1 PVoutput . Dongen NB
Maakt het nog iets uit hoe om de panelen liggen op het dak wat de diodes betreft? (bij landscape, junctionbox links of rechts)
Ik heb namelijk 's winters 2 rijen (van de 3) die in de schaduw liggen van de voorganger. (in één string)

En daardoor heb ik beduidend minder opbrengst.
LooneyTunes schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:20:
Ik las dat rapport waar @harrie naar verwees (Futech) en zat te kijken naar de diodes.
Maakt het nog iets uit hoe om de panelen liggen op het dak wat de diodes betreft? (bij landscape, junctionbox links of rechts)
Ik heb namelijk 's winters 2 rijen (van de 3) die in de schaduw liggen van de voorganger.
[afbeelding]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Omnik 2KTweakersAddict schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:22:
SMA omvormer?
En dat geeft 's winters soms rare plaatjes op een geheel zonnige dag.

[ Voor 7% gewijzigd door LooneyTunes op 10-08-2018 20:28 . Reden: groter plaatje ]
Ik zou gewoon wat Tigo's toevoegen.LooneyTunes schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:25:
[...]
Omnik 2K
En dat geeft 's winters soms rare plaatjes op een geheel zonnige dag.
[afbeelding]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Die liggen precies verkeerd, diode lopen over de lange kanten, dus over de korte kant zoals bij jouwe gaan alle drie de diode in slaap. Paneeltje gaat uit zeg maarLooneyTunes schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:20:
Ik las dat rapport waar @harrie naar verwees (Futech) en zat te kijken naar de diodes.
Ik heb namelijk 's winters 2 rijen (van de 3) die in de schaduw liggen van de voorganger. (in één string)
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
A. 12 panelen naar oostreneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:05:
@Helhond waarom gaat het nu over oost west? Als je in namiddag of avond schaduw hebt moet je je richten op het moment dat je de meeste zon krijgt. Dus richten op alleen oost!!!!
B. 12 panelen naar zuid
C. 24 panelen naar oost west (of 18 naar oost west)
Wat levert het meeste op? (in kWh)
Menu SolarEdge SE3000H Wave
https://drive.google.com/...W7wl8Q2Y/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...wVZkXAQf/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...cnptyZNB/view?usp=sharing
Hier een mini filmpje van 1min 20 seconden van maximaal power Limit 3,2Kwh maximaal van
de SE3000H Wave. En dat op een zwaar bewolkte dag. Vandaag ook contact gehad met installateur
over de omvormer die na mijn mening te ligt is voor mijn 3600WP installatie. Aankomende week
krijg ik te horen wat ze voor me kunnen betekenen heb geopperd voor de SE3500H dit omdat deze een power limit heeft van 3,7Kwh dat zou na mijn mening voor mijn installatie beter zijn.
Rouske schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:20:
@Dolbyadt de SolarEdge grafieken op de portal zijn per 15 minuten en de waarde is dan het gemiddelde van die 15 minuten. Als je daar 3200W wilt zien dan zal het dus voor de 15 minuten periode op die waarde moeten zitten.
[ Voor 0% gewijzigd door Dolbyadt op 10-08-2018 21:07 . Reden: Meer informatie toegevoegd. ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Het meeste zou opleveren 24 oostAUijtdehaag schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:51:
[...]
A. 12 panelen naar oost
B. 12 panelen naar zuid
C. 24 panelen naar oost west (of 18 naar oost west)
Wat levert het meeste op? (in kWh)
1 PVoutput . Dongen NB
Dat kan niet ivm onderlinge schaduw....
Dus je kiest D... het goede antwoord staat er niet bij
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2018 21:15 ]
Dan maak je toch schansen!!AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:09:
@reneeke1970
Dat kan niet ivm onderlinge schaduw....
Dus je kiest D... het goed antwoord staat er niet bij
West panelen beginnen pas leuk aan eind middag, en precies dan begint schaduw. Dus waarom west panelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens het eerdergenoemde PDF lopen ze van 'boven' naar beneden.(1 diode per 24 cellen) (nu dus de vraag aan welke kant 'boven' zit, en of er überhaupt een 'boven' is)reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:45:
Die liggen precies verkeerd, diode lopen over de lange kanten, dus over de korte kant zoals bij jouwe gaan alle drie de diode in slaap.

Paneeltje gaat uit zeg maar

Ik denk dat ik opnieuw grafieken moet leren lezen
Edit: Ik heb deze panelen, ZXP6-60-245/P liggen (245Wp) X 9
[ Voor 10% gewijzigd door LooneyTunes op 11-08-2018 09:37 . Reden: model en type panelen er bij ]
Morgen even dak op en kwartslag draaien hiLooneyTunes schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:33:
[...]
Volgens het eerdergenoemde PDF lopen ze van 'boven' naar beneden.(1 diode per 24 cellen) (nu dus de vraag aan welke kant 'boven' zit, en of er überhaupt een 'boven' is)
[afbeelding]
[...]
[afbeelding]
Ik denk dat ik opnieuw grafieken moet leren lezen![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Wel grappig dat zet typen 1 diode per 24 cellen, terwijl het er 20 zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 10-08-2018 21:48 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
En even zorgen dat het winter isreneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:40:
Morgen even dak op en kwartslag draaien hi
(Schaduw begint pas eind november te spelen)
Hier hebben de installateurs één van mijn panelen op de kop gemonteerd (portret), maar dat veel uit? Het was handiger om de panelen onderling in de serie te verbinden.Andre1973 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:44:
Meestal kan je gewoon aan de buitenkant de verbindingslijntjes zien lopen en de busbars (brede zilverkleurige lijnen) op het paneel zien zitten aan de kopse kanten. Die busbars lopen ook naar het kastje toe. Dan moet het niet lastig zijn te bepalen waar de diodes zitten, gezien die in het kastje zitten.
Wel grappig dat zet typen 1 diode per 24 cellen, terwijl het er 20 zijn.
Wat zou het verschil moeten geven? Ik heb er 5 of 6 op zijn kop op noord maar ook in landscape heb ik de junction boxen zowel links als rechts, de inkse helft naar oost en de rechtse naar west.CurlyMo schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:17:
[...]
Hier hebben de installateurs één van mijn panelen op de kop gemonteerd (portret), maar dat veel uit? Het was handiger om de panelen onderling in de serie te verbinden.
Nee maakt niks uit, geen kont..
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij sf is het andersom, daar een streep op de lange kant en het gaat hard naar beneden, de korte kant kan bijna half paneel hebben voordat je wat merkt.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:40:
[...]
Morgen even dak op en kwartslag draaien hi
Dat maakt niet uit maar een schaduw die over de korte kant gaat (bij een "gewoon" paneel) geeft snel problemen. Daarom is het wijs om op een plat dak de panelen landscape te leggen. Op een gegeven moment geven ze schaduw op elkaar.CurlyMo schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:17:
[...]
Hier hebben de installateurs één van mijn panelen op de kop gemonteerd (portret), maar dat veel uit? Het was handiger om de panelen onderling in de serie te verbinden.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De wintermaanden zijn nou niet bepaald de maanden die het moeten doen zeg maar.
LooneyTunes schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:53:
[...]
En even zorgen dat het winter is
(Schaduw begint pas eind november te spelen)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Je hebt wel gelijk, oost/west oriëntatie is niet optimaal door de schaduw over west.
Ik denk dat ik het gewoon maar op zuid oriëntatie hou.
Ik begin dan met 4 rijen van 3, en zou later het dak van het woonhuis ook nog vol kunnen leggen. (ONO-orientatie)
Nu zit ik nog steeds met de vraag van schaduw.
Twee uur schaduwval is toch wel een significant deel van het bruikbare licht.
Ik zou zoals @AUijtdehaag voor een SMA met optitrac kunnen gebruiken.
Achteraf Tigo's bij plaatsen is een optie. Maar een Tigo TS4-R-Optimizing €49,00 is niet goedkoper dan een Optimizer van SE (P370 = €46,00)als ik dit vergelijk op www.solar-bouwmarkt.nl
Platdak van garage; valt in het vierkante kader:

Het bruikbare oppervlak is 6,38 bij 5,98 meter (LxB) heeft links en rechts een dakrand van 12 cm breed.
Boven en onder loopt het dak gewoon door naar dat van de buren.
Legplan voor twaalf stuks: onder 30 graden

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Enige voordeel van de Tigo's is dat je ze op de schaduw-only panelen kan plaatsen, bij SE moet je op elk paneel een optimizer plaatsen.Helhond schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:55:
@reneeke1970
Achteraf Tigo's bij plaatsen is een optie. Maar een Tigo TS4-R-Optimizing €49,00 is niet goedkoper dan een Optimizer van SE (P370 = €46,00)als ik dit vergelijk op www.solar-bouwmarkt.nl
Als je van plan bent om op elk paneel een optimizer te plaatsen, SE nemen dan heb je één totaal oplossing.
Op de P1 poort zie je opbrengst minus het directe verbruik, je zult in de SE grafiek meer opbrengst zien dan op de P1 port. Omdat apparatuur op dezelfde fase direct stroom verbruikt uit de SE wat nooit meer door de meter heen gaat.Dolbyadt schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:03:
@Rouske Daar heb je helemaal gelijk in via de SolarEdge portal krijg je per 15min een update. Maar op de omvormer zelf heb je actief vermogen enzo. En ik gebruik zelf nog P1monitor software met mijn Raspberry 2 om actief alles te kunnen monitoren van stroom en gas verbruik.Met P1 monitor kan ik per seconden zien
FYI ;-)
En dat de Tigo DUO € 75 per twee panelen zijn. Zijn ze toch weer goedkoper dan SE.stormfly schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:38:
[...]
Enige voordeel van de Tigo's is dat je ze op de schaduw-only panelen kan plaatsen, bij SE moet je op elk paneel een optimizer plaatsen.
Als je van plan bent om op elk paneel een optimizer te plaatsen, SE nemen dan heb je één totaal oplossing.
Over tigo hoef ik niks meer te zeggen, dat is boven mij al gebeurt.Helhond schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:55:
@reneeke1970
Je hebt wel gelijk, oost/west oriëntatie is niet optimaal door de schaduw over west.
Ik denk dat ik het gewoon maar op zuid oriëntatie hou.
Ik begin dan met 4 rijen van 3, en zou later het dak van het woonhuis ook nog vol kunnen leggen. (ONO-orientatie)
Nu zit ik nog steeds met de vraag van schaduw.
Twee uur schaduwval is toch wel een significant deel van het bruikbare licht.
Ik zou zoals @AUijtdehaag voor een SMA met optitrac kunnen gebruiken.
Platdak van garage; valt in het vierkante kader:
[afbeelding]
Het bruikbare oppervlak is 6,38 bij 5,98 meter (LxB) heeft links en rechts een dakrand van 12 cm breed.
Boven en onder loopt het dak gewoon door naar dat van de buren.
Legplan voor twaalf stuks: onder 30 graden
[afbeelding]
Enige advies is lees nog eens het advies van @migjes over oost. En verder nam ik een kleiner paneel zodat je vier rijen van vier kunt maken voor wat extra opbrengst.
1 PVoutput . Dongen NB
Niet altijd helemaal waar, waar mijn systeem in februari dit jaar 150 kWh ophaalde, zit ik in mij juni juli tussen de 200 en 250 in. Hangt dus ook erg van de hellingshoek af. Dit systeem van mij ligt op ZW en op 45 graden hellingshoek, en doet t in de winter dus best goed. Lig 't op een platdak met 13 graden helling (fusion bijvoorbeeld) dan is het weer heel anders.thido schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 07:59:
Bij scaduw die pas vanag eind november speelt valt er weinig eer te behalen met bijvoorbeeld optimizers.
De wintermaanden zijn nou niet bepaald de maanden die het moeten doen zeg maar.
[...]
Maar zo te zien ligt dit systeem met een redelijk lage hellingshoek. Maar als je systeem een paar weken helemaal uitvalt in de winter, is niet leuk vraag maar aan @WoudseHoeve
[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 11-08-2018 11:12 ]
Daarbij was februari van dit jaar echt wel bovengemiddeld te noemen. Wat deed februari vorig jaar?
Het is inderdaad per situatie verschillend, maar in dit geval lijkt het me niet erg zinvol.
Andre1973 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:09:
[...]
Niet altijd helemaal waar, waar mijn systeem in februari dit jaar 150 kWh ophaalde, zit ik in mij juni juli tussen de 200 en 250 in. Hangt dus ook erg van de hellingshoek af. Dit systeem van mij ligt op ZW en op 45 graden hellingshoek, en doet t in de winter dus best goed. Lig 't op een platdak met 13 graden helling (fusion bijvoorbeeld) dan is het weer heel anders.
Maar zo te zien ligt dit systeem met een redelijk lage hellingshoek. Maar als je systeem een paar weken helemaal uitvalt in de winter, is niet leuk vraag maar aan @WoudseHoeve
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
stormfly schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:41:
[...]
Op de P1 poort zie je opbrengst minus het directe verbruik, je zult in de SE grafiek meer opbrengst zien dan op de P1 port. Omdat apparatuur op dezelfde fase direct stroom verbruikt uit de SE wat nooit meer door de meter heen gaat.
FYI ;-)
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Inmiddels liggen ze waar ze moeten:

Dus nu krijgen ze wat meer zon dan in de achtertuin, dus hopelijk gaat de efficiency weer iets omhoog. Natuurlijk pakken ze na 16:00 alsnog schaduw van de bomen naast het huis.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Super! Wanneer komen de andere 4 die ertussen passen en de andere kant op kijken?TFHfony schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:16:
Zoals jullie wellicht nog wel weten had ik vorige maand 2 extra panelen gehaald welke ik vanwege o.a. het weer maar even tijden in de achtertuin gemikt had:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus nu krijgen ze wat meer zon dan in de achtertuin, dus hopelijk gaat de efficiency weer iets omhoog. Natuurlijk pakken ze na 16:00 alsnog schaduw van de bomen naast het huis.
Nice! Micro converter met welke 2 panelen? Wil zo'n setje op mijn platte dak gooien. Moet alleen kijken hoe ik dan naar binnen kom met de stroom kabel.TFHfony schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:16:
Zoals jullie wellicht nog wel weten had ik vorige maand 2 extra panelen gehaald welke ik vanwege o.a. het weer maar even tijden in de achtertuin gemikt had:
[afbeelding]
[afbeelding]
Euh... Ik ontken alles!PClop schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:41:
@TFHfony
Jij bent ook niet meer te redden, verslaving ten top.
Je bedoelt naar noord? Ze kijken nu namelijk op zuid...Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:46:
[...]
Super! Wanneer komen de andere 4 die ertussen passen en de andere kant op kijken?![]()
Al zou ik natuurlijk 4 panelen op noord op 1 YC500i kunnen hangen. Gewoon een setje el cheapo 250Wp ofzo...
Hmmmmm....
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
De achterste 4 zijn 290Wp, de voorste 2 295Wp. Telkens 2 stuks op een YC500i.DJ-Promo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:57:
[...]
Nice! Micro converter met welke 2 panelen? Wil zo'n setje op mijn platte dak gooien. Moet alleen kijken hoe ik dan naar binnen kom met de stroom kabel.
Nice. Hoe monitor je ze?TFHfony schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:00:
[...]
De achterste 4 zijn 290Wp, de voorste 2 295Wp. Telkens 2 stuks op een YC500i.
Ik heb er natuurlijk 11 (in totaal 22 panelen), dus is het rendabel om er de officiële APS ECU bij te hebben, icm https://sites.google.com/site/ecu2pvo/ welke alles uitleest en automatisch upload naar pvoutput.
Je kan ook overwegen gewoon de boel op een stopcontact aan de sluiten en bij de bouwmarkt een stroommeter te kopen en er tussen te steken. Of een teller in de meterkast.
Kan het kwaad zolang de wifi module actief is en niet is geconnect met mijn eigen netwerk?
Ja noordTFHfony schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:58:
[...]
Euh... Ik ontken alles!
[...]
Je bedoelt naar noord? Ze kijken nu namelijk op zuid...
Al zou ik natuurlijk 4 panelen op noord op 1 YC500i kunnen hangen. Gewoon een setje el cheapo 250Wp ofzo...
Hmmmmm....
Geen efficientie monster natuurlijk maar tikt toch mee, en het helpt wat tegen de wind voor de andere.
TFHfony schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:16:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door TweakersAddict op 11-08-2018 18:26 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Kan toch gewoon op een omnik 1.0 tl2-mTweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:21:
Ik ben nog steeds opzoek naar een geschikte omvormer voor 2 x 350 Watt panelen. Wat gebruik jij voor omvormer voor deze twee en zijn er wellicht anderen op dit forum die een omvormer kunnen aanraden (merk en type) voor maximaal zo'n 700 Watt?
[...]
https://www.greenybros.com/omnik-omniksol-1-0k-tl-m-mini/
Longi Mono All Black panelen. Ik heb de zon op Zuid zuid oost.
6 panelen 300WP per stuk, berekend op 1728KW/h per jaar. Rendement 12% €2799 incl btw
9 panelen 300WP per stuk, berekend op 2592KW/h per jaar. Rendement 10,9% €4599 incl btw en solar edge. Dit omdat de zonnepanelen naast het dakkapel worden geplaatst.
Dit is op het dak, er zouden nog 2 panelen bij kunnen boven op het dakkapel.
Is solar egde aan te raden, ook als er een kleine kans is op schaduw op je panelen?
Toekomst plan is om een elektrische boiler te installeren voor de vloerverwarming totaal ongeveer 120m2, en een elektrische boiler voor warm water in huis. Daardoor haal ik een enorme besparing op mijn gasrekening(kan dan bijna de deur uit) Enigste probleem dan is dat ik altijd genoeg moet opwekken om die te verwarmen, dus genoeg zonnepanelen op mijn dak moet leggen.
Ik kom er zelf niet uit, wat raden jullie aan: Elk hoekje waar zonnepanelen passen nu installeren, Of voor mijn stroomverbruik nu het dak vol leggen en de rest later te doen(in de hoop dat er betere zonnepanelen komen etc.)
In principe kan aan mijn voorkant van mijn woning ook zonnepanelen gelegd worden, als ik rond kijk in de buurt passen er daar 10/12op minimaal . Alleen het rendement daaruit was erg laag. Dit omdat alleen het stroom in die berekening was gezet, het gasverbruik en vastrecht was niet meegerekend als ik straks alles elektrisch ga verwarmen. Alleen pas eind van de middag komt de zon daar pas, dus dat is ook nog even een ding wat het rendement erg omlaag trekt.
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:26:
[...]
Kan toch gewoon op een omnik 1.0 tl2-m
https://www.greenybros.com/omnik-omniksol-1-0k-tl-m-mini/
Hangt van voltage af......TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:21:
Ik ben nog steeds opzoek naar een geschikte omvormer voor 2 x 350 Watt panelen met aansluiting voor de 230v lijn. Zijn er wellicht mede-tweakers hier op het forum die een omvormer kunnen aanraden (merk en type) voor maximaal zo'n 700 Watt?
[...]
Soladin600
2× steca 300
1kw omvormer misschien
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:28:
[...]
Hangt van voltage af......
Soladin600
2× steca 300
1kw omvormer misschien
Oh... Dan vallen eerste twee opties af vanwege te hoge stroom. Dan toch die omvormer van @Rol-Co ,beetje laag in mpp bereik maar zonder schaduw lukt dat vast.TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:30:
Ik denk aan een extra 2 x 2x1meter panelen zoals deze: < https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html >
[...]
Wacht even.... Een aps1000? Is wel drie fase
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:36:
[...]
Oh... Dan vallen eerste twee opties af vanwege te hoge stroom. Dan toch die omvormer van @Rol-Co ,beetje laag in mpp bereik maar zonder schaduw lukt dat vast.
Nop...reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:36:
[...]
Daar zitten eigenlijk 4 250W converters in. Niet leuk op 300W+ panelen.
Tja, micro omvormers met zulke grote panelen verlies je ook, en je kan er eventueel ook 3 doen.TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:27:
Ligt dan het rendement van de omvormer niet erg laag?
[...]
Maar ik denk dat het meevalt.
Kun je ze niet koppelen aan je huidige omvormer?TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:40:
Dank voor je tips. Ik heb nog een (1) fase over waar ik wat op aan wil sluiten, de ander twee zijn al bestuukt met SMA's. Waarom maakt SMA nou niet een omvormer voor lagere Wattages...
[...]
Anders zoeken naar 96 cell, dat kan al beter op 1 kW omvormer
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:22:
[...]
Kun je ze niet koppelen aan je huidige omvormer?
Anders zoeken naar 96 cell, dat kan al beter op 1 kW omvormer
Liefst all black?
APS YC600 doet de job, van de week 1 gekocht.TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:21:
Ik ben nog steeds opzoek naar een geschikte omvormer voor 2 x 350 Watt panelen met aansluiting voor de 230v lijn (geen micro inverter, een serie omvormer). Zijn er wellicht mede-tweakers hier op het forum die een omvormer kunnen aanraden (merk en type) voor maximaal zo'n 700 Watt?
[...]
Echt zwart word lastig(ik wil er ook vier met looks van sf), wou zeggen de kuro maar die is zo blauw als wat.....TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:56:
@reneeke1970 Heb je een specifieke in gedachten? Komt op westen te liggen, behoorlijk wat schaduw ook?
Liefst all black?
Hoeveel stroom geven je huidige panelen, is dat ook 9?
Anders kun je als ze toch lager komen koppelen dmv een tigo?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, hij is ervoor gemaakt zeggen ze, 2-6 panelen.TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:01:
@Rol-Co Omniksol heeft best een hoge opstart spanning, het zijn slechts twee panelen he... Zijn er panelen 2 x 1 met hogere voltage in all black uitvoering die ook nog es goed renderen in schaduw?
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:28:
[...]
Ja, hij is ervoor gemaakt zeggen ze, 2-6 panelen.
Toch op de andere string maar met een Tigo DUO?TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:39:
Eentje extra zou kunnen, maar deze twee die ik in gedachten heb komen een heel stuk lager te liggen. En er is plaats voor twee :-)
[...]
Wel de M versie he, die is 60-450V mpp range.TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:36:
Maar 80Volt opstart spanning en MPP maar liefst 100...
[...]
https://download.jenm-zon...Omnik-1.0k-1.5k-TL2-M.pdf
Die aps kan toch ook op de lege fase?TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:35:
@Willie Wortel Wil een string omvormer, heb nog een fase vrij, en die aansluiting zit dichtbij.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn beide SMA's 1.5 & 2.5 doen opstarten bij 50Volt... (Na tweaken in menu)... Is het tweaken wellicht ook mogelijk in het menu van de Omnik?
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:48:
[...]
Wel de M versie he, die is 60-450V mpp range.
https://download.jenm-zon...Omnik-1.0k-1.5k-TL2-M.pdf
[ Voor 7% gewijzigd door TweakersAddict op 11-08-2018 22:15 ]
Geen idee, heb nog wel een sma 2500 hf voor je maar is 70-80V dus ook niet goed.TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:14:
70 Volt startup Voltage, das 10 lager idd, goeie tip!
Mijn beide SMA's 1.5 & 2.5 doen opstarten bij 50Volt... (Na tweaken in menu)... Is het tweaken wellicht ook mogelijk in het menu van de Omnik?
[...]
Ik lees de afgelopen tijd dat dankzij de vele zonuren we extra opbrengst moeten hebben en blablabla.
Verder niet echt bij stilgestaan, geloofde het wel.
Nu krijg ik echter m'n jaarnota binnen en zit alles door te rekenen, blijkt dat ik juist 54kWh minder heb opgewekt. Ik heb nog niet zoveel panelen (ben rustig aan 't opbouwen
... Moet ik eens gaan kijken of er iets mis is met de omvormer/panelen of is zo'n fluctuatie normaal?
Naar beneden dan in dit geval. Normaal zou ik er niet veel achter gezocht hebben, maar terwijl ik juist overal las dat er veel extra opbrengst was vond ik het raar dat er een daling is i.p.v. stijging
Het vervelende is dat ze hier een andere omvormer hebben opgehangen, misschien is dat ding niet zo goed als de vorige. Qua opbrengst dan, de vorige was blijkbaar brandgevaarlijk dus wat dat betreft: liever 10% minder dan de fik erin. Anderzijds denk ik: als er inderdaad juist een *stijging* zou moeten zijn, dan heb ik dus ondanks de extra opbrengst alsnog een riante 10% minder opbrengst dit jaar - dan is die extra opbrengst louter damage control geweest waardoor ik nog "maar" 10% heb, maar als het hetzelfde was als vorig jaar qua zonuren dan zou ik dus nóg een paar procent minder opbrengst hebben gehad in vergelijking met vorig jaar...
Ben hier nog niet zo heel erg in thuis, dus geen idee óf er mogelijk iets mis is of dat dit gewoon doodnormaal is; mede gelet op het mooie weer de afgelopen maanden
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Maar op je jaarnota kun je je productie helemaal niet terugzien.
Wel kun je daar zien (mits je een digitale meter hebt) wat je aan overschot hebt teruggeleverd aan de energiemaatschappij. Dat is in jouw geval kennelijk 10% minder.
Energie die je produceert wordt eerst in je eigen huis opgemaakt en alleen als je meer produceert dan je op dat moment nodig hebt wordt het overschot teruggeleverd. Dat je minder hebt teruggeleverd kan betekenen dat je minder geproduceerd hebt, maar kan dus ook betekenen dat je meer verbruikt hebt. Stel je hebt dit jaar een aquarium of een waterbed gekocht (of gewoon wat andere minder zuinige apparatuur die altijd aan staat), dan verbruik je een groter deel zelf waardoor je dus minder teruglevert.
Op de omvormer zelf kun je wel zien wat er geproduceerd is. Soms kun je ook via een web-portal terugkijken naar de historische gegevens. Aangezien je omvormer vervangen is: heb je nog de productiegegevens van je oude omvormer?
Wat voor omvormer heb je? (en is dat hetzelfde merk/type als de omvormer die vervangen is?)
Plaatje van je huis, windrichting en hellingshoek, 1 of 3 fase aansluiting? Liggen de panelen links en rechts van het dakkapel in de schaduw oost-west belichting afhankelijk van tijdstip? Je zou ook kunnen vragen of ze een normale stringomvormer (chinees zoals Goodwe/Omnik) kunnen aanbieden en dan TIGO optimizers op de alleen panelen die in de schaduw komen. Bij SE heb je overal panelen met optimizers nodig...D-190 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:27:
Vandaag een offerte laten maken voor zonnepanelen, ik heb zelf geen verstand van zonnepanelen en het is best wel uitzoek werk. Je ziet door de bomen het bos niet meer
Longi Mono All Black panelen. Ik heb de zon op Zuid zuid oost.
6 panelen 300WP per stuk, berekend op 1728KW/h per jaar. Rendement 12% €2799 incl btw
9 panelen 300WP per stuk, berekend op 2592KW/h per jaar. Rendement 10,9% €4599 incl btw en solar edge. Dit omdat de zonnepanelen naast het dakkapel worden geplaatst.
Dit is op het dak, er zouden nog 2 panelen bij kunnen boven op het dakkapel.
Is solar egde aan te raden, ook als er een kleine kans is op schaduw op je panelen?
Toekomst plan is om een elektrische boiler te installeren voor de vloerverwarming totaal ongeveer 120m2, en een elektrische boiler voor warm water in huis. Daardoor haal ik een enorme besparing op mijn gasrekening(kan dan bijna de deur uit) Enigste probleem dan is dat ik altijd genoeg moet opwekken om die te verwarmen, dus genoeg zonnepanelen op mijn dak moet leggen.
Ik kom er zelf niet uit, wat raden jullie aan: Elk hoekje waar zonnepanelen passen nu installeren, Of voor mijn stroomverbruik nu het dak vol leggen en de rest later te doen(in de hoop dat er betere zonnepanelen komen etc.)
In principe kan aan mijn voorkant van mijn woning ook zonnepanelen gelegd worden, als ik rond kijk in de buurt passen er daar 10/12op minimaal . Alleen het rendement daaruit was erg laag. Dit omdat alleen het stroom in die berekening was gezet, het gasverbruik en vastrecht was niet meegerekend als ik straks alles elektrisch ga verwarmen. Alleen pas eind van de middag komt de zon daar pas, dus dat is ook nog even een ding wat het rendement erg omlaag trekt.
Ik denk dat je met 11 panelen (de twee op het dakkapel erbij) nog niet voldoende opwekt voor een warmtepomp. Maar dat is gevoel omdat je geen verbruiksgegevens gedeeld hebt
Wij hebben ook weinig plek ivm dakkapel, maar ik heb gekozen om zoveel mogelijk panelen in 1x te laten plaatsen omdat je dan maar 1x arbeid hebt betaald. Je mag pas na x jaar weer opnieuw BTW aftrekken meen ik?
Heb je stuksprijzen uit de offerte, en o.a. type optimizer en aangeboden omvormer?
TweakersAddict schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:14:
70 Volt startup Voltage, das 10 lager idd, goeie tip!
[...]
Een elektrische boiler voor de vloerverwarming? sorry dat isD-190 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:27:

Ligt er al een VloerVerwarming en is die geschikt voor WarmtePompen? (20mm buizen, <15cm hart op hart maat, gasdichtheid), hoe kan de eventuele verdieping verwarmd worden? VV of speciale radiatoren voor WP?
Neem een WarmtePomp (Panasonic, Nibe) met speciale buffervat voor zowel het verwarmen van je huis en warmwater of een kleinere WP voor verwarmen plus een speciale WP voor warmwater deze bijvoorbeeld: https://www.atlantic-explorer.be/technische-kenmerken deze WPB wordt op deze forum vaak toegepast.
Diverse subsidies op deze typen WP maakt alles zeer betaalbaar!
Kook je al elektrisch? dan kun je de cv ketel en de gehele gas aansluiting er uit laten halen.
Zorg dan voor voldoende zonnepanelen om je elektriciteit verbruik op '0' te krijgen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Beneden ligt 16mm hoh 10.
eerste en 2de etage ligt 14 mm hoh 10.
Het enige wat ik moet veranderen zijn de verdelers. Deze zijn nu nog uitgevoerd met een pomp, en dat schijnt bij een warmtepomp niet te hoeven.
Ik kook nog niet elektrisch, over 2 maanden wel. Dan gebruik ik gas alleen nog voor het opwarmen van mijn woning.
Ik zal me eens verdiepen in die warmtepomp boilers, het ziet er kwa prijs een stuk aantrekkelijker uit dan een normale warmtepomp. Ik heb al een topic op het forum gevonden hier.
Mijn idee was om er zoveel mogelijk op mijn dak te leggen, dit om genoeg energie op te wekken ook als het bewolkt is.
in ieder geval al bedankt!
Warmtepomp heeft een 3 tot 5x beter rendement dan een elektrische boiler.D-190 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:57:
Waarom is een elektrische boiler voor vloerverwarming een dom idee? Het is een stuk goedkoper dan een warmtepomp, je zit alleen met de elektriciteit.
Waar je bij een elektrische boiler met 1kWh ongeveer 1kWh warmte porduceer, kan een warmtepomp er 3 tot 5kWh warmte uit halen.
Dus "je zit alleen met elektriciteit" zou bij een elektrische boiler nog wel eens fors kunnen tegenvallen, 3 tot 5x meer verbruik dan een warmtepomp.
Daarnaast kan je natuurlijk proberen genoeg panelen te leggen om ook bij bewolking nog voldoende op te wekken, je hebt echter in de winter dusdanig korte dagen dat je tussen 's middags 17:00 en 9:00 's ochtends niets zal produceren. Salderen kan ook niet meer straks. Opwekken moet je dus gewoon los gaan zien van wat je verbruikt, op het deel na dat je direct kan verbruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-08-2018 12:59 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ja ik begin me nu dus af te vragen of een SMA 1.5 niet voldoet. Startspanning van 50 Volt, twee panelen van 2 x 1 meter gaan alleen buiten de MPP vallen, maar dat wil niet zeggen dat de SMA geen AC stroom genereerd.
Zijn er hoge-spanning blauwe panelen verkrijgbaar met afmetingen 2 x 1 meter aan te raden zijn en geschikt zijn voor difuus licht en vroeg opkomende schaduw?
Ik kan ook 5 stuks van 1.65x1meter, maar dan kom ik niet meer bij mijn kozijnen om te schilderen en de jaarlijkse schoonmaak van ramen en kozijnen. Dat is wel een puntje zeg maar... Met 2 x 1 meter kan ik er nog mooi lopen.
Omdat die elektrische boiler het niet trekt, die is gemaakt voor warm water te maken voor douche, kraan. Die kan je vaak ook niet lager instellen als 60 graden en is 2000W.D-190 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:57:
Waarom is een elektrische boiler voor vloerverwarming een dom idee? Het is een stuk goedkoper dan een warmtepomp, je zit alleen met de elektriciteit.
Beneden ligt 16mm hoh 10.
eerste en 2de etage ligt 14 mm hoh 10.
Het enige wat ik moet veranderen zijn de verdelers. Deze zijn nu nog uitgevoerd met een pomp, en dat schijnt bij een warmtepomp niet te hoeven.
Ik kook nog niet elektrisch, over 2 maanden wel. Dan gebruik ik gas alleen nog voor het opwarmen van mijn woning.
Ik zal me eens verdiepen in die warmtepomp boilers, het ziet er kwa prijs een stuk aantrekkelijker uit dan een normale warmtepomp. Ik heb al een topic op het forum gevonden hier.
Mijn idee was om er zoveel mogelijk op mijn dak te leggen, dit om genoeg energie op te wekken ook als het bewolkt is.
in ieder geval al bedankt!
Kan je met 2000W je huis verwarmen denk je? Plus dat hij dan een 24h aan staat, dus 48 kWh per dag aan stroom kost waar een 5kW warmtepomp je ongeveer 4kW aan warmte kan geven voor 24 uur lang en je 24kWh per dag kwijt bent. Kortom, dubbel aan warmte voor half geld.
Een monoblok uit spanje met nl subsidie kost toch niet de hele wereld, die heb je zo terugverdiend.
Sww maken met een boiler kan wel prima, doe ik hier ook, puur omdat ik de traagheid en geluid van een wpb niet wil. En sww gaat in de winter ook maar met COP 2 dus niet veel winst.
Schilderen doe je 1x in de ? Jaar, dan haal je ze er toch even af, schoonmaak kan ook met een lange steel. Ik heb hier op een laag dakje ook 5 sf liggen en bemoeilijkt het schilderen, nou dan haal ik ze wel even los en zet ze op de grond.TweakersAddict schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:33:
Dank aan degene die gereageerd hebben.
Ja ik begin me nu dus af te vragen of een SMA 1.5 niet voldoet. Startspanning van 50 Volt, twee panelen van 2 x 1 meter gaan alleen buiten de MPP vallen, maar dat wil niet zeggen dat de SMA geen AC stroom genereerd.
Zijn er hoge-spanning blauwe panelen verkrijgbaar met afmetingen 2 x 1 meter aan te raden zijn en geschikt zijn voor difuus licht en vroeg opkomende schaduw?
Ik kan ook 5 stuks van 1.65x1meter, maar dan kom ik niet meer bij mijn kozijnen om te schilderen en de jaarlijkse schoonmaak van ramen en kozijnen. Dat is wel een puntje zeg maar... Met 2 x 1 meter kan ik er nog mooi lopen.
Eg 200W verbruik terwijl je 200W opwekt == meter staat "stil".
Dan is het zonder historische gegevens inderdaad lastig te zeggen.
Het enige dat ik weet is informatie van de Toon; die zegt dat in heel 2017 ongeveer 820kWh opgewekt is; tot nu toe over heel 2018 ongeveer 640kWh. Dan "ontbreekt" er nog 173kwh itt vorig jaar maar we hebben ook nog zo'n 4.5 maand te gaan; al levert het in de wintermaanden niet zo heel veel op.
Ik zie dat de omvormer in April 2017 is vervangen, tot mijn spijt zijn alle gegevens uit 2016 verloren gegaan.
Ik had een Omnik omvormer, die is nu vervangen voor een HOSOLA smartgeval...
... Waar ik het wachtwoord van vergeten ben
Anyway, het is een ander type omvormer. Die Hosola kan hogere piekspanning aan dan de Omnik aankon, die was blijkbaar undersized geleverd.
-edit- Omvormer zelf geeft op display overigens aan dat "total" 1279kWh is (dat is dan sinds April 2017).
Dat zou betekenen dat dan, bij benadering op basis van gegevens van Toon, van Januari tot April de Omnik dan zo'n 1460 - 1279 = 181kWh had opgewekt. Moet dit beter gaan bijhouden.
[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 12-08-2018 14:39 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Jullie hebben helemaal gelijk! Ik heb mezelf er nog niet zo erg in verdiept merk ik wel. Die warmteboilers zijn inderdaad een erg goed idee! Ik zal me er eens in verdiepen, want prijstechnisch met subsidie en zonnepanelen is dit wel een erg goed oplossing!Rol-Co schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:17:
[...]
Omdat die elektrische boiler het niet trekt, die is gemaakt voor warm water te maken voor douche, kraan. Die kan je vaak ook niet lager instellen als 60 graden en is 2000W.
Kan je met 2000W je huis verwarmen denk je? Plus dat hij dan een 24h aan staat, dus 48 kWh per dag aan stroom kost waar een 5kW warmtepomp je ongeveer 4kW aan warmte kan geven voor 24 uur lang en je 24kWh per dag kwijt bent. Kortom, dubbel aan warmte voor half geld.
Een monoblok uit spanje met nl subsidie kost toch niet de hele wereld, die heb je zo terugverdiend.
Sww maken met een boiler kan wel prima, doe ik hier ook, puur omdat ik de traagheid en geluid van een wpb niet wil. En sww gaat in de winter ook maar met COP 2 dus niet veel winst.
Geen warmtepomp boiler! Die is voor warm water, een warmtepomp voor cv, die heb je in monoblock en in split unit. De eerste kan je zelf aansluiten, de 2e heb je een stek gecertificeerd bedrijf voor nodig.D-190 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:27:
[...]
Jullie hebben helemaal gelijk! Ik heb mezelf er nog niet zo erg in verdiept merk ik wel. Die warmteboilers zijn inderdaad een erg goed idee! Ik zal me er eens in verdiepen, want prijstechnisch met subsidie en zonnepanelen is dit wel een erg goed oplossing!
Maar verdiep je eerst maar eens goed, er lopen hier voldoende topic's over en deze is dat niet.
Even menu door lopen tot eind en dan vind je reset wifiWhatsappHack schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:24:
@ocaj Ach ja, helemaal vergeten dat de meter pas gaat lopen als je daadwerkelijk teruglevert of verbruikt.
Eg 200W verbruik terwijl je 200W opwekt == meter staat "stil".
Dan is het zonder historische gegevens inderdaad lastig te zeggen.
Het enige dat ik weet is informatie van de Toon; die zegt dat in heel 2017 ongeveer 820kWh opgewekt is; tot nu toe over heel 2018 ongeveer 640kWh. Dan "ontbreekt" er nog 173kwh itt vorig jaar maar we hebben ook nog zo'n 4.5 maand te gaan; al levert het in de wintermaanden niet zo heel veel op.
Ik zie dat de omvormer in April 2017 is vervangen, tot mijn spijt zijn alle gegevens uit 2016 verloren gegaan.
Ik had een Omnik omvormer, die is nu vervangen voor een HOSOLA smartgeval...
... Waar ik het wachtwoord van vergeten benDus ik zit nu even uit te vogelen wat het ook alweer was of hoe ik dat kan resetten. Zou zweren dat ik er iets simpels van had gemaakt omdat ie enkel lokaal staat ingesteld. (Wel een uniek wachtwoord van ik vertrouw die Chinese fabrikanten niet zo als ie met "thuis" contact zoekt.) Ik kom er op terug.
![]()
Anyway, het is een ander type omvormer. Die Hosola kan hogere piekspanning aan dan de Omnik aankon, die was blijkbaar undersized geleverd.
-edit- Omvormer zelf geeft op display overigens aan dat "total" 1279kWh is (dat is dan sinds April 2017).
Dat zou betekenen dat dan, bij benadering op basis van gegevens van Toon, van Januari tot April de Omnik dan zo'n 1460 - 1279 = 181kWh had opgewekt. Moet dit beter gaan bijhouden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb er eentje in de schuur hangen. Is aangemeld op mijn eigen netwerk. Je ziet het onbeveiligde Solax-netwerk nog wel, maar ik geloof niet dat je er nog bij aan kunt melden nadat die koppeling met je eigen netwerk gemaakt is.xminator schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:55:
Iemand ervaring met een solax wifi module? Op dit moment is het een onbeveiligde netwerk en ik zie met geen mogelijkheid de kans om dit te veranderen.
Kan het kwaad zolang de wifi module actief is en niet is geconnect met mijn eigen netwerk?
Als iemand een beter antwoord heeft, hoor ik het ook graag. Ik zou het liever bedraad doen, maar dat is wel een hoop gedoe naar de schuur toe.
Import van EVs
Ik ben nu ook dakkapel aan het schilderen, over de solar frontier dikke plank gelegd over het frame en ik loop er gewoon over hoorTweakersAddict schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:33:
Dank aan degene die gereageerd hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
1 PVoutput . Dongen NB
reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:53:
[...]
Ik ben nu ook dakkapel aan het schilderen, over de solar frontier dikke plank gelegd over het frame en ik loop er gewoon over hoor
reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:03:
Ik zit alvast vooruit te denken aan komende winter. Had afgelopen winter last van lawine die in één keer naar beneden dendert. Heeft iemand daar toevallig simpele oplossing voor bedacht?
Ene kant is recht voor achterdeur, en andere kant valt boven op planten.
Heb de ladder net opgeruimd voor de foto. Maar de plank steunt niet op glas maar net op zijkant waar hij het sterkst is. Eventueel als je niet vertrouwd versterk je het met omhoog staande plank of balk, dan buigt je steiger nooit meer door. Eventueel cm piepschuim er tussen.
1 PVoutput . Dongen NB
De foto is wat onduidelijkreneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:41:
[...]
Ene kant is recht voor achterdeur, en andere kant valt boven op planten.
Heb de ladder net opgeruimd voor de foto. Maar de plank steunt niet op glas maar net op zijkant waar hij het sterkst is. Eventueel als je niet vertrouwd versterk je het met omhoog staande plank of balk, dan buigt je steiger nooit meer door. Eventueel cm piepschuim er tussen.
Die kan ik ook niet maken als ik al klaar ben, gebruik je fantasie maar
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom staat er dan "voor de foto" daar hebben we weer niks aan he, ik dacht dat er nu een slim truukje van jou kwam maar nee.....pfff, zo vermoeiend dit forum, ik heb liever alle voorbeelden op foto.reneeke1970 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:53:
[...]
Die kan ik ook niet maken als ik al klaar ben, gebruik je fantasie maar

1 PVoutput . Dongen NB
Er is al een 2200HD van SolarEdge op het schuurtje achter met 6 panelen van 275Wp. Het nieuwe dakje staat daar ver vandaan, andere kant van het huis. Dus die omvormer kunnen we niet benutten.
Op het lege dakje past een setje van 8xTrina 295Wp. Er is een boom, die levert zeker schaduw. Dus mijn plan is 1 string van 8 panelen. En dan een 2200 HD erbij, met de P300 op elk paneel. In SE site designer staat alles op groen, goed voor 2.05 MWh, best een leuke opbrengst! Kunnen ze hier hun kosten een beetje drukken.
Ik heb de eletrische situatie gechecked (schoonpa heeft altijd in de bouw gewerkt, dus die kom me alles vertellen over de electrische installatie. Wat denken jullie? Goed plan toch?
De voorkant van het huis ligt op zuid west, maar daar staat een enorme boom voor, de achterkant is noord oost, maar daar staat dan weer een enorme dakkapel. heeft het dan eventueel nog wel zin.
ik heb op zonatlas gekeken, maar die houden geen rekening met een dakkapel en de boom, of maakt de boom geen of weinig verschil, omdat de zon in het oosten opkomt en pas laat in het westen weer verdwijnt?
Ik heb ook zo'n "enorme" dakkapel, hier op NNO. Er liggen 8 panelen op, aaneengesloten, 4 onder een hoek van 1 graad en 4 onder een hoek van 10 graden. Ze produceren zo'n 83% van het ideaal (de 4 op 10 graden leveren iets meer dan 90%, en de andere 4 leveren 75%), dus heel behoorlijk. Ook last van bomen een paar uur in de ochtend (en van de nok van het huis die 50 cm hoger is), dus micro-omvormers overal.lays526 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:31:
...de achterkant is noord oost, maar daar staat dan weer een enorme dakkapel. heeft het dan eventueel nog wel zin.
Zie:

Hieronder zie je de opbrengsten (paneel 1 t/m 8 ) en de verliespercentages. Je ziet ook duidelijk het grote effect van de bomen oplopend van links (verst van de bomen) naar rechts (dicht bij de bomen). Ondanks al deze nadelen toch wel 83% opbrengst gemiddeld over deze 8 panelen.
P.S. De percentages zijn vergeleken met paneel 10 die per jaar ca 266 kWh oplevert (het is een 265 Wp paneel, dus die zit net iets boven de 100% op basis van de kWh/Wp maat)

[ Voor 74% gewijzigd door Jan Treur op 12-08-2018 20:31 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
het gaat om het middelste huis, heb niets beters dan google maps op het moment huis is een meter of 5,5 breed en 7 diep
[ Voor 4% gewijzigd door lays526 op 12-08-2018 20:55 ]
Ik zou het zuiddak even goed helemaal volleggen (10 panelen?) en dan micro-omvormers of optimisers gebruiken. In de belangrijkste maanden zal die boom niet echt effect hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 12-08-2018 20:52 ]
bedankt voor de info. iemand nog een goede goedkope optie in de regio van oss, klim namelijk zelf het dak niet op? mag via PM
[ Voor 10% gewijzigd door lays526 op 12-08-2018 21:51 ]
geen idee, lijkt me dat iedereen dan verbinding met je omvormer netwerk kan maken. Dat gezegd hebbende, ik heb ook een Solax omvormer, maar dan bekabeld. En je kunt over het netwerk nagenoeg niets uitlezen. Dus in dat opzicht is het redelijk veilig denk ik.xminator schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:55:
Iemand ervaring met een solax wifi module? Op dit moment is het een onbeveiligde netwerk en ik zie met geen mogelijkheid de kans om dit te veranderen.
Op solarclarit.nl kun je de solar wifi module handleiding downloaden. Of zoek in Google op solar wifi module.xminator schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:55:
Type in je explorer 11.11.11.1 dan maak je direct contact met de webbrowser van d3 WiFi module.
Standaard naam en wachtwoord zijn admin admin. Deze kun je in je menu zelf veranderen en saven. Dan is hij niet meer open maar met paswoord beveiligd.
Succes ermee.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Zijn die bakstenen jouw ballast?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
[ Voor 16% gewijzigd door Jan Treur op 13-08-2018 07:28 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic