Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.405 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Alkaline
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07-2024
Chris_82 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:05:
[...]

Gelukkig geen ervaring met error 67 ;) Wel met de Loria Duo.

Er mist nog wat info voor het vinden van de eventuele oorzaak.
- Er werd normaal wel warm water gemaakt?
- Op welke temperatuur staat je SWW ingesteld?
- Wat is de waarde van parameter 8? (installateurs menu)

Wat betreft de instellingen af-fabriek en het inregelen, de stooklijn helling zal misschien afgesteld zijn op jouw type verwarming (vloerverwarming/radiatoren/gemengd), en verder wordt het grotendeels geregeld door de ruimtemodule. De correctie door de ruimtemodule op de stooklijn staat relatief sterk ingesteld waardoor de regeling en comfort vanaf begin redelijk OK zullen zijn.
Het nauwkeurig inregelen, en daarbij de invloed van de ruimtemodule verminderen (parameters 30,31, 33), kan pas gebeuren als het koud is buiten en kun je zelf mee op onderzoek uit :9
Parameter 8 is helemaal niet zichtbaar, ik zie dus ook geen temperatuurinstellingen.

Wat mij opviel is als ik parameter 5 verander in 2 in plaats van 1 of 0 dat dan parameter 8 wel zichtbaar wordt. Deze staat dan op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-10 17:24
@_Alkaline
:? nu snap ik het even niet. Aangezien je WP kortgeleden is geïnstallerd neem aan dat je versie 27 hebt? (zie ook Parameter 9)
Dan lees ik dat parameter 5 op 1 zou moeten staan. installateurshandleiding v27
(in versie 26 is het parameter 3 op 4)

Zijn parameters 25-29 wel/niet* zichtbaar?
Via Select-knop op de binnenunit zou je de tapwatertemperatuur moeten kunnen zien, via mode kun je de eco, comfort of prog instelling selecteren.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Alkaline
Chris_82 schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:30:
@_Alkaline
:? nu snap ik het even niet. Aangezien je WP kortgeleden is geïnstallerd neem aan dat je versie 27 hebt? (zie
ook Parameter 9)
Dan lees ik dat parameter 5 op 1 zou moeten staan. installateurshandleiding v27
(in versie 26 is het parameter 3 op 4)

Zijn parameters 25-29 wel/niet* zichtbaar?
Via Select-knop op de binnenunit zou je de tapwatertemperatuur moeten kunnen zien, via mode kun je de eco, comfort of prog instelling selecteren.
Klopt helemaal. Het was mij ook opgevallen dat optie 0 niet bestaat. Vanaf parameter 10 springt mijn menu naar parameter 30 als parameter 5 op 1 staat ingesteld. Als parameter 5 op 2 ingesteld wordt bestaat alles wel. Het lijkt een fout in de handleiding.

Parameter 9: 27.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
_Alkaline schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:38:
[...]

Klopt helemaal. Het was mij ook opgevallen dat optie 0 niet bestaat. Vanaf parameter 10 springt mijn menu naar parameter 30 als parameter 5 op 1 staat ingesteld. Als parameter 5 op 2 ingesteld wordt bestaat alles wel. Het lijkt een fout in de handleiding.

Parameter 9: 27.33
Is het probleem nu verholpen? Zo niet, dan graag nog aanvullende informatie.
Er mist nog wat info voor het vinden van de eventuele oorzaak.
- Er werd normaal wel warm water gemaakt?
- Op welke temperatuur staat je SWW ingesteld?
- Wat is de waarde van parameter 8? (installateurs menu)
Met parameter 8 op 1 komt het SWW niet hoger dan 55 graden...

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_82 op 16-09-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 17:47

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik heb mijn WP maar weer op koelen gezet..
Als mijn investering maar niet voor niets is geweest..
Want als dit een voorbode wordt op de winter..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Alkaline
Chris_82 schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:08:
[...]

Is het probleem nu verholpen? Zo niet, dan graag nog aanvullende informatie.

[...]

Met parameter 8 op 1 komt het SWW niet hoger dan 55 graden...
Het probleem lijkt verholpen. Temperatuur staat op 55 graden. Hoe gaat het in zijn werk als ik het 60 graden wil hebben? Doet de pomp dan het werk tot 55 en daarna het elektrisch element van de warmtepompboiler zelf naar 60?

edit:
Ik heb de installatie net. Ik weet dus niet zeker of het warm water al fatsoenlijk werkte.

[ Voor 9% gewijzigd door _Alkaline op 16-09-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:13
Dylantje2 schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:45:
Koelen is ook wel weer overdreven :+
23 graden in huis, prima te doen!

Bij mijn ouders staat de CV sinds 3 dagen elke ochtend weer even aan.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:56:
[...]

Koelen is ook wel weer overdreven :+
23 graden in huis, prima te doen!

Bij mijn ouders staat de CV sinds 3 dagen elke ochtend weer even aan.
CV was da :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
Dylantje2 schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:45:
Goed bezig, nieuw in de lijst en verwarmen met 20+ en koelen bij 20- !! Ik verwacht een hoge notering van deze nieuwe binnenkomer :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-10 15:35
Fullpower schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:30:
[...]

Het was aanvankelijk de bedoeling om de cv via de hygieneboiler te laten lopen. Maar doordat het boilvat geen geschikte/te weinig aansluitingen had, heb ik nu een apart buffer voor cv, dus is cv gescheiden van sww.

Ik begrijp dat je met een grotere buffer langer kunt doordraaien en daarna langer vanuit de buffer warmte naar de cv kunt pompen... Maar ja, de buffer op zolder is voor cv maar 50 liter.

Voordeel van deze opzet is wel dat je geen 'duur' sww warmte in je cv kwijtraakt; geen wervelingen in het sww vat.
50L is in mijn ogen wel erg klein voor een 9kw WP.
ik zou proberen een 200L vat er tussen te zetten.
Dit zorgt voor een veel stabieler regelgedrag.
Die Convectoren geven idd wel veel vermogen bij een lage water temperatuur.
Echter door de beperkte waterinhoud word je systeem wel erg instabiel.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:57:
[...]

Goed bezig, nieuw in de lijst en verwarmen met 20+ en koelen bij 20- !! Ik verwacht een hoge notering van deze nieuwe binnenkomer :+
MM ik heb me aangemeld... Good COP Bad COP..
Maar nog geen reactie..

En tsja het gaat automatisch, maar ik heb de buiten temp om te koelen op 28 graden staan.
Dus hij staat al dagen in wacht om te mogen verwarmen..:-)

Was een geintje..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij mij thuis spant het erom. Het koelt goed af snachts, smorgens 20,8 a 20,9 in de woonkamer / keuken. Maar eind vd dag weer ruim 22,5 door de zon.

Voorlopig staat de WP nog uit in huize grolsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:08:
Bij mij thuis spant het erom. Het koelt goed af snachts, smorgens 20,8 a 20,9 in de woonkamer / keuken. Maar eind vd dag weer ruim 22,5 door de zon.

is er eigenlijk een formule om warmteverlies in huis te berekenen aan de hand van temperatuurverlaging?

Bij mij koelt de woonkamer van 22 naar 21,5 af in 8 uur. Andere verdiepingen resp 0,5 en 0,9 graden in 8 uur.

Dit met een buitentemperatuur van 14-13 graden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:20:
[...]

is er eigenlijk een formule om warmteverlies in huis te berekenen aan de hand van temperatuurverlaging?

Bij mij koelt de woonkamer van 22 naar 21,5 af in 8 uur. Andere verdiepingen resp 0,5 en 0,9 graden in 8 uur.

Nee, want temperatuur is slechts een fractie van de factoren die de ruimte temperatuur bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10 22:23
Grolsch schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:08:

Hier is het nog wel wat warmer, heb het koelprogramma wat omhoog geschroefd. Zojuist weer bijgesteld, deze week hogere buiten temperaturen. Koudste temperatuur afgelopen week 22.9. En nu de zon weer lager staat ook meer instraling direct de kamer in. Screens niet dicht, betekent gelijk temperatuur omhoog.

Anyway we gaan het zien, vorige jaar ging de wp pas eind oktober aan voor verwarmen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:30:
[...]

Hier is het nog wel wat warmer, heb het koelprogramma wat omhoog geschroefd. Zojuist weer bijgesteld, deze week hogere buiten temperaturen. Koudste temperatuur afgelopen week 22.9. En nu de zon weer lager staat ook meer instraling direct de kamer in. Screens niet dicht, betekent gelijk temperatuur omhoog.

Anyway we gaan het zien, vorige jaar ging de wp pas eind oktober aan voor verwarmen....
Ik heb het idee dat jouw huis wat meer in de bebouwing staat en vanwege je ventilatiesysteem snachts wat warmer blijft. Hier in Twente toch al rond het 0 punt gezeten snachts, maar overdag met zonnetje erbij toch goed warm te houden in huis. Atm 21,8 woonkamer en 22,5 keuken.

Vorig jaar half september WP aan, maar dat was mijn eerste seizoen, kzat al 4 maand met smacht te wachten tot de WP aan kon :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 17-09-2018 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
23.3 was mijn laagste kamertemp afgelopen week, duurt dus nog wel even.

Haal zo wel de 20% SWW als aandeel totale WP output (in kwh)

[ Voor 31% gewijzigd door LittleTycoon op 16-09-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:34:
[...]

Ik heb het idee dat jouw huis wat meer in de bebouwing staat en vanwege je ventilatiesysteem snachts wat warmer blijft. Hier in Twente toch al rond het 0 punt gezet snachts, maar overdag met zonnetje erbij toch goed warm te houden in huis. Atm 21,8 woonkamer en 22,5 keuken.

Vorig jaar half september WP aan, maar dat was mijn eerste seizoen, kzat al 4 maand met smacht te wachten tot de WP aan kon :+
Staat zeker meer in de bebouwing. Hier ook type c ventilatie, te veel problemen gezien met type d. Ik zit niet te wachten tot de wp aan kan, een mooie nazomer prefereer ik :)
LittleTycoon schreef op zondag 16 september 2018 @ 23:46:
23.3 was mijn laagste kamertemp afgelopen week, duurt dus nog wel even.

Haal zo wel de 20% SWW als aandeel totale WP output (in kwh)
Herkenbaar, door zonnecollectoren staat de wp hier echter al tijden alleen te koelen. Het is wat dat betreft wel een uitzonderlijke zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Misschien is dit een goed alternatief voor de bekende Jaga convectoren?

https://www.vakbladwarmte...71460380579F97D1698493YI4

https://radson.media.twoc...op-ultra-lage-temperatuur

https://www.radson.com/nl...e-temperatuur/ulow-e2.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 17-09-2018 08:57 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:27
Hier straat de warmtepomp ook nog uit voor verwarmen. Al wel af en toe een vuurtje aan met de pelletkachel. Gewoon omdat het kan en lekker is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-10 21:38
Verwarmen nog niet aan de orde geweest hier. Sterker nog, ik twijfel of ik hem nog een paar dagen moet laten koelen met deze temperaturen, het wordt best warm boven - zeker in mijn kantoor (Oost-kant met twee ramen van 1x2 meter).

Zit overigens te twijfelen of ik het huis toch moet verdelen in 2 zones (1 beneden en 1 voor eerste + tweede verdieping). Ondanks ventilatie met WTW merk ik toch wel een verschil in temperatuur/warmtevraag, als in dat het boven best wel warm kan worden zodra hier de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt. Dus 2 zones voor hoger comfort én zuinigere werking. Blijkt geen heftige werkzaamheden nodig te hebben, alleen twee 2-weg-ventielen. Alleen staat er in de installatiehandleiding van de EHST-ERST-EHPT niet welke je precies moet hebben. Nu vraag ik me af of dat uit maakt? Ik weet dat er van andere accessoires zoals temperatuursensors altijd specifieke Mitsubishi onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Die kleppen kunnen van elk fabrikaat zijn, maar het is belangrijk te weten hoe je die wilt aansturen: met 230 V of 24 V.
Mitsubishi levert die niet.(er staat dan bij : lokale aanschaf )

En dan natuurlijk de doorlaat: 22mm knel (DN20) of 28mm knel (DN 25) al naar gelang je leidingwerk.
Veel voorkomende kleppen zijn natuurlijk e Honeywell soorten, maar er zijn ook goede voordelige alternatieven.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

Timmetjuh schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:46:
Ik heb eind vorig jaar een Hitachi RASM-4 warmtepomp besteld. Deze is zo'n twee maanden terug aangesloten (door een elektricien) en vandaag pas in bedrijf genomen. Althans, een poging gedaan om het ding in bedrijf te nemen. Het apparaat slaat namelijk niet aan. De ingebouwde circulatiepomp doet het wel. We hebben tests uitgevoerd door het testprogramma via de sturingsunit te starten en een half uur te laten draaien en via de jumperinstellingen op het apparaat zelf. Niets werkt. Er komt alleen een keer een "klik"-geluid uit en een soort van hoge pieptoon. Iemand hier die misschien een idee heeft wat we nog kunnen proberen? Ik vermoed zelf dat het een defect is. De Hitachi is aangekocht in Engeland (P&M Coppack) dus ik weet even niet hoe het zit met support/garantie/etc hier in Nederland.
Je kan ook mij een PM sturen. Ik heb ook in het begin even zitten puzzelen hoe dit apparaat aan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:12
Wodan89 schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:58:
[...]

50L is in mijn ogen wel erg klein voor een 9kw WP.
ik zou proberen een 200L vat er tussen te zetten.
Dit zorgt voor een veel stabieler regelgedrag.
Die Convectoren geven idd wel veel vermogen bij een lage water temperatuur.
Echter door de beperkte waterinhoud word je systeem wel erg instabiel.
Ik besef dat de buffer wat klein is, maar groter past niet onder het schuine dak.

In het systeem hangen ook nog een T33 en T22 radiator (oversized), dus er zit wel wat water in het systeem. Bij 40 graden aanvoer is de zaak niet instabiel, dat loopt stabiel heb ik gezien.

Maar bij lage aanvoer gaat de WP pendelen. Misschien gaat het met een nog lagere temperatuur beter omdat de cv minder warmte uit de buffer onttrekt doordat de afgifte minder wordt. Daar misschien een langere pendel interval, dat ga ik nog proberen. Maar komende dagen is het warm genoeg in huis door de zon😎

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gewoon... Het systeem wat jij thuis hebt, een Centrale Verwarming. Of heb je in iedere ruimte een Pana staan? Kan iets gemist hebben.... ;)

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-10 07:30
kmf schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:20:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af, want als je dit plaatje ziet denk je het ergste

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1Q6r51.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Wij hebben hieraan een keer gerekend (samen met mensen van Quby, het bedrijf dat de smart thermostaat Toon ontwikkeld heeft) om uit zo'n afkoelingspatroon de thermische karakteristieken van een huis te kunnen schatten. Op die manier zou zo'n thermostaat feedback kunnen geven m.b.t. de toestand van je huis en bijvoorbeeld suggereren dat meer isolatie nuttig zou zijn.

Je vindt de formules hier in de full text op pagina 8:

https://www.researchgate....haracteristics_of_a_House

Maar inderdaad, zoals gezegd, er kunnen ook factoren een rol spelen die hierin niet meegerekend worden (disclaimer).

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 17-09-2018 21:22 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-10 07:30
Jan Treur schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:07:
Wij hebben hieraan een keer gerekend (samen met mensen van Quby, het bedrijf dat de smart thermostaat Toon ontwikkeld heeft) om uit zo'n afkoelingspatroon de thermische karakteristieken van een huis te kunnen schatten. Op die manier zou zo'n thermostaat feedback kunnen geven m.b.t. de toestand van je huis en bijvoorbeeld suggereren dat meer isolatie nuttig zou zijn.

Je vindt de formules hier in de full text op pagina 8:

https://www.researchgate....haracteristics_of_a_House

Maar inderdaad, zoals gezegd, er kunnen ook factoren een rol spelen die hierin niet meegerekend worden (disclaimer).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
4.1. Cooling Periods
A cooling period refers to a period of time in which the house is not heated via the heating system
and its temperature is decreasing. In this type of period, the net energy added to the house is equal to
the energy loss of the house. Therefore, Equation (5) can be rewritten in this form (note that ∆Tin is
negative in case of decreasing indoor temperature):
Energy Loss = −C × ∆Tin. (6)
By combining Equations (4) and (6) , we derive the following equation for cooling periods:
C × ∆Tin = −ε × DD. (7)
This shows that in a cooling process the indoor temperature decrease (∆Tin) is proportional to the
difference between indoor and outdoor temperature as calculated in DD. The proportion factor ε/C is
called the cooling rate, indicated by µ. Thus, during a cooling period, the following equation holds:
µ =
ε
C
=
−∆Tin
DD . (8)
To calculate µ from Equation (8) we just need to have the dynamics of Tin and Tout; for any cooling
period, it is possible to do that by using the indoor and outdoor temperature data.

