Volgens mij zit het verschil erin of je Armaflex HT hebt of normaal. Armaflex HT is namelijk UV bestendig.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:30:
[...]
mmm niet helemaal mee eens.
Mijn armaflex zit toch al 15 jaar.. En heeft zeker wat putjes hier en daar. Maar vol in de zon op mijn zonneboiler. En nog geen kale plek
Pcv tape is een mooie oplossing maar dan moet hij wel speciaal UV bestendig zijn..
Want pvc en uv zijn niet echt vrienden
Laat even weten als je installateur gereageerd heeft.Fullpower schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:15:
[...]
Wat ik zie voor oktober is het volgende:
Ethermisch:
471 kwh via de logging van de Pana
525 kwh via de Kamstrup
Eelektrisch:
96,4 kwh via de logging van de Pana
137,4 kwh via de modbus meters
Dat is een COP van 4,9 via de logging van de Pana zelf. Zelf kom ik tot een COP van 3,8. Maar het standby verbruik telt ook aardig op, als deze even weg laat en de CV pomp erbij tel, dan kom ik op een totale COP van 4 voor CV en SWW. Dat kan vast beter, maar ik ben niet ontevreden. Ik denk niet dat deze waarde hier nog veel beter gaat worden: allemaal convectoren. Ta ligt hier de afgelopen week zo rond de 35 graden.
Bij mij draait de WP vrij veel op een laag pitje. Om de runs bij de 'warmere' perioden wat langer te maken, gebruik in stille mode 2. Ik heb bij de installateur laten opvragen wat die 3 stille modes nou precies doen, maar daar heb ik nog geen antwoord op.
Maar mijn beeld is ook dat draaien op lage vermogens / stille modus in de logging van Pana mooier lijkt dan dat het in werkelijkheid is.
Afgelopen zondag was hier flink koud. Toen draaide de WP zonder pendelen, en haalde ik een best mooie dag COP van 3,5. Dat pendelen is ook niet goed voor de COP.
(ik heb bij mijn installateur de vraag uitstaan waarom er zo enorm groot verschil zit, afwijking snap ik , maar 30-50%...

Wat ik me wel afvraag, kloppen de praktijk resultaten met wat ze opgeven... als ik meer cijfers heb, toch eens naar kijken.
En binnenkort mijn flow-meter aansluiten (zelfbouw project), kan ik de opbrengst controleren (en COP bepalen)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ik denk dat de door de fabrikant opgegeven rendementen wel kloppen in een bepaalde setting. Iedere situatie is anders: ik heb 20 meter koelleiding, de opgegeven waarden zijn dacht ik voor 7 meter. Ik heb een buffervat om WP en CV te scheiden, dat kost een paar graden (COP). Ik heb een 2e CV pomp, heeft ook niet iedereen. Ik heb geen vloerverwarming maar convectoren. Ta nodig bij Tb=2c is ca. 37 graden...MarFan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:15:
[...]
Laat even weten als je installateur gereageerd heeft.
(ik heb bij mijn installateur de vraag uitstaan waarom er zo enorm groot verschil zit, afwijking snap ik , maar 30-50%...)
Wat ik me wel afvraag, kloppen de praktijk resultaten met wat ze opgeven... als ik meer cijfers heb, toch eens naar kijken.
En binnenkort mijn flow-meter aansluiten (zelfbouw project), kan ik de opbrengst controleren (en COP bepalen)
Dat zijn allemaal factoren waar je niet zo veel grip op hebt. Maar ik ben voorlopig redelijk tevreden; eens afwachten hoe de installatie zich gedraagt bij flinke vorst: is heb nog geen defrost hier gezien😀
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Als dat zo zit klopt dat, echter wek je de indruk dat je nog groepen kwijt kan terwijl dat niet kan, of iemand prikt er groepen bij maar dan heb je er teveel op 1 ALS.godfriedd schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:15:
[...]
Dat is ook helemaal niet het geval. Je hebt 2 ALS'en en een aardlekautomaat. Die laatste is als het goed is direct bedraad achter de hoofdschakelaar. De linker ALS voedt de 4 automaten aan de linkerkant. De rechter ALS voedt de 3 groepen aan de rechterkant.
Wat dat betreft is er dus niets aan de hand...
Het enige wat niet geheel netjes is is dat de schrijfstroken doorlopen onder de aardlekautomaat en die lijkt dus gevoed door beide aardlekschakelaars op deze manier terwijl die direct is aangesloten en niet door het busboard wordt gevoed. Ik zou er wat stickertjes onder plakken dan los je dat op.
Ook kost het je 2p meer ruimte dan 3 enkel fase ALS plus je kan gewoon naar 12 groepen opschalen met een 3x4 busboard, deze configuratie zit nu al weer vol.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik ben het helemaal met je eens. Hoewel het niet tegen de regels is is de opzet zoals hij nu heeft met de 4-polige aardlekschakelaars ook helemaal niet handig en onnodig duur. Je zult dit soort kasten ook steeds minder gaan zien verwacht ik want hoewel de bepaling in de NEN1010 omtrent het verbieden van 1-fasegroepen achter 3-fase ALS’en is komen te vervallen is het nog steeds wel een officieel advies om het niet te doen. Dus de kast die jij stuurde is gewoon beter en voordeliger.Rol-Co schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:53:
[...]
Als dat zo zit klopt dat, echter wek je de indruk dat je nog groepen kwijt kan terwijl dat niet kan, of iemand prikt er groepen bij maar dan heb je er teveel op 1 ALS.
Ook kost het je 2p meer ruimte dan 3 enkel fase ALS plus je kan gewoon naar 12 groepen opschalen met een 3x4 busboard, deze configuratie zit nu al weer vol.
Maar goed. Genoeg over elektra. Laten we het weer over warmtepompen hebben!
Daarvoor monitoren we juist. Het is allemaal wel gemeten, maar ten eerste moeten de metingen redelijk +/- 5% zijn om goed met elkaar te vergelijken. Als een lagere COP waarde verklaard is , is het goed en misschien valt er wat te verbeteren met tips van forumleden.MarFan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:15:
[...]
Laat even weten als je installateur gereageerd heeft.
(ik heb bij mijn installateur de vraag uitstaan waarom er zo enorm groot verschil zit, afwijking snap ik , maar 30-50%...)
Het is natuurlijk de vraag hoe nauwkeurig zijn de Mhp's? Een antal forumleden meten beide, dus Mse en Mhp. We zouden kunnen inventariseren wat de verschillen zijn.
Elga heeft geen Mhp(jammer) dus meet ik via Mse.
Ik heb drie metingen in het stopcontact/Fibaro/Hornbach/Diehl meter. Ze wijken weinig van elkaar af binnen 1%. Elektrisch moet goedkoop kunnen.
Voor warmte een Kamstrup Multical 302 voor 180Eur. Jammer dat het op afstand uitlezen nog moeilijk gaat.
Interne opbrengst meting 342 kWh. Deze waarde is net zo onbetrouwbaar waarde verbruik. Dus er kan niks zinnigs over de cop worden gezegd. Sinds gisteren laat hem niet meer op de stiltestand draaien.MarFan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:19:
[...]
Dus op 'laag' vermogen draaien is veel minder ideaal dan zou lijken.
Heb je jou cijfers voor okt ? (Pana en eigen meting)
Mijn COP op de pana is 5,5 tov (aannemende dat output klopt) 3,5 met 'echte' input.
Die 3,5 valt me echt enorm tegen
[...]
Wat is je opbrengst e/o COP ?
Zou die stiltestand 3, de meting zo verstoren ?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Kunnen genoemde verschillen veroorzaakt worden, doordat jullie zelf de circulatiepomp(en) mee meten (in e-verbruik) en dat Panasonic dit in zijn COP berekening er uit laat? Dat zou verklaren waarom het verschil kleiner wordt bij hogere WP-vermogens.
Zwerius Kriegsman
Bij mijn Nibe wordt de compressorstroom bijgehouden. Als je dat met 400V vermenigvuldigd, kom je op een offset na op het opgenomen vermogen uit. Vermoedelijk is dit een regelparameter en wordt die daarom bijgehouden. Mogelijk wordt dit bij de Pana's omgerekend naar vermogen en gerapporteerd. Dan mis je dus ook nog het verbruik van de inverter en de stuurprintjes.Zwerius schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:09:
Kunnen genoemde verschillen veroorzaakt worden, doordat jullie zelf de circulatiepomp(en) mee meten (in e-verbruik) en dat Panasonic dit in zijn COP berekening er uit laat? Dat zou verklaren waarom het verschil kleiner wordt bij hogere WP-vermogens.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Tja , die elektrische vermogensmeting is altijd weer een punt van discussie terwijl als je de WP als blackbox ziet dit de eenvoudigste meting is om al die interne metingen te omzeilen.Voor 20 Eur.LangeFries schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:18:
[...]
Bij mijn Nibe wordt de compressorstroom bijgehouden. Als je dat met 400V vermenigvuldigd, kom je op een offset na op het opgenomen vermogen uit. Vermoedelijk is dit een regelparameter en wordt die daarom bijgehouden. Mogelijk wordt dit bij de Pana's omgerekend naar vermogen en gerapporteerd. Dan mis je dus ook nog het verbruik van de inverter en de stuurprintjes.
Een andere discussie is of je de CV pomp meeneemt in de COP. We hebben afgesproken bij de monitoring om deze mee te nemen. De CV pomp van en kleine WP (5kW) verbruikt c.a 150 kWh per jaar en heeft geen grote invloed op de COP.
Zodra je gaat vergelijken met de HR ketel zou je de CV pomp van de WP in positieve ziin moeten compenseren op de COP. Dat doen we hier niet, het gastijdperk is voorbij.
Nu is mijn secundaire pomp aangesloten op de WP via OUT2 TBO.1 3-4.
Nu valt mij op dat de pomp sinds vanacht 00:00, volgens mij continue heeft aangestaan. De WP verbruikt nu altijd 120 watt daar waar hij voorheen ‘s nachts 26 watt verbruikt.
Er is geen warmtevraag want alles staat uit tot 11:00 vanochtend.
Iemand die een lichtje hier op kan werpen waarom dit zo is? Want echt vrolijk wordt ik hier niet van.
Nu valt mij op dat de pomp sinds vanacht 00:00, volgens mij continue heeft aangestaan. De WP verbruikt nu altijd 120 watt daar waar hij voorheen ‘s nachts 26 watt verbruikt.
Iemand die een lichtje hier op kan werpen waarom dit zo is? Want echt vrolijk wordt ik hier niet van.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Weet je 100% zeker dat er geen warmte vraag is? Lokaal is het -3 geweest en was het nog steeds hier ook in de ochtend. Waarom zou je trouwens tot 11.00 niet verwarmen?ronaldmathies schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:40:
Nu is mijn secundaire pomp aangesloten op de WP via OUT2 TBO.1 3-4.
[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 03-11-2018 08:55 ]
Nope, alles staat geforceerd uit ‘s nachts. Nu nog draait de pomp en er is nogsteeds geen warmtevraag.Noord27 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:49:
[...]
Weet je 100% zeker dat er geen warmte vraag is? Lokaal is het -3 geweest en was het nog steeds hier ook in de ochtend.
Gisteravond deed hij het wel goed, geen warmtevraag geen pomp.
De pomp is zo toch correct aangesloten:

[ Voor 27% gewijzigd door ronaldmathies op 03-11-2018 09:02 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Hier vanochtend de eerste defrost.
Een defrost kost bij deze temperaturen bij dit systeem 0,13kWh aan energie en duurde 3 minuten.
0,3kWh werd er terug gehaald uit het buffervat (7kW vermogen) mbv een reversed cycle. Opgewekt met een COP van 3 kostte dit 0,1kWh aan stroom. Daarnaast trok de WP 550Watt tijdens de defrost.
Geen elektrisch element bij geschakeld zien worden.
Een defrost kost bij deze temperaturen bij dit systeem 0,13kWh aan energie en duurde 3 minuten.
0,3kWh werd er terug gehaald uit het buffervat (7kW vermogen) mbv een reversed cycle. Opgewekt met een COP van 3 kostte dit 0,1kWh aan stroom. Daarnaast trok de WP 550Watt tijdens de defrost.
Geen elektrisch element bij geschakeld zien worden.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Als mijn wp even helemaal van de spanning is af geweest, dan is het standby verbruik ook richting 100W; dat heb ik recentelijk geconstateerd.ronaldmathies schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:55:
[...]
Nope, alles staat geforceerd uit ‘s nachts. Nu nog draait de pomp en er is nogsteeds geen warmtevraag.
[Afbeelding]
Geen idee wat dat geweest is.
En pas na de eerste warmtevraag ging hij in rust weer gewoon naar 26 W zoals het hoort.
Dus even de thermostaat omhoog, dan weet je het; of wachten tot na 11 uur en na afloop van de vraag cyclus, kijken wat hij dan doet.
En ja, je pomp zit goed aangesloten.
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 03-11-2018 10:16 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maar dan heb je het over het stand-by verbruik, ik heb het over de secundaire pomp, die draait nogsteeds ( nu dus al 10 uur en 18 minuten ) zonder dat er warmte vraag is. En dit begon net na middernacht, daarvoor draaide de pomp niet. ‘S avonds stopt de warmtevraag om 21:00.Naalroc schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:13:
[...]
Als mijn wp even helemaal van de spanning is af geweest, dan is het standby verbruik ook richting 100W; dat heb ik recentelijk geconstateerd.
Geen idee wat dat geweest is.
En pas na de eerste warmtevraag ging hij in rust weer gewoon naar 26 W zoals het hoort.
Dus even de thermostaat omhoog, dan weet je het; of wachten tot na 11 uur en na afloop van de vraag cyclus, kijken wat hij dan doet.
En ja, je pomp zit goed aangesloten.
Dit is wat ik bedoel:

Om 00:10 gaat de pomp draaien (Consumption) en is sindsdien niet meer gestopt, terwijl daarvoor was hij gewoon in stand-by.
Verder gebeurt er helemaal niets.
[ Voor 17% gewijzigd door ronaldmathies op 03-11-2018 10:24 ]
Ik vroeg mij af heb nu 2 installateurs die een offerte opmaken alleen de ene levert een nefit warmtepomp weet nog niet precies welk type en de andere levert een techneco loria 6008 met en fujitsu 300l boiler.
Zit er tussen nefit en techneco kwaliteitsverschil of andere verschillen tussen de 2 merken? Ik zag dat er een topic voor nefit warmtepompen was en loria word in topic veel genoemd.
Zit er tussen nefit en techneco kwaliteitsverschil of andere verschillen tussen de 2 merken? Ik zag dat er een topic voor nefit warmtepompen was en loria word in topic veel genoemd.
@ronaldmathies Ik schreef dan ook dat ik geen idee had, waardoor mijn standby gebruik werd veroorzaakt; ik weet niet of de pomp toen gedraaid heeft.
Jij weet dat wel, met je prachtige display.
Ik ben benieuwd of dit overgaat na de eerste warmtecyclus., en wacht af
Jij weet dat wel, met je prachtige display.
Ik ben benieuwd of dit overgaat na de eerste warmtecyclus., en wacht af

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is het niet een anti-bevriezings maatregel van de WP?ronaldmathies schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:19:
[...]
Maar dan heb je het over het stand-by verbruik, ik heb het over de secundaire pomp, die draait nogsteeds ( nu dus al 10 uur en 18 minuten ) zonder dat er warmte vraag is. En dit begon net na middernacht, daarvoor draaide de pomp niet. ‘S avonds stopt de warmtevraag om 21:00.
Dit is wat ik bedoel:
[Afbeelding: bla]
Om 00:10 gaat de pomp draaien (Consumption) en is sindsdien niet meer gestopt, terwijl daarvoor was hij gewoon in stand-by.
Verder gebeurt er helemaal niets.
Dat onder een bepaalde buitentemperatuur de circulatiepomp gaat lopen om bevriezing te voorkomen? Ik zie dat bij mij WP wel eens gebeuren.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Bij een monoblock kan ik me dat voorstellen. Maar bij een split?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij een split heb je ook gewoon primaire en secundaire vorstbeveiliging settings voor je CV circuit. Kan je meestal instellen vanaf en tot bepaalde buitentemperaturen. Stroomt immers nog steeds water door de leidingen in je woning/kruipruimte.
[ Voor 15% gewijzigd door B-lex op 03-11-2018 11:01 ]
@ronaldmathies dit is inderdaad niet "normaal" en hoort niet.
Bij mij thuis gebeurt dit niet terwijl het precies hetzelfde zit aangesloten.
Installatiehandleiding pagina 33
"Anti-vries modus" daar kun je de watertemp instellen, staat de minimale waarde misschien te hoog ?
[edit]
Ik zie dat het exact gebeurt als de Ta onder de 20 graden komt, en laat dat nu net de default instelling zijn.
Ik lees trouwens ook dit "*2 Watert is vast ingesteld op 20 ºC en kan niet worden gewijzigd.".
Hangt je Hydrobox in een koude ruimte
Na 1,5 jaar wachten heeft de timmerman tijd gevonden voor mijn WP "afdakje" 2.0
Eerst maar eens ff al het blad en prut opgeruimd

En de spanten staan al klaar
Volgende week zaterdag pannen hangen 
"Anti-vries modus" daar kun je de watertemp instellen, staat de minimale waarde misschien te hoog ?
[edit]
Ik zie dat het exact gebeurt als de Ta onder de 20 graden komt, en laat dat nu net de default instelling zijn.
Ik lees trouwens ook dit "*2 Watert is vast ingesteld op 20 ºC en kan niet worden gewijzigd.".

En de spanten staan al klaar

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 03-11-2018 11:24 ]
En wat is hier gebeurd? Of gebeurd nog....ronaldmathies schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:55:
[...]
Nope, alles staat geforceerd uit ‘s nachts. Nu nog draait de pomp en er is nogsteeds geen warmtevraag.
[Afbeelding]

Ik zou die verbinding even controleren.
Dat is de aansluiting van de wisselklep, en die geel/groene is niet een aarde draad!
@ronaldmathies
Maar even terug komen op je display, links boven, staat dat de buffer onder en boven in 28* is maar achter de pomp maar 17*, en dat terwijl de pomp draait???
Lijkt me vreemd.
Dat de Dt negatief is, kan ik me wel voorstellen, want kennelijk geeft de vloer warmte af aan het systeem.
Maar die 17* nà de pomp snap ik niet.
@ronaldmathies
Maar even terug komen op je display, links boven, staat dat de buffer onder en boven in 28* is maar achter de pomp maar 17*, en dat terwijl de pomp draait???
Lijkt me vreemd.
Dat de Dt negatief is, kan ik me wel voorstellen, want kennelijk geeft de vloer warmte af aan het systeem.
[ Voor 67% gewijzigd door Naalroc op 03-11-2018 11:48 ]
Ja dat begreep ik al anders ligt ie niet zo te knetteren, maar trek je wel piekspanning waardoor je de print omzeep kan helpen. Het zou mij niet eens verbazen als dat al is en zijn pomp daarom blijft lopen.Naalroc schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:43:
Dat is de aansluiting van de wisselklep, en die geel/groene is niet een aarde draad!
@ronaldmathies
Lijkt me vreemd.
Als ik zo kijk wordt voor de wisselklep een soepele kabel gebruikt met losse aders. Ik zou die eerst even vervangen met een draad met harde aders of er een eindje aan knijpen. Die zwartgeblakerde connectoren moeten toch wel een aantal alarmbellen bij je laten rinkelen lijkt mij.Naalroc schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:43:
@ronaldmathies
Lijkt me vreemd.
[ Voor 0% gewijzigd door rjd22 op 03-11-2018 20:51 . Reden: oeps en en of verwisseld ]
Adereind hulsjes is ook prima.rjd22 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:29:
[...]
Als ik zo kijk wordt voor de wisselklep een soepele kabel gebruikt met losse aders. Ik zou die eerst even vervangen met een draad met harde aders en er een eindje aan knijpen. Die zwartgeblakerde connectoren moeten toch wel een aantal alarmbellen bij je laten rinkelen lijkt mij.
Ehm ja, hij staat bij ons in de schuur. Daar was het 17,2 graden. Schuur is wel direct verbonden met het huis, dus vriezen zal het daar nooit.Grolsch schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:13:
@ronaldmathies dit is inderdaad niet "normaal" en hoort niet.
[edit]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de spanten staan al klaarVolgende week zaterdag pannen hangen
[Afbeelding]
Dus omdat de temperatuur bij Ta ( van de WP) onder de 20 graden en de buitentemp is lager of gelijk aan ? ( wat er us ingesteld) doet hij de secundaire pomp aan om te voorkomen dat de boel zou kunnen bevriezen.
Die 20 graden kan ik niet aanpassen ( en bijvoorbeeld naar 7 graden zetten). Maar ik mag wel ** kiezen voor de buitentemperatuur, maar dan wordt de anti-vries modus uitgeschakeld met alle risico’s die erbij komen kijken. Maar dan is de pomp wel uit.
En het is sowiezo of anti vries op basis van buiten temperatuur of op basis van water ( dat zie ik tenminste op pagina 30 in menu navigatie )
Klopt het zo een beetje?
[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 03-11-2018 12:48 ]
Ik snap nog steeds niet dat een draaiende pomp met 28* aanvoer, na de pomp een temp van 17* heeft.
Aangezien jij een Split hebt, en dus alleen water in de thermische schil is de kans op bevriezing naar mijn bescheiden mening 0,0%ronaldmathies schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:45:
[...]
Ehm ja, hij staat bij ons in de schuur. Daar was het 17,2 graden. Schuur is wel direct verbonden met het huis, dus vriezen zal het daar nooit.
Dus omdat de temperatuur bij Ta ( van de WP) onder de 20 graden en de buitentemp is lager of gelijk aan ? ( wat er us ingesteld) doet hij de secundaire pomp aan om te voorkomen dat de boel zou kunnen bevriezen.
Die 20 graden kan ik niet aanpassen ( en bijvoorbeeld naar 7 graden zetten). Maar ik mag wel ** kiezen voor de buitentemperatuur, maar dan wordt de anti-vries modus uitgeschakeld met alle risico’s die erbij komen kijken. Maar dan is de pomp wel uit.
En het is sowiezo of anti vries op basis van buiten temperatuur of op basis van water ( dat zie ik tenminste op pagina 30 in menu navigatie )
Klopt het zo een beetje?
Ik vermoed dat deze instelling is voor mensen die CV leidingen naar buiten hebben lopen, naar een schuur ofzo. Anders kan ik me niet voorstellen waar deze instelling voor is bij een split unit.
Erg vreemd inderdaad, en niet logischNaalroc schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:58:
Ik snap nog steeds niet dat een draaiende pomp met 28* aanvoer, na de pomp een temp van 17* heeft.
@ronaldmathies kheb nog ff goed de handleiding gelezen, en daar staat "Als u asterisk (**) kiest, wordt de Anti-vries modus gedeactiveerd. (d.w.z., er bestaat een risico dat het water in het primaire circuit bevriest)"
Ik neem aan dat het nooit vriest in die ruimte en dat je primaire circuit leidingen allemaal binnenshuis liggen, dus naar mijn idee kun je deze optie gewoon uitzetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 03-11-2018 13:10 ]
Volgens mij is het geen zwartgeblakerde kabel maar een kabel die met een stift zwart gemaakt is om aan te geven dat het geen aardedraad is (wat de originele kleur wel deed vermoeden). Bij het zwart maken zijn ook de connector en de blauwe draad geraakt.rjd22 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:29:
[...]
Als ik zo kijk wordt voor de wisselklep een soepele kabel gebruikt met losse aders. Ik zou die eerst even vervangen met een draad met harde aders en er een eindje aan knijpen. Die zwartgeblakerde connectoren moeten toch wel een aantal alarmbellen bij je laten rinkelen lijkt mij.
Volgens de instructies van Mitsubishi moet je voor deze aansluitingenrjd22 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:29:
[...]
Bovendien, ik meende dat dit soort klem leisten uitstekend geschikt zijn voor snoer, juist omdat er geen schroef verbinding is maar een klem verbinding.""een snoer of kabel gebruiken; Gevlochten draad 0,25 tot 1,5 mm2 òf massieve draad....""
Maar ik ben natuurlijk geen elektricien.......
We hebben in de schuur vorig jaar een gesprongen leiding gehad, maar dat kwam toen omdat ik zo stom was om de kachel daar dicht te zetten ( was toen in die extreme koude periode ). Nu staat de hydrobox, boiler en buffervat daar, helaas geen kachel meer. Dus ik weet niet of het daar kan vriezen. Ik heb wel allemaal verbeteringen gedaan om de boel wat meer te issoleren ( katteluik dicht, gaten dichtgemaakt met pur schuim, ventilatie rooster dichtgemaakt), en er kan warmte vanuit het huis de schuur in gaan.Grolsch schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:07:
[...]
Aangezien jij een Split hebt, en dus alleen water in de thermische schil is de kans op bevriezing naar mijn bescheiden mening 0,0%
Ik vermoed dat deze instelling is voor mensen die CV leidingen naar buiten hebben lopen, naar een schuur ofzo. Anders kan ik me niet voorstellen waar deze instelling voor is bij een split unit.
[...]
Erg vreemd inderdaad, en niet logisch
@ronaldmathies kheb nog ff goed de handleiding gelezen, en daar staat "Als u asterisk (**) kiest, wordt de Anti-vries modus gedeactiveerd. (d.w.z., er bestaat een risico dat het water in het primaire circuit bevriest)"
Ik neem aan dat het nooit vriest in die ruimte en dat je primaire circuit leidingen allemaal binnenshuis liggen, dus naar mijn idee kun je deze optie gewoon uitzetten.
Zal dus in de gaten moeten houden, scheelt wel dat de leidingen elke dag gebruikt worden voor verwarmen wat toen niet het geval was omdat er alleen twee leidingen waren naar een kachel die dicht zat.
En er hangt nu een thermometer die een melding kan geven als de temperatuur te laag wordt in de ruimte. Dus we kunnen het monitoren.
Je hebt juist een aardige kachel staan, namelijk je SWW vat
Als die de schuur/garage op 17 graden houdt zou ik die toch ook flink gaan isolerenGrolsch schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:46:
Je hebt juist een aardige kachel staan, namelijk je SWW vat
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Dit moet je juist niet doen bij deze klemmen.rjd22 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:29:
[...]
Deze klemmen zijn juist erg geschikt voor soepele draad, maar dan zonder adereind huls.
En massieve draad, daar ga je toch geen "eindje" aan knijpen?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
In de vorige winter waren er meerdere mensen die zogenaamde "droge defrost" ervaren met onder andere de Panasonic WH-MDC05F3E5. Een droge defrost ontstaat doordat de warmtepomp denkt dat er ijs op de unit zit, terwijl dit niet het geval is. De warmtepomp stopt met de levering van warmte en doet een nutteloze defrost.
Oorzaak droge defrost:
De Panasonic warmtepomp meet de sensor "OUTDOOR PIPE TEMP" (CN-TH1), en als deze meer dan 3 minuten te koud is ontstaat er een defrost, Het plaatje hieronder toont de karakteristiek:
http://oi63.tinypic.com/dfbubl.jpg
Dat de sensor OUTDOOR PIPE TEMP te koud is kan komen door daadwerkelijk ijsvorming, maar soms ook door een slechte regeling in de warmtepomp. Het ventilatortoerental wordt namelijk niet gestuurd vanuit deze sensor, maar vanuit andere sensoren. Het gevolg in de praktijk is dat de ventilator op het laagste toerental draait, terwijl de OUTDOOR PIPE TEMP te koud is.
Zelf ervaar ik droge defrost bij laaglast in combinatie met windrichting die tegen de ventilator in blaast. Het hoeft niet eens hard te waaien.
Oorzaak droge defrost:
De Panasonic warmtepomp meet de sensor "OUTDOOR PIPE TEMP" (CN-TH1), en als deze meer dan 3 minuten te koud is ontstaat er een defrost, Het plaatje hieronder toont de karakteristiek:
Dat de sensor OUTDOOR PIPE TEMP te koud is kan komen door daadwerkelijk ijsvorming, maar soms ook door een slechte regeling in de warmtepomp. Het ventilatortoerental wordt namelijk niet gestuurd vanuit deze sensor, maar vanuit andere sensoren. Het gevolg in de praktijk is dat de ventilator op het laagste toerental draait, terwijl de OUTDOOR PIPE TEMP te koud is.
Zelf ervaar ik droge defrost bij laaglast in combinatie met windrichting die tegen de ventilator in blaast. Het hoeft niet eens hard te waaien.
Dua wilt zeggen dat de pipe temperatuur meer dan 3 min 10 graden kouder is dan de buitenlucht zonder dat er ijs in zit?Dre schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:21:
In de vorige winter waren er meerdere mensen die zogenaamde "droge defrost" ervaren met onder andere de Panasonic WH-MDC05F3E5. Een droge defrost ontstaat doordat de warmtepomp denkt dat er ijs op de unit zit, terwijl dit niet het geval is. De warmtepomp stopt met de levering van warmte en doet een nutteloze defrost.
Oorzaak droge defrost:
Nou, het lijkt me sterk eigenlijk, als ik dat hier ziet moet er al een aardig dikke ijslaag in zitten om 10 graden verschil te krijgen.
Kun jij eens onderzoeken wat de retourT van de warmtepomp hier van invloed op heeft?Dre schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:21:
Oorzaak droge defrost:
Ik verwacht namelijk dat een hogere retourT, een hogere lage druk geeft.
Daardoor zal OUTDOOR PIPE TEMP waarschijnlijk hoger liggen.
Die 30min heat +5, start defrost, hanteert iedere fabrikant volgens mij. Puur om genoeg energie te hebben voor een defrost.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 03-11-2018 19:31 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wij ervaren een raar verschijnsel met de warmtepomp (panasonic split 9kW) als het systeem uit gaat na een paar uur draaien dan is er na een minuut of 5 of 10 een hard geluid hoorbaar als van een klopboor.
Ik heb dit nu een aantal avonden gehoord. Ik ben nog niet in staat geweest om te horen waar het precies weg komt, maar het lijken de koelleidingen te zijn.
Het lijkt ook alleen te gebeuren als het buiten wat kouder is. Overdag met een graad of 10 hoor ik het niet. Bij lage buiten temperaturen draait de WP soms uren achtereen. Dan gebeurd het, zo lijkt het.
Kent iemand dit verschijnsel?
Ik heb dit nu een aantal avonden gehoord. Ik ben nog niet in staat geweest om te horen waar het precies weg komt, maar het lijken de koelleidingen te zijn.
Het lijkt ook alleen te gebeuren als het buiten wat kouder is. Overdag met een graad of 10 hoor ik het niet. Bij lage buiten temperaturen draait de WP soms uren achtereen. Dan gebeurd het, zo lijkt het.
Zoals Naaldroc al aangeeft, niks aan de hand. Dit is geen groen/gele draad als in aarde draad. Het zwarte is met een stift gedaan om duidelijk te maken dat het geen aarde draad is.Rol-Co schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:35:
[...]
En wat is hier gebeurd? Of gebeurd nog....![]()
[Afbeelding]
Ik zou die verbinding even controleren.
Ja het zijn draden met losse aders, maar aan het uiteinde zit een “schoentje” omheen geklemt, er gaan dus geen losse adders in de aansluiting.rjd22 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:29:
[...]
Die aansluitingen zijn niet zwartgeblakerd maar met een zwarte pen zwart gemaakt want het is geen aarde draad. En die indruk wilde ze dus ook niet wekken.
Krimpende leidingen door afkoelen?Fullpower schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:42:
Wij ervaren een raar verschijnsel met de warmtepomp (panasonic split 9kW) als het systeem uit gaat na een paar uur draaien dan is er na een minuut of 5 of 10 een hard geluid hoorbaar als van een klopboor.
Ik zou alle leidingen die rechtstreeks contant kunnen maken met steen en beton eens nalopen. Hebben we vroeger thuis ook last van gehad, bleek dat een leiding bevestiging aan de muur helemaal rot was en die dus ging klapperen bij het opwarmen en afkoelen.
Hier overigens ook een 9kw split van Panasonic, tijdens opwarmen en afkoelen soms wat zacht getik maar zeker geen klopboor geluid.
Ik heb de laatste dagen onder de 3 C bl temp (het laagste instelbare setpoint) ook een watt of 80 aan stand by verbruik gezien, afkomstig van een (denk ik) kleine heater in de binnenunit om de zaak vorstvrij te houden. Normaal zit ik rond de 20 W standby. Aangezien de binnenunit hier in een goed geïsoleerd stookhok zit heb ik ook de anti-vries modus gedeactiveerd. Kies asterisk (**)Grolsch schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:07:
[...]
Aangezien jij een Split hebt, en dus alleen water in de thermische schil is de kans op bevriezing naar mijn bescheiden mening 0,0%
[...]
Erg vreemd inderdaad, en niet logisch
Het risico op bevriezing inpandig is nagenoeg nul... Mede door het 92 L buffervat in het stookhok wat altijd warm wordt weggezet...
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik lees het nu pas na maar wat ik bedoelde eigenlijk bedoelde was "of" er een eindje aan knijpen. Bij massieve draad heeft dat natuurlijk weinig zin. Daarvoor excuus en heb even mijn oude bericht dit aangepast.Oxellaar schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:55:
[...]
Dit moet je juist niet doen bij deze klemmen.
Deze klemmen zijn juist erg geschikt voor soepele draad, maar dan zonder adereind huls.
En massieve draad, daar ga je toch geen "eindje" aan knijpen?
Het leek inderdaad of hij goed verkoold was op de foto maar hij is dus met stift gemarkeerd.
[ Voor 14% gewijzigd door rjd22 op 03-11-2018 20:53 ]
Ik denk ook aan afkoelen van de koelleidingen. De leidingen zijn helemaal voorzien van isolatie. Eigenlijk denk ik dat dit een probleem voor de installateur is, al kan ik natuurlijk wel helpen zoeken. Ik verwacht dat het bij de doorgang door de muur mis gaat.. Maar door het beton klinkt het door de hele woning heen. Het geluid duurt vaak een paar seconden.Felicia schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:15:
[...]
Krimpende leidingen door afkoelen?
Ik zou alle leidingen die rechtstreeks contant kunnen maken met steen en beton eens nalopen. Hebben we vroeger thuis ook last van gehad, bleek dat een leiding bevestiging aan de muur helemaal rot was en die dus ging klapperen bij het opwarmen en afkoelen.
Hier overigens ook een 9kw split van Panasonic, tijdens opwarmen en afkoelen soms wat zacht getik maar zeker geen klopboor geluid.
Heb het net bij mijzelf ook aangepast en op ** ingesteld, gewoon goed in de gaten houden. Ik heb een alarm gezet op de temperatuur sensor, dus mocht de temperatuur te laag gaan dan krijg ik daar berichtjes van op mijn telefoon. Maar met een WP die elke dag loopt verwacht ik geen koud stookhok, en zeker niet èèn waarin het gaat vriezen. Dan heb ik sowieso een probleem met mijn installatie want dan ga ik teveel warmte verliezen.Gasschuif schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:22:
[...]
Ik heb de laatste dagen onder de 3 C bl temp (het laagste instelbare setpoint) ook een watt of 80 aan stand by verbruik gezien, afkomstig van een (denk ik) kleine heater in de binnenunit om de zaak vorstvrij te houden. Normaal zit ik rond de 20 W standby. Aangezien de binnenunit hier in een goed geïsoleerd stookhok zit heb ik ook de anti-vries modus gedeactiveerd. Kies asterisk (**)
Het risico op bevriezing inpandig is nagenoeg nul... Mede door het 92 L buffervat in het stookhok wat altijd warm wordt weggezet...
Lijkt me ook redelijk 'killing" voor je SWW boiler btw
De afgelopen dagen voor het eerst mijn COP kunnen berekenen. Deze is 3.5
Op basis van van 16l/min flow SWW (minimale opgegeven flow snelheid van de circulatie pomp) Tin= 26°C en Tret =23°C
De berekening is inclusief SWW en legionella behandeling.
Energie gemeten met een Youless meter voor de L/W WP en uitgelezen via Enelogic.
Niet slecht. Weet nog niet hoe ik dit excl. SWW kan berekenen.

Eerste brede piek is SWW opwarmen tot +50°C en de 2de (grote piek) is legionella programma 61°C
Op basis van van 16l/min flow SWW (minimale opgegeven flow snelheid van de circulatie pomp) Tin= 26°C en Tret =23°C
De berekening is inclusief SWW en legionella behandeling.
Energie gemeten met een Youless meter voor de L/W WP en uitgelezen via Enelogic.
Niet slecht. Weet nog niet hoe ik dit excl. SWW kan berekenen.

Eerste brede piek is SWW opwarmen tot +50°C en de 2de (grote piek) is legionella programma 61°C

[ Voor 36% gewijzigd door Wimhaw op 03-11-2018 23:26 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Klopt de schaal van de Enelogic grafiek wel? Ik zie getallen van 0,1-0,2. Dat kan geen kWh zijn.
nvt.
[ Voor 98% gewijzigd door Naalroc op 04-11-2018 08:57 ]
Soms zie ik jullie COP getallen en dan vraag ik mij echt af wat het verschil is en wat jullie dagelijks aan Kw opnemen.
Bij ons is het -2 's avonds en mijn COP is 1.5. Hij loopt wel netjes op 600Watt aan 1 stuk door en gebruikt 15-20Kw per dag dus dat valt wel mee met dit soort temperaturen.
Mijn war heb ik nu ingesteld op +15 - ta 30gr tot +5 ta 35gr.
Ik heb een Panasonic mono 7kw.
Wie kan wat meer inzicht hierin geven?
Bij ons is het -2 's avonds en mijn COP is 1.5. Hij loopt wel netjes op 600Watt aan 1 stuk door en gebruikt 15-20Kw per dag dus dat valt wel mee met dit soort temperaturen.
Mijn war heb ik nu ingesteld op +15 - ta 30gr tot +5 ta 35gr.
Ik heb een Panasonic mono 7kw.
Wie kan wat meer inzicht hierin geven?
Ik had nu met dit weer vannacht toch ook wel een defrost verwacht maar lijkt er nog steeds niet op (niet dat ik ze graag wil zien overigens)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
https://drive.google.com/...qtp1uW_d/view?usp=sharing
Hier ook iets te veel defrosts :-)
Mijn cop ook 1,2 en al 20 Kilowatt er doorheen..
MAAR wel 22 graden hier in huis.
Stap 1 om defrosts tegen te gaan?
Of waar start ik om te gaan sleutelen?
Dt was 5 nu op 8 gezet..
Dt was 5 nu op 8 gezet..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Zowieso rare logging, draai jij niet op war?Maikie18 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:34:
Ik had nu met dit weer vannacht toch ook wel een defrost verwacht maar lijkt er nog steeds niet op (niet dat ik ze graag wil zien overigens)
[Afbeelding]
Als mijn buiten temp daalt van +10 naar -2 dan moet water temp stijgen, dat doet hij door telkens kort even te stijgen naar 800/1000 watt en dan weer stabiliseren op 500.
Als buiten temp stijgt gebeurt tegenover gestelde, de compressor pauzeert dan zelfs eventjes bij snelle stijgingen.
Dus die strakke lijn van jou kan eigenlijk niet met war.....
1 PVoutput . Dongen NB
Jij zit nu al op de max, zonder zon overdag en flinke wind rond vriespunt ga je het koud krijgen vrees ik.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:52:
Dt was 5 nu op 8 gezet..
Dt is max 4, rustig pruttelen is 2 a 3
1 PVoutput . Dongen NB
Je pana draait volle bak zo te zien....Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:52:
Dt was 5 nu op 8 gezet..
Dan is het niet vreemd dat je zoveel defrost hebt.
Wat bedoel je met Dt van 5 naar 8 C?
Delta T van het water moet je niet hoger maken dan 4 a 5, anders wordt het drukverschil te hoog van het koelmiddel en krijg je nog meer defrosts (denk ik)
Maar die dipjes zijn dat defrosts?reneeke1970 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:57:
[...]
Jij zit nu al op de max, zonder zon overdag en flinke wind rond vriespunt ga je het koud krijgen vrees ik.
Dt is max 4, rustig pruttelen is 2 a 3
Of hoe moet ik die zien?
Defrost krijg ik toch doordat er TE warm water retour komt?
Dan moet ik toch eigenlijk mijn Dt vergoten zodat er kouder water retour komt...
Of waarmee kan ik nog meer defrosts voorkomen?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vraagje voor de toekomst. Hoe schakelt de WP tussen koelen en verwarmen? Is dit handmatig of gewoon een vrijgave contact? Als het een vrijgave contact is dan wil ik alleen koelen als mijn zonnepanelen voldoende overcapaciteit hebben in de levering. Mijn omvormer heeft een bedrijfscontact welke je diverse functies kunt geven. Eén ervan is schakelen bij een vooraf ingestelde productie. Het zou mooi zijn als je dit contact in serie met het koelcontact kunt opnemen als conditievoorwaarde.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Mijn pana heeft settings daarvoor.Pietje555 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:01:
Vraagje voor de toekomst. Hoe schakelt de WP tussen koelen en verwarmen? Is dit handmatig of gewoon een vrijgave contact? Als het een vrijgave contact is dan wil ik alleen koelen als mijn zonnepanelen voldoende overcapaciteit hebben in de levering. Mijn omvormer heeft een bedrijfscontact welke je diverse functies kunt geven. Eén ervan is schakelen bij een vooraf ingestelde productie. Het zou mooi zijn als je dit contact in serie met het koelcontact kunt opnemen als conditievoorwaarde.
Als buiten temp > is dan koelen aan.
Als buiten temp < is dan... Verwarmen
Dt toch maar even naar 8 gezet eens kijken wat hij dan doet...AUijtdehaag schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:58:
[...]
Je pana draait volle bak zo te zien....
Dan is het niet vreemd dat je zoveel defrost hebt.
Wat bedoel je met Dt van 5 naar 8 C?
Delta T van het water moet je niet hoger maken dan 4 a 5, anders wordt het drukverschil te hoog van het koelmiddel en krijg je nog meer defrosts (denk ik)
BIj het eerste de beste nachtvorstje moet je al 24*7 op 100% draaien om je huis warm te houdenDylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:52:
Dt was 5 nu op 8 gezet..
Omdat je WP continu vol gas draait krijg je zoveel defrosts.
Een defrost ontstaat niet door te warm retour water, maar door invriezen van je buitenunit. Dit gebeurt eerder als je WP vol gas loopt te draaien.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:59:
[...]
Maar die dipjes zijn dat defrosts?
Of hoe moet ik die zien?
Dan moet ik toch eigenlijk mijn Dt vergoten zodat er kouder water retour komt...
Houd dan wel je uitgaand thermisch vermogen in de gaten, die kan zomaar zakken, defrost is helemaal niet erg als hij maar op tijd gebeurd, zie het als een stoffilter, als hij dicht gaat zuigt hij nog wel maar een stuk minder dus doe je er langer over.Maikie18 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:34:
[Afbeelding]
@reneeke1970
Kan wel met WAR, dat is hier ook zo, als je een vlakke stooklijn hebt.
@Dylantje2
Houd de pelletkachel maar gereed, ik heb het idee dat ie het nu al niet of net aan trekt, hier ook 22 binnen maar draait op laagste pitje 750W. Als het kouder word gaat het 2x zo hard slechter worden bij een warmtepomp, minder vermogen en je huis koelt harder af.
Hoe kom je op een cop van 1.2?? Als je Pana volle bak draait moet er toch ongeveer 5kW uit komen. Als hij dat volcontinu doet dan moet het toch erg warm in huis worden of je hebt ramen en deuren openstaan. Of heb je een vrijstaande villa >500m3? Of een vreselijk tochtgat?Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:52:
Dt was 5 nu op 8 gezet..
Per uur een defrost is wel normaal.
Omdat die van mij tot nu toe met duty cycle van ongeveer 50% draait komt hij maar met heel af en toe een defrost (vannacht 2x gisternacht 3x). Mijn 8kW kan bewezen mijn vrijstaande woning (2001) van 500m3 warmhouden.
[ Voor 15% gewijzigd door LangeFries op 04-11-2018 10:13 ]
Uitgaande van 4,5kW en 1850WAC zou ie 2,5 COP draaien, defrosts niet gerekend.LangeFries schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:10:
[...]
Hoe kom je op een cop van 1.2?? Als je Pana volle bak draait moet er toch ongeveer 5kW uit komen. Als hij dat volcontinu doet dan moet het toch erg warm in huis worden of je hebt ramen en deuren openstaan. Of heb je een vrijstaande villa >500m3? Of een vreselijk tochtgat?
Per uur een defrost is wel normaal.
Omdat die van mij tot nu toe met duty cycle van ongeveer 50% draait komt hij maar met heel af en toe een defrost (vannacht 2x gisternacht 3x). Mijn 8kW kan bewezen mijn vrijstaande woning (2001) van 500m3 warmhouden.
@Rol-Co @Grolsch
Tsja...
Mijn eeeerste nacht vorstje..
Maar ook mijn eerste weekje met echte warmtevraag.
Ik heb hier toch vaak genoeg gelezen dat het instellen wel een jaartje duurt.
Dus ik zal hier en daar best wat verliezen. En COP winnaar word ik toch niet.
De juiste settings zou lastig worden dat wist ik wel van te voren..
Ouder huis en geen ltv
@LangeFries
Early nineties huis, vrijstaand zeker, geen tocht gaten.
Wel wat inhoud ja...
Maar ook oude radiatoren
Tsja...
Ouder huis en geen ltv
@LangeFries
Early nineties huis, vrijstaand zeker, geen tocht gaten.
Wel wat inhoud ja...
Maar ook oude radiatoren
Die dipjes zijn inderdaad defrosts.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:59:
[...]
Maar die dipjes zijn dat defrosts?
Of hoe moet ik die zien?
En die ontstaan als je WP dichtvriest.
Als de buitentemperatuur onder de 4 graden is en de luchtvochtigheid voldoende hoog (zoals vannacht) zult je die altijd krijgen, daar is wenig tegen te doen. Alleen de WP minder hard laten draaien misschien. Te warm water retour zou dus juist gunstig zijn omdat de WP dan afregelt.
Dit heeft niets te maken met instellen wat een jaartje kan duren, maar zoals het nu lijkt een capaciteitsprobleem. Bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van 4,3 graden heb jij blijkbaar al 24 uur per dag 5KW vermogen nodig.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:17:
@Rol-Co @Grolsch
Tsja...
Ouder huis en geen ltv
Het gaat kouder worden, en gisteren was het nog een zonnige dag! Dan heb je een serieus probleem als het onder de 0 graden komt en de zon niet schijnt! Vermogen van je WP neemt af, en warmteverlies stijgt.
maar 2x per uur.jaari schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:19:
[...]
Die dipjes zijn inderdaad defrosts.
En die ontstaan als je WP dichtvriest.
Als de buitentemperatuur onder de 4 graden is en de luchtvochtigheid voldoende hoog (zoals vannacht) zult je die altijd krijgen, daar is wenig tegen te doen. Alleen de WP minder hard laten draaien misschien. Te warm water retour zou dus juist gunstig zijn omdat de WP dan afregelt.
En een cop van 1.2
Niet groter maken, maar kleiner.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:06:
[...]
Dt toch maar even naar 8 gezet eens kijken wat hij dan doet...
Maar als je dit met dit weer al maximaal moet draaien, dan weet je wel wat er aankomende winter gaat gebeuren.
Heb je trouwens nog steeds je stooklijn zo idoot hoog staan ?
Sla maar voldoende pellets in.
@reneeke1970 ik zie met war ook een strakke lijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon_1984 op 04-11-2018 10:27 ]
2 x per uur is wat veel, maar kan wel bij mistig weer en temperaturen net boven het vriespunt.
Hoe kom je aan die COP van 1,2
Springt er ergens een E-element bij omdat een bepaalde Ta niet gehaald wordt
Mijn Mitsu (zeker geen COP kampioen) heeft bij -7 op maximaal vermogen nog steeds een COP van 2,19 bij Ta 45 graden.
Pas bij -15 en een Ta van 55 graden op max vermogen daalt de COP naar 1.39
Ik denk dat je COP ergens rond de 2,78 hangt (5KW / 1,8 opgenomen vermogen).
Ik heb al meer gelezen hier dat de ingebouwde COP metingen van de Pana's nu niet heel erg betrouwbaar zijn.
In jouw grafiekje begint het met ongeveer elk uur en dan wordt het ongeveer 45min tussen de defrosts, dat is volledig normaal voor een WP op vol vermogen. 2x per uur zie ik echt niet. Vorig jaar eind februari en 1 maart zag het er bij mij ook zo uit. Maar dan nog wel een gemeten COP van 3.8 (incl defrosts). De Pana moet toch niet erg veel slechter doen.
Wat voor Ta heb jij bij je radiatoren 55 graden? Wat is het opgegeven vermogen bij 2/55?
[ Voor 18% gewijzigd door LangeFries op 04-11-2018 10:36 ]
Een war met weinig temp verschil dan, ik heb zes graden verschil dus als wp gaat rekenen en het word snel kouder dan moet aanvoer ineens twee graden omhoog bv, dat doet hij door twintig min of zo even vermogen te verhogen.Ramon_1984 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:21:
[...]
Niet groter maken, maar kleiner.
Maar als je dit met dit weer al maximaal moet draaien, dan weet je wel wat er aankomende winter gaat gebeuren.![]()
Heb je trouwens nog steeds je stooklijn zo idoot hoog staan ?
Sla maar voldoende pallets in.
@reneeke1970 ik zie met war ook een strakke lijn.
De buiten temp historie kan ik kopiëren naar energie verbruik bij wijze van....
1 PVoutput . Dongen NB
1.4 Ton pellets liggen dus dat gaat het probleem niet worden.AUijtdehaag schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:26:
@Dylantje2
1 pallet is genoeg, met een zwaardere warmtepomp....
Om de delta T van 8 te delen door 2...
De pelletkachel is niet aan om te kijken waar ik sta met mijn wp.
En eindelijk eens meerdere runs om te spelen met de settings
22 graden vannacht en soms 23 zelfs in mijn woonkamer/keuken en bijkeuken
Badkamer en toilet en hal, en meerdere slaapkamers heerlijk warm.
Dus ja luxe met weer [ en dat kost geld :-) ] en mijn wp op zijn zak gezeten
Maar ik heb nu 2x een dip gecheckt maar ik zie geen ijs.
Dus dan toch echt een defrost? of zou mijn H ook iets anders kunnen doen?
Ik word echt niet zenuwachtig...Zolang ik maar 22 graden haal..
En als ik heel zielig zeg, WAF mag hij aub naar 20 omdat je anders niet naar de stad kunt..
Daarnaast een keer mijn best doe, met een kopje koffie en ......
Mag hij denk ik wel 2 graadje lager..
Tot nu best tevreden..:-)
En tsja pelletstove is nog uit.
De interne...Grolsch schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:28:
[...]
2 x per uur is wat veel, maar kan wel bij mistig weer en temperaturen net boven het vriespunt.
Hoe kom je aan die COP van 1,2Dat zegt de Pana zelf neem ik aan
Dit kan ook haast niet kloppen (mag ik hopen voor jou).
Springt er ergens een E-element bij omdat een bepaalde Ta niet gehaald wordt
Mijn Mitsu (zeker geen COP kampioen) heeft bij -7 op maximaal vermogen nog steeds een COP van 2,19 bij Ta 45 graden.
Pas bij -15 en een Ta van 55 graden op max vermogen daalt de COP naar 1.39
Ik denk dat je COP ergens rond de 2,78 hangt (5KW / 1,8 opgenomen vermogen).
Ik heb al meer gelezen hier dat de ingebouwde COP metingen van de Pana's nu niet heel erg betrouwbaar zijn.
Verbruik geeft hij aan 13.4 voor vandaag.
En mijn zwave geeft 15.8 aan
Dus Pana zal best ergens minder strik zijn dan kamstrup, het lijkt me best aardig te kloppen.
Zolang mijn zwave meer aangeeft dan mijn pana. [ is een discussie toch wat iedereen mee telt voor COP ]
Ik heb Ta op 40 staan [ haalde zojuist 37 graden ] en op directe temperatuur
E element zou niet aan mogen staat uit in de settings
Misschien moet je aanvoer eens op 35 zetten..Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:38:
[...]
De interne...
Dus Pana zal best ergens minder strik zijn dan kamstrup, het lijkt me best aardig te kloppen.
Zolang mijn zwave meer aangeeft dan mijn pana. [ is een discussie toch wat iedereen mee telt voor COP ]
LOL, verwarming hier staat op 20 graden en vrouwlief zegt van de week dat we vorig jaar niet zo warm stookte met de stadsverwarming (alleen thermostaatknoppen, geen thermostaat in de woonkamer die zegt hoe warm 't is)Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:32:
[...]
Ik word echt niet zenuwachtig...Zolang ik maar 22 graden haal..
En als ik heel zielig zeg, WAF mag hij aub naar 20 omdat je anders niet naar de stad kunt..
Daarnaast een keer mijn best doe, met een kopje koffie en ......
Mag hij denk ik wel 2 graadje lager..
Tot nu best tevreden..:-)
En tsja pelletstove is nog uit.
Hier vanochtend de 2e pomp nog iets harder gezet. Had gisteren de water temperatuur nog iets verlaagt maar er was weer pendel gedrag; de watertemp zakte soms en dat voelde ik wel in de woonkamer. Vanochtend was het tussen 6:00 en 8:00 gestegen van 18,x naar 19,6 (WP staat nog steeds uit tussen 0:00 en 6:00). Toen ik na 10 thuis kwam was de WP bijna klaar. Tb was volgens de WP vanochtend 2 graden, water temperatuur 40 (en nog steeds met stijgende binnen temperatuur). Om 10:00 was de dT nog 2 graden, niet slecht met gewone radiatoren naar mijn idee
Je COP en je verbruik?Felicia schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:44:
[...]
LOL, verwarming hier staat op 20 graden en vrouwlief zegt van de week dat we vorig jaar niet zo warm stookte met de stadsverwarming (alleen thermostaatknoppen, geen thermostaat in de woonkamer die zegt hoe warm 't is)
Hier vanochtend de 2e pomp nog iets harder gezet. Had gisteren de water temperatuur nog iets verlaagt maar er was weer pendel gedrag; de watertemp zakte soms en dat voelde ik wel in de woonkamer. Vanochtend was het tussen 6:00 en 8:00 gestegen van 18,x naar 19,6 (WP staat nog steeds uit tussen 0:00 en 6:00). Toen ik na 10 thuis kwam was de WP bijna klaar. Tb was volgens de WP vanochtend 2 graden, water temperatuur 40 (en nog steeds met stijgende binnen temperatuur). Om 10:00 was de dT nog 2 graden, niet slecht met gewone radiatoren naar mijn idee
Welk type Wp he je? [ misschien in je handtekening zetten ]
Probeer het eens met een lagere Ta (35) en een kleinere Dt (3 á 4).Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:38:
[...]
De interne...
Je probeert de WP te gebruiken waar hij juist niet voor bedoeld is,
hoge Ta en grote Dt is iets voor een CV ketel.
Op zich wel grappig die reactie in je eigen draadje: die dipjes zijn geen defrosts, mogelijk moet de Pana even in zijn handen spugen, klaar voor de volgende run.
Haha mogelijk ja, haha

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
pruttel pruttel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Panasonic 9KW T-CAP, split.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:46:
[...]
Je COP en je verbruik?
Welk type Wp he je? [ misschien in je handtekening zetten ]
Vanmorgen niet gekeken) maar in oktober was de watertemperatuur wel wat hoger ingesteld. Gegevens oktober:
57kwh electric
245kwh warmte
4,3 COP
Verbruik volgens webportal is 20kWh in november, helaas kan ik daar de output en de COP niet terugzien (en er staat een stoel voor de omkasting zodat de kinderen niet met de WP kunnen spelen).
Instelling is nu Tb 10, W33 en Tb -10, W43.
Pruttel....
Is dus zoiets.
En de dipjes zijn toch "gewoon" defrosts?
Of wat zie ik in de rode grafieken, half uurtje niets?
Nee geen defrosts.. staat hij gewoon even uit wegens setpoint bereikt.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:53:
[...]
Pruttel....
Is dus zoiets.
En de dipjes zijn toch "gewoon" defrosts?
Of wat zie ik in de rode grafieken, half uurtje niets?
Ik verleg mijn thermostaat request setpoint continue om pendelen te voorkomen. (zie gele lijn rechtsonderin thermostaat_req)
Onder de 4 graden neem ik een statische setpoint aan.
Defrostmania ziet er zo uit:

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 04-11-2018 10:57 ]
Nou de speeltjes zijn binnengekomen om te zorgen dat ik het pendelen van de Mitsubishi wat kan voorkomen:

Meteen aan de slag gegaan om de boel op te zetten en in te programmeren:

De bedoeling is om de schroefterminal (blauwblokje bovenin) te verbinden met het potentiaalvrij contact van mijn thermostaat. Dit is de trigger die ervoor zal zorgen dat ik kan bepalen of mijn relais (blauw blokje rechts aan / uit moet zetten wat dan gaat functioneren als het nieuwe potentiaal vrij contact voor de WP).
Gedrag is nu als volgt:
1) Als er warmtevraag is en de WP loopt al dan gebeurt er niets en dan gaat hij door.
2) Als er warmtevraag is en de WP loopt nog niet, en heeft minder dan 10 minuten geleden gelopen dan wachten.
3) Als er warmtevraag is en de WP loopt nog niet, en heeft meer dan 10 minuten geleden gelopen dan mag de WP weer starten.
4) Als er geen warmtevraag is en de WP loopt niet dan gebeurt er niets.
5) Als er geen warmtevraag meer is en de WP loopt nog en loopt minder dan 10 minuten dan laten we de WP doorgaan.
6) Als er geen warmtevraag meer is en de WP loopt nog en loopt langer dan 10 minuten dan laten we de WP stoppen.
Simpele opzet maar zorgt er in ieder geval voor dat de warmtepomp altijd minimaal 10 minuten loopt en 10 minuten gestopt is sinds de laatste run. De 10 minuten zijn instelbaar, even kijken wat handig is, misschien dat ik initieel start met 20 minuten.
Als ik het geheel compleet heb zal ik weer eens een tweakblog maken over hoe dit voor elkaar gekregen kan worden.

Meteen aan de slag gegaan om de boel op te zetten en in te programmeren:

De bedoeling is om de schroefterminal (blauwblokje bovenin) te verbinden met het potentiaalvrij contact van mijn thermostaat. Dit is de trigger die ervoor zal zorgen dat ik kan bepalen of mijn relais (blauw blokje rechts aan / uit moet zetten wat dan gaat functioneren als het nieuwe potentiaal vrij contact voor de WP).
Gedrag is nu als volgt:
1) Als er warmtevraag is en de WP loopt al dan gebeurt er niets en dan gaat hij door.
2) Als er warmtevraag is en de WP loopt nog niet, en heeft minder dan 10 minuten geleden gelopen dan wachten.
3) Als er warmtevraag is en de WP loopt nog niet, en heeft meer dan 10 minuten geleden gelopen dan mag de WP weer starten.
4) Als er geen warmtevraag is en de WP loopt niet dan gebeurt er niets.
5) Als er geen warmtevraag meer is en de WP loopt nog en loopt minder dan 10 minuten dan laten we de WP doorgaan.
6) Als er geen warmtevraag meer is en de WP loopt nog en loopt langer dan 10 minuten dan laten we de WP stoppen.
Simpele opzet maar zorgt er in ieder geval voor dat de warmtepomp altijd minimaal 10 minuten loopt en 10 minuten gestopt is sinds de laatste run. De 10 minuten zijn instelbaar, even kijken wat handig is, misschien dat ik initieel start met 20 minuten.
Als ik het geheel compleet heb zal ik weer eens een tweakblog maken over hoe dit voor elkaar gekregen kan worden.
Je hebt gelijk. Als ik nu op mijn telefoon kijk naar dezelfde grafiek is de schaalverdeling idd anders aangegeven. Hoogste piek ligt ongeveer op 3,5kW. Zal hem in de loop van de dag opnieuw posten.jaari schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:48:
[...]
Klopt de schaal van de Enelogic grafiek wel? Ik zie getallen van 0,1-0,2. Dat kan geen kWh zijn.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ja duh.... Hij draait maar half uur dan kan hij niet bevriezen hahapleio65 schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:44:
Dit is van vannacht. Ik heb niet de indruk dat er defrosts geweest zijn. Buitentemperatuur was tussen de -1 en 4 graden. WP staat in een koele beschutte hoek.
[Afbeelding: Nacht]
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is niet alleen de wp denk ik, ja die pieken wel maar ook nog gewoon verbruik erbij zeker?pleio65 schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:44:
Dit is van vannacht. Ik heb niet de indruk dat er defrosts geweest zijn. Buitentemperatuur was tussen de -1 en 4 graden. WP staat in een koele beschutte hoek.
[Afbeelding: Nacht]
Hier toch een defrost of 6
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Kan dat niet? Geen idee. Ik zag deze week hier en daar al wat filmpjes voorbijkomen en vond de hele defrost cyclus er nogal ‘ aanwezig’ uit zien. Veel druipend water en damp en opstarten van de fan. Dat gaat bij de buren straks vragen opleveren. Gaat het wel goed? en is niet gevaarlijk?reneeke1970 schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:47:
[...]
Ja duh.... Hij draait maar half uur dan kan hij niet bevriezen haha
WP moet dus ‘fors’ langer draaien mocht een evt defrost optreden. Ik ben benieuwd.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Is alleen van de warmtepomp.Rol-Co schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:12:
[...]
Dit is niet alleen de wp denk ik, ja die pieken wel maar ook nog gewoon verbruik erbij zeker?
Hier toch een defrost of 6![]()
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Concept monitoring Oktober 2018
S.v.p. controle invoer. Via PM corrigeren
We missen er nog een paar, maar de deelname is nog steeds voldoende om en goed beeld te krijgen van de praktijk L/W Warmtepompen. Deze informatie kan waardevol worden voor beleidsmakers gezien de huidige beleidsontwikkelingen in de conversie van aardgas naar elektra.
S.v.p. controle invoer. Via PM corrigeren
We missen er nog een paar, maar de deelname is nog steeds voldoende om en goed beeld te krijgen van de praktijk L/W Warmtepompen. Deze informatie kan waardevol worden voor beleidsmakers gezien de huidige beleidsontwikkelingen in de conversie van aardgas naar elektra.

Domoticz is beroerd voor grafieken... als je de mogelijkheid hebt stuur dan de domoticz waarde door naar Influxdb en lees dat uit met Grafanapleio65 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:26:
[...]
Is alleen van de warmtepomp.
[Afbeelding: X1]
[Afbeelding: X2]
[Afbeelding: X3]
Oh ik dacht al dat ik de grafieken niet begreep, ik zie kolommen verbruik waar de wp niet liep.Daannn1987 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:38:
[...]
Domoticz is beroerd voor grafieken... als je de mogelijkheid hebt stuur dan de domoticz waarde door naar Influxdb en lees dat uit met Grafana
Een thermostaat onder én boven in de woning op een Panasonic T-Cap WP kan dat?
Ik heb via Google technische handleidingen uit 2014 maar geen woord over dubbele thermostaten
Ik heb via Google technische handleidingen uit 2014 maar geen woord over dubbele thermostaten
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Ik vermoed dat hij Domoticz het verbruik laat calculeren a.d.v. opgenomen vermogen (compute).. met vermogensopname intervallen van 5 minuten geeft dat niet echt een realistisch beeld en komt nogal verwarrend over idd.Rol-Co schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:47:
[...]
Oh ik dacht al dat ik de grafieken niet begreep, ik zie kolommen verbruik waar de wp niet liep.
Je zou alleen naar de gele lijn moeten kijken.
De blauwe blokken zijn het berekende verbruik
Verbruik is met draaiende WP. Hoewel ik gek op grafieken ben, zijn Influxdb en grafana nog een stap te ver. Ik vond het al heel wat dat ik raspberry met esp8266 voor elkaar kreegRol-Co schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:47:
[...]
Oh ik dacht al dat ik de grafieken niet begreep, ik zie kolommen verbruik waar de wp niet liep.
Ja mooi is dat joh, ik heb vorig jaar al eens telefoon gehad dat het apparaat wat op dak staat lek is, er loopt allemaal water uit.pleio65 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:16:
[...]
Kan dat niet? Geen idee. Ik zag deze week hier en daar al wat filmpjes voorbijkomen en vond de hele defrost cyclus er nogal ‘ aanwezig’ uit zien. Veel druipend water en damp en opstarten van de fan. Dat gaat bij de buren straks vragen opleveren. Gaat het wel goed? en is niet gevaarlijk?
WP moet dus ‘fors’ langer draaien mocht een evt defrost optreden. Ik ben benieuwd.
Over de rook die er af komt bij vorst nog niets aan reactie.
Volgens mij kan dat als je de 2e zone ook gebruikt en iedere zone met een eigen thermostaat (dus zone 1 voor beneden en zone 2 voor boven). Je kan natuurlijk ook 1 zone gebruiken en een oplossing zoals de Evohome van Honeywell gebruiken die individuele radiatoren open en dicht zet.frisianstar schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:49:
Een thermostaat onder én boven in de woning op een Panasonic T-Cap WP kan dat?
Dit topic is gesloten.