Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste
Acties:
  • 466.878 views

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12 19:43
koevlaas2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:31:
[...]
Jij noemde laatst zelf dat vat.
Oh, sorry, dan had ik er twee door elkaar gehaald. Je moet uiteraard wel altijd checken of je een vat hebt geschikt voor een WP (met spiraal van minimaal zo'n 3 m²).

[ Voor 40% gewijzigd door Andrehj op 15-11-2018 17:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Net nog even gekeken in de Ecodan wat de warmtepomp aan stroom gebruikt zou hebben (excl. 2kW element).

Deze geeft 178kWh aan.
Mijn Hager meter in de meterkast geeft 171kWh aan.

De Mitsu lijkt dus iig niet te optimistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-11-2018 18:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:40
Weet iemand hoe ik bij een Yutaki M de installer menu kan aanzetten? Ik mis nu de opties zoals Air Purge en andere opties in het menu.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-12 23:35
TimC schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:18:
Weet iemand hoe ik bij een Yutaki M de installer menu kan aanzetten? Ik mis nu de opties zoals Air Purge en andere opties in het menu.
@zw7 ?
Ik dacht dat in de pdf (op de cdrom) gemeld word hoe dit moet..

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
B-lex schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:14:
[...]

Daar zit dan inderdaad het probleem. Je kan natuurlijk het setpoint hoger instellen? Of is dat niet instelbaar op het element?

In principe, als je geen element in je WP hebt, zou je een element moeten kopen met een losse voeler voor in de onderste dompelbuis.
Dan meet je dus verkeerd want de meeste warmte gaat toch echt naar boven.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-12 10:21
koevlaas2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:27:
[...]

Dan meet je dus verkeerd want de meeste warmte gaat toch echt naar boven.
Gaat erom dat je hele vat minimaal 60c wordt bij anti-legionella. Dan maakt t niet uit dat ie bovenin bijvoorbeeld 70c wordt.

• koevlaas2
B-lex schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:28:
[...]

Gaat erom dat je hele vat minimaal 60c wordt bij anti-legionella. Dan maakt t niet uit dat ie bovenin bijvoorbeeld 70c wordt.
Dat is sowieso al het geval, maar ga je onderin meten dan is je vat bovenin 100c en onderin word ie dan uiteindelijk ook wel warm.
Wie test het uit, ik ben niet instaat momenteel ?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BasKrie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:52:
Sinds vorige maand zijn we de trotse bezitters van een Nefit Envilne all electric Monoblock. Bevalt tot nog toe prima. Bij de installatie is ook een Nefit Moduline 1010 opgehangen.
We gaan echter e.e.a. veranderen in de kamer en hierdoor komt het muurtje waar die aanhangt te vervallen en is er ook niet meteen een goede optie om de draden heen te verplaatsen.

Ik ben dan ook op zoek naar een draadloze thermostaat die kan samenwerken met de warmtepomp en die kan laten verwarmen en koelen (vanaf volgend jaar in de zomer). Ik zie diverse opties, maar voor zover ik ze kan zien zijn ze of draadloos, of ze kunnen koelen, ik kan de combi niet vinden.

Hopelijk is er hier iemand die mij in de juiste richting kan helpen.
Stop met zoeken... Want die thermostaat bestaat niet. Die je nu hebt, is de enige thermostaat voor de EnviLine is de 1010H zover ik weet.

Sowieso kun je niet handmatig schakelen tussen koelen en verwarmen, dat doet hij zelf adhv de buitenT. De EnviLine is alleen WA te regelen, eventueel icm ruimtecompensatie via de Moduline 1010H.

Nefit is, net als bijna alle Europese ontwerpen, heel anders dan de Aziaten.
Aziaten hebben bijna allemaal harde contacten voor warmte en koelvraag.

Ik zou gewoon een naregeling op de vloerverwarming plaatsen en de EnviLine gewoon WA over het buffertje laten draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 15-11-2018 18:48 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:36:
[...]

Stop met zoeken... Want die thermostaat bestaat niet. Die je nu hebt, is de enige thermostaat voor de EnviLine is de 1010H zover ik weet.

Sowieso kun je niet handmatig schakelen tussen koelen en verwarmen, dat doet hij zelf adhv de buitenT. De EnviLine is alleen WA eventueel icm ruimtecompensatie via de Moduline 1010H.
Wie van de Enviline WP bezitters gaat het tegendeel bewijzen met een EMS/Opentherm converter en Opentherm thermostaat?
(Of Tado want die kan direct op EMS en heeft luchtvochtigheidsmeting)
>:)

Van de Loria werd oorspronkelijk ook gezegd dat deze alleen met de UA55 ruimtemodule kon samenwerken en blijkt nu ook prima met verschillende Opentherm thermostaten te werken :9

@Oxellaar @Grolsch naregeling alleen op de vloerverwarming kan natuurlijk altijd, zeker als er meerdere ruimtes temperatuur geregeld moeten worden. Dat was alleen niet de wens/vraag @BasKrie .

[ Voor 24% gewijzigd door Chris_82 op 15-11-2018 18:58 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Oxellaar
  • Niet online
Chris_82 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:48:
[...]

Wie van de Enviline WP bezitters gaat het tegendeel bewijzen met een EMS/Opentherm converter en Opentherm thermostaat?
(Of Tado want die kan direct op EMS)
>:)
Dat zal niet meevallen, want de EnviLine draait weer op een andere versie EMS dan de andere Nefit thermostaten.
De 1010H is namelijk de enige Moduline thermostaat die geschikt is voor de warmtepompen.
Zodra hij de thermostaat ziet, wil hij ook de luchtvochtigheid weten van de thermostaat. Zonder dit gegeven gaat hij niet koelen.

En de thermostaat kan alleen de stooklijn verschuiven en geen directe warmtevraag geven.

Maar goed... Niets is onmogelijk

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:37:
[...]
Als je 29.3 graden meet bovenin is het vat wel bijna leeg naar mijn idee.
Als mijn vat er zo bij staat dan kunnen we nog 2x douchen zonder het koud te hebben.

Edit: onderin bij ons.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 15-11-2018 18:58 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 20:59

Exigence

dnkroz

OK+pijltje terug gedurende een paar seconden tegelijkertijd ingedrukt houden. Nu wordt er om een wachtwoord gevraagd.
Wachtwoord:
- pijltje naar rechts
- pijltje naar onderen
- pijltje naar links
- pijltje naar rechts

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:13
LittleTycoon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:56:
[...]

Bij -15 ligt de cop op Ta 55 nog boven de 2, dus zal wel meevallen met die COP op 65C Ta

dT 10C is alleen met SWW (de max Tr van de F2120 is 55C),, bij inderdaad een lagere flow (15l/minuut). In verwarmingsbedrijf ligt de dT tussen 3,5-5C bij een flow van 27-33 l/minuut (bij mijn 16 type apparaat ternminste), In verwarmingsbedirijf gaat de dT naar 7C of hoger bij vanaf -7 graden buiten T (of lager).
Ik heb de specificaties van jouw Nibe F2120 bekeken. Om 65 C te behalen met R410A gaan ze de flow verlagen naar dT=10C: dus van 55C naar 65C.
Stel dat de condensatie temp op 65C wordt gehouden dan kan in het eerste traject warmte via condensatie worden overgedragen van b.v. 55 naar 60C. Daarna komt het in het traject van het oververhitten gas van 85C en kan het water oplopen tot 65C. Dit vanwege de lage flow, de intrede temp 55C en uiteraard tegenstroom.
Het water van 55C moet dus uit het SSW vat komen, anders werkt dit niet. Het vat moet beperkte thermische gelaagdheid hebben.

Verder is er tussenkoeling nodig voor de compressor anders wordt het gas >100C. Ik neem aan een flash tankje met tussenkoeling. De F2120 heeft een Scroll compressor. Beter voor 6 naar 40 bar??
Met kunstgrepen naar 65C heeft consequenties voor COP omdat het condensatie traject heel kort wordt en er bovendien een stukje af gaat voor de tussenkoeling. Het is altijd beter dan COP=1.

In dit werkgebied lijkt deze WP een beetje op de CO2 WP met boven kritische condensor Dit is uitgebreid in dit forum besproken.

Heeft deze aanpak invloed op de levensduur van de Scroll compressor?
De Nibe 2040 heeft een Twin Rotary compressor en gaat tot 58C.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 22:10
Terug en ok knop aantal seconde ingeduwd houden.

Hierna wachtwoord:
pijltje rechts
pijltje onder
pijltje links
pijltje rechts
OK

Dan kun je bij de maintenance settings zoals de ontluchting etc.

edit. zie net hierboven het antwoord staat laaat maar :z

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 15-11-2018 20:20 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:25
En in Zeeland al defrost mania? Het is daar mistig hoorde ik net ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 07:32
Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Zoals ik al begon te vrezen is het (voor nu, of niet zonder veel proberen) niet mogelijk om te doen wat we willen.
We zullen kijken waar we de thermostaat alsnog op kunnen gaan hangen, niet wat we graag willen, maar soms is het niet anders. Ben hier niet avontuurlijk genoeg mee om zaken te gaan proberen, kost zo al (elektra) energie genoeg :)

De installateur was al gevraagd en die gaf een heel korte 'nee, kan niet' wat mij de indruk gaf dat die er geen zin in had.

• koevlaas2
BasKrie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:38:
Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Zoals ik al begon te vrezen is het (voor nu, of niet zonder veel proberen) niet mogelijk om te doen wat we willen.
We zullen kijken waar we de thermostaat alsnog op kunnen gaan hangen, niet wat we graag willen, maar soms is het niet anders. Ben hier niet avontuurlijk genoeg mee om zaken te gaan proberen, kost zo al (elektra) energie genoeg :)

De installateur was al gevraagd en die gaf een heel korte 'nee, kan niet' wat mij de indruk gaf dat die er geen zin in had.
Wie niet waagt wie niet wint....
Je eerste jaar warmtepomp moet je sowieso zien dat je wat leergeld betaald, je tweaken kan positief uitpakken maar ook negatief. Overall word je er een hoop wijzer van en wellicht het systeem ook beter.
Lang verhaal kort: Tweak maar lekker en bij mislukking reset en back to default.

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 07:32
Tweaken (groot woord) was is ik al mee bezig geweest, kort daarop werd het maar heel langzaam warm.
Monteur er bij, en die keek er hoofdschuddend naar en maakte diverse instellingen weer ongedaan. Het werkte allemaal anders dan ik dacht.

Intussen wel ingesteld dat de warm tap water voorziening niet 24 uur per dag paraat staat, vond het wat overdreven dat gisteravond bij een lekkere temperatuur de WP ineens begon te loeien en een verbruik van ruim 2kW noteerde :) Genoeg tweaken voor deze week.

"Sowieso kun je niet handmatig schakelen tussen koelen en verwarmen, dat doet hij zelf adhv de buitenT."
Dat verklaart wel waarom de monteur wat vreemd stond te kijken dat de buiten T op ruim 27 graden stond, terwijl het echt niet meer dan 10 was. En opmerkte dat als dat problemen gaf er nog wat aan gedaan moest worden. De voeler hing op dat moment waarschijnlijk net uit de wind en vol in de middag zon.

[ Voor 29% gewijzigd door BasKrie op 15-11-2018 21:00 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een beetje tweaken hoort er bij :)
Belangrijk is denk ik wel om instellingen de tijd te gunnen om zich te bewijzen, tenzij je direct al ziet dat het niet gaat werken.

M'n stooklijn stond blijkbaar nog wat te hoog, vandaag de curve in de Ecodan FTC controller wat aangepast en nu weer een paar dagen aankijken. Met de vorst op komst zie ik volgende week ook wel hog het voor nog lagere temperaturen uitpakt.

De Jaga's doen goed hun best, 27 tot 28 graden aanvoer lijkt tot nu toe meer dan genoeg. Vanmiddag was ik m'n subwoofer (met loeizware massief eikenhouten sokkel van 50x50x50cm) aan het verplaatsen en het zweet brak me uit :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12 14:36
koevlaas2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:33:
[...]

Dat is sowieso al het geval, maar ga je onderin meten dan is je vat bovenin 100c en onderin word ie dan uiteindelijk ook wel warm.
Wie test het uit, ik ben niet instaat momenteel ?
Volgende anti legionella run is hier pas de 25ste weer, 1x in de 14 dagen :+
Ik heb het ingebouwde E- element op maximaal gezet.

Tijd terug een keer vergeten de stekker eruit te halen.
Moet het nog automatiseren, maar toen werdt het water rond de 70 graden bovenin, en uiteindelijk werdt dat ook de temperatuur onderin, +/- 2 graden.

Ik meet boven en onderin.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6aRvfu.png

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

Japie.G

Colour Classic

BlueTooth76 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:06:
Een beetje tweaken hoort er bij :)
Belangrijk is denk ik wel om instellingen de tijd te gunnen om zich te bewijzen, tenzij je direct al ziet dat het niet gaat werken.

M'n stooklijn stond blijkbaar nog wat te hoog, vandaag de curve in de Ecodan FTC controller wat aangepast en nu weer een paar dagen aankijken. Met de vorst op komst zie ik volgende week ook wel hog het voor nog lagere temperaturen uitpakt.

De Jaga's doen goed hun best, 27 tot 28 graden aanvoer lijkt tot nu toe meer dan genoeg. Vanmiddag was ik m'n subwoofer (met loeizware massief eikenhouten sokkel van 50x50x50cm) aan het verplaatsen en het zweet brak me uit :P
Sorry, noob alert...

En hoe merk je of de stooklijn goed staat? En algemeen gesteld, hoe lager je de Ta kunt houden hoe beter?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• webrazor
  • Laatst online: 01-09-2023
@koevlaas2

Das minder heb een offerte opgevraagd bij pmcoppack voor de Panasonic WH-MXC09H3E8 (3fase) maar die word niet verkocht in het Verenigd Koninkrijk omdat het niet voorkomt op de Goverments Domestic
Renewable Heat Incentive Product Eligibility List. Soort van lijst met goedgekeurde milieu vriendelijke apparaten.

De 1 fase variant hebben ze dan weer wel, maar liever 3 fase aangezien je de boel dan mooi verdeeld heb ook omdat de zonnepanelen op 3 fase omvormer zitten.

Met de service uit Polen zit het wel goed kennelijk.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA draait hier nu weer perfect. Ik heb nu 20.0 graden als continuprogramma staan. De ELGA lijkt daar tot nu toe erg fijn op te reageren.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2018/11/moduleren.png

De ELGA moduleert terug en houdt de woonkamer tussen de 19,9 en 20,1 graden.

De COP die daar bij hoort

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2018/11/cop.png

En dat bij vanochtend vroeg temperaturen rond 4 graden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Japie.G schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:24:
[...]

Sorry, noob alert...

En hoe merk je of de stooklijn goed staat? En algemeen gesteld, hoe lager je de Ta kunt houden hoe beter?
Mocht ik het mis hebben dan zal iemand me vast verbeteren, maar een lagere aanvoer is makkelijker te produceren door de warmtepomp en zal dus ook een iets hoger rendement hebben.

Aan de andere kant kan een pomp ook weer te lang gaan draaien als hij bij de aanvoer niet de gewenste temperatuur haalt. Bij een te hoge temperatuur heb je weer meer kans op pendelen en schiet je verbruik ook omhoog.

Het ligt volgens mij ook aan je afgiftesysteem, vloerverwarming heeft weer andere instellingen dan conventionele (overgedimensioneerde) radiatoren of LTV convectoren (met of zonder DBE).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:28:
ELGA draait hier nu weer perfect. Ik heb nu 20.0 graden als continuprogramma staan. De ELGA lijkt daar tot nu toe erg fijn op te reageren.

[Afbeelding]

De ELGA moduleert terug en houdt de woonkamer tussen de 19,9 en 20,1 graden.

De COP die daar bij hoort

[Afbeelding]

En dat bij vanochtend vroeg temperaturen rond 4 graden.
Cop 7-8 ? Ik wil ook zo'n print >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:37:
[...]

Cop 7-8 ? Ik wil ook zo'n print >:)
De ELGA heeft hier nog nooit zo rustig gedraaid. 20.0 graden continu en zodra de ELGA terug moduleert gaat de COP enorm omhoog.

Vandaag net 6kWh verbruikt terwijl het toch best fris is buiten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-12 23:10
Tomexergie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:38:
[...]

Ik heb de specificaties van jouw Nibe F2120 bekeken. Om 65 C te behalen met R410A gaan ze de flow verlagen naar dT=10C: dus van 55C naar 65C.
Stel dat de condensatie temp op 65C wordt gehouden dan kan in het eerste traject warmte via condensatie worden overgedragen van b.v. 55 naar 60C. Daarna komt het in het traject van het oververhitten gas van 85C en kan het water oplopen tot 65C. Dit vanwege de lage flow, de intrede temp 55C en uiteraard tegenstroom.
Het water van 55C moet dus uit het SSW vat komen, anders werkt dit niet. Het vat moet beperkte thermische gelaagdheid hebben.

Verder is er tussenkoeling nodig voor de compressor anders wordt het gas >100C. Ik neem aan een flash tankje met tussenkoeling. De F2120 heeft een Scroll compressor. Beter voor 6 naar 40 bar??
Met kunstgrepen naar 65C heeft consequenties voor COP omdat het condensatie traject heel kort wordt en er bovendien een stukje af gaat voor de tussenkoeling. Het is altijd beter dan COP=1.

In dit werkgebied lijkt deze WP een beetje op de CO2 WP met boven kritische condensor Dit is uitgebreid in dit forum besproken.

Heeft deze aanpak invloed op de levensduur van de Scroll compressor?
De Nibe 2040 heeft een Twin Rotary compressor en gaat tot 58C.
Die dT 10 haal je met 15 liter per minuut (in het begin toen aanvoer en retour SWW nog verwisseld waren begon die zelfs op dT 18, maar ja ging ook in storing bij Ta.> 69 graden). Thermische gelaagdheid heeft niet zo'n invloed, ik hou bij laden SWW vat maar zo'n 2 graden tussen midden en top vat over, ondanks dat ik een stratificatiebuis heb laten inbouwen. Weggegooid geld die + EUR 175,- voor die buis. Achteraf gewoon retour SWW vat meer richting midden moeten doen ipv onder

Lijkt me niet dat deze aanpak significante impact heeft op de levensduur van de compressor, dat zou van een erg cynische designfilosofie getuigen, nooit goed voor de lange termijn marktpositie van een bedrijf..

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

BlueTooth76 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:29:
[...]

Mocht ik het mis hebben dan zal iemand me vast verbeteren, maar een lagere aanvoer is makkelijker te produceren door de warmtepomp en zal dus ook een iets hoger rendement hebben.

Aan de andere kant kan een pomp ook weer te lang gaan draaien als hij bij de aanvoer niet de gewenste temperatuur haalt. Bij een te hoge temperatuur heb je weer meer kans op pendelen en schiet je verbruik ook omhoog.

Het ligt volgens mij ook aan je afgiftesysteem, vloerverwarming heeft weer andere instellingen dan conventionele (overgedimensioneerde) radiatoren of LTV convectoren (met of zonder DBE).
Met pomp te lang draaien bedoel je de cv pomp of de warmtepomp? Bij mij draait de cv pomp voor zover ik nu kan bekijken continue. De warmtepomp zelf draait af en toe een paar uur en dan weer uuuren niet.

Het is een daikin atherma op een vloerverwarming. Tis allemaal net nieuw en ben me zwaar aan het inlezen want het verbruik valt me zwaar tegen. (Geen SWW, tis een hybride systeem, dus SWW gaat sowieso op gas).

• Grolsch
Japie.G schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:24:
[...]

Sorry, noob alert...

Vrij eenvoudig, stooklijn te laag, ruimtetemperatuur te laag, stooklijn te hoog, ruimtetemperatuur te hoog :P

Hoe lager de Ta hoe beter voor je COP. Er zijn mensen (waaronder ik) die een te lage Ta (<29) als niet comfortabel ervaren (kille vloer).
BlueTooth76 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:29:
[...]

Kleine correctie ;) Dat de COP bij een lage Ta beter is heeft niet zozeer te maken dat de aanvoer makkelijker te realiseren is. Makkelijk gezegd, hoe dichter de Ta bij de bron temperatuur ligt hoe beter voor het rendement.
Qua COP kan een WP niet lang genoeg draaien, het beste voor de COP is een zo laag mogelijke Ta en zo lang mogelijke runs op een relatief laag vermogen. Bij WAR only heb je met een hoge Ta geen kans op pendelen, alleen kans op een te warme ruimte. Pendelen heeft over het algemeen 2 oorzaken, 1 = te weinig afgiftevermogen. 2 = een klapperende thermostaat die te vaak aan/uit gaat.
Dat maakt in de basis niet uit :P Een lage Ta is zowel voor radiatoren als vloerverwarming goed voor de COP.

Een "probleem" welke ontstaat bij warmtepompen is dat hoe lager de Ta hoe hoger het minimale vermogen. Stel dat je xxKW afgifte hebt kan het zijn dat je WP bij Ta 30 aan 1 stuk doorloopt, maar bij Ta 28 gaat lopen te pendelen. Dit komt dus omdat bij Ta 28 het minimale vermogen hoger is terwijl het afgegeven vermogen minder is. Hier moet je de "sweetspot" voor zien te vinden. Bij mij is dat bijvoorbeeld 30 graden, maar ik heb dan ook een vrij "zware" WP. Ik lees hier dat kleinere WP's hier minder problemen mee hebben (op zich ook logisch kleinere compressor, minder vermogen, dus verder terugmoduleren.

• koevlaas2
webrazor schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:26:
@koevlaas2

Das minder heb een offerte opgevraagd bij pmcoppack voor de Panasonic WH-MXC09H3E8 (3fase) maar die word niet verkocht in het Verenigd Koninkrijk omdat het niet voorkomt op de Goverments Domestic
Renewable Heat Incentive Product Eligibility List. Soort van lijst met goedgekeurde milieu vriendelijke apparaten.

De 1 fase variant hebben ze dan weer wel, maar liever 3 fase aangezien je de boel dan mooi verdeeld heb ook omdat de zonnepanelen op 3 fase omvormer zitten.

Met de service uit Polen zit het wel goed kennelijk.
Komt ook omdat in the UK men 1x 100A huis aansluiting heeft, 3 fasen is daar alleen voor sterrenhuizen en bedrijven. Mark verkoopt niet veel 3 fasen monoblock systemen. Een 16kW kan daar makkelijk op 1 fase.

• koevlaas2
JvdW schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:13:
[...]

Volgende anti legionella run is hier pas de 25ste weer, 1x in de 14 dagen :+
Ik heb het ingebouwde E- element op maximaal gezet.

Tijd terug een keer vergeten de stekker eruit te halen.
Moet het nog automatiseren, maar toen werdt het water rond de 70 graden bovenin, en uiteindelijk werdt dat ook de temperatuur onderin, +/- 2 graden.

Ik meet boven en onderin.
[Afbeelding]
Onderin is natuurlijk niet helemaal onderin, voel dan eens aan je koudwaterinlaat die zou dan ook warm moeten zijn.
Zelf laat liet ik de stekker meestal een nacht erin en dan is het vat 63c de volgende morgen.

Polen wil het vat niet terug denk ik, ik denk dat ik 'm maar even in 2en slijp tzt, ben wel benieuwd naar de binnenkant qua opbouw en sludge (de hoeveelheid na een jaar gebruik).

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 15-11-2018 22:37 ]

• JvdW
koevlaas2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:35:
[...]

Onderin is natuurlijk niet helemaal onderin, voel dan eens aan je koudwaterinlaat die zou dan ook warm moeten zijn.
Zelf laat liet ik de stekker meestal een nacht erin en dan is het vat 63c de volgende morgen.
Nouja bijna onderin :P
Heb een temp. voeler op de laagste en hoogste mogelijkheid van het vat.

In den beginne kwam bij mij de watertemperatuur niet boven de 60 met het e element, na nog een klein slingertje aan het instel wieltje wordt de 65 ruim gehaald. Het element schakelt inderdaad aan een uit.

Toen ik zelf de stekker en nacht vergeten was eruit te haken (paar uurtjes is voldoende, laat de wp het grootste deel doen zonder element) was inderdaad ook de koudwater leiding flink warm tot ruim anderhalf meter verder.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:01:
[...]

De ELGA heeft hier nog nooit zo rustig gedraaid. 20.0 graden continu en zodra de ELGA terug moduleert gaat de COP enorm omhoog.

Vandaag net 6kWh verbruikt terwijl het toch best fris is buiten.
Hier 9 kWh maar is 22,5 in de kamer en de helft aan COP met een 7kW warmtepomp.
Dan lijkt 6kWh weer veel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Tomexergie
Japie.G schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:11:
[...]

Met pomp te lang draaien bedoel je de cv pomp of de warmtepomp? Bij mij draait de cv pomp voor zover ik nu kan bekijken continue. De warmtepomp zelf draait af en toe een paar uur en dan weer uuuren niet.

Het is een daikin atherma op een vloerverwarming. Tis allemaal net nieuw en ben me zwaar aan het inlezen want het verbruik valt me zwaar tegen. (Geen SWW, tis een hybride systeem, dus SWW gaat sowieso op gas).
Meedoen met de monitoring zou een aanwinst zijn.

• Tomexergie
LittleTycoon schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:08:
[...]

Die dT 10 haal je met 15 liter per minuut (in het begin toen aanvoer en retour SWW nog verwisseld waren begon die zelfs op dT 18, maar ja ging ook in storing bij Ta.> 69 graden). Thermische gelaagdheid heeft niet zo'n invloed, ik hou bij laden SWW vat maar zo'n 2 graden tussen midden en top vat over, ondanks dat ik een stratificatiebuis heb laten inbouwen. Weggegooid geld die + EUR 175,- voor die buis. Achteraf gewoon retour SWW vat meer richting midden moeten doen ipv onder

Lijkt me niet dat deze aanpak significante impact heeft op de levensduur van de compressor, dat zou van een erg cynische designfilosofie getuigen, nooit goed voor de lange termijn marktpositie van een bedrijf..
Zou je willen meedoen met de maandelijkse monitoring? We hebben al een Nibe F2120.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:40
Exigence schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:02:
[...]

OK+pijltje terug gedurende een paar seconden tegelijkertijd ingedrukt houden. Nu wordt er om een wachtwoord gevraagd.
Wachtwoord:
- pijltje naar rechts
- pijltje naar onderen
- pijltje naar links
- pijltje naar rechts
Bedankt! Mijn Yutaki staat na het ontluchten nu netjes te brommen en heeft zijn eerste defrost al gehad!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Tomexergie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:39:
[...]

Meedoen met de monitoring zou een aanwinst zijn.
Meedoen met monitoring, wie wat waar.. ben al bezig wat monitoringdingetjes voor mezelf op de rit te krijgen.
Grolsch schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:23:
[...]

Vrij eenvoudig, stooklijn te laag, ruimtetemperatuur te laag, stooklijn te hoog, ruimtetemperatuur te hoog :P

Hoe lager de Ta hoe beter voor je COP. Er zijn mensen (waaronder ik) die een te lage Ta (<29) als niet comfortabel ervaren (kille vloer [.....]
Binnenkort toch maar eens een eigen topic openen.. maar nog even hierop inhakende..

Bij mij zit er een WATTS naregeling op het vloerverwarmingssysteem per zone. Echter de hoofdthermostaat van de daikin/intergas installatie heeft ook een temp welke ingesteld wordt. Nu heb ik die op 22 graden gezet. De ruimtethermostaatjes staan op 21 graden. Echter zegt de hoofdthermostaat dat het 22 graden is, en schakelt de warmtepomp uit. Echter de ruimteregelingen geven een lagere temeperatuur aan dan die 22, zelfs lager dan de ingestelde 21.. wat stuurt nou wat? Ik hoopte eigenlijk dat die hoofdthermostaat niets zou doen (de boel staat weersafhankelijk ingesteld). En de boel alleen zou reageren op warmtevraag van de ruimtesensoren. Dus domweg. Warmtevraag ergens=ja dan stoken op de weersafhankelijke Ta. Maar zo lijkt het niet te werken. En de installateur word ik ook niet veel wijzer van dus ik ga het liever zelf maar uitzoeken😅.

Hopelijk komt snel mijn dinrail kwh metertje binnen. Dan kan ik in ieder geval in beeld krijgen wat de warmtepomp nu daadwerkelijk verbruikt. Daarna maar eens wat tempsensoren gaan knutselen om een beetje een realistisch beeld te krijgen van wat er nu gebeurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 15-11-2018 23:55 ]

• Tomexergie
[quote]Japie.G schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:47:
[...]

Meedoen met monitoring, wie wat waar.. ben al bezig wat monitoringdingetjes voor mezelf op de rit te krijgen.

/quote]
Einde van deze maand kom ik met een monitoring oproep.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-12 23:10
Tomexergie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:43:
[...]

Zou je willen meedoen met de maandelijkse monitoring? We hebben al een Nibe F2120.
ik kan de kwhs die erin gaan niet structureel meten, doe nu slechts af en toe steekproef. zodra ik diat geregeld heb doe ik zeker mee.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
Grolsch schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:29:
En in Zeeland al defrost mania? Het is daar mistig hoorde ik net ;)
Ik kan het je niet vertellen, gistermiddag scheen het zonnetje dus is het hier nu nog 21 graden in huis..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• jacovn
  • Laatst online: 10:16
Ik hoor hier wel niet thuis, maar afgifte vraagje.

