Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 106 Laatste
Acties:
  • 466.803 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39
Pakhaas schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:30:
[...]
De kachel gaat hier om 17:30 aan op 17 graden en om 18:30 is het echt wel 20 graden hier. Kan het niet mooier maken. Alles is ontlucht, alle platen zijn warm en alle radiatoren staan volledig open.
In dat opzicht kan je een warmtepomp moeilijk vergelijken met een CV. Een warmtepomp loopt het beste als deze op continue tempo met een relatief lage watertemperatuur kan werken. De zoektocht is dus bij welke CV temperatuur je huis op temperatuur blijft en niet zozeer hoe snel je huis warm wordt.
Het inregelen van je radiatoren is dan ook belangrijk want als de radiator die het dichtste bij de CV zit veel doorvoer heeft kan je CV afslaan vanwege de retour temperatuur zonder dat je huis goed op temperatuur komt.

Vervolgens, lagere aanvoertemperatuur kan goed betekenen dat je de waterpomp wat harder moet zetten om genoeg warmte kwijt te kunnen. Dit is ook nodig voor een WP (als je geen buffervat gebruikt) omdat anders het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour te groot wordt wat de WP niet fijn vind. Maar ik meen me te herinneren dat een warmtepomp met radiatoren sowieso een buffervat krijgt aangeraden omdat het volume water erin eigenlijk te klein is om goed door te kunnen lopen.

In mijn geval is Ta40 met radiatoren en een buffervat voldoende om het huis nog op temperatuur te krijgen na een nachtje afkoelen (20,5 gezakt naar 18,nogwat). Maar ik heb dan ook een relatief zware WP t.o.v. mijn historische verbruik. Ik heb overigens wel een climatebooster van 100cm onder 1 radiator in de woonkamer liggen, die helpt best veel om de temperatuur beter af te geven. Ik heb eerder het probleem dat ik niet genoeg warmte kwijt t.o.v. het minimum vermogen van de WP.
Ter vergelijking met @Dylantje2, hij heeft een 5kW (toch?) en ik een 9kW. Ik weet niet wat voor huis hij heeft maar mijn woonkamer is met keuken zo'n 35m2 met 2x160cm T22 radiator, totaal ongeveer 100m2 met 300m3.
Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:34:
[...]

0,7 graad in 2,5 uur, rond die tijd doet de zon dat hier al met dagen zoals deze. Ik laat hem lekker draaien, dat snachts uit heeft allemaal weinig zin.
Overdag uit heeft meer zin.
Hij begon om 6:00 met (ik gok) 18,7, dus wel ietsje meer dan 0,7 want hij moet naar 20,5. Maar besparing is niet de reden dat ie 's nachts uit gaat, ik wordt wakker van het geruis in de radiator en kan dan moeilijk meer slapen - wat niet zo goed is want ik heb overprikkelingsproblemen en vermoeidheidsklachten na een hersenschudding eerder dit jaar. Het is dus voor m'n gezondheid en niet zozeer de kosten.

En overdag doet ie niet zoveel, als er zon is dan warmt de kamer vanzelf op en stopt ie er ook mee. Nadeel is wel dat we pas rond 14:00 de zon binnen krijgen in november/december/januari omdat er een huis in de weg staat. Hun dak blokkeert de zon maar als die eenmaal binnenkomt gaat de WP ook binnen 10 minuten vanzelf uit.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:25
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:46:
[...]

Thanks voor je feedback:-)

Je geeft aan:
17graden (de min temp van de thermostaat). IS het dan 17 of zou het misschien ook kouder kunnen zijn?

Misschien eerst eens een dagje op 20.5 [ afgerond 21 ]] laten branden..
Dan een graadje nachtverlaging enz enz

Maar wat is je probleem eigenlijk?
Je haalt de 20.5
Maar je hebt het idee dat, je het niet gaat lukken?

Of wat zoek je dan?

Er zijn er hier meer, waaronder mezelf, ook van cv naar wp gegaan..[ en veel adviezen van hier in de wind slaan :-) ]
En hebben daarbij overgangsproblemen, enz
Ik heb het niet helemaal warm gekregen vannacht. _/-\o_
De reden zal zijn dat mijn radiatoren niet voldoende afgifte hebben, en dat laat ik maar zo, deze winter..
WAR en lagere Ta ga ik deze winter proberen..

Dan van het voorjaar andere radiatoren die ik links recht aan ga sluiten [ Jaga of niet..:-) ] maar ik denk ledenradiatoren

Als je echt alles mee hebt gelezen, weet je dat er ook alternatieven zijn voor de misschien wel te dure jaga..
Ik heb 1 jaga er tussen geknoopt, met fans maar ik ben er niet echt blij mee..
Leden radiator werkt perfect Mijn voetventielen nekken mijn oude radiatoren.
Dus wss links rechts aansluiten zou beter zijn.

Als je echt mee leest, zou deze dingen ook weten?
En ja 55 is nog geen 45 of 40 , waar ik nu op zit:-)

Met de 40 graden krijg ik het niet helemaal op 22 graden.
Maar die zon in mijn huis zorgt ervoor dat mijn kamer erg veel opwarmt.
En als hij dan afgekoeld is, mijn WP niet zomaar even heet water door de leidingen kan pompen.
Want het mooi egaal opwarmen zodat de wp rusitg kan lopen lukt niet door de inschijndende zon.

Wat ik wil zeggen... het ligt niet altijd meteen aan je radiatoren. O-)
Dat gaat nog wat worden als het nog kouder gaat worden....

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ramon_1984 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:52:
[...]

Dat gaat nog wat worden als het nog kouder gaat worden....
Klopt...

Maar 1.5 ton pellets jonghu..:-)
Dus als het moet...

Alleen ik zou willen dat de wp eens een hele dag rustig kan pruttelen...[ maar ja ZON = gratis warmte..]
Want nu is het veel aan en uit.
Door de zon warmt het op naar 24 graden en gaat de wp uit..

Maar waar ik dan weer wel blij mee ben de mooie runs:
https://snapshot.raintank...tY6UpOdnQnomZYkZdc2fuqOH8

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 18-11-2018 11:56 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dylantje2 Kan je eens een foto plaatsen van jezelf in zwembroek?
(waarom in godsnaam heb je > 20 graden nodig, ben je al > 65? 8) )
//offtopic

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2018 11:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:57:
@Dylantje2 Kan je eens een foto plaatsen van jezelf in zwembroek?
(waarom in godsnaam heb je > 20 graden nodig, ben je al > 65? 8) )
//offtopic
Love you hahahahah

My WAF.......

Maar oke als je er dan toch om vraagt:
https://i.pinimg.com/orig...30dcc992d85f5587ec34b.jpg
Zo'n lichaam moet je warm houden toch..

FF zonder dollen..
22 is de afspraak en dat wil ik ook ff proberen voor deze winter... [ of het moet min 10 gana worden dan gaan de kosten meespelen he.. en zal de WAF bereid zijn tot ..:-) ]

1 december ga ik Ta 5 graden lager zetten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:55:
[...]

Klopt...

Dus als het moet...

Alleen ik zou willen dat de wp eens een hele dag rustig kan pruttelen...[ maar ja ZON = gratis warmte..]

Met een Ta van 40c gaat hij never nooit een dag rustig pruttelen. Welke Ta haal je nou daadwerkelijk? Die 40?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:01:
[...]

