterige sneervorm zoals ik hem 999 van de 1000 keer zie, is er geen enkel sprankje oprechtheid aan de vraag te zien, maar meer een verpakte kritiek op de startpost of starter.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 20:40
@MsG Even aanvullend op jouw laatste alinea. Ik zie de betweterige vorm vaak zelfs als een FRIST!-achtige opmerking. Niet eens verpakte kritiek, maar gewoonweg arrogantie om het fictieve karma getalletje maar weer op te drijven. Ook valt het mij op dat het vaak dezelfde mensen zijn die in de eerste 5 - 10 posts staan. Daarbij reageren ze ook regelmatig op elkaar, waardoor het mij tevens opvalt dat een topic binnen 25 posts al compleet off-topic is. Daar stoor ik mij eigenlijk meer aan.

@Tim.k In essentie ben ik het eens met je en als @Rukapul ook zegt dat hij dit strak moddereert, dan moeten we hem maar op z'n blauwe ogen geloven. Helaas komen onderwerpen zoals deze met enige regelmaat terug hier. Waar het een paar jaar geleden vaak over de kwaliteit van topicstarts of überhaupt GoT ging, gaat het nu vaak over de kwaliteit van reacties. Zelf merk ik dat vooral de duimpjes / Henk-knop erg veel toegevoegde waarde hebben op een topic. Het is wat makkelijker te filteren welke reacties daadwerkelijk de moeite waard zijn om te lezen.

Maar specifiek jouw vraag, maak ik inderdaad vaak gewoon een TR aan ipv een arrogante reactie te geven. Want: wat u niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Als ik de reacties zo lees komt het eigenlijk op twee dingen neer. De kwaliteit van de topic start moet omhoog en mensen moeten constructiever reageren. Je zegt immers hetzelfde maar dan zonder de onnodige sneer.

Ik denk dat we meer hebben aan ideeën over hoe we de luie / onwetende topic starters een beter topic kunnen laten maken dan erover zeuren. Het lezen van de guidelines gebeurt nou eenmaal niet en er wordt ook niet streng op gemodereerd.

Zomaar ideetjes
  • Strenger modereren
  • Topics on hold zetten
  • Guidelines duidelijker en compacter weergeven, mensen zijn van nature nou eenmaal lui. Makkelijker maken, hoe gestoord het eigenlijk ook is, zou Tweakers enorm kunnen verbeteren
  • Nieuwe leden over een tijdspan tips mailen of als notificatie geven over hoe je een goed topic maakt
  • Topic kwaliteit meter
Wat betreft de snerende reacties. Waarom niet een vriendelijkheid policy maken of een keer een mededeling op het forum dat het ook gewoon op een constructieve manier kan? Het kost namelijk geen extra moeite en je bereikt er zo veel meer mee. Ik vind het zo raar dat je op internet met dit soort reacties zomaar weg kan, hoef je op de werkvloer niet te doen...
True schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:40:
@Tim.k post je deze vraag discussie omdat je het veel ziet op Tweakers.net? Of omdat je het zelf bent overkomen?

Wat is er overigens mis met "Ik heb nog geen contact opgenomen met xxx want ik wil eerst meer informatie inwinnen." Dit geeft direct aan dat je er wel over nagedacht hebt, maar het bewust niet doet.
Mij nog nooit overkomen maar ik irriteer me er gewoon aan dat vrijwel elk topic dat ik open zo begint. Ik vind het zo jammer dat Tweakers niet meer zo leuk is als het was mede door dit soort reacties en het elitaire betweterige gedrag van een deel van de Tweakers.

[ Voor 47% gewijzigd door Tim.k op 05-05-2018 22:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt er meer op dat veel zelf niet kunnen nadenken, en niet eens met een eigen optie komen. Wat al eerder gezegd is, GoT is geen helpdesk. Eigen inzet/onderzoek is vereist en 9 van de 10 wissen de hele tekst van GoT en openen wel een topic. Vaak reageren ze zelf niet meer etc. @Tim.k Je hebt het zelf meegemaakt in je IPV6 topic, dan valt het topic dood en reageert er niemand meer. Ook ben je dan niet geholpen en geen steek verder. Ook merk je vaak dat een TS het zelf goed denkt te weten en niets met het advies doet, maar er gewoon tegenin gaat. Storing met Ziggo maar ze niet opbellen als WiFi slecht is. Dan kun je verwachten dat iemand zegt; Wat zei Ziggo toen je ze belde ?
Niets agressiefs aan lijkt mij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:25:
Het lijkt er meer op dat veel zelf niet kunnen nadenken, en niet eens met een eigen optie komen. Wat al eerder gezegd is, GoT is geen helpdesk. Eigen inzet/onderzoek is vereist en 9 van de 10 wissen de hele tekst van GoT en openen wel een topic. Vaak reageren ze zelf niet meer etc. @Tim.k Je hebt het zelf meegemaakt in je IPV6 topic, dan valt het topic dood en reageert er niemand meer. Ook ben je dan niet geholpen en geen steek verder. Ook merk je vaak dat een TS het zelf goed denkt te weten en niets met het advies doet, maar er gewoon tegenin gaat. Storing met Ziggo maar ze niet opbellen als WiFi slecht is. Dan kun je verwachten dat iemand zegt; Wat zei Ziggo toen je ze belde ?
Dat was een beetje een ongelukkig topic ja. Al had ik daar zeker mijn huiswerk gedaan en inzet getoond, ik had het alleen niet bijster goed verwoord. Ik heb uren op Google gespendeerd en ben redelijk in de buurt gekomen maar door (voor mij) onduidelijke documentatie ben ik er niet uitgekomen en heb ik gevraagd om een zetje in de juiste richting (hier vraag ik bewust om omdat ik vind dat er geen kant en klaar voorgekauwd antwoord gegeven hoeft te worden, Tweakers is immers geen helpdesk zoals meermaals vermeld is hier) en heb ik bewust niet uitgebreid verwoord wat ik zelf als oplossing gevonden had (waar ik niet uit kwam) zodat er niet alleen in die hoek gekeken werd maar bijvoorbeeld een antwoordt zoals die van johnkeates uit kwam die ik zelf niet gevonden had.

Ik had zelf al contact opgenomen met Ziggo maar had een klantnummer nodig (niet duidelijk vermeld, nam de aanname dat dit duidelijk was door te zeggen dat er een klantnummer nodig was om dit door te voeren)

Op de vraag of de huisbaas dit niet kon regelen. Ik snap eigenlijk niet waarom ik daar niet op gereageerd heb (over het hoofd gezien misschien) maar de huisbaas was niet bereid om dit te doen (vermeld in start post).

De informatie van johnkeates was zeer behulpzaam. Mijn reactie daarop had anders gemoeten. Ik kon het niet zomaar uitvoeren op de server omdat er andere diensten op draaide vandaar dat ik bevestiging vroeg maar dit kwam over als luiheid omdat ik het niet uitvoerde en daardoor over kwam alsof ik verwachte dat johnkeates het zou controleren.

Maar goed, een foutje maakt iedereen wel eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Tim.k op 05-05-2018 22:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tim.k iedere TS zal zeggen " iedereen maakt wel eens een foutje "
Je klaagt nu als iemand met 164 posts en ook je parkeerboete topic, valt stil.
Of je hebt een dubbel account, of je klaagt en doet er zelf weinig aan.
Ik werd recent blij van een -net compleet topic- van een 14 jarige. Dan denk ik als actief GoTer, het kan dus toch wel.
Niet dat ik het goed praat ( en gebeurt mij ook wel eens), maar dat wekt wel irritatie op bij actieve GoTers. Je wil vaak iemand helpen, maar je moet soms
zoveel uit ze trekken, of steekt er energie in, met tips. Dan zegt men na paar dagen dat ze dat zelf ook al hadden geprobeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 05-05-2018 23:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:38 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Wat een rare reactie @Hackus. Wat doet het post aantal er toe? Ik lees enorm veel topics op Tweakers en spendeer meer uur dan ik zou willen per dag op Tweakers. Ja ik reageer niet vaak op Topics, ik lees er echter wel enorm veel. Ik reageer alleen als ik het antwoord op iets weet of ervaring met iets heb. Als er topics langs komen waar bijvoorbeeld de start post niet toereikend is reageer ik gewoon niet.

Ik vind het jammer dat je het op de man af speelt, nergens voor nodig. Zoals ik al zei, fouten zijn menselijk maar ik zal mij ook maar voor het "parkeer boete" topic verantwoorden; niemand gaf antwoordt op mijn vraag of je nog een bon kreeg of dat dit per post / digitaal ging, ik zou niet weten waar ik nog op had moeten reageren. Als je doelt op dat ik ook contact met de gemeente op had kunnen nemen, had gekund, had ik een half uur in de wacht mogen staan en had alleen ik het antwoord gehad. Uiteraard had ik voor ik het topic aangemaakt had op Google gezocht en niets kunnen vinden, diegene die na mij op Google zou zoeken had met mijn topic misschien wel het antwoord kunnen vinden.