Wp draait op 2 fase electrisch via element. 6600 watt.

Affijn verwarmingsfuncite loopt op WAR (32 graden bij -20) en 2e regel 18 en 18), thermostaat in kamer 22,4 buiten temperatuur 2.4

Delta T over BG vloer is 2 graden (als in 25 in, 23 uit)

Er gaat wel continue die 6.6 kW in als de WP denkt te moeten verwarmen, er moduleert niets.

Op vloerverdeler zitten flow meters, dat zijn er 10 en ze staan allemaal op 4. Aldus de sticker op de dop 125l/uur. Dus deze verdeler doet dan 1250 liter per uur.

Op 1e verdieping heb ik er 8, er zit een luik voor, maar de vloer voelt aan als de andere, stel ook allemaal op 4, dan 1000 iter
Op de 2e verdieping 5, laagste op 3, hoogste op 5 zelfs, maar zeg 600 liter per uur.
Dan zou ik 3850 liter per uur flow hebben.

De WP specificeerd maximaal 1500 L/h, dus die meters liegen waarschijnlijk dan de helft.

Maar maximale flow, lage delta T, en niet gemoduleert. Waar gaat die 6.6 kW dan al die uren in zitten ?

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 16-11-2018 07:12 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-12 21:58
jacovn schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:08:

Affijn verwarmingsfuncite loopt op WAR (32 graden bij -20) en 2e regel 18 en 18), thermostaat in kamer 22,4 buiten temperatuur 2.4

Er gaat wel continue die 6.6 kW in als de WP denkt te moeten verwarmen, er moduleert niets.

Op vloerverdeler zitten flow meters, dat zijn er 10 en ze staan allemaal op 4. Aldus de sticker op de dop 125l/uur. Dus deze verdeler doet dan 1250 liter per uur.

Op 1e verdieping heb ik er 8, er zit een luik voor, maar de vloer voelt aan als de andere, stel ook allemaal op 4, dan 1000 iter
Op de 2e verdieping 5, laagste op 3, hoogste op 5 zelfs, maar zeg 600 liter per uur.

De WP specificeerd maximaal 1500 L/h, dus die meters liegen waarschijnlijk dan de helft.

Maar maximale flow, lage delta T, en niet gemoduleert. Waar gaat die 6.6 kW dan al die uren in zitten ?
In je vloer, je hebt neem ik aan een behoorlijke hoeveelheid massa. En je huis is nog aan het drogen.

Ik doe op dit moment 1 kW x cop 6 (Ta=24.8, Tbron=11.5), delta op de vloer is 2.5, dus ongeveer vergelijkbaar. Ik vind het niet vreemd.

Heb je al toezegging wanneer ze komen boren?

• Grolsch
Japie.G schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:47:
[...]

[...]

Binnenkort toch maar eens een eigen topic openen.. maar nog even hierop inhakende..

Bij mij zit er een WATTS naregeling op het vloerverwarmingssysteem per zone. Echter de hoofdthermostaat van de daikin/intergas installatie heeft ook een temp welke ingesteld wordt. Nu heb ik die op 22 graden gezet. De ruimtethermostaatjes staan op 21 graden. Echter zegt de hoofdthermostaat dat het 22 graden is, en schakelt de warmtepomp uit. Echter de ruimteregelingen geven een lagere temeperatuur aan dan die 22, zelfs lager dan de ingestelde 21.. wat stuurt nou wat? Ik hoopte eigenlijk dat die hoofdthermostaat niets zou doen (de boel staat weersafhankelijk ingesteld). En de boel alleen zou reageren op warmtevraag van de ruimtesensoren. Dus domweg. Warmtevraag ergens=ja dan stoken op de weersafhankelijke Ta. Maar zo lijkt het niet te werken. En de installateur word ik ook niet veel wijzer van dus ik ga het liever zelf maar uitzoeken😅.

Hopelijk komt snel mijn dinrail kwh metertje binnen. Dan kan ik in ieder geval in beeld krijgen wat de warmtepomp nu daadwerkelijk verbruikt. Daarna maar eens wat tempsensoren gaan knutselen om een beetje een realistisch beeld te krijgen van wat er nu gebeurt.
Dan gebruik je nu 2 thermostaten, 1 = de daikin/intergas thermostsaat en 2 = de watts naregeling, dit gaat natuurlijk niet werken.

Ik ken je WP niet, maar normaal gesproken zou je de WATTS naregeling als thermostaat moeten gebruiken op je WP, @ronaldmathies heeft ook WATTS naregeling i.c.m. een Mitsubishi, en die gebruikt het zo.

Het hoort te werken zoals jij omschrijft, vraagt er een zone warmte, dan WP aan.
jacovn schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:08:

Elektrische elementen kunnen niet moduleren zo ver ik weet.
Heb je er een buffervat tussen zitten met een secundaire pomp :? Dat moest dan haast wel, zoals je zelf al aangeeft kan de WP de flow die jij aangeeft nooit halen.

6,6 KW kan ik me goed voorstellen dat je dat kwijt kunt over 23 v.v. groepen.
Wat is de flow bij de WP gemeten :?
Wat is de Ta / Tr bij de WP gemeten :?

• jacovn
  • Laatst online: 10:16
jerh schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:26:
[...]

In je vloer, je hebt neem ik aan een behoorlijke hoeveelheid massa. En je huis is nog aan het drogen.

Ik doe op dit moment 1 kW x cop 6 (Ta=24.8, Tbron=11.5), delta op de vloer is 2.5, dus ongeveer vergelijkbaar. Ik vind het niet vreemd.

Heb je al toezegging wanneer ze komen boren?
Week 51

En ja het is denk ik een behoorlijke massa. De warmte man heeft plafond gemeten en als ik het goed onthouden heb was dat 60%, de muren zijn veel droger.
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:31:

Heb je er een buffervat tussen zitten met een secundaire pomp :? Dat moest dan haast wel, zoals je zelf al aangeeft kan de WP de flow die jij aangeeft nooit halen.

Ik kan geen flow aflezen op de WP (wellicht kan het maar ik kan het zo niet vinden)
Enige pompsnelheid die ik zie staat onder ingang, en dat is naar ik aan neem de bron kant. Die staat in de handleiding als 300/1050/2000 liter per uur.
De afgifte kant kan 200/720/1500 liter per uur doen.
Geen buffervat, uit de WP met DN32 leidingen die verdeeld worden naar de 3 vloerverdelers met allemaal DN32 voedingen.

Vandaag komt de naregeling, dan kan ik groepen dicht zetten in sommige ruimtes.

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 16-11-2018 07:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-12 20:50
Vanochtend tov de afgelopen week vele de-frost sessies gehad. Vanacht al zeven en in de 7 dagen ervoor maar ééntje. Oorzaak: MIST icm KOU was buiten ongeveer 1°C
Helaas niets aan te doen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-12 08:19
5 Defrosts tel ik met de ELGA, valt best mee :)
M'n DT is ook een stukje lager sinds de VVW aanpassing (15 mm naar 22mm en alle overige beperkingen verwijderd )

https://snapshot.raintank...rfKNlzog2ZVBGT5cxsAPTaI1C

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:26
Daannn1987 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:42:
M'n DT is ook een stukje lager sinds de VVW aanpassing (15 mm naar 22mm en alle overige beperkingen verwijderd )

Ik had vanmorgen 1 defrost, dat is wel een verschil met vorig jaar met de Elga.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:31:
[...]

Dan gebruik je nu 2 thermostaten, 1 = de daikin/intergas thermostsaat en 2 = de watts naregeling, dit gaat natuurlijk niet werken.

Ik ken je WP niet, maar normaal gesproken zou je de WATTS naregeling als thermostaat moeten gebruiken op je WP, @ronaldmathies heeft ook WATTS naregeling i.c.m. een Mitsubishi, en die gebruikt het zo.

Het hoort te werken zoals jij omschrijft, vraagt er een zone warmte, dan WP aan.

[...]

Klopt, ik gebruik de aansluitmodule (https://www.watts-klimaat...sluitmodule-6-zones-230-v) i.c.m 2 thermostaten (https://www.watts-klimaat...le-thermostaat-rf-868-mhz) en nog eens 4 thermostaat knoppen (https://www.watts-klimaat...hz/lcd-thermostaatknop-rf) en dan natuurlijk nog het display (https://www.watts-klimaat...hscreen-unit-wit-met-wifi), LET OP: deze laatste heeft geen thermostaat functie, is alleen maar een display.

Het lijkt mij dat de combinatie van twee verschillende systemen niet gaat werken, want wie bepaald nu eigenlijk of er warmtevraag is.

Hoe zijn je thermostaten gekoppeld aan je WP (als ze al gekoppeld zijn)?
Wat merk / type WP heb je?
Hoe is de opbouw van je systeem (wel geen buffer vat, secundaire pomp, open v.v. verdelers, etc..)?

Paar dingen waar ik achter gekomen ben:

1) ijken, je moet de watts thermostaten ijken, anders kan het zijn dat de thermostaat 21 aangeeft maar je voelt het als 19 ( wat het dan ook misschien is).

Ijken doe je door een thermometer op ik dacht 1 meter hoogte van de grond te plaatsen voor een half uur, dan heb je een temperatuur, die voer je vervolgens weer in in de thermostaat (niet de display maar de thermostaten zelf), en dit doe je dan voor elke thermostaat die je van watts hebt. Handig is wel om dezelfde thermometer te gebruiken voort elke thermostaat om te ijken.

In de linkjes hierboven staan ook handleidingen, daarin staat hoe je de thermostaat aanpast (resultaat is watts temperatuur - eik temperatuur, dit is de afwijking die je moet opgeven).

2) in de aansluitmodule kan je een dipswitch omzetten ( nr. 1 ) dit zorgt ervoor dat elke thermostaat warmtevraag mag creëren, of dat alleen the thermostaten en niet de thermostaat kranen dit mogen. ( ik heb dit uit staan anders heb ik te weinig warmte afgifte) (Zie pagina 12: https://www.watts-klimaat...ndleiding%20900006678.pdf)

3) Via het boiler free contact in de aansluit module kan je de aansluit module eventueel koppelen aan de warmtepomp (ligt er wel een beetje aan welke je hebt), in geval van de Mitsubishi gaat dit naar de IN1.

4) Ik merk wel dat de thermostaten voor de v.v. nogal wat pendel gedrag vertonen, om je een beeld te geven, deze grafiek geeft aan wanneer de thermostaat warmtevraag heeft. Houd hier dus rekening mee, je kan namelijk geen tijden opgeven dat hij minimaal aan moet staan of minimaal uit.

Warmtevraag thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IbToSOpUHPxc3gY6MNEEkiOy/medium.png

Hier zijn wel oplossing voor te bedenken maar dan moet je flink gaan knutselen om allerlei gedrag te overrulen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
ronaldmathies schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:16:

1) eiken, je moet de watts thermostaten eiken
Dit is de boomsoort.
Wat jij bedoelt is ijken. ;)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:10:
[...]

Ik had vanmorgen 1 defrost, dat is wel een verschil met vorig jaar met de Elga.
Dat geloof ik ja! Is je verbruik ook minder geworden?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb vandaag al 11 defrosts gehad. De eerste net na middernacht, daarna lang gemoduleerd pruttelen en vanochtend toen het nog wat kouder werd komen de defrosts regelmatig om de 40 minuten ongeveer.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-12 06:56
Voor degene die wild worden van defrost, heb ik even een defrost cyclus gefilmd. Ik heb hem opgenomen op 1,5 meter afstand, in het filmpje klinkt het als kabaal, in het echt moet je echt goed je best doen om het te horen. Alleen de ventilator hoor je enigszins.

Hitach Yutaki S Combi Solar
RWD-2.5NWSE-260S (6KW)
Totale duur circa 3 minuten

Ik merk wel duidelijk een verschil met de pana mono zonder buffer, mijn radiatoren worden niet merkbaar kouder bij een defrost.

Op dit moment heb ik 3 defrosts per uur.
PS: let ook even op de plofketel van de buren die staat vermoedelijk 80 graden CV water te draaien >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 16-11-2018 09:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ronaldmathies
  • Niet online
jaari schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:29:
[...]

Dit is de boomsoort.
Wat jij bedoelt is ijken. ;)
:), aangepast

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Ramon_1984
oDaannn1987 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:42:

Met dit weer is het verbruik lager, elga stond te stuiteren met defrosten en constant 1000watt, panasonic draait strak op de 550watt

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Bijna goed: je hebt nu 1 eik omgehakt, maar ik zie nog drie andere in je tekst staan.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05:09
mkleinman schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:37:
Ik heb vandaag al 11 defrosts gehad. De eerste net na middernacht, daarna lang gemoduleerd pruttelen en vanochtend toen het nog wat kouder werd komen de defrosts regelmatig om de 40 minuten ongeveer.
Die Elga heeft er inderdaad een handje van om veel te moeten de-frosten.

Draai nu al weken 24/7 (Elga defect) op een lucht/lucht Daikin: geen enkele de-frost gehad tot op heden.

Waarin zit dat verschil..? :?

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:41
Vandaag al 10kwh weggestookt met me 7kw panasonic. (Vanaf half 6 )Lekker die mist...

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:58
Ik zie dat het defrost seizoen weer is aangebroken: vannacht wat vorst en mistig, maar mijn wp vindt het kennelijk niet nodig om te defrosten.
De foto is van ca half 10 en de laatste warmte vraag is van even voor 9 uur.
Op dit moment ziet hij er nog bijna hetzelfde uit, al is er aan de linker kant (wind?) wat meer ontdooid.
Is deze ijslaag onvoldoende voor een defrost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QNYQyGwjkDjg6ycVqSIPuCQo/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DWIJy0GijKKHm8ofutY1KBuH/full.jpg
Het hogere gebruik is van kwart voor 6 - 7 uur : boiler opwarmen; voor de rest nog bijna voldoende warmte in huis. En kost na middernacht is het wat pendelen, denk ik.

Edit: even het verloop in de nacht compleet maken, hieronder de voorgaande dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96VSm8OSXRDQ9iVinpKyhbry/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 16-11-2018 14:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Tomexergie
Noord27 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:05:
[...]

Die Elga heeft er inderdaad een handje van om veel te moeten de-frosten.

Draai nu al weken 24/7 (Elga defect) op een lucht/lucht Daikin: geen enkele de-frost gehad tot op heden.

Waarin zit dat verschil..? :?
Het is een kwestie vermogen dat moet worden geleverd.
Ik heb ook een Daikin L/L die veel minder defrosts doet omdat er minder ijs op de vinnen komt omdat hij terugmoduleert tot 300W en de dT daardoor kleiner wordt.

De Elga trekt het bij dit weer maar net en draait op 1000W. Gevolg grote dT over de verdamper en meer ijsvorming en meer defrosts, bij mij nu ieder uur. Als de buitenlucht droger wordt bij vorst doet hij automatisch minder of geen defrosts. Geen enkel probleem want een defrost duurt maar een paar minuten en kost weinig energie. Het zou veel erger zijn als de verdamper volloopt met ijs.

• SpikeHome
  • Laatst online: 16:04
Mijn ventilatie warmtepomp red het met dit weer net.
Maar de c.v. kan elk moment bij moeten springen.
vorige week mijn gaskookplaat vervangen voor inductie maar koken is nog geen 1m3 per maand (bij ons dan)

Verbruiken zie hieronder:

Verbruik gas 2017:
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-gas-2017-totaal.jpg

Warmtepomp KW 2017
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-wp-2017-totaal.jpg

Verbruik gas 2018 tot vandaag
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-gas-2018-11.jpg

Warmtepomp KW 2018 tot vandaag
Afbeeldingslocatie: https://www.famspijkers.nl/forum-pics/tweakers/verbruik-wp-2018-11.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 16-11-2018 11:25 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Naalroc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:18:
Ik zie dat het defrost seizoen weer is aangebroken: vannacht wat vorst en mistig, maar mijn wp vindt het kennelijk niet nodig om te defrosten.
Op dit moment ziet hij er nog bijna hetzelfde uit, al is er aan de linker kant (wind?) wat meer ontdooid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het hogere gebruik is van kwart voor 6 - 7 uur : boiler opwarmen; voor de rest nog bijna voldoende warmte in huis. En kost na middernacht is het wat pendelen, denk ik.
Ik vraag me met zo'n buitenunit op de grond altijd af wat er gebeurt bij zware sneeuwval of een sneeuwstorm :P

• Naalroc
zware sneeuwval of een sneeuwstorm
Wat is dat? :O

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
Japie.G schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:47:
[...]

[...]

Wij gebruiken ook een Daikin warmtepomp, het is een Monobloc 7Kw, in principe maakt dat niet veel uit met jouw Hybride.
Indien onze monobloc het niet aankan bij - 8, zoals vorige winter, dan krijgt hij hulp van de nog aanwezige CV ketel.

De Daikin is aangesloten op de vloerverwarming, het is een 1972 systeem, zonder enige poespas, zonder bijkomende pompen of na-regeling, slechts één hoofdkraan en een kraan voor elke lus in de vloer, hiermee regel ik de warmtebalans in de vloer.
Ik kan je aanraden om ook jouw systeem volledig open te zetten en de warmtepomp zijn ding te laten doen.
Wij stoken 24/7 vanaf okt. tot april.

Deze winter draait de monobloc met weersafhankelijke instelling, bevalt tot nu toe prima, of het beter of slechter is voor het verbruik zal in april blijken.
Vorige winter gebruikte de Daikin ruim 3000 Kwh aan elektriciteit. wij bespaarde hiermee ruim 1500 M³ aardgas.
Ons huis is uit 1972, wel redelijk na-geïsoleerd, vrijstaand 470m³

• Grolsch

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik je grafiek interpreteer zie ik geen defrosts.

Je draait nog op 50% vermoed ik (gezien je max verbruik SWW iets boven de 2KW.

Wordt gewenste Ta wel gehaald :? In de periode 00:00 tot 01:30 lijkt de WP maximaal (van de 50% wel te verstaan) te draaien. Ik vermoed dat hier je Ta niet gehaald wordt.

Zelf ook nog geen last defrosts aangezien ik "maar" van 11:00 tot 22:00 verwarm, en het toen niet mistig was wel mooie lange runs. Koudste periode was trouwens in Twente rond 08.00 vanochtend, -4,6 graden gemeten door een weerstation 300 meter verderop.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/29dy6c2.jpg

's middags hielp de zon nog een handje voor de zuidkant (keuken).
Rond 19.00 de houtkachel aangedaan, vandaar dat de WP omstreeks 19.30 gestopt is.

Vanmorgen om 11.00 begon de WP te lopen, je ziet dat hij ff 20 minuutjes nodig heeft om de Ta te halen, daarna moduleert ze netjes terug.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2irqj5s.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2018 12:10 ]

• Daannn1987
BlueTooth76 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:30:
[...]

Ik vraag me met zo'n buitenunit op de grond altijd af wat er gebeurt bij zware sneeuwval of een sneeuwstorm :P
Niets bijzonders tijdens defrosten smelt de sneeuw voor de unit ook :)

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-11 12:25
Vroeg het al eerder maar geen reactie op gehad, maar wie kan mijn het verschil uitleggen tussen de verschillende soorten boiler vaten (Hygiëneboiler, warmtepompboiler, warmwaterboiler) ?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Daannn1987 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:19:
[...]

Niets bijzonders tijdens defrosten smelt de sneeuw voor de unit ook :)
Afbeeldingslocatie: http://themartellexperience.com/wp-content/uploads/2015/02/photo-17-550x550.jpg

:P

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:06:
[...]

Zoals ik je grafiek interpreteer zie ik geen defrosts.

Je draait nog op 50% vermoed ik (gezien je max verbruik SWW iets boven de 2KW.

Wordt gewenste Ta wel gehaald :? In de periode 00:00 tot 01:30 lijkt de WP maximaal (van de 50% wel te verstaan) te draaien. Ik vermoed dat hier je Ta niet gehaald wordt.

Zelf ook nog geen last defrosts aangezien ik "maar" van 11:00 tot 22:00 verwarm, en het toen niet mistig was wel mooie lange runs. Koudste periode was trouwens in Twente rond 08.00 vanochtend, -4,6 graden gemeten door een weerstation 300 meter verderop.

[Afbeelding]

's middags hielp de zon nog een handje voor de zuidkant (keuken).
Rond 19.00 de houtkachel aangedaan, vandaar dat de WP omstreeks 19.30 gestopt is.

Vanmorgen om 11.00 begon de WP te lopen, je ziet dat hij ff 20 minuutjes nodig heeft om de Ta te halen, daarna moduleert ze netjes terug.

[Afbeelding]
Ja hoor, de Ta wordt wel gehaald; de eerste 2,5 uur is hij bezig om naar de Ta op te warmen, en daarna gaat hij een paar maal even terug regelen, omdat hij de warmte niet kwijt kan, dat doet hij 's avonds/'s-nachts een keer op 3-4, daarna niet meer omdat de vloer voldoende warm blijft.
En , idd ik draai nog steeds op 50%.
Met hulp van het houtkacheltje, dat 's avonds of laat in de middag aangaat.

• Grolsch
Naalroc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:33:
[...]

Ja hoor, de Ta wordt wel gehaald; de eerste 2,5 uur is hij bezig om naar de Ta op te warmen, en daarna gaat hij een paar maal even terug regelen, omdat hij de warmte niet kwijt kan, dat doet hij 's avonds/'s-nachts een keer op 3-4, daarna niet meer omdat de vloer voldoende warm blijft.
En , idd ik draai nog steeds op 50%.
Met hulp van het houtkacheltje, dat 's avonds of laat in de middag aangaat.
Wat was ook alweer je reden om hem niet op 100% te zetten op dit moment? Geluid tijdens SWW?

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:45

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Mijn Elga is stijf bevroren door de vochtige lucht. Zo nu en dan wordt een een defrost opgestart maar dat geeft geen dooi op de vinnen.
Vervolgens wordt er weer gestart en met 700W - 1000 W gedraaid maar de kamertemperatuur zakt.

Bij droog weer heb ik wel onder nul gedraaid. De temperatuur is nu 4 graden maar nog steeds bevroren Elga.

:(

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:33:

Wat was ook alweer je reden om hem niet op 100% te zetten op dit moment? Geluid tijdens SWW?
Geluid is totaal geen issue hier, het doel was/is om de wp langer te laten draaien ( en wel wetend dat het minimum vermogen niet omlaag gaat, alleen het max.)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ronaldmathies schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:16:

[...]

Klopt, ik gebruik de aansluitmodule (https://www.watts-klimaat...sluitmodule-6-zones-230-v) i.c.m 2 thermostaten (https://www.watts-klimaat...le-thermostaat-rf-868-mhz) en nog eens 4 thermostaat knoppen (https://www.watts-klimaat...hz/lcd-thermostaatknop-rf) en dan natuurlijk nog het display (https://www.watts-klimaat...hscreen-unit-wit-met-wifi), LET OP: deze laatste heeft geen thermostaat functie, is alleen maar een display.

Het lijkt mij dat de combinatie van twee verschillende systemen niet gaat werken, want wie bepaald nu eigenlijk of er warmtevraag is.

Hoe zijn je thermostaten gekoppeld aan je WP (als ze al gekoppeld zijn)?
Wat merk / type WP heb je?
Hoe is de opbouw van je systeem (wel geen buffer vat, secundaire pomp, open v.v. verdelers, etc..)?

Paar dingen waar ik achter gekomen ben:

1) ijken, je moet de watts thermostaten ijken, anders kan het zijn dat de thermostaat 21 aangeeft maar je voelt het als 19 ( wat het dan ook misschien is).

Ijken doe je door een thermometer op ik dacht 1 meter hoogte van de grond te plaatsen voor een half uur, dan heb je een temperatuur, die voer je vervolgens weer in in de thermostaat (niet de display maar de thermostaten zelf), en dit doe je dan voor elke thermostaat die je van watts hebt. Handig is wel om dezelfde thermometer te gebruiken voort elke thermostaat om te ijken.

In de linkjes hierboven staan ook handleidingen, daarin staat hoe je de thermostaat aanpast (resultaat is watts temperatuur - eik temperatuur, dit is de afwijking die je moet opgeven).

2) in de aansluitmodule kan je een dipswitch omzetten ( nr. 1 ) dit zorgt ervoor dat elke thermostaat warmtevraag mag creëren, of dat alleen the thermostaten en niet de thermostaat kranen dit mogen. ( ik heb dit uit staan anders heb ik te weinig warmte afgifte) (Zie pagina 12: https://www.watts-klimaat...ndleiding%20900006678.pdf)

3) Via het boiler free contact in de aansluit module kan je de aansluit module eventueel koppelen aan de warmtepomp (ligt er wel een beetje aan welke je hebt), in geval van de Mitsubishi gaat dit naar de IN1.

4) Ik merk wel dat de thermostaten voor de v.v. nogal wat pendel gedrag vertonen, om je een beeld te geven, deze grafiek geeft aan wanneer de thermostaat warmtevraag heeft. Houd hier dus rekening mee, je kan namelijk geen tijden opgeven dat hij minimaal aan moet staan of minimaal uit.

Warmtevraag thermostaat:
[Afbeelding]

Hier zijn wel oplossing voor te bedenken maar dan moet je flink gaan knutselen om allerlei gedrag te overrulen.
Dank dank! Ik ga binnenkort een eigen topic openen. Want ik heb een boel leren.. ik hoop op jullie hulp daar👍🏼

• Ramon_1984
@Oxellaar mijn ouders willen graag een hybride warmtepomp.
Wat zou jij adviseren voor een hybride warmtepomp.
Een nefit , remeha of een elga?

• Grolsch
Naalroc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:48:
[...]

Geluid is totaal geen issue hier, het doel was/is om de wp langer te laten draaien ( en wel wetend dat het minimum vermogen niet omlaag gaat, alleen het max.)
Dat doel ga je niet bereiken op deze manier ;) Probeer het maar eens op 100% ;)

Onvoldoende afgifte geeft zowel op 50% als op 100% pendelgedrag. Alleen tijdens de eerste run kan het zijn dat deze "iets" langer duurt op 50% omdat het langer duurt voordat Ta gehaald wordt. maar de vervolg start>stops worden hierdoor niet beïnvloed. Het "nadeel "van 50% is dat het langer duurt voordat Ta gehaald wordt. Als Ta eerder wordt gehaald, wordt je ruimte eerder warm, en zal je thermostaat ook eerder ingrijpen.

Ik denk echt dat die 1,5 uur van vannacht (00:00 t/m 01:30) vol vermogen (50%) was. Zo heb ik de halve winter vorig jaar gedraaid omdat ik "dacht" dat de WP op 100% draaide O-) O-)

Mijn ervaring is dat je het beste gewoon op 100% kunt draaien in de winter. WP moduleert perfect terug.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:05
webje1982 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:19:
Vroeg het al eerder maar geen reactie op gehad, maar wie kan mijn het verschil uitleggen tussen de verschillende soorten boiler vaten (Hygiëneboiler, warmtepompboiler, warmwaterboiler) ?
Hygieneboiler: Boiler waar de verwarming plaatsvind door een spiraal waar water vanuit de WP doorheen stroomt. (gok ik??)

Warmtepompboiler: Een boiler die een eigen warmtepompje heeft en het water verwarmd

Warmwaterboiler: Een boiler waarbij niet is aangegeven hoe die verwarmd wordt, meestal zijn dit elektrische boilers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo zag die er van mij ook uit, maar heb nog geen defrost kunnen detecteren. Was ook ff weg dus misschien dat het net toen gebeurd was want toen ik om 12:00 thuis kwam was de pomp wel zeiknat :D

Vanmorgen wel langdurig 2,5kW verbruik gezien met 7kW opbrengst die langzaam zakte naar 5kW opbrengst. Ta 42 en van 6:00 tot 12:30 lopende geweest... Tussen 8:30 en 9:00 even uit gezet want toen was het 19,6 en gingen we de kinderen naar school brengen :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:06:
[...]

Dat doel ga je niet bereiken op deze manier ;) Probeer het maar eens op 100% ;)

Onvoldoende afgifte geeft zowel op 50% als op 100% pendelgedrag. Alleen tijdens de eerste run kan het zijn dat deze "iets" langer duurt op 50% omdat het langer duurt voordat Ta gehaald wordt. maar de vervolg start>stops worden hierdoor niet beïnvloed. Het "nadeel "van 50% is dat het langer duurt voordat Ta gehaald wordt. Als Ta eerder wordt gehaald, wordt je ruimte eerder warm, en zal je thermostaat ook eerder ingrijpen.

Ik denk echt dat die 1,5 uur van vannacht (00:00 t/m 01:30) vol vermogen (50%) was. Zo heb ik de halve winter vorig jaar gedraaid omdat ik "dacht" dat de WP op 100% draaide O-) O-)

Mijn ervaring is dat je het beste gewoon op 100% kunt draaien in de winter. WP moduleert perfect terug.
Dat ga ik nu gelijk doen; ik verwacht dus wel een kortere en meer vermogen trekkende opstart, maar ben benieuwd naar het aantal malen dat hij terug gaat regelen vanwege gebrek aan afgifte; als dat aantal vermindert, is dat dus het doel!
Hierbij nog even de link naar mijn eerdere post, waarbij ik nu de vorige dag/avond heb bijgevoegd zodat je het aantal terug regelingen in de nacht kunt zien.
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 16-11-2018 14:47 ]

• Grolsch
Felicia schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:24:
[...]

Hygieneboiler: Boiler waar de verwarming plaatsvind door een spiraal waar water vanuit de WP doorheen stroomt. (gok ik??)

Warmtepompboiler: Een boiler die een eigen warmtepompje heeft en het water verwarmd

Warmwaterboiler: Een boiler waarbij niet is aangegeven hoe die verwarmd wordt, meestal zijn dit elektrische boilers.
Bijna goed ;)

Hygiëneboiler is in mijn beleving meestal een stalen vat, in het vat zit "vuil" CV water. In het vat loopt een hygiëne spiraal (van RVS) en in de spiraal zit SWW (schoon) water.
Naalroc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:43:
[...]

Dat ga ik nu gelijk doen; ik verwacht dus wel een kortere en meer vermogen trekkende opstart, maar ben benieuwd naar het aantal malen dat hij terug gaat regelen vanwege gebrek aan afgifte; als dat aantal vermindert, is dat dus het doel!
Hierbij nog even de link naar mijn eerdere post, waarbij ik nu de vorige dag/avond heb bijgevoegd zodat je het aantal terug regelingen in de nacht kunt zien.
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Dat aantal zal gelijk blijven, minimaal vermogen blijft immers gelijk. Alleen kan het zo zijn dat de eerste run op 50% langer duurt, ik zal zo wat vergelijkingsmateriaal voor je opzoeken :P

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2018 15:02 ]

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:52:

Dat aantal zal gelijk blijven, minimaal vermogen blijft immers gelijk. Alleen kan het zo zijn dat de eerste run op 50% langer duurt, ik zal zo wat vergelijkingsmateriaal voor je opzoeken :P
Die langere run was toch de bedoeling? Rustiger lopen (minder energie? betere cop?)

Of is mijn bedoeling dan eigenlijk niet zo goed?

• Grolsch
Naalroc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:55:
[...]

Die langere run was toch de bedoeling? Rustiger lopen (minder energie? betere cop?)

Of is mijn bedoeling dan eigenlijk niet zo goed?
Volgens mij begrijpen we elkaar niet goed :P

Lange runs kun je alleen maar bereiken door voldoende afgifte te hebben.

Voorbeeld 1 = vandaag op 100%, WP piekt ff voor 20 minuten naar zo'n 2,5KW elektrisch (ruim 10KW thermisch) tot Ta is gehaald en moduleert keurig terug.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2jer2vt.jpg

Voorbeeld 2 = 7 januari eerder dit jaar op 50%. (dips zijn defrosts) het duurt ruim 4 uur voordat gewenste Ta wordt gehaald, (zie rode lijn) tot die tijd is "vol gas" op 50% met als resultaat dat Ta niet wordt gehaald. Je systeem wordt ongewild erg traag, en pas daarna moduleert hij terug. Nu zijn deze dagen qua temperaturen niet vergelijkbaar, maar ik zie niet in waarom je niet zo snel mogelijk gewenste Ta wilt halen .

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ohn0pv.jpg

Wat ik in de rode lijn zie, denk ik ook te herkennen uit jouw grafiek van vannacht.

Even los van het COP kampioenschap, je wilt toch gewoon z.s.m. de hut warm hebben en daarom de gewenste Ta bereikt hebben :?

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-12 08:57
Iemand ervaring met dit vat?

https://www.warmtepomp-on.../buffervat-150-liter.html

Wil m inzetten als buffer open verdeler VV in combinatie met WP en SWW.

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:02:
@Oxellaar mijn ouders willen graag een hybride warmtepomp.
Wat zou jij adviseren voor een hybride warmtepomp.
Een nefit , remeha of een elga?
De consumentenbond is bezig met een Hybride-Warmtepomp test, misschien dat je ouder kunnen wachten op de resultaten van die test.

https://www.consumentenbo...erworpen-aan-praktijktest.

• Tomexergie
aartw99 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:45:
Mijn Elga is stijf bevroren door de vochtige lucht. Zo nu en dan wordt een een defrost opgestart maar dat geeft geen dooi op de vinnen.
Vervolgens wordt er weer gestart en met 700W - 1000 W gedraaid maar de kamertemperatuur zakt.

Bij droog weer heb ik wel onder nul gedraaid. De temperatuur is nu 4 graden maar nog steeds bevroren Elga.

:(
Elga behoort normaal goed te defrosten. Bij mij tot -4C geen enkel probleem. Bij vochtig weer 0<T<4 bijna ieder uur een defrost.Voor een defrost moet Elga energie uit het CV systeem halen. Voldoende pompcapaciteit?
Er is blijkbaar een dicht pak ijs is ontwikkeld, door te weinig verwarming. Ik zou er even een elektisch kacheltje op zetten om te resetten. Kijk naar de pompstand en afgifte van je systeem, staat alles open?

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-11 12:25
Felicia schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:24:

Bedankt voor je reactie,

Moet eerlijk zijn dat ik tussen de bomen het bos niet meer kan zien betreft buffervat.

Eerder werd me deze https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en voorgesteld, zeker nog een optie. Maar ik kan me voorstellen dat er betere zijn betreft isolatie. Nu heb ik al op allerlei websites gekeken maar is me nog steeds niet duidelijk waar ik nu precies op moet letten. Hoe groot moet minimaal de oppervlakte van de warmtewisselaar zijn voor de warmtepomp.
Deze OEG https://www.oeg.net/warmt...wisselaars-516005195.html ook nog gevonden ziet er qua specificatie ook wel goed uit, alleen wel een stuk duurder dan de Joule.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• Grolsch
Oppervlak wisselaar moet je 1m2 per 100 liter aanhouden.

• Oxellaar
  • Niet online
In Nederland zal het wel meevallen, maar hij staat wel erg laag.
Voor all electric moet je eigenlijk 20 a 30cm vrije ruimte onder de unit hebben.
De fabrikant geeft dat ook aan.
Er komt natuurlijk een keer een sneeuwbui waar hij last van krijgt met zo weinig ruimte onder de unit.

@Ramon_1984
Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met hybride voor woningen.
Maar de Elga is de goedkoopste oplossing, maar ook de gene met de meeste minpunten, zeker combi bedrijf werkt niet altijd even goed.

Een hybride EnviLine ken ik drie systemen, één van een jaar of 6 oud en twee nieuwe. En alle drie draaien zonder problemen.
Een compleet systeem neemt wel behoorlijk wat ruimte in. Open verdeler voor de ketel en een buffer van 50 liter. Over het buffer kun je discuseren, maar ik zou het doen.
Rendement is erg goed, COP van 4.2 als jaargemiddelde is natuurlijk perfect. Dat was bij een split 8kW. Ketel was in 1.5 jaar nog nooit ingekomen als ondersteuning. Was wel een nieuwbouwwoning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/18uSm54Tx1LqBGomKXrL1XZf/thumb.jpg
Maar met een open verdeler en de ketelsturing dmv mengklep in binnendeel, dat werkt gewoon erg goed.
Je hebt dan altijd de gewenste aanvoerT.

Remeha..... 0 ervaring mee op het gebied van warmtepompen, maar dat heeft Remeha zelf ook niet :+
Iets overdreven natuurlijk, maar Remeha verkoopt warmtepompen, omdat de concurrentie dat ook doet. Zij denken dat er een ander soort gas komt als vervanger voor het aardgas... Jaja.
Op de laatste VSK probeerde iemand van Remaha mij uit te leggen hoe een warmtepomp precies werkte.... Nou dat leek echt nergens op. En vragen kon hij nauwelijks beantwoorden, alleen wat gestotter en gehakkel. Hij verontschuldigde zich, omdat het allemaal heel nieuw was natuurlijk....
Ik zeg... nieuw? Nefit doet het al 10 jaar ofzo, zijn jullie niet te laat wakker geworden?
Vond hij niet leuk >:)
Ik heb hem veel succes gewenst....

Maar remeha kennende, zullen ze best een goed product leveren.

Ik zou voor de Nefit gaan. Al moet ik zeggen dat Daikin op de Altherma ook de mogelijkheid heeft om een externe warmtebron in te schakelen. Met daaraan allemaal instelbare voorwaarden.
Maar daar heb ik geen ervaring mee.

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:02:

Volgens mij begrijpen we elkaar niet goed :P

Lange runs kun je alleen maar bereiken door voldoende afgifte te hebben.
...................
Je systeem wordt ongewild erg traag, en pas daarna moduleert hij terug. Nu zijn deze dagen qua temperaturen niet vergelijkbaar, maar ik zie niet in waarom je niet zo snel mogelijk gewenste Ta wilt halen .
......................
Even los van het COP kampioenschap, je wilt toch gewoon z.s.m. de hut warm hebben en daarom de gewenste Ta bereikt hebben :?
Misschien nog even het volgende verduidelijken: de warmtevraag is voor de badkamer en slaapkamer, die moeten om 24:00 uur resp 21 en 18* zijn, en dat haalde ik gisteravond bijna , badkamer was 20,5*

Dus de wp had zo'n 4 uur tijd gekregen om dat te bereiken, sneller was in dit geval niet nodig.
Ik dacht op deze manier zo weinig mogelijk stops te krijgen juist omdat de Ta langzaam stijgt.
Maar ik heb hem vanmiddag gelijk op 100% gezet, dus morgen zullen we het weten, de nacht temperaturen lijken gelijk te worden hier.