Met een Ta van 40c gaat hij never nooit een dag rustig pruttelen. Welke Ta haal je nou daadwerkelijk? Die 40?
Ta tussen 33 en 37 graden [ zie ik voorbij komen als ik kijk op niet kloppende pana display ]

Edit:
Hij loopt nu toch 1 Kw minder hahaah

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 18-11-2018 12:03 ]

• thido
  • Laatst online: 22:27

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:02:
[...]

Ta tussen 33 en 37 graden [ zie ik voorbij komen als ik kijk op niet kloppende pana display ]

Edit:
Hij loopt nu toch 1 Kw minder hahaah
Ow ja, had je in je eigen draadje al antwoord op gegeven zie ik.
Mag aannemen dat die temperatuur op het display wel redelijk klopt, afronding daargelaten.

Het systeem is op temperatuur en de zon komt erbij, dan gaat hij wel wat rustiger lopen inderdaad.
Als je hem nou eens gewoon altijd op max 33c laat lopen zal hij die 40 ook niet proberen te halen en draai je misschien een heel stuk langer op die 1kW i.p.v. 2kW. Zonder dat je dat merkt aan je kamertemperatuur.

Edit: hier draai ik normaliter overdag met de Pana en 's nachts gaat hij uit. De Daikin neemt het dan over en die zorgt dat de temperatuur niet teveel zakt (staat 24h op 20c kamertemperatuur). Nadeel is dat wanneer het kouder wordt zoals nu, de bovenverdieping geen warmte krijgt. Vanaf gisteren dus 24h op de Pana, kost een boel meer kWh'tjes maar is zeker wel merkbaar in de ochtend boven.

[ Voor 23% gewijzigd door thido op 18-11-2018 12:14 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Dylantje2

Dylantje2

thido schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:09:
[...]

Ow ja, had je in je eigen draadje al antwoord op gegeven zie ik.
Mag aannemen dat die temperatuur op het display wel redelijk klopt, afronding daargelaten.

Het systeem is op temperatuur en de zon komt erbij, dan gaat hij wel wat rustiger lopen inderdaad.
Als je hem nou eens gewoon altijd op max 33c laat lopen zal hij die 40 ook niet proberen te halen en draai je misschien een heel stuk langer op die 1kW i.p.v. 2kW.
Wat ik zei..
Deze maand op 40 graden.
Volgende maand op 35
die maand erop 30 :-) 8)7 8)7
En misschien tussen door op de war..

En klopt het systeem is op temperatuur..
Aangezien iok de andere settings niet snap, en 22 graden in de kamer is 22 graden.
Terwijl ik op watertemp systeem, misschien wel een andere winsten behaal, maar waarom de wp aan als het 22 graden is?
En het is mijn eerste maandje serieus gebruiken he...:-)

Voor mezelf 3 jaar in gedachten voordat alles werkt.
De 3 jaar ook wat kosten te spreiden.. en goed te overwegen hoe en wat..[ bezint eer ge ..:-) ]

Ik dacht ik stap meteen over naar jaga.
Maar vind de ledenradiatoren ook mooie dingen.

Dus sparen voor jaga.
Nu heb ik 1 jaga er tussen met fannen,, Wat een stof zeg..
Dus die gaan het denk ik echt niet worden.
Stel je voor dat ik maar meteen Jaga had gekocht omdat er gezegd wordt die moet je hebben...

Mijn grootste probleem zal zijn. de voetventielen shit.[ 50 in 50 uit ]
Dus ik denk nu aan een robot lite met naar elke radiator een links recht aansluiting op een lamellenradiator ui de UK..
Als de winter voorbij is hahaha

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-12 13:28
Grolsch schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:51:
Waterpomp loopt wel, WP gaat ook in flow storing. Kheb beide afsluiters onder de hydrobox dicht gezet en de afsluiters in de hydrobox voor ik filter eruit gehaald heb. Natuurlijk alles weer open gezet.

Rechts bovenin zit een automatische ontluchter, kan ik hier ook handmatig ontluchten?
Ontluchten is uitermate belangrijk!!!
Ik heb een keer gehad, dat een monteur van JAGA bij mij een convector met problemen heeft vervangen en daarna de installatie niet meer goed ontlucht.
Later op de dag ('s avonds) ging mijn buitenunit defrosten.
Maar naar alle waarschijnlijkheid met een luchtbel nog ergens in de condensor (platenwarmtewisselaar).
Tijdens defrosten werd dat dus de verdamper. Met plaatselijk onvoldoende doorstroming.
Gevolg: kapot gevroren. Aan alle kanten spoot water en koelmiddel er uit.
Je wilt niet weten wat dat voor bende (en schade) geeft.

Zwerius Kriegsman

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik kan dit niet helemaal volgen, maar was dit een split unit of een mono?
Grolsch heeft een split set-up,
Dus geen water naar buiten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-12 13:28
Oh sorry, misschien niet duidelijk genoeg. Ik heb ook een split unit : Zubadan

Zwerius Kriegsman

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:58
Felicia schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:29:
[...]

Ja, en ik op een warmtepomp... Die ging met Ta 40 vanaf 18,nogwat ook naar 20,5 in een paar uur tijd. Ta wat hoger en dan was 17 naar 21 ook geen probleem :P
Nachtverlaging gaat inderdaad ook prima met warmtepomp. Hier allemaal convectoren en geen vloerverwarming. Heb de Pana nog op stillestand 2 staan. Gisteren testje zonder stille stand. Maakt niks uit in verbruik hier. Ik heb de Ta op 38 graden staan bij 0 graden Tb. De eerste uren kan de WP met gemak 7 tot 9kW kwijt. Later op de dag zakt dit af naar 4kW.
Temperatuur in de woonkamer zakt hier naar 18,5 graad. Binnen een paar uur is het dik 20 graden. 's Avands 21,5 graad. Gister 1 defrost, vandaag geen enkele.

Ik kies bewust voor WP uit 's nacht (zolang als mogelijk is). Dan hebben wij en de buren ook geen last het geluid van ervan. Want dat gaat in de toekomst wel een probleem worden. Niet bij een vrijstaande woning op een groot kavel, maar wel in een woonwijk. Denk niet dat dat hier heel veel COP scheelt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:55:
[...]

Klopt...

Dus als het moet...

Hij loopt hier ook hoor ondanks de zon in de kamer, nou dan is het een graadje gratis te warm, boeiend. Maar goed ik heb een vloer.
Je reacties hierboven slaan kant nog wal, probeer dat ding nou eens lang en laag te laten draaien ipv kort hoog. En ja ook als de zon er op schijnt, dan heb je buffer voor de avond, het koelt blijkbaar niet hard af als je wp zo maar even 6-8 uur uit kan.
Maar goed, je schreef al dat je de adviezen in de wind slaat, prima natuurlijk maar vraag dan a.u.b ook niets meer. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
ronaldmathies schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:10:
...
En ik dacht dat ik veel gebruikt had gisteren met 21,9 kW verbruik.
Ik schrok al een beetje want de dagen ervoor zat ik gemiddeld op zo’n 8kW.
Ik zat gisteren op 20.7 kWh, en in de voorgaande periode ook rond de 8 kWh. We zitten weer aardig in dezelfde richting.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-12 18:57
Gisteren 5.2kWh verbruikt daarvoor rond de ±3.5kWh per dag.
Toch 6 defrosts vanacht, maar de WP staat sinds 9:30 uit en is vervangen door de zon..

[ Voor 43% gewijzigd door Daannn1987 op 18-11-2018 12:59 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:46:
[...]

