13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ben ook benieuwd, 6000 is nogal wat.koevlaas2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:55:
[...]
We krijgen er 6000 collega's bij (gaat ze nooit lukken, ze mogen blij zijn met 600 in 5 jaar).
https://www.installatiepr...nteurs-dankzij-green-deal
Maar ikzelf heb geen probleem met de schaarste, vraag en aanbod regelt de prijs
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Er gaan de komende jaren nog heel veel techneuten met pensioen. Om deze mensen te vervangen mogen de mbo scholen hun instroom al wel verdubbelen.Oxellaar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 06:53:
[...]
Ben ook benieuwd, 6000 is nogal wat.
Voorlopig staat hij in het stookhok en kan ik hem binnenkort ophangen en het leidingwerk aansluiten.
De buitenunit komt ergens volgende week. Nu op het gemakje kabels er aan enzo. Daarna watersysteem opvullen en op druk zetten. Als de buitenunit er staat, en het circus draait zal ik nog wel wat foto's posten.
Kanniewachten op de winter...
Voorlopig ben ik weer onder de pannen.
[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 12-09-2018 18:18 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik kan de vraag niet aan.Oxellaar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 06:53:
[...]
Ben ook benieuwd, 6000 is nogal wat.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dan heb je een luxe-probleem: felicitaties!koevlaas2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:03:
Ik kan de vraag niet aan.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dank je.Naalroc schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:24:
[...]
Dan heb je een luxe-probleem: felicitaties!
Nou, m"n volgende WP sluit ik helemaal zelf aan, het is dat ik geen fan ben van het leidingenwerk.Dylantje2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:29:
[...]
Klopt maar in het land van de blinde is...... Koning.
En we leiden nog steeds meer hogere Alpha's op die denken dat ze een Beta uit kunnen leggen hoe ze een WP aan moeten sluiten...
Dus lang leve technisch personeel op dit moment!!
Weer een leugen van die kwiebesFut41 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 17:12:
[...]
Er gaan de komende jaren nog heel veel techneuten met pensioen. Om deze mensen te vervangen mogen de mbo scholen hun instroom al wel verdubbelen.
VMBO de vijver voor MBO staat droog:
Waarom denk dat er 100 Miljoen in het VMBO techniek gestoken gaat worden.
Ze zijn vergeten in de Crisis op te leiden voor NA de crisis..
Regeren is vooruit zien. maar of ze dat doorhadden toen ze alles in technische sector om zeep hebben geholpen mmm...
Omdat er NL niet eens scholen zijn om de Techneuten op te leiden..
Dus 6000 zijn misschien zo'n beetje alle techniek leerlingen in VMBO...
Waarvan echt niet eens de helft iets in de techniek gaan doen......
Dus buitenlanders die wel willen werken zullen ze bedoelen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Uhm... Waar heb ik dan op school gezeten?Dylantje2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:57:
[...]
Omdat er NL niet eens scholen zijn om de Techneuten op te leiden..
Van mn 14e tot 30+ toch vrij goed onderwijs gehad. De stof was niet altijd up to date, maar dat is vaak bij technische leerstof.
Ze waren er..Oxellaar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:36:
[...]
Uhm... Waar heb ik dan op school gezeten?
Van mn 14e tot 30+ toch vrij goed onderwijs gehad. De stof was niet altijd up to date, maar dat is vaak bij technische leerstof.
Ik denk dat je niet weet hoe groot de kaalslag is in het VMBO en MBO qua techniek onderwijs..
Aangezien ik er vanuit ga dat je de laatste 10 jaar niet op school heb gezeten..
Alvast sorry ,maar dat is even een aanname :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
De situatie is als volgt:
Het is een vrij groot vrijstaand huis (inhoud 1450 m3). De woonoppervlakte is 1440 m2. Het huis is in 3 fasen gebouwd. De eerste fase in 1970. Een grote uitbreiding rond 1985 en een laatste grote uitbreiding in 2005. Bijna alles is geïsoleerd op een paar ramen na (sierramen die moeilijk vervangbaar zijn zonder het aanzicht van het huis aan te tasten).
Op dit moment heb ik 3 CV ketels. 1 CV ketel met 120 boiler voor verwarming van 1/3 huis middels radiatoren. 2de CV ketel voor verwarming van 1/3 huis middels radiatoren. 3de CV ketel voor verwarming van aanbouw middels vloerverwarming (grootte oppervlakte ca. 90 m2 (heel veel glas en plat dak).
Het totale verbruik was vorig jaar 6300 m3. Dit was voor een deel van de isolatie, aanpassing temperaturen, etc. etc. Ik verwacht dit jaar op ca. 5500 m3 uit te komen.
De 1ste en 2de CV ketels zijn overgedimentioneerd en springen vaak, maar wat kortstondig aan. Deze CV ketels staan beide op de zolder. Ik ben van plan hiervoor een nieuwe HR combi CV ketel aan te schaffen en dus de boiler en 1 CV ketel te laten vervallen. De huidige CV ketels zijn beide NEFIT HR ketels van ca 15 jaar oud. Werken overigens nog prima.
Voor de vloerverwarming ben ik van plan om de CV ketel te laten vervallen en te vervangen door een WP en buffervat. Hier hoeft geen water voor gebruik mee te worden verwarmd. Het gaat dus alleen om verwarmen van dit deel van de woning. Een dikke duim schatting van mij is dat het verbruik voor de vloerverwarming ca. 2000 m3 is (geen idee hoe te meten).
Heeft iemand tips/suggesties of is het verstandig om het huis goed te laten bekijken door een expert? En zijn er dan suggesties voor de regio Eindhoven?
(ik heb geprobeerd een plattegrond in de tekst te kopiëren, maar dat lukt niet
Je weet wat ze zeggen over aannames héDylantje2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:37:
[...]
Ze waren er..
Ik denk dat je niet weet hoe groot de kaalslag is in het VMBO en MBO qua techniek onderwijs..
Aangezien ik er vanuit ga dat je de laatste 10 jaar niet op school heb gezeten..
Ik ben 35... Tot m'n 33e ongeveer continu in opleiding geweest. Af en toe een jaartje overgeslagen, maar niet vaak.
Laatste 2 jaar veel cursussen en trainingen en dat zal zo nog jaren doorgaan.
Hoe meer je leert, hoe groter het besef dat je nog steeds niet genoeg weet
35, broekie ;-) (37 hier).Oxellaar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:03:
[...]
Je weet wat ze zeggen over aannames hé
Ik ben 35... Tot m'n 33e ongeveer continu in opleiding geweest. Af en toe een jaartje overgeslagen, maar niet vaak.
Laatste 2 jaar veel cursussen en trainingen en dat zal zo nog jaren doorgaan.
Hoe meer je leert, hoe groter het besef dat je nog steeds niet genoeg weet
Stilstand is achteruitgang, zeker in de techniek. En fijn dat je die kennis dan met ons deelt.
Het blijft warm, in september zal de wp niet aan gaan zo te zien. Begint toch wel te kriebelen weer ;-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ja, ik las dat vorige week. Er komen 7 praktijklokalen (waarvan de eerste nu in Groningen is geopend), dus dat is een kleine 1000 mensen per opleidingsinstituut... Da's nogal wat!koevlaas2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:55:
[...]
We krijgen er 6000 collega's bij (gaat ze nooit lukken, ze mogen blij zijn met 600 in 5 jaar).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
1200 per jaar / 30 per klas ... 40 leraren.... zijn die er wel ?koevlaas2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:55:
[...]
