Nieuwe gebruikers met één forumpost

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:59

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Regelmatig duiken er nieuwe gebruikers op (recent aangemeld) die één vraag stellen op het forum en daarna niet meer terugkomen. Soms reageren ze nog één of twee keer maar that's it. Nu weet ik dat deze discussie vaker gevoerd is maar ik kon het zo niet terugvinden, maar ik moest net denken aan het systeem van Reddit.

Daar moet je eerst een bijdrage leveren aan de community en daarmee voldoende punten verzamelen en voldoen aan bepaalde eisen voordat je een bericht kunt posten. Misschien is het een idee om zoiets hier ook in te voeren? Meestal stellen dat soort eendagsvliegen vaak behoorlijk simpele vragen die je met wat eenvoudig zoekwerk ook wel op kunt lossen. Dus je mist er niet gek veel aan als je de drempel voor nieuwe gebruikers wat hoger maakt.

Voordelen:
- Minder relatief zinloze topics
- Minder weinig bijdragende leden
- Nieuwe gebruikers ertoe bewegen actief te zijn binnen de community

Nadelen:
- Mogelijk minder nieuwe leden
- Gebruikers kunnen simpele reacties plaatsen in andere topics om te voldoen aan bepaalde eisen
- Tweakers kan meer 'gesloten' aanvoelen door de nieuwe regels

Van andere discussies weet ik dat het vaak over een bepaalde minimale hoeveelheid karma ging voordat er topics geopend konden worden, maar karma was een te vage variabele volgens sommigen. Maar je kunt ook als minimum stellen dat iemand minimaal 7 dagen geregistreerd moet zijn en 5 forumreacties geplaatst moet hebben. Daarmee voorkom je waarschijnlijk veel eendagsvliegen die even snel een antwoord willen op een simpele vraag. Niet dat simpele vragen erg zijn, maar het is jammer om te zien dat iedereen een zo goed mogelijk antwoord wil geven maar dat er nooit terugkoppeling komt. Het nieuwe lid heeft zijn antwoord gekregen, of had het zelf ondertussen al gevonden, en blijft vervolgens weg. Da's gewoon jammer.

Misschien toch een idee om hier een keer serieus naar te kijken en mogelijk bij wijze van test in samenspraak met bestaande leden te implementeren? Maak een poll, kijk hoe anderen bepaalde regels zien, meeste stemmen gelden, implementeren en waar nodig wat tweaken. Kijk het een maandje of 2 aan en trek daaruit conclusies.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:40 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
Je gaat dan mensen afschrikken om iets te posten.
Dat ze niet ( of weinig ) reageren betekend ook niet dat ze niks met de genoemde informatie doen, het zou best kunnen dat hun antwoord er al tussen zit maar niet meer de moeite nemen om in te loggen...
Als een TS een makkelijke vraag heeft kan deze snel en eenvoudig beantwoordt worden waarop het topic gesloten zou kunnen worden, ik zie het probleem daar niet zo in eerlijk gezegd.

Ben er mee eens dat het toch van beide kanten moet komen, we zijn hier geen praatpalen of wel? :+
Hoor en wederhoor is wenselijk maar je kunt dit natuurlijk niet eisen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Out-of-the-box ideetje; nieuwe users koppelen aan een mentor? Dat ze na het aanmaken van een account een (geautomatiseerd) berichtje krijgen van enkele vrijwilligers (ik stel mij beschikbaar) met wat tekst en uitleg en de mogelijkheid om berichtjes heen-en-weer te sturen?

Ik wil best wel even iemand persoonlijk aan de hand meenemen; uitleggen wat we verwachten hier op het forum en misschien een bepaalde richting op duwen (heb je daar al naar gekeken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14

Detmer

Professioneel prutser

Out-of-the-box idee #2: Bij het aanmelden / eerste keer inloggen en introductie aan de hand van een video bijvoorbeeld

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 12:45
Of je laat het gewoon zoals het is en als je een topic niet wilt lezen, lees je het niet. Dan is iedereen welkom, beginnerstopics verdwijnen vanzelf snel naar beneden en als ze dat niet doen, is er blijkbaar toch voorzien in een behoefte. Niet iedere gebruiker hoeft een hardcore real-life tweaker te zijn, maar iedere gebruiker kán op zijn of haar manier wel iets unieks bijdragen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik snap het “probleem” van eendagsvliegen en users met slechte topicstarts maar dit is een forum daar hoort dat nu eenmaal. Koppelen aan een mentor, laten zien van een instructievideo etc. Hebben jullie dat gehad toen je je hier, of ergens anders aanmelde om je vraag te stellen? Volgens mij niet.... 8)7
Ik vind het wel belachelijk worden op deze voet. Het enige normale wat je kan doen is users op weg helpen, dat hebben ze met jullie/jou ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Een dergelijk systeem implementeren is geen oplossing van het probleem. Het probleem is dat zinloze topics en posts vrijwel identieke zichtbaarheid als niet-zinloze topics. Als je een voting-systeem en een posts-tree hebt zoals op reddit, heb je totaal geen last van zinloze topics: Die worden nl. gewoon genegeerd.

Het probleem van een voting-systeem een een boom aan bericht is dat als je die dingen wil, dat je dan net zo goed op Reddit kan zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Gamebuster op 15-05-2018 09:50 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Als we gewoon van het idee afstappen dat iedereen altijd maar moet reageren, ook als er niets zinvols op helpvols op papier komt te staan, dan zijn we al een heel eind (noem eens wat; topics met een juridische ondertoon en garantiezaken.......).

Koppel dat aan gewoon TR's aanmaken voor de uitschieters en voila, die eendagvliegtopics verwateren sneller dan de winnaars van het Eurovisie-Kip-Festival

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja dat is nu eenmaal hoe een forum werkt. Niet iedereen heeft zin om terug te komen en aan allerlei andere discussies bij te dragen. Dat 'voor wat hoort wat'-principe vind ik overdreven voor een forum. Overigens zie ik op Reddit ook diverse waardeloze topics zonder enige inzet en durf ik zelf te stellen dat de templates die op Tweakers al beschikbaar zijn beter zijn dan op Reddit.
eric.1 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:16:
Als we gewoon van het idee afstappen dat iedereen altijd maar moet reageren, ook als er niets zinvols op helpvols op papier komt te staan, dan zijn we al een heel eind (noem eens wat; topics met een juridische ondertoon en garantiezaken.......).

Koppel dat aan gewoon TR's aanmaken voor de uitschieters en voila, die eendagvliegtopics verwateren sneller dan de winnaars van het Eurovisie-Kip-Festival
Hier helemaal mee eens. Reageer gewoon niet en ga met het volgende topic verder als de inhoud je niet aan staat. Volgens mij is het nog steeds niet zo dat het gros van de topics te slecht voor woorden is en ook denk ik dat dit niet in de jaren veel veranderd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 10:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beer Buntenbach
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-04 15:45
Wat is er zo erg aan zinloze topics? Zo fysiek-veel-eisend is het toch niet om je scrollwiel een extra omwenteling te geven? Uiteindelijk is het aan jou om niet/wel te reageren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:38

EvH

Detmer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:56:
Out-of-the-box idee #2: Bij het aanmelden / eerste keer inloggen en introductie aan de hand van een video bijvoorbeeld
Voor je het weet krijg je een instructie in je browser, net zoals de games die je op je telefoon installeert om de eerste basis methodes van het spel maar te begrijpen. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de statistieken. Hoeveel zinloze topics worden geopend en in hoeverre is dit een probleem. Dat een vraag eenvoudig is, betekend niet dat het topic zinloos is. Dat geld ook voor wanneer de TS nog maar weinig van zich laat horen. De vraag is dus, is er wel een echt probleem of zijn het maar een handvol mensen die dat zo ervaren? Persoonlijk heb ik er namelijk geen enkele last van.

Ik ben veel meer voor het begeleiden van de gebruiker naar een zinvol topic, dan gewoon de weg blokkeren. Dit door de juiste vragen te stellen, wijzen op de search / FAQ / etc. Mijn mening is dat we GoT laagdrempelig en vriendelijk moeten houden voor nieuwe gebruikers. Wij allemaal zijn ook beginners geweest :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
In mijn post-tweakers tijdperk heb ik veel tijd doorgebracht op goeievraag. Daar wordt aan de hand van woorden in je topictitel een overzicht gegeven van soortgelijke topics.
Dat kan - mogelijk - het aantal eenvoudige/dubbele topics voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Open forum zou wat mij betreft laagdrempelig moeten blijven.
Misschien dat men wat strenger kan zijn in bijv. een gesloten gedeelte van het forum indien hier behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:08:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de statistieken. Hoeveel zinloze topics worden geopend en in hoeverre is dit een probleem.
Ach, ook statistieken zijn leugens. Maar het geldt in het algemeen: definiëer zinloos. Dat is behoorlijk arbitrair en daar kan men per saldo helemaal niets mee. Deze bijdrage is in mijn optiek zinloos en ik verontschuldig mij bij deze.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Jeej, nog strengere moderatie op wat nu al het strengste forum van NL is...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

havana schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:26:
Jeej, nog strengere moderatie op wat nu al het strengste forum van NL is...
Ik denk niet dat je heel veel crewleden lekker kan maken voor dit idee dus maak je geen zorgen. ;)

Zoals gezegd heb je bij het voorstel van de TS geen enkele garantie dat het probleem minder wordt terwijl je wel alle gebruikers (en niet alleen degenen die een slecht topic zouden hebben geopend) loopt te irriteren.

Ik zie de noodzaak ook niet echt. Ik heb bepaald niet het idee dat het forum overspoeld wordt door luie mensen die slechte topics openen en verdwijnen. En zelfs als dat wel zo is: ook zonder de topicstarter is er vaak best nog iets leuks van topics te maken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De tendens is meer facebook/twitter/webcare achtig aan het worden met sommige topics. Het forum maar ook de frontpage lijkt, zoals @Brooky het soms verwoordt, een afhaalchinees te worden.

Ik zal wel oud worden maar met sommige topicstarts wordt je fysieke winkel X ook aangekeken alsof je net 30 jaar in de isoleer hebt gezeten en rechtstreeks met 1 steekwoord iets wil hebben wat "exact" aan de eisen in je hersenpan voldoet.

Wat betreft DAA maar ook PMG en dergelijke; kan er geen controle / formulier op de templates komen? Dat mensen ook daadwerkelijk "50 chars / 3 words" controle krijgen ipv ... te laten staan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Wat is zinloos?
Toevallig viel mijn oog op een topic: "Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?"
Dat topic staat er al vanaf 2011 en er is 2015 keer op gereageerd. Wat mij betreft is dat een uitermate zinloos topic, maar kennelijk is daar bij andere mensen behoefte aan.

Laat het gewoon zoals het is, je bent nog altijd vrij om niet te reageren.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Tweakers is al een extreem streng gemodereerd forum, het nog moeilijker maken om te posten lijkt me onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:37
Er zijn ook meerdere fora waar de eerste vijf (of tien) posts eerst gecontroleerd worden door het forumbeheer. Je hebt dus alle vrijheid om te posten, maar het kan wat langer duren voordat het daadwerkelijk geplaatst is.

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Luuksche schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:18:
Er zijn ook meerdere fora waar de eerste vijf (of tien) posts eerst gecontroleerd worden door het forumbeheer. Je hebt dus alle vrijheid om te posten, maar het kan wat langer duren voordat het daadwerkelijk geplaatst is.
Als je met "posts" in dit geval topics bedoelt is dat nog enigszins te managen, al heb ik daar persoonlijk weinig trek in omdat het weinig toevoegt. Als iemand zich écht misdraagt zijn we er snel genoeg bij en afgezien van dat hoeven we geen tere zieltjes te beschermen tegen álle slechte topics ofzo.

Maar als je met "posts" álle berichten bedoelt is het nog storender. Dan heb je een lopende discussie en daar posten dan potentieel allerlei mensen in die al dan niet direct hun berichten kunnen publiceren. En mensen die wél reageren op de gepubliceerde posts, maar niet op de posts van de nieuwe users. Dat slaat een topic gewoon kreupel, te meer omdat de topicstarter op die manier kan missen dat er nieuwe posts zijn die hij gemist heeft omdat ze boven nieuwere posts staan die hij al heeft gelezen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:37
NMe schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:33:
[...]

Als je met "posts" in dit geval topics bedoelt is dat nog enigszins te managen, al heb ik daar persoonlijk weinig trek in omdat het weinig toevoegt. Als iemand zich écht misdraagt zijn we er snel genoeg bij en afgezien van dat hoeven we geen tere zieltjes te beschermen tegen álle slechte topics ofzo.

Maar als je met "posts" álle berichten bedoelt is het nog storender. Dan heb je een lopende discussie en daar posten dan potentieel allerlei mensen in die al dan niet direct hun berichten kunnen publiceren. En mensen die wél reageren op de gepubliceerde posts, maar niet op de posts van de nieuwe users. Dat slaat een topic gewoon kreupel, te meer omdat de topicstarter op die manier kan missen dat er nieuwe posts zijn die hij gemist heeft omdat ze boven nieuwere posts staan die hij al heeft gelezen. ;)
Ik bedoelde inderdaad de topics van een nieuw lid.