Zomaar aannames maken is gevaarlijk. En onbewust doen wij dat allemaal, jij, ik, elke Tweaker. Een mooi voorbeeld zijn de topics die @O88088 aanhaalt een paar posts terug. Ik vind dit helemaal geen domme topics, beide topics zijn gemaakt uit onzekerheid, wat voor een ander misschien vanzelfsprekend is (winkelkarretje doorklikken) is voor een ander eng, wat nou als ik al direct moet betalen...

[ Voor 15% gewijzigd door Tim.k op 05-05-2018 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Laatst online: 01-09 16:28
Ik begrijp je punt wel, maar ik wil nog wel even zeggen dat ik het als beginneling helemaal niet “eng” vind om een vraag te stellen op stackoverflow ofzo. Het is toch juist beter als je mensen wijst op wat ze zelf kunnen vinden, dan als je dit allemaal maar met de mantel der liefde bedekt?

[ Voor 19% gewijzigd door nino_070 op 06-05-2018 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 08:48
Ik snap de frustratie van beide kanten. Een TS zien welke nogal wat inzet ontbreekt maar aan de andere kant is zo'n reactie ook niet geweldig. Zeker wanneer mensen nieuw zijn op Tweakers moeten we ze de kans geven om te leren en ze wat meer ruimte bieden.

Het enige wat ik kan zeggen is maak een TR wanneer je een "slecht" topic of reactie ziet en de mods zullen er naar kijken.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:23
iisschots schreef op zondag 6 mei 2018 @ 01:46:
Ik snap de frustratie van beide kanten. Een TS zien welke nogal wat inzet ontbreekt maar aan de andere kant is zo'n reactie ook niet geweldig. Zeker wanneer mensen nieuw zijn op Tweakers moeten we ze de kans geven om te leren en ze wat meer ruimte bieden.

Het enige wat ik kan zeggen is maak een TR wanneer je een "slecht" topic of reactie ziet en de mods zullen er naar kijken.
9 van de 10 keer krijgt het topic dan een slotje en heeft de ts er nog niks aan. Dus meer ruimte krijgen ze dan ook niet dan moet dat ook veranderen.

Tweakers wil een ander publiek dan ze hadden en die huismoeders denken dat het hier bokt,viva ofzo is en dumpen gewoon hun vraag die of met 1 google opdracht te vinden is, kan worden opgelost door te bellen met de helpdesk, of 9 van de 10x al terug te vinden is op got. En ze reageren vaak niet eens meer op hun topic.

De kwaliteit van de topics gaat gewoon naar beneden en iedereen wil graag helpen maar als je bij ieder huismoeder topic moet beginnen met wat is je hardware, welke modem heb je wat gewoon de basis informatie is dan krijg je dit soort dingen. Je rapport een topic en vervolgens gaat hij op slot weg nieuwe user?

Als je dit probleem wilt aanpakken moet je gaan werken met templates die verplicht ingevult moeten worden anders kan je niet posten. Of met een minimaal aantal tekens in het veld zodat ze de 1zin topics niet meer kunnen maken.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:09
Ik moest denken aan deze blog van StackOverflow, die zaten met iets vergelijkbaars:

Stack Overflow Isn’t Very Welcoming. It’s Time for That to Change.

[ Voor 19% gewijzigd door P1nGu1n op 06-05-2018 08:04 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:30:
Mijn inziens is het heel simpel, je reageert leest of op een normale toon of je reageert leest gewoon niet. Diegene steekt geen moeite in zijn topic, waarom zou jij dan moeite nemen om te reageren lezen?.
Fixed.

Dit is waar het om draait: geschreven tekst bevat geen emotie. Hoe tekst wordt ontvangen hangt altijd van de insteek van de lezer af. Vaak kun je zinnen op meerdere manieren lezen waardoor de toon ineens heel erg anders wordt. Ligt dat aan de schrijver of aan de lezer?
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:30:
Mijn inziens is het heel simpel, je reageert of op een normale toon of je reageert gewoon niet.
Lees die zin maar eens op verschillende manieren. Je kunt 'm namelijk heel "bozig" lezen waardoor je als een opvoedende ouder klinkt of je leest 'm begripvol en er is feitelijk niks aan de hand.

Dus je kunt je er druk om blijven maken maar het blijft een kwestie van interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik denk dat het ook vaak onwetendheid van een ts is. Mensen die niet veel verstand hebben van computers, zijn vaak ook bang om iets verkeerd te doen en weten vaak ook niet in welke hoek te zoeken. Dan is een topic openen een gemakkelijke zet.

Ik ben het zeker eens met ts dat de toon van sommige Tweakers wel wat minder mag. Niet iedereen is een icter of handig met computers. Daarom vind ik dat als er iemand een stomme vraag stelt, degene best op weg mag worden geholpen dmv voorzetjes zodat diegene wel zelf op onderzoek uit kan gaan.

Daarnaast is 'eigen onderzoek' een ruim begrip. Iemand die snel wat op Google intypt vind dat al eigen onderzoek terwijl sommige dagen aan het zoeken zijn voor een oplossing. Wat is dan eigen onderzoek?

Misschien is het goed om 2 fora te hebben, 1 voor de gevorderde Tweaker zodat het niveau hoog blijft en een forum voor de beginners zonder ervaring.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:38 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

pjot1 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:58:

Misschien is het goed om 2 fora te hebben, 1 voor de gevorderde Tweaker zodat het niveau hoog blijft en een forum voor de beginners zonder ervaring.
Toppie. }) Goed plan, weet ik meteen welk forum ik over kan slaan... :+

Maar ff sereneus, het is al veel vaker gezegd: :|
De ik-wens-mijn-antwoord-op-een-zilveren-presenteerblad en de waarom-kun-je-niet-je-kristallen-bol-gebruiken-om-mijn-vraag-te-beantwoorden topics zijn legio. :-(

Is er een oplossing om dat gedrag, of liever gezegd 'luiheid' c.q. de moeite niet willen nemen om je te verdiepen in de richtlijnen voordat je een topic opent, te verbeteren?

Ik dacht altijd dat gezond verstand een remedie zou kunnen zijn. Maar met de algehele teloorgang van het vermogen om op een begrijpelijke wijze, een relaas op schrift stellen, zie ik het somber in.
(imho) Mede veroorzaakt door de baggerlawine die via (a)social media over eenieder wordt uitgestort. Waarbij kwantiteit en clickbait gehalte belangrijker zijn dan de inhoudelijke kwaliteit. Men raakt gewend aan de enorme hoeveelheid aan low-quality boodschappen en kopieert (onbewust?) dat gedrag.

Denk zelf altijd maar zo, dat wanneer ik de moeite neem om mijn issue zo volledig en duidelijk mogelijk te beschrijven, anderen getriggerd worden om een evenzo kwalitatief antwoord te geven. :)
M.a.w. dan heb ik er uiteindelijk zelf (= de vrager) ook het meeste aan. :Y

GIGO
dat heette vroeger SISO, maar dat schijnt niet politiek correct te zijn...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En wat zeiden ze bij tweakers toen je het hun vroeg/ voorstelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hackus schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:25:
Je bevestigd voor mij exact wat voor sentiment er vaak eigenlijk achter de vraag "en wat zei X?..." zit, het gaat je niet zozeer om die vraag, maar alles wat blijkbaar mis is met het topic wordt dan gekanaliseerd in die ene vraag. Zijn de critici hier de topicreport-knop zelf vergeten wellicht? Of willen we in deze tijd meer ons zegje doen ook al is het totaal niet constructief en functioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjot1 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:58:
Ik denk dat het ook vaak onwetendheid van een ts is. Mensen die niet veel verstand hebben van computers, zijn vaak ook bang om iets verkeerd te doen en weten vaak ook niet in welke hoek te zoeken. Dan is een topic openen een gemakkelijke zet.

Ik ben het zeker eens met ts dat de toon van sommige Tweakers wel wat minder mag. Niet iedereen is een icter of handig met computers. Daarom vind ik dat als er iemand een stomme vraag stelt, degene best op weg mag worden geholpen dmv voorzetjes zodat diegene wel zelf op onderzoek uit kan gaan.

Daarnaast is 'eigen onderzoek' een ruim begrip. Iemand die snel wat op Google intypt vind dat al eigen onderzoek terwijl sommige dagen aan het zoeken zijn voor een oplossing. Wat is dan eigen onderzoek?

Maar dat vaak op weg geholpen gebeurt ook vrijwel altijd. Het is alleen erg vervelend om telkens weer het meest slechte topic te moeten openen als je zin hebt om eens wat mensen in je interessegebied te helpen. Ik snap de mensen wel die dan met een enigszins sarcastische vraag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:59:
En wat zeiden ze bij tweakers toen je het hun vroeg/ voorstelde?
echo... echo... :)

Mandrake466 in "Giftige eerste reactie op elke topic"
MsG schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:06:
[...]

... ook al is het totaal niet constructief en functioneel?
"it's all in the eye of the beholder" zoals de Engelsen vaak roepen.
Dat ene kortaf zinnetje, als reactie op de inhoudsloze topicstart, is wel degelijk constructief en functioneel. Namelijk om de TS te bewegen/aan te sporen zijn/haar vraagstelling te verbeteren/aan te vullen. Zodanig dat er inhoudelijke i.p.v. inhoudsloze reacties komen.