Hij loopt hier ook hoor ondanks de zon in de kamer, nou dan is het een graadje gratis te warm, boeiend. Maar goed ik heb een vloer.
Je reacties hierboven slaan kant nog wal, probeer dat ding nou eens lang en laag te laten draaien ipv kort hoog. En ja ook als de zon er op schijnt, dan heb je buffer voor de avond, het koelt blijkbaar niet hard af als je wp zo maar even 6-8 uur uit kan.
Maar goed, je scheef al dat je de adviezen in de wind slaat, prima natuurlijk maar vraag dan a.u.b ook niets meer. ;)
mm kort door de bocht ben ik soms zeker...
Maar ja
De adviezen, maar het lastige hier omdat het er zoooo veel zijn.
Dus de 1 zegt dit en de ander dat...

Ik heb al vaker hier sommige discussie uitgeprobeerd...
Maar er zijn hier toch ook veel mensen van WC eend?
Ga geen voorbeelden noemen... natuurlijk hahaha

Maar is een eigen wijze hier nu altijd verkeerd.?

Maar soms moet je een persoonlijk keuze maken, en dat doe ik. [ misschien trail and error ]
En dat er hier mensen zijn die er wat vinden is natuurlijk leuk, enz enz

Alleen een keuze maken en binnen 1 dag weer veranderen mmmm
1 maand op een mensen leven een andere setting. Is dat een ramp..

Ik ben er nu wel achter dat mijn voetbventielen voor een barre slechte doorvoer zoregn dus stap 1 wordt die er tussen uit. Dit was misschien hier al bekend. Maar ik wilde eerst ervaren hoe het met deze setup gaat.
En zoals gezegd sparen .. En een keuze maken tussen de adviezen hier een Jaga of vloer of wand of over gedimensioneerde of lamellen ...
Daar heb ik gelukkig nog een hele winter voor.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:47
Pakhaas schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:56:
Ik ben mij aan het verdiepen of een warmtepomp voor ons een goede optie is.

Situatie

Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w

Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.

CV van 75 naar 55 gezet
Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op (ik denk dat het een uur duurt voordat het van 17graden naar 20.5 graden is), het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. De kachel gaat nachts naar 17graden en om 17:30 naar 20graden.

[Afbeelding]
De muur links was oorspronkelijk de buitenmuur. Het stuk erachter is 10 jaar geleden uitgebouwd. Achter de tafel rechts zit een radatiator van 120 bij 39cm (type 22) en links zit een radiator van 80 bij 39cm (type 22)

Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/

Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j...or-type-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j...r-type-21-400-x-1200.html

Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?
Het afgiftevermogen van radiatoren en vooral convectoren daalt heel sterk bij lagere aanvoertemperaturen!
Heb je bij het bepalen van het afgiftevermogen rekening gehouden met de gemiddelde radiatortemperatuur
bijvoorbeeld bij 45°C aanvoer en 33°C retour? Voor radiatoren (Henrad) en convectoren (JAGA) is er een handig excelsheet van de fabrikant op "interwebs" te vinden.
Als je JAGA convectoren niet boost kan je het wel vergeten met de typische warmtepomp aanvoertemperaturen < 35°C.
Just my 2cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:12:
[...]

mm kort door de bocht ben ik soms zeker...
Maar ja
De adviezen, maar het lastige hier omdat het er zoooo veel zijn.
Dus de 1 zegt dit en de ander dat...

Ik heb al vaker hier sommige discussie uitgeprobeerd...
Maar er zijn hier toch ook veel mensen van WC eend?
Ga geen voorbeelden noemen... natuurlijk hahaha

Maar is een eigen wijze hier nu altijd verkeerd.?

Maar soms moet je een persoonlijk keuze maken, en dat doe ik. [ misschien trail and error ]
En dat er hier mensen zijn die er wat vinden is natuurlijk leuk, enz enz

Alleen een keuze maken en binnen 1 dag weer veranderen mmmm
1 maand op een mensen leven een andere setting. Is dat een ramp..

Ik ben er nu wel achter dat mijn voetbventielen voor een barre slechte doorvoer zoregn dus stap 1 wordt die er tussen uit. Dit was misschien hier al bekend. Maar ik wilde eerst ervaren hoe het met deze setup gaat.
En zoals gezegd sparen .. En een keuze maken tussen de adviezen hier een Jaga of vloer of wand of over gedimensioneerde of lamellen ...
Daar heb ik gelukkig nog een hele winter voor.
Dit zijn de dagen dat je wat moet proberen, dit zijn de moeilijkste dagen voor de warmtepomp, 5 graden in de min is makkelijker voor hem namelijk.
Verschillende adviezen zeg je? Ik heb al een paar keer voorbij zien komen dat je de Ta lager moet proberen, of heb jij er ook gezien die riepen dat je 40 graden aan moet houden?
Je hardware setup veranderen moet je niet in de winter doen, in de winter moet je leren, zomer aanpassen eventueel. Maar 1x per maand iets anders proberen is wat weinig, dan heb je maar 4 dingen geprobeerd.
Dus nee niet 1 dag, maar ook geen maand.

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:18:
[...]

Het afgiftevermogen van radiatoren en vooral convectoren daalt heel sterk bij lagere aanvoertemperaturen!
Heb je bij het bepalen van het afgiftevermogen rekening gehouden met de gemiddelde radiatortemperatuur
bijvoorbeeld bij 45°C aanvoer en 33°C retour? Voor radiatoren (Henrad) en convectoren (JAGA) is er een handig excelsheet van de fabrikant op "interwebs" te vinden.
Als je JAGA convectoren niet boost kan je het wel vergeten met de typische warmtepomp aanvoertemperaturen < 35°C.
Just my 2cts
Jaga kan prima met 30-31 graden Ta, hij geeft 25 graden warmte af in de gang dus die is netjes 20 graden.

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:20:
[...]

Dit zijn de dagen dat je wat moet proberen, dit zijn de moeilijkste dagen voor de warmtepomp, 5 graden in de min is makkelijker voor hem namelijk.
Verschillende adviezen zeg je? Ik heb al een paar keer voorbij zien komen dat je de Ta lager moet proberen, of heb jij er ook gezien die riepen dat je 40 graden aan moet houden?
Je hardware setup veranderen moet je niet in de winter doen, in de winter moet je leren, zomer aanpassen eventueel. Maar 1x per maand iets anders proberen is wat weinig, dan heb je maar 4 dingen geprobeerd.
mmm die zit.
1 maand is nu je het zegt wel erg lang...

En ja er zijn er hier meer die water op 40 hebben staan..
maar maandag nieuwe week.
Dus vanaf morgen 35 graden ? :-)

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:22:
[...]

mmm die zit.
1 maand is nu je het zegt wel erg lang...

En ja er zijn er hier meer die water op 40 hebben staan..
maar maandag nieuwe week.
Dus vanaf morgen 35 graden ? :-)
35 graden constant en dan thermostaat staat niet laten beïnvloeden, dan wordt het met de zon maar wat warmer

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:20:
[...]

@Dylantje2 Sluit me hier bij aan, heb nu pas na 2 jaar de WP z'n standaard waardes aangepast en de Ta 5 graden lager gezet. :) Heb even nodig gehad om de WP materie te begrijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 18-11-2018 13:30 ]

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Mijn eerste post op tweakers :)! Momenteel ben ik de mogelijkheden aan het bekijken m.b.t. het verwarmen van mijn nieuwe (bestaande) woning m.b.v. een warmtepomp. Na het doorlezen van dit topic plus voorgaande delen heb ik voor mijzelf bijgevoegd schema gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tdfnblfkp8.png

Basis onderdelenlijst
  • Panasonic monobloc 9kW
  • LTV-Verdeler met Grundfos Alpha2 15-60 pomp + mengregeling (voor vloerverwarming)
  • Grundfos Alpha2 25-60 pomp richting drieweg klep
  • Honeywell VC8015 driewegklep
  • 300L buffervat met 1 coil, iemand een aanbeveling welk merk?
Zal dit een werkend systeem kunnen zijn of mis ik nog iets?

