Genexis NT01 vervangbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Ik heb op dit moment wat ruimte om de IT thuis wat upgrades te geven en ben nu o.a. twee dingen aan het inplannen:

1. Een flinke modernisatie van het thuisnetwerk (fiber backbone plus wat modernere accesspoints)
2. DSL omzetten naar glas. Kandidaten hiervoor zijn XS4all (want daar zit ik al), Tweak (vanwege 1gbit voor een mooie prijs) en T-Mobile (750mbit voor een mooie prijs)

In de meterkast hangt een bejaarde (ahum) Genexis GN01, maar aangezien mijn eigen backbone zometeen toch gebaseerd is op fiber wil ik eigenlijk in plaats van onderstaande kerstboom:

uitgaande fiber <-> Genexis mediaconverter <-> CAT6 kabel <-> mediaconverter <-> SFP module <-> fiber <-> SFP module <-> router

naar het wat simpelere (en tevens goedkopere):

uitgaande fiber <-> SFP module <-> router

Nu heb ik gezien dat de laatste generatie FT units precies datgene leveren wat ik voor mijn wenselijke situatie nodig heb (dus puur fiber in / fiber out, zonder actieve NT)

Daarnaast heb ik ook al gezien dat het eigenlijk ook relatief simpel is om datzelfde principe toe te passen op de Genexis GN01 door de actieve NT niet te installeren, een gat door de blindcap te boren en mijn eigen fiber aan de binnenkomende fiber te knopen. Maar ik heb het vermoeden dat de gemiddelde Reggefiber monteur die waarschijnlijk de boel komt voorbereiden niet bepaald vrolijk wordt van deze oplossingsrichting / tweak ;)

IMO zou het dus fijn zijn als die GN01 bij de installatie vervangen kan worden door bijvoorbeeld een Tyco TY01 of TKF TK01 die eigenlijk precies aanbieden wat ik nodig heb.

Weet iemand toevallig of dat via een van bovenstaande ISPs kan?

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die FTU/NTU is je "demarc", het scheidingspunt tussen leverancier en afnemer. Daar mag je dus niet zomaar aan rommelen. Ook al kan je mischien prima het ding opentrekken en een verlengkabeltje op de inkomende fiber aansluiten. Komt er een monteur krijg je gedonder en een gepeperde rekening.

Wat je dus doet is je leverancier bellen en vragen of ze de conversie voor je willen regelen. Je bestaande danwel je nieuwe. In de tussentijd, kijk of je routertje niet een combo poort heeft, danwel een copper SFP accepteert.

Ik zie eigenlijk niet waarom je voor fiberconversie wil gaan omdat elders in je netwerk je ook glas hebt liggen. Meer dan een leuke affectie is het niet, of je hebt een heel erg groot huis, of je wil naar (meer dan) 10 Gbit/s voor je backbone. Blijft staan dat als je een routertje hebt dat een SFP accepteert je daar bestens gelijk je inkomende glas in kan pluggen. Maar die te krijgen is dus "regel het met je leverancier", want demarc.