Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.370 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10
Naalroc schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:23:
[...]

Het lijkt me dat deze wel aan je eisen kan voldoen; let wel: de deksel is te vervangen door een deksel met een dompel element en zit laag bij dit model. Voor die deksel met element kijk bij de accessoires.
Thanks! Die had ik zelf nog niet gevonden. Vat heeft maar één (mee te leven) nadeel: Het is niet van RVS. Daartegenover staat wel weer een erg gunstige prijs.

Edit: Bij het invullen van mijn excelletje toch een onoverkomelijk nadeel gevonden: Het vat heeft een diameter van maar liefst 1094(!) mm en de isolatie kan er niet af. Die krijg ik nooit in de technische ruimte, dan moet ik eerst de kozijnen er uit slopen, of de kozijnen pas inbouwen na de boiler, die er dan dus nooit meer uit kan. Jammer, maar dit wordt em ook niet.
B-lex schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:40:
Verschil tussen het Itho en het Flamco vat is dat Flamco de spiraal van onder tot boven heeft lopen wat tijdens laden de gelaagdheid nogal verkloot. Het Itho vat heeft een dubbel gewonden spiraal in de onderste helft van het vat met een groot oppervlak. Hierdoor verstoor je de gelaagdheid bovenin het vat niet teveel tijdens laden, en het laden zelf gaat wat efficiënter omdat je in het koudere deel van het vat blijft met de spiraal.
Als je in één keer je vat verwarmt lijkt me dat dat nadeel wel een beetje meevalt, maar er zal wel wat in zitten, laden onderin is natuurlijk het efficiënst.
Heb je geen e-element in je wp zitten? Dan doet ie de legionella gewoon via de spiraal via dat element.
Waarom zou je dat via een los element in het vat willen doen?
In de WP komt zeker wel een e-element, maar maar ik zou dat graag met een element in de boiler willen doen om drie redenen:
  1. Efficiency. Rechtstreeks het juiste water opwarmen (COP=1) is veel efficiënter dan dat je met het e-element van je WP eerst het cv-water moet opwarmen, dat vervolgens moet verpompen naar het vat, en dan via een warmtewisselaar die warmte overdragen aan het water in het vat (totale COP 0.9?)
  2. Als de salderingsregeling helemaal over is, kan ik evt overtollige zonnestroom rechtstreeks in het vat stoppen.
  3. Als backup. Mocht de WP ooit uitvallen, dan kan ik met het e-element toch nog de boiler verwarmen en heb ik in ieder geval nog warm water.
Wat betreft sludge aftappen, op close-in boilertjes en quookers ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Vooral die eerste staan al snel 15 jaar in een keukenkastjes te pruttelen zonder legionella cyclus... Zou me er bij een groot vat niet zo druk om maken to be honest.
Tsja, ik heb inmiddels diverse foto's gezien van wat er zich zoal onderin zo'n vat ophoopt. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om dat jaarlijks even af te tappen.
Dylantje2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:52:
PFF dit is me toch nog eens een advies zeg...
Kom op ik ben een bouwer.. Maar dit geloof jezelf toch niet?
Zou een bak zijn....
Toch heeft @Naalroc gewoon gelijk hoor. In de Quooker is de temperatuur sowieso boven de 60 graden, dus geen legionella. En ook in de manual van je close-in boiler staat dat je moet zorgen dat deze boven de 60 graden staat ingesteld. Maar mocht die toch wat lager staan (wat niet aan te raden is), dan is het legionella-risico niet zo groot, omdat je de damp veel minder inademt dan onder de douche.
AUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:24:
Edit: en de Hellmann FSK is natuurlijk helemaal geschikt met koperen spiraal... (maar te zwaar om naar zolder te tillen)
Dat is bij mij idd een beetje een probleem met hygieneboilers. Voor een dezelfde capaciteit heb je volgens mij een groter vat nodig. Ze beginnen zo'n beetje met 500 liter, en dat is voor mij toch echt te groot.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 09-09-2018 16:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Naalroc schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:56:
[...]

Voor een keukenkraan is de legionella cyclus overbodig, want daarvan adem je de dampen/sproeiwater niet in.
En Quooker? die is toch gloeiend heet.
Dus een close-in boiler heeft geen legionella programma nodig, dacht ik. Dat is alleen nodig voor douche water.
Heb je die damp wel eens uit je gootsteen zien opstijgen als je warm water tapt?

Maar het ging me even om de sludge, niet om de legionella.

[ Voor 6% gewijzigd door B-lex op 09-09-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Andrehj schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:33:
[...]

Thanks! Die had ik zelf nog niet gevonden. Vat heeft maar één (mee te leven) nadeel: Het is niet van RVS. Daartegenover staat wel weer een erg gunstige prijs.

[...]

Als je in één keer je vat verwarmt lijkt me dat dat nadeel wel een beetje meevalt, maar er zal wel wat in zitten, laden onderin is natuurlijk het efficiënst.

[...]

In de WP komt zeker wel een e-element, maar maar ik zou dat graag met een element in de boiler willen doen om drie redenen:
  1. Efficiency. Rechtstreeks het juiste water opwarmen (COP=1) is veel efficiënter dan dat je met het e-element van je WP eerst het cv-water moet opwarmen, dat vervolgens moet verpompen naar het vat, en dan via een warmtewisselaar die warmte overdragen aan het water in het vat (totale COP 0.9?)
  2. Als de salderingsregeling helemaal over is, kan ik evt overtollige zonnestroom rechtstreeks in het vat stoppen.
  3. Als backup. Mocht de WP ooit uitvallen, dan kan ik met het e-element toch nog de boiler verwarmen en heb ik in ieder geval nog warm water.
[...]

Tsja, ik heb inmiddels diverse foto's gezien van wat er zich zoal onderin zo'n vat ophoopt. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om dat jaarlijks even af te tappen.

