Megalodon_67 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:59:
Ik zit nog in dubio wat te doen qua aanleg, ik heb een garage op zuid waar 6 zonnepanelen op passen. Dat is (zolang ik geen warmtepomp heb) voldoende om het eigen verbruik op te wekken. Echter in de ochtend (vandaag) tot 10.00 uur ligt deze volledig in de schaduw, om 11.00 uur volledig uit de schaduw tot zonsondergang. Ander nadeel is dat deze garage aan een steegje ligt waar je ongezien in de nachtelijke uren met slechts een keukentrapje erbij zou kunnen... ik heb geen idee hoe gevoelig zonnepanelen zijn voor diefstal. Mijn huis ligt met het dak oost-west georiënteerd, daar kan een veelvoud aan panelen op, hier is nooit sprake van schaduw. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Lege conservenblikjes onder de panelen monteren, aan RVS kettingen

Maakt giga kabaal tijdens het verwijderen en daar rekent een dief niet op.
Je kan ook eenvoudig een alarm maken met enkele parallel geschakelde schakelaars, wordt één paneel opgetild, gaat het alarm af.
Je kan ze ook nog onderling verbinden met een staalkabel, met zo'n anti diefstal kit voor computers:
https://discountoffice.nl...ripherals-locking-kit-pc/
Je zou zelfs gaten kunnen boren in de zij-profielen van de panelen en daar een staalkabel met slot doorheen halen, is nog wat goedkoper.
Het is hier Tweakers, wij komen wel met de ideeën

@
BlueTooth76 Ik heb hier een ongebruikte bewegingsmelder liggen, die zou daar nuttig voor kunnen zijn. Maar dan nog is de vraag: welk nadeel is groter, het lage rendement van de oost-west oriëntatie van het huis, of de schaduw in de eerste uren van de dag op de garage (met name in de winter als de zon minder steil opkomt)?
Oost-west zorgt voor een betere spreiding. Mijn oost heeft op het moment ook wat last van de woning van de buren maar dat is niet anders. Evengoed wekt het nog wel wat op, ook al ligt het diagonaal voor de helft in de schaduw rond een uur of 10. Optimizers doen hun werk dan wel goed, er wordt opgewekt.
Ik zou er naar toe werken op den duur op alle dakvlakken panelen te leggen, gewoon de goedkopere 280-300Wp panelen (of wat er op dat moment een goede prijs/prstatie heeft).
[
Voor 43% gewijzigd door
BlueTooth76 op 15-10-2018 17:27
]