ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:19:
[...]
Doordat hij nu de compressor stop, met als gevolg dat het signaal op OUT15 komt te vervallen stop ik het signaal naar de IN1 voor 20 minuten. Dus doordat ik vandaag vier keer een defrost heb gehad is er dus ook vier keer een 20 minuten pauze geweest.
Voordeel is wel, heb vandaag dan ook maar 6 starts gehad, want start nr. 5 komt door de SWW run, na een SWW run dan forceert de WP een compressor stop om (normaal gesproken) daarna meteen weer de compressor te starten. En nummer 1 is dat hij vandaag voor het eerst start.
Dit is gewoon een "Bugje" in je software, die moet je ff aan zien te passen

Kun je het gedrag van een defrost herkennen als patroon
Wij in dit topic zijn natuurlijk nerds die overal grafieken van hebben en alles "perfect" willen hebben.
Reken maar dat 99% van de WP gebruikers dit niet zijn, en echt compleet niet in de gaten hebben dat hun WP veel start>stops maakt.
Ik heb voorlaatst een installatie bekeken die in bedrijf was gesteld door Alklima, en de stooklijn stond op +15 Ta 25, en het was een 14KW Zubadan. Reken maar van yes dat die machine als de brandweer loopt te pendelen bij Tb +12.
Ik denk dat er van de Mitsubishi warmtepompen misschien wel +100.000 units zijn verkocht

Als het echt zo kwalijk zou zijn voor de compressor, dan had Mitsubishi dit wel ingebouwd in hun software/firmware.
Ik heb in dit topic gelezen dat een compressor 100.000 start>stops aan kan. Als ik uit ga van 365 dagen per jaar gebruik, dan mag je dus 30 jaar lang elke dag ruim 9 start>stops hebben. 30 jaar is niet reeel, en 365 dagen per jaar verwarmen ook niet. Dus die compressor gaat zo niet kapot.
Ik heb persoonlijk nog nooit van iemand gehoord dat hij een kapotte compressor had. En van mensen die een kapotte WP hebben, heb ik nog nooit gehoord dat de oorzaak een "versleten" compressor was.
@
Oxellaar / @
koevlaas2 hebben jullie in de praktijk wel eens een compressor moeten vervangen omdat deze versleten was
En de jouw WP forceert geen compressor stop na een SWW run. Na een SWW run schakelt je 3 weg klep om, waardoor er relatief heet water wordt waargenomen door de Ta sensor, waardoor er geen warmtebehoefte is (Ta = ruim boven setpoint) dus het duurt ff een paar minuten voordat de WP weer gaat lopen na een SWW run. Dit heeft niets met het "sparen" van de compressor te maken.
Ik zie bij mij ook dat van CV naar SWW naadloos gaat (compressor gaat niet uit) maar na een SWW run gaat de compressor "ff" uit. Als Ta weer onder setpoint is gaat de WP weer vrolijk aan, ook als die na 2 minuten is.
Conclusie, we maken ons veel te druk in dit topic

Laten we lekker genieten van de warmte