M.a.w. het is maar hoe je het betracht. O-)
Uiteraard kun je het ook als ongewenst bestempelen; maar wat zegt dat dan over diegene die die opmerking maakt? ;)
Zeker bij technische vragen zou je eigenlijk de toon van de boodschap moeten kunnen loskoppelen van de inhoud van de boodschap.

[ Voor 60% gewijzigd door ehtweak op 06-05-2018 12:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 11:25
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:23:
Ik kan me de frustratie heel goed voorstellen. Maar wees dan de verstandigste en reageer gewoon niet. Als iemand geen moeite doet, waarom zou je diegene dan überhaupt willen helpen?
Dit is de juiste manier.
Die zure betweterige reacties voegen inderdaad niets toe dat kan leiden tot iets positiefs, hooguit tot een (ongewenste) synthese van GeenStijl en Tweakers.
Als je vindt dat de openingspost ernstig tekortschiet, reageer dan niet. Laat het aan de mods over om zo iemand eventueel in de juiste richting te wijzen. En als je al met alle geweld zelf iemand op een dergelijke fout wilt wijzen, doe het door middel van een waardenvrije link maar gebruik het niet om te laten zien hoe geweldig je jezelf wel niet vindt.

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Barcht schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:50:
[...]

Dit is de juiste manier.
Die zure betweterige reacties voegen inderdaad niets toe dat kan leiden tot iets positiefs, hooguit tot een (ongewenste) synthese van GeenStijl en Tweakers.
Als je vindt dat de openingspost ernstig tekortschiet, reageer dan niet. Laat het aan de mods over om zo iemand eventueel in de juiste richting te wijzen. En als je al met alle geweld zelf iemand op een dergelijke fout wilt wijzen, doe het door middel van een waardenvrije link maar gebruik het niet om te laten zien hoe geweldig je jezelf wel niet vindt.
Dat lijkt me een mooie samenvatting.

Ik snap de frustratie, ik zie het zelf ook wel eens voorbij komen waarbij ik denk van "moet dat nou". Eigen inzet en initiatief stellen we op prijs, maar er is niets mis met advies inwinnen voordat je een bedrijf/winkel/watdanook benadert met je zaak. Reacties die alleen bestaan uit het plaatsen van "wat zei X toen je het ze vroeg" mogen wmb achterwege blijven, want dat kan beter via een topicreport als je meent dat een topicstarter te weinig inzet vertoont. Laat het dan liever aan de mods over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Dit is de juiste manier.
Dat heb je zelf al ervaren in je eigen topics. Mensen lezen zelf vaak een reactie als kritiek. - zo gaat dat tegenwoordig lijkt wel-. Ik merk dat de laatste 1,.5-2j de eigen inzet vaker ontbreekt.

Niet alle topics gaan natuurlijk over storing met WiFi of vragen aan een webshop. Maar wat is er mis met gewoon je provider opbellen of de webshop, waar je met klachten zit. Als er niemand reageert in een topic en alleen (een tijdje later) een Mod. Dan wekt dat meer irritatie op bij TS, dan dat je wat actie oproept.

Veel TSers zijn te lui om zelf wat op te zoeken. Zelfs staat er vaak al een gelijkend topic hier open.
Men meld zich aan hier om allerlei tegenwoordig. Via een zoekmachine is al heel veel te vinden. Gebruik dat en post dat in je TS, met vragen waar je mee blijft zitten of over twijfelt.

' Mijn iPhone Laadt niet meer op' het iOS gedeelte staat vol met advies en dat vind men niet.
'Welke Game PC van €1000,- ' Ik denk dat er onderhand al 1000 van die topics lopen, met gelijkend advies.
'Mijn WiFi stoort', Niet bellen naar je provider, Niet zoeken op Internet, en hier wel een Topic openen en alle standaard inhoud wissen met je vraag.

Het is dus, dat een TS zichzelf belangrijker vind en zijn klacht anders is dan van anderen.
Niet of ik of een ander probeert te helpen door 'wat sommige lezen als agressief, arrogant etc'
Nee, je lokt zo meer informatie uit TSer en houd degene bij het topic en zo kunnen actieve leden sneller iemand helpen met advies !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 11:25
Hackus schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:27:
Het is dus, dat een TS zichzelf belangrijker vind en zijn klacht anders is dan van anderen.
Dat waardeoordeel kun je beter laten varen.
Er zijn ongetwijfeld opgefokte luitjes bij die eigenlijk eisen dat hun probleem binnen twee minuten is opgelost door het maakt niet uit wie, maar dat is echt maar een kleine minderheid. Al die anderen - degenen die echt met de handen in het haar zitten, die in paniek zijn, die bezig zijn met iets nieuws met een steile leercurve, die gewoon simpel zijn, die door kennissen zijn doorverwezen met 'Vraag het maar op Tweakers; daar weten ze alles', die goed beslagen ten ijs willen komen alvorens de degens te kruisen met de gepercipieerde vijand, enz. - verdienen meer dan een afzeikreactie. Aannemen dat het allemaal opgefokte luitjes zijn, is veel te kort door de bocht.
Let wel, TS (en ik vervolgens ook) had het over de eerste reactie in een topic. Als iemand eigenwijs adviezen blijft negeren en blijft drammen, heb ik weinig problemen met botte reacties, maar probeer er wel eerst achter te komen hoe de vork echt in de steel zit. (Of negeer het topic gewoon.) Ik denk oprecht dat de wereld daar beter van wordt.

edit: typo

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:55

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Als je vindt dat de openingspost ernstig tekortschiet, reageer dan niet. Laat het aan de mods over om zo iemand eventueel in de juiste richting te wijzen.
ik ben het met je eens, enkel denk ik ook dat er een tussenweg is...
Het is namelijk ook best mogelijk én nog steeds te reageren en ook de TS te wijzen op bepaalde onvolkomendheden aan zijn startpost, die verdere hulp misschien ook bemoeilijken.
Enkel moet je dan als reageerder ook opletten eventuele kritiek vriendelijk en constructief in te pakken.

Dus niet die eenregelige zinnetjes, die vaak heel erg standaard zijn en snel door anderen gekopieerd worden (of zelf al door iemand gepost worden die dat ergens anders al eerder gezien heeft, wat natuurlijk een sterk 'virale' werking kan hebben).

Maar een persoonlijke en vriendelijke post, die op een positieve wijze iemand verder probeert te helpen:
Dat kan ook best inclusief een melding als "dat de mensen op tweakers veelal hier niet zo goed kunnen helpen als de help/support-desk van de fabrikant en als de TS die al wel gecontacteerd heeft, of hij kan aangeven wat die aanbevolen hebben?".

Ik ben het overigens wel met je eens dat de ietwat onvriendelijke toon nu te vaak toegepast wordt door mensen die reageren en dat dat inderdaad mensen kan afstoten.

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 06-05-2018 17:11 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens heb ik gemerkt dat mensen hier eerder met zinnige antwoorden komen als je noemenswaardige reputatie hebt opgebouwd. Eendagsvliegen met vragen die al 100 keer gesteld zijn krijgen al snel een verwijzing naar x. Ik heb zelf ook wel eens zo'n vraag gesteld overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:35:
Overigens heb ik gemerkt dat mensen hier eerder met zinnige antwoorden komen als je noemenswaardige reputatie hebt opgebouwd. Eendagsvliegen met vragen die al 100 keer gesteld zijn krijgen al snel een verwijzing naar x.
Maar dat is toch ook logisch? :) Of wat was precies je punt met deze post?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:16:
[...]

Maar dat is toch ook logisch? :) Of wat was precies je punt met deze post?
Dat zoals OP al zei nieuwelingen zich niet zo snel thuis voelen.
Het is een oproep om snobisme een beetje de kop in te drukken.
Ik betrap mezelf er soms ook op dat ik als een snob over kom.
Maar ja, het is vrij logisch dit zie je overal terug komen bij fora en communes.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:19:
[...]

Dat zoals OP al zei nieuwelingen nieuwelingen zich niet zo snel thuis voelen.
Om te kunnen stellen dat 'mensen met noemenswaardige reputatie' beter behandeld worden zouden we wel de context moeten weten.

Hebben we het dan over mensen die hier al langer rondlopen, die een karige vraag stellen (bijvoorbeeld zonder zelf enige moeite te doen vragen wat een goede pc zou zijn), maar toch antwoord krijgen? Of lopen ze al langer rond én stellen ze een vraag waaruit blijkt dat ze zelf al moeite hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:23:
[...]
Om te kunnen stellen dat 'mensen met noemenswaardige reputatie' beter behandeld worden zouden we wel de context moeten weten.

Hebben we het dan over mensen die hier al langer rondlopen, die een karige vraag stellen (bijvoorbeeld zonder zelf enige moeite te doen vragen wat een goede pc zou zijn), maar toch antwoord krijgen? Of lopen ze al langer rond én stellen ze een vraag waaruit blijkt dat ze zelf al moeite hebben gedaan?
Luiheid is een ding. Soms is het wel lastig om een keuze te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2018 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:33:
[...]