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:25:
[...]

35 graden constant en dan thermostaat staat niet laten beïnvloeden, dan wordt het met de zon maar wat warmer
En dan op WAR of directe input?

Maar hoe zet ik de setting van de unit dan?

Heb gevonden dat je water in kunt stellen..
Alleen kan ik de temp binnen niet meer aflezen van de unit grrr. [ zal een pana beperking zijn ]

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 18-11-2018 13:42 ]

• dunklefaser
Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:22:
[...]

Jaga kan prima met 30-31 graden Ta, hij geeft 25 graden warmte af in de gang dus die is netjes 20 graden.
Het gaat volgens mij om het nodige afgiftevermogen, niet of je in een specifiek geval (toevallig?) bij -10°C? de gewenste kamertemperatuur haalt O-). Je kiest het afgiftesysteem zo dat het met de gekozen systeemtemperaturen bij de laagste buitentemperatuur (meestal -10°C) en de gebruikelijke/gewenste kamertemperatuur voldoende vermogen kan afgeven om de temperatuur te houden (plus een beetje meer :Y ).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:40:
[...]

Het gaat volgens mij om het nodige afgiftevermogen, niet of je in een specifiek geval (toevallig?) bij -10°C? de gewenste kamertemperatuur haalt O-). Je kiest het afgiftesysteem zo dat het met de gekozen systeemtemperaturen bij de laagste buitentemperatuur (meestal -10°C) en de gebruikelijke/gewenste kamertemperatuur voldoende vermogen kan afgeven om de temperatuur te houden (plus een beetje meer :Y ).
Ja, maar iets meer eigenlijk omdat er een thermostaatkraan op zit die dat regelt.
Het is een bull van een radiator, een 21 twin en geeft volgens jaga 900W bij 30 graden, genoeg voor de gang van 1 bij 3,5m en een trapgat. Ook vorig jaar bij -9.

@dunklefaser
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/496112/47USYMjr.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 18-11-2018 14:02 ]

• dunklefaser
Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:47:
[...]

Ja, maar iets meer eigenlijk omdat er een thermostaatkraan op zit die dat regelt.
Het is een bull van een radiator, een 21 twin en geeft volgens jaga 900W bij 30 graden, genoeg voor de gang van 1 bij 3,5m en een trapgat. Ook vorig jaar bij -9.

@dunklefaser
[Afbeelding]
Ik geloof je ook zo O-) . Het overgedimensioneerde (gekantelde) plaatje heb ik niet nodig, blijkbaar heb je de convector ook nog geknepen, tenminste staat er nog iets op het rooster :+ .

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:03:
[...]

Ik geloof je ook zo O-) . Het overgedimensioneerde (gekantelde) plaatje heb ik niet nodig, blijkbaar heb je de convector ook nog geknepen, tenminste staat er nog iets op het rooster :+ .
Ja die kachel is een sleutelkastje ++ in de gang, alles word er op gegooit. :)
Ik heb het plaatje gewoon normaal op de ipad....

Maar goed, het is ook niet dat ik niet dacht dat je mij geloofd maar om te laten zien dat een jaga zonder dbe ook af geeft, het nadeel is dat je het niet voelt, het is ruim onder je eigen temperatuur namelijk. Toch komt de gang en trapgat niet onder de 20 graden.

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2Zie ik nu jouw warmtepomp continu op 2kW draaien? En dat met dit weer al?
Als dat niet verbetert, dan wens ik je veel sterkte de komende winter en met de WAF.
Hier valt dat prul van een Elga, met veel minder vermogen dan jouw Pana, bijna in slaapstand tussen 2 runs.
En iedere ruimte, in het hele huis is minimaal 18 tot 21c en dat 24/7, slaapkamers 18 a 19, woonkamer 19 tot 21
(@AUijtdehaag Niet normaal he, zo warm :+ )

En Jaga zonder geforceerde ventilatie, doet weinig meer dan een flinke (leden)radiator.
Het draait om het warmte-afgevend oppervlak, en dat is bij een Jaga ongeveer gelijk aan een flinke radiator.
Sowieso zie ik overal dikke lagen stof, zelfs op de omkasting @Rol-Co :+ Dus moet je nagaan wat erin de Jaga zelf zit.

O ja, CV= Centrale Verwarming, dus ook een warmtepomp is CV, al deed je het met een waxinelicht, het blijft CV.

@Grolsch draait ie alweer?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

DBE is naar mijn idee wel een voorwaarde wil je echt fijn LTV kunnen stoken met een Jaga convector.
Heb het door m'n hele woning, alleen in de bijkeuken geen DBE omdat er 1 setje te weinig is besteld :P

Daar blijft de temperatuur ver achter op de rest van de woning, ondanks de goede isolatie.
Heb overigens een W1209 onderweg uit China dus ik fabriceer daar zelf wat voor, het is maar een bijkeuken ;)

Stof wordt misschien ook wel een dingetje, aan de andere kant heb je de Strada omkasting er zonder hulp in 2 minuten af en weer op. In de woonkamer hangen m'n convectoren wat hoger ivm de fretten die er anders op kunnen springen, daar kan ik er aan de onderkant goed bij met de stofzuiger :+

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-11-2018 14:33 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:26:
@Dylantje2Zie ik nu jouw warmtepomp continu op 2kW draaien? En dat met dit weer al?
Als dat niet verbetert, dan wens ik je veel sterkte de komende winter en met de WAF.
Hier valt dat prul van een Elga, met veel minder vermogen dan jouw Pana, bijna in slaapstand tussen 2 runs.
En iedere ruimte, in het hele huis is minimaal 18 tot 21c en dat 24/7, slaapkamers 18 a 19, woonkamer 19 tot 21

En Jaga zonder geforceerde ventilatie, doet weinig meer dan een flinke (leden)radiator.
Het draait om het warmte-afgevend oppervlak, en dat is bij een Jaga ongeveer gelijk aan een flinke radiator.
Sowieso zie ik overal dikke lagen stof, zelfs op de omkasting @Rol-Co :+ Dus moet je nagaan wat erin de Jaga zelf zit.
Klopt ik ben zoekende ,,,,,
Systeem staat hier op 22 graden op thermostaat .... met directe water 40 graden.
Ga vanaf morgen over op Water met 35 graden..:-)

Ik ben niet meteen bang hoor.:-)

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar
Ja en niet alleen stof, bonnetjes van boodschappen, haarelestiekjes, foldertjes, sleutels, kammen enz enz, maar goed, het rooster is er ook zo uit dus leegrapen, stofzuiger er door en klaar. Met dbe trek je helemaal veel aan denk ik.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Na ieder stookseizoen even een dagje "voorjaarsschoonmaak" bij de Jaga's ;)

Overigens heb ik onlangs met een compressor door de oude radiatoren in m'n oude woning geblazen, daar schrik je ook van, wat er allemaal aan stof, spinnenwebben en vermiste voorwerpen tevoorschijn komt :o

[ Voor 58% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-11-2018 14:35 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:31:
[...]

Klopt ik ben zoekende ,,,,,
Systeem staat hier op 22 graden op thermostaat .... met directe water 40 graden.
Ga vanaf morgen over op Water met 35 graden..:-)

Ik ben niet meteen bang hoor.:-)
Ik heb het al eerder gezegd...je werkt vanaf de verkeerde kant. Je begint laag en indien nodig verhoog je de aanvoerT, maar jij doet het precies andersom?
Als 35 voldoende blijkt te zijn, dan is die maand met 40 toch weggegooide energie?

Maar die 22c als gewenste temperatuur, haal je die ook?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12 23:19
klapjoker schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:31:
Mijn eerste post op tweakers :)! Momenteel ben ik de mogelijkheden aan het bekijken m.b.t. het verwarmen van mijn nieuwe (bestaande) woning m.b.v. een warmtepomp. Na het doorlezen van dit topic plus voorgaande delen heb ik voor mijzelf bijgevoegd schema gemaakt.

[Afbeelding]

Basis onderdelenlijst
  • Panasonic monobloc 9kW
  • LTV-Verdeler met Grundfos Alpha2 15-60 pomp + mengregeling (voor vloerverwarming)
Ik snap helemaal niets van dit schema. Er zit toch gewoon een pomp in je monoblock? Dan zet je normaliter toch de buffer direct achter de WP? En dan aan de uitgaande kant je verwarmingscircuits (met elk hun eigen pomp)
Die driewegklep hoort nog tussen de WP en de buffer, en zorgt er dan voor dat je water naar je buffer gaat, of naar je SWW vat (wat op de tekening nog helemaal ontbreekt).
En wat is het idee achter die spiraal in je buffer?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-12 09:07
Grolsch schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:51:
Waterpomp loopt wel, WP gaat ook in flow storing. Kheb beide afsluiters onder de hydrobox dicht gezet en de afsluiters in de hydrobox voor ik filter eruit gehaald heb. Natuurlijk alles weer open gezet.

Rechts bovenin zit een automatische ontluchter, kan ik hier ook handmatig ontluchten?
Ik heb dat ook twee keer gehad, flowstoring bij het opstarten na het sleutelen aan de installatie.
Bij mijn (7,5kW Ecodan) is de hydrobox wat ontluchten betreft niet heel erg jofel gecontrueerd.
Het is lastig, maar ik heb het opgelost door te ontluchten op de hoogste knelkoppeling, al is dat natuurlijk wel iets wat je héél voorzichtig moet doen, gezien de gevolgen als de koppeling losschiet en al het water eruit loopt...
Dan moet je namelijk nog een keer :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Stoofie schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:43:
[...]

Ik heb dat ook twee keer gehad, flowstoring bij het opstarten na het sleutelen aan de installatie.
Bij mijn (7,5kW Ecodan) is de hydrobox wat ontluchten betreft niet heel erg jofel gecontrueerd.
Het is lastig, maar ik heb het opgelost door te ontluchten op de hoogste knelkoppeling, al is dat natuurlijk wel iets wat je héél voorzichtig moet doen, gezien de gevolgen als de koppeling losschiet en al het water eruit loopt...
Dan moet je namelijk nog een keer :+
Kon je niet ontluchten op de interne pomp?

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:40:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd...je werkt vanaf de verkeerde kant. Je begint laag en indien nodig verhoog je de aanvoerT, maar jij doet het precies andersom?
Als 35 voldoende blijkt te zijn, dan is die maand met 40 toch weggegooide energie?

Maar die 22c als gewenste temperatuur, haal je die ook?
Je hebt me overtuigd 4x in een winter is te weinig..
Dus ik ga aanpassen

Weggegooide energie..... of een WAF die niets zegt, hahaha [ wel rustig ]
Pelletkachel mag al niet meer aan hahaha dus ze heeft het koud 8)7 8)7

Ik haalde die 22 graden tot vannacht. maar van vanmorgen had hij het weer wel..
Vannacht dus fullspeed gedraaid en kwam tot 20...
Maar die zon nekt mijn hele dag wp draaien, omdat ik de unit als kamerthermostaat heb,.
En opwarmen is niet handig, de wp moest verwarmen en bijhouden. [ als ik goed lees ]
En door mijn gaten in aan en uit heeft hij het zwaar..

• Andrehj
@Stoofie Die hoogste knelkoppeling, is dat er eentje in de hydrobox, of gewoon de hoogste in je verwarmingscircuit? Want in dat geval lees ik hier de aanbeveling om extra ontluchters te plaatsen in een nieuwe installatie. Of moet de hydrobox van een extra handmatige ontluchter worden voorzien?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:29
klapjoker schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:31:

[Afbeelding]

Basis onderdelenlijst
  • Panasonic monobloc 9kW
Klopt het hydraulische schema wel? Als de WP heetwater voor de boiler (55C) moet maken dan krijgt de vloerverwarming dit ook voor z'n kiezen.

• Andrehj
@Tomexergie Dat was ook wat ik dacht (zie mijn reactie hierboven). Dit schema klopt totaal niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2018 14:54 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:45:
[...]

Je hebt me overtuigd 4x in een winter is te weinig..
Dus ik ga aanpassen

Weggegooide energie..... of een WAF die niets zegt, hahaha [ wel rustig ]
Pelletkachel mag al niet meer aan hahaha dus ze heeft het koud 8)7 8)7

Ik haalde die 22 graden tot vannacht. maar van vanmorgen had hij het weer wel..
Vannacht dus fullspeed gedraaid en kwam tot 20...
Maar die zon nekt mijn hele dag wp draaien, omdat ik de unit als kamerthermostaat heb,.
En opwarmen is niet handig, de wp moest verwarmen en bijhouden. [ als ik goed lees ]
En door mijn gaten in aan en uit heeft hij het zwaar..
Als je met continu 40 de boel niet warm krijgt.....Dan is het verloren zaak voor 35.
Die gaten tussen aan/uit zeggen genoeg

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:54:
[...]

Als je met continu 40 de boel niet warm krijgt.....Dan is het verloren zaak voor 35.
Dus mijn afgifte is bagger...[ zoals verwacht ]
Want de 7Kw van pana doet het slechter dan de 5.. Dus dat zou het verschil niet maken.

En verloren zaak,. Ik blijf optimistisch,,,, _/-\o_

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
@Oxellaar Ik ben ff niet thuis nu dus ga straks proberen te ontluchten..

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-12 09:07
BlueTooth76 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:45:
[...]
Kon je niet ontluchten op de interne pomp?
Andrehj schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:46:
@Stoofie Die hoogste knelkoppeling, is dat er eentje in de hydrobox, of gewoon de hoogste in je verwarmingscircuit? Want in dat geval lees ik hier de aanbeveling om extra ontluchters te plaatsen in een nieuwe installatie. Of moet de hydrobox van een extra handmatige ontluchter worden voorzien?
De hydrobox is het hoogste punt in dat deel van de installatie en de pomp zit onderin de hydrobox.
Ik moest ontluchten bij de aansluiting op de warmtewisselaar, die bovenin zit. Daar bleef een luchtbel hangen.
Het zou wel beter zijn op dat punt een (al dan niet automatische) ontluchter te plaatsen.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-12 15:00
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:56:
[...]

Want de 7Kw van pana doet het slechter dan de 5.. Dus dat zou het verschil niet maken.

En verloren zaak,. Ik blijf optimistisch,,,, _/-\o_
Je warmtepomp doet het wel. Het is eerder je afgiftesysteem -er vanuit gaande dat de woningisolatie op orde is-.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Dylantje2

Dylantje2

pleio65 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:07:
[...]

Je warmtepomp doet het wel. Het is eerder je afgiftesysteem -er vanuit gaande dat de woningisolatie op orde is-.
Wat ik zeg:
Alleen ga ik deze winter niet meer hardware matig eea aanpassen. Voorjaar weer. |:(
Dus ik zal er het beste van moeten maken. O-)

En de isolatie is zoals hij is. early ninties.. dus redelijk. maar niet erg goed hahaa

• Fullpower
Oxellaar schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:54:
[...]

5 graden kan maar zo een daling met een factor 2 in afgifte betekenen. Precies weet ik het niet meer, maar dat had ik eens berekend. Bij 35/30 zou ik 6kW afgifte moeten hebben. Dat klopt aardig; ik zie een dikke 5kW op de warmtemeter na uren stabiel draaien. Heb wat graadjes temperatuur verlies onderweg door in beton gestorte leidingen zonder isolatie.
Bij 30/27 (of zoiets) stort de afgifte behoorlijk in elkaar (3kW ofzo). Ik verwacht dat ik een aanvoer van 45 graden nooit ga halen omdat de WP dat dan niet trekt. Maar dat is afwachten als het echt koud gaat worden.

Wat wel een mooie bijkomstigheid is, is dat de afgifte s' ochtends als het huis is afgekoeld ook meer is, zonder dat ik de stooklijn hoef te verhogen. Die paar graden lagere kamertemperatuur zorgt voor extra afgifte. Na wat spelen heb ik het nu zo ingeregeld dat het redelijk snel opwarmd en daarna de temperatuur min of meer stabiliseerd.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:35
Tomexergie schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:48:
[...]

Klopt het hydraulische schema wel? Als de WP heetwater voor de boiler (55C) moet maken dan krijgt de vloerverwarming dit ook voor z'n kiezen.
Het gaat wel als de vloerverwarmingspomp tijdens SWW opwarmen niet draait. Maar beter de vloerverwarming ook achter de 3-weg klep plaatsen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 10:17
Wat mij vanochtend opviel is dat hier de onderkant van de verdamper niet bevriest?
De onderste 10-15cm bevriest tot nu toe nooit. De overige meter was wel een grote ijsklomp vanochtend :+. 2minuten en een grote stoomwolk later was het weer snel weg. Is dit bij de andere Hitachi bezitters ook zo?

Ik ben wel benieuwd naar het energieverbruik als het echt koud is.
Snachts komt er met regelmaat al 6A a 7A verbruik van de compressor voorbij en ik heb de unit op max 60% vermogen ingesteld tijdens de nachtelijke uren. Vanochtend om 7 uur al een nette 25kwh verstookt. Het huis is wel keurig op 21 graden met 33c aanvoer. Met -3 gemeten vannacht gaat het tot nu toe wel redelijk. De aanschaf van een warmtemeter begint wel meer te kriebelen nu.

Ik ben geen liefhebber van winters weer maar ik hoop voor het eerst in me leven dat het straks een paar dagen -10 is overdag :+ De ultieme test.

• Rol-Co

Rol-Co

thefox154 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:13:
Wat mij vanochtend opviel is dat hier de onderkant van de verdamper niet bevriest?
De onderste 10-15cm bevriest tot nu toe nooit. De overige meter was wel een grote ijsklomp vanochtend :+. 2minuten en een grote stoomwolk later was het weer snel weg. Is dit bij de andere Hitachi bezitters ook zo?

Snachts komt er met regelmaat al 6A a 7A verbruik van de compressor voorbij en ik heb de unit op max 60% vermogen ingesteld tijdens de nachtelijke uren. Vanochtend om 7 uur al een nette 25kwh verstookt. Het huis is wel keurig op 21 graden met 33c aanvoer. Met -3 gemeten vannacht gaat het tot nu toe wel redelijk. De aanschaf van een warmtemeter begint wel meer te kriebelen nu.

Ik ben geen liefhebber van winters weer maar ik hoop voor het eerst in me leven dat het straks een paar dagen -10 is overdag :+ De ultieme test.
Mijn ervaring is dat -3 of -10 eigenlijk niet zo groot verschil geeft, je hebt dan geen defrosts meer.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Achter op m'n garagemuur hangt een buitenlamp, daaronder hangt de warmtepomp en staan ook de vuilcontainers onder een afdakje.

Ik zag al 2x de lamp om onverklaarbare reden branden maar het zou idd wel eens kunnen zijn dat de PIR sensor reageert op de stoomwolk :P

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-11-2018 15:22 ]

• note
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10-2023
Bij mij ziet het er in elk geval ook zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0yrl2762ghx98.jpg
Ik bereken de COP door via de Modbus gateway de flowrate, Ta en Tr op te vragen. Heeft me tot nog toe van doen weerhouden een warmtemeter aan te schaffen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
note schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:32:
[...]
Ik bereken de COP door via de Modbus gateway de flowrate, Ta en Tr op te vragen. Heeft me tot nog toe van doen weerhouden een warmtemeter aan te schaffen.
Uh......delen mag hoor... :)
https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

• Dylantje2

Dylantje2

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 10:17
note schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:32:
[...]

Bij mij ziet het er in elk geval ook zo uit.
[Afbeelding]

[...]

Bedaknt voor de pic, onderste gedeelte bedoelde ik inderdaad, is bij jou ook niet ingevroren dus zal het vast zo horen.

Die gegevens registreer ik ook via de modbus.
Hoe bereken ik daar de cop mee? (waarschijnlijk n00b vraag maar echt geen idee :+)

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

TimC schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:18:
Weet iemand hoe ik bij een Yutaki M de installer menu kan aanzetten? Ik mis nu de opties zoals Air Purge en andere opties in het menu.
Druk 5 seconden tegelijk op de knop [OK] en [pijltje terug] je ziet daarna vier vakjes om het wachtwoord in te typen. Dat is rechts, beneden, links, rechts.

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

thefox154 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:43:
[...]

Bedaknt voor de pic, onderste gedeelte bedoelde ik inderdaad, is bij jou ook niet ingevroren dus zal het vast zo horen.

Die gegevens registreer ik ook via de modbus.
Hoe bereken ik daar de cop mee? (waarschijnlijk n00b vraag maar echt geen idee :+)
Bij mij ziet het er ook zo uit. Onderste stuk is ook niet ingevroren.

Ik bereken het warmte vermogen wat de Yutaki levert via MODBUS met het volgende script:
https://github.com/erikzw7/yutaki

Het is allemaal niet heel netjes gedocumenteerd of opgezet, maar het werkt tot nu toe wel. COP kan je daarna berekenen door het warmtevermogen te delen door het elektrische gebruikte vermogen. Heb ik nog niet gedaan.

• Dylantje2

Dylantje2

• Grolsch
Het ontluchten lukt me nog niet :( Ik blijf een debiet van 0 houden.

Dit is rechtsbovenin mijn WP, hier zit ergens een luchtbel verwacht ik, kan ik hier zo wat los draaien of geeft dat water :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/5mmw1.jpg

• mgroen81
Dat zwarte dopje al los gedraaid? Dan zou die automatisch moeten ontluchten.
Stopt vanzelf als er water komt. (als het goed werkt)

[ Voor 26% gewijzigd door mgroen81 op 18-11-2018 16:08 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-12 22:22
zw7 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:53:
[...]

Ik bereken het warmte vermogen wat de Yutaki levert via MODBUS met het volgende script:

Het is allemaal niet heel netjes gedocumenteerd of opgezet, maar het werkt tot nu toe wel. COP kan je daarna berekenen door het warmtevermogen te delen door het elektrische gebruikte vermogen. Heb ik nog niet gedaan.
Bij mij vanmorgen een defrost terwijl ik bij de machine was. Er was eigenlijk geen ijs te zien, maar er kwam toch een 100 a 200ml water uit lopen, dus er was toch iets aangevroren. 's nachts loopt hij een keer of 4 een 35 a 40 minuten en overdag en 's avonds een paar keer een paar uur. Alles zo tussen de 3 en 6kW. Omdat hij het met dit weer dus nog op zijn sloffen kan doen, zal hij wel niet zo aanvriezen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• mgroen81
En anders een paar kleine tikjes met een klein sleuteltje om de ontluchter los te krijgen. Misschien zit het mechaniek vast in de ontluchter.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12 09:38

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:59:

Dit is rechtsbovenin mijn WP, hier zit ergens een luchtbel verwacht ik, kan ik hier zo wat los draaien of geeft dat water :?

[Afbeelding]
Bij mij de eerste keer hetzelfde probleem als bij jou.

Opgelost door de pomp manual in te zetten, en daarna de ontlucht dop op de pomp los draaien , en los te laten, zeg 1 a 2 minuten, doek eronder om het weglekkende water op te vangen. Op een gegeven moment is er voldoende lucht ontsnapt samen met het water en heb je voldoende persdruk om de bel door te drukken naar de E heater, en gaat gelijk de ontluchter blazen.
Bij een lage systeemdruk zijn de luchtbellen groot, bij een hoge systeemdruk wat kleiner, kun je ook mee spelen. succes... :)

Bij mij was de systeemdruk 1,2 bar. Pompstand 5, is max.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 18-11-2018 16:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• note
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10-2023
zw7 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:53:
[...]

Ziet er goed uit! Hier bijna hetzelfde, maar dan met OpenHab. Met de OpenHab modbus binding lees ik zowel de Hitachi uit als een Eastron SDM630v2 KWh meter. Dan met een OpenHab rule de COP uitrekenen: Flow * 1161.5 * (Ta - Tr) / ElectricalPowerIn.
Heb wel eens naar de modbus register specificatie van de Pana gateway gekeken en dit zou ook daarmee moeten kunnen, alleen is dat ding veel duurder dan de HItachi gateway.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:56:
[...]

En wat zijn daar de extra opties van?
Vraag hierboven ff..
Ik heb een mitsubsidie ;)

• mgroen81

[Afbeelding]
Ik heb gelijk extra ontluchters in het systeem geplaatst en heb nooit moeite gehad met ontluchten.
Het ziet er wat overdadig uit maar blijkbaar toch handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ur6fYpLzcRDpHC4uYkb6wkDn/thumb.jpg

• Grolsch
Het werkt weer !!! Flow upgrade van 22 naar 27 ltr/ minuut

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:30
Weet iemand wat meer over de WAR van de Loria Duo?
Gister heb ik de invloed van de thermostaat op 0% gezet (dus WAR regeling volgens het boek). Op de youless zie ik dat de warmtepomp alleen van 4.40 tot 10.00 aan het verwarmen is geweest.

De temperatuur in de woonkamer is wel 20 of 20,5 graden.

De buitensensor zit op de schoorsteen aan de noordkant . Ik heb ok 14.00 gekeken en toen gaf de sensor 5 graden aan en Google weer op mijn telefoon 6 graden. Dus het lijkt me dat de buitentemperatuur wel klopt.

Met WAR is het onder de 18 graden buitentemperatuur toch constant stoken met een water temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur. Tenzij je geen warmte meer kwijt kan in de vloer?

Begane grond is 40 vierkante meter vloerverwarming. Op de verdieping staan 2 radiatoren met thermostaat knop open.

[ Voor 23% gewijzigd door Erwin_83 op 18-11-2018 16:30 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Andrehj
Grolsch schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:24:
En hoe heb je het nu gefixt?

• mgroen81
Hoe heb je het opgelost?

• Naalroc
heb je geprobeerd wat ik je adviseerde?

[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 18-11-2018 16:38 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Grolsch
Druk op 2,5 bar, aanvoer dicht onder de WP, met de rode knop rechts onder water eruit laten lopen, aanvoer open en na 10 minuten proberen werkte het ineens wel :?

• Naalroc
Die procedure komt me bekend voor..... :P

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12 16:12

Ik zal eens kijken hoe de ijsvorming op mijn Hitachi er uit ziet.....

Klopt het, dat wanneer er ijsvorming ontstaat het opgenomen vermogen ook omlaag gaat,
ik zie namelijk op die momenten een verhoogd stroom verbruik? :?

Nog een een foto van vrijdagmorgen vroeg gevonden, toen was het bar en boos.

https://www.mupload.nl/img/4l5t7qq2rvzcg.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Chip2710 op 18-11-2018 17:04 ]

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Felicia
Chip2710 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:57:
[...]

Klopt het, dat wanneer er ijsvorming ontstaat het opgenomen vermogen ook omlaag gaat,

Lijkt me wel, als er ijs op zit wordt de luchtstroom bemoeilijkt waardoor er minder makkelijk warmte onttrokken wordt. Ijs werkt dan ook als een isolerende laag.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:41:
Druk op 2,5 bar, aanvoer dicht onder de WP, met de rode knop rechts onder water eruit laten lopen, aanvoer open en na 10 minuten proberen werkte het ineens wel :?
Die ontluchter zit daar toch? Werkt die nog wel? Ik heb die bij mij ook vervangen omdat ik twijfelde, het ding kost nog geen tientje.
De oude kon ik ook niet 123 doorheen blazen toen hij er uit was dus ik vermoed dat hij niet lekker werkt.

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:57:
[...]

Dat is eigenlijk al teveel ijs, dan daalt je vermogen drastisch en vaak nog met verhoogd toerental.

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Andrehj schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:53:
@Tomexergie Dat was ook wat ik dacht (zie mijn reactie hierboven). Dit schema klopt totaal niet.
Bedankt voor je reactie, wat ik buffervat heb genoemd is SWW voorraad/boiler.

Mijn idee was om de vloerverwarming seperaat te houden van de radiatoren. Vandaar de driewegklep tussen boiler en radiatoren.

De vloerverwarming krijgt inderdaad 55 graden vanaf WP maar in de vloerverwarming verdeler zit standaard al een mengventiel.

Afgaande op jullie berichten zou de circulatiepomp in de warmtepomp als voldoende moeten zijn?

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-12 18:57
Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:08:
[...]

Dat is eigenlijk al teveel ijs, dan daalt je vermogen drastisch en vaak nog met verhoogd toerental.
Inderdaad, je ziet dat de TA dik inkakken terwijl opgenomen vermogen gelijk of meer wordt:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/309nfp1.png

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Oxellaar
  • Niet online
Fullpower schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:09:
[...]

5 graden kan maar zo een daling met een factor 2 in afgifte betekenen. Precies weet ik het niet meer, maar dat had ik eens berekend.
Ja... Dat zeg ik ook. Als 40 niet toereikend is, dan 35 helemaal niet.

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:22:
[...]

Maar als je zo met 40 warmt, kan je denk ik best lager.
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181118&gs=3&m=0

Vandaag is het weer anders bij hem, misschien iets veranderd @Dylantje2
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181117&gs=3&m=1

• dunklefaser

• Felicia
Oxellaar schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:22:
[...]

In plaats van verlagen dus eerder de flow verhogen.

@Fullpower, het lijkt me dat de afgifte ongeveer omgekeerd evenredig is aan de temperatuur stijging of daling. Dubbel de temperatuur, 4x zoveel afgifte. Uiteraard mede afhankelijk van de omgevingstemperatuur en gebruikte afgiftesysteem.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zo hee...
En voor dat geld is het niet eens modbus TCP/IP...
Schandalig... ;)
Edit: je kan wel vanaf de luie stoel een beetje finetunen... :P
https://www.intesisbox.co..._user_manual_en.pdf?v=2.1
Heb helaas geen pana...