[...]

Toch heeft @Naalroc gewoon gelijk hoor. In de Quooker is de temperatuur sowieso boven de 60 graden, dus geen legionella. En ook in de manual van je close-in boiler staat dat je moet zorgen dat deze boven de 60 graden staat ingesteld. Maar mocht die toch wat lager staan (wat niet aan te raden is), dan is het legionella-risico niet zo groot, omdat je de damp veel minder inademt dan onder de douche.

[...]

Dat is bij mij idd een beetje een probleem met hygieneboilers. Voor een dezelfde capaciteit heb je volgens mij een groter vat nodig. Ze beginnen zo'n beetje met 500 liter, en dat is voor mij toch echt te groot.
Met zonnestroom kan je beter via je WP warmte maken (COP).
Als je WP het niet doet kan het interne element als noodbedrijf worden gebruikt.

Vind de casus van COP 0,95 vs COP 1 een beetje gerommel in de marge to be honest voor die ene keer per week legionella... :)

Qua spiraal, je verwarmt je vat nooit helemaal in 1x. Je WP begint met laden als de sensor in het vat onder z’n setpoint komt, deze sensor zit vaak halverwege (of hoger, comfort vs eco). Je spiraal onderin heeft dus wel degelijk voordeel ivm gelaagdheid en efficiënter laden. Dat itt legionella komt elke dag terug.

Ben wel heel benieuwd welk vat het uiteindelijk wordt!

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 09-09-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Andrehj schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:33:
[...]

Edit: Bij het invullen van mijn excelletje toch een onoverkomelijk nadeel gevonden: Het vat heeft een diameter van maar liefst 1094(!) mm en de isolatie kan er niet af. Die krijg ik nooit in de technische ruimte, dan moet ik eerst de kozijnen er uit slopen, of de kozijnen pas inbouwen na de boiler, die er dan dus nooit meer uit kan. Jammer, maar dit wordt em ook niet.
"Gelukkig" heb je verkeerd gekeken: er is een hoogte maat "c"en die is zoals je noemt, maar de diameter "C" is 650 mm incl de isolatie. Dat staan onderaan in de tabel.

Ik heb er zelf een van deze fabrikant staan, en hij levert prompt en alles klopte.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Thanks @Naalroc Je hebt helemaal gelijk. Dit zou em zomaar kunnen worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:59
Andrehj schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:31:
Thanks @Naalroc Je hebt helemaal gelijk. Dit zou em zomaar kunnen worden.
Wat is er zo bijzonder aan deze?
Vind 3m2 niet erg groot.
Ik heb een 400 liter oeg met twee spiralen, eentje 2.1 en andere 6.2 voor 720 euro thuis gebracht. Ook heeft ie twee 1.5 duim aansluiten, eentje bovenop en eentje midden zijkant.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
B-lex schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:34:
[...]

Heb je die damp wel eens uit je gootsteen zien opstijgen als je warm water tapt?

Maar het ging me even om de sludge, niet om de legionella.
Water wat dampt, is vaak zo warm, dat legionella het gevaar niet kan zijn, het gaat om vernevelen.
Sludge krijg je niet in een kleine boiler, de doorstroomsnelheid is super hoog.
Vaak zo hoog dat ze binnen 1 a 2 minuten volledig ververst zijn.
En de veel hogere temperatuur voorkomt ook sludge. Daarnaast, een Daalderop boiler is een stukje kwaliteit met alle stempels van Kiwa keur.

Een grote boiler, zonder aftapkraan op een laag punt, kan bijna geen kiwa keur hebben.
Boilers uit alle hoeken van Europa trekken hoeft geen probleem te zijn, maar kiwa keur hebben ze vaak niet. Nogmaals, dat hoeft geen probleem te zijn, alleen heb je geen zekerheid.
Kiwa stelt oa eisen aan de inwendige constructie van een voorraadvat, materiaal enz enz.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 10:01
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:08:
[...]

Vind 3m2 niet erg groot.
Ik heb een 400 liter oeg met twee spiralen, eentje 2.1 en andere 6.2 voor 720 euro thuis gebracht. Ook heeft ie twee 1.5 duim aansluiten, eentje bovenop en eentje midden zijkant.
Klopt, een hygienespiraal heeft 1.5 duims aansluitingen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:58:
[...]

Klopt, een hygienespiraal heeft 1.5 duims aansluitingen.
We hebben het over verwarmings elementen, wel bij de les blijven hè

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:15:
[...]

We hebben het over verwarmings elementen, wel bij de les blijven hè
Zondag he... /3

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:08:
[...]

Vind 3m2 niet erg groot.
Ik heb een 400 liter oeg met twee spiralen, eentje 2.1 en andere 6.2 voor 720 euro thuis gebracht.
Ook heeft ie twee 1.5 duim aansluiten, eentje bovenop en eentje midden zijkant.
Over welke heb je het hier nu, die van jou, of?
En wat wil je daarmee zeggen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:29:
[...]

Over welke heb je het hier nu, die van jou, of?
En wat wil je daarmee zeggen?
Die van mij heeft dat ja, dat zocht je toch?
Dus ik snap niet goed dat je die 300 liter versie kiest voor 600 euro. Spiraal van 3 m2 zou ik niet willen hebben zo klein

Oh die zocht @Andrehj dus....

