Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 106 Laatste
Acties:
  • 467.542 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:37
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:19:
[...]

Die 1800Watt is zoals ik eerder aangaf ook naar mijn idee vol vermogen, met zoals jij aangeeft een relatief slechte COP (2.77).

Daarna moduleert hij bij @Dylantje2 terug naar 1000Watt, dat kan naar mijn mening geen vol vermogen zijn Hij gaat niet binnen 1 uur van een COP van 2.77 naar een COP van 5 op vol vermogen.

Dus ik denk dat de Ta dus wel gehaald was volgens de Panasonic, ik heb er geen andere verklaring voor.

@maartenmoerman had volgens mij een heel ander (waterzijdig) probleem. Zijn Ta werd niet gehaald omdat hij domweg te weinig vermogen had. Dus blijft de Tr achter waardoor de Ta niet hoger wordt. Maar zijn unit draaide zover ik me kan herinneren wel op vol vermogen met bijbehorende defrosts en slechte COP.
De ta kan gehaald zijn, alleen niet op eigen kracht, de buitentemperatuur heeft hem geholpen want ieder (gokje)half uur doet hij herberekenen.
Maarten had waterzijdig probleem wat niet te herstellen was dus die heeft tweede wp bij geplaatst

1 PVoutput . Dongen NB

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Leuk om die verbruiken te vergelijken!
Bij mij in periode 13 t/m 19 november (7 dagen) een totaalverbuik van 61,1 kWh.
Minimumverbruik per dag: 7,8 kWh (14 november)
Maximum verbruik per dag: 12 kWh (15 november)

Dit is inclusief warm water en al ons electriciteitsverbuik (bijv. voor koken, tv etc.)
Ons huis: All-electric NOM woning 2016, WKO met W/W warmtepomp

PS: voor 20 november zie ik al dat er een flink verbruik uikomt vanwege de harde wind en de lage temperatuur: 17,8 kWh

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kets_One schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:53:
Leuk om die verbruiken te vergelijken!
Bij mij in periode 13 t/m 19 november (7 dagen) een totaalverbuik van 61,1 kWh.
Minimumverbruik per dag: 7,8 kWh (14 november)
Maximum verbruik per dag: 12 kWh (15 november)

Dit is inclusief warm water en al ons electriciteitsverbuik (bijv. voor koken, tv etc.)
Ons huis: All-electric NOM woning 2016, WKO met W/W warmtepomp

PS: voor 20 november zie ik al dat er een flink verbruik uikomt vanwege de harde wind en de lage temperatuur: 17,8 kWh
Dat is knap laag als het je totaal verbruik is, W/W warmtepomp = Brine warmtepomp (zou wel wat verklaren)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 13:18
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:37:
[...]

De ta kan gehaald zijn, alleen niet op eigen kracht, de buitentemperatuur heeft hem geholpen want ieder (gokje)half uur doet hij herberekenen.
Maarten had waterzijdig probleem wat niet te herstellen was dus die heeft tweede wp bij geplaatst
Dat zou ook goed kunnen natuurlijk, het blijft gissen bij @Dylantje2 :P Maar over 1 ding zijn we het eens, als de Ta niet bereikt is zou de WP vol gas moeten geven, net zo lang tot dat Ta wel gehaald is.

Als Ta niet gehaald wordt op vol vermogen betekent dit dat je te weinig opwekkingsvermogen hebt :P En dus teveel afgiftevermogen.

Dit "probleem" had ik vorig jaar toen de WP "per ongeluk" nog op 50% stond. Hij bleef uren en uren en uren rond de 2KW elektrisch vermogen "hangen" terwijl Ta niet gehaald werd. Dit was dus gewoon vol gas op 50% :P

Nu zie ik hem keurig ff richting de 3KW elektrisch gaan, na 20 minuten is Ta bereikt, en daarna moduleert hij terug. Bij mij "golft" het iets meer vanwege de zoneregeling (groepen open/dicht) maar een gedeelte van die "golfbewegingen" zal stijging van de Tb zijn met bijbehorende lagere stooklijn.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1fzee0.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ronaldmathies schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:56:
[...]

Dat is knap laag als het je totaal verbruik is, W/W warmtepomp = Brine warmtepomp (zou wel wat verklaren)
Ja, klopt, een privé brine warmtepomp van Itho Daalderop (WPU 3i).

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 00:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Kets_One schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:59:
[...]

Ja, klopt, een privé brine warmtepomp van Itho Daalderop (WPU 3i).
Maar waar het hem eigenlijk in zit is NOM woning...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tomexergie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:33:
[...]

Inderdaad loopt Iungo achter maar Kamstrup ook, zij hebben nog niet in de gaten dat l/w WP's grootschalig gaan worden toegepast. Ik ga pas een m-bus usb adapter kopen als ik het kan aansluiten op iungo, want ik wil het warmtevermogen/COP maar op 1 platform hebben en dat is bij mij iungo.
Een eenvoudig pulssignaal voor warmtevermogen zou al voldoende zijn, daar kun je alles uit afleiden zoals bij mij de broto productiemeter voor PV panelen.
Aanvoer en retourtemperatuur en flow, zijn toch ook interessante gegevens die uit de kamstrup rollen. Dat lukt je niet met enkel een pulsje.

Jammer dat je niet aan een odroid wilt.
Dan hoef ik niet maandelijks alles handmatig door te geven, maar upload ik de gegevens automatisch naar je. ;-)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01 15:30
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:15:
[...]

Aanvoer en retourtemperatuur en flow, zijn toch ook interessante gegevens die uit de kamstrup rollen. Dat lukt je niet met enkel een pulsje.

Jammer dat je niet aan een odroid wilt.
Dan hoef ik niet maandelijks alles handmatig door te geven, maar upload ik de gegevens automatisch naar je. ;-)
Helaas ik ben voor KIS. Jij hebt een prachtig informatiescherm maar ik houd het maar bij primitieve iungo.

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-11-2025
Erg interessant topic, al veel geleerd hier.

Wij zijn bezig met het bouwen van een passiefhuis, HSB en RC8 of hoger rondom.
Volgens de wartmeverliesberekening van bouw-energie zou ik met een 3kW warmtepomp uit de voeten kunnen. Is het verstandig om iets ruimte te houden door voor een 5kW te kiezen? Hoe zit dat met moduleren?
Ik zat te denken aan een panasonic splijt unit all in one.

Heb nu het volgende in mijn hoofd. Huis wordt verwarmd met vloerverwarming en wil dit gaan sturen met domotica zodat niet alleen verwarming maar ook zonwering integraal gestuurd wordt.
Zat zelf te denken dat de warmtepomp een buffervat warmhoud en de domotica de stelventielen bediend (en pomp?). Is dat een gebruikele opzet? En hoe zit dat dan met de stooklijn?
Waar moet ik dan om denken qua regeling en andere zaken.
Ik zou graag jullie mening horen over de opzet.

En dan nu eigenlijk de belangrijkste vraag. Wie kent er een goede en betrouwbare installateur in Overijssel die ons ook kan adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door Vantage92 op 20-11-2018 11:44 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:47:
@Dylantje2
@Dylantje2 ik zou toch wat aan die schaal doen, vreselijk misleidend zo :P

En dat dipje iets na 0200 lijkt mij wel een defrost :?
Klopt was er denk ik toch ook 1
Zojuist was er ook ijs _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• ronaldmathies
  • Niet online
Vraagje aan de mitsu gebruikers, hebben jullie je WP in de winter ook op ECO staan?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Grolsch
@Dylantje2 Hier vandaag tot nu toe nog geen defrost, ondanks dat het toch een stuk kouder is (2 graden) als gisteren (6 graden). Gisteren had ik dus wel een defrost na ruim 2 uur draaien.

Zal wel met de luchtvochtigheid te maken hebben, op dit moment (82%) was gisteren rond de 90%.
ronaldmathies schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:17:
Vraagje aan de mitsu gebruikers, hebben jullie je WP in de winter ook op ECO staan?
Yup, 365 dagen per jaar. Volgens mij doet die setting niets anders als de Dt tussen Ta en Tr een beetje binnen de perken houden. Met andere woorden hij gaat niet direct op vol vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 20-11-2018 12:22 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:20:
@Dylantje2 Hier vandaag tot nu toe nog geen defrost, ondanks dat het toch een stuk kouder is (2 graden) als gisteren (6 graden). Gisteren had ik dus wel een defrost na ruim 2 uur draaien.

Zal wel met de luchtvochtigheid te maken hebben, op dit moment (82%) was gisteren rond de 90%.
Hier nog geen defrost gezien DP ligt ietsje onder nul. Afstand tussen temp. en DP nu 4,7 graden.
Luchtzijdige dT van de verdamper klaarblijkelijk net ietsje kleiner.
Wel harde wind, 7,5 m/s en windstoten. Met 38 C red ik het net. Vanmorgen toch even hybride bedrijf om snel aan te warmen, de L/L even een slinger gegeven naar de 20 C kamer temp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PzGN4vXl.png

Komt hier vandaan https://www.weerplaza.nl/nederland/rotterdam/16707/actueel/

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 20-11-2018 12:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:12
@Gasschuif Waar komt dat grafiekje vandaan? Plaats zal wel gekozen kunnen worden adh van postcode oid?

Ahhh, je hebt de info net toegevoegd zie ik, bedankt.

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 20-11-2018 12:49 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• AUijtdehaag
  • Niet online
ronaldmathies schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:17:
Wat bedoel je met ECO?
Ik heb een ECOdan....op vaste watertemperatuur van 30 graden

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2018 12:58 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:57:
[...]

Wat bedoel je met ECO?
Ik heb een ECOdan....op vaste watertemperatuur van 30 graden
ECO als in ECO stand, kan je instellen via de hydrobox. (zit volgens mij op dezelfde plek als waar je je legionella instellingen kan doen.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
@Oxellaar hoe start jij warmtepomp op als al het water 6 graden is met een buitentemperatuur van 3 graden ?

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:37
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:46:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen.
Zelf wil ook nog een warmtemeter plaatsen en zichtbaar maken in Iungo.
Wellicht samen iets bestellen?
Bij mij ontbreekt de warmte pomp ook nog. Tzt wil ik hem wel meten via Iungo.
Voordeel van de Iungo vind ik dat het alles lokaal opslaat en niet met het internet verbonden hoeft te worden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Ramon_1984
Pietje555 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:28:
[...]

Bij mij ontbreekt de warmte pomp ook nog. Tzt wil ik hem wel meten via Iungo.
Voordeel van de Iungo vind ik dat het alles lokaal opslaat en niet met het internet verbonden hoeft te worden.
Aha, iungo werkt inderdaad prima.
Ik zal eens opzoek gaan naar een.kamstrup 403 met modbus module.
Dat zou goed moeten gaan :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16

Exigence

dnkroz

Grolsch schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:35:
[...]
Wellicht kan een STEK figuur wat controleren a.d.h.v. bepaalde drukken bij de buitenunit? Misschien dat @Oxellaar hier iets over kan vertellen.

Ter vergelijking, voor CV zat ik t/m zaterdag nog op een COP van 4,67 voor november, en nu ben ik bij lange na nog geen COP kampioen met mijn "zware" WP, en COP onvriendelijke aanvoertemperatuur (Ta 32 bij Tb+2) en COP onvriendelijk buffervat :P
Ik heb nu een tijdje wat temperaturen uit de unit gelogd (drukken komen er helaas niet uit). Kan iemand met kennis (@Oxellaar ?) hier iets over zeggen? Zegt mij zelf weinig eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/egA1UJA2paBY8kO3U7oYHA6p/full.png

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58

BlueTooth76

Let the sun shine!

ronaldmathies schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:10:
[...]

ECO als in ECO stand, kan je instellen via de hydrobox. (zit volgens mij op dezelfde plek als waar je je legionella instellingen kan doen.
Ja, daar staat mijn warmtepomp ook op ingesteld. Die instelling geldt overigens alleen voor warm water, niet voor verwarming. Maar dat had je wel al gezien denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-11-2018 13:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Grolsch
Naalroc schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:48:
@Gasschuif Waar komt dat grafiekje vandaan? Plaats zal wel gekozen kunnen worden adh van postcode oid?

Ahhh, je hebt de info net toegevoegd zie ik, bedankt.
Ik gebruik voor al dat soort info weatherunderground

Hier kun je een weerstation bij jou in de buurt vinden waar je alle info (windsnelheden, temperaturen, RV, dauwpunt, etc. etc. etc.) weer kunt vinden.

Zie hieronder bijvoorbeeld het weerstation 500 meter naast mijn huis:

https://www.wunderground....n=localwx_pwsdash#history

[edit]

Weet iemand hoe het zit bij de Mitsu als hij moet/wil defrosten tijdens een SWW run :?

Onttrekt hij dan warmte uit het SWW vat of schakelt de 3-weg-klep om en defrost hij met energie uit het CV circuit :?

Mijn eerste defrost van vandaag was tijdens de SWW run.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 20-11-2018 16:11 ]

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:42
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:59:
Weet iemand hoe het zit bij de Mitsu als hij moet/wil defrosten tijdens een SWW run :?

Onttrekt hij dan warmte uit het SWW vat of schakelt de 3-weg-klep om en defrost hij met energie uit het CV circuit :?

Mijn eerste defrost van vandaag was tijdens de SWW run.
Geen Mitsu hier, maar ik heb dit in Februari 1x gezien, toen werd er voor de defrost omgeschakeld van SWW naar CV-bedrijf, daarna weer terug naar SWW.
Je "dure"/"hoge kwaliteit" warmte in het SWW vat wordt ontzien tijdens een defrost.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:59:
[...]

Ik gebruik voor al dat soort info weatherunderground
Ik ook.
Maar hoe lang nog ??
To improve our services and enhance the relationship with our users, we will no longer provide free weather API keys as part of our program.
https://apicommunity.wund...r-underground-api-changes

• Oxellaar
  • Niet online
Exigence schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:46:
[...]

Ik heb nu een tijdje wat temperaturen uit de unit gelogd (drukken komen er helaas niet uit). Kan iemand met kennis (@Oxellaar ?) hier iets over zeggen? Zegt mij zelf weinig eerlijk gezegd.

[Afbeelding]
Los van de drukken zijn dit geen vreemde waardes.
Persgas is netjes, moet ook echt niet te laag zijn. Zeker met dit weer is een lage persgas vreemd.
Die +/-40 tot 50 graden gastemperatuur is ook niet vreemd, dat is ongeveer 25 tot 33 bar, ook niet vreemd met dit weer.
Vloeistoftemp is net iets boven de 40, wat is je aanvoerT, ook best hoog denk ik? Ruim 35 verwacht ik.
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:23:
@Oxellaar hoe start jij warmtepomp op als al het water 6 graden is met een buitentemperatuur van 3 graden ?
Dat gaat niet. 9 van de 10 starten niet eens op onder de 12c waterT

Maar een nieuwbouwwoning word op temperatuur gehouden in de eindfase, minimaal 15c binnen.
Dan heb je soms nog genoeg moeite met opstarten.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:31:
[...]

Hier staat een 602 met modbus
https://www.energie-zaehl...C3%A4hler/mit_ModBusModul

Oeps.. die prijzen.... ;)
En dan geduldig wachten tot de programmeur eens tijd heeft bij Iungo ?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2018 17:50 ]

• Grolsch
Chris_82 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:33:
[...]

Geen Mitsu hier, maar ik heb dit in Februari 1x gezien, toen werd er voor de defrost omgeschakeld van SWW naar CV-bedrijf, daarna weer terug naar SWW.
Je "dure"/"hoge kwaliteit" warmte in het SWW vat wordt ontzien tijdens een defrost.
Lijkt mij ook logisch, maar ik heb het nooit live mogen aanschouwen bij mijn Mitsu, dus ik weet het niet zeker :P
Ik gebruik de API niet, ik kijk alleen af en toe.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16

Exigence

dnkroz

Oxellaar schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:53:
[...]

Los van de drukken zijn dit geen vreemde waardes.
Persgas is netjes, moet ook echt niet te laag zijn. Zeker met dit weer is een lage persgas vreemd.
Die +/-40 tot 50 graden gastemperatuur is ook niet vreemd, dat is ongeveer 25 tot 33 bar, ook niet vreemd met dit weer.
Vloeistoftemp is net iets boven de 40, wat is je aanvoerT, ook best hoog denk ik? Ruim 35 verwacht ik.
Aanvoertemperatuur is op dit moment 38 graden bij 4 graden buitentemperatuur. Doet me goed te horen dat deze waardes an sich niet gek lijken, thanks _/-\o_

Denk toch echt dat het in de warmtemeting van de Hitachi zelf zit. Heb inmiddels een Kamstrup Multical 302 besteld, dus we gaan het meemaken. Gelukkig had ik een jaar geleden al rekening gehouden met een warmtemeter, want het passtuk en de afsluiters zitten er al tussen ;)

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:27
Jan Treur schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 05:25:
[...]

Bij mij 15.4 kWh gemiddeld over de laatste 7 dagen; wij lopen vaak gelijk op, lijkt het. Die harde oostenwind komt hier in NH ook lekker aan over het IJsselmeer heen.
Bij mij laatste 5 dagen 501 kWh warmte met 14.1 kWh gemiddeld per dag. In 10 dagen 615 kWh met 11.8kWh gemiddeld.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:42
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:03:
[...]

Volgens de website lezen ze enkel modbus Kwh meters uit?
Warmtemeters met modbus, dat wordt ebay . de afstruinen voor tweedehandsjes om het interessant te houden.

Iungo heeft al enkele gebruikers met Modbus warmtemeters, waaronder @Enerziek .

Bij de iCEM van factory zero wordt ook complete monitoring aangeboden met kamstrup(s). Iemand ervaring mee? Zou dat op basis van mbus of modbus zijn?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Pietje555
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:31:
[...]

Ik heb nagevraagd. Je kunt het zelf ook controleren:
Als je Instellingen-Wizzard-Modbus meter toevoegen kiest kun je één (en waarschijnlijk meer) thermische meter(s) toevoegen.
In het keuze menu daarna kun je Multical 602 of Multical 403 kiezen. Iungo is dus voor deze twee meters voorbereid. COP bepalen wordt dan een eitje.
Ik heb op Ali een chinese plugschakelaar gekocht van Neo Coolcam voor € 17,- Was even lastig hem aan te melden, maar daarna lijkt hij goed te meten en te schakelen. Ik gebruik hem om mijn Z-wave netwerk te verbeteren en vond een Fibaro van €65,- te duur.

Voor degene die Wetherunderground gebruiken, de Iungo houdt ook alle weergegevens van een geselecteerd weerstation bij zoals temperatuur, vocht, wind enz.

Het is echt een heel interessant platform voor al je meetgegevens.

[ Voor 11% gewijzigd door Pietje555 op 20-11-2018 18:14 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aanvoertemp van 30 naar 28
Cop van 4,2 naar 4,8

Als mijn huis maar niet verder afkoelt... :+
Verslavend dit ;)
https://snapshot.raintank...BkKPXGv81nlj7P7TyAovtq1uD

• Pietje555
[...]

Hij is inmiddels opgenomen in de software, maar de prijs is inderdaad wel een puntje

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-01 09:32
sgsdebruijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:51:
[...]

Beetje ingelezen, best aardig maar volgens mij geeft het een vertekend beeld, met zonnepanelen en direct verbruik (bv WP) zie je volgens mij niet wat je daadwerkelijk verbruikt/opwekt.
Maar ik ga me er nog even verder over inlezen.
Dat ligt eraan hoe het aangesloten is. Als de s0 kWh meter alleen op de warmtepomp groep zit dan meet je gewoon het verbruik van de WP, dat staat los van wat de zonnepanelen opwekken.
MarFan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:48:
[...]

Ik weet niet zeker of het in domo zit...
Het lijkt er meer op dat de S0 Pulse Counter Module de tijd tussen de pulsen niet juist pakt als er een laag verbruik is. maar.... geen tijd om me er in te verdiepen. Heb de WP S0-meter op een Youless gezet.
De andere poorten lezen we goed. (hebben geen laag sluipverbruik)
Dat klopt, je moet ook even kijken met welke firmware je module geleverd wordt. Joost heeft namelijk een aangepast versie gemaakt waarbij je wat waardes in kan stellen om de meting nauwkeuriger te maken.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:21:
Cop van 4,2 naar 4,8

Verslavend dit ;)
Nadat ik gisteren shift +2 had toegepast vandaar toch de WAR settings maar aangepast. Ik draaide al een week of 3 - 4 24/7 op WAR met 25@15 en 32@-10 zonder problemen, maar nu het vrij koud is en er helemaal geen zoninstraling is daalde de temperatuur vandaag naar 21,0 dus net maar op 34@-10 gezet

[ Voor 57% gewijzigd door Maikie18 op 20-11-2018 18:37 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• pleio65
  • Laatst online: 24-01 14:39
Cop van 4,2 naar 4,8

Verslavend dit ;)
Nette cijfers. Zaterdag ga ik een poging doen om de WP op een WAR te laten draaien. Daarnaast Ta verlaging en tegelijk de vloerverwarming temperatuur verhogen. Ik weet als de watertemperatuur van de vloerverwarming op 25 graden is ingesteld het binnen tropisch aanvoelt. Ta25 is voor de vloer meer dan voldoende. Voor de radiatoren is een Ta van 25 waarschijnlijk te weinig.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23

thido

Tilburg

Cop van 4,2 naar 4,8

Verslavend dit ;)
Niet echt een sport, het huis op 18c houden...
Doe het eens op 21c ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thido
En pas om 16.30 uur begonnen...
Wat heb ik aan 21 graden als ik aan het werk ben...

• Daannn1987
  • Laatst online: 20-01 08:51
thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:09:
[...]

Doe het eens op 21c ;-)
Ieder op zijn eigen manier toch? :) Moet er ook niet aan denken 18gr in huis, maar gelukkig zijn wij allemaal verschillend :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:09:
[...]

Doe het eens op 21c ;-)
mwhaaa
Zou best best bij sommige moeilijk worden met een over gedimensioneerde WP.
Maar Ik neem aan dat het bij @AUijtdehaag zeker goed beken en berekent is hahaha

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Gisteren was een dag met 2 gezichten. s' Ochtends was het vochtig en daarom toch wel redelijk veel defrosts. Even wat zo'n gehad waarna het aantal defrosts beduidend minder was. Hoge piek is SWW opwarm en laat op de avond begon een 2de SWW sessie. WP moduleerd netjes terug. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SPqH6pdW3Kyq65Byomtsx4Mw/medium.jpg

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• thido

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:21:
[...]

mwhaaa
Zou best best bij sommige moeilijk worden met een over gedimensioneerde WP.
Maar Ik neem aan dat het bij @AUijtdehaag zeker goed beken en berekent is hahaha
Hoe is de temperatuur bij jou binnen?
Hier is het de hele dag 20.6c geweest en tot 19:00uur 13,38kWh verbruikt (vanaf 00:00uur).
Nu stooklijn 1 graad omhoog gezet, mag iets warmer worden. Nu is het een aangename 20.8c

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:48:
[...]

Hoe is de temperatuur bij jou binnen?
Hier is het de hele dag 20.6c geweest en tot 19:00uur 13,38kWh verbruikt (vanaf 00:00uur).
Nu stooklijn 1 graad omhoog gezet, mag iets warmer worden. Nu is het een aangename 20.8c
Ben nog aan het spelen..
Vanavond ff de pelletkachel erbij gehad WAF vond het nodig..

Ook hele dag rond de 20.5 gehad.

Ik heb iets meer verbruikt hahaha 22 tot nu toe.
maar had ook hele zolder enz erbij open staan

Edit:
stooklijn hoe werkt dat nu eigenlijk precies?
En wat als ik op unit +1 of -2 doe?
Nu alleen woonkamer, dus morgen weer eens kijken..:-)

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 20-11-2018 19:52 ]

• thido

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:50:
[...]

Ben nog aan het spelen..
Vanavond ff de pelletkachel erbij gehad WAF vond het nodig..

Ook hele dag rond de 20.5 gehad.

Ik heb iets meer verbruikt hahaha 22 tot nu toe.
maar had ook hele zolder enz erbij open staan

Edit:
stooklijn hoe werkt dat nu eigenlijk precies?
En wat als ik op unit +1 of -2 doe?
Nu alleen woonkamer, dus morgen weer eens kijken..:-)
Hier staat alles in huis open, moet ook wel anders koelt het boven te ver af (heb een dochtertje van nog geen 2). Boven hangen alleen wat T11 radiatoren dus vanaf nu oppassen dat het daar niet teveel af koelt, anders wordt het lastig dat weer bij te trekken. Het was net 18.2c daar op de kinderkamer.

Met de shift functie zet je de stooklijn in zijn geheel naar boven of naar beneden. Zeg maar een quick fix zonder de pomp uit te hoeven zetten om de stooklijn zelf aan te kunnen passen.
Ik heb de stooklijn vorig jaar bepaald en speel nu enkel nog met de shift functie ('s nacht gaat hij op -2 of -1).

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:04:
[...]

Hier staat alles in huis open, moet ook wel anders koelt het boven te ver af (heb een dochtertje van nog geen 2). Boven hangen alleen wat T11 radiatoren dus vanaf nu oppassen dat het daar niet teveel af koelt, anders wordt het lastig dat weer bij te trekken. Het was net 18.2c daar op de kinderkamer.

Met de shift functie zet je de stooklijn in zijn geheel naar boven of naar beneden. Zeg maar een quick fix zonder de pomp uit te hoeven zetten om de stooklijn zelf aan te kunnen passen.
Ik heb de stooklijn vorig jaar bepaald en speel nu enkel nog met de shift functie ('s nacht gaat hij op -2 of -1).
Je lijn is?

• thido

thido

Tilburg

15/28 -5/33, ik heb voornamelijk radiatoren, als ik die 28 omlaag zet dan is het pendelen met iets hogere buiten temperaturen. Pompstand op 2 (heb 5kW F serie).

• Grolsch
In Twente gaan we vandaag de 30kWh voorbij :P

Het is waterkoud, temperatuur vlak boven 0, oostenwind, en net zelfs (natte) sneeuw :)

Zelfs m'n slaapkamers boven aan de oostkant vragen warmte (zie piek vanaf 17:00, dan eindigt mijn nachtverlaging voor de slaapkamers).

Maar nog keurige ruimtetemperaturen van 21,1 á 21,2 in de woonkamer/keuken, exact zoals gewenst :P Tegen de tijd dat we naar bed gaan is de temp tegen de 21,5 en vanochtend was de temperatuur 20,8 in keuken en woonkamer. Dus vanaf 10:00 tot 19.30 9,5 uur bezig geweest om de ruimtetemperatuur 0,4 graden naar boven te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z14dew.jpg

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:13:

Het is waterkoud, temperatuur vlak boven 0, oostenwind, en net zelfs (natte) sneeuw :)

Zelfs m'n slaapkamers boven aan de oostkant vragen warmte (zie piek vanaf 17:00, dan eindigt mijn nachtverlaging voor de slaapkamers).

Maar nog keurige ruimtetemperaturen van 21,1 á 21,2 in de woonkamer/keuken, exact zoals gewenst :P Tegen de tijd dat we naar bed gaan is de temp tegen de 21,5 en vanochtend was de temperatuur 20,8 in keuken en woonkamer. Dus vanaf 10:00 tot 19.30 9,5 uur bezig geweest om de ruimtetemperatuur 0,4 graden naar boven te krijgen.

[Afbeelding]
aih is dat niet erg lang? Dat klinkt alsof je al bijna op je max draait?
HIer met vieze koude wind net ook een half graad erbij gezet, was binnen 2 uur behaald.

• Ramon_1984
[...]

Serieus geld :)
Je kan de flow zelf toevoegen in iungo...

• Grolsch
thefox154 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:15:
[...]

aih is dat niet erg lang? Dat klinkt alsof je al bijna op je max draait?
HIer met vieze koude wind net ook een half graad erbij gezet, was binnen 2 uur behaald.
Nee hoor, binnen 20 minuten is gewenste Ta gehaald, en WP loopt nog lang niet op zijn max zoals je kunt zien aan het opgenomen vermogen, die piek om 14:00 dat is max :P Net even de moment COP bekeken, COP van 3,25 Thermisch vermogen van 9.1KW bij 2,8KW opgenomen vermogen, en dat was vlak voor een defrost :P

Wat mij betreft loopt de WP exact goed zo, low & slow, en toch lekkere warme voetjes.
Snel opwarmen kan ik wel vergeten met mijn vloer, bijkomend voordeel is dat het afkoelen net zo lang duurt :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 20-11-2018 20:24 ]

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:08
thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:10:
[...]

15/28 -5/33, ik heb voornamelijk radiatoren, als ik die 28 omlaag zet dan is het pendelen met iets hogere buiten temperaturen. Pompstand op 2 (heb 5kW F serie).
Waarom dan zo'n lage temperaturen als het op de kinderkamer te koud wordt?

Ik heb ook geprobeerd een T11 te voorzien van een Speedcomfort, dan warmt het net ietsje sneller op. Werkt nog ook, met de magneten en sensor tegen de bovenkant van de radiator en met de andere kant tegen de muur leunen (onder een hoek van 45 graden).
Je mag 'm ook wel ff lenen om eens te proberen, is toch in de buurt :P

De kamer van de jongste heeft een T21 radiator, die gaat wat makkelijker maar met speedcomfort gaat het toch wat zoemen dus daar zit gewoon een tijdschakelaar op. Tussen 7:00 en 12:00, en tussen 15:00 en 19:30 mag ie lekker zoemen en daarbuiten de spanning eraf. :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Maikie18
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:13:

[Afbeelding]
Ik snap alleen niet dat je pomp juist, kort nadat de nachtverlaging voor de slaapkamer is afgelopen, uit gaat.

Inmiddels weer 21,6 in de woonkamer en het ziet er nog allemaal goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UKhJhvB.png

Verbruik afgelopen week

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6R0sxKx.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:22:
[...]

Nee hoor, binnen 20 minuten is gewenste Ta gehaald, en WP loopt nog lang niet op zijn max zoals je kunt zien aan het opgenomen vermogen, die piek om 14:00 dat is max :P Net even de moment COP bekeken, COP van 3,25 Thermisch vermogen van 9.1KW bij 2,8KW opgenomen vermogen, en dat was vlak voor een defrost :P

Wat mij betreft loopt de WP exact goed zo, low & slow, en toch lekkere warme voetjes.
oh zo bedoelde ik het niet helemaal mijn stukje tekst was inderdaad voor 2 interpretaties vatbaar }:O
Ik bedoelde eigenlijk de afgifte kant, kan die zijn vermogen wel kwijt? Of draai je met een hele lage temperatuur? Ik zou persoonlijk 9,5 uur echt veel en veel te lang vinden. Vloerverwarming is traag maar met een uur of 2 mag je wel resultaat zien.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 16:16
koevlaas2 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:43:
[...]

Grappig, mijn eerste jaar een WP begon ik ook op 38c met dito problemen.
Nu 1x een defrost gehad afgelopen vrijdag met Ta= 30c, 30c is op je huidige afgifte systeem niet haalbaar, maar ging jij nog over op vloerverwarming ?
In de bijkeuken waar de boiler staat, toilet, halletje bij de voordeur, badkamer en slaapkamers radiatoren.
In de keuken en de woonkamer 5 groepen vloerverwarming nu.
De dikke radiator in de bijkeuken (niet echt geïsoleerd) zit het dichts bij de aanvoer/retour van de wp.
De aanvoer is bij binnenkomst vloerverdeler 4 graden kouder dan waar de aanvoer de woning binnenkomt (bijkeuken)

Vandaag weer geen succes....
Ik zag net een verbruik van 4kW en een opwekking van.....1,6kW, COP 0,4 ;w -O-
Zag ook dat het elekrisch element gebruikt wordt/is. Even kijken waarom, moet toch niet nodig zijn :?
Totale COP vandaag 1,6 met een Pana 9kW 8)7

Defrosts ook weer vandaag....
Aanvoer temp is ongeveer rond de 35,5 vandaag
Max staat op 36 in de stooklijn en de thermostaat van de pana op 22 en dat haalt ie net wel net niet op deze setting.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MLlsqAg.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VmnZjzt.png

Kan het mede komen doordat de unit op het platte dak staat, geheel onbeschut?
Zou het helpen als de wind er niet meer vol op staat?

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 20-11-2018 20:59 ]

• Grolsch
Maikie18 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:28:
[...]

Ik snap alleen niet dat je pomp juist, kort nadat de nachtverlaging voor de slaapkamer is afgelopen, uit gaat.
Dat was een defrost :P
thefox154 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:29:
[...]

oh zo bedoelde ik het niet helemaal mijn stukje tekst was inderdaad voor 2 interpretaties vatbaar }:O
Ik bedoelde eigenlijk de afgifte kant, kan die zijn vermogen wel kwijt? Of draai je met een hele lage temperatuur? Ik zou persoonlijk 9,5 uur echt veel en veel te lang vinden. Vloerverwarming is traag maar met een uur of 2 mag je wel resultaat zien.
Ik wil als resultaat een ruimtetemperatuur van 21 graden EN een warme vloer, daarom heb ik keuken + woonkamer ingesteld op 21,5 graden zodat hij niet zo snel uit gaat. Ik heb liever dat hij in 1 lange ruk low & slow naar de 21,2 gaat, want zo blijft de vloer lekker warm als dat dat binnen 2 uur gebeurt.

Natuurlijk kan mijn Ta omhoog, maar wat zal het resultaat dan zijn :? Thermostaat grijpt eerder in, vloer wordt kouder en de ruimtetemperatuur wordt nauwelijks beïnvloed.

Mijn Ta = 32 graden (gemeten bij de WP) bij Tb +2.

Je moet met een WP meer richting continu verwarmen, forse nachtverlaging toepassen moet je niet doen, maar bij mij zakt de ruimtetemperatuur in 12 uur tijd maar 0,8 graden, en vervolgens duurt het weer 12 uur om die 0,8 graden erbij te krijgen. Dit zal wel komen omdat de vloer een gigantisch grote buffer is, en mijn huis redelijk goed geïsoleerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 20-11-2018 20:40 ]

• pleio65
JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:32:
[...]

In de bijkeuken waar de boiler, toilet, halletje bij de voordeur, badkamer en slaapkamers radiatoren.
In de keuken en de woonkamer 5 groepen vloerverwarming nu.
De dikke radiator in de bijkeuken (niet echt geïsoleerd) zit het dichts bij de aanvoer/retour van de wp.
De aanvoer is bij binnenkomst vloerverdeler 4 graden kouder dan waar de aanvoer de woning binnenkomt (bijkeuken)

Vandaag weer geen succes....
Ik zag net een verbruik van 4kW en een opwekking van.....1,6kW, COP 0,4 ;w -O-
Zag ook dat het elekrisch element gebruikt wordt/is. Even kijken waarom, moet toch niet nodig zijn :?
Totale COP vandaag 1,6 met een Pana 9kW 8)7

Defrosts ook weer vandaag....
Aanvoer temp is ongeveer rond de 35,5 vandaag
Max staat op 36 in de stooklijn en de thermostaat van de pana op 22 en dat haalt ie net wel net niet op deze setting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@JvdW

Inschakel temperatuur elektrisch element is instelbaar. Kennelijk staat die nu iets boven nul graden ingesteld.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01 15:30
[...]

Zijn er geen M-bus Modbus converters? Wel heel lullig dat de meestgebruikte WM Kamstrup 302 met M-bus niet aan de Iungo gehangen kan worden. Is er geen eenvoudige creatieve oplossing?

• thido

thido

Tilburg

Felicia schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:28:
[...]

Waarom dan zo'n lage temperaturen als het op de kinderkamer te koud wordt?

Ik heb ook geprobeerd een T11 te voorzien van een Speedcomfort, dan warmt het net ietsje sneller op. Werkt nog ook, met de magneten en sensor tegen de bovenkant van de radiator en met de andere kant tegen de muur leunen (onder een hoek van 45 graden).
Je mag 'm ook wel ff lenen om eens te proberen, is toch in de buurt :P

De kamer van de jongste heeft een T21 radiator, die gaat wat makkelijker maar met speedcomfort gaat het toch wat zoemen dus daar zit gewoon een tijdschakelaar op. Tussen 7:00 en 12:00, en tussen 15:00 en 19:30 mag ie lekker zoemen en daarbuiten de spanning eraf. :+
De kinderkamer is nu niet te koud, 18c is helemaal prima.
Ik zit er wel over de denken twee kamers van T22 te voorzien i.p.v. de huidige T11.
Ik wil de speedcomfort wel eens proberen :-)

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-01 14:36
Tomexergie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:22:
[...]

Helaas ik ben voor KIS. Jij hebt een prachtig informatiescherm maar ik houd het maar bij primitieve iungo.
Met "simpele"pythonscripts kan je alles van de iungo (en van vera) naar domoticz krijgen _/-\o_ .

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
2 graden buiten op dit moment, 22 graden binnen en de 5 kW doet z'n werk. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/256l6eilhmn.%2020%2020.53.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 20-11-2018 21:01 ]

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:51:
[...]

Zijn er geen M-bus Modbus converters? Wel heel lullig dat de meestgebruikte WM Kamstrup 302 met M-bus niet aan de Iungo gehangen kan worden. Is er geen eenvoudige creatieve oplossing?
http://www.viltrus.com/m-bus-to-modbus-converter/

https://www.vanegmond.nl/...bus-tcp-communiceren.html

Is zeker een interessante optie

• Maikie18
thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:04:
[...]

@thido @reneeke1970
Weten jullie wanneer een aanpassing van de stooklijn, ik begreep na aan en uitschakelen van de WP of shift precies actief wordt? Werkt een shift wel echt direct of ook pas na een keer aan en uitschakelen?

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Bij mij heeft het veranderen van de stooklijnparameters (steilheid en/of parallelverschuiving) direct effect, zonder uit- en aanzetten.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-01 19:58
Pff, ik had COP 3,93 afgelopen dag, met Ta= 29c
@Rol-Co Met Ta 29c hield ik de tent gewoon 21c (daar twijfelde jij vorig jaar aan).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:32:
[...]

Je bent je leergeld aan het betalen >:)
Maak eens een foto van de vloerverdeler en post deze even hier ?
4 graden eraf op een klein stukje is onverklaarbaar veel daar klopt iets niet denk ik.

Vol de wind op je WP buiten maakt geen bal uit denk ik, zolang het maar rugwind is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:04

DropjesLover

Dit dus ->

We zijn een weekje weg geweest. In die tijd was het gros van alle sluipverbruikers uitgetrokken (tv/hifi, NAS, vloerverwarmingpomp). Wel deed de warmtepomp en het elektr. keukenboilertje het SSW op temperatuur houden, en natuurlijk de koelkast. De uit-huis temperatuur was 15 graden.

Dagelijks verbruik: 2,7kWh :o

Vandaag staat de warmtepomp al de hele dag te loeien, dagverbuik tot nu toe 44kWh :o

En het huis is nog nauwelijks warm, al de hele avond 17,5 graden volgens de thermostaat :X

Huis is uit 1991, waarbij zaken als spouw, vloer en dakisolatie redelijk aanwezig zouden moeten zijn.
Maar wel alleen dubbel glas (ik denk geen HR++) en 5cm EPS vloerisolatie, dakisolatie moet ik nog eens bekijken. Alles bijwerken gaat een goede 20k kosten, die we nu zeker niet hebben :/

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 20-11-2018 21:25 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• thido

thido

Tilburg

Maikie18 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:17:
[...]

@thido @reneeke1970
Weten jullie wanneer een aanpassing van de stooklijn, ik begreep na aan en uitschakelen van de WP of shift precies actief wordt? Werkt een shift wel echt direct of ook pas na een keer aan en uitschakelen?
Om de stooklijn aan te kunnen passen moet hij uit. De shift kun je tijdens bedrijf doen.
Beide zijn direct daarna actief (als je de stooklijn aan past gaat de pomp vanzelf aan na bevestiging).

• Maikie18
thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:29:
[...]

Om de stooklijn aan te kunnen passen moet hij uit. De shift kun je tijdens bedrijf doen.
Beide zijn direct daarna actief (als je de stooklijn aan past gaat de pomp vanzelf aan na bevestiging).
Dat klopt niet, ik kan de stooklijn ook gewoon aanpassen terwijl de pomp aan staat. Enige wat ik niet kan als hij aan staat is de pompsnelheid aanpassen. Maar vraag me af op welk moment de settings echt actief zijn.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag wel een recordverbruik, zit al over de 23kWh voor de warmtepomp en we moeten nog enkele uurtjes.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• thido

thido

Tilburg

Maikie18 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:31:
[...]

Dat klopt niet, ik kan de stooklijn ook gewoon aanpassen terwijl de pomp aan staat. Enige wat ik niet kan als hij aan staat is de pompsnelheid aanpassen. Maar vraag me af op welk moment de settings echt actief zijn.
Je hebt gelijk, ik haal die twee door elkaar. Voor de pompsnelheid moet hij uit.
Stooklijn is ook direct actief na instellen volgens mij.

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:32:
[...]

Je hebt gelijk, ik haal die twee door elkaar. Voor de pompsnelheid moet hij uit.
Stooklijn is ook direct actief na instellen volgens mij.
MM Ik kan de stooklijn niet aanpassen zonder de pomp uit te zetten H versie.

Iemand een idee hoe ik iemand lezerstoegang kan geven zonder bewerkrechten in grafana?

• Maikie18
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:35:
[...]

MM Ik kan de stooklijn niet aanpassen zonder de pomp uit te zetten H versie.

Iemand een idee hoe ik iemand lezerstoegang kan geven zonder bewerkrechten in grafana?
Apart gebruikersaccount?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5KWnCKT.png

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 20-11-2018 21:39 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ja maar waar stel ik die in.
Zie alleen maar dat je uitnodiging via mail kunt verzenden maar dan heb ik een smtp fout [ waar kan ik die smtp instellen? ]

• Dylantje2

Dylantje2

Maa rdan geef ik mijn admin account weg..
Een extra account?

• Maikie18
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:42:
[...]

Maa rdan geef ik mijn admin account weg..
Een extra account?
Via server admin

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GMH6MJQ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3QajFT1.png

[ Voor 9% gewijzigd door Maikie18 op 20-11-2018 21:45 ]

• JvdW
pleio65 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:49:
[...]

@JvdW

Inschakel temperatuur elektrisch element is instelbaar. Kennelijk staat die nu iets boven nul graden ingesteld.
Ja net even gekeken, in het installateursmenu het volgende gezien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H1kinRU.png

Waarom gaat dan toch het element aan ?
Dit is toch die bewuste instelling?
Volgens de controller is het nu 1 graad buiten, die -2 is het bij lange na niet geweest.
Wat is eigenlijk een goeie instelling :? Waar staat ie bij jullie op ?

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 20-11-2018 21:53 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Thanks dit was ie.
Sorry voor de off topic..

• pleio65
JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:49:
[...]

Ja net even gekeken, in het installateursmenu het volgende gezien:
[Afbeelding]

Waarom gaat dan toch het element aan ?
Dit is toch die bewuste instelling?
Volgens de controller is het nu 1 graad buiten, die -2 is het bij lange na niet geweest.
Wat is eigenlijk een goeie instelling :? Waar staat ie bij jullie op ?
Misschien dacht de WP dat het wel -2 was, ook al gaf het display 1 graad aan. Stel hem eens op lagere temperatuur in en kijk wat er dan gebeurd.

• Daannn1987
DropjesLover schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:25:
We zijn een weekje weg geweest. In die tijd was het gros van alle sluipverbruikers uitgetrokken (tv/hifi, NAS, vloerverwarmingpomp). Wel deed de warmtepomp en het elektr. keukenboilertje het SSW op temperatuur houden, en natuurlijk de koelkast. De uit-huis temperatuur was 15 graden.

Vandaag staat de warmtepomp al de hele dag te loeien, dagverbuik tot nu toe 44kWh :o

En het huis is nog nauwelijks warm, al de hele avond 17,5 graden volgens de thermostaat :X

Huis is uit 1991, waarbij zaken als spouw, vloer en dakisolatie redelijk aanwezig zouden moeten zijn.
Maar wel alleen dubbel glas (ik denk geen HR++) en 5cm EPS vloerisolatie, dakisolatie moet ik nog eens bekijken. Alles bijwerken gaat een goede 20k kosten, die we nu zeker niet hebben :/
Je hele woning zal wel enorm afgekoelt zijn naar 15 graden... dat kost wel wat voor het weer op temp is

• JvdW
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:24:
[...]

Je bent je leergeld aan het betalen >:)
Maak eens een foto van de vloerverdeler en post deze even hier ?
4 graden eraf op een klein stukje is onverklaarbaar veel daar klopt iets niet denk ik.

Vol de wind op je WP buiten maakt geen bal uit denk ik, zolang het maar rugwind is.
Duur leergeld :+

De radiator in de bijkeuken (dikke T33) en het kleine radiatortje in het toilet T10 zitten het dichtst bij de WP, de verdeler zit ongeveer 5 meter verder. Ik vermoed dat de temp zoveel daalt door de radiatoren.

Dit is de verdeler.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YDew6bv.jpg

Nog enig idee waarom het e element van de WP aan gaat?

• JvdW
pleio65 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:59:
[...]

Misschien dacht de WP dat het wel -2 was, ook al gaf het display 1 graad aan. Stel hem eens op lagere temperatuur in en kijk wat er dan gebeurd.
Ga ik even proberen.
Maar hoe moet de WP dat denken? De WP krijgt die info van de controller die 1 graad aangeeft :+
Zal het met die defrost te maken hebben?

@pleio65 @koevlaas2
/edit in de instellingen staat de backup heater uit.
Waarom gaat dan toch de backup heater aan.

Die -2 graden instelling is wat anders volgens mij

[ Voor 24% gewijzigd door JvdW op 20-11-2018 22:26 ]

• Dylantje2

Dylantje2

JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:00:
[...]

De radiator in de bijkeuken (dikke T33) en het kleine radiatortje in het toilet T10 zitten het dichtst bij de WP, de verdeler zit ongeveer 5 meter verder. Ik vermoed dat de temp zoveel daalt door de radiatoren.

Dit is de verdeler.
[Afbeelding]

mooi ding.
Maar waarom geen getrokken bochten gebruikt?
Sensoren in de aanslag?

• JvdW
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:02:
[...]

mooi ding.
Maar waarom geen getrokken bochten gebruikt?
Sensoren in de aanslag?
Ik heb het laten doen. 28 buigen is voor sommigen te zwaar?
Alle sensoren (10) zitten er al op en gaan met 1 kabel onder de vloer door richting meterkast naar de RPI.
Alleen het nog even netjes wegwerken.

• Daannn1987
JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:04:
[...]

Ik heb het laten doen. 28 buigen is voor sommigen te zwaar?
Alle sensoren (10) zitten er al op en gaan met 1 kabel onder de vloer door richting meterkast naar de RPI.
Alleen het nog even netjes wegwerken.
Heb de loodgieter hier 28mm staal zien buigen, dat doe je idd niet vanuit het elleboogje :')

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:06:
[...]

Heb de loodgieter hier 28mm staal zien buigen, dat doe je idd niet vanuit het elleboogje :')
Cv buis toch?
Is een tang met een lange arm, moment waar je u tegen zegt.
Zou hetzelfde moeten gaan als en kleindere diameter.
maar dit had ook simpel gekunnen:
https://pvcvoordeel.nl/gegalvaniseerde-bocht-90/
Misschien wel goedkoper dan een messing knie.
in ieder geval beter geweest..

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:21:
[...]

Pff, ik had COP 3,93 afgelopen dag, met Ta= 29c
@Rol-Co Met Ta 29c hield ik de tent gewoon 21c (daar twijfelde jij vorig jaar aan).
Huh he wat ?
Draait nu ook 29 hier met 3 graden buiten en wind, toch 22 in de kamer, heerlijk. Alleen de cop is ruk en ik weet niet waarom. (Nog)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
Maikie18 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:17:
[...]

@thido @reneeke1970
Ik geloof direct maar hij gebruikt een tijds interval voor herberekening, ik gok om het half uur

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
DropjesLover schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:25:

Tja gewoon de wp laten staan op 21 graden had goedkoper geweest, ik doe niet anders.

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:12:
[...]

Cv buis toch?
Ja CV buis, kost nogal wat kracht maar wel do-able.
Vraag me af of zon haaks bochtje nou echt zoveel extra weerstand geeft? Zeker niet op deze diameter

• pleio65
JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:01:
[...]

Ga ik even proberen.
Maar hoe moet de WP dat denken? De WP krijgt die info van de controller die 1 graad aangeeft :+
Zal het met die defrost te maken hebben?

@pleio65 @koevlaas2
/edit in de instellingen staat de backup heater uit.
Waarom gaat dan toch de backup heater aan.

Die -2 graden instelling is wat anders volgens mij
Toevallig stond ik net in het display en zag een defrost. Backup element ging niet aan. Wel de interne waterpomp even op volle snelheid en vervolgens paar rustig de compressor.

Ik ga er in principe ook vanuit dat de temperatuur op display ook de meet temperatuur is. Zondag ging die hIer ook aan. Het bleek dat die nog op 1 graad stond ingesteld. Exact op die temperatuur werd de backup heater geactiveerd.

• koevlaas2
JvdW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:00:
[...]

Dit is de verdeler.
[Afbeelding]

Draai de zwarte kappen van je debietmeters af svp en regel de vloer in op 2 a 3 liter per groep per minuut.

Nog enig idee waarom het e element van de WP aan gaat? Nee, instellingen nalopen.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:14:
[...]

Huh he wat ?
Draait nu ook 29 hier met 3 graden buiten en wind, toch 22 in de kamer, heerlijk. Alleen de cop is ruk en ik weet niet waarom. (Nog)
15,6 kWh verbruik gisteren terwijl ik 24x7 draaide, het valt mij allemaal erg mee.
Toen ik nog R410A tekort had verstookte ik zo 22 kWh op zo'n dag.

• Naalroc
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:12:
[...]
Cv buis toch?
Ja we weten nu zo onderhand wel dat jij de meester bent in het gebruik van materialen van ver uit de vorige eeuw, maar dat wil niet iedereen, zelfs niet als het 'goedkoop' is.
En geloof me, het buigen van 28mm CV buis is geen pretje, dan maar een fractie meer weerstand met een knel of perskoppeling.
Perskoppelingen (afhankelijk van merk) zijn overigens ook te koop als getrokken bocht.
En het heeft geen zin om een bestaande installatie te becritiseren, daar heeft niemand iets aan.
IK vind het erg netjes!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Daannn1987 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:00:
[...]

Je hele woning zal wel enorm afgekoelt zijn naar 15 graden... dat kost wel wat voor het weer op temp is
Met een volle dag stoken mag dat toch wel veranderd zijn hoop ik? Van 15 naar 17,5 in een dag is wel heel langzaam voor een 10kW unit...

Ik heb de temperaturen nu voor de gele dag op +18,5 gezet, kijken wat dat doet. Mn vrouw en baby zijn toch nog een week weg :p
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:19:
[...]

Tja gewoon de wp laten staan op 21 graden had goedkoper geweest, ik doe niet anders.
Misschien wel, maar als je een week niet thuis bent...

Ik heb van mn vrouw ook nachtverlaging moeten instellen, het was haar te warm op de slaapkamer 's nachts, en ietwat omslachtig te regelen met vloerverwarming (het verdelerblok is in een kast weggewerkt).

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 20-11-2018 22:44 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Naalroc
DropjesLover schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:39:

Ik heb van mn vrouw ook nachtverlaging ingezet,
Hoe doe je dat? :X

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Sneller denken dan ik typ gaat fout :p

BThGvNeOA

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:35
Heeft iemand een idee waarom mijn unit zoveel ijsvorming heeft.
Defrost haast 1x per uur.....
Water temp. 32 graden, net maar teruggezet naar 30 graden....

https://www.mupload.nl/img/oui0oi.jpeg

Itho WPU_5G. 3.5

• Naalroc
Chip2710 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:46:

Hier ook hoor, misschien ietsje langer dan een uur... :'(
Mijn Ta staat nu weer op 35*
Maar die foto (op z'n kant) is al van een poosje terug...

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 20-11-2018 22:51 ]

• koevlaas2
Chip2710 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:46:

Ik zie en proef niets geks....

• Daannn1987
[...]

Met een volle dag stoken mag dat toch wel veranderd zijn hoop ik? Van 15 naar 17,5 in een dag is wel heel langzaam voor een 10kW unit...

Ik heb de temperaturen nu voor de gele dag op +18,5 gezet, kijken wat dat doet. Mn vrouw en baby zijn toch nog een week weg :p

[...]

Ik heb van mn vrouw ook nachtverlaging moeten instellen, het was haar te warm op de slaapkamer 's nachts, en ietwat omslachtig te regelen met vloerverwarming (het verdelerblok is in een kast weggewerkt).
Onderschat de massa van je woning en ook vloer niet. Denk dat het helemaal niet zo gek is eigenlijk. Het helpt ook niet mee dat het de hele dag < 4 graden is en geen zon.

• reneeke1970
[...]

[...]

In week tijd misschien 200 kWh??
Nu bijna 100 om op temp te komen.
Dus 20 euro verdient met twee dagen in de kou zitten. Nou die twintig euro kan er wel bij op die week vakantie....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 89 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.