Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:28
RaymondD schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:45:
[...]

Ik ben wel erg nieuwsgierig wat er precies gebeurd met Tigo optimizers in deze situatie:

[Afbeelding]

- Gaan de bypass diodes in werking en leveren de onderste panelen 10 volt ( dat is te weinig voor een tigo optmizer): 10V, 9A = 90Watt
Risico op overheating van de bypass diodes als deze situatie veelvuldig en langdurig aanwezig is.

of

- Blijft de Tigo optimizer actief en wordt de stroom in het paneel beperkt tot 0.9 Ampere => 30V, 27 Watt. De output van de opmizer zal in dan 9 A, 3 volt zijn. In dit geval worden de bypass diodes meer beschermd. Echter niet de maximale opbrengst.

Ik wil dit heel graag weten omdat deze situatie bij mijn dak vanaf eind september tot maart voor gaat komen.
Diode gaat niet dicht, het paneel blijft dus altijd dertig volt geven aan tigo.wat tigo nog aan spanning toevoegt aan de string zal ongeveer zijn 12 volt.
De cel zonder schaduw word 90 watt, de cellen in schaduw ieders 10 watt, dus word totaal 110 watt gedeelt door 9 ampère is 12.2 volt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:45:
[...]

Ik ben wel erg nieuwsgierig wat er precies gebeurd met Tigo optimizers in deze situatie:

[Afbeelding]

-
Dubbel gepost

[ Voor 58% gewijzigd door reneeke1970 op 10-10-2018 17:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Hanwha Q CELLS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42
reneeke1970 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:46:
[...]

Diode gaat niet dicht, het paneel blijft dus altijd dertig volt geven aan tigo.wat tigo nog aan spanning toevoegt aan de string zal ongeveer zijn 12 volt.
De cel zonder schaduw word 90 watt, de cellen in schaduw ieders 10 watt, dus word totaal 110 watt gedeelt door 9 ampère is 12.2 volt.
Dit kan eigenlijk niet het geval zijn.... Altijd 30 volt is ook niet waar. Als ik in wat openbare Tigo monitoring rondsnuffel zie ik regelmatig dat in ieder geval 1 diode in bypass gaat bij schaduw. (20v) Als de panelen portrait zouden zijn zou wel gebeuren wat jij beschrijft. Lees ook de eerder geposte review (op de australische site) maar eens goed door.

Nouja, we gaan het zien. De installatie met 12x 300Wp en Tigo optimizers op alle panelen gaat er binnenkort komen.

[ Voor 13% gewijzigd door RaymondD op 10-10-2018 18:06 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@RaymondD
Je kan ook 96 cell panelen nemen, en er 2 strings van maken?
6x 59 Vmpp = 354 Vmpp

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satfreak01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 22:15
SMA weer koppelen aan sunnyportal na wachtwoord reset middels puk.

Wie weet de procedure? Via de PUK procedure hebben we via Bluetooth weer toegang tot onze SMA omvormer. De Sunny Portal had altijd nog toegang tot de SMA omvormer totdat we de PUK opvroegen/kregen van SMA.
Nu geeft de sunnyportal/website steeds aan dat hij geen contact kan maken en we hebben een inlog fout.
Logisch want het wachtwoord is aangepast. Maar waar kan ik in de sunnyportal het wachtwoord aanpassen zodat de site weer toegang krijgt tot onze SMA gegevens?
Wie kent de procedure? Of is er geen andere optie dan de een 'nieuwe' installatie toe te voegen aan de portal? (Zou erg graag gewoon oude en nieuwe data in 1 overzicht houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:07:
@RaymondD
Je kan ook 96 cell panelen nemen, en er 2 strings van maken?
6x 59 Vmpp = 354 Vmpp
Panasonic HIT's hebben 4 diode's. 59/4 = 14,75. Misschien net genoeg om de Tigo Optimizers te starten.

Maar HIT panelen zijn korter en breder. Komen daarmee iets minder mooi uit op mijn dak, daardoor weer iets lager (=iets meer schaduw), zijn duurder. Toegegeven scheelt allemaal weinig maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:03:
[...]

Dit kan eigenlijk niet het geval zijn.... Altijd 30 volt is ook niet waar. Als ik in wat openbare Tigo monitoring rondsnuffel zie ik regelmatig dat in ieder geval 1 diode in bypass gaat bij schaduw. (20v) Als de panelen portrait zouden zijn zou wel gebeuren wat jij beschrijft. Lees ook de eerder geposte review (op de australische site) maar eens goed door.

Nouja, we gaan het zien. De installatie met 12x 300Wp en Tigo optimizers op alle panelen gaat er binnenkort komen.
Nogmaals gaan niet dicht. Ik heb hier maar een paar panelen met schaduw hoor.
Denk nou eens logisch na, als diode dicht gaat valt spanning weg en gaat tigo uit vanwege te lage mpp spanning. Ook zal als de diode dicht gaat het vermogen dus verloren gaan. Kun je net zo goed tigo weg gooien want hoeft niks meer te doen.
Enige variatie die ik zie is hooguit 2/3 volt en dat komt door temperatuur verschil vanwege schaduw of andere hoek in straling.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:10
Aalten 14.3 KWh = 2.4 KWh/KWp een mooie dag en een mooie parabool , het enige dat snel minder wordt is de productie , maar goed niet klagen want het is droog en warm .... anders moet iedereen zich suf stoken en dat kost geld , dit levert wat op :9

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
AUijtdehaag schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

Eerst even de maten erin....
En ik heb bewust niet op de dakkapel gedaan, zodat je alles op 1 stringomvormer met 2 aparte ingangen kan houden. (bijvoorbeeld)
Heb je 1 of 3-fase in huis?
Even grofweg de maten erin gezet op basis van het aantal dakpannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t5qu3xs4lBzT4AVy9ojNLPXT/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zWot0mrKmHM4ehWgi9sCy2Nb/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qQ1KrDtiINgChNo0RyojP3B1/medium.jpg

En ik heb 1 fase in huis (1x35A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Sunri5e schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:53:
Sure, ik heb Q-cells Q.peak Duo-G5 320W op het dak liggen sinds juni dit jaar (dus nog niet heel lang). Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@L201
Ik blijf bij de kuros van 1590 x 1053.

3 landscape boven dakkapel.
5 portrait onder dakkapel
1 portrait tussen dakraam
3 landcape onder dakraam
Maakt 2 stringen van 6 = 355 Vmpp

En schans 6 portrait op platdak eventueel

3912 (ingang1) + 1950 (ingang2) = 5850 Wp op een SMA 5.0

Ik weet alleen niet hoe het zit met de vast gemetselde? nok.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2018 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-09 11:39
Goedenavond,

Mijn collega is van plan zonnepanelen te plaatsen en heeft gevraagd of ik hem wil helpen hiermee.
De zonnepanelen komen op een schuin pannendak van zijn garage gericht op het zuiden.
Hij wil graag 11 panelen van lg 320 wattpiek plaatsen met een goodwe 3600 DNS.
Nu ben ik gaan meten en zie dat deze opzet wel kan maar dan liggen de panelen tegen de nok aan tot vlak voor de goot beneden.
Ik heb hem gezegd dat mogelijk het water niet in de dakgoot zal belanden maar erover heen.
Hij vindt dit geen probleem en zegt eventueel de goot te verbreden.

Wat vinden jullie van de Setup in combinatie met de goodwe 3600?
Ik vermoed dat de goodwe 3000 teveel zal aftoppen...
Daarnaast heeft hij bij de 3600 een tracker over waardoor hij later 4 panelen zou kunnen bijplaatsen op een nog te bouwen overkapping.
Ik ben me ervan bewust dat deze 4 panelen dan een hoge vmpp moeten hebben.

De panelen komen 7 stuks in portrait boven met daaronder 4 stuks landscape, de panelen in landscape zullen worden voorzien van tigo optimizers.

Wat vinden jullie van deze combi van panelen en omvormer?
En wat betreft de zeer strakke bemeting van de panelen op het dak, zien jullie daar nog problemen in?

Alle adviezen worden gewaardeerd!
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
borft schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:08:
[...]

Sure, ik heb Q-cells Q.peak Duo-G5 320W op het dak liggen sinds juni dit jaar (dus nog niet heel lang). Wat wil je weten?
Eigenlijk je hele ervaring hiermee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Sunri5e schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:53:
ja! Ik plaats ze voor meerdere partijen, graag gerichte vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 10-10-2018 23:43 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
reneeke1970 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:15:
[...]

Nogmaals gaan niet dicht. Ik heb hier maar een paar panelen met schaduw hoor.
Denk nou eens logisch na, als diode dicht gaat valt spanning weg en gaat tigo uit vanwege te lage mpp spanning. Ook zal als de diode dicht gaat het vermogen dus verloren gaan. Kun je net zo goed tigo weg gooien want hoeft niks meer te doen.
Enige variatie die ik zie is hooguit 2/3 volt en dat komt door temperatuur verschil vanwege schaduw of andere hoek in straling.
Als ik er logisch over nadenk (en de australische blog posts goed lees, incl het verhaal over Maxim optimizers) kan wat je hier beschrijft eigenlijk niet. Immers de Tigo zit (itt Maxim optimizers) buiten de junction box en voor hem zijn de 3 strings van cellen in het paneel 1 enkele string met alles in serie. Dus als in 1 of 2 van de interne strings in het paneel er door schaduw maar 10W geleverd wordt zal de 3e interne string hierdoor dit ook max kunnen leveren (hij kan immers niet meer amperes leveren, en het voltage staat redelijk vast). En dus levert het paneel dan 30W

Wil de Tigo er wel het optimale uithalen zal deze een eigen interne mpp tracker moeten gebruiken om in het paneel alsnog de diodes te activeren. En zou inderdaad de paneelspanning naar 20 of zelfs 10V zakken (maar wel 8-9A ipv 1A).

Als de Tigo dat niet doet laat ie dus vermogen liggen (maar blijven de diodes wel heel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
exroosje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Als ik er logisch over nadenk (en de australische blog posts goed lees, incl het verhaal over Maxim optimizers) kan wat je hier beschrijft eigenlijk niet. Immers de Tigo zit (itt Maxim optimizers) buiten de junction box en voor hem zijn de 3 strings van cellen in het paneel 1 enkele string met alles in serie. Dus als in 1 of 2 van de interne strings in het paneel er door schaduw maar 10W geleverd wordt zal de 3e interne string hierdoor dit ook max kunnen leveren (hij kan immers niet meer amperes leveren, en het voltage staat redelijk vast). En dus levert het paneel dan 30W

Wil de Tigo er wel het optimale uithalen zal deze een eigen interne mpp tracker moeten gebruiken om in het paneel alsnog de diodes te activeren. En zou inderdaad de paneelspanning naar 20 of zelfs 10V zakken (maar wel 8-9A ipv 1A).

Als de Tigo dat niet doet laat ie dus vermogen liggen (maar blijven de diodes wel heel).
Ik ben het volledig met je eens, maar wilde hier geen welles nietes discussie starten. Ik ga het binnenkort zien wat het gedrag is. De installatie met 12 panelen inclusief tigo optimizers komt binnenkort op mijn dak.

Een Tigo optimizer heeft volgens de datasheet 16v nodig om te kunnen functioneren. Dus wanneer 2 diodes geactiveerd worden zou de spanning zakken en gaat de optimizer uit. (en niet weer aan totdat de schaduw weg is).

Ik neem daar idd een risico met betrekking tot de diodes.

Ik zou ook graag meer te weten willen komen over de kwaliteit van de diodes in moderne panelen, hoe vaak gaan ze stuk? Je kunt daar veel info over vinden maar dat gaat dan vrij vaak om oude solar-parken in de woestijn e.d.

Er wordt wel onderzoek naar gedaan:
https://www.pi-berlin.com/images/pdf/pi-publikationen/PI-Berlin-OnePager-Enhanced_Bypass_Diode_Test_en.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door RaymondD op 11-10-2018 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Meten is weten. Maar bij jouw installatie was juist mijn gedachte dat Tigos daar dus eigenlijk weinig toevoegen. Omdat de enige manier om daar nog wat opbrengst uit te halen bij schaduw het aanspreken van je diode is. En dat kan dus ook zonder tigos (sterker nog, Tigos zouden dat zelfs kunnen blokken).

Volgens die australische jongen echter worden met Tigo's de diodes nog steeds aangesproken, alleen minder vaak. Misschien niet actief getriggered door de tigos, maar bij volledige schaduw op een deel van het paneel gaan die diodes gewoon doen wat hun eigenlijke opdracht is, nl. de wel belichte cellen beschermen tegen oververhitting. Of de tigo dat nou wel of niet wil. En dat ie daardoor uitschakelt - jammer dan..

Voor mij wordt steeds duidelijker dat alleen bij deelschaduw (bv een boom) een optimizer zin heeft. En natuurlijk om panelen met verschillende orientatie te hebben in 1 string. Maar dan moet je eigenlijk hosola of huawei hebben, omdat een Tigo bypass alleen voltage kan verlagen. Als een geoptimized paneel juist degene is die de meeste opbrengst heeft tov de rest van de string, dan zou die zijn voltage moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
exroosje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:35:
Meten is weten. Maar bij jouw installatie was juist mijn gedachte dat Tigos daar dus eigenlijk weinig toevoegen.
Een groot deel van de jaaropbrengst komt uit diffuus licht. Wat ik zie met mijn huidige zonnepanelen op Enecsys Microomvormers is dat de onderste rij panelen bij licht bewolkt weer zo'n 10-15% minder leveren dan de bovenste rij. Dat wordt wel degelijk door Tigo geoptimaliseerd.

[ Voor 7% gewijzigd door RaymondD op 11-10-2018 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is een hardnekkige mythe dat bij een stringomvormer elk paneel zo goed presteert als het slechtste paneel.
Dat is niet zo.
Elk paneel heeft inderdaad dezelfde stroom maar betere/meer bestraalde panelen leveren wel degelijk een hogere spanning (en dus meer vermogen) dan de mindere panelen.

Dit is eenvoudig te zien aan de power curve van een paneel; als rond het maximum power point de spanning of stroom 5% hoger of lager is, schommelt het vermogen maar hooguit +/- 2%.
Bij grotere mismatch wordt dit natuurlijk meer, maar als de MPPT van de omvormer een beetje z'n best doet dan is de meerwaarde van optimizers op een enkel dakvlak erg beperkt.
Afbeeldingslocatie: http://www.analog.com/-/media/analog/en/landing-pages/technical-articles/techniques-to-maximize-solar-panel-power-output/solar-panel-power.jpg?la=en&h=300

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Goed punt, de maximale ruimte voor een paneel als de I door een andere beperkt wordt, is het verschil tussen Vmpp en Vocc. Realistisch gezien is dat max een 25%..... Maar bij Vocc is I 0, dus zover kan het niet oplopen. Maar mogelijk is een % of 10-15 wel realistisch, ruim meer als de normale paneeltoerantie in elk geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ton1969 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:46:
Goedenavond,

Mijn collega is van plan zonnepanelen te plaatsen en heeft gevraagd of ik hem wil helpen hiermee.
De zonnepanelen komen op een schuin pannendak van zijn garage gericht op het zuiden.
Hij wil graag 11 panelen van lg 320 wattpiek plaatsen met een goodwe 3600 DNS.
Nu ben ik gaan meten en zie dat deze opzet wel kan maar dan liggen de panelen tegen de nok aan tot vlak voor de goot beneden.
Ik heb hem gezegd dat mogelijk het water niet in de dakgoot zal belanden maar erover heen.
Hij vindt dit geen probleem en zegt eventueel de goot te verbreden.

Wat vinden jullie van de Setup in combinatie met de goodwe 3600?
Ik vermoed dat de goodwe 3000 teveel zal aftoppen...
Daarnaast heeft hij bij de 3600 een tracker over waardoor hij later 4 panelen zou kunnen bijplaatsen op een nog te bouwen overkapping.
Ik ben me ervan bewust dat deze 4 panelen dan een hoge vmpp moeten hebben.

De panelen komen 7 stuks in portrait boven met daaronder 4 stuks landscape, de panelen in landscape zullen worden voorzien van tigo optimizers.

Wat vinden jullie van deze combi van panelen en omvormer?
En wat betreft de zeer strakke bemeting van de panelen op het dak, zien jullie daar nog problemen in?

Alle adviezen worden gewaardeerd!
Alvast bedankt.
Die LG zijn 1686 x 1016 x 40 mm
Waarom neem je dan geen kleiner paneel als het te ver uitsteekt?
"standaard maat" is 1650 x 992
Of pana hit kuro van 1590 x 1053 ?

Ondanks de waterval is er weinig mis met je configuratie. (al ben ik SMA fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-09 11:39
@AUijtdehaag

Ok, goed dat je dit vermeld,het is al krab bemeten met de maat 100 bij 165.
Op de site van solar bouwmarkt staat deze maat aangegeven?
Heb zojuist even bij de specificaties gekeken en zie dat ze inderdaad de maat zijn welke jij opgaf.
Heb hem zojuist even gebeld dat dit hem dus niet wordt.
De Panasonics is net een brug te ver, hij wil kiezen tussen de NSP 305 wp full black of de phono solar 300 wp.
Deze komen volgens mij goed uit de testen en zijn redelijk geprijsd.

Welke van deze 2 zou jij nemen? En is in dit geval de goodwe 3000 NS niet te krab bemeten?
Extra panelen komen er volgens hem niet.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
exroosje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Als ik er logisch over nadenk (en de australische blog posts goed lees, incl het verhaal over Maxim optimizers) kan wat je hier beschrijft eigenlijk niet. Immers de Tigo...
Inmiddels heb ik op dit vraagstuk een antwoord en heb dat ook bevestigd gezien in een Tigo monitoring:

Voltage:
tigo voltage

Tigo laat dus gewoon de diodes hun werk doen. Anders dan in een string zonder optimizers is dit dus wel per paneel. Maar de Tigo optimizer doet dus blijkbaar nog gewoon z'n werk bij 10 volt. mppt is dus nog steeds per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ton1969
3300 wp kan prima op een 3000 omvormer.
Nog een voordeel is dat de 3000 watt omvormer met 1 mppt nog wat goedkoper is.

Maar het maakt eigenlijk allemaal weinig uit.
Beetje aftoppen is maar weinig verlies.

Maar ik zei al: ik ben sma fan,
Ethernet en wifi en eigen webserver en nu ook 10 jr garantie (mits rode stikker)
Goodwe is net wat lastiger direkt uit te lezen zelf.
Als je dat allemaal niet boeit is goodwe prima.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2018 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 21:12

Lo_

Proton_ schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:52:
Er is een hardnekkige mythe dat bij een stringomvormer elk paneel zo goed presteert als het slechtste paneel.
Dat is niet zo.
Elk paneel heeft inderdaad dezelfde stroom (...)
Maar dit is toch juist het dramatische er aan?

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Anzar_Mahmood/publication/263243375/figure/fig2/AS:296423720538125@1447684330599/Voltage-Current-characteristic-curves-of-a-PV-module.png

Zo'n paneel dat in 1000W/m2 ligt wordt ineens gedwongen om van zijn IMPP(950) van ongeveer 7 Ampere naar iets van 3 Ampere (IMax(350)) te gaan. En op die I-V curve zie je dat het voltage daarbij inderdaad maar een klein beetje stijgt.

Je gaat dan van een situatie met 7A - 30V (210W; 212W in het plaatje)
Naar 3A-35V (105W).

En dat geldt dan voor alle panelen die volledig in de zon liggen, terwijl er maar 1 in de schaduw hoeft te liggen. Daar zijn die bypass diodes dan ook voor: dan maar gewoon dat (deel van dat) paneel dat in de schaduw ligt helemaal overslaan. Die 75 Watt van dat paneel dat in de schaduw ligt ben je dan dus wel kwijt. Die MPPT moet alleen zorgen dat er het maximale uit de string gehaald wordt en dat betekent onder schaduwomstandigheden dus vaak een deel van de panelen overslaan. Daar kunnen optimizers volgens mij wel degelijk mee helpen.
Proton_ schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:52:
Dat is niet zo.
Elk paneel heeft inderdaad dezelfde stroom maar betere/meer bestraalde panelen leveren wel degelijk een hogere spanning (en dus meer vermogen) dan de mindere panelen.

Dit is eenvoudig te zien aan de power curve van een paneel; als rond het maximum power point de spanning of stroom 5% hoger of lager is, schommelt het vermogen maar hooguit +/- 2%.
Bij grotere mismatch wordt dit natuurlijk meer, maar als de MPPT van de omvormer een beetje z'n best doet dan is de meerwaarde van optimizers op een enkel dakvlak erg beperkt.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

Inmiddels heb ik op dit vraagstuk een antwoord en heb dat ook bevestigd gezien in een Tigo monitoring:

Voltage:
[Afbeelding: tigo voltage]

Tigo laat dus gewoon de diodes hun werk doen. Anders dan in een string zonder optimizers is dit dus wel per paneel. Maar de Tigo optimizer doet dus blijkbaar nog gewoon z'n werk bij 10 volt. mppt is dus nog steeds per paneel.
Uiteraard is mpp per paneel, iedere optimiser heeft er eentje. Het voorbeeld wat jij laat zien bereik je alleen met afdekken paneel. Ik ben met tuin kussens aan het bedekken geweest en dan zie je dat inderdaad. Maar dan kun je net zo goed met schaar stuk van paneel afknippen want zonder licht doet cell natuurlijk niks. En schaduw geeft gewoon licht. Hieronder zie je mijn panelen, schaduw draait schuin over panelen als klok wijzer. Je ziet het vermogen, de spanning en de stroom. Diode gaat nergens dicht als ik per min door log Zap. Schaduw is hardste die er is, een muur van zes meter hoog waarbij zon Kiekeboe om het hoekje komt.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ltn396.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kiquci5wg.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ndt3sbdwt.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
reneeke1970 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Uiteraard is mpp per paneel, iedere optimiser heeft er eentje. Het voorbeeld wat jij laat zien bereik je alleen met afdekken paneel. Ik ben met tuin kussens aan het bedekken geweest en dan zie je dat inderdaad. Maar ...
Kun je je plaatjes wat kleiner doen?

Eigenlijk is hetgeen je beschrijft precies wat bij mij gebeurd, maar dan met het dak van de buren op 6 meter afstand. Zie hier het plaatje wat ik ooit gemaakt heb een aantal jaren geleden (toen de derde rij nog niet aan de orde was).

shadow

Belangrijk is te weten dat de tigo's niet uit gaan bij 10 volt.

[ Voor 4% gewijzigd door RaymondD op 12-10-2018 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:45:
[...]

Kun je je plaatjes wat kleiner doen?

Eigenlijk is hetgeen je beschrijft precies wat bij mij gebeurd, maar dan met het dak van de buren op 6 meter afstand. Zie hier het plaatje wat ik ooit gemaakt heb een aantal jaren geleden (toen de derde rij nog niet aan de orde was).

[Afbeelding: shadow]

Belangrijk is te weten dat de tigo's niet uit gaan bij 10 volt.
Dat moet je aan mupload vragen of ze plaatjes kleiner maken hi.
Ja de tigo zal uit gaan met tien volt denk ik want dat is minder dan de start spanning. Als er vanmiddag beetje vermogen op staat zal ik het testen.
Maar nogmaals, met normale schaduw ontstaat er geen tien volt situatie, ik vind hem nergens terug. Schaduw is nu eenmaal gewoon diffuus licht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Èen ander punt is wat is "uit gaan". :

Bij mijn hosola's kan ik het paneel gewoon afkoppelen en de string draait vrolijk door . Wel 30v lager natuurlijk.

Kan ook zijn bij 10V dat de tigo zelf niets meer doet maar gewoon 1 op 1 doorzet wat het paneel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
exroosje schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:24:
Èen ander punt is wat is "uit gaan". :

Bij mijn hosola's kan ik het paneel gewoon afkoppelen en de string draait vrolijk door . Wel 30v lager natuurlijk.

Kan ook zijn bij 10V dat de tigo zelf niets meer doet maar gewoon 1 op 1 doorzet wat het paneel doet.
Uit gaan is als nul watt produceren, is ook logisch want volgens specificaties kan er geen paneel van tien volt aan.
Maar hij zal wel gewoon zijn bypass maken en rest van string door laten. Dat heb ik al getest

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Uit gaan is als nul watt produceren, is ook logisch want volgens specificaties kan er geen paneel van tien volt aan.
Maar hij zal wel gewoon zijn bypass maken en rest van string door laten. Dat heb ik al getest
Als de optimizer 10 volt rapporteert staat hij niet (in ieder geval niet helemaal) uit. Anders zou hij niet meer rapporteren. Volgens de specs kan er een paneel aan vanaf een Vmmp van 16 volt.

[ Voor 11% gewijzigd door RaymondD op 12-10-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Als de optimizer 10 volt rapporteert staat hij niet (in ieder geval niet helemaal) uit. Anders zou hij niet meer rapporteren. Volgens de specs kan er een paneel aan vanaf een Vmmp van 16 volt.
Hij zal werk spanning uit string halen, als je paneel af wilt koppelen moet je aansluit kabels aan elkaar klikken, en in je log blijft hij zich melden met allemaal nullen. Hij zegt niet communicatie verloren.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Coolblue bouwt het grootste zonnedak van Nederland:
YouTube: Coolblue bouwt het grootste zonnedak van Nederland

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
RaymondD schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

In jouw voorbeeld dat ondanks de tigos de diodes gaan werken (dus keiharde schaduw op een deel) zou dit ook gebeuren in een string zonder optimizers (zeker indien de omvormer shadow tracking doet). Dan laat deze ook de diodes zijn werk doen door het voltage te verlagen. Bij het ene paneel activeert dit 2 diodes en bij 2 panelen 1 diode.
Alleen weet je het dan niet per paneel. Je ziet dan alleen een lager totaal voltage. Normaal zie je 10x30 is 300, nu zie je 260V. En je kunt het misschien met een warmtecamera zien.

Het verschil ontstaat juist bij minder harde schaduw, dat de tigos dan zelf zullen bypassen ipv de diodes te activeren. En dat lijkt in de praktijk juist vaker te gebeuren volgens waarneming van Reneeke en is in elk geval beter voor de levensduur van de diodes. Er zijn echter situaties denkbaar dat een bypass van een enkele diode meer opbrengst van het hele paneel zou kunnen geven. In die gevallen zijn de Maxims optimaal . Als ik de data van die australier bekijk is dat effect echter maar zeer beperkt (1.5% extra rendement).
Het voordeel van de tigos blijft in elk geval dat de rest van de string altijd goed blijft werken. Of je dan 50 of 100w uit dan ene paneel haalt maakt ook weinig meer uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 17:05

Goverman

not loaded

Om 12:39 is het EXACT een jaar geleden dat onze zonnepanelen voor het eerst stroom opwekten. Om 12:39 van dit jaar heb ik een screenshot gemaakt van de Omnikportal-app:

zonnestroom

Ofwel: 4068 kW opgewekt op een installatie van 4200 WP zonder optimizers (op zuidwest) met wat schaduw-effecten (m.n. in de zomerochtenden). Maar toch een rendement van 97%. Okay, wel met een uitzonderlijk mooie zomer, maar toch... Ik ben in ieder geval tevreden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Goverman op 12-10-2018 12:48 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Goverman schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:47:
Maar toch een rendement van 97%.
Je spreekt hier niet echt over rendement van 97%. 4200 kWh is namelijk niet het maximum wat de panelen kunnen opwekken in een jaar. In een jaar kun je in nederland ongeveer 1000 kWh opwekken met 1000 kWp. Maar dat is eigenlijk toevallig, op andere plekken op de wereld ligt dit heel anders. Maar desondanks mooie opbrengst voor het eerste jaar, Dit jaar is denk ik bijna niet te overtreffen. Maar ga niet twijfelen aan de werking van je installatie als het volgend jaar minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@RaymondD met één cell afgedekt netjes twintig volt en 2/3 van het vermogen, met twee cellen afgedekt word het tien volt en nul watt.
1/3 zou eigenlijk nog 30 watt moeten zijn.
Maar goed, afdekken is geen schaduw....

Conclusie is wel indien je 60 volt panelen hebt , blijft één cell dus wel werken, toch maar aan de kuro dan.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of sunpower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Of BenQ voor de verandering/verademing 8) (ook nog wat goedkoper dan de sunpower's).

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2018 15:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Luiaard schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:57:
Even checken of het volgende goed gaat.
Ik heb een 6 kwadraat kabel liggen naar boven op een 25A automaat. Voorheen had ik een 4800Wp omvormer, maar die doet nu dienst bij mijn ouders.

Ik heb sinds begin dit jaar een Stecagrid 3000, alleen inmiddels met 19 panelen erop (15x290Wp, 4x300Wp) totaal 5550Wp. Loopt overigens perfect. Toch ook een Stecagrid 3010 erbij gehangen, moet alleen nog aangesloten.

DC-zijdig:
Met de Stecagrid configurator kom ik op het volgende. De 3000 heeft een minimale MPP-spanning van 350V. Met 13 panelen kom ik daar goed mee uit, zou alleen bij 70 graden C net iets eronder kunnen komen.
Mijn idee is dan ook om 13x290Wp daarop aan te sluiten.

Dan houd ik 2x 290Wp en 4x 300Wp over maakt zes panelen. De 3010 begint veel lager, dit is geen probleem.

AC-zijdig: 6 kwadraat kabel aansluiten op tussenzekeringkastje, via 2x automaat 16A naar omvormers.
De omvormers hebben maximaal amperage van 13A. De 3010 zal veel minder maken in de praktijk door minder panelen. Ik blijf dus prima onder de 25A totaal van de groep in de meterkast. De twee automaten van 16A beveiligen de omvormers individueel en ik hoef geen andere kabel te trekken.
Vandaag het veld opnieuw ingedeeld, extra solarkabel getrokken.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WdQVBNXb/WP-20181012-12-08-16-Pro.jpg

En presto, het werkt. Wel nog even goed irritant om erachter te komen dat nieuwere Steca's geen MC4 aansluiting hebben, maar Sunclix, uiteraard pas als je er al een steker aan hebt geperst. Gelukkig had ik nog wat Sunclix liggen van een SMA klus.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WDgVjBHm/WP-20181012-13-36-57-Pro.jpg

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee das zo patserig....
Wacht wel op paar oude modellen full black voor onder mijn dakkapel, heb er vier nodig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zojuist een offerte ontvangen van Vereniging Eigen Huis m.b.t. het project Collectieve Inkoop Zonnepanelen. Volgens VEH leverde de veiling een gemiddelde korting van 24% op. Het persoonlijk aanbod komt via leverancier Gutami Solar Projects:

- 6 panelen Talesun 275 WP Poly
- Growatt omvormer met monitoring via Wifi of UTP
- Solarstell onderconstructie
- Installatie

Kosten incl. 21% btw € 2.348,00.

Tegenvaller dus, net als een tijd terug met de gezamenlijke energie-inkoop. Ook van dit aanbod ga ik geen gebruik maken en ga mooi zelf het dak op en leg er 300-325 Wp panelen op en ben dan nog zeker € 500 goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Megalodon_67 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:32:
Zojuist een offerte ontvangen van Vereniging Eigen Huis m.b.t. het project Collectieve Inkoop Zonnepanelen. Volgens VEH leverde de veiling een gemiddelde korting van 24% op. Het persoonlijk aanbod komt via leverancier Gutami Solar Projects:

- Installatie

Tegenvaller dus, net als een tijd terug met de gezamenlijke energie-inkoop. Ook van dit aanbod ga ik geen gebruik maken en ga mooi zelf het dak op en leg er 300-325 Wp panelen op en ben dan nog zeker € 500 goedkoper uit.
Netjes - maar die jongens willen natuurlijk ook nog wat verdienen ~20% schat ik zo spontaan.
De poly's zijn atm ook goedkoop, zeker als ze uit China komen (wegvallende importheffing EU, extra importheffing VS)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zojuist een offerte ontvangen van Vereniging Eigen Huis m.b.t. het project Collectieve Inkoop Zonnepanelen.
Tsja VEH.
knipperdeknip offtopic rant

ontopic:

@reneeke1970 Wellicht kan je nog in het land van de rijzende zon vragen of ze een trap tegen de productie lijn van SF willen geven, misschien vallen er nog een paar panelen uit ;)

nog meer ontopic:

Ik zit al een paar dagen de discussie over tigo te volgen. en er kwam een vraag bij me op waar ik het antwoord niet op kan vinden
stel je hebt een string omvormer waar 2 strings paralel zijn aangesloten op 1 mppt en in een van die strings worden bypas diodes ingeschakeld, wat betekend dit voor de gehele opbrengst?

[ Voor 55% gewijzigd door teacher op 13-10-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:31:
[...]

Nee das zo patserig....
Wacht wel op paar oude modellen full black voor onder mijn dakkapel, heb er vier nodig....
Op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

- Installatie

grappig, welke regio zit je ?
Die prijs is super goedkoop
bij kennissen is dit precies 6 talesun met solarstel excl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Luiaard schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Vandaag het veld opnieuw ingedeeld, extra solarkabel getrokken.
[Afbeelding]

En presto, het werkt. Wel nog even goed irritant om erachter te komen dat nieuwere Steca's geen MC4 aansluiting hebben, maar Sunclix, uiteraard pas als je er al een steker aan hebt geperst. Gelukkig had ik nog wat Sunclix liggen van een SMA klus.

[Afbeelding]
Dat klopt ja, dat grapje had ik ook al een keer, voordeel is dat je sunclicks ook weer los kan halen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
ApC_IcE schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:15:
grappig, welke regio zit je ?
Die prijs is super goedkoop
bij kennissen is dit precies 6 talesun met solarstel excl btw
In Zuid-Limburg. Ik vind het niet supergoedkoop, niet eens goedkoop. Als ik zelf een setje samenstel op een van de diverse sites waar een configurator draait kom ik op € 1.600 uit zonder montage en met 300 Wp panelen i.p.v. 275 Wp. Dan kan je stellen dat het monteren ook geld kost, maar dan vraag ik mij af: waar zit dan het voordeel van die gezamenlijke inkoop? Dat is er dus niet, net zoals dat een tijdje geleden ook al was bij een gezamenlijke energie-inkoop. Effe rondneuzen op energievergelijkingssites leverde me meer voordeel op dan zo'n 'voordeelproject' van VEH. Ik ga een eventueel volgende actie van VEH niet eens meer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:27:
[...]

Tsja VEH.
Het enige wat ze nog doen naast belachelijke inkoop acties is aannemertje pesten met een welles nietes verhaal over krasjes in het glas van een nieuwbouwwoning, want tsja je moet toch laten zien dat je de belangen behartigt van een woning eigenaar.
Dan komen de normen en een liniaal te voorverschijn, ohw,... het voldoet toch. Want ja, je maakt nu eenmaal krassen tijdens het kitten etc. "nou mevrouw dan moet u er mee leren leven" Terwijl als hij gewoon zijn waffel had gehouden de mevrouw de krasjes nooit had gezien. Vrouw gefrustreert, dus het is nu ineens een stomme aannemer.en er wordt een vrachtwagen zout besteld om op elke slak iets te kunnen leggen.
Dit allesmet een compleet verklote klant-aannemer relatie tot gevolg.
VEH je kan netzogoed bouwkundigadvies vragen aan de plaatselijke klaverjasvereniging. :+

ontopic:

@reneeke1970 Wellicht kan je nog in het land van de rijzende zon vragen of ze een trap tegen de productie lijn van SF willen geven, misschien vallen er nog een paar panelen uit ;)

nog meer ontopic:

Ik zit al een paar dagen de discussie over tigo te volgen. en er kwam een vraag bij me op waar ik het antwoord niet op kan vinden
stel je hebt een string omvormer waar 2 strings paralel zijn aangesloten op 1 mppt en in een van die strings worden bypas diodes ingeschakeld, wat betekend dit voor de gehele opbrengst?
Voor solar frontier hebben ze geen optimisers helaas.

Als je twee string parallel zet dan nemen die beide de spanning aan van de laagste string. Hij kan alleen spanning verlagen en niet verhogen.
Dus de string met veel schaduw zakt in spanning en de goede string gaat automatisch mee. Alles bij elkaar gaat er geen vermogen verloren, behalve evenveel rendement verlies omdat het te laag word voor omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:57:
[...]

Voor solar frontier hebben ze geen optimisers helaas.

Als je twee string parallel zet dan nemen die beide de spanning aan van de laagste string. Hij kan alleen spanning verlagen en niet verhogen.
Dus de string met veel schaduw zakt in spanning en de goede string gaat automatisch mee. Alles bij elkaar gaat er geen vermogen verloren, behalve evenveel rendement verlies omdat het te laag word voor omvormer.
Sf nodig? Samen een 30 stuks doen? Gebruikte 170's met hoge + dus eigenlijk 175 :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:10:
[...]

Sf nodig? Samen een 30 stuks doen? Gebruikte 170's met hoge + dus eigenlijk 175 :)
Haha nee ik heb er geen nodig, dan ontploft mijn zekering.
Als het een koopje is gewoon doen en op je gemak door verkopen.
En eerst wisselen met die 155 meuk van jou hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even hier vragen. Lijkt me beste plek:

Ik heb een solaredge installatie dus. Deze altijd uitgelezen via portaal en ook gelogd. Maar omdat deze niet zo vaak update heb ik niet een goed beeld van het echte opwek.

Nou heb ik gisteravond (uiteraard) een kWh meter opgehangen en sinds vanochtend logt ie vrolijk mee.

Maar er is een flink verschil tussen hetgeen wat solaredge zegt opgewekt te hebben en wat er door het lijntje van de kWh-meter gaat.
De kWh meter zegt 100-120 W meer te krijgen dan wat SE zegt.

Hoe komt dit? En welke moet ik nou geloven?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eKPc3p/Screenshot-2018-10-13-11-07-32.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
En wat hangt er aan de kWh meter?
Youless? Merk/type kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:12:
@kmf
En wat hangt er aan de kWh meter?
Youless? Merk/type kWh meter?
kWh meter van you less
http://youless.nl/shop/pr...e-din-rail-kwh-meter.html

Verbonden met s0 op de youless
http://youless.nl/isotope/l/ls120-cover.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
Nou als imp/kWh juist is, zou het moeten kloppen wat de youless vertelt.
(Meestal 1000)

Je kan er ook een gloeilamp aan hangen. Dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:16:
@kmf
Nou als imp/kWh juist is, zou het moeten kloppen wat de youless vertelt.
(Meestal 1000)

Je kan er ook een gloeilamp aan hangen. Dan weet je het zeker.
Is van youless zelf (door hun uitgekozen). dus idd 1000 imp/kWh ingesteld

Een lamp aan hangen zal wat moeilijk zijn. De kWh meter zit op de groep van zonnepanelen zelf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
Dat is inderdaad lastiger.
Ik neem aan dat je ook naar de stromingsrichting gekeken hebt voor de kWh meter aan te sluiten?
Zonnepanelen leveren ipv gebruiken (meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:21:
@kmf
Dat is inderdaad lastiger.
Ik neem aan dat je ook naar de stromingsrichting gekeken hebt voor de kWh meter aan te sluiten?
Zonnepanelen leveren ipv gebruiken (meestal)
Hij is niet op zijn kop aangesloten ;) , dus de cijfers die er doorheen komen zijn positief. Daar ben ik van bewust. Maar de cijfers komen dus ook vrij overeen met hetgeen van Solar edge.

Dus ik neem maar aan dat deze gewoon gedetailleerder/gevoeiliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:19:
[...]

Is van youless zelf (door hun uitgekozen). dus idd 1000 imp/kWh ingesteld

Een lamp aan hangen zal wat moeilijk zijn. De kWh meter zit op de groep van zonnepanelen zelf natuurlijk.
Vanavond als omvormer uit is een 500 watt bouw lamp aan knopen, die meter meet vast twee kanten op...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

RaymondD schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Je spreekt hier niet echt over rendement van 97%. 4200 kWh is namelijk niet het maximum wat de panelen kunnen opwekken in een jaar. In een jaar kun je in nederland ongeveer 1000 kWh opwekken met 1000 kWp. Maar dat is eigenlijk toevallig, op andere plekken op de wereld ligt dit heel anders. Maar desondanks mooie opbrengst voor het eerste jaar, Dit jaar is denk ik bijna niet te overtreffen. Maar ga niet twijfelen aan de werking van je installatie als het volgend jaar minder is.
" In een jaar kun je in nederland ongeveer 1000 kWh opwekken met 1000 kWp. "
Echt?
Of, In een jaar kun je in nederland ongeveer 1000 MWh opwekken met 1000 kWp.
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
PClop schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:10:
[...]

" In een jaar kun je in nederland ongeveer 1000 kWh opwekken met 1000 kWp. "
Echt?
Of, In een jaar kun je in nederland ongeveer 1000 MWh opwekken met 1000 kWp.
:?
oeps... 1000 kWh / 1kWp :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40
zit ik met mijn 20 x SF veel te hoog 4000 kWh / 3,4 kWp

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

habbekrats schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:53:
[...]

zit ik met mijn 20 x SF veel te hoog 4000 kWh / 3,4 kWp
daar staan ze om bekend. die geven tot 1,2 kWh/Wp/Y, en vaak zijn ze ook nog meer dan 5 Wp hoger dan de sticker, en het aantal Wp loopt ook nog een paar % op na een aantal maanden.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 15:01
Bij mij liggen ze nu ... eindelijk :*) :
  • 15 x 300Wp op 45° dakhelling richting Oost
  • 15 x 300Wp op 45° dakhelling richting West
  • 10 x 300Wp op 4° dakhelling richting Zuid
De 2 schuine dakdelen hangen samen op 1 polystring (String A), de zuidstring hangt apart (String B ). Dit op een 6kVA Tripower van SMA.

Nu had ik het geluk dat de afgelopen dagen echt geweldig mooi waren (vandaag ook trouwens). Echter had ik verwacht dat ik al meteen zou gaan aftoppen, toch zeker gisteren ... Maar ik ben eigenlijk nooit boven de 4,5kW geraakt.
Ik vind het erg vreemd dat de DC curve van de B string zo plat blijft gedurende de hele dag. Ik had hier verwacht dat deze meer de vorm ging hebben van 2 bergen.

Daarnaast viel me nu net ook op dat in volle zonnige dag de panelen op het zuid maar 1333W op DC opwekken. Als je dan bedenkt dat daar eigenlijk totaal 3000Wp op ligt, is dat dan niet wat weinig?

Grafana dashboard van gisteren (nagenoeg geen vuiltje aan de lucht):
https://snapshot.raintank...xymaoqPHoKfjC9pmjvxrKwfPb

Vraag: Liggen mijn verwachtingen verkeerd? Of zit er ergens iets fout?

Thanks om effe mee na te denken.

[ Voor 10% gewijzigd door martijndierckx op 14-10-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Ik heb een beetje zitten puzzelen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Deze kant van het huis zit op oost; de andere kant dus op west.

Ik kan hier wellicht 3 hele panelen op het dak kwijt (uitgaande van 165*99). 1 dakpan is ongeveer 23x30 cm dus het past vooral allemaal net niet :-D

Aan de westkant van het huis zit alleen 1 dakraampje dus daar is het wat simpeler. Eventueel zou ik nog iets op zuid op de aanbouw kunnen zetten (2,80x5,50) maar dat schiet ook nog niet echt op :/

Wellicht 3 op micro omvormers en de westkant op een string oid :/

https://imgur.com/eU7hWXW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Martinoswebdsgn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:58:
De 2 schuine dakdelen hangen samen op 1 polystring (String A), de zuidstring hangt apart (String B). Dit op een 6kVA Tripower van SMA.

Nu had ik het geluk dat de afgelopen dagen echt geweldig mooi waren. Echter had ik verwacht dat ik al meteen zou gaan aftoppen, toch zeker gisteren ... Maar ik ben eigenlijk nooit boven de 4,5kW geraakt.
Ik vind het erg vreemd dat de DC curve van de B string zo plat blijft gedurende de hele dag. Ik had hier verwacht dat deze meer de vorm ging hebben van 2 bergen.

Lag string B tot een uur of 11 in de schaduw? je ziet dat er wel voltage was; maar pas om 1118 of zo voldoende om ook mee te gaan doen. heb je OptiTrack aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
[message=÷]_-= Erikje =-_ schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:08[/message]:
[...]

Lag string B tot een uur of 11 in de schaduw? je ziet dat er wel voltage was; maar pas om 1118 of zo voldoende om ook mee te gaan doen. heb je OptiTrack aanstaan?
OptiTrack is enabled

Ja, die string/dat vlak lag tot 11h00 in de schaduw van het schuine "driehoekig" dak waar de panelen van OOST en WEST op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Martinoswebdsgn
Ik zie zo geen vreemde dingen.
De zon staat al stukken lager, dus er wordt weinig maximaal nog gehaald.
En jammer van die schaduw tot 10.18. Dan liggen er veel in de schaduw?

Waarmee log je de SMA? Modbus TCP/IP en node-red?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijndierckx
AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:37:
@Martinoswebdsgn
Ik zie zo geen vreemde dingen.
De zon staat al stukken lager, dus er wordt weinig maximaal nog gehaald.
Waarmee log je de SMA? Modbus TCP en node-red?
Hetzelfde als @HyperBart , we lezen rechtstreeks de JSON uit die de webinterface normaal verwerkt als je momentante waarden gaat bekijken. Per seconde een request. Tenzij Modbus refresh rate nog pakken hoger ligt zie zijn we er beiden heel tevreden van.

Alle 9 die op Zuid liggen liggen dan in de schaduw, simpelweg omdat er een zadeldak "voor" staat, het is nu eenmaal niet anders...

[ Voor 10% gewijzigd door martijndierckx op 14-10-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Martinoswebdsgn
Iedere 10 sec met modbus tcp/ip.
https://snapshot.raintank...TeKn7llD085pGPASFiOHoWr8X

VIa Json kan dan alleen bij de nieuwe modellen, die een webserver hebben..neem ik aan?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijndierckx
AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:41:
@Martinoswebdsgn
Iedere 10 sec met modbus tcp/ip.
https://snapshot.raintank...TeKn7llD085pGPASFiOHoWr8X

VIa Json kan dan alleen bij de nieuwe modellen, die een webserver hebben..neem ik aan?
Ja, alleen als ze een eigen webservertje hebben.
En er zit zelfs verschil tussen de manier waarop data wordt aangeleverd tussen die van mij en @HyperBart.
Misschien ligt het aan de FW versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik zie hetzelfde met mijn West panelen, haalt qua generatie niet eens 45% van Oost panelen momenteel. Stand van de zon denk ik.
Martinoswebdsgn schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:58:
De 2 schuine dakdelen hangen samen op 1 polystring (String A), de zuidstring hangt apart (String B ). Dit op een 6kVA Tripower van SMA.

Nu had ik het geluk dat de afgelopen dagen echt geweldig mooi waren (vandaag ook trouwens). Echter had ik verwacht dat ik al meteen zou gaan aftoppen, toch zeker gisteren ... Maar ik ben eigenlijk nooit boven de 4,5kW geraakt.

Daarnaast viel me nu net ook op dat in volle zonnige dag de panelen op het zuid maar 1333W op DC opwekken. Als je dan bedenkt dat daar eigenlijk totaal 3000Wp op ligt, is dat dan niet wat weinig?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Iemand een goede suggestie voor een omvormer bij 8x Sunpower x22 370 Wp panelen? Overweeg een kleine uitbreiding en vervanging van vijf oude Sunpower 300 Wp panelen. Oriëntatie is zuid, dakhoek 25º

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 15-10-2018 08:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

Sen

<-->

Ik wil een oost west opstelling gaan neer zetten op een platdak (10m (z) x 6m (o-w)) met 24 panelen (4x 3 oost en 3 west)

Nu twijfel ik of ik gewoon voor de goedkoopste panelen moet gaan of beter toch wat meer geld kan uitgeven zodat ik een iets hogere opbrengst heb.

Schatting van nieuw verbruik na aanpassingen(gasloos wonen) is rond de 6000kwh en met 24 x 275 kom je daar heel erg dicht tegen aan.

ik heb ook nog een garage van 3.35(o-w) x 7.00 (z) maar die kan ik zien liggen dus zou full black moeten zijn maar zou ik nog 8x op zuid kunnen leggen.

iemand bekend met: https://www.dutchsolarsys...-duo-oost-west-opstelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:14:
Ik wil een oost west opstelling gaan neer zetten op een platdak (10m (z) x 6m (o-w)) met 24 panelen (4x 3 oost en 3 west)

Nu twijfel ik of ik gewoon voor de goedkoopste panelen moet gaan of beter toch wat meer geld kan uitgeven zodat ik een iets hogere opbrengst heb.

Schatting van nieuw verbruik na aanpassingen(gasloos wonen) is rond de 6000kwh en met 24 x 275 kom je daar heel erg dicht tegen aan.
Het is natuurlijk niet erg om meer op te wekken dan dat je verbruikt. Sterker nog, als het salderen wordt afgeschaft na 2020/2021 dan wil je juist veel meer opwekken dan je verbruikt aangezien je per opgewekte kWh afgetikt gaat worden.

Ik zou kijken naar panelen die nu betaalbaar zijn, dan is je terugverdientijd niet al te lang. 275 tot 300Wp panelen liggen nu qua € / Wp verhouding gunstig. Panelen met hogere opbrengst of van een A-merk zijn vaak tot 100% duurder maar leveren niet tot 100% meer op.
ik heb ook nog een garage van 3.35(o-w) x 7.00 (z) maar die kan ik zien liggen dus zou full black moeten zijn maar zou ik nog 8x op zuid kunnen leggen.

Vraag me af hoe je dat verzwaart, moet niet bij de eerste oktoberstorm in je tuin liggen ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:14:

Goedkope panelen nemen en dan een paar meer voor hogere opbrengst. Je kunt er 36 kwijt, 2×18 is bijna ideaal voor drie fase omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Beetje een chappie-chappie site...erg weinig info en voor 15euro. Dat lijkt niet reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

Sen

<-->

stormfly schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:38:
[...]

Beetje een chappie-chappie site...erg weinig info en voor 15euro. Dat lijkt niet reëel.
Ik heb op de fabrikant website gekeken en daar zie ik deze brochure: http://downloadcenter.wag...tversion=newest&exlang=EN

Zeker met die belasting die ik op de zuidopstelling zie geloof ik het wel maar de prijs is erg goed ja.
reneeke1970 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:58:
[...]

Goedkope panelen nemen en dan een paar meer voor hogere opbrengst. Je kunt er 36 kwijt, 2×18 is bijna ideaal voor drie fase omvormer
Hoezo kan ik er 36 kwijt? Ik kom niet verder dan 24 of misschien 28.

[ Voor 25% gewijzigd door Sen op 15-10-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 09:45
Onderstaande heb ik ook geplaatst in Flappie in "Datalogging: PV systemen" maar ik plaats hem ook even hier aangezien dit topic wat actiever is en wellicht hier mijn vraag ook wel beantwoord kan worden :)

Ik heb afgelopen zaterdag 6 zonnepanelen op het platte dak van mijn schuur geplaatst.
Op het dak hangen 3 APsystems YC500i micro omvormers.

In de meterkast heb ik een Eastron SDM120 geplaatst die de opgewekte energie kan meten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MT3PbSj.jpg

Deze SDM120 heeft een Modbus en S0 poort.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar:

- USB naar Modbus adapter voor de Raspberry Pi
- Script die de SDM120 uitleest en upload naar PV-Output

Is hier iemand die dezelfde meter heeft en eventueel zijn script wil delen?
En welke USB naar Modbus adapter raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Ik heb op de fabrikant website gekeken en daar zie ik deze brochure: http://downloadcenter.wag...tversion=newest&exlang=EN

Zeker met die belasting die ik op de zuidopstelling zie geloof ik het wel maar de prijs is erg goed ja.

[...]

Hoezo kan ik er 36 kwijt? Ik kom niet verder dan 24 of misschien 28.
Je hebt hetzelfde dak als ik, op die tien meter past 6×1.65 en op die zes meter past 6×0.99 .
Doordat ze schuin omhoog staan/\/\/\ werkt het smaller en kun je er precies tussendoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Sen schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Ook nog een montagehandleiding van het systeem

https://www.wagner-renewables.com/wp-content/uploads/2017/11/XX-INT_TRIC-F-duo_MA-170717-1WA20564.pdf

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig, ben van plan 2 van mijn oude paneeltjes op mijn schuur te leggen op 10 graden ofzo. Daar is dit eigenlijk wel een mooi montagesysteempje voor. Prijs is alleen een beetje te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik zit nog in dubio wat te doen qua aanleg, ik heb een garage op zuid waar 6 zonnepanelen op passen. Dat is (zolang ik geen warmtepomp heb) voldoende om het eigen verbruik op te wekken. Echter in de ochtend (vandaag) tot 10.00 uur ligt deze volledig in de schaduw, om 11.00 uur volledig uit de schaduw tot zonsondergang. Ander nadeel is dat deze garage aan een steegje ligt waar je ongezien in de nachtelijke uren met slechts een keukentrapje erbij zou kunnen... ik heb geen idee hoe gevoelig zonnepanelen zijn voor diefstal. Mijn huis ligt met het dak oost-west georiënteerd, daar kan een veelvoud aan panelen op, hier is nooit sprake van schaduw. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

@BlueTooth76 Ik heb hier een ongebruikte bewegingsmelder liggen, die zou daar nuttig voor kunnen zijn. Maar dan nog is de vraag: welk nadeel is groter, het lage rendement van de oost-west oriëntatie van het huis, of de schaduw in de eerste uren van de dag op de garage (met name in de winter als de zon minder steil opkomt)?

[ Voor 21% gewijzigd door Megalodon_67 op 15-10-2018 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Megalodon_67 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:59:
Ik zit nog in dubio wat te doen qua aanleg, ik heb een garage op zuid waar 6 zonnepanelen op passen. Dat is (zolang ik geen warmtepomp heb) voldoende om het eigen verbruik op te wekken. Echter in de ochtend (vandaag) tot 10.00 uur ligt deze volledig in de schaduw, om 11.00 uur volledig uit de schaduw tot zonsondergang. Ander nadeel is dat deze garage aan een steegje ligt waar je ongezien in de nachtelijke uren met slechts een keukentrapje erbij zou kunnen... ik heb geen idee hoe gevoelig zonnepanelen zijn voor diefstal. Mijn huis ligt met het dak oost-west georiënteerd, daar kan een veelvoud aan panelen op, hier is nooit sprake van schaduw. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Lege conservenblikjes onder de panelen monteren, aan RVS kettingen :P Maakt giga kabaal tijdens het verwijderen en daar rekent een dief niet op.

Je kan ook eenvoudig een alarm maken met enkele parallel geschakelde schakelaars, wordt één paneel opgetild, gaat het alarm af.

Je kan ze ook nog onderling verbinden met een staalkabel, met zo'n anti diefstal kit voor computers: https://discountoffice.nl...ripherals-locking-kit-pc/

Je zou zelfs gaten kunnen boren in de zij-profielen van de panelen en daar een staalkabel met slot doorheen halen, is nog wat goedkoper.

Het is hier Tweakers, wij komen wel met de ideeën :+
@BlueTooth76 Ik heb hier een ongebruikte bewegingsmelder liggen, die zou daar nuttig voor kunnen zijn. Maar dan nog is de vraag: welk nadeel is groter, het lage rendement van de oost-west oriëntatie van het huis, of de schaduw in de eerste uren van de dag op de garage (met name in de winter als de zon minder steil opkomt)?
Oost-west zorgt voor een betere spreiding. Mijn oost heeft op het moment ook wat last van de woning van de buren maar dat is niet anders. Evengoed wekt het nog wel wat op, ook al ligt het diagonaal voor de helft in de schaduw rond een uur of 10. Optimizers doen hun werk dan wel goed, er wordt opgewekt.

Ik zou er naar toe werken op den duur op alle dakvlakken panelen te leggen, gewoon de goedkopere 280-300Wp panelen (of wat er op dat moment een goede prijs/prstatie heeft).

[ Voor 43% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-10-2018 17:27 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Megalodon_67 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:59:

Alles vol gooien! komt t nu niet dan over een jaar wel.
Verder gewoon aanmelden bij de verzekering, en een paar foto's maken dat het erop staat / stond.
Ik hoor zelden van gestolen panelen bij particulieren die reeds geplaatst zijn (wel op bouwplaatsen, maar daar jatten ze alles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Flappie schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:27:
Onderstaande heb ik ook geplaatst in Flappie in "Datalogging: PV systemen" maar ik plaats hem ook even hier aangezien dit topic wat actiever is en wellicht hier mijn vraag ook wel beantwoord kan worden :)

Ik heb afgelopen zaterdag 6 zonnepanelen op het platte dak van mijn schuur geplaatst.

In de meterkast heb ik een Eastron SDM120 geplaatst die de opgewekte energie kan meten:
[Afbeelding]

Volgens mij is een S0 puls een S0 puls, gaat alleen om hoeveel pulsen per kWh, meestal 1000 of 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flappie schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:27:

[Afbeelding]

Ik heb momenteel de volgende in bestelling staan:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dyEzJMg
Is nog niet binnen, dus nog niet kunnen testen.

Hierna hoop ik met het volgende script hem te kunnen uitlezen:
https://github.com/gianfrdp/SDM120C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

(off-topic warning)
Morgen nog zo'n dagje en we zitten dan al bijna op de opbrengst van heel oktober 2017! En we zijn dan net op / over de helft van de maand!
(gewoon omdat ik blij ben met de opbrengst, nu weer gewoon over panelen babbelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0minic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 13:26
Bij de Enphase micro omvormers staat ook een vermelding van het aantal cellen dat de omvormer aan kan.
Ik heb de Panasonic HIT (96 cells) 330wp icm Enphase Q7+ (72 cells) max 400 wp gekocht. Beetje jammer dat ik dit nu pas zie haha..
Weet iemand of dit problemen oplevert of heeft dit geen mega effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

D0minic schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:01:
Bij de Enphase micro omvormers staat ook een vermelding van het aantal cellen dat de omvormer aan kan.
Ik heb de Panasonic HIT (96 cells) 330wp icm Enphase Q7+ (72 cells) max 400 wp gekocht. Beetje jammer dat ik dit nu pas zie haha..
Gaat om het voltage.

https://enphase.com/sites.../IQ7-IQ7plus-DS-NL-NL.pdf

Die kan je niet gebruiken in combinatie met 96 cells, lijkt me. Voltage te hoog van de panelen.
Bij -5 buitentemperatuur zit je al op ~60 volt (Vmpp) uit die Panasonic's en op koudere dagen loopt dat nog op.

Weet niet of openklemspanning (Voc) ook meetelt, dan ziet het er nog wat somberder uit...

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-10-2018 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Oeps foutje bedankt.... Je wilt hier niet mee experimenteren!!! Je krijgt sowieso problemen met de garantie. Dus mijn advies: omvormertjes lekker in de doos laten en heel lief vragen of je ze om mag ruilen. En dan zodra de nieuwe uit zijn, ik vermoed januari. De boel het dak op.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Te hoge spanning is een heel groot risico. Ga er maar vanuit dat ie dat niet overleeft. Meteen na aansluiten en nog voor het leveren begint staat de openklem spanning er op. En als de spanning uitvalt ook. Niet aansluiten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Enphase support kan er ook nog iets over roepen. Maar feit is dat de IQ7+ niet is geoptimaliseerd voor 96 cells. En al zou die het al overleven dan heb je een niet optimaal functionerend systeem imho.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
ericplan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:49:
Iemand een goede suggestie voor een omvormer bij 8x Sunpower x22 370 Wp panelen? Overweeg een kleine uitbreiding en vervanging van vijf oude Sunpower 300 Wp panelen. Oriëntatie is zuid, dakhoek 25º
Kan je de huidige omvormer niet meer gebruiken? De panelen in serie doen bij Voc zo'n 560V, iets te veel voor een chinees. Met een Steca 3000 heb je wat meer ruimte.

Wel gaaf spul 370 Wp, maar aardig aan de prijs. Niet eerst de plannen van Wiebes afwachten?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:49
En de prijzen blijven maar dalen, binnenkort <100,- voor 270wp....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Je moet de Enphase IQ7-X hebben, die zijn voor 96 cell panelen.

[ Voor 33% gewijzigd door RaymondD op 16-10-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
DRAFTER86 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:42:
En de prijzen blijven maar dalen, binnenkort <100,- voor 270wp....
Hij was al een maandje excl. BTW < € 100,-. In de titel staat namelijk nog de oude prijs van € 119,-. Maar < € 100,- incl. BTW is natuurlijk te gek voor die onhandige plekken zoals plat op een dakkapel of klein schuurtje.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-09 09:39
voor de Belgen onder ons
Mijn schoonvader heeft een energieverbruik van 4000 kWh op de dagteller en 4000 kWh op de nachtteller.
Hij overweegt het plaatsen van zonnepanelen, de offerte voor een installatie van 30 panelen en een omvormer van 6,1 piek is bijna ondertekend. Ook wou hij een verandering van telwerk aanvragen aan Infrax.

Ik lees nu dat het prosumententarief wordt afgeschaft en dat er een andere tariefstructuur zal worden toegepast.
Als ik het goed begrijp zal hij voor de nettarieven worden aangerekend voor het verbruik dat hij nog afneemt van het net?
Dit is enkel van toepassing als het Vlaams Parlement het voorstel van minister Tommelein goedkeurt.

Ja, het prosumententarief (een nettarief) valt volgens onze tariefmethodologie 2017-2020 weg met de plaatsing van de digitale meter. De nettarieven zullen niet meer berekend worden op basis van het vermogen van de omvormer, maar op basis van de werkelijke hoeveelheid van het net afgenomen elektriciteit. Dat is nu ook al zo bij andere klanten die geen zonnepanelen hebben.
Een prosument met een digitale meter betaalt het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto-afname, zonder prosumententarief.

Welk invloed gaat deze wijziging hebben op de prijs die hij moet betalen en op de terugverdientijd van zijn installatie?
Kunt u het eerste deel van uw vraag wat extra toelichten?
Wat betreft de terugverdientijd. Dit wordt niet door ons berekend. Veel zal afhangen van hoeveel stroom de installatie kan opwekken en hoeveel ervan geïnjecteerd wordt in het net. In de toekomst zal het belangrijk zijn om een verbruik te hebben op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken.

Momenteel is er een heel hoog nachtverbruik. Hij gaat m.i. dus nog veel aan nettarieven moeten betalen voor zijn verbruik?
Het is moeilijk om op voorhand in te schatten of hoeveel verbruik hij in de toekomst zal hebben op de nachtmeter. Hij zal dus nettarieven betalen op de stroom die hij afneemt van het net.

Op jullie website lees ik dat het belangrijk zal zijn om "verbruiksgewoontes bij te sturen". Kan u meedelen hoe dit precies gedaan moet worden?
Het zal in de toekomst belangrijk zijn om uw verbruik via de digitale meter regelmatig te controleren en indien nodig uw verbruiksgewoontes bij te sturen.
De boodschap is: Op het moment dat de zon schijnt en u dus elektriciteit produceert, moet u die ook direct verbruiken. U kunt op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken de wasmachine laten draaien, koken, strijken, …

Is het nog nodig/nuttig om een installatie te installeren die 8000 kWh per jaar opwekt als hij toch een deel aan nachtverbruik zal moeten betalen?
Dit is een persoonlijke keuze, maar ik zou persoonlijk eerder opteren om het verbruik van de dagmeter te compenseren met de zonnepanelen, namelijk 4.000 kWh.

Worden de leveranciers bij de slimme meters ook op de hoogte gebracht van de afname en injectie?
De leveranciers zullen dan zowel de meterstanden ontvangen van de afname alsook van de injectie.

Kunnen deze dan ook verbruik aanrekenen voor wat er werd afgenomen?
Ja, de leveranciers gaan in dat geval het netto-verbruik aanrekenen. Het netto-verbruik is gelijk aan de stroom die u afneemt van het net min de stroom die geïnjecteerd wordt in het net.
Bijvoorbeeld:

U neemt 3.000 kWh stroom af van het net en er is 2.000 kWh stroom geïnjecteerd in het net. Het bruto-verbruik is gelijk aan 3.000 kWh. Het netto-verbruik is gelijk aan 1.000 kWh.

Wat gebeurt er met het te veel aan elektriciteit dat tijdens de piekuren te veel op het net wordt gezet aangezien dit niet meer met het nachtverbruik zal gecompenseerd worden?
De geïnjecteerde stroom wordt opgenomen in de netverliezen. Dit zorgt ervoor dat de netbeheerders minder elektriciteit moeten aankopen om de netverliezen te compenseren. Hierdoor wordt er een lagere kost aangerekend via de nettarieven. Dit komt alle gebruikers ten goede.
In de toekomst zal het mogelijk zijn om deze stroom te verkopen.

Wanneer worden hier definitieve beslissingen over genomen?
Dit najaar.
maw in Belgie enkel zonnepanelen voor je zomer verbruik te coveren... en liefst in de zomer thuis zijn om het te verbruiken.. :')

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:34:
voor de Belgen onder ons

[...]

maw in Belgie enkel zonnepanelen voor je zomer verbruik te coveren... en liefst in de zomer thuis zijn om het te verbruiken.. :')
Ik verwacht niet dat daar nog veel zonnepanelen verkocht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:57:
[...]

Ik verwacht niet dat daar nog veel zonnepanelen verkocht gaan worden.
Als die kwiebes maar niet op ideeën komt....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y