Ik heb ernaar gekeken maar dat is een beetje abracadabra voor mij. Is het ook kort door te bocht (zonder rekening te houden met massa etc.) te berekenen bij een start Tbinnen van 23,5 naar Tbinnen 21 met een linear afnemende Tbuiten van 18 naar Tbuiten 10 in een periode van xUur?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Heeft iemand al ervaring met de danfoss ICON thermostaten? Ik ben van plan deze aan te schaffen voor al onze vvw ruimtes. We hebben namelijk overal vvw ook op zolder.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc203
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-10-2024
Hoi, ik heb afgelopen voorjaar de stadsverwarming de deur uitgegaan en een Loria 6010 Split aangeschaft waarmee ik alleen ga verwarmen (Geen sanitair,daarvoor gebruik ik een atlantic explorer 3). De pomp heeft nog nauwelijks gedraaid maar er zijn we een aantal dingen waar ik op wil ga letten / wil weten.

- Wanneer spreken we van pendelen, is dit om het kwartier / half uur / uur?
- Wat is de beste aanvoertemperatuur, hebben de verwarming vast op 21 graden staan en hebben alleen maar vloerverwarming.

[ Voor 0% gewijzigd door marc203 op 17-09-2018 23:55 . Reden: schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:16
Ik heb een 5kW Panasonic monoblock in bestelling ter vervanging van de CV-ketel (SWW gaat uit warmtepompboiler komen); ik worstel nog met de beste locatie ervoor.

Keuze 1 zou naast de garage zijn, dan kan er een buffervat in de garage komen; en dan CV leidingen ondergronds naar de woning (ca 4 mtr). Nadeel daarvan is dat de aanvoer van warm CV water dan op een uiteinde in het bestaande circuit komt, maar ik weet niet hoe erg dat is.

Alternatief zou zijn op de dakkapel; daarvandaan kunnen de leidingen zo naar binnen, en op de originele plaats in het circuit aangekoppeld worden.

Mijn twijfel daarbij:
- hoe krijg ik een 120 kg ding daar ?
- kan de dakkapel dat gewicht dragen, en hoe kom ik daar (not the hard way >:) ) achter ?
- evt. onderhoud op de wp lijkt me erg onhandig daar ..

Wat zouden jullie doen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Maikie18 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:44:
[...]
Ik heb ernaar gekeken maar dat is een beetje abracadabra voor mij.
Ik dacht dat je om formules vroeg...
Maikie18 schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:44:
[...]
Is het ook kort door te bocht (zonder rekening te houden met massa etc.) te berekenen bij een start Tbinnen van 23,5 naar Tbinnen 21 met een linear afnemende Tbuiten van 18 naar Tbuiten 10 in een periode van xUur?
Een van de karakteristieken die meegenomen wordt, is de warmtecapaciteit van het huis.

Edit: De bepalende factor voor afkoeling is de verliesfactor (hoeveel warmte per tijdseenheid wegstroomt per graad temperatuurverschil) gedeeld door de warmtecapaciteit (hoeveel warmte het huis extra bevat per graad temperatuurverhoging). Je kunt dus niet zonder die warmtecapaciteit als je alleen naar afkoeling kijkt.

[ Voor 37% gewijzigd door Jan Treur op 18-09-2018 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
hannibal2206 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 01:08:
Ik heb een 5kW Panasonic monoblock in bestelling ter vervanging van de CV-ketel (SWW gaat uit warmtepompboiler komen); ik worstel nog met de beste locatie ervoor.

Keuze 1 zou naast de garage zijn, dan kan er een buffervat in de garage komen; en dan CV leidingen ondergronds naar de woning (ca 4 mtr). Nadeel daarvan is dat de aanvoer van warm CV water dan op een uiteinde in het bestaande circuit komt, maar ik weet niet hoe erg dat is.

Alternatief zou zijn op de dakkapel; daarvandaan kunnen de leidingen zo naar binnen, en op de originele plaats in het circuit aangekoppeld worden.

Mijn twijfel daarbij:
- kan de dakkapel dat gewicht dragen, en hoe kom ik daar (not the hard way >:) ) achter ?

Wat zouden jullie doen ?
Op uiteinde circuit is niet erg mits het wel de hoofd leiding is met grote diameter. Dakkapel zou ik never nooit niet doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:49
hannibal2206 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 01:08:

Mijn twijfel daarbij:

Wat zouden jullie doen ?
Niet op je dakkapel, naast de garage is een mooie plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wimhaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:52:
Heeft iemand al ervaring met de danfoss ICON thermostaten? Ik ben van plan deze aan te schaffen voor al onze vvw ruimtes. We hebben namelijk overal vvw ook op zolder.
Geen ervaring met het icon systeem, alleen wel met het danfoss cf2.
En dat werkt fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
@marc203
Kan me nog een discussie van vorig jaar herinneren in dit forum dat pendelen eigenlijk alleen van toepassing is als de ruimte niet op temperatuur komt en je CV-systeem vaak aan/uit gaat (6x per uur of meer) omdat je de warmte niet kwijt kunt raken. Volgens mij komt deze situatie nauwelijks voor met een WP, dan staat je stooklijn veel te laag of er staan VV-groepen en radiatoren dicht...

Wat in mijn ogen ook ongewenst gedrag is -maar officieel misschien geen pendelen-, is dat de WP ook 6x per uur aan/uit gaat, maar de ruimte is dan wel op temperatuur.
Dit laatste is in het voor- en naseizoen soms moeilijk te voorkomen. Liever zie ik dan langere runs en minder schakelingen, wat deels te bereiken is door de stooklijn hoger te zetten (wat een kleine overshoot kan geven). Daarbij is het in het begin uitvogelen wat je minimumcapaciteit van de WP is en bij welke aanvoertemperatuur je deze afgifte behaald. (en dit varieert weer met buitentemperatuur)

Op de warmtepomp stel je niet echt een aanvoertemperatuur in, maar een stooklijn. Dit is de aanvoertemperatuur, als functie van de buitentemperatuur:

T_aanvoer = constante + helling*(20-T_buiten) (versimpeld, er zit een kleine kromming in).

Met een kleine helling (of 0) benader je de situatie dat T_aanvoer constant is.
Met vloerverwarming zit een typische helling tussen de 0.2 en 0.5, afhankelijk van je afgiftemogelijkheden en warmteverlies van de woning.

Heb je wel iets van monitoring geïnstalleerd om het gedrag van je WP te kunnen bekijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Chris_82 op 18-09-2018 09:11 . Reden: Monitoring aanbevolen! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
In aanvulling hierop, sommige WP's (waaronder die van mij) hebben een parameter waarmee je een minimum stilstandtijd kunt instellen. Zet je die bijvoorbeeld op 20 minuten, dan voorkom je dat er meer dan een of twee keer per uur ingeschakeld wordt, los van alle andere goede afstemmingen (zoals hierboven aangegeven) die je kunt proberen te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-10 21:38
Naalroc schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:58:
Die kleppen kunnen van elk fabrikaat zijn, maar het is belangrijk te weten hoe je die wilt aansturen: met 230 V of 24 V.
Mitsubishi levert die niet.(er staat dan bij : lokale aanschaf )

En dan natuurlijk de doorlaat: 22mm knel (DN20) of 28mm knel (DN 25) al naar gelang je leidingwerk.
Veel voorkomende kleppen zijn natuurlijk e Honeywell soorten, maar er zijn ook goede voordelige alternatieven.
Thanks voor de info :) De installatiehandleiding van de Mitsubishi binnenunit heeft het over 230 V aansluitingen voor de kleppen, dus dat is meteen duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:40:
[...]

Geen ervaring met het icon systeem, alleen wel met het danfoss cf2.
En dat werkt fantastisch.
Hier dezelfde ervaring met het Danfoss CF2+ systeem, ook heel erg tevreden. Ziet er trouwens wel gelikt uit dat Icon systeem, en zelfs een App mogelijkheid!! Dat mis ik wel bij het CF2+ systeem.
marc203 schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:49:
Hoi, ik heb afgelopen voorjaar de stadsverwarming de deur uitgegaan en een Loria 6010 Split aangeschaft waarmee ik alleen ga verwarmen (Geen sanitair,daarvoor gebruik ik een atlantic explorer 3). De pomp heeft nog nauwelijks gedraaid maar er zijn we een aantal dingen waar ik op wil ga letten / wil weten.

- Wanneer spreken we van pendelen, is dit om het kwartier / half uur / uur?
- Wat is de beste aanvoertemperatuur, hebben de verwarming vast op 21 graden staan en hebben alleen maar vloerverwarming.
Wat de definitie van pendelen is, dat is een lastige. Ik vind dat als een WP elke 5 minuten aan/uit gaat pendelgedrag. 4 x per uur wil ik nog geen pendelen noemen. Maar nogmaals, mijn persoonlijke mening.

