Ik kan zo even niet bedenken waar PVOutput de inverter size voor gebruikt, @Zuluman heeft de max van 1 M250 opgegeven zo te zien.
mebrein schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:24:
@Rouske Klopt! Vandaag heb ik op 16 panelen al geproduceerd. Net zijn de laatste 8 bijgeplaatst.
Misschien moet ik inverter size bijstellen. Alleen weet ik niet wat ik met de micro's van Enphase moet instellen... Ik heb 6000 genomen. Misschien de max van de micro's bij elkaar optellen?
je moet het aantal inverters invullen bij edit system en de max opbrengst per inverter. in mijn geval 258w.Rouske schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:29:
Ik kan zo even niet bedenken waar PVOutput de inverter size voor gebruikt, @Zuluman heeft de max van 1 M250 opgegeven zo te zien.
edit: ik lees nu dat je in die regel het totaal van alle inverters moet invullen. Ik heb t gewijzigd. Dus 12x258w.
[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 07-08-2018 00:02 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik zie maar één paneel? Die andere zijn mooie rijtjes met hetzelfde vermogen.mebrein schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:11:
Hier is leuk te zien waar de schaduw zit. Toch nog een stuk meer dan ik in eerste instantie dacht...
[afbeelding]
Oh ik zie het al, dat is je opstaande dak rand. Misschien had je de dakje andersom moeten zetten?
[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 07-08-2018 09:38 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is dit voor app, van de microomvormers denk ik?mebrein schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:11:
Hier is leuk te zien waar de schaduw zit. Toch nog een stuk meer dan ik in eerste instantie dacht...
[afbeelding]
Die schaduw verdwijnt die nog in augustus of staat de zon al te laag? Heb je een publieke url om te volgen?
[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 07-08-2018 09:51 ]
Heeft iemand ervaring met een situatie waarbij bedrijf A de panelen heeft geleverd en geplaatst (alles dus verzorgd), maar dat je uiteindelijk zo ontevreden was, dat je in de toekomst geen zaken meer zou willen doen met hun.
Ik overweeg nl wat meer panelen op het dak te laten plaatsen (ga ik niet doen met een slechte rug), maar ik wil bedrijf A dus niet meer over de vloer. Ik heb echter wel garantie (10jaar) op het geleverde werk. Als ik een ander bedrijf de uitbreiding zou laten doen, verwacht ik dat de garantie bij bedrijf A deels zal vervallen (niet op de hardware want ik neem aan dat dat gewoon via (in dit geval) SolarEdge blijft bestaan) maar dat zij zullen aangeven dat iemand anders aan de opstelling heeft gezeten en dat bedrijf A dus niet meer verantwoordelijk wil zijn als er (later) storingen zijn.
Ik overweeg nl wat meer panelen op het dak te laten plaatsen (ga ik niet doen met een slechte rug), maar ik wil bedrijf A dus niet meer over de vloer. Ik heb echter wel garantie (10jaar) op het geleverde werk. Als ik een ander bedrijf de uitbreiding zou laten doen, verwacht ik dat de garantie bij bedrijf A deels zal vervallen (niet op de hardware want ik neem aan dat dat gewoon via (in dit geval) SolarEdge blijft bestaan) maar dat zij zullen aangeven dat iemand anders aan de opstelling heeft gezeten en dat bedrijf A dus niet meer verantwoordelijk wil zijn als er (later) storingen zijn.
Die app is voor de micro's van Enphase. En de schaduw is van een balk die voor het huis loopt. Die zal zo verdwijnen. (Balk is een verhaal apart, breek me de ... niet openstormfly schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:42:
[...]
Wat is dit voor app, van de microomvormers denk ik?
Die schaduw verdwijnt die nog in augustus of staat de zon al te laag? Heb je een publieke url om te volgen?
Ik zie trouwens net dat de systemen van Enphase eruit liggen ('This website is under heavy load'). Gelukkig heb ik mijn logger (grafana en node-red) lokaal draaien zodat ik zelf alles goed kan volgen.
De url is : https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=60817
Dan zullen zij causaliteit moeten kunnen aantonen. Als jij 20 panelen hebt + omvormer van partij A en 10 panelen van partij B is met SE prima te achterhalen welke panelen defect zijn om bij de juiste partij garantie claimen. Als de omvormer kapot gaat dan moet partij A maar bewijzen dat dat aan de panelen van partij B lag. Als panelen van partij B in de fik vliegen en om een of andere reden daardoor ook je omvormer kapot gaat, dan moet partij B ook je omvormer vervangen, want dan is er een duidelijke causaliteit aan te wijzen.Tallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:32:
Als ik een ander bedrijf de uitbreiding zou laten doen, verwacht ik dat de garantie bij bedrijf A deels zal vervallen (niet op de hardware want ik neem aan dat dat gewoon via (in dit geval) SolarEdge blijft bestaan) maar dat zij zullen aangeven dat iemand anders aan de opstelling heeft gezeten en dat bedrijf A dus niet meer verantwoordelijk wil zijn als er (later) storingen zijn.
Mijn installateur doet gelukkig niet moeilijk. Die weet dat ik optimizers heb toegevoegd en vind dat totaal geen punt.
Dit lijkt me overigens een geschiktere vraag voor het shopping forum aangezien het over juridische kwesties gaat.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Het idee is dat de zon er omheendraait, en die rand gaat zo vol in de zon.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:29:
[...]
Ik zie maar één paneel? Die andere zijn mooie rijtjes met hetzelfde vermogen.
Oh ik zie het al, dat is je opstaande dak rand. Misschien had je de dakje andersom moeten zetten?
Merci! Ik zal het nog eens overwegen en als ik laat uitbreiden, zal ik met de nieuwe installateur ook dit bespreken.
Wel een topic gerelateerde vraag: hoeveel kan een SE3000H maximaal aan qua vermogen uit de panelen? Dak ligt op zuid met 40graden hellingshoek. Ivm schaduw van dak van de buren (dat haaks op mijn dak staat) heb ik uiteraard de optimizers destijds erbij genomen. De nieuwe extra panelen zouden hier geen last van mogen hebben (geen schaduw).
Er hangen nu 12x280wp aan. Hoeveel zou er nog max bijkunnen? En moeten het dezelfde panelen zijn die ik nu heb?
Wel een topic gerelateerde vraag: hoeveel kan een SE3000H maximaal aan qua vermogen uit de panelen? Dak ligt op zuid met 40graden hellingshoek. Ivm schaduw van dak van de buren (dat haaks op mijn dak staat) heb ik uiteraard de optimizers destijds erbij genomen. De nieuwe extra panelen zouden hier geen last van mogen hebben (geen schaduw).
Er hangen nu 12x280wp aan. Hoeveel zou er nog max bijkunnen? En moeten het dezelfde panelen zijn die ik nu heb?
Maar je zult ze wel optimizers moeten geven, want SE.Tallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:56: De nieuwe extra panelen zouden hier geen last van mogen hebben (geen schaduw).
Nee, want je hebt optimizers.En moeten het dezelfde panelen zijn die ik nu heb?
Uit mijn hoofd 130 procent van het omvormer vermogen, dus in jou geval 3900 wp anders heen garantie meer van se.Tallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:56:
Merci! Ik zal het nog eens overwegen en als ik laat uitbreiden, zal ik met de nieuwe installateur ook dit bespreken.
Nee hoeven niet dezelfde panelen te zijn want je hebt optimiser per paneel tenslotte. Je moet wel kijken welke types optimiser te mixen zijn. Maar dit kan je nieuwe leverancier je piekfijn vertellen.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 155% voor HD-WaveTallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:56:
De max voor een SE3000H staat in de datasheet en dat is 4650Wp.
Mogen andere panelen zijn, maar of dat een beetje smoelt vraag ik me af als dat op hetzelfde dakvlak is.
Optimizers uit dezelfde serie gebruiken, zie datasheet optimizers.
[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 07-08-2018 11:08 ]
Wel raar, je metselt alles dicht naar firma A maar voor garantie moeten / mogen ze nog wel binnen komenTallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:32:
Heeft iemand ervaring met een situatie waarbij bedrijf A de panelen heeft geleverd en geplaatst (alles dus verzorgd), maar dat je uiteindelijk zo ontevreden was, dat je in de toekomst geen zaken meer zou willen doen met hun.
het dak op cq je omvormer vervangen.
Wees een kerel en vraag eerst A of ze die uitbreiding willen doen en of ze het dan anders willen doen
dan de vorige keer, kan ook zijn dat het wat dan ook probleem is ontstaan door jou eigen hersenspinsels
is trouwens niet hatelijk of kwetsend bedoeld maar is om even de angel uit het conflict te halen.
gaat bij mij toch iets mis denk ik. In de log vind ik het volgende:
CMDOUT (/bin/sh: python3: command not found)
Ik ben het met je eens dat het goed om met ze in gesprek te gaan, maar qua garantie is er niks raars aan.PClop schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:13:
[...]
Wel raar, je metselt alles dicht naar firma A maar voor garantie moeten / mogen ze nog wel binnen komen
Misschien even apart topic openen, want anders wordt het hier een linux / python helpdesk.Waterkoker schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:14:
[...]
ik denk dank je even python3 moet installerenWaterkoker schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:14:
[...]
Niet zo raar hoor! Lees dit maar even, dan snap je het denk ik wel. Ik heb wel vertrouwen in de jongens die het dak op gaan, maar de organisatie erachter niet. En garantie is iets waar je hoe dan ook recht op hebt (en als ik de keuze zou hebben, zou ik zelfs dàt dan bij een andere partij beleggen).PClop schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:13:
[...]
Wel raar, je metselt alles dicht naar firma A maar voor garantie moeten / mogen ze nog wel binnen komen
Wees een kerel en vraag eerst A of ze die uitbreiding willen doen en of ze het dan anders willen doen
dan de vorige keer, kan ook zijn dat het wat dan ook probleem is ontstaan door jou eigen hersenspinsels
is trouwens niet hatelijk of kwetsend bedoeld maar is om even de angel uit het conflict te halen.
Ik heb sinds 31 Augustus ook eindelijk mijn zonnepanelen gekregen. Bij mij zijn het 12x 300WP BenQ panelen geworden met een SolarEdge SE3000H Wave omvormer totaal 3600WP. Pal zuid 35graden. Ben er tot nu toe zeer tevreden mee. Heb gemiddeld iederedag rond de 22 a 23KwH opgewerkt.
Maar nu mijn vraag. In het menu van de SolarEdge SE3000H zie staan dat de limit staat op 3,2Kwh. Betekend dit dat de omvormer nooit meer mag leveren? Het limit heeft de omvormer ook al gehaald meteen de eerste dag van montage. Maar ik heb meer liggen aan WP vermogen dus zou ik graag ook het maximaal eruit willen halen. Hebben mensen hier meer ervaringen mee hoe dit precies zit?
Ik weet ook niet wat standaard temperaturen zijn maar de SolarEdge SE3000H begint met 30 graden en haalt gedurende de dag 62graden. Zijn dit normale temps voor dit type omvormer. Heb als test een 92mm pc fan gebruikt waardoor binnen 20 minuten alles ruim onder de 55graden blijft. Maar kon op dat moment niet zien dat er meer of minder opgewekt werd. Heb in de handleiding staan dat bij 60graden omgevings temperatuur degrading zou gaan ontstaan. Bij mij op zolder was het op dat moment 32graden.
Groetjes,
Jos
Maar nu mijn vraag. In het menu van de SolarEdge SE3000H zie staan dat de limit staat op 3,2Kwh. Betekend dit dat de omvormer nooit meer mag leveren? Het limit heeft de omvormer ook al gehaald meteen de eerste dag van montage. Maar ik heb meer liggen aan WP vermogen dus zou ik graag ook het maximaal eruit willen halen. Hebben mensen hier meer ervaringen mee hoe dit precies zit?
Ik weet ook niet wat standaard temperaturen zijn maar de SolarEdge SE3000H begint met 30 graden en haalt gedurende de dag 62graden. Zijn dit normale temps voor dit type omvormer. Heb als test een 92mm pc fan gebruikt waardoor binnen 20 minuten alles ruim onder de 55graden blijft. Maar kon op dat moment niet zien dat er meer of minder opgewekt werd. Heb in de handleiding staan dat bij 60graden omgevings temperatuur degrading zou gaan ontstaan. Bij mij op zolder was het op dat moment 32graden.
Groetjes,
Jos
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Jeps de 3000H geeft maximaal 3KW op de AC uitgang, zal een afronding zijn naar 3.2.Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:15:
Maar nu mijn vraag. In het menu van de SolarEdge SE3000H zie staan dat de limit staat op 3,2Kwh. Betekend dit dat de omvormer nooit meer mag leveren? Het limit heeft de omvormer ook al gehaald meteen de eerste dag van montage. Maar ik heb meer liggen aan WP vermogen dus zou ik graag ook het maximaal
Groetjes,
Jos
Je mag er 4650 WP aan de DC zijde aan hangen, maar dat heeft alleen nut als je het op een andere windrichting plaatst want als je dat allemaal op zuid legt zal er ondanks een DC uitbreiding aan de AC zijde niet meer dan 3.2 uitkomen.
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf
Heb jij in de grafieken een platte "tafelberg", dat duidt vaak op het bereiken van aftopping (3.2).
[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 07-08-2018 15:36 ]
Dat Lees dit maar even Had ik toen ook gelezenTallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:53:
[...]
Niet zo raar hoor! Lees dit maar even, dan snap je het denk ik wel. Ik heb wel vertrouwen in de jongens die het dak op gaan, maar de organisatie erachter niet. En garantie is iets waar je hoe dan ook recht op hebt (en als ik de keuze zou hebben, zou ik zelfs dàt dan bij een andere partij beleggen).
maar was vergeten dat dat jou zaak was, dus laat maar
Alleen graag een feedback:
Op ons platdak willen wij zonnepanelen plaatsen.
We hebben in gedachte om 12 panelen te plaatsen in 4 rijen van 3 stuks in landscape, onder een hoek van 30 graden.
Gezien het het geschakelde garageboxen zijn moet ik wat ruimte houden rondom m.b.t. de buren en wordt het te krap om nog een 5e rij te plaatsen.
De panelen kunnen bijna op het zuiden georiënteerd worden. (17 graden verdraait t.o.v. het zuiden.)
Vanuit draait de zon achter de woning, en valt er vanaf de links naar rechts schaduw valt er langzaam op het dak. (s'zomers vanaf 18:00, s'winters vanaf 15:00) Hiervoor willen we dan ook optimizers gaan toepassen.
Omdat het dak oppervlak beperkt is willen we voor zo min mogelijk euro's natuurlijk zoveel mogelijk Wp.
Onze voorkeur gaat uit voor (full) black.
Opstelling:
- 12x Longi Solar LR6 300 WP Full Black
- 12x Solaredge P300 Power Optimizer
- Solaredge SE3000H
- Solaredge SE1000 WiFi Module
- 4x montageframe 3 panelen in landscape.
Echter nu kwam ik ook de QCells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc tegen.
Deze spreekt mij enorm aan, echter zou er dan voor de SE P370 optimizer gekozen moeten worden, echter lijkt deze niet goed te gaan met 120 "halve" cellen.
Ik heb een legplan gemaakt en ontvang graag jullie feedback/tips.
Op ons platdak willen wij zonnepanelen plaatsen.
We hebben in gedachte om 12 panelen te plaatsen in 4 rijen van 3 stuks in landscape, onder een hoek van 30 graden.
Gezien het het geschakelde garageboxen zijn moet ik wat ruimte houden rondom m.b.t. de buren en wordt het te krap om nog een 5e rij te plaatsen.
De panelen kunnen bijna op het zuiden georiënteerd worden. (17 graden verdraait t.o.v. het zuiden.)
Vanuit draait de zon achter de woning, en valt er vanaf de links naar rechts schaduw valt er langzaam op het dak. (s'zomers vanaf 18:00, s'winters vanaf 15:00) Hiervoor willen we dan ook optimizers gaan toepassen.
Omdat het dak oppervlak beperkt is willen we voor zo min mogelijk euro's natuurlijk zoveel mogelijk Wp.
Onze voorkeur gaat uit voor (full) black.
Opstelling:
- 12x Longi Solar LR6 300 WP Full Black
- 12x Solaredge P300 Power Optimizer
- Solaredge SE3000H
- Solaredge SE1000 WiFi Module
- 4x montageframe 3 panelen in landscape.
Echter nu kwam ik ook de QCells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc tegen.
Deze spreekt mij enorm aan, echter zou er dan voor de SE P370 optimizer gekozen moeten worden, echter lijkt deze niet goed te gaan met 120 "halve" cellen.
Ik heb een legplan gemaakt en ontvang graag jullie feedback/tips.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
@stormfly Bedankt voor je antwoord. Het verhaal dat er op een SE3000H 4650 WP aan DC zijde kan gehangen worden heb ik ook gelezen in de handleiding. Maar omdat op de omvormer staat in het menu power limit 3,2 Kwh. Ben ik bang dat hij vanaf dat moment niet hoger zal gaan. Terwijl ik op verschillende momenten op het scherm zag staan dat hij de max opwekte namelijk 3,2 Kwh. Daarom mijn vraag ook. hebben mensen met een SE3000H ook deze limit van power limit staan op 3,2 Kwh. Is het mogelijk standaard instelling misschien.
Qua temperatuur is het normaal dat de SE3000H tussen de 30graden en 62graden word?
In mijn grafiek van SolarEdge zie je een mooi een oplopende lijn en rond 14:00 een aflopende lijn. Ik zie daarbij geen platte (tafelberg) lijn maar netjes aflopend lijn.
Qua temperatuur is het normaal dat de SE3000H tussen de 30graden en 62graden word?
In mijn grafiek van SolarEdge zie je een mooi een oplopende lijn en rond 14:00 een aflopende lijn. Ik zie daarbij geen platte (tafelberg) lijn maar netjes aflopend lijn.
stormfly schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:32:
[...]
Jeps de 3000H geeft maximaal 3KW op de AC uitgang, zal een afronding zijn naar 3.2.
Je mag er 4650 WP aan de DC zijde aan hangen, maar dat heeft alleen nut als je het op een andere windrichting plaatst want als je dat allemaal op zuid legt zal er ondanks een DC uitbreiding aan de AC zijde niet meer dan 3.2 uitkomen.
https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf
Heb jij in de grafieken een platte "tafelberg", dat duidt vaak op het bereiken van aftopping (3.2).
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
De vraag is: waarom heeft de installateur je een te kleine omvormer aangeboden? In jouw geval zou ik de SE3680H gekozen hebben. Kan precies op 1 16A groep en dan heb je geen last van aftopping.Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:15:
Ik heb sinds 31 Augustus ook eindelijk mijn zonnepanelen gekregen. Bij mij zijn het 12x 300WP BenQ panelen geworden met een SolarEdge SE3000H Wave omvormer totaal 3600WP. Pal zuid 35graden.
Als het er pas een week hangt zou ik overwegen de installateur te vragen of hij nog omgeruild kan worden tegen een omvormer die beter bij je panelen/oriëntatie past.....
@ocaj Ik heb me laten vertellen dat je beter een omvormer kan nemen die iets onder gedimensioneerd is i.v.m. maximaal opbrengst toch bijna nooit zou halen. Daarom hebben ze bij mij de SE3000H Wave geinstalleerd op 3600WP vermogen panelen.
ocaj schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
[...]
De vraag is: waarom heeft de installateur je een te kleine omvormer aangeboden? In jouw geval zou ik de SE3680H gekozen hebben. Kan precies op 1 16A groep en dan heb je geen last van aftopping.
Als het er pas een week hangt zou ik overwegen de installateur te vragen of hij nog omgeruild kan worden tegen een omvormer die beter bij je panelen/oriëntatie past.....
Afhankelijk van of @Dolbyadt nog wil uitbreiden wel ja, maar met 3600Wp zie ik het probleem niet. Dat is met 85% 3060W.ocaj schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:29:
[...]
De vraag is: waarom heeft de installateur je een te kleine omvormer aangeboden? In jouw geval zou ik de SE3680H gekozen hebben. Kan precies op 1 16A groep en dan heb je geen last van aftopping.
Ja daar lag zijn loods vast mee vol, ben je mooi ingestonken. Als het nu spontaan twintig graden word komt er nog zomaar 300 watt bij, tel uit je winst, uh verlies.....Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:35:
@ocaj Ik heb me laten vertellen dat je beter een omvormer kan nemen die iets onder gedimensioneerd is i.v.m. maximaal opbrengst toch bijna nooit zou halen. Daarom hebben ze bij mij de SE3000H Wave geinstalleerd op 3600WP vermogen panelen.
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Onder "iets ondergedimensioneerd" zou ik een paar % verstaan, niet 20% zoals het hier het geval is. Bij 20% ondergedimensioneerd zou het eerder zijn "enorm ondergedimensioneerd"; zou je er dan ja tegen zeggen? Ik ben bang dat inderdaad die suggestie van een loods vol hier de leidende rol heeft gespeeld...Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:35:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 07-08-2018 16:48 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
@reneeke1970 Ik heb 8x verschillende offertes opgevraagd en alle 8x de installateurs hebben deze omvormer geadviseerd bij totaal 3600 WP zonnepanelen.
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:39:
[...]
Ja daar lag zijn loods vast mee vol, ben je mooi ingestonken. Als het nu spontaan twintig graden word komt er nog zomaar 300 watt bij, tel uit je winst, uh verlies.....
Misschien de meeste marge op? Of net iets goedkoper zodat ze zichzelf met hun offerte niet uit de markt prijzen omdat anderen deze ook nemen?
[ Voor 65% gewijzigd door Jan Treur op 07-08-2018 16:51 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Op een strak schaduwloos dak?Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:45:
@reneeke1970 Ik heb 8x verschillende offertes opgevraagd en alle 8x de installateurs hebben deze omvormer geadviseerd bij totaal 3600 WP zonnepanelen.
[...]
Ja dat model was vast in aanbieding.Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:45:
[...]
Als je een installatie uitbreid mag hij best wat te klein zijn, om dan een nieuwe te kopen is niet echt rendabel.
Maar bij een nieuw te ontwerpen installatie vind ik het heel dom om een te kleine omvormer te nemen die 50 euro goedkoper is.
Straks in het voorjaar knalt ie zomaar over 4000 watt heen, welliswaar heel kortstondig dus echt veel verlies geeft het niet. Maar ik vind zoiets toch zonde.
Maar goed, het zij zo dus je kunt er niks meer aan veranderen.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo 85%? Temperatuur?CurlyMo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:38:
[...]
Afhankelijk van of @Dolbyadt nog wil uitbreiden wel ja, maar met 3600Wp zie ik het probleem niet. Dat is met 85% 3060W.
@ocaj een SE3500H had beter geweest bij 3600Wp, een SE3680H heeft weinig toegevoegde waarde, de SE3500H gaat ook tot 3,7kWac!
@Dolbyadt temperatuur van de omvormer is inderdaad normaal, mijn SE3680H werd 70+°, nu met een fan op timer er onder max 61°
[ Voor 18% gewijzigd door Rouske op 07-08-2018 17:39 ]
Komt me bekend voor. Heb zelf ook een 3000H en installateur gaf aan dat een zwaardere omvormer ook een hogere opstartspanning nodig had. Maar ja...ik overweeg eventueel toch om nog wat panelen erbij te laten leggen, dit jaar of begin volgend jaar. Zal het dan met de (nieuwe) installateur eens bespreken wat wijsheid is.Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:35:
[...]
Ook hou ik het topic over panelen op een schuur even in de gaten. Misschien dat zoiets ook nog een extra optie is (verslaafd? Beetje maar
De BTW aftrek moet ik dan in het jaar laten plaatsvinden waar er niet eerder een ontheffing is gegeven.
mbt jouw vraag: ja bij mij staat er ook een limiet van 3.2kWh op de display
Ohohoh....Tallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:24:
[...]
Komt me bekend voor. Heb zelf ook een 3000H en installateur gaf aan dat een zwaardere omvormer ook een hogere opstartspanning nodig had.
Alle 1-fase Solaredge omvormers hebben hetzelfde minimale aantal optimizers nodig, onzin dus....!
Beste medetweakers,
kunnen jullie me alsjeblieft adviseren bij het vervangen van een omvormer? Grote vraag is of ik de oude eenvoudig door een nieuwe kan vervangen. (plug & play? gaatje boren en stekkers erin)
Kwaliteitsadvies is ook welkom.
ik zit te kijken naar de:
SMA sunny boy 2.5
Goodwe 2000ns 1 fase
huidige installatie:
2000wp (8jaar oud) 1 string
AEG PV 2800 heeft mc3 aansluitingen, maar met een verloopadapter naar mc4 voor de kabels vanaf de zonnepanelen
Zuidoost - weinig tot geen schaduw
kunnen jullie me alsjeblieft adviseren bij het vervangen van een omvormer? Grote vraag is of ik de oude eenvoudig door een nieuwe kan vervangen. (plug & play? gaatje boren en stekkers erin)
SMA sunny boy 2.5
Goodwe 2000ns 1 fase
huidige installatie:
AEG PV 2800 heeft mc3 aansluitingen, maar met een verloopadapter naar mc4 voor de kabels vanaf de zonnepanelen
[ Voor 8% gewijzigd door Myriadmysteries op 07-08-2018 17:56 ]
Wat bedoel je met MC4 switch?Myriadmysteries schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:41:
Beste medetweakers,
SMA sunny boy 2.5
Goodwe 2000ns 1 fase
huidige installatie:
AEG PV 2800 heeft mc3 kabels,maar met mc4 switch
Weet je toevallig ook welke panelen op je dak liggen?
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Kun je op de omvormer nog de spanning aflezen van die ene string?Myriadmysteries schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:41:
Beste medetweakers,
SMA sunny boy 2.5
Goodwe 2000ns 1 fase
huidige installatie:
Dat is bepalend namelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
ik bedoelde verloopadapters van mc3 naar mc4. ik kon het juiste woord niet vinden op het moment van schrijven.weasel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:50:
[...]
Wat bedoel je met MC4 switch?
Weet je toevallig ook welke panelen op je dak liggen?
Helaas heb ik geen details van de zonnepanelen zelf. En het is niet heel makkelijk om op het dak te komen (plat dak)
Lang verhaal kort verhaal.Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:28:
@stormfly Bedankt voor je antwoord. Het verhaal dat er op een SE3000H 4650 WP aan DC zijde kan gehangen worden heb ik ook gelezen in de handleiding. Maar omdat op de omvormer staat in het menu power limit 3,2 Kwh. Ben ik bang dat hij vanaf dat moment niet hoger zal gaan. Terwijl ik op verschillende momenten op het scherm zag staan dat hij de max opwekte namelijk 3,2 Kwh. Daarom mijn vraag ook. hebben mensen met een SE3000H ook deze limit van power limit staan op 3,2 Kwh. Is het mogelijk standaard instelling misschien.
[...]
Met dit aantal wp op een zuid dak met deze hellingshoek had een grotere se omvormer gemoeten. Slecht advies, nu onnodig aftoppen. Beetje is niet erg maar dit is meer dan een beetje. Hier zou ik minimaal een 4000 doen met een 20A zekering.
@Tallguy bedankt voor je antwoord van de Power limit 3,2 Kwh. Had gehoopt dat je die kon aanpassen namelijk. Want in het boekje staat dat er 155% kan maar staat op dit moment op 100%.
Tallguy schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:24:
[...]
Komt me bekend voor. Heb zelf ook een 3000H en installateur gaf aan dat een zwaardere omvormer ook een hogere opstartspanning nodig had. Maar ja...ik overweeg eventueel toch om nog wat panelen erbij te laten leggen, dit jaar over begin volgend jaar. Zal het dan met de (nieuwe) installateur eens bespreken wat wijsheid is.
Ook hou ik het topic over panelen op een schuur even in de gaten. Misschien dat zoiets ook nog een extra optie is (verslaafd? Beetje maar).
De BTW aftrek moet ik dan in het jaar laten plaatsvinden waar er niet eerder een ontheffing is gegeven.
mbt jouw vraag: ja bij mij staat er ook een limiet van 3.2kWh op de display
@ApC_IcE Bedankt voor je reactie. Dit betekend dus dat ik op jaar basis flink minder opwek i.v.m. verkeerde keus omvormer. Ze hadden dus de SE3500H moeten adviseren. Ze hebben namelijk 1 groep van 16A aangelegd voor de zonnepanelen.
Hier ben ik echt niet blij mee.
ApC_IcE schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:02:
[...]
Lang verhaal kort verhaal.
Met dit aantal wp op een zuid dak met deze hellingshoek had een grotere se omvormer gemoeten. Slecht advies, nu onnodig aftoppen. Beetje is niet erg maar dit is meer dan een beetje. Hier zou ik minimaal een 4000 doen met een 20A zekering.
Bekend verhaal hoor, er is mij ook een 3000HD geadviseerd bij 3850Wp op zuidoost (volgens mij zelfs door Solaredge zelf).
Zelf toch een 3500 laten installeren (deze doet 3700 max.) dit alles zit achter een B16 automaat.
Zelf toch een 3500 laten installeren (deze doet 3700 max.) dit alles zit achter een B16 automaat.
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Dat flink minder opwek zal wel meevallen.Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:08:
@ApC_IcE Bedankt voor je reactie. Dit betekend dus dat ik op jaar basis flink minder opwek i.v.m. verkeerde keus omvormer. Ze hadden dus de SE3500H moeten adviseren. Ze hebben namelijk 1 groep van 16A aangelegd voor de zonnepanelen.Hier ben ik echt niet blij mee.
[...]
Ik dacht dat ook vorig jaar met een nieuwe set. 3,54 kWp. met dezelfde omvormer als jou. SE 3000
Hij topte af op iets boven de 3200 watt, waardes die je bij lange na niet haalt als het warmer wordt.
Eindconclusie met deze te "lichte" omvormer: jaaropwek van 3.750 kWh, dus mss een tiental kWh's gemist door aftoppen.
Ligging zuidoost 147 graden, dakhelling 45 graden, Zeeland(daar waar t Brabant kust
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
@Dolbyadt
Even wat nuance aanbrengen voor je de hele nacht wakker ligt
Een 3500 had mooier gepast bij het aantal WP. Dat kan je alsnog vragen aan je installateur toch?
Maar maak je niet te druk. In België is alles ondergedemensioneerd omdat zij belasting betalen over het aantal kw wat de omvormer kan leveren. Daar is wat bij jou geplaatst is "standaard uitgangspunt"
Qua prijs in een concurrerende markt is het niet gek dat men voor een paar tientjes verschil probeert de deal te sluiten. In al mijn aanbiedingen was het ook op het scherpste af gesized.
Je geeft aan dat je geen tafelberg ziet, op dat moment is er niets aan de hand op deze warme dag. Maar in het voorjaar als de lucht kouder is dan presteren je panelen beter en heb je meer kans op een tafelberg. Dat is maar een beperkt aantal dagen van het jaar.
Gewoon even de installateur bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Of twee panelen op een andere wijnstreek hangen dan ben je er ook😉 en heb je wat meer dag spreiding.
Sinds wanneer hangt het, 31 augustus schrijf je?
Een 3500 had mooier gepast bij het aantal WP. Dat kan je alsnog vragen aan je installateur toch?
Maar maak je niet te druk. In België is alles ondergedemensioneerd omdat zij belasting betalen over het aantal kw wat de omvormer kan leveren. Daar is wat bij jou geplaatst is "standaard uitgangspunt"
Qua prijs in een concurrerende markt is het niet gek dat men voor een paar tientjes verschil probeert de deal te sluiten. In al mijn aanbiedingen was het ook op het scherpste af gesized.
Je geeft aan dat je geen tafelberg ziet, op dat moment is er niets aan de hand op deze warme dag. Maar in het voorjaar als de lucht kouder is dan presteren je panelen beter en heb je meer kans op een tafelberg. Dat is maar een beperkt aantal dagen van het jaar.
Gewoon even de installateur bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Of twee panelen op een andere wijnstreek hangen dan ben je er ook😉 en heb je wat meer dag spreiding.
Dat is de factor AC / DC 100 / 155Dolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:05:
@Tallguy bedankt voor je antwoord van de Power limit 3,2 Kwh. Had gehoopt dat je die kon aanpassen namelijk. Want in het boekje staat dat er 155% kan maar staat op dit moment op 100%.
[...]
Helaas niet. Maar de laatste jaaropbrengst was 1300 kWh voordat ie de geest gafreneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:57:
[...]
Kun je op de omvormer nog de spanning aflezen van die ene string?
Dat zal je toch echt moeten weten voordat je andere omvormer koopt. Dus of met spanning meter meten, eentje die tot 1000 volt kan meten.Myriadmysteries schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:13:
[...]
Helaas niet. Maar de laatste jaaropbrengst was 1300 kWh voordat ie de geest gaf
Of gewoon op dak kijken wat er aan de onderkant van de panelen staat vermeld.
1 PVoutput . Dongen NB
@stormfly Heel erg bedankt voor je antwoorden. Steld me iets gerust dank daarvoor.
Ik zal zeker even contact opnemen met de installateur. Maar ben bang dat ze niet veel zullen doen i.v.m. ik de offerte heb goedgekeurd en inmiddels alles geïnstalleerd is op 31 Augustus. (1 week geleden).
Ik heb inderdaad nog geen tafelberg gezien in de grafiek van SolarEdge portal. Maar volgens de omvormer heeft mijn installatie al tijdens deze 7 dagen al deze pieken van 3,2Kwh gehaald. Ik zie het alleen niet terug in de SolarEdge portal grafiek. Die geeft aan dat het systeem 3Kwh heeft aan getikt. Maar ik heb zelf foto's kunnen maken van in het menu waar de SE3000H wel aan gaf dat hij de limit van 3.2 Kwh heeft gehaald. Het valt ook op wanneer hij de 3,2Kwh heeft iets doet waardoor de temperatuur van de omvormer afloopt samen met de oplevering. Die zakt dan ook gemiddeld terug naar de 2,9Kwh.
Ik ben nu toch een beetje bang geworden dat ik redelijk wat kan mislopen qua opbrengst. Dit omdat in de afgelopen 7 dagen dat ik mijn systeem heb. Al pieken heb gehaald van 3.2Kwh en dat met het veel te warm weer. Zoals je zelf al zegt kunnen de zonnepanelen veel meer opbrengen in het voorjaar omdat de temperaturen veel beter zijn. Daarom ben ik bezorgd dat ik toch wel op jaar basis redelijk wat opbrengst zou kunnen mislopen.
De panelen op een andere plek plaatsen is op dit moment niet mogelijk of de bedoeling. Mijn dak die op het zuiden ligt is helemaal vol met 12x BenQ 300WP panelen. de andere kant van mijn dak is noord.
Nogmaals bedankt voor de informatie.
Ik zal zeker even contact opnemen met de installateur. Maar ben bang dat ze niet veel zullen doen i.v.m. ik de offerte heb goedgekeurd en inmiddels alles geïnstalleerd is op 31 Augustus. (1 week geleden).
Ik heb inderdaad nog geen tafelberg gezien in de grafiek van SolarEdge portal. Maar volgens de omvormer heeft mijn installatie al tijdens deze 7 dagen al deze pieken van 3,2Kwh gehaald. Ik zie het alleen niet terug in de SolarEdge portal grafiek. Die geeft aan dat het systeem 3Kwh heeft aan getikt. Maar ik heb zelf foto's kunnen maken van in het menu waar de SE3000H wel aan gaf dat hij de limit van 3.2 Kwh heeft gehaald. Het valt ook op wanneer hij de 3,2Kwh heeft iets doet waardoor de temperatuur van de omvormer afloopt samen met de oplevering. Die zakt dan ook gemiddeld terug naar de 2,9Kwh.
Ik ben nu toch een beetje bang geworden dat ik redelijk wat kan mislopen qua opbrengst. Dit omdat in de afgelopen 7 dagen dat ik mijn systeem heb. Al pieken heb gehaald van 3.2Kwh en dat met het veel te warm weer. Zoals je zelf al zegt kunnen de zonnepanelen veel meer opbrengen in het voorjaar omdat de temperaturen veel beter zijn. Daarom ben ik bezorgd dat ik toch wel op jaar basis redelijk wat opbrengst zou kunnen mislopen.
De panelen op een andere plek plaatsen is op dit moment niet mogelijk of de bedoeling. Mijn dak die op het zuiden ligt is helemaal vol met 12x BenQ 300WP panelen. de andere kant van mijn dak is noord.
Nogmaals bedankt voor de informatie.
stormfly schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:48:
@Dolbyadt
Je hebt zeker de zomer in de bol, want dit is de tweede keer dat je 31 augustus zegtDolbyadt schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:02:
Je kan altijd aangeven dat je vind dat je niet goed geïnformeerd bent. Je kunt het nu goed onderbouwen. Ik heb ook ooit zoiets gehad met de installateur, en dat werd netjes opgelost.
8 jaar oud en 2000Wp, grote kans op 72 cel panelen 200Wp x10 =450Vreneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:57:
[...]
Kun je op de omvormer nog de spanning aflezen van die ene string?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@Dolbyadt de SolarEdge grafieken op de portal zijn per 15 minuten en de waarde is dan het gemiddelde van die 15 minuten. Als je daar 3200W wilt zien dan zal het dus voor de 15 minuten periode op die waarde moeten zitten.
Zo, ik ben sinds een paar weken ook zonnestroom opwekker
. Ongeveer 3 weken geleden een schans gemaakt met de eerste 4 panelen erop. Na 2 weken meteen 4 erbij gehaald voor een 2e schans.
Nu staat er in totaal:
Ik heb gekozen voor panelen met half-cut cellen in combinatie met micro inverters van APS. Naast mij staat een flat van 4 hoog welke vooral in de ochtend voor flink schaduw zorgt. In de webinterface van APS kan ik precies zien wanneer welk paneel (half) uit de schaduw komt. Zie hier wat ik bedoel, de hobbeltjes in de stijgende lijn vanaf ongeveer 10:30.
De APS inverters werken geweldig. Je kunt ze makkelijk aan de ECU-R koppelen. Het grote nadeel is dat je vervolgens geen web account hebt om online je opbrengst te bekijken. Deze kan alleen door een erkende installateur of door APS zelf aangemaakt worden. Wil je vervolgens iets wijzigen kan dat ook weer alleen via installateur of APS. Zonder account kun je alleen de gegevens via het private wifi netwerk van de ECU-R bekijken.
Anyways, plaatjes zeggen meer dan woorden:

Schans 1 die nu 3 weken ligt. Inmiddels de kabels wel netjes weggewerkt en aangesloten op een eigen groep.

Schans 2 net 2 á 3 dagen oud. Let nite op de dakgoot

Totaalplaatje op het dak. Lastige was dat er 5 pijpjes op stonden waar ik omheen moest. Schaduw op de 2e schans is van flat van 4 hoog die naast me staat.

Het geheel vanaf beneden gezien. Ziet er best tof uit al zeg ik het zelf
Nu staat er in totaal:
- 8x Q-Cells Q.Peak DUO BLK-G5 310
- 4x APS YC600 inverter
- Een APS ECU-R
Ik heb gekozen voor panelen met half-cut cellen in combinatie met micro inverters van APS. Naast mij staat een flat van 4 hoog welke vooral in de ochtend voor flink schaduw zorgt. In de webinterface van APS kan ik precies zien wanneer welk paneel (half) uit de schaduw komt. Zie hier wat ik bedoel, de hobbeltjes in de stijgende lijn vanaf ongeveer 10:30.
De APS inverters werken geweldig. Je kunt ze makkelijk aan de ECU-R koppelen. Het grote nadeel is dat je vervolgens geen web account hebt om online je opbrengst te bekijken. Deze kan alleen door een erkende installateur of door APS zelf aangemaakt worden. Wil je vervolgens iets wijzigen kan dat ook weer alleen via installateur of APS. Zonder account kun je alleen de gegevens via het private wifi netwerk van de ECU-R bekijken.

Schans 1 die nu 3 weken ligt. Inmiddels de kabels wel netjes weggewerkt en aangesloten op een eigen groep.

Schans 2 net 2 á 3 dagen oud. Let nite op de dakgoot

Totaalplaatje op het dak. Lastige was dat er 5 pijpjes op stonden waar ik omheen moest. Schaduw op de 2e schans is van flat van 4 hoog die naast me staat.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Waarom staan de 2 schansen niet in dezelfde richting? En de achterste mag nog wel iets naar voren toch?DP Kunst schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:23:
Zo, ik ben sinds een paar weken ook zonnestroom opwekker. Ongeveer 3 weken geleden een schans gemaakt met de eerste 4 panelen erop. Na 2 weken meteen 4 erbij gehaald voor een 2e schans.
Nu staat er in totaal:Goed voor 2480Wp totaal. Het geheel ligt op 2 schansen met een helling van 20º op ongeveer -40º van het zuiden (bijna zuidwest dus) in landscape (2x2). Beide schansen voorzien van 27 betonblokken van 11kg per stuk. Ik verwacht dat dat wel genoeg moet zijn voor op 3m hoog, is ongeveer 75kg per paneel.
- 8x Q-Cells Q.Peak DUO BLK-G5 310
- 4x APS YC600 inverter
- Een APS ECU-R
[afbeelding]
[afbeelding]
Schans 2 net 2 á 3 dagen oud. Let nite op de dakgoot![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
De schansen zelf zien er super uit!
@Rol-Co Thanks! Ze staan wel in dezelfde richting, denk dat dat het perspectief is op de 3e foto. Achterste kan ik niet anders neerzetten, daar zitten nog weer 2 afvoerpijpjes onder verstopt. Ik zit eigenlijk ook al iets onder de minimale onderlinge afstand die ze aanbevelen.
@stormfly Het voordeel is dat het eigenlijk 2 kleine zonnepanelen in 1 zijn (2 strings van 60 halve cellen). Daarnaast hebben de cellen nog wat marginale optimalisaties ten opzichte van andere panelen. Zo hebben ze per cel 6 ipv 4 busbars en zijn de busbars half zo lang (want half cut). Maar het belangrijkste is dat je meer power uit je paneel haalt als die half in de schaduw ligt. Mits het de goede helft is...
Q-Cells heeft er een mooi filmpje van:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Jr6rx9PMuVM]
Oja, let niet op ie opbrengst grafiek... Standaard 280Wp module vergelijken met een 330Wp half cut paneel
Ik merk overigens wel dat ze het 's ochtends veel beter doen als het bewolkt is.
@stormfly Het voordeel is dat het eigenlijk 2 kleine zonnepanelen in 1 zijn (2 strings van 60 halve cellen). Daarnaast hebben de cellen nog wat marginale optimalisaties ten opzichte van andere panelen. Zo hebben ze per cel 6 ipv 4 busbars en zijn de busbars half zo lang (want half cut). Maar het belangrijkste is dat je meer power uit je paneel haalt als die half in de schaduw ligt. Mits het de goede helft is...
Q-Cells heeft er een mooi filmpje van:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Jr6rx9PMuVM]
Oja, let niet op ie opbrengst grafiek... Standaard 280Wp module vergelijken met een 330Wp half cut paneel

Ik merk overigens wel dat ze het 's ochtends veel beter doen als het bewolkt is.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Kan je tellen hoeveel cellen het zijn in totaal? Ruwweg geven cellen 0,6 eneenbeetje volt per cel open klem spanning en 0,5 eneenheelkleinbeetje volt per cel op MPP.Myriadmysteries schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:13:
[...]
Helaas niet. Maar de laatste jaaropbrengst was 1300 kWh voordat ie de geest gaf
dan zit je redelij in de buurt, en weet je ook of je een 1000V spanningsmeter nodig hebt.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zijn er hier mensen die tigo optimizers / monitors gebruiken? Ik kom niet helemaal uit de tigo website wat je nu precies allemaal moet hebben.
Panelen zijn LGN1C-A5 met de volgende eigenachappen:
Vmpp: 34.1
Impp: 9.83
Voc: 41
Isc: 10.49
Ik snap niet helemaal wat je nu allemaal nodig hebt om de kasjes uit te kunnen lezen. Ik heb op dit moment 4 tigo optimers die ik nog niet kan uitlezen. Maar ik wil de overige panelen gaan monitoren.
Ik heb drie strings:
1: 9 panelen met de vier optimers, daar moeten dan nog 5 monitors bij.
2: 8 panelen, daar moeten allemaal monitors op.
3: 8 panelen, daar moeten allemaal monitors op.
Die optimizers lijken op de retrofit modules ( ze zitten in een hoekje van het paneel ).
Ik neem aan dat voor de monitor bogjes dan de TS4-R-M moet hebben?
En moet elke string dan een tigo access point hebben?
En moet ik dan per tigo access point een cloud connect advanced hebben?
Heb ik dan verder nog iets nodig?
En waar kan je die spullen krijgen, op de website van tigo kom ik alleen distributeurs tegen, maar worden die apparaten ook ergens gewoon verkocht dat ik als particuliernze kan bestellen?
Panelen zijn LGN1C-A5 met de volgende eigenachappen:
Vmpp: 34.1
Impp: 9.83
Voc: 41
Isc: 10.49
Ik snap niet helemaal wat je nu allemaal nodig hebt om de kasjes uit te kunnen lezen. Ik heb op dit moment 4 tigo optimers die ik nog niet kan uitlezen. Maar ik wil de overige panelen gaan monitoren.
Ik heb drie strings:
1: 9 panelen met de vier optimers, daar moeten dan nog 5 monitors bij.
2: 8 panelen, daar moeten allemaal monitors op.
3: 8 panelen, daar moeten allemaal monitors op.
Die optimizers lijken op de retrofit modules ( ze zitten in een hoekje van het paneel ).
En moet elke string dan een tigo access point hebben?
En moet ik dan per tigo access point een cloud connect advanced hebben?
Heb ik dan verder nog iets nodig?
En waar kan je die spullen krijgen, op de website van tigo kom ik alleen distributeurs tegen, maar worden die apparaten ook ergens gewoon verkocht dat ik als particuliernze kan bestellen?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Hier heb je een overzicht:
https://support.tigoenerg...4952577-Gateway-Placement
https://support.tigoenerg...-us/articles/360001531707
https://www.elektrobode.n...-r-monitoring-2ba26369166
Daar hebben ze ook de gateway en de cloud connect
https://www.elektrobode.n...t-binnenshuis-2ba26312900
ronaldmathies schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 06:09:.
Je hebt dan 1 gateway nodig per 15 meter radius of max. 120 zonnepanelen of inderdaad een of meer TAP(s). Hier vind je daar meer info over:En moet elke string dan een tigo access point hebben?
De CCAEn moet ik dan per tigo access point een cloud connect advanced hebben?
Volgens mij niks.Heb ik dan verder nog iets nodig?
Dit zijn de goedkoopste die ik heb gevonden:En waar kan je die spullen krijgen, op de website van tigo kom ik alleen distributeurs tegen, maar worden die apparaten ook ergens gewoon verkocht dat ik als particuliernze kan bestellen?
BVA veilt weer eens zonnepanelen, nu CSuN en Panasonic.
Zullen wel weer duurder worden dan nieuwe panelen
https://www.bva-auctions....&page=5&sortBy=number-asc
Zullen wel weer duurder worden dan nieuwe panelen
https://www.bva-auctions....&page=5&sortBy=number-asc
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dus de volgende opzet zou moeten werken?CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:25:
Hier heb je een overzicht:
[...]
[...]
Je hebt dan 1 gateway nodig per 15 meter radius of max. 120 zonnepanelen of inderdaad een of meer TAP(s). Hier vind je daar meer info over:
[...]
De CCA
[...]
Volgens mij niks.
[...]
Dit zijn de goedkoopste die ik heb gevonden:

Alle panelen zitten binnen een straal van 7/8 meter vanaf het midden punt. Dus als ik alle panelen een module geeft (25) dan heb ik aan een enkele TAP voldoende. Tussen de TAP en CCA moet een draad verbinding liggen. Tussen CCA en mijn thuis netwerk is het Wifi (die afstand is ongeveer 5 meter)
[ Voor 24% gewijzigd door ronaldmathies op 08-08-2018 07:52 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
@ronaldmathies Als ik de specificaties van de TAP bekijk dan heeft deze ook een bereik van 15 meter rondom. Jouw opzet moet zo werken inderdaad. Tenminste als ik met je mee lees in de documentatie.
Dat is wat ik inderdaad ook terug kon vinden in de links die je stuurde. Bedankt nog voor die links naar electrobode. Die website kwam nooit terug in de google zoek resultaten als je zoekt op de tigo modules en CCA's.CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:20:
@ronaldmathies Als ik de specificaties van de TAP bekijk dan heeft deze ook een bereik van 15 meter rondom. Jouw opzet moet zo werken inderdaad. Tenminste als ik met je mee lees in de documentatie.
De TS4 modules werken ook samen in een mesh netwerk. Dat maakt het bereik veel groter. De TAP hoeft dan maar minimaal binnen 10 meter van de dichtstbijzijnde TS4 te zitten.ronaldmathies schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:21:
[...]
Dat is wat ik inderdaad ook terug kon vinden in de links die je stuurde. Bedankt nog voor die links naar electrobode. Die website kwam nooit terug in de google zoek resultaten als je zoekt op de tigo modules en CCA's.
Hier heb je op pagina 8 ook een opzet plaatje:
https://support.tigoenergy.com/hc/en-us/articles/215208088
Dit is sowieso wel een handige installatiehandleiding
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 08-08-2018 08:28 ]
Die had ik ook gevonden ja, daar zag ik ook de TS4-DUO's, maar ik snap niet waarom je daarvoor zou kiezen, je hebt dan de helft van het aantal modules maar de prijs per stuk is hoger dan twee losse. Kan mij alleen voorstellen dat dit interesant is als je meer dan 120 panelen hebt, dan kan je gaan combineren wat je een extra TAP kan besparen.CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:23:
[...]
De TS4 modules werken ook samen in een mesh netwerk. Dat maakt het bereik veel groter. De TAP hoeft dan maar minimaal binnen 10 meter van de dichtstbijzijnde TS4 te zitten.
Hier heb je op pagina 8 ook een opzet plaatje:
https://support.tigoenergy.com/hc/en-us/articles/215208088
Dit is sowieso wel een handige installatiehandleiding
Wel jammer dat ze bij electrobode niet de TAP verkopen maar alleen de gateway (wat het oudere model is). Bestaat ook pas sinds 11 Juli 2018 dus misschien komen ze nog.
Ik heb een vraag over het aansluiten van een nieuwe aardlek automaat.
Bij de hoofdschakelaar zitten 2 draden aangesloten die elk naar een aardlek gaan. Ik kan hier geen derde draad bij stoppen. Kan (mag) ik wel een tweede draad in de ene aardlek stoppen en die naar de nieuw te installeren aardlek automaat? (zie foto hieronder)

Ik wil Enphase IQ7 micro omvormers gaan gebruiken, wat is dan aan te raden, een 30mA of 300mA aardlek?
En weet iemand het verschil tussen de Envoy S en de Envoy S metered? Ik wil wel enige info over wat de panelen individueel en samen opwekken. Dat kan met beide volgens mij, wat biedt de metered versie dan nog extra, prijs verschil is zo'n 150Euro
Bij de hoofdschakelaar zitten 2 draden aangesloten die elk naar een aardlek gaan. Ik kan hier geen derde draad bij stoppen. Kan (mag) ik wel een tweede draad in de ene aardlek stoppen en die naar de nieuw te installeren aardlek automaat? (zie foto hieronder)

Ik wil Enphase IQ7 micro omvormers gaan gebruiken, wat is dan aan te raden, een 30mA of 300mA aardlek?
En weet iemand het verschil tussen de Envoy S en de Envoy S metered? Ik wil wel enige info over wat de panelen individueel en samen opwekken. Dat kan met beide volgens mij, wat biedt de metered versie dan nog extra, prijs verschil is zo'n 150Euro
TS4-DUO Optimizers zijn € 75,- de enkele € 50,-. Dat scheelt dus € 25 euro bij 2 panelen. De duo heb ik op panelen gezet waarvan de schaduwval identiek is. De enkele op panelen waarbij de schaduw grilliger over de panelen valt. Er moet nog 1 duo bij om klaar te zijn. Dat scheelt me dus op 6 panelen € 50,-
@Medjai Elektra vragen kan je beter hier stellen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Ah ja, ik had de monitoring vergeleken met de optimizer... daarom was het zo raar. Dan zijn DUO's inderdaad interesanter en een stuk goedkoper.CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:39:
TS4-DUO Optimizers zijn € 75,- de enkele € 50,-. Dat scheelt dus € 25 euro bij 2 panelen. De duo heb ik op panelen gezet waarvan de schaduwval identiek is. De enkele op panelen waarbij de schaduw grilliger over de panelen valt. Er moet nog 1 duo bij om klaar te zijn. Dat scheelt me dus op 6 panelen € 50,-
DUO's alleen voor het doel van monitoring is inderdaad niet erg nuttig. Maar de optimizers zijn ook monitoring units dus je hebt dan gewoon de halve resolutie aan precisie.ronaldmathies schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:42:
[...]
Ah ja, ik had de monitoring vergeleken met de optimizer... daarom was het zo raar. Dan zijn DUO's inderdaad interesanter en een stuk goedkoper.
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 08-08-2018 08:47 ]
De oude gateway werkt ook prima samen met de nieuwe ts4 hoor, op eBay staat een setje voor 139 pond. Iedere gateway kun je door lussen naar een volgende indien reikwijdte te klein. De afstand is niet 15 meter vanaf gateway maar slechts de helft. Totale cirkel is 15 meter. Van de oude modellen zeiden ze dat ook maar in praktijk is het cirkel van goed tien meter. Met obstakel ertussen is het gelijk afgelopen, ik heb dus ook meerdere gateway in gebruik.ronaldmathies schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:35:
[...]
Die had ik ook gevonden ja, daar zag ik ook de TS4-DUO's, maar ik snap niet waarom je daarvoor zou kiezen, je hebt dan de helft van het aantal modules maar de prijs per stuk is hoger dan twee losse. Kan mij alleen voorstellen dat dit interesant is als je meer dan 120 panelen hebt, dan kan je gaan combineren wat je een extra TAP kan besparen.
Wel jammer dat ze bij electrobode niet de TAP verkopen maar alleen de gateway (wat het oudere model is). Bestaat ook pas sinds 11 Juli 2018 dus misschien komen ze nog.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb gekozen voor een standaard 30mA. Wel een 4-polige met 8 panelen per fase. Dus dit ding zou bij de geringste lekstroom moeten reageren. Nu is er bij de IQ7 iets bijzonders aan de hand. Ze hebben geen aardeaansluiting. Maar doen bij het opstarten een controle en gebruiken daarbij de DC-zijde.Medjai schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:37:
De metered versie komt met twee magneten, 1 aan de productiekant en 1 aan de hoofdkabel. Zo kan je alles monitoren. Er is echter 1 ding waar je met de metered versie rekening mee moet houden. Het neemt veel ruimte in beslag in je meterkast. Ik heb er een extra kastje naastgezet en die zit nu dan ook helemaal vol. In mijn geval met 6 magneten. Dus als je metered wilt denk hier goed over na, want de standaard Envoy is vele malen simpeler te installeren.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1Medjai schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:37:
Ik heb een vraag over het aansluiten van een nieuwe aardlek automaat.
[afbeelding]
Ik weet er weinig van maar heb je nu de 'aard kant' van de nieuwe op de 'huiskant' van de oude aangesloten?
Dus dan gaat alle lekstroom via de oude. Aangezien die ook 30 mA is heb je toch helemaal niets aan je nieuwe aardlek?..
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik heb deze installatie overgenomen van de vorige bewoners. Dus helaas niet de specifieke details.Rol-Co schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:27:
[...]
8 jaar oud en 2000Wp, grote kans op 72 cel panelen 200Wp x10 =450V
Voor zover ik weet zijn het 8x 250wp monocrystalline panelen.
Wat betreft de voltage. Ooit eens rond 230 volt gemeten dacht ik
Even ladder tegen het dak en met telefoon foto maken van onderkant paneel waar het label zit?Myriadmysteries schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:51:
[...]
Ik heb deze installatie overgenomen van de vorige bewoners. Dus helaas niet de specifieke details.
Oke dan kan het eigenlijk niet fout gaan, zelfs niet met 96 cell panelen. Dus beide omvormers die je noemde zijn bruikbaar. Als je beetje schaduw hebt is de sma de beste.Myriadmysteries schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:51:
[...]
Ik heb deze installatie overgenomen van de vorige bewoners. Dus helaas niet de specifieke details.
Misschien is de aeg repareren een optie? Wat is er loos mee?
1 PVoutput . Dongen NB
oke 250Wp.Myriadmysteries schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:51:
[...]
hoeveel cellen heeft een paneel?
ik gok dat het er 60 zijn (6x10). (maar gokken is brokken)
als je dan met een multimeter de kabel meet dan meet je de Voc (V zonder dan er iets door een omvormer er uit word getrokken.).
en dan zou je ongeveer op 8x38Voc = +/- 300Voc uit moeten komen.
de Vmpp (dus met werkende omvormer) zou dan rond de +/- 240V moeten zitten.
als die 60 cellen kloppen dan kunnen de sma/goodwe/omnik etc omvormers zonder problemen.
(als je toch een nieuwe omvormer nodig hebt.
neem dan een iets grotere met 2x een mpp, dan kun je nog een setje er bijhangen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb nog niks aangesloten, maar de 'huiskant' van de aardlek is de onderkant.busscherski schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:58:
[...]
Ik weet er weinig van maar heb je nu de 'aard kant' van de nieuwe op de 'huiskant' van de oude aangesloten?
Dus dan gaat alle lekstroom via de oude. Aangezien die ook 30 mA is heb je toch helemaal niets aan je nieuwe aardlek?..
De twee draad paren van de hoofdschakelaar lopen naar de bovenkanten van de twee huidige aardlek schakelaars.
Ik zal dat andere topic ook eens doornemen
Ik heb het plaatje iets verduidelijkt:

[ Voor 3% gewijzigd door Medjai op 08-08-2018 11:59 ]
Jij hebt een 3 fase aansluiting?mebrein schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:32:
[...]
Ik heb gekozen voor een standaard 30mA. Wel een 4-polige met 8 panelen per fase. Dus dit ding zou bij de geringste lekstroom moeten reageren. Nu is er bij de IQ7 iets bijzonders aan de hand. Ze hebben geen aardeaansluiting. Maar doen bij het opstarten een controle en gebruiken daarbij de DC-zijde.
De metered versie komt met twee magneten, 1 aan de productiekant en 1 aan de hoofdkabel. Zo kan je alles monitoren. Er is echter 1 ding waar je met de metered versie rekening mee moet houden. Het neemt veel ruimte in beslag in je meterkast. Ik heb er een extra kastje naastgezet en die zit nu dan ook helemaal vol. In mijn geval met 6 magneten. Dus als je metered wilt denk hier goed over na, want de standaard Envoy is vele malen simpeler te installeren.
Als ik het zo lees dan is de standaard Envoy voldoende voor mij, ik wil alleen mijn panelen in de gaten kunnen houden en dat lijkt daarmee prima te kunnen?
Die nieuwe moet je toch niet vanaf boven door lussen maar vanaf onder?Medjai schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:58:
[...]
Ik heb nog niks aangesloten, maar de 'huiskant' van de aardlek is de onderkant.
De twee draad paren van de hoofdschakelaar lopen naar de bovenkanten van de twee huidige aardlek schakelaars.
[afbeelding]
Net zoals ze met die op de onderste rail hebben gedaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Hola!
Ik ben zo goed als door dit hele draadje heen, maar het blijft toch af en toe koffie dik kijken voor me
We zitten in spanje en hebben daar een stukje grond kunnen kopen maar de aanleg van elektra kan zo maar eens 30k kunnen kosten.... betalen om elektra te mogen kopen
Gaat niet gebeuren! Helaas heeft spanje geen subsidie op panelen oid. Voor een gezin van 4 off grid zat ik te kijken naar deze set. :
http://solarmat.es/es/kit...#/generador-con_generador
Ik ben aan het rekenen en met 24 panelen moeten we het kunnen redden.... Echter... als we het niet redden kan ik hier nog gemakkelijk een paar extra panelen op aansluiten?
Verbruik zomerdag 35 KWH en op een winterdag waarschijnlijk 18KWH maar daar moet nog een lucht/water bij voor de vloerverwarming (ja het is F*cking koud swinters hier)
Generate Usage Difference
Panelen Summer Winter Summer Winter Summer Winter
Day Day Day
18 27.540 18.360 34.986 17.866 -7.446 494
24 36.720 24.480 34.986 17.866 1.734 6.614
28 42.840 28.560 34.986 17.866 7.854 10.694
30 45.900 30.600 34.986 17.866 10.914 12.734
32 48.960 32.640 34.986 17.866 13.974 14.774
Ik ben zo goed als door dit hele draadje heen, maar het blijft toch af en toe koffie dik kijken voor me

We zitten in spanje en hebben daar een stukje grond kunnen kopen maar de aanleg van elektra kan zo maar eens 30k kunnen kosten.... betalen om elektra te mogen kopen
Gaat niet gebeuren! Helaas heeft spanje geen subsidie op panelen oid. Voor een gezin van 4 off grid zat ik te kijken naar deze set. :
Ik ben aan het rekenen en met 24 panelen moeten we het kunnen redden.... Echter... als we het niet redden kan ik hier nog gemakkelijk een paar extra panelen op aansluiten?
Verbruik zomerdag 35 KWH en op een winterdag waarschijnlijk 18KWH maar daar moet nog een lucht/water bij voor de vloerverwarming (ja het is F*cking koud swinters hier)
Day Day Day
Volgens mij klopt het zo ja. Ik ben zelf een voorstander om bij de ALS langs onderen in te voeren, maar in principe maakt het niets uit.Medjai schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:58:
[...]
Ik heb nog niks aangesloten, maar de 'huiskant' van de aardlek is de onderkant.
[afbeelding]
Het mag allebei. Vaak wordt de aardlek van boven ingevoerd zodat de goepen via doorverbindingkammen kunnen worden aangesloten op de aardlek.ferrykoets schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
Ik ben zelf een voorstander om bij de ALS langs onderen in te voeren, maar in principe maakt het niets uit.
Ik zou zelf overigens niet meerdere aders onder één klem schroeven. Bij flexibele aders kan je dan een dubbele aderhuls gebruiken. Bij masief / flexibel of massief /massief zou ik onderstaande klemmetjes gebruiken:
https://www.sandervunderi..._mm_aansluiting_onder.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door rubbish1973 op 08-08-2018 15:51 ]
Let wel op in Spanje mbt accu's, nog is het zo dat als je niet aangesloten bent op the gritGman12422 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:26:
Hola!
Ik ben zo goed als door dit hele draadje heen, maar het blijft toch af en toe koffie dik kijken voor me![]()
We zitten in spanje en hebben daar een stukje grond kunnen kopen maar de aanleg van elektra kan zo maar eens 30k kunnen kosten.... betalen om elektra te mogen kopen![]()
Day Day Day
je de accu's nog belasting vrij mag gebruiken, anders niet
( die belasting is op komst maar nog niet in werking trouwens )
https://www.volkskrant.nl...n-schone-stroom~b9db4b51/
https://www.spanjevandaag...-zonne-energie-in-spanje/
Als je er zelf even op googeld vind je nog wel meer over Spanje en zonnestroom-accu's
Poeh! Dat kan tellen! Ik denk dat je eens in Excel alle kosten langs elkaar moet zetten maar ik vrees er voor of het dan al rendabel is om batterijen + PV + Diesel Gen te leggen. Ik zat overlaatst met een Oostenrijker te praten en die heeft met een paar boeren een lijn laten aanleggen die in totaal 120K kostte, ik dacht dat hij iets zei dat hij er 40 of 60k voor betaald had en dat dat nog steeds goedkoper was dan full PV + Batterij. Moet je bedenken dat die kerel al een dieselgen had staan...Gman12422 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:26:
Verbruik in zomer 35kWh? Ik had net omgedraaid. Ik verbruik nu op 24h naar mijn gevoel "bijna niks", waar dat in de winter pakken hoger ligt.Gaat niet gebeuren! Helaas heeft spanje geen subsidie op panelen oid. Voor een gezin van 4 off grid zat ik te kijken naar deze set. :
Wat is je piekverbruik? Want dat moet je omvormer van de batterijen namelijk kunnen leveren. Verhaaltje kW vs kWh, het eerste verander je door een lichtere/zwaardere omvormer, het tweede door er meer batterijen achter te plaatsen.
Ik ben persoonlijk heel fel fan van SMA. Heb je je setup al eens in hun tool gegooid?
Wat is je verbruik tijdens de nacht, want dat moet je eigenlijk kunnen overbruggen met je batterijen en dan reken ik al dat je iedere dag genoeg opwekking hebt om EN je batterijen vol te laden EN je dagverbruik mee te kunnen coveren.
Day Day Day
[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 08-08-2018 16:52 ]
Ondanks de bewolking is vandaag aardig wat energie binnengeschoffeld. Ik begin inmiddels de gegenereerde data van mijn nieuwe speeltje beter te snappen. En krijg een beter gevoel bij wat zo'n installatie doet. Vandaag rond 17:00 ineens een piek van 4100 watt. Waar ik zo benieuwd naar ben is wat de piek zou kunnen zijn als je die waarde zou extrapoleren naar rond twee uur s'middags. Zou ik die piek van 6000 kunnen halen want als dat zou lukken zou dat heel tof zijn.
Voor de volledigheid. Gisteren kwam ik er achter dat 1 micro niet goed op de kabel was ingeprikt aan de AC zijde. Dat scheelde in de middag minstens 200 watt.
Panelen waren gisteren 50 graden, althans volgens de micro. Vandaag een stuk koeler dus heel veel meer opbrengst. En volgens mij was er veel minder stof in de lucht. Allerlei observaties.....
Voor de volledigheid. Gisteren kwam ik er achter dat 1 micro niet goed op de kabel was ingeprikt aan de AC zijde. Dat scheelde in de middag minstens 200 watt.
Panelen waren gisteren 50 graden, althans volgens de micro. Vandaag een stuk koeler dus heel veel meer opbrengst. En volgens mij was er veel minder stof in de lucht. Allerlei observaties.....
Meer vermogen, opbrengst nietmebrein schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:08:
Ondanks de bewolking is vandaag aardig wat energie binnengeschoffeld. Ik begin inmiddels de gegenereerde data van mijn nieuwe speeltje beter te snappen. En krijg een beter gevoel bij wat zo'n installatie doet. Vandaag rond 17:00 ineens een piek van 4100 watt. Waar ik zo benieuwd naar ben is wat de piek zou kunnen zijn als je die waarde zou extrapoleren naar rond twee uur s'middags. Zou ik die piek van 6000 kunnen halen want als dat zou lukken zou dat heel tof zijn.
https://www.pvoutput.org/...7&df=20180807&dt=20180808
de pieken zijn na bewolking als de zon er op komt.
De micro's zijn 50 graden, de panelen kan hij niet weten.
Stof maakt niks uit, bewolking wel
Ik wil graag de data van mijn GoodWe GW3600D-NS ontsluiten op pvoutput.org. Dat kan niet rechtstreeks, dus nu zit ik te denken aan een scriptje op een Arduino of een Raspberry om de GoodWe portal uit te lezen en de data naar pvoutput door te zetten. Iemand daar ervaring mee? Of beter: een plug & play oplossing? Of nog beter: is er een kans dat GoodWe ooit rechtstreeks door pvoutput uitgelezen kan worden?
Vorige week was hier een discussie over % eigenverbruik die me aan het denken zette wat daar nu eigenlijk mee bedoeld wordt.
Volgens mij worden er nl. 2 definities van eigenverbruik door elkaar gebruikt:
1) Het percentage van je verbruik dat je zelf opwekt.
2) Het percentage van de opgewekte stroom die je zelf verbruikt
Dat is heel iets anders, maar als je het snel zegt klinkt het wel ongeveer hetzelfde. Goed dus voor maximale spraakverwarring als je percentages eigenverbruik wil vergelijken.
Nr 1) is het interessantst in het kader van de terugleversubsidie na 2020. Die wil je dan zo hoog mogelijk hebben.
Nr 2) is 's winters juist hoog en 's zomers krijgt je het niet op en zal die dus laag zijn.
In formules:
1) (verbruik - inkoop) / verbruik x 100%
2) (productie - verkoop) / productie x 100%
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden en ik toch een bak data heb, heb ik er eens twee grafiekjes van gemaakt:
1):

2) :

Ik doe nu nog totaal niet mijn best om verbruikers vooral overdag aan te zetten en haal 's zomers regelmatig (volgens definitie 1) meer dan 60% eigenverbruik en soms zelf meer dan 70%.
De dagen dat ik (volgens definitie 2) vrijwel 100% van mijn productie zelf verbruikt heb zijn de donkere grijze winterse dagen, waarop er nauwelijks productie is en je minder dan je sluipverbruik produceert.
(ter herinnering, ik heb een installatie met 16 Sunpower X21-335 panelen. 12 op Oost en 4 op West, helling 40 graden).
Dat is heel iets anders, maar als je het snel zegt klinkt het wel ongeveer hetzelfde. Goed dus voor maximale spraakverwarring als je percentages eigenverbruik wil vergelijken.
Nr 1) is het interessantst in het kader van de terugleversubsidie na 2020. Die wil je dan zo hoog mogelijk hebben.
Nr 2) is 's winters juist hoog en 's zomers krijgt je het niet op en zal die dus laag zijn.
In formules:
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden en ik toch een bak data heb, heb ik er eens twee grafiekjes van gemaakt:
1):

2) :

Ik doe nu nog totaal niet mijn best om verbruikers vooral overdag aan te zetten en haal 's zomers regelmatig (volgens definitie 1) meer dan 60% eigenverbruik en soms zelf meer dan 70%.
De dagen dat ik (volgens definitie 2) vrijwel 100% van mijn productie zelf verbruikt heb zijn de donkere grijze winterse dagen, waarop er nauwelijks productie is en je minder dan je sluipverbruik produceert.
(ter herinnering, ik heb een installatie met 16 Sunpower X21-335 panelen. 12 op Oost en 4 op West, helling 40 graden).
@Rouske @No HandsRouske schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:41:
[...]
Is het een keer gebeurd dat je omvormer op het eind van een dag een keer spanningsloos geweest is?
Op een dag van rond de 33kWh. Of vaker gebeurd, indien 33 kWh op 1 dag niet mogelijk is met jouw set.
Dan is de data gedurende de dag wel op de portal gekomen, maar op de omvormer zelf is de dagopbrengst gereset naar 0.
Inmiddels een reactie van de helpdesk van Solaredge. De kwh teller is gelijk gezet. Oorzaak van het verschil weet ik niet maar was zo klein dat ik hier niet verder in wil duiken.
Voor wat betreft de melding over het aanvullen van gegevens. Solaredge heeft de installatie losgekoppeld van de installateur. Nu krijg ik deze melding niet meer. kon de specs van de panelen nu ook aanpassen wat eerder niet lukte.
Optie 1 is belangrijk want die is kosten dekkend / besparend.ocaj schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:23:
Vorige week was hier een discussie over % eigenverbruik die me aan het denken zette wat daar nu eigenlijk mee bedoeld wordt.
In formules:
1):
[afbeelding]
2) :
[afbeelding]
Optie 2 is voor mij nutteloos. Als je die 100 procent wilt hebben moet je slechts één paneel op dak leggen en jezelf op de schouders kloppen haha
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad. Volgens mij heeft iedereen hier over het eerste.reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:58:
[...]
Optie 1 is belangrijk want die is kosten dekkend / besparend.
Optie 2 is voor mij nutteloos. Als je die 100 procent wilt hebben moet je slechts één paneel op dak leggen en jezelf op de schouders kloppen haha
Mede tweakers. Ik volg al een tijdje het PV-deel van het tweakers forum en heb eindelijk de knoop doorgehakt: ik ga ook zonnepanelen leggen.
Waarom? Geld staat nu stil op de bank niets te doen.... er is een ruime buffer en er hoeft niets afbetaald te worden. Tijd om geld te investeren in mooi materiaal waar je op dagelijkse basis profijt van hebt.
De keuze is gevallen op 10 x panasonic HIT mono 330wp panelen. M.i. een zeer goed prijs-kwaliteit verhouding paneel met een 80% rendementsbehoud op 25 jaar. Vergeet natuurlijk ook niet de garantie!
Echter post ik hier niet voor niets, ik zit namelijk vast met welke omvormer ik moet kiezen.
Sterker nog; wil ik voor serieschakeling met enkele string omvormer gaan, of kies ik voor de combinatie van micro-omvormers en een string omvormer. Er zit natuurlijk een verschil in de prijs, maar waar het mij om gaat is of het wel de meerprijs waard is. Waarom?
Nou, ons dak ligt op 3 hoog, waarbij wij géén schaduw van omwonende gebouwen of bebossing ontvangen. Ons dak ligt een verdieping hoger dan de huizen om ons heen en de huizen schuin-tegenover ons zijn ook een verdieping lager, waardoor al vroeg licht op ons dak komt vanwege het parkje wat tegenover ligt. M.a.w. vroeg licht, en geen schaduw/beschutting van omwonenden of fauna.
Ons dak heeft een 45 graden helling en is 40-45 oostelijker gericht dan het ideale zuidpunt. (ofwel dak ligt ZO georiënteerd, misschien een fraktie righting ZZO).
Overal is men laaiend over de micro-omvormers en geven ze aan dat het voor maximaal rendement zorgt wanneer er een paneel minder oplevert. Maar weinig behandelen het onderwerp, wanneer een micro-omvormer wel/niet gaat werken voor je. Mijn vraag is: gaat dit voor mij ook zin hebben, gezien ik alleen van wolken beschutting kan krijgen.
Wat zouden jullie in mijn geval doen? Hopelijk krijg ik voor mezelf duidelijk of ik voor een Serieschakeling, of een mét Micro Omvormers (Enphase) ga.
Waarom? Geld staat nu stil op de bank niets te doen.... er is een ruime buffer en er hoeft niets afbetaald te worden. Tijd om geld te investeren in mooi materiaal waar je op dagelijkse basis profijt van hebt.
De keuze is gevallen op 10 x panasonic HIT mono 330wp panelen. M.i. een zeer goed prijs-kwaliteit verhouding paneel met een 80% rendementsbehoud op 25 jaar. Vergeet natuurlijk ook niet de garantie!
Echter post ik hier niet voor niets, ik zit namelijk vast met welke omvormer ik moet kiezen.
Sterker nog; wil ik voor serieschakeling met enkele string omvormer gaan, of kies ik voor de combinatie van micro-omvormers en een string omvormer. Er zit natuurlijk een verschil in de prijs, maar waar het mij om gaat is of het wel de meerprijs waard is. Waarom?
Nou, ons dak ligt op 3 hoog, waarbij wij géén schaduw van omwonende gebouwen of bebossing ontvangen. Ons dak ligt een verdieping hoger dan de huizen om ons heen en de huizen schuin-tegenover ons zijn ook een verdieping lager, waardoor al vroeg licht op ons dak komt vanwege het parkje wat tegenover ligt. M.a.w. vroeg licht, en geen schaduw/beschutting van omwonenden of fauna.
Ons dak heeft een 45 graden helling en is 40-45 oostelijker gericht dan het ideale zuidpunt. (ofwel dak ligt ZO georiënteerd, misschien een fraktie righting ZZO).
Overal is men laaiend over de micro-omvormers en geven ze aan dat het voor maximaal rendement zorgt wanneer er een paneel minder oplevert. Maar weinig behandelen het onderwerp, wanneer een micro-omvormer wel/niet gaat werken voor je. Mijn vraag is: gaat dit voor mij ook zin hebben, gezien ik alleen van wolken beschutting kan krijgen.
Wat zouden jullie in mijn geval doen? Hopelijk krijg ik voor mezelf duidelijk of ik voor een Serieschakeling, of een mét Micro Omvormers (Enphase) ga.
[ Voor 0% gewijzigd door diefightdie op 08-08-2018 22:06 . Reden: typos ]
Hoi,JME schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:52:
Ik wil graag de data van mijn GoodWe GW3600D-NS ontsluiten op pvoutput.org. Dat kan niet rechtstreeks, dus nu zit ik te denken aan een scriptje op een Arduino of een Raspberry om de GoodWe portal uit te lezen en de data naar pvoutput door te zetten. Iemand daar ervaring mee? Of beter: een plug & play oplossing? Of nog beter: is er een kans dat GoodWe ooit rechtstreeks door pvoutput uitgelezen kan worden?
Onderstaand een linkje naar een topic dat hier over gaat: Het uitlezen van een Goodwe omvormer via de USB-poort:
[GoodWe] Uitlezen inverters via USB
Over "kansen" valt bij Goodwe nooit wat te zeggen.
cynisch gezegd kan je de dames en heren van Goodwe volgooien met verbeterpunten, maar de reacties zijn typisch Chinees:
Vriendelijk glimlachen, en knikken dat ze het begrijpen dat ze het mee zullen nemen naar het hoofdkantoor, maar gebeurd nooit iets mee.
En als Goodwe echt toezegt dat er iets wordt aangepast / wordt gemaakt, dan geloof ik het eerlijk gezegd niet eerder dan dat het daadwerkelijk voor me op tafel ligt, of als het echt is aangepast.
Kan ik iemand nog blij maken met een 3000W omvormer, Tigo optimizers, of een Youless setje?
V&A aangeboden: Tigo optimizers voor zonnepanelen
V&A aangeboden: GoodWe 3000-SS omvormer zonnepanelen
V&A aangeboden: Zonnepaneel uitlezen: YouLess LS120 energiemeter + kWh meter
V&A aangeboden: Tigo optimizers voor zonnepanelen
V&A aangeboden: GoodWe 3000-SS omvormer zonnepanelen
V&A aangeboden: Zonnepaneel uitlezen: YouLess LS120 energiemeter + kWh meter
Ja, optie 1 leek mij ook de meest logische.reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:58:
[...]
Optie 1 is belangrijk want die is kosten dekkend / besparend.
Bij optie 2 haal ik de 100% wel eens, maar dat is alleen op winterse grijze dagen met nagenoeg geen opbrengst.
Ik zou m idd met een soepele draad van dezelfde diameter in een dubbele huls krimpen, en dan de toe te voegen ALA van onderen gaan voeden (zoals het hoort). Gezien het erop lijk dat de bestaande ALS's al zijn aangelegd met een soepele draad, mag je daar niet een massieve naast plaatsen.reneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:13:
[...]
Die nieuwe moet je toch niet vanaf boven door lussen maar vanaf onder?
Net zoals ze met die op de onderste rail hebben gedaan.
In de spec's van de bestaande automaat kan je opzoeken of deze 1 of 2 en met welke diameter draad ddeze dan mag worden aangesloten. Met zo'n aftakblokje kan je natuurlijk wel 2 draden aansluiten en hoeft dat niet dezelfde diameter te zijn en mag je ook soepel en massief door elkaar gebruiken, je schroeft ze namelijk apart vast.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Er zijn geen micro die 330 watt aan kunnen, gewoon een string omvormer nemen werkt uitstekend. Aansluiten als 2×5 op één fase, of 1×10 op drie fase omvormer.diefightdie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:03:
Mede tweakers. Ik volg al een tijdje het PV-deel van het tweakers forum en heb eindelijk de knoop doorgehakt: ik ga ook zonnepanelen leggen.
Oftewel de spanning van panelen moet overeen komen met het werkgebied van de omvormer.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee hoor, ik heb er al met twee discussie gehad die overproductie zinloos vinden want dan daalt het percentage eigen verbruik.....CurlyMo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:59:
[...]
Inderdaad. Volgens mij heeft iedereen hier over het eerste.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, maar dan hebben we het wel over een discussie rond dezelfde definitiereneeke1970 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:05:
[...]
Nee hoor, ik heb er al met twee discussie gehad die overproductie zinloos vinden want dan daalt het percentage eigen verbruik.....
Zie: Wailing_Banshee in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" (en de 2 berichten daaronder). In ieder geval @Wailing_Banshee hanteerde vorige week de 2e definitie.
Vandaar dat het mij zinvol leek om de 2 definities duidelijk naast elkaar te zetten, zodat we dezelfde definitie kunnen hanteren. Als er ten minste een duidelijke voorkeur is.
Vandaar dat het mij zinvol leek om de 2 definities duidelijk naast elkaar te zetten, zodat we dezelfde definitie kunnen hanteren. Als er ten minste een duidelijke voorkeur is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic