Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.950 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01
ocaj schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:26:
Zie: Wailing_Banshee in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" (en de 2 berichten daaronder). In ieder geval @Wailing_Banshee hanteerde vorige week de 2e definitie.

Vandaar dat het mij zinvol leek om de 2 definities duidelijk naast elkaar te zetten, zodat we dezelfde definitie kunnen hanteren. Als er ten minste een duidelijke voorkeur is.
Grappig ik had dezelfde intentie voor een post nav die verwarring. Van mij mag het zelfs in de TS opgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
JME schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:52:
Ik wil graag de data van mijn GoodWe GW3600D-NS ontsluiten op pvoutput.org. Dat kan niet rechtstreeks, dus nu zit ik te denken aan een scriptje op een Arduino of een Raspberry om de GoodWe portal uit te lezen en de data naar pvoutput door te zetten. Iemand daar ervaring mee? Of beter: een plug & play oplossing? Of nog beter: is er een kans dat GoodWe ooit rechtstreeks door pvoutput uitgelezen kan worden?
Ik heb domoticz op een rapsberry draaien, deze leest de goodwe portal uit (zit er standaard in).
Voor domoticz is er een script beschikbaar om het te door te sturen naar pvoutput.
Ik werk zelf sowieso thuis met domoticz, anders is het wel een kleine omweg als je dat niet gebruikt.

En pvoutput bied via hun help sectie deze aan: https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput
Zelf nooit iets mee gedaan.... Dus laat vooral weten hoe het werkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
stormfly schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:44:
[...]

Grappig ik had dezelfde intentie voor een post nav die verwarring. Van mij mag het zelfs in de TS opgenomen worden.
Was dat niet naast de 1ste dan i.p.v.?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:23:
[...]

Was dat niet naast de 1ste dan i.p.v.?
Je vraag is niet helemaal helder :9 maar voor mij is "eigenverbruik" datgene wat ik normaal verbruik wat nu wordt afgedekt door PV opbrengsten. Ofwel Nr: 1

10kw energie verbruik en mijn PV wekt er 6 op. Dan is voor mij het eigenverbruik uit de PV installatie 60% van mijn dagelijkse verbruik
ocaj schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:23:
Vorige week was hier een discussie over % eigenverbruik die me aan het denken zette wat daar nu eigenlijk mee bedoeld wordt.

Volgens mij worden er nl. 2 definities van eigenverbruik door elkaar gebruikt:
1) Het percentage van je verbruik dat je zelf opwekt.
2) Het percentage van de opgewekte stroom die je zelf verbruikt

Dat is heel iets anders, maar als je het snel zegt klinkt het wel ongeveer hetzelfde. Goed dus voor maximale spraakverwarring als je percentages eigenverbruik wil vergelijken.

Nr 1) is het interessantst in het kader van de terugleversubsidie na 2020. Die wil je dan zo hoog mogelijk hebben.
Nr 2) is 's winters juist hoog en 's zomers krijgt je het niet op en zal die dus laag zijn.

In formules:
1) (verbruik - inkoop) / verbruik x 100%
2) (productie - verkoop) / productie x 100%

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden en ik toch een bak data heb, heb ik er eens twee grafiekjes van gemaakt:

1):
[afbeelding]

2) :
[afbeelding]

Ik doe nu nog totaal niet mijn best om verbruikers vooral overdag aan te zetten en haal 's zomers regelmatig (volgens definitie 1) meer dan 60% eigenverbruik en soms zelf meer dan 70%.

De dagen dat ik (volgens definitie 2) vrijwel 100% van mijn productie zelf verbruikt heb zijn de donkere grijze winterse dagen, waarop er nauwelijks productie is en je minder dan je sluipverbruik produceert.

(ter herinnering, ik heb een installatie met 16 Sunpower X21-335 panelen. 12 op Oost en 4 op West, helling 40 graden).
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:41:
[...]
Je vraag is niet helemaal helder :9
Dat de meesten hier definitie 1 hanteren, maar ook zo nu en dan kijken naar hoe definitie 2 presteert. Dus niet als vervanging, maar als aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
diefightdie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:03:
De keuze is gevallen op 10 x panasonic HIT mono 330wp panelen. M.i. een zeer goed prijs-kwaliteit verhouding paneel met een 80% rendementsbehoud op 25 jaar. Vergeet natuurlijk ook niet de garantie!
Panasonics zijn mooie panelen. Ik zou gaan voor een stringconfiguratie, veel goedkoper dan de micro's. Gewoon een geschikte omvormer erbij zien te vinden.

Maar ik lees hier ook verkoopargumenten. Panasonic zal in de hitte misschien wat beter functioneren. En die garantie is ook leuk. Alleen ben ik uiteindelijk gegaan voor de QCells icm Enphase IQ7 ipv de Panasonics. Voor 24 panelen scheelde dat gewoon uiteindeiljk toch heel veel cash. En over tien jaar ligt er al weer wat anders op. Ik ben uiteindelijk gegaan voor micro's omdat ik gewoon (veel) meer schaduwplekken had dan verwacht. (Leermoment).

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mebrein schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:43:
[...]
En over tien jaar ligt er al weer wat anders op.
Waarom? Gaat je verbruik zoveel veranderen? Of ga je alleen maar zuiniger leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik ben ook sinds een tijdje aan het uitkijken voor zonnepanelen.
Volgens onze EPB berekening (België) moeten we een installatie plaatsen van 5200WP terwijl ons verbruik nog geen 3000KWh is. We hebben een plat dak van 85m² dus plaats genoeg om panelen te plaatsen waardoor we geen dure hoog rendements panelen hoeven aan te kopen.

Momenteel hebben we volgende offertes op tafel:

19 x Canadian Solar 280WP met een GoodWe 3600DNS aan 0,94€/WP
of
19 x Talesun 270WP met een Omnik 4k tl2 th aan 1€/WP

Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is dat incl. installatie of doe je dat zelf?

Hoe ga je ze leggen? Op twee windrichtingen of alles op zuid? Bij alles op zuid mag sowieso je omvormer wel een slag groter zijn. Anders waarschijnlijk ook, maar dan kan het er nog om spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:08:
[...]

Is dat incl. installatie of doe je dat zelf?

Hoe ga je ze leggen? Op twee windrichtingen of alles op zuid? Bij alles op zuid mag sowieso je omvormer wel een slag groter zijn. Anders waarschijnlijk ook, maar dan kan het er nog om spannen.
Dat is incl installatie.

Ik zou ze liefst 10 x oost en 9 x west leggen gezien we beiden full time werken en er in de middag amper verbruik gaat zijn. Dan kunnen we de omvormer onder dimensioneren wat ervoor zorgt dat de prosumenten tarief zo laag mogelijk kan blijven.
In Belgie worden we namelijk belast op het vermogen van de omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:17:
[...]
Dat is incl installatie.

Ik zou ze liefst 10 x oost en 9 x west leggen
Ik vind het er prima uit zien dan.

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 09-08-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:59
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Dat is incl installatie.