Het "probleem" is dat het modulatiebereik van een WP bijna nooit voldoende is om "alle" situaties af te dekken. Je krijgt het probleem bij een relatief hoge Tb en een lage Ta, dan kan de WP namelijk het minst ver terugmoduleren.

Mooi voorbeeld van mijn situatie (11,2KW WP).
Bij Tb 12 graden zou je op papier het liefst een Ta van 25 graden willen hebben, MAAR het minimaal vermogen is dan 10.51KW! Gezien die lage Ta is er ook nagenoeg geen afgifte, dus gegarandeerd pendelgedrag.

Bij Tb 12 graden en Ta 35 graden is het minimale vermogen 4,39KW, dus dan geen pendelgedrag. Ta 30 (wat ik in de praktijk doe) zit daar dus ergens tussen.

Zelf heb ik mijn Ta op minimaal 30 staan (+10) en maximaal 35 (-10). Voor mijn situatie werkt dit het beste ben ik vorig jaar achtergekomen om verschillende redenen.

1. Water van onder de 30 graden door de vloer voelt niet comfortabel volgens mij vrouw. (De bekende "kille" vloer).
2. Het systeem wordt net ff iets sneller aangezien wij geen 24*7 willen verwarmen
3. "Pendelgedrag" wordt minder bij Ta 30

Wat ik in dit topic lees is dat de kleinere / minder krachtige WP's beter / verder kunnen terugmoduleren bij hoge Tb temperaturen en lage Ta temperaturen. Maar ik heb toch echt 11KW nodig als het serieus koud wordt, dus kleinere WP is voor mij geen optie.
Jan Treur schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:08:
In aanvulling hierop, sommige WP's (waaronder die van mij) hebben een parameter waarmee je een minimum stilstandtijd kunt instellen. Zet je die bijvoorbeeld op 20 minuten, dan voorkom je dat er meer dan een of twee keer per uur ingeschakeld wordt, los van alle andere goede afstemmingen (zoals hierboven aangegeven) die je kunt proberen te realiseren.
Wat mij betreft een gemiste kans van Mitsubishi, ik had deze optie ook graag gehad.

In een uitzonderlijk geval (dat bijvoorbeeld maar 1 kleine ruimte als de badkamer warmte vraagt) heb ik vorig jaar ook wel eens "pendelgedrag" gezien waarvoor deze setting ideaal zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:42
Danfoss refrigerant slider app.

Misschien ook leuk voor experts hier.
Kun je koudemiddel kiezen en bijhorende druk/temperatuur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 16:16
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:24:
[...]

Op uiteinde circuit is niet erg mits het wel de hoofd leiding is met grote diameter. Dakkapel zou ik never nooit niet doen.
OK, duidelijk.

Komt ook beter uit met lange termijn plannen voor verbouwing, en dan vloerverwarming; dan ben ik van die 'verkeerde' invoerplaats ook af.

Dan, suggesties hoe 2 stuks 22mm in de grond in te graven ? Gewone stalen CV leiding, en dan purren in een 125 mm PVC buis ? Of flexleidingen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
hannibal2206 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:06:
[...]

OK, duidelijk.

Komt ook beter uit met lange termijn plannen voor verbouwing, en dan vloerverwarming; dan ben ik van die 'verkeerde' invoerplaats ook af.

Dan, suggesties hoe 2 stuks 22mm in de grond in te graven ? Gewone stalen CV leiding, en dan purren in een 125 mm PVC buis ? Of flexleidingen ?
https://www.installatiest...er-cv-aanvoer-32-mm-.html

Ik heb dit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:38:
[...]

Hier dezelfde ervaring met het Danfoss CF2+ systeem, ook heel erg tevreden. Ziet er trouwens wel gelikt uit dat Icon systeem, en zelfs een App mogelijkheid!! Dat mis ik wel bij het CF2+ systeem.
Ja dat ziet er vet uit,maar om nu weer om te gaan wordt ook een duur grapje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-02-2024

Mosje44

Zelf doen!

Hallo, Ik ga bij Instaladora Termica de 11,2 kW Zubadan wp bestellen (PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C: €4836 excl. verzending)). Dit is de unit die ook kan koelen. De unit die niet kan koelen kost €4684. Iemand ervaring met de koelfunctie of moet je, gezien het geringe prijsverschil, hier sowieso voor kiezen?

Ik ben (nog) redelijk onbekend met de materie. Zoals ik het nu zie blijf ik de bestaande SWW-boiler gebruiken maar wel aangesloten op de wp. Rest nog een buffervat voor de verwarming (traditionele vloerverwarming en traditionele radiatoren). Wat is een verstandige maat voor het buffervat? Ik zat zelf aan 200 a 300 liter te denken maar zie ook grotere voorbij komen. Gasverbruik lag ooit rond de 2000 kuub maar de CV is er al twee jaar uit (we stookten hout) dus ik heb geen echt betrouwbare gegevens. Vrijstaande woning van ongeveer 500 m3. Ik hoor graag jullie ideeën.
Marc

21x ET-Solar (305WP) op dak, 22x JA-Solar (545 WP) in de tuin, 2x SMA Sunny Boy (5kW en 10 kW), 11,2 kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Mosje44 Eerst rekening houden dat de koel functie enkel gaat werken met je vloer en niet je traditionele radiatoren...
Heb je tevens rekening gehouden dat het kan zijn dat uw huidige radiatoren niet 'bruikbaar' 'kunnen' zijn met de warmtepomp (afhankelijk van stookregime).

Ivm grote boiler, je zegt dat je de bestaande SWW boiler gaat blijven gebruiken... ga je dus 200-300 liter puur voorzien voor warmte buffering voor de verwarming?

Sommige mensen gaan voor grotere boilers ivm hygiëne spiraal, en of mogelijke koppeling met zonneboiler.. je zou bv een grotere boiler met een hygiëne spiraal kunnen nemen en een kleinere boiler (50-80 liter) of een doorstromer voor je SWW.. maar hangt allemaal af van hoeveel mensen er wonen, douche of bad... hoeveel l/min is je douche kop...

Ivm je verbruik van 2000 kuub gas. Heb je al je isolatie aangepakt? Muren/dak/HR++ glas, vloer isolatie..?

[ Voor 6% gewijzigd door Icekiller2k6 op 18-09-2018 15:42 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:33:
Hallo, Ik ga bij Instaladora Termica de 11,2 kW Zubadan wp bestellen (PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C: €4836 excl. verzending)). Dit is de unit die ook kan koelen. De unit die niet kan koelen kost €4684. Iemand ervaring met de koelfunctie of moet je, gezien het geringe prijsverschil, hier sowieso voor kiezen?
Met vloerverwarming werkt het boven verwachting goed (als je maar massa koud maakt), radiatoren zullen nagenoeg niets doen met koelen.
Ik ben (nog) redelijk onbekend met de materie.
Dan zit je in het juiste topic :P Over 6 maand mag jij jezelf ook WP goero noemen :+
Zoals ik het nu zie blijf ik de bestaande SWW-boiler gebruiken maar wel aangesloten op de wp.
Welke boiler heb je nu, hoe groot, en de belangrijkste vraag hoe groot is de warmtewisselaar/spiraal die in je boiler zit :?
Rest nog een buffervat voor de verwarming (traditionele vloerverwarming en traditionele radiatoren). Wat is een verstandige maat voor het buffervat? Ik zat zelf aan 200 a 300 liter te denken maar zie ook grotere voorbij komen.
Voor hydraulische scheiding is 20 ltr per KW minimaal vermogen voldoende, dus 100 liter zou voldoende zijn. Meer is wel "beter" / "mooier", zelf heb ik achter mijn 11,2KW Zubadan een 120 ltr buffervat (meer ruimte had ik niet). en werkt probleemloos.
Gasverbruik lag ooit rond de 2000 kuub maar de CV is er al twee jaar uit (we stookten hout) dus ik heb geen echt betrouwbare gegevens. Vrijstaande woning van ongeveer 500 m3. Ik hoor graag jullie ideeën.
Marc
Zelf heb ik ook een Zubadan 11,2KW, alleen de oude variant. Mocht je je echt ergeren aan die nieuwe buitenunit, of het ontbreken van geluid je irriteren, ik wil wel ruilen 8) :+

Qua regeling en binnenunit verwacht ik dat ze nagenoeg identiek zijn en werken.

Volgens de koevlaas formule heb je inderdaad zo'n 10KW nodig voor CV, dus als je ook SWW doet vind ik de 11,2KW een goede keuze, en juist gedimensioneerd.

Ondanks dat je een aantal jaren niet stookt lag het verbruik dus op 2000m3 per jaar. Als je verder niets veranderd hebt aan je woning, zal dit niet veranderen, dus de warmtebehoefte is en blijft er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Precies om deze reden heb ik dat ook gedaan deze zomer, maar zelf nog geen ervaring mee, maar @Grolsch is een ervaringsdeskundige met deze unit.
Ik ben (nog) redelijk onbekend met de materie. Zoals ik het nu zie blijf ik de bestaande SWW-boiler gebruiken maar wel aangesloten op de wp.
Ook hierop staat al een antwoord hierboven, maar buiten de oppervlakte van
de spiraal (ga uit van tenminste 1m2 per 100L inhoud) moet je er rekening mee houden dat het boilervat op een (veel ) lagere temperatuur gehouden wordt, waardoor je meer warm water gebruikt dan voorheen
Rest nog een buffervat voor de verwarming (traditionele vloerverwarming en traditionele radiatoren). Wat is een verstandige maat voor het buffervat? Ik zat zelf aan 200 a 300 liter te denken maar zie ook grotere voorbij komen. Gasverbruik lag ooit rond de 2000 kuub maar de CV is er al twee jaar uit (we stookten hout) dus ik heb geen echt betrouwbare gegevens. Vrijstaande woning van ongeveer 500 m3. Ik hoor graag jullie ideeën.
Marc
Ik heb voor mijn 14 kWh unit een buffer van 200L, maar nog geen winter ervaring helaas.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Wat een snelle reactie!
Wp goeroe: Klinkt goed
Heb nu een 100l Tesy boiler van 2000 Watt voor een gezin met 2 vol. kinderen (en vaak 3!) Gaat goed! Werkdruk 0,8 MPa.

Zou een buffer van 200 l dus goed zijn? (dat was ik nml. van plan)

21x ET-Solar (305WP) op dak, 22x JA-Solar (545 WP) in de tuin, 2x SMA Sunny Boy (5kW en 10 kW), 11,2 kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Naalroc schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:34:

[...]
Ook hierop staat al een antwoord hierboven, maar buiten de oppervlakte van
de spiraal (ga uit van tenminste 1m2 per 100L inhoud) moet je er rekening mee houden dat het boilervat op een (veel ) lagere temperatuur gehouden wordt, waardoor je meer warm water gebruikt dan voorheen
Ik dacht eigenlijk dat ik de boiler aangesloten kon houden. Deze verwarmt dan gewoon naar 65 graden maar de invoer is geen koud water maar water uit de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Weet je heel zeker dat je daar gaat bestellen???

Instaladora is de goedkoopste, maar er zijn behoorlijk wat slechte ervaringen. Units komen beschadigd, kapot of niet aan. Zolang alles goed gaat, is Jose je beste vriend, maar als er wat is, geeft hij 100% nul op het request. Je kan het risico evenwel deels afkopen door met credit card te betalen en de bezorging zelf te regelen. Maar als er later in de garantie-tijd iets mis gaat, is het gewoon dikke neus.

Ik ben (nog) redelijk onbekend met de materie. Zoals ik het nu zie blijf ik de bestaande SWW-boiler gebruiken maar wel aangesloten op de wp. Rest nog een buffervat voor de verwarming (traditionele vloerverwarming en traditionele radiatoren). Wat is een verstandige maat voor het buffervat? Ik zat zelf aan 200 a 300 liter te denken maar zie ook grotere voorbij komen. Gasverbruik lag ooit rond de 2000 kuub maar de CV is er al twee jaar uit (we stookten hout) dus ik heb geen echt betrouwbare gegevens. Vrijstaande woning van ongeveer 500 m3. Ik hoor graag jullie ideeën.
Marc

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:55:
Wat een snelle reactie!
Wp goeroe: Klinkt goed
Heb nu een 100l Tesy boiler van 2000 Watt voor een gezin met 2 vol. kinderen (en vaak 3!) Gaat goed! Werkdruk 0,8 MPa.

Zou een buffer van 200 l dus goed zijn? (dat was ik nml. van plan)
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:09:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat ik de boiler aangesloten kon houden. Deze verwarmt dan gewoon naar 65 graden maar de invoer is geen koud water maar water uit de wp.
Buffer van 200 liter is (ruim) voldoende voor de toepassing.

Dat ideetje van de boiler gaat niet op :P

Jij hebt een E-boiler, maar hoe wil jij je schone drinkwater / douchewater laten verwarmen door de WP :? Dan heb je toch echt een warmtewisselaar nodig. Gebruikelijk is een spiraal in een SWW boilertank. Wat jij wil gaat niet werken, er gaat geen "schoon" water door de WP heen, alleen "vuil" CV water.

Ik hoop dat je me begrijpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

blauwemac schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:13:
Weet je heel zeker dat je daar gaat bestellen???

Instaladora is de goedkoopste, maar er zijn behoorlijk wat slechte ervaringen. Units komen beschadigd, kapot of niet aan. Zolang alles goed gaat, is Jose je beste vriend, maar als er wat is, geeft hij 100% nul op het request. Je kan het risico evenwel deels afkopen door met credit card te betalen en de bezorging zelf te regelen. Maar als er later in de garantie-tijd iets mis gaat, is het gewoon dikke neus.

[...]
Tja, daarover loop ik dus al een jaar te dubben en mijn vrouw wil niet nog een winter zonder verwarming :?
Ik meende dat er nogal wat leden in dit forum opteren voor de 'Spanje-constructie'. Of vergis ik mij. Anyway: De goedkoopste aanbieder in NL vraagt €6100. Dat is een verschil van €6100-€4836-€250-€72,54=€941,46
Ik ga er nog even over nadenken of dit mijn gemoedsrust waard is. Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Zitten in dat sommetje ook credit-card kosten en transport?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Grolsch schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:20:
[...]

[...]

Buffer van 200 liter is (ruim) voldoende voor de toepassing.

Dat ideetje van de boiler gaat niet op :P

Jij hebt een E-boiler, maar hoe wil jij je schone drinkwater / douchewater laten verwarmen door de WP :? Dan heb je toch echt een warmtewisselaar nodig. Gebruikelijk is een spiraal in een SWW boilertank. Wat jij wil gaat niet werken, er gaat geen "schoon" water door de WP heen, alleen "vuil" CV water.

Ik hoop dat je me begrijpt :)
Ja! Natuurlijk. Dom van me.
Ik haalde de boiler en de buffer door elkaar (Mag nu nog hè :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

blauwemac schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:26:
Zitten in dat sommetje ook credit-card kosten en transport?
Ja, die 250 en 72,54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:09:
[...]

Ahhh, jij hebt kennelijk een electrische boiler?Maar dan heb je geen warmtewisselaar (=spiraal om de warmte van de wp naar de boiler over te brengen)
en de wp produceert geen water warmer dan ca 55*C.

Ik ging er van uit dat je een conventionele boiler hebt, met een spiraal, gevoed door je cv, maar dat is dus niet het geval; lijkt het..
Even nader verklaren dus, wat je nu precies hebt, en wat je voor de geest hebt.

Edit; zie dat er al meerdere antwoorden hierover zijn, die ik nog niet gezien had,met name @Grolsch is hier duidelijk over, dus sorry voor de late reactie.

En wat betreft de Spanje route: mijn ervaring is perfect: goed geleverd en geen krasje of deukje te zien: zo kan het dus ook!...

[ Voor 17% gewijzigd door Naalroc op 18-09-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Mosje44 als je slim bent, tenminste zo zou ik het doen, neem je een 300 liter buffer met daarin een hygiëne spiraal. Eigenlijk heet dit een hygiëne boiler.
De spiraal geeft ongeveer 30 graden water, die laat je je bestaande boiler inlopen dan hoeft hij weinig bij te warmen. In de zomer buiten het verwarmings seizoen zet je je buffer op 50 graden en je hebt volwaardige boiler, je elektrische boiler kan dan tijdelijk uit eventueel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:41:
@Mosje44 Eerst rekening houden dat de koel functie enkel gaat werken met je vloer en niet je traditionele radiatoren...
Heb je tevens rekening gehouden dat het kan zijn dat uw huidige radiatoren niet 'bruikbaar' 'kunnen' zijn met de warmtepomp (afhankelijk van stookregime).
De huidige radiatoren zijn nu 'bijverwarming'. Inderdaad minder geschikt voor LT verwarming. Dat zullen we dus nog moeten bekijken.
Ivm grote boiler, je zegt dat je de bestaande SWW boiler gaat blijven gebruiken... ga je dus 200-300 liter puur voorzien voor warmte buffering voor de verwarming?
Dat was wel de bedoeling ja.
Sommige mensen gaan voor grotere boilers ivm hygiëne spiraal, en of mogelijke koppeling met zonneboiler.. je zou bv een grotere boiler met een hygiëne spiraal kunnen nemen en een kleinere boiler (50-80 liter) of een doorstromer voor je SWW.. maar hangt allemaal af van hoeveel mensen er wonen, douche of bad... hoeveel l/min is je douche kop...

Ivm je verbruik van 2000 kuub gas. Heb je al je isolatie aangepakt? Muren/dak/HR++ glas, vloer isolatie..?
Huis is uit 1994. Alles is geïsoleerd maar niet top (Rc 2,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:35:
@Mosje44 als je slim bent, tenminste zo zou ik het doen, neem je een 300 liter buffer met daarin een hygiëne spiraal. Eigenlijk heet dit een hygiëne boiler.
De spiraal geeft ongeveer 30 graden water, die laat je je bestaande boiler inlopen dan hoeft hij weinig bij te warmen. In de zomer buiten het verwarmings seizoen zet je je buffer op 50 graden en je hebt volwaardige boiler, je elektrische boiler kan dan tijdelijk uit eventueel.
Wellicht is dit inderdaad een oplossing.
Wel zo fijn om de bestaande boiler (100l) te blijven gebruiken aangezien hij redelijk nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Naalroc schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:02:
[...]

Ahhh, jij hebt kennelijk een electrische boiler?Maar dan heb je geen warmtewisselaar (=spiraal om de warmte van de wp naar de boiler over te brengen)
en de wp produceert geen water warmer dan ca 55*C.

Ik ging er van uit dat je een conventionele boiler hebt, met een spiraal, gevoed door je cv, maar dat is dus niet het geval; lijkt het..
Even nader verklaren dus, wat je nu precies hebt, en wat je voor de geest hebt.

Edit; zie dat er al meerdere antwoorden hierover zijn, die ik nog niet gezien had,met name @Grolsch is hier duidelijk over, dus sorry voor de late reactie.

En wat betreft de Spanje route: mijn ervaring is perfect: goed geleverd en geen krasje of deukje te zien: zo kan het dus ook!...
Dank Naalroc.
Een 'gewone' elektrische boiler dus. #Reneeke1970 gaf al aan dat een 300l 'Hygiëne-boiler' als buffer èn als voorverwarming voor de elektrische boiler kan dienen. Lijkt mij wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:39:
[...]

Wellicht is dit inderdaad een oplossing.
Wel zo fijn om de bestaande boiler (100l) te blijven gebruiken aangezien hij redelijk nieuw is.
Zo is dat, later kun je hem nog vervangen voor warmtepomp boiler of doorstroom verwarmer, maakt allemaal niet uit . Ik doe hetzelfde maar dan zelfs met 400 liter. Heb ik genomen omdat dan ineens hygiëne spiraal naar 6.2m2 gaat vanwege diameter. En dat heb je toch wel minimaal nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Excuses voor de reactie in de quote. Ben nog redelijk nieuw met dit forum. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:45:
[...]

Zo is dat, later kun je hem nog vervangen voor warmtepomp boiler of doorstroom verwarmer, maakt allemaal niet uit . Ik doe hetzelfde maar dan zelfs met 400 liter. Heb ik genomen omdat dan ineens hygiëne spiraal naar 6.2m2 gaat vanwege diameter. En dat heb je toch wel minimaal nodig
Nodig waarvoor??
Momenteel levert die elektrisch boiler genoeg warm water. Met de wp kunnen we de stroomkosten wat omlaag brengen door de constructie met de hygiëne boiler. Aangezien ik de extra benodigde stroom ga opwekken met extra PV (nu al 6400WP op het dak) gaat de afweging wel worden: Investeren in een duurdere (hygiëne)boiler of in extra PV?
Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:43:
[...]
Dank Naalroc.
Een 'gewone' elektrische boiler dus. #Reneeke1970 gaf al aan dat een 300l 'Hygiëne-boiler' als buffer èn als voorverwarming voor de elektrische boiler kan dienen. Lijkt mij wel wat.
Toch is dat een erg slechte oplossing, om vier redenen:
  • Je hebt dubbele stilstandsverliezen. Bij een twee-persoonsgezin kunnen die zomaar voor een verdubbeling van het energieverbruik voor SWW zorgen. En dan ga jij die ook nog eens verdubbelen door twee boilers warm te houden 8)7
  • Je gaat in een groot deel van je SWW behoefte voorzien met COP = 1.
  • Je hebt dubbel ruimte nodig op zolder.
  • Een hygieneboiler klinkt leuk, totdat je je er verder in verdiept, en ziet dat je voor dezelfde capaciteit als een gewone boiler zo'n beetje de dubbele inhoud nodig hebt (dat is ook de reden dat de meeste merken ze pas vanaf 400 liter verkopen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 26-10 10:01
€ 250,- ??
Meneer Instaladora Termica vraagt inmiddels € 695,- voor transport (transporte ecodan europa)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn Panasonic 7kw al in one met 200L boiler wordt volgende week geïnstalleerd. Ik heb nog wel een vraag met betrekking tot het goed instellen van wanneer de boiler "klaar" moet zijn. We douchen beide in de ochtend; ik meestal om 7u als eerste
Soms wil mijn vrouw in de avond in bad. Dan hebben we dus veel warm water nodig. Meestal weet ze dit wel ruim een uur van tevoren.
Wat is handig om in te stellen met zo min mogelijk warmteverlies?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:37:
€ 250,- ??
Meneer Instaladora Termica vraagt inmiddels € 695,- voor transport (transporte ecodan europa)
Daarmee halveert de "winst" al. En als je dan de potentiële ellende (als er ook maar iets mis gaat) in overweging neemt, is voor mij de conclusie wel duidelijk. Gewoon in NL bestellen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
timovd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:43:
Mijn Panasonic 7kw al in one met 200L boiler wordt volgende week geïnstalleerd. Ik heb nog wel een vraag met betrekking tot het goed instellen van wanneer de boiler "klaar" moet zijn. We douchen beide in de ochtend; ik meestal om 7u als eerste
Soms wil mijn vrouw in de avond in bad. Dan hebben we dus veel warm water nodig. Meestal weet ze dit wel ruim een uur van tevoren.
Wat is handig om in te stellen met zo min mogelijk warmteverlies?
Als je 1x per dag je boiler opwarmt en gedurende de spitsuren de warmtepomp toestemming geeft de boiler te verwarmen dan zit je eigenlijk nooit zonder.
Een ochtend douche (of 2 ) kan uit 'voorraad' zonder de WP aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:51:
[...]

Nodig waarvoor??
Momenteel levert die elektrisch boiler genoeg warm water. Met de wp kunnen we de stroomkosten wat omlaag brengen door de constructie met de hygiëne boiler. Aangezien ik de extra benodigde stroom ga opwekken met extra PV (nu al 6400WP op het dak) gaat de afweging wel worden: Investeren in een duurdere (hygiëne)boiler of in extra PV?
Of maak ik een denkfout?
Nee je denkt wel goed, en het is allemaal kwestie van smaak.....
Met een doorstroom verwarmer heb je geen stilstand verlies, scheelt je 150/200 kWh per jaar. Een warmtepomp boiler is goedkoper dan je denkt vanwege subsidie, ongeveer 250 euro plus nog installatie. Maar dit apparaat gebruikt maar een derde van de stroom tov je gewone elektrische boiler

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:52:
Als je 1x per dag je boiler opwarmt en gedurende de spitsuren de warmtepomp toestemming geeft de boiler te verwarmen dan zit je eigenlijk nooit zonder.
Een ochtend douche (of 2 ) kan uit 'voorraad' zonder de WP aan.
Nou, @koevlaas2 , dat ligt er maar net aan wanneer die sww bereiding heeft plaats gevonden, zo heb ik deze weken ervaren; als dat in de (gunstige/hoge COP uren) 's middags heeft plaats gevonden, dan is dat de volgende ochtend wel krap, tenminste als je de temp op 45*C hebt staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:00:
[...]

Nou, @koevlaas2 , dat ligt er maar net aan wanneer die sww bereiding heeft plaats gevonden, zo heb ik deze weken ervaren; als dat in de (gunstige/hoge COP uren) 's middags heeft plaats gevonden, dan is dat de volgende ochtend wel krap, tenminste als je de temp op 45*C hebt staan
Dan moet je dus warmer gaan of avonds douche. Dan gebruik je de stilstand verlies warmte zelf in plaats van verloren laten gaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Hier geen problemen (op 45c), dan kunnen we de volgende morgen nog 3x douchen.
Ik heb een 300L boiler dat scheelt misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

koevlaas2 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:37:
[...]

€ 250,- ??
Op zijn site staat gewoon 250 euro. Ik krijg het plaatje niet geladen.
https://www.instaladoratermica.com/67-accesorios-calefaccion

[ Voor 30% gewijzigd door Mosje44 op 18-09-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mosje44 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:18:
[...]

/Users/mos10/Desktop/prijs vervoer.png
Deze is het, een split is een airco.
https://www.instaladorate...sporte-split-holanda.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Voor een hoger WAF (maar lagere COP SWW) moet ik dus de bereiding in de middag (met energie van mijn eigen dak) laten plaatsvinden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

De prijs veranderd van 250 naar 695 al naar gelang je erop klikt. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosje44

Mosje44

Zelf doen!

Andrehj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:51:
[...]

Daarmee halveert de "winst" al. En als je dan de potentiële ellende (als er ook maar iets mis gaat) in overweging neemt, is voor mij de conclusie wel duidelijk. Gewoon in NL bestellen!
Begint er wel op te lijken, ja!
Dank voor jouw aanvulling @Andrehj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
timovd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:23:
[...]

Voor een hoger WAF (maar lagere COP SWW) moet ik dus de bereiding in de middag (met energie van mijn eigen dak) laten plaatsvinden?
Ik had de timer voor het aanmaken van sww op de middag gezet, omdat dan de buitentemperatuur het hoogste is, normaal gesproken, dus daardoor hogere COP; bovendien heb ik geen pv helaas niet mogelijk vanwege de enorme eikenbomen van de buren :(
Maar zoals al hierboven opgemerkt, kan dit te kort aan warm water op diverse manieren worden opgelost, en daar ben k nu dus mee bezig; het meest efficient zal wel zijn om 's avonds warm water te gebruiken, en daardoor lagere stilstandsverliezen te hebben. Of je dat wilt is iets anders natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Naalroc op 18-09-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Naalroc schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:32:
[...]
Ik had de timer voor het aanmaken van sww op de middag gezet, omdat dan de buitentemperatuur het hoogste is, normaal gesproken, dus daardoor hogere COP; bovendien heb ik geen pv helaas niet mogelijk vanwege de enorme eikenbomen van de buren :(
Maar zoals al hierboven opgemerkt, kan dit te kort aan warm water op diverse manieren worden opgelost, en daar ben k nu dus mee bezig; het meest efficient zal wel zijn om 's avonds warm water te gebruiken, en daardoor lagere stilstandsverliezen te hebben. Of je dat wilt is iets anders natuurlijk.
De boom moet je vergiftigen met round up, gaat super ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:32:
[...]
Waar in de boiler heb jij je sensor zitten, als de mijn in de ochtend op 38c staat (onderin) dan is het water nog steeds warm genoeg.
38c is overigens niet de afkoeling in 1 nacht (van 45c naar 38c), maar als iemand doucht na bedrijfsuren koelt het onderin extra af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Roundup is tegenwoordig erg beperkt in giftige stoffen wegens wetgeving.
kettingzaag + houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
timovd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:37:
Roundup is tegenwoordig erg beperkt in giftige stoffen wegens wetgeving.
kettingzaag + houtkachel
Geen nat hout in je kachel, stinkt verschrikkelijk en rookt ook enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 23:05
De keuze is gemaakt (mits de installateur met een redelijke offerte komt): Nefit Enviline tower monoblock 9.0 T-S. Waarom? Goede prijs/kwaliteit verhouding en 180 liter SWW is voor ons voldoende. Mocht uit de definitieve warmteverliesberekening blijken dat 7.0 kW voldoende is, dan gaan we nog een stapje lager.

We hebben nog Nibe overwogen, maar die meerprijs gaan we niet snel terugverdienen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ramon_1984 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:36:
De boom moet je vergiftigen met round up, gaat super ;) ;)
't Zijn er 5!
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:36:
Waar in de boiler heb jij je sensor zitten, als de mijn in de ochtend op 38c staat (onderin) dan is het water nog steeds warm genoeg.
38c is overigens niet de afkoeling in 1 nacht (van 45c naar 38c), maar als iemand doucht na bedrijfsuren koelt het onderin extra af.
Ik heb hem nu onderin zitten, dan heb ik dus wat meer water op 45*
Maar voor nu de klok maar op een half uurtje in de ochtend er bij gezet, dan maar lagere COP: comfort is belangrijk.
koevlaas2 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:40:

Geen nat hout in je kachel, stinkt verschrikkelijk en rookt ook enorm.
Ik heb voldoende droge voorraad voor komende winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hier bij de buurman net 3 eiken gekapt, of ik ook "iets" wou hebben. Afijn 3m3 eikenhout op de oprit :( dat wordt kloven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heb je een klover of is dit het betere werk met " elbow-grease"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/6B07OzK

Al een tijdje mee zitten lezen hier omdat ik ook geïnteresseerd ben in de aanschaf van een warmtepomp. Ik ben alleen wat minder een weldoener dan de meeste hierzo :) Ben ook benieuwd wat het oplevert voor mijn portemonnee. Voor zaken zoals zonnepanelen is het inmiddels vrij makkelijk door te rekenen via online calculators, maar voor de warmtepomp is dat toch allemaal wat ingewikkelder.

Ik heb me toch maar gewaagd een aan terugverdientijd berekening. Zie het resultaat hierboven....

Berekening is vooral gebaseerd op mijn persoonlijke situatie. Een L/W WP in een hybride opstelling. Er valt natuurlijk een hoop op te merken over een dergelijke berekening. Hoeveel levert je PV in stroom? Bereken je hier ook kosten voor? Maar ik hoor graag of het een beetje klopt ;)

Hopelijk hebben andere Tweakers er ook nog wat aan. Van de week ook een offerte opgevraagd bij een leverancier. Deze leverancier deed dan ook zogenaamd een tvt berekening. Dit alles werd berekend op basis van een COP van 4,6 voor een L/W pomp. De stroom kwam ook gratis uit de muur. Fantastisch mooi verhaal natuurlijk. Terugverdientijd van 8 jaar. Ik vrees dat er meer van dit soort leveranciers zijn die mensen mooie verhalen voorspiegelen die niet kloppen.

Uit de info van prinsjesdag blijkt dan ook weer dan het gas ongeveer 4 cent duurder wordt per kuub. Stroom 1 cent goedkoper. Dat in de calculatie meegenomen. Toch ongeveer 1,5 jaar in het voordeel van de warmtepomp :)

https://tinyurl.com/y8fcs273

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Op zich een duidelijk verhaal, maar 1 x was ook duidelijk geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

QBiT schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:46:
[Afbeelding]

Al een tijdje mee zitten lezen hier omdat ik ook geïnteresseerd ben in de aanschaf van een warmtepomp. Ik ben alleen wat minder een weldoener dan de meeste hierzo :) Ben ook benieuwd wat het oplevert voor mijn portemonnee. Voor zaken zoals zonnepanelen is het inmiddels vrij makkelijk door te rekenen via online calculators, maar voor de warmtepomp is dat toch allemaal wat ingewikkelder.

Ik heb me toch maar gewaagd een aan terugverdientijd berekening. Zie het resultaat hierboven....

Berekening is vooral gebaseerd op mijn persoonlijke situatie. Een L/W WP in een hybride opstelling. Er valt natuurlijk een hoop op te merken over een dergelijke berekening. Hoeveel levert je PV in stroom? Bereken je hier ook kosten voor? Maar ik hoor graag of het een beetje klopt ;)

Hopelijk hebben andere Tweakers er ook nog wat aan. Van de week ook een offerte opgevraagd bij een leverancier. Deze leverancier deed dan ook zogenaamd een tvt berekening. Dit alles werd berekend op basis van een COP van 4,6 voor een L/W pomp. De stroom kwam ook gratis uit de muur. Fantastisch mooi verhaal natuurlijk. Terugverdientijd van 8 jaar. Ik vrees dat er meer van dit soort leveranciers zijn die mensen mooie verhalen voorspiegelen die niet kloppen.

Uit de info van prinsjesdag blijkt dan ook weer dan het gas ongeveer 4 cent duurder wordt per kuub. Stroom 1 cent goedkoper. Dat in de calculatie meegenomen. Toch ongeveer 1,5 jaar in het voordeel van de warmtepomp :)

https://tinyurl.com/y8fcs273
Tsja het lijkt wel of hier mensen zitten die allemaal een glazen bol hebben gehad...
Veel subsidie en gerekend met oude getallen..
Als je nu gaat rekenen....

Ik denk dat het hier druk gaat worden:-)

Ik lees alleen nog niets over aanpassen regelingen? Iemand al gevonden of de bedragen weer naar beneden gaan...?
Want stijgen zullen ze niet vrees ik hahahaah

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10 19:31
Ik ben geïnteresseerd in het installeren van een warmtepomp, en dan met name een warmtepompboiler (WP-boiler) om sanitair warm water te maken. Veel van deze apparaten bestaan uit slechts één unit (monoblock) omdat ze ook op ventilatielucht kunnen werken. Ze zuigen daarbij omgevingslucht aan of buitenlucht via een buis, en blazen deze vervolgens weer uit (wederom op de omgeving.

Een voorbeeld is de Atlantic Explorer 3. Het lijkt me een prima apparaat, maar het is me niet zo duidelijk wat de mogelijkheden zijn qua aanlsuitingen. Klopt het dat deze zowel op de buitenlucht (twee buizen naar buiten) maar ook op de omgevingslucht (gewoon geen buizen installeren) kunnen werken?

En geldt dat zowel voor de aanzuigbuis als de afvoerbuis? Idealiter zou je in de winter de omgevingslucht (binnenshuis) kunnen gebruiken (geen buizen aansluiten) en dan in de zomer warme lucht van buiten af aanzuigen en de uitvoer binnenshuis. Zo ben je in feite aan het koelen. Kan dat?

Overigens staat in de handleiding: "Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele luchtbinnen."

Maar er staat niet bij waarom...

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:24:
Hier bij de buurman net 3 eiken gekapt, of ik ook "iets" wou hebben. Afijn 3m3 eikenhout op de oprit :( dat wordt kloven :(
En 4 jaar laten drogen. Eigenlijk pas na het tweede jaar kloven, eerst de tanine er uit laten regenen.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:07
Grolsch schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:48:
Op zich een duidelijk verhaal, maar 1 x was ook duidelijk geweest :+
Tis een stuk rijden maar als je wat kwijt wil, ik ben amateur houtbewerker die oefening nodig heeft ;) Eiken is heel mooi hout om iets van te maken...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Grolsch
Felicia schreef op woensdag 19 september 2018 @ 07:08:
[...]

Tis een stuk rijden maar als je wat kwijt wil, ik ben amateur houtbewerker die oefening nodig heeft ;) Eiken is heel mooi hout om iets van te maken...
Eiken is roofgoed, dus kan het zelf wel goed gebruiken ;)

Alleen de komende 2 winters heb ik er nog niets aan, @jerh direct kloven en 2 jaar laten drogen gaat ook goed komen :)

Back on topic, dit was toch een WP forum ;)

@TimoDimo er is een "speciaal" WP boiler topic, ik denk dat je beter daar kunt vragen.

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 19-09-2018 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:24:
Groot vreugdevuur? :+ hoef je maar een deel te kloven

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 13:42

Wailing_Banshee

You're Next

QBiT schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:46:
Ah, 0,92 ct. Er stond bij ons in de krant vanmorgen 72 ct :D

Maar misschien moet ik echt eens werk gaan maken om te kijken wat de mogelijkheden voor ons zijn voor een WP... (plaatsing is en blijft een (letterlijk) groot probleem, en de woonkamer blijft een onzekerheid).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na allerlei tips toegepast te hebben op de WP van Grolsch en Koevlaas is het eens tijd om vooruit te kijken richting de komende winter.

Op dit moment doorgevoerde verbeteringen:

1) Inregelen moment van verwaremen SWW (naar 14:00 's middags om optimaal gebruik te maken van de hogere buiten temperatuur) en van de PV installatie die het vermogen volledig kan dekken in de periode tussen half maart en ongeveer half oktober.
2) Verlagen doeltemperatuur SWW (terug kunnen brengen naar 45c, dit was nog acceptabel met ons verbruik).
3) Schakelbaar maken van het vermogen van de WP in stappen van 50%, 75% en 100% (draait de hele zomer op 50%)
4) Legionella preventie aangepast naar 1x in de 14 dagen, om 13:00 's middags, niet vanwege de temperatuur wel vanwege de PV opbrengst (zie punt 1)
5) ECO modus aan

Maar nu komt binnenkort de winter eraan wat voor mij betekend dat het vermogen van de WP op een gegeven moment omhoog moet gaan om ook de verwarming te kunnen laten draaien.

Maar hebben mensen nog tips waar ik op moet gaan letten in deze koude / donkere periode?

Ik heb de volgende setup:

(WAR gestuurd)

PUHZ-SHW140YHA
ERSC-VM2CR2
300 liter RVS
200 liter Buffer
Vloerverwarming beneden / badkamer
Radiator op logeerkamer / kinderkamer
Jaga Tempo vrijstaand 300cm voor oude slaapkamer (http://www.jaga.nl/tempo-vrijstaand)
Alle termostaatknoppen zijn Watts knoppen, regeling van pomp is thermostaat gestuurd.

Bijvoorbeeld:

- ECO modus aan of uit?
- Afstelling stooklijn, hoe weet je of je stooklijn goed is? kan zoiets te aggresief staan? of juist te 'slap'? Hoe weet je dit en zijn er stelregels?
- Is ook hier een mogelijkheid tot het optimaal gebruik maken van het verwarmen van het verwarmings water om dit zoveel mogelijk overdag te doen (of in iedergeval zo min mogelijk in de echte koude periode)? Volgens mij heeft de mitsu geen mogelijkheid tot instellen van een periode waarin hij wel / niet mag opereren, wel voor SWW maar niet voor verwarming)
- Kan het schelen als ik ervoor zorg dat juist in de koude periode ('s nachts), de temperatuur met een graad verlaag? zodat dit voorkomt dat de WP gaat draaien (dit zou dan gebeuren wanneer er teveel warmte onttrokken wordt uit het buffervat, als er geen vraag is koelt het vat ook minder af)
- Zijn er bepaalde getallen of data die ik bij kan houden om te zien of iets goed / slecht functioneerd (ik meet op 10 plekken temperaturen in het systeem en ik houd bij of de WP actief bezig is en met welk vermogen).
- Zijn er andere dingen die ik in de gaten moet houden of rekening mee moet houden?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Kan iemand mij ook helpen met wat extra info/manuals van de OEG-nr.: 516008223 Verswaterboiler 400 liter en OEG-nr.: 516008175 buffervat 200 liter.

Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C installatie volgend voorjaar.
Ik kan als particulier niet het inlog deel van de site komen. Alvast bedankt

• Joris748
  • Laatst online: 23:05
TimoDimo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 01:23:
Ik ben geïnteresseerd in het installeren van een warmtepomp, en dan met name een warmtepompboiler (WP-boiler) om sanitair warm water te maken. Veel van deze apparaten bestaan uit slechts één unit (monoblock) omdat ze ook op ventilatielucht kunnen werken. Ze zuigen daarbij omgevingslucht aan of buitenlucht via een buis, en blazen deze vervolgens weer uit (wederom op de omgeving.

Een voorbeeld is de Atlantic Explorer 3. Het lijkt me een prima apparaat, maar het is me niet zo duidelijk wat de mogelijkheden zijn qua aanlsuitingen. Klopt het dat deze zowel op de buitenlucht (twee buizen naar buiten) maar ook op de omgevingslucht (gewoon geen buizen installeren) kunnen werken?

En geldt dat zowel voor de aanzuigbuis als de afvoerbuis? Idealiter zou je in de winter de omgevingslucht (binnenshuis) kunnen gebruiken (geen buizen aansluiten) en dan in de zomer warme lucht van buiten af aanzuigen en de uitvoer binnenshuis. Zo ben je in feite aan het koelen. Kan dat?

Overigens staat in de handleiding: "Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele luchtbinnen."

Maar er staat niet bij waarom...
Volgens mij is het precies andersom. Een L/W warmtepomp haalt warmte uit de aanvoerlucht om water te verwarmen, hierdoor wordt het koeler. In de zomer zou je dus lucht uit je woning aan moeten zuigen en in de winter juist van buiten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Chris_82
@Wailing_Banshee @QBiT
Voor de gas- en elektraprijzen komt daarbovenop nog de verhoging van de ODE, zie ook deze post.
Komt dus op +6.5 ct voor gas en elektra ongeveer neutraal.

Pagina: 1 ... 47 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.