Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16
Ik ben bezig met offertes aan te vragen voor ons huis. Betreft een vrijstaande, geheel onderkelderde bungalow.
We wonen er nu een klein jaar. Vorig jaar een grote renovatie laten doen na aankoop; we hebben nu geen gas meer en verwarmen met een L/W warmtepomp.
Ons jaarverbruik komt nu uit op 10.500 kW, dit is wel nog met een ongeïsoleerde spouw en een beetje geexperimenteer met de warmtepomp, die eerst niet helemaal lekker draaide.
Spouw is in april geïsoleerd.
Ik verwacht dus wel lager uit te gaan komen, ook omdat we nog een geïsoleerde garagepoort krijgen, en ik de vloer onder de woonkamer ga isoleren. Daar ligt namelijk de garage.

Omdat we een bungalow hebben met per verdieping 100m2 aan woonruimte hebben we een relatief grote oppervlakte aan dak. Dat was voor mij ook een grote pré, als we nog ooit zouden verhuizen. Want op ons oude huis had ik nog stadsverwarming (duur), en slechts plek voor 8 panelen.

Eén deel wijst naar ZO, het andere deel naar NW. Hellingshoek zo'n 30 graden.
Op het ZO dak passen naar verwachting zo'n 28 panelen.

Luchtfoto
Luchtfoto

Ik heb een kleine schoorsteen helemaal aan de rechtervoorpunt welke een kleine schaduw werpt tot 12 uur.

9 uur
20170726-0900

11 uur
20170726-1100

12 uur
20170726-1200

Panelen
Zwarte panelen met de beste Wp/euro verhouding hebben de voorkeur. Zo’n 300 Wp tot max 320 Wp.

Omvormers
Mijn voorkeur gaat uit naar een simpel string systeem met een SMA omvormer. Het lijkt me dat SolarEdge optimizers in onze situatie geen groot voordeel opleveren, en de SMA heeft ook Optitrac wat e.e.a. kan compenseren van mijn kleine schaduwverlies.
Liever steek ik de meerprijs van SolarEdge in betere panelen.
Ik heb wel al de sterke indruk dat SolarEdge enorm gepusht worden wat al één vervelend gesprek heeft opgeleverd met een installateur. Bij mij bekruipt het gevoel dat SolarEdge vooral de installateur wat oplevert in plaats van mij. Er wordt beweerd dat SolarEdge mij veel meer zal opleveren aan rendement. Wat gaat daarvan terechtkomen vraag ik me af?

Wat is jullie mening over mijn schaduwvorming?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Belgie of Nederland?

1 of 3 fasen?

Ik heb het voor je in Sunny Design ingevoerd met QCELLS Q-peak G5 Duo 310Wp mono full black en 2 x enkelfase omvormer en 1 x 3-fase omvormers. Ik zou denk ik gaan voor de 3 fase omvormer.

2x3

8 kW

5+2

Solaredge zou ik niet doen met zo`n mooi dak als jij hebt. Sunnydesign raad een string van 19 en een van 9 aan. Je zou ze ook wat gelijker kunnen verdelen.
Ofwel de kleinste string naast de schoorsteen of de grootste string naast de schoorsteen met wat optimisers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooi oppervlak.
Maar met het "salderen wat versoberd" gaat worden, zou ik niet enkel op zuid-oost leggen maar ook op noord-west.

Ook omdat het een 30 graden hellingshoek is, levert het toch nog wel een aanzienlijk deel op....
Nu kan ik niet zien hoe hoog de gebouwen en omgeving is....dus in hoeverre je daar last van hebt in de avond.

Ik heb bijna pal-noord op 35 graden liggen en dat doet nog een 55% op jaarbasis. Dit ligt ongunstiger als bij jou.
Maar mijn verbruik ligt nadrukkelijk in de avond... Vooral in deze maanden, kook ik in de avond gratis op zonnestroom met de inductiekookplaat.

Dus ik zou ook een 3-fase SMA omvormer ophangen. (de nieuwe SMA's 3-fase hebben een lagere Voc, dus let daar op, bij de stringverdeling)

Ik heb zelf een 3-fase SMA omvormer voor mijn zuidpanelen en een 1-fase SMA omvormer voor mijn noordpanelen. Voordeel daarvan is, dat de opwek op 1 van de 3 fases meestal hoger is. Daar zit dan ook de wasmachine en 1-fase warmtepomp op, om het direkte verbruik te optimalizeren.

Maar de slimme meter gooit toch alles op 1 hoop. Dus in de praktijk zal dat niet zo veel uitmaken. (meter meet de som, van alle 3 de fases)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2018 22:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@psy
niet zo heel moeilijk dus.
vrijwel gesneden koek. ;)

dat word een 3-fase omvormer, van rond de 8-9kW.
die worden vaak gevuld met 20x300Wp per mpp. en 2x mpp is normaal met dat soort omvormers.
1 string op NW en 1 op ZO
geeft in totaal 2x20x300Wp = 12.000Wp
opbrengst zit dan tussen de 9000 - 10000kWh per jaar.

dan heb je een soort van oost-west net zo als ik (de mijne is wel een extreem oost-west, jij wat platter dus minder extreem):
voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat NW en ZO een ander moment van top productie hebben kun je af met een kleinere omvormer als totaal Wp.

de 3-fase omvormers kunnen vaak wel meer panelen aan als 20x per mpp.
maar dan maakt het wel uit welk type paneel gekozen word.
(24 panelen is vaak te veel, maar 22 kan soms ook wel.)

(ik zie ook niet in waarvoor je solaredge nodig zou hebben. :? )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-08-2018 10:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
@busscherski Ik heb elektra compleet vernieuwd en meteen 3 fase laten aanleggen
een aparte string links van de schoorsteen was ik ook van plan zodat ik dat beetje schaduw daar apart kan laten regelen door de SMA, maar zoiets laat ik ook aan de installateur over.

@AUijtdehaag @migjes
Ik wil in eerste instantie mijn ZO dak helemaal volleggen, zodat het er strak uitziet. Mijn andere dak vangt inderdaad ook heel veel zon op vanaf het middaguur, dus daarmee zou ik een veel langere/hogere opbrengst kunnen realiseren.
maar
- dat kost ook wel een bak geld meer, en we hebben nog veel werk aan het huis wat ook veel €€€ kost, dan leg ik liever éérst het ZO dak mooi vol, in plaats van deels ZO, en deels NW, ik denk dat hierbij ook de WAF niet zo hoog uitvalt
- ik heb in dat dak weliswaar een grote schoorsteen laten slopen tijdens het asbest saneren waarna we een nieuw dak hebben laten plaatsen (wel nog zichtbaar op google maps cq luchtfoto), maar er zitten nog wel twee ventilatiepijpjes op een minder handige plek, het beste zou zijn om deze te laten verplaatsen en dat kost ook weer extra

Aan de overkant van de straat hebben ze nog nieuwe bomen geplaatst waar ik niet zo blij mee ben. Als deze hoger worden dan zo'n 9 meter ga ik daar mogelijk wel wat last van krijgen. Maar in de zomer staat de zon sowieso hoog genoeg en in de winter heb ik toch bijna geen opbrengst, dus ik denk niet dat ik daar rekening mee moet houden.

De SolarEdge discussie werd ik ook een beetje moe van hoor. Hoe meer iemand dat zit te pushen zonder naar mijn argumenten te luisteren, hoe meer ik denk, dit wil ik niet. dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn van een verkoper lijkt me.

Zal zo eens wat prijzen noteren die ik nu heb.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@psy
oke duidelijk, dus een 3fase omvormer van 8-9kW met 2x mpp dus.
en dan vul je 1 mpp op je ZW dak met max aantal panelen.
dit zal rond de 22-24 liggen 28 is gewoon weg niet te doen zonder heel speciaal(duur) spul te gebruiken.
een omvormer heeft geen problemen als hij 9kW is met maar 7kWp aan panelen, net zo goed als met 12kW aan panelen geen probleem geeft.
dan kun je later nog je 2de mpp vullen en breek je de bank nu even niet.

(als je echt perse 28 panelen wil, wat dacht je van 1x 3fase en een paar simpele micro omvormers voor de overige panelen, dat is nog wel te betalen. )

dan heb je de eerste jaren nog niet genoeg kWh, maar ach zo erg is dat nog niet. ;)

edit:
alternatiefje:
neem 3x een 1fase omvormer, is iets duurder maar werkt ook.
dan heb je 9 tot 10 panelen per omvormer (en 6x een mpp) en zo vul je het dak met gemak tot 28 stuks.
en heb je genoeg mpp's om het andere dak ook te doen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 10-08-2018 11:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EF20ak6giV7IXxorSLkjOqpg/full.jpg

installateur 4 is een bekende grote landelijke aanbieder die mij het vervelende SE verkooppraatje hield, deze valt sowieso af, ik vroeg specifiek om SMA bij de string-offerte, en ik kreeg Zeversolar. Hoe duidelijk moet ik zijn. Ik ben de klant, ik bepaal :X
tevens zijn ze duidelijk de duurste met het minst presterende panel 8)7

@migjes dat van dat NO dak kan nog jaren duren, ik koop als het zover is wel een 2e omvormer

[ Voor 15% gewijzigd door psy op 10-08-2018 13:16 . Reden: offertes aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@psy
ik heb 3 redenen om je dit te vertellen.

1. nu 200€ extra uitgeven bespaart straks een 1000€ aan omvormer.
das 800€ wat je extra aan panelen kunt uit geven. (of andere getallen is maar net wat je kiest.)

2. je hebt waarschijnlijk 3x25A daar kan maar max een +/-17kW aan omvormer op.
dus nu een 8kW of 9kW omvormer, dan is het straks helaas een niet te grote omvormer bij hangen.
of moeilijke/dure ombouw doen van huidige set.

3. als de kWh's door je meter vliegen en nu de juiste kant op.
maakt het mensen verslaaft en willen ze meer Wp.
ook jij bent daar vatbaar voor, je gaat het vast geen jaar volhouden en dan komt de uitbreiding al.

maar verder geen probleem is jouw beslissing. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
@migjes ik begrijp je betoog wel, maar ik vind het wel moeilijk om nu al rekening te moeten gaan houden met een situatie die misschien niet voor gaat komen. Ik wil vanaf nu een zo groot mogelijke opbrengst realiseren met één ZO set, en snel profiteren van de salderingsmogelijkheid zo lang het nog kan.

Stel ik zou nu een 9000 aansluiten, dan kan ik later alsnog een omvormer van 8000 kwijt. Dat is op het randje, maar deze kunnen nooit gelijktijdig het volle vermogen kwijt aangezien ze op een andere hoek liggen. Of denk ik nu te positief., Ik weet dat dit zeker niet de goedkoopste oplossing is, maar soit. Dat zijn nu eenmaal consequenties.

wellicht wordt 3x35 ooit nog de standaard qua vastrecht...wishful thinking maarja

Pagina: 1