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 09-09-2018 19:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Jullie halen de hygieneboiler en de boiler die ik zoek door elkaar...
Maar ondanks dat OEG z'n specs erg goed verstopt (de website verwijst naar de catalogus, die weer terugverwijst naar de website 8)7 ) heb ik toch dit document gevonden waarin staat dat een 400 liter hygieneboiler op 65°C met 6m² hygienespiraal toch slechts 230 liter water van 45°C kan leveren.
Met de boiler op 55 of zelfs 50°C zal dat nog veel minder zijn, misschien blijft er dan maar 150 liter over.
Dit betekent dat ik minimaal een 500 liter OEG of liever nog de 800 liter variant nodig heb. Dat wordt een beetje te veel van het goede.
Dus wat mij betreft is de hygieneboiler exit. Het wordt gewoon normale boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:07:
Jullie halen de hygieneboiler en de boiler die ik zoek door elkaar...
Maar ondanks dat OEG z'n specs erg goed verstopt (de website verwijst naar de catalogus, die weer terugverwijst naar de website 8)7 ) heb ik toch dit document gevonden waarin staat dat een 400 liter hygieneboiler op 65°C met 6m² hygienespiraal toch slechts 230 liter water van 45°C kan leveren.
Met de boiler op 55 of zelfs 50°C zal dat nog veel minder zijn, misschien blijft er dan maar 150 liter over.
Dit betekent dat ik minimaal een 500 liter OEG of liever nog de 800 liter variant nodig heb. Dat wordt een beetje te veel van het goede.
Dus wat mij betreft is de hygieneboiler exit. Het wordt gewoon normale boiler.
Doe eens 400 liter 65 graden mengen met 400 liter 15 graden, dan heb je 800 liter van 40 graden.
Klopt natuurlijk geen hout van.
Mijn boiler die ik nu ook gebruik, 200 liter van 53 graden is veel sneller leeg dan de oeg 400 liter op slechts 45 graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:47:
[...]

Die van mij heeft dat ja, dat zocht je toch?
Dus ik snap niet goed dat je die 300 liter versie kiest voor 600 euro. Spiraal van 3 m2 zou ik niet willen hebben zo klein

Oh die zocht @Andrehj dus....
Waarom "zo klein, en slechts 3m2"?

Ik heb de 200 L uitvoering, met "slechts" een 2,1 m2 spiraal oppervlakte; en hij doet er dagelijks ca. 25-30 minuten over om de boiler weer op temperatuur te brengen, en dat in de ECO stand van de wp.
Daar ben ik prima tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:49:
[...]

Ik heb de 200 L uitvoering, met "slechts" een 2,1 m2 spiraal oppervlakte; en hij doet er dagelijks ca. 30-40 minuten over om de boiler weer op temperatuur te brengen, en dat in de ECO stand van de wp.
Zelfs met 1.5m2 lukt het prima, de WP moduleert eventueel gewoon terug.
Heb het zelf getest met 1.2m2 en een 7.5 kW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:19:
[...]
Doe eens 400 liter 65 graden mengen met 400 liter 15 graden, dan heb je 800 liter van 40 graden.
Klopt natuurlijk geen hout van.
Dus jij denkt dat de fabrikant veel te weinig opgeeft? Ik denk dat het precies klopt. Overigens wordt er gerekend met 10 graden koud water (in de winter meet ik 7 hier graden op de douchekraan, dus het kan nog erger) en met 45°C uitgaand water.

Het water wordt namelijk niet gemengd, maar stroomt (via de spiraal) langs elkaar. Als er 230 liter van 10 graden door de 400 liter boiler is gestroomd en is opgewarmd tot 45°, is de boiler zelf zo'n 20 graden afgekoeld, en kan dus verder geen water meer opwarmen. Volgens mij klopt die berekening best aardig.
Naalroc schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:49:
[...]
Ik heb de 200 L uitvoering, met "slechts" een 2,1 m2 spiraal oppervlakte; en hij doet er dagelijks ca. 30-40 minuten over om de boiler weer op temperatuur te brengen, en dat in de ECO stand van de wp.
@reneeke1970 had het over een hygieneboiler. Jij over een gewone boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:00
koevlaas2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:54:
[...]

Zelfs met 1.5m2 lukt het prima, de WP moduleert eventueel gewoon terug.
Heb het zelf getest met 1.2m2 en een 7.5 kW WP.
Hoeveel vermogen kon je kwijt met 1.5m2 :? Mijn gevoel zegt dat de 0,3m2 = 1KW aardig klopt.

Voor een SWW boiler geldt hetzelfde als met afgifte systeem, more = better = lagere Ta = betere COP.

Ik zou toch zeker minimaal 1m2 per 100ltr willen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 09-09-2018 21:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:55:
[...]

Dus jij denkt dat de fabrikant veel te weinig opgeeft? Ik denk dat het precies klopt. Overigens wordt er gerekend met 10 graden koud water (in de winter meet ik 7 hier graden op de douchekraan, dus het kan nog erger) en met 45°C uitgaand water.

Het water wordt namelijk niet gemengd, maar stroomt door elkaar. Als er 230 liter van 10 graden door de 400 liter boiler is gestroomd en is opgewarmd tot 45°, is de boiler zelf zo'n 20 graden afgekoeld, en kan dus verder geen water meer opwarmen. Volgens mij klopt die berekening best aardig.

[...]

@reneeke1970 had het over een hygieneboiler. Jij over een gewone boiler.
In hygiëne boiler mengt het koude water niet.
Zouden ze niet bedoelen dat na 230 liter tap water de boiler is afgekoeld tot 45 graden.
Maar als ie dat is dan komt er nog steeds 42 graden uit de spiraal.
Omdat mijn oude thermostaat kraan dat niet leuk vond heb ik uiteindelijk verhoogd naar 48 graden boiler. Maar inmiddels heb ik andere kraan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:36:
[...]

Hoeveel vermogen kon je kwijt met 1.5m2 :? Mijn gevoel zegt dat de 0,3m2 = 1KW aardig klopt.

Voor een SWW boiler geldt hetzelfde als met afgifte systeem, more = better = lagere Ta = betere COP.