Luiheid is een ding. Soms is het wel lastig om een keuze te maken. Maar ja dat komt weer voort uit Steve Job's quote: people don't know what they want. #zoveelmensenmetIphonesderp. Alle antwoorden liggen in het weten wat je wilt. Sommigen spreken over een internet luiheid die vindingrijkheid weghaalt bij het volk. Menig Tweaker weet qua RMA's en producten wel hoe het zit en irriteert zich aan de onwetend/luiheid van dergelijke medetweakers. Als de reputatie dan ook nog schaars is krijg je vaak een passief agressiefe nerdrage naar je toe geslingerd. <-- gaat ongetwijfeld lange tenen pijn doen.
:? Je geeft totaal geen antwoord op mijn vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:37:
[...]

:? Je geeft totaal geen antwoord op mijn vragen...
Omdat ik geen zin heb in een discussie. Ik ga hier met een boog omheen. Ik stel niks. Ik ervaar. Geen statistieken. Fijne dag. :p

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:39:
[...]

Omdat ik geen zin heb in een discussie. Ik ga hier met een boog omheen. Ik stel niks. Ik ervaar. Geen statistieken. Fijne dag. :p
Dan zeg je dat, in plaats van een random verhaal op te hangen waar niemand wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:40:
[...]

Dan zeg je dat, in plaats van een random verhaal op te hangen waar niemand wat aan heeft.
Zoete ironie.

Dit is nou precies waar het topic over gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:41:
[...]

Zoete ironie.

Dit is nou precies waar het topic over gaat.
Ben ik niet met je eens, maar je vorige post heeft al duidelijk gemaakt dat het geen zin heeft om met je in discussie te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Iedereen is toch ooit begonnen met van die kudt topicsstarts of zie ik dat verkeerd? In plaats van te negeren, als een betweter te reageren of tig topicreports in te dienen kan je iemand ook een beetje op weg helpen. Als ik sommige reacties wel eens lees dan heb ik serieus medelijden met de stagiair die ooit door zo iemand begeleid worden. Een klein beetje inlevings vermogen “ooit maakte ik ook zulke topicstarts” mag wel voordat je op “reageer” drukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Mrjraider schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:53:
Iedereen is toch ooit begonnen met van die kudt topicsstarts of zie ik dat verkeerd? In plaats van te negeren, als een betweter te reageren of tig topicreports in te dienen kan je iemand ook een beetje op weg helpen. Als ik sommige reacties wel eens lees dan heb ik serieus medelijden met de stagiair die ooit door zo iemand begeleid worden. Een klein beetje inlevings vermogen “ooit maakte ik ook zulke topicstarts” mag wel voordat je op “reageer” drukt ;)
Ik ben het helemaal met de mensen eens die hier zeggen dat vragen als "Wat zei [bedrijf] toen je hun deze vraag stelde?" passief agressief is.

Maar waar de mensen die zulke reacties plaatsen waarschijnlijk bang voor zijn is dat mensen geen moeite doen, goed geholpen worden, omdat dat 'the nice thing to do' is, en dus in het vervolg ook geen moeite meer zullen doen, want ze worden toch wel geholpen.

Alleen zijn er natuurlijk wel andere manieren om daar iets tegen te doen, bijvoorbeeld een TR aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Maar nu vul je dus in voor andere users. Wie of wat zegt dat hetgeen je nu schetst ook daadwerkelijk gebeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
Verwijderd in "Schoonmaken scherm monitor"

Dit topic is ook een mooie kandidaat voor zo’n giftige reactie. Maar aan de andere kant is het ook wel weer prachtig dat GoT een hele nieuwe gebruiker erbij heeft, terwijl diegene dmv een simpele zoekopdracht ook makkelijk een sntwoord kon vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind je een giftige reactie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En we hebben weer een pareltje:
TommyboyNL in "Support de Non DUO versie van de S9 ook SD cards?"
Sorry hoor, maar als je zó lethargisch bent, verdien je een "En wat zei $bla".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

TommyboyNL schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:38:
Maar wat is zo reageren beter dan een TR invullen met een vergelijkbaar commentaar van niet genoeg moeite of ander commentaar.

Waarom moeten mensen uberhaupt reageren in dit soort topics? Negeren of een TR indienen werkt toch veel beter.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:48:
[...]

Maar wat is zo reageren beter dan een TR invullen met een vergelijkbaar commentaar van niet genoeg moeite of ander commentaar.

Waarom moeten mensen uberhaupt reageren in dit soort topics? Negeren of een TR indienen werkt toch veel beter.
Omdat het vaak uren duurt tot zo'n TR verwerkt wordt (puur een waarneming, geen sneer naar moderators). De kans is 100% dat er iemand langs dat topic komt die al 100 keer zo'n luie TS tegen gekomen is, en er eindelijk maar een keer wat van zegt.
De mensen in dit topic moeten eens kappen met de verantwoordelijkheid bij reageerders neer te leggen, maar deze neerleggen bij de personen die belabberde topics starten. Laten we eens na gaan denken hoe we dát kunnen veranderen, in plaats van aan symptoombestrijding te doen. Als jij met een gebroken arm bij de huisarts komt wil je toch dat hij die arm zet, in plaats van jou zware pijnstillers te geven zodat je je gebroken arm niet meer voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

TommyboyNL schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:54:
[...]

Omdat het vaak uren duurt tot zo'n TR verwerkt wordt (puur een waarneming, geen sneer naar moderators). De kans is 100% dat er iemand langs dat topic komt die al 100 keer zo'n luie TS tegen gekomen is, en er eindelijk maar een keer wat van zegt.
Nou ja dat liever eigenlijk. Liever dan het alternatief wat er nu wordt gedaan. Dat je iemand een duwtje in de juiste richting geeft is voor mij het alternatief maar zo bot reageren werkt voor niemand fijn. Voor de Topicstarter niet, voor de posters niet en voor de algehele sfeer ook niet.
De mensen in dit topic moeten eens kappen met de verantwoordelijkheid bij reageerders neer te leggen, maar deze neerleggen bij de personen die belabberde topics starten. Laten we eens na gaan denken hoe we dát kunnen veranderen, in plaats van aan symptoombestrijding te doen. Als jij met een gebroken arm bij de huisarts komt wil je toch dat hij die arm zet, in plaats van jou zware pijnstillers te geven zodat je je gebroken arm niet meer voelt?
Ja ik wil graag dat iemand ernaar kijkt die er verstand van heeft ook al moet ik daarvoor wat wachten. Dat zoveel liever en wat langer de pijn verdragen dan een toevallige voorbijganger :> Als we toch met beeldspraak bezig moeten om het binnen een kader te plaatsen.

Dat is mijn beeld hierbij. We kunnen het afkaderen aan de voorkant maar je wil niet iemand zij vrijheid gaan ontnemen daarbij. Dus je moet ergens die vrijheid laten. Als mensen die opzet die er nu al is negeren en vervolgens het topic dicht wordt gezet want weinig info prima. Alleen het passief agressief reageren is niet sfeer verhogend en mensen komen dan ook niet graag weer hier want wat een stel zuurpruimen.

Snap trouwens dat we zeker een oplossing moeten gaan vinden maar weet absoluut wel dat op deze manier reageren niet het gewenste effect heeft.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit zijn nou de reacties die we niet willen hebben. Op deze manier anderen op de regeltjes willen wijzen, dat willen we nou juist niet zien want het verpest de sfeer en voegt niets toe. En wat je al helemaal achterwege dient te laten, is je volgende reactie in dat topic. In plaats van een inzetloos topic, hebben we nu een topic waarin de sfeer volledig is verziekt, en dat is onder meer aan jou te danken, gefeliciteerd d:)b

Normaal gesproken had je hiervoor een PM gekregen, maar omdat je het hier open en bloot in dit topic zet, krijg je ook een publieke reactie terug: stoppen met dit soort reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
RoD schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:21:
[...]

Dit zijn nou de reacties die we niet willen hebben. Op deze manieren anderen op de regeltjes willen wijzen, dat willen we nou juist niet zien want het verpest de sfeer en voegt niets toe. En wat je al helemaal achterwege dient te laten, is je volgende reactie in dat topic. In plaats van een inzetloos topic, hebben we nu een topic waarin de sfeer volledig is verziekt, en dat is onder meer aan jou te danken, gefeliciteerd d:)b

Normaal gesproken had je hiervoor een PM gekregen, maar omdat je het hier open en bloot in dit topic zet, krijg je ook een publieke reactie terug: stoppen met dit soort reacties.
Het hele topic voegde al niets toe. Geen enkel type reactie had ook maar enige waarde toe kunnen voegen aan dat topic. Onder de streep verliest Tweakers dus niets aan de sluiting van dit topic.
Wat betreft mijn reactie op Dj Neo Ziggy: Ik wordt een beetje gallisch van reacties in de trand van "Kijk mij hier eens lang lid zijn, maar nu is het niet leuk meer. Vroegah was alles beter!". Prima dat je dat vindt, en als je het bovendien nodig vind om dat publiekelijk neer te kalken, mag daar ook publiekelijk wat van gezegd worden. Net zoals jij mij publiekelijk en tik op de vingers geeft (en wat ik alleen maar kan ondersteunen, onafhankelijk van of ik het er mee eens ben of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:49:
Dat vind je een giftige reactie?
Dat zeg ik niet, ik bedoel dat een “heb je zelf al gezocht”-reactie op zijn plek zou zijn daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah zo. Zo had ik het niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Niet vervelend bedoelt, maar voordat je andere mensen beschuldigd moet je eerste naar jezelf kijken. Ik zie vaker reacties van je voorbij komen die totaal geen toegevoegde waarde bieden. Soms heb ik het idee dat je dit doet om je eigen postaantal op te hogen. Een voorbeeld:

TommyboyNL in "Wie helpt mij een transistor te vinden"

Maar ook deze reactie voegt weinig toe:

TommyboyNL in "Vast IP adres afdwingen?"

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 12-05-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:18:
[...]

Niet vervelend bedoelt, maar voordat je andere mensen beschuldigd moet je eerste naar jezelf kijken. Ik zie vaker reacties van je voorbij komen die totaal geen toegevoegde waarde bieden. Soms heb ik het idee dat je dit doet om je eigen postaantal op te hogen. Een voorbeeld:

TommyboyNL in "Wie helpt mij een transistor te vinden"
Ik krijg écht geen harde plasser van mijn postaantal, maak je maar geen zorgen. WEBGAMING ging echter bijdehand lopen doen terwijl hij overduidelijk A) De startpost niet (helemaal/goed) gelezen had, en B ) Absoluut geen idee heeft waar het over gaat. Op de bijdehante vraag "Of begrijp ik het nou verkeerd?" krijgt hij dan van mij ook simpelweg een antwoord.

Edit:
Zal ik anders even al jouw nutteloze posts gaan opsommen?

Het is een beetje jammer dat het onmogelijk is om de kwaliteit van alle posts automatisch en betrouwbaar te meten, maar ik ben er zeker van dat onder de streep mijn bijdrage aan GoT positief is en niet negatief.

Edit2: Check trouwens ook even wiens antwoord als "Beste antwoord" gemarkeerd is in het eerste topic dat je linkt...

[ Voor 27% gewijzigd door TommyboyNL op 12-05-2018 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
TommyboyNL schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:24:

[...]

Het is een beetje jammer dat het onmogelijk is om de kwaliteit van alle posts automatisch en betrouwbaar te meten, maar ik ben er zeker van dat onder de streep mijn bijdrage aan GoT positief is en niet negatief.
Ik zeg ook niks over je als poster. Sterker nog, geen aan dat ik het niet vervelend bedoel. Ik reageer enkel op je post. Oorsprong is ook de “giftige” reacties op topic. Ik ben het met je eens dat sommige kwalitatief ondermaats zijn. Kom ze dagelijks tegen. Alleen ik klik ze dan gewoon weg.

Ik wil natuurlijk niet heiliger dan de paus overkomen en iedereen maakt reacties/topics waar ze jaren later niet trots op zijn. En dat moet toch ook kunnen hier op tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Laatst online: 12-09 15:17
[...]

Ik krijg écht geen harde plasser van mijn postaantal, maak je maar geen zorgen. WEBGAMING ging echter bijdehand lopen doen terwijl hij overduidelijk A) De startpost niet (helemaal/goed) gelezen had, en B ) Absoluut geen idee heeft waar het over gaat. Op de bijdehante vraag "Of begrijp ik het nou verkeerd?" krijgt hij dan van mij ook simpelweg een antwoord.

Edit:

[...]

Edit2: Check trouwens ook even wiens antwoord als "Beste antwoord" gemarkeerd is in het eerste topic dat je linkt...
Dan kan je je toch alsnog gewoon inhouden? Ik zie niet in waarom het dan wel oké is om zo te doen. Vervelend dat een OP/TS niet duidelijk is of bijdehand doet, maar waarom moet jij daar dan ook zo op in gaan? Daar bereiken we niks mee op dit forum, behalve een akelige sfeer. Hier zijn o.a. de topic reports voor lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Dit dus.
Ik zit hier al bijna 18 of 19 jaar. En ik zie de community gewoon verzuren. Het helpen van mede tweakers is gewoon niet leuk meer. Zelfs zo erg dat mensen mij dm'en over dat ik niet moet helpen

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 19:12:
Dit dus.
Ik zit hier al bijna 18 of 19 jaar. En ik zie de community gewoon verzuren. Het helpen van mede tweakers is gewoon niet leuk meer. Zelfs zo erg dat mensen mij dm'en over dat ik niet moet helpen
Spijtig genoeg is het niet de community die verzuurt.....de mens in het algemeen verzuurt meer en meer. Ik merk het hier in de wijk ook heel erg, elk jaar meer tokkies er bij die 3m hoge hekken bouwen en een roedel pitbulls houden die je met hun blik al willen doden.
Mogelijk gaan wij daardoor binnen een paar jaar ook verhuizen want overal een bus pepperspray naartoe meenemen als je naar buiten gaat om bijv. je hond uit te laten en 2 aparte sloten in elke deur, is geen leven.

Sociale contacten worden alleen maar slechter, meer agressie tegen onbekende(n) en ga zo door.
Ontwikkelingen zoals smartphones/persoonlijke assistants en media die olie bij het vuur gooien. maken dit alleen maar erger, omdat je steeds minder contact met een medemens hoeft te hebben en zodra men zich anoniem voelt, gaan de remmen los.

Dit terwijl die Tweakers-zuurpruimen en andere Fora-zuurpruimen in de meeste gevallen gewoon toffe peren zijn IRL als je wat langer mee praat, zonde is dat.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2018 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Op de bijdehante vraag "Of begrijp ik het nou verkeerd?" krijgt hij dan van mij ook simpelweg een antwoord.
Heb je er al eens over nagedacht dat een dergelijke vraag helemaal niet altijd bijdehand is bedoeld maar ook gewoon een terechte vraag kan zijn? Als een dergelijke vraag je irriteert kun je beter gewoon niet reageren. Wanneer je van mening bent dat een topicstart echt te karig is of dat de topicstarter zelf niets heeft ondernomen om een antwoord te vinden kun je de topicreport knop gebruiken. Bijsturing is altijd aan de crew.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Bor schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 19:59:
[...]

Heb je er al eens over nagedacht dat een dergelijke vraag helemaal niet altijd bijdehand is bedoeld maar ook gewoon een terechte vraag kan zijn?
In dat geval had de vraagsteller simpelweg even kunnen googlen wat een transistor eigenlijk doet, en dan komen we weer precies uit bij de hele reden van dit topic: Mensen flikkeren elke hersenscheet op het internet zonder na te denken over wat ze eigenlijk schrijven/zeggen/vragen, en zonder ook maar 2 woorden in google in te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

We moeten ons niet zo ergeren aan topic starters die lui lijken, 'domme vragen' stellen etc.
Vroeger toen oudere tweakers onder ons, begonnen met het ontdekken van de ICT wereld was je domweg aangewezen op jezelf, uitproberen, heel veel lezen en leren van je fouten.

Tegenwoordig is het toch wat gemakzuchtig geworden. Het uitdagende om het zelf uit te zoeken, lezen en leren ontbreekt bij sommige. Soms moet men ook leren, dat je het zelf ook goed kan uitzoeken. Maar dat het wel tijd en inzet kost.

Toch vind ik dat de community daar wat mee kan. Erop wijzen waar je wat kan vinden, wat de eerste stappen zijn, etc. Dat is soms wat vermoeiend, klopt. Soms heb ik zelf ook geen zin om weer een standaard oplossing op te moeten dreunen. Maar vergeet niet, de community moet wel in stand blijven. En door gewoon te reageren met een zinvol antwoord, bereiken we het meeste.

Als na een paar reacties blijkt dat de TS echt geen inzet toont, is het aan een mod om in te grijpen. We kunnen immers niet allemaal voor scheidsrechter spelen

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Heel simpel, beleid is duidelijk. Als je niet constructief wil reageren dan reageer je niet. Voor de 'en wat zei x'-reacties ben ik zelf ook aardig allergisch geworden omdat de toonzetting er duidelijk uit blijkt.

Voldoet een topic niet aan je eisen? Maak een TR aan als nodig en verlaat het topic. De crew is er voor moderatie.

De ene 'fout' rechtvaardigt niet de andere. En ik denk dat we dit thema maar weer eens nieuw leven in moeten blazen.

Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2018 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Modbreak:Nogmaals, je reageert constructief of je reageert niet.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2018 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 18:02
Sorry maar als zelfs de mods je post weg halen....
En blijkbaar een goede opmerking anders was hij niet +1 gegeven.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lui zou ik het niet noemen, maar het antwoord ligt toch ECHT bij de te benaderen provider :

Genexis NT01 vervangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 23:27:
Sorry maar als zelfs de mods je post weg halen....
En blijkbaar een goede opmerking anders was hij niet +1 gegeven.
Ik vermoed dat dit beetje buiten het topic omgaat. TommyboyNL in "Microsoft Store - kan niets kopen noch downloaden"

@Martin900 kos dat je een punt hebt; ik vermoed dat het ook te maken heeft met verschil in kennis. Dit zie ik met name terug in de verschillende topics. Bij sommige topics is het kennisniveau zo hoog dat ik er zelfs niks van snap (niet dat het veel wil zeggen).

