In dat opzicht kan je een warmtepomp moeilijk vergelijken met een CV. Een warmtepomp loopt het beste als deze op continue tempo met een relatief lage watertemperatuur kan werken. De zoektocht is dus bij welke CV temperatuur je huis op temperatuur blijft en niet zozeer hoe snel je huis warm wordt.Pakhaas schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:30:
[...]
De kachel gaat hier om 17:30 aan op 17 graden en om 18:30 is het echt wel 20 graden hier. Kan het niet mooier maken. Alles is ontlucht, alle platen zijn warm en alle radiatoren staan volledig open.
Het inregelen van je radiatoren is dan ook belangrijk want als de radiator die het dichtste bij de CV zit veel doorvoer heeft kan je CV afslaan vanwege de retour temperatuur zonder dat je huis goed op temperatuur komt.
Vervolgens, lagere aanvoertemperatuur kan goed betekenen dat je de waterpomp wat harder moet zetten om genoeg warmte kwijt te kunnen. Dit is ook nodig voor een WP (als je geen buffervat gebruikt) omdat anders het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te groot wordt wat de WP niet fijn vind. Maar ik meen me te herinneren dat een warmtepomp met radiatoren sowieso een buffervat krijgt aangeraden omdat het volume water erin eigenlijk te klein is om goed door te kunnen lopen.
In mijn geval is Ta40 met radiatoren en een buffervat voldoende om het huis nog op temperatuur te krijgen na een nachtje afkoelen (20,5 gezakt naar 18,nogwat). Maar ik heb dan ook een relatief zware WP t.o.v. mijn historische verbruik. Ik heb overigens wel een climatebooster van 100cm onder 1 radiator in de woonkamer liggen, die helpt best veel om de temperatuur beter af te geven. Ik heb eerder het probleem dat ik niet genoeg warmte kwijt t.o.v. het minimum vermogen van de WP.
Ter vergelijking met @Dylantje2, hij heeft een 5kW (toch?) en ik een 9kW. Ik weet niet wat voor huis hij heeft maar mijn woonkamer is met keuken zo'n 35m2 met 2x160cm T22 radiator, totaal ongeveer 100m2 met 300m3.
Hij begon om 6:00 met (ik gok) 18,7, dus wel ietsje meer dan 0,7 want hij moet naar 20,5. Maar besparing is niet de reden dat ie 's nachts uit gaat, ik wordt wakker van het geruis in de radiator en kan dan moeilijk meer slapen - wat niet zo goed is want ik heb overprikkelingsproblemen en vermoeidheidsklachten na een hersenschudding eerder dit jaar. Het is dus voor m'n gezondheid en niet zozeer de kosten.Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:34:
[...]
0,7 graad in 2,5 uur, rond die tijd doet de zon dat hier al met dagen zoals deze. Ik laat hem lekker draaien, dat snachts uit heeft allemaal weinig zin.
Overdag uit heeft meer zin.
En overdag doet ie niet zoveel, als er zon is dan warmt de kamer vanzelf op en stopt ie er ook mee. Nadeel is wel dat we pas rond 14:00 de zon binnen krijgen in november/december/januari omdat er een huis in de weg staat. Hun dak blokkeert de zon maar als die eenmaal binnenkomt gaat de WP ook binnen 10 minuten vanzelf uit.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?