• Naalroc
Oxellaar schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:56:

In Nederland zal het wel meevallen, maar hij staat wel erg laag.
Voor all electric moet je eigenlijk 20 a 30cm vrije ruimte onder de unit hebben.
De fabrikant geeft dat ook aan.
Er komt natuurlijk een keer een sneeuwbui waar hij last van krijgt met zo weinig ruimte onder de unit.
..............
Ik heb het nog eens nagegaan, maar ik kan nergens een maat van die orde vinden: er staat wèl dat je rekening moet houden met sneeuw, en voldoende hoog moet plaatsen.
Maar nergens een maat.
Dat is frappant, omdat voor de rest Mitsu heel specifiek is over de plaatsing, en dat is precies de reden waarom mijn wp haaks op de gevel staat: dat was een prima oplossing volgens de technici van Alklima, die eerder hadden geadviseerd tegen het plaatsen langs de gevel, zelfs op 300 mm afstand er van, in verband met de overkapping van het rieten dak, dat minder dan 1 m bedraagt.

Mogelijk is ook het plaatje in dit verband een beetje misleidend: hij staat niet op de hardhouten balken: die liggen ervoor als aanrijdbeveiliging voor de grasmaaier.....De afstand tussen de onderkant en de grind bak is ruim 10 cm, met ca 40 cm grindlaag, en drainage daar onder, dus water zal geen probleem zijn.
Veel sneeuw wèl, idd!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:45

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Tomexergie schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:13:
[...]

Elga behoort normaal goed te defrosten. Bij mij tot -4C geen enkel probleem. Bij vochtig weer 0<T<4 bijna ieder uur een defrost.Voor een defrost moet Elga energie uit het CV systeem halen. Voldoende pompcapaciteit?
Er is blijkbaar een dicht pak ijs is ontwikkeld, door te weinig verwarming. Ik zou er even een elektisch kacheltje op zetten om te resetten. Kijk naar de pompstand en afgifte van je systeem, staat alles open?
Afgelopen 3 dagen geen probleem gehad met defrosten, maar vanochtend dikke ijslaag en na een defrost zat dat er nog steeds op. Snap niet waarom de defrost mislukt.
Waterzijdig is er geen probleem, vloerverwarming dus genoeg flow.
Parameter tot -4C ingesteld, maar het was vanochtend slechts 0 graden maar wel dikke mist.

De zaak even 2 uur uitgezet (en de houtkachel aan), vrijwel ontdooit en nu loopt het weer. X my fingers.

Ik ben nu thuis maar als ik niet thuis ben wat gebeurt er dan?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• ronaldmathies
  • Niet online
Als een mitsu een legionella run gaat doen, hoelang kan dit dan ongeveer duren?

Ik heb een 300ltr vat, die standaard om 14:00 verwarmt wordt naar 45c

Mijn instellingen zijn:

Temperatuur SWW: 60c
Start tijd: 16:00 ( dus er is nog geen gebruik gemaakt van warm water op dat moment)
Max. Laadtijd: 3 uur
Duur max temp. 20 min

Ik zie dat de WP om 16:00 start en maar 100 watt gebruikt tijdens de run, is dat normaal?

En het vat is eerst helemaal aan het afkoelen, lijkt mij niet heel vreemd omdat hij het hele vat moet verwarmen.

• JvdW
Was vanmorgen al bang hoe de dag zou verlopen voor de WP toen ik het raam open deed.
Was met een defrost bezig, half uurtje later weer vol ijs, hup volgende defrost :+ ...
Geen leuke dag vandaag voor het verbruik en de COP ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2WjQ5qi.png

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-12 19:43
aartw99 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:58:
[...]
Ik ben nu thuis maar als ik niet thuis ben wat gebeurt er dan?
Dan wordt het koud binnen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Ramon_1984
JvdW schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:59:
Was vanmorgen al bang hoe de dag zou verlopen voor de WP toen ik het raam open deed.
Was met een defrost bezig, half uurtje later weer vol ijs, hup volgende defrost :+ ...

[Afbeelding]
Had je de warmtepomp vannacht uitgezet?

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
ronaldmathies schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:59:

Mijn instellingen zijn:
Start tijd: 16:00 ( dus er is nog geen gebruik gemaakt van warm water op dat moment)
Duur max temp. 20 min
Ik zie dat de WP om 16:00 start en maar 100 watt gebruikt tijdens de run, is dat normaal?
En het vat is eerst helemaal aan het afkoelen, lijkt mij niet heel vreemd omdat hij het hele vat moet verwarmen.
Dat eerst afkoelen zie ik ook altijd. Heeft dat niet te maken met het doorbreken van de gelaagdheid?

Bij mijn 200 liter vat gaat de WP tot 100% aan de gang en is dan in zo'n 45 minuten klaar (bij nat weer een stuk lager, waarschijnlijk omdat de lucht dan veel meer warmte bevat). Dat zal dan toch al gauw tussen de 1 en 1.5 kW aan gemiddeld vermogen zijn om de 60 graden te kunnen benaderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 16-11-2018 18:23 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-12 22:10
JvdW schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:59:

[Afbeelding]
Cop kun je toch niet aflezen uit die grafiek? De middag temp zou juist een mooie cop moeten opleveren, 9 graden en zo te zien kabbel het bij jou rustig door. Dat zou juist een zeer nette cop leveren? Diepaar defrosts in de ochtend zullen wel meevallen?

Ze heeft hier lekker rustig doorgedraaid. Geen gependel meer bij deze temperaturen, en in de middag uit geslagen. Ze heeft hier maar 2 4 defrotst gedaan in de ochtend/nacht. Nu valt het me sowieso reuze mee. Ik had er veel meer verwacht. Misschien door de grote verdamper/dubbele fan unit dat het langer duurt voordat deze vol ijs zit als met een klein model?

Maar heeft hier iedereen zijn wp snachts uitstaan ofzo?
Ik zie al vaker lijnen van pomp die snachts niets doen en overdag draaien? Je woning koelt snachts toch hard af en dan zal de pomp juist aanslaan?

Hier moet de woning als we opstaan smorgens op 21 graden zijn en verwacht mijn lieftallige wederhelft lekker warme voetjes tijdens het ontbijt. Vaak springt hij om 2 a 3:00 aan en om een uurtje of 10 dan zit er genoeg warmte in de woning/vloer om tot de volgende nacht uit te blijven.
Ik weet het, dit is cop killing, overdag draaien is veel gunstiger beter, maar comfort staat bij ons op nummer 1. Ik ga me stookgedrag ten opzichte van de oude cv op dit moment ook niet aanpassen. Eerst maar eens een jaar 1:1 vergelijk met de oude situatie maken.

[ Voor 11% gewijzigd door thefox154 op 16-11-2018 18:22 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
Jan Treur schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:13:
[...]

Dat eerst afkoelen zie ik ook altijd. Heeft dat niet te maken met het doorbreken van de gelaagdheid?

Bij mijn 200 liter vat gaat de WP tot 100% aan de gang en is dan in zo'n 45 minuten klaar (bij nat weer een stuk lager, waarschijnlijk omdat de lucht dan veel meer warmte bevat). Dat zal dan toch al gauw tussen de 1 en 1.5 kW aan gemiddeld vermogen zijn om de 60 graden te kunnen benaderen.
Jouw fujitsu gebruikt dan denk ik de WP zelf, een mitsu kan om een èèn of andere vage rede dit niet en moet het doen met het electrisch element. Waardoor het dus denk ik ook langer duurt.

• Jan Treur
Inderdaad, tot 58 a 59 graden alleen de WP, en dan het element (i.s.m. de nog 4 minuten nadraaiende pomp van de WP) een paar minuten voor het laatste stukje.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 16-11-2018 18:49 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor wie ooit nog een Jaga Vertiga convector wil aanschaffen, ik had wat problemen met het aan de gang krijgen met hele lage aanvoertemperaturen.

De Jaga Strada convectoren in de woning hebben allemaal DBE (versie DBEC.11) met een watertemperatuursensor en een huiskamersensor en staan ingesteld op mode 8 (draaiwieltje op print).

De Jaga Vertiga is blijkbaar een "vreemde eend in de bijt", die heeft wel dezelfde DBE controller maar geen huiskamersensor, staat op mode 4 en deze kreeg ik niet ingesteld op "warmtepompstand", zodat hij zou gaan draaien bij een watertemperatuur van 26 graden of hoger.

Vandaag op de goede gok wat NTC's van Chinese thermometers geknipt, blijkbaar 10kOhm en van een oude videokaart een stekkertje voor de fan geknipt. Dit netjes met krimpkous gesoldeerd en aangesloten.

Vervolgens de DBE in de Vertiga op mode 8 gezet, de 2 knopjes tegelijk ingedrukt tot het rode lampje ging branden (warmtepompstand) en warempel... de fans gingen draaien! De kap er weer op gemonteerd, keuken warmt nu vlot op :)

Manual van de standaard DBE (om er een idee bij te krijgen): https://www.jaga.co.uk/as...ogy/dbe/DBEC.11Manual.pdf

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02
Jan Treur schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:13:
[...]

Mijn verklaring:
Bij "nat" weer = hoge luchtvochtigheid komt bij het condenseren van de waterdamp de hoge condensatiewarmte van water vrij, als je pech hebt krijg je ook nog dat de verdamper dichtvriest => defrost.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan Treur
Ja, dat was ook mijn hypothese. Ik probeer bij de duurzame huizenroute of bij andere gelegenheden altijd de mijn huis bezoekende mensen te laten horen hoe mijn WP op 100% klinkt, door even het SWW flink te gaan opwarmen. Dat is al diverse keren mis gegaan door nat weer, dan gaat zijn vermogen niet hoger dan zo'n 50% en dan hoor je niet veel.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 16-11-2018 18:57 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
ronaldmathies schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:59:

Mijn instellingen zijn:

Duur max temp. 20 min

Ik heb het gevoel dat hij helemaal niets aan het doen is, enige wat ik zie is 100 watt verbruik op de WP ( wat alleen de pomp is denk ik, temperatuur in het vat gaat niet omhoog en we zijn inmiddels bijna drie uur verder)

Zie ik iets over het hoofd bij de mitsu en legionella run? Wat moet er allemaal ingeregeld zijn en aangesloten zijn? Is er iets bijzonders?

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.