Persoonlijk heb ik ook beetje moeite met “wat heb je gevonden op Google”. Veel dingen zoek ik in de puntjes uit, maar soms wil ik ook gewoon snel een antwoord. Bv als m’n hele huis zonder internet zit en de kindjes net op de iPad willen. Dan moet het gewoon opgelost worden. Zal vast te vinden zijn op Google, maar soms zien tweakers dit forum als basis en dat is volgens mij als fora heel positief. Nadat het probleem verholpen is kun je altijd wel uitzoeken wat er mis gegaan is. Dan snap ik best dat het vervelend is wanneer de eerste reactie is “heb je als Google gekeken” of “ wat zegt ISP”.

En daarnaast; tweakers laat dit ook horen in de reclames. Hier zitten allemaal IT neefjes die je kan helpen bij vragen.

Dan toch terug komen op dit topic, waar het gaat om de giftige reacties. Wat dus los staat van de OP. Een goed begin; begin bij jezelf. Gebruikt dan TR of laat TS zien met behulp van links hoe hij een goede topic moet maken. Vooral in BBG-forum zijn ze daar heel goed in. Sommige mensen zijn ook hardleers, maar sommige hebben echt geen idee. Iemand die hardleers is wordt wel aangesproken door een mod.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op zondag 13 mei 2018 @ 02:08:
Lui zou ik het niet noemen, maar het antwoord ligt toch ECHT bij de te benaderen provider :

Genexis NT01 vervangbaar?
Ongetwijfeld weten die er meer van ja. Ik denk ook niet dat er iemand is die meent dat dat niet gezegd kan worden. Het gaat om de manier waarop :)

'En wat zeiden ze toen je het vroeg'? Voelt heel anders dan

'Dat klinkt vrij specifiek en wellicht kan je het het best eerst bij de providers navragen omdat ze je anders misschien ook geen support meer leveren. Misschien hebben ze technisch specialisten om naar te vragen omdat dit waarschijnlijk verder gaat dan de kennis van de eerste lijn.'

Ik proef dat ook dat hij met deze vraag misschien wil checken of wat hij in gedachte heeft sowieso juist en haalbaar is. Of het andere problemen oplevert. Bruikbaar als er dan iemand ervaring mee heeft. Wat je precies wil zenden is nog wel eens lastig maar dat is alles wat de ontvanger krijgt. Mijn aanname kan dus volledig onjuist zijn, maar het zou verklaren waarom het topic zo gestart is. De reactie die er nu is geeft ook meer stof tot nadenken dan gewoon of het kan. Nice. Verwijderd in "Genexis NT01 vervangbaar?"

En zo trekt iemand hierboven de conclusie op basis van weinig info dat een goede bijdrage verwijderd is. Terwijl de upvote van dezelfde gebruiker is als voor mijn reactie erboven en de upvote gezet werd nadat de modbreak er stond. Ofwel, een upvote van de modbreak. Zenden, ontvangen, navragen, conclusies. Daar naar vragen was ook anders overgekomen dan de zure toon die er nu staat. Gewoon even ter illustratie.

Anyhoe, alles mag gezegd worden uiteraard. De manier waarop is waar het probleem ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
Ik kwam via via op dit topic terecht en ben het wel gedeeltelijk eens. Alleen het moment dat er topics gewijd moeten worden over omgangsvormen dan gaat er ergens structureel iets mis.
Tim.k schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:51:
Als ik de reacties zo lees komt het eigenlijk op twee dingen neer. De kwaliteit van de topic start moet omhoog en mensen moeten constructiever reageren. Je zegt immers hetzelfde maar dan zonder de onnodige sneer.

Ik denk dat we meer hebben aan ideeën over hoe we de luie / onwetende topic starters een beter topic kunnen laten maken dan erover zeuren. Het lezen van de guidelines gebeurt nou eenmaal niet en er wordt ook niet streng op gemodereerd.

Zomaar ideetjes
  • Strenger modereren
  • Topics on hold zetten
  • Guidelines duidelijker en compacter weergeven, mensen zijn van nature nou eenmaal lui. Makkelijker maken, hoe gestoord het eigenlijk ook is, zou Tweakers enorm kunnen verbeteren
  • Nieuwe leden over een tijdspan tips mailen of als notificatie geven over hoe je een goed topic maakt
  • Topic kwaliteit meter
Wat betreft de snerende reacties. Waarom niet een vriendelijkheid policy maken of een keer een mededeling op het forum dat het ook gewoon op een constructieve manier kan? Het kost namelijk geen extra moeite en je bereikt er zo veel meer mee.

[...]

Mij nog nooit overkomen maar ik irriteer me er gewoon aan dat vrijwel elk topic dat ik open zo begint. Ik vind het zo jammer dat Tweakers niet meer zo leuk is als het was mede door dit soort reacties en het elitaire betweterige gedrag van een deel van de Tweakers.
Volgens mij is tweakers nog net zo leuk als eerder. Elke periode heeft wel zijn goede/negatieve dingen. Vroeger was alles beter? Echt niet.

Op zich goede ideeën, maar zoals het beleid nu is, is er niet veel mis mee.
1. strenger modereren?
// mag van mij wel wat minder.
2. Topics on hold
// Dit gebeurde in het crypto topic regelmatig. Het was alleen vaak nodig, waardoor het uiteindelijk dus geen oplossing was
3. guidelnes
// Die zijn er al genoeg. Mensen moeten idd leren lezen, maar we kunnen ze er altijd even op wijzen, mochten ze het niet gezien hebben.
4. Tips mailen.
// mensen die het forum niet lezen, zullen zo'n mail ook niet lezen (aanname)
5. Topic kwaliteit meter
// hoe wil je dit inzetten?

Wat een (nieuwe) gebruiker zich moet realiseren is dat Tweakers geen winkel/helpdesk is. Je moet er wat moeite voor doen. Als je dat niet wilt, dan kun je een kort antwoord terug verwachten. Je vraagt namelijk om mensen om tijd te maken voor jouw probleem. Als je daar het fatsoen niet voor op kunt brengen, zou ik ook vrij kort kunnen zijn in mijn antwoorden.

Anderzijds,

Als je besluit om een post te bekijken die informatie mist, hoef je alleen maar de TS erop te wijzen (linkje naar beleid, pricewatch, eigen inbreng) etc, aan te kaarten. Als je dat op een normale manier verteld en soms ook waarom dan wordt er meestal prima op gereageerd. Een beetje humor erin om het ijs te breken werkt ook vaak prima en dan heb je eigenlijk bovenstaand punt al opgelost.
Indien dit nog niet het geval is? > TR
Reageert TS niet zo goed? check zijn posthistorie indien die er is. Meestal kun je wel achterhalen hoe je zo iemand kan benaderen. Zo niet? > TR

Ga een week in desktopadvies zitten en dezelfde vragen komen genoeg voorbij. Is goed voor je geduld;). Ik heb er een template voor gemaakt, die ik post als een gebruiker te weinig info geeft. Niks mis mee. Zet een gebruiker aan tot nadenken, vraag vriendelijk dat daar die template voor was in zijn OP die hij niet ingevuld heeft. (ik zal eerlijk zijn, die fout heb ik ook gemaakt en ben daar destijds netjes op gewezen).

De posts van TS zijn vaak om te huilen, maar als je als community besluit om op dezelfde manier te reageren bereik je het tegenovergestelde. Je jaagt mensen weg.

Ik ben onderdeel van een community en ben in het verleden ook geholpen en heb genoeg info verzameld op Tweakers. Dan is het toch mooi dat ik mogelijk ook iets terug kan doen voor een nieuwe of andere gebruiker, dat je soms iemand nog een beetje op moet voeden, prima. Als ik mij niet in dat beleid kan vinden dan zal ik een ander forum moeten gaan zoeken waar ik dat wel heb.

Je wil een forum/community opbouwen/behouden, maar elke vraag wordt in eerste instantie de grond ingeboord. Dan wil je geen community zijn, dan wil je autoriteit uitstralen en dat is voor mij precies de reden waar het fout gaat. Help elkaar gewoon, zo moeilijk is dat niet. Ik heb ook wel eens posts van: pff. daar is er weer één. Lekker laten lopen, er zijn meer community members die daarop kunnen reageren, maar van sommige antwoorden krijg ik ook kromme tenen.

Een community ben je samen. Het lijkt mij niet de bedoeling dat we continue door modjes op onze vingers getikt moeten worden over normale omgangsvormen met elkaar. Je mag ook rustig een mede tweaker op zijn plaats zetten dat een constructief antwoord gewenst is, maar houdt het normaal.

