Ik zoek extra input en advies:
Situatie schets: (zie ook afbeeldingen)
Woning: Tussenwoning middelste in blok van 9.
Dakoppervlak: Platgarage bruikbaar 6.36 x 5.98 meter
Orientatie: ZZO azimuth = -17 graden.
Schaduwval van woonhuis:
Zomer, eind van de middag trekt er schaduw over de het dakoppervlak.
Winter, begin van de middag trekt er schaduw over het dakoppervlak
Ik zou graag het dak oppervlak maximaal willen benutten.
Heb al het een en ander met rekentools lopen spelen maar invloed van schaduwval blijft lastig in te schatten.
Gezien de maten van het dak niet lekker uit komen, kan ik in beide richtingen net geen 4 panelen in landscape kwijt.
Ik heb twee mogelijke opstellingen,
- 4 rijen van 3 panelen (Zuid opstelling)
- 4 rijen van 3 panelen (Oost West opstelling)
Ik zou het puur voor eigen verbruik voor een Oost west opstelling willen gaan, maar denk, en heb dit niet kunnen uitrekenen de beschikbare rekentools dat met een oostwest opstelling een stuk lager uit ga komen qua opbrengst omdat de bijdrage van de west panelen door schaduwval tegen gaat vallen.
Vraag 1: Wat geeft in mijn situatie de meeste jaaropbrengst? (Zuid opstelling of Oost/West)
Rond de 30-35 graden oriëntatie is natuurlijk ideaal op zuid, nu ben ik echter begrenst in lengte en heb ik door de 4 rijen ongeveer 1,50 meter (paneel + tussenafstand) beschikbaar en afhankelijk van de helling blijft er ± 50 cm tussen de panelen onderling over.
Dus hoe steiler het paneel, hoe meer het paneel dat er achter op licht daar last van heeft i.v.m. schaduwval. (Waar ligt het optimum?)
Vraag 2:
Bij zuid opstelling welke hoek van de panelen kan ik het beste hanteren?
De 12 panelen wil ik laten terug leveren over 3 fasen, ik twijfel daarom nu om voor een APsystem (6x) YC600 micro-omvormer te gaan of voor (3x) de QS1.
Die wil ik dan per twee (YC600) of per stuk (QS1) aansluiten per fasen.
In dit geval zou 3 stuks QS1 een stukje goedkoper uitvallen met de bijbehorende componenten.
Vraag 3: De YC600 is geschikt voor 250Wp-375Wp panelen
Voor de QS1 kan ik dit niet vinden, weet iemand wat het max. Wp is?
Ik heb nu de Q Cells Q.Peak Duo G5 - 325WP Perc panelen op het oog. (1685x1000x32mm)
Echter zou ik bij de oost west opstelling nog net 3 rijen 2000x1000mm van panelen van kwijt kunnen.
O.a. Denim (355 Wp) en Phono solar (360 Wp) hebben beide (2000x1000mm) panelen in het assortiment
Bij 12 stuks: (Denim en Phono solar kan dus alleen in Oost/west opstelling)
QCell =3900 Wp = 0,48 €/Wp
Denim = 4260 Wp = 0,50 €/Wp
Phono solar = 4320 Wp = 0,54 €/Wp
Vraag 4: Dit terug gekoppeld naar vraag 1, zou dit nog invloed hebben op de uitkomst op de jaaropbrengst?
Vraag 5: Ik zit te kijken voor Flat fusion (Zuid of Oostwest opstelling), hoe monteer je hier de micro-omvormer (YC600 of QS1) aan? Deze constructies werken niet met de vierkanten kokers zoals bij schuindak constructies waar die gemakkelijk op gemonteerd kunnen worden.
Door de wat duurdere micro-omvormers maar wel de installatie zelf te doen denk ik rond de 0,90 tot 1,00 €/Wp uit te komen.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020