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ex pijpenzwaaiers (loodgieters) denk ik.MarFan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:53:
[...]
1200 per jaar / 30 per klas ... 40 leraren.... zijn die er wel ?
Wel in 7 locaties in Nederland.MarFan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:53:
[...]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Allemaal internetklassen doenMarFan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:53:
[...]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar bij ons (Regio Twente) zagen we dit probleem al veel langer aankomen.Dylantje2 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:37:
[...]
Ze waren er..
Wij (ondernemers in de technische hoek, zoals metaalbewerking / installatietechniek / elektrotechniek in de regio Rijssen / Nijverdal) hebben in 2007 al een "school" opgestart, omdat wij aan zagen komen dat er een gigantisch te kort zou komen aan technisch vakpersoneel. ( www.remo-wt.nl ).
Dit jaar wederom een nieuw record met ruim 200 1e jaars studenten die allemaal gekozen hebben voor een technisch beroepREMO West-Twente staat voor Regionale Elektro en Metaal Opleidingen West-Twente. REMO is een vereniging van lidbedrijven met een eigen modern praktijkcentrum die jonge schoolverlaters opleid op BBL niveau 2, 3 of 4. Wij leiden op in één van de beroepen in de elektrotechniek, installatietechniek, mechatronica of metaal. Naast deze jonge mensen leiden we ook oudere (professionals) werknemers op in een regulier en/of individueel traject in de richting mechatronica BBL niveau 3 en 4 voor lidbedrijven en niet lidbedrijven.
Naast de regulier BBL is het mogelijk cursussen op maat en NIL lascursussen te volgen. REMO werkt samen met het ROC van Twente. Bij REMO wordt de theorie zoveel mogelijk geïntegreerd in de praktijk. Het coachen en begeleiden van studenten tot goed inzetbare vakmensen staat bij REMO centraal onder het motto “voortdurend leren”.
Dus zo slecht als jij het weer geeft is het (gelukkig) niet bij ons in de regio. Neemt niet weg dat er nog steeds een chronisch tekort is aan technische vakmensen.
Ik stel me voor dat de maximale opbrengst in liters per minuut hoger zou kunnen zijn naar mate de buffer warmer is, maar volgens mij heeft zo'n doorstroomverwarmer altijd een maximale opbrengst van x liter/minuut.
Aangezien de capaciteit van zo'n doorstroomverwarmer bij een koude aanvoer nogal beperkt is, ook ivm maximaal 3x25 ampere, zal de maximale doorlaat in l/m niet al te groot zijn. Maar dat betekent dat je dus het hele jaar, dus ook bij een warm buffervat en niet alleen als deze afgekoeld is of zelfs uitstaat, een geringe warm water opbrengst hebt.
Klopt dat? Of werkt dat anders?
[ Voor 3% gewijzigd door blauwemac op 13-09-2018 11:36 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ik denk dat je idd een te kleine opbrengst aan warmwater hebt voor een snel gevuld bad.blauwemac schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:35:
Hoe werkt dat nu eigenlijk precies qua wateropbrengst, zo'n doorstroomverwarmer achter een warmtepomp-buffer met hygiene-spiraal? (of achter een kleine boiler als nood-aanvulling)
Ik stel me voor dat de maximale opbrengst in liters per minuut hoger zou kunnen zijn naar mate de buffer warmer is, maar volgens mij heeft zo'n doorstroomverwarmer altijd een maximale opbrengst van x liter/minuut.
Aangezien de capaciteit van zo'n doorstroomverwarmer bij een koude aanvoer nogal beperkt is, ook ivm maximaal 3x25 ampere, zal de maximale doorlaat in l/m niet al te groot zijn. Maar dat betekent dat je dus het hele jaar, dus ook bij een warm buffervat en niet alleen als deze afgekoeld is of zelfs uitstaat, een geringe warm water opbrengst hebt.
Het licht er maar net aan wat jij als normaal ervaart voor een Douchebeurt in L/min en bij hoeveel graden.
Ik zou ipv de doorstromer gaan voor een losse Warmtepomp boiler als je daar de ruimte voor hebt.
met subsidie zijn deze goedkoper dan een elektrische doorstromer.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Wat hebben anderen gedaan voor onderhoud? wat is een reëel bedrag?
Ik heb er hier een hangen, hij moduleert. Dus hoe warmer het water (hier 10m2 zonnecollectoren), hoe minder de doorstromer aan energie verbruikt. Boven het setpoint doet hij niks en laat gewoon het water door. Boven de 75 graden gaat hij door de thermische beveiling zelfs helemaal uit.blauwemac schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:35:
Hoe werkt dat nu eigenlijk precies qua wateropbrengst, zo'n doorstroomverwarmer achter een warmtepomp-buffer met hygiene-spiraal? (of achter een kleine boiler als nood-aanvulling)
Ik haal hier (mininum temperatuur hygiene boiler op 20 tot 25 graden) ongeveer 10 liter per minuut op een stand van 11,5 kW (hij kan ook op 13 en 15 kW).
Ik had eerst bedacht om nog een 3 weg klep te maken om de doorstromer bij warm water uit de boiler van meer dan 50 graden te passeren, maar dat is in de praktijk niet nodig.
Het uurloon van een stek monteur is vaak hoger dan van een verwarmingsmonteur, daar begint het al mee.HiBe schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:12:
wij hebben sinds een maand of 4 een heerlijke nieuwbouwwoning met een NIBE F2120-16, nu kregen we gisteren post over een onderhoudscontract. Dus meteen maar eens gekeken wat de kosten daarvoor zijn... en dat is niet misselijk (135Euro/Jaar, zie https://www.nibenl.eu/service/onderhoud/ ) voor een 10 jaars contract..(kregen we ook 3 jaar extra garantie extra). het CV onderhoudscontract was toch echt goedkoper voor onze oude woning. Voor de CV moest toch wel iets gedaan worden. De onderhoudsbeurt voor de warmtepomp lijkt vooral inspectie te zijn.
En of er tijdens het bezoek geïnspecteerd word of gesleuteld en schoongemaakt, dat maakt niet uit, tijd is tijd.
Voor die 3 jaar extra garantie hoef je het niet te doen, Nibe gaat niet kapot.
Dat is natuurlijk persoonlijk, hoeveel risico wil je lopen. Die dingen worden gemaakt om lang mee te gaan, maar er is natuurlijk een risico. Ik heb zelf niets gedaan, maar lijkt me niet dat onderhandelen over bedrag je iets gaat opleveren.HiBe schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:12:
wij hebben sinds een maand of 4 een heerlijke nieuwbouwwoning met een NIBE F2120-16, nu kregen we gisteren post over een onderhoudscontract. Dus meteen maar eens gekeken wat de kosten daarvoor zijn... en dat is niet misselijk (135Euro/Jaar, zie https://www.nibenl.eu/service/onderhoud/ ) voor een 10 jaars contract..(kregen we ook 3 jaar extra garantie extra). het CV onderhoudscontract was toch echt goedkoper voor onze oude woning. Voor de CV moest toch wel iets gedaan worden. De onderhoudsbeurt voor de warmtepomp lijkt vooral inspectie te zijn.
Welke werkzaamheden vallen er onder het onderhoud?
Een korte opsomming wat ik in een handleiding vind:
- vuilfilter schoonmaken
- inspectie waterlekkage, bijvullen CV
- warmwaterboiler legen, sludge wegspoelen, heater/element ontkalken
- buitenunit ontstoffen, vinnetjes rechtzetten, condensafvoer controleren op verstopping, inspectie koelgas lekkage
- Controleren of het thermisch vermogen wordt behaald (aanvoer, retour, flow)
Dit samen kost vooral veel tijd (en kun je grotendeels zelf uitvoeren).
