Net als @
Turbotrent heb ik mijn systeem inmiddels ook flink geüpgraded met All4Hue in de afgelopen weken:
- Een buitensensor triggert voor mij automatisch het uitzetten van de verlichting en het aanzetten van de verlichting (mits iemand thuis is).
- 's Ochtends vroeg gaan de lichten automatisch aan als we door de sensor op de begane grond lopen.
- Als we 's avonds naar bed gaan zetten we alle lampen beneden in de zone "Leefruimte" uit door de knop ingedrukt te houden (kort indrukken bedient gewoon de woonkamer), vervolgens blijven de sensoren nog 10 minuten het licht aanzetten op "Gedimd" in plaats van "Nachtlamp" (eerst had ik de tijd op 23.00 uur staan vanaf wanneer hij op "Nachtlamp" ging).
- Alle bewegingsruimtes (bijkeuken, gang/overloop, wasruimte, toilet) hebben lichten die gekoppeld zijn aan sensoren, de ene sensor is uitgebreider ingesteld dan de ander, maar ze hebben allemaal meer dan twee tijdsblokken ingesteld (vanuit Hue is gewoon echt te weinig).
- Sinds gisteren laat ik met een "alarm" ook bepalen of het weekend is of niet (door dit op zaterdag om 0:00 en om maandag om 0:00 op respectievelijk True en False in te stellen), waardoor ik net wat nuances aan kan brengen in onze rituelen 's ochtends en mogelijk later ook 's avonds.
- De buitensensor wordt ook gebruik om het licht in de gaten te houden en op basis daarvan het licht automatisch aan en uit te laten gaan gedurende de dag: als het erg donker wordt ivm bijv. slecht weer gaat het licht ook aan en weer automatisch uit als het lichter wordt buiten. Perfect in de automatisering, omdat je daarmee ook de zonsopgang en -ondergang loslaat. Dat vond ik echt een gedrocht in Philips Hue, omdat het geen rekening hield met het licht. Met bijv. "Sunlight as a switch" was het nadeel vooral dat de sensor gelijk zijn volledige werking verloor: met All4Hue kan ik de buitensensor ook nog gewoon de buitenverlichting laten aansturen.
- Tado home/away schakelt een niet gebruikte INNR SP120 (met dank aan @
Turbotrent met de gouden tip), op basis daarvan wordt bepaald of we thuis zijn of niet. Die zet de lampen ook weer automatisch aan als we thuiskomen en het is donker. Het enige nadeel daarvan is dat de automatisering niet werkt als wij niet thuis zijn en bijvoorbeeld mijn ouders wel, maar doordat we gebruik van Smart Buttons kan alles sowieso ook zonder automatisering bediend worden. Voordeel van Tado is dat hij pas op "Away" gaat als alle telefoons met Tado weg zijn (bij Philips Hue werkt dat niet, toen ik wegreed zat mijn vrouw in het donker). Omdat er ook regelmatig een oppas thuis is, kiezen we ervoor om géén automatische uitschakeling van lampen te starten als we weggaan.
Als je eenmaal bezig bent, dan blijf je dingen verzinnen om verder te automatiseren en steeds minder de knoppen nodig te hebben om je licht te bedienen. Heerlijk! :-D In de slaapkamers e.d. ontkom je niet aan een vaste knop, maar eigenlijk zetten we de lampen beneden al bijna niet meer aan (of uit) met de knoppen. Het is wel even knutselen met All4Hue en ik vond het in het begin erg overweldigend, vooral omdat ik al veel had ingesteld met bijv. Hue of Hue Essentials, maar het was de moeite waard om erin te duiken en ermee om te leren gaan.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."