Is alweer lang geleden dat ik het getest heb en nu kan ik dit niet meer.
Ik dacht dat de WP wel aardig gas gaf en zeker geen lief spinnend poesje, exacte vermogen weet ik niet want dat kon ik destijds niet vaststellen. Wel weet ik dat het water opwarmen vrijwel even snel ging als met de grote spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:39:
[...]

Is alweer lang geleden dat ik het getest heb en nu kan ik dit niet meer.
Ik dacht dat de WP wel aardig gas gaf en zeker geen lief spinnend poesje, exacte vermogen weet ik niet want dat kon ik destijds niet vaststellen. Wel weet ik dat het water opwarmen vrijwel even snel ging als met de grote spiraal.
Op zich logisch, weinig afgifte, hogere Ta, veel afgifte, slechte COP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als ik zie dat een hygiene spiraal een SWW inhoud heeft van 28L, bij een vat van 400L...
Dan snap ik niet hoe je onder desinfectie uit kunt komen.
28 liter is veel teveel om het een doorstroomtoestel te noemen. Als je spiraal 45c is, dan kun je onder die 28 liter 10 minuten douchen. (waterbesparende douchkop 5L/m) Dus een volledige douchbeurt onder water wat misschien wel een aantal dagen heeft stilgestaan in een omgeving die nooit ontsmet word.

Is dat echt hygiënisch?

Ik kan haast niet geloven dat dit systeem officieel buiten de desinfectie valt.
Of het daadwerkelijk gevaar oplevert betwijfel ik, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Interessant standpunt, verhelderend 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben jullie (nog) levende test situatie. Ik (En mijn gezin) douchen en badderen al bijna 1,5 jaar zonder 1 legionella run met Tboiler op 45 graden en een 400 liter vat......

Tot dusver (slechts paar 100 jaar) nog geen 1 particulier slachtoffer bekend van legionella door boiler in NL.......

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 09-09-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:48:
Ik ben jullie (nog) levende test situatie. Ik (En mijn gezin) douchen en badderen al bijna 1,5 jaar zonder 1 legionella run met Tboiler op 45 graden en een 400 liter vat......
Met jouw waterverbruik is van stilstand geen sprake :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
De mensen die ik allerlei indianenverhalen over legionella hoor vertellen hebben zich 0,0 verdiept in de bacterie.

Regel 1, legionella wordt veroorzaakt door LANGDURIG (weken) stilstaand water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:43
Andrehj schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:13:
@Appie Heijn Ik ben je even kwijt. Over welke boiler (merk en type) heb je het precies?
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Grolsch schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:54:
De mensen die ik allerlei indianenverhalen over legionella hoor vertellen hebben zich 0,0 verdiept in de bacterie.

Wat dacht je van het stilstaande water onder het glas van sommige watermeters?

Als ik mijn nwe situatie neem buitengebied,
Vroeger veel kleinere agrarische bedrijven die nu woonbestemmingen zijn en nog maar paar hele grote agrarische met eigen waterputten , lange oude leidingen voor de watermeter met voldoende errosie en sediment als voeding.

Gering drinkwater gebruik van 10-20m3/j, vanwege een 2e watercircuit op regenwater, want je mag deze niet van je perceel afvoeren naar riolering of oppervlaktewater, voor al het overige verbruik.
Dan heb je al een goede kiemset begin :)
Keuze is deze keer een WPB, andere config dan systeem in mijn oude woning nog in mijn handtekening.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-10 08:47
Grolsch schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:54:

Klopt helemaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellaramp

De kans dat het ontstaat is vrij klein. Toch kunnen de gevolgen groot zijn als er niet genoeg doorstroming is.
In warm water kan het zich goed vermenigvuldigen ook als er doorstroming is, vandaar de legionella run naar 60 graden 2x per maand. In koud water systemen heb je dat probleem niet.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:03
[b][message=56387941,noline]Grolsch schreef op

Ik had aanvankelijk een spiraal van minder dan 1m2 bovenin (foutje bedankt van de installateur) en dat werkte helemaal niet. De WP van 9kW maakte binnen de kortste keren water van 60 graden en ging daarna over op het elektrisch element, terwijl de boiler nog maar 35 graden was. Er was een hele grote 'overgangs temperatuur', waardoor de WP zijn warmte niet kwijt kon. Een spiraal zorgt hoe dan ook een hogere aanvoer temperatuur, en dat geeft een lagere COP. Bij mij meer dan 25 graden.

Met 3m2 zal het al een stuk beter zijn, maar ik verwacht nog een 10 tot 15 graden hogere aanvoer tenperatuur dan het water in de boiler, bij een 9kW.
Bij minder vermogen zal het evenredig minder zijn. Gek genoeg regelde de Panasonic WP niet terug in vermogen: hij bleef doorgaan met hoog vermogen op 60 graden om vervolgens het element in te schakelen.

Ik heb een hygieneboiler en circuleer nu het WP water direct door ee boiler. Tot nu toe werkt dat goed: aan het van de cyclus bovenin 50 graden en onderin 40 graden. Met 300 liter kun je daar best lang op douchen. Als backup hangt er nog een Clage van 11kW achter; denk niet dat we snel warmwater te kort hebben.

Ik ben trouwens erh tevreden over de hygieneboiler, werkt fantastisch!

