hoe combineer je een Mitsubishi WP met een Nibe vat? dat is apartBlueTooth76 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:22:
Voor de liefhebbers nog een foto ná het opruimen van de rommel
[Afbeelding]
De thermostatische regeling CV-aanvoerwater en het inregelbaar retourventiel CV-retourwater zijn eruit gehaald om de doorstroming te vergroten.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Geen idee, hij stond er ineensLittleTycoon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:19:
[...]
hoe combineer je een Mitsubishi WP met een Nibe vat? dat is apart
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ok ik dacht iets van de pomp oid verwijderdt.oswald schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:19:
[...]
De thermostatische regeling CV-aanvoerwater en het inregelbaar retourventiel CV-retourwater zijn eruit gehaald om de doorstroming te vergroten.
Maar dat heb ik ook gedaan + aanvoer leidingen van 15mm naar 22mm
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Mijn Elga levert ook zijn geld op en dekt 85% van de 2000m3. De Toshiba heb ik van zware geluidsisolatie voorzien omfat ik hem s'nachts moest uitzetten van mijn vrouw. Nu is het acceptabel.JanHybride schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:53:
[...]
Hier eens een positief verhaal Elga. Ik draai 1 jaar zonder enkele storing. Ik hoor dat ding ook niet. De buren weten zelfs niet dat ik er een heb. Temperatuur in huis gemiddeld 20,5 graden. Ca 67% gas (scop 4,6 geschat) bespaard komend van 2300m3 (en aankomend seizoen meer door de jaga's). € 2100 geïnvesteerd. Ik bespaar ca €380 dit jaar en dat geeft een terugverdientijd van ca 6 jaar.
Daarna hoop ik dat een niet R410A pomp betaalbaar is geworden.
PS: de Altantic Explorer 3 warmtepompboiler werkt ook doed. Met gemak (zonder element) naar 61 graden. In principe geen terugverdientijd, maar wel een goede voorbereiding voor een monoblock voor alleen verwarming.
Onze toekomstige overbuurman heeft die combi ook. Lijkt me prima. Werk op de foto ziet er idd strak uit!
Wat ik me wel afvraag: Heb je een ondergronds SWW-vat?
Welk vat heb je gekozen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik dacht hem al te herkennen maar ook wij hebben de Nibe 200l buffer. ( ook mitsu 14kW )
Waar is trouwens je SWW boiler?
Ga je het leidingwerk nog (laten) issoleren?
[ Voor 7% gewijzigd door ronaldmathies op 13-11-2018 22:34 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik heb ook die specificaties bekeken. Inderdaad 65C maximaal. Of dat ook normale bedrijfsvoering kan zijn weet ik niet. Ik vraag mij echt af hoe ze dit voor elkaar krijgen.LittleTycoon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:13:
[...]
ik heb een F2120, (zit geen elektrisch element in).
Condensatie temperatuur c.a 65+5= 70C. De condensatie warmte is dan bijna zero. De COP zal dan heel laag zijn, bijna vergelijkbaar met elektrische verwarming. Wat mij wel opvalt is dat Nibe met een dT over het water van c.a 10C werkt dus met een heel lage flow.
Interessant om dit verder uit te zoeken.
Je moet WAR ook niet gebruiken als je radiatoren hebt. En je hebt gewoon te veel haast; snel opwarmen is niet goed voor je TaDre schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:41:
[...]
Met zoninstraling en/of veel warmtelast binnenshuis kan de Ta omlaag, maar die domme warmtepompen doen dat niet.
Om het huis even snel aan te warmen is WAR helemaal waardeloos. Bijvoorbeeld wanneer je zelf op 19℃ stookt maar het voor visite het naar 20,5℃ wilt hebben.
Nog vervelende wordt het als parttime-stoker. Het huis snel opwarmen gaat niet. Gelukkig heb ik de SWW-tank-heater-modus waarmee mijn Ta naar 53℃ gaat. Dan warmt het tenminste fatsoenlijk op. De meeste mensen hebben (nog) radiatoren dus dan kan het snel opwarmen.
Panasonic heeft de nare eigenschap om elke pendel weer (bijna) volgas op te starten. Het gevolg is meer start/stops dan noodzakelijk en meer geluid dan noodzakelijk.
De overstap van de modulerende OpenTherm gasketel naar de domme aan/uit thermostaat op de warmtepomp is toch echt een achteruitgang. Voordat de 7 miljoen huishoudens (?) overstappen moet er wel wat verbeteren.
Zo te zien is de WAR regeling van je Elga niet geweldig. Maar het is geen onderbouwing van de stelling dat WAR sturing een slechte COP geeft.Tomexergie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:26:
[...]
Bij vloerverwarming met lage Ta zal een WAR niet zoveel invloed hebben op de COP. Maar als mijn systeem bij 2C een Ta van 39C nodig heeft en de WAR maakt er 45C van, dan stookt de HR noodgedwongen bij.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Die buizen gaan idd allemaal de kruipruimte van de garage in.Andrehj schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:30:
[...]
Onze toekomstige overbuurman heeft die combi ook. Lijkt me prima. Werk op de foto ziet er idd strak uit!
Wat ik me wel afvraag: Heb je een ondergronds SWW-vat?Want die ontbreekt op de foto, terwijl er wel een driewegklep is, en er leidingen naar beneden lopen.
Welk vat heb je gekozen?
Afgelopen zomer zijn er van de garage naar de bijkeuken 4 buizen onder de fundering door gelegd.
Daar liggen nu de aanvoerbuizen voor zowel SWW als verwarming doorheen, evenals de stroomkabels voor omvormers en warmtepomp.
Het boilervat staat in de bijkeuken, op de plek waar de CV-ketel voorheen hing, ook logisch omdat de waterleidingen daar uitkomen.
Het is een 200 liter boilervat, als artikel staat er htwboi-200(s) op de factuur, weet het merk niet.
Voordeel van de locatie van het boilervat is dat ik erg snel warm water heb, anders zou er zo'n 7 meter extra waterleiding te overbruggen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-11-2018 22:40 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat is normale bedrijfsvoering, anders mag je dat niet zo specificeren volgens EU normen (en er zit geen elektrisch element in dus ''voordelig interpreteren' kan dan niet). Die van mij heeft het ook gehaald bij SWW bereiding, maar ja die temperatuur heb ik helemaal niet nodig dus de lol was er snel vanaf.Tomexergie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:35:
[...]
Ik heb ook die specificaties bekeken. Inderdaad 65C maximaal. Of dat ook normale bedrijfsvoering kan zijn weet ik niet. Ik vraag mij echt af hoe ze dit voor elkaar krijgen.
Condensatie temperatuur c.a 65+5= 70C. De condensatie warmte is dan bijna zero. De COP zal dan heel laag zijn, bijna vergelijkbaar met elektrische verwarming. Wat mij wel opvalt is dat Nibe met een dT over het water van c.a 10C werkt dus met een heel lage flow.
Interessant om dit verder uit te zoeken.
Bij -15 ligt de cop op Ta 55 nog boven de 2, dus zal wel meevallen met die COP op 65C Ta
dT 10C is alleen met SWW (de max Tr van de F2120 is 55C),, bij inderdaad een lagere flow (15l/minuut). In verwarmingsbedrijf ligt de dT tussen 3,5-5C bij een flow van 27-33 l/minuut (bij mijn 16 type apparaat ternminste), In verwarmingsbedirijf gaat de dT naar 7C of hoger bij vanaf -7 graden buiten T (of lager).
Een zubadan haalt ook 60 graden, als er nu een nieuw model zou komen (zoals de F2120 vorig jaar was) zou die volgens mij ook gewoon de stap naar 65 graden maken o.b.v. R410A.
[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 13-11-2018 23:12 ]
jerh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:17:
[...]
En wat heb je gedaan dan? Hier ook Robot standaard vloerverdelers. Ze doen het an sich volgens mij prima. Ta is eigenlijk altijd minder dan 26 graden.
Zijn standaard verdeler is omgebouwd naar LTV verdeler (pomp is gebleven), ik ben erg benieuwd wat de vervanging door dedicated LTV gaat opleveren.
Maar Robot heeft dus ongelijk een standaard verdeler is best een eind LTV te maken en dat er dan een pomp opzit is soms zelfs een voordeel.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Misschien een wat basis vraag, maar het is me toch niet helemaal duidelijk.
Kom namelijk verschillende namen tegen warmwaterboiler, warmtepompboiler, hygiëneboiler.
Wat nou precies het schil is dat is mij niet helemaal duidelijk?
Ben namelijk nog steeds op zoek naar een buffervat voor SWW 400L met 2 warmtewisselaars, 1 voor de warmtepomp en de andere voor eventuele toekomstige uitbreidingen bijv. zonneboiler, palletkachel.
Zat te kijken naar Joule maar deze zou qua isolatie niet zo best zijn zag in het forum ook OEG voorbij komen zag er ook niet verkeerd uit.
Zijn er verder nog andere punten waar ik rekening mee moet houden, bijvoorbeeld aansluitingen, minimale oppervlakte warmtewisselaar er word een Pana Mono 9kW op aangesloten.
Kom namelijk verschillende namen tegen warmwaterboiler, warmtepompboiler, hygiëneboiler.
Ben namelijk nog steeds op zoek naar een buffervat voor SWW 400L met 2 warmtewisselaars, 1 voor de warmtepomp en de andere voor eventuele toekomstige uitbreidingen bijv. zonneboiler, palletkachel.
Zat te kijken naar Joule maar deze zou qua isolatie niet zo best zijn zag in het forum ook OEG voorbij komen zag er ook niet verkeerd uit.
Zijn er verder nog andere punten waar ik rekening mee moet houden, bijvoorbeeld aansluitingen, minimale oppervlakte warmtewisselaar er word een Pana Mono 9kW op aangesloten.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Zoals de subsidie op warmtepompboilers van 1100 tot 1250 euro bijvoorbeeld.webje1982 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:57:
Misschien een wat basis vraag, maar het is me toch niet helemaal duidelijk.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
@t.oswald Dat klopt, ken de Atlantic explorer 3 maar dan heb je maar 270 liter max. Wil graag grotere buffer hebben want wil zeker niet zonder warmwater komen te zitten. Hoewel dat ook op te lossen is met een doorstroom verwarmer natuurlijk.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
270 liter en dan zonder warm water? Kan je dan niet beter je douchekop aanpassen? Dat is 27 min douchen met 10 liter per min, dan ben je toch wel schoonwebje1982 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:13:
@t.oswald Dat klopt, ken de Atlantic explorer 3 maar dan heb je maar 270 liter max. Wil graag grotere buffer hebben want wil zeker niet zonder warmwater komen te zitten. Hoewel dat ook op te lossen is met een doorstroom verwarmer natuurlijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan is mijn dochter net klaar. Dan mag mijn vrouw en dan ik. Resultaat mag duidelijk zijn. Ik ga voor een hybrideRol-Co schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:21:
[...]
270 liter en dan zonder warm water? Kan je dan niet beter je douchekop aanpassen? Dat is 27 min douchen met 10 liter per min, dan ben je toch wel schoon
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Heb een vrouw en 2 kinderen die graag in bad gaan of lekker lang douchen en er komt zeker geen douche schema. Dus er moet gewoon altijd warm water zijn.Rol-Co schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:21:
[...]
270 liter en dan zonder warm water? Kan je dan niet beter je douchekop aanpassen? Dat is 27 min douchen met 10 liter per min, dan ben je toch wel schoon
Een cw6 gasketeltje lijkt me ideaal voor jouw behoeftenwebje1982 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:57:
[...]
Heb een vrouw en 2 kinderen die graag in bad gaan of lekker lang douchen en er komt zeker geen douche schema. Dus er moet gewoon altijd warm water zijn.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hier zelfde situatie (ook vrouw en 2 kinderen, regendouche en groot bad) en wij hebben ook geen doucheschema.webje1982 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:57:
[...]
Heb een vrouw en 2 kinderen die graag in bad gaan of lekker lang douchen en er komt zeker geen douche schema. Dus er moet gewoon altijd warm water zijn.
Daarom een 400 liter SWW vat, altijd voldoende voor iedereen
En waarom allemaal achter elkaar dan? Die gewoonte hadden we hier ook bijv voor een verjaardag, daar zijn we van af gestapt. Al kunnen er prima 3 achter elkaar douchen.Pietje555 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:35:
[...]
Dan is mijn dochter net klaar. Dan mag mijn vrouw en dan ik. Resultaat mag duidelijk zijn. Ik ga voor een hybride
Ze gebruiken nu af en toe de regendouche.... om dat het kan.
Tja dan mag je wel een buffertje hebben, je hebt echt geen schema nodig hoor maar het maakt nogal uit of je een douchekop van 5-9 liter hebt of een 15-20 liter variant.webje1982 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:57:
[...]
Doorstromer heb je dan ook niks aan.
En ook 27 min douche?Grolsch schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:23:
[...]
Hier zelfde situatie (ook vrouw en 2 kinderen, regendouche en groot bad) en wij hebben ook geen doucheschema.
Daarom een 400 liter SWW vat, altijd voldoende voor iedereen
[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 14-11-2018 12:53 ]
Als ik er vroeger langer dan 5 minuten onder stond ging de geiser beneden uitPietje555 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:35:
[...]
Dan is mijn dochter net klaar. Dan mag mijn vrouw en dan ik. Resultaat mag duidelijk zijn. Ik ga voor een hybride
Andere tijden...
Ik tel niet hoelang ze eronder staan, maar op 1 "lading" water van m'n boiler kunnen we 4 x douchen en 1 x stevig in bad.
Bad is de grootste boosdoener, daar gaat nu eenmaal gigantisch veel water in
Zelf verwarm ik 1 x per dag in de periode van 14:00 tot 20:00
In de praktijk betekent dit dat de boiler elke dag om 14:00 wordt verwarmd, en als de 400 liter bijna verbruikt is heeft de WP 1 uur nodig op vol vermogen (2 uur op 50%, zomers).
zo'n 1 x per maand komt het voor dat het vat in de periode 14:00 tot 20:00 meer als 10 graden zakt (kinderen 's middags in bad en 1 van ons 2 douchen), dan gaat de WP rond 19.00 nog een keer het vat verwarmen. Maar sinds ik dit heb ingesteld (2 maand geleden ofzo) is dit nog maar 2 x voorgekomen.
T-boiler = 45 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 14-11-2018 13:27 ]
Er zijn ook 28kw doorstromers he (en hoger), die haalt wel 10ltr/min op 60 gradenRol-Co schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:26:
[...]
Tja dan mag je wel een buffertje hebben, je hebt echt geen schema nodig hoor maar het maakt nogal uit of je een douchekop van 5-9 liter hebt of een 15-20 liter variant.
Doorstromer heb je dan ook niks aan.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Kom net dit tegen volledig offtopic natuurlijk...
85 graden C kan het systeem maken, wellicht nog hoger.
Zweedse uitvinding/ontwikkeling. Zon energie opgeslagen in een molecuul.
https://www.scientias.nl/...ie-kan-worden-opgeslagen/
[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 14-11-2018 15:49 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Mooi voor over 10 jaar om de warmtepomp te vervangen.Gasschuif schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:46:
Kom net dit tegen volledig offtopic natuurlijk...
Eindelijk een gemeente die er normaal mee omgaat
Woningen Oosterheide als ‘energieproeftuin‘
https://www.ad.nl/oosterh...nergieproeftuin~ad998ffb/
1 PVoutput . Dongen NB
PWM besturing voor vloerverwarming.
Mogelijk ook interessant voor anderen.
PWM om tijdelijk de afgifte te verhogen met delta-T besturing.
Ter vervanging van mijn 24 jaar oude UPS 25-60 pompen heb ik 2 WITA Delta TOP 25/60 PWM 180 pompen besteld met PWM besturing.
In het verleden had ik de UPS 25-60 met Z-Wave in 4 standen via Domoticz bestuurbaar gemaakt, zie:
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=5025
Met moderne permanent magneet motoren was die truc niet meer mogelijk.
PWM besturing is volop in gebruik voor zonneboilers maar i.h.a. in de 130mm pomp lengte.
Vloerverwarming heeft i.h.a.180mm pomp lengte en weinig met PWM beschikbaar.
Grundfos en Wilo prijzen zijn ver over de top.
WITA is zeer betaalbaar en met PWM!
OEG voert dit merk onder eigen naam, maar heeft geen 180mm versie.
https://www.wita.de/en/pr...-midi-40-pwm-kopie-kopie/
Gekocht bij:
https://www.pumpendiscoun...-WITA-Hocheffizienzpu.htm
(paypal en lage verzendkosten!)
Hier https://www.letscontrolit...f=2&t=5955&p=32474#p32474 ben ik een post aan het samenstellen hoe ik thermische energie ga meten en PWM besturing ga doen.
Ter vervanging van mijn 24 jaar oude UPS 25-60 pompen heb ik 2 WITA Delta TOP 25/60 PWM 180 pompen besteld met PWM besturing.
In het verleden had ik de UPS 25-60 met Z-Wave in 4 standen via Domoticz bestuurbaar gemaakt, zie:
PWM besturing is volop in gebruik voor zonneboilers maar i.h.a. in de 130mm pomp lengte.
Gekocht bij:
Hier https://www.letscontrolit...f=2&t=5955&p=32474#p32474 ben ik een post aan het samenstellen hoe ik thermische energie ga meten en PWM besturing ga doen.
Dat is geen gemeente maar een woningbouwcorporatie. En aangezien vanaf, ik meen 2020, van de overheid alle huurwoningen energielabel B moeten hebben moeten ze ook wel. Bij mijn werkgever is e.e.a. ook aan de gang maar het probleem is 1. de investering die een corporatie moet doen waar een huurverhoging tegenover staat en 2. dat de investering voor de corporatie doorgaans niet rendabel is omdat de huurverhoging op geen wijze in verhouding staat tot de investering en 3. dat de huur bij een nieuwe huurder vaak ook niet veel verhoogd mag worden omdat er met gemeentes afspraken zijn hoeveel huurwoningen er voor bepaalde inkomensklasses zijn (dus huur wordt gemaximeerd).reneeke1970 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:57:
Eindelijk een gemeente die er normaal mee omgaat
Ik werk dus bij een woningcorporatie en ik weet enigzins van de hoed en de rand vanwege de nevenactiviteiten die ik uitvoer binnen mijn werkgever.
Soort gelijke hebben ze hier bij de huurhuizen ook gedaan, ik heb de aanbieding gezien maar als je kan rekenen is het niet interessant.Felicia schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:05:
[...]
Dat is geen gemeente maar een woningbouwcorporatie. En aangezien vanaf, ik meen 2020, van de overheid alle huurwoningen energielabel B moeten hebben moeten ze ook wel. Bij mijn werkgever is e.e.a. ook aan de gang maar het probleem is 1. de investering die een corporatie moet doen waar een huurverhoging tegenover staat en 2. dat de investering voor de corporatie doorgaans niet rendabel is omdat de huurverhoging op geen wijze in verhouding staat tot de investering en 3. dat de huur bij een nieuwe huurder vaak ook niet veel verhoogd mag worden omdat er met gemeentes afspraken zijn hoeveel huurwoningen er voor bepaalde inkomensklasses zijn (dus huur wordt gemaximeerd).
Ik werk dus bij een woningcorporatie en ik weet enigzins van de hoed en de rand vanwege de nevenactiviteiten die ik uitvoer binnen mijn werkgever.
8 panelen op het dak, de besparing is dan 187,- p/j zeggen ze omdat het de opbrengst min de 24,- per maand is die je betaald. Looptijd is 20 jaar en vast.
Het is ook een beetje tegenstrijdig op een warmtepomp/duurzaamheidsforum, er wordt met hoge investeringen en uitgebreide tweaks moeite gedaan om verstandig met energie en water om te gaan en vervolgens wordt het voordeel dat dit oplevert compleet weggespoeld onder de douche/bad.BlueTooth76 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:57:
[...]
Als ik er vroeger langer dan 5 minuten onder stond ging de geiser beneden uit![]()
Andere tijden...
Even over hoe je de thermische energie denkt te gaan meten:Domosapiens schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:04:
PWM besturing voor vloerverwarming.
Gekocht bij:
Uit je bill of material leid ik af, dat je voor de temp. metingen de DS18B20 wilt gaan gebruiken.
Ik denk dat dat een veel te grote fout geeft.
Bedenk even dat je bij een WP-installatie een dT hebt van misschien 5°C (aanvoer-retour). Bij deellast misschien nog minder. En als je dan bij beide sensors een meetfout hebt van 0,5°C, dan krijg je een enrome fout in je uitkomst. Feitelijk is het dan zo slecht dat je er eigenlijk niets meer mee kunt.
Misschien ga je van elke afzonderlijke sensor een afzonderlijke correctiecurve maken (moet je natuurlijk wel een nauwkeurige referentie thermometer hebben) en daarmee de meetwaarden corrigeren. Dan kan het misschien nog iets worden.
Bedenk dat leveranciers van warmtemeters speciaal bij elkaar gezocht sensors gebruiken om tot een nauwkeurige meting te komen. Dat doen ze niet voor de lol......
Zwerius Kriegsman
Voor de mensen die zo lang douchen of zo'n stortdouche hebben, hoop ik dat ze dan in elk geval een warmtewisselaar in hun doucheafvoer hebben zitten.....Megalodon_67 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:24:
[...]
Het is ook een beetje tegenstrijdig op een warmtepomp/duurzaamheidsforum, er wordt met hoge investeringen en uitgebreide tweaks moeite gedaan om verstandig met energie en water om te gaan en vervolgens wordt het voordeel dat dit oplevert compleet weggespoeld onder de douche/bad.
Zwerius Kriegsman
Dat probleem zie ik nog niet zo.En als je dan bij beide sensors een meetfout hebt van 0,5°C, dan krijg je een enrome fout in je uitkomst.
Heb meer dan 40 van die sensoren in gebruik/geplaatst.
Breng ze bijelkaar in een potje water binnen het werkgebied en vergelijk.
De meesten zijn op 0.1 graad gelijk aanelkaar.
Neem daar een matched pair uit.
Dat leidt tot een prima delta-T.
Absolute T is minder relevant.
Heel wat nauwkeuriger dan NTC krommes en de spreiding daarop.
Ik maak me meer zorgen om de flow-meters. Die moet ik nog gaan ijken op basis van de watermeter.
Nee, dat voordeel wordt gebruikt voor een hoger comfort (langer kunnen douchen, meer warmwater kunnen gebruiken) tegen dezelfde cq lagere kosten.Megalodon_67 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:24:
Het is ook een beetje tegenstrijdig op een warmtepomp/duurzaamheidsforum, er wordt met hoge investeringen en uitgebreide tweaks moeite gedaan om verstandig met energie en water om te gaan en vervolgens wordt het voordeel dat dit oplevert compleet weggespoeld onder de douche/bad.
Logisch dat de delta T klein is, als de vloer 22c is, ruimte 20.5c en aanvoer 25 retour 23 dan is dat geen gekke delta T volgens mij.t.oswald schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:54:
[...]
Ja, maar ik ben mogelijk nog eigenwijzer dan jij.![]()
De Robot LT is al aangeschaft en wacht op het voorjaar.... Ik denk dat ik de regeling van de vloertemperatuur dan nog beter kan krijgen. De deltaT is nu wel heel erg klein.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Doorstromer stookt bij mij in ieder geval veel duurder dan de boiler, ik ben in Enelogic van mijn voetstuk gevallen na een halve week gebruik.Felicia schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:47:
[...]
Er zijn ook 28kw doorstromers he (en hoger), die haalt wel 10ltr/min op 60 gradenMoet je wel je hoofdzekering op 3x60Amp hebben ofzo...
Tjah, sinds in gebruikname van mijn doorstromer is mijn energieverbruik gezakt omdat de e-boiler hiervoor ontzettend onzuinig was. E-boiler versus doorstromer is eigenlijk altijd in het voordeel van de doorstromer. Ik ben het hele boilerverhaal na 5 jaar wel beu. Koud als je 2x doucht en daarna een bad wil vullen, veel warmteverlies, bijna brand omdat het kreng lekte e.d.koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:21:
[...]
Doorstromer stookt bij mij in ieder geval veel duurder dan de boiler, ik ben in Enelogic van mijn voetstuk gevallen na een halve week gebruik.
En ja, een zonneboiler of warmtepompboiler zal wel goedkoper zijn maar zoals 't nu is vind ik het ook prima. Vrouwlief wil de komende 5 jaar niets meer aan de warmwatervoorziening aanpassen, daarna zullen we eens kijken of we een stille warmtepompboiler kunnen toevoegen die wordt na verwarmd door de doorstromer.
Als het om kosten gaat zijn die ongeveer het zelfde, maar wat moet je langer dan een kwartier onder de douche doen?_Arthur schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:13:
[...]
Nee, dat voordeel wordt gebruikt voor een hoger comfort (langer kunnen douchen, meer warmwater kunnen gebruiken) tegen dezelfde cq lagere kosten.
De gewoonte van de kraan aan laten als je iets gaat pakken bijv enz enz zit er helemaal ingebakken met een cv, als je dat er uit hebt word het al makkelijker. Een boiler kan je gewoon aan en uit doen zonder die koude cv plens
Als je die tieners gewoon even uitleg geeft vinden ze het nog mooi ook, en kunnen langer keuvelen dan ze eerst konden plus een stuk stortdouche gebruiken zonder dat pa gaat zeuren.
Duurder dan mijn door de warmtepomp opgewarmde boiler, een E-boiler is weer duurder dan een doorstromer volgens mij.Felicia schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:27:
[...]
Tjah, sinds in gebruikname van mijn doorstromer is mijn energieverbruik gezakt omdat de e-boiler hiervoor ontzettend onzuinig was. E-boiler versus doorstromer is eigenlijk altijd in het voordeel van de doorstromer. Ik ben het hele boilerverhaal na 5 jaar wel beu. Koud als je 2x doucht en daarna een bad wil vullen, veel warmteverlies, bijna brand omdat het kreng lekte e.d.
En ja, een zonneboiler of warmtepompboiler zal wel goedkoper zijn maar zoals 't nu is vind ik het ook prima. Vrouwlief wil de komende 5 jaar niets meer aan de warmwatervoorziening aanpassen, daarna zullen we eens kijken of we een stille warmtepompboiler kunnen toevoegen die wordt na verwarmd door de doorstromer.
Hoezo brand door een lekkende boiler ? Je boiler blustte de brand al preventief en de aardlek signaleert de lekkage uiteindelijk wel
Nou, niet bij die van ons. De lekkende boiler zorgde voor kortsluiting waardoor een paar kabels waren doorgebrand. Gelukkig vatte de plastig behuizing van de elektronica geen vlam.koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:40:
[...]
Duurder dan mijn door de warmtepomp opgewarmde boiler, een E-boiler is weer duurder dan een doorstromer volgens mij.
Hoezo brand door een lekkende boiler ? Je boiler blustte de brand al preventief en de aardlek signaleert de lekkage uiteindelijk wel
En ja, mijn oplossing is niet de goedkoopste maar desondanks ben ik goedkoper uit als een half jaar geleden met een e-boiler
Wat voor boiler had je? Ik vind ze (daalderopjes) nog super.Felicia schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:27:
[...]
Tjah, sinds in gebruikname van mijn doorstromer is mijn energieverbruik gezakt omdat de e-boiler hiervoor ontzettend onzuinig was. E-boiler versus doorstromer is eigenlijk altijd in het voordeel van de doorstromer. Ik ben het hele boilerverhaal na 5 jaar wel beu. Koud als je 2x doucht en daarna een bad wil vullen, veel warmteverlies, bijna brand omdat het kreng lekte e.d.
Tjah, Itho Daalderop 120ltrRol-Co schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:55:
[...]
Wat voor boiler had je? Ik vind ze (daalderopjes) nog super.
Of wordt er energie verspilt door zomers te gaan koelen wat je vroeger ook niet deed. Tijden veranderen.Megalodon_67 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:24:
[...]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Klopt, vroeger toen sex nog vies was en gras nog groen gingen we met het hele gezin eenmaal per week achter elkaar in dezelfde badkuip, de jongste had pech en had smerig water 
Tijden veranderen, comfortwensen ook. Vroeger was het ook warm, ramen open en ventilator op de kamer. Tegenwoordig hebben we de "luxe" dat we WP's hebben die kunnen koelen. En die "paar" kWh's die dat kost, dat heb ik er wel voor over
Tijden veranderen, comfortwensen ook. Vroeger was het ook warm, ramen open en ventilator op de kamer. Tegenwoordig hebben we de "luxe" dat we WP's hebben die kunnen koelen. En die "paar" kWh's die dat kost, dat heb ik er wel voor over
Is niet te plaatsen bij ons. Ingestorte leidingen in verdiepingvloer. Daarnaast is de gedachte erachter wel goed, maar economisch rendement onzinnig. TVT is veel te lang als je hem laat plaatsen.Zwerius schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:32:
[...]
Voor de mensen die zo lang douchen of zo'n stortdouche hebben, hoop ik dat ze dan in elk geval een warmtewisselaar in hun doucheafvoer hebben zitten.....
Vooral bij boilers die een lage boilertemperatuur hebben, die DWTW systemen verwarmen het koude water voor, maar bij een boilertemperatuur van 45 graden wordt er niet zoveel koud water bijgemengd. En een groot gedeelte van ons SWW verbruik komt door het bad, een DWTW helpt daar ook niet zoveel mee.
WIj hebben dus ook geen DWTW, ik zag er ook niet zoveel financieel voordeel in, maar vanwege de groene gedachte zal het vast en zeker goed zijn voor het milieu.
WIj hebben dus ook geen DWTW, ik zag er ook niet zoveel financieel voordeel in, maar vanwege de groene gedachte zal het vast en zeker goed zijn voor het milieu.
Even een vervolg op mijn zoektocht naar een SWW vat:Andrehj schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:58:
Zoektocht naar een geschikt SWW vat...
Ik ben voor bij de warmtepomp op zoek naar een los SWW vat met de volgende specificaties:Ik heb al diverse vaten gevonden, maar er is altijd wel iets mis mee:
- Ca 300 liter
- Geschikt voor warmtepomp (dus groot oppervlak van de spiraal)
- Energiezuinig
- Voorkeur voor RVS
- Voorzien van een draadgat voor een verwarmingselement onderin, voor een efficiënte anti-legionella cyclus.
- Voorzien van een aftapmogelijkheid onderin, zodat jaarlijks bezinksel kan worden verwijderd.
Als eerste de Mitsubishi WPS300-1:Kortom, dit zou een kandidaat kunnen zijn, ware het niet dat het verwarmingselement veel te hoog zit.
- Niet van RVS (zou ik nog mee kunnen leven)
- Verwarmingselement helemaal bovenin
Dan de Joule TCPMVH-0300NFC of TCIMVH-0300NFC (Poolse of Ierse uitvoering):Kortom, dit wordt em ook niet.
- Matige isolatie (92 Watt verlies)
- Alleen via grijze import verkrijgbaar
- Veel te hoog geplaatste KW ingang (218mm), zodat een jaarlijkse spoelbeurt onmogelijk is.
- Aansluiting voor verwarmingselement is 1 3/4", terwijl 1 1/2" standaard is.
Als derde de Flamco Duo HLS 300Dan de Flamco WPS-E 300
- Matige isolatie (91 Watt verlies)
- Niet van RVS (zou ik nog mee kunnen leven)
- Waanzinning zwaar (160 kg leeg)
Jammer, ik dacht dat ik er was.
- Lijkt aan alles te voldoen, behalve:
- Veel te hoog geplaatst verwarmingselement (115 cm vanaf de vloer)
Als laatste nog de Poolse Termica W2W300pcDe vraag is dus: wie kan mij helpen aan een SWW vat?
- Specificaties moeilijk te achterhalen.
- Energieverlies niet gespecificeerd, alleen het label (
- Alleen via grijze import verkrijgbaar
- Geen 1.5" gat voor een verwarmingselement (en valt daarmee dus ook af).
Omdat er geen vat bestaat wat aan al mijn eisen voldoet, heb ik een eis moeten laten varen. Dat is de RVS behuizing geworden. Daardoor heb ik vandaag de Evenes (of Thermic) EV-WP-TWS-1W 300 gevonden.
Dit vat heeft zelfs energielabel A (slechts 49 Watt verlies), maar is dus wel van geëmailleerd staal, waardoor jaarlijks de anode gecontroleerd of vervangen moet worden.
Groot voordeel is ook de prijs. Dit vat is zo'n beetje de helft goedkoper dan eentje van RVS.
Hier kan dan mooi dit verwarmingselement in, wat ik in drie trappen (per fase) kan schakelen afhankelijk van de werkelijke hoeveelheid stroom die teruggeleverd wordt aan het net (dit moet ik dan in Domoticz maken, maar daar zal ik ook wel weer uitkomen. Tegen de tijd dat de salderingsregeling ten einde is, heb ik dat vast wel werkend.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je zult vast wel weer gelijk hebben. Mijn idee is dat het systeem door het mengen van aanvoer met retour nog wat trager reageert op verandering van de buitentemperatuur. Bijvoorbeeld, de Ta is 26 graden en de vloer watertemperatuur voor de verdeler is 23 graden. De standaard verdeler mengt nu waardoor er direct een Tr van bijna 25 graden ontstaat. Met de LT verdeler is de Ta 26 en de Tr 23.koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:15:
[...]
Logisch dat de delta T klein is, als de vloer 22c is, ruimte 20.5c en aanvoer 25 retour 23 dan is dat geen gekke delta T volgens mij.
Luuk (energiepionier) merkt op dat het systeem na verloop van tijd meer in evenwicht komt. Maar volgens mij gaat dat maar heel traag en als de buitentemperatuur fluctueert is het evenwicht weer weg. Als de Ta 28 wordt gaat door het bijmengen de Tr mee omhoog naar 26, terwijl de vloer nog steeds 23 is. Dus 28 23 wordt 28 26
Voor het draaien van de WP zal dat wellicht niet uitmaken, maar volgens mij scheelt het comfort.
Een ander punt is nog dat ik als het kouder gaat worden in badkamer en werkkamer de radiatoren ga openzetten. Die staan nu dicht (infrarood), dus alles van de WP gaat door de verdeler van de vloer. Ik heb het idee dat als ik dat nu doe, er minder flow door de verdeler gaat.
Gelukkig haalt mijn boiler het koude water uit dezelfde leiding, die douche WTW komt er bij ons.Grolsch schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:16:
Vooral bij boilers die een lage boilertemperatuur hebben, die DWTW systemen verwarmen het koude water voor, maar bij een boilertemperatuur van 45 graden wordt er niet zoveel koud water bijgemengd. En een groot gedeelte van ons SWW verbruik komt door het bad, een DWTW helpt daar ook niet zoveel mee.
Ik zal 'm binnenkort bestellen.
Maar die heb je toch ook gewoon in RVS?Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:23:
[...]
Even een vervolg op mijn zoektocht naar een SWW vat:
Omdat er geen vat bestaat wat aan al mijn eisen voldoet, heb ik een eis moeten laten varen. Dat is de RVS behuizing geworden. Daardoor heb ik vandaag de Evenes (of Thermic) EV-WP-TWS-1W 300 gevonden.
Dit vat heeft zelfs energielabel A (slechts 49 Watt verlies), maar is dus wel van geëmailleerd staal, waardoor jaarlijks de anode gecontroleerd of vervangen moet worden.
Groot voordeel is ook de prijs. Dit vat is zo'n beetje de helft goedkoper dan eentje van RVS.
Hier kan dan mooi dit verwarmingselement in, wat ik in drie trappen (per fase) kan schakelen afhankelijk van de werkelijke hoeveelheid stroom die teruggeleverd wordt aan het net (dit moet ik dan in Domoticz maken, maar daar zal ik ook wel weer uitkomen. Tegen de tijd dat de salderingsregeling ten einde is, heb ik dat vast wel werkend.)
http://www.djg.com/en/sta...ten/warmtepomp-200-300-l/
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html
Nee, dat zijn die vaten van DeJong (waar ik gisteren ook al over schreef) met die idioot hoog geplaatste positie van het verwarmingselement (op 1m16 van de vloer). Een verwarmingselement op die hoogte kun je nooit voor de anti-legionellacyclus gebruiken en ook niet om met COP=1 je water te verwarmen (bij een afgelopen salderingsregeling).
Dat vat van DJG is perfect op die positie (en de prijs) na.
DJG is rete duur, lekt daar en tegen niet.AUijtdehaag schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:18:
[...]
Maar die heb je toch ook gewoon in RVS?
http://www.djg.com/en/sta...ten/warmtepomp-200-300-l/
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html
Waarom niet?Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:00:
... Een verwarmingselement op die hoogte kun je nooit voor de anti-legionellacyclus gebruiken ...
Omdat de warmte niet naar onderen gaat.
Dus als de sensor in de onderste dompelbuis zit en ik zet het element aan wordt het daar onderin nooit 60 graden, met de kanttekening dat het setpoint op die sensor het element schakelt?koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:13:
[...]
Omdat de warmte niet naar onderen gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door B-lex op 14-11-2018 21:19 ]
.. dubbel
[ Voor 96% gewijzigd door B-lex op 14-11-2018 21:18 ]
In theorie niet, maar ik heb het zelf nooit getest.B-lex schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:17:
[...]
Dus als de sensor in de onderste dompelbuis zit en ik zet het element aan wordt het daar onderin nooit 60 graden, met de kanttekening dat het setpoint op die sensor het element schakelt?
Wel word werd mijn vat 63 graden als ik de stekker van het element de hele nacht erin liet en slechts 61c bij een paar uur in het stopcontact.
@B-lex : Het water wordt alleen rond het element (en daarboven) warm. Warm water is lichter en circuleert naar boven. Daarom hoort een e-element dus onderin te zitten.
@AUijtdehaag : Mijn opmerking was niet bedoeld als verwijt hoor. Die aansluiting E is voor een systeem waarbij het warme water continu wordt rondgepompt langs alle kranen, zodat overal direct warm water beschikbaar is. Volgens mij wordt dit in NL nauwelijks toegepast. Die zou ik idd kunnen gebruiken om met een pomp het water in de boiler tijdens verhitten met het e-element te laten circuleren, maar dat vind ik een slechte oplossing voor een slecht ontwerp.
Dus het wordt gewoon het vat wat ik hierboven heb genoemd. Is nog veel goedkoper ook.
@koevlaas2 Waar zit bij jou het element, en waar meet je?
@AUijtdehaag : Mijn opmerking was niet bedoeld als verwijt hoor. Die aansluiting E is voor een systeem waarbij het warme water continu wordt rondgepompt langs alle kranen, zodat overal direct warm water beschikbaar is. Volgens mij wordt dit in NL nauwelijks toegepast. Die zou ik idd kunnen gebruiken om met een pomp het water in de boiler tijdens verhitten met het e-element te laten circuleren, maar dat vind ik een slechte oplossing voor een slecht ontwerp.
Dus het wordt gewoon het vat wat ik hierboven heb genoemd. Is nog veel goedkoper ook.
Mijn element zit ook niet helemaal onderin, ik meet er ivm een 2 spiralenboiler iets boven met de warmtepompsensor.Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:31:
@B-lex : Het water wordt alleen rond het element (en daarboven) warm. Warm water is lichter en circuleert naar boven. Daarom hoort een e-element dus onderin te zitten.
Ik was nog wel van plan de onderste spiraal erbij te koppelen, maar nu ie lek is ligt de boel even werkloos.
Ik ben met Polen bezig weer een nieuwe te krijgen en ook een oorzaak naar boven te halen want al mijn geïnstalleerde boilers zitten zo aangesloten dus als die allemaal gaan lekken word ik niet zo blij.
Hoeveel vermogen heeft je element?koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:29:
[...]
In theorie niet, maar ik heb het zelf nooit getest.
Wel word werd mijn vat 63 graden als ik de stekker van het element de hele nacht erin liet en slechts 61c bij een paar uur in het stopcontact.
3 kW 230V 1 3/4 aansluitmaat dacht ik @Andrehj ?
Dus een vat met een stilstandsverlies van pak m beet 50watt, waar ik continu 2000watt instop zal niet in z’n geheel 60 graden of warmer worden?Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:31:
Ik ben bekend met het fenomeen gelaagdheid maar wat je hier boven beweert is natuurlijk niet correct. Een vat met een correct vermogen element halverwege en een sensor op de juiste positie (onderin) zal gewoon bij die sensor die temperatuur bereiken. Bovenin zal hij dan wat warmer zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door B-lex op 14-11-2018 21:42 ]
Helaas meet het element zichzelf en ivm beveiliging schakelt deze ook hierop.B-lex schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:39:
[...]
Dus een vat met een stilstandsverlies van pak m beet 50watt, waar ik continu 2000watt instop zal niet in z’n geheel 60 graden of warmer worden?
Ik ben bekend met het fenomeen gelaagdheid maar wat je hier boven beweert is natuurlijk niet correct. Een vat met een correct vermogen element halverwege en een sensor op de juiste positie (onderin) zal gewoon bij die sensor die temperatuur bereiken. Bovenin zal hij dan wat warmer zijn.
Wat DJG ervan als je je verhaal doet mbt anti legionella ? Want dan kloppen die vaten toch gewoon niet ?Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:00:
Nee, dat zijn die vaten van DeJong (waar ik gisteren ook al over schreef) met die idioot hoog geplaatste positie van het verwarmingselement (op 1m16 van de vloer). Een verwarmingselement op die hoogte kun je nooit voor de anti-legionellacyclus gebruiken en ook niet om met COP=1 je water te verwarmen (bij een afgelopen salderingsregeling).
Boren ze toch even een lager gat als speciale GOT boiler versie ?
@Andrehj Deze ( https://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-200l.html ) Joule boilers zijn de gewone versies met 1.2m2 spiraal.
Die zijn in Polen ook veel goedkoper dan de voor een warmtepomp geschikte versies.
Die zijn in Polen ook veel goedkoper dan de voor een warmtepomp geschikte versies.
Dat zijn idd de specs van Joule.koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:38:
[...]
3 kW 230V 1 3/4 aansluitmaat dacht ik @Andrehj ?
Zij gaan ervan uit dat je anti-legionella volledig met (het elektrisch element van) de warmtepomp doet. Volgens hun is het elektrisch element in de het vat er alleen maar om toch nog SWW te hebben als de WP stuk is. Ik vind dat dus een gemiste kans. Ik heb ze gevraagd om een versie te maken met het e-element onderin, maar dat was geen optie. Helaas.koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:52:
[...]
Wat DJG ervan als je je verhaal doet mbt anti legionella ? Want dan kloppen die vaten toch gewoon niet ?
Boren ze toch even een lager gat als speciale GOT boiler versie ?
Geen idee waarom je nu met dit vat komt, want die spiraal is natuurlijk te klein voor een WP. Het vat van Evenes / Thermic wat ik vandaag gevonden heb heeft zelfs 3.8 m² spiraaloppervlak.koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:56:
@Andrehj Deze ( https://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-200l.html ) Joule boilers zijn de gewone versies met 1.2m2 spiraal.
[ Voor 88% gewijzigd door Andrehj op 14-11-2018 22:10 ]
Daar zit dan inderdaad het probleem. Je kan natuurlijk het setpoint hoger instellen? Of is dat niet instelbaar op het element?koevlaas2 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:50:
[...]
Helaas meet het element zichzelf en ivm beveiliging schakelt deze ook hierop.
In principe, als je geen element in je WP hebt, zou je een element moeten kopen met een losse voeler voor in de onderste dompelbuis.
[ Voor 17% gewijzigd door B-lex op 14-11-2018 22:19 ]
@Andrehj Een paar weken geleden had ik je een linkje gegeven van een Duitse boiler, en dat leek je toen wel wat; waarop is die nu afgevallen?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
De afwijkingen van de DS18B20 ken ik, als je een 20tal hebt kan je ze onderling redelijk goed matchen,Zwerius schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:30:
[...]
Even over hoe je de thermische energie denkt te gaan meten:
Uit je bill of material leid ik af, dat je voor de temp. metingen de DS18B20 wilt gaan gebruiken.
Ik denk dat dat een veel te grote fout geeft.
Bedenk even dat je bij een WP-installatie een dT hebt van misschien 5°C (aanvoer-retour). Bij deellast misschien nog minder. En als je dan bij beide sensors een meetfout hebt van 0,5°C, dan krijg je een enrome fout in je uitkomst. Feitelijk is het dan zo slecht dat je er eigenlijk niets meer mee kunt.
Misschien ga je van elke afzonderlijke sensor een afzonderlijke correctiecurve maken (moet je natuurlijk wel een nauwkeurige referentie thermometer hebben) en daarmee de meetwaarden corrigeren. Dan kan het misschien nog iets worden.
Bedenk dat leveranciers van warmtemeters speciaal bij elkaar gezocht sensors gebruiken om tot een nauwkeurige meting te komen. Dat doen ze niet voor de lol......
helaas klopt dan maar voor een temperatuur!
Ter illustratie - ik heb twee kamstrup302 warmtemeters in kartonnendozen naast elkaar in de woonkamer staan, een op de grond en de andere op een plankje ernaast. (absoluut geen meetopstelling dus)
Kamertemperatuur (vloerverwarming) afgelopen uur is 19,07+/-0,04 °C (volgens tSense)
De Kamstrups in een doos hebben een maximale afwijking tussen aanvoer- en retour ( Pt500) van 0,05°C. Met 0,1°C verschil heb je bij een deltaT van 4°C een verschil in warmteenergie van 2,5%.
(Als je beide meters en de sensoren in een waterbad stopt is de onderlinge afwijking waarschijnlijk ook
niet groter dan 0,05°C.) - COP's bepalen zonder (MID)-warmtemeter (en MID-kWh-meter) is bijna natte vingerwerk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Wed 14 Nov 21:26:41 CET 2018 8 1904 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1906 Return temperature (1e-2 deg C) 10 -2 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) 8 1890 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1896 Return temperature (1e-2 deg C) 10 -5 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) pi@hassbian:~ $ date; python kam58.py|egrep -f kam-select_egrep; python kam59.py|egrep -f kam-select_egrep Wed 14 Nov 22:23:49 CET 2018 8 1905 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1905 Return temperature (1e-2 deg C) 10 0 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) 8 1889 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1893 Return temperature (1e-2 deg C) 10 -4 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) |
Sinds deze zomer mogen de sensoren ook officieel niet meer in een dompelbuis geplaatst worden,
maar moeten direct met de vloeistof contact maken. Dus niks met ergens op plakken
Zo duur zijn de MID Kamstrup302 ook niet, met bedraad m-bus interface recent €159,-.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Tapwater circulatie word wereldwijd en in Nederland heel veel toegepast. Alle gebouwen waar grote hoeveelheden tapwater op veel tappunten moet zijn, hebben het. Denk aan hotels, flatgebouwen met centrale SWW voorziening, zwembaden, sportcomplexen, zorgcentra, ziekenhuizen enz enz.Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:31:
Ook in grote, luxe woningen ontkom je er niet aan, ivm wachttijd op warm water en legionella preventie.
De circulatieleiding loopt langs alle tappunten en moet met minimaal 60c retour bij de boiler komen en mag niet meer dan 5c verliezen onderweg.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.cf852e0eR8cOwdOxellaar schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:49:
[...]
Tapwater circulatie word wereldwijd en in Nederland heel veel toegepast. Alle gebouwen waar grote hoeveelheden tapwater op veel tappunten moet zijn, hebben het. Denk aan hotels, flatgebouwen met centrale SWW voorziening, zwembaden, sportcomplexen, zorgcentra, ziekenhuizen enz enz.
Ook in grote, luxe woningen ontkom je er niet aan, ivm wachttijd op warm water en legionella preventie.
De circulatieleiding loopt langs alle tappunten en moet met minimaal 60c retour bij de boiler komen en mag niet meer dan 5c verliezen onderweg.
Wou dat ik deze gevonden had voordat ik al m'n kranen kocht (deels ook via Alie: https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.667a2e0el1WpNt, HansGrohe kan er een puntje aan zuigen))
3kW.... Wat heb je daar aan? Helemaal niks. Dat heeft een debiet van niks... 1L/m van 40c ofzo.LittleTycoon schreef op donderdag 15 november 2018 @ 00:49:
[...]
https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.cf852e0eR8cOwd
Wou dat ik deze gevonden had voordat ik al m'n kranen kocht (deels ook via Alie: https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.667a2e0el1WpNt, HansGrohe kan er een puntje aan zuigen))
Hoe wil je daar onder douchen?
Lekker in China laten die rommel, er zit sowieso geen KIWA keur op.
HansGrohe lacht hierom. Leuke plaatjes bij Ali, totdat je het in handen krijgt.
Italianen en Engelsen kunnen niet eens fatsoenlijk sanitair maken, laat staan Chinezen.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 15-11-2018 06:58 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Elektrisch element uitgeschakeld, aangezien deze veel te veel blijft ingeschakeld. Mijn ECO temperatuur stond nog op 40 graden, dat resulteert dus in een koude douche na een warm bad. Toch de temperatuur maar weer naar boven geschroefd in afwachting van de leverancier.
Opwarmen van 29.3 graden naar 40.9 duurt 40 minuten met de WP.. Jammer dat ik met de huidige firmware versie niet kan zien hoeveel kWh er nu in is gestopt. Enkel via Domoticz is het elektriciteitsverloop hiervan te zien.
Opwarmen van 29.3 graden naar 40.9 duurt 40 minuten met de WP.. Jammer dat ik met de huidige firmware versie niet kan zien hoeveel kWh er nu in is gestopt. Enkel via Domoticz is het elektriciteitsverloop hiervan te zien.
Als je vat leeg was kun je het berekenen
Maar aangezien je 29,3 graden gemeten hebt zal het vat niet helemaal leeg zijn geweest. Dat is namelijk erg lastig omdat het vat gelaagd is, onderin zal steenkoud water zitten en bovenin nog "redelijk" warm.
Nu je het zo zegt, vraag ik mij af hoe ver zo'n vat leeg loopt. Mijn sensoren zitten momenteel weer bovenin en daar werd 29.3 graden gemeten. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het vat 'on the fly' wordt afgevuld met koud water of dat ik de warmte in het vat heb gemeten. Dat laatste lijkt mij meer het geval, denk ik dan.Grolsch schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:17:
Als je vat leeg was kun je het berekenenMaar aangezien je 29,3 graden gemeten hebt zal het vat niet helemaal leeg zijn geweest. Dat is namelijk erg lastig omdat het vat gelaagd is, onderin zal steenkoud water zitten en bovenin nog "redelijk" warm.
Ik heb eerder dit jaar eens getest met een compleet leeg vat om mijn warmtemeter te "ijken" en de sensoren geven dan wel degelijk lage temperaturen aan, zie onderstaande post:wervisser schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:21:
[...]
Nu je het zo zegt, vraag ik mij af hoe ver zo'n vat leeg loopt. Mijn sensoren zitten momenteel weer bovenin en daar werd 29.3 graden gemeten. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het vat 'on the fly' wordt afgevuld met koud water of dat ik de warmte in het vat heb gemeten. Dat laatste lijkt mij meer het geval, denk ik dan.
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Als je 29.3 graden meet bovenin is het vat wel bijna leeg naar mijn idee.
Ik heb de heetwaterkraan net zo lang laten lopen tot er koud water uit kwam, en daarna nog 10 minuten laten lopen.
Die was ongeveer even duur, maar veel slechter geïsoleerd.Naalroc schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:15:
@Andrehj Een paar weken geleden had ik je een linkje gegeven van een Duitse boiler, en dat leek je toen wel wat; waarop is die nu afgevallen?
Die 300 L die jij zoekt is idd energie klasse A terwijl de SHWT klasse B is, maar wèl 40% duurder.Andrehj schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:48:
Die was ongeveer even duur, maar veel slechter geïsoleerd.
De maat die ik zocht was 200 L, en daar zijn de prijzen gelijk, maar het ww oppervlak veel groter dan bij het merk van jouw keuze.
Wat ik maar wil zeggen, is dat je van alle fabrikanten alle gegevens van de boiler van jouw maat en type moet vergelijken, want je kunt dus kennelijk niet zeggen dat de ene fabrikant voor dezelfde prijs een beter of minder goed product levert. Voor de 300 L heb jij nu wel iets beters, maar wel tegen een meerprijs. Dat zou ik misschien ook wel gedaan hebben
163 Volt en 2,43 A??peer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:19:
Vanochtend heeft mijn Elga mij positief verrast, temperaturen buiten onder het vriespunt, binnentemperatuur 20 graden en een run van gisteravond 10.00 tot vanochtend 08.30..![]()
[Afbeelding]
https://www.telegraaf.nl/...ratuur-gaat-naar-min-acht
Ik heb er nu al zin in!
Normaal niet zo maar nu wel fijn om te zien of m'n stooklijn goed staat
Ik heb er nu al zin in!
Hier ook benieuwd heb mijn ketel op 45 graden gezet kijken of hij het huis warm kan houden.
Sinds vorige maand zijn we de trotse bezitters van een Nefit Envilne all electric Monoblock. Bevalt tot nog toe prima. Bij de installatie is ook een Nefit Moduline 1010 opgehangen.
We gaan echter e.e.a. veranderen in de kamer en hierdoor komt het muurtje waar die aanhangt te vervallen en is er ook niet meteen een goede optie om de draden heen te verplaatsen.
Ik ben dan ook op zoek naar een draadloze thermostaat die kan samenwerken met de warmtepomp en die kan laten verwarmen en koelen (vanaf volgend jaar in de zomer). Ik zie diverse opties, maar voor zover ik ze kan zien zijn ze of draadloos, of ze kunnen koelen, ik kan de combi niet vinden.
Hopelijk is er hier iemand die mij in de juiste richting kan helpen.
We gaan echter e.e.a. veranderen in de kamer en hierdoor komt het muurtje waar die aanhangt te vervallen en is er ook niet meteen een goede optie om de draden heen te verplaatsen.
Ik ben dan ook op zoek naar een draadloze thermostaat die kan samenwerken met de warmtepomp en die kan laten verwarmen en koelen (vanaf volgend jaar in de zomer). Ik zie diverse opties, maar voor zover ik ze kan zien zijn ze of draadloos, of ze kunnen koelen, ik kan de combi niet vinden.
Hopelijk is er hier iemand die mij in de juiste richting kan helpen.
Danfoss CF systeem
Voor verdere details zie @Grolsch
Heb ik ook ,maar nog geen koeler ervaring, Grolsch wel
Voor verdere details zie @Grolsch
Heb ik ook ,maar nog geen koeler ervaring, Grolsch wel
Het Danfoss CF systeem is vooral bedoeld voor zoneregeling (dus per ruimte de temperatuur in kunnen stellen). Ik denk dat dit een veel te dure optie is voor @BasKrie .
Hij zoekt een eenvoudige (draadloze) aan/uit thermostaat voor zowel verwarmen als koelen.
Ik weet niet of deze bestaan voor je Nefit Enviline, ik ken de ingangen niet op de WP.
Mijn Danfoss werkt ook niet vol automatisch, dat wil zeggen dat ik 2 x per jaar een handmatige handeling moet verrichten (schakelen van verwarmen naar koelen in het voorjaar, en omschakelen van koelen naar verwarmen in het najaar).
Dan moet ik 1 schakelaar omzetten van mijn Danfoss (Stand verwarmen OF stand koelen) en 1 dipswitch veranderen in de binnenunit van mijn WP. Want de Danfoss geeft geen aan/uit signaal in het geval van koelen richting mijn WP.
Is 2 minuten werk, maar toch, niet volautomatisch
Hij zoekt een eenvoudige (draadloze) aan/uit thermostaat voor zowel verwarmen als koelen.
Ik weet niet of deze bestaan voor je Nefit Enviline, ik ken de ingangen niet op de WP.
Mijn Danfoss werkt ook niet vol automatisch, dat wil zeggen dat ik 2 x per jaar een handmatige handeling moet verrichten (schakelen van verwarmen naar koelen in het voorjaar, en omschakelen van koelen naar verwarmen in het najaar).
Dan moet ik 1 schakelaar omzetten van mijn Danfoss (Stand verwarmen OF stand koelen) en 1 dipswitch veranderen in de binnenunit van mijn WP. Want de Danfoss geeft geen aan/uit signaal in het geval van koelen richting mijn WP.
Is 2 minuten werk, maar toch, niet volautomatisch
Ik ben ook geïnteresseerd in een Alpha Innotec LWDV. Ik neem aan dat de buitenkant ook op mijn platte dak kan staan. Behalve de hoge prijs vind ik het buffervat een beetje klein. Het water zal wel heet zijn dus effectief best aanzienlijk, maar toch. En daarnaast lijkt erop dat je geen tweede bron op het vat kan aansluiten. Zou je deze spullen met zo makkelijk op een ander buffervat/tapwaterboiler aan kunnen sluiten. Of anders twee van die Alpha Innotec LWDV buffervaten parallel of serieel aan kunnen sluiten. Of werkt de aansturing dan niet meer?thefox154 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:53:
[...]
De alpha's zijn gewoon leverbaar. Bestellen en in huis...
Ik was vooral onder de indruk van het vermogen. Meen 9kw bij 2 graden en nog steeds iets van 8kw bij -10. Prijskaartje ligt dan ook wat hoger dan de aziaatjes..
@BasKrie Communiceert de Enviline Monoblock via Opentherm of EMS protocol? Indien nodig is dat op te lossen met een EMS/OT converter.
Voor zover mij bekend moet met vrijwel alle thermostaten een instelling aangepast worden op de warmtepomp zelf: modus verwarmen, of koelen.
Uitzonderingen daarop die ik ken zijn de Honeywell Round Heat/Cool, Honeywell Chronotherm Touch Modulation, en -voor Elga- de Anna thermostaat. Allemaal zijn ze niet draadloos.
Van de draadloze Honeywell Lyric T6R wordt ook aangegeven dat deze kan koelen, na omzetten van de modus op de WP. Goede kans dat dit ook zo werkt bij andere draadloze Opentherm thermostaten, maar dat zul je zelf moeten uitproberen.
Daarbij kun je denken aan Evohome + draadloze ruimtevoeler of Tado+extensiekit (tip: contact eerst de tado helpdesk met je verzoek)
Draadloze thermostaten die niet goed werken met een WP zijn de Honeywell Round Wireless Modulation
en Remeha iSense RF. Deze geven de ruimtetemperatuur niet vaak genoeg door, waardoor de WP denkt dat er geen ruimtemodule is en na korte tijd een error weergeeft.
Zelf heb ik geen goede mogelijkheid en behoefte aan koelen met de WP.
Voor zover mij bekend moet met vrijwel alle thermostaten een instelling aangepast worden op de warmtepomp zelf: modus verwarmen, of koelen.
Uitzonderingen daarop die ik ken zijn de Honeywell Round Heat/Cool, Honeywell Chronotherm Touch Modulation, en -voor Elga- de Anna thermostaat. Allemaal zijn ze niet draadloos.
Van de draadloze Honeywell Lyric T6R wordt ook aangegeven dat deze kan koelen, na omzetten van de modus op de WP. Goede kans dat dit ook zo werkt bij andere draadloze Opentherm thermostaten, maar dat zul je zelf moeten uitproberen.
Daarbij kun je denken aan Evohome + draadloze ruimtevoeler of Tado+extensiekit (tip: contact eerst de tado helpdesk met je verzoek)
Draadloze thermostaten die niet goed werken met een WP zijn de Honeywell Round Wireless Modulation
en Remeha iSense RF. Deze geven de ruimtetemperatuur niet vaak genoeg door, waardoor de WP denkt dat er geen ruimtemodule is en na korte tijd een error weergeeft.
Zelf heb ik geen goede mogelijkheid en behoefte aan koelen met de WP.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
al vanaf het begin geeft mijn meter de verkeerde spanning aan. vermogen klopt wel gewoon
het is geen probleem, het is een uitdaging
Eerlijk gezegd gaat je dat nog geen goed beeld geven. Overdag gaat het nog teveel omhoog met zon erbij. Maar beetje beeld krijg je er wel vanBlueTooth76 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:17:
https://www.telegraaf.nl/...ratuur-gaat-naar-min-acht
Ik heb er nu al zin in!
1 PVoutput . Dongen NB
@Grolsch Ik heb inderdaad (nog) geen behoefte aan zone regelingen, simpel temp in kunnen stellen in de woonkamer is voldoende.
Dat ik daarvoor 2 keer paar iets op de WP in moet stellen is geen probleem. Gewoon het WP menu in en de instelling aanpassen.
@Chris_82 In de installatie instructie staat "Kamerthermostaat in de schakelkast van de binnenunit op klem EMS aansluiten." Ik neem daarmee aan dat het EMS protocol van toepassing is.
Van 50five kreeg ik te horen dat elke willekeurige aan/uit thermostaat zou kunnen, maar dat leek me heel erg simpel.
Dat ik daarvoor 2 keer paar iets op de WP in moet stellen is geen probleem. Gewoon het WP menu in en de instelling aanpassen.
@Chris_82 In de installatie instructie staat "Kamerthermostaat in de schakelkast van de binnenunit op klem EMS aansluiten." Ik neem daarmee aan dat het EMS protocol van toepassing is.
Van 50five kreeg ik te horen dat elke willekeurige aan/uit thermostaat zou kunnen, maar dat leek me heel erg simpel.
Een aan/uit thermostaat moet jij juist niet nemen @BasKrie !
Als het goed is neemt je WP de gemeten kamertemperatuur mee in de regeling en past aan de hand daarvan een correctie toe op de stooklijn (WAR+RAR of WAR+RT hoe je het wilt noemen). Dat is alleen mogelijk met digitale communicatie als EMS en OT.
Met een aan/uit werkt het meestal ook wel, maar dan heb je alleen WAR-regeling en wordt de WP uitgeschakeld als het te warm wordt in de woonkamer. (zo werkt het bij oa. de Pana monoblocks begrijp ik)
Je verliest dan de correctie op de stooklijn, wat een veel betere/comfortabele/zuinigere regeling is.
Als het goed is neemt je WP de gemeten kamertemperatuur mee in de regeling en past aan de hand daarvan een correctie toe op de stooklijn (WAR+RAR of WAR+RT hoe je het wilt noemen). Dat is alleen mogelijk met digitale communicatie als EMS en OT.
Met een aan/uit werkt het meestal ook wel, maar dan heb je alleen WAR-regeling en wordt de WP uitgeschakeld als het te warm wordt in de woonkamer. (zo werkt het bij oa. de Pana monoblocks begrijp ik)
Je verliest dan de correctie op de stooklijn, wat een veel betere/comfortabele/zuinigere regeling is.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Zit er veel verschil in de Pana mono 9kW 3 fase H of G model?
@Chris_82 excuses moi, ik wist niet dat de Nefit zo'n mooie regeling heeft, maar @BasKrie wat @Chris_82 aangeeft, dan zou ik ook zeker een thermostaat willen hebben die de functionaliteiten volop kan benutten. Wat ik zo in de datasheets lees heeft Nefit zelf geen wireless alternatief. Wellicht ff aan je Nefit installateur vragen of hij er iets voor weet.
Ongeveer €1700,- verschil, de G van Geen subsidie en H wel subsidie.webje1982 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:04:
Zit er veel verschil in de Pana mono 9kW 3 fase H of G model?
Jij noemde laatst zelf dat vat.Andrehj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:05:
[...]
Geen idee waarom je nu met dit vat komt, want die spiraal is natuurlijk te klein voor een WP. Het vat van Evenes / Thermic wat ik vandaag gevonden heb heeft zelfs 3.8 m² spiraaloppervlak.
Ik krijg volgens mij weer een nieuwe van Polen, dus dan is het jaarlijks onderhoud ook meteen gedaan.
Service is goed, kunnen ze bij Michl nog wat van lerenkoevlaas2 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:31:
[...]
Jij noemde laatst zelf dat vat.
Ik krijg volgens mij weer een nieuwe van Polen, dus dan is het jaarlijks onderhoud ook meteen gedaan.
Dit topic is gesloten.
![]()