Ik zou ze liefst 10 x oost en 9 x west leggen gezien we beiden full time werken en er in de middag amper verbruik gaat zijn. Dan kunnen we de omvormer onder dimensioneren wat ervoor zorgt dat de prosumenten tarief zo laag mogelijk kan blijven.
In Belgie worden we namelijk belast op het vermogen van de omvormer
Ik heb 9×250 oost en 9×250 west gehad op 3 kW omvormer. Dat topte nauwelijks af, dus voor België zou ik zeker niet groter gaan, eerder nog 2.5 kW.
Ik heb ze onder 15 graden, kun jij ze steiler plaatsen dan word het gezamenlijke vermogen nog lager,is 2 kW al voldoende, je moet dan wel de ruimte hebben om de rijen iets verder uit elkaar te plaatsen vanwege schaduw aan elkaar geven omdat ze dan wat hoger staan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Ik vind het er prima uit zien dan.
Is het prijsverschil de moeite waard of zou je gewoon voor de goedkoopste gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Ik heb 9×250 oost en 9×250 west gehad op 3 kW omvormer. Dat topte nauwelijks af, dus voor België zou ik zeker niet groter gaan, eerder nog 2.5 kW.
Ik heb ze onder 15 graden, kun jij ze steiler plaatsen dan word het gezamenlijke vermogen nog lager,is 2 kW al voldoende, je moet dan wel de ruimte hebben om de rijen iets verder uit elkaar te plaatsen vanwege schaduw aan elkaar geven omdat ze dan wat hoger staan.
Ze gebruiken Flat Fix Fusion, deze hebben een hellingsgraad van 13°.
Er is plaats genoeg op het dak, dus ik zou de omvormer nog kleiner kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Is het prijsverschil de moeite waard of zou je gewoon voor de goedkoopste gaan?
Hangt van de omvormer af. De Omnik (varianten) hebben een no-shit socket API voor uitlezen van de omvormer zonder verplicht aan het internet verbonden te zijn. Of dat bij de Goodwe ook zo is weet ik niet en ook niet of je dat wel belangrijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:04:
Ik ben ook sinds een tijdje aan het uitkijken voor zonnepanelen.
Volgens onze EPB berekening (België) moeten we een installatie plaatsen van 5200WP terwijl ons verbruik nog geen 3000KWh is. We hebben een plat dak van 85m² dus plaats genoeg om panelen te plaatsen waardoor we geen dure hoog rendements panelen hoeven aan te kopen.

Momenteel hebben we volgende offertes op tafel:

19 x Canadian Solar 280WP met een GoodWe 3600DNS aan 0,94€/WP
of
19 x Talesun 270WP met een Omnik 4k tl2 th aan 1€/WP

Wat vinden jullie ervan?
jep ik sluit me bij @reneeke1970 aan.

plaats de panelen oost-west in plaats van zuid.
(als mogenlijk een beetje steile hoek, een 30 graden zou tof zijn, maar kan lastig zijn op plat dak, dus als dat niet lukt jammer dan.)
hang die niet op een 3,6 of 4kW omvormer, maar neem een 3kW (of zelfs lager) met je huidige aantal panelen.

verander je het aantal panelen, dan kan het nog iets leuker.
maak je er een 2x9x +/- 290Wp dan kun je ook 2 stringen parallel op een omvormer zetten.
en dan kun je zelfs een 2kW omvormer gebruiken. (en dan betaal je bijna 200€ per jaar minder prosumenten tarief. )
dit blijft een 3000kWh per jaar opleveren ondanks de onder dimensionering. 8)

het is ook niet zomaar zo, dat als je de goedkoopste panelen gebruikt dat je dan de goedkoopste set krijgt.
of je nu een 270Wp paneel gebruikt of een 325Wp, de bevestiging spullen die je nodig hebt houden de zelfde panelen voor de zelfde prijs vast, maar word wel beter verdeeld over meer Wp.
en het is goedkoper om 18 panelen te installeren om 5200Wp te halen als dat je er 19 voor nodig hebt.
(dus reken eens uit 19x270Wp VS 2x9x290Wp VS 2x8x325Wp wat er wint.
installateurs doen dit niet vaak voor je, die willen alleen verkopen en verder is het niet hun probleem.
(ik gok dat de 2x9x290Wp het beste uit komt en dat op een 2kW omvormer. ;) ) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
We zijn wel wat van je gewend, maar om nou 90% van je zinnen met een smiley te eindigen is ook wel wat overdreven ;)

Je reactie wordt er wel zonniger van :p

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 09-08-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:48:
[...]

We zijn wel wat van je gewend, maar om nou 90% van je zinnen met een smiley te eindigen is ook wel wat overdreven ;)

Je reactie wordt er wel zonniger van :p
Dat doet ie om de mensen aan het denken te zetten, denk daar maar eens over na :)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Hangt van de omvormer af. De Omnik (varianten) hebben een no-shit socket API voor uitlezen van de omvormer zonder verplicht aan het internet verbonden te zijn. Of dat bij de Goodwe ook zo is weet ik niet en ook niet of je dat wel belangrijk vind.
Ik weet niet of ik dat ga doen eerlijk gezegd. We hebben geen schaduw bij ons dus het zou gewoon moeten werken normaal gezien. Dan heeft het niet veel zin om me daar mee bezig te houden, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Dat doet ie om de mensen aan het denken te zetten, denk daar maar eens over na :)
Had je de oorspronkelijke reactie gezien of de laatste gestipte, dat maakt wel een verschil 8) En inderdaad, door je wink ben ik opeens wel aan het denken gezet ;)
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Ik weet niet of ik dat ga doen eerlijk gezegd. We hebben geen schaduw bij ons dus het zou gewoon moeten werken normaal gezien. Dan heeft het niet veel zin om me daar mee bezig te houden, of zie ik iets over het hoofd?
Dat we hier op tweakers met veel autisme passie naar voortgangsbalkjes kunnen staren, en dus ook naar opwek grafiekjes. Ook al zijn ze perfect.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 09-08-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Ze gebruiken Flat Fix Fusion, deze hebben een hellingsgraad van 13°.
Er is plaats genoeg op het dak, dus ik zou de omvormer nog kleiner kunnen nemen?
Het is wat @migjes ook zegt, je kunt makkelijk kleiner. Het beetje kWh verlies wat je krijgt weegt niet op tegen jaarlijks 100 euro minder betalen.
En ja die standaard dingen uit de doos zijn 13 graden, er zijn duurdere van 25 graden maar weet merk even niet. En er zijn bedrijven die bouwen een aluminium frame op bestelling naar eigen wensen, en die zijn nauwelijks duurder.
Kun je het niet zelf plaatsen? Scheelt je heel wat montage kosten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
migjes schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

jep ik sluit me bij @reneeke1970 aan.

plaats de panelen oost-west in plaats van zuid.
(als mogenlijk een beetje steile hoek, een 30 graden zou tof zijn, maar kan lastig zijn op plat dak, dus als dat niet lukt jammer dan.)
hang die niet op een 3,6 of 4kW omvormer, maar neem een 3kW (of zelfs lager) met je huidige aantal panelen.

verander je het aantal panelen, dan kan het nog iets leuker.
maak je er een 2x9x +/- 290Wp dan kun je ook 2 stringen parallel op een omvormer zetten.
en dan kun je zelfs een 2kW omvormer gebruiken. (en dan betaal je bijna 200€ per jaar minder prosumenten tarief. )
dit blijft een 3000kWh per jaar opleveren ondanks de onder dimensionering. 8)

het is ook niet zomaar zo, dat als je de goedkoopste panelen gebruikt dat je dan de goedkoopste set krijgt.
of je nu een 270Wp paneel gebruikt of een 325Wp, de bevestiging spullen die je nodig hebt houden de zelfde panelen voor de zelfde prijs vast, maar word wel beter verdeeld over meer Wp.
en het is goedkoper om 18 panelen te installeren om 5200Wp te halen als dat je er 19 voor nodig hebt.
(dus reken eens uit 19x270Wp VS 2x9x290Wp VS 2x8x325Wp wat er wint.
installateurs doen dit niet vaak voor je, die willen alleen verkopen en verder is het niet hun probleem.
(ik gok dat de 2x9x290Wp het beste uit komt en dat op een 2kW omvormer. ;) ) )
Bij de flat fix fusion zit je vast aan een hellingsgraad van 13° dus daar kunnen we niets aan veranderen.

Ivm het aantal panelen zal ik het eens navragen, weet niet of Canadian Solar panelen heeft van 290WP.
Het zou wel zonde zijn om teveel te onderdimensioneren denk ik, wil niet zeggen dat we nu maar 3000kWh verbruiken dat dit eeuwig gaat zijn. Er komen ooit kinderen, eventueel een airco etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zag laatst een foto van een tweaker die 2 SolarFrontier panelen plat op zijn dakkapellen had gelegd.

Hoe zit dat met bevestigingsmateriaal? Is gewoon plat neerleggen zonder balast veilig?

[ Voor 162% gewijzigd door CurlyMo op 09-08-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:05:
Ik zag laatst een foto van een tweaker die 2 SolarFrontier panelen plat op zijn dakkapellen had gelegd.

Hoe zit dat met bevestigingsmateriaal? Is gewoon plat neerleggen zonder balast veilig?
Nee dat is het niet, misschien ligt er iets zwaars onder, of gewoon aan de zijkant een aluminium strip die hem vast houd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Het is wat @migjes ook zegt, je kunt makkelijk kleiner. Het beetje kWh verlies wat je krijgt weegt niet op tegen jaarlijks 100 euro minder betalen.
En ja die standaard dingen uit de doos zijn 13 graden, er zijn duurdere van 25 graden maar weet merk even niet. En er zijn bedrijven die bouwen een aluminium frame op bestelling naar eigen wensen, en die zijn nauwelijks duurder.
Kun je het niet zelf plaatsen? Scheelt je heel wat montage kosten.
Ik zal het eens bespreken met de installateur, kijken wat hij ervan vindt.

Zelf plaatsen is echt geen optie, ik heb 3 linkse handen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Cronimet schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:02:
[...]

Bij de flat fix fusion zit je vast aan een hellingsgraad van 13° dus daar kunnen we niets aan veranderen.

Ivm het aantal panelen zal ik het eens navragen, weet niet of Canadian Solar panelen heeft van 290WP.
Het zou wel zonde zijn om teveel te onderdimensioneren denk ik, wil niet zeggen dat we nu maar 3000kWh verbruiken dat dit eeuwig gaat zijn. Er komen ooit kinderen, eventueel een airco etc.
ik zie op dit moment bij de leveranciers geen 290Wp's, maar wel 295Wp's van canadian.
maar die 5Wp dat boeit niet.
die kosten op dit moment een +/- 0,42€/Wp ex BTW.

flat fix fusion dat zou ik niet gebruiken voor een oost-west, dat is daar veel te duur voor.
zijn goedkopere en betere systemen voor te krijgen die oost-west een flink stuk goedkoper maken.
(een beetje afhankelijk van de leverancier, maar ik weet al systemen die rond de 20€ ex BTW per paneel uit komen, maar steilere hoek blijft een probleem, dus jammer dan.)
20€ / 295Wp = +/- 0,07€/Wp ex BTW.

een 2kW omvormer, ik pak even een simpele goodwe GW2000-NS.
325€ / (18x295Wp) = +/- 0,07€/Wp.

hier komt nog een 200 tot 300€ aan kabel werk bij, afhankelijk van je lokatie en zo.
300€/(18x295Wp) = +/- 0,06€/Wp.

en de installeer kosten.
tja 3 linkerhanden, dat is een probleem.

ga je later meer gebruiken, dan schaf je dan een grotere omvormer aan.
voor 200€ per jaar aan kosten besparing voor die domme belasting(en verkoop oude omvormer) heb je heel snel dat kosten technisch wel oke. (ongeveer 1,5 jaar)
(oude omvormers zijn zo verkocht als je een beetje leuke uit kiest en vaak voor leuke prijzen nog ook.)
een 4kW omvormer kost ongeveer € 589,00 ex BTW.

ik zal je ook even een idee geven van oost-west.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
verdeelt de opbrengst lekkerder over de dag dus kleinere omvormer geen probleem.
(dit was 5660Wp en dat gaf mij op een 3kW omvormer nog steeds een 3900kWh per jaar.)

en dit geheel zonder >:) (oke 1 dan kon het niet laten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Leuke mijlpaal:

Slimme meter sinds 26 februari actief
Panelen (16x275 Wp) sinds half april

Sinds eergisteren hebben de panelen net zoveel teruggeleverd als dat ik sinds de slimme meter verbruikt heb; dus bruto 0 kWh gebruikt!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DigitalExcorcist schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:36:
Leuke mijlpaal:

Sinds eergisteren hebben de panelen net zoveel teruggeleverd als dat ik sinds de slimme meter verbruikt heb; dus bruto 0 kWh gebruikt!
En toen werd het winter ;)

Ik heb hetzelfde. Slimme meter sinds november. Panelen sinds februari. Uitbreiding sinds juni sinds deze week bruto 0kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DigitalExcorcist schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:36:
Leuke mijlpaal:

altijd leuk hé dat soort dingen ;)

hier geen slimme meter, maar een oude feraris.
sta nu een +/-1600kWh in de - van af 1 april (afreken moment).
dat is nog niet genoeg voor de winter, maar al wel voor de warmtepomp geheel te kunnen laten draaien. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

En toen werd het winter ;)

Ik heb hetzelfde. Slimme meter sinds november. Panelen sinds februari. Uitbreiding sinds juni Sinds deze week bruto 0kWh.
WINTER IS COMING!!

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Máár het scheelt behoorlijk tot nu toe; alle jaren hiervoor had ik überhaupt geen panelen noch teruglevering dus alles wat ik nu lever is mooi meegenomen.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DigitalExcorcist schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

WINTER IS COMING!!

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Máár het scheelt behoorlijk tot nu toe; alle jaren hiervoor had ik überhaupt geen panelen noch teruglevering dus alles wat ik nu lever is mooi meegenomen.
Je hebt gelijk, maar jij hebt nu voorjaar verbruik met voorjaar + zomer gecompenseerd. Ik heb winter + voorjaar + zomer verbruik, gecompenseerd met 0 winter opwekking. Ik verwacht dat de winter hier dus wel goed komt, aangezien de opwekking sowieso meer zal zijn dan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

Je hebt gelijk, maar jij hebt nu voorjaar verbruik met voorjaar + zomer gecompenseerd. Ik heb winter + voorjaar + zomer verbruik, gecompenseerd met 0 winter opwekking. Ik verwacht dat de winter hier dus wel goed komt, aangezien de opwekking sowieso meer zal zijn dan 0.
:)

Vorig jaar had ik een verbruik van iets meer dan 5000 kWh... ik hoop dit jaar op zo'n 2500 uit te kunnen komen, negatief ingeschat. Dat zou al erg mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Man man man..... Wat een getallen allemaal. Ben jaloers op jullie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

Waarom? Gaat je verbruik zoveel veranderen? Of ga je alleen maar zuiniger leven?
Ik verwacht dat door hagelbuien over 10 jaar minstens een paar panelen zijn overleden. En aangezien de omgekeerde wet van Moore geldt, denk ik dat het tegen die tijd de moeite waard is de panelen te vervangen. Of is dat onrealistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mebrein schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:05:
[...]

Ik verwacht dat door hagelbuien over 10 jaar minstens een paar panelen zijn overleden. En aangezien de omgekeerde wet van Moore geldt, denk ik dat het tegen die tijd de moeite waard is de panelen te vervangen. Of is dat onrealistisch?
Door hagel vergoed de verzekering

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is vooral onnodig. Dan ga je geld uitgeven terwijl perfect functionerende panelen nog altijd opleveren. Ik noem dat kapitaalsvernietiging. Ik weet ook niet wat de uitval van panelen door hagel is. Zijn daar cijfers van, hoeveel panelen er per jaar stuk gaan vanwege hagel?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

mebrein schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:05:
[...]

Dat valt wel mee denk ik, hier in N-H vallen niet vaak grote hagelstenen, en er liggen bij mij panelen op het dak sinds 2005, en die functioneren allemaal nog, bij een oom van mij liggen ze er al sinds 2000, en die werken ook nog allemaal. Minder functioneren a.g.v. delaminatie zal eerder een probleem zijn in deze regio verwacht ik.
Ik heb intussen wel reeds 2 "spontaan" kapotte SF panelen gezien waarvan het glas kapot was gegaan zonder aanwijsbare reden (maar wij hebben er ook dan wel meer dan 5000 geplaatst denk ik).

Zolang je dak hebt, al is het noord, lekker vol leggen en wat er ligt en functioneert, lekker laten liggen is mijn idee. Bij mij gaat de N kant nog wel een keer vol, en ooit gaat het hele Z dak een keer leeg om ruimte te maken voor een PVT paneel die samen met de warmtepomp zonder buiten unit gaat werken. Maar dat zal pas over een jaar of 15 zijn denk ik.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 13:21
reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:02:
[...]

Er zijn geen micro die 330 watt aan kunnen, gewoon een string omvormer nemen werkt uitstekend. Aansluiten als 2×5 op één fase, of 1×10 op drie fase omvormer.
Oftewel de spanning van panelen moet overeen komen met het werkgebied van de omvormer.
Is 2x5 dan niet slimmer, voor in het geval er iets met een paneel is?
Maar vanwaar de keus om 1x10 op een die fase omvormer te doen en niet op 1 fase? Zou toch moeten kunnen.
mebrein schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:43:
[...]

Panasonics zijn mooie panelen. Ik zou gaan voor een stringconfiguratie, veel goedkoper dan de micro's. Gewoon een geschikte omvormer erbij zien te vinden.

Maar ik lees hier ook verkoopargumenten. Panasonic zal in de hitte misschien wat beter functioneren. En die garantie is ook leuk. Alleen ben ik uiteindelijk gegaan voor de QCells icm Enphase IQ7 ipv de Panasonics. Voor 24 panelen scheelde dat gewoon uiteindeiljk toch heel veel cash. En over tien jaar ligt er al weer wat anders op. Ik ben uiteindelijk gegaan voor micro's omdat ik gewoon (veel) meer schaduwplekken had dan verwacht. (Leermoment).
Dus jij zou de Micro's niet doen vanwege de geringe schaduwvorming (alleen door wolken) & het prijskaartje wat aan die minimale rendement percentages hangt?

10 330wp panasonics voor 280p.s. is goed te doen :)

[ Voor 46% gewijzigd door diefightdie op 09-08-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Is 2x5 dan niet slimmer, voor in het geval er iets met een paneel is?
Maar vanwaar de keus om 1x10 op een die fase omvormer te doen en niet op 1 fase? Zou toch moeten kunnen.

[...]

Dus jij zou de Micro's niet doen vanwege de geringe schaduwvorming (alleen door wolken) & het prijskaartje wat aan die minimale rendement percentages hangt?

Nou ik moet toe geven dat ik te lui ben om het op te zoeken, maar die panelen zijn over de 60 volt als ik me niet vergis, en dat maal tien is teveel voor de meeste één fase omvormers.
Maar aan de hand van de data sheet is dit wel uit te puzzelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:41:
[...]

Nou ik moet toe geven dat ik te lui ben om het op te zoeken, maar die panelen zijn over de 60 volt als ik me niet vergis, en dat maal tien is teveel voor de meeste één fase omvormers.
Maar aan de hand van de data sheet is dit wel uit te puzzelen
Nee, je hebt helemaal gelijk! Heb gisteravond nog een stuk of 8 datasheets doorgelezen.
WP, Amps e.d. was allemaal geen probleem. Maar 10*58-60v kunnen er maar zéér weinig aan. Dan is inderdaad een 3-fase omvormer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Nee, je hebt helemaal gelijk! Heb gisteravond nog een stuk of 8 datasheets doorgelezen.
WP, Amps e.d. was allemaal geen probleem. Maar 10*58-60v kunnen er maar zéér weinig aan. Dan is inderdaad een 3-fase omvormer beter.
En waarom zoals al eerder gevraagd niet 2x5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
CurlyMo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

En waarom zoals al eerder gevraagd niet 2x5?
Dan zit je met een 2MPP omvormer. Ik dacht dat dit dan puur aan gaf dat hij 2 strings aan kan, niet dat hiermee ook het totale max voltage flink mee omhoog schiet.

Please correct me if i'm wrong, maar dan krijg ik toch 2x5x60 en blijft de max voltage hetzelfde?
of moet het niet tellen als 2x5x60 maar 2 losse stromen van 5x60, ofwel max van omvormer moet 5*60 aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Eigenlijk zit je in luxe positie, door deze paneel keuze kun je alle kanten op.
Een drie fase kan, en één fase ook maar dan 2×5 parallel. Je kunt tot 2×8 gaan ongeveer.
Indien je toch graag micro hebt zou ik naar aps600 kijken, die zijn dan nog 300 watt per paneel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Dan zit je met een 2MPP omvormer. Ik dacht dat dit dan puur aan gaf dat hij 2 strings aan kan, niet dat hiermee ook het totale max voltage flink mee omhoog schiet.

Please correct me if i'm wrong, maar dan krijg ik toch 2x5x60 en blijft de max voltage hetzelfde?
of moet het niet tellen als 2x5x60 maar 2 losse stromen van 5x60, ofwel max van omvormer moet 5*60 aankunnen?
1x10x60V = 600V
2x5x60V = 300V

1x10x12A = 12A
2x5x12A = 24A

Oftewel, 600V / 12A of 300V / 24A

Allemaal op één MPPT.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 09-08-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

2 keer mpp is prima, maar kan ook op 1 mpp parallel met een y stekker. Bij parallel tel je de ampère bij elkaar en niet het voltage. Dat is bij serie, dan tel je volt bij elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
Heren, dank voor de extra opheldering! Dan had ik het helemaal verkeerd begrepen :)
Dan lijkt mij 2 keer MPP op ieder 5 panelen in serie het handigst.
Dan zou het allemaal op een fase kunnen. Overigens ligt er 3 fase in huis dus dat zou ook altijd nog kunnen.

Nog even terugkomende op mijn eerste post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56069927
Micro's zijn dan helemaal niet interessant meer lijkt me.
Daar het maar een serie van 5 panelen per MPP is en er nagenoeg géén schaduwvorming is (behalve mogelijk door een wolkje) neem ik me denk ik onnodig extra kosten & risico's op de nek als ik toch Micro's er bij koop.
Het is altijd balen als dan één paneel stuk gaat, maar dan hebben er maar 4 anderen last van en geen 9 anderen.
Dan kan ik het altijd nog uitstellen om op een goed moment te fixen.

[ Voor 12% gewijzigd door diefightdie op 09-08-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:13:
Heren, dank voor de extra opheldering! Dan had ik het helemaal verkeerd begrepen :)
Dan lijkt mij 2 keer MPP op ieder 5 panelen in serie het handigst.
Dan zou het allemaal op een fase kunnen. Overigens ligt er 3 fase in huis dus dat zou ook altijd nog kunnen.

Nog even terugkomende op mijn eerste post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56069927
Micro's zijn dan helemaal niet interessant meer lijkt me.
Daar het maar een serie van 5 panelen per MPP is en er nagenoeg géén schaduwvorming is (behalve mogelijk door een wolkje) neem ik me denk ik onnodig extra kosten & risico's op de nek als ik toch Micro's er bij koop.
Het is altijd balen als dan één paneel stuk gaat, maar dan hebben er maar 4 anderen last van en geen 9 anderen.
Dan kan ik het altijd nog uitstellen om op een goed moment te fixen.
Kapot paneel is kans van 1 op 100000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
diefightdie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Met tien panelen valt dat prijskaartje redelijk mee. Ben je er voor de micro's en de Envoy wel voor ca 1500. Maar wat ik zei, misschien kun je een goedkopere stringomvormer vinden die er goed bij past.
Stel dat ik alleen schaduw van wolken had zoals jij had ik vrijwel zeker gekozen voor een goedkopere setup met 2 strings, geen optimizers. Alleen op mijn dak waren wel degelijk een aantal obstakels waar ik omheen moest. Dan zou je richting tien optimizers gaan. En dan wordt het gat naar een volledige micro based setup al kleiner. Maar er was nog een ander aspect dat ik belangrijk vind en dat is veiligheid. En het is voor mij de eerste keer dat ik installeer dus dat speelde ook mee. En ik kon een mooie prijs krijgen.
Daar had ik dus meer dan 20 panelen QCells voor.. en mijn budget is niet oneindig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:21:
[...]

Kapot paneel is kans van 1 op 100000
Waar vind ik die statistieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Teleluvr schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:12:
[...]

Waar vind ik die statistieken?
Waar je alles kunt vinden, bij google hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:37:
[...]

Waar je alles kunt vinden, bij google hi
Dat dacht ik al... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Op dit moment ben ik een schuur aan het bouwen, de schuur heeft op het zuiden een dakoppervlakte van 46m2. Nu gaan ze binnenkort de bestrating leggen en vooraf leg ik alvast een grondkabel van huis naar schuur. De afstand van huis naar schuur is ongeveer 50 meter. In de toekomst wil ik dus zonnepanelen laten leggen op het dak maar graag wil ik dan nu alvast de goede bekabeling leggen. Voorkeur is omvormer ook in de schuur. Wat kan ik het beste neerleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

rewind. schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:47:
Op dit moment ben ik een schuur aan het bouwen, de schuur heeft op het zuiden een dakoppervlakte van 46m2. Nu gaan ze binnenkort de bestrating leggen en vooraf leg ik alvast een grondkabel van huis naar schuur. De afstand van huis naar schuur is ongeveer 50 meter. In de toekomst wil ik dus zonnepanelen laten leggen op het dak maar graag wil ik dan nu alvast de goede bekabeling leggen. Voorkeur is omvormer ook in de schuur. Wat kan ik het beste neerleggen?
Als je uitgaat van 46 m2 en 200 Wp / m2 (330Wp/1,65m2) dan kom je op zo'n 10kW, dat zou al door een 4x2,5mm+as moeten kunnen (ervan uitgaande dat je 3 fasen hebt) , maar ik zou toch minimaal een slag zwaarder kiezen, 4x4+As (aardscherm en litze), of zelfs 4x6mm2 +as, dan is de spanningsval (is ook verliezen) ook wat kleiner, en mocht dan lokaal de spanning op het net wat stijgen omdat meer mensen in de buurt PV plaatsen dan valt je omvormer niet zo snel uit a.g.v. te hoge netspanning bij de omvormer. (de netspanning neemt toe richting de omvormer)
Wellicht is het slim om een of twee mantelbuizen te plaatsen, dan kan door de ene data heen, en door de andere een AC kabel. (2 kabels door een buis over die afstand gaat niet lukken dan trek je de datakabel stuk / vast)
Die mantelbuis kost niet verschrikkelijk veel maar je kan er dan altijd nog een andere kabel in leggen.
En volgens mij mag je in de geschikte mantelbuis ook gewoon een 5x2,5 / 5x4mm leggen welke goedkoper is dan een 4x ..mm2 + as.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2018 21:23 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
Oke dank voor de info! Dus als ik https://www.elektramat.nl...ondkabel-4x4-per-1-meter/ kabel neerleg en er een mantelbuis naast leg zoals https://www.elektramat.nl...koppelstuk-diameter-40mm/ dan ben ik er wel? Of doelde je op 2 mantelbuizen waardoor je in de ene mantelbuis een goedkopere buitenkabel in kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

rewind. schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:47:
Oke dank voor de info! Dus als ik https://www.elektramat.nl...ondkabel-4x4-per-1-meter/ kabel neerleg en er een mantelbuis naast leg zoals https://www.elektramat.nl...koppelstuk-diameter-40mm/ dan ben ik er wel? Of doelde je op 2 mantelbuizen waardoor je in de ene mantelbuis een goedkopere buitenkabel in kan?
Je kan kiezen, een goedkopere 5x4mm2 door een mantelbuis, waardoor je er ooit nog een andere in zou kunnen trekken i.p.v de 5x4mm2, of die aardschermkabel. En dan los daarnaast sowieso een mantelbuis voor data, gezien het voor Wifi waarschijnlijk wat ver is, en een netwerkpuntje daar altijd fijn is.
En ik zou er ook meteen een stuk tyleen in leggen, kost weinig de meter, en wil je daar ooit water, ligt ie er ook, maar dat heeft weer niks met PV te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
tyleen komt er zeker bij in inderdaad, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt je elektriciteit en data ook gewoon door tyleen trekken, leg je gewoon 2 x tyleen neer dan kun je alle kanten op.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Daar doen we het dus voor met ZW én NO. Ondanks het klote weer van vandaag toch voor een normale werkdag 1000W overschot. *O* Het beetje zon rond 10:30 heeft juist NO een mooie boost gegeven.

De laatste vergelijkbare dag was 22 juni en toen kwam ik 1500W tekort.

Nog zonder WP pomp, dus die gaat dan alsnog roet in het eten gooien. Maar dat mag die van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:12:
Daar doen we het dus voor met ZW én NO. Ondanks het klote weer van vandaag toch voor een normale werkdag 1000W overschot. *O* Het beetje zon rond 10:30 heeft juist NO een mooie boost gegeven.

De laatste vergelijkbare dag was 22 juni en toen kwam ik 1500W tekort.

Nog zonder WP pomp, dus die gaat dan alsnog roet in het eten gooien. Maar dat mag die van me.
Haha fijn dat je zo enthousiast bent, maar wij wisten dat al hoor, op donkere dagen doen alle panelen net zo veel, al hangen ze op zijn kop en onder een boom.

Wat zou op donkere dagen het meeste rendement hebben, voor 7000 euro een accu met 1000 euro afschrijving per jaar.
Of voor 7000 euro extra panelen hangen.
Wat denk jij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
Hoe doet SolarEdge of Tigo het met panelen die grotendeels in de schaduw liggen?

Ik heb nu 2 rijen panelen panelen met micro omvormers (enecsys). Ik zit er aan te denken een 3e rij bij te leggen en de enecsys omvormers te vervangen door Solar Edge of Tigo optimizers (+ stringomvormer).

Alleen de bovenste rij panelen ligt midden in de winter in de zon. Hoe doen de Optimizers het als slechts 4 panelen van de string in de zon liggen en 8 volledig in schaduw? Gaat dat goed werken?

Alternatief is weer micro omvormers zoals Enphase of APS

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Haha fijn dat je zo enthousiast bent, maar wij wisten dat al hoor
Ok, ik zal stoppen met dingen roepen die al eens gezegd zijn ;)

Het beamen van noord kan niet vaak genoeg gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:05:
Hoe doet SolarEdge of Tigo het met panelen die grotendeels in de schaduw liggen?

Ik heb nu 2 rijen panelen panelen met micro omvormers (enecsys). Ik zit er aan te denken een 3e rij bij te leggen en de enecsys omvormers te vervangen door Solar Edge of Tigo optimizers (+ stringomvormer).

Alleen de bovenste rij panelen ligt midden in de winter in de zon. Hoe doen de Optimizers het als slechts 4 panelen van de string in de zon liggen en 8 volledig in schaduw? Gaat dat goed werken?

Met solar edge kan het fout gaan dat er te weinig spanning over blijft voor de omvormer, maar dan heb je eigenlijk te weinig panelen.

Met tigo blijft alles werken, mogelijk krijg je te weinig spanning voor de mpp. Maar dan is de verhouding tussen panelen en omvormer eigenlijk niet goed.

Extra micro bij plaatsen werkt altijd uitstekend natuurlijk, misschien ook wel goedkoopste ipv alles vervangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Je hebt met P404 optimizers er minimaal 6 nodig die aan gaan/inschakelen. Nu in de zomer is dat al rond 06:15 bij veel installaties.Een P404 kan boosten tot 80 volt dat helpt om op de 350volt te komen welke nodig is.

Als jij nu al weet dat jouw micro-omvomers gewoon starten in de schaduw, lees; je paneel geeft spanning af waardoor e.a. op kan starten dan gaat dat net zo goed werken met SE.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 10-08-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Nou t stof is eraf hier :)

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 10-08-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Aangezien ik van de cijfertjes ben is het voor mij wel leuk om te zien dat de opbrengst tot nu toe mijn verbruik van januari tot nu afgedekt hebben :D

Ik reken altijd uit wat te tot nu toe verbruikt hebben en meestal kom ik na de zomer uit tot de stand van Maart.

Nu zag ik dat we terug zijn tot december ;)

Ben benieuwd hoever we nog teruglopen we hebben natuurlijk een paar top weken gehad B-)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
CurlyMo schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:05:
[...]

Ok, ik zal stoppen met dingen roepen die al eens gezegd zijn ;)

Het beamen van noord kan niet vaak genoeg gebeuren.
Word! Want ik was als beginnende PV enthousiast daar niet van op de hoogte, maar...

in welke mate is een NO/NW opstelling nog rendabel? Ik zal het anders stellen: wat mag een (in mijn geval NW) opstelling maximaal kosten qua EUR/Wp? Acceptabel, duur, goedkoop, wat zijn zo de ranges.

Ik heb namelijk wel nog de oppervlakte, en sinds ik wat lessen van @migjes en @AUijtdehaag heb gehad over dimensioneren zie ik het wel zitten om wat cheapere panelen op NW te leggen, dan wordt het wel een stevige installatie met 36 panelen op een 4kW omvormer waarbij er al 12x290Wp op ZO en 12x290Wp op ZW zitten :7 . Ja ik ben wel fan. Het is dat mijn tuinhuis/garage qua dakoppervlakte per vlak telkens redelijk klein is of ik koppelde die ook nog op de omvormer maar dat gaat niet goed qua Vmpp.

Hopelijk valt tegen dan het prosumententarief weg en zitten we met een capaciteitstarief en dan maakt het helemaal niets uit.

Blijft wel zonde dat de Belgische overheid bij de begindagen van PV in de EPB berekening een dakvlak wat noordelijk is georiënteerd nooit heeft geaccepteerd... Als je dat nu terugkijkt hadden ze bij ieder huis al wat meer W/O moeten stimuleren en aanvullend met Zuid en Noord. Als je hier soms kijkt hoe hoog de voltages oplopen tussen 11:30 en 14:30 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

De vraag die je je zelf zou kunnen stellen, wat denk je te kunnen winnen met al die toeters en bellen
om je winter opbrengst te "redden" de meeste hier weten al dat je de panelen in de winter
er net zo goed af kun gooien ( uitgezonderd de steile hoek installaties ) omdat je met één goede
dag in het voorjaar al vaak bijna de gehele opbrengst van bv december kunt halen en met een
paar meer van die dagen alle drie de winter maanden te kijk zet. :Y

Hier de plaatjes :

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot863.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot864.jpg

Dus ja, gewoon doorgaan met micro omvormers zoals Enphase of APS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
HyperBart schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:35:
[...]
Hopelijk valt tegen dan het prosumententarief weg en zitten we met een capaciteitstarief en dan maakt het helemaal niets uit.

Blijft wel zonde dat de Belgische overheid bij de begindagen van PV in de EPB berekening een dakvlak wat noordelijk is georiënteerd nooit heeft geaccepteerd... Als je dat nu terugkijkt hadden ze bij ieder huis al wat meer W/O moeten stimuleren en aanvullend met Zuid en Noord. Als je hier soms kijkt hoe hoog de voltages oplopen tussen 11:30 en 14:30 8)7
@Cronimet
zie je wat hyperbart hier zegt.
ook regels in BE kunnen nog veranderen, hou daar rekening mee.

ik zelf volg de zuider-buurtje hun politiek niet.
ik word al moe genoeg van de NL politiek, waar we eerst minister k(r)amp hadden hebben we nu minister (k)wiebus >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
Ook leuk nieuws (vind het zelf spijtig dat ze er nu pas zijn):

SMA heeft de nieuwe tri-fase omvormers gelanceerd. Zien er nu hetzelfde uit als de SB 3/3.6/4/5 in mono uitgezonderd de blauwe afdekkap natuurlijk maar wat leuker is, is dat die trifase omvormers nu ook beginnen vanaf de 3kW lijn. Ik had graag een trifase gehad maar dat duwde me onmiddellijk naar een 5kW omvormer en dat was niet te verantwoorden in prosumententarief.

Voor @migjes en @Cronimet hier nog wat beleidsplannen omtrent het capaciteitstarief:

https://www.vreg.be/sites...dsplatform_7_mei_2018.pdf
https://www.vreg.be/sites..._seminarie_24_06_2016.pdf

Nogmaals, ik heb echt niks met SMA, vind het alleen prima materiaal :) .
SMA Highlights at Intersolar 2018
More power for residential PV systems

The SMA Power+ Solution ensures that PV system operators always benefit from maximum solar power yields – for example with the new Sunny Tripower 3.0-6.0. Sunny Tripower 3.0-6.0 is the smallest three-phase inverter offered by SMA and weighs just 17 kg. The SMA Smart Connected service integrated in the inverter automatically notifies operators whenever a fault occurs, allowing problems to be fixed more quickly and easily than ever before. If certain modules in a PV system are slightly shaded, the TS4-R smart module technology provides additional support. The optimizers are installed only on the affected modules. The communication required for this is already integrated in the new Sunny Tripower 3.0-6.0.

[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 10-08-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@HyperBart Ik heb mijn eigen live grafiek op http://pv.pilight.nl staan. Daar kan je dus zelf beoordelen of je het waard vind. Ik heb een installatie van € 0,98 de Wp. Eigen verbruik is gestegen van 35% naar 50%. Je ziet op zo'n dag als vandaag dat NO echt heerlijk mee blijft doen met ZW.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 10-08-2018 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

Ik ben op zoek naar advies m.b.t. omvormer/optimzer/optitrac etc.

Voor 12 zonnepanelen van ±320Wp op plat garagedak vrijwel op het zuiden komt in de middag langzaam schaduw te staan.

Wat is op dit moment de beste keuze/optie?
SE met optimizers of toch micro-omvormer (Emphase?) ?
Ik zag SMA met Optitrac, maar nu komt SMA ook weer met optimizers.
(Terwijl ze bij optitrac zeiden dat je geen optimizers nodig hebt...)

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:41:

Voor 12 zonnepanelen van ±320Wp op plat garagedak vrijwel op het zuiden komt in de middag langzaam schaduw te staan.

Ik zou voor een simpele string omvormer gaan i.c.m. met Tigo DUO's. Die dingen kosten € 37,50,- per paneel. Voornamelijk om de grote hoeveelheid schaduw. Of kijken of je nog ergens aan Solar Frontier kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

platdak dus een vrij platte hoek(7 tot 15 gaden?).
dan is het geen probleem om zuid te vergeten en draai ze naar oost.
dan beginnen ze wat vroeger en hebben ze geen last van de late schaduw.
nog dat je optitrack/optimizers of iets anders nodig hebt en het gewoon af kan met een goedkope string omvormer.

12x geeft trouwens lekker veel Vmpp rond de 350V.
de panelen hebben ook nog diodes en die lossen ook schaduw voor je op zolang je genoeg Vmpp hebt. ;)

(dus gewoon een omnik/goodwe/hosola, of als je de premium wil betalen een SMA.
1 mpp is genoeg, heeft hij er 2 dan die 2 samen knopen tot 1.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

@CurlyMo @migjes
Het platdak valt in de middag in de schaduw van het woonhuis. Er valt dus altijd in de middag van de ene kant naar de andere kant over het dak.

Ik zat aan 4 rijen van 3 panelen op zuid georienteerd onder een hoek van 30 graden.
Een oost/west orientatie heb ik ook nog overwogen om de piek over zuid af te vlakken, maar door schaduwval in de middag wordt het verlies op jaa basis waarschijnlijk te groot.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:16:
@CurlyMo @migjes
Het platdak valt in de middag in de schaduw van het woonhuis. Er valt dus altijd in de middag van de ene kant naar de andere kant over het dak.

Ik zat aan 4 rijen van 3 panelen op zuid georienteerd onder een hoek van 30 graden.
Een oost/west orientatie heb ik ook nog overwogen om de piek over zuid af te vlakken, maar door schaduwval in de middag wordt het verlies op jaa basis waarschijnlijk te groot.
Kan je een luchtfoto plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:16:
@CurlyMo @migjes

op zo een lage plek in een woonwijk en dan 30 graden?
zou eerder kiezen voor 15 graden?

grote hoek geeft meer opbrengst richting de wintermaanden, maar dan word de schaduw nog erger met de lage zon. dus dat lijkt mij vrij zinloos.

check even deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
10 graden richting oost(niet oost-west ;) ) geeft nog een 86%. (een beetje minder want er blijft ook iets van schaduw)
30 graden zuid met 25% schaduw geeft nog steeds maar 75%
schaduw blijft schaduw, optimizer of niet. ;)
optimizers lossen alleen het oprollen van de schaduw op.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-08-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Op verzoek.
Over oost en west is er geen schaduw in zomer/winter vanwege een plein.

In de winter komt de zon sneller voor de woningen te staan dan waardoor er dus sneller schaduw is. (±15:00)
In de zomer is dit rond 18:00, in de zomer duurt het tot twee uur lang voordat het hele dak in de schaduw ligt. Vandaar toch iets van wens van optimizers of micro omvormer. Dakkapel van buren heeft ook afhankelijk stand van de zon/seizoen ook deels invloed.

Platdak van garage is omcirkeld:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/f65Oy9/image.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Helhond
Als je schaduw hebt op ALLE panelen, heb je ook niks aan optimizers...
Gewoon een sma weghangen dus.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:41:
@Helhond
Als je schaduw hebt op ALLE panelen, heb je ook niks aan optimizers...
Gewoon een sma weghangen dus.
Dat is dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:42:
[...]

Probeer het eerst zonder, tigo is er snel zat onder geklikt indien nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:42:
[...]

En 24 van deze op oost/west? 6 rijen van 4 panelen op minimaal 20 graden helling (zonnekompas bevestiging, tegen elkaar aan) 1590 x 1053
Dat is toch 7920 Wp....wat je kwijt kan op je platdak.
En ietsjes meer Wp dan je zuid georienteerd dak met 12 panelen van 320 Wp...

Of vind je dat te duur?
https://www.solar-bouwmar...-n330wp-back-contact.html

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

@AUijtdehaag Ik wou dat ik dat kon, 4(x1,65) panelen breed komt niet uit. (helaas ook niet 3x2,1 = steek oost/west)
Een 5de rij zou eventueel nog een optie zijn, echter dan komt ik wel heel erg dicht op de erfgrensscheiding, en dat wordt mij dan ook waarschijnlijk niet in dank afgenomen. Onderling de rijen dichter op elkaar zou kunnen maar dan krijg je weer schaduw onderling bij laagstaande zon.

Legplan voor twaalf stuks:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iDDFMK/image.png

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 10-08-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Helhond
Ik bedoel oost/west.
Van beneden naar boven 4 panelen in landscape. 1590 * 4 = 6360.
Gezien dat tussen de schuren valt, heb je niets te maken met het boven uit steken...
En in de breedte 6 rijen.
Dus 6x 1053 = 5960 op 20 graden helling (driehoekberekenen.be)
Daar steekt ook niks boven de rand uit vanwege /\ /\ /\ /\

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2018 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
€ / Wp is inderdaad vrij hoog.

Dit is een stuk goedkoper en gaat net passen (1950 x 1000)
https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Ik kom niet uit met 3 rijen x 2,1 meter (steek) over de breedte.
(Beschikbaar breedte = 5,98 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:54:
Ik kom niet uit met 3 rijen x 2,1 meter (steek) over de breedte.
(Beschikbaar breedte = 5,98 meter)
Ga je ze plat leggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Ik ging uit van deze steek:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/094720/files/181479050/flatfix-flatfix-fusion-plat-dak-oost-west.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat @AUijtdehaag zegt. Maak het legplan waarbij je rekening houdt met de hellingshoek. Daarmee is de breedte dus niet meer 950, maar afhankelijk van je hoek minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik gaf het al aan: zonnekompas (utrecht) bevestiging
https://www.mupload.nl/img/omah1c4g7.jpg
https://www.mupload.nl/img/g86w1oc12joib.jpg
Dan bepaal je zelf de hoek.

Maar wellicht zijn de 2x 1mtr phono solars betaalbaarder inderdaad (of csun https://www.sun-solar.nl/...n-e229-incl-btw-sunsolar/) en kun je nog een keer op je dak klimmen en lopen....

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Dat is wel interessant, kan je die Zonnekompas bevestiging ook voor de DIY verkrijgbaar?

Misschien een stomme vraag, maar stel er is een probleem met een paneel dat in het midden ligt, hoe kom je er dan nog bij?

Misschien is 6x4 panelen net iets teveel van het goede.
Maar 6x3 panelen met 350 watt (1950 x 1000) uit de link van @CurlyMo is ook nog een interessante opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:12:
Misschien een stomme vraag, maar stel er is een probleem met een paneel dat in het midden ligt, hoe kom je er dan nog bij?
En dat gebeurt hoe vaak? Hoeveel rekening houd je ermee dat er een dakpan op het midden van je dak opeens kapot gaat? Ik helemaal niet. Als het gebeurd zal het me wat moeite kosten om erbij te komen, maar om er nu rekening mee te houden is overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Helhond
Waag er maandag een belletje aan?
http://www.zonnekompas.nl/contact/
Ik heb zo al 2 systemen gelegd (een jaar geleden, en DIY)

6 rijen van 3 x 350 /355 wp op oost/west is prima op een SMA 5.0
2 stringen van 9 * 38 = 342 Vmpp
Je kan de 2 stringen apart loggen via sbfspot of modbus tcp/ip (node-red)
(heb je 1 of 3-fase in huis ?)

Edit: deze zijn nog goedkoper
https://natec.nl/producten/canadian-solar-330-wp/
Maar lastig verkrijgbaar

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Het biedt inderdaad mogelijkheden.
We krijgen nog 3 fase in huis.

Ik zit alleen nog met die schaduw in mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dakdoorvoer is gemaakt, panelen liggen op zijn plek, de eerste kWh’s stromen al binnen...

Wij hebben nu 1620wp zuid 10 graden, 2840wp oost 45 graden, 2840 oost 10 graden. Totaal 7300wp.

Alles klaar en dan kijk je even rond... Een schuin dak met 8 panelen (2m) in portrait. Schuin dak is 3m hoog. En wat denk je dan? Daaronder kunnen misschien ook nog wel 5 panelen in landscape. :+

Of het dakje van stadsverwarmingverdeelstation, daar passen rustig 10 panelen. Of de daken van beide buren, en de overburen... Helemaal leeg..

Ik weet het na vanavond zeker: ik ga op zoek naar een ander project voordat dit uit de hand loopt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
GioStyle schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:38:
Ik weet het na vanavond zeker: ik ga op zoek naar een ander project voordat dit uit de hand loopt. :+
Je gaat inderdaad nooit meer hetzelfde naar blote dakpannen kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Helhond schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:36:
Het biedt inderdaad mogelijkheden.
We krijgen nog 3 fase in huis.

Ik zit alleen nog met die schaduw in mijn hoofd.
Puur kijkend naar de functionaliteit is dan de Panasonic hit (=96 cell) een betere keuze icm 3-fase

12 x 57 Vmpp = 684 Vmpp. (x2) Dat is hoog genoeg voor optitrac goed te laten werken en past op een 3-fase omvormer.
https://www.mg-solar-shop...ipower-STP-6000TL-20.html

Je moet niet te bang zijn van schaduw....
Binnen een half uur zijn al je panelen bedekt (verwacht ik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ik vond dit wel een eye-opener:
https://www.futech.be/nl/...ers-dan-power-optimizers/
Uit dat onderzoek blijkt dat zelfs in de gebruikte case met een dakkapel die schaduw geeft, de optimizers het niet beter doen dan een string omvormer met Optitrack technieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Er staat wel bij dat ze meer dan 3 diodes gebruiken, lieftst 1 per cell.
Die panelen zijn er eigenlijk niet, enkel Sunpower komt in de buurt door de werking van de maxeon cel (volgens hun eigen reclame) - maar ze hebben wel diodes..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat @jacovn inderdaad zegt. Met de huidige standaard panelen scoren power-optimizers beter. Dat is ook wat ik in de praktijk zie. Het zou natuurlijk mooi zijn als we meer inzetten op flexibelere panelen voor in de schaduw oftewel meer bpd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Harrie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:56:
[...]

Ik vond dit wel een eye-opener:
https://www.futech.be/nl/...ers-dan-power-optimizers/
Uit dat onderzoek blijkt dat zelfs in het gebruikte geval met een dakkapel die schaduw geeft, de optimizers het niet beter doen dan een string omvormer met Optitrack technieken.
Die power dingen zijn in het verhaal van solar edge en dat is bekend dat die verlies geven.
Maar reguliere optimisers niet

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y