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Fullpower schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:18:
[...]
Ik had aanvankelijk een spiraal van minder dan 1m2 bovenin (foutje bedankt van de installateur) en dat werkte helemaal niet. De WP van 9kW maakte binnen de kortste keren water van 60 graden en ging daarna over op het elektrisch element, terwijl de boiler nog maar 35 graden was. Er was een hele grote 'overgangs temperatuur', waardoor de WP zijn warmte niet kwijt kon. Een spiraal zorgt hoe dan ook een hogere aanvoer temperatuur, en dat geeft een lagere COP. Bij mij meer dan 25 graden.
Als de kleine spiraal onderin de boiler zit werkt eea veel beter, de afgegeven warmte zit namelijk boven in de boiler en met de spiraal boven krijg je een delta t van 0c. Onderin is dit probleem veel minder omdat daar het koude water zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Aantal legionellabesmettingen in 1 jaar 35% gestegen

https://www.stichtingvete...gen-in-1-jaar-35-gestegen

[ Voor 22% gewijzigd door B-lex op 10-09-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Waarbij de gevallen van "Pontiac fever" of "Legionella griep" vermoedelijk niet eens als zodanig gediagnosticeerd worden.

Legionella infectie komt in verschillende gradaties voor, van luchtweg infecties tot dodelijke longontsteking bij zwakkere gezondheid.

De meeste luchtweg infecties worden niet eens als een legionella besmetting herkend .... hoeveel kinderen in Nederland hebben luchtweg infecties door legionella?

Het gaat om "te koud" warmwater en "te warm" koud water door ongewenste opwarming.

Een stilstaand water "T stub" van 15 cm is al voldoende om als bron te dienen, denk aan de aftakking naar een bad dat minder dan 1x per week wordt gebruikt, of een logeerkamer met wastafel. Een afgedopte loze leiding langer dan 15 cm is een continue bron voor legionella problemen.

Daarnaast is het jarenlang de praktijk geweest om de koudwaterleidingen in de buurt van (vloer-)verwarmingsleidingen te leggen, waardoor het "koud" water boven 25 °C kan komen.

M.i. een behoorlijk onderschat probleem!
Een wekelijks spoelprotocol is ook in huishoudens noodzakelijk als 1 of meer van de hiervoor genoemde situaties zich voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domosapiens schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:05:
[...]

Waarbij de gevallen van "Pontiac fever" of "Legionella griep" vermoedelijk niet eens als zodanig gediagnosticeerd worden.

Legionella infectie komt in verschillende gradaties voor, van luchtweg infecties tot dodelijke longontsteking bij zwakkere gezondheid.

De meeste luchtweg infecties worden niet eens als een legionella besmetting herkend .... hoeveel kinderen in Nederland hebben luchtweg infecties door legionella?

Het gaat om "te koud" warmwater en "te warm" koud water door ongewenste opwarming.

Een stilstaand water "T stub" van 15 cm is al voldoende om als bron te dienen, denk aan de aftakking naar een bad dat minder dan 1x per week wordt gebruikt, of een logeerkamer met wastafel. Een afgedopte loze leiding langer dan 15 cm is een continue bron voor legionella problemen.

Daarnaast is het jarenlang de praktijk geweest om de koudwaterleidingen in de buurt van (vloer-)verwarmingsleidingen te leggen, waardoor het "koud" water boven 25 °C kan komen.

M.i. een behoorlijk onderschat probleem!
Een wekelijks spoelprotocol is ook in huishoudens noodzakelijk als 1 of meer van de hiervoor genoemde situaties zich voordoen.
Alle problemen die je noemt komen door dode leidingen en heeft niets met boiler te maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:56:
[...]

Als de kleine spiraal onderin de boiler zit werkt eea veel beter, de afgegeven warmte zit namelijk boven in de boiler en met de spiraal boven krijg je een delta t van 0c. Onderin is dit probleem veel minder omdat daar het koude water zit.
Als als als als...... Het werkt gewoon niet een kleine spiraal punt uit.
Dat jij het blijft proberen te verkopen moet jij weten.
Alle echte wp boilers hebben allemaal 6 tot 9 m2 spiraal, daarom zijn ze ook zo verrekte duur.
Dus beste en goedkoopste oplossing blijft in mijn ogen een hygiëne boiler dan heb je dat probleem niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
6 tot 9m2 spiraal is ook overdreven, bij de bekende merken zie je ongeveer 1m2 spiraal per 100 liter, en dat werkt dan ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:53:
6 tot 9m2 spiraal is ook overdreven, bij de bekende merken zie je ongeveer 1m2 spiraal per 100 liter, en dat werkt dan ook gewoon goed.
Gaat niet om de liters, gaat om vermogen wp.
Een 11 kW zoals jij hebt moet heel normaal een 200 liter boiler warm kunnen maken zonder poespas.
Dus daar zit gewoon 6 m2 in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
11x0,3 = 3,3m2 is voldoende voor 11KW.

Ik draai al de hele zomer op 50%, laadtijd leeg vat maximaal 1,5 uur (400ltr)

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 10-09-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10 11:43
Dat, en je WP hoeft niet per sé op vol vermogen te werken. Duurt het alleen wat langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Xiphalon schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:18:
Dat, en je WP hoeft niet per sé op vol vermogen te werken. Duurt het alleen wat langer :)
Laag vermogen is wat anders dan vermogen niet kwijt kunnen en pendel gedrag krijgen of zelfs aan uit gedrag.
Maar je kunt gaan prullen en er op bezuinigen net als met buffer vat, is ook niet nodig hè.

@Grolsch dan met een 16 kW, je snapt best wat ik bedoel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 23:31

icecoolsniper

never run from a sniper!

Voor de Elga gebruikers nog wat mogelijke optimalisaties (voor zover nog niet bekend en nog niet eerder gepost):

https://energiepionier.nl...haal-je-meer-uit-de-elga/

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:47:
Alle echte wp boilers hebben allemaal 6 tot 9 m2 spiraal, daarom zijn ze ook zo verrekte duur.
Huh? Welke WP boiler (niet hygiene boiler) heeft een 6 tot 9 m² spiraal dan? Want ik heb er al een heleboel in mijn Excelletje staan, maar niet 1 met zo'n groot oppervlak. De betere zitten allemaal rond de 3 m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:43:
[...]

