Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 106 Laatste
Acties:
  • 467.065 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:58
Tomexergie schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:20:
[...]

Afwijken waarvan? Met alleen kWh(e) meting heb je geen behoorlijk referentiepunt voor de performance.
Mijn Kamstrup wijkt volgens de spec's minder dan 2% af. Zelf vind ik 5% mooi, want het gaat om een indicatie voor de COP dus heel precies behoeft het ook niet te zijn. Bij metingen op dit forum Mse=COP=4,5 t.o.v. Mhp=COP=5,5 kun je wel vraagtekens zetten.

We hebben het hier niet over afgedankte meters voor standsverwarming.
Ik kijk hoofdzakelijk naar de temperatuur en de kosten. Dus als m'n elektriciteit onverwacht ver omhoog gaat wat ik niet kan verklaren uit de rapportage en SWW gebruik via de doorstroomverwarmer dan ga ik pas verder zoeken.

De interne meting is vervolgens net zo goed een indicatie als de kWh meter en de Kamstrup. Mijn vrouw zit al te stuiteren over 4 tientjes voor de kWh meter (en die komt er uiteindelijk toch wel), denk je dat ik een Kamstrup van 400 er dan wel door krijg? Ik wil er wel één maar niet zo graag dat ik een week op zolder moet slapen :P
Ik snap dat COP 4,5 of 5,5 nogal wat uitmaakt maar als ik weet dat 100kWh een warm huis oplevert dan maakt het mij niet veel uit of dat met COP 3, 4 of 5 is gedaan. Wel vanuit interesse maar niet vanuit noodzaak.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:43

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Felicia schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:58:
[...]

Ik kijk hoofdzakelijk naar de temperatuur en de kosten. Dus als m'n elektriciteit onverwacht ver omhoog gaat wat ik niet kan verklaren uit de rapportage en SWW gebruik via de doorstroomverwarmer dan ga ik pas verder zoeken.

De interne meting is vervolgens net zo goed een indicatie als de kWh meter en de Kamstrup. Mijn vrouw zit al te stuiteren over 4 tientjes voor de kWh meter (en die komt er uiteindelijk toch wel), denk je dat ik een Kamstrup van 400 er dan wel door krijg? Ik wil er wel één maar niet zo graag dat ik een week op zolder moet slapen :P
Ik snap dat COP 4,5 of 5,5 nogal wat uitmaakt maar als ik weet dat 100kWh een warm huis oplevert dan maakt het mij niet veel uit of dat met COP 3, 4 of 5 is gedaan. Wel vanuit interesse maar niet vanuit noodzaak.
Kost toch geen 400 kerel ;)
https://www.ebay.de/itm/U...073b96:g:o-wAAOSwSBhbteNo

Is maar 2 dagen op zolder :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-12-2025
Das niet veel.. is dit met modbus?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Felicia
Tja, heb een monteur nodig he :P

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-12-2025
Andrehj schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:47:
[...]

Wat voor inlaatcombinatie gebruik je? Joule vereist als één van de weinigen eentje met een openingsdruk van 6 bar, terwijl in NL 8 bar gebruikelijk is. Wellicht dat je het vat op een te hoge druk gebruikt?
Het douchen op onze backup doorstroomverwarmer valt trouwens totaal niet tegen, nou ja ik zag 'm 12000 Watt uit het net trekken dat is natuurlijk wel veel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:19
Daannn1987 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:03:
[...]

Das niet veel.. is dit met modbus?
Volgens mijn dien je de modbus module erbij te kopen

• Felicia
koevlaas2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:04:
[...]

Het douchen op onze backup doorstroomverwarmer valt trouwens totaal niet tegen, nou ja ik zag 'm 12000 Watt uit het net trekken dat is natuurlijk wel veel.
Tis niet zuinig qua stroom maar werkt prima, had het hier al een paar jaar eerder willen doen maar vanwege de 3-fase benodigdheid nooit gedaan.
Hier overigens 14kW als we een bad vullen :p

• pleio65
  • Registratie: April 2015
koevlaas2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:04:
[...]

Stel hem op 45 graden in en je hebt fors minder vermogen nodig, Als je een buffer van 35 graden ervoor hebt gebruikt die ongeveer 3500 Watt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• koevlaas2
Felicia schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:06:
[...]

Tis niet zuinig qua stroom maar werkt prima, had het hier al een paar jaar eerder willen doen maar vanwege de 3-fase benodigdheid nooit gedaan.
Hier overigens 14kW als we een bad vullen :p
Ik had een probleem bij het aanzetten (1 fase ontbrak door omstandigheden) en nu staat ie blijkbaar op 13 kW ingesteld. De boel zit maar op 3x 16A B-kar, maar voorlopig gaat het goed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rol-Co

Rol-Co

@Daannn1987 @Felicia

Of gebruikt, let op er staan verschillende typen.

https://www.ebay.de/itm/U...m:mTi2v28aMBl98sWuOpgjVcw

Daan
Modbus? Ja jij wilt het heel luxe, gewoon aflezen kan toch ook?

Samen ieder 1 >:)
https://www.ebay.de/itm/2...aa4f71:g:FrYAAOSwybpbmtq8

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 11-11-2018 22:20 ]

• koevlaas2
pleio65 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:08:
[...]

Stel hem op 45 graden in en je hebt fors minder vermogen nodig, Als je een buffer van 35 graden ervoor hebt gebruikt die ongeveer 3500 Watt.
Staat inmiddels op 43 graden, maar er gaat ijskoud straatwater in, wellicht maar een douche WTW erbij tzt.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:09
Tomexergie schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:20:
[...]

Afwijken waarvan? Met alleen kWh(e) meting heb je geen behoorlijk referentiepunt voor de performance.
Mijn Kamstrup wijkt volgens de spec's minder dan 2% af. Zelf vind ik 5% mooi, want het gaat om een indicatie voor de COP dus heel precies behoeft het ook niet te zijn. Bij metingen op dit forum Mse=COP=4,5 t.o.v. Mhp=COP=5,5 kun je wel vraagtekens zetten.

We hebben het hier niet over afgedankte meters voor standsverwarming.
Met een nette flowmeter en een stel fatsoenlijke T sensoren op de Ta en Tr die je toch nodig hebt, zou de afwijking met Mhp toch niet meer dan een paar procent hoeven zijn. De Huba flowsensor in mijn Nibe zou 1% moeten halen en ik verwacht <0.1K fout in de T-sensoren, dus op de spreiding van toch meestal minstens 4K is dat ook op percentage niveau. Waarom Pana/Mitsu zoveel slechter doen kan ik alleen maar snappen als er geen of een slechte flowsensor in zit. Bij afwezigheid van flowmeting is het natuurlijk een model op basis van regelparameters aan de input kant. Een eventuele degradatie zie je in dat geval dan mogelijk ook niet.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een woning. We zitten gelukkig vroeg in het stadium, maar ik moet eerlijk zeggen dat er meer op mijn afkomt dan dat ik verwacht heb. Op zich zeer leuk, maar het punt in dit verhaal is dat we gestart zijn met het traject na 1 juli. Dit houd in dat we gasloos moeten bouwen. Groot voordeel voor mij, want zelf zoek ik alles uit tot in den treuren. En nu hoef ik me niet te focussen op gas installaties, wat dus weer tijd scheelt.

Na een behoorlijk periode hebben we eindelijk de muren staan en ben ik blij, maar nu komt er in sneltrein vaart het installatiewerk om de hoek kijken. Op zich ook geen probleem, maar bij de warmtepompen loop ik nu een beetje stuk.

Ik merk een beetje dat de warmtepompen, en met name het gasloos bouwen, een beetje nieuw is voor installateurs. In het verleden konden ze het leuk als optie aanbieden, maar nu moeten ze. Bij specifieke vragen sturen ze me vaak naar internet en kunnen er niet echt antwoord op geven.

merken die aangeboden worden:
- Ecoforest (zit standaard in offerte)
- Nibe
- Alpha innotech

Alle drie de merken zeggen mij niks. Als ik vraag naar de merken hier in het topic dan kijken twee installateurs mij raar aan (Panasonic, daikin). Ook merk ik dat bij bovenstaande merken weinig te vinden is op internet. Hoe staan jullie algemeen tegenover wat "onbekende" merken?

Ik ben wel geadviseerd om niet af te wijken van de merken die installateur aanbied. Dit ivm kennis van installateur.

Het verdiepen in warmte pompen vind ik ook nog best lastig; Zo weet ik dat ik naar COP moet kijken, maar heb het gevoel dat dit soms ook mooipraat is in de informatiefolders. Ik zie ik verschil tussen krachtstroom en 230v. Iemand nog enig advies hoe ik aan informatie kom?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:59
Ja. Een weekend besteden om dit topic van voor tot achter door te lezen. Dan ben je al een heel eind.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Daannn1987
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:09:
@Daannn1987 @Felicia

Of gebruikt, let op er staan verschillende typen.

https://www.ebay.de/itm/U...m:mTi2v28aMBl98sWuOpgjVcw

Daan
Modbus? Ja jij wilt het heel luxe, gewoon aflezen kan toch ook?

Samen ieder 1 >:)
https://www.ebay.de/itm/2...aa4f71:g:FrYAAOSwybpbmtq8
ja wil het vanaf mn luie stoel kunnen bekijken ;)
Dank morgen eens op onderzoek

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:20
Dylantje2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:18:
[...]

Setting is glycol of water .. Bij mij dus glycol.
4.7 tot nu toe...:-) [ ikke blij ]
Alleen hij klopt dus wss niet..maar voor 3.7 doe ik het ook hahaha
Bij de zonneboiler zie ik dat ze voor de meting (en waaroim zou dat afwijken) ook nog het percentage glycol willen weten. Dat heeft (resol) kennelijk invloed op de meetresultaten.

Zou bij jou ook best kunnen spelen.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
Andrehj schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:23:
Ja. Een weekend besteden om dit topic van voor tot achter door te lezen. Dan ben je al een heel eind.
Al gedaan, moet eerlijk zeggen dat ik dit topic lastig vind. Het gaat van links naar rechts met veel informatie. Er is welgeteld 3x ecoforest genoemd, maar zonder ervaringen of vervolg.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Dylantje2 je kan voor jouw systeem beter de kamstrup 6M2 aanschaffen.
De andere warmtemeters hebben geen mogelijkheid om de soort vloeistof in te stellen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ramon_1984
grote_oever schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:41:
[...]

Al gedaan, moet eerlijk zeggen dat ik dit topic lastig vind. Het gaat van links naar rechts met veel informatie. Er is welgeteld 3x ecoforest genoemd, maar zonder ervaringen of vervolg.
Mocht je meer informatie willen over eco forest dan zou je contact op kunnen nemen met de firma warmtebelang.
Zij zijn dealer van eco forest.

Maar het merk warmtepomp maakt niet heel veel uit, je afgifte bepaalt of je het maximale uit een een warmtepomp haalt

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:10:
[...]

Staat inmiddels op 43 graden, maar er gaat ijskoud straatwater in, wellicht maar een douche WTW erbij tzt.
43 zou hier te koud zijn, ik heb er 1 die op die temperatuur doucht. :|

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co wtf.... 43 graden?! Lekker gezond, maar niet heus. Ik kan daar echt niet onder staan.
Hier staat SWW op 45, maar dat voelt al echt te heet aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 11-11-2018 23:21 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:20:
@Rol-Co wtf.... 43 graden?! Lekker gezond, maar niet heus. Ik kan daar echt niet onder staan.
Nee ik ook niet, maar warmbloedig denk ik, ik meette letterlijk 44 zelfs, ik kom zelf niet verder dan iets voorbij de standaard thermostaatkraan instelling van 38.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:53
LangeFries schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:20:
[...]

Met een nette flowmeter en een stel fatsoenlijke T sensoren op de Ta en Tr die je toch nodig hebt, zou de afwijking met Mhp toch niet meer dan een paar procent hoeven zijn. De Huba flowsensor in mijn Nibe zou 1% moeten halen en ik verwacht <0.1K fout in de T-sensoren, dus op de spreiding van toch meestal minstens 4K is dat ook op percentage niveau. Waarom Pana/Mitsu zoveel slechter doen kan ik alleen maar snappen als er geen of een slechte flowsensor in zit. Bij afwezigheid van flowmeting is het natuurlijk een model op basis van regelparameters aan de input kant. Een eventuele degradatie zie je in dat geval dan mogelijk ook niet.
We zeggen niet dat Mhp niet goed is. Een forum lid constateerde grote verschillen tussen de Pana Mhp en zijn Mse. Verklaren en eventueel corrigeren is ook goed.
Als er in het interne hydraulische schema een ultrasone flowmeter is opgenomen neem ik aan dat de warmtemeting correct is. Dan blijven alleen de kWh(e) over die volgens afspraak gemeten worden inclusief de hulpenergie. Als de Wp alleen de compressor meet moet er en (Kleine 40-80W) correctie plaatsvinden.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:00
Wat is eigenlijk het verbruik van de ventilator in de buitenunit? Ik heb 50W en 100W gevonden voor een 6kW en 10kW buitenunit, maar dat lijkt me aan de lage kant voor de hoeveelheid lucht die erdoorheen geblazen kan worden. :?

@grote_oever Weet je ook welk type Ecoforest? Zag pas in een nieuwbouwproject de combinatie Ecoforest/EnrgyAir schoorsteen voorbij komen. Mooi concept, maar een prijs uit de ontmoedigingscategorie...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 50% gewijzigd door Chris_82 op 12-11-2018 09:11 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Tomexergie schreef op maandag 12 november 2018 @ 00:00:
[...]

We zeggen niet dat Mhp niet goed is. Een forum lid constateerde grote verschillen tussen de Pana Mhp en zijn Mse. Verklaren en eventueel corrigeren is ook goed.
Als er in het interne hydraulische schema een ultrasone flowmeter is opgenomen neem ik aan dat de warmtemeting correct is. Dan blijven alleen de kWh(e) over die volgens afspraak gemeten worden inclusief de hulpenergie. Als de Wp alleen de compressor meet moet er en (Kleine 40-80W) correctie plaatsvinden.
Ik ben ook van mening dat je alle verbruikers (dus ook pompen) mee moet nemen.

In de warmtemeter van mijn Mitsu zit ook een afwijking. Dit idee had ik vorig jaar al omdat de COP getallen lager lagen als ik zou verwachten en vergelijkbare gebruikers in dit topic en de fabrieksopgave.
Elektrisch klopt wel aardig nauwkeurig als ik dit controleer met m'n Youless, maar thermisch gaf hij toch zo'n 15% te weinig aan.

Ik heb dit "gekalibreerd" door m'n SWW boiler helemaal leeg te tappen (400 liter) en te berekenen hoeveel energie er nodig is om dit op te warmen. Vervolgens gekeken wat mijn WP aan gaf, en zo kwam ik tot die 15% verschil.

Sinds ik deze wijziging heb doorgevoerd zit ik met mijn cijfers ook precies nominaal / gemiddeld ten opzichte van de rest in dit topic. Voor mij wederom een bevestiging dat het nu "aardig" klopt. 100% nauwkeurig zal het wel niet zijn, maar ik verwacht wel binnen de 5%. Voor mijn doel is dit voldoende, kheb geen zin om een paar 100 € te betalen om het nog nauwkeuriger te kunnen bepalen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-12-2025

Helhond

Grunn

webrazor schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:56:
Nadat het tijdje is blijven liggen nu toch maar eens besloten om een warmtepomp te kopen.
Mijn voor onderzoek er maar eens weer bij gepakt en wel opmerkelijk dat bij sommige website de prijzen flink veranderd zijn. Het gaat om een Panasonic T-Cap WH-MXC09H3E8.
Destijds paar maand geleden kosten deze bij:

Vooral topaircon.eu is behoorlijk gedaald van de duurste naar de goedkoopste.
Het enige nadeel is dat je niet met creditcard kunt betalen en ook niet kunt afhalen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze webshops en zijn er nog betere alternatieven?
Dat is wel interessant prijsontwikkeling, dacht eerst zelf bij Pmcoppack te bestellen, zijn er mensen met ervaring bij Topaircon.eu?

Dan nog een andere vraag, komend voorjaar willen wij hier een WP plaatsen.
Laatst was er een grote beurs, zijn er nog nieuwe modellen warmtepompen aangekondigd bij de bekende merken? Pana, Mitsu etc.?

Heb al tijdje de Pana H serie (evt. T-CAP) op het ook oog, maar deze gaat inmiddels ook al ruim een jaar mee?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Tijdje niet meegelezen en dat breekt gelijk op, wat een hoop nieuwe informatie om door te nemen 8)7

In mijn Loria lijkt een bijzondere storing te zitten wat ervoor zorgt dat het elektrisch element van de boiler aan blijft springen. Dit gebeurt meerdere malen per dag, waarbij het water naar 60+ graden wordt verwarmt.
De ECO stand staat echter op 40 graden en klopt ook volgens het display op de Loria en de ruimtethermostaat.

Nu dacht ik afgelopen weekend het probleem te hebben gevonden. Ik heb de Loria sensor onder het element zitten en de groep van het element in de meterkast uitgeschakeld. Het anti-legionella programma is wel ingeschakeld. Mijn redenatie was dat deze parameter om in te schakelen aan blijft staan. Zodra ik dan de groep weer inschakel zal deze gaan verwarmen. Gezien de plaats van de sensor bereikt deze echter nooit de benodigde 60+ graden.
Na het corrigeren van de sensor blijft het probleem echter bestaan. Even een nieuwe theorie bekokstoven. |:(

Tijdens het oeverloos doornemen van de documentatie viel mij echter wel op dat ik wellicht verkeerd ben geïnformeerd ten tijde van de aankoop. Hierbij had ik aangegeven dat mijn gang/hal koud zijn. Het verwarmen van de hele woning zou echter geen probleem zijn.
Mijn Loria is voorzien van een enkele zone. Mijn vloerverwarming in de kamer is behoorlijk geknepen om warmte over te houden voor de rest van de woning, maar zodra de temperatuur is bereikt is het klaar en stopt de circulatie.
Al had ik nu een tweede zone kit gehad, had deze gewoon door kunnen blijven draaien. Vermoedelijk had dit dan de rest van de woning verwarmt en had ik geen elektrische kachels + een Jaga hoeven te kopen/installeren... denk ik dan :?

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:48:
[...]

Nee ik ook niet, maar warmbloedig denk ik, ik meette letterlijk 44 zelfs, ik kom zelf niet verder dan iets voorbij de standaard thermostaatkraan instelling van 38.
Ja vrouwen zijn gewoon duur....
Ik kom nooit boven de 38, eigenlijk altijd er net onder. Maar de vrouw gaat hier ook boven de 38.
Maar 44 is wel heel gortig hoor. Maar goed, het kan, dus waarom niet he.

• donaldk
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:07:
[...]

Heerlijk.

40 graden is een kouwe douche!

Voor bad moet je eerste deel op relatief lage temperatuur vullen, anders doet het zeer, daarna kan het water dat niet direct op je lijf komt dus heet het bad afvullen. Dit moet flink heet, omdat de eerste helft 'lauw' gevuld is. Een goed warm bad stimuleert niet enkel het cardiovasculaire, maar ook het lymfesysteem, beide verantwoordelijk voor vochtafdrijving.

Ik moet eens het dopje van de Grohe thermostaatkraan wippen en kijken of ik hem weer goed kan instellen, want ik moet nu bijna de kraan op de hoogste stand zetten. Een half jaar terug mat ik al 32 graden, in plaats van de oorspronkelijke 40+ bij de veiligheidsknop stand. Nu moet ik nog verder draaien en zal het dus onder de 30 gezakt zijn.

Ik hoor juist weer dat mannen heter douchen. Daarna onverwarmd afspoelen.

Maar waar meet je die 43 graden, op de huid? Direct uit de kraan, dan zijn er al enkele graden verdwenen bij aankomst op de huid.

Oh ja iemand ervaring met Tonzon Bad? Ik kan geen alternatieven vinden voor die luchtkussen matten met plakstrips.

[ Voor 14% gewijzigd door donaldk op 12-11-2018 11:03 ]

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
wervisser schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:48:
Tijdje niet meegelezen en dat breekt gelijk op, wat een hoop nieuwe informatie om door te nemen 8)7

In mijn Loria lijkt een bijzondere storing te zitten wat ervoor zorgt dat het elektrisch element van de boiler aan blijft springen. Dit gebeurt meerdere malen per dag, waarbij het water naar 60+ graden wordt verwarmt.
De ECO stand staat echter op 40 graden en klopt ook volgens het display op de Loria en de ruimtethermostaat.

Nu dacht ik afgelopen weekend het probleem te hebben gevonden. Ik heb de Loria sensor onder het element zitten en de groep van het element in de meterkast uitgeschakeld. Het anti-legionella programma is wel ingeschakeld. Mijn redenatie was dat deze parameter om in te schakelen aan blijft staan. Zodra ik dan de groep weer inschakel zal deze gaan verwarmen. Gezien de plaats van de sensor bereikt deze echter nooit de benodigde 60+ graden.
Na het corrigeren van de sensor blijft het probleem echter bestaan. Even een nieuwe theorie bekokstoven. |:(

Tijdens het oeverloos doornemen van de documentatie viel mij echter wel op dat ik wellicht verkeerd ben geïnformeerd ten tijde van de aankoop. Hierbij had ik aangegeven dat mijn gang/hal koud zijn. Het verwarmen van de hele woning zou echter geen probleem zijn.
Mijn Loria is voorzien van een enkele zone. Mijn vloerverwarming in de kamer is behoorlijk geknepen om warmte over te houden voor de rest van de woning, maar zodra de temperatuur is bereikt is het klaar en stopt de circulatie.
Al had ik nu een tweede zone kit gehad, had deze gewoon door kunnen blijven draaien. Vermoedelijk had dit dan de rest van de woning verwarmt en had ik geen elektrische kachels + een Jaga hoeven te kopen/installeren... denk ik dan :?
En als je dan overstapt naar WAR? Dan krijg je water met de temperatuur van de stooklijn en de vloerverwarming blijf je knijpen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Oxellaar
  • Niet online
donaldk schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:56:
[...]

Heerlijk.

Voor bad moet je eerste deel op relatief lage temperatuur vullen, anders doet het zeer, daarna kan het water dat niet direct op je lijf komt dus heet het bad afvullen. Dit moet flink heet, omdat de eerste helft 'lauw' gevuld is. Een goed warm bad stimuleert niet enkel het cardiovasculaire, maar ook het lymfesysteem, beide verantwoordelijk voor vochtafdrijving.

Ik moet eens het dopje van de Grohe thermostaatkraan wippen en kijken of ik hem weer goed kan instellen, want ik moet nu bijna de kraan op de hoogste stand zetten. Een half jaar terug mat ik al 32 graden, in plaats van de oorspronkelijke 40+ bij de veiligheidsknop stand. Nu moet ik nog verder draaien en zal het dus onder de 30 gezakt zijn.
Zal allemaal best, maar ik voel me beroerd na een te hete douche en fit na een gewone of koudere douche. Een bad is sowieso niet aan mij besteed, heb ik geen geduld voor. Zodra ik lig, denk ik direct.... En nu? Dus stap ik er maar weer uit.

Een grohe die verloopt is kapot, tenminste de thermostaat. Af fabriek staan ze exact op 38 en na een paar jaar nog.

• donaldk
Oh dan is dat al heel snel. Is al een hele tijd zo, maar zelfs dat was ongetwijfeld dan weer net na twee jaar. Kan dat eenvoudig kalkaanhechting zijn?

Ik heb die warmte gewoon nodig voor mijn spieren, die ontspannen niet bij 38 graden, 35-36 graden op de huid (nou ja als je er een halve kuub per minuut op spuit dan is de thermische massa veel groter en dan vast we;-)).

Dat is het voordeel van een bad al je spieren kunnen ontspannen, want je kunt liggen met steun van water. En ja bij een heerlijk bad kun je gerust even wegdoezelen;-). Je slaapt er ook beter van. En toen ik slechts anderhalf uur per etmaal sliep, of daarvoor wanneer ik pas om zeven of zelfs negen uur de slaap kon vatten...

[ Voor 64% gewijzigd door donaldk op 12-11-2018 11:12 ]

• wervisser
t.oswald schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:59:
[...]

En als je dan overstapt naar WAR? Dan krijg je water met de temperatuur van de stooklijn en de vloerverwarming blijf je knijpen.
Maar als deze door blijft circuleren zal de woonkamer uiteindelijk warmer/te warm worden en dus aan comfort verliezen of zie ik dat verkeerd ?

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-12-2025
Dylantje2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:25:
Uhm...
Ik ben niet goed in rekenen....

Maar ik zie op mijn scherm zonder plakker, 2.2 kwh en op mijn Zwave verbruik 3.5 .
Natuurlijk panan rotzooi als ik bijna eenieder moet geloven.
Alleen zou het kunnen dat we hier echt verschillen aan vegelijken zijn.
Ff voor de duidelijkheid ik ben van het gas af, en die cop wil ik wel omhoog halen, maar als het niet verder komt dan 3 oid dan zij dat maar zo. Dus Cop kan me niet alles schelen..
...

Maar waar blijft de 1.3 kwh in mijn geval bij een kamstrup?
En dan bedoel ik de flow die veroorzaakt wordt door het rondpompen van water.. Zonder het te verwarmen..
Ik kan geen flow meten in de pana unit..
Dus ik zou wel benieuwd zijn wat het rondpompen inhoud..
...

Lijkt me toch dat de japanners echt niet alleen maar zooi maken..
Anders maak ik me zorgen om MAX..:-)
COP is 'belangrijk' omdat deze uitdrukt hoe de verhouding is tussen wat je er in stopt en wat er uit komt.
Om te achterhalen of je WP goed loopt is dit dus van belang.

Deel 1 van de COP is de input. Hoe Pana (of iedere andere WP) dit meet weet ik niet, maar de conclusie dat niet alles wordt meegenomen lijkt me duidelijk. Daarbij, ze tellen het alleen als verbruik als de WP in active modus staat. Tot vorige week, draaide mijn pomp 24h, (draaide op watertemp). Het verbruik van de pomp neemt mijn kWh-meter wel mee, de Pana doet dit niet.
Stel dat je pomp de hele dag loopt, zonder dat er warmte nodig is, is het verbruik volgens de WP 0, maar je kWh-meter zal echt verbruik zien. Als dit een vast gegeven is, zou ik het niet erg vinden, want dat is uit te rekenen en te corrigeren (Zoals @Tomexergie aangeeft)
MAAR.. dit verschil zou elke dag ongeveer hetzelde moeten zijn. En dat is dus niet het geval.
Vorige week maandag geeft kWh-meter een verbruik van 9.3 en de Pana 6.0 (3.3 verschil = 55%) Vrijdag is het 6.6 tov 6.0 (10%). De Pana heeft dus hetzelfde verbruik, terwijl ik 2.7kWh meer verbruik. Dit kan niet een verschil in sluipverbruik e.d. zijn. temp was ongeveer gelijk

Deel 2 is de output. Ook hier geldt, ze tellen het alleen als de WP actief is. Dus (zoals het was in mijn geval) als je pomp de hele dag loopt, maar de WP hoeft niet aan, dan is je opbrengst volgens de Pana 0. Echter er is flow door je warmtemeter (Kampstrup of zelfbouw) dus hij ziet (negatieve) warmte. Dit laatste is niet echt van invloed op het geheel (denk ik!)

Dan is de vraag hoe nauwkeurig zijn de meters in de WP.... met name de flowmeter. *
Zit er wel een flowmeter in, of bepalen ze aan de hand van een interne tabel de flow en rekenen ze daarmee, software kan niet kapot, onderdelen wel ?

Mijn doel is dus niet om Pana zwart te maken oid, maar ik wil weten of mijn WP goed werkt en wat de invloed is van de aanpassingen die ik doe (tweaker weet je wel :9 )
Is het verschil dat ik meet in verbruik gewoon een afwijking en klopt dan ook de opbrengst niet (in mijn voordeel) en is de COP correct (niet omdat deze moet kloppen, maar omdat mijn WP dan correct draait)
Of zit er een probleem in de WP waardoor hij soms onder presteert.

Ben nu bezig om softwarematig de opbrengst en COP te bereken.
(mijn flowmeter is nog niet aangesloten, dus hier neem hier een vast gegeven met afwijking 5%)
Dan kan ik kijken of de opbrengst van de Pana ook afwijkt

Pana WC12H9E8 / 1000L

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03-2025
Helhond schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:13:
[...]

Dat is wel interessant prijsontwikkeling, dacht eerst zelf bij Pmcoppack te bestellen, zijn er mensen met ervaring bij Topaircon.eu?

Dan nog een andere vraag, komend voorjaar willen wij hier een WP plaatsen.
Laatst was er een grote beurs, zijn er nog nieuwe modellen warmtepompen aangekondigd bij de bekende merken? Pana, Mitsu etc.?

Heb al tijdje de Pana H serie (evt. T-CAP) op het ook oog, maar deze gaat inmiddels ook al ruim een jaar mee?
Ik heb de WH-MXC09H3E8 bij Topaircon besteld, samen met de uitbreidingsprint, T-sensor en internet verbinding. Dit is wel de H-versie, bij PMcoppack de G-serie volgens de site. De pomp werd netjes, onaangekondigd ;) geleverd, op de print en de sensor wacht ik nog.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• Oxellaar
  • Niet online
donaldk schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:06:
Oh dan is dat al heel snel. Is al een hele tijd zo, maar zelfs dat was ongetwijfeld dan weer net na twee jaar. Kan dat eenvoudig kalkaanhechting zijn?
Een thermostaat gaat afwijken omdat hij vast zit. De koud, warm en meng temperatuur is nagenoeg altijd hetzelfde. Dus de thermostaat een paar keer van koud naar heet draaien kan al helpen.
Even de boiler opstoken naar 60, anders heeft het weinig zin.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
wervisser schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:06:
[...]

Maar als deze door blijft circuleren zal de woonkamer uiteindelijk warmer/te warm worden en dus aan comfort verliezen of zie ik dat verkeerd ?
Hij knijpt de vloerverwarming. Ik neem aan dat dit met een temperatuur begrenzer op de verdeler gebeurt. Daarmee zou hij dan de temperatuur van de vloer onder controle kunnen houden.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Heerlijk.

Ik hoor juist weer dat mannen heter douchen. Daarna onverwarmd afspoelen.

Maar waar meet je die 43 graden, op de huid? Direct uit de kraan, dan zijn er al enkele graden verdwenen bij aankomst op de huid.

Oh ja iemand ervaring met Tonzon Bad? Ik kan geen alternatieven vinden voor die luchtkussen matten met plakstrips.
Tussen de kraan en de huid, maar toegegeven ik had de aandacht er niet helemaal bij. ;) :+
Toch denk ik dat de meting goed was.

• wervisser
t.oswald schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:29:
[...]

Hij knijpt de vloerverwarming. Ik neem aan dat dit met een temperatuur begrenzer op de verdeler gebeurt. Daarmee zou hij dan de temperatuur van de vloer onder controle kunnen houden.
Nee, zo intelligent is het helaas niet. Dit is op basis van een normale kraan die de waterstroom blokkeert.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Heerlijk.

Daarom zijn wij niet voor een thermostaatkraan gegaan. Zo'n ding zou voor mij geen toegevoegde waarde hebben, is altijd veel te koud :p

Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden met het aanschaffen van een boiler. Hoe warmer je je doucht, hoe minder je het warme water aanvult met koud water om de juiste temperatuur uit de douche te krijgen, dus hoe groter je buffer moet zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Felicia
Oxellaar schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:11:
[...]

Een thermostaat gaat afwijken omdat hij vast zit. De koud, warm en meng temperatuur is nagenoeg altijd hetzelfde. Dus de thermostaat een paar keer van koud naar heet draaien kan al helpen.
Even de boiler opstoken naar 60, anders heeft het weinig zin.
Waarom naar 60 graden? De doorstroomverwarmer stond hier in het begin op 43 graden en dan doet ie 't ook goed, zelfs naadloos als ik tussentijds de temperatuur verhoog.

Wat betreft de afgifte, ik ben voornemens om binnenkort een stel thermometers op de aan-/afvoer leidingen van het buffervat naar de radiatoren te plakken. Aangezien de pomp die over de radiatoren pompt aangeeft hoe snel die draait (1,1 of 1,2m3 per uur meestal) kan ik grofweg uitrekenen wat de afgifte is. Is wel handig als het kouder wordt dat ik dat enigzins kan bepalen (is niet super precies maar beter als niets :)).
t.oswald schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:29:
[...]

@wervisser gebruikt een doorstroombegrenzer i.c.m. een thermostaat klinkt lijkt me, want als de warmtevraag weg is stopt het zegt hij. En ja, een 2e zone zou in dat opzicht kunnen helpen. Die kun je beide een eigen thermostaat geven.
Alternatief is volgens mij wat @Grolsch heeft, een enkele zone regeling die met meerdere thermostaten werkt die op die manier de individuele zones dicht draait. Koud in de keuken, dan krijgt alleen de keuken verwarming.
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:36:
[...]

Daarom zijn wij niet voor een thermostaatkraan gegaan. Zo'n ding zou voor mij geen toegevoegde waarde hebben, is altijd veel te koud :p

Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden met het aanschaffen van een boiler. Hoe warmer je je doucht, hoe minder je het warme water aanvult met koud water om de juiste temperatuur uit de douche te krijgen, dus hoe groter je buffer moet zijn.
Ik wil niet veel zeggen hoor maar als ik de thermostaatkraan op z'n heetst zet komt er 50 graden uit, ik weet niet hoe heet jij doucht of baddert maar 50 graden is zelfs voor mijn vrouw meer als genoeg :D

• donaldk
Felicia schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:38:

Ik wil niet veel zeggen hoor maar als ik de thermostaatkraan op z'n heetst zet komt er 50 graden uit, ik weet niet hoe heet jij doucht of baddert maar 50 graden is zelfs voor mijn vrouw meer als genoeg :D
Maar de veiligheid die een Thermostaatkraan zou bieden ben je kwijt als je altijd voorbij het 'knopjemoment' zit. Wegglijden en je vastgrijpen, of simpelweg even de verkeerde richting opdraaien en je verbrand alsnog. Dus is zo'n kraan dan nog de eventuele premie waard, voor Banshee blijkbaar niet.

@Rol-Co Ik twijfel geen moment aan je meting. Ik gebruik meestal een digitale anale koortsthermometer bij het meten/afstellen, dus die gaan niet zo hoog, meestal schieten ze bij 42 in de bescherming, streepje op de display. Maar ik heb ook nog een prik (Kern)thermometer voor in de keuken, met een bereik hoog genoeg voor de frituur. Kokend water was toen ik hem kocht netjes 100 graden, dat goedkope digitale spul is gewoon betrouwbaar. En 44 graden uit de kraan, tja als er een pisstraaltje met BPH uitkomt heb je een hogere temperatuur nodig voor effect.

[ Voor 31% gewijzigd door donaldk op 12-11-2018 12:49 ]

• Felicia
donaldk schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:34:
[...]

Maar de veiligheid die een Thermostaatkraan zou bieden ben je kwijt als je altijd voorbij het 'knopjemoment' zit. Wegglijden en je vastgrijpen, of simpelweg even de verkeerde richting opdraaien en je verbrand alsnog. Dus is zo'n kraan dan nog de eventuele premie waard, voor Banshee blijkbaar niet.
Die van ons krijg je dus niet zo ff op de heetste stand, hoe heter hoe zwaarder hij draait. Mijn kinderen zouden dat niet voor elkaar krijgen en al helemaal niet per ongeluk.

Vervolgens lijkt me een niet thermostaatkraan veel gevaarlijker. Het is niet voor niets dat een thermostaatkraan beveiligd is op 50 graden, een gewone kraan kan zelfs veel heter water uitkomen als je niet voorzichtig bent (afhankelijk van de aangevoerde temperatuur natuurlijk), iets wat zeker bij jonge kinderen een pluspunt is.

• Oxellaar
  • Niet online
Felicia schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:38:
[...]

Waarom naar 60 graden? De doorstroomverwarmer stond hier in het begin op 43 graden en dan doet ie 't ook goed, zelfs naadloos als ik tussentijds de temperatuur verhoog.
Als de thermostaat klopt hoef je niets te doen natuurlijk.
Maar als hij afwijkt, dan zul je maximaal moeten gaan en dat is 60c

• donaldk
Tja, ik heb ook geen kleine kinderen, ieders situatie en behoefte is anders. Er zijn mensen die SWW zonder legionella bescherming gebruiken. Er zijn mensen die altijd met koud water wassen. Die nieuwe 55 graden mag richtlijn kwam er toch op neer dat je installatie op een meter van je tappunt/douche moest staan.

@Oxellaar De Combiketel Nefit Ecomline Excellent staat qua tapwater op maximaal. Dit was het eerste modeljaar dat de CW hiervan 5 was. Maar kan toch niet helemaal tegen een goeie oude badgeiser op. Maar ja die dingen waren wat 25 KW enkel voor SWW?

Een paar keer heen en weer ik denk niet dat dat hier nog gaat helpen, ik heb zeker het hele jaar al last, van steeds verder door moeten draaien van de thermoststaat. Ik heb geen papieren van de kraan liggen, dus geen idee hoe ik de thermostaat eruit haal voor reiniging of vervanging.Eventueel kan ik ook de kraan op douchestand zetten en dan schoonmaak azijn in de doucheslang gieten, dan wordt de kraan van binnen ontkalkt.

Om weer wat meer on-topic te komen, zijn er inmiddels betaalbare kleinschaligere warmtepompen, die efficient water tot minder lage temperaturen kunnen verwarmen? Ik kom claims tegen van een maatje van Lars Boelen dat hij met Co2 Warmtepompen water tot honderd graden kan laten koken.

Ammoniakwarmtepompen zouden beperkt zijn tot een graad of 85, ruim voldoende voor deze kleinschalige toepassing, maar zover ik weet enkel in grootschalige uitvoeringen te verkrijgen.

Butaanwarmte pompen zouden 130-170 graden moeten kunnen doen, dus 60-70 SWW moet dan geen probleem zijn. Maar bij 130 graden pas rendabel bij 2MW (proefopstelling was 0,2MW) volgens de ontwikkelaar. Beide gigaschaal vergeleken bij 'residential',zelfs als je een prive wellness hebt;-).

[ Voor 82% gewijzigd door donaldk op 12-11-2018 13:18 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Nu gaat het uiteindelijk toch wel richting pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eq7x4R8.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Daannn1987
Maikie18 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:06:

[Afbeelding]
1 x per uur aan? Voelt niet als pendelen imo

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:06:

[Afbeelding]
Valt toch wel mee.
Met 10 graden buitentemperatuur ontkom je er toch niet aan

• Rol-Co

Rol-Co

donaldk schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:34:
[...]

@Rol-Co Ik twijfel geen moment aan je meting. Ik gebruik meestal een digitale anale koortsthermometer bij het meten/afstellen, dus die gaan niet zo hoog, meestal schieten ze bij 42 in de bescherming, streepje op de display. Maar ik heb ook nog een prik (Kern)thermometer voor in de keuken, met een bereik hoog genoeg voor de frituur. Kokend water was toen ik hem kocht netjes 100 graden, dat goedkope digitale spul is gewoon betrouwbaar. En 44 graden uit de kraan, tja als er een pisstraaltje met BPH uitkomt heb je een hogere temperatuur nodig voor effect.
Met name kleine kinderen is het knopje wel handig, voor hun is links en rechtsaf het zelfde.
Het is geen regendouche hier maar een niebla neveldouche, daar heb je ook wat meer warmte voor nodig, dat wel. Maar 43 is 43, veel of weinig water maakt niet uit.

• Grolsch
Persoonlijk douche ik mij zomers met relatief koud water en 's winters draai ik inderdaad ook vaak voorbij de 38 graden beveiliging. Vooral als het buiten koud is vind ik een hete douche heerlijk :P

Volgens mij zijn die thermostaatkranen bedoeld voor kinderen, zodat die niet "per ongeluk" knetter heet water over zich heen krijgen. Ik vind het 10 x zo comfortabel / makkelijk als het afstellen dmv koud en warm :P

• Oxellaar
  • Niet online
@donaldk Een Ecomline cw5 is 30kW, dus ook voor SWW.
Maar als hij langzaam kouder wordt, dan is waarschijnlijk de doorstroom begrenzing nooit goed ingesteld, dat gebeurde bijna nooit.

Maar 10l/m van 60c moet hij wel aankunnen. Na een minuut of 10 gaat hij misschien richting de 50c. Maar dat merk je niet tijdens het douchen.

• donaldk
@Oxellaar Zonder thermostaatkraan merkte je die overgang wel. Vooral die overgang van het combi buffertje naar volledig doorstroom merkte je direct. Als ik in bad zat tijdens het vullen. Douche had toen ook al een thermostaat badkraan.

Die doorstroombegrenzing had ik destijds wel uitgezocht in de online installatiehandleiding, die moest op zoveel mogelijk water had ik tegen mijn vader verteld. Die had hem geinstalleerd, want hij zat in de business, daarna de service monteur in gebruik laten stellen. Maar ja ik ging er niet over, dus geen idee hoe het gedaan is.

Instelling moet dus aangepast worden...

@Grolsch behalve als het zo'n eengreepskraan betreft, die over tweevlakken beweegt dat gaat nooit soepel, intutief, lineair, geef mij dan maar een goede twee-knops keramische mengkraan. Zoveel preciezer en dus comfortabeler.

[ Voor 15% gewijzigd door donaldk op 12-11-2018 14:24 ]

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
webrazor schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:56:
Nadat het tijdje is blijven liggen nu toch maar eens besloten om een warmtepomp te kopen.
Mijn voor onderzoek er maar eens weer bij gepakt en wel opmerkelijk dat bij sommige website de prijzen flink veranderd zijn. Het gaat om een Panasonic T-Cap WH-MXC09H3E8.
Destijds paar maand geleden kosten deze bij:

Vooral topaircon.eu is behoorlijk gedaald van de duurste naar de goedkoopste.
Het enige nadeel is dat je niet met creditcard kunt betalen en ook niet kunt afhalen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze webshops en zijn er nog betere alternatieven?
Mogelijk is het al door iemand vermeld maar bestel nooit iets bij Comfortklimaat. Die levert namelijk niets. Ik en @koevlaas2 hebben hem al eens failliet laten verklaren maar hij heeft daarna weer een doorstart gemaakt. Erg dubieus figuur zit erachter.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:44
godfriedd schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:25:
[...]

Mogelijk is het al door iemand vermeld maar bestel nooit iets bij Comfortklimaat. Die levert namelijk niets. Ik en @koevlaas2 hebben hem al eens failliet laten verklaren maar hij heeft daarna weer een doorstart gemaakt. Erg dubieus figuur zit erachter.
Niet te verwarren met het Franse Confort-Market. Prima prijzen voor Panasonic monoblok.

• kaasmakert
  • Laatst online: 15-12-2025
godfriedd schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:25:
[...]

Even een ander geluid over Comfortklimaat.
Ik heb deze horrorverhalen ook gelezen.Ondanks de slechte reviews besloten de gok toch te wagen (pas betaald bij levering, met zulke reviews wilde ik niet vooraf betalen!).
Netjes te woord gestaan, afspraken nagekomen, geleverd wat besteld was, op tijd en in keurige staat. (Pana warmtepomp).
Dus niet iedereen heeft zulke ervaringen met ze. YMMV :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

(jarig!)
kaasmakert schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:33:
[...]

Even een ander geluid over Comfortklimaat.
Ik heb deze horrorverhalen ook gelezen.Ondanks de slechte reviews besloten de gok toch te wagen (pas betaald bij levering, met zulke reviews wilde ik niet vooraf betalen!).
Netjes te woord gestaan, afspraken nagekomen, geleverd wat besteld was, op tijd en in keurige staat. (Pana warmtepomp).
Dus niet iedereen heeft zulke ervaringen met ze. YMMV :)
Het ligt natuurlijk ook aan het momentdat je had besteld. De problemen deden zich het laatste jaar voor. Daarvoor ging het prima.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kaasmakert
  • Laatst online: 15-12-2025
kmf schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:58:
[...]

Het ligt natuurlijk ook aan het momentdat je had besteld. De problemen deden zich het laatste jaar voor. Daarvoor ging het prima.
De pomp staat pas sinds paar weken bij me thuis :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Noord27
Installateur en Techneco gaan officieel in gebreke worden gesteld na al het gedoe met de Elga. Nog even krabbelen en dan zal ik eens kijken waarmee ze binnen 14 kalenderdagen zouden moeten reageren met een passende oplossing. Mijn insteek is dat hij er uit gaat. Geen vertrouwen in zowel product als installateur.

@Daannn1987 @koevlaas2

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2018 16:23 ]

• Ramon_1984
Noord27 schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:22:
Installateur en Techneco gaan officieel in gebreke worden gesteld na al het gedoe met de Elga. Nog even krabbelen en dan zal ik eens kijken waarmee ze binnen 14 kalenderdagen zouden moeten reageren met een passende oplossing. Mijn insteek is dat hij er uit gaat. Geen vertrouwen in zowel product als installateur.

@Daannn1987 @koevlaas2
misschien wil techneco de Elga omruilen voor een Loria :)

In jouw situatie zou ik het zelfde hebben gedaan, erg vervelend maar het is niet anders

• Daannn1987

@Daannn1987 @koevlaas2
Naar dat het zo moet lopen, zou er ook goed klaar mee zijn. Gelukkig heb je nog een backup welke goed werkbaar is vooralsnog.
Ben benieuwd hoe dit gaat lopen..

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
reneeke1970 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:45:
[...]

Er zijn feitelijk geen horizontale boilers voor een wp die maar tot 50 graden gaat. De gelaagdheid gooit roet in het eten waardoor je maar klein gedeelte van inhoud kunt benutten. De link van @Icekiller2k6 is voor zonneboilers die naar 90 graden gaan
Ik heb inmiddels een boilervat besteld; https://www.bengshop.nl/i...-90kw-300lt-37030300-art/
Ik ben nog aan het kijken naar een 150 ltr buffervat die ik als open verdeler in wil zetten tbv mijn VV. Zijn er nadelen als ik hiervoor een horizontaal vat neem zodat ik deze in het knieschot weg kan werken?

Ik heb deze op het oog;
https://www.inventum.com/...ookte-boilers/delta-150-3

Of, als er teveel bezwaren aan zitten toch verticaal:
https://www.bengshop.nl/i...-19kw-150lt-37010150-art/

• reneeke1970
  • Laatst online: 00:21
borgoe72 schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:58:
[...]

Ik heb inmiddels een boilervat besteld; https://www.bengshop.nl/i...-90kw-300lt-37030300-art/
Ik ben nog aan het kijken naar een 150 ltr buffervat die ik als open verdeler in wil zetten tbv mijn VV. Zijn er nadelen als ik hiervoor een horizontaal vat neem zodat ik deze in het knieschot weg kan werken?

Ik heb deze op het oog;
https://www.inventum.com/...ookte-boilers/delta-150-3

Of, als er teveel bezwaren aan zitten toch verticaal:
https://www.bengshop.nl/i...-19kw-150lt-37010150-art/
Als open verdeler / hydraulische ontkoppeling maakt het niks uit. Maar zoek dan wel goedkope stalen modellen en geen boilers van RVS die voor drink water zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Maakt wel iets uit, verticaal is altijd beter ivm gelaagdheid, warmte stijgt naar boven.

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-12-2025
Grolsch schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:45:
Maakt wel iets uit, verticaal is altijd beter ivm gelaagdheid, warmte stijgt naar boven.
@reneeke1970 dank!
Dus ook voor de buffer?
Als je stelt maakt iets uit ivm gelaagdheid, is aan te geven wat het nadeel/ verlies is?
Ik doel niet specifiek op een berekening maar een soort richting/ schatting om een afweging te kunnen maken.

bij voorbaat dank natuurlijk!

• Andrehj
Bij een horizontale buffer heb je natuurlijk erg veel kans op menging van het warme en koude water, wat funest is voor je rendement. Om dat te verminderen kun je in zo'n geval beter een buffer alleen in de retour zetten (aansluiting onderzijde), en dan aan de bovenzijde met slechts één leiding naar een T-stuk in de aanvoerleiding (tussen WP en afgiftesysteem).
Maar het blijft met een horizontale buffer altijd behelpen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• wervisser
Ramon_1984 schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:33:
[...]

misschien wil techneco de Elga omruilen voor een Loria :)

In jouw situatie zou ik het zelfde hebben gedaan, erg vervelend maar het is niet anders
'k Weet niet of dat de beste keus is O-)

• Tomexergie

@Daannn1987 @koevlaas2
Even in de toekomst kijken. Welke L/W warmtepomp zou je kiezen als vervanger?
Infeite zijn al de WP's die ik zie op dit forum al verouderd. Aziatische aico's R410A systemen. Stone age. Niet toegesneden op ons klimaat en SSW wensen.

• Noord27
Tomexergie schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:12:
[...]

Even in de toekomst kijken. Welke L/W warmtepomp zou je kiezen als vervanger?
Infeite zijn al de WP's die ik zie op dit forum al verouderd. Aziatische aico's R410A systemen. Stone age. Niet toegesneden op ons klimaat en SSW wensen.
Wat zou je aanraden? Ik lees hier voornamelijk over de Monoblok Pana's..

Ik investeer liever in bewezen kwaliteit overigens. Dat dacht ik met een Elga ook te doen. Nu gaan ze met de billen bloot. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2018 19:26 ]

• Grolsch
Ik zou niet weten wat er niet goed werkt @Tomexergie aan onze R410A WP's :?

Met een SCOP van 4,2 voor CV en een SCOP van ruim 3 voor SWW en een gegarandeerde werking WP only t/m -15 heb ik helemaal niets te klagen, en ik verwacht niet dat men op korte termijn met een hele revolutionaire uitvinding gaat komen.

Eenvoudige techniek die ook nog eens zeer betrouwbaar is blijkt uit dit topic (enige uitzonderingen daargelaten).

Ik heb nog niet gelezen in dit topic dat een pana/mitsu/nibe de geest gegeven heeft in dit topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 12-11-2018 19:22 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:21:

Met een SCOP van 4,2 voor CV en een SCOP van ruim 3 voor SWW en een gegarandeerde werking WP only t/m -15 heb ik helemaal niets te klagen, en ik verwacht niet dat men op korte termijn met een hele revolutionaire uitvinding gaat komen.

Eenvoudige techniek die ook nog eens zeer betrouwbaar is blijkt uit dit topic (enige uitzonderingen daargelaten).

Ik heb nog niet gelezen in dit topic dat een pana/mitsu/nibe de geest gegeven heeft in dit topic.
Er worden wel een hoop koelgassen uitgefaseerd, ook R410A zal eens aan de beurt zijn, maar de eventuele vervangers zijn (nog) niet beter, R744 geeft nog niet wat we willen maar komt in de buurt.
https://www.installatie.nl/nieuws/warmtepomp-co2-woningen/

@Noord27
Ook interessant :)
https://www.installatie.n...mtepomp-met-bollenbuffer/

Edit:
Toch niet denk ik..... :X daar koop je een hele stapel mitsu's en pana's voor. :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/493340/BvczJrDi.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 12-11-2018 19:54 ]

• reneeke1970
borgoe72 schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:50:
[...]

@reneeke1970 dank!
Dus ook voor de buffer?
Als je stelt maakt iets uit ivm gelaagdheid, is aan te geven wat het nadeel/ verlies is?
Ik doel niet specifiek op een berekening maar een soort richting/ schatting om een afweging te kunnen maken.

bij voorbaat dank natuurlijk!
Theoretisch is gelaagdheid behouden beter, maar zeg nou eerlijk, 150 liter inhoud en een flow van 1000 liter per uur. Denk dat door gigantische wervelingen temperatuur wel egaal word.
En met een grote wp gaat het naar 1800 liter per uur dus tja....

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
@reneeke1970 ik heb "Maar" een 120 liter buffervat en een flow van 26 ltr/minuut (1560 litertjes per uur ) en toch is er zeker sprake van gelaagdheid in mijn vat als ik m'n Ta / Tr sensor mag geloven :P

Ook wel logisch als je onderstaand plaatje ziet, dan krijg je een beeld hoe zo'n vat werkt

Bij H6 wordt het water aangezogen richting afgiftecircuit
Bij H1 zit de retour

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2eebngp.jpg

Je kunt nagaan dat je bij een horizontaal buffervat bij lange na niet zo'n mooie gelaagdheid hebt als bij een verticaal vat, juist bij een redelijke flow.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:07:
[...]

Oxellaar schreef op zondag 11 november 2018 @ 23:20:
Inderdaad, ik moet bij 43 nog koud bijmengen anders is het te heet.

• Noord27
@koevlaas2 Wat zou jij nu zelf nemen, puur voor CV verwarming (radiatoren en vloerverwarming) met zoveel installaties achter de rug?

• koevlaas2
Noord27 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:37:
@koevlaas2 Wat zou jij nu zelf nemen, puur voor CV verwarming (radiatoren en vloerverwarming) met zoveel installaties achter de rug?
Panasonic monoblock, maar ik blijf erop hameren split en mono hebben zo hun voor- en nadelen.
Beide zouden kunnen, maar mono is het makkelijkst te installeren.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:42:
[...]

Panasonic monoblock, maar ik blijf erop hameren split en mono hebben zo hun voor- en nadelen.
Beide zouden kunnen, maar mono is het makkelijkst te installeren.
Is dat ook niet afhankelijk met de afstand tot het huis? Bij een mono denk ik al snel in de tuin tegen het huis, leiding door de muur.
Bij een split wat meer afstand, achter in de tuin, op een carport of bijkeuken.

Of zie ik dat te moeilijk?

• webrazor
  • Laatst online: 01-09-2023
Wat ben ik naast de Panasonic WH-MXC09H3E8 nog meer nodig en dan bedoel ik niet elke kleine koppeling maar de grote noodzakelijke dingen?

Panasonic CZ-TAW1 (niet noodzakelijk maar wel handig)
Panasonic PAW-3WYVLV-SI
Panasonic CZ-RTC3 (ben je deze nodig of kan het met elke Opentherm thermostaat)
Fernox - TF1 Total Magnetic Filter 28mm + Fluid

Mis ik nog iets of hebben jullie een alternatief ik hoor het graag?

• koevlaas2
webrazor schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:02:
Wat ben ik naast de Panasonic WH-MXC09H3E8 nog meer nodig en dan bedoel ik niet elke kleine koppeling maar de grote noodzakelijke dingen?

Panasonic CZ-TAW1 (niet noodzakelijk maar wel handig)
Panasonic PAW-3WYVLV-SI
Fernox - TF1 Total Magnetic Filter 28mm + Fluid

Alleen temperatuursensor voor de boiler :)
Filters etc. natuurlijk wel, maar die mocht ik niet noemen.

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:11:
@reneeke1970 ik heb "Maar" een 120 liter buffervat en een flow van 26 ltr/minuut (1560 litertjes per uur ) en toch is er zeker sprake van gelaagdheid in mijn vat als ik m'n Ta / Tr sensor mag geloven :P

Ook wel logisch als je onderstaand plaatje ziet, dan krijg je een beeld hoe zo'n vat werkt

Bij H1 zit de retour

[Afbeelding]

Je kunt nagaan dat je bij een horizontaal buffervat bij lange na niet zo'n mooie gelaagdheid hebt als bij een verticaal vat, juist bij een redelijke flow.
Ik denk dat je de ta en tr die je in je leidingen meet, niet terug vind als je in het vat meet. Toch in ieder geval in mindere mate omdat het daar gemengd is

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:53:
[...]

Is dat ook niet afhankelijk met de afstand tot het huis? Bij een mono denk ik al snel in de tuin tegen het huis, leiding door de muur.
Bij een split wat meer afstand, achter in de tuin, op een carport of bijkeuken.

Of zie ik dat te moeilijk?
Kan met beide, dichtbij of ver weg.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011

Bij H1 zit de retour

[Afbeelding]

Gelaagdheid is overrated. Uiteindelijk scheelt het hooguit een paar eurotjes per jaar.

• Oxellaar
  • Niet online
webrazor schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:02:

Het kan juist niet met een OpenTherm thermostaat, Panasonic ondersteund geen OpenTherm.

@donaldk Doorstroom toestel....? De Ecomline is nooit als doorstroomtoestel geleverd. En Als CW5 altijd met boiler van 25L. Als daarbij de uitstroomT langzaam daalt, dan staat de begrenzer verkeerd afgesteld.

Niet één ketel hoort, bij juiste afstelling, steeds lagere uitstroomT op SWW te geven.

Maar goed...we dwalen af ;)

• webrazor
@koevlaas2
Dacht zelf in dit buffervathttps://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-400l.html 300/400 liter met 1 of 2 coils. Volgens mij bij jou bekend :*)
Wat voor temperatuursensor moet ik dan denken?

Ben ik ook nog een pomp nodig voor SWW?

@Oxellaar Betreft de aansturing ben ik dan de panasonic nodig of een andere thermostaat (aan/uit)?

• Tomexergie
Grolsch schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:21:
Dan maar en schot voor de boeg.
1) R410A is milieu onvriendelijk. GWP van 2000. Je moet eerst 1500 m3 aardgas besparen voordat er milieu winst is. Ik ga ervan uit dat alle afgevangen R410A in de atmosfeer vrij komt vanwege gebrek aan Overheids controle.
2) R410A kan geen SSW leveren omdat Tmax c.a 50C bedraagt.
3) De merken (Pana, Mithsiu, Toshiba enz ) hebben rotary compressors. Meer geluid een slijtage dan de swing compressoren. De ervaringsduur van de WP's van ons forum <5 jaar.
De L/W WP's in ons klimaat voor verwarming worden veel zwaarder belast dan voor airco in de tropen. Drukverschil groter en gebruikstijd veel langer.
4) Het ontbreekt aan intelligente multi variable regeling gericht rustig moduleren van de WP en waarbij de ruimtetemperatuur toch binnen comfort grenzen blijft.

Ik ben zeker ontevreden over mijn Elga. Geluid heb ik met veel kunstgrepen onder de knie, maar regeltechnisch is Elga een ramp. Toch heeft Elga na drie jaar draaien zijn geld zeker opgeleverd en sta ik op winst. Ik kan dus vervangen zonder verlies. Ik wacht op een betere systemen die er zeker gaan komen.

• Dylantje2
  • Laatst online: 02:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MarFan schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:07:
[...]

COP is 'belangrijk' omdat deze uitdrukt hoe de verhouding is tussen wat je er in stopt en wat er uit komt.
Om te achterhalen of je WP goed loopt is dit dus van belang.

Deel 1 van de COP is de input. Hoe Pana (of iedere andere WP) dit meet weet ik niet, maar de conclusie dat niet alles wordt meegenomen lijkt me duidelijk. Daarbij, ze tellen het alleen als verbruik als de WP in active modus staat. Tot vorige week, draaide mijn pomp 24h, (draaide op watertemp). Het verbruik van de pomp neemt mijn kWh-meter wel mee, de Pana doet dit niet.
Stel dat je pomp de hele dag loopt, zonder dat er warmte nodig is, is het verbruik volgens de WP 0, maar je kWh-meter zal echt verbruik zien. Als dit een vast gegeven is, zou ik het niet erg vinden, want dat is uit te rekenen en te corrigeren (Zoals @Tomexergie aangeeft)
MAAR.. dit verschil zou elke dag ongeveer hetzelde moeten zijn. En dat is dus niet het geval.
Vorige week maandag geeft kWh-meter een verbruik van 9.3 en de Pana 6.0 (3.3 verschil = 55%) Vrijdag is het 6.6 tov 6.0 (10%). De Pana heeft dus hetzelfde verbruik, terwijl ik 2.7kWh meer verbruik. Dit kan niet een verschil in sluipverbruik e.d. zijn. temp was ongeveer gelijk

Deel 2 is de output. Ook hier geldt, ze tellen het alleen als de WP actief is. Dus (zoals het was in mijn geval) als je pomp de hele dag loopt, maar de WP hoeft niet aan, dan is je opbrengst volgens de Pana 0. Echter er is flow door je warmtemeter (Kampstrup of zelfbouw) dus hij ziet (negatieve) warmte. Dit laatste is niet echt van invloed op het geheel (denk ik!)

Dan is de vraag hoe nauwkeurig zijn de meters in de WP.... met name de flowmeter. *
Zit er wel een flowmeter in, of bepalen ze aan de hand van een interne tabel de flow en rekenen ze daarmee, software kan niet kapot, onderdelen wel ?

Mijn doel is dus niet om Pana zwart te maken oid, maar ik wil weten of mijn WP goed werkt en wat de invloed is van de aanpassingen die ik doe (tweaker weet je wel :9 )
Is het verschil dat ik meet in verbruik gewoon een afwijking en klopt dan ook de opbrengst niet (in mijn voordeel) en is de COP correct (niet omdat deze moet kloppen, maar omdat mijn WP dan correct draait)
Of zit er een probleem in de WP waardoor hij soms onder presteert.

Ben nu bezig om softwarematig de opbrengst en COP te bereken.
(mijn flowmeter is nog niet aangesloten, dus hier neem hier een vast gegeven met afwijking 5%)
Dan kan ik kijken of de opbrengst van de Pana ook afwijkt
Waar ik naar benieuwd ben...
Iemand MET een kamstrup en die vergelijkt met de interen pana meters..:-)
COp vs COP verbruik VS verbruik..etc

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
webrazor schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:24:
@koevlaas2
Dacht zelf in dit buffervathttps://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-400l.html 300/400 liter met 1 of 2 coils. Volgens mij bij jou bekend :*)

Ben ik ook nog een pomp nodig voor SWW?

@Oxellaar Betreft de aansturing ben ik dan de panasonic nodig of een andere thermostaat (aan/uit)?
Ik gebruik die vaten, maar de mijne hebben andere typenummers. Wellicht hebben deze een kleinere spiraal ?

Enige wat je voor een complete installatie nodig hebt zijn:

Monoblock
SWW vat
3wegklep
SWW vat sensor.

Meer kitjes en sensoren zijn dus niet nodig voor een basis setup.

Excl. koppelingen en appendages (slangen).

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
Tomexergie schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:27:
[...]

1) R410A is milieu onvriendelijk. GWP van 2000. Je moet eerst 1500 m3 aardgas besparen voordat er milieu winst is. Ik ga ervan uit dat alle afgevangen R410A in de atmosfeer vrij komt vanwege gebrek aan Overheids controle.
3) De merken (Pana, Mithsiu, Toshiba enz ) hebben rotary compressors. Meer geluid een slijtage dan de swing compressoren. De ervaringsduur van de WP's van ons forum <5 jaar.
De L/W WP's in ons klimaat voor verwarming worden veel zwaarder belast dan voor airco in de tropen. Drukverschil groter en gebruikstijd veel langer.
4) Het ontbreekt aan intelligente multi variable regeling gericht rustig moduleren van de WP en waarbij de ruimtetemperatuur toch binnen comfort grenzen blijft.

Ik ben zeker ontevreden over mijn Elga. Geluid heb ik met veel kunstgrepen onder de knie, maar regeltechnisch is Elga een ramp. Toch heeft Elga na drie jaar draaien zijn geld zeker opgeleverd en sta ik op winst. Ik kan dus vervangen zonder verlies. Ik wacht op een betere systemen die er zeker gaan komen.
Waarom kan r410a geen SWW leveren, die van mij gaat tot echt tot 65 graden op r410A, wat heb ik gemist?

• Ramon_1984
@Tomexergie wat is er mis met een war regeling?
Daar moduleert een panasonic prachtig op.

• webrazor
koevlaas2 schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:34:
[...]

Ik gebruik die vaten, maar de mijne hebben andere typenummers. Wellicht hebben deze een kleinere spiraal ?
Deze heeft inderdaad een grote spiraal:
https://kotly.com.pl/produkt-storage-water-heater-cyclone-heat-pump-400-l-erp-c-with-1-coil-3975.html?l=en

Wat betreft aansturing ben je voor de panasonic nodig?

• koevlaas2
webrazor schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:56:
[...]

Wat betreft aansturing heb je voor de panasonic nodig?
Lijstje dat ik net noemde, meer niet.

[ Voor 39% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2018 22:03 ]

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:11:
[...]

Ik denk dat je de ta en tr die je in je leidingen meet, niet terug vind als je in het vat meet. Toch in ieder geval in mindere mate omdat het daar gemengd is
Als ik de leiding meet die het water zuigt uit de onderkant van het vat, mag ik toch aannemen dat die temperatuur daar is :?

Onderweg zal het water wel geen 3 graden afkoelen mag ik aannemen op een stukje van 2 meter geisoleerde leiding.

Een flow van 26 ltr minuut klinkt als veel, maar in een 120 liter vat valt dat ook nog wel weer mee.

De bovenste helft is 60 liter, warm water wordt bovenaan toegevoegd, en koud water onderin toegevoegd en afgezogen. 60 liter moet je met 26 ltr toch ruim 2 minuten pompen om dat weg te krijgen.
LittleTycoon schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:15:
[...]

Gelaagdheid is overrated. Uiteindelijk scheelt het hooguit een paar eurotjes per jaar.
Dat zou goed kunnen, maar we dwalen een beetje af van de hoofddiscussie, namelijk dat @borgoe72 het over een horizontaal buffervat had, en persoonlijk zou ik dat niet snel doen. Verticaal geniet de voorkeur, dat was eigenlijk het punt wat ik wou maken :P
[...]

Dus na 1 jaar gebruik is mijn WP beter voor het milieu :P Ik had met een gasketel zo'n 1500 m3 per jaar verbruikt
Mijn mitsu kan zonder elekrisch element een Ta van 60 graden aan.
Dat kan ik zelf (nog) niet beoordelen, maar volgens mij worden LW WP's wereldwijd al veel langer toegepast als bij ons in NL. Misschien dat @Oxellaar hier iets over kan vertellen :? Volgens mij installeerde hij al LW WP's toen wij met elkaar nog allemaal lekker aan het gas zaten :P

Het is volgens mij techniek die al 10-tallen jaren bestaat, en zeker geen nieuwe technologie.

Over de ELGA lees ik in dit topic veel negatieve verhalen, dit zal wellicht er ook mee te maken hebben dat het een hybride WP is, maar de regeling van mijn Mitsu, en wat ik van anderen over de Pana's / Fujitsu / Nibe's lees is weinig tot niets mis.

Als er iets niet goed gaat in dit topic is dat nagenoeg altijd een "installatiefout" of een waterzijdig probleem. MIjn Mitsu moduleert perfect en doet eigenlijk precies wat je mag verwachten. Als je je niet aan de boekjes / voorschriften van fabricanten houdt kun je natuurlijk wat probleempjes verwachten. Maar wat ik in dit topic lees worden de meeste problemen wel opgelost :P

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002

Bij H1 zit de retour

[Afbeelding]

Het secundaire circuit is mij duidelijk, de pomp zuigt bij h6 aan richting afgiftecircuit met de retour op h1.
Maar waar komt de warmte in het vat? Zijn je wp en secundair afgiftecircuit hiermee hydraulisch gescheiden of zitten de wp, buffer en afgifte allen parallel aangesloten?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Grolsch
Geronimoos schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:09:
[...]

Het secundaire circuit is mij duidelijk, de pomp zuigt bij h6 aan richting afgiftecircuit met de retour op h1.
Maar waar komt de warmte in het vat? Zijn je wp en secundair afgiftecircuit hiermee hydraulisch gescheiden of zitten de wp, buffer en afgifte allen parallel aangesloten?
De aansluitingen zitten 90 graden verdraaid (zie ook bovenaanzicht uit mijn plaatje eerder), dus bovenin aanvoer vanaf WP (die blaast zeg maar in het vat) en aanvoer richting CV (Die zuigt helemaal bovenaan het vat), onderaan retour van CV (blaast in het vat) en retour richting WP (zuigt uit het vat).

Hydraulisch gescheiden is eigenlijk niet het juiste woord denk ik, al wordt het wel gebruikt. Het is wel hetzelfde water (het is 1 groot open vat zonder warmtewisselaar/spiraal) maar elk circuit (zowel primair als secundair) heeft zijn eigen flow.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-11-2018 22:15 ]

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Puntje 1, daar heb je wel een punt :P
Maar de schuld van de uitstoot van R410a in de atmosfeer, die moet je niet bij de overheid neerleggen.
De meeste uitstoot komt door het feit dat we het toepassen in een systeem wat kan falen. Maar dat falen is niet altijd te voorkomen. Een simpele lekkage, dat zorgt voor de uitstoot.
Maar één voordeel, de prijzen zijn nu zo hoog, dat iedereen zal proberen uitstoot te voorkomen, maar zal hergebruiken.

En ik heb ooit een verslagje gezien over de uitstoot van koudemiddelen welke een behoorlijk co2 equivalent hebben. Dat was, in vergelijking tot bijvoorbeeld de uitstoot van industrie, totaal te verwaarlozen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet naar een alternatief gekeken moet worden, maar R410a is qua GWP nog niet eens zo slecht. R507, veel toegepast voor koel/vriesinstallaties van winkels, heeft een GWP van bijna 4000, R404, ook zo'n leuke.

Puntje 2, daar volg ik je niet, dat kan prima met R410a. En wat moet je met water van 60 graden als particulier? Ik zou het niet weten.

puntje 3, De swing is een Daikin dingetje, alleen toegepast bij kleine warmtepompen. Als het echt het ei van columbus was...Dan had ieder merk het wel. En een compressor slijt van het starten, niet van het draaien.
Vandaag nog de olie uit twee oude warmtepompen gezien (BJ 1998, bekende hardware shop in Ridderkerk), kraakhelder. Het koudemiddel, kraakhelder. Alle 60 kilotjes netjes afgepompt ;)
Het systeem gaat vervangen worden ivm defecte 4W klep, end of life, rendement enz enz.

En een airco in de tropen heeft het net zo zwaar, als een warmtepomp in de winter in Nederland.
35c water maken in NL, of 35c buitenT in de tropen.
0c buiten in NL, of 0c verdamingstemperatuur in koelbedrijf in de tropen. Ik zie geen verschil.

Puntje 4. Ook geen problemen mee. Het gaat om klimaat installaties he, we hoeven niet naar de planeet 2MASS J2126 te vliegen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 12-11-2018 23:34 ]

• Grolsch
@Oxellaar Is een open verder nu hydraulisch gescheiden of niet :?

Op de website van spirotech lees ik dit:
Hoe werkt een hydraulische afscheider
Een hydraulische afscheider vangt de verschillen op in volumestromen tussen een primaire kring (aanbod = Qp) en een secundaire kring (vraag = Qs). Hieronder en andere de rechterzijde ziet u de drie bedrijfssituaties die kunnen voorkomen wanneer een hydraulische afscheider is gemonteerd in de installatie.
https://www.spirotech.nl/open-verdeler-hydraulisch/

Hun hebben het dus ook over een "hydraulische afscheider", terwijl het water fysiek eigenlijk niet gescheiden is :?

What's in a name, maar kwil wel graag snappen hoe het hoort :P

• Andrehj
Die Joule heeft de volgende nadelen
- Matige isolatie (label C, ca 2.5 kWh per dag aan verlies, als je efficiënt doucht in een klein huishouden met douche WTW verlies je net zoveel als je verbruikt...)
- Heater element heeft een niet-standaard maat van 1 3/4". Alle elementen hier en in D. zijn 1 1/2"
- Heater element zit op 1 fase. Dergelijke belastingen (3 kW) heb ik liever op 3 fasen, of in ieder geval optioneel op 3 fasen.
- Normaliter niet in NL verkrijgbaar, voor support afhankelijk van buitenlandse clubs (in GB of Polen).
- Max druk slechts 7 bar / werkdruk 6 bar. Dit is lager dan gebruikelijk. Meestal is max 10 bar, werkdruk 8 bar.

Belangrijkste voordeel
- Zo'n beetje het goedkoopste vat wat je in RVS kunt krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 12-11-2018 22:28 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch hydraulisch gescheiden, dat is een parallel buffer, een open verdeler... Enz enz.
Maar wel één en dezelfde hoeveelheid water.

Een afscheider... Dat gaat over vuil, lucht afscheiden. Ja, daarvoor moet je bij Spiro zijn.

Gescheiden stromen.... Dat is bijvoorbeeld bij een TSA. En dan heb je zelfs nog dubbele scheiding, om bij lekkage, mengen van vloeistoffen te voorkomen. Bijvoorbeeld SWW met cv water.

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar

Hoe warm mag een compressor worden? Ik had niet het idee dat het nog een "werktemperatuur" is dus maar wat rustiger gezet, de leiding was ook ongeveer deze temperatuur. Snoeiheet.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/493400/NbHNzLxL.jpeg

• Grolsch
@Oxellaar Dan heb ik een beetje moeite met de definities denk ik :P

Hydrauliek = vloeistof
hydraulisch
Webdefinities
Hydrauliek is een aandrijftechniek die gebruikmaakt van vloeistof, de hydraulische vloeistof, onder druk. Het is een onderdeel van de werktuigbouwkunde.
Gescheiden = gescheiden
Te gebruiken met betrekking tot voorwerpen die los zijn geraakt of gemaakt van voorwerpen waarmee zij een geheel vormden, zoals de afgescheurde stukjes van kaartjes of, vooral met betrekking tot gebouwen die apart staan,
aangezien de vloeistof bij een open verdeler niet fysiek gescheiden is had ik het idee dat men hiermee misschien wat anders bedoelde.

Een SWW vat met een spiraal, die zijn (in mijn hoofd tenminste) hydraulisch gescheiden :P Het water door de spiraal is ander water als wat in het vat zit :)

Maar in de vakwereld gebruikt men dus de term "hydraulisch gescheiden" bij een open verdeler :+

• koevlaas2
webrazor schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:24:
Deze: PAW-TS1

Pagina: 1 ... 81 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.