Al met al: wees gewoon wat vriendelijker voor elkaar en neem soms even afstand van bepaalde categoriën of forumdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oftewel samenvattend: Be nice.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NLMaca schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 04:56:
Ik kwam via via op dit topic terecht en ben het wel gedeeltelijk eens. Alleen het moment dat er topics gewijd moeten worden over omgangsvormen dan gaat er ergens structureel iets mis.

[...]

Volgens mij is tweakers nog net zo leuk als eerder. Elke periode heeft wel zijn goede/negatieve dingen. Vroeger was alles beter? Echt niet.

Op zich goede ideeën, maar zoals het beleid nu is, is er niet veel mis mee.
1. strenger modereren?
// mag van mij wel wat minder.
2. Topics on hold
// Dit gebeurde in het crypto topic regelmatig. Het was alleen vaak nodig, waardoor het uiteindelijk dus geen oplossing was
3. guidelnes
// Die zijn er al genoeg. Mensen moeten idd leren lezen, maar we kunnen ze er altijd even op wijzen, mochten ze het niet gezien hebben.
4. Tips mailen.
// mensen die het forum niet lezen, zullen zo'n mail ook niet lezen (aanname)
5. Topic kwaliteit meter
// hoe wil je dit inzetten?

Wat een (nieuwe) gebruiker zich moet realiseren is dat Tweakers geen winkel/helpdesk is. Je moet er wat moeite voor doen. Als je dat niet wilt, dan kun je een kort antwoord terug verwachten. Je vraagt namelijk om mensen om tijd te maken voor jouw probleem. Als je daar het fatsoen niet voor op kunt brengen, zou ik ook vrij kort kunnen zijn in mijn antwoorden.

Anderzijds,

Als je besluit om een post te bekijken die informatie mist, hoef je alleen maar de TS erop te wijzen (linkje naar beleid, pricewatch, eigen inbreng) etc, aan te kaarten. Als je dat op een normale manier verteld en soms ook waarom dan wordt er meestal prima op gereageerd. Een beetje humor erin om het ijs te breken werkt ook vaak prima en dan heb je eigenlijk bovenstaand punt al opgelost.
Indien dit nog niet het geval is? > TR
Reageert TS niet zo goed? check zijn posthistorie indien die er is. Meestal kun je wel achterhalen hoe je zo iemand kan benaderen. Zo niet? > TR

Ga een week in desktopadvies zitten en dezelfde vragen komen genoeg voorbij. Is goed voor je geduld;). Ik heb er een template voor gemaakt, die ik post als een gebruiker te weinig info geeft. Niks mis mee. Zet een gebruiker aan tot nadenken, vraag vriendelijk dat daar die template voor was in zijn OP die hij niet ingevuld heeft. (ik zal eerlijk zijn, die fout heb ik ook gemaakt en ben daar destijds netjes op gewezen).

De posts van TS zijn vaak om te huilen, maar als je als community besluit om op dezelfde manier te reageren bereik je het tegenovergestelde. Je jaagt mensen weg.

Ik ben onderdeel van een community en ben in het verleden ook geholpen en heb genoeg info verzameld op Tweakers. Dan is het toch mooi dat ik mogelijk ook iets terug kan doen voor een nieuwe of andere gebruiker, dat je soms iemand nog een beetje op moet voeden, prima. Als ik mij niet in dat beleid kan vinden dan zal ik een ander forum moeten gaan zoeken waar ik dat wel heb.

Je wil een forum/community opbouwen/behouden, maar elke vraag wordt in eerste instantie de grond ingeboord. Dan wil je geen community zijn, dan wil je autoriteit uitstralen en dat is voor mij precies de reden waar het fout gaat. Help elkaar gewoon, zo moeilijk is dat niet. Ik heb ook wel eens posts van: pff. daar is er weer één. Lekker laten lopen, er zijn meer community members die daarop kunnen reageren, maar van sommige antwoorden krijg ik ook kromme tenen.

Een community ben je samen. Het lijkt mij niet de bedoeling dat we continue door modjes op onze vingers getikt moeten worden over normale omgangsvormen met elkaar. Je mag ook rustig een mede tweaker op zijn plaats zetten dat een constructief antwoord gewenst is, maar houdt het normaal.

Al met al: wees gewoon wat vriendelijker voor elkaar en neem soms even afstand van bepaalde categoriën of forumdelen.
Strenger modereren ?
Het probleem is dat 'de gebruiker' ook de moderator is.
Wat de één streng vind, is voor de ander alweer niet streng genoeg.
Ikzelf al diverse malen meegemaakt dat posts gewoon worden gelockd, omdat het tegen de mening van de mod is, en niet tegen de guidelines.
Dan mag je gaan 'klagen' in een ander forumdeel, daar pas ik voor
( zo vind ik het moderatie frontpage topic grappig, vaak huilers die een -1 kregen op de FP ... maar die doet dat ook )

Ik vermijd bepaalde afdelingen, omdat die me niet boeien, het liefste zou ik die ook uit de actieve tijdlijn houden, aankoopadviezen heb ik helemaal niets mee, altijd dezelfde vragen, dezelfde antwoorden
Dat persoon A een Nvidia prefereerd boven een AMD van persoon B.

AZ en hardware/OS problemen kan ik veel meer mee, alleen merk je daar ook dat de topics steeds meer tegen fantasie aanlopen, dan realiteit
( welke, in zijn gezonde verstand functionerende vent gaat op een tech forum registreren om over zijn besnijdenis te praten ? )

Ik zou dan eerder naar een 'toestemmings-structuur' neigen, pas als je topic voldoet aan XX zaken, dan komt hij erdoor.
Maar dan komt er weer een ander probleem, want wie heeft de almachtige kennis om dat te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Dit is simpelweg het gevolg van Tweakers die besloten heeft om in plaats van een niche (IT Fanatiekelingen) zich te richten op een grotere gemeenschap (IT geintresseerde). Zoals ook in de samenleving zijn de mensen die grote stappen hebben gemaakt doordat zij wel de nodige hulp gekregen hebben ook de mensen met het kortste lontje omdat ze vinden dat ze bepaalde respect verdient hebben.

Het "Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!" is een leuk idee, maar is in mijn ogen een populistisch idee van dit moment en zijn er genoeg Mod's die zich ook schuldig maken aan de verzuring van GoT waardoor handhaving alleen maar zal bijdragen in de verdere verzuring.

Mijn conclusie is dan ook dat de "gezellige GoT" van vroeger niet mogelijk is binnen de huidige strategie en status van Tweakers.

[ Voor 4% gewijzigd door Hakulaku op 29-05-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dit topic is een beetje in lijn met het topic: Nieuwe gebruikers met één topicpost.
De oplossing is niet eenduidig, de TS helpen bij het opzetten van een goede topicstart helpt denk ik een heleboel. Bijvoorbeeld zoals door mij geopperd in bovenstaand topic:
Tehh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:13:
In mijn post-tweakers tijdperk heb ik veel tijd doorgebracht op goeievraag. Daar wordt aan de hand van woorden in je topictitel een overzicht gegeven van soortgelijke topics.
Dat kan - mogelijk - het aantal eenvoudige/dubbele topics voorkomen.
Anderzijds zou je kunnen proberen om andere tweakers 'op te voeden'. Het lastige is dat m.i. zo'n eerste reactie in veel gevallen niet per se fout is. Dat het niet het gewenste resultaat geeft voor TS betekend niet dat het niet de oplossing kan zijn. Zeker bij de "google" vragen is het voor iemand die reageert dan net zo weinig moeite om te googlen toch? Vaak blijkt dan dat TS niet alle details heeft gegeven waardoor deze situatie wél specifiek is.

En daarnaast; als je op je werk de servicedesk belt is vaak het eerste antwoord "start de pc maar opnieuw op". Geen leuk antwoord, maar na jarenlang lost dit antwoord nog steeds veel problemen op (zelfs mij overkomt het nog wel eens dat dit de oplossing is, al dan niet tijdelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

De vraagstelling of er al contact is geweest duidt op een terugkerend probleem bij nieuwe topics; gebrek aan informatie. Als TS motivatie geeft waarom er geen contact opgenomen is met een betreffend bedrijf, zal die vraag niet gesteld worden.

Vaak zie je ook dat de vragen "wat heb je zelf al gedaan" gewoonweg leeg gelaten worden. Dit duidt de luiheid aan van veel mensen tegenwoordig. Zoals wel vaker omschreven lijkt men de impressie te hebben dat GoT een afhaalchinees is van (IT-) oplossingen. Daarom snap ik de frustratie bij medetweakers heel goed. Helpen is zeker geen probleem, maar als je telkens alles uit een TS moet trekken omdat deze gewoon niet meegeeft, dan is de lol er ook wel snel vanaf.

Tweakers heeft al templates bij bepaalde topics, ik zie moderators ook inspringen wanneer deze templates niet gevuld worden. Daarnaast is het vrij logisch dat men geen glazen bol heeft en een TS goed moet omschrijven hoe en wat. Als dat consequent niet gebeurt, wat moet je dan?

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:59

SomerenV

It's something!