Lijkt me niet dat hiervoor een f-gassen monteur met diens uurloon voor noodzakelijk is?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
[quote]Chris_82 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:59:
@HiBe
- vuilfilter schoonmaken
- buitenunit ontstoffen, vinnetjes rechtzetten, condensafvoer controleren op verstopping, inspectie koelgas lekkage
Lijkt me niet dat hiervoor een f-gassen monteur met diens uurloon voor noodzakelijk is?
inspectie koelgas lekkage
[/quote]
Dit, zonder een f-gassen monteur?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Het is meer dat er een servicemonteur komt die zijn f gassen heeft en verstand heeft van verwarmingstechniek. Dat is nu eenmaal noodzakelijk om een warmtepomp te servicen.Chris_82 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:59:
@HiBe
- vuilfilter schoonmaken
Dat bij de ene warmtepomp verschilt qua onderhoud van de andere warmtepomp, dat hou je altijd. En je moet een cv ketel ook niet vergelijken met een warmtepomp.
Het systeem is ingewikkelder, dus het onderhoud ook en dat zie je terug in de prijs.
Dat hele lijstje kost zo een uurtje of 2...2.5
Een cv ketel doe je binnen het uur.
Maar anders verlaag je de frequentie van het onderhoud naar eens per 2 jaar.
@Icekiller2k6 Nee, alleen bij een strenge winter zou je het kunnen meten. Dat komt omdat je monitort tijdens normaal bedrijf.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 13-09-2018 14:50 ]
De inspectie lijkt me niet kritisch, dat lukt waarschijnlijk nog wel. Als reparatie of bijvullen noodzakelijk is daarentegen zijn andere diploma's nodig.
De test om even vol vermogen te vragen en te kijken welke waardes behaald worden zal ook vast een goede indicatie geven of er lekkage is/was. Zoals @Icekiller2k6 al aangeeft zal eea niet meer optimaal werken.
De vraag is wel een beetje hoe groot moet een lek zijn geweest voor zoiets merkbaar is, afhankelijk van de koudemiddel vulling en leidinglengte?
Toen mijn systeem 600 gram teweinig koudemiddel had merkt ik dit niet direct aan de COP, maar wel dat de temperatuur van het persgas mij tegenviel. Nu met de juiste vulling brand ik mijn handen aan deze leiding.Chris_82 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:59:
@Naalroc
De inspectie lijkt me niet kritisch, dat lukt waarschijnlijk nog wel. Als reparatie of bijvullen noodzakelijk is daarentegen zijn andere diploma's nodig.
De test om even vol vermogen te vragen en te kijken welke waardes behaald worden zal ook vast een goede indicatie geven of er lekkage is/was. Zoals @Icekiller2k6 al aangeeft zal eea niet meer optimaal werken.
De vraag is wel een beetje hoe groot moet een lek zijn geweest voor zoiets merkbaar is, afhankelijk van de koudemiddel vulling en leidinglengte?
Hier precies dezelfde ervaringen: met een Clage CEX haal ik ook ongeveer 10 liter minuut. Ik heb recent wel de doorlaat begrenzer (rood dingetje) er uit gehaald: met die begrenzing had ik maar 5,5 liter per minuut (lage WAF).jerh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:37:
[...]
Ik heb er hier een hangen, hij moduleert. Dus hoe warmer het water (hier 10m2 zonnecollectoren), hoe minder de doorstromer aan energie verbruikt. Boven het setpoint doet hij niks en laat gewoon het water door. Boven de 75 graden gaat hij door de thermische beveiling zelfs helemaal uit.
Ik haal hier (mininum temperatuur hygiene boiler op 20 tot 25 graden) ongeveer 10 liter per minuut op een stand van 11,5 kW (hij kan ook op 13 en 15 kW).
Ik had eerst bedacht om nog een 3 weg klep te maken om de doorstromer bij warm water uit de boiler van meer dan 50 graden te passeren, maar dat is in de praktijk niet nodig.
Bij mij is de temperatuur van de hygieneboiler altijd wel 40 graden via de WP, dus de Clage hoeft normaal niet zoveel te doen (setpoint 47 graden). Bij vullen van het bad zet ik de Clage op 60 graden, en dan trekt hij serieus stroom.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Kan je meer vertellen? Waar en hoe haal je de begrenzer eruit?Fullpower schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:04:
[...]
Hier precies dezelfde ervaringen: met een Clage CEX haal ik ook ongeveer 10 liter minuut. Ik heb recent wel de doorlaat begrenzer (rood dingetje) er uit gehaald: met die begrenzing had ik maar 5,5 liter per minuut (lage WAF).
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik kom uit KAN gebied..Grolsch schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:55:
[...]
Ik weet niet uit welke regio je komt, maar bij ons (Regio Twente) zagen we dit probleem al veel langer aankomen.
Wij (ondernemers in de technische hoek, zoals metaalbewerking / installatietechniek / elektrotechniek in de regio Rijssen / Nijverdal) hebben in 2007 al een "school" opgestart, omdat wij aan zagen komen dat er een gigantisch te kort zou komen aan technisch vakpersoneel. ( www.remo-wt.nl ).
[...]
Dit jaar wederom een nieuw record met ruim 200 1e jaars studenten die allemaal gekozen hebben voor een technisch beroep![]()
![]()
Dus zo slecht als jij het weer geeft is het (gelukkig) niet bij ons in de regio. Neemt niet weg dat er nog steeds een chronisch tekort is aan technische vakmensen.
Waar mijn zoontje kan kiezen uit 9 scholen. [ Arnhem en Nijmegen ]
Waarvan 2 VMBO er nog maar echte techniek hebben..
De rest doet allemaal iets om een zeer breed algemeen diploma te halen D&P genaamd....
Ik werk in de regio Tiel-Utrecht.....
1 Echte VMBO techniek opleiding..
ROC stoppen met Techniek even als VMBO scholen..
Want ja het is toch wel heel erg duur... praktijklokalen ipv theorie.
Praktijkdocenten zijn niet te vinden, dus ja dan maar iets algemene en digitale lessen. stukken goedkoper ook nog eens.. En een grotere kans op 100% saging voor de school, want NSK en WIS hoeven ze niet meer te doen in dat algemen vak. En daardoor meteen al kansloos in MBO, aangezien ze niet toegelaten worden zonder deze vakken......
https://www.google.com/se...oe=utf-8&client=firefox-b
En als die kaalslag er is en we nu zulke grote tekorten hebben dat economie er schade door oploopt dan gaat de overheid:
https://www.rijksoverheid...n-met-een-techniekprofiel
Maar het leed is echt al geleden... Techniekafdeling dicht is niet/nooit meer open..
Dus koester je mensen
De eerste 10 jaar komt er niet veel van een reguliere VMBO...
En als je in jullie gebied een eigen soort opleiding hebt. Prachtig en koester deze leerlingen..
En zoek maar eens op investeringen in techniek qua PR en meiden en techniek enz enz enz
Levert echt niet meer leerlingen op.
De technische beroepen hebben redelijke tijd achter gelopen qua salaris.
EN werken is werken in de techniek, en de jeugd is me toch lui geworden.
Dan doen/deden de arbeidsvoorwaarden in de techniek het niet altijd beter dan van andere sectoren.
Nu lijkt het salaris eindelijk [nog] beter te worden.
