Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 106 Laatste
Acties:
  • 466.799 views

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

koevlaas2 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:24:
[...]
Edit: Is kiwakeur een verplichting of zegt dit slechts dat het goed spul is ?
Kiwakeur is een verplichting op appedaags in drinkwaterinstallatie's in nederland.
Probleem is dat hier nooit op gecontroleerd word bij particulieren (installateur dient de regels hiervan te weten).
Maar mocht er vervuiling van je aansluiting komen, dan mag het waterbedrijf handhaven.

Bij bedrijven is dat een ander geval, hier word wel (vaak) op gecontroleerd.
Voldoe je er niet aan en loopt hierdoor het drinkwaternet een gevaar op, dan word je gewoon afgesloten.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• note
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10-2023
Exigence schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:52:
Iemand van de Hitachi eigenaren (@thefox154 @note @Chip2710 @kmf ) ervaring met de COP/Thermische energiemeting van de Hitachi?

Ik heb het idee dat mijn Hitachi (11 kW) met een hele slechte COP draait (<~2)

Ik lees de Hitachi uit met de Modbus gateway (onderandere Ta, Tr, flow, frequentie, thermische energie en elekrische energie). Elektrische energie wordt gemeten met een S0 kwh meter die op de desbetreffende pulsingang van de Hitachi zit aangesloten. Elektrische en thermische energie zijn tellers.

Wanneer ik over een aantal dagen het totaal aan thermische energie deel door het totaal aan elektrische energie kom ik aan een hele slechte COP. Bijvoorbeeld van afgelopen woensdag 12:00 t/m afgelopen zondag 12:00.
- thermische energie: 164 kWh
- elektrische energie: 110 kWh
COP zou dan dus 164/110 = 1,49

Stooklijn loopt van Ta=30 graden bij +10 tot Ta=50 graden bij -10. Dus 35 graden bij +5. Zijn geen hele rare waardes volgens mij?

Als ik op een bepaald moment met behulp van Flow, Ta en Tr het afgegeven vermogen bereken en deel door het opgenomen vermogen op dat moment dan komt dit ook steeds in de buurt van een COP van 1,5 tot 2,5. Helaas zijn de Ta, Tr en Flow waardes die de Hitachi geeft verre van precies (op hele graden!). Dus heel nauwkeurig is het niet.

Dit zou wel beter moeten kunnen toch? Of klopt de thermische energiemeting van de Hitachi niet?
Ik zit zelf met radiatoren en SWW samen op ook precies op 110 KWh voor dezelfde periode. Dan zou bij jouw data eerder de hoeveelheid thermische energie niet kloppen. Is de counter van het modbus register niet al van 255 weer naar 0 gesprongen, en de eigenlijke waarde dus 164+256=420?
Welke waarde lees je trouwens af op de controller bij energy data -> capacity?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:03

Exigence

dnkroz

Iedereen dank voor de reacties! Meten de overige Hitachi gebruikers ook zowel de thermische als de elektrische kWh's? (@thefox154 @note @Chip2710 @kmf )
TimC schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:49:
[...]

Heb je al gecontroleerd of de elektrische energie overeenkomt met wat de energiemeter aangeeft? Ik heb sterk de twijfels over de implementatie van de S0-meting van de Yutaki M (in mijn geval): Ik moet m'n S0 meter nog aansluiten maar de Yutaki heeft alleen 230V AC inputs en ik vraag me af of ie afhankelijk van de puls-breedte van de S0 uitgang niet te veel of te weinig telt. Ik zou niet weten hoe de Yutaki onderscheid moet maken tussen twee halve sinussen van één puls en twee halve sinussen van twee pulsen.

Binnenkort heb ik ook een MultiCal 302 en zal ik eens kijken wat mijn Yutaki doet aan COP.
Elektrische energie komt overeen met wat de ABB S0 energiemeter aangeeft. Komt ook overeen met met mijn slimme meter (als ik mijn overige verbruik er afhaal = ongeveer). Mijn ABB met S0 uitgang schakelt met een aparte 5V voeding een Weidmuller solid-state relais die op zijn beurt de 230V AC input schakelt. En met 100 pulsen per kWh volgende de pulsen elkaar absoluut niet te snel achter elkaar op. Dus de kWh meting is naar mijn idee goed.
thefox154 schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:00:
[...]

31hz klopt klopt volgens mij, verder moduleert hij niet terug. Dat is in mijn eigen setup ook het zwakke punt bij +12 temperaturen wil je wat warmte maar is het pendel de pendel hier. Behalve als ikde TA even handmatig omhoog gooi.

Op welk adres lees je de thermische energie uit (1097??)? Ik heb geen warmtemeter en dan heb ik denk ik iets over het hoofd gezien.

Het enige wat ik hier kan zien zijn uit het oude nefit systeem bij gelijkwaardige buitentemperaturen het gas verbruik. Als ik die vermenigvuldig en deel heb ik een gelijkwaardig aantal KWH's. En daar zit ik momenteel een factor 3 onder in het daadwerkelijke gebruik. Geen heel precieze cop berekening maar hiermee zegt mijn gevoel dat het redelijk draait nu }:O Ik ben hier in het oosten eigenlijk geen dag boven de 30kwh verbruik uit gekomen. Je uitschieter van bijv vrijdag heeft hier volgens de Eastron 29,8kwh gedaan.
Mijn binnentemp is 21 graden, historisch gasverbruik ~2450m3. Flow is 1.1 tm 1.3m3/h.

Zoals ik van de week al schreef misschien toch maar eens een warmtemeter kopen. Of @zw7 script eens uit proberen.
Energie lees ik uit van adres 1097 inderdaad. Hier in het noorden is het warmer dan bij jullie in het oosten, raar dat ik dan zoveel meer elektriciteit verbruik bij een veel lager historisch gasverbruik. Als ik het vergelijk met mijn oude gasverbruik bij vergelijkbare buitentemperaturen zou ik inderdaad wel op een hogere COP uitkomen. Dit zou dus betekenen dat de thermische energiemeting van de Yutaki niet klopt? Maar ook een COP van rond de 3 is nog niet zo best... Script van @zw7 gebruikt toch ook gewoon de Ta, Tr en flow waardes via modbus? Da's toch ook verre van nauwkeurig?
note schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:57:
[...]

Ik zit zelf met radiatoren en SWW samen op ook precies op 110 KWh voor dezelfde periode. Dan zou bij jouw data eerder de hoeveelheid thermische energie niet kloppen. Is de counter van het modbus register niet al van 255 weer naar 0 gesprongen, en de eigenlijke waarde dus 164+256=420?
Welke waarde lees je trouwens af op de controller bij energy data -> capacity?
Nee, de teller is niet van 255 (of 250) weer naar 0 gesprongen. Is echt een verschil van 164. Bij Energy data -> capacity lees ik 1022 kWh uit. Volgens de kWh meting heb ik er in tussentijd 551 kWh ingestopt. Is dus een COP van 1,85 als deze metingen kloppen. Wat is jouw historisch gasverbruik?

Ik neig ook naar een Kamstrup om het een en ander te kunnen controleren....

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:58
timovd schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:38:
Defrost is een veel genoemd topic de laatste dagen. Is mijn aanname correct dat dit (op mijn Panasonic split) gebeurt met het elektrisch element? Ik heb de compressor frequency al een paar kaar naar 0 zien gaan en defrost even actief gezien in de logging (niet het apparaat zelf gaan bewonderen).
Zou het helpen (al is het maar een beetje) als je een dakje om de buitenunit bouwt, zodat er minder vocht van boven komt, of wordt al alsnog voor vocht naar binnen gezogen?
Ik heb ook een Panasonic split. Volgens mij is het niet zo efficient met elektrisch element, dus als het even kan zou hij warmte moeten terughalen uit het cv circuit. Er staat ergens dat als de Ta te laag is, dan het element wordt gebruikt.

Ik heb hier de defrost vorige week eens bekeken; zat er al weken op te wachten😀: bij een Ta van 37 graden werd de defrost cyclus gestart. Gedurende een minuut of 3 werd er 7kW onttrokken aan het cv circuit (buffervat). De Multikal gaf een negatief vermogen aan!

De compressor draaide heel rustig en nam 550 Watt op. De defrost helemaal stil, alleen het omschakelen van het koelcircuit is hoorbaar.

Al met al best efficient; het kostte zo'n 0,12kWh. De energie die voor de defrost wordt gebruikt is met een COP van 3 ofzo gemaakt. Daarom zal dit overall denk ik efficienter zijn dan met een elektrisch element.

Nu valt mij het aantal defrost erg mee: afgelopen vrijdag met het vochtige weer had ik er 4. Zaterdagochtend 1 en gisteren en vandaag helemaal geen defrosts. :-)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:16
@Dylantje2

Zag net je screenshot uit grafana, ik dacht dat de meting weer niet klopte maar na verder te lezen bleek het toch zo te zijn dat hij continue op vol vermogen draait, hij moduleer dus niet terug maar gaat aan, dan meteen op vol vermogen en dan na enige tijd uit? Jij hebt toch een 5kW versie? Welke instelling heb je voor het elektrische element? Heb je stille modus aan?

Dit is bij mij vandaag (om 17.00 shift +1 toegepast maar heeft geen invloed op het verbruik gehad).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nHuvzZn.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Exigence

Exigence

dnkroz

Chip2710 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:03:
[...]

Die overshoot is mij te groot, vandaar ik er een thermostaat aan heb hangen.
De sec. pomp blijft draaien wanneer de warmwater cyclus actief is, ik wil deze pomp graag uit hebben
tijdens deze cyclus.
Ik ga ff een relais er tussen zetten, die schakelt met de 3weg klep.
Relais inderdaad ff proberen, in serie met de thermostaat dan zou het wel moeten werken denk ik.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:25
Maikie18 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:22:
@Dylantje2

Zag net je screenshot uit grafana, ik dacht dat de meting weer niet klopte maar na verder te lezen bleek het toch zo te zijn dat hij continue op vol vermogen draait, hij moduleer dus niet terug maar gaat aan, dan meteen op vol vermogen en dan na enige tijd uit? Jij hebt toch een 5kW versie? Welke instelling heb je voor het elektrische element? Heb je stille modus aan?

Dit is bij mij vandaag (om 17.00 shift +1 toegepast maar heeft geen invloed op het verbruik gehad).

[Afbeelding]
Hij is toch 3 x kort uitgeweest.
Bewust?

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Maikie18 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:22:
@Dylantje2

[Afbeelding]
nope andere zaken.
Stookte eerst op 40 graden water.
nu vandaag ff wat aangepast en nu op war..
Verder geen aparte dingen. [ nog niet ]
Ben zoekende naar de juiste settings net als :-)

Edit:
Moest ff een leiding omleggen.
100 liter glycol eruit
aanpassen en glycol erin

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 19-11-2018 20:28 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Grolsch schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:47:
Ik denk dat het wel mee gaat vallen @koevlaas2 .

Jouw 2e vat had / heeft transportschade. Is dat niet gewoon de oorzaak van dit probleem :?

De joule vasten zijn afgetest op 10 Bar en hebben een werkdruk van 6 bar.
Waar lees je trouwens dat er zo'n expansievat zou moeten zitten :? Op hun website lees ik er niets over, en ook mijn installateur heeft er met geen woord over gerept.

Ik (lees mijn installateur) heeft inderdaad de standaard 7 bar overdruk ventiel verwijderd en afgedopt. Was beter volgens hem.

Tis trouwens vies waterkoud in Twente. Slaapkamers op de oostkant zakken al onder de 18 graden, en daar gaat de v.v. al aan. Dit gebeurt normaal pas als het veel kouder is. Gelukkig kan de WP het nog op z'n slofjes aan, maar het opgenomen vermogen is wel hoger als bij +12 graden :P

Toch al 3 defrosts gezien in Enelogic, terwijl Tb rond de 5 graden lag.
Transportschade mogen we niet vergeten idd, ik heb Plone POLEN teruggemailt met mijn visie op de zaak.
O.a. dat ik durf te wedden dat iedere Joule boiler die in NL verkocht is zo aangesloten zit en ik heb bijgesloten een film van de inlaatcombinatie die overdruk water afvoert. En ik heb ampersand even gemeld dat expansievaten zoals hij aangeeft verboden zijn in Nederland.
Kijken waar hij mee komt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:26:
[...]

Hij is toch 3 x kort uitgeweest.
Bewust?
Ik draai op war. Grafiek ziet er in grafana overigens wat mooier/vloeiender uit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JlW7qxr.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:30:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook, maar ook 3x voor een korte tijd uit gegaan
Zelf probeer ik dat eruit te krijgen, maar dat valt nog niet mee.

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:27:
[...]

nope andere zaken.
Stookte eerst op 40 graden water.
nu vandaag ff wat aangepast en nu op war..
Verder geen aparte dingen. [ nog niet ]
Ben zoekende naar de juiste settings net als :-)

Edit:
Moest ff een leiding omleggen.
100 liter glycol eruit
aanpassen en glycol erin
Wat heb je aangepast dan?
En ik zou toch echt gaan meten/inregelen en gaan zorgen dat de radiatoren warm gaan worden.

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:34:
[...]

Hier ook, maar ook 3x voor een korte tijd uit gegaan
Zelf probeer ik dat eruit te krijgen, maar dat valt nog niet mee.
Is wel 45 - 60 min per keer. Ik zie nu dat in die tijd de temperatuur binnen 0,2 - 0,3 graad zakt. Ik zit nu al weken op 22 graden in de avond, toen ik nu thuis kwam was het 21,4. Door de wind en de temperatuur vandaag was de WAR niet helemaal optimaal en heb ik dus shift +1 gedaan, als ik dat eerder had gedaan was hij misschien niet 3x uit geweest en was het nu ook nog steeds 22 graden.

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Maikie18 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:30:
[...]

[Afbeelding]
Betekent dit dat je je huis met < 1 KWh warm kunt houden???
Hoe groot is je huis?

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:35:
[...]

Wat heb je aangepast dan?
En ik zou toch echt gaan meten/inregelen en gaan zorgen dat de radiatoren warm gaan worden.
Tsja ik had mijn "flowlek" gevonden..[ hoop ik ]
Een voetblok van 50/50 die alleen was aangesloten.
Dus de wp duwt daar daar veel doorheen, en was die niet te regelen..

Ik ben niet bang, komt best warm in huis:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:51:
[...]

Tsja ik had mijn "flowlek" gevonden..[ hoop ik ]
Een voetblok van 50/50 die alleen was aangesloten.
Dus de wp duwt daar daar veel doorheen, en was die niet te regelen..

Ik ben niet bang, komt best warm in huis:-)
We zijn benieuwd :)

• Dylantje2

Dylantje2

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:57
CJG schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:50:
[...]

Hoe groot is je huis?
Zijn er wel meer die dat kunnen hier hoor ;)
2-onder-1kap hier a 140m2 met een ELGA standalone.

Moet niet kouder worden dan -10, dan zal er wat bijverwarming aan moeten :+

@Ramon_1984 tot nu toe pruttelt het mooi:
https://snapshot.raintank...i4OLCCfOTSl7nZjhgMPlz6ZGE

[ Voor 25% gewijzigd door Daannn1987 op 19-11-2018 21:06 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• note
Exigence schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:17:
Iedereen dank voor de reacties! Meten de overige Hitachi gebruikers ook zowel de thermische als de elektrische kWh's? (@thefox154 @note @Chip2710 @kmf )

[...]

Elektrische energie komt overeen met wat de ABB S0 energiemeter aangeeft. Komt ook overeen met met mijn slimme meter (als ik mijn overige verbruik er afhaal = ongeveer). Mijn ABB met S0 uitgang schakelt met een aparte 5V voeding een Weidmuller solid-state relais die op zijn beurt de 230V AC input schakelt. En met 100 pulsen per kWh volgende de pulsen elkaar absoluut niet te snel achter elkaar op. Dus de kWh meting is naar mijn idee goed.

[...]

Energie lees ik uit van adres 1097 inderdaad. Hier in het noorden is het warmer dan bij jullie in het oosten, raar dat ik dan zoveel meer elektriciteit verbruik bij een veel lager historisch gasverbruik. Als ik het vergelijk met mijn oude gasverbruik bij vergelijkbare buitentemperaturen zou ik inderdaad wel op een hogere COP uitkomen. Dit zou dus betekenen dat de thermische energiemeting van de Yutaki niet klopt? Maar ook een COP van rond de 3 is nog niet zo best... Script van @zw7 gebruikt toch ook gewoon de Ta, Tr en flow waardes via modbus? Da's toch ook verre van nauwkeurig?

[...]

Nee, de teller is niet van 255 (of 250) weer naar 0 gesprongen. Is echt een verschil van 164. Bij Energy data -> capacity lees ik 1022 kWh uit. Volgens de kWh meting heb ik er in tussentijd 551 kWh ingestopt. Is dus een COP van 1,85 als deze metingen kloppen. Wat is jouw historisch gasverbruik?

Ik neig ook naar een Kamstrup om het een en ander te kunnen controleren....
Voor de lopende maand kom ik op een COP van 1921/389 = 4,9. 1921 KWh vanaf de controller uitgelezen en 389 van de Eastron KWh meter. Ook met radiatoren, SWW en buffervat van 200L. Historisch verbruik zo'n 1800 m3 per jaar. Real-time data via HABPanel:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vplw4lb.png
Hele andere data dan bij jou dus. Vreemd.

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:04:
[...]

Moet niet kouder worden dan -10, dan zal er wat bijverwarming aan moeten:+
Ik zit net even over de 1 kW RMS > 153m2 400m3 bouwjaar 1980 en 2012 (50 / 50).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:06:
[...]

Ik zit net even over de 1 kW RMS > 153m2 400m3 bouwjaar 1980 en 2012 (50 / 50).
Netjes hoor, type woning?
Hier is de woning uit 2002 en WTW-d (zal wel een bult schelen)

• Maikie18
CJG schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:50:
[...]

Hoe groot is je huis?
Huis is een 2o1 kap gebouwd in 1972 met een inhoud van 420m3 en meer dan 30m2 glas.

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:08:
[...]

Netjes hoor, type woning?
Hier is de woning uit 2002 en WTW-d (zal wel een bult schelen)
Noordzijde hoekwoning van een rijtje van 3, ik heb ook een WTW systeem type D.
Het WTW systeem scheelt echt flink.

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:04:
[...]

Moet niet kouder worden dan -10, dan zal er wat bijverwarming aan moeten :+

@Ramon_1984 tot nu toe pruttelt het mooi:
https://snapshot.raintank...i4OLCCfOTSl7nZjhgMPlz6ZGE
Lekker laten pruttelen :)

• Exigence

Exigence

dnkroz

note schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:06:
[...]

Voor de lopende maand kom ik op een COP van 1921/389 = 4,9. 1921 KWh vanaf de controller uitgelezen en 389 van de Eastron KWh meter. Ook met radiatoren, SWW en buffervat van 200L. Historisch verbruik zo'n 1800 m3 per jaar. Real-time data via HABPanel:
[Afbeelding]
Hele andere data dan bij jou dus. Vreemd.
Hm, volgens de logging van de teller in de Hitachi heb ik deze lopende maand 642 kWh (117+250+250+25) thermische energie opgewekt. Gezien jouw historisch gasverbruik iets hoger is dan de mijne (jij 1800 m³ vs ik 1650 m³) zou ik verwachten dat ik thermisch slechts iets onder jouw waardes zou moeten zitten. Echter thermisch zit ik dus vele malen lager. Lijkt er op dat de thermische energiemeting niet klopt bij mij.....

Heb je toevallig ook wat grafiekjes hoe een dag er bij jou uitziet (qua starts, compressorfrequentie, temperaturen etc.). En hoe is jouw regeling (WAR?).

[ Voor 27% gewijzigd door Exigence op 19-11-2018 21:40 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
Grolsch schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:47:
Waar lees je trouwens dat er zo'n expansievat zou moeten zitten :? Op hun website lees ik er niets over, en ook mijn installateur heeft er met geen woord over gerept.
Staat in de installatiehandleiding, pagina 30.
Joule Unvented Kit
Maar ik zou em ook gewoon met een standaard (6 bar) inlaatcombinatie hebben aangesloten.
Gezien de problemen van @koevlaas2 zou ik jou (en koevlaas2) nu wel aanraden om een simpele manometer op het vat aan te sluiten, zodat je kunt zien hoe hoog de druk in het vat echt wordt. (Theoretisch 6 bar uiteraard, maar is dat ook de werkelijkheid?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:32:
[...]

Staat in de installatiehandleiding, pagina 30.
[Afbeelding: Joule Unvented Kit]
Maar ik zou em ook gewoon met een standaard (6 bar) inlaatcombinatie hebben aangesloten.
Gezien de problemen van @koevlaas2 zou ik jou (en koevlaas2) nu wel aanraden om een simpele manometer op het vat aan te sluiten, zodat je echt kunt zien hoe hoog de druk in het vat wordt. (Theoretisch 6 bar uiteraard, maar is dat ook de werkelijkheid?)
Volgens mij is de druk in het vat niet eens zo hoog, maar het krimpen en uitzetten wat de boel de das omdoet, ik heb Polen dit ook gemeld. (slecht staal en/of slecht gelast).
Enfin ik stap over op DJG boilers, ik kan geen gezeik met hardware gebruiken.

• note
Exigence schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:31:
[...]

Hm, volgens de logging van de teller in de Hitachi heb ik deze lopende maand 642 kWh (117+250+250+25) thermische energie opgewekt. Gezien jouw historisch gasverbruik iets hoger is dan de mijne (jij 1800 m³ vs ik 1650 m³) zou ik verwachten dat ik thermisch slechts iets onder jouw waardes zou moeten zitten. Echter thermisch zit ik dus vele malen lager. Lijkt er op dat de thermische energiemeting niet klopt bij mij.....

Heb je toevallig ook wat grafiekjes hoe een dag er bij jou uitziet (qua starts, compressorfrequentie, temperaturen etc.). En hoe is jouw regeling (WAR?).
Heb je hier iets aan?
https://snapshot.raintank...n0J3Rah53weU2OEQz?orgId=2

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:48

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gemiddeld gebruik van de warmtepomp over de afgelopen 10 dagen is 19,2kWh per etmaal.
Geen idee of dat veel of weinig is maar het is iig warm in huis :P

Ook grappig om te zien dat m'n dagverbruik van de warmtepomp soms hoger is dan m'n totale verbruik van die dag op de slimme meter, blijkt dat ik toch aardig wat eigen verbruik heb uit de panelen.

[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-11-2018 22:17 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
Gemiddeld de afgelopen 7 dagen 15,29kWh per dag (incl. SWW) maar vandaag lekker op dreef met 23.9kWh. Relatief harde oostenwind is "funest" voor onze woning.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:28:
Gemiddeld de afgelopen 7 dagen 15,29kWh per dag (incl. SWW) maar vandaag lekker op dreef met 23.9kWh. Relatief harde oostenwind is "funest" voor onze woning.
Hier nog niet veel last van, vandaag juist wat lager dan gemiddeld. Maar dat kan ook komen omdat de warmtepomp steeds beter gaat draaien, het is nog wat zoeken naar de juiste stooklijn, etc.
Er hangt ook een Grundfos Alpha 3 "autoadapt" pomp aan het systeem en die schijnt ook een paar weekjes nodig te hebben om te leren.

Over een paar weken krijg ik een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) zodat ik in Domoticz wat meer inzicht krijg door m'n Hager meters uit te lezen.

Noteer het nu tijdelijk ouderwets met pen/papier maar ik vergeet het wel eens en dan moet je de data zelf wat gaan inschatten / invullen :P

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-11-2018 22:36 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik zit op 16 kWh over 7 dagen, met gisteren 31,55 (all-electric) en vandaag (met houtkacheltje weer aan!) 16,71 kWh

[ Voor 60% gewijzigd door Naalroc op 19-11-2018 22:37 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ramon_1984
Hier 10kwh vandaag
24x7 war in een vrijstaande woning uit 1934

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
BlueTooth76 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:32:
[...]
Over een paar weken krijg ik een S0 Pulse Counter Module (5 Poorten) zodat ik in Domoticz wat meer inzicht krijg door m'n Hager meters uit te lezen.
Kan je dat uitleggen, ben daar benieuwd naar, alvast bedankt.
Bedoel met name hoe het werkt wat betreft aansluiten en uitlezen in bv Domoticz (indien je dat gebruikt)

[ Voor 13% gewijzigd door sgsdebruijn op 19-11-2018 22:42 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

sgsdebruijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:41:
[...]

Bedoel met name hoe het werkt wat betreft aansluiten en uitlezen in bv Domoticz (indien je dat gebruikt)
Nog geen idee, dat vogel ik dan wel uit :P

Heb 'm hier besteld: http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Staat wel iets aan documentatie.

• Grolsch
Mijn WP heeft vandaag ook wat moeten inhalen, gisteren tot 1600 niet gedraaid vanwege mijn luchtbelletje ;)

Morgen nog hardere oostenwind, dus ben benieuwd :)

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:12
Voor vandaag tot nu toe 14,3 Kwh. 21C. 24/7

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Dylantje2

Dylantje2

Ik steggel..
Maar toch tussen de 9 en 29 afgelopen dagen met een cop van ergens in de 2...:-)

En belangrijker...
Hte lijkt dat ik met minder defrost te maken heb,,.:
https://snapshot.raintank...avGm43jkeAcWTJ2646GT5qZ7T

Hij loopt nu als een zonnetje...

[ Voor 52% gewijzigd door Dylantje2 op 19-11-2018 22:52 ]

• sgsdebruijn
BlueTooth76 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:44:
[...]

Nog geen idee, dat vogel ik dan wel uit :P

Heb 'm hier besteld: http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop
Staat wel iets aan documentatie.
Beetje ingelezen, best aardig maar volgens mij geeft het een vertekend beeld, met zonnepanelen en direct verbruik (bv WP) zie je volgens mij niet wat je daadwerkelijk verbruikt/opwekt.
Maar ik ga me er nog even verder over inlezen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
sgsdebruijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:41:
[...]

Als je toch al m-bus gebruikt
https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html
of
(die laatste nieuwe zijn net wat hoger, niet zo handig/mooi vaak)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

sgsdebruijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:51:
[...]

Beetje ingelezen, best aardig maar volgens mij geeft het een vertekend beeld, met zonnepanelen en direct verbruik (bv WP) zie je volgens mij niet wat je daadwerkelijk verbruikt/opwekt.
Maar ik ga me er nog even verder over inlezen.
Voor beide omvormers en m'n warmtepomp heb ik een 3-fase Hager verbruiksmeter en daar zitten S0 aansluitingen op. Het idee is dat ik het met die S0SPM kan uitlezen en dan in Domoticz zichtbaar kan maken.

Hoe het uitpakt laat ik tzt nog wel even weten in dit topic ;)

Er hangt nu een Raspberry Pi met een P1 kabel aan m'n slimme meter, dus die lees ik sowieso al uit in Domoticz.

Linker meter is "oost-west dak garage", middelste "zuid-noord dak woning" en rechts "warmtepomp".
Bovenin zit nog een 1-fase meter voor het 2kW element van de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ijfNl3s.jpg

In Domoticz zag het er vandaag zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HMg5LjC.jpg

Rond 12 uur zie je even een verbruikspiek bij het maken van warm water, de zon was toen niet krachtig genoeg om het verbruik helemaal af te dekken maar alle beetjes helpen :)

De installateur op de sticker heeft overigens alles gedaan; meterkast, PV-installatie en warmtepomp. Je kan 'm wel bellen, na juni 2019 heeft hij mss weer een gaatje :+

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-11-2018 23:18 ]

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:33:
[...]

Ik zit op 16 kWh over 7 dagen, met gisteren 31,55 (all-electric) en vandaag (met houtkacheltje weer aan!) 16,71 kWh
Houtkachel hier vnvnd ook aan gehad, maar alleen woonkamer en speelkamer liepen dicht, de rest pruttelde mooi door.

In Drente ook zo winderig :?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
In Drente ook zo winderig :?
Bar! Brrrrr. Tb nu 4*

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• sgsdebruijn
AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:54:
[...]

Als je toch al m-bus gebruikt
of
(die laatste nieuwe zijn net wat hoger, niet zo handig/mooi vaak)
Had er idd al naar gezocht en het eea gevonden, dat gaat rekenen worden maarre zou er ook een meervoudige mbus naar usb oplossing zijn?

• sgsdebruijn
@BlueTooth76 fraai werk, spaarpot leeg? (-;

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sgsdebruijn
M-bus is een bussysteem.
Ik heb 4 finders aan elkaar zitten met 1 M-bus adapter (2x 3-fase en 2x 1-fase)
De kamstrup kan er ook bij, mits je alles op dezelfde baudrate hebt staan.

Ik heb gewoon 2 m-bus usb adapters, omdat ik op de hoogste baudrate wil werken.
Voordeel van M-bus tov S0 puls is dat je veel meer info hebt. (Volt, watt en ampere)
De kamstrup lees ik 1x per 30 seconden uit, de finders iedere 20 seconden.

Testing 1-2-3 8)

Maar zo zijn er ook eastron modbus kWh meters uit china. Dat is nog wat goedkoper.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2018 23:45 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het hakt er wel in ;)

Als het goed is komt de subsidie voor de Mitsubsidie nog, dat verzacht de pijn ietwat.

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-11-2018 23:41 ]

• sgsdebruijn
AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:35:
@sgsdebruijn
M-bus is een bussysteem.

Voordeel van M-bus tov S0 puls is dat je veel meer info hebt. (Volt, watt en ampere)

Testing 1-2-3 8)

Maar zo zijn er ook eastron modbus kWh meters uit china. Dat is nog wat goedkoper.
Ik krijg steeds meer kennis, bedankt ;) maar heb nog een lange weg te gaan.
Ik ga even goed nadenken over deze optie en hoe ik alles een beetje bij elkaar krijg (pi, mbusadapter, kwhmeters)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sgsdebruijn
Beetje offtopic maar ik draai nu alles op odroid c2 met Emmc geheugen. (en battery)
Teveel pi's gezien met vastgelopen sdkaartjes....
Enige betrouwbare vond ik de Pi met WDlabs Pidrive. Maar deze is niet leverbaar meer.

De odroid, heeft soms wat extra programmeer aandacht nodig qua raspbian stretch versie. Maar ook daar is uit te komen.
Bovendien documenteer ik alles voor mezelf... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2018 23:50 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is wel makkelijk zo'n warmtepomp, ik weet precies wanneer het buiten 3 graden is want dan hoor ik stroming door de leidingen ivm het anti freeze programma van de warmtepomp :+

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:35:
@sgsdebruijn
M-bus is een bussysteem.

De kamstrup lees ik 1x per 30 seconden uit, de finders iedere 20 seconden.

Testing 1-2-3 8)

Prachtig resultaat, maar kan het ook eenvoudiger? Mijn Kamstrup Multical 302 M-bus uitlezen en koppelen aan mijn iungo met een eenvoudige adapter? Ik vind Kamstrup toch wel laks dat ze zelf geen adapter voor kleine installaties op de markt brengen. Desnoods alleen een pulssignaal.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tomexergie
Heeft iungo dat nog steeds niet voor elkaar? Kamstrup geeft toch het signaal af? Heeft niets met laks te maken maar meer met onkunde van iungo.
Voor de prijs van een m-bus naar usb adapter van ali hoef je het niet meer te laten.
In mijn opinie niet veel lastiger dan modbus uitlezen, wat ze bij iungo ook kunnen. (Toch?)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2018 01:03 ]

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Bij mij 15.4 kWh gemiddeld over de laatste 7 dagen; wij lopen vaak gelijk op, lijkt het. Die harde oostenwind komt hier in NH ook lekker aan over het IJsselmeer heen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
BlueTooth76 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:16:
Gemiddeld gebruik van de warmtepomp over de afgelopen 10 dagen is 19,2kWh per etmaal.

Ook grappig om te zien dat m'n dagverbruik van de warmtepomp soms hoger is dan m'n totale verbruik van die dag op de slimme meter, blijkt dat ik toch aardig wat eigen verbruik heb uit de panelen.
De laatste 10 dagen gemiddeld 13.3 kWh hier.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:50:
Het is wel makkelijk zo'n warmtepomp, ik weet precies wanneer het buiten 3 graden is want dan hoor ik stroming door de leidingen ivm het anti freeze programma van de warmtepomp :+
Waarom staat dat aan bij jou :? Je hebt toch een split unit? Of heb je buiten water leidingen lopen?

• Ramon_1984
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:55:
@Tomexergie
Heeft iungo dat nog steeds niet voor elkaar? Kamstrup geeft toch het signaal af? Heeft niets met laks te maken maar meer met onkunde van iungo.
Voor de prijs van een m-bus naar usb adapter van ali hoef je het niet meer te laten.
In mijn opinie niet veel lastiger dan modbus uitlezen, wat ze bij iungo ook kunnen. (Toch?)
Iungo ondersteunt alleen de Modbus versie, geen mbus

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:07
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:03:
[...]

Iungo ondersteunt alleen de Modbus versie, geen mbus
Maar heeft Iungo ook een schermmodule om een warmte meting op het scherm te toveren? Kamstrum is voor mij niet heilig en er zijn zat warmtemeters met een modbus.
Ik heb een Iungo plus en meet vrijwel alles thuis omdat je met Fibaro tussenstekkers ook de contactdozen kan meten en schakelen.
Ik zal de servicedesk eens navragen, want de software kan inderdaad wel beter.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Ramon_1984
Pietje555 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:41:
[...]

Maar heeft Iungo ook een schermmodule om een warmte meting op het scherm te toveren? Kamstrum is voor mij niet heilig en er zijn zat warmtemeters met een modbus.
Ik heb een Iungo plus en meet vrijwel alles thuis omdat je met Fibaro tussenstekkers ook de contactdozen kan meten en schakelen.
Ik zal de servicedesk eens navragen, want de software kan inderdaad wel beter.
Dat durf ik niet te zeggen.
Zelf wil ook nog een warmtemeter plaatsen en zichtbaar maken in Iungo.
Wellicht samen iets bestellen?

• Ramon_1984
@Daannn1987 Hoe gaat het?
@Dylantje2 Gaat het beter?

• Dylantje2

Dylantje2

Nog geen klachten....
Gistermiddag uurtje of 4 werkte hij pas. Dus is met koude [ glycol] start begonnen.
Staat nu op WAR.. Maar heeft het water nog niet op temperatuur gehad, ivm de koude start en koude weer.
https://snapshot.raintank...BQKsS18K0s2mRaD9IuZchjEqi
Geen defrost gehad... _/-\o_

20 graden.. Zonder pellets..[ is niet aan ]
Dus zeker niet on tevreden :)

Laat hem nu een paar dagen op deze setting..
Kijken of het water warm wordt

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:06:
[...]

Nog geen klachten....
Gistermiddag uurtje of 4 werkte hij pas. Dus is met koude [ glycol] start begonnen.
Staat nu op WAR.. Maar heeft het water nog niet op temperatuur gehad, ivm de koude start en koude weer.

Hij draait nu in iedergeval geen volgas meer :)

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:16:
Heb ook even gekeken, afgelopen 7 dagen gemiddeld 13,67 kW incl SWW per etmaal. (Nov. 13 t/m 19)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:08:
[...]
Hij draait nu in iedergeval geen volgas meer :)
Klopt en geen defrosts.....
Ijsloos buiten dus HET kan wel..

COP vannacht 1,3

Eens een paar dagen laten pruttelen
Alleen een keer aan de WAR sleutelen..
Iemand daar leuke settings voor? _/-\o_
Want ja niets is geen optie 8)7

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:48:
@sgsdebruijn
Beetje offtopic maar ik draai nu alles op odroid c2 met Emmc geheugen. (en battery)
Teveel pi's gezien met vastgelopen sdkaartjes....
Enige betrouwbare vond ik de Pi met WDlabs Pidrive. Maar deze is niet leverbaar meer.

De odroid, heeft soms wat extra programmeer aandacht nodig qua raspbian stretch versie. Maar ook daar is uit te komen.
Bovendien documenteer ik alles voor mezelf... ;)
Mooi ding he.
Je zou er ook het eigen image van Odroid op kunnen draaien?
Of LTS van linux?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:14:
[...]

Mooi ding he.
Je zou er ook het eigen image van Odroid op kunnen draaien?
Of LTS van linux?
Klikken & Lezen!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dylantje2

Dylantje2

Omdat?
Ik heb een Xu4 .... _/-\o_

• Tomexergie
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:55:
@Tomexergie
Inderdaad loopt Iungo achter maar Kamstrup ook, zij hebben nog niet in de gaten dat l/w WP's grootschalig gaan worden toegepast. Ik ga pas een m-bus usb adapter kopen als ik het kan aansluiten op iungo, want ik wil het warmtevermogen/COP maar op 1 platform hebben en dat is bij mij iungo.
Een eenvoudig pulssignaal voor warmtevermogen zou al voldoende zijn, daar kun je alles uit afleiden zoals bij mij de broto productiemeter voor PV panelen.

• Tomexergie
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:13:
[...]

COP vannacht 1,3

Eens een paar dagen laten pruttelen
Alleen een keer aan de WAR sleutelen..
Iemand daar leuke settings voor? _/-\o_
Want ja niets is geen optie 8)7
Dus jouw Pana is je bankrekening aan het plunderen met COP=1,3

• Dylantje2

Dylantje2

Tomexergie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:37:
[...]

Dus jouw Pana is je bankrekening aan het plunderen met COP=1,3
Of hij is te druk met opwarmen?
En tsja mijn COP meter klopt niet, dus zou ook maar zo -1 of 3 kunnen zijn...

MAAR... geen gas...

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 20-11-2018 08:38 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 06:42:
[...]

Waarom staat dat aan bij jou :? Je hebt toch een split unit? Of heb je buiten water leidingen lopen?
Ja, Ecodan in vrijstaande garage, leidingen naar boilervat in bijkeuken en CV gaan in buizen onder bestrating door.

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:33:
[...]

Inderdaad loopt Iungo achter maar Kamstrup ook, zij hebben nog niet in de gaten dat l/w WP's grootschalig gaan worden toegepast. Ik ga pas een m-bus usb adapter kopen als ik het kan aansluiten op iungo, want ik wil het warmtevermogen/COP maar op 1 platform hebben en dat is bij mij iungo.
Een eenvoudig pulssignaal voor warmtevermogen zou al voldoende zijn, daar kun je alles uit afleiden zoals bij mij de broto productiemeter voor PV panelen.
Iungo kan al een tijdje overweg met kamstrup, enkel de Modbus versie

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
@Ramon_1984 Full Ack - Kamstrup kan eigenlijk van alles: m-bus, modbus / BACnet, LON etc.,
alleen zijn de kosten (en de integratiemogelijkheden) waarschijnlijk verschillend.
Standaard is trouwens altijd de wireless m-bus ingebouwd, moet alleen nog geactiveerd worden á € 30,-.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Grolsch
@Dylantje2 als de gewenste Ta niet is gehaald, waarom geeft de WP dan geen gas :? Hij zou dan toch gewoon op vol vermogen moeten draaien.

En ik hoop voor jou toch dat die COP=1,3 niet klopt, dat zou wel HEUL slecht zijn.
Ik zie dat je ruim 1000Watt opgenomen vermogen hebt, je COP zou met Tb+5 toch ruim 4 moeten zijn volgens mij. Dat zou betekenen dat je WP wel vol gas draait (zoals je mag verwachten als de Ta niet gehaald is).
BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:38:
[...]

Ja, Ecodan in vrijstaande garage, leidingen naar boilervat in bijkeuken en CV gaan in buizen onder bestrating door.
Dan is het inderdaad wel verstandig de vorstbeveiliging aan te zetten, alleen bij +3 is misschien wat vroeg :?

En dan nog, een pomp die loopt zou je niet mogen horen in de waterleidingen naar mijn mening. Wat gaat hier verkeerd?

[edit]
@Dylantje2 ik zou toch wat aan die schaal doen, vreselijk misleidend zo :P

Ik zie dat je WP t/m 0400 vol gas gedraaid heeft (1800Watt) wat aardig kan kloppen (5000/1800=2,77 COP)

En vanaf 0500 gaat de WP naar 1000Watt, dit zou dan terugmoduleren moeten zijn. Maar is setpoint Ta nog niet gehaald dan :? Want dan vraag ik me af waarom hij terug moduleert.

En dat dipje iets na 0200 lijkt mij wel een defrost :?

[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 20-11-2018 08:53 ]

• Tomexergie
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:41:
[...]

Iungo kan al een tijdje overweg met kamstrup, enkel de Modbus versie
De Mulical 302 heeft een M-bus aansluiting die een hele reeks informatie geeft. Alleen is daar software voor nodig om het warmtevermogen er uit te halen. is dat de Modbus versie? Heeft Iungo dat al voor elkaar? Loop ik achter?

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:52:
[...]

De Mulical 302 heeft een M-bus aansluiting die een hele reeks informatie geeft. Alleen is daar software voor nodig om het warmtevermogen er uit te halen. is dat de Modbus versie? Heeft Iungo dat al voor elkaar? Loop ik achter?
M-Bus is niet hetzelfde als Modbus.
Of voor de multical 302 een Modbus uitbruidings print bestaat weet ik niet.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:47:
@Dylantje2 als de gewenste Ta niet is gehaald, waarom geeft de WP dan geen gas :? Hij zou dan toch gewoon op vol vermogen moeten draaien.
Ik ben koud begonnen en dan krijgt hij deze nacht voor zijn kiezen, ik heb begrip voor mijn beestje..
Zou dit niet in de WAR zitten?
En ik hoop voor jou toch dat die COP=1,3 niet klopt, dat zou wel HEUL slecht zijn.
Ik zie dat je ruim 1000Watt opgenomen vermogen hebt, je COP zou met Tb+5 toch ruim 4 moeten zijn volgens mij. Dat zou betekenen dat je WP wel vol gas draait (zoals je mag verwachten als de Ta niet gehaald is).
Zoals velen hier zeggen klopt de meting van de pana niet.
Dus ja hoe kan ik het dan nu wel meten hahaha
Maar mijn Zwave zegt 10.6 en de wp 9.6 verbuik voor vandaag. Dus ik denk dat de interne best klopt.
Alle radiatoren open tot en met de zolder.. [ goed doorlopen he ] 550M³ warmhouden ..:-)

En ja COP is weer een ander probeem voor mij
Eerst maar eens TA halen en dan kijken wat hij dan doet.

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:57:
[...]

Ik ben koud begonnen en dan krijgt hij deze nacht voor zijn kiezen, ik heb begrip voor mijn beestje..
Zou dit niet in de WAR zitten?

[...]

Zoals velen hier zeggen klopt de meting van de pana niet.
Dus ja hoe kan ik het dan nu wel meten hahaha
Maar mijn Zwave zegt 10.6 en de wp 9.6 verbuik voor vandaag. Dus ik denk dat de interne best klopt.
Alle radiatoren open tot en met de zolder.. [ goed doorlopen he ] 550M³ warmhouden ..:-)

En ja COP is weer een ander probeem voor mij
Eerst maar eens TA halen en dan kijken wat hij dan doet.
Zover ik weet moet/hoort een WP gewoon gas te geven tot setpoint Ta is gehaald. Ik zou niet weten waarom niet. Daar heb je de WP toch voor :?

Toen je verbruik nog 1800Watt was (tot 04.00) deed de WP dit blijkbaar ook, want ik kan me een COP van 2,77 enigszins voorstellen. Maar waarom hij dan terug moduleert naar 1000Watt :? Ik kan me ook niet voorstellen dat je van een COP van 2.77 om 03.00 naar een COP van 5 gaat om 04.00 's nachts, dat klinkt ook niet logisch :P

Ook jij hebt blijkbaar een vrouwelijke WP, niet te volgen af en toe :+ 8)

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:06:
[...]

Nog geen klachten....

Luchtvochtigheid buiten is ook niet heel hoog dus daarom geen defrosts.
Ziet er wel al beter uit maar nog geen WAF temperaturen ;)

@Ramon_1984
Gaat best, temperatuur naar 21 laten zakken weer (gister even naar 21,5 gestookt om systeem in balans te brengen).
https://snapshot.raintank...IBr70DQVkhl7Lm0TB8tETfGQS

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:56
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:05:
[...]

Zover ik weet moet/hoort een WP gewoon gas te geven tot setpoint Ta is gehaald. Ik zou niet weten waarom niet. Daar heb je de WP toch voor :?

Toen je verbruik nog 1800Watt was (tot 04.00) deed de WP dit blijkbaar ook, want ik kan me een COP van 2,77 enigszins voorstellen. Maar waarom hij dan terug moduleert naar 1000Watt :? Ik kan me ook niet voorstellen dat je van een COP van 2.77 om 03.00 naar een COP van 5 gaat om 04.00 's nachts, dat klinkt ook niet logisch :P

Een wp reageert op variatie in buiten temp als goed is. Zeker met brede war instelling herberekend hij regelmatig. Kijk maar om 0400 uur.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z35007v8totnq.png

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:14:
[...]

Een wp reageert op variatie in buiten temp als goed is. Zeker met brede war instelling herberekend hij regelmatig. Kijk maar om 0400 uur.
[Afbeelding]
Dat klopt, maar @Dylantje2 beweert dat setpoint Ta niet wordt gehaald.

Volgens mij mag het niet uitmaken of setpoint nu 40 of 50 graden is, als Ta 30 graden is moet de WP gewoon gasgeven tot Ta gehaald is toch :?

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-11 12:25
@Grolsch @koevlaas2 jullie hebben volgens mij allebei een Mitsubishi gebruiken jullie domoticz via melcoud om hem aan te sturen? Hebben jullie toevallig ook Mitsubishi airco's die zo aangestuurd worden?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• Dylantje2

Dylantje2

[edit]
@Dylantje2 ik zou toch wat aan die schaal doen, vreselijk misleidend zo :P

Ik zie dat je WP t/m 0400 vol gas gedraaid heeft (1800Watt) wat aardig kan kloppen (5000/1800=2,77 COP)

En vanaf 0500 gaat de WP naar 1000Watt, dit zou dan terugmoduleren moeten zijn. Maar is setpoint Ta nog niet gehaald dan :? Want dan vraag ik me af waarom hij terug moduleert.

En dat dipje iets na 0200 lijkt mij wel een defrost :?
mm dus ik kan ook COP reken aan de hand van verbruik? [ of een indicatie? ] Hoe doe je die? Zou een indicatie kunnen geven voor de werkelijk COP..

eerlijkheids-halve kan ik alleen maar zeggen WAR / stooklijn ??[ gister moduleerde hij mooier terug.]
Maar toen was eea warm en nu gistermiddag koude start ]
https://snapshot.raintank...50cTpD3WZQe0lHX60rzV4p567
Dus ik neem als Ta bereikt is...

Dat hij opschaalde kan ik alleen herleiden aan de buitentemp, kouder dus meer vermogen nodig. iets wamr minder vermogen?

2.00 uur hele hoop gerommel, schrok wakker. LUCHT grrrr
En misschien een defrostje..:-)

[qoute]

[/quote]
Die COP 5 haalt hij ook niet als
Tsja Ik neem aan dat het woord warmtepomp vrouwelijk is..
Vooral als ik zie hoeveel mannen hier meer tijd steken in hun pomp dan in hun vrouw hahaha

En vertel hoe ik mijn schalen in kan/moet delen?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:47:

Dan is het inderdaad wel verstandig de vorstbeveiliging aan te zetten, alleen bij +3 is misschien wat vroeg :?

En dan nog, een pomp die loopt zou je niet mogen horen in de waterleidingen naar mijn mening. Wat gaat hier verkeerd?
Ik wilde een split unit, dan is de bijkeuken al snel te klein. Alles mooi in en aan de garage gemonteerd, buitenunit achter de garage, heeft niemand last van, staan ook direct geen woningen achter.

Laagste instelling voor "anti freeze" is +3 graden zover ik heb kunnen vinden.

Het is overigens niet zo dat het storend is, ik hoor echter wel het verschil tussen wel en geen stroming in de leidingen.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-11-2018 09:27 ]

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-12 11:51
BlueTooth76 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:32:
[...]

Ik heb deze ook, wat ik niet onder controle krijg is het laag verbruikt (sluip). Als de WP uit staat en zeg 10W verbruikt, klopt de usage-today (bij een hele dag uit, keurig 240kWh), maar springt current tussen 0 en 120...
'Normaal' verbruik klopt wel.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-11 12:25
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:19:
[...]

Vooral als ik zie hoeveel mannen hier meer tijd steken in hun pomp dan in hun vrouw hahaha
Is allemaal in het belang van de vrouw want die wil er graag warm bij zitten.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• Dylantje2

Dylantje2

MarFan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:25:
[...]

Ik heb deze ook, wat ik niet onder controle krijg is het laag verbruikt (sluip). Als de WP uit staat en zeg 10W verbruikt, klopt de usage-today (bij een hele dag uit, keurig 240kWh), maar springt current tussen 0 en 120...
Dat zit ook in domoticz misschien?
Die metingen daar zijn brrr..[ helaas ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MarFan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:25:
[...]

Daar loop ik dan vanzelf tegenaan vrees ik :P
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:30:
[...]

Is er een goed alternatief voor? Heb ook nog wat Z-Wave draaien maar desnoods hang ik er nog wat anders bij.

• Dylantje2

Dylantje2

BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:38:
[...]

Daar loop ik dan vanzelf tegenaan vrees ik :P

[...]

Is er een goed alternatief voor? Heb ook nog wat Z-Wave draaien maar desnoods hang ik er nog wat anders bij.
MM ik heb ook verschillende "open" zwave devices in mijn systeem.
Maar soms op onverklaarbare wijze [ zegt ook Gizmocuz ] kun je last van pieken hebben.
Die zelfs bij de P1 water, enz en voor kunnen komen.
Eigenlijk weet niemand hoe het kan.
Tot nu toe is gelukkig mijn Zwave voorde Wp stable..

Dus ik een alternatief.. nee. [ ik upload veel naar PVO daar krijg je de mooiste grafieken, en als je een PIEK hebt, kun je hem daar aanpassen ]

Maar ach hier en daar een watje meer of minder.
Grote lijnen ... Ben ik al blij.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:17:
[...]

Dat klopt, maar @Dylantje2 beweert dat setpoint Ta niet wordt gehaald.

Volgens mij mag het niet uitmaken of setpoint nu 40 of 50 graden is, als Ta 30 graden is moet de WP gewoon gasgeven tot Ta gehaald is toch :?
Nee, als retour te laag blijft wacht hij tot hij stijgt alvorens vermogen bij te geven. Altijd leuk zonder buffer.....

En hoe bepaal je ta? Mij lukt het niet bij dd pana ,alle drie de belangrijke temp sensoren wijken af dus......
Je kunt alleen kijken is het te koud dan zet je hem hoger dan huidige waarde van instelling. Maar de waarde op display is niet reëel.

1 PVoutput . Dongen NB

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-12 11:51
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:30:
[...]
Ik weet niet zeker of het in domo zit...
Het lijkt er meer op dat de S0 Pulse Counter Module de tijd tussen de pulsen niet juist pakt als er een laag verbruik is. maar.... geen tijd om me er in te verdiepen. Heb de WP S0-meter op een Youless gezet.
De andere poorten lezen we goed. (hebben geen laag sluipverbruik)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:43:
[...]

MM ik heb ook verschillende "open" zwave devices in mijn systeem.
Maar soms op onverklaarbare wijze [ zegt ook Gizmocuz ] kun je last van pieken hebben.
Die zelfs bij de P1 water, enz en voor kunnen komen.
Eigenlijk weet niemand hoe het kan.
Tot nu toe is gelukkig mijn Zwave voorde Wp stable..

Dus ik een alternatief.. nee. [ ik upload veel naar PVO daar krijg je de mooiste grafieken, en als je een PIEK hebt, kun je hem daar aanpassen ]

Maar ach hier en daar een watje meer of minder.
Grote lijnen ... Ben ik al blij.
Ja, dat is mijn idee ook wel wat. Het gaat me er om dat ik bij kan houden wat m'n veranderingen in instellingen doen én om te kijken of het gebruik afwijkt van andere momenten.

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:19:
[...]

[...]

mm dus ik kan ook COP reken aan de hand van verbruik? [ of een indicatie? ] Hoe doe je die? Zou een indicatie kunnen geven voor de werkelijk COP..

eerlijkheids-halve kan ik alleen maar zeggen WAR / stooklijn ??[ gister moduleerde hij mooier terug.]
Maar toen was eea warm en nu gistermiddag koude start ]
https://snapshot.raintank...50cTpD3WZQe0lHX60rzV4p567
Dus ik neem als Ta bereikt is...

Dat hij opschaalde kan ik alleen herleiden aan de buitentemp, kouder dus meer vermogen nodig. iets wamr minder vermogen?

2.00 uur hele hoop gerommel, schrok wakker. LUCHT grrrr
En misschien een defrostje..:-)

[...]

Het is niet zo heel spannend. Je hebt een stooklijn waar een gewenste Ta uitkomt.

De WP zal ervoor (moeten) zorgen dat die Ta gehaald wordt met al het vermogen wat hij heeft.

Als die Ta gehaald is zal het vermogen afnemen (terugmoduleren) wat er in resulteert dat de Tr stijgt, of de flow lager wordt (afhankelijk van type WP).

Buitentemperatuurverandering (verlaging) heeft bij WAR zonder zonenaregeling 3 gevolgen
1 = Ta wordt hoger, dus WP zal gas moeten geven om die verhoging te realiseren.
2 = Afgiftevermogen wordt hoger
3 = COP wordt slechter

Alle 3 zorgen voor een hoger opgenomen vermogen.
En vertel hoe ik mijn schalen in kan/moet delen?
Hier heb ik geen verstand van, maar 10% verhoging van de lijn resulteert in 100% verhoging van het opgenomen vermogen. Het "lijkt" alsof opgenomen vermogen "iets" zakt, maar hij halveert ongeveer.
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:44:
[...]

Nee, als retour te laag blijft wacht hij tot hij stijgt alvorens vermogen bij te geven. Altijd leuk zonder buffer.....

En hoe bepaal je ta? Mij lukt het niet bij dd pana ,alle drie de belangrijke temp sensoren wijken af dus......
Je kunt alleen kijken is het te koud dan zet je hem hoger dan huidige waarde van instelling. Maar de waarde op display is niet reëel.
Ben ik niet met je eens :P

Zo lang setpoint niet gehaald is moet de WP gewoon vol gas geven. Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

In het geval van @Dylantje2 moet de WP gewoon 5KW vermogen leveren zolang Ta niet gehaald is.

Natuurlijk kan het zijn dat Ta niet gehaald wordt omdat Tr achterblijft, maar dan moet de WP wel op vol vermogen blijven lopen en niet gaan terugmoduleren. Als dat gebeurt klopt er iets niet (te weinig flow kan dan een oorzaak zijn wat inderdaad op te lossen is met een buffervat).

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:44:
[...]

Waarde op display is best reëel.
Ik meet al even de TA mee met 2 externe sensoren.
En die zitten 5 meter van de wp af
De verschillen in de Ta water, en mijn sensoren verschillen niet veel meer dan een graad.
Voor die afstand, en een stuk onder mijn vloer wat niet geisoleerd is..
Klopt dat best wel

En het verbruik klopt mijns iinziens ook aardig als mee kijk met de Zwave.
Alleen meet de Pana alleen de stroom die verbruikt wordt om warmte te maken.
En meet hij niet de pomp die meer uren draait en het eigen verbruik.

Ik denk dat Pana echt NETTO meet.
Kan me nog steeds niet voorstellen dat 1 van de wereldwijde marktleiders shit in zijn systeem heeft zitten.
Zie vorige vragen in dit topic.
Is er een WordWide norm voor COP metingen?
Ik heb er geen antwoord op gezien.

• Dylantje2

Dylantje2

BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:48:
[...]

Ja, dat is mijn idee ook wel wat. Het gaat me er om dat ik bij kan houden wat m'n veranderingen in instellingen doen én om te kijken of het gebruik afwijkt van andere momenten.
PVOutput

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb ik ook al eens kort naar gekeken, dat vereist wel een scriptje hier-en-daar heb ik begrepen?

• Dylantje2

Dylantje2

BlueTooth76 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:57:
[...]

Heb ik ook al eens kort naar gekeken, dat vereist wel een scriptje hier-en-daar heb ik begrepen?
Zijn te vinden op wiki..
Heb je veel opties.. als je paar € per jaar betaal nog meer.

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:51:
[...]

Het is niet zo heel spannend. Je hebt een stooklijn waar een gewenste Ta uitkomt.

De WP zal ervoor (moeten) zorgen dat die Ta gehaald wordt met al het vermogen wat hij heeft.

Als die Ta gehaald is zal het vermogen afnemen (terugmoduleren) wat er in resulteert dat de Tr stijgt, of de flow lager wordt (afhankelijk van type WP).

Buitentemperatuurverandering (verlaging) heeft bij WAR zonder zonenaregeling 3 gevolgen
1 = Ta wordt hoger, dus WP zal gas moeten geven om die verhoging te realiseren.
2 = Afgiftevermogen wordt hoger
3 = COP wordt slechter

Alle 3 zorgen voor een hoger opgenomen vermogen.

[...]

Hier heb ik geen verstand van, maar 10% verhoging van de lijn resulteert in 100% verhoging van het opgenomen vermogen. Het "lijkt" alsof opgenomen vermogen "iets" zakt, maar hij halveert ongeveer.

[...]

Ben ik niet met je eens :P

Zo lang setpoint niet gehaald is moet de WP gewoon vol gas geven. Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

In het geval van @Dylantje2 moet de WP gewoon 5KW vermogen leveren zolang Ta niet gehaald is.

Natuurlijk kan het zijn dat Ta niet gehaald wordt omdat Tr achterblijft, maar dan moet de WP wel op vol vermogen blijven lopen en niet gaan terugmoduleren. Als dat gebeurt klopt er iets niet (te weinig flow kan dan een oorzaak zijn wat inderdaad op te lossen is met een buffervat).
Kun je wel niet eens zijn maar dan ben je vast de problemen van Maarten moerman vergeten vorig jaar?
En wie zegt dat hij al niet vol vermogen draait? De buiten temp bepaald de vrij gegeven frequentie van compressor. En die waardes waren???
Daar komt bij dat software extra vermogen vrij geeft van 200/300 watt als retour achter blijft. Zeer cop killing is vorig jaar gebleken. En vermoedelijk is dat zijn 1800 watt verbruik, want normaal trekt hij zoveel niet bij buiten temp van 5/10 graden. Dan is 1200 watt ongeveer de max.

1 PVoutput . Dongen NB

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:20
@Dylantje2 heb je toevallig stille modus aan staan? Zelf heb ik ervaren dat als je deze uitzet dat hij zuiniger en wat sneller werkt.

Ik heb de 7kw H mono.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dylantje2 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:59:
[...]

Zijn te vinden op wiki..
Heb je veel opties.. als je paar € per jaar betaal nog meer.
Ik doneer al aan PVOutput ;)

• Grolsch
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:13:
[...]

Kun je wel niet eens zijn maar dan ben je vast de problemen van Maarten moerman vergeten vorig jaar?
En wie zegt dat hij al niet vol vermogen draait? De buiten temp bepaald de vrij gegeven frequentie van compressor. En die waardes waren???
Daar komt bij dat software extra vermogen vrij geeft van 200/300 watt als retour achter blijft. Zeer cop killing is vorig jaar gebleken. En vermoedelijk is dat zijn 1800 watt verbruik, want normaal trekt hij zoveel niet bij buiten temp van 5/10 graden. Dan is 1200 watt ongeveer de max.
Die 1800Watt is zoals ik eerder aangaf ook naar mijn idee vol vermogen, met zoals jij aangeeft een relatief slechte COP (2.77).

Daarna moduleert hij bij @Dylantje2 terug naar 1000Watt, dat kan naar mijn mening geen vol vermogen zijn Hij gaat niet binnen 1 uur van een COP van 2.77 naar een COP van 5 op vol vermogen.

Dus ik denk dat de Ta dus wel gehaald was volgens de Panasonic, ik heb er geen andere verklaring voor.

@maartenmoerman had volgens mij een heel ander (waterzijdig) probleem. Zijn Ta werd niet gehaald omdat hij domweg te weinig vermogen had. Dus blijft de Tr achter waardoor de Ta niet hoger wordt. Maar zijn unit draaide zover ik me kan herinneren wel op vol vermogen met bijbehorende defrosts en slechte COP.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 20-11-2018 10:20 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.