coinman63 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:33:
Je moet toch aan de slag dus. Valt overigens allemaal wel mee hoor. Misschien is dit ook het moment om na te denken of je echt om wil naar Smart lighting (licht zo veel mogelijk automatisch aan/uit, scenes gebruiken om reeksen lampen te besturen) of dicht bij de 'ouderwetse' ervaring met knoppen voor elke lamp wil blijven. Ik heb voor het eerste gekozen en een 8-tal dimmers vervangen voor twee Smart Buttons.
Hier heb ik al wel over nagedacht hoor, en ook al redelijk inzichtelijk
• Voor de kamers/vertrekken waar ik even vluchtig door moet, daar komen bewegingssensoren. Dus in de gang, overloop, trap naar beneden naar het souterrain. Misschien ooit de waskamer en wc (maar dat is pas later en optioneel).
• Huiskamer en keuken heb ik voor allebei een switch dimmer aan de muur al hangen. Gaat wel deels geautomatiseerd, 's ochtends aan, zonsopkomst en zonsondergang. Maar wil wel gewoon fysiek af en toe een knop kunnen bedienen (is wat ik ook beetje haatte aan de keuzes van de vorige bewoners met het kaku-systeem.... ze hadden nergens fysieke knoppen hangen dus altijd de app erbij (afstandsbediening vond ik ook maar een onding).
• slaapkamer idem, ook met dimmer switch.
Badkamer en souterrain komt later nog aan bod. In de badkamer hangt een 'domme dimmer' dus ik heb al een beetje onderzocht hoe ik dat met een inbouwdimmer die compatible met hue is, kan oplossen (scheelt weer 6 spotjes vervangen voor dure Hue-spotjes. In het souterrain (die als garage werd gebruikt) hangt overal TL dus dat moet in zijn geheel vervangen worden.
Ik denk overigen dat de wat stekelige reacties vooral voortkomen uit jouw post van 10.56 (hmmm mkay. Jammer, ben namelijk erg lui en onhandig

)
Ja dat snap ik, maar ik hoopte toch wel dat men tussen de regels kan doorlezen: lui/onhandig in de zin van klussen, het fysieke werk wat er bij komt kijken. Wil niet meteen zeggen dat ik een compleet luie instelling heb ook al wekt het misschien de indruk omdat ik dat bewuste stukje over dimmers niet in de startpost had gevonden/gelezen (nouja heb ik boven al geprobeerd uit te leggen

).
Started on the wrong foot. Beter dus: Hulp/advies nodig over hoe wel je HUE installatie zo goed mogelijk te laten werken?
Kun je wel zeggen, en ik bedoel het ook niet rot allemaal. Dus excuses als ik iemand voor het hoofd gestoten heb. Het is voor mij ook nieuw. Moet het allemaal nog een beetje ontdekken. Alle hulp is welkom en wordt gewaardeerd!