MontyPython schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:48:
@
breinonline & @
Incolumis Bedankt voor de hulp, maar dat was mij al bekend. Ik zie ook dat ik mijn vraag niet goed heb gesteld. Ik ben echt specifiek op zoek naar een centrale hub (denk aan een tablet die opgehangen kan worden o.i.d.) waarmee ik centraal alles kan besturen.
Deze wil ik op de muur naast de voordeur hangen en vanaf daar bijvoorbeeld een scene starten waarmee mijn Ikea gordijnen naar beneden gaan, de lampen aan en een muziekje aan (slechts een voorbeeld). Home Assistant zou mooi zijn bijvoorbeeld, maar ik wil dit centraal doen en niet alleen vanaf mijn mobiel, laptop of PC.
Ik heb sinds kort een drietal panden die ik verhuur via Airbnb en daar wil ik het voor doen

Hi @
MontyPython,
Ik gebruik hiervoor Home Assistant als centraal koppelvlak voor alle apparatuur, dit is puur de spin in het web om maar zo te zeggen, en kan met alles communiceren.
Vervolgens heb ik op de HA webserver een HTML5 dashboard pagina genoemd TileBoard draaien, deze kun je configureren naar een interface zoals je die wilt hebben. Als je een beetje CSS/HTML kennis hebt kun je helemaal losgaan met de styling van je interface.
Ik heb in elke kamer in mijn huis een tablet aan de muur hangen, elke tablet heeft zijn eigen TileBoard dashboard met de apparatuur van de kamer er in. Zo kan ik elke kamer los besturen, maar ook bijvoorbeeld op de begane grond alle kamers boven of vanuit de slaapkamer de deur op slot doen etc.
Het belangrijkste onderdeel van deze tablets is een app genaamd Fully Kiosk welke in basis gratis te gebruiken is en perfect fullscreen je dashboard laat zien.
Zelf gebruik ik hier op elke tablet de premium versies van zodat ik de front camera motion detection (voor als het licht is) en de device movement sensor (voor als het donker is) kan gebruiken om automatisch het scherm aan en uit te zetten wanneer bediening nodig is.
Anyway, dit is één van de mogelijke manieren, voor mij werkt dit perfect en beter dan alle voorstellen die op het internet gegeven worden. Ook de vrouw is er blij mee!
EDIT:
Foto 1 is wat ouder van toen ik hem net had opgehangen op de begane grond (10 inch)
Foto 2 is de laatste versie die ik in mijn kantoor heb draaien (7 inch)
https://imgur.com/a/CkQ1xuZ
Deze dashboards sturen in elke kamer direct alle Philips Hue lichten aan (alles is Hue bij mij thuis) en daarnaast ook de wandschakelaar (zie 1e foto onder de tablet) met een aparte knop, ik wilde eerst alle knoppen verwijderen in huis, maar het is toch wel handig om een fysieke backup te hebben!
[
Voor 9% gewijzigd door
drocona op 23-03-2020 22:02
]