Tomexergie schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:27:
[...]
Dan maar en schot voor de boeg.
1) R410A is milieu onvriendelijk. GWP van 2000. Je moet eerst 1500 m3 aardgas besparen voordat er milieu winst is. Ik ga ervan uit dat alle afgevangen R410A in de atmosfeer vrij komt vanwege gebrek aan Overheids controle.
2) R410A kan geen SSW leveren omdat Tmax c.a 50C bedraagt.
3) De merken (Pana, Mithsiu, Toshiba enz ) hebben rotary compressors. Meer geluid een slijtage dan de swing compressoren. De ervaringsduur van de WP's van ons forum <5 jaar.
De L/W WP's in ons klimaat voor verwarming worden veel zwaarder belast dan voor airco in de tropen. Drukverschil groter en gebruikstijd veel langer.
4) Het ontbreekt aan intelligente multi variable regeling gericht rustig moduleren van de WP en waarbij de ruimtetemperatuur toch binnen comfort grenzen blijft.
Ik ben zeker ontevreden over mijn Elga. Geluid heb ik met veel kunstgrepen onder de knie, maar regeltechnisch is Elga een ramp. Toch heeft Elga na drie jaar draaien zijn geld zeker opgeleverd en sta ik op winst. Ik kan dus vervangen zonder verlies. Ik wacht op een betere systemen die er zeker gaan komen.
Puntje 1, daar heb je wel een punt
Maar de schuld van de uitstoot van R410a in de atmosfeer, die moet je niet bij de overheid neerleggen.
De meeste uitstoot komt door het feit dat we het toepassen in een systeem wat kan falen. Maar dat falen is niet altijd te voorkomen. Een simpele lekkage, dat zorgt voor de uitstoot.
Maar één voordeel, de prijzen zijn nu zo hoog, dat iedereen zal proberen uitstoot te voorkomen, maar zal hergebruiken.
En ik heb ooit een verslagje gezien over de uitstoot van koudemiddelen welke een behoorlijk co2 equivalent hebben. Dat was, in vergelijking tot bijvoorbeeld de uitstoot van industrie, totaal te verwaarlozen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet naar een alternatief gekeken moet worden, maar R410a is qua GWP nog niet eens zo slecht. R507, veel toegepast voor koel/vriesinstallaties van winkels, heeft een GWP van bijna 4000, R404, ook zo'n leuke.
Puntje 2, daar volg ik je niet, dat kan prima met R410a. En wat moet je met water van 60 graden als particulier? Ik zou het niet weten.
puntje 3, De swing is een Daikin dingetje, alleen toegepast bij kleine warmtepompen. Als het echt het ei van columbus was...Dan had ieder merk het wel. En een compressor slijt van het starten, niet van het draaien.
Vandaag nog de olie uit twee oude warmtepompen gezien (BJ 1998, bekende hardware shop in Ridderkerk), kraakhelder. Het koudemiddel, kraakhelder. Alle 60 kilotjes netjes afgepompt
Het systeem gaat vervangen worden ivm defecte 4W klep, end of life, rendement enz enz.
En een airco in de tropen heeft het net zo zwaar, als een warmtepomp in de winter in Nederland.
35c water maken in NL, of 35c buitenT in de tropen.
0c buiten in NL, of 0c verdamingstemperatuur in koelbedrijf in de tropen. Ik zie geen verschil.
Puntje 4. Ook geen problemen mee. Het gaat om klimaat installaties he, we hoeven niet naar de planeet 2MASS J2126 te vliegen
[
Voor 4% gewijzigd door
Oxellaar op 12-11-2018 23:34
]