Het zorgt echter wel voor extra druk bij het forumbeheer. Zeker als het percentage bullshit topics veel lager ligt dan de normale topics.

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
Alle niet tech gerelateerde forums verbergen voor mensen met minder dan X aantal posts?

Ik begrijp ook niet wat mensen ertoe beweegt op Tweakers een topic te openen over hun schuldsanering probleem en vervolgens nooit meer terugkomen om een bijdrage te leveren aan het forum.

Ik snap dat als dit een plek is waar je graag en vaak komt ook wel eens iets niet tech gerelateerd wil bespreken maar dat zou toch de uitzondering moeten zijn? Of wil Tweakers het nieuwe FOK! worden maar dan met een tech sausje?

Oh en dat mag je niet on zon topic vertellen want dan komt er een ijverige mod snel vertellen dat je offtopic bent. :')

[ Voor 10% gewijzigd door chaoscontrol op 18-06-2018 15:32 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 18:55

Standeman

Prutser 1e klasse

chaoscontrol schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:31:
Alle niet tech gerelateerde forums verbergen voor mensen met minder dan X aantal posts?

Ik begrijp ook niet wat mensen ertoe beweegt op Tweakers een topic te openen over hun schuldsanering probleem en vervolgens nooit meer terugkomen om een bijdrage te leveren aan het forum.

Ik snap dat als dit een plek is waar je graag en vaak komt ook wel eens iets niet tech gerelateerd wil bespreken maar dat zou toch de uitzondering moeten zijn? Of wil Tweakers het nieuwe FOK! worden maar dan met een tech sausje?

Oh en dat mag je niet on zon topic vertellen want dan komt er een ijverige mod snel vertellen dat je offtopic bent. :')
Tweakers heeft een aantal jaar geleden besloten om andere onderwerpen dan puur tech een plek te geven en deze openbaar te maken. Dit was omdat die behoefte gewoon bestond onder de toenmalige users en om meer nieuwe gebruikers te trekken.
Juist het publiek maken van die topics / fora heeft als dool dat ze zoekmachines geïndexeerd worden.

Tevens heb je een enorm grijs gebied van wat wel en niet tech gerelateerd is. Is je kapotte wasmachine tech gerelateerd? De aanschaf van een nieuwe wasmachine waar wifi op zit? Wie gaat beoordelen wat wel en wat niet "tech gerelateerd" is?

Dat je dan soms hit&run topic krijgt ga je er overigens niet mee voorkomen. Die heb je in de tech-fora ook. (Overigens, is de kans natuurlijk aanwezig dat de TS in kwestie nog gaat reageren in het topic dat jij bedoelt. Het topic zelf is niet eens 24h oud.)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

chaoscontrol schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:31:

Definieer "niet tech gerelateerd". Er staat nog wel een actie open om de fora onder General Chat nog eens tegen het licht te houden, maar bijvoorbeeld PFSL waar jouw voorbeeld staat is nu net een forum dat niet snel besloten zal worden, omdat alle topics over (ICT) studie en loopbaan gewoon erg relevant zijn voor een breed publiek aan Tweakers bezoekers.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 10:49
Tsja zo verloederd je forum wel en over 5 jaar is Tweakers gewoon een NL forum met een klein stukje tech, dan concurreer je ineens met heel veel en heb ik er weinig goede hoop in. M.i. zou je de focus des te meer op je core business (tech) moeten gooien.

Ik spreek vast niet alleen voor mijzelf (zo uniek ben ik niet) als ik zeg dat Tweakers juist een speciaal plekje is door de likeminded mensen. Door al die ongerelateerde posts van mensen die je nooit meer hoort verdwijnt dat gevoel van samenhorigheid en verlies je je members.

Dan komt er over 5 jaar iemand vragen hoe hij uit de schuldsanering moet komen en dan reageert er niemand meer want Tweakers zijn alleen nog maar 1 post users...

Dit staat allemaal los van de member die al wat langer lid is en dit een fijne plek vind om zijn vraag kwijt te kunnen. Dat heeft weer met die samenhorigheid te maken, maar dat hebben die nieuwe members niet. Een kleine barriere van nieuwe members zal geen kwaad kunnen, behalve voor dit soort topic welke blijkbaar enkel de zoekmachine spekken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1