De reden dat er niet op de topic report geramd wordt maar dat er een vraag komt als 'wat heb je zelf al opgezocht' is denk omdat Tweakers wel willen helpen, maar niet alles cadeau willen geven. Een topic report is in mijn ogen een soort last resort. Als een nieuwe gebruiker wat wil weten zijn er voldoende mensen die gewoon willen helpen, mits TS zelf al wat ondernomen heeft (voor zover mogelijk). Het is dan denk ik ook niet perse een troll-reactie maar meer een manier om mensen bewust te maken. We willen best helpen, maar dan moet je zelf ook inzet tonen.

Als ik als scholier zonder enige inzet ga vragen aan een leraar hoe ik iets moet doen, dan zal die leraar waarschijnlijk ook vragen wat ik zelf al geprobeerd heb. Niet omdat ie niet wil helpen maar omdat ie jou mee wil laten werken aan oplossing. Daar leer je uiteindelijk zoveel meer van. Zou wat zijn als de leraar direct naar de rector stapt omdat de leerling een domme/eenvoudige vraag stelt. Hetzelfde als mensen naar mij komen (gewoon in 't echte leven) met een vraag waar je makkelijk zelf een antwoord op kunt vinden. Dan begin ik ook met 'ik wil best helpen maar wat heb je zelf al geprobeerd?'.

Dat is niet giftig maar je wilt ook niet alles voorkauwen aan iedereen. Natuurlijk zijn we allemaal ooit nieuw geweest, maar om dan te gaan lopen janken omdat iemand je vraagt zelf wat te ondernemen gaat wel erg ver. Als iemand je vraagt wat je zelf al ondernomen hebt, vraag dan dan waar je kunt beginnen en... onderneem zelf wat. Koppel dat terug in het topic dat je geopend hebt en je zult zien dat mensen opeens veel behulpzamer zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 29-05-2018 18:09 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:42
@SomerenV

Amen to That

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
De reden waarom ik het vraag is omdat ik verwacht dat de TS zelf moeite doet. En niet "LOL! hier is mijn werk, enjoy!". En laat dat laatste nou ongeveer 90% van de vragen zijn tegenwoordig...

Tweakers is niet zuurder geworden, mensen zijn luier geworden. Het gaat alleen nog maar om "Ik wil geen moeite doen! help me!" En daar wordt ik doodmoe van.

[ Voor 29% gewijzigd door corset op 31-05-2018 15:33 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Jean Paul schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:17:
Als dat consequent niet gebeurt, wat moet je dan?
Je moet helemaal niets, dat is het hele punt een beetje denk ik :). Nu lijkt het wel alsof er een paar bijdehandjes een zinnetje hebben afgekeken van een klasgenoot en dat nu zonder pardon neer moeten plempen om er zelf weer slimmer uit te zien.

Wat je kan doen...
1. Spreekwoordelijk dood laten bloeden (backspace klikken en snel een ander topic zoeken waar je wel iets mee kan),
2. Op een normalere manier aangeven dat de informatie welke benodigd is om tot een oplossing te komen het beste afgehaald kan worden bij [partij x],
3. Een TR aanmaken

Zo moeilijk is het leven toch ook weer niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

eric.1 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:42:
[...]

Je moet helemaal niets, dat is het hele punt een beetje denk ik :). Nu lijkt het wel alsof er een paar bijdehandjes een zinnetje hebben afgekeken van een klasgenoot en dat nu zonder pardon neer moeten plempen om er zelf weer slimmer uit te zien.

Wat je kan doen...
1. Spreekwoordelijk dood laten bloeden (backspace klikken en snel een ander topic zoeken waar je wel iets mee kan),
2. Op een normalere manier aangeven dat de informatie welke benodigd is om tot een oplossing te komen het beste afgehaald kan worden bij [partij x],
3. Een TR aanmaken

Zo moeilijk is het leven toch ook weer niet?
Een "normale manier" is erg subjectief. Ik vind het (zeker als botte Hollander) helemaal niet giftig om te vragen hoe de betrokkene partij reageerde na een telefoontje. Ik word persoonlijk eerder moe van het in de watten moeten leggen van mensen, omdat een beetje botte reactie op --naar mijn mening-- luiheid resulteert in zere zieltjes.

Dood laten bloeden vind ik persoonlijk nog veel giftiger. Waarom? Omdat je mensen dan gewoon compleet negeert, en niemand leert er wat van.

Een TR resulteert in modjes die eigenlijk hetzelfde moeten doen, ofwel vragen om hun start post uit te breiden, ofwel op slot omdat het niet voldoet. Weinig constructief naar mijn mening, en per slot van rekening is dit een forum. Het staat en valt dan ook bij de inzet van ons tweakers, en niet louter de modjes. Dat is eerder een last resort zeg maar.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Wat ook nog zou kunnen, als een TS geen moeite in een openingspost steekt, er een standaardbericht kan komen, wat in de huisregels kan komen te staan. Kun je ctrl c, ctrl v'en en als meneer de TS de huisregels leest komt hij vanzelf met zijn genante momentje te zitten. Dan heb je enerzijds geen zure reacties, maar een standaard post, anderzijds weet TS wat hij moet. Zo zorg je voor een meer structurele aanpak van het probleem. Toen ik ooit mijn eerste post maakte (was toen relatief jong, denk daar ook aan) werd ik daar ook hard op gewezen, heb ik ook wel van geleerd moet ik zeggen. Zo slecht hoeft het ook niet te zijn, het komt inderdaad wel wat zuur over dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

chevaid schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:12:
Wat ook nog zou kunnen, als een TS geen moeite in een openingspost steekt, er een standaardbericht kan komen, wat in de huisregels kan komen te staan. Kun je ctrl c, ctrl v'en en als meneer de TS de huisregels leest komt hij vanzelf met zijn genante momentje te zitten. Dan heb je enerzijds geen zure reacties, maar een standaard post, anderzijds weet TS wat hij moet. Zo zorg je voor een meer structurele aanpak van het probleem. Toen ik ooit mijn eerste post maakte (was toen relatief jong, denk daar ook aan) werd ik daar ook hard op gewezen, heb ik ook wel van geleerd moet ik zeggen. Zo slecht hoeft het ook niet te zijn, het komt inderdaad wel wat zuur over dan.
Dat is een mooie benadering van het euvel. Zo zet de community zich in voor het verbeteren van kwaliteit, op een algemeen geaccepteerde manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

chevaid schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:12:
Als een TS geen moeite toont, dan grijpt een mod in, en zal diegene uitleggen dat er ook iets van eigen initiatief wordt verlangd. Daar past naar mijn mening echter geen standaardbericht bij. Natuurlijk zal in veel gevallen de inhoud overeenkomen, maar sturing doen we met op maat gemaakte berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
RoD schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:51:
[...]

Als een TS geen moeite toont, dan grijpt een mod in, en zal diegene uitleggen dat er ook iets van eigen initiatief wordt verlangd. Daar past naar mijn mening echter geen standaardbericht bij. Natuurlijk zal in veel gevallen de inhoud overeenkomen, maar sturing doen we met op maat gemaakte berichten.
Nou... dat is ook niet altijd zo. Ik zie genoeg topics langskomen waar gewoon 0 informatie instaat, maar er wel gewoon door kan worden gegaan.
Nu snap ik dat je geen 100% dekking kan hebben, dat is ook niet realistisch. Maar roepen "Een mod grijpt in" is ook niet altijd waar.

Voorbeeld;

Beste Ziggo modem momenteel

Waarbij een mod zelfs gaat helpen ipv er iets aan te doen...

[ Voor 8% gewijzigd door corset op 01-06-2018 08:36 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

corset schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:35:
[...]

Nou... dat is ook niet altijd zo. Ik zie genoeg topics langskomen waar gewoon 0 informatie instaat, maar er wel gewoon door kan worden gegaan.
Nu snap ik dat je geen 100% dekking kan hebben, dat is ook niet realistisch. Maar roepen "Een mod grijpt in" is ook niet altijd waar.

Voorbeeld;

Beste Ziggo modem momenteel

Waarbij een mod zelfs gaat helpen ipv er iets aan te doen...
Nota bene in de eerste alinea wordt de TS erop gewezen dat hij wel erg weinig inzet toont? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
RoD schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:39:
[...]

Nota bene in de eerste alinea wordt de TS erop gewezen dat hij wel erg weinig inzet toont? :?
En ik ben blind :) Nvm :+

Maar toch vind ik het dan gek dat er op wordt gewezen en daarna "Maar ik ga je toch helpen".

Ik mis daar wel een lijn in.

Het ene topic (Vooral in desktop/laptop aankopen) worden terecht gelijk gesloten als er te weinig info in staat. Andere topics blijven open en wordt er meer geaccepteerd.

Natuurlijk snap ik dat niet iedereen hetzelfde is, maar 1 lijn is soms wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
corset schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:42:
[...]

Maar toch vind ik het dan gek dat er op wordt gewezen en daarna "Maar ik ga je toch helpen".
En wat is er mis mee om iemand te helpen? Dus omdat iemand net nieuw is en in de openingspost te weinig info geeft mag hij opeens niet meer geholpen worden? Ik vind de post waar je naar linkt een mooi voorbeeld hoe het wel moet. Aangegeven dat het te kort door de bocht is, maar toch willen helpen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.