Na allerlei tips toegepast te hebben op de WP van Grolsch en Koevlaas is het eens tijd om vooruit te kijken richting de komende winter.
Op dit moment doorgevoerde verbeteringen:
1) Inregelen moment van verwaremen SWW (naar 14:00 's middags om optimaal gebruik te maken van de hogere buiten temperatuur) en van de PV installatie die het vermogen volledig kan dekken in de periode tussen half maart en ongeveer half oktober.
2) Verlagen doeltemperatuur SWW (terug kunnen brengen naar 45c, dit was nog acceptabel met ons verbruik).
3) Schakelbaar maken van het vermogen van de WP in stappen van 50%, 75% en 100% (draait de hele zomer op 50%)
4) Legionella preventie aangepast naar 1x in de 14 dagen, om 13:00 's middags, niet vanwege de temperatuur wel vanwege de PV opbrengst (zie punt 1)
5) ECO modus aan
Maar nu komt binnenkort de winter eraan wat voor mij betekend dat het vermogen van de WP op een gegeven moment omhoog moet gaan om ook de verwarming te kunnen laten draaien.
Maar hebben mensen nog tips waar ik op moet gaan letten in deze koude / donkere periode?
Ik heb de volgende setup:
(WAR gestuurd)
PUHZ-SHW140YHA 
ERSC-VM2CR2
300 liter RVS
200 liter Buffer
Vloerverwarming beneden / badkamer
Radiator op logeerkamer / kinderkamer
Jaga Tempo vrijstaand 300cm voor oude slaapkamer (
http://www.jaga.nl/tempo-vrijstaand)
Alle termostaatknoppen zijn Watts knoppen, regeling van pomp is thermostaat gestuurd.
Bijvoorbeeld:
- ECO modus aan of uit?
- Afstelling stooklijn, hoe weet je of je stooklijn goed is? kan zoiets te aggresief staan? of juist te 'slap'? Hoe weet je dit en zijn er stelregels?
- Is ook hier een mogelijkheid tot het optimaal gebruik maken van het verwarmen van het verwarmings water om dit zoveel mogelijk overdag te doen (of in iedergeval zo min mogelijk in de echte koude periode)? Volgens mij heeft de mitsu geen mogelijkheid tot instellen van een periode waarin hij wel / niet mag opereren, wel voor SWW maar niet voor verwarming)
- Kan het schelen als ik ervoor zorg dat juist in de koude periode ('s nachts), de temperatuur met een graad verlaag? zodat dit voorkomt dat de WP gaat draaien (dit zou dan gebeuren wanneer er teveel warmte onttrokken wordt uit het buffervat, als er geen vraag is koelt het vat ook minder af)
- Zijn er bepaalde getallen of data die ik bij kan houden om te zien of iets goed / slecht functioneerd (ik meet op 10 plekken temperaturen in het systeem en ik houd bij of de WP actief bezig is en met welk vermogen).
- Zijn er andere dingen die ik in de gaten moet houden of rekening mee moet houden?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line