Heb je een idee van het aantal KG per paneel? Gewoon uit interesse.Jan Treur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:26:
Een klein deel ervan; er ligt ook ballast onder de panelen, en er zijn windbrekers bij de opstaande kant. Blijkbaar voldoende want er zijn al heel wat stormen langs gekomen en ze liggen nog steeds op hun plaats. Ze liggen wel hoog, boven de tweede verdieping en vangen daar veel wind hier in NH.
Lastig te herinneren na meer dan 5 jaar. Ik vraag ook nog even aan de mede-uitvoerders van de klus of ze dat nog weten.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Een standaard paneel weegt rond de ~ 18Kg.stormfly schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:33:
[...]
Heb je een idee van het aantal KG per paneel? Gewoon uit interesse.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja, dat paneelgewicht was hier 20 kg, maar daarnaast zijn er als ballast dacht ik stoeptegels gebruikt (misschien 10) en nog meer van die straatklinkers waarvan je er 5 4 ziet.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
10 stoeptegels à 10KgJan Treur schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:37:
Ja, dat paneelgewicht was hier 20 kg, maar daarnaast zijn er als ballast dacht ik stoeptegels gebruikt (misschien 10) en nog meer van die straatklinkers waarvan je er 5 4 ziet.
8 panelen à 18Kg
4 klinkers à 3.5Kg
Oftewel, ~ 260Kg
Helder dat is niet heel veel voor 8 panelen. Maar goed om te horen dat het met deze ballast al blijft liggen 👍CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:46:
[...]
10 stoeptegels à 10Kg
8 panelen à 18Kg
4 klinkers à 3.5Kg
Oftewel, ~ 260Kg
In totaal meer, want er liggen niet 4 maar 5 klinkers bij de nok (1 ervan wilde niet op de foto) en er liggen er ook nog meer aan de andere kant bij de windbrekers. De panelen zijn 19 kg heb ik even gecheckt.
Het voordeel is ook dat het goed een geheel vormt en dat ze binnen de opstaande rand van het platte dak wat verzonken liggen.
Het voordeel is ook dat het goed een geheel vormt en dat ze binnen de opstaande rand van het platte dak wat verzonken liggen.
[ Voor 28% gewijzigd door Jan Treur op 13-08-2018 08:57 ]
Dan blijft de vraag wat een dakkapel aan gewicht kan hebben. Ik zou best nog wat SF panelen plat op mijn dakkapellen willen leggen, maar dat is dus afhankelijk van het dragend vermogen (ook als er ooit een pak sneeuw bij komt).stormfly schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:51:
[...]
Helder dat is niet heel veel voor 8 panelen. Maar goed om te horen dat het met deze ballast al blijft liggen 👍
Niet de beste foto's, omdat ik bijna op de rand van het dakgoot/dak sta, maar hier nog een aantal foto's:

Aan de achterkant van de betonvoeten zitten nog gegalvaniseerde platen voor tegen de wind. Daar heb ik helaas geen foto's van.
Als ik de kWh's zie binnenstromen, dan besef ik me dat het toch wel een redelijk groot setup is.

Aan de achterkant van de betonvoeten zitten nog gegalvaniseerde platen voor tegen de wind. Daar heb ik helaas geen foto's van.
Als ik de kWh's zie binnenstromen, dan besef ik me dat het toch wel een redelijk groot setup is.
Hoeveel liggen er nu op dan?GioStyle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:14:
Niet de beste foto's, omdat ik bijna op de rand van het dakgoot/dak sta, maar hier nog een aantal foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat linker dak passen er ook nog 8
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@Rol-Co :
Schuin dak: 8x 355Wp = 2840Wp
Plat dak: 8x 355Wp = 2840Wp
Op de schuren lag al 1620Wp, totaal ligt er nu 7300Wp.
Ja, ik woon in een blok van 4 huizen. Buren hebben helemaal niets liggen en het eerste huis kan zonder al te veel moeite 10.000Wp leggen... Best wel zonde, maar als je prioriteiten op ander vlakken liggen, snap ik dat ook weer wel.
Ja, ik woon in een blok van 4 huizen. Buren hebben helemaal niets liggen en het eerste huis kan zonder al te veel moeite 10.000Wp leggen... Best wel zonde, maar als je prioriteiten op ander vlakken liggen, snap ik dat ook weer wel.
Dit is wel interessant, want ik heb ook zo'n situatie met een platte daknok waar eventueel 3 panelen bijna plat op gelegd kunnen worden...
Maar extra gewicht, onderhoud dak, en viezigheid panelen heb ik maar niet gedaan.
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 13-08-2018 09:58 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ah, flinke paneeltjes dus, (2 meter? )veel gesjouw maar je dak is wel lekker veilig werken. Ik ben benieuwd wanneer je het eerste randje schaduw krijgt van de buren, wat is de orientatie van die rij van 8?GioStyle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:57:
@Rol-Co :
Heb je landscape met 2 strings of de korte 1m58 kuro ook overwogen?
Edit: ik zie dat je de onderste rail wat laag hebt anders kon je ze nog 20cm hoger leggen op de rails, boven mag best gelijk of bijna gelijk met de nok.
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2018 10:06 ]
Ja, klopt. Panelen zijn 2 meter. Ik heb flink geïnvesteerd in de veiligheid. Voorkant van het huis een steiger, zodat we makkelijk en veilig het dakgoot op kunnen, twee harnassen met valbeveiliging, en uiteindelijk ook een verhuislift gehuurd om alles naar boven te krijgen. ‘t Kost je wel wat geld, maar veiligheid boven alles vind ik.Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:03:
[...]
Ah, flinke paneeltjes dus, (2 meter? )veel gesjouw maar je dak is wel lekker veilig werken. Ik ben benieuwd wanneer je het eerste randje schaduw krijgt van de buren, wat is de orientatie van die rij van 8?
Alles ligt op oost. Ik zal straks even link naar PVoutput opzoeken. Op plat dak had ik liever op west gehad, maar bij de buren staan 2 airco units en dan had ik ook mijn ventilatie-afvoer moeten verplaatsen in verband met schaduw. Ventilatie-afvoer zit nu onder de panelen.
Buren gaan hoogstwaarschijnlijk verhuizen, dus misschien in de toekomst (als de airco units weg gaan) de boel even op west zetten. Hangt ook een beetje af wat er na de salderingsregeling komt.
Aan de overkant hebben 3 dezelfde soort huizen al zonnepanelen op het schuine dak voordat wij het hadden. Ze hebben allemaal 2x5 panelen in landscape.Heb je landscape met 2 strings of de korte 1m58 kuro ook overwogen?
Ik heb dat ook overwogen, maar ik vond het net te aanwezig aan de zijkanten. Ik heb nu 2,5 dakpan (75cm) ruimte aan de zijkanten en met 5 panelen landscape is die ruimte net 2 dakpannen.
Ik vind ook portrait mooier staan (ook al heb je dan meer last van de schaduw). Lekker grote panelen in portrait en relatief weinig rails in tegenstelling tot normale panelen in landscape.
Ook dit vind ik mooier staan. Gelijk aan de nok heb ik zeker overwogen, maar vond het op de één of andere manier net te aggresief, net te aanwezig.Edit: ik zie dat je de onderste rail wat laag hebt anders kon je ze nog 20cm hoger leggen op de rails, boven mag best gelijk of bijna gelijk met de nok.
Maar in ieder geval bedankt voor je feedback, wordt gewaardeerd.
/zeikmodes aan
Op je schuindak heb je dan 8 mtr breedte.
Daar had ook 5*1580 (Panasonic hit kuro 320 Wp) in landscape gepast (7m90)
en daaronder nog 5x.
daar had je 2 strings van kunnen maken en gebruik kunnen maken van de bypassdiodes omdat panelen in landscape liggen.
Zo heb je bij laagstaande zon minder last...
/zeikmodus uit
Edit: nog 20 minuutjes wachten voor de 14x pana hit kuro afgeleverd worden
en daaronder nog 5x.
daar had je 2 strings van kunnen maken en gebruik kunnen maken van de bypassdiodes omdat panelen in landscape liggen.
/zeikmodus uit
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2018 10:56 ]
Haha, 't is net SinterklaasAUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:52:
Enjoy!
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
Wat was het ook al weer ? Pics or it did not happen ?AUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:52:
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Vanwege te hoge netspanning bij ons in de straat ben ik voornemens de landcode te wijzigen in mijn omvormer. Hiervoor heb ik van de fabrikant reeds het wachtwoord ontvangen om dit te doen. Nu vraag ik mij af welk land ik het beste kan kiezen.
De verschillende landcodes staan hier genoemd:
https://www.steca.com/fro...of_countries_20161117.pdf
Ik twijfel eigenlijk tussen Duitsland en België. Beide omdat ze een vergelijkbaar elektriciteitsnet hebben als in NL. De tolerantie op netspanning is 15% gedurende 0,2 sec terwijl dat in Nederland 10% gedurende 2,0 seconde is.
In Duitsland zie ik echter in de kolom 'Reactive Power Protocol' staan 'yes'. In Nederland niet, kan ik daarom beter kiezen voor België?
En bij België kan ik dan beter voor Unlimited kiezen ookal is het maximale outputvermogen van mijn omvormer lager dan 3330 Watt?
Ik twijfel eigenlijk tussen Duitsland en België. Beide omdat ze een vergelijkbaar elektriciteitsnet hebben als in NL. De tolerantie op netspanning is 15% gedurende 0,2 sec terwijl dat in Nederland 10% gedurende 2,0 seconde is.
In Duitsland zie ik echter in de kolom 'Reactive Power Protocol' staan 'yes'. In Nederland niet, kan ik daarom beter kiezen voor België?
En bij België kan ik dan beter voor Unlimited kiezen ookal is het maximale outputvermogen van mijn omvormer lager dan 3330 Watt?
Schuin dak is van einddakpan tot de andere 9,60m en van nokvorst tot onderste pan 3m.AUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:52:
/zeikmodes aan
en daaronder nog 5x.
/zeikmodus uit
Dan passen er dus 3x5 panelen.
Mooi man !!AUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:40:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Toch een klein kleurverschil in sommige cellen, net als bij @JoKo
Maar op een afstand zie je dat toch niet meer.
Heb je tijd om ze erop te leggen, of onderschat ik hier de hoeveelheid werk ?
Als dat oost gericht is zou je toch niet al te laag op dat dak panelen moeten hebben. De zon is dan altijd relatief laag omdat hij in het oosten opkomt lijkt me. Dan heb je tamelijk lang schaduw op de panelen, ofwel je moet lang wachten op direct ligt op de onderste laag.GioStyle schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:08:
[...]
Schuin dak is van einddakpan tot de andere 9,60m en van nokvorst tot onderste pan 3m.
Dan passen er dus 3x5 panelen.
Ik zit met een dak op het zuid/westen en kan ook 2 rijen portrait kwijt, maar twijfel wel echt omdat de wegzakkende zon daar ook voor dikke schaduw zorgt.
Er kunnen dan ook wel 3 rijen landscape liggen, zelfde issue..
[ Voor 42% gewijzigd door jacovn op 13-08-2018 11:47 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@jacovn
Ik moet nu gaan werken....met moeite een halve dag vrij gekregen.
Maar eerst de oude eraf.
En alle bevestiging eraf (geschroefd) en alle hout onder de pannen eraf.
En helemaal opnieuw beginnen met haken van sun-solar (lijkt op clickfit)
Ik wil ze gelijk hebben met de buren. (zelfde maat panelen ook). En dan loopt alles door als 1 vlak...
Ik moet nu gaan werken....met moeite een halve dag vrij gekregen.
Maar eerst de oude eraf.
En alle bevestiging eraf (geschroefd) en alle hout onder de pannen eraf.
En helemaal opnieuw beginnen met haken van sun-solar (lijkt op clickfit)
Ik wil ze gelijk hebben met de buren. (zelfde maat panelen ook). En dan loopt alles door als 1 vlak...
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2018 11:45 ]
Kan iemand mij advies geven ?
Wij willen zonnepanelen en willen ongeveer zo'n 3.500/3.700 kWh gaan opwekken.
We hebben een dak op het zuid-westen:
https://i.imgur.com/Xi6OcQV.png
Nu zitten we met de buurman rechts die een dakkapel heeft.
Een andere buurman heeft hetzelfde dak en ook 2 dakramen en een dakkapel aan zijn rechterkant:
https://imgur.com/a/UQNqRtM
Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel last ik heb van de dakkapel, vooral omdat de schaduw in het voor en najaar weer groter is doordat de zon lager staat
https://imgur.com/a/CA39zHC
Nu vraag ik mij af:
Een andere buurman heeft hetzelfde dak en ook 2 dakramen en een dakkapel aan zijn rechterkant:
Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel last ik heb van de dakkapel, vooral omdat de schaduw in het voor en najaar weer groter is doordat de zon lager staat
Nu vraag ik mij af:
- In welke vorm kan ik de panelen het beste leggen (ivm de dakkapel) ?
- Is het in deze situatie handig om voor optimizers + een solaredge omvormer te gaan, of is die 1.000-, meerprijs zonde in mijn geval ?
- Onze offerte betreft nu 14x een 280 Wp zonnepaneel Longi Mono All Black (1650x992x40), TüV, 1x Solis 4K omvormer, 4000W AC (20A afzekeren), 2 MPPT, IP65 en complete montage, voor 4.750-, , is dit een knappe prijs ?
- Is het verstandiger om voor een duurder paneel met meer WP te gaan en er dan minder te nemen ?
[ Voor 43% gewijzigd door So_Surreal op 13-08-2018 12:16 ]
Aan de doos er op te zien ook een fatsoenlijke omvormer erbij.AUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:40:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zijn wel nette paneeltjes hoor, alleen wat minder zwart dan gedacht, maar op dak valt het weer mee.
Hoe hoog is je netspanning?StecaGrid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:07:
Vanwege te hoge netspanning bij ons in de straat ben ik voornemens de landcode te wijzigen in mijn omvormer. Hiervoor heb ik van de fabrikant reeds het wachtwoord ontvangen om dit te doen. Nu vraag ik mij af welk land ik het beste kan kiezen.
Is hij het ook echt of geeft de steca dat aan?
Heb je 1 of 3 fase in huis?
Krijg je meldingen AC voltage too high bij bewolkt piekerig weer?
Welke coolcept heb je?
Waarom heb je een code gevraagd voor de landcode?
je had ook de code kunnen vragen om de 253V wat te verhogen, maar wel eerst in je stopcontact loggen, mijn steca zit ook na 3 jaar ineens 4V off scale.
Je kan er ook voor kiezen om in de instellingen van de omvormer het maximale voltage van de omvormer aan te passen.StecaGrid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:07:
Dan blijft de landcode wel op 3100 Netherlands staan, maar dan zet je het bovenvoltage omhoog naar 265 Volt
Als je wel kiest voor een ander land , dan zou ik kiezen voor Belgie Unlimited.
Dit omdat bij Duitsland een of andere ENS beveiliging is ingebouwd, die ondefinieerbare errors kan geven.
Het blijft echter de verstandigste optie om de netbeheerder te vragen het net aan te passen.
RUB
[ Voor 5% gewijzigd door rubbish1973 op 13-08-2018 12:30 ]
Gezien je ligging the best you can do zonder optimisers, een omvormer met 2 mppt en 2 strings van 7 stuks. Dan is het wel zaak dat de installateur ze goed legt/aansluit.So_Surreal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:10:
Kan iemand mij advies geven ?
Nu vraag ik mij af:
- In welke vorm kan ik de panelen het beste leggen (ivm de dakkapel) ?
- Is het in deze situatie handig om voor optimizers + een solaredge omvormer te gaan, of is die 1.000-, meerprijs zonde in mijn geval ?
- Onze offerte betreft nu 14x een 280 Wp zonnepaneel Longi Mono All Black (1650x992x40), TüV, 1x Solis 4K omvormer, 4000W AC (20A afzekeren), 2 MPPT, IP65 en complete montage, voor 4.750-, , is dit een knappe prijs ?
- Is het verstandiger om voor een duurder paneel met meer WP te gaan en er dan minder te nemen ?
De 1000,- van SE verdien je niet terug met het kleine verschil, wel kan je per paneel kijken natuurlijk maar er is nog een optie namelijk 8 aps500 micro omvormers, dan heb je best of both worlds.
Die punt van de dakkapel begint in de morgen over het hele dak behalve boven de dakkapel en trekt weg naarmate de dag, hoe laat was die foto met dat kleine puntje naast de dakkapel?
Op je google foto kan je goed zien bij het hoekhuis wat schaduw van een dakkapel doet, schuin naar beneden over je hele dak naar de andere buren.

Ik zet zelf te denken om de meest rechter panelen van de bovenste en onderste rij af te halen.Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:12:
[...]
Aan de doos er op te zien ook een fatsoenlijke omvormer erbij.![]()
Zijn wel nette paneeltjes hoor, alleen wat minder zwart dan gedacht, maar op dak valt het weer mee.
en 1 van die panelen links van het kleine dakraam te leggen.
Dan heb ik: 5 boven, 3 midden (paneel, klein dakraam, 2x paneel, groot dakraam) en dan nog 5 onder.
Dan denk ik dat ik geen last van de dakkapel heb en heb ik alsnog 13 panelen.
That looks familiarAUijtdehaag schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:40:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kleurverschil was bij mij ook wel, maar daar zie je op het dak idd niks van. Idem voor de blauwige waas die je ziet als je er met je snufferd bovenop staat. Overigens staat m'n setje best vrolijk te snorren op het dak vandaag, ondanks dat het helemaal niet zulk fraai weer is hier in 't oost'n.
omdat panelen nu per Wp een zo lage prijs hebben.So_Surreal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:47:
[...]
Ik zet zelf te denken om de meest rechter panelen van de bovenste en onderste rij af te halen.
Dan heb ik: 5 boven, 3 midden (paneel, klein dakraam, 2x paneel, groot dakraam) en dan nog 5 onder.
zou ik 12x op ZW doen en 12X op NO.
dan heb je een grove oost-west variant.
zo als ik heb:

doordat beide kanten niet te gelijk opwekken kun je een kleinere omvormer af.
een 4kW omvormer en je red het wel.
dan top je wel een beetje af, maar je blijft een +/-5000kWh produceren.
lekker veel voor een warmtepomp (met subsidie) en je zegt ook vaarwel van je gas rekening.
(ik zou zelf voor panelen van rond de 300Wp gaan, maar dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.
of een bevestiging klem nu een 330Wp vast houd of 270Wp dat is even duur maar word wel verdeeld over meer Wp en dempt de extra kosten.)
edit:
tussen oplossing kan ook.
je neemt nu 12x +/- 320Wp met een omvormer van 4kw met 2x mpp.
kun je later nog een keer 12x op de andere kant leggen.
hoef je te minste niet alles in 1x te betalen en breek je de bank niet
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 13-08-2018 13:16 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat is het verschil tussen deze?
Canadian Solar 290 Wp Poly PERC CS6K 60 cells
Canadian Solar 290 Wp Poly KuPower CS3K
Canadian Solar 290 Wp Poly PERC CS6K 60 cells
Canadian Solar 290 Wp Poly KuPower CS3K
Die 5 onder hebben altijd last van de dakkapel, die punt verdraait ook in het jaar, zomer meer schuin naar beneden, winter nagenoeg recht. (Naar links in jouw geval als je beneden staat) en over je hele dak.So_Surreal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:47:
[...]
Ik zet zelf te denken om de meest rechter panelen van de bovenste en onderste rij af te halen.
De netspanning is normaliter prima (lees: 238-243V bij zonnig weer). Met name bij bewolkt weer met af en toe zon(afgelopen zaterdag). loopt de netspanning op van 238 (bewolkt) naar 250 (zon). Dit resulteert in de melding: netspanning te hoog, gevolgd door een irritant gepiep en een reboot na 30 seconden.Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:21:
[...]
Hoe hoog is je netspanning?
Is hij het ook echt of geeft de steca dat aan?
Heb je 1 of 3 fase in huis?
Krijg je meldingen AC voltage too high bij bewolkt piekerig weer?
Welke coolcept heb je?
Waarom heb je een code gevraagd voor de landcode?
je had ook de code kunnen vragen om de 253V wat te verhogen, maar wel eerst in je stopcontact loggen, mijn steca zit ook na 3 jaar ineens 4V off scale.
Bij continu zonnig weer is er niets aan de hand.
Ik heb nog geen meting aan de werkelijke netspanning gedaan. Bekabeling is echter 2,5 mm² op een nieuwe aardlekcombinatiegroep. Ik heb een één-fase aansluiting en één-fase omvormer.
Ik heb zelf de Coolcept 2500 met 2120 Wp ingangsvermogen.
Ik heb het wachtwoord van de landcode gevraagd omdat mij dit de snelste oplossing leek. Ik wist niet dat ik separaat ook nog de maximale voltage kon aanpassen.
Zie boven, ik wist dus niet dat dit ook kon. zou dit met dezelfde code kunnen?rubbish1973 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:29:
[...]
Je kan er ook voor kiezen om in de instellingen van de omvormer het maximale voltage van de omvormer aan te passen.
Dan blijft de landcode wel op 3100 Netherlands staan, maar dan zet je het bovenvoltage omhoog naar 265 Volt
Als je wel kiest voor een ander land , dan zou ik kiezen voor Belgie Unlimited.
Dit omdat bij Duitsland een of andere ENS beveiliging is ingebouwd, die ondefinieerbare errors kan geven.
Het blijft echter de verstandigste optie om de netbeheerder te vragen het net aan te passen.
RUB
Thanks voor je reactie mbt Belgie unlimited. Dit had ook mijn voorkeur.
De reden dat ik niet naar de netbeheerder ga is omdat ik weet dat dit bij mijn buurman ook geen effect had. Ook begreep ik van de netbeheerder dat zij druk bezig zijn met het vervangen van all 50.000 transformatoren naar regelbare transformatoren maar dat dit een tijdje duurt. Het probleem wordt dus vanzelf opgelost.
dat kun je gewoon op de website van canadian zien?izdp schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:16:
Wat is het verschil tussen deze?
1. Canadian Solar 290 Wp Poly PERC CS6K 60 cells
2. Canadian Solar 290 Wp Poly KuPower CS3K
https://www.canadiansolar.com/
maar volgens mij haal je wat door elkaar. (of word door vreemde marketing van een verkoper op het verkeerde been gezet.)
1. poly en perc, zover ik weet is alleen mono perc?
dus geen idee welk paneel je bedoeld.
(perc/percium word soms als vreemde marketing woordje overal opgeplakt.
net zo als slimme meter/slimme TV/slimme wat je maar wil.
2. dat is een half cel paneel.
leuk trucje door de mindere delen van een poly cel af te zagen en dan de beter delen met meer cellen in een paneel te doen. zodat poly panelen een beetje in de buurt komen van mono panelen in aantal Wp.
(ook vaak een andere oriëntatie van de diodes, kan soms handig zijn.)
te minste dit denk ik, maar gegevens zijn niet de juiste (of dubieus te noemen).
dus ik kan er erg naast zitten.
maar uiteindelijk Wp = Wp.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-08-2018 13:33 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
2,5mm2 is meer dan voldoende voor je omvormer, dat is max 10-11A, ik heb een steca 4200 op 2,5mm2 zitten zelfs.StecaGrid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:24:
[...]
De netspanning is normaliter prima (lees: 238-243V bij zonnig weer). Met name bij bewolkt weer met af en toe zon(afgelopen zaterdag). loopt de netspanning op van 238 (bewolkt) naar 250 (zon). Dit resulteert in de melding: netspanning te hoog, gevolgd door een irritant gepiep en een reboot na 30 seconden.
Bij continu zonnig weer is er niets aan de hand.
Ik heb nog geen meting aan de werkelijke netspanning gedaan. Bekabeling is echter 2,5 mm² op een nieuwe aardlekcombinatiegroep. Ik heb een één-fase aansluiting en één-fase omvormer.
Ik heb zelf de Coolcept 2500 met 2120 Wp ingangsvermogen.
Ik heb het wachtwoord van de landcode gevraagd omdat mij dit de snelste oplossing leek. Ik wist niet dat ik separaat ook nog de maximale voltage kon aanpassen.
[...]
Zie boven, ik wist dus niet dat dit ook kon. zou dit met dezelfde code kunnen?
Thanks voor je reactie mbt Belgie unlimited. Dit had ook mijn voorkeur.
De reden dat ik niet naar de netbeheerder ga is omdat ik weet dat dit bij mijn buurman ook geen effect had. Ook begreep ik van de netbeheerder dat zij druk bezig zijn met het vervangen van all 50.000 transformatoren naar regelbare transformatoren maar dat dit een tijdje duurt. Het probleem wordt dus vanzelf opgelost.
Maar zoals ik zei, de 3600 gaf ook 4-5V teveel aan en dan krijg je dezelfde melding, dus meet op een dag als vandaag eerst eens je werkelijke voltage met pieken, bijv gewoon in de keuken.
Ik heb de code aangevraagd om in de settings te komen en de netbeveiliging 4V aan te passen, hij kwam nooit bij de 253V maar 246 wel gezien op de meter.
Sindsdien geen last meer gehad, en had nog een steca op dezelfde ene fase maar die gaf de storing niet.
Edit:
Dit kan je aanvragen, mijn code maar werkt vast bij jou niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2018 13:45 ]
Dank je migjes.
Zo worden ze aangeboden en ik kwam er niet uit..
Niet zo verwonderlijk dus.
Perc en poly klopt volgens mij ook niet.
Wel verwonderlijk want van de groothandel.
Zo worden ze aangeboden en ik kwam er niet uit..
Niet zo verwonderlijk dus.
Perc en poly klopt volgens mij ook niet.
Wel verwonderlijk want van de groothandel.
Ik heb de voltage limits code ook maar opgevraagd en direct een multimeter van het werk meegenomen. Gaf jouw omvormer ook bij normale condities (volledig bewolkt of volledig zonnig) een dergelijke afwijking?Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
2,5mm2 is meer dan voldoende voor je omvormer, dat is max 10-11A, ik heb een steca 4200 op 2,5mm2 zitten zelfs.
Maar zoals ik zei, de 3600 gaf ook 4-5V teveel aan en dan krijg je dezelfde melding, dus meet op een dag als vandaag eerst eens je werkelijke voltage met pieken, bijv gewoon in de keuken.
Ik heb de code aangevraagd om in de settings te komen en de netbeveiliging 4V aan te passen, hij kwam nooit bij de 253V maar 246 wel gezien op de meter.
Sindsdien geen last meer gehad, en had nog een steca op dezelfde ene fase maar die gaf de storing niet.
Edit:
Dit kan je aanvragen, mijn code maar werkt vast bij jou niet.
[afbeelding]
Exact het zelfde beeld als jij beschrijft, vol zonnig geen probleem maar piekjes weer, en dan vooral het extreme aan/uit ging hij op rood en reboot.StecaGrid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:14:
[...]
Ik heb de voltage limits code ook maar opgevraagd en direct een multimeter van het werk meegenomen. Gaf jouw omvormer ook bij normale condities (volledig bewolkt of volledig zonnig) een dergelijke afwijking?
4V limit verhoging en weg, de andere steca die in huis hing deed dat niet en had onderling al voltage verschil, nu hangt er een standaard ingestelde 4200 coolcept en net een piek van 4000W maar niks aan de hand.
De meting van de omvormer was gewoon offscale.

@StecaGrid @Rol-Co
Ik weet van die Steca's dat ze bij een korte piekspanning van 249 of 250 volt al in de alarmmelding schieten, en dat de spanning daarnee eerst naar een drempelwaarde van 240V moe zakken voordt dezen weer in productie gaan.
De codes die rol-co laat zien worden gegenereerd op basis van het serienummer, dus niet universeel.
Als je de servicecode krijgt voor de spanningsgrenzen ( zonder doorsnede teken) dan kan je daar de bovengrens aanpassen.
Om de een of andere reden schieten Steca's sneller in alarm, waar Goodwe's en SolarEdges gewoon door gaan.
Heeft mogelijk te maken met de interpretatie van de regelgeving.
Ik weet van die Steca's dat ze bij een korte piekspanning van 249 of 250 volt al in de alarmmelding schieten, en dat de spanning daarnee eerst naar een drempelwaarde van 240V moe zakken voordt dezen weer in productie gaan.
De codes die rol-co laat zien worden gegenereerd op basis van het serienummer, dus niet universeel.
Als je de servicecode krijgt voor de spanningsgrenzen ( zonder doorsnede teken) dan kan je daar de bovengrens aanpassen.
Om de een of andere reden schieten Steca's sneller in alarm, waar Goodwe's en SolarEdges gewoon door gaan.
Precies wat ik ervaar. al bij 250 V klapt ie eruit. Ik heb inmiddels bijna alle passwords binnen dus ga die grenzen aanpassen. Wat is redelijkerwijs een veilige marge om aan te houden? 5V extra?rubbish1973 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:04:
@StecaGrid @Rol-Co
Voor de BTW-terugvragers, don't hold your breath en zorg dat je de liquiditeit enige tijd kunt missen.
Van het bureau dat het voor mij regelt (zat bij de totale aanbieding van Merdeka in):
Van het bureau dat het voor mij regelt (zat bij de totale aanbieding van Merdeka in):
"De ervaring leert dat de afhandeltermijn van het gehele BTW traject normaliter ongeveer 4-5 maanden bedraagt. De Belastingdienst heeft momenteel echter grote achterstanden, waardoor wij geen enkele termijn kunnen noemen waarin e.e.a. is geregeld. Die informatie krijgen wij ook niet van de Belastingdienst."
Begin met 4-5 max maar meet ook je spanning in huis, je wilt toch geen 260V op je spullen in huis zeker? 240 is al genoeg.StecaGrid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:11:
[...]
Precies wat ik ervaar. al bij 250 V klapt ie eruit. Ik heb inmiddels bijna alle passwords binnen dus ga die grenzen aanpassen. Wat is redelijkerwijs een veilige marge om aan te houden? 5V extra?
@rubbish1973
Wat jij bedoeld is de traagheid van de display, hij geeft nog 250 aan maar is bij 253 geweest, de setting is ook dat hij dat 120 seconden moet zijn voordat hij in storing gaat maar dat lijkt niet te werken, hij gaat gelijk in storing.
Vorig jaar oktober was ik zelf met 6 weken klaar, buurman liet het doen door het installatiebedrijf en kwam na 4 maanden naar mij. Toen samen ingevuld en ook met 6 weken alles afgerond en op de rekening. Dat was februari/maart.dabutcha76 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:18:
Voor de BTW-terugvragers, don't hold your breath en zorg dat je de liquiditeit enige tijd kunt missen.
[...]
Ligt het dan aan de belastingdienst of het bedrijf?
www.highflow.nl
Ik heb gemeten 231 V op 't display en 230,7 V op de multimeter. Later van de week maar eens met zonniger weer proberen. Voor nu de upper limit op 258 V gezet.Rol-Co schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:21:
[...]
Begin met 4-5 max maar meet ook je spanning in huis, je wilt toch geen 260V op je spullen in huis zeker? 240 is al genoeg.
@rubbish1973
Wat jij bedoeld is de traagheid van de display, hij geeft nog 250 aan maar is bij 253 geweest, de setting is ook dat hij dat 120 seconden moet zijn voordat hij in storing gaat maar dat lijkt niet te werken, hij gaat gelijk in storing.
Overigens staat in de country code tabel een waarde van 2 seconden waarna hij in storing gaat.
Hoe lang is de kabel naar zolder? Probeer eens te meten hoe groot de spanningsval tussen meterkast en zoder is, door bij maximale opbrengst (heftige opklaring tussen twee buien) tegelijk de spanning in de meterkast (of op een andere, niet/laag belaste groep) en op de omvormer te meten. Dat kan het makkelijkst door een verlengsnoer vast klaar te leggen naast de omvormer. Kun je mooi een tijdje beide waarden tegelijk aflezen.
En anders toch maar aan de 3-fasen omvormer. SMA heeft een mooie van 3 kW aan de aanbieding. Dat gaat vast wel werken.
En anders toch maar aan de 3-fasen omvormer. SMA heeft een mooie van 3 kW aan de aanbieding. Dat gaat vast wel werken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hm, vaag. Naja, we maken het wel mee. 't Is niet alsof het vandaag de dag tot grote renteverliezen leidt ofzoBTS schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:10:
[...]
Vorig jaar oktober was ik zelf met 6 weken klaar, buurman liet het doen door het installatiebedrijf en kwam na 4 maanden naar mij. Toen samen ingevuld en ook met 6 weken alles afgerond en op de rekening. Dat was februari/maart.
Ligt het dan aan de belastingdienst of het bedrijf?
Beetje overdreven voor een 2100W omvormer he, 3 fase, waarom? Vanwege het hoge vermogen?Andrehj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:42:
Hoe lang is de kabel naar zolder? Probeer eens te meten hoe groot de spanningsval tussen meterkast en zoder is, door bij maximale opbrengst (heftige opklaring tussen twee buien) tegelijk de spanning in de meterkast (of op een andere, niet/laag belaste groep) en op de omvormer te meten. Dat kan het makkelijkst door een verlengsnoer vast klaar te leggen naast de omvormer. Kun je mooi een tijdje beide waarden tegelijk aflezen.
@StecaGrid heeft duidelijk last van een te hoge spanning. Het is nog onduidelijk door welk deel van de kabels dit wordt veroorzaakt, maar in ieder geval zit een groot deel van die verhoging in een stuk kabel waar alleen hij op zit. Op dat deel kun je de verhoging meer dan een factor 3 lager krijgen door op een 3-fasen omvormer over te stappen.
Maar ik zou (zoals al geschreven) eens beginnen met goed meten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik wilde enkel duidelijk maken dat het makkelijk is om als bedrijf te zeggen: "duurt lang bij de belastingdienst."dabutcha76 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:48:
[...]
Hm, vaag. Naja, we maken het wel mee. 't Is niet alsof het vandaag de dag tot grote renteverliezen leidt ofzo
Bij mijn buurman maakte het bedrijf er een potje van en omdat het bedrijf hem als ondernemer geregistreerd had kreeg hij uiteindelijk zelf de aanmaningen binnen. Dat waren dan wel standaard brieven met de "boetes".
Het bedrijf waar ik de installatie door liet doen gaf aan dat het kinderspel was. En dat was het ook.
www.highflow.nl
Het is maar 10A max, dat kan iedere kabel aan, enige wat kan is slechte verbinding ergens in de stekker, meterkast, enz of het zelfde probleem wat ik had.Andrehj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:54:
@StecaGrid heeft duidelijk last van een te hoge spanning. Het is nog onduidelijk door welk deel van de kabels dit wordt veroorzaakt, maar in ieder geval zit een groot deel van die verhoging in een stuk kabel waar alleen hij op zit. Op dat deel kun je de verhoging meer dan een factor 3 lager krijgen door op een 3-fasen omvormer over te stappen.
3 fase voor zo'n kleine omvormer is niet het probleem oplossen.
Ik heb een 1fase aansluiting dus met alleen een nieuwe omvormer ben ik er niet. Overigens is dit het derde jaar dat hij actief is en pad recent (vlak nadat ze twee huizen verderop panelen hebben gekregen) is het probleem begonnen.Andrehj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:54:
Ik heb een 2,5mm2 kabel van hooguit 6 meter. Ik hoop vrijdag overdag te meten op een separate groep om verschil in netspanning te meten
Afgelopen week waren de ja solar 300wp panelen in de aanbieding voor €158.52,- per stuk. Bij warmteservice.nl.

i.c.m. een sma sunnyboy 2.5 van J & M solar toch een mooie set 2700wp voor €2500,-
incl btw
Gaat mijn huidige set vervangen van twee keer steca 500 met 6 panelen 1150wp. is de oude set nog te verkopen op marktplaats ?
i.c.m. een sma sunnyboy 2.5 van J & M solar toch een mooie set 2700wp voor €2500,-
Gaat mijn huidige set vervangen van twee keer steca 500 met 6 panelen 1150wp. is de oude set nog te verkopen op marktplaats ?
Hoe kun je dt nou schrijven, als je niet eens weet hoe lang de kabel tussen de omvormer en de meterkast is, en hoe ver de @StecaGrid van de openbare weg woont? Met 3 fasen wordt de veroorzaakte spanningsverhoging meer dan een factor 3 minder. Die factor is echt onafhankelijk van het vermogen.
Met 10 A hoef ik dat ook niet te weten, kleine set, ligt vast niet op een dak van 15m hoog.Andrehj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:30:
Hoe kun je dt nou schrijven, als je niet eens weet hoe lang de kabel tussen de omvormer en de meterkast is, en hoe ver de @StecaGrid van de openbare weg woont? Met 3 fasen wordt de veroorzaakte spanningsverhoging meer dan een factor 3 minder. Die factor is echt onafhankelijk van het vermogen.
Ik heb zelf een 4200 steca op een 20 meter 2,5mm2 en heb toch ook geen probs, tikte vanmiddag nog 4000W aan (17A)
3 fase is niet om een probleem op te lossen maar om vermogen te kunnen gebruiken, 10A is dat niet.
2,5mm2 mag zowiezo een 23A hebben, je bent nog niet op de helft.
U=I xRAndrehj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:30:
Het voltage is dus zowel afhankelijk van kabellengte, kabeldiameter en vermogen. Hoe hoger het vermogen hoe hoger de spanningstoename.
Ik snap eigenlijk niet waarom jij allemaal schommelingen ziet?StecaGrid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:49:
[...]
U=I xR
Het voltage is dus zowel afhankelijk van kabellengte, kabeldiameter en vermogen. Hoe hoger het vermogen hoe hoger de spanningstoename.
Zelfs op dagen als vandaag dat het tussen 500 en 20000 watt op en neer gaat, zit er geen volt verschil in de spanning. Globaal tussen 232 en 233 volt bijna iedere dag hier
1 PVoutput . Dongen NB
Nou hier schommelt de AC spanning mooi met het vermogen mee, en toch zo'n 6 volt bij 1600W. Maar zit ook wel op een 2,5 mm2 naar de schuur toe, op 25 meter. Volgens mij was er nog een draadje vrij. Ik moet ook nog een uitzoeken wie op welke fase zit, en vooral de verbruikers die er tegenover zitten.reneeke1970 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:34:
[...]
Ik snap eigenlijk niet waarom jij allemaal schommelingen ziet?
Zelfs op dagen als vandaag dat het tussen 500 en 20000 watt op en neer gaat, zit er geen volt verschil in de spanning. Globaal tussen 232 en 233 volt bijna iedere dag hier
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Nou, wanneer er op een bepaalde fase meer elektriciteit wordt geproduceerd dan gevraagd, en de netbeheerder geen voorzieningen heeft getroffen voor regelbare transformatoren in de wijkstations dan resulteert dit in een spanningstoename. Iemand op het eind van de kabel kan bijvoorbeeld last hebben van een hogere spanningstoename (degene aan het eind van de straat hoeft niet per ce op het eind van de kabel te zitten).Los daarvan kan er natuurlijk ook van alles aan de hand zijn bij de binneninstallatie.reneeke1970 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:34:
[...]
Ik snap eigenlijk niet waarom jij allemaal schommelingen ziet?
Ja dat weet ik allemaal wel, maar zulke heftige schommelingen??StecaGrid schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:43:
[...]
Nou, wanneer er op een bepaalde fase meer elektriciteit wordt geproduceerd dan gevraagd, en de netbeheerder geen voorzieningen heeft getroffen voor regelbare transformatoren in de wijkstations dan resulteert dit in een spanningstoename. Iemand op het eind van de kabel kan bijvoorbeeld last hebben van een hogere spanningstoename (degene aan het eind van de straat hoeft niet per ce op het eind van de kabel te zitten).Los daarvan kan er natuurlijk ook van alles aan de hand zijn bij de binneninstallatie.
Als het nou nog om vermogen ging, jij 2100 en André hierboven 1600 watt.
Oftewel jullie netwerk is niet geschikt voor paar wasmachines aan en uit te zetten. Ben toch wel benieuwd of de spanning op je hoofdschakelaar hetzelde is als wat je omvormer aan geeft?
1 PVoutput . Dongen NB
Het valt me op dat sommigen hun PV groep apart monitoren in de meterkast. Maar wat heeft dat voor toegevoegde waarde? Ik sta op het punt om een PV installatie met een SMA omvormer te kopen, en ik was van plan om deze laatste met bijvoorbeeld modbus uit te gaan lezen.
Dan vraag ik me af wat een extra meter in de meterkast nog uit gaat maken. Zijn deze zoveel nauwkeuriger?
Dan vraag ik me af wat een extra meter in de meterkast nog uit gaat maken. Zijn deze zoveel nauwkeuriger?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
@psy ik heb er indertijd bij mijn vorige woning voor gekozen omdat SolarEdge om de volgende reden voor gekozen:
- onafhankelijk zijn van leverancier omvormer
- opwekvermogen op bepaald tijdstip vrijwel realtime kunnen bekijken
- in PVOutput zowel opwek als verbruik in één grafiek kunnen laten tonen
Verder bleek SolarEdge t.o.v. wat ik zelf mat met een kWh-meter 3% te optimistisch. Moet er wel bijzeggen dat de meter een goedkope kWh-meter was en het verlies in de kabel van omvormer naar meterkast natuurlijk niet wordt gemeten.
- onafhankelijk zijn van leverancier omvormer
- opwekvermogen op bepaald tijdstip vrijwel realtime kunnen bekijken
- in PVOutput zowel opwek als verbruik in één grafiek kunnen laten tonen
Verder bleek SolarEdge t.o.v. wat ik zelf mat met een kWh-meter 3% te optimistisch. Moet er wel bijzeggen dat de meter een goedkope kWh-meter was en het verlies in de kabel van omvormer naar meterkast natuurlijk niet wordt gemeten.
Direct uitlezen van de omvormer is ook prima (en veelal uitgebreider qua informatie). Een kWh meter in de meterkast zal niet nauwkeuriger zijn (behalve dan de hierboven genoemde kabelverliezen), maar kan een oplossing zijn als de omvormer zelf niet uitgelezen kan worden of de eigenaar is niet bekend met de bijbehorende scripts, maar wel bekend met een pulsteller bijvooorbeeld. Modbus is zeker te verkiezen boven pulsen tellen (als je de keus hebt) omdat je bij pulsen tellen last kunt hebben van false positives of juist pulsen kunt missen. Bij modbus heb je telegrammen waarbij je de draad ook weer op kunt pakken mocht je een weekje logging missen.psy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:48:
Het valt me op dat sommigen hun PV groep apart monitoren in de meterkast. Maar wat heeft dat voor toegevoegde waarde? Ik sta op het punt om een PV installatie met een SMA omvormer te kopen, en ik was van plan om deze laatste met bijvoorbeeld modbus uit te gaan lezen.
Ik heb bewust een analoge, bij kapotte omvormer blijft stand behouden, en je kunt meerdere omvormers over één meter laten lopen.psy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:48:
1 PVoutput . Dongen NB
Bij de meterkast meten is incl de kabelverliezen, optimistische omvormers enz, en als ik een omvormer wissel veranderd er niets aan de logging.psy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:48:
Zo log ik 3x pv, bruto verbruik en de warmtepomp, en dan heb ik nog ruimte voor 3 meters mee te nemen mocht dat nodig zijn.
Mijn noord omvormer (kostal) is bijvoorbeeld erg optimistisch, scheelt 1,5 kWh op de 10 kWh, nou die wil ik niet uitlezen, de steca's zijn behoorlijk accuraat.
Dat hangt af van hoe of je je metingen verwerk.psy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:48:
De meting die ik zelf gebruik zijn een indicatie goed genoeg voor PVoutput, je wordt aan het einde van de rit toch afgerekend door wat er op de meter staat van je energie leverancier.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Mijn twee SMA's wijken nog geen 0.2% af van mijn professionele (lees zeer dure top notch) multimeter... De spanning kan je zo uitlezen in menu van SMA.
psy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:48:
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
De sma is 1 a 2 % te positief... (gemeten met een MID gecertificeerde Finder kWh meter)psy schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:48:
(laatste 2 maanden niet meetellen, wijziging in opstelling)
https://pvoutput.org/comp...?sid=15478&sid1=17556&t=m
Maar hangt die Finder niet in je meterkast? Want afhankelijk van je vermogen, de draadlengte, -diameter kun je vooral op 1-fase zomaar 1% van je vermogen kwijt raken in de bekabeling tussen omvormer en meterkast. Dan heb je een groot deel van het verschil al verklaard.
@Andrehj
Ik heb altijd > 4 mm2 gehad en max 4000 watt...
Dat geeft maar amper verliezen...
SMA 4000 TL-21, SMA 5000 TL-21, SMA STP 6000 TL-20, SMA STP 5000 TL-20
Allemaal (zo goed als) hetzelfde beeld.
Ik heb altijd > 4 mm2 gehad en max 4000 watt...
Dat geeft maar amper verliezen...
SMA 4000 TL-21, SMA 5000 TL-21, SMA STP 6000 TL-20, SMA STP 5000 TL-20
Allemaal (zo goed als) hetzelfde beeld.
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2018 22:20 ]
Maar zelfs als dat zo is, in welk getal ben je dan geïnteresseerd?Andrehj schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:17:
Maar hangt die Finder niet in je meterkast? Want afhankelijk van je vermogen, de draadlengte, -diameter kun je vooral op 1-fase zomaar 1% van je vermogen kwijt raken in de bekabeling tussen omvormer en meterkast. Dan heb je een groot deel van het verschil al verklaard.
Je kunt alleen de stroom gebruiken of terugleveren die in je meterkast aanwezig is. Leuk dus dat je bij de omvormer een paar % meer hebt opgewekt, maar dat raak je dan al weer kwijt voor je er wat mee kan.
Net zoals je panelen meer energie in DC leveren dan dat je omvormer aan AC levert. Hoe interessant is dat?
Leuk voor een recordpoging, maar heeft geen praktische betekenis. Vanuit die optiek is een kwh-meter in de meterkast een veel logischer meetpunt, dat is de echte energie die je bespaart (bij eigen verbruik) of teruglevert, omdat dat ook is wat je meter registreert.
Mijn Solaredge geeft ook royaal meer opbrengst dan mijn kwh-meters, maar ik kijk echt nooit naar de getallen van de omvormer. Op mijn recorddag van dit jaar was mijn opbrengst volgens kwh-meters 33,86 kWh en volgens solaredge 35,06 kWh. Best een fors verschil.
(ik heb 2 SE-omvormers, 1 SE3000 met 8 meter 6mm2 en 1 SE2200 met 8 meter 4mm2, dus aan die kabels zal het niet liggen. SE rapporteert gewoon een stuk optimistischer dan de (MID-gecertificeerde) kWh-meters.)
Ik heb onlangs de jaarnota van de Oxxio gehad. Ik heb - per saldo - 1kWh ingekocht
. Is dat goed uitgemikt of wat? 
Het gaat dan om de periode 1-8 / 1-8. De zonnepanelen zijn vorig jaar echter pas in oktober geïnstalleerd, dus de maanden augustus, september en (deels) oktober zitten er niet bij. Kortom: volgend jaar een terugleveroverschot dat ik voor 11 cent / kWh kan terug verkopen aan Greenchoice.
Uiteindelijk krijg ik zo'n 1200 euro terug. Dat is trouwens wel inclusief een instapbonus en met verrekening van voorschotnota's (die natuurlijk veel te hoog waren ingeschat na de verhuizing). Desondanks een leuke meevaller natuurlijk
En verder, wat is die Omnikportal site/app bagger zeg... Als vier dagen kan ik niet monitoren. Volgens de Oxxio apps lever ik wel terug (gelukkig maar, die panelen doen het dus), maar de monitoring werkt niet goed. Iemand tips hiervoor?
Het gaat dan om de periode 1-8 / 1-8. De zonnepanelen zijn vorig jaar echter pas in oktober geïnstalleerd, dus de maanden augustus, september en (deels) oktober zitten er niet bij. Kortom: volgend jaar een terugleveroverschot dat ik voor 11 cent / kWh kan terug verkopen aan Greenchoice.
Uiteindelijk krijg ik zo'n 1200 euro terug. Dat is trouwens wel inclusief een instapbonus en met verrekening van voorschotnota's (die natuurlijk veel te hoog waren ingeschat na de verhuizing). Desondanks een leuke meevaller natuurlijk
En verder, wat is die Omnikportal site/app bagger zeg... Als vier dagen kan ik niet monitoren. Volgens de Oxxio apps lever ik wel terug (gelukkig maar, die panelen doen het dus), maar de monitoring werkt niet goed. Iemand tips hiervoor?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Hebben ze echt de standen gebruikt die je opgegeven hadden? Ik heb wel eens 200 in de min gehad en hebben ze zelf de meterstanden aangepast zodat het op plus 1 uit kwam.Goverman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:47:
Ik heb onlangs de jaarnota van de Oxxio gehad. Ik heb - per saldo - 1kWh ingekocht. Is dat goed uitgemikt of wat?
Voorschot nota kan je ook op 5 of 10 euro zetten he, kan je de 95 ergens anders sparen.
Als je iets goed en betrouwbaar wilt koop dan een goede kWh meter, monteer die in de meterkast of tussen de kabel van de omvormer in een kastje en hang er een youless 120 aan, dan kan je monitoren lokaal en naar pv output waar je het systeem gelijk kan aanmelden in het tweakers team.
Kost je ongeveer 100,- dus kan makkelijk uit van die 1200,- terug.
We hebben een slimme meter, dus dat zal allemaal vast wel kloppen. Die lokale monitoring gadgets kan ik wel eens naar kijken. Is op zich wel een leuk projectje voor een druilerige zaterdag in novemberRol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:04:
[...]
Hebben ze echt de standen gebruikt die je opgegeven hadden? Ik heb wel eens 200 in de min gehad en hebben ze zelf de meterstanden aangepast zodat het op plus 1 uit kwam.![]()
Voorschot nota kan je ook op 5 of 10 euro zetten he, kan je de 95 ergens anders sparen.
Als je iets goed en betrouwbaar wilt koop dan een goede kWh meter, monteer die in de meterkast of tussen de kabel van de omvormer in een kastje en hang er een youless 120 aan, dan kan je monitoren lokaal en naar pv output waar je het systeem gelijk kan aanmelden in het tweakers team.![]()
Kost je ongeveer 100,- dus kan makkelijk uit van die 1200,- terug.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Op de youles site verkopen ze ook metersGoverman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:07:
[...]
We hebben een slimme meter, dus dat zal allemaal vast wel kloppen. Die lokale monitoring gadgets kan ik wel eens naar kijken. Is op zich wel een leuk projectje voor een druilerige zaterdag in novemberTips voor een goede kWh meter?
1 PVoutput . Dongen NB
Goed en niet te extreem duur, ik ben wel fan van de innepro met 2000 pulse maar er zijn ook meters vanaf 10,- , youless verkoopt er ook 1Goverman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:07:
[...]
We hebben een slimme meter, dus dat zal allemaal vast wel kloppen. Die lokale monitoring gadgets kan ik wel eens naar kijken. Is op zich wel een leuk projectje voor een druilerige zaterdag in novemberTips voor een goede kWh meter?
De innepro
https://www.klusspullen.n...37qAa0EAQYDyABEgIxKPD_BwE
Ik heb zelf eastrons gekocht. Was volgens mij op aanrade van een aantal tweakers hier.Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:14:
[...]
Goed en niet te extreem duur, ik ben wel fan van de innepro met 2000 pulse maar er zijn ook meters vanaf 10,- , youless verkoopt er ook 1
De innepro
https://www.klusspullen.n...37qAa0EAQYDyABEgIxKPD_BwE
Je kan ze in NL kopen maar ze hebben ook een aliexpress winkel met nog meer leuk speelgoed
3 fase heb ik op de warmtepomp zitten en ik heb 4x 1 fase voor de warmtepompboiler en 3 omvormers.
Allemaal modbus dus je kunt het heel fijn in domoticz puzzelen.
Ik heb deze twee types:
3 fase https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.50454c4dOb1Zt8
1 fase
Yep, ook mooi als je wat met modbus of domoticz doet, ik alleen met pulse dus heb dan liever 2000 pulse.thefox154 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:26:
[...]
Ik heb zelf eastrons gekocht. Was volgens mij op aanrade van een aantal tweakers hier.
Je kan ze in NL kopen maar ze hebben ook een aliexpress winkel met nog meer leuk speelgoed![]()
3 fase heb ik op de warmtepomp zitten en ik heb 4x 1 fase voor de warmtepompboiler en 3 omvormers.
Allemaal modbus dus je kunt het heel fijn in domoticz puzzelen.
Ik heb deze twee types:
3 fase https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.50454c4dOb1Zt8
1 fase
Als de douane je pakket eruit pikt, komt er dusdanig veel bij dat je ze volgens mij net zo goed in NL/EU kunt kopen.thefox154 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:26:
[...]
Je kan ze in NL kopen maar ze hebben ook een aliexpress winkel
Mooie meters trouwens, die idd erg leuk zijn icm domotica!
Gewoon los bestellen zitten ze precies onder 22 euro.Cranberry schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:46:
[...]
Als de douane je pakket eruit pikt, komt er dusdanig veel bij dat je ze volgens mij net zo goed in NL/EU kunt kopen.
Mooie meters trouwens, die idd erg leuk zijn icm domotica!
De 3 fase alleen niet, ik had bij de bestelling gezet of ze een vermelding van 20 dollar konden doen op het pakket. En dat hebben ze netjes vermeld. Dus de kans dat hij dan nog gepakt wordt is wel erg klein
[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 15-08-2018 11:29 ]
Even iets heeeeel anders. Zonnepaneelvelden.
Bij ons in de gemeente (Delfzijl), hebben ze een heel groot zonnepaneelveld neergezet (op een veld wat al bestemming industrie had). Ziet er wel heel cool uit van boven:
https://www.google.nl/map...580436,374m/data=!3m1!1e3
Zoals je kunt zien, zijn deze niet op Z gelegd.
Toen vroeg ik me af, hoeveel grond gaat er eigenlijk verloren als je op Z zou leggen? Nu weet ik toevallig ook een (klein) veld in Groningen te liggen:
https://www.google.nl/map...834269,187m/data=!3m1!1e3
Ik moet eerlijk zeggen, ik vin die O/W opstelling van boven af (en van de zijkant trouwens ook) mooier.
Bij ons in de gemeente (Delfzijl), hebben ze een heel groot zonnepaneelveld neergezet (op een veld wat al bestemming industrie had). Ziet er wel heel cool uit van boven:
Toen vroeg ik me af, hoeveel grond gaat er eigenlijk verloren als je op Z zou leggen? Nu weet ik toevallig ook een (klein) veld in Groningen te liggen:
Ik moet eerlijk zeggen, ik vin die O/W opstelling van boven af (en van de zijkant trouwens ook) mooier.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als ik op het tweede veld kijk, lijkt er tussen de 35 en 40% verloren te gaan aan oppervlakte. Als je dan in aanmerking neemt dat een paneel in een O-W opstelling per jaar zo'n 85% levert van een paneel in een ideale Z opstelling, dan heb je toch zo'n 20 tot 25% meeropbrengst met een O-W opstelling boven een Z opstelling.
Het veld is met name gelegd om stroom te leveren aan de bedrijven op dat industrie terrein. In dit geval hebben ze dus echt ook veel meer aan langer stroom dan aan meer stroom. Dus effectief zou het nog best wel eens wat meer kunnen zijn (hoger eigenverbruik!)Jan Treur schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:22:
Als ik op het tweede veld kijk, lijkt er tussen de 35 en 40% verloren te gaan aan oppervlakte. Als je dan in aanmerking neemt dat een paneel in een O-W opstelling per jaar zo'n 85% levert van een paneel in een ideale Z opstelling, dan heb je toch zo'n 20 tot 25% meeropbrengst met een O-W opstelling boven een Z opstelling.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ja, dat komt er ook nog bij.
Dat is thuis ook, liever lang een wat hoger vermogen door veel panelen en verschillende oriëntaties dan alles pieken om half 2 op zuid.Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:34:
[...]
Het veld is met name gelegd om stroom te leveren aan de bedrijven op dat industrie terrein. In dit geval hebben ze dus echt ook veel meer aan langer stroom dan aan meer stroom. Dus effectief zou het nog best wel eens wat meer kunnen zijn (hoger eigenverbruik!)
1 van de reden voor mijn noord, 500W om 21:00 is leuker dan de 140W van zuid om 19:15.
Dat kleinere zuid veldje is @antonboonstra zijn speeltje, heet vierverlaten ten westen van de stad GroningenWailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:54:
https://pvoutput.org/aggr...0&sid=52301&v=0&est=0&t=m en zit ook in team
NL-Groningen op pvoutput, https://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=645 Ahum, de setjes Winschoten
en Winschoten Noordpv liggen op mijn dak.
Wanneer join jij je in het team NL-Groningen?
Als het om kantoorgebouwen gaat, kan de situatie natuurlijk anders zijn. Die hebben juist overdag een piek, en tegen de tijd dat de zon onder gaat, gaat het verbruik ook naar beneden.Rol-Co schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:49:
[...]
Dat is thuis ook, liever lang een wat hoger vermogen door veel panelen en verschillende oriëntaties dan alles pieken om half 2 op zuid.
1 van de reden voor mijn noord, 500W om 21:00 is leuker dan de 140W van zuid om 19:15.
@PClop Ik weet dat dat Vierverlaten is, kom er nog wel eens langs als we wat alternatief naar huis rijden
Hier bij ons stampen ze ook een zonneweide uit de grond, alles pal op zuid. Nu lees ik overal dat netbeheerders zo een moeite hebben om al die opgewekte stroom weg te werken, waarom staan ze dan invoer van zoveel op zuid toe? Kan de voorwaarde van een zonneweide niet worden dat het dan oost-west moet?Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:54:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
We waren een paar weken geleden in Duitsland en daar viel het ons op dat de meeste panelen daar op Z liggen. Zelfs als de daken O/W liggen, liggen ze op schansen om ze maar op Z te kunnen leggen.No Hands schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:04:
[...]
Hier bij ons stampen ze ook een zonneweide uit de grond, alles pal op zuid. Nu lees ik overal dat netbeheerders zo een moeite hebben om al die opgewekte stroom weg te werken, waarom staan ze dan invoer van zoveel op zuid toe? Kan de voorwaarde van een zonneweide niet worden dat het dan oost-west moet?
Heb je van die schansen heel misschien een streetview? Ben erg nieuwsgierig naar hoe dat er dan uit ziet.Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:10:
[...]
We waren een paar weken geleden in Duitsland en daar viel het ons op dat de meeste panelen daar op Z liggen. Zelfs als de daken O/W liggen, liggen ze op schansen om ze maar op Z te kunnen leggen.
dit soort veldjes worden niet aangelegd met tweaker ego's, maar met koude harde cijfers.Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:54:
(als het een goede club is die het aanlegt, ook het bedrijfs-leven kent soms wel eens ego's)
grond prijs is eigenlijk niet een factor waar mee je rekent.
als je het veld je weer opdoekt na 10-20-30 jaar dan heb je nog steeds de grond en die kun je dan nog steeds verkopen.
dus grond prijs is niet een heel belangrijke factor.
(maar er zijn veel verschillende manieren om aan grond te komen, dus soms is het wel belangrijk.)
belangrijker is om €/Wp zo laag mogenlijk te krijgen.
leg je panelen op zuid, dan kun je met gemak +30% onderdimensioneren om zo de €/Wp lager te krijgen.
doe je oost-west, dan kun je op oost +30% doen en op west +30% onderdimensioneren, dus een nog lagere €/Wp.
hier bij komt dan ook nog het extra aantal Wp door oost-west, maar dat hangt af van de hoek die de panelen hebben.
dus 200% Wp ten opzichte van een omvormer zijn W hoeft geen vreemd getal te zijn.
(lol sommige tweakers vinden 1Wp meer als W omvormer al een probleem.
€/Wp van een paneel is zo laag (die zakt tot de +/-0,35€/Wp of zelfs nog veel lager als je maar groot genoeg inkoopt.) dat minder opbrengst per Wp helemaal niet erg is.
maar de omvormer die je nodig hebt voor dit soort veldjes, die zijn gewoon best duur.
relatief gezien in het hele project tikt dat hard aan.
het is namenlijk niet alleen de omvormer zelf, maar ook hoe hij dan weer verder gekoppeld zit.
dan wil je daar dus wel maximaal gebruik van maken, ook als het wat bewolkt is b.v.
geen idee wat de speel ruimte was die @antonboonstra had voor dit veldje.
maar van cijfers houd hij wel.
Duitsland doet niet aan streetview... En ik vond het er niet uitzien...CurlyMo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
[...]
Heb je van die schansen heel misschien een streetview? Ben erg nieuwsgierig naar hoe dat er dan uit ziet.
Iets als dit:
https://photovoltaikreini...ber-reinigen-1024x768.jpg
[ Voor 17% gewijzigd door Wailing_Banshee op 15-08-2018 12:25 ]
Vergis je eigen niet, en lange opbrengst van oost west, plus erbij een beetje piek van zuid.Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:23:
[...]
Duitsland doet niet aan streetview... En ik vond het er niet uitzien...
Iets als dit:
https://photovoltaikreini...ber-reinigen-1024x768.jpg
Maar van oudsher staan ze nog veel steiler in Duitsland, die dateren nog uit de tijd dat panelen heel duur waren, dus toen was rendement belangrijker. Ook worden ze expres wat hoger en steiler gezet vanwege sneeuw vrij houden.
Duitsland doet niet aan mode shows voor de buren....
1 PVoutput . Dongen NB
Ligt ook een beetje hoelang je er in verdiept, onlangs nog advies gegeven om de 2x 60 panelen van 275Wp gewoon op 1x20kW omvormer te zetten, de installateur wilde wat anders doen en scheelt hem nu toch een omvormer.migjes schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:18:
dus 200% Wp ten opzichte van een omvormer zijn W hoeft geen vreemd getal te zijn.
(lol sommige tweakers vinden 1Wp meer als W omvormer al een probleem.)
Aha, dan ben jij dus Solarpanels, Part 2, die me steeds na zessen nog even voorbij speertWailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:59:
[...]
Als het om kantoorgebouwen gaat, kan de situatie natuurlijk anders zijn. Die hebben juist overdag een piek, en tegen de tijd dat de zon onder gaat, gaat het verbruik ook naar beneden.
@PClop Ik weet dat dat Vierverlaten is, kom er nog wel eens langs als we wat alternatief naar huis rijdenEn ik heb Team NL-Groningen al gejoined vanaf het moment dat ik wist van het bestaan van teams (ergens in 2015 dus). Maar ik had nog niet gezien dat Vierverlaten er ook tussen stond.
omdat je een west set hebt en ik met m,n zzo dan al lang over de top ben.
Ik heb een ZWZW set, dus ja, ik moet het van de middagen hebbenPClop schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:51:
[...]
Aha, dan ben jij dus Solarpanels, Part 2, die me steeds na zessen nog even voorbij speert
omdat je een west set hebt en ik met m,n zzo dan al lang over de top ben.
Daarom wil ik die panelen op de garage. Die hoek zou ik graag nog willen hebben (ZO). Het NW deel is alleen omdat ik van symetrie houd.reneeke1970 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:34:
[...]
Vergis je eigen niet, en lange opbrengst van oost west, plus erbij een beetje piek van zuid.
Maar van oudsher staan ze nog veel steiler in Duitsland, die dateren nog uit de tijd dat panelen heel duur waren, dus toen was rendement belangrijker. Ook worden ze expres wat hoger en steiler gezet vanwege sneeuw vrij houden.
Duitsland doet niet aan mode shows voor de buren....

Nieuwe foto!
(oude foto)
Gezien de schaduw, is dit zo rond het middaguur gemaakt.
Op het platte dak passen helaas niet zoveel panelen als dat ik zou willen (had daar graag 2x landschape neer willen leggen, in een ZO/NW ligging, maar er past er maar 1 landscape op). Dus, dan maar de garage. Het enige probleem daar is die boom die wat schaduw werpt. Toch de buurman maar eens aanspreken...
Dat is een vervelend boompje inderdaad.Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:24:
[...]
Ik heb een ZWZW set, dus ja, ik moet het van de middagen hebben(het heeft voor mij ook geen zin om te gaan vergelijken voor 3 uur, dan bengel ik altijd ergens onderaan
)
[...]
Daarom wil ik die panelen op de garage. Die hoek zou ik graag nog willen hebben (ZO). Het NW deel is alleen omdat ik van symetrie houd.
[afbeelding]
Nieuwe foto!
(oude foto)
Gezien de schaduw, is dit zo rond het middaguur gemaakt.
Op het platte dak passen helaas niet zoveel panelen als dat ik zou willen (had daar graag 2x landschape neer willen leggen, in een ZO/NW ligging, maar er past er maar 1 landscape op). Dus, dan maar de garage. Het enige probleem daar is die boom die wat schaduw werpt. Toch de buurman maar eens aanspreken...
En links onder in die hoek een nieuw prieel bouwen mooi op maat voor panelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou theoretisch kunnen, maar de hele NW kant valt dan weg (vanwege de appelboom en later zelfs de es). De garage zou perfect zijn. Behalve die paar takken (want veel meer dan dat is het niet meer) van die boom van de buurman (en hij neigt nu ook steeds meer naar weghalen, dus dat scheelt), zit daar practisch geen schaduw op. En vooral in de wintermaanden niet (waar we wel veel schaduw hebben op het huis omdat de zon alweer aan het ondergaan is tegen de tijd dat hij op het huis begint te schijnen en dan zijn bomen 50m ver zelfs al te groot)reneeke1970 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:01:
[...]
Dat is een vervelend boompje inderdaad.
En links onder in die hoek een nieuw prieel bouwen mooi op maat voor panelen?
Bedankt voor de reacties. Liefst monitor ik óók in de meterkast, maar door gebrek aan plaats wordt het lastig om nog een 3 fase meter kwijt te kunnen naast de PV groep/ALS.
Het is in dat geval noodzakelijk om een extra groepenkast te plaatsen, maar er lopen 4 buizen in de weg, deze zal ik eerst moeten omleggen. Wel kan ik dan mogelijk 2 extra meters plaatsen voor mijn warmtepomp. Keuzes, keuzes....
Desalniettemin.
Bij mij gaat de vraag nu vooral om. SE of SMA. Ik had verwacht dat het prijsverschil groter zou zijn maar dat valt nog best mee.
28 panelen van 320 Wp (LG LG320N1K-A5 NeON)
€ 9.075 voor een reguliere string set (SMA) oftewel 1,01 per Wp
€ 9.825 voor een optimizers set (SE) oftewel 1,10 per Wp
In onze situatie zijn de optimizers niet een grote noodzaak omdat ik vrij weinig schaduw verwacht. Een paar panelen hebben last tot 11 uur. (Gasloos en L/W wp, nu dan een PV systeem)
Persoonlijk heb ik iets tegen SE, maar dat is vooral omdat het zo vreselijk gepromoot wordt, er lijkt wel niets anders geinstalleerd te worden.
De installateur maakt het weinig uit. Hij geeft toe dat het voor hem achteraf wat makkelijker is, bij problemen.
Het feit dat ik bij SMA makkelijkere monitoring heb vind ik een duidelijke pré/
Het feit dat ik bij SE allemaal losse elektrische units heb liggen die hoe dan ook uit kunnen vallen vind ik wat minder.
Liefst ga ik voor de relatief simpele SMA oplossing en hoop ik dat Optitrac al voldoet. Maar het is razend moeilijk om ervaringen te vinden. Laat staan neutrale vergelijkingen tussen optimizers en Optitrac.
Het is in dat geval noodzakelijk om een extra groepenkast te plaatsen, maar er lopen 4 buizen in de weg, deze zal ik eerst moeten omleggen. Wel kan ik dan mogelijk 2 extra meters plaatsen voor mijn warmtepomp. Keuzes, keuzes....
Desalniettemin.
Bij mij gaat de vraag nu vooral om. SE of SMA. Ik had verwacht dat het prijsverschil groter zou zijn maar dat valt nog best mee.
28 panelen van 320 Wp (LG LG320N1K-A5 NeON)
€ 9.075 voor een reguliere string set (SMA) oftewel 1,01 per Wp
€ 9.825 voor een optimizers set (SE) oftewel 1,10 per Wp
In onze situatie zijn de optimizers niet een grote noodzaak omdat ik vrij weinig schaduw verwacht. Een paar panelen hebben last tot 11 uur. (Gasloos en L/W wp, nu dan een PV systeem)
Persoonlijk heb ik iets tegen SE, maar dat is vooral omdat het zo vreselijk gepromoot wordt, er lijkt wel niets anders geinstalleerd te worden.
De installateur maakt het weinig uit. Hij geeft toe dat het voor hem achteraf wat makkelijker is, bij problemen.
Het feit dat ik bij SMA makkelijkere monitoring heb vind ik een duidelijke pré/
Het feit dat ik bij SE allemaal losse elektrische units heb liggen die hoe dan ook uit kunnen vallen vind ik wat minder.
Liefst ga ik voor de relatief simpele SMA oplossing en hoop ik dat Optitrac al voldoet. Maar het is razend moeilijk om ervaringen te vinden. Laat staan neutrale vergelijkingen tussen optimizers en Optitrac.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Waarom zou je Tigo's plaatsen op die panelen als je SMA als die Optitrac functie heeft?CurlyMo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:44:
@psy Dat zijn 2 tot 4 panelen die er last van hebben? Dat kost je € 150,- aan Tigo's in geval van SMA.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic