Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 106 Laatste
Acties:
  • 466.768 views

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-12 16:26
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:16:
Dat zal dan met mist ofzo geweest zijn, want elke 23 minuten vind ik wel heel vaak :P kdenk dat ik met mist hier maximaal eens in de 3 kwartier heb gezien.

Vorig jaar was er toch iemand met een ingevroren WP in dit topic ? En die WP stond ook nog ergens hoog op een dak :P
Ja was ook zo.. Maar ELGA is ook niet de ideale WP natuurlijk :+
Inderdaad ja..
Dat was ook een ELGA volgens mij, die alleen zichtbaar en bereikbaar was middels een enorme ladder.

Was dat niet @BasvanS
Ja gevonden!
BasvanS in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ca15XyEABDa2IfEJkU13WuLc/full.jpg :9 :9 :9 :9

[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 21-11-2018 20:22 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-12 19:53
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/28ior3l.jpg

Vandaag 6,6 kWh in de warmtepomp gegaan. Een Loria Duo 10 kw.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:19
Chris_82 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:56:
[...]

In hoeveel stappen moduleert de Elga eigenlijk, het lijkt er hier op dat laagste stand ca. 350W is en de volgende stap ca. 700W :?

Bij mijn Loria 6010 zie ik in het onderste bereik ook vrij grote stappen van ca. 200W. Naar boven toe worden de modulatiestappen kleiner ca. 70W.
Ik zie kleine stappen van 50W, maar vaker iets van 100W. Minimumvermogen is 250W dat ik ooit gezien heb, maar dat is COP_technisch niet zo interessant als het lijkt

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:22:
[...]

Ik zie kleine stappen van 50W, maar vaker iets van 100W. Minimumvermogen is 250W dat ik ooit gezien heb, maar dat is COP_technisch niet zo interessant als het lijkt
Hier nog veel kleinere stappen... a 1/2/3 watt..

Hier 160watt.. maar COP technisch niet interessant zoals je al zegt
https://snapshot.raintank...ALIcaO7STuun7Jizqn9EVsQTA

• Bram-Bos
Daannn1987 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:25:
[...]

Hier nog veel kleinere stappen... a 1/2/3 watt..

Hier 160watt.. maar COP technisch niet interessant zoals je al zegt
https://snapshot.raintank...ALIcaO7STuun7Jizqn9EVsQTA
How low can a man go!
Ja, op zich zie ik ook alle wattages wel voorbij komen, maar je hebt een verschil tussen het langzame proces van steeds ietsje meer gebruiken, en de discrete stappen met optoeren. Op die laatste doelde ik.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:29:
[...]

How low can a man go!
Ja, op zich zie ik ook alle wattages wel voorbij komen, maar je hebt een verschil tussen het langzame proces van steeds ietsje meer gebruiken, en de discrete stappen met optoeren. Op die laatste doelde ik.
Ok check Dan klopt het idd :)

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-12 15:00
Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:47:
[...]

Tsja maar die wiki snap ik niet
Mijn boerenverstand zou meteen al zeggen koper is de beste dan ijzer en dan kunsstof.
Maar als ik sommige plaatjes hier voorbij ziie komen zijn er die op de plastic sensoren zetten.
Dus mijn gedacht is dan goed. Die zijn minder zuiver dan op koper?

De kamstrup, omdat ik alleen bij de aan en afvoer kan onder mijn erg vochtige kruipruimte [ kwelwater staat er vaak onder ] Maar ik zag dat je verlengkabels er aan kan maken. dus weer een dingetje + Alleen de flowmeter mag die evt. ook in de retour?

Dan zie ik dat er meer merken warmtemeters zijn? Iemand daar ervaring mee.?
Kamstrup wss de rols royce... maar ik ben met een volvo ook tevreden..
Kunstof is een isolator, maar krijgt uitiendelijk dezelfde temperatuur als ijzer, alleen het duurt wat langer. Als je snel opvolgende temperatuur fluctuaties wilt meten moet je voor koper gaan.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:42
Ramon_1984 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:01:
[...]

Dat is het voordeel van een kleine warmtepomp, die kan verder terug moduleren :)
Het nadeel is dan weer dat ie gewoon niet veel power hebben :P Gisteren in een half uur van Ta 24 naar Ta 40 gegaan over een 50 liter buffervat en toen teruggezakt naar 1kW elektrisch totdat de kamerthermostaat zei dat 't goed was :P

Dagverbruik, net geen 14kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tUZBcJ5nUQrr7fALzg46Gt3l/full.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
Daannn1987 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:19:
[...]

Ja was ook zo.. Maar ELGA is ook niet de ideale WP natuurlijk :+
Inderdaad ja..
Dat was ook een ELGA volgens mij, die alleen zichtbaar en bereikbaar was middels een enorme ladder.

Was dat niet @BasvanS
Ja gevonden!
BasvanS in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

[Afbeelding] :9 :9 :9 :9
Trauma's!!! Hij loopt overigens nog steeds niet echt lekker! Dik 60 kwh over de laatste 4 dagen, wat jij @Daannn1987

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:59:
[...]

RV = Relatieve luchtVochtigheid, hoge RV veel vocht in de lucht, dauwpunt ligt relatief hoog, dus eerder en meer last van defrosts.

Als ik dat tabelletje mag geloven is je COP 5.2 bij Tb+2 dus bij opgenomen vermogen van 0,75KW zou dat 3,9KW thermisch zijn. Aangezien je een 4KW WP hebt is dat dus zoals ik het bereken bijna maximaal :?

COP van 5.2 is wel erg hoog voor een Tb van +2 graden, maar de Pana's hebben wel vaker gekke COP waardes hebben we gezien in dit topic :P

Maar verder kun je er toch al weinig aan veranderen, en 1 x per uur een defrost met deze hoge RV is niet gek (88% hier, buitentemp 1,8 graden, dauwpunt 1 graad. Ik heb vandaag 4 defrosts gehad vanaf 10:00 tot nu, maar ik heb ook wel eens elk uur een defrost gezien.
M.a.w. accepteren. :?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:09
Yup, enigste andere optie is je WP uitzetten, maar dan krijg je weer andere Problemen ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Daannn1987
BasvanS schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:35:
[...]

Trauma's!!! Hij loopt overigens nog steeds niet echt lekker! Dik 60 kwh over de laatste 4 dagen, wat jij @Daannn1987
Valt nog mee volgens mij?

(m3 = kw)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2l8bvp1.png

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-11 12:25
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:30:
[...]

Ik gebruik geen domoticz, wat bedoel je nu precies met "hiervoor" ?

@ronaldmathies De dT geef je aan in K (is dus hetzelfde als graden).
Dacht een keer gelezen te hebben dat jij de warmtepomp middels domotica aanstuurde. Maar niet dus, wat gebruik jij wel om de warmtepomp aan te sturen?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• webje1982
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:35:
[...]

Deze komen uit het melcloud to domoticz script...en doorgestuurd naar influxDB en Grafana
[Afbeelding]

Edit: die andere gasten zijn bang van een beetje regeltechniek/scripting/gefreubel... >:)
Inderdaad middels dat script gebruik jij deze en wat zijn jou ervaring?
Zit even naar de mogelijkheden te kijken met domoticz. Alleen loggen of ook aansturen, heb temperatuur sensoren in elke kamer van het huis en wil de warmtepomp en airco's dan via domoticz aansturen.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@webje1982
Inderdaad, alles via domoticz (en pilot app voor iOS)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12 13:50
Tomexergie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:16:
[...]

Mooi Bram, duidelijk een verbetering na de laatste software update.
Mijn woning heeft veel meer nodig en Elga draait volle kracht
Welke update is dat? Ik heb 16.3. Als er een hogere versie is dan de vraag: hoe kom je daaraan?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Daannn1987
JanHybride schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:44:
[...]

Welke update is dat? Ik heb 16.3. Als er een hogere versie is dan de vraag: hoe kom je daaraan?
https://techneco.nl/elga-firmware/

Geen idee wat de verschillen zijn tussen 16.3 en 16.6

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 21-11-2018 21:49 ]

• Grolsch
webje1982 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:59:
[...]

Dacht een keer gelezen te hebben dat jij de warmtepomp middels domotica aanstuurde. Maar niet dus, wat gebruik jij wel om de warmtepomp aan te sturen?
Zone regeling van Danfoss (CF2+)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het bij alle warmtepompen zo dat als er een defrost geweest is en er is nog warmtevraag dat de compressor meteen weer gestart wordt?

Want ik zie dit namelijk gebeuren bij de mitsu, compressor gaat even uit, defrost en compressor gaat weer aan (tenminste, ik zie dit bij veel mensen in de grafieken gebeuren).

Ik heb dit nu geblokkeerd omdat het niet heel gezond is om dit zo te doen volgens mij. Nadat de compressor gestopt is heb ik een 20 minuten wachttijd ingesteld voordat de compressor überhaupt weer aan mag gaan.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-12 15:00
ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:56:
Is het bij alle warmtepompen zo dat als er een defrost geweest is en er is nog warmtevraag dat de compressor meteen weer gestart wordt?

Want ik zie dit namelijk gebeuren bij de mitsu, compressor gaat even uit, defrost en compressor gaat weer aan (tenminste, ik zie dit bij veel mensen in de grafieken gebeuren).

Ik heb dit nu geblokkeerd omdat het niet heel gezond is om dit zo te doen volgens mij. Nadat de compressor gestopt is heb ik een 20 minuten wachttijd ingesteld voordat de compressor überhaupt weer aan mag gaan.
Toevallig stond gisteren bij de controller toen de WP ging defrosten. De waterpomp begon maximaal te draaien kon ik horen. Toen die (bijna) stopte, stopte ook de compressor. De compressor ging een aantal keer even aan en uit. Of de waterpomp toen ook nog draaide kon ik niet goed horen. Na de defrost startte de compressor direct weer op.

Het zelfde nam ik eerder buiten bij de WP waar. Panasonic H.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Grolsch
ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:56:

Waarom niet :? Daar zijn ze voor gemaakt hoor ;)

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:06:
[...]

Waarom niet :? Daar zijn ze voor gemaakt hoor ;)
Dit snap ik niet, ik dacht juist dat het aan / uit gedrag (pendellen) niet goed was voor de compressor. Als de mitsu een defrost gaat doen dan gaat de compressor uit, hij doet zijn defrost en gaat meteen weer aan. Hiertussen zit soms maar drie minuten.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Bram-Bos
JanHybride schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:44:
[...]

Ja dat is hem. Maar hier heeft Techneco ook nog een setting veranderd, waardoor de regeling nog rustiger werd (i.v.m. mijn ZLTV-wandtemperatie-systeem).

@ronaldmathies: toch lijkt me dat echt bij een defrost horen. Compressor uit -- defrost -- compressor gelijk weer aan.

[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 21-11-2018 22:09 ]

• Grolsch
ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:07:
[...]

Dit snap ik niet, ik dacht juist dat het aan / uit gedrag (pendellen) niet goed was voor de compressor. Als de mitsu een defrost gaat doen dan gaat de compressor uit, hij doet zijn defrost en gaat meteen weer aan. Hiertussen zit soms maar drie minuten.
De compressor "slijt" van start stops, 100.000 x zegt men. Daarom moet je natuurlijk pendel gedrag (10 start stops in 1 uur) proberen te voorkomen.

Defrosts zijn een noodzakelijk kwaad, en je wilt zsm weer warmte na een defrost. Ik zou niet weten wat er verkeerd kan gaan als de WP binnen 2 minuten weer start. Als je start stops wilt voorkomen moet je de stroom eraf halen ;)

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:11:
[...]

De compressor "slijt" van start stops, 100.000 x zegt men. Daarom moet je natuurlijk pendel gedrag (10 start stops in 1 uur) proberen te voorkomen.

Defrosts zijn een noodzakelijk kwaad, en je wilt zsm weer warmte na een defrost. Ik zou niet weten wat er verkeerd kan gaan als de WP binnen 2 minuten weer start. Als je start stops wilt voorkomen moet je de stroom eraf halen ;)
Doordat hij nu de compressor stop, met als gevolg dat het signaal op OUT15 komt te vervallen stop ik het signaal naar de IN1 voor 20 minuten. Dus doordat ik vandaag vier keer een defrost heb gehad is er dus ook vier keer een 20 minuten pauze geweest.

Voordeel is wel, heb vandaag dan ook maar 6 starts gehad, want start nr. 5 komt door de SWW run, na een SWW run dan forceert de WP een compressor stop om (normaal gesproken) daarna meteen weer de compressor te starten. En nummer 1 is dat hij vandaag voor het eerst start.

Edit:

Maar na een defrost mag hij van mij wel meteen weer starten (ander in tijden dat het er veel defrosts zijn komt hij nooit meer aan verwarmen toe), wil dan ook kijken wanneer een defrost bezig is naar OUT12 (ontdooien uitgang), ik weet niet wat deze precies doet, is dit vergelijkbaar met OUT15, dus puur voor signaal, of is het iets anders. Zit al de hele avond te wachten op een defrost :+

[ Voor 16% gewijzigd door ronaldmathies op 21-11-2018 22:23 ]

• Grolsch
ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:19:
[...]

Doordat hij nu de compressor stop, met als gevolg dat het signaal op OUT15 komt te vervallen stop ik het signaal naar de IN1 voor 20 minuten. Dus doordat ik vandaag vier keer een defrost heb gehad is er dus ook vier keer een 20 minuten pauze geweest.

Voordeel is wel, heb vandaag dan ook maar 6 starts gehad, want start nr. 5 komt door de SWW run, na een SWW run dan forceert de WP een compressor stop om (normaal gesproken) daarna meteen weer de compressor te starten. En nummer 1 is dat hij vandaag voor het eerst start.
Dit is gewoon een "Bugje" in je software, die moet je ff aan zien te passen ;) Kun je het gedrag van een defrost herkennen als patroon :?

Wij in dit topic zijn natuurlijk nerds die overal grafieken van hebben en alles "perfect" willen hebben.
Reken maar dat 99% van de WP gebruikers dit niet zijn, en echt compleet niet in de gaten hebben dat hun WP veel start>stops maakt.

Ik heb voorlaatst een installatie bekeken die in bedrijf was gesteld door Alklima, en de stooklijn stond op +15 Ta 25, en het was een 14KW Zubadan. Reken maar van yes dat die machine als de brandweer loopt te pendelen bij Tb +12.

Ik denk dat er van de Mitsubishi warmtepompen misschien wel +100.000 units zijn verkocht :? Als het echt zo kwalijk zou zijn voor de compressor, dan had Mitsubishi dit wel ingebouwd in hun software/firmware.

Ik heb in dit topic gelezen dat een compressor 100.000 start>stops aan kan. Als ik uit ga van 365 dagen per jaar gebruik, dan mag je dus 30 jaar lang elke dag ruim 9 start>stops hebben. 30 jaar is niet reeel, en 365 dagen per jaar verwarmen ook niet. Dus die compressor gaat zo niet kapot.

Ik heb persoonlijk nog nooit van iemand gehoord dat hij een kapotte compressor had. En van mensen die een kapotte WP hebben, heb ik nog nooit gehoord dat de oorzaak een "versleten" compressor was.
@Oxellaar / @koevlaas2 hebben jullie in de praktijk wel eens een compressor moeten vervangen omdat deze versleten was :?

En de jouw WP forceert geen compressor stop na een SWW run. Na een SWW run schakelt je 3 weg klep om, waardoor er relatief heet water wordt waargenomen door de Ta sensor, waardoor er geen warmtebehoefte is (Ta = ruim boven setpoint) dus het duurt ff een paar minuten voordat de WP weer gaat lopen na een SWW run. Dit heeft niets met het "sparen" van de compressor te maken.

Ik zie bij mij ook dat van CV naar SWW naadloos gaat (compressor gaat niet uit) maar na een SWW run gaat de compressor "ff" uit. Als Ta weer onder setpoint is gaat de WP weer vrolijk aan, ook als die na 2 minuten is.

Conclusie, we maken ons veel te druk in dit topic :P Laten we lekker genieten van de warmte 8)

• Exigence
  • Laatst online: 01:30

Exigence

dnkroz

Bij deze bevestigd dat de temperatuurmetingen (Ta en Tr) van mijn Hitachi voor geen meter kloppen. Heb aparte temperatuursensoren op de Ta en Tr geplaatst.

Ta en Tr wijken beide iets af, de één wat meer dan de ander. Dit resulteert in een dT die inderdaad zo'n 2 graden lager gemeten wordt dan hij volgens mijn controlemeting is.

Al met al wordt er, na een korte berekening mbv de controletemperaturen, zo'n 2 tot 2,5 keer meer warmte opgewekt dan de Hitachi aan. Dat stelt mij gerust.

Nu nog kijken of ik de sensoren in de Hitachi zelf cmkan controleren en eventueel beter positioneren. Als hij ook op deze temperaturen regelt verwacht ik ook een beter regelgedrag.

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:32:
[...]

Dit is gewoon een "Bugje" in je software, die moet je ff aan zien te passen ;) Kun je het gedrag van een defrost herkennen als patroon :?
Je kan een aantal dingen herkennen, ten eerst valt het stroom verbruik terug, bij mij naar zo'n ~ 1.1 kW. Ten tweede is er een negatieve dT. En er is vermoed ik nog een OUT12 waar ik naar kan kijken.
Wij in dit topic zijn natuurlijk nerds die overal grafieken van hebben en alles "perfect" willen hebben.
Reken maar dat 99% van de WP gebruikers dit niet zijn, en echt compleet niet in de gaten hebben dat hun WP veel start>stops maakt.
Klopt..
Ik heb voorlaatst een installatie bekeken die in bedrijf was gesteld door Alklima, en de stooklijn stond op +15 Ta 25, en het was een 14KW Zubadan. Reken maar van yes dat die machine als de brandweer loopt te pendelen bij Tb +12.

Ik denk dat er van de Mitsubishi warmtepompen misschien wel +100.000 units zijn verkocht :? Als het echt zo kwalijk zou zijn voor de compressor, dan had Mitsubishi dit wel ingebouwd in hun software/firmware.

Ik heb in dit topic gelezen dat een compressor 100.000 start>stops aan kan, bij 365 dagen per jaar gebruik Als ik uit ga van 365 dagen per jaar gebruik, dan mag je dus 30 jaar lang elke dag ruim 9 start>stops hebben. Dus die compressor gaat zo niet kapot.

Ik heb persoonlijk nog nooit van iemand gehoord dat hij een kapotte compressor had. En van mensen die een kapotte WP hebben, heb ik nog nooit gehoord dat de oorzaak een "versleten" compressor was.
@Oxellaar / @koevlaas2 hebben jullie in de praktijk wel eens een compressor moeten vervangen omdat deze versleten was :?

En de jouw WP forceert geen compressor stop na een SWW run. Na een SWW run schakelt je 3 weg klep om, waardoor er relatief heet water wordt waargenomen door de Ta sensor, waardoor er geen warmtebehoefte is (Ta = ruim boven setpoint) dus het duurt ff een paar minuten voordat de WP weer gaat lopen na een SWW run. Dit heeft niets met het "sparen" van de compressor te maken.
[...]
Ik zie bij mij ook dat van CV naar SWW naadloos gaat (compressor gaat niet uit) maar na een SWW run gaat de compressor "ff" uit. Als Ta weer onder setpoint is gaat de WP weer vrolijk aan, ook als die na 2 minuten is.
Juist, dit zag ik dus ook al een aantal keer gebeuren.
Conclusie, we maken ons veel te druk in dit topic :P Laten we lekker genieten van de warmte 8)
Oh, maar dat doe ik ook, alleen is de WP nu mijn nieuwe hobby project geworden waar ik enorm veel plezier aan heb. En waar ik dus ook veel van wil weten / leren.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch de compressoren die ik vervangen heb, waren allemaal defect door een bekende oorzaak.
Vervuiling, lekkage van koudemiddel, recirculatie van de luchtstroming, omgevallen buitendeel, maar nooit "zomaar" defect geraakt.
Want slijtage door starts en stops is voor ons niet herleidbaar. De eerder genoemde oorzaken worden vaak nog onderzocht door de fabrikant, ivm garantie.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
JvdW schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:14:
[...]

Instellingen nagelopen.
Backup heater staat uit, die -2 nu op -5 gezet, kijken wat er gebeurd.
Ik ga nog even kijken naar die flowmeters, vindt deze niet echt nauwkeurig.
Wel heb ik ze nu zo staan dat ze allemaal ongeveer dezelfde retourtemperatuur hebben.
Retour is ongeveer 3,5 graad lager dan de aanvoer momenteel, van alle groepen behalve de keuken, daar is de retour is kouder omdat die groep iets groter is.

Ik dacht hoe meer flow, hoe meer afgifte, dus alles zo geregeld dat bij maximale flow de retour van alle groepen gelijk is. Ik wil ze best instellen op een lagere flow per groep maar dan is er toch ook minder afgifte? Ik snap even iets niet denk ik.
Schroom niet om als de instellingen niet bevallen ivm cop e.d. compleet het roer om te gooien en een andere weg in te slaan, zo leer je het 'vak'.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
webje1982 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:17:
[...]

Gebruik jij MelCloud alleen om data uit te lezen?
Doe deze thermostaat nog meer dan alleen temperatuur doorgeven en bedienen?

@Grolsch Gebruik jij wel Domoticz hiervoor?
Nee, dat doet @AUijtdehaag , maar dat weet je inmiddels al (Alphons heeft je geantwoord).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• webje1982
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:43:
@webje1982
Inderdaad, alles via domoticz (en pilot app voor iOS)
Nice, wil hier hetzelfde gaan doen. Bij vragen kan ik bij jou terecht?

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:04
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:11:
[...]

Start stops en slijtage? Ik heb ook een Daikin L/L WP voor kantoor. Bij lage belasting hoort pendelen gewoon bij het regelgedrag, 5 minuten aan/uit.Er is zelfs een gafiek van in de handleiding. Dit gaat bij mij al 4 jaar zo. 150 keer per dag en over 15 jaar 450.000 keer. Of start stops bij deze lagering en roterende excentrische schijven extra slijtage geeft weet ik niet. De praktijk is dat deze units lang mee gaan.
Daikin heeft een swingcompressor die minder bewegende delen heeft.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 10:17
Exigence schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:37:
Bij deze bevestigd dat de temperatuurmetingen (Ta en Tr) van mijn Hitachi voor geen meter kloppen. Heb aparte temperatuursensoren op de Ta en Tr geplaatst.

Ta en Tr wijken beide iets af, de één wat meer dan de ander. Dit resulteert in een dT die inderdaad zo'n 2 graden lager gemeten wordt dan hij volgens mijn controlemeting is.

Al met al wordt er, na een korte berekening mbv de controletemperaturen, zo'n 2 tot 2,5 keer meer warmte opgewekt dan de Hitachi aan. Dat stelt mij gerust.

Nu nog kijken of ik de sensoren in de Hitachi zelf cmkan controleren en eventueel beter positioneren. Als hij ook op deze temperaturen regelt verwacht ik ook een beter regelgedrag.
Fijn dat het toch goed lijkt te zitten.

Waar zijn de sensoren geplaatst? Ik heb hier nog twee ntc20k sensoren liggen. Als het zonnetje binnenkort een keer schijnt en ik niet met handschoenen aan hoef te knutselen dan kan ik deze eens plaatsen. Ik wordt nu wel nieuwsgierig. Kijken hoe het resultaat hier is. De cop leek hier maandag en dinsdag rond de specs uit de technische handleidingen te liggen. Als hij nog beter blijkt te zijn... daar word ik wel vrolijk van 8)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-12 19:04
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:45:
[...]

Yup, enigste andere optie is je WP uitzetten, maar dan krijg je weer andere Problemen ;)
Of een w/w nemen, wp draait hier inmiddels ook elke dag. Oostenwind geeft altijd extra verbruikt. Dit is de 20ste, totaal 11.9 kWh

wp 2018-11-20

• Grolsch
ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:38:
[...]

Je kan een aantal dingen herkennen, ten eerst valt het stroom verbruik terug, bij mij naar zo'n ~ 1.1 kW. Ten tweede is er een negatieve dT. En er is vermoed ik nog een OUT12 waar ik naar kan kijken.
Precies hetzelfde herken ik ook.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bz32xwyv1y.jpg

20 minuten pauze inbouwen na een defrost lijkt mij niet wenselijk, vooral niet bij koud, winderig en mistig weer. Dan wil je gewoon zoveel mogelijk warmte, dus ik zou je programmaatje aanpassen.
jerh schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:00:
[...]

Of een w/w nemen, wp draait hier inmiddels ook elke dag. Oostenwind geeft altijd extra verbruikt. Dit is de 20ste, totaal 11.9 kWh

[Afbeelding: wp 2018-11-20]
Het geld groeit me niet op de rug ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 22-11-2018 08:02 ]

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24
webje1982 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:39:
[...]

Inderdaad middels dat script gebruik jij deze en wat zijn jou ervaring?
Zit even naar de mogelijkheden te kijken met domoticz. Alleen loggen of ook aansturen, heb temperatuur sensoren in elke kamer van het huis en wil de warmtepomp en airco's dan via domoticz aansturen.
Wat voor sensoren heb jij gemonteerd in de kamers en waaraan zijn deze dan gekoppeld ?

• webje1982
@wervisser Heb in elke kamer een Xiaomi temperature and humidity sensor en deze is gekoppeld via de Xiaomi gateway aan Domoticz.

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-12 20:44
Gisteren de buitenvoeler voor mijn ELGA binnen gekregen vrij vlot ontvangen.
Meteen maar even opgehangen en geïnstalleerd.
Ben nu enige tijd de ELGA aan het bijhouden in Domoticz.

Ik zie om de uur ongeveer de ELGA terug gaan naar minimaal vermogen 70w.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QmnABO1.png
Is dit nou pendel gedrag?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Daannn1987 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:45:
[...]

https://techneco.nl/elga-firmware/

Geen idee wat de verschillen zijn tussen 16.3 en 16.6
Hier is alle electronica (hardware) vervangen in de binnen-unit. Morgen eindelijk ook een splinternieuwe buiten-unit. Firmware update hielp niets helaas..

• Daannn1987
Tunda schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:23:
Gisteren de buitenvoeler voor mijn ELGA binnen gekregen vrij vlot ontvangen.
Meteen maar even opgehangen en geïnstalleerd.
Ben nu enige tijd de ELGA aan het bijhouden in Domoticz.

Ik zie om de uur ongeveer de ELGA terug gaan naar minimaal vermogen 70w.
[Afbeelding]
Is dit nou pendel gedrag?
Gezien het vermogen waar jij op draait zullen dit allemaal defrosts zijn...
De grafieken van Domoticz laten intervallen zien van 5 minuten, daarom is Domoticz niet ok voor monitoring van het gedrag van je WP. Een defrost duurt 5 a 6 minuten en de waardes zal hij middelen waar dus een gemiddelde uitkomt van ~ 70watt
Noord27 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:34:
[...]

Hier is alle electronica (hardware) vervangen in de binnen-unit. Morgen eindelijk ook een splinternieuwe buiten-unit. Firmware update hielp niets helaas..
Man man.... als het dan toch niet werkt :/

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 22-11-2018 08:40 ]

• Chip2710
Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:45:
[...]

Ach, ik heb nog een pellet kachel. :)
Maart terugkomend op je conclusie ( sorry, ik ben nog niet
zo into de WP scène ) heb ik nu een te kleine WP :?

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:00:
[...]

Precies hetzelfde herken ik ook.

[Afbeelding]

20 minuten pauze inbouwen na een defrost lijkt mij niet wenselijk, vooral niet bij koud, winderig en mistig weer. Dan wil je gewoon zoveel mogelijk warmte, dus ik zou je programmaatje aanpassen.

[...]

Het geld groeit me niet op de rug ;)
Klopt, dat vindt ik ook niet wenselijk, ik wil die 20 minuten alleen als de WP besluit om uit zichzelf te stoppen. (en dan niet vanwege een defrost)

Ik ben dus ook bezig om een extra relais toe te voegen aan mijn bordje om een defrost te herkennen, dan kan ik daarop aansturen dat de 20 minuten dus niet hoeft te gebeuren. Zou bij mij gisteren dan 80 extra run-tijd opgeleverd hebben.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:04
Noord27 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:34:
[...]

Jij bent echt de pechvogel van de maand. De tweede wet van Murphy is echt op jouw Elga van toepassing.

• Noord27
Van de maand? Al bijna 2 jaar ellende met dat ding..

• Daannn1987
Chip2710 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:41:
[...]

Jij hebt toch deze WP?
https://www.waermepumpens...s/2017/06/YutakiRAS-2.pdf

Als jij nu al op vol vermogen draait (800w opgenomen) dan lijkt mij je WP niet afdoende nee..
Mocht het een andere zijn dan heb ik niets gezegd

• Grolsch
Chip2710 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:41:
[...]

Zoals ik het nu kan zien is hij inderdaad aan de krappe kant.
Nu is het weer van de afgelopen dagen ook "slecht" weer voor de WP. Hoge RV, winderig, geen zon, dus relatief veel defrosts en veel warmteverlies van je woning.

Als het -5 is dan is de RV vaak veel lager, en heb je veel minder defrosts en schijnt vaker de zon en waait het niet zo hard. In mijn woning betekent dat minder warmteverlies.

Als het linkje wat @Daannn1987 eerder poste klopte heb je straks nog wel een ander probleem, je 7KW WP heeft nog maar 4,7KW over bij -7. Dat kan weer voor nieuwe problemen uitdagingen zorgen :P

Maar wat is nu precies je probleem ? Krijg je het huis niet warm? Elk uur een defrost met de omstandigheden van gisteren zou ik me geen zorgen over maken. Als je ruimtetemperatuur zakt dan wel >:)

• Chip2710
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:09:
[...]

Zoals ik het nu kan zien is hij inderdaad aan de krappe kant.
Nu is het weer van de afgelopen dagen ook "slecht" weer voor de WP. Hoge RV, winderig, geen zon, dus relatief veel defrosts en veel warmteverlies van je woning.

Als het -5 is dan is de RV vaak veel lager, en heb je veel minder defrosts en schijnt vaker de zon en waait het niet zo hard. In mijn woning betekent dat minder warmteverlies.

Als het linkje wat @Daannn1987 eerder poste klopte heb je straks nog wel een ander probleem, je 7KW WP heeft nog maar 4,7KW over bij -7. Dat kan weer voor nieuwe problemen uitdagingen zorgen :P

Maar wat is nu precies je probleem ? Krijg je het huis niet warm? Elk uur een defrost met de omstandigheden van gisteren zou ik me geen zorgen over maken. Als je ruimtetemperatuur zakt dan wel >:)
Klopt, dat is hem.
Ik draai nu met een Ta van 30 graden en eigenlijk moet ik naar 31-32graden om de woon kamer
naar +21 te brengen echter dan krijg ik nog meer defrosts.....
Verder maak ik ook ww met het ding, echter als deze actie loopt, koelt mijn woonkamer sterk af.

• Grolsch
Chip2710 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:26:
[...]

Klopt, dat is hem.
Ik draai nu met een Ta van 30 graden en eigenlijk moet ik naar 31-32graden om de woon kamer
Verder maak ik ook ww met het ding, echter als deze actie loopt, koelt mijn woonkamer sterk af.
Tsjah, comfort boven alles, ruimtetemperatuur is in mijn beleving belangrijker als het aantal defrosts.

Draai je al 24*7 :?

Als je de Ta naar 32 zet krijg/hou je de woonkamer dan wel op temperatuur (ondanks de defrosts) ?

Het komt op mij over alsof je "een hekel" hebt aan defrosts. Maar dat is een verschijnsel welke er gewoon bij hoort, niet te druk om maken, als je woonkamer maar warm wordt / blijft.

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-12 20:44
Daannn1987 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:38:
[...]

Gezien het vermogen waar jij op draait zullen dit allemaal defrosts zijn...
De grafieken van Domoticz laten intervallen zien van 5 minuten, daarom is Domoticz niet ok voor monitoring van het gedrag van je WP. Een defrost duurt 5 a 6 minuten en de waardes zal hij middelen waar dus een gemiddelde uitkomt van ~ 70watt

[...]
Thanks! Ik ga eens kijken als ik mijn stooklijn verlaag, of alles dan nog voldoende warm blijft.
Dan zou de ELGA met minder vermogen moeten gaan draaien en minder defrosts moeten krijgen denk ik zo?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• Chip2710
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:30:
[...]

Tsjah, comfort boven alles, ruimtetemperatuur is in mijn beleving belangrijker als het aantal defrosts.

Als je de Ta naar 32 zet krijg/hou je de woonkamer dan wel op temperatuur (ondanks de defrosts) ?

Het komt op mij over alsof je "een hekel" hebt aan defrosts. Maar dat is een verschijnsel welke er gewoon bij hoort, niet te druk om maken, als je woonkamer maar warm wordt / blijft.
Maar wat gebeurt er bij -7graden?... 8)7

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Na een weekje experimenten op 32C tA ben ik toch maar teruggegaan naar 26C tA.

Op 32C moet de WP wel flink aan het werk blijven en dus 2-3x zoveel verbruiken (4-5kW constant) tegenover 1,5-2,5kW bij 26C tA.

De vloer bereikt ook gewoon 25C bij zo'n lage tA. Tuurlijk is 28C weer wat warmere voeten, maar de woonkamer wordt dan veel te warm.
Dan zal ik ofwel de warmtepomp moeten uit laten gaan middels de thermostaat of flow verlagen. Afgitevermogen is er genoeg, maar ik wil niet dat er nog afgifte is als de woonkamer 23C is... (22 vind ik al genoeg)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08
Chip2710 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:26:
[...]

Klopt, dat is hem.
De 2.0 is wel erg krap, ik heb zelf de 2.5, heel bewust gekozen n.a.v. mijn ervaringen met de Pana 5kW mono.
Kijkende naar onderstaande overzicht:
screenshot yutaki s combi perf
Ik kon met de Pana Mono 5kW, welke nagenoeg onder alle omstandigheden 5kW kan leveren net mijn woning op temperatuur houden bij -10 a -15. Dus voor mij was 5kW echt de ondergrens (historisch gasverbruik CV 1200-1300m3). Ik ben dan 35-40gr nodig, >5.5kW levert de 2.5 van Hitachi.

De 2.0 echter schiet bij -7 al onder de 5kW. Daarnaast zou een 1-2 uur warmwater bereiding niet heel veel mogen doen qua temperatuurdaling in de woonkamer. Afgelopen nachten daalde de temperatuur 0,3-0,4 graden per uur wanneer de WP uit stond. Iets wat ik niet kan waarnemen in onze woning.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ronaldmathies
  • Niet online
Chip2710 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:38:
[...]

Relatieve luchtvochtigheid is afhankelijk van temperatuur en luchtdruk. Als de temperatuur daalt neem ook de maximale hoeveelheid waterdamp af.

• Daannn1987
Tunda schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:33:
[...]

Thanks! Ik ga eens kijken als ik mijn stooklijn verlaag, of alles dan nog voldoende warm blijft.
Dan zou de ELGA met minder vermogen moeten gaan draaien en minder defrosts moeten krijgen denk ik zo?
Dat is wel aannemelijk ja :)
Kun je idd proberen!
[...]

Waarschijnlijk geen defrosts (RV Daalt enorm wanneer het "echt" koud wordt), maar je zou je pelletkachel wel eens nodig kunnen hebben..

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12 14:19
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:30:
[...]

Ach, over dat hele defrosten kan ik ook nog wel een duit in het zakje doen. Die van mij defrost regelmatig elke 37 minuten (precies dat tijdsinterval). Dit doet hij ook terwijl hij 's nachts gewoon op 50% draait. Hij draait dan dus op een vermogen dat relatief laag is voor hem dus je zou er juist niet zo veel verwachten. Het zijn wel echt defrosts maar in praktijk vaak 'droge' defrosts. Geen idee waarom hij dat doet maar het is vorig seizoen ook al eens besproken. Om een of andere reden lijkt hij voor de zekerheid elke 37 minuten te defrosten (mogelijk afhankelijk van de buitenT) ook al is er geen ijsaangroei. Dat resulteert soms dus wel in 30 defrosts per dag (worst case).

Ik ben er niet echt bang voor en hij kan de ruimte prima warm houden. Maar ik vind het wel opvallend gedrag. Nog opvallender vind ik dat hij minder lijkt te defrosten als hij op 75% of 100% mag draaien. Bij mij gaat hij 's ochtends om 08.00u van 50% naar 75%. Op het moment draait hij nog niet op 100%, daarmee wacht ik tot de echte winter. Overigens heb ik ook eigenlijk nooit defrosts tijdens SWW bereiden terwijl hij daar juist op zijn hoogste vermogen draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qiBTPeyG3q8yMXzI8D9eNiSd/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E4CujZiySXROEunCJbhXg4pK/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door godfriedd op 22-11-2018 09:52 ]

• Grolsch
[...]

Er is maar 1 manier om daar achter te komen :P

2 dingen kan ik alvast voorspellen.

Het aantal defrosts zal afnemen
Het vermogen van je WP is minder als bij +2

Als je ook nog eens SWW maakt met deze WP lijkt (zoals eerder aangegeven) me deze WP aan de krappe kant.
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:50:
[...]

Ach, over dat hele defrosten kan ik ook nog wel een duit in het zakje doen. Die van mij defrost regelmatig elke 37 minuten (precies dat tijdsinterval). Dit doet hij ook terwijl hij 's nachts gewoon op 50% draait. Hij draait dan dus op een vermogen dat relatief laag is voor hem dus je zou er juist niet zo veel verwachten. Het zijn wel echt defrosts maar in praktijk vaak 'droge' defrosts. Geen idee waarom hij dat doet maar het is vorig seizoen ook al eens besproken. Om een of andere reden lijkt hij voor de zekerheid elke 37 minuten te defrosten (mogelijk afhankelijk van de buitenT) ook al is er geen ijsaangroei. Dat resulteert soms dus wel in 30 defrosts per dag (worst case).

Ik ben er niet echt bang voor en hij kan de ruimte prima warm houden. Maar ik vind het wel opvallend gedrag. Nog opvallender vind ik dat hij minder lijkt te defrosten als hij op 75% of 100% mag draaien. Bij mij gaat hij 's ochtends om 08.00u van 50% naar 75%. Op het moment draait hij nog niet op 100%, daarmee wacht ik tot de echte winter. Overigens heb ik ook eigenlijk nooit defrosts tijdens SWW bereiden terwijl hij daar juist op zijn hoogste vermogen draait.

[Afbeelding]
Ik kan me de discussie van vorig winter nog herinneren, en ik herken het gedrag wat jij hebt niet bij mijn Mitsu.

Je kunt iets instellen aan de defrost instellingen, ik meende in de buitenunit. Staat wel ergens in 1 of andere databook die jij volgens mij ook allemaal uit je hoofd kent :P

Die van mij heeft nu al 3 dagen op rij een defrost binnen 5 minuten na start SWW. Op zich wel logisch, loopt uren op een relatief laag vermogen de pruttelen, en geeft dan ff gas met een defrost tot gevolg.

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:53:

Ik kan me de discussie van vorig winter nog herinneren, en ik herken het gedrag wat jij hebt niet bij mijn Mitsu.

Je kunt iets instellen aan de defrost instellingen, ik meende in de buitenunit. Staat wel ergens in 1 of andere databook die jij volgens mij ook allemaal uit je hoofd kent :P
Die databoeken ken ik inderdaad aardig uit mijn hoofd (vreemd eigenlijk dat die droge data zo verslavend is) echter specifiek op defrost-gedrag heb ik me nooit zo gefocused. Heb jij daar wel eens wat aan aangepast? Ik heb er namelijk nog nooit naar omgekeken eigenlijk (in de hoop dat het ook niet echt veel kwaad kan). Ik heb alleen wel eens een factory reset overwogen aangezien ik niet snap waar dit gedrag vandaan is gekomen.

[ Voor 23% gewijzigd door godfriedd op 22-11-2018 09:57 ]

• Exigence
  • Laatst online: 01:30

Exigence

dnkroz

thefox154 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 07:06:
[...]

Fijn dat het toch goed lijkt te zitten.

Waar zijn de sensoren geplaatst? Ik heb hier nog twee ntc20k sensoren liggen. Als het zonnetje binnenkort een keer schijnt en ik niet met handschoenen aan hoef te knutselen dan kan ik deze eens plaatsen. Ik wordt nu wel nieuwsgierig. Kijken hoe het resultaat hier is. De cop leek hier maandag en dinsdag rond de specs uit de technische handleidingen te liggen. Als hij nog beter blijkt te zijn... daar word ik wel vrolijk van 8)
Ik heb mijn "controle"sensoren binnenshuis op de aanvoer- en retourleiding geplaatst. En ingepakt met wat isolatie.

De sensoren in de Hitachi zelf zitten volgens mij zo dicht mogelijk bij de in en uitgang. Zal binnenkort dus even controleren hoe deze geplaatst zijn. Misschien dat ik ze even los kan halen en in een glas water stoppen om ze onderling te vergelijken. Absolute temperatuur kan mij nog niet eens zo veel schelen, maar een correcte dT meting is wel belangrijk. En daarna even netjes terug monteren en wellicht stukje isolatie er om.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:19
Weet iemand hier waarom mijn Pana 9kW na een defrost een korte tijd letterlijk vol gas gaat. Meer dan wat hij volgens de tabel kán opnemen (4,5 tot 5 kW)? Is geen elektrisch element, want het gaat vloeiend omhoog en omlaag, is echt de compressor, denk ik.

Eigenlijk wil ik dit niet; maakt veel lawaai. Mocht de pomp 's nachts moeten draaien, dan zit iedereen recht op in bed. Zou dit minder kunnen?

Heb dit ook al aan de installateur voorgelegd. Maar die reageert heeeeeeel traaaaaag. (Als hij al reageert..😟).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:50:
Ach, over dat hele defrosten kan ik ook nog wel een duit in het zakje doen. Die van mij defrost regelmatig elke 37 minuten (precies dat tijdsinterval).................

Overigens heb ik ook eigenlijk nooit defrosts tijdens SWW bereiden terwijl hij daar juist op zijn hoogste vermogen draait.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat regelmatig defrosten doet hij bij mij ook. Het is natuurlijk erg vochtig nu. Gedurende de nacht staat er 1 lus open, om ca 6 uur een sww run en daarna de woonruimte, die de hele nacht warm genoeg is gebleven door de houtkachel (thermostaat daar op 24/7) Daarna het kacheltje weer aan :9
Maar je ziet: 10 x defrost in 6 uur >>> 36 minuten.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fuS3QGIJEMjevoZXcGIGIADe/thumb.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Appie Heijn
Fullpower schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:14:
Weet iemand hier waarom mijn Pana 9kW na een defrost een korte tijd letterlijk vol gas gaat. Meer dan wat hij volgens de tabel kán opnemen (4,5 tot 5 kW)? Is geen elektrisch element, want het gaat vloeiend omhoog en omlaag, is echt de compressor, denk ik.

Eigenlijk wil ik dit niet; maakt veel lawaai. Mocht de pomp 's nachts moeten draaien, dan zit iedereen recht op in bed. Zou dit minder kunnen?

Heb dit ook al aan de installateur voorgelegd. Maar die reageert heeeeeeel traaaaaag. (Als hij al reageert..😟).
Hij geeft vol gas omdat hij de berekende/ingestelde Ta niet bereikt heeft (ten gevolge van de defrost). Een korte piek is dus wel normaal.

Waarom zit iedereen rechtop in bed? Je hebt hem toch niet binnen geïnstalleerd? Wellicht kun je hem op 75% vermogen beperken. Heb je een buffervat? Sinds ik die heb verlopen defrosts een stuk rustiger bij mij.

• godfriedd
Naalroc schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:34:
[...]

Dat regelmatig defrosten doet hij bij mij ook. Het is natuurlijk erg vochtig nu. Gedurende de nacht staat er 1 lus open, om ca 6 uur een sww run en daarna de woonruimte, die de hele nacht warm genoeg is gebleven door de houtkachel (thermostaat daar op 24/7) Daarna het kacheltje weer aan :9
Maar je ziet: 10 x defrost in 6 uur >>> 36 minuten.......

[Afbeelding]
Dat patroon lijkt inderdaad wel een beetje op dat van mij hoewel het patroon ietsje minder periodiek verloopt dan bij mij (bij mij is het soms 10-15 keer achter elkaar precies 37 minuten, alsof er een interne timer loopt die het defrosten initieert). Aangezien hij het standaard doet op deze manier ben ik er niet bang voor dat het heel schadelijk is voor de compressor. Ik vind het alleen altijd wel zonde dat je 4/5 minuten verwarmingsvermogen mist tijdens een defrost. Daardoor heb je op sommige momenten toch 10-15% van de tijd geen warmtebron.

Gebruik jij een buffervat? Ik niet namelijk en denk wel eens dat dat het probleem zou kunnen verhelpen/verminderen.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:32

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor wie "on a budget" de temperatuur van z'n aanvoer- en retourleiding in de gaten wil houden heeft AliExpress deze metertjes:

https://nl.aliexpress.com...ensor-20/32860709035.html

Geheel in stijl, met "rood" voor de aanvoer en "blauw" voor de retour.
Nauwkeurigheid is heel redelijk, in lauw water schommelde de temperatuur van "0,1" tot "0,0" graden verschil.

Heb de sensoren met tie-wraps vastgezet op de hoofdleidingen, waar ze m'n bijkeuken in komen vanaf de garage.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-11-2018 10:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Xiphalon
  • Laatst online: 19-12 20:37
Kent iemand hier een goede Nibe installateur, regio Rotterdam?

Mijn Nibe heeft vanacht weer een tyfusherrie staan te maken (een soort resonerend fluiten, lijkt een beetje op het geluid van een gasgevende graafmachine..) dus ik denk dat er een installateur naar moet kijken...

Leverancier reageert niet op email en of telefoon...

Of heeft @koevlaas2 Nibekennis?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:52:
.................
Gebruik jij een buffervat? Ik niet namelijk en denk wel eens dat dat het probleem zou kunnen verhelpen/verminderen.
Ja,
zie mijn onderschrift .... :P

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Het bovenste plaatje lijkt in mijn ogen eerder op "pendelen" door te weinig afgifte als op een defrost :?

Normaal na een defrost zie ik bijna altijd een "piekje" om de gewenste setpoint te halen.

Zie defrosts om 11.30, 14.10, 16.45, 19.30, 21.45.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j1dnwwvq6y.jpg

Kun je eens inzoomen op zo'n defrost :? Bij mij ziet dat er namelijk zo uit.

Met name het dipje naar 1000Watt kenmerkt bij mij defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y22yxd84tee.jpg

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:04:
[...]

Het bovenste plaatje lijkt in mijn ogen eerder op "pendelen" door te weinig afgifte als op een defrost :?

Normaal na een defrost zie ik bijna altijd een "piekje" om de gewenste setpoint te halen.

Zie defrosts om 11.30, 14.10, 16.45, 19.30, 21.45.
Wat het precies zijn weet ik niet maar gependel lijkt me sterk. Het profiel wat je omschrijft heb ik wel bijvoorbeeld in de afgelopen uren (waarbij een run van bijna 2 uur achter elkaar best uitzonderlijk is bij mij). Tijdens een defrost heb je dan eerst een korte periode met 600/700 watt (bij mij dan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h7q3YaPFHdRxrtpBKXjSF3rd/thumb.jpg

De stooklijn vraagt op dit moment denk ik 29 of 30 graden Ta. Maar in praktijk komt hij daar nooit met mijn vloer aangezien ik zo gigantisch veel afgifte heb in mijn vloer/wand. Ik heb die Ta juist wat hoger gezet aangezien ik eerder het vermoeden had dat hij bij 25gr mogelijk wel aan het pendelen zou zijn. Het komt er in ieder geval op neer dat hij zeker 's nachts nooit de gevraagde Ta gaat halen op 50% vermogen. Ik moet echter wel toegeven dat ik het profiel van die defrosts 's nachts niet het typishce defrost-profiel hebben...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nR6AoPcgATcQC1xd1fKsGXux/thumb.jpg

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:52:
[...]

Dat patroon lijkt inderdaad wel een beetje op dat van mij hoewel het patroon ietsje minder periodiek verloopt dan bij mij (bij mij is het soms 10-15 keer achter elkaar precies 37 minuten, alsof er een interne timer loopt die het defrosten initieert). Aangezien hij het standaard doet op deze manier ben ik er niet bang voor dat het heel schadelijk is voor de compressor. Ik vind het alleen altijd wel zonde dat je 4/5 minuten verwarmingsvermogen mist tijdens een defrost. Daardoor heb je op sommige momenten toch 10-15% van de tijd geen warmtebron.

Staat de pomp na het buffer vat op constant druk ?

• Grolsch
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:31:
[...]

Wat het precies zijn weet ik niet maar gependel lijkt me sterk. Het profiel wat je omschrijft heb ik wel bijvoorbeeld in de afgelopen uren (waarbij een run van bijna 2 uur achter elkaar best uitzonderlijk is bij mij). Tijdens een defrost heb je dan eerst een korte periode met 600/700 watt (bij mij dan).
[Afbeelding]

De stooklijn vraagt op dit moment denk ik 29 of 30 graden Ta. Maar in praktijk komt hij daar nooit met mijn vloer aangezien ik zo gigantisch veel afgifte heb in mijn vloer/wand. Ik heb die Ta juist wat hoger gezet aangezien ik eerder het vermoeden had dat hij bij 25gr mogelijk wel aan het pendelen zou zijn. Het komt er in ieder geval op neer dat hij zeker 's nachts nooit de gevraagde Ta gaat halen op 50% vermogen. Ik moet echter wel toegeven dat ik het profiel van die defrosts 's nachts niet het typishce defrost-profiel hebben...
[Afbeelding]
Ik durf het woord bijna niet in de mond te nemen, maar ik denk toch echt dat een buffervat je zou helpen.

Ta iets hoger, flow in primaire circuit hoger als in secundaire circuit zodat je een kleinere dT aan de opwekkant krijgt, en een grotere dT aan je afgiftekant.

Jij geeft aan dat de Ta nooit gehaald wordt, maar ik snap nog niet zo goed waarom niet.
Want ik zie een opgenomen vermogen van 600 tot 1000Watt in je grafiek, en ik neem aan dat dit geen vol gas is, dus waarom geeft de WP geen gas :? Ik denk te weinig flow.
Ramon_1984 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:36:
[...]

Staat de pomp na het buffer vat op constant druk ?
Volgens mij heeft @godfriedd geen buffervat, zie ook zijn laatste regel in de door jou gequote post.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 22-11-2018 11:51 ]

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:42

Doet ie dat ook als je de stiltemodus aan hebt staan?

Als je in de systeem check kijkt, wat voor draaisnelheid zie je dan bij de compressor en wat voor watertemperaturen? Ik heb die van mij nog niet meer dan 2,5kW op zien nemen, zelfs toen die bijna helemaal dichtgevroren zat. En dat soort verbruik was bij Ta24 die boven de 40 moest zijn...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• kmf
  • Niet online

kmf

Weet je zeker dat het NA een defrost is en niet tijdens?

Wat is je tR? als deze onder de 27 graden is, dan doet ie een defrost op basis van compressor. Wat ik dus altijd heb want mijn tA is maar 25C :P

Dan gaat ie 10 minuten op 8kW razen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Grolsch
@kmf Niet op de compressor denk ik, maar op het e-element :P

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:47:
[...]

Ik durf het woord bijna niet in de mond te nemen, maar ik denk toch echt dat een buffervat je zou helpen.

Ta iets hoger, flow in primaire circuit hoger als in secundaire circuit zodat je een kleinere dT aan de opwekkant krijgt, en een grotere dT aan je afgiftekant.

Jij geeft aan dat de Ta nooit gehaald wordt, maar ik snap nog niet zo goed waarom niet.
Want ik zie een opgenomen vermogen van 600 tot 1000Watt in je grafiek, en ik neem aan dat dit geen vol gas is, dus waarom geeft de WP geen gas :? Ik denk te weinig flow.

[...]

Volgens mij heeft @godfriedd geen buffervat, zie ook zijn laatste regel in de door jou gequote post.
Laat ik vooropstellen dat ik er helemaal geen moeite mee zou hebben een buffervat erbij te zetten, alleen wil ik dan wel graag weten of dat het probleem oplost. Ik ben er nog steeds niet achter waarom hij gaat pendelen of defrosten vanwege het gebrek aan een buffervat. Wat ik wel als probleem ervaar is dat hij door het gebrek aan een buffervat blijft hangen in erg lage Ta-temperaturen (tussen de 25 en 28) waardoor je altijd met relatief hoge minimale vermogens te maken hebt bij de Mitsubishi's bij hoge buitentemperaturen (lees: 10-15 gr. Tb). Maar dat is nu niet meer echt het geval.

De warmtepomp toert niet verder op omdat ik het vermogen hardwarematig tot 50% reduceer 's nachts. Bij mijn gekozen Ta en bijbehorende buitentemperatuur is dan het (nominale) vermogen van mijn warmtepomp ca 8 kW, met 50% beperking komt dat op 4kW uit en met een COP van 5 (wat ik heb op het moment) resulteert dat in ca 800 watt opgenomen vermogen. Oftewel: Hij verbruikt wel ongeveer wat hij gezien de instellingen en setup zou moeten gebruiken.

@Ramon_1984 inderderdaad zoals @Grolsch al zegt heb ik op dit moment geen buffervat. Maar voornamelijk omdat ik het zonde vind een extra pomp erbij te moeten zetten indien ik een open buffervat plaats. Verder heb ik er wel ruimte voor en weinig problemen mee om hem alsnog te plaatsen...

[ Voor 7% gewijzigd door godfriedd op 22-11-2018 12:20 ]

• Grolsch
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:19:
[...]

Laat ik vooropstellen dat ik er helemaal geen moeite mee zou hebben een buffervat erbij te zetten, alleen wil ik dan wel graag weten of dat het probleem oplost. Ik ben er nog steeds niet achter waarom hij gaat pendelen of defrosten vanwege het gebrek aan een buffervat. Wat ik wel als probleem ervaar is dat hij door het gebrek aan een buffervat blijft hangen in erg lage Ta-temperaturen (tussen de 25 en 28) waardoor je altijd met relatief hoge minimale vermogens te maken hebt bij de Mitsubishi's bij hoge buitentemperaturen (lees: 10-15 gr. Tb). Maar dat is nu niet meer echt het geval.

De warmtepomp toert niet verder op omdat ik het vermogen hardwarematig tot 50% reduceer 's nachts. Bij mijn gekozen Ta en bijbehorende buitentemperatuur is dan het (nominale) vermogen van mijn warmtepomp ca 8 kW, met 50% beperking komt dat op 4kW uit en met een COP van 5 (wat ik heb op het moment) resulteert dat in ca 800 watt opgenomen vermogen. Oftewel: Hij verbruikt wel ongeveer wat hij gezien de instellingen en setup zou moeten gebruiken.

@Ramon_1984 inderderdaad zoals @Grolsch al zegt heb ik op dit moment geen buffervat. Maar voornamelijk omdat ik het zonde vind een extra pomp erbij te moeten zetten indien ik een open buffervat plaats. Verder heb ik er wel ruimte voor en weinig problemen mee om hem alsnog te plaatsen...
Welke flow heb je nu :?

Door het toepassen van een buffervat kun je verschillende flows hebben in primair / secundair, en dus ook verschillende dT's. Kleine dT voor WP (vind hij fijn), grotere dT voor afgifte.

Ik kan ook niet precies de vinger op de zere plek leggen bij jou, maar al met al klopt het niet helemaal bij jou. Ta wordt niet gehaald, te veel (onnodige :? )defrosts.

Wat veranderd er in het gedrag als je wel naar 100% gaat, heb je dit al eens getest :? Laat hem eens een dag op 100% lopen en ga dan analyseren wat het verschil is.

Weet iemand wat er gaat gebeuren als ik de DS instellingen van de ZUBADAN flash injection-functie ga veranderen :?

Deze staat standaard op <+3 graden (dus onder de 3 graden Tb wordt blijkbaar de flash injection gebruikt).

Deze kan ik ook aanpassen naar <0 / <-3 / <-6

Wat zal er praktisch gaan gebeuren, wordt de COP beter, ga ik vermogen verliezen :?

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:24:
[...]

Door het toepassen van een buffervat kun je verschillende flows hebben in primair / secundair, en dus ook verschillende dT's. Kleine dT voor WP (vind hij fijn), grotere dT voor afgifte.

Ik kan ook niet precies de vinger op de zere plek leggen bij jou, maar al met al klopt het niet helemaal bij jou. Ta wordt niet gehaald, te veel (onnodige :? )defrosts.
Ik kan hem morgen wel eens op 100% laten draaien de hele dag, dat zal inderdaad wel interessant zijn om te zien denk ik. Ik speel nog wel eens met de pompstand maar volgens mij staat die op dit moment op de laagste stand. Dit als poging om de afgifte zo klein mogelijk te maken en om te testen of hij ver terugregelt (dat lukt dus aardig) De flow is 16l/min op het moment. De dT is over het algemeen al wel wp-vriendelijk bij mij. Over het algemeen zit hij rond de 4gr waarbij Ta varieert van 25-28 graden en Tr varieert van 21-23gr.

• Grolsch
Met een flow van 16l/min heb je al een dT nodig van 7,15 graad om 8KW vermogen kwijt te kunnen. met een Ta van 28 graden gaat je dit niet lukken :P

Dus ik verwacht (maar daar ga je morgen achterkomen) dat hij niet op 8KW gaat draaien met Ta <30.

Als je het een beetje WP vriendelijk wil houden zou je ervoor moeten zorgen dat hij zijn vermogen met een dT van 5 kwijt kan, dus een flow van ruim 20 ltr /minuut zou ideaal zijn.

Ik denk dat je lage Ta ook niet bevorderlijk is voor defrosts, of doe jij de defrosts met element :?

Welke flow heeft je afgiftesysteem eigenlijk nodig :? Ik verwacht lagere flow met een grotere dT.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 22-11-2018 12:36 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:03:
@kmf Niet op de compressor denk ik, maar op het e-element :P
Het E element doet toch echt niet mee bij mij als die op 8kW gaat razen. Compressor gaat naar 75Hz.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 22-11-2018 12:36 ]

• BasvanS
Daannn1987 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:50:
[...]

Valt nog mee volgens mij?

(m3 = kw)
[Afbeelding]
Zucht... 83 graaddagen hier 59.1 kWh

Enige verschil is dat we 3 dagen niet thuis zijn geweest, huis is afgekoeld tot 16 graden en daarna heeft de ELGA het op 16 graden gehouden. Even een situatie schets, want ik ben goed klaar met die elga!

Op Vrijdag is om 12 uur 16 graden ingesteld, het was toen 19 graden. De 17e is de elga de hele dag niet aangeweest, niemand thuis. In de nacht van 17 op 18 november is de Elga gaan pendelen, van 1:00 tot 10:00 met een max vermogen van 750 watt, na elke run van 30 minuten een defrost. Vervolgens is hij van 10:00 tot 22:00 op vol vermogen aan de slag gegaan, met slechts 1 defrost. Let wel, om het huis op 16 graden te houden!! Belachelijk toch? Het hele huis heeft 36 uur nodig om af te koelen van 19 naar 16 graden en de Elga geeft vervolgens 19 kWh nodig om het huis 1 dag op 16 graden te houden.

Blijft echt een waardeloos apparaat. 19 en 20 november pendeld hij de hele dag op 1000 watt. Maar tijdens de nacht verlaging van 1 graad koelt het huis zonder elga slechts 0.5 graden af. De Elga gaat vervolgens weer de hele dag vol vermogen verwarmen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:30
@Grolsch Heb je al wat (vak)literatuur gelezen? - Voor zover ik uit een "quick scan" kan concluderen gaat het vermogen omhoog, dit is tenslotte de zin van de hele oefening, maar ook de COP lijkt in ieder geval niet slechter te worden.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Grolsch
kmf schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:36:
[...]

Het E element doet toch echt niet mee bij mij als die op 8kW gaat razen. Compressor gaat naar 75Hz.
Dat zal dan wel aan de Hitachi liggen, mijn WP haalt z'n energie uit het CV gedeelte en de compressor loopt "slechts" op 1000Watt.

@dunklefaser nog niet echt gekeken, ik zal het databook eens doorspitten of daar wat over vermeld wordt.

"CTRL-F > flash" :P

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:35:
Met een flow van 16l/min heb je al een dT nodig van 7,15 graad om 8KW vermogen kwijt te kunnen. met een Ta van 28 graden gaat je dit niet lukken :P

Dus ik verwacht (maar daar ga je morgen achterkomen) dat hij niet op 8KW gaat draaien met Ta <30.

Als je het een beetje WP vriendelijk wil houden zou je ervoor moeten zorgen dat hij zijn vermogen met een dT van 5 kwijt kan, dus een flow van ruim 20 ltr /minuut zou ideaal zijn.

Ik denk dat je lage Ta ook niet bevorderlijk is voor defrosts, of doe jij de defrosts met element :?

Welke flow heeft je afgiftesysteem eigenlijk nodig :? Ik verwacht lagere flow met een grotere dT.
Nee geen defrosts met het element. Element wordt enkel gebruikt voor legionella-run. En hij zal met 16l/min inderdaad niet snel 8kW gaan wegwerken nee, ik verwacht dan ook dat hij zich gewoon weer flink terugregelt ook al haal ik de begrenzing ervan af. We zitten echter niet meer in de periode dat de boel zal gaan pendelen. Ook met een flow van 16l/min en een dT van 'slechts' 4K zal hij prima die bijbehorende 4,5 kW kunnen leveren zonder om de haverklap af te schakelen. Mocht ik het idee hebben dat de Ta morgen wél snel gehaald wordt zet ik de pompstand iets hoger, eerder had ik die namelijk altijd op 3 staan en dan heb ik ca 21L/min.

• Grolsch
@godfriedd ik zou morgen eens op 100% gaan draaien en evalueren, en die dag erna op 100% met een hogere pompstand.

Mischien dat je daarna conclusies kunt trekken :?

@dunklefaser ik heb het databook doorgespit, maar op het woordje flash vind ik alleen de DS settings die ik ook al had gevonden. Er wordt niet uitgelegd wat de eventuele nadelen zijn (de voordelen zijn me wel bekend, hogere vermogens bij koudere temperaturen).

• BasvanS
@Noord27 Doet je ELGA het al weer? Als je een direct lijntje hebt naar Techneco mag je me wel even een PM doen, wil graag het gedrag van mijn ELGA even met ze bespreken!

• Noord27
@BasvanS
Ze krijgen morgen denk ik een direct lijntje naar mijn rechtsbijstand..

• Appie Heijn
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:24:
[...]

Wat veranderd er in het gedrag als je wel naar 100% gaat, heb je dit al eens getest :? Laat hem eens een dag op 100% lopen en ga dan analyseren wat het verschil is.

Weet iemand wat er gaat gebeuren als ik de DS instellingen van de ZUBADAN flash injection-functie ga veranderen :?

Deze staat standaard op <+3 graden (dus onder de 3 graden Tb wordt blijkbaar de flash injection gebruikt).

Deze kan ik ook aanpassen naar <0 / <-3 / <-6

Wat zal er praktisch gaan gebeuren, wordt de COP beter, ga ik vermogen verliezen :?
Hij zal minder snel "optrekken"
Hij zal een lager maximaal vermogen hebben tot aan de ingestelde flash injection temperatuur
Defrosts zullen iets langer duren
Maar zoals gebruikelijk, staat langzamer bij een warmtepomp bijna altijd gelijk aan efficiënter.
http://klima-m.rs/wp-cont...LJNIJE-ZUBADAN-SERIJA.pdf

Daarom draai ik nu ook weer WAR (net als met de Pana). Ik zorg er voor dat hij de woonkamer gestaag kan doen oplopen. Voordelen: massa wordt langdurig verwarmt, vervolgens duurt het langer om af te koelen.
Bovenstaande is voordelig omdat ik in de nacht een kleine nachtverlaging toepas(0,8gr) zodat ik een aantal draaiuren voorkom tijdens de meest inefficiënte uurtjes zonder dat ik qua comfort hier iets van merk.
godfriedd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:31:
[...]

Ik kan hem morgen wel eens op 100% laten draaien de hele dag, dat zal inderdaad wel interessant zijn om te zien denk ik. Ik speel nog wel eens met de pompstand maar volgens mij staat die op dit moment op de laagste stand. Dit als poging om de afgifte zo klein mogelijk te maken en om te testen of hij ver terugregelt (dat lukt dus aardig) De flow is 16l/min op het moment. De dT is over het algemeen al wel wp-vriendelijk bij mij. Over het algemeen zit hij rond de 4gr waarbij Ta varieert van 25-28 graden en Tr varieert van 21-23gr.
Mijn Pana Mono 5kW draaide zo rond 16-17L/minuut. Jouw 9kW heeft nog iets meer nodig verwacht ik. Zoals @Grolsch al aangeeft rond de 20L/minuut

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 22-11-2018 14:22 ]

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-12 09:18

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Hoe bepaalt de ELGA wanneer een defrost 'voltooid' is?
Mijn ELGA zit onder het ijs, Ta gezakt naar 24C.
Zo nu en dan een defrost maar het ijs gaat er niet van af.
En dan gaat ie weer aan de slag met 700W en Ta van 24C.

Waarom ontdooit een defrost niet?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Appie Heijn
aartw99 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:16:

Een defrost ontdoet een buitenunit niet perse van alle ijs. Wel zouden de lamellen van je condensor van ijs ontdaan moeten zijn.

• Grolsch
Bij een Defrost van mijn Mitsu is wel al het ijs weg, waarom een ELGA dat niet doet kunnen andere Elga gebruikers misschien verklaren :?

• Daannn1987
Heb wel eens een defrost gefilmd:
YouTube: ELGA Toshiba defrost

Word gewoon zo goed als ijsvrij

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 22-11-2018 14:31 ]

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:19
Appie Heijn schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:45:
[...]

Hij geeft vol gas omdat hij de berekende/ingestelde Ta niet bereikt heeft (ten gevolge van de defrost). Een korte piek is dus wel normaal.

Waarom zit iedereen rechtop in bed? Je hebt hem toch niet binnen geïnstalleerd? Wellicht kun je hem op 75% vermogen beperken. Heb je een buffervat? Sinds ik die heb verlopen defrosts een stuk rustiger bij mij.
Die 5kW opname hoort bij de 16kW warmtepomp; ik heb de 9kW versie. Hij zou niet meer dan 3,8kW moeten doen. Verder heb ik al een stille modus actief, maar daar trekt hij zich weinig van aan. Wat ook vaag is dat de flow tijdens de defrost naar maximaal gaat, terwijl ik hem heb begrenst op 1600l/u. Daar trekt hij zich ook al niks van aan. Ik hoop dat er meer parameters zijn waarmee je dit gedrag wat kunt temperen..

Dat rechtop in bed is natuurlijk overdreven, maar hij gaat flink tekeer.. Zou van mij (zeker in stille modus) wel wat rustiger mogen. Hij hoeft van mij niet in 1 minuut naar de ingestelde Ta. Buffervat zakt een graad of 5.. Ook al doet hij er een kwartier over, maakt mij niet uit.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• BasvanS
Noord27 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:05:
@BasvanS
Ze krijgen morgen denk ik een direct lijntje naar mijn rechtsbijstand..
Dat zal ik maar opvatten als: Hij werkt nog niet! Zou je mij wel via PB het nummer van Techneco willen doorsturen, ik heb het nummer dat ik vorig jaar heb gekregen nergens opgeslagen 8)7

Ik wil NIET meer in gesprek met mijn installateur, stelletje incapabele idi*ten.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:30
Grolsch schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:58:
@godfriedd ik zou morgen eens op 100% gaan draaien en evalueren, en die dag erna op 100% met een hogere pompstand.

Mischien dat je daarna conclusies kunt trekken :?

@dunklefaser ik heb het databook doorgespit, maar op het woordje flash vind ik alleen de DS settings die ik ook al had gevonden. Er wordt niet uitgelegd wat de eventuele nadelen zijn (de voordelen zijn me wel bekend, hogere vermogens bij koudere temperaturen).
Ik kan ook niet bedenken welke nadelen aan de "EVI" techniek (=Zubadan) zouden zitten.
Ik las net dat ook NIBE mitsubsidie compressoren o.a. met EVI gebruikt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-12 19:04
BasvanS schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:11:
[...]

Zucht... 83 graaddagen hier 59.1 kWh

Enige verschil is dat we 3 dagen niet thuis zijn geweest, huis is afgekoeld tot 16 graden en daarna heeft de ELGA het op 16 graden gehouden. Even een situatie schets, want ik ben goed klaar met die elga!

Op Vrijdag is om 12 uur 16 graden ingesteld, het was toen 19 graden. De 17e is de elga de hele dag niet aangeweest, niemand thuis. In de nacht van 17 op 18 november is de Elga gaan pendelen, van 1:00 tot 10:00 met een max vermogen van 750 watt, na elke run van 30 minuten een defrost. Vervolgens is hij van 10:00 tot 22:00 op vol vermogen aan de slag gegaan, met slechts 1 defrost. Let wel, om het huis op 16 graden te houden!! Belachelijk toch? Het hele huis heeft 36 uur nodig om af te koelen van 19 naar 16 graden en de Elga geeft vervolgens 19 kWh nodig om het huis 1 dag op 16 graden te houden.

Blijft echt een waardeloos apparaat. 19 en 20 november pendeld hij de hele dag op 1000 watt. Maar tijdens de nacht verlaging van 1 graad koelt het huis zonder elga slechts 0.5 graden af. De Elga gaat vervolgens weer de hele dag vol vermogen verwarmen.
Ik heb wel eens eerder geschreven dat wij een week gingen skieen en dat ik zuinig dacht te zijn door de thernostaat op 17 graden te zetten, we hadden onze w/w wp net. Nadat het huis afgekoeld was, draaide hij net zoals bij jou zeer regelmatig om het op 17 graden te houden. Toen we thuiskwamen dacht ik, ik zet de thermostaat hoger en het is weer snel warm. Nou dat was een vergissing, het heeft 3 dagen geduurd geloof ik. Nadeel van een massahuis en vv.

De 19de en de 20ste waren wel vervelende dagen, een straffe oostenwind, dus dat kan wel energie gekost hebben. Ik zag hier al aardig hoge cijfers voorbij komen qua verbruik en zag bij ons een 14 en 11 kWh, wat voor ons doen fors is.

• Dylantje2
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

grrr
Wil ik een 12 ds18 sensoren op mijn systeem maken..
Krijg ik ze niet werkend met Sonoff & espeasy erop.. [ heb meerdere systeme ermee lopen en die gaan alleen minder kabel eraan ]
De eerste 2 gaan goed, dan als ik er meer aan knoop ziet de esp niets meer.

Ik kan toch gewoon een utp kabel gebruiken.
Over een afstand van 5 meter?
En dan aftakkingen maken waar ik een ds18b wil hebben?
Ze kunnen toch in serie?

Ik heb een 470K / 4k er tussen zitten? [ zijn hetzelfde? ]
https://www.petervis.com/..._Resistor_Values/4K7.html

Please..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-12 14:05
aartw99 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:16:

ijs hoort normaal bij een warmtepomp weg te zijn na een defrost. Kun je volgen tot welke temperatuur jouw verdamper (dan condensor) oploopt tijdens defrost?

• BasvanS
jerh schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:55:
[...]

Ik heb wel eens eerder geschreven dat wij een week gingen skieen en dat ik zuinig dacht te zijn door de thernostaat op 17 graden te zetten, we hadden onze w/w wp net. Nadat het huis afgekoeld was, draaide hij net zoals bij jou zeer regelmatig om het op 17 graden te houden. Toen we thuiskwamen dacht ik, ik zet de thermostaat hoger en het is weer snel warm. Nou dat was een vergissing, het heeft 3 dagen geduurd geloof ik. Nadeel van een massahuis en vv.

De 19de en de 20ste waren wel vervelende dagen, een straffe oostenwind, dus dat kan wel energie gekost hebben. Ik zag hier al aardig hoge cijfers voorbij komen qua verbruik en zag bij ons een 14 en 11 kWh, wat voor ons doen fors is.
Wellicht toch maar weer de nachtverlaging eraf halen dan. Gewoon 24/7 die 19 graden draaien dan maar.

• aartw99

aartw99

Appie Heijn schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:21:
[...]

Een defrost ontdoet een buitenunit niet perse van alle ijs. Wel zouden de lamellen van je condensor van ijs ontdaan moeten zijn.
Foto na een defrost van mijn elga

https://www.dropbox.com/s...-22%2015.16.37-1.jpg?dl=0

• aartw99

aartw99

LittleTycoon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:17:
[...]

ijs hoort normaal bij een warmtepomp weg te zijn na een defrost. Kun je volgen tot welke temperatuur jouw verdamper (dan condensor) oploopt tijdens defrost?
Oeps... Waar zie ik dat in de Elga?

• Dylantje2
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

aartw99 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:28:
[...]

Oeps... Waar zie ik dat in de Elga?
Pff in het ijs

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1 ... 91 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.