#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van omgeving factoren.Chip2710 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:46:
Heeft iemand een idee waarom mijn unit zoveel ijsvorming heeft.
Defrost haast 1x per uur.....
Water temp. 32 graden, net maar teruggezet naar 30 graden....
https://www.mupload.nl/img/oui0oi.jpeg
Ik heb er volgens mij vier gehad sinds 11:00 vanochtend tot nu toe (tenminste, ik zie vier keer een negatieve dT en toevallig dat de WP dan ook ~350 watt verbruikt) duurt bij meestal maar een minuutje of twee en dan kan hij weer verder.
Waar staat jouw WP?
Zit je misschien in erg vochtige condities (even extreem, waterval naast je woning die mist veroorzaakt)?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Nee, ik gebruik de Mitsubishi wireless thermostaat en heb Daikin Airco's.webje1982 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:18:
@Grolsch @koevlaas2 jullie hebben volgens mij allebei een Mitsubishi gebruiken jullie domoticz via melcoud om hem aan te sturen? Hebben jullie toevallig ook Mitsubishi airco's die zo aangestuurd worden?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij de timeropties neemt hij ook dan ingestelde tank temperature en flow temperature mee terwijl je die niet kan instellen bij de timeropties
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
We gaan het binnenkort uitzoeken met een pro.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:37:
[...]
15,6 kWh verbruik gisteren terwijl ik 24x7 draaide, het valt mij allemaal erg mee.
Toen ik nog R410A tekort had verstookte ik zo 22 kWh op zo'n dag.
Tot nu toe gewoon warm in huis met 22 met 29 Ta 27 retour en 26 uit de vloer, maar defrost mania
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nauwelijks defrosts hierRol-Co schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:08:
[...]
We gaan het binnenkort uitzoeken met een pro.
Tot nu toe gewoon warm in huis met 22 met 29 Ta 27 retour en 26 uit de vloer, maar defrost mania
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bij de pana H serie moet je in het installateursmenu zijn om de stooklijn aan te passen en daarvoor moet de pana uit.Maikie18 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:31:
[...]
Dat klopt niet, ik kan de stooklijn ook gewoon aanpassen terwijl de pomp aan staat. Enige wat ik niet kan als hij aan staat is de pompsnelheid aanpassen. Maar vraag me af op welk moment de settings echt actief zijn.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Sorry, nu de juiste link.Naalroc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:50:
[...]
Hier ook hoor, misschien ietsje langer dan een uur...![]()
Mijn Ta staat nu weer op 35*
Maar die foto (op z'n kant) is al van een poosje terug...
https://www.mupload.nl/img/f4yfdgso.jpg
Maar door deze ijsvorming en de daarbij behorende defrost cycli gaat je verbruik
enorm omhoog............
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Dit zou ook de brakke thermische energiemeting verklaren. De dT is in werkelijkheid wellicht 2-3 graden hoger dan wat hij meet. Dus daadwerkelijk wordt er veel meer energie geproduceerd dan de meting doet geloven.
Sensor verkeerd geplaatst? Afwijkingen in de sensoren? Binnenkort maar eens verder uitzoeken.
Iemand een idee welk type sensoren gebruikt worden?
Iemand van de overige Hitachi gebruikers (@thefox154 @note @Chip2710 @kmf ) die ook meet aan Ta, Tr en dit ook kan controleren?
[ Voor 14% gewijzigd door Exigence op 20-11-2018 23:18 ]
Moet hij hier doen, heb ik zo ingesteld omdat hij anders inkakt naar 1,8kW als hij lange strepen gaat trekken.
Tijd voor WECYCLE met de ecowarrior ?Rol-Co schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:15:
[...]
Moet hij hier doen, heb ik zo ingesteld omdat hij anders inkakt naar 1,8kW als hij lange strepen gaat trekken.
Heb inderdaad volop defrosts, en volop stroomverbruik, maar haal op het moment wel de Ta van de ingeprogammeerde stooklijn. Dit nadat de diameters van de transportleidingen naar juist formaat zijn gebracht.
Is dat wel zo?Chip2710 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:11:
[...]
Maar door deze ijsvorming en de daarbij behorende defrost cycli gaat je verbruik
enorm omhoog............
Ik lees hier verschillende berichten over, en ben wel benieuwd of dit idd het geval is.
Want ik heb ook regelmatig een totaal be-ijsde verdamper.
Iemand?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Tuurlijk niet! Huis is toch warm? Dus nog geen probleem, ik denk alleen dat het beter kan, COP 3 is gewoon te laag, hij deed 4,2 zoals spec.
De techniek is allemaal het zelfde hoor, welke sticker er op zit boeit me niks maar er staat gewoon een hitachi compressor in, binnenunit met glasplaat met touch toetsen, een shitload aan settings die ikzelf kan bepalen en alles in zwart! Wat wil een tweaker nog meer.
Alleen na 2 jaar even kijken of het in orde is met de gassen... so what, zolang ik er niet blind wat bij duw en de compressor omzeep help is het prima.
Er zitten afwijkingen in ten opzichte van mijn oude situatie.Exigence schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:11:
Ben nog eens even wat verder in de data gedoken en het lijkt er op dat de temperatuurmeting in de Hitachi niet helemaal juist is... Het lijkt er op dat de Ta vanuit de unit structureel een graad of 2-3 te weinig aangeeft. Wanneer de de unit een Ta van 39 graden rapporteert dan meet ik bovenin mijn buffervat al 41-42 graden en ook de temperatuur bij de secundaire pomp ligt dan op 41-42 graden. De Tr komt wel overeen met wat ik ergens anders meet.
Dit zou ook de brakke thermische energiemeting verklaren. De dT is in werkelijkheid wellicht 2-3 graden hoger dan wat hij meet. Dus daadwerkelijk wordt er veel meer energie geproduceerd dan de meting doet geloven.
Sensor verkeerd geplaatst? Afwijkingen in de sensoren? Binnenkort maar eens verder uitzoeken.
Iemand een idee welk type sensoren gebruikt worden?
Iemand van de overige Hitachi gebruikers (@thefox154 @note @Chip2710 @kmf ) die ook meet aan Ta, Tr en dit ook kan controleren?
De kamerthermostaat heeft een afwijking van 1 a 2 graden op mijn oude thermostaat en het weerstation. Dit heb ik gecorrigeerd in de instellingen van de thermostaat.
Ik heb zelf 25 meter leiding over een onverwarmde ongeisoleerde garage zolder naar mijn woning/buffer. Leiding is wel geisoleerd. En ik meet identieke temperaturen in de buffer als de hitachi aangeeft als Ta. Ik zou zeggen dat ik zeker een graad verlies moet hebben op die lengte. Ik heb eerlijk gezegd nooit gekeken waar de sensoren geplaatst zijn.
De sensoren zijn NTC 20k@25c.
Ik heb een honeywell aanleg op een leiding zitten en nog een paar chinese via aligekocht. Deze geven allemaal dezelfde waarde aan. Dus die 'dure' honeywell kun je je wel besparen.
Vanochtend even snel de cop over vannacht (12:00 tot 7:30) berekend, met buitentemperaturen van 1-2 graden kwam ik uit 3,77. (specs is bij 1-2 graden 3,7 bij 30in/35uit) ik zit hier 1 graad onder met de huidige stooklijn. Hopelijk komt me modbus-ip adapter snel binnen dan hoef ik de eastron niet meer met de hand uit te lezen en heb ik de gegevens makkelijk present
De warmtewisselaar buiten heet verdamper...Naalroc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:22:
[...]
Is dat wel zo?
Ik lees hier verschillende berichten over, en ben wel benieuwd of dit idd het geval is.
Want ik heb ook regelmatig een totaal be-ijsde condensor.
Iemand?
(in koeltechnische termen)
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hm, dit bevestigt mijn vermoeden dat mijn Ta sensor afwijkt. Heb in mijn buffer een dure Honeywell (originele Hitachi accessoire) zitten, ook aangesloten op de Hitachi (Two3), die structureel 2 graden meer aangeeft dan de Ta. Of beter gezegd: volgens mij geeft de Ta dus structureel 2 graden mínder aan dan de Two3.thefox154 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:45:
[...]
En ik meet identieke temperaturen in de buffer als de hitachi aangeeft als Ta.
[...]
Zeg ik, waterzijdig probleem, kan de WP niets aan doenmaartenmoerman schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:16:
Het probleem lag niet aan te weinig vermogen, maar niet genoeg flow. Ik heb nu wel wat wijzigingen, maar het is nog steeds niet optimaal (moet onderkant vloer gaan isoleren, want sta nu de kelder op te warmen).
Heb inderdaad volop defrosts, en volop stroomverbruik, maar haal op het moment wel de Ta van de ingeprogammeerde stooklijn. Dit nadat de diameters van de transportleidingen naar juist formaat zijn gebracht.
Hier eind vd dag ook om het uur defrosts, Tb=1, RV =85%, sneeuw, regen.....
Instellingen nagelopen.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:36:
[...]
Draai de zwarte kappen van je debietmeters af svp en regel de vloer in op 2 a 3 liter per groep per minuut.
Nog enig idee waarom het e element van de WP aan gaat? Nee, instellingen nalopen.
Backup heater staat uit, die -2 nu op -5 gezet, kijken wat er gebeurd.
Ik ga nog even kijken naar die flowmeters, vindt deze niet echt nauwkeurig.
Wel heb ik ze nu zo staan dat ze allemaal ongeveer dezelfde retourtemperatuur hebben.
Retour is ongeveer 3,5 graad lager dan de aanvoer momenteel, van alle groepen behalve de keuken, daar is de retour is kouder omdat die groep iets groter is.
Ik dacht hoe meer flow, hoe meer afgifte, dus alles zo geregeld dat bij maximale flow de retour van alle groepen gelijk is. Ik wil ze best instellen op een lagere flow per groep maar dan is er toch ook minder afgifte? Ik snap even iets niet denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 21-11-2018 00:15 ]
Je betaalt wel de hoofdprijs en verder is er nog een brok software nodig en koppelen aan iungo is moeilijk zonder support. Ik wil maar 1 platform hebben voor mijn monitoring.Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:10:
[...]
http://www.viltrus.com/m-bus-to-modbus-converter/
https://www.vanegmond.nl/...bus-tcp-communiceren.html
Is zeker een interessante optie
Misschien zit ik er helemaal naast, ben geen techneut, maar zijn er niet een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan om de back-up heater aan te laten gaan? Dus back-up heater aan, buitentemperatuur onder ingestelde waarde EN nog iets over de watertemperatuur een aantal graden lager dan ingesteld?JvdW schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:14:
[...]
Instellingen nagelopen.
Backup heater staat uit, die -2 nu op -5 gezet, kijken wat er gebeurd.
Ik ga nog even kijken naar die flowmeters, vindt deze niet echt nauwkeurig.
Wel heb ik ze nu zo staan dat ze allemaal ongeveer dezelfde retourtemperatuur hebben.
Retour is ongeveer 3,5 graad lager dan de aanvoer momenteel, van alle groepen behalve de keuken, daar is de retour is kouder omdat die groep iets groter is.
Ik dacht hoe meer flow, hoe meer afgifte, dus alles zo geregeld dat bij maximale flow de retour van alle groepen gelijk is. Ik wil ze best instellen op een lagere flow per groep maar dan is er toch ook minder afgifte? Ik snap even iets niet denk ik.
Schiet maar af als ik er volledig naast zit @koevlaas2 ? Dus die -2 of -5 alleen is niet de reden dacht ik. Staat bij mij op aan en 0 graden en blijft netjes uit.
[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 21-11-2018 00:29 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
tsja...... Goede feedback zeg..Naalroc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:38:
[...]
Ja we weten nu zo onderhand wel dat jij de meester bent in het gebruik van materialen van ver uit de vorige eeuw, maar dat wil niet iedereen, zelfs niet als het 'goedkoop' is.
En geloof me, het buigen van 28mm CV buis is geen pretje, dan maar een fractie meer weerstand met een knel of perskoppeling.
Perskoppelingen (afhankelijk van merk) zijn overigens ook te koop als getrokken bocht.
En het heeft geen zin om een bestaande installatie te becritiseren, daar heeft niemand iets aan.
IK vind het erg netjes!
Maar heb ik gezegd dat het niet netjes was dan..
Dat doet er toch niks aan wat ik er over zeg,
Iedereen heeft over flow dit en flow dat enz enz
Als je dan toch een vakman het aan laat sluiten, en je betaald voor vakwerk
En die vakman weet dat je flow kunt krijgen door getrokken bochten.
Mag je van er alles inknopen wat je wilt hoor..
Wat ik wou zeggen..
Voor hetzelfde geld had je er dezetijds materialen in gehad:
https://www.installatiepr...t-knelfitting-700x700.jpg
En misschien een minder fluitend met meer flow systeem..?
En dat heeft echt weer wat te maken mijn vooroorlogse materialen....
#Goedbezig
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
.
En wat ik eigenlijk graag zou weten.
Hoe je de dallas sensoren op de buizen gemaakt.
Alleen ducktape?
Stukje vlak gevijld? Pasta er tussen?
Of hoe zorg je voor het goede contact
Waar zouden ze beter op zitten ivm overdacht op de pvc leidingen?
Of op koper/ijzer?
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2018 02:29 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Iungo op markplaats zetten en een odroid c2 met emmc kopen.Tomexergie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:24:
[...]
Je betaalt wel de hoofdprijs en verder is er nog een brok software nodig en koppelen aan iungo is moeilijk zonder support. Ik wil maar 1 platform hebben voor mijn monitoring.
Het zou me niks verbazen dat de inhoud van iungo ook gewoon dezelfde hardware bevat.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2018 04:33 ]
Of een Xu4...AUijtdehaag schreef op woensdag 21 november 2018 @ 04:17:
[...]
Iungo op markplaats zetten en een odroid c2 met emmc kopen.
Het zou me niks verbazen dat de inhoud van iungo ook gewoon dezelfde hardware bevat.
MMM FF voor de dombo hier...thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:29:
[...]
Om de stooklijn aan te kunnen passen moet hij uit. De shift kun je tijdens bedrijf doen.
Beide zijn direct daarna actief (als je de stooklijn aan past gaat de pomp vanzelf aan na bevestiging).
Wat gebeurd er als je die shift stooklijn gebruikt?
Omhoog is warmer water?
Of kouder?
Of?
Snap niet wat hij aanpast.
De hele lijn
Of een parameter waarin hij zit of?
Het antwoord van gisteren gemist denk ik: thido in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:44:
[...]
MMM FF voor de dombo hier...
Wat gebeurd er als je die shift stooklijn gebruikt?
Omhoog is warmer water?
Of kouder?
Of?
Snap niet wat hij aanpast.
De hele lijn
Of een parameter waarin hij zit of?
De stooklijn wordt in zijn geheel naar boven of beneden verschoven.
Heb je geen manual van dat ding? In het manual van de F serie staat het volgens mij uitgelegd met plaatjes zelfs :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
mmm ja sorry gaat soms zo hard hier.thido schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:47:
[...]
Het antwoord van gisteren gemist denk ik: thido in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
De stooklijn wordt in zijn geheel naar boven of beneden verschoven.
Heb je geen manual van dat ding? In het manual van de F serie staat het volgens mij uitgelegd met plaatjes zelfs :-)
Maar sorry, de stooklijn naar boven betekent kort door de bocht, eerder warm water? En heter?
Of ...
Als je stooklijn normaal gesproken een Ta van 35 graden bepaalt, dan wordt bij +1 de Ta 36 graden.
Bij +2 Ta 37 graden, en bij +3 Ta 38 graden.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2018 08:57 ]
De stooklijn bepaald de Ta bij een gegeven Tb, voorbeeld:Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:51:
[...]
mmm ja sorry gaat soms zo hard hier.
Maar sorry, de stooklijn naar boven betekent kort door de bocht, eerder warm water? En heter?
Of ...
15/25 -5/33, bij een Tb van 2 maakt hij dan een Ta van +/-30.
Wanneer je de stooklijn nu 1 omhoog zet wordt dat 15/26 -5/34 en dat zal resulteren in een Ta van +/- 31.
Het is niet zo zwart wit, je hebt natuurlijk ook nog de regeling van de wp zelf en afrondingsverschil.
Maar in grote lijnen klopt het en met de shift kun je dan een beetje plussen en minnen, afhankelijk van de situatie/uitwerking van de stooklijn en weersomstandigheden. Zonder dat je de stooklijn steeds hoeft te wijzigen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
De stooklijn is de relatie tussen de buitentemperatuur en de gevraagde temperatuur. Bij een weersafhankelijke regeling is het belangrijk dat de stooklijn correct ingesteld wordt.Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:51:
[...]
mmm ja sorry gaat soms zo hard hier.
Of ...
Aangezien ons huis niet super goed geisoleerd is draait de WP afgelopen 24 uur ongeveer 17 uur. In principe zorgt het toevoegen van warmte vanaf 20gr Truimte al voor een behaaglijk gevoel. Afgelopen nacht draaide de WP op basis van WAR ongeveer 33-34gr Ta bij 1-2gr Tb

Toch een hele keurige lijn, ik pas een hele kleine verlaging toe op momenten dat het iets kouder mag zijn in de woonkamer. 20,8-->20
20,8 overdag als we thuis zijn.
20 van 23.00-07.00,echter afhankelijk van Tb gaat de warmtepomp al eerder aan de slag om er voor te zorgen dat de woonkamer niet te ver onder de 20gr gaat. Vanochtend was dat om 04.45
Nu nog eens tijd en energie vinden om de logging eens op orde te brengen.
Kamstrup warmtemeter, -->check
Dubbele kWh meters(WP+element) -->check
Correct aangesloten op de hitachi -->nogo
Hij meet nu alleen de afgifte in kWh op CV, wat zo hoort natuurlijk. Echter de kWh meters voor elektra doen ook SWW meten. Ook zit er tijdelijk nog een verdwaalde solar controller op de element groep.
[ Voor 61% gewijzigd door Appie Heijn op 21-11-2018 09:54 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Hier ook niet, 2 stuks in 2 dagen.
Gisteren en eergisteren een cop van 3.5 en dat met een aanvoer van soms 38c.
Elge FTW!
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
In mijn Mitsu zit ook een instelling dat "als" Ta niet binnen xx minuten gehaald is, E-element mag helpen.t.oswald schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:26:
[...]
Misschien zit ik er helemaal naast, ben geen techneut, maar zijn er niet een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan om de back-up heater aan te laten gaan? Dus back-up heater aan, buitentemperatuur onder ingestelde waarde EN nog iets over de watertemperatuur een aantal graden lager dan ingesteld?
Schiet maar af als ik er volledig naast zit @koevlaas2 ? Dus die -2 of -5 alleen is niet de reden dacht ik. Staat bij mij op aan en 0 graden en blijft netjes uit.
[Afbeelding]
Misschien dat de Pana ook zo'n optie heeft
Kwestie van RTFMGrolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:51:
[...]
In mijn Mitsu zit ook een instelling dat "als" Ta niet binnen xx minuten gehaald is, E-element mag helpen.
Onder een bepaalde aanvoertemperatuur (weet ik niet meer) wil/kan hij het element bijschakelen ter bescherming van de compressor. Ook bij defrosts kan het element meehelpen.
De instelling die jij bedoeld heeft mijn Hitachi ook. Volgens mij op basis van Tb en een x-aantal minuten dat hij z'n aanvoer niet kan halen op de compressor.
Wat ik mij trouwens wel af vraag, waarom zijn er hier een aantal zo gefocust op defrosts. Dit is toch een verschijnsel behorende bij deze techniek van verwarmen? Net zoals een HR CV ketel condenswater produceert...
Volgens mij als je je woning keurig kan verwarmen met een stabiele ruimtetemperatuur en met een laag (constant) opgenomen vermogen-->doel bereikt. Dan is het aantal defrost nauwelijks te beïnvloeden (na plaatsing). Het enige wat je kan proberen is minder draaiuren op de minder gunstige momenten te maken.
[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 21-11-2018 10:06 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ook maar even speuren wanneer het elektrisch element kan bijschakelen.
[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 21-11-2018 11:01 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik dacht dat de Tr binnen 30 min op 20gr of hoger moet zitten.Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:51:
[...]
In mijn Mitsu zit ook een instelling dat "als" Ta niet binnen xx minuten gehaald is, E-element mag helpen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb de mijne met tie wraps vastgezet en daarna een stukje buisisolatie er overheen.Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 02:22:
[...]
.
En wat ik eigenlijk graag zou weten.
Hoe je de dallas sensoren op de buizen gemaakt.
Alleen ducktape?
Stukje vlak gevijld? Pasta er tussen?
Of hoe zorg je voor het goede contact
Waar zouden ze beter op zitten ivm overdacht op de pvc leidingen?
Of op koper/ijzer?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Tweakers hebben toch altijd wel thermische pasta voor op een cpu liggen thuis? Een drupje tussen sensor en leiding doet wonderen.cville schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:40:
[...]
Ik heb de mijne met tie wraps vastgezet en daarna een stukje buisisolatie er overheen.
Wat ik alleen volgens mij mis is als je gaat beginnen is het dan niet handig om als eerste alle voetventielen overal helemaal open te draaien?
Want naast overal een zoveel mogelijk gelijke dT te krijgen bij de radiatoren is het dan ook niet handig om overal een zo groot mogelijke flow te hebben?
Of is het handiger om eerst maar gewoon te gaan beginnen (want degene die al half dicht staan gaan waarschijnlijk meer open uiteindelijk), en dan aan het einde kijken of je alles in verhouding wat meer open kan zetten om de flow groter te maken.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Dit was 19-11 bij mij:

Heel duidelijk terug modulerende ELGA in de nacht.
En dit gisteren 20-11:

De ELGA hoeft bij mij nog steeds niet op vol vermogen te draaien en moduleerd nog regelmatig terug.
De eerste 12 uur van vandaag heeft de ELGA bij mij 7,8kWh verbruikt, dus de ELGA heeft nog wat ruimte voor nog kouder weer
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat is de oorzaak van dat eigenaardige blokprofiel in je verbruik? Was me in je eerdere voorbeeld ook al opgevallen.
Is het niet nog mooier om dit wat constanter te krijgen?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
In je hoofd verblijf de flow het hoogste houden, ook radiatoren zijn flow nodig om op lage temperatuur energie af te kunnen staan. Sinds deze week ervaring deskundige. Eerst had ik ingereld op temperatuur verschil. Het werdt niet warm genoeg in de kamer. Nu delta t van 4K over radiator van 3800 W (bij hoge temperaturen) t33. Nu bij aanvoer van rond de 30 graden nog een vermogen van ongeveer 700 W. Max van 150 liter per uur er door. Voor optimale delta t richting de warmtepomp is het belangrijkste wat er bij de warmtepomp retour komt. Door verschillende vermogens over de radiatoren te mixen kom je ook soms op een passend resultaat.ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:19:
Even een simpel vraagje, ik wil binnenkort de boel waterzijdig gaan inregelen en de stappen zijn mij op zich duidelijk, ik kan mij ook niet herinneren of ik deze vraag al eens eerder gesteld heb.
Wat ik alleen volgens mij mis is als je gaat beginnen is het dan niet handig om als eerste alle voetventielen overal helemaal open te draaien?
Want naast overal een zoveel mogelijk gelijke dT te krijgen bij de radiatoren is het dan ook niet handig om overal een zo groot mogelijke flow te hebben?
Of is het handiger om eerst maar gewoon te gaan beginnen (want degene die al half dicht staan gaan waarschijnlijk meer open uiteindelijk), en dan aan het einde kijken of je alles in verhouding wat meer open kan zetten om de flow groter te maken.
@Dylantje2 lees voer voor je...Fut41 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:10:
[...]
In je hoofd verblijf de flow het hoogste houden, ook radiatoren zijn flow nodig om op lage temperatuur energie af te kunnen staan. Sinds deze week ervaring deskundige. Eerst had ik ingereld op temperatuur verschil. Het werdt niet warm genoeg in de kamer. Nu delta t van 4K over radiator van 3800 W (bij hoge temperaturen) t33. Nu bij aanvoer van rond de 30 graden nog een vermogen van ongeveer 700 W. Max van 150 liter per uur er door. Voor optimale delta t richting de warmtepomp is het belangrijkste wat er bij de warmtepomp retour komt. Door verschillende vermogens over de radiatoren te mixen kom je ook soms op een passend resultaat.
Gebruik jij MelCloud alleen om data uit te lezen?koevlaas2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:55:
[...]
Nee, ik gebruik de Mitsubishi wireless thermostaat en heb Daikin Airco's.
Doe deze thermostaat nog meer dan alleen temperatuur doorgeven en bedienen?
@Grolsch Gebruik jij wel Domoticz hiervoor?
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
De volgende zin:Fut41 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:10:
[...]
In je hoofd verblijf de flow het hoogste houden, ook radiatoren zijn flow nodig om op lage temperatuur energie af te kunnen staan. Sinds deze week ervaring deskundige. Eerst had ik ingereld op temperatuur verschil. Het werdt niet warm genoeg in de kamer. Nu delta t van 4K over radiator van 3800 W (bij hoge temperaturen) t33. Nu bij aanvoer van rond de 30 graden nog een vermogen van ongeveer 700 W. Max van 150 liter per uur er door. Voor optimale delta t richting de warmtepomp is het belangrijkste wat er bij de warmtepomp retour komt. Door verschillende vermogens over de radiatoren te mixen kom je ook soms op een passend resultaat.
Deze begrijp ik niet, delta t van 4K wat is 4K?Nu delta t van 4K over radiator van 3800 W (bij hoge temperaturen) t33. Nu bij aanvoer van rond de 30 graden nog een vermogen van ongeveer 700 W. Max van 150 liter per uur er door.
t33 is je type radiator (dacht eerst aan temperatuur
Hoe heb je de 150 liter per uur bepaald / gemeten?
700 watt vermogen van de 3800 watt? Dus je radiator is te groot?
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/cop-waarde.htm- wanneer temperaturen gemeten worden, dienen die in Kelvin gesteld te zijn (absolute temperaturen).
Ik gebruik geen domoticz, wat bedoel je nu precies met "hiervoor" ?webje1982 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:17:
[...]
Gebruik jij MelCloud alleen om data uit te lezen?
@ronaldmathies De dT geef je aan in K (is dus hetzelfde als graden).
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2018 13:31 ]
Op het Ijzer/koper of op kunststof?Oxellaar schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:48:
[...]
Tweakers hebben toch altijd wel thermische pasta voor op een cpu liggen thuis? Een drupje tussen sensor en leiding doet wonderen.
Wat is beter?
Deze komen uit het melcloud to domoticz script...en doorgestuurd naar influxDB en Grafanawebje1982 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:17:
[...]
Gebruik jij MelCloud alleen om data uit te lezen?
Edit: die andere gasten zijn bang van een beetje regeltechniek/scripting/gefreubel...
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2018 13:43 ]
4k is 4 Kelvin is gelijk aan 4 graden Celsius.ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:22:
[...]
De volgende zin:
[...]
Deze begrijp ik niet, delta t van 4K wat is 4K?
t33 is je type radiator (dacht eerst aan temperatuur)
Warm in huis.....
Inlog:
Henk
Henk
IP= : 143.176.124.13:3000
Alleen is Cop nog een dingetje...
Maar is er iemand die een H versie meet met de kamstrup?
En ook de verschillen kan laten zien tussen de kamstrup COP en de pana unit COP
Directeur maar eens lief aankijken..
waar kan/mag/moet een kamstrup zitten?
Begin einde midden van een leiding de hoofd of mag het ook een aftak zijn?
Heeft de kamstrup ook een webui zodat je iemand toegang kan geven?
Die cop wordt nu vers 2 he..
Hier dacht ik dus ook aan, alleen toen ik ging omrekenen 4K -> Celcius kwam ik uit op -269.15 Celcius
Apart dat het zo uitgedrukt wordt, maar 4K dT is dus gewoon 4 graden celcius.
[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 21-11-2018 13:46 ]
Dat bedoelde ik ook, had ik misschien wat moeten verduidelijken... maar scherp opgemerkt..Cranberry schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:45:
@ronaldmathies nee, het gaat om een temperatuurverschil. Een verschil van 4K is gelijk aan een verschil van 4 gr. Celsius.
RTFMDylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:40:
En:
Heb je, je grafana opgeslagen?
Henk (of Ingrid) kan hem nog steeds wissen.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2018 13:56 ]
Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk; ik heb automatisch aan genomen dat het om een ΔT gingronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:43:
[...]
Hier dacht ik dus ook aan, alleen toen ik ging omrekenen 4K -> Celcius kwam ik uit op -269.15 Celcius
Apart dat het zo uitgedrukt wordt, maar 4K dT is dus gewoon 4 graden celcius.
Er blijft met deze temperaturen maar 700 W over van de 3800.ronaldmathies schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:22:
[...]
De volgende zin:
[...]
Deze begrijp ik niet, delta t van 4K wat is 4K?
t33 is je type radiator (dacht eerst aan temperatuur)
De 150 liter heb ik ingesteld met de heimeier Eclipse.
Houd de vermogen formule van de startpagina in je achterhoofd. Vermogen is liters per seconde maal of keer 4,2 keer de delta t (K). @Grolsch heeft hem ook al diverse keren aangehaald.
Succes met inregelen.
FF googlen is toch niet zo moeilijkDylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:32:
[...]
Op het Ijzer/koper of op kunststof?
Wat is beter?
Thermische geleidbaarheid
koper 390
ijzer 79
Kunststof afhankelijk van het soort <1
zie Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Verder leuk om je grafiek zo te kunnen bekijken.
Dat je COP meting niet juist is zijn we allemaal achter
Zover ik kan beoordelen loopt je WP 's nachts redelijk vol gas te draaien met bijbehorende defrosts.
Wat denk je zelf waar je die warmtemeter moet plaatsenDylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:40:
Volgens mij zijn veel van je vraag op te lossen met simpel boeren verstand, of 1 minuut googlen
De spijker op z'n kop, defrosts ontstaan vooral bij hoog vermogen.Appie Heijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:58:
Wat ik mij trouwens wel af vraag, waarom zijn er hier een aantal zo gefocust op defrosts. Dit is toch een verschijnsel behorende bij deze techniek van verwarmen? Net zoals een HR CV ketel condenswater produceert...
Volgens mij als je je woning keurig kan verwarmen met een stabiele ruimtetemperatuur en met een laag (constant) opgenomen vermogen-->doel bereikt. Dan is het aantal defrost nauwelijks te beïnvloeden (na plaatsing). Het enige wat je kan proberen is minder draaiuren op de minder gunstige momenten te maken.
ik heb nu al 3 dagen op rij dat de WP uren lang lekker stabiel op een (voor mijn doen) laag vermogen draait zonder defrosts. Maar als SWW start (hoog vermogen) is het nog geen 5 minuten, vrijwel direct een defrost.
[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2018 14:32 ]
Draait prima zo op het moment, maar je had een boel radiatoren dicht gezet toch?Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:40:
Voor de liefhebbers..
Warm in huis.....
Inlog:
Henk
Henk
Alleen is Cop nog een dingetje...
Maar is er iemand die een H versie meet met de kamstrup?
En ook de verschillen kan laten zien tussen de kamstrup COP en de pana unit COP
Directeur maar eens lief aankijken..![]()
![]()
![]()
Heeft de kamstrup ook een webui zodat je iemand toegang kan geven?
Die cop wordt nu vers 2 he..
Ziet er mooi uit @mkleinman. Hier draait de Elga ook als een zonnetje. Gisteren gemiddeld 4˚C buiten in Mokum, en de Elga tuft lekker door onder de 400W. Vooral van die kaarsrechte lijn tussen 17 en 22 uur word ik erg vrolijk.mkleinman schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:39:
Hoe doet iedereen zijn warmtepomp het op dit moment nu het echt voor het eerst wat kouder aan het worden is?
Dit was 19-11 bij mij:
[Afbeelding]
Heel duidelijk terug modulerende ELGA in de nacht.
En dit gisteren 20-11:
[Afbeelding]
De ELGA hoeft bij mij nog steeds niet op vol vermogen te draaien en moduleert nog regelmatig terug.
De eerste 12 uur van vandaag heeft de ELGA bij mij 7,8kWh verbruikt, dus de ELGA heeft nog wat ruimte voor nog kouder weer
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Thanks..thido schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:17:
[...]
Draait prima zo op het moment, maar je had een boel radiatoren dicht gezet toch?
En dat voor een metselaar
Boel....
2 op zolder en 2 slaapkamers...
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2018 15:41 ]
Tsja maar die wiki snap ik nietGrolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:13:
[...]
FF googlen is toch niet zo moeilijk
Thermische geleidbaarheid
koper 390
ijzer 79
Kunststof afhankelijk van het soort <1
zie Wikipedia: Thermische geleidbaarheid
Verder leuk om je grafiek zo te kunnen bekijken.
Dat je COP meting niet juist is zijn we allemaal achter
Zover ik kan beoordelen loopt je WP 's nachts redelijk vol gas te draaien met bijbehorende defrosts.
[...]
Wat denk je zelf waar je die warmtemeter moet plaatsenIk zou hem op je tuinslang aansluiten, dan weet je in ieder geval zeker dat je niet alle flow meet
![]()
Volgens mij zijn veel van je vraag op te lossen met simpel boeren verstand, of 1 minuut googlen
Mijn boerenverstand zou meteen al zeggen koper is de beste dan ijzer en dan kunsstof.
Maar als ik sommige plaatjes hier voorbij ziie komen zijn er die op de plastic sensoren zetten.
Dus mijn gedacht is dan goed. Die zijn minder zuiver dan op koper?
De kamstrup, omdat ik alleen bij de aan en afvoer kan onder mijn erg vochtige kruipruimte [ kwelwater staat er vaak onder ] Maar ik zag dat je verlengkabels er aan kan maken. dus weer een dingetje + Alleen de flowmeter mag die evt. ook in de retour?
Dan zie ik dat er meer merken warmtemeters zijn? Iemand daar ervaring mee.?
Kamstrup wss de rols royce... maar ik ben met een volvo ook tevreden..
Gedeeltelijk mee eens, zo lang het aantal defrost niet te hoog is.Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:13:
[...]
.
ik heb nu al 3 dagen op rij dat de WP uren lang lekker stabiel op een (voor mijn doen) laag vermogen draait zonder defrosts. Maar als SWW start (hoog vermogen) is het nog geen 5 minuten, vrijwel direct een defrost.
[Afbeelding]
Wat is op weinig vermogen....bij mij draait de wp tussen 650 Watt en 800 Watt en dan
komen de defrost cyclus om het uur. De vraag is dan, is dat normaal?
Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:47:
[...]
De kamstrup, omdat ik alleen bij de aan en afvoer kan onder mijn erg vochtige kruipruimte [ kwelwater staat er vaak onder ] Maar ik zag dat je verlengkabels er aan kan maken. dus weer een dingetje + Alleen de flowmeter mag die evt. ook in de retour?
[ Voor 58% gewijzigd door Naalroc op 21-11-2018 15:58 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Leuk dat we zo mee mogen kijken!Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:40:
Voor de liefhebbers..
Warm in huis.....
Inlog:
Henk
Henk
.
Kleine opmerking: De eenheden langs de y-assen kloppen niet. Daar hoort W (van Watt) te staan, en kW (van kiloWatt. Geen kWh en Wh dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat ligt aan het vermogen van je WP, met mijn 11,2KW WP is 2000Watt elektrisch opgenomen vermogen laag vermogen (compressor draait op een lage frequentie).Chip2710 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:55:
[...]
Gedeeltelijk mee eens, zo lang het aantal defrost niet te hoog is.
Wat is op weinig vermogen....bij mij draait de wp tussen 650 Watt en 800 Watt en dan
komen de defrost cyclus om het uur. De vraag is dan, is dat normaal?
Met een 5KW WP is 2000Watt elektrisch opgenomen vermogen de max, dus loopt de compressor op een hoge frequentie.
Een mooi voorbeeld is het grafiekje van @Dylantje2 . Je ziet dat zijn WP 's nachts redelijk naar max vermogen gaat, resultaat veel meer defrosts.
maar heeft niet alleen met het vermogen te maken, RV, Tb en de bijbehorende Ta zijn allemaal factoren die meewegen.
Gevraagde Ta 35 graden, het kwam er niet hoger dan 28 graden.
Soms werd de ketel bijgeschakeld, maar de Elga bleef op 50%.
Na een reset ging het actuele vermogen naar 85% (870 W, hoger komt het nooit).
Blijkbaar was de Elga van slag (hybernation error?)
Heeft het nut/zin om via een tijdklok de Elga elke dag te resetten?
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Puur hoe de ELGA en de thermostaat samen. Waarom hij het doet weet ik niet exact, het netto resultaat is dat de temperatuur in de woonkamer heel strak tussen de 19,9 en 20,1 blijft.Chris_82 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:48:
@mkleinman
Wat is de oorzaak van dat eigenaardige blokprofiel in je verbruik? Was me in je eerdere voorbeeld ook al opgevallen.
Is het niet nog mooier om dit wat constanter te krijgen?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En wat is de binnen temp?AUijtdehaag schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:22:
Heb hier met de 5 kW mitsu, wel aardig de bodem bereikt.
Watertemp 27
[Afbeelding]
Een 400 watt kacheltje voor heel je huis
Onder de 21 graden vind ik het oncomfortabel bijv.
Plaaatje zegt nog niet zoveel zonder wat bijschrift
Die loopt wel erg mooi.. bij mij een stukje meer schommelingen:Bram-Bos schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:33:
[...]
Ziet er mooi uit @mkleinman. Hier draait de Elga ook als een zonnetje. Gisteren gemiddeld 4˚C buiten in Mokum, en de Elga tuft lekker door onder de 400W. Vooral van die kaarsrechte lijn tussen 17 en 22 uur word ik erg vrolijk.
[Afbeelding]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Op het best warmtegeleidende materiaal.Dylantje2 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:32:
[...]
Op het Ijzer/koper of op kunststof?
Wat is beter?
Zie dat @Grolsch je al getipt heeft.... Dat dus
[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 21-11-2018 17:18 ]
18,9 - 20,1 Cthefox154 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:11:
[...]
En wat is de binnen temp?
Onder de 21 graden vind ik het oncomfortabel bijv.
Plaaatje zegt nog niet zoveel zonder wat bijschrift
https://snapshot.raintank...b2hZUdI7MYKSjRp8Q9kvnDjte
Hier ook de hele dag laag opgenomen vermogen, maar vermoed toch meer defrosts (dipjes?) doordat ik geen zubadan heb.Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:03:
[...]
Dat ligt aan het vermogen van je WP, met mijn 11,2KW WP is 2000Watt elektrisch opgenomen vermogen laag vermogen (compressor draait op een lage frequentie).
Met een 5KW WP is 2000Watt elektrisch opgenomen vermogen de max, dus loopt de compressor op een hoge frequentie.
Een mooi voorbeeld is het grafiekje van @Dylantje2 . Je ziet dat zijn WP 's nachts redelijk naar max vermogen gaat, resultaat veel meer defrosts.
maar heeft niet alleen met het vermogen te maken, RV, Tb en de bijbehorende Ta zijn allemaal factoren die meewegen.
Vermogen neemt door de dag steeds een beetje af. Ondanks dat het al een tijdje een halve graad hoger is dan de ingestelde temperatuur loopt hij nog vrolijk door.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Bij mij is de rechter leiding op alle Jaga's de aanvoer, dat is iig wat ik er van weetcorsat schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:24:
een vraagje aan de specialisten, ik kom er vandaag achter dat 1 jaga tempo met dbe verkeert zit aangesloten, de warme kant wordt onderin ingevoerd en de koude afvoer komt er boven uit en via de thermostaat naar retour. Mijn leidingen komen zo uit de betonnen vloer en het jaga ventiel is rechtstreeks bovenop geplaatst dus niet gemakkelijk om te draaien. Verlies is veel doordat het zo is aangesloten ?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zubadan defrost net zo vaak als iedere andere warmtepomp. De temperatuur van de buitenunit is hetzelfde.roelzadh schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:14:
[...]
Hier ook de hele dag laag opgenomen vermogen, maar vermoed toch meer defrosts (dipjes?) doordat ik geen zubadan heb.
BlueTooth76 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:26:
[...]
Bij mij is de rechter leiding op alle Jaga's de aanvoer, dat is iig wat ik er van weet
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
In hoeveel stappen moduleert de Elga eigenlijk, het lijkt er hier op dat laagste stand ca. 350W is en de volgende stap ca. 700Wmkleinman schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:49:
[...]
Puur hoe de ELGA en de thermostaat samen. Waarom hij het doet weet ik niet exact, het netto resultaat is dat de temperatuur in de woonkamer heel strak tussen de 19,9 en 20,1 blijft.
Bij mijn Loria 6010 zie ik in het onderste bereik ook vrij grote stappen van ca. 200W. Naar boven toe worden de modulatiestappen kleiner ca. 70W.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Bedankt voor je reactie,Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:03:
[...]
Dat ligt aan het vermogen van je WP, met mijn 11,2KW WP is 2000Watt elektrisch opgenomen vermogen laag vermogen (compressor draait op een lage frequentie).
Hier een Hitachi RAS2 4Kw.
Binnen 20,8 gr.
Buiten ongeveer 2-3 graden
Gewenste Ta 30 -31 graden
Daarbij een gevraagd vermogen van ongeveer 650-750 Watt
Is dat een situatie dat er een defrost 1x per uur komt?
Jaga omkeervertiel.corsat schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:41:
Mijn rechter leiding is ook de ingaande kant alleen gaat deze beneden de jaga in en is de warmste leiding, de koude uitgang komt er boven uit. De andere jaga op de studeerkamer is net andersom. Ik vraag mij af of het voor de jaga temp uitmaakt. Omwisselen is niet eenvoudig.
[...]
Dat zou heel goed kunnen, maar is echt afhankelijk van de situatie.Chip2710 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:57:
[...]
Bedankt voor je reactie,
Hier een Hitachi RAS2 4Kw.
Binnen 20,8 gr.
Buiten ongeveer 2-3 graden
Gewenste Ta 30 -31 graden
Daarbij een gevraagd vermogen van ongeveer 650-750 Watt
Is dat een situatie dat er een defrost 1x per uur komt?
Wat is de RV
Ik neem aan dat jij bij +2 ook een COP hebt van zo'n 4, dus draait je WP aardig richting de max.(3KW)
1 x per uur is niet vreemd bij deze omstandigheden.
Wat is RV?Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:10:
[...]
Dat zou heel goed kunnen, maar is echt afhankelijk van de situatie.
Wat is de RV
Ik neem aan dat jij bij +2 ook een COP hebt van zo'n 4, dus draait je WP aardig richting de max.(3KW)
1 x per uur is niet vreemd bij deze omstandigheden.
Wel vreemd want de frequentie van de compressor loopt op 31 tot 45Hz. bij deze waarden. De laagste frequentie voor deze Hitachi is 31Hz.
Dat is verre van maximaal...
Gegevens v/d Ras2.
https://www.mupload.nl/img/l3wh8a0df.jpeg
[ Voor 9% gewijzigd door Chip2710 op 21-11-2018 19:29 ]
Mooi Bram, duidelijk een verbetering na de laatste software update.Bram-Bos schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:33:
[...]
Ziet er mooi uit @mkleinman. Hier draait de Elga ook als een zonnetje. Gisteren gemiddeld 4˚C buiten in Mokum, en de Elga tuft lekker door onder de 400W. Vooral van die kaarsrechte lijn tussen 17 en 22 uur word ik erg vrolijk.
[Afbeelding]
Mijn woning heeft veel meer nodig en Elga draait volle kracht
Relatieve luchtvochtigheid... ik zie defrosts wanneer deze > 80% isChip2710 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:13:
[...]
Wat is RV?
Wel vreemd want de frequentie van de compressor loopt op 31 tot 45Hz. bij deze waarden. De laagste frequentie voor deze Hitachi is 31Hz.
Gegevens v/d Ras2.
Daarmee gaat de radiator wel een stuk naar boven toe
Bij mij gaat het van 300 > 500 > 800W na een defrost.Chris_82 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:56:
[...]
In hoeveel stappen moduleert de Elga eigenlijk, het lijkt er hier op dat laagste stand ca. 350W is en de volgende stap ca. 700W
Bij mijn Loria 6010 zie ik in het onderste bereik ook vrij grote stappen van ca. 200W. Naar boven toe worden de modulatiestappen kleiner ca. 70W.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Laagste?Chris_82 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:56:
[...]
In hoeveel stappen moduleert de Elga eigenlijk, het lijkt er hier op dat laagste stand ca. 350W is en de volgende stap ca. 700W
160 watt opgenomen (die haal je bij wat hogere temperaturen)
Op dit moment is laagste ± 290watt
Enorm veel stappen eigenlijk vliegt alle kanten op
Ik heb hier hetzelfde. Vanuit de bouw zijn de leidingen omgedraaid. Zonder DBE zag ik een derde van de delta-t dan bij een gelijkwaardige convector fie wel goed is aangesloten. Ik schat dat hij 1/3 over heeft van vermogen. Mét DBE maakt het veel minder uit. (Maar optimale afgifte is er niet).corsat schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:24:
een vraagje aan de specialisten, ik kom er vandaag achter dat 1 jaga tempo met dbe verkeert zit aangesloten, de warme kant wordt onderin ingevoerd en de koude afvoer komt er boven uit en via de thermostaat naar retour. Mijn leidingen komen zo uit de betonnen vloer en het jaga ventiel is rechtstreeks bovenop geplaatst dus niet gemakkelijk om te draaien. Verlies is veel doordat het zo is aangesloten ?
Omdat ik van normale radiatoren de boel heb omgebouwd naar Jaga's, heb ik overal van die omkeerblokken tussen zitten. Die moet dus bij die ene Jaga er tussen weg. Maar voorlopig werkt het prima: in de computerkamer wordt >20 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door Fullpower op 21-11-2018 19:46 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
[...]
Dat was een defrost
[...]
Volgens mij gaat bij mij dan het verbuik juist omhoog en niet omlaag? Of ik heb nog geen defrosts gehad, maar dan snap ik de pieken niet
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Geen idee, heel veel in elk geval. En daarbij lijkt de ELGA overweg te kunnen om traploos op en af te schakelen en in stappen.Chris_82 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:56:
[...]

Je kan hier zowel de blokken zien als dat hij ook traploos opregelt.
De 2 buisjes ff inkorten.wervisser schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:35:
[...]
Daarmee gaat de radiator wel een stuk naar boven toe
Maar
De jaga’s moeten officieel ook redelijk hoog geplaatst worden.
Aha , sorryDaannn1987 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:30:
[...]
Relatieve luchtvochtigheid... ik zie defrosts wanneer deze > 80% is
Die is de laatste dagen > 80%
RV = Relatieve luchtVochtigheid, hoge RV veel vocht in de lucht, dauwpunt ligt relatief hoog, dus eerder en meer last van defrosts.Chip2710 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:13:
[...]
Wat is RV?
Gegevens v/d Ras2.
Als ik dat tabelletje mag geloven is je COP 5.2 bij Tb+2 dus bij opgenomen vermogen van 0,75KW zou dat 3,9KW thermisch zijn. Aangezien je een 4KW WP hebt is dat dus zoals ik het bereken bijna maximaal
COP van 5.2 is wel erg hoog voor een Tb van +2 graden, maar de Pana's hebben wel vaker gekke COP waardes hebben we gezien in dit topic
Maar verder kun je er toch al weinig aan veranderen, en 1 x per uur een defrost met deze hoge RV is niet gek (88% hier, buitentemp 1,8 graden, dauwpunt 1 graad. Ik heb vandaag 4 defrosts gehad vanaf 10:00 tot nu, maar ik heb ook wel eens elk uur een defrost gezien.
Dat is het voordeel van een kleine warmtepomp, die kan verder terug modulerenDaannn1987 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:41:
[...]
Laagste?
160 watt opgenomen (die haal je bij wat hogere temperaturen)
Op dit moment is laagste ± 290watt
Enorm veel stappen eigenlijk vliegt alle kanten op
Record hier met de ELGA is elke 23minuten een defrost.. zal eens kijken of ik die kan opzoeken in Grafana.Grolsch schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:59:
[...]
RV = Relatieve luchtVochtigheid, hoge RV veel vocht in de lucht, dauwpunt ligt relatief hoog, dus eerder en meer last van defrosts.
Als ik dat tabelletje mag geloven is je COP 5.2 bij Tb+2 dus bij opgenomen vermogen van 0,75KW zou dat 3,9KW thermisch zijn. Aangezien je een 4KW WP hebt is dat dus zoals ik het bereken bijna maximaal
COP van 5.2 is wel erg hoog voor een Tb van +2 graden, maar de Pana's hebben wel vaker gekke COP waardes hebben we gezien in dit topic
Maar verder kun je er toch al weinig aan veranderen, en 1 x per uur een defrost met deze hoge RV is niet gek (88% hier, buitentemp 1,8 graden, dauwpunt 1 graad. Ik heb vandaag 4 defrosts gehad vanaf 10:00 tot nu, maar ik heb ook wel eens elk uur een defrost gezien.
Edit: dit idee:
https://snapshot.raintank...iSzGXzUdp68vUu2dZt5CxoDbd
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 21-11-2018 20:14 ]
Ik heb waarschijnlijk het zelfde probleem... en vraag me ook af, moet ik er iets aan doen.corsat schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:24:
Als ik jou verhaal lees, ja dus...Fullpower schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:41:
[...]
Ik heb hier hetzelfde. Vanuit de bouw zijn de leidingen omgedraaid. Zonder DBE zag ik een derde van de delta-t dan bij een gelijkwaardige convector fie wel goed is aangesloten. Ik schat dat hij 1/3 over heeft van vermogen. Mét DBE maakt het veel minder uit. (Maar optimale afgifte is er niet).
Omdat ik van normale radiatoren de boel heb omgebouwd naar Jaga's, heb ik overal van die omkeerblokken tussen zitten. Die moet dus bij die ene Jaga er tussen weg. Maar voorlopig werkt het prima: in de computerkamer wordt >20 graden.
Dan moet al het water er maar weer uit... (ik heb flex buis op het laatst stuk, dus kan ze omzetten).
Systeem was al jaar uit, dus wist niet wat warm/koud was.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Vorig jaar was er toch iemand met een ingevroren WP in dit topic ? En die WP stond ook nog ergens hoog op een dak
Dit topic is gesloten.
![]()