Huh? Welke WP boiler (niet hygiene boiler) heeft een 6 tot 9 m² spiraal dan? Want ik heb er al een heleboel in mijn Excelletje staan, maar niet 1 met zo'n groot oppervlak. De betere zitten allemaal rond de 3 m².
Gezien het lage thermische vermogen ook logisch lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:22:
[...]

Laag vermogen is wat anders dan vermogen niet kwijt kunnen en pendel gedrag krijgen of zelfs aan uit gedrag.
Maar je kunt gaan prullen en er op bezuinigen net als met buffer vat, is ook niet nodig hè.

@Grolsch dan met een 16 kW, je snapt best wat ik bedoel.
Nee, ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt. Ik ken namelijk geen 1 boiler met een spiraal van 6 tot 9m2.

Er zijn 2 zaken die van belang zijn met een boiler

1 = spiraal in verhouding met vat (zo'n 1m2 per 100 liter waterinhoud is gebruikelijk)
2 = WP moet z'n vermogen kwijt kunnen (zo'n 0,3m2 spiraaloppervlak nodig per KW vermogen).

Als je een 16KW WP op een 3,2m2 spiraal zet zal deze (in het geval van een normale regeling) niet gaan pendelen. De WP zal niet zijn volledige vermogen kwijt kunnen, maar "slechts" een kleine 11KW.

Ik vraag me af of je in een 300L boiler uberhaupt een spiraal kwijt kunt van 6m2, ik ben ze nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:04:
[...]

Nee, ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt. Ik ken namelijk geen 1 boiler met een spiraal van 6 tot 9m2.

Er zijn 2 zaken die van belang zijn met een boiler

1 = spiraal in verhouding met vat (zo'n 1m2 per 100 liter waterinhoud is gebruikelijk)
2 = WP moet z'n vermogen kwijt kunnen (zo'n 0,3m2 spiraaloppervlak nodig per KW vermogen).

Als je een 16KW WP op een 3,2m2 spiraal zet zal deze (in het geval van een normale regeling) niet gaan pendelen. De WP zal niet zijn volledige vermogen kwijt kunnen, maar "slechts" een kleine 11KW.

Ik vraag me af of je in een 300L boiler uberhaupt een spiraal kwijt kunt van 6m2, ik ben ze nog niet tegengekomen.
Klopt, een 300 was 4.5 uit mijn hoofd, de 400 en 500 sprong gelijk naar 6.2 en vanaf 800 weet ik niet meer, dacht 9.

Maar je kunt altijd nog in serie zetten natuurlijk als niet groot genoeg is.

Kleintjes zijn er ook met grote spiralen, kan ze nog even niet vinden, maar twee jaar geleden wel tegen gekomen in zoektocht, ik schrok alleen altijd van die 2000+++ euro, daarom geblokt in geheugen haha.
Waren ook altijd rvs

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hoewel enigzins verouderd:
Overzichtvaten
Wellicht heeft iemand er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Appie Heijn schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:05:
Hoewel enigzins verouderd:
[afbeelding]
Wellicht heeft iemand er wat aan.
Ook dit overzicht geeft aan dat er weinig boilers zijn met spiralen groter als 3m2.

Soms zitten er 2 in, die kun je dan in serie zetten (heb ik ook gedaan) maar het oorspronkelijke idee achter 2 warmtewisselaars in een vat is 2 (of meer) warmtebronnen (WP/CV/Solar tubes/palletkachel/houtcv).

Op de Kotly site kom ik maar 1 boilervat tegen met een 4m2 spiraal, en dat is een 500 liter vat. De rest allemaal 3,2m2 of kleiner.

https://kotly.com.pl/kate...-heat-pumps-262.html?l=en

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 10-09-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Grolsch schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:51:
[...]

Ook dit overzicht geeft aan dat er weinig boilers zijn met spiralen groter als 3m2.

Soms zitten er 2 in, die kun je dan in serie zetten (heb ik ook gedaan) maar het oorspronkelijke idee achter 2 warmtewisselaars in een vat is 2 (of meer) warmtebronnen (WP/CV/Solar tubes/palletkachel/houtcv).

Op de Kotly site kom ik maar 1 boilervat tegen met een 4m2 spiraal, en dat is een 500 liter vat. De rest allemaal 3,2m2 of kleiner.

https://kotly.com.pl/kate...-heat-pumps-262.html?l=en
Dat was ook een beetje mijn boodschap. Heb ooit eens heel wat vaatjes bestudeerd, heb nu een all in one 260L met een 1,6m2 spiraal. Ik gebruik hem icm een 6KW unit, echter wordt bovenstaande ook gewoon gebruikt icm 14KW buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Op zoek naar een energiezuinig vat kwam ik net dit zeer interessante onderzoeksartikel tegen, waarin het fenomeen "Einrohrzirkulation" (éénpijpscirculatie) en de te nemen tegenmaatregelen wordt besproken.
De verliezen door dit fenomeen liggen in de orde van grootte van 0.25 W/K bij een 22 mm pijp. Bij een delta T van 30 graden is dat dus zo'n 7.5 W per buis. Best veel dus. Bij gebruik van 28mm buis zijn de verliezen nog 70% hoger!
Gelukkig kun je het probleem flink verkleinen door de toevoerende buizen eerst met een slecht geleidende bocht (RVS pijp dus) naar beneden te leiden.
Dit plaatje vertelt eigenlijk het hele verhaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y6voyASexzvlowlHiZuo4VDV/full.jpg
Op zo'n moment vraag ik mij dan altijd af: Hoeveel installateurs weten zoiets, en leggen de leidingen op een dergelijke manier aan?

Edit: ook nog maar even het plaatje met de aanbevolen afmetingen, inclusief een bouwvoorstel voor een warmwateraansluiting bovenop het vat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GQ4ILWWZGDniwRRgum1YrT2o/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Dit noemen we in Nederland thermosifon-werking.
Een beetje installateur weet hiervan en houd hier rekening mee bij installatie van leidingwerk aan vaten.

[ Voor 28% gewijzigd door B-lex op 10-09-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-10 13:35
Ik sta op het punt een warmtepomp te bestellen.

Nu twijfel ik sterk tussen 2 modelen:
PUHZ-SW100YAA
PUHZ-SHW112YAA

De eerste is in Nederland 466 euro goedkoper, we hebben een warmteverlies berekening waar 9.7 kw uit komt dus tot -10c voldoet die.

Bij - 15c komt die met 8.8kw wel tekort, maar is dat 466 euro waard?

Welke zouden jullie kiezen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dat hangt ervan af waar je woont. Woon je in Zeeland en heb je een conventioneel gebouwd huis met een grote warmte-inhoud (dikke betonnen vloeren, stenen binnenmuren) dan is -10°C (of zelfs -7°C) prima. Maar woon je in oost-Groningen in een hout-skelet huis, dan zou ik met veel lagere temperaturen rekening houden.
Toch zou ik persoonlijk in dit geval altijd de dure variant kiezen, omdat het minimumvermogen gelijk is, en het extra vermogen dus alleen maar ten koste gaat van een iets hogere aanschafprijs nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
roelzadh schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:26:
Ik sta op het punt een warmtepomp te bestellen.

Nu twijfel ik sterk tussen 2 modelen:
PUHZ-SW100YAA
PUHZ-SHW112YAA

De eerste is in Nederland 466 euro goedkoper, we hebben een warmteverlies berekening waar 9.7 kw uit komt dus tot -10c voldoet die.

Bij - 15c komt die met 8.8kw wel tekort, maar is dat 466 euro waard?

Welke zouden jullie kiezen?
Blijft een lastige afweging, voordelen SW100YAA is de prijs, en hij kan verder terugmoduleren

Het grote voordeel van de 112YAA is en blijft het vermogen dat t/m -15 intact blijft.

Ik zie dat de SW100YAA bij -10 en Ta 35 zo'n 10.1KW kan leveren, de SHYW112YAA doet dan nog ruim 14KW.

Ik zie trouwens zojuist in de COP tabellen dat de SW100YAA niet veel verder terug kan moduleren als de SHW112YAA.

Weet je wat je maximale gasverbruik per dag is geweest afgelopen winter(s) :?

Welke Ta temperatuur ga je straks nodig hebben bij -10 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
B-lex schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:18:
Een beetje installateur weet hiervan en houd hier rekening mee bij installatie van leidingwerk aan vaten.
Dat zou je idd wel verwachten, maar als ik op plaatjes van "warmtepompinstallatie" google, vind ik als eerste dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.janmaatduurzameinstallatietechnieken.nl/wp-content/uploads/2017/04/foto-e1493387949239-225x300.jpg
waarin dus duidelijk niet met deze sifonwerking rekening is gehouden...
Sterker nog, ik heb net een heleboel plaatjes zitten bekijken, en heb ik nog geen één gevonden waarin hier wel rekening mee gehouden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Grolsch schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:35:
[...]

Blijft een lastige afweging, voordelen SW100YAA is de prijs, en hij kan verder terugmoduleren

Het grote voordeel van de 112YAA is en blijft het vermogen dat t/m -15 intact blijft.

Ik zie dat de SW100YAA bij -10 en Ta 35 zo'n 10.1KW kan leveren, de SHYW112YAA doet dan nog ruim 14KW.

Ik zie trouwens zojuist in de COP tabellen dat de SW100YAA niet veel verder terug kan moduleren als de SHW112YAA.

Weet je wat je maximale gasverbruik per dag is geweest afgelopen winter(s) :?

Welke Ta temperatuur ga je straks nodig hebben bij -10 :?
Huis is nieuw, dus heb geen historische gasverbruik. Ta zal met 35 graden wel zat zijn, overal 10 cm hoh vloerverwarming.

Moduleren maakt idd niet uit, COP is boven de 2c hetzelfde. Alleen de injection maakt de COP eronder marginaal slechter, maar met meer kw output :)

-15c daggemiddelde komt ook nauwelijks voor?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-10 14:16
roelzadh schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:43:
[...]

Huis is nieuw, dus heb geen historische gasverbruik. Ta zal met 35 graden wel zat zijn, overal 10 cm hoh vloerverwarming.

Moduleren maakt idd niet uit, COP is boven de 2c hetzelfde. Alleen de injection maakt de COP eronder marginaal slechter, maar met meer kw output :)

Wat is de inhoud van de woning?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Maikie18 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:45:
[...]

Wat is de inhoud van de woning?
517 m3, maar daar zit dus ook een garage bij van 21m2, tevens met vloerverwarming :Y

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:37:
[...]
... en heb ik nog geen één gevonden waarin hier wel rekening mee gehouden is.
Bij mij op zolder....
plaatje

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
[...]

Dat zou je idd wel verwachten, maar als ik op plaatjes van "warmtepompinstallatie" google, vind ik als eerste dit plaatje:
[afbeelding]
Sterker nog, ik heb net een heleboel plaatjes zitten bekijken, en heb ik nog geen één gevonden waarin hier wel rekening mee gehouden is.
Is natuurlijk veel te ingewikkeld voor gemiddelde loodgieter, al dat buigen van leidingen. Verder als de pijpen goed geisoleerd zijn zoals lijkt op het plaatje is toegevoegde waarde thermosifon natuurlijk gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Volgens het rapport treedt het effect ook op bij geïsoleerde leidingen. Enige kanttekening is dat het rapport uitgaat van zeer lange leidingen. Bij korte leidingen i.c.m. goede leidingisolatie zal het probleem idd kleiner zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
roelzadh schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:50:
[...]

517 m3, maar daar zit dus ook een garage bij van 21m2, tevens met vloerverwarming :Y
En het is een nieuwe woning? Dan lijkt 10KW mij vrij veel.

Ter vergelijk, wij hebben ook een nieuwe woning, krappe 900m3, ventilatie type C en ook 10KW bij -10
roelzadh schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:43:
[...]

Minimaal modulatie niveau scheelt bij hoge Tb (12 graden) en lage Ta (<30) toch vrij veel hoor, de sw100yaa doet dat aanzienlijk beter.

[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 10-09-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
@Grolsch
Het is een berekening van een zelfde woning met radiatoren. 5kw via de schil en 4.6kw via ventilatie. We hebben de zuidelijke helft van een 2 onder 1 kap. Ook ventilatie type C, nog volgens de EPC 0.6 norm.

Durf wel te zeggen dat de berekening in onze woning gunstiger zou moeten zijn doordat we een garage (21m2) hebben, in plaats van een berging (9m2) + woonkamer (12m2). De garage hoeft natuurlijk geen 20 graden te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door roelzadh op 10-09-2018 22:16 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het lijkt mij naar de verhouding watt per m3 nog steeds vrij fors. Conform welke norm is de berekening? Vooral 2 onder 1 kap heeft al 1 volledig geïsoleerde buitenmuur (de kant van de buren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Isso 51, blijkbaar nog niet de herziene versie van 2017.

[ Voor 77% gewijzigd door roelzadh op 10-09-2018 22:34 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Sowieso isoleer ik het eerste stuk leiding, dan worden die verliezen al weer minder. In m’n zonnecollector circuit heb ik https://www.solardirekt24...sifon-mit-isolierung.html. Daar had ik echt serieuze circulatie met de daarbij behorende verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

[afbeelding]
https://tweakers.net/ext/f/UXf7GO9gm3zdsh0PoMwAlAY7/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 10-09-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
B-lex schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:18:
Ja... Zou kunnen. Maar heb nog nooit gezien of gehoord dat er iemand rekening mee heeft gehouden. Gewoon niet overbodig grote diameters gebruiken en isoleren, dan valt het alles mee.
Zeker wanneer een systeem regelmatig gebruikt wordt, dan is het verlies in rust minimaal.
In de drinkwater leiding en SWW leiding kan geen stroming ontstaan ivm de veerbelaste keerklep in de inlaatcombinatie. En ook niet via de cv leiding, daar zit de driewegklep dicht richting SWW vat in rust.
Dus bestaat het überhaupt wel bij een normale opstelling van een boiler?

Ik ken de werking natuurlijk, maar dan van systemen die het juist nodig hebben. De pomp loze zonneboiler bijvoorbeeld. En heel oude cv systemen werkten puur op thermische stroming, dus ook zonder pomp.
Maar daar werden vuistdikke diameters gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 10-09-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Oxellaar schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:00:
[...]

Ja... Zou kunnen. Maar heb nog nooit gezien of gehoord dat er iemand rekening mee heeft gehouden. Gewoon niet overbodig grote diameters gebruiken en isoleren, dan valt het alles mee.
Zeker wanneer een systeem regelmatig gebruikt wordt, dan is het verlies in rust minimaal.
In de drinkwater leiding en SWW leiding kan geen stroming ontstaan ivm de veerbelaste keerklep in de inlaatcombinatie. En ook niet via de cv leiding, daar zit de driewegklep dicht richting SWW vat in rust.
Dus bestaat het überhaupt wel bij een normale opstelling van een boiler?

Ik ken de werking natuurlijk, maar dan van systemen die het juist nodig hebben. De pomp loze zonneboiler bijvoorbeeld. En heel oude cv systemen werkten puur op thermische stroming, dus ook zonder pomp.
Maar daar werden vuistdikke diameters gebruikt.
Je gaat er hier vanuit dat de 3-weg klep na tapwaterbereiding terugkeert in de CV stand.
Er zijn talloze toestellen met een thermische 3-weg klep welke in tapwater stand blijft staan na het tapwaterbedrijf. Zonder een terugslagklep in je leiding naar of van de spiraal, of een thermosifon, zie je de warmte uit het vat gewoon circuleren over de condensor.

Bij toestellen waarbij de 3-weg klep terugkeert in CV stand is dit niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
roelzadh schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:08:
@Grolsch
Het is een berekening van een zelfde woning met radiatoren. 5kw via de schil en 4.6kw via ventilatie. We hebben de zuidelijke helft van een 2 onder 1 kap. Ook ventilatie type C, nog volgens de EPC 0.6 norm.
Zijn dit normale verhoudingen voor nieuwe woningen tussen schilverliezen en ventilatieverliezen? Dan heb je een perfect uitgevoerde schil in je nieuwe huis, maar vervolgens voeg je ventilatie op zo'n manier toe dat het totale verlies ongeveer hetzelfde wordt als bij een oud huis. Ik krijg de neiging te denken dat die ventilatie misschien wel wat minder hard gezet kan worden.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
Jan Treur schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:34:
[...]

Zijn dit normale verhoudingen voor nieuwe woningen tussen schilverliezen en ventilatieverliezen? Dan heb je een perfect uitgevoerde schil in je nieuwe huis, maar vervolgens voeg je ventilatie op zo'n manier toe dat het totale verlies ongeveer hetzelfde wordt als bij een oud huis. Ik krijg de neiging te denken dat die ventilatie misschien wel wat minder hard gezet kan worden.
4.6kw verlies via ventilatie is veel te veel, of het moet om een 2-kapper van 1.600m3 gaan., nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
@Jan Treur, er is wel wat veranderd aan de berekening in 2