Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.886 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Verbinden aan de aarde van de WP binnenunit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:11:
Verbinden aan de aarde van de WP binnenunit?
Ik zit nog eens te kijken en ineens valt het mij op dat er veel schroeven in de warmte pomp zitten die nutteloos zijn, schijnbaar is het de bedoeling om 1 van die schroeven te gebruiken in de achterplaat om je aarde aan te verbinden.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JvdW schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:42:
Vandaag de langste run ooit tot nu toe na gisteravond wat instellingen te hebben veranderd.
Pomp is om 04:30 gestart en is sindsdien niet meer uit geweest.
Tussen 14:00 en 15:00 nog even SWW gemaakt voor de tank.

[Afbeelding]

COP verwarming vandaag 3,4
Deze was zondag nog 2, maandag 2,3 en gisteren 2,4.
Lijkt de goede kant op te gaan.

Energieverbruik nog wel vrij hoog....(totaalverbuik, maar van 04:30 goed te zien)
[Afbeelding]
Draai je op WAR ? Dan had hij er overdag toch wel mee moeten stoppen met 10 graden buiten?
Zoals hier
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
ronaldmathies schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:02:
Misschien een stomme vraag maar ik zit net lekker een kabeltje te trekken tussen WP en pomp, koppel ik de stroom kabel van de pomp los zie ik ineens dat er ook een aarde draad is, maar die zag ik niet in de schema van de WP staan.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Een oogje er aan knijpen, en onder een naast gelegen aarde schroef.
Er zitten er een stuk of 3 (zo uit m'n hoofd) links naast de strip waar de N en L op gaan.

Edit: had nog niet gezien dat je er zelf al was opgekomen....

[ Voor 59% gewijzigd door Naalroc op 31-10-2018 22:22 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
@ronaldmathies hoe bepaal jij die COP :?

Jij leest toch geen flow uit :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:34:
@ronaldmathies hoe bepaal jij die COP :?

Jij leest toch geen flow uit :?
Dit is de cop van de WP zelf en die heeft volgens mij een constante flow toch?, bij mij is dat elke keer als ik kijk 24 ( tenzij de filter misschien vies raakt)

Dus ik doe bij gebrek aan een gemeten waarden een constante waarde van 24.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oh ja, klopt, dat was het ;) volgens mij heb ik jou dat zelf nog aangegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Rol-Co schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:16:
[...]

Draai je op WAR ? Dan had hij er overdag toch wel mee moeten stoppen met 10 graden buiten?
Zoals hier
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Eh :+

Geen idee, denk dat als ie zou stoppen het kouder zou worden in huis dan ingesteld.
Gebruik de controller als thermostaat, 's nachts op 20, overdag 21 en in de avond tot 23:00 22 graden.
(dat is op de plek waar de controller hangt, op de bank voor de tv dan ong. 1 graad kouder)
En heb verder een stooklijn ingevuld van 38 -> 29 graden bij -6 -> 13 graden

Misschien dat die 29 nog wel iets omlaag kan en dan tot 15 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 31-10-2018 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Daannn1987 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:18:
[...]

Was het maar 5kw ;)
Die 5kw haal je alleen bij > 12gr @ 35w

Vermogen van de ELGA is een beetje overdreven op de markt gezet..
Anyhow ik houdt het gewoon warm met de ELGA hoor... maar zou geen tweaker zijn zonder af en toe wat te prutsen /testen he :+

[Afbeelding]
Helemaal mee eens, andere merken rommelen ook met hun warmte vermogen.
Uit mijn metingen blijkt dat de Elga ruim bemeten condensor en verdamper heeft, dus dus had voorzien kunnen worden met een zwaardere compressor maar daardoor wel een potenieel hoge COP heeft.
Jammer dat Techneco geen software heeft opgenomen om een driewegklep voor een boiler aan te sturen.
Ik probeer daar toch een "degelijke" oplossing voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Net mijn eerste maand bekeken... toch wel geschrokken van het verschil tussen de Panasonic meting en S0-meter.
Panasonic geeft 70,4 KWh verbruik, S0 geeft 97,2 KWh (38% !!! meer)

met opwekking van 385WKh warmte geeft dit een verschil in COP van 5,5 tov 4....

Iemand anders ook al eens gekeken naar dit verschil ?
En dan heb ik het onnodig draaien van de pomp er al afgehaald, in werkelijkheid heeft de WP 110KWh verbruikt

[ Voor 15% gewijzigd door MarFan op 01-11-2018 09:15 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MarFan schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:13:
Net mijn eerste maand bekeken... toch wel geschrokken van het verschil tussen de Panasonic meting en S0-meter.

En dan heb ik het onnodig draaien van de pomp er al afgehaald, in werkelijkheid heeft de WP 110KWh verbruikt
Ik heb dan geen panasonic maar een mitsu en ook hier zie je deze verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
Tomexergie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:02:
[...]

Helemaal mee eens, andere merken rommelen ook met hun warmte vermogen.
Uit mijn metingen blijkt dat de Elga ruim bemeten condensor en verdamper heeft, dus dus had voorzien kunnen worden met een zwaardere compressor maar daardoor wel een potenieel hoge COP heeft.
Jammer dat Techneco geen software heeft opgenomen om een driewegklep voor een boiler aan te sturen.
Ik probeer daar toch een "degelijke" oplossing voor te vinden.
Haha die 3weg klep snap ik wel.. het is een hyrbyde WP...
Hoe wij hem gebruiken is hij niet bedoelt natuurlijk

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:13:
[...]

Haha die 3weg klep snap ik wel.. het is een hyrbyde WP...
Hoe wij hem gebruiken is hij niet bedoelt natuurlijk
Stuur jij een DHW boiler aan met Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
ronaldmathies schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:57:
[...]

Ik heb dan geen panasonic maar een mitsu en ook hier zie je deze verschillen.
Ik herken dit niet hoor. Mijn Mitusbishi getallen komen vrijwel overeen met mijn eigen Enelogic-data. Het kleine verschil wat erin zit is van die paar kWh die hij nodig heeft voor eens in de 2 weken legionella-run. De Mitsubishi geeft dus zelf een hoger verbruik aan dan mijn eigen logging. Omdat hij softwarematig het element erbij telt op het moment dat hij die inschakelt terwijl die niet via mijn kWh-meter met youless loopt. Afgelopen maand was het verschil 148 (door mij gemeten) vs 151 (door Mitsubishi aangegeven).

Kan het verschil bij jullie komen door losse elementen die worden ingeschakeld en wel of juist niet worden gemeten?

[ Voor 10% gewijzigd door godfriedd op 01-11-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
godfriedd schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:39:
[...]

Ik herken dit niet hoor. Mijn Mitusbishi getallen komen vrijwel overeen met mijn eigen Enelogic-data. Het kleine verschil wat erin zit is van die paar kWh die hij nodig heeft voor eens in de 2 weken legionella-run. De Mitsubishi geeft dus zelf een hoger verbruik aan dan mijn eigen logging. Omdat hij softwarematig het element erbij telt op het moment dat hij die inschakelt terwijl die niet via mijn kWh-meter met youless loopt. Afgelopen maand was het verschil 148 (door mij gemeten) vs 151 (door Mitsubishi aangegeven).

Kan het verschil bij jullie komen door losse elementen die worden ingeschakeld die wel of juist niet worden gemeten?
Ik zal vanavond eens kijken naar afgelopen oktober. Bij zit alles achter een enkele 3-fase meter dus al het verbruik wordt door een enkele meter gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
[...]

Kan het verschil bij jullie komen door losse elementen die worden ingeschakeld en wel of juist niet worden gemeten?
Bij mij zit het element op een aparte meter, die staat nog op 0

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
MarFan schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:42:
[...]

Bij mij zit het element op een aparte meter, die staat nog op 0
Dan zou ik toch eens verder onderzoek doen want 385WKh opwekking met 110kWh verbruik is nou niet echt netjes. De pomp hoort overigens ook gewoon bij het verbruik vind ik. Dat zit bij mij ook gewoon in het verbruik verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Tomexergie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:33:
[...]

Stuur jij een DHW boiler aan met Elga?
Nee, heb er wel aan gedacht om een vat voor te verwarmen maar ik heb geen overcapaciteit met -10 dus lijkt mij niet handig. TZT zal er wss een wpboiler komen voor SWW, maar op dit moment kan dat door meerdere redenen nog niet.

CV ketel doet alleen warm tapwater hier

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 01-11-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Daannn1987 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:51:
[...]

Nee, heb er wel aan gedacht om een vat voor te verwarmen maar ik heb geen overcapaciteit met -10 dus lijkt mij niet handig. TZT zal er wss een wpboiler komen voor SWW, maar op dit moment kan dat door meerdere redenen nog niet.

Als je alleen je gasketel nog voor SWW hebt zou ik toch overwegen of je Elga het niet redt om een extra buffervat te verwarmen waardoor een hygiënespiraal loopt voor SWW en dan naverwarmen met een 3-fase doorstroomverwarmer. Voorwaarde is wel dat je een 3-fase aansluiting hebt natuurlijk maar qua vastrecht voor je gasaansluiting (die dan dus wegvalt) zou ik er een rekensommetje aan wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
godfriedd schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:00:
[...]

Als je alleen je gasketel nog voor SWW hebt zou ik toch overwegen of je Elga het niet redt om een extra buffervat te verwarmen waardoor een hygiënespiraal loopt voor SWW en dan naverwarmen met een 3-fase doorstroomverwarmer. Voorwaarde is wel dat je een 3-fase aansluiting hebt natuurlijk maar qua vastrecht voor je gasaansluiting (die dan dus wegvalt) zou ik er een rekensommetje aan wagen...
Check overwogen, ik krijg alleen geen 3 fase naar zolder zonder te breken.
De badkamer staat wel in de planning alleen dat is pas 2020, dat zou ik kunnen combineren met 3-fase.

Daarnaast moet dan de meterkast worden uitgebouwd... al-met-al is de TVT een beetje heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:57

DropjesLover

Dit dus ->

De afgelopen dagen is het wat kouder geweest en we merken het goed.
Afgelopen zomer was het energieverbruik van rond de 10kWh, de afgelopen maand liep het al op naar ~15kWh per dag en de afgelopen dagen ~25kWh :X
En dan hebben we het in huis nog niet echt warm ofzo, eigenlijk best koud (zowel op de begane grond als 1e verdieping).
Gelukkig betalen we een voorschot van ~€220/mnd, wat we afgelopen half jaar zeker niet gehaald hebben (eerder rond de €130/mnd), dus een naheffing van de energiekosten verwacht ik niet.

Installatie: Techneco Loria 6010 (helaas alleen hun eigen protocol/thermostaat...). Watertemperatuur al teruggeschroefd naar 45°C en een langzame verwarmingscurve.
Koken: gas (nog wel)
Begane grond: HTV radiatoren (met mindere capaciteit nu dus, over een paar jaar vloerverwarming)
1e verdieping: vloerverwarming
Zolder: geen verwarming, deuren dicht.

Komend weekend ga ik bodemfolie in de kruipruimte leggen. Er staat geen water, maar er hangen wel druppels aan het plafond/piepschuim.

Het huis is een 2-onder-1-kap uit 1991, ik verwacht eigenlijk dat er wel gewoon spouwmuurisolatie is en oor een redelijke dakisolatie.

Zodra we weer wat budget hebben vloerisolatie en/of een eerste set zonnepanelen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Daannn1987 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:03:
[...]

Check overwogen, ik krijg alleen geen 3 fase naar zolder zonder te breken.
De badkamer staat wel in de planning alleen dat is pas 2020, dat zou ik kunnen combineren met 3-fase.

Daarnaast moet dan de meterkast worden uitgebouwd... al-met-al is de TVT een beetje heel hoog.
Het bijplaatsen van een extra meterkastje voor de warmtepomp en wat extra groepen voor de garage en (toekomstige) zonnepanelen kostte mij €500 voor de kast en €150 voor het plaatsen (wel zwart via een collega op werk).

Tsja, als je gaat rekenen met een terugverdientijd op basis van de huidige energiekosten, dan wordt het allemaal samen niet snel rendabel.
Echter, ik ga er van uit dat ik met flink wat zonnepanelen de warmtepomp kan "stoken", terwijl dat met een gas-CV-ketel niet kan. Zonnepanelen hebben een terugverdientijd van ~6 jaar met de huidige regelingen, wat niet veel verandert wanneer de regelingen stoppen maar je de stroom in je warmtepomp kan gebruiken.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:37:
[...]
Echter, ik ga er van uit dat ik met flink wat zonnepanelen de warmtepomp kan "stoken", terwijl dat met een gas-CV-ketel niet kan. Zonnepanelen hebben een terugverdientijd van ~6 jaar met de huidige regelingen, wat niet veel verandert wanneer de regelingen stoppen maar je de stroom in je warmtepomp kan gebruiken.
Denken in oplossingen is altijd beter dan in problemen. Hier gaat het enthousiasme echter wellicht wat te ver. In de winter gaat de warmtepomp niet kunnen draaien op de zonnepanelen. Er is in die periode gewoonweg te weinig opbrengst, zeker als je het in de avond warm wil hebben en het is donker buiten ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:51:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem, maar een WP boiler heeft wel een (heel)lage COP en maakt geluid binnen de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

thido schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:17:
[...]

Denken in oplossingen is altijd beter dan in problemen. Hier gaat het enthousiasme echter wellicht wat te ver. In de winter gaat de warmtepomp niet kunnen draaien op de zonnepanelen. Er is in die periode gewoonweg te weinig opbrengst, zeker als je het in de avond warm wil hebben en het is donker buiten ;-)
Er is minder opbrengst dan in de zomer, maar er is nog steeds opbrengst ;)
In de zomer kan je je overschot aan energie kwijt door de woning met de warmtepomp terug te koelen.

Het zal zeker niet 100% je energieverbruik dekken, maar het helpt wel een deel :)

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
thido schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:17:
[...]

Dit kan ik beamen, even wat voorbeelden. Ik heb in totaal 8375Wp aan zonnepanelen liggen.

Mijn opbrengsten per maand van dit jaar:

Jan: 114
Feb: 302
Maart: 510
April: 793
Mei: 1190
Juni: 1132
Jul: 1345
Aug: 896
Sep: 628
Okt: 381

Op jaarbasis produceer ik ongeveer 7500kW.

Warmte pomp kan bij mij bijna volledig op zonnestroom draaien vanaf Mei (moet het weer een beetje meezitten qua temperatuur).

Daarna is het helemaal geen probleem want dan gebruik je de verwarming niet meer, alleen SWW wat amper wat gebruikt (bij ons rond de 2,5kW per dag).

Vanaf half Okt, Nov, Dec, Jan, Feb, Maart, April verwacht ik voornamelijk te moeten leunen op electriciteit van het netwerk, simpelweg omdat je per dag amper wat produceert. En je productie is ook nog een verdeeld over de dag me een piek in de middag. Maar je wilt 's avonds en misschien 's nachts ook verwarmen en dan heb je geen zon.

Ons basis verbruik per dag is 10kW (alles is electrisch bij ons behalve de auto).

Terwijl je misschien wel 30 of 40kW op een dag nodig kan hebben als het lekker koud is en vochtig (defrosts), ik heb er nog geen ervaring mee want mijn WP staat pas sinds Mei, maar ik kan het mij zo voorstellen, gisteren verbruikte ik 13kW voor verwarmen en SWW.

Accu's hebben daarom ook relatief weinig zin, die neem je niet voor de winter maar voor de zomer. Om je nachtverbruik te compenseren. Maar in Jan. Feb. is die accu altijd leeg.

Al zou ik 20.000 Wp op het dak hebben liggen is het nog niet genoeg.

Probleem is, je moet stoken in de maanden dat er "geen" zon is, en in de maanden dat er zon is stook je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:15:
[...]

In de zomer kan je je overschot aan energie kwijt door de woning met de warmtepomp terug te koelen.

Het zal zeker niet 100% je energieverbruik dekken, maar het helpt wel een deel :)
Zeg maar gerust een heel klein deeltje.

Ik heb 7000WP op het dak liggen en hou in de zomermaanden zo'n 500 á 700kWh per maand over, terwijl ik ook koel.

In de wintermaanden mag ik blij zijn dat mijn PV 100kWh per maand opwekt, wat al ruim onvoldoende is om mijn "normale" verbruik te dekken (300kWh) laat staan het verbruik van de warmtepomp (400 tot 800kWh per maand in de wintermaanden).

Ik kom in de maanden november t/m februari zo'n 600 tot 1000kWh te kort per maand.

Dus 's winters je WP laten lopen op PV is in mijn ogen een fabeltje / onmogelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Ondanks dat ik drie keer zoveel PV heb als @Grolsch sluit ik mij hier volledig bij aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:33
Naalroc schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Is het niet andersom? Dus de buitenunit op 3 fasen en de binnen unit op 1 fase?

En waarom gescheiden; ik zou die enkelfase eenheid op de kracht zekering bij laten zetten; bij de Mitsubishi kan je ede enkelfase binnenunit aansluiten op de buitenunit, dan komt het automatisch goed.
En een Youless is niet enkel of 3 fase: hj zit op een meter die de totale stroom van de warmte pomp meet, en daarom heb keen aparte meter (die de jongens van Youless heel redelijk geprijsd aanbieden) geplaatst en daarop de Youless aangesloten.
Ik heb het nogmaals bekeken, maar de binnenunit staat op 3fase, de buitenunit op 1fase. Zal wel te maken hebben met het 9kw back up element wat erin zit.
Volgens de oorspronkelijke tekening zou de warmtepomp op 1 groep komen, maar volgens mij is de elektricien vergeten om alle kabels naar buiten te maken (niet alleen deze kabel, maar ook voeding voor PV, elektra voor garage etc). Ik gok dat het voor hem nu makkelijker was om een aparte groep erbij te zetten en vanuit de meterkast buitenom naar de buitenunit te gaan dan te proberen om via de binnenunit nog een kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Grolsch schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:35:
[...]

Ik heb 7000WP op het dak liggen en hou in de zomermaanden zo'n 500 á 700kWh per maand over, terwijl ik ook koel.

In de wintermaanden mag ik blij zijn dat mijn PV 100kWh per maand opwekt, wat al ruim onvoldoende is om mijn "normale" verbruik te dekken (300kWh) laat staan het verbruik van de warmtepomp (400 tot 800kWh per maand in de wintermaanden).

Ik kom in de maanden november t/m februari zo'n 600 tot 1000kWh te kort.

Dus 's winters je WP laten lopen op PV is in mijn ogen een fabeltje / onmogelijk 8)
Ligt het aan mij, of verbruik je ook gewoon erg veel per maand?
Wij hebben toch geen klein huis, en de afgelopen 5 maanden is mijn vrouw elke dag thuis geweest (zwangerschapsverlof) en bij ons komen we aan ~350kWh/mnd incl gebruik warmtepomp (iig voor SWW)

Helemaal er op laten lopen zal zeker niet gaan, dat beweer ik ook niet. Maar het haalt ook in de wintermaanden wel een scherp randje er van af :)

Moet wel toegeven, is was iets te optimistisch blijkbaar. Zowel qua opbrengst in de winter wat jij zegt, als de hoogte van het verbruik.
Wij zijn afgelopen maart verhuisd en hebben gelijk de WP laten plaatsen (oude cv was 24 jaar oud, badkamer vervangen en gelijk op de 1e verdieping vloerverwarming gelegd). Pas in juni heb ik de RPi aan de slimme meter gehangen, dus zeker geen jarenlange ervaring :P
Hopelijk begin volgend jaar het eerste rijtje zonnepanelen plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 01-11-2018 14:03 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:15:
[...]

Ehm, nee en nee :-)
Zie bovenstaande reacties van de ervaringsdeskundige (mijzelf incluis).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:25:
[...]

Ik zou een aluminium afdekplaatje boven je werkschakelaar maken...
Spatwaterdicht is iets anders dan uv bestendig en waterdicht
IP65 is geen IP63...
Een werkschakelaar is IP65 en hoeft echt geen extra bescherming te hebben.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:41:
Ondanks dat ik drie keer zoveel PV heb als @Grolsch sluit ik mij hier volledig bij aan.
Heb jij soms een boerderij met zo'n enorme schuur? 21000Wp? Waarvoor gebruik je dat allemaal in hemelsnaam? Wietkwekerij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:45:
[...]

Wij hebben toch geen klein huis, en de afgelopen 5 maanden is mijn vrouw elke dag thuis geweest (zwangerschapsverlof) en bij ons komen we aan ~350kWh/mnd incl gebruik warmtepomp (iig voor SWW)

Helemaal er op laten lopen zal zeker niet gaan, dat beweer ik ook niet. Maar het haalt ook in de wintermaanden wel een scherp randje er van af :)
Ons standaard verbruik is ook rond de 300kW per maand, maar we doen dan ook alles electrisch, rondje koken 's avonds kost al snel 1 tot 2 kW.

Ik weet niet wat jouw SWW verbruik is maar bij mij is het per dag 1kW tot 1,2kW voor daadwerkelijk SWW, en dan nog eens 1kW aan stand-by verbruik over 24 uur heen. (dan staat de verwarming volledig uit, ook in de WP staat die geforceerd uit).

Dat is een schijntje bij wat het verbruik is voor verwarmen van een huis.

[ Voor 7% gewijzigd door ronaldmathies op 01-11-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ronaldmathies schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:54:
[...]

Ik weet niet wat jouw SWW verbruik is maar bij mij is het per dag 1kW tot 1,2kW voor daadwerkelijk SWW, en dan nog eens 1kW aan stand-by verbruik over 24 uur heen. (dan staat de verwarming volledig uit, ook in de WP staat die geforceerd uit).

Dat is een schijntje bij wat het verbruik is voor verwarmen van een huis.
Ik zou het niet weten, ik lees nu alleen de algemene slimme meter uit en niet het verbruik van de warmtepomp zelf. Dat zou ik wel willen overigens, maar dan moet ik er een aparte 3-fase meter tussen gaan zetten en die aan mn rpi knopen (waar de GPIO al in gebruik is, of een 2e rpi er naast zetten).

Aangezien we nog wel op gas koken, de tv (+hifi) ~300W verbruikt zitten er domweg weinig andere grootverbruikers in ons huis.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:58:
[...]

Ik zou het niet weten, ik lees nu alleen de algemene slimme meter uit en niet het verbruik van de warmtepomp zelf. Dat zou ik wel willen overigens, maar dan moet ik er een aparte 3-fase meter tussen gaan zetten en die aan mn rpi knopen (waar de GPIO al in gebruik is, of een 2e rpi er naast zetten).

Aangezien we nog wel op gas koken, de tv (+hifi) ~300W verbruikt zitten er domweg weinig andere grootverbruikers in ons huis.
Ik lees dit in een eerdere post van jou:

"Afgelopen zomer was het energieverbruik van rond de 10kWh, de afgelopen maand liep het al op naar ~15kWh per dag en de afgelopen dagen ~25kWh :X
En dan hebben we het in huis nog niet echt warm ofzo, eigenlijk best koud (zowel op de begane grond als 1e verdieping)."

En dan is het nog geen winter met bijbehorende temperaturen.
Geloof me maar, dat verbruik gaat nog wat omhoog ;-)
In de zomermaanden wordt er inderdaad relatief weinig verbruikt.
Hier is anderhalve week de WP ook weer aangegaan en dan neemt het vebruik een behoorlijke vlucht.
Maar gelukkig kunnen we nog steeds gewoon salderen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

thido schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:19:
[...]

Ik lees dit in een eerdere post van jou:

"Afgelopen zomer was het energieverbruik van rond de 10kWh, de afgelopen maand liep het al op naar ~15kWh per dag en de afgelopen dagen ~25kWh :X
En dan hebben we het in huis nog niet echt warm ofzo, eigenlijk best koud (zowel op de begane grond als 1e verdieping)."
Klopt, ik ging er van uit dat het gros van die 10kWh voor een deel verwarmen was (in de ochtend), een paar kWh normaal verbruik en de rest dus SWW (wat ook van de WP komt)
En dan is het nog geen winter met bijbehorende temperaturen.
Geloof me maar, dat verbruik gaat nog wat omhoog ;-)
In de zomermaanden wordt er inderdaad relatief weinig verbruikt.
Hier is anderhalve week de WP ook weer aangegaan en dan neemt het vebruik een behoorlijke vlucht.
Maar gelukkig kunnen we nog steeds gewoon salderen :-)
Nog wel ja... Ik heb er wel mn energiecontract op uitgezocht, voor 3 jaar vast incl salderen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06

Ik heb weliswaar een 5kW Pana maar ook daarvan is het verbruikscijfer zeer onbetrouwbaar. In de handleiding staat bij mij dat het een 'schatting' is. Ik kijk er dan ook nooit op en gebruik een aparte kWh-meter.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

De nieuwe Mitsubishi heeft deze maand 19 dagen gedraaid, met een verbruik volgens het display van 98 kWh. Volgens plugwise is het verbruik 93,66 kWh en verschil van een 4,6 %. Warmte geproduceerd 303 kWh, een gemiddelde COP van 3,1. valt mij toch wat tegen, ik ben echter nog aan het inregelen, en met de afgelopen koude periode moest ik met mijn radiatoren toch naar 45 C, anders WAF klachten.

Ik heb hem ingesteld op ruimte regeling maar de regeling doet nog niet wat ik wil. Er zijn met ruimteregeling 3 hoofd parameters om mee te spelen, max en minimum van de aanvoertemp, nu 32 C en 42 C. Mode, normaal (kan ook krachtig) en thermo difference adjust. (nu +5 en - 5). De regeling is ook nog adaptief, al weet ik niet precies wat dat inhoud en hoe snel hij leert. Adviezen voor afstelling welkom.

Ik heb WAR regeling overwogen, maar in de woonkamer zitten 3 zeer grote ramen op ZO, en als de zon maar een beetje schijnt vliegt de temperatuur omhoog. Dus dan moet ik nog een aan/uit thermostaat erbij maken om hem dan te stoppen.

Nu met lage belasting maakt hij veel start en stops, en dat moet nog wel beter kunnen. Ik ga denk ik net als @Grolsch de buitenunit op capaciteit begrenzen (25/50/75 %) zodat ik hem bij lagere belasting wat kan knijpen, en daardoor hopelijk langer blijft lopen. Sinds zeer kort is Enelogic hier in bedrijf, en kan ik beter zien wat ik doe. Met dank aan Grolsch voor het advies... :+

Start vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eso9D5yh.png

In april volgend jaar komt hier een zeer grote verbouwing, alle ramen (28... !) worden vernieuwd naar kunststof,en overal triple glas erin met U=0,6. Ook de boeiboorden worden vernieuwd inclusief de isolatie erachter. Ik verwacht daardoor een zeer grote comfort beleving, huis BJ 1972. (en een stijging van de COP natuurlijk 8) )

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 01-11-2018 17:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Gasschuif schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:34:
[...]

De nieuwe Mitsubishi heeft deze maand 19 dagen gedraaid, met een verbruik volgens het display van 98 kWh. Volgens plugwise is het verbruik 93,66 kWh en verschil van een 4,6 %. Warmte geproduceerd 303 kWh, een gemiddelde COP van 3,1. valt mij toch wat tegen, ik ben echter nog aan het inregelen, en met de afgelopen koude periode moest ik met mijn radiatoren toch naar 45 C, anders WAF klachten.

Ik heb hem ingesteld op ruimte regeling maar de regeling doet nog niet wat ik wil. Er zijn met ruimteregeling 3 hoofd parameters om mee te spelen, max en minimum van de aanvoertemp, nu 32 C en 42 C. Mode, normaal (kan ook krachtig) en thermo difference adjust. De regeling is ook nog adaptief, al weet ik niet precies wat dat inhoud en hoe snel hij leert. (nu +5 en - 5) Adviezen welkom.

Ik heb WAR regeling overwogen, maar in de woonkamer zitten 3 zeer grote ramen op ZO, en als de zon maar een beetje schijnt vliegt de temperatuur omhoog. Dus dan moet ik nog een aan/uit thermostaat erbij maken om hem dan te stoppen.

Nu met lage belasting maakt hij veel start en stops, en dat moet nog wel beter kunnen. Ik ga denk ik net als @Grolsch de buitenunit op capaciteit begrenzen (25/50/75 %) zodat ik hem bij lagere belasting wat kan knijpen, en daardoor hopelijk langer blijft lopen. Sinds zeer kort is Enelogic hier in bedrijf, en kan ik beter zien wat ik doe. Met dank aan Grolsch voor het advies... :+

Start vanmorgen:
[Afbeelding]

In april volgend jaar komt hier een zeer grote verbouwing, alle ramen (28... !) worden vernieuwd naar kunststof,en overal triple glas erin met U=0,6. Ook de boeiboorden worden vernieuwd inclusief de isolatie erachter. Ik verwacht daardoor een zeer grote comfort beleving, huis BJ 1972. (en een stijging van de COP natuurlijk 8) )
Ja Enelogic is top! Dat geeft mooi inzicht in wat er allemaal gebeurt. Daaruit blijkt dat ik heel veel defrosts heb. Moet ik nog wat aan doen waarschijnlijk....

Maar meten met Plugwise zal inderdaad wel een aardige afwijking geven. Dat is ook niet echt een serieuze meting. Hoewel het verschil ook kan zitten in booster-element wat wordt bijgeschakeld voor SWW. Of gebruik je die niet? Standaard staat die op eens in de 14 dagen tot 60 graden verwarmen. Dat element zit als het goed is op een andere groep dus mogelijk meet je die niet met plugwise maar hij telt die zelf wel bij het verbruik (doordat hij weet hoe sterk het element is en hoe lang hij heeft aangestaan).

Ik moet zeggen dat jouw COP ook nog niet echt goed is. Afgelopen maand heb ik een COP voor verwarmen van 4,7 dus dat moet jij ook wel minimaal kunnen halen. Hoewel 40-45 graden wel erg hoog is voor CV-bedrijf. Ik zit zelf op ca 27 graden.

Ik gebruik ook die begrenzingsoptie. Standaard staat hij tot nu toe alleen nog maar op 50%. Maar hij schakelt bij mij afhankelijk van het tijdstip tussen 50/75/100%. Alleen wacht ik met 100% tot het echt nodig is. Dat is nu nog niet het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
jaari schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb weliswaar een 5kW Pana maar ook daarvan is het verbruikscijfer zeer onbetrouwbaar. In de handleiding staat bij mij dat het een 'schatting' is. Ik kijk er dan ook nooit op en gebruik een aparte kWh-meter.
Een 'schatting' is geen 50% verschil... dan mogen ze van mijn loonstrook ook eens een betere schatting maken ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
De Anna van Plugwise is er in een speciaal voor de Elga aangepaste versie.
Deze is ook geschikt om de koelfunctie aan te sturen.
Deze is iig via de ELGA installateur te bestellen.
Je kunt met de bijbehorende app, de Elga programmeren, ondermeer de stooklijn, de temp waaronder de CV mag bijspringen, de temp. waaronder de Elga uit moet etcetera.
en ja hij kan ook via Internet aangestuurd worden, dat vind geen probleem.
Hij bevalt mij stukken beter dan de HCTM, qua bediening en qua regelnauwkeurigheid.

zie voor de mogelijkheden bijvoorbeeld:
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

en de handleiding:
https://www.plugwise.com/...-anna_elga-usermanual.pdf
Tomexergie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:32:
[...]

Hoe lang loopt die gargantie? Een nieuwe thermostaat zijn de kosten niet (HCTM 125eur).
Nadeel HCTM :(Voor volgers: Honeywell Chronotherm Touch Modulation)
Slecht afleesbaar(Te weinig contrast)
Digi aflezing per 0,5C
Display niet programmeerbaar

Een vervanger met betere presentatie en uiteraard programmeerbaar voor parameters van ELGA en Ketel zou wel handig zijn.
Geen WIFI want dat vind ik voor een CV systeem te kwetsbaar.
Welke zou in aanmerking komen?

Ik moet wel zeggen dat de HCTM veel kan. Tweede sensor, Extrern schakelcontact.
Misschien is er geen betere optie. Gelikt met veel glitter interesseert mij niet.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

godfriedd schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:43:
[...]

Ja Enelogic is top! Dat geeft mooi inzicht in wat er allemaal gebeurt. Daaruit blijkt dat ik heel veel defrosts heb. Moet ik nog wat aan doen waarschijnlijk....

Maar meten met Plugwise zal inderdaad wel een aardige afwijking geven. Dat is ook niet echt een serieuze meting. Hoewel het verschil ook kan zitten in booster-element wat wordt bijgeschakeld voor SWW. Of gebruik je die niet? Standaard staat die op eens in de 14 dagen tot 60 graden verwarmen. Dat element zit als het goed is op een andere groep dus mogelijk meet je die niet met plugwise maar hij telt die zelf wel bij het verbruik (doordat hij weet hoe sterk het element is en hoe lang hij heeft aangestaan).

Ik moet zeggen dat jouw COP ook nog niet echt goed is. Afgelopen maand heb ik een COP voor verwarmen van 4,7 dus dat moet jij ook wel minimaal kunnen halen. Hoewel 40-45 graden wel erg hoog is voor CV-bedrijf. Ik zit zelf op ca 27 graden.

Ik gebruik ook die begrenzingsoptie. Standaard staat hij tot nu toe alleen nog maar op 50%. Maar hij schakelt bij mij afhankelijk van het tijdstip tussen 50/75/100%. Alleen wacht ik met 100% tot het echt nodig is. Dat is nu nog niet het geval...
Hier geen boiler vat, maar een 30 L boiler voor douchen a la @Rol-Co die heeft er zelfs 2... Alweer een paar jaar, bevalt prima. Stilstand verlies slechts 16 W.
Het E element is niet aangesloten, kan dus geen verstoring van de meting geven. Wel de CV pomp, voeding en schakeling via de binnenunit, weet niet ook die ook mee gemeten wordt door de mitsu.
De meting van enelogic komt van een DIN kWh meter die 1% nauwkeurig meet. Als ik die vergelijk met plugwise scheelt dat 0,7%, dus zitten dicht bij elkaar De afwijking van de mitsu is dan ongeveer 4 % te veel.
Als de flowmeter net zo nauwkeurig is ben ik al heel blij.

Hoop ook dat door een betere afstelling de COP binnenkort omhoog gaat. We gaan het zien, kom ik zeker op terug.
Maar eens kijken of ik binnenkort wat 24 V relais in de buitenunit ga maken, voor de begrenzing. De kabel ligt er gelukkig al. Had ik als spare meegetrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 01-11-2018 17:10 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:45:
[...]

Moet wel toegeven, is was iets te optimistisch blijkbaar. Zowel qua opbrengst in de winter wat jij zegt, als de hoogte van het verbruik.
Wij zijn afgelopen maart verhuisd en hebben gelijk de WP laten plaatsen (oude cv was 24 jaar oud, badkamer vervangen en gelijk op de 1e verdieping vloerverwarming gelegd). Pas in juni heb ik de RPi aan de slimme meter gehangen, dus zeker geen jarenlange ervaring :P
Hopelijk begin volgend jaar het eerste rijtje zonnepanelen plaatsen.
Wij verbruiken denk ik iets bovengemiddeld.

Gemiddeld zo'n 10kWh per dag voor "normaal" verbruik (TV kijken, wassen, drogen, strijken, koken)
Zo'n 2kWh per dag gemiddeld zijn we kwijt aan SWW bereiding via WP in de zomerperiode.
Afgelopen stookseizoen is er 3000kWh in de WP gegaan voor verwarming.
Afgelopen winter hebben we zo'n 2 á 3 m3 hout verstookt in onze houtkachel. Dit is wel een "gezelligheidskachel" en niet bedoeld om serieus geld te besparen, gaat ook vaak pas in de avond aan, dus echt veel stroom besparen doet dit niet volgens mij.

We hebben nog geen volledig kalenderjaar achter de rug in deze woning, maar in de periode oktober 2017 t/m september 2018 hebben we in totaal 7500kWh verbruikt
In deze periode hebben we in totaal opgewekt +- 6500kWh.

Als ik nu mijn eindafrekening zou krijgen kwam ik dus ongeveer op 0 € uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Grolsch schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:47:
[...]

Wij verbruiken denk ik iets bovengemiddeld.

Gemiddeld zo'n 10kWh per dag voor "normaal" verbruik (TV kijken, wassen, drogen, strijken, koken)
Zo'n 2kWh per dag gemiddeld zijn we kwijt aan SWW bereiding via WP in de zomerperiode.
Afgelopen stookseizoen is er 3000kWh in de WP gegaan voor verwarming.
Afgelopen winter hebben we zo'n 2 á 3 m3 hout verstookt in onze houtkachel. Dit is wel een "gezelligheidskachel" en niet bedoeld om serieus geld te besparen, gaat ook vaak pas in de avond aan, dus echt veel stroom besparen doet dit niet volgens mij.

We hebben nog geen volledig kalenderjaar achter de rug in deze woning, maar in de periode oktober 2017 t/m september 2018 hebben we in totaal 7500kWh verbruikt
In deze periode hebben we in totaal opgewekt +- 6500kWh.

Als ik nu mijn eindafrekening zou krijgen kwam ik dus ongeveer op 0 € uit.
Nouja, 1000kWh + aansluitingkosten, maar niet bijzonder veel nee.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Iemand enig idee hoe onderstaande te verklaren?
Afgelezen van de Kamstrup Multical
Ta 38.50
Tr 34,48
dT 3,95
1649L/uur
7,7KW afgifte
Ik heb een Hitachi 6KW L/W . Rara hoe kan dit? Verder geen elementen e.d. actief.
2 minuten later heb ik op de controller gekeken. Hij draait op 76Hz op dit moment. Hij draait op een AC 700W ongeveer.

[ Voor 19% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2018 17:37 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Appie Heijn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:29:
Iemand enig idee hoe onderstaande te verklaren?
Afgelezen van de Kamstrup Multical
Ta 38.50
Tr 34,48
dT 3,95
1649L/uur
7,7KW afgifte

Ik heb een 6.5KW L/W Hitachi. Rara hoe kan dit?

2 minuten later heb ik op de controller gekeken. Hij draait op 76Hz op dit moment.
Volgens mij is je dT 4,02 maar dat doet weinig af van je vraag vermoed ik...

Ik ken die van jou niet maar mijn 7,5 kW Mitsubishi kan onder bepaalde omstandigheden ook 10kW leveren (maximaal zelfs 14,4). Is die 6,5 kW niet wat hij nominaal kan leveren bij bijvoorbeeld -7?

Als je dit afgiftevermogen haalt op AC 700W dan doe je het heel goed. Maar het lijkt me niet helemaal realistisch (precies een dipje in de meting misschien??)

[ Voor 16% gewijzigd door godfriedd op 01-11-2018 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Het bijplaatsen van een extra meterkastje voor de warmtepomp en wat extra groepen voor de garage en (toekomstige) zonnepanelen kostte mij €500 voor de kast en €150 voor het plaatsen (wel zwart via een collega op werk).

Tsja, als je gaat rekenen met een terugverdientijd op basis van de huidige energiekosten, dan wordt het allemaal samen niet snel rendabel.
Je hebt gelijk hoor zou bij mij op ±1000 euro uitkomen (wil ook een kwh meter op de 3fase).
Tomexergie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:36:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem, maar een WP boiler heeft wel een (heel)lage COP en maakt geluid binnen de woning.
COP van de atlantic valt wel mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Tomexergie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:36:
[...]

Op papier misschien.
Atalantic geeft voor mijn boiler een jaarvebruik van ~990kwh op het erp label.
Hij draait nu ruim 5 maanden en heeft 31-10 de 100kwh overschreden.
Als dit zo doorgaat dan kom ik straks op 250kwh voor tapwater uit.
Elke dag wordt er 3x gedoucht en wekelijks wordt het bad zeker 1x gevuld (boiler leeg).
Elke 2 weken een legionella run op de compressor.

Ik heb geen warmtemeter er achter maar de cop zou toch verrekte goed moeten zijn :9
Kracht van de pomp ligt ook bij het gebruik van binnenlucht, de cop wordt afgegeven bij 7 graden.
Ik heb het nooit 7 graden binnen, zelfs niet in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Gasschuif schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:22:
.............
Maar eens kijken of ik binnenkort wat 24 V relais in de buitenunit ga maken, voor de begrenzing. De kabel ligt er gelukkig al. Had ik als spare meegetrokken.
Die relais heb je helemaal niet nodig: ik heb hem rechtstreeks bedraad met een 3 standen schakelaar met 2 schakel-sets; kan je uit China halen voor 1 $ of van Conrad voor ~3 € of zo
Als je geïnteresseerd bent stuur ik je wel wat meer.
Het is echt super eenvoudig.

Zit er met magneetjes "opgeplakt"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/14ACzWARMukrc4r2DaLd24Yw/full.jpg

Overigens, in je eerdere post schreef je
Nu met lage belasting maakt hij veel start en stops, en dat moet nog wel beter kunnen. Ik ga denk ik net als @Grolsch de buitenunit op capaciteit begrenzen (25/50/75 %) zodat ik hem bij lagere belasting wat kan knijpen, en daardoor hopelijk langer blijft lopen.
Die beperking is helaas niet tot 25%, maar wel een 0 stand, die je niet nodig hebt, want uitzetten kan ook anders en beter!
Ik had gewoon de bedrading gedaan zoals Mitsu voorstelde, maar dan zonder de relais, maar wèl met de nus stand.
Achteraf gezien kan je dus gewoon een 3 standen schakelaar gebruiken voor 50, 75 en 100%.

Maar let wel: hiermee beperk je het maximale vermogen van je pomp, maar niet het minimale, dus als je last hebt (net als ik ) van pendelgedrag vanwege te lage afgifte op slechts 1 lus of zo, dan los je dat hiermee niet op.
Tóch vind ik het een waardevol extra, omdat bij meer groepen de pomp langer blijft draaien.

[ Voor 41% gewijzigd door Naalroc op 01-11-2018 18:10 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thefox154 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:54:
[...]

Op papier misschien.
Atalantic geeft voor mijn boiler een jaarvebruik van ~990kwh op het erp label.
Hij draait nu ruim 5 maanden en heeft 31-10 de 100kwh overschreden.
Als dit zo doorgaat dan kom ik straks op 250kwh voor tapwater uit.
Elke dag wordt er 3x gedoucht en wekelijks wordt het bad zeker 1x gevuld (boiler leeg).
Elke 2 weken een legionella run op de compressor.

Ik heb geen warmtemeter er achter maar de cop zou toch verrekte goed moeten zijn :9
Kracht van de pomp ligt ook bij het gebruik van binnenlucht, de cop wordt afgegeven bij 7 graden.
Ik heb het nooit 7 graden binnen, zelfs niet in de garage.
Ergens gebeurt er dan iets heel bijzonders want 20 kWh per maand is niet eens voldoende voor het stilstand verlies op te vangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Nou dat was of een mega kast, of van zilver, of geen goede vriend. ;) ik vind het een installateurs prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:20:
[...]

Nou dat was of een mega kast, of van zilver, of geen goede vriend. ;) ik vind het een installateurs prijs.
12 posities ABB kast met dat kliksysteem, incl 1x 3-fase groep en een hoofdschakelaar.
Prijs was gelijk aan eentje met minder posities van de Hornbach.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Wie kan mij even op weg helpen. Ik wil een thermostaat aansluiten (reden is het stoppen van de pomp als er geen warmte vraag is).
Het is er een met een NO/NC contact. Nu zie ik in de handleiding het volgende staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CXaof6O83Yzr9GPsVNib0zQc/full.jpg

Begrijp ik het goed :
Remote controller = de eigen pana controller die op de voorkant zit van de binnen-unit zit
External control = het echt aan/uit schakelen van de WP (zelfde als de aan-uit knop op de voorkant)
Optional Thermostat = een eigen thermostaat (in mijn geval een Honeywell.
MAAR waarom 4 aansluitingen ?? Ik heb maar 2 draadjes op mijn thermostaat. Waar zijn de H C N L precies voor ?
MarFan heeft gezien dat er 230V op staat, dus zal de spanning eraf halen als ik aan het werk ga

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:26:
[...]

12 posities ABB kast met dat kliksysteem, incl 1x 3-fase groep en een hoofdschakelaar.
Prijs was gelijk aan eentje met minder posities van de Hornbach.
Waar zit dan de 3 fase groep? Of heb je de 12 groepen over een 3 fase aardlek?
https://www.sandervunderi...0a-had343434-222-h44.html

Gewoon interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
jaari schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:27:
[...]

De afstandsbediening van de 5kw geeft het verbruik goed weer, zie hier geen grote afwijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:46:
[...]

Je hebt gelijk hoor zou bij mij op ±1000 euro uitkomen (wil ook een kwh meter op de 3fase).

[...]
Ben je al getrouwd?
Dan kan / mag je zonnepanelen nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:27:
[...]

Ben je al getrouwd?
Dan kan / mag je zonnepanelen nemen :P
Haha ja 19 juli.. net t toilet ook nog gerenoveerd nu mag ik weer :')
Ben aan het oriënteren om zoveel mogelijk panelen te kunnen plaatsen... Misschien maar even topicje voor openen binnenkort

[ Voor 19% gewijzigd door Daannn1987 op 01-11-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gasschuif schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:34:
[...]

3,1 is inderdaad niet heel erg netjes, zelf had ik 4.46 voor verwarmen in oktober.
Maar jij hebt wel een veel hogere Ta, dat is en blijft de grootste COP killer.
Ik heb hem ingesteld op ruimte regeling maar de regeling doet nog niet wat ik wil. Er zijn met ruimteregeling 3 hoofd parameters om mee te spelen, max en minimum van de aanvoertemp, nu 32 C en 42 C. Mode, normaal (kan ook krachtig) en thermo difference adjust. (nu +5 en - 5). De regeling is ook nog adaptief, al weet ik niet precies wat dat inhoud en hoe snel hij leert. Adviezen voor afstelling welkom.

Ik heb een hekel aan regelingen die zelf dingen "bedenken", zo ook de automatische ruimteregeling. Welke Ta maakt hij :? Je hebt er geen grip op. Ik zou een thermostaat aanschaffen voor een paar 10'jes en lekker zelf de stooklijn bepalen.
Nu met lage belasting maakt hij veel start en stops, en dat moet nog wel beter kunnen. Ik ga denk ik net als @Grolsch de buitenunit op capaciteit begrenzen (25/50/75 %) zodat ik hem bij lagere belasting wat kan knijpen, en daardoor hopelijk langer blijft lopen.
Daar gaat dat kabeltje je niet mee helpen, hooguit dat de eerste run wat langer duurt omdat het langer duurt voor Ta gehaald wordt met minder vermogen.

Ik heb het al meerdere keren vertelt, het kabeltje beperkt het MAXIMAAL vermogen, en halveert niet het minimale vermogen. Het gedrag wat jij hebt is te weinig afgifte, het kabeltje doet daar helemaal niets mee.
Sinds zeer kort is Enelogic hier in bedrijf, en kan ik beter zien wat ik doe. Met dank aan Grolsch voor het advies... :+

Start vanmorgen:
[Afbeelding]

Dat "gependel" los je normaal op door Ta te verhogen, maar met jou instelling kan dat haas het probleem niet zijn, dus heb je te weinig afgiftevermogen.
DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:20:
[...]

Nouja, 1000kWh + aansluitingkosten, maar niet bijzonder veel nee.
Nee, want 1000kWh betekent in de praktijk ongeveer 0 euro i.v.m. overstapkortingen en heffingskorting op de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
godfriedd schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:38:
[...]

Volgens mij is je dT 4,02 maar dat doet weinig af van je vraag vermoed ik...

Ik ken die van jou niet maar mijn 7,5 kW Mitsubishi kan onder bepaalde omstandigheden ook 10kW leveren (maximaal zelfs 14,4). Is die 6,5 kW niet wat hij nominaal kan leveren bij bijvoorbeeld -7?

Als je dit afgiftevermogen haalt op AC 700W dan doe je het heel goed. Maar het lijkt me niet helemaal realistisch (precies een dipje in de meting misschien??)
Gevonden
Bij Ta35 @ 7gr Tb: Minimaal 1,95kW, Nominaal 6.0kW Maximaal 9.0kW
Bij Ta35 @ -7gr Tb: Nominaal 5.3kW Maximaal 5.7kW
Heb helaas geen moment meting van het vermogen, dit gaf de controller aan. Maar het kan dus... meer dan 6kW leveren.

De waarden van mijn vorige post waren trouwens realtime "opgenomen" dmv telkens verder drukken in het scherm van de Multical. Kan zijn dat er natuurlijk net wat verspringt. Dat verklaard meteen het dT verschil tussen uitrekenen en weergave.

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 01-11-2018 19:50 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
[...]

Ik kom in de maanden november t/m februari zo'n 600 tot 1000kWh te kort per maand.

Windmolen in je tuin zetten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:49:
[...]

Windmolen in je tuin zetten.
Fiets met een dynamo, en de waf lekker trappen.
Kan ze niet meer zeuren dat ze het koud heeft :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33

Hier geeft de Pana vooral bij lage elektrische vermogens een relatief grote afwijking, waardoor de COP op de remote erg mooi is, maar in de praktijk iets minder mooi is.

De remote geeft bijvoorbeeld 0,8kW aan terwijl er een dikke kilowatt in gaat. Dat is toch een verschil van 1 COP punt.

Ik heb ook een warmtemeter. De warmtemeter op de Pana klopt aardig; geeft iets te weinig aan. Maar dit maakt de invloed van de te lage elektrische waarde lang niet goed.

Om mijn WP relatief nu veel rond de 1kW input loopt, klopt er weining van de interne meting. Bij hogere vermogens klopt het best aardig.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 23:10
Fullpower schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:00:
[...]

Hier geeft de Pana vooral bij lage elektrische vermogens een relatief grote afwijking, waardoor de COP op de remote erg mooi is, maar in de praktijk iets minder mooi is.

De remote geeft bijvoorbeeld 0,8kW aan terwijl er een dikke kilowatt in gaat. Dat is toch een verschil van 1 COP punt.

Ik heb ook een warmtemeter. De warmtemeter op de Pana klopt aardig; geeft iets te weinig aan. Maar dit maakt de invloed van de te lage elektrische waarde lang niet goed.

Om mijn WP relatief nu veel rond de 1kW input loopt, klopt er weining van de interne meting. Bij hogere vermogens klopt het best aardig.
Dat is ook mijn beeld. Bij een lager vermogen (stiltestand 3) is de cop ongeveer 0.8 tot 1 hoger.

De maand oktober.

Verbruik H mono in oktober
S0 meter 128 kWh
WP interne meter 95 kWh
Een verschil van 16%
Ik kan niet vaststellen welke meter de juiste waarde aangeeft, maar in beginsel heb ik meer vertrouwen in de S0 meter.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:38:
[...]

Waar zit dan de 3 fase groep? Of heb je de 12 groepen over een 3 fase aardlek?
https://www.sandervunderi...0a-had343434-222-h44.html

Gewoon interesse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/70yfrUSOzWnySDLdBt3C64Ly/medium.jpg
Een 3 fase hoofdafsluiter, een 3 fase groep, en een paar aparte 1 fase groepen.
Maar in de achterkant van de kast een 3 fase railsysteem, waardoor je geen kabeltjes meer hoeft te trekken maar gewoon in kan klikken.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 01-11-2018 20:26 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:46:
[...]

[...]
Die atlantic heeft een buitenunit met R134A, is interessant omdat je hem ook in zou kunnen zetten voor HT bij -10C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]
Een 3 fase hoofdafsluiter, een 3 fase groep, en een paar aparte 1 fase groepen.
Maar in de achterkant van de kast een 3 fase railsysteem, waardoor je geen kabeltjes meer hoeft te trekken maar gewoon in kan klikken.
Het is het verkeerde topic maar een busboard is gewoon standaard tegenwoordig, dat is geen extra of optie.
Persoonlijk denk ik dat het een rommeltje is, 3 fase aardlekschakelaars met enkelfase groepen er op en dan een alamat gebruiken voor de 3 fase groep. Een verkeerd busboard ook als de sticker klopt, had 3 x4 moeten zijn ipv 2x6.
Dan had je 4 groepen links, 4 rechts bovenin moeten zijn met 2 enkelfase aardlekschakelaars er tussen en de alamat onderin de rij van de HS.
Maar dan nog gebruik je met je enkelfase groepen maar 2 fase net als nu.
Dus eigenlijk had je 3x enkel fase aardlekschakelaars met 3x 3 of 4 groepen moeten hebben waar je de verbruikers over de fase op kan verdelen en de 3 fase alamat onderin, maar dat past niet dus moet je de hoofdschakelaar in een 110x220 kastje er onder maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 01-11-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:52:
[...]

Het is het verkeerde topic maar een busboard is gewoon standaard tegenwoordig, dat is geen extra of optie.
Persoonlijk denk ik dat het een rommeltje is, 3 fase aardlekschakelaars met enkelfase groepen er op en dan een alamat gebruiken voor de 3 fase groep. Een verkeerd busboard ook als de sticker klopt, had 3 x4 moeten zijn ipv 2x6.
Dan had je 4 groepen links, 4 rechts bovenin moeten zijn met 2 enkelfase aardlekschakelaars er tussen en de alamat onderin de rij van de HS.
Dus eigenlijk had je 3x enkel fase aardlekschakelaars met 3x 3 of 4 groepen moeten hebben waar je de verbruikers over de fase op kan verdelen en de 3 fase alamat onderin, maar dat past niet dus moet je de hoofdschakelaar in een 110x220 kastje er onder maken.
Hey, ik weet er ook niks van elektra, ik kende iemand via werk die wel wat kon plaatsen :p

Hmmm, ik zat te kijken of mn Loria een optie had voor een log of iets voor het verbruik of hoeveelheid warmte over langere tijd.
Maar ik kom tegen dat een nieuwe Loria wel aan te sturen is via openTherm en dus een andere thermostaat *O*
Alleen geen idee of dat bij de mijne ook kan, iig nieuwe firmware er op zetten...

Edit
Ik zie wat je bedoelde, het is indd een 2x6 bus. Maar hij is intern wel als 3fase bedraad :)

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 01-11-2018 21:45 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik ben lekker bezig om de secundaire pomp aan de mitsu te koppelen via OUT2 TBO.1 3-4.

En toen vroeg ik mij ineens iets af, onder welke condities gaat hij dan die pomp starten?

Is dat wanneer er warmtevraag is (IN1 actief ).

Of alleen wanneer de wp ook daadwerkelijk aan het draaien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:19:
[...]

Edit
Ik zie wat je bedoelde, het is indd een 2x6 bus. Maar hij is intern wel als 3fase bedraad :)
Dat kan niet, 1 fase doet niks nu.

Ik had het zo gedaan, met de 3 fase alamat in de onderste rij.
https://www.sandervunderi...-had333333-222-hs404.html

Ook goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
ronaldmathies schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:50:
Ik ben lekker bezig om de secundaire pomp aan de mitsu te koppelen via OUT2 TBO.1 3-4.

En toen vroeg ik mij ineens iets af, onder welke condities gaat hij dan die pomp starten?

En als er warmtevraag is, dan gaat de wp toch ook vanzelf draaien, waarna de pomp met een klein vertraging ook start.
Dus:
Zodra er warmte vraag is, mits er op dat moment geen sww vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:11:
[...]

En als er warmtevraag is, dan gaat de wp toch ook vanzelf draaien, waarna de pomp met een klein vertraging ook start.
Dus:
Zodra er warmte vraag is, mits er op dat moment geen sww vraag is.
Dus zodra IN1 aan is dan gaat de secundaire pomp lopen, maar dan hoeft de WP zelf nog niet te gaan lopen, dit is dan afhankelijk van de dT, ze zijn dus zeg maar niet gelinked aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rol-Co schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:59:
[...]

Dat kan niet, 1 fase doet niks nu.

Ik had het zo gedaan, met de 3 fase alamat in de onderste rij.
https://www.sandervunderi...-had333333-222-hs404.html

Ook goedkoper ;)
Da's niet duur nee. Mja, zoals altijd ben je ook maar afhankelijk van je mannetje. Mooie site voor materialen, leveren ze ook aan particulieren dan?

Ik weet wel zeker dat hij intern 3 fase bedraad is, iig de 3fase groep. Bedraad, niet via de bus.

Anyway, mailtje naar techneco met de vraag of ik mijn installatie alleen hoef te voorzien van nieuwe firmware (en hoe?) voor andere thermostaten al dan niet via openTherm

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
ronaldmathies schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:16:
[...]

Dus zodra IN1 aan is dan gaat de secundaire pomp lopen, maar dan hoeft de WP zelf nog niet te gaan lopen, dit is dan afhankelijk van de dT, ze zijn dus zeg maar niet gelinked aan elkaar.
Dat heb ik nooit zo geconstateerd, kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:19:
[...]

Da's niet duur nee. Mja, zoals altijd ben je ook maar afhankelijk van je mannetje. Mooie site voor materialen, leveren ze ook aan particulieren dan?

Ik weet wel zeker dat hij intern 3 fase bedraad is, iig de 3fase groep. Bedraad, niet via de bus.

Anyway, mailtje naar techneco met de vraag of ik mijn installatie alleen hoef te voorzien van nieuwe firmware (en hoe?) voor andere thermostaten al dan niet via openTherm
Ja zeker, goede site en goede service!
Ik bestel al mijn groepenkasten en schakel materiaal bij sander!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ramon_1984 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:25:
[...]

Ja zeker, goede site en goede service!
Ik bestel al mijn groepenkasten en schakel materiaal bij sander!
Nu begint het te jeuken om het wel hoed te zetten :/
Maar ja, wel spanning op de binnenkomende draden. Da's wel heel spannend. En ook weer €400 natuurlijk :/

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:31:
[...]

Nu begint het te jeuken om het wel hoed te zetten :/
Maar ja, wel spanning op de binnenkomende draden. Da's wel heel spannend. En ook weer €400 natuurlijk :/
Kast heb je al, dus

Busboard 24,-
3x ALS enkel fase 70,-
Hoofdschakelaar in kast 68,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:40
DropjesLover schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:19:
Hmmm, ik zat te kijken of mn Loria een optie had voor een log of iets voor het verbruik of hoeveelheid warmte over langere tijd.
Maar ik kom tegen dat een nieuwe Loria wel aan te sturen is via openTherm en dus een andere thermostaat *O*
Alleen geen idee of dat bij de mijne ook kan, iig nieuwe firmware er op zetten...
(y) Datzelfde besefte ik me ook eind deze zomer. Ook met v26 werken vele andere OpenTherm thermostaten en de OpenTherm Gateway. Die laatste zou je kunnen gebruiken voor gedeeltelijke monitoring: Flow heb ik nog niet uit kunnen lezen, maar wel T_aanvoer, T_retour, T_buiten, T_boiler, T_kamer, T_setpoint.
Er zijn genoeg andere (wifi) thermostaten die prettiger werken dan de standaard ruimtemodule :Y

Nieuwe firmware (v26 => v27) gaat niet zomaar lukken ben ik al achter, daarvoor heb je de nieuwe printplaat nodig ;(

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39
[...]

Je kan door het plaatsen van PV onder een steile hoek wel veel betere resultaten boeken dan jij doet. Wat dat betreft zouden de schuttingen van pv panelen voor de winter perfect werken. Ik heb ook al wat gelezen over pv cellen geintegreerd in glas (voor bedrijfspanden).

Ik heb zelf wel een betere opbrengst in de winter en mijn wp verbruikt minder, maar 0 op de meter gaat echt niet lukken in de winter. Of je moet wel heel veel pv plaatsen, wat dan in de zomer een probleem wordt (lees warmte in je meterkast, te veel stroom etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ronaldmathies schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:50:

Wanneer er warmtevraag is, WP zelf hoeft dus niet per definitie te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Chris_82 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:50:
[...]

(y) Datzelfde besefte ik me ook eind deze zomer. Ook met v26 werken vele andere OpenTherm thermostaten en de OpenTherm Gateway. Die laatste zou je kunnen gebruiken voor gedeeltelijke monitoring: Flow heb ik nog niet uit kunnen lezen, maar wel T_aanvoer, T_retour, T_buiten, T_boiler, T_kamer, T_setpoint.
Er zijn genoeg andere (wifi) thermostaten die prettiger werken dan de standaard ruimtemodule :Y

Nieuwe firmware (v26 => v27) gaat niet zomaar lukken ben ik al achter, daarvoor heb je de nieuwe printplaat nodig ;(
Dus ook met mn huidige kan ik gewoon een andere thermostaat aansluiten? Ff in de uitgebreide handleiding duiken voor het elektronisch schema dan... Maar de optie wisselen tussen WP & thermostaat of alleen thermostaat heb ik niet gezien. En aangezien ik wel een weer sensor heb hangen is die gebruiken wel zo handig.

Ik heb het elektrisch aansluitschema er even bijgepakt, maar kan de OpenTherm poort niet vinden. Moet ook zeggen dat er meerdere aansluitposities niet beschreven zijn, dus dan moet het een van die zijn. Maar welke? :P

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 02-11-2018 07:54 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Ik heb de Loria Duo op WAR draaien met een beetje ruimteconpensatie. Enkele parameters zijn op de bijgeleverde thermostaat uit te lezen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Erwin_83 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:15:
Ik heb de Loria Duo op WAR draaien met een beetje ruimteconpensatie. Enkele parameters zijn op de bijgeleverde thermostaat uit te lezen.
Ik wil het kunnen loggen in mn rpi / domoticz ;)
Trends zeggen meer dan het moment dat je naar de unit toe loop.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Ja dat is nog mooier. Zover ben ik nog niet. De enige log is enerlogic voor het stroom verbruik.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Fullpower schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:00:
[...]

Dus op 'laag' vermogen draaien is veel minder ideaal dan zou lijken.
Heb je jou cijfers voor okt ? (Pana en eigen meting)
Mijn COP op de pana is 5,5 tov (aannemende dat output klopt) 3,5 met 'echte' input.
Die 3,5 valt me echt enorm tegen
pleio65 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:06:
[...]
Dat is ook mijn beeld. Bij een lager vermogen (stiltestand 3) is de cop ongeveer 0.8 tot 1 hoger.
De maand oktober.
Verbruik H mono in oktober
S0 meter 128 kWh / WP interne meter 95 kWh / Een verschil van 16%
Ik kan niet vaststellen welke meter de juiste waarde aangeeft, maar in beginsel heb ik meer vertrouwen in de S0 meter.
Wat is je opbrengst e/o COP ?
Zou die stiltestand 3, de meting zo verstoren ?

[ Voor 21% gewijzigd door MarFan op 02-11-2018 08:23 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Rol-Co schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:52:
[...]

Ik ben het met je eens dat dit er niet het topic voor is en dat de kast er qua opbouw niet zo netjes uit ziet maar verder klopt wat je stelt niet helemaal volgens mij. Achter die 3-fase aardlekschakelaars kan gewoon een 3-fase splitload busboard zitten (zoals deze). Je aanname dat in deze kast een 1-fase busboad zal zitten en dat daardoor maar 2 van de 3-fases gebruikt wordt klopt volgens mij niet. Verder is er even sprake geweest dat het toepassen van 1-fase automaten achter 3-fase aardlekschakelaars niet meer zou mogen maar dat onderdeel is weer geschrapt in de NEN1010. Ik zou persoonlijk die 3-fase aardlekautomaat ook niet op de bovenste rij tussen die 1-fase automaten zetten maar snap wel dat het qua ruimte en groepenindeling (en de beperking van max 4 afgaande groepen per ALS) zo is gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door godfriedd op 02-11-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@DropjesLover
Een andere OpenTherm thermostaat kan gewoon op dezelfde draadjes als je huidige ruimtemodule (Omgevingssensor zone 1). Voor compatibiliteit kijk eens naar de Elga Ontwerphandleiding pagina 4.

Plugwise Anna doet blijkbaar ook logging van enkele parameters (kost 330 via Techneco). Bij Tado staat het gepland in de roadmap. Een OTGW kost ca. 50 nieuw incl. voeding en Wifi.

Een voorbeeld van logging met de OpenTherm GateWay icm Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat (OTGW>Domoticz>InfluxDB>Grafana):
OTGW met Loria WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
ronaldmathies schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:01:
[...]

Om toch maar even wat aan mijn eigenwijsheden te doen, als ik de secundaire pomp wil laten schakelen door de WP dan moet ik hiervoor OUT2 TBO.1 3-4 gebruiken? ik heb maar 1 zone.

Daarnaast laat ik hem toch staan op (wat een vervelend woord) Hysteresis om even te kijken wat het effect hiervan is.

En dan zet ik jumper SW2-6 weer om zodat hij weer THW1&2 in de WP gaat gebruiken in plaats van THW6&7, voorkomt dit meteen toekomstige problemen wanneer de secundaire pomp het niet zou doen.

En last but not least:

WP ook aan wanneer een radiator warmtevraag heeft.

Volgens mij heb ik dan alle "eigenwijsheden" gefixed O-)
Even aan mijn eigenwijs lijstje gewerkt, secundaire pomp wordt nu geschakeld door WP.

WP gaat nu ook aan wanneer een radiator warmtevraag heeft

Jumper SW2-6 omgezet zodat THW1&2 gebruikt worden ipv 6&7

Hysteresis heb ik even aan laten staan maar dan ontstaat er ook warmtevraag wanneer er helemaal geen warmtevraag kan zijn ( vanaf 21:00 ‘s avonds staat alles uit, toch ging de WP aan rond 22:00). Hier moet ik bog wat meer mee testen.

Laatste wat ik nu moet doen is waterzijdig regelen. Heb inmiddels mijn infrarood thermometer binnen, nu nog een dag vinden dat ik alleen thuis ben zodat ik alle ramen / deuren open kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Chris_82 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:28:
@DropjesLover
Een andere OpenTherm thermostaat kan gewoon op dezelfde draadjes als je huidige ruimtemodule (Omgevingssensor zone 1). Voor compatibiliteit kijk eens naar de Elga Ontwerphandleiding pagina 4.

Plugwise Anna doet blijkbaar ook logging van enkele parameters (kost 330 via Techneco). Bij Tado staat het gepland in de roadmap. Een OTGW kost ca. 50 nieuw incl. voeding en Wifi.

Een voorbeeld van logging met de OpenTherm GateWay icm Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat (OTGW>Domoticz>InfluxDB>Grafana):
[Afbeelding: OTGW met Loria WP]
Maar dat is voor de Elga, de Loria is helaas net wat anders.
De kosten voor de Plugwise Anna en het nieuwe main board incl wifi vallen me mee.
Dan zou ik een Plugwise Anna halen voor de benedenverdieping, een Honywell Lyric (draadloos) voor de 1e verdieping en een nieuw main board.

Even afwachten waar Techneco mee komt, en hoe ik het kan installeren (zelf kopen of een bedrijf nodig).

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

godfriedd schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:20:
[...]

Ik ben het met je eens dat dit er niet het topic voor is en dat de kast er qua opbouw niet zo netjes uit ziet maar verder klopt wat je stelt niet helemaal volgens mij. Achter die 3-fase aardlekschakelaars kan gewoon een 3-fase splitload busboard zitten (zoals deze). Je aanname dat in deze kast een 1-fase busboad zal zitten en dat daardoor maar 2 van de 3-fases gebruikt wordt klopt volgens mij niet. Verder is er even sprake geweest dat het toepassen van 1-fase automaten achter 3-fase aardlekschakelaars niet meer zou mogen maar dat onderdeel is weer geschrapt in de NEN1010. Ik zou persoonlijk die 3-fase aardlekautomaat ook niet op de bovenste rij tussen die 1-fase automaten zetten maar snap wel dat het qua ruimte en groepenindeling (en de beperking van max 4 afgaande groepen per ALS) zo is gedaan.
Voor zover ik weet is de 3-fase hoofdschakelaar bedraad, en van daaruit de 3-fase groep. Als ik er nu zo naar kijk... volgens mij zit er geen 3-fase aardlek tussen? :o :o

Okay, die aardlek zit dus in de 3-fase groep ingebouwd lees ik wanneer ik google op het typenummer :P

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 02-11-2018 10:06 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DropjesLover schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:03:
[...]

Voor zover ik weet is de 3-fase hoofdschakelaar bedraad, en van daaruit de 3-fase groep. Als ik er nu zo naar kijk... volgens mij zit er geen 3-fase aardlek tussen? :o :o
Maar je hebt wel zes automaten achter één aardlekschakelaar zitten en dat mogen er maar vier zijn toch?
Of ben ik nu abuis?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

reneeke1970 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:06:
[...]

Maar je hebt wel zes automaten achter één aardlekschakelaar zitten en dat mogen er maar vier zijn toch?
Of ben ik nu abuis?
Als de kast gebruikt wordt zoals hij uitgelegd is, dan is het 2x6 bus met elke bus zijn eigen aardlek (en dus 6 groepen).

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
DropjesLover schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:08:
[...]

Als de kast gebruikt wordt zoals hij uitgelegd is, dan is het 2x6 bus met elke bus zijn eigen aardlek (en dus 6 groepen).
En dat mag dus niet van de NEN, mogen er maar vier zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:13:
[...]

En dat mag dus niet van de NEN, mogen er maar vier zijn.
Dat is ook helemaal niet het geval. Je hebt 2 ALS'en en een aardlekautomaat. Die laatste is als het goed is direct bedraad achter de hoofdschakelaar. De linker ALS voedt de 4 automaten aan de linkerkant. De rechter ALS voedt de 3 groepen aan de rechterkant.

Wat dat betreft is er dus niets aan de hand...

Het enige wat niet geheel netjes is is dat de schrijfstroken doorlopen onder de aardlekautomaat en die lijkt dus gevoed door beide aardlekschakelaars op deze manier terwijl die direct is aangesloten en niet door het busboard wordt gevoed. Ik zou er wat stickertjes onder plakken dan los je dat op.

[ Voor 23% gewijzigd door godfriedd op 02-11-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ah, bericht van Techneco (erg vlot!).
Helaas kan mijn firmware niet geupdate worden en moet de printplaat vervangen worden, zoals @Chris_82 zei.

dit ga ik zeker in mn achterhoofd houden :)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
DropjesLover schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:59:
Maar dat is voor de Elga, de Loria is helaas net wat anders.
Ja en Nee...?
Beide zijn OpenTherm, de metingen/monitoring via de Anna zijn niet Elga-specifiek, vergelijkbaar met de OTGW.
De instel- en configuratiemogelijkheden zijn wel Elga-specifiek. (en daarom alleen via Techneco te verkrijgen)
Misschien ooit dat er een Loria-versie kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
MarFan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:19:
[...]

Dus op 'laag' vermogen draaien is veel minder ideaal dan zou lijken.
Heb je jou cijfers voor okt ? (Pana en eigen meting)
Mijn COP op de pana is 5,5 tov (aannemende dat output klopt) 3,5 met 'echte' input.
Die 3,5 valt me echt enorm tegen

[...]

Wat is je opbrengst e/o COP ?
Zou die stiltestand 3, de meting zo verstoren ?
Wat ik zie voor oktober is het volgende:
Ethermisch:
471 kwh via de logging van de Pana
525 kwh via de Kamstrup

Eelektrisch:
96,4 kwh via de logging van de Pana
137,4 kwh via de modbus meters

Dat is een COP van 4,9 via de logging van de Pana zelf. Zelf kom ik tot een COP van 3,8. Maar het standby verbruik telt ook aardig op, als deze even weg laat en de CV pomp erbij tel, dan kom ik op een totale COP van 4 voor CV en SWW. Dat kan vast beter, maar ik ben niet ontevreden. Ik denk niet dat deze waarde hier nog veel beter gaat worden: allemaal convectoren. Ta ligt hier de afgelopen week zo rond de 35 graden.

Bij mij draait de WP vrij veel op een laag pitje. Om de runs bij de 'warmere' perioden wat langer te maken, gebruik in stille mode 2. Ik heb bij de installateur laten opvragen wat die 3 stille modes nou precies doen, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

Maar mijn beeld is ook dat draaien op lage vermogens / stille modus in de logging van Pana mooier lijkt dan dat het in werkelijkheid is.

Afgelopen zondag was hier flink koud. Toen draaide de WP zonder pendelen, en haalde ik een best mooie dag COP van 3,5. Dat pendelen is ook niet goed voor de COP.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:18
MarFan schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:33:
Wie kan mij even op weg helpen. Ik wil een thermostaat aansluiten (reden is het stoppen van de pomp als er geen warmte vraag is).
Het is er een met een NO/NC contact. Nu zie ik in de handleiding het volgende staan:
[Afbeelding]

Begrijp ik het goed :
Remote controller = de eigen pana controller die op de voorkant zit van de binnen-unit zit
External control = het echt aan/uit schakelen van de WP (zelfde als de aan-uit knop op de voorkant)
Optional Thermostat = een eigen thermostaat (in mijn geval een Honeywell.
MAAR waarom 4 aansluitingen ?? Ik heb maar 2 draadjes op mijn thermostaat. Waar zijn de H C N L precies voor ?
MarFan heeft gezien dat er 230V op staat, dus zal de spanning eraf halen als ik aan het werk ga
Je heb alleen de L en de H maar nodig. L staat 230 op dus pas op. Waneer je deze laat schakelen naar de H gaat hij verwarmen. En waneer je de L naar de C legt gaat hij koelen. N heb je niet nodig als je thermostaat niet op 230v draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Fullpower schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:15:
[...]

Ethermisch:
525 kwh via de Kamstrup

Eelektrisch:

Dat is een COP van 4,9 via de logging van de Pana zelf. Zelf kom ik tot een COP van 3,8. Maar het standby verbruik telt ook aardig op, als deze even weg laat en de CV pomp erbij tel, dan kom ik op een totale COP van 4 voor CV en SWW. Dat kan vast beter, maar ik ben niet ontevreden. Ik denk niet dat deze waarde hier nog veel beter gaat worden: allemaal convectoren. Ta ligt hier de afgelopen week zo rond de 35 graden.

Bij mij draait de WP vrij veel op een laag pitje. Om de runs bij de 'warmere' perioden wat langer te maken, gebruik in stille mode 2. Ik heb bij de installateur laten opvragen wat die 3 stille modes nou precies doen, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

Maar mijn beeld is ook dat draaien op lage vermogens / stille modus in de logging van Pana mooier lijkt dan dat het in werkelijkheid is.

Afgelopen zondag was hier flink koud. Toen draaide de WP zonder pendelen, en haalde ik een best mooie dag COP van 3,5. Dat pendelen is ook niet goed voor de COP.
Tja, dit is een monitoring probleem waar alle Mhp ers mee zitten. Wel een erg groot verschil met modbus. Juist de elektrische kant is gemakkelijk te meten. De afspraak bij monitoring is dat alle elektrische energie nodig om het WP proces te realiseren wordt meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Fullpower schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:15:
[...]

Ethermisch:
525 kwh via de Kamstrup

Eelektrisch:
Waarom doe je niet mee met de monitoring, dan kun je vergelijken met andere Pana's?
Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.