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2018 19:42 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:28:
[...]

Maar als je zo met 40 warmt, kan je denk ik best lager.
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181118&gs=3&m=0

Vandaag is het weer anders bij hem, misschien iets veranderd @Dylantje2
https://pvoutput.org/intr...5798&dt=20181117&gs=3&m=1
Tsja..
Ben vanaf vanmiddag toch maar gaan spelen met de settings...
Nu de unit op watertemperatuur van 35 graden staan.
En de unit niet meer aan/uit als thermostaat, maar hij schakelt als het goed is op de water temp.
En nog niet met een war.

Wou dat eigenlijk vanaf vannacht doen, maar ja nu ff tijd,,:-)

En 1x per maand spelen met settings is bij nader inzien wel ets te gek ja. 8)7 8)7

Edit: Nu al uren geen defrost meer...
Maar moduleren ook [ nog] niet echt

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 18-11-2018 19:45 ]

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En welke handelingen heb je nu precies
gedaan? (Nevermind, heb je hierboven al beschreven)

En is jouw flow nu hoger als voorheen, ik dacht dat jouw flow altijd 25/26 was.

[ Voor 7% gewijzigd door ronaldmathies op 18-11-2018 19:42 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• wervisser
  • Laatst online: 21-12 22:24
Erwin_83 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:27:
Weet iemand wat meer over de WAR van de Loria Duo?
Gister heb ik de invloed van de thermostaat op 0% gezet (dus WAR regeling volgens het boek).
Parameter 33 toevallig ? Hier heb ik hem op 30% staan in verband met de ruimtemodule van de Loria.

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12 16:12
Rol-Co schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:08:
[...]

Ik kan helaas niet met mijn Ta van 35C. naar beneden, dan haal geen 21gr. in de w.kamer.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:30
wervisser schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:47:
[...]

Parameter 33 toevallig ? Hier heb ik hem op 30% staan in verband met de ruimtemodule van de Loria.
Ja, geloof het wel. Als die op 0% staat dan hoort het toch WAR te zijn, zonder invloed van de ruimtemodule ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Fullpower
Felicia schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:31:
[...]

In plaats van verlagen dus eerder de flow verhogen.

@Fullpower, het lijkt me dat de afgifte ongeveer omgekeerd evenredig is aan de temperatuur stijging of daling. Dubbel de temperatuur, 4x zoveel afgifte. Uiteraard mede afhankelijk van de omgevingstemperatuur en gebruikte afgiftesysteem.
Dit zegt Jaga over de convectoren zonder DBE. Met DBE zakken ze bij lage temperaturen niet zoveel weg.
75/65. 100%
55/50. 56%
45/40. 34%
40/35. 24%
35/30. 15%
30/25. 7%

Dit is allemaal bij een kamertemp. van 20 graden. Onder een Ta van 40 graden gaat het hard achteruit. Er moeten flinke jongens hangen voor wat afgifte. In de hal heb ik een T33 neergehangen waar voorheen een T20 hing, dus gewone radiatoren werkt ook prima, mits voldoende groot :-)

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:34:
[...]

Tsja..
Ben vanaf vanmiddag toch maar gaan spelen met de settings...
Nu de unit op watertemperatuur van 35 graden staan.
En de unit niet meer aan/uit als thermostaat, maar hij schakelt als het goed is op de water temp.
En nog niet met een war.

Wou dat eigenlijk vanaf vannacht doen, maar ja nu ff tijd,,:-)

En 1x per maand spelen met settings is bij nader inzien wel ets te gek ja. 8)7 8)7

Edit: Nu al uren geen defrost meer...
Maar moduleren ook [ nog] niet echt
Is je installatie wel ingeregeld ?
Of gaat het water net zo warm je radiatoren uit dan het erin komt ?

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:29
mgroen81 schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:10:
[...]

Het gaat wel als de vloerverwarmingspomp tijdens SWW opwarmen niet draait. Maar beter de vloerverwarming ook achter de 3-weg klep plaatsen.
Als de pomp niet draait dan trekt het systeem koudwater uit de voerverwarming en mengt het bij het DHW water met als gevolg een lagere DHW temp. Er is een terugslagklep nodig want een centrifugaalpomp is zo lek als een mandje.

• Felicia
Fullpower schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:00:
[...]

Dit zegt Jaga over de convectoren zonder DBE. Met DBE zakken ze bij lage temperaturen niet zoveel weg.
75/65. 100%
55/50. 56%
45/40. 34%
40/35. 24%
35/30. 15%
30/25. 7%

Dit is allemaal bij een kamertemp. van 20 graden. Onder een Ta van 40 graden gaat het hard achteruit. Er moeten flinke jongens hangen voor wat afgifte. In de hal heb ik een T33 neergehangen waar voorheen een T20 hing, dus gewone radiatoren werkt ook prima, mits voldoende groot :-)
Ik heb hoofdzakelijk T21 en T11 hangen in een redelijk tot goed geïsoleerd huis uit '93, gaat prima tot nu toe :p
Ta35 gaat ook bij 10 buiten maar wel veel gependel.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-12 15:08
Erwin_83 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:00:
Ja, geloof het wel. Als die op 0% staat dan hoort het toch WAR te zijn, zonder invloed van de ruimtemodule ?
Zou ik ook gedacht hebben, maar blijkbaar heb je nu een aan/uit thermostaat naregeling gekregen. :')
Geen aanpassing van de stooklijn, maar wel aan of uit als de xx aantal graadminuten zijn overschreden.

Nog een mogelijkheid is de thermostaat loskoppelen en dan alles op de binnenunit instellen. Waarschijnlijk is dat de oplossing voor WAR?

[ Voor 15% gewijzigd door Chris_82 op 18-11-2018 20:27 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:04:
[...]

Is je installatie wel ingeregeld ?
Of gaat het water net zo warm je radiatoren uit dan het erin komt ?
Het inregelen kan ik u een beetje mee beginnen.... aangezien hij nu pas een periode loopt..

Als je het goed doet moet er ongeveer 5 graden verschil inzitten toch?

• dunklefaser
AUijtdehaag schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:33:
[...]

Zo hee...
En voor dat geld is het niet eens modbus TCP/IP...
Schandalig... ;)
Edit: je kan wel vanaf de luie stoel een beetje finetunen... :P
https://www.intesisbox.co..._user_manual_en.pdf?v=2.1
Heb helaas geen pana...
Wel een beetje veel (speel)geld voor een beetje finetunen, vind ik.

• wervisser
  • Laatst online: 21-12 22:24
Erwin_83 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:00:
[...]

Chris_82 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:25:
[...]

Zou ik ook gedacht hebben, maar blijkbaar heb je nu een aan/uit thermostaat naregeling gekregen. :')
Geen aanpassing van de stooklijn, maar wel aan of uit als de xx aantal graadminuten zijn overschreden.

Nog een mogelijkheid is de thermostaat loskoppelen en dan alles op de binnenunit instellen. Waarschijnlijk is dat de oplossing voor WAR?
De installateur heeft mij vorig jaar verteld dat wanneer de invloed op 0% staat, deze geen notie neemt van de ruimtemodule in de woonkamer. Maar goed, deze installateur heeft het wel eens mis gehad :+

Ik heb hem nu ook op 0% ingesteld om te kijken wat er gebeurt.
Pagina: 1 ... 86 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.