En de ARBO zal ook beter worden, dor de schaarste
Nu het totale Image van de technische sector nog...
Hoger of lager opgeleid.
Of theoretisch en praktisch.???
Rutte heeft jaren geroepen we moeten hogeropgeleiden hebben..
En tsja dat zijn niet de mensen die met de handen werken.
Managers en directeurs is wat ze zochten..
Dus die duizenden die ze zoeken. komen echt niet zomaar aanwaaien...
Dan zul je praktijkdocenten nodig hebben, en die zijn er niet!!!
Want wie gaat er nu voor de klas staan met die "jeugd van tegenwoordig"????
Of als je handig bent ga je nu installeren of bouwen..
In de randstad een Metselaar €90 ex..:-)
En in mijn ogen is de techniek het beroep van de toekomst.
In welke technische sector dan ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 13-09-2018 20:47 ]

Binnen-unit moet uiteraard nog aangesloten worden op de 14kW Zubadan buiten-unit.
Leidingen gaan onder kruipruimte van garage, via loze buitzen naar de woning waar tevens het boilervat komt te staan.
Heel project, wel heel tevreden met hoe het uitgevoerd wordt door de installateur.
Meterkast heeft hij ook onder handen genomen gisteren, "oude" groepenkast vervangen en flink uitgebreid.
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-09-2018 20:52 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Als je een buffer kwijt kan kan je ook een boiler kwijt ipv.Possible schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:43:
Ik vind 10 liter per uur anders prima hoor. WIj hebben nu 6.5 liter met een CW3 ketel Dus wellicht toch het overwegen waard ooit om een WP aan te schaffen met een buffer + doorstroomverwarmer.
Zoals je zag bij mij thuis heb ik alleen maar radiatoren. Een buffer lijkt mij dan wel noodzakelijk.koevlaas2 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:52:
[...]
Als je een buffer kwijt kan kan je ook een boiler kwijt ipv.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Kan ik mij niet meer herinneren, ik zie zoveel dat niet alles bijblijft.Possible schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:54:
[...]
Zoals je zag bij mij thuis heb ik alleen maar radiatoren. Een buffer lijkt mij dan wel noodzakelijk.
Toch geeft een tekort aan koudemiddel een te hoge persgasT. Je komt namelijk koeling tekort omdat de zuiggasT te hoog is. Grof gezegd, persgas hoort ongeveer 20 tot 30K boven de condensatiedruk te liggen.koevlaas2 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:12:
[...]
Toen mijn systeem 600 gram teweinig koudemiddel had merkt ik dit niet direct aan de COP, maar wel dat de temperatuur van het persgas mij tegenviel. Nu met de juiste vulling brand ik mijn handen aan deze leiding.
Zit je daar ver onder, dan heb je teveel koudemiddel en draai je vloeistof, zit je daar ver boven, dan is er een tekort.
Maar puur op persgasT kun je niet zeggen of het systeem goed draait.
Aan de inlaatkant van de CEX zit een zeefje. Als je het zeefje eruit haalt, zie je daar onder een rood dingetje. Dat is de doorlaat begrenzer. Die kun je er uit pakken.kmf schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:22:
[...]
Kan je meer vertellen? Waar en hoe haal je de begrenzer eruit?
Als je water invoert van 10 graden ofzo, dan is hij nodig. Maar bij hogere temperaturen mag hij er uit. Volgens de leverancier geen enkel probleem. Wel gaat de heater makkelijker meer stroom trekken, maar natuurlijk nooit meer dan de ingestelde 11kWatt.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik weet niet aan welke behoefte jij zit te denken, hier gaat het prima. En als wij in NL geen gas hadden gehad, had iedereen een veel grotere stroomaansluiting en hang je als je veel warm water wilt gewoon een 27 kW versie op, zoals in Dld en Polen gebeurt. Krijg je genoeg water voor je regendouche.LittleTycoon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:33:
Toont toch wel de begrenzingen van een doorstroomverwarmer. Prima bij spaar douchekoppen etc, maar helaas bij beetje liters per minuut behoefte in NL toch niet de ultieme oplossing.
jij had toch ook een puhz-sw75vha ?koevlaas2 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:12:
[...]
Toen mijn systeem 600 gram teweinig koudemiddel had merkt ik dit niet direct aan de COP, maar wel dat de temperatuur van het persgas mij tegenviel. Nu met de juiste vulling brand ik mijn handen aan deze leiding.
Welke persgas temperaturen haal je dan bij vol vermogen ?
Ziet er strak uit! zijn dit nou 35mm leidingen of 28mm het lijkt erg groot op de fotoBlueTooth76 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:51:
Het vordert gestaag! Vandaag is de installateur begonnen met het leidingwerk
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Binnen-unit moet uiteraard nog aangesloten worden op de 14kW Zubadan buiten-unit.
Leidingen gaan onder kruipruimte van garage, via loze buitzen naar de woning waar tevens het boilervat komt te staan.
Heel project, wel heel tevreden met hoe het uitgevoerd wordt door de installateur.
Meterkast heeft hij ook onder handen genomen gisteren, "oude" groepenkast vervangen en flink uitgebreid.
[Afbeelding]
Goede vraagWodan89 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:09:
[...]
Ziet er strak uit! zijn dit nou 35mm leidingen of 28mm het lijkt erg groot op de foto
Maar ze zijn wel mooi breed idd.
Helaas in de woning veel 16mm leidingen bij de convectoren maar we gaan eerst een winter aankijken hoe het draait. Nieuwe buizen aanleggen kan altijd nog.
Alle aanvoerbuizen waar we bij kunnen worden vervangen door een grotere diameter.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Vol vermogen ? Ik heb de mijne begrenst op 75%, de persgastemperatuur word 62c bij een sww run.Wodan89 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:07:
[...]
jij had toch ook een puhz-sw75vha ?
Welke persgas temperaturen haal je dan bij vol vermogen ?
Bij ruimteverwarming is de 29c aanvoer te weinig om tot zulke hoge persgastemperaturen te geraken.
Nou ik zit te kijken naar een hydrofoor zodat ik echt naar de 25-30l/minuut kan.jerh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:59:
[...]
Ik weet niet aan welke behoefte jij zit te denken, hier gaat het prima. En als wij in NL geen gas hadden gehad, had iedereen een veel grotere stroomaansluiting en hang je als je veel warm water wilt gewoon een 27 kW versie op, zoals in Dld en Polen gebeurt. Krijg je genoeg water voor je regendouche.
Is 35 en ziet er mooi uit.Wodan89 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:09:
[...]
Ziet er strak uit! zijn dit nou 35mm leidingen of 28mm het lijkt erg groot op de foto
@BlueTooth76
Is die pomp voldoende voor je woning? Om 2m3/h te halen kan wel eens tegenvallen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hopelijk een stevige winter, dan weet ik in januari mss al meerOxellaar schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:34:
[...]
Is 35 en ziet er mooi uit.
@BlueTooth76
Is die pomp voldoende voor je woning? Om 2m3/h te halen kan wel eens tegenvallen.
Aan de buiten-unit zal het niet liggen, 135 kilo schoon aan de haak
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-09-2018 22:46 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Iets van VSH zag ik ergens staan, helpt dat?Andrehj schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:53:
Is idd ook veel logischer. Ik had het verkeerd in mijn hoofd zitten. Is dit het Viega Prestabo systeem?
Ik denk Mapress van Geberrit, kijk maar naar de kogelkranenAndrehj schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:53:
Is idd ook veel logischer. Ik had het verkeerd in mijn hoofd zitten. Is dit het Viega Prestabo systeem?
Dan is zo;n upcycle douche misschien meer iets voor je. Ben wezen kijken in Almere en daar kwam een bak water uit, waar je u tegen zegt. Er stonden er twee tegelijk aan, was echt indrukwekkend. Toen onbetaalbaar, nu beter zag ik.LittleTycoon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:33:
[...]
Nou ik zit te kijken naar een hydrofoor zodat ik echt naar de 25-30l/minuut kan.
Mooi, maar de prijs van 5K in de BTW is totaal bezopen, Ik heb al >1,5K in mijn douche geïnvesteerd, een hydrofoor erbij van 0,5K en klaar. Kan ik water verspillen tot in het oneindige voordat ik die upfall shower eruit haal.jerh schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:10:
[...]
Dan is zo;n upcycle douche misschien meer iets voor je. Ben wezen kijken in Almere en daar kwam een bak water uit, waar je u tegen zegt. Er stonden er twee tegelijk aan, was echt indrukwekkend. Toen onbetaalbaar, nu beter zag ik.
Het apparaat moet wel met water van 60c gevoerd worden als ik het zo lees.LittleTycoon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 23:40:
[...]
Mooi, maar de prijs van 5K in de BTW is totaal bezopen, Ik heb al >1,5K in mijn douche geïnvesteerd, een hydrofoor erbij van 0,5K en klaar. Kan ik water verspillen tot in het oneindige voordat ik die upfall shower eruit haal.
ook dat nog. zelf 2355 WP kwh in SWW gestopt in een jaar tijd (50 graden max) bij een totaalverbruik van 130m3 water (ja zit ook koud water bij), dat systeem kan nooit op tegen SWW via WP.koevlaas2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:06:
[...]
Het apparaat moet wel met water van 60c gevoerd worden als ik het zo lees.
Huh 2355 kWh uit het net ? Dat is mijn hele jaarverbruik met de WP, douchen en verwarmen.LittleTycoon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:14:
[...]
ook dat nog. zelf 2355 WP kwh in SWW gestopt in een jaar tijd (50 graden max) bij een totaalverbruik van 130m3 water (ja zit ook koud water bij), dat systeem kan nooit op tegen SWW via WP.
Je weet dat een hydrofoor bedoeld is om de druk te verhogen, niet om meer liters te krijgen?LittleTycoon schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:33:
[...]
Nou ik zit te kijken naar een hydrofoor zodat ik echt naar de 25-30l/minuut kan.
Meer druk is toch meer liters uit de kraan?Oxellaar schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:22:
[...]
Je weet dat een hydrofoor bedoeld is om de druk te verhogen, niet om meer liters te krijgen?
Nee dat is kwh generatie SWW door WP. Hoeveel kwh electra ik erin stop om deze output te gebruiken weet ik niet.koevlaas2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:30:
[...]
Huh 2355 kWh uit het net ? Dat is mijn hele jaarverbruik met de WP, douchen en verwarmen.
785kWh lijkt me realistischLittleTycoon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:29:
[...]
Nee dat is kwh generatie SWW door WP. Hoeveel kwh electra ik erin stop om deze output te gebruiken weet ik niet.
Dat lijkt me heel logisch. Er wordt van alles gerecycled en dan zou ik ook geen enkel risico nemen met legionella en dus de minimum temperatuur die daarbij past. De aansprakelijkheid is bij een produkt natuurlijk wel een risico.koevlaas2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:06:
[...]
Het apparaat moet wel met water van 60c gevoerd worden als ik het zo lees.
Dat denk ik wel, ik heb ze zien werken en weet vrij zeker dat er weinig systemen zijn die zoveel water kunnen leveren binnen zo'n korte tijd. Met 25 liter/minuut die jij beschreef loopt een boiler heel hard leeg. Ik vond de prijs van 10K (in 2014), ook te hoog, maar het was een prachtige oplossing.LittleTycoon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:14:
[...]
ook dat nog. zelf 2355 WP kwh in SWW gestopt in een jaar tijd (50 graden max) bij een totaalverbruik van 130m3 water (ja zit ook koud water bij), dat systeem kan nooit op tegen SWW via WP.
En als je voor de hydrofoor gaat moet je afhankelijk van de plek waar je hem ophangt wel op de geluidsproductie letten, anders kan je vrouw het wel eens minder leuk vinden.
[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 14-09-2018 08:54 . Reden: typo ]
Als door hoogteverschil, of door veel afname de druk wegvalt, dan kun je een hydrofoor gebruiken om te zorgen dat de druk op peil blijft.LittleTycoon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:28:
[...]
Meer druk is toch meer liters uit de kraan?
Een andere benaming voor een hydrofoor is drukverhoger.
Maar je mag/kan geen water uit de dienstleiding zuigen om meer water te krijgen. 25 of 30l/m moet dus nu al op het beginpunt binnenkomen.
Je zuigdruk moet niet richting 0 gaan. Je hydrofoor valt dan in storing om schade te voorkomen, lage zuigdruk is erg slecht voor een pomp.
Hij bedoelt waarschijnlijk geen hydrofoor maar een boosterpomp. http://www.rssinstallatie...druk-voor-de-regendouche/Oxellaar schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:56:
[...]
Als door hoogteverschil, of door veel afname de druk wegvalt, dan kun je een hydrofoor gebruiken om te zorgen dat de druk op peil blijft.
Een andere benaming voor een hydrofoor is drukverhoger.
Maar je mag/kan geen water uit de dienstleiding zuigen om meer water te krijgen. 25 of 30l/m moet dus nu al op het beginpunt binnenkomen.
Je zuigdruk moet niet richting 0 gaan. Je hydrofoor valt dan in storing om schade te voorkomen, lage zuigdruk is erg slecht voor een pomp.
Of je 25 l/m door je watermeter heen krijgt is de vraag. Met een Q3,2.5 kun (en mag) je 40 l/m doen. Hangt van de voordruk af
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik ben geinteresseerd in een warmtepomp met als doel van de stadsverwarming af te komen.
Mijn situatie is als volgt:
Zoals aangegeven heb ik stadsverwarming met een bijbehorende warmtewisselaar voor het opwarmen van het leidingwater.
De benedenverdieping is voor en achter voorzien van een convectorput voor de verwarming. Deze liggen in totaal iets van 14m (uitbouw) uit elkaar maar voldoen wel om de ruimte te verwarmen. Eventueel heb ik nog wel de mogelijkheid om ongeveer halverwege een extra radiator te plaatsen (daar lopen de buizen langs de muur van of naar boven)
De rest van het huis heeft gewone radiatoren voorzien van thermostaatknoppen.
Daarnaast ligt voor 3kWp aan zonnepanelen op het dak.
Badkamer is alleen voorzien van een douche (en geen bad dus).
Nu ben ik dus benieuwd wat voor ons de meest handige/rendabele oplossing zou zijn waarmee ik dus ook het tapwater op kan warmen
Ideaal gezien ga je natuurlijk lage temperatuur verwarming gebruiken. Het mooiste zou natuurlijk vloerwarming zijn voor beneden maar dat wil ik eigenlijk pas een keer doen als de vloer aan vervanging toe is. Dus ik zit daar nog vast aan die convectorputten. Daar zou je eventueel van die Jaga LTV units met fans in kunnen zetten. De bovenverdieping kan dan geleidelijk overgezet worden op LTV aangezien daar de verwarming toch eigenlijk nooit aan staat.
Maar het is me nu niet echt duidelijk wat nu de beste oplossing is voor mijn situatie. Is er een kant en klare oplossing beschikbaar met 1 unit? Of kan ik beter verwarming en SWW apart gaan behandelen?
Yamaha MT-09
Ook dat is een drukverhoger, geen debiet verhoger.Pietje555 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:20:
[...]
Hij bedoelt waarschijnlijk geen hydrofoor maar een boosterpomp. http://www.rssinstallatie...druk-voor-de-regendouche/
Of je 25 l/m door je watermeter heen krijgt is de vraag. Met een Q3,2.5 kun (en mag) je 40 l/m doen. Hangt van de voordruk af
Dankzij de luxe van een badkamer met stortdouche voelt iedere wasbeurt als een dagje spa! Echter heeft niet ieder huis waterleidingen die berekend zijn op de benodigde druk, daarom introduceert Wilo nu de Economy Booster 1-3 drukverhogingsinstallatie voor eengezinswoningen.
Stel, je koppelt je binnenleiding los bij de watermeter, dus zonder weerstand. Het debiet wat je dan haalt, zonder de weerstand van je binnen installatie, dat is je maximale hoeveelheid die je in theorie met een hydrofoor kunt krijgen.
Vloerverwarming is niet perse nodig voor je woning, echter is LTV dat wel. ( dit kan d.m.v. Convectorputten/ LT Radiatoren indien je geen vloerverwarming wilt)
Ik zou aanraden ook gebruik te maken van LT Radiatoren om het comfort van je woning te verbeteren maar dit is niet noodzakelijk. In iedergeval zou ik boven over gaan van HT Radiatoren naar LT Radiatoren. Dit kost wel wat aangezien ook de leidingen vervangen moeten worden. Stel je zou de HT Radiatoren behouden verwacht ik dat je het boven echt niet meer warm krijgt.
Je zegt dat je boven weinig gebruik van verwarming maakt maar houd er wel rekening mee dat je niet zomaar even je radiator aan kan zetten. Doordat je gebruik maakt van LTV duurt dit erg lang en heeft de zelfde werking als vloerverwaming.
Voor het verwarmen van tapwater moet je gebruik maken van een boiler die je aansluit op je warmtepomp.
Het aantal liters van zo'n boiler hangt af van je verbruik en ruimte die je tot beschikking hebt.
Tot slot is het niet mogelijk in 1 unit. Een warmtepomp beschikt altijd over 2 units ( Binnen en buitenunit ) en dan de boiler die er bij komt. Ik weet niet in wat voor soort woning je woont maar indien je dicht bij buren zit let wel op dat je buitenunit lawaai kan maken. vergelijkbaar met een buitenunit van een airco.
Ik hoop je voldoende geholpen te hebben!
Voegt die communicatie module nog echt wat toe?
Cascade als in 2 units parallel op een buffervat van 400L +
Ik bedoel drukverhoger/booster/hydrofoor, termen worden door elkaar gebruikt. Specifiek misschien deze https://www.waterpompshop.nl/dab-easybox-mini-kiwaOxellaar schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:59:
[...]
Ook dat is een drukverhoger, geen debiet verhoger.
Dankzij de luxe van een badkamer met stortdouche voelt iedere wasbeurt als een dagje spa! Echter heeft niet ieder huis waterleidingen die berekend zijn op de benodigde druk, daarom introduceert Wilo nu de Economy Booster 1-3 drukverhogingsinstallatie voor eengezinswoningen.
Stel, je koppelt je binnenleiding los bij de watermeter, dus zonder weerstand. Het debiet wat je dan haalt, zonder de weerstand van je binnen installatie, dat is je maximale hoeveelheid die je in theorie met een hydrofoor kunt krijgen.
Nu bijna alle huizen in mijn straat zijn afgebouwd is de straal stuk minder geworden, 1 na laatste huis op de streng. Misschien ook nog wat teveel bochten en zeker drukverlies door verswaterstation
Thanks voor je reactieStanKM schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:19:
@Bergie
Tot slot is het niet mogelijk in 1 unit. Een warmtepomp beschikt altijd over 2 units ( Binnen en buitenunit ) en dan de boiler die er bij komt. Ik weet niet in wat voor soort woning je woont maar indien je dicht bij buren zit let wel op dat je buitenunit lawaai kan maken. vergelijkbaar met een buitenunit van een airco.
Ik snap dat er altijd een buitenunit bij hoort; het ging me meer om de SWW boiler, of die ook in 1 unit samen met de verwarming warmtepomp bestaan.
Yamaha MT-09
Zeker kan dat, de meeste L/W warmtepompen hebben de optie om een 3-wegklep aan te sturen en een boiler voor SWW aan te sluiten (of een ingebouwde boiler van ca. 200L).
Vanwege de subsidiemogelijkheden in Nederland kan het voordeel hebben om een aparte WP voor CV en een aparte WP voor SWW te nemen (2x subsidie). De losse WP-boiler kan aangesloten worden op de MV, of aparte luchtkanalen. Dan hoeft ook je CV-bedrijf niet voor 30 minuten of langer gepauzeerd te worden om SWW te maken.
Zelf heb ik ook een all-in-one. Extra ventilatiekanalen is vrij bewerkelijk bij mij.
Dat drukverlies kun je inderdaad opvangen met een hydrofoor.LittleTycoon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:19:
[...]
Ik bedoel drukverhoger/booster/hydrofoor, termen worden door elkaar gebruikt. Specifiek misschien deze https://www.waterpompshop.nl/dab-easybox-mini-kiwa
Nu bijna alle huizen in mijn straat zijn afgebouwd is de straal stuk minder geworden, 1 na laatste huis op de streng. Misschien ook nog wat teveel bochten en zeker drukverlies door verswaterstation
Nog duur ik zou eens voor gegalvaniseerd staal gaan icm loctite 55BlueTooth76 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:56:
[...]
Iets van VSH zag ik ergens staan, helpt dat?
https://pvcvoordeel.nl/gegalvaniseerde-fittingen/
Al mijn aanpassingen mee gedaan:-) Werkt top, en goedkoper daag me uit..
Degelijk, oerdegelijk, maar heb je dan dikwandige stalen buis gebruikt? En draad gesneden?Dylantje2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:27:
[...]
Nog duur ik zou eens voor gegalvaniseerd staal gaan icm loctite 55
Yep.Oxellaar schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:48:
[...]
Degelijk, oerdegelijk, maar heb je dan dikwandige stalen buis gebruikt? En draad gesneden?
Werkt als een tierelier...goedkoop alleen loctite is wat "duur" maar geen lekken.. In alles wat ik gefit hebt
Bizar spul..
Maar de prijs is het bewijs.. volgende dag in huis retour werkt goed.
Alles wat ik aangepast heb 1 1/4 inch.. kost weinig tov ander spul
Lelijk maar sterk...
En wat ik aan moest passen zit verborgen of buiten of kruipruimte..
maar ook opties die je niet hebt in koper een 4 uitgang:
https://pvcvoordeel.nl/galva-knie-met-2-zijspruiten/
1 ding de pijpen zijn er erg duusr, voor de langere lengtes..
Maar ja bij de DE buren weer stukken goedkoper..
Dus ff tanken goedkoop eten inslaan en spulletjes kopen .. Dag NL btw..
Parkeerplekken VOL met NLers...
Ik heb het ook veel gedaan, alleen dan verpakt met hennep en kit. Sprinkler en cv.
Alleen zijn er tegenwoordig ook persfittingen voor dikwandig.
mm fotowerk komt als ik echt weer eens tijd op mijn Pana thread...Oxellaar schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:07:
@Dylantje2 Geweldig! Dat is het echte fotowerk, het overleefd 5 generaties warmtepompen.
Ik heb het ook veel gedaan, alleen dan verpakt met hennep en kit. Sprinkler en cv.
Alleen zijn er tegenwoordig ook persfittingen voor dikwandig.
https://gathering.tweaker...message/55981469#55981469
Ik weet wat er te koop is maar als je die pers of vsh of wat dan ook ziet... PFFFF..
Dit is goedkoop en.... leuk voor DIY wel MET loctite 55 want anders is het janken..uhm lekken hahaha
Daarnaast gebruikte ik voor de overgang van uponor naar 1 1/4 RTM....
afbramen klik klaar..
Kost iets meer maar geen tang
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 14-09-2018 19:14 ]
Geen idee, ik ga m'n installateur niet vertellen hoe hij z'n werk moet doen of welk materiaal en gereedschap hij moet gebruiken, vind het er strak uitzienDylantje2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:27:
[...]
Nog duur ik zou eens voor gegalvaniseerd staal gaan icm loctite 55
Zelf begin ik er niet aan
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 19:48 ]
Simpel, een watertoren in je tuin plaatsenLittleTycoon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:19:
[...]
Ik bedoel drukverhoger/booster/hydrofoor, termen worden door elkaar gebruikt. Specifiek misschien deze https://www.waterpompshop.nl/dab-easybox-mini-kiwa
Ben hier nog even ingedoken, en Geberit vermeldt als voetnoot bij de Mapress C-staal serie (verzinkte buizen en fittingen):Oxellaar schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:46:
Waarom koper? Koper 35 kost een vermogen en staal voldoet prima. Cv word altijd in staal uitgevoerd als het zichtwerk is.
Dat is ook logisch om dat tijdens het maken van de krimpverbinding de elektrolytische zinklaag immers beschadigd wordt.Bij koelwaterinstallaties zijn maatregelen tegen uitwendige corrosie nodig
Dat maakt dit materiaal toch weer minder geschikt voor een WP waarmee je ook wilt koelen, en waarbij vooral bij de uitgang van de WP lichte condensvorming op de leidingen best wel kan optreden.
Voor mij reden om voor de paar meter rond WP, boilervat en driewegklep te gaan voor RVS of koper. Vanaf het punt waar dan de verwarmingsleidingen verdeeld worden over de verdiepingen kan ik dan verder met kunststof.
Maar roest door de lichte condens, wat je direct bij de warmtepomp zeker kunt krijgen, heb ik nog nooit gezien.
Ook niet na jaren en utiliteit installaties koelen vaak veel meer uren dan dat ze verwarmen.
Om condens tegen te gaan kun je beter ook alles goed inpakken met Armaflex. Vaak is het stuk tussen wp en buffer al voldoende.
Soms gebruiken we wel koper, maar dat is alleen op verzoek van een klant of adviezeur.
Al is alupex natuurlijk ook een optie, maar liever niet als zichtwerk en grote buitendiameter als vervanger voor 35mm staal of koper. Je gaat dan naar 40mm Henco en bochten worden vaak haakse knieën
Aan de Nibe F2040 eigenaren.... (die zijn hier toch?)
Heeft de F2040 ook een dipswitch in het buitendeel, net als de F2120, om koelen te activeren?
Ik kon het nergens vinden in de manual
[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 14-09-2018 22:06 ]
Hoofstuk 7 van de installateurshandeiding van de F2040 geeft de opties aan in het menu van de SMO/VVM
Over de dikwandigestaal: die heb ik juist vervangen uit de kruipruimte, want dat was na 40 jaar toch echt doorgeroest. Is nu alupex
[ Voor 42% gewijzigd door Xiphalon op 15-09-2018 00:32 ]
We hebben inmiddels de warmtepomp laten installeren. De installateur zei echter dat de instellingen al goed stonden fabriek af. Ik twijfel hier aan.
Wellicht eens laten inregelen door iemand die er wat meer kijk op heeft. Aanraders?
Ik heb nog nooit een Loria gezien, maar onze grote vriend google laat mij de handleiding zie als ik google op loria error 67._Alkaline schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:56:
Heeft iemand hier ervaring met een 67 error op de Loria 6008 single split met externe boiler van Techneco?
We hebben inmiddels de warmtepomp laten installeren. De installateur zei echter dat de instellingen al goed stonden fabriek af. Ik twijfel hier aan.
Wellicht eens laten inregelen door iemand die er wat meer kijk op heeft. Aanraders?
https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1634-7.pdf
pagina 19
Error 67
Cyclus sanitair warmwater te lang (> 6 uren)
Stop de unit als de fout 67 3 keer na elkaar optreedt
Te sterke aanzuiging tijdens dezelfde cyclus. Extra warmtetoevoer losgekoppeld
Klopt het dat je WP er langer als 6 uur over doet om SWW te verwarmen
Misschien de gewenste boilertemperatuur te hoog ingesteld
Heb ik ook, general waterstage duo van FujitsuBergie schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:50:
[...]
Thanks voor je reactie![]()
Ik snap dat er altijd een buitenunit bij hoort; het ging me meer om de SWW boiler, of die ook in 1 unit samen met de verwarming warmtepomp bestaan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Gelukkig geen ervaring met error 67_Alkaline schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:56:
Heeft iemand hier ervaring met een 67 error op de Loria 6008 single split met externe boiler van Techneco?
Er mist nog wat info voor het vinden van de eventuele oorzaak.
- Er werd normaal wel warm water gemaakt?
- Op welke temperatuur staat je SWW ingesteld?
- Wat is de waarde van parameter 8? (installateurs menu)
Wat betreft de instellingen af-fabriek en het inregelen, de stooklijn helling zal misschien afgesteld zijn op jouw type verwarming (vloerverwarming/radiatoren/gemengd), en verder wordt het grotendeels geregeld door de ruimtemodule. De correctie door de ruimtemodule op de stooklijn staat relatief sterk ingesteld waardoor de regeling en comfort vanaf begin redelijk OK zullen zijn.
Het nauwkeurig inregelen, en daarbij de invloed van de ruimtemodule verminderen (parameters 30,31, 33), kan pas gebeuren als het koud is buiten en kun je zelf mee op onderzoek uit
Zowel de oude als nieuwe versies van de Loria WP werken prima samen met andere kamerthermostaten (bijvoorbeeld Remeha iSense, HCTM, Lyric T6R).
De functionaliteit is niet helemaal hetzelfde (geen SWW-boost, soms geen echte vakantiemodus dat SWW uit is), maar voor de regeling van de warmtepomp worden de kamertemperatuur en setpoint van je programma prima doorgegeven.
Ook kun je enkele waardes via de thermostaat inzien, zoals boilertemperatuur, buitentemperatuur en aanvoertemperatuur.
Nog belangrijker is dat de WP met veel fijner scherm bedient kan worden en, of via een OTGW, of wifi-thermostaat controle hebt over je Loria WP!
[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 18-09-2018 20:05 . Reden: Met meerdere thermostaten getest. ]
Dus de Loria spreekt toch een opentherm afgeleide ? Ik volg je voortgang nu met veel interesse...Chris_82 schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:58:
Nog iets anders dan, zie ook mijn berichtje in het OTGW topic.
Zowel de oude als nieuwe versies van de Loria WP werken prima samen met andere kamerthermostaten (bijvoorbeeld iSense). De functionaliteit is uiteraard niet volledig (geen SWW-boost of echte vakantiemodus), maar voor de regeling van de warmtepomp worden de kamertemperatuur en setpoint prima doorgegeven. Ook kun je enkele waardes via de thermostaat inzien, zoals boilertemperatuur, buitentemperatuur en aanvoertemperatuur.
Het lijkt erop dat het minimale elektrische vermogen dat de compressor kan trekken 1000 watt is. Samen met een COP van 5,5 zorgt dit blijkbaar voor een minimum thermisch vermogen van 5500 watt.
(Eigenlijk best veel, maar bij kou heb ik het vermogen van de WP wel nodig...)
Hierbij gaat de WP pendelen omdat de afgifte van mijn convectoren te laag is. Bij 40 graden water kan ik het vermogen kwijt en pendelt hij niet. Maar ik wil in deze tijd van jaar de temperatuur natuurlijk lager hebben.
Ik heb dus geen vloerverwarming, alleen ruime Jaga convectors met DBE.
Hoe wordt e.e.a. normaal ingeregeld? Wel en lage temperatuur instellen en de WP laten pendelen (misschien met een langere minimum uit-tijd) of toch een hogere watertemperatuur instellen?
Dit is normaal gedrag, al vind ik minimaal 5,5KW thermisch wel wat veel voor een 9KW WP.Fullpower schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:42:
Ik heb een Panasonic 9kW 3-fasen warmtepomp. Nu ben ik wat aan het testen met de CV functie. Daarbij loop er tegen aan dat het thermische vermogen natuurlijk veels te hoog is in verhouding met wat nodig nu heb.
Het lijkt erop dat het minimale elektrische vermogen dat de compressor kan trekken 1000 watt is. Samen met een COP van 5,5 zorgt dit blijkbaar voor een minimum thermisch vermogen van 5500 watt.
(Eigenlijk best veel, maar bij kou heb ik het vermogen van de WP wel nodig...)
Hierbij gaat de WP pendelen omdat de afgifte van mijn convectoren te laag is. Bij 40 graden water kan ik het vermogen kwijt en pendelt hij niet. Maar ik wil in deze tijd van jaar de temperatuur natuurlijk lager hebben.
Ik heb dus geen vloerverwarming, alleen ruime Jaga convectors met DBE.
Hoe wordt e.e.a. normaal ingeregeld? Wel en lage temperatuur instellen en de WP laten pendelen (misschien met een langere minimum uit-tijd) of toch een hogere watertemperatuur instellen?
Ik weet dat Pana niet zo "scheutig" is met cijfers, maar mijn Mitsu 11,2KW doet met Ta 35 Tb 12 graden minimaal 4,39KW.
Met Ta 35 en Tb 15 is het minimale vermogen 4.73 en bij Tb 20 en Ta 35 is het minimale vermogen 10.06KW.
Wat kun je er aan doen
1 = Ta verhogen
2 = Meer afgifte creeëren
3 = Naregeling toepassen
In sommige warmtepompen (Mitsu niet) kun je een minimale stilstandtijd invullen tussen de verwarmingsruns.
Heb je er al een buffervat tussen zitten
Zelf heb ik er niet zoveel last van, want me deze buitentemperaturen hoef ik niet te verwarmen.
Kan je de convectoren niet over de hygieneboiler laten lopen?
Doe ik hier ook met mijn 450 ltr hygienevat (en vloerverwarming).
Hygienevat is in de winter 31 graden (vaste ingestelde temp) met de wp, tegelijk loopt de vloerverwarmingspomp parallel aan het vat, mee
De WP loopt continue door op het laagste pitje. Maar dat is maar een 5 kW.
SWW van 31 -> 45 doet de doorstromer. (minder standbyverliezen)
Een te grote WP (lees: minimale vermogen > dan afgifte) is de kans op pendelen wel groot natuurlijk.
[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2018 12:44 ]
Ik hoef nu ook nog niet te stoken. Maar ik wilde wat testjes doen met de nieuwe installatie; had een paar week geleden alle radiatoren er uit gesloopt en er convectors neergehangen. Resultaat valt mij niet tegen; afgifte is zoals verwacht: zo'n 6kW bij 35 graden.Grolsch schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:11:
[...]
Dit is normaal gedrag, al vind ik minimaal 5,5KW thermisch wel wat veel voor een 9KW WP.
Ik weet dat Pana niet zo "scheutig" is met cijfers, maar mijn Mitsu 11,2KW doet met Ta 35 Tb 12 graden minimaal 4,39KW.
Met Ta 35 en Tb 15 is het minimale vermogen 4.73 en bij Tb 20 en Ta 35 is het minimale vermogen 10.06KW.
Wat kun je er aan doen
1 = Ta verhogen
2 = Meer afgifte creeëren
3 = Naregeling toepassen
In sommige warmtepompen (Mitsu niet) kun je een minimale stilstandtijd invullen tussen de verwarmingsruns.
Heb je er al een buffervat tussen zitten
Zelf heb ik er niet zoveel last van, want me deze buitentemperaturen hoef ik niet te verwarmen.
Ik heb een kamerthermostaat als naregeling. Die schakelt de cv pomp vanuit de buffer.
Ik heb voor voldoende afgifte gezorgd bij een watertemperatuur van 35 graden op de convector. Maar door wat temperatuurval in het buffervat en leidingen heb ik dan een paar graden meer vanuit de WP nodig.
Meer afgifte bij een nog lagere temperatuur is niet mogelijk: er hangen hier nu 4x een type 21 convector met (zelfbouw) DBE.
Bij aanvoer van 30 graden zal ik nog een paar kilowatt overhouden aan afgifte. Maar dan is de COP van de WP nog hoger, en dus het minimum vermogen nog hoger... Pendelen wordt dan erger. Bij een graad of 10 buiten zal het iets beter zijn, maar hij blijft dan wel pendelen.
Ik denk dat pendelen niet te voorkomen is, tenzij ik de aanvoer verhoog naar 40 graden: dingen helpen elkaar dan mee: lagere COP en meer afgifte... Maar dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Weet iemand hoe je minimum uit-tijd kunt instellen op een Pana G-serie?
Wat zou een aanvaardbaar maximum aantal keer inschakelen zijn per uur?
Het was aanvankelijk de bedoeling om de cv via de hygieneboiler te laten lopen. Maar doordat het boilvat geen geschikte/te weinig aansluitingen had, heb ik nu een apart buffer voor cv, dus is cv gescheiden van sww.AUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:18:
@Fullpower
Kan je de convectoren niet over de hygieneboiler laten lopen?
Doe ik hier ook met mijn 450 ltr hygienevat (en vloerverwarming).
Hygienevat is in de winter 31 graden (vaste ingestelde temp) met de wp, tegelijk loopt de vloerverwarmingspomp parallel aan het vat, mee
De WP loopt continue door op het laagste pitje. Maar dat is maar een 5 kW.
SWW van 31 -> 45 doet de doorstromer. (minder standbyverliezen)
Een te grote WP (lees: minimale vermogen > dan afgifte) is de kans op pendelen wel groot natuurlijk.
Ik begrijp dat je met een grotere buffer langer kunt doordraaien en daarna langer vanuit de buffer warmte naar de cv kunt pompen... Maar ja, de buffer op zolder is voor cv maar 50 liter.
Voordeel van deze opzet is wel dat je geen 'duur' sww warmte in je cv kwijtraakt; geen wervelingen in het sww vat.
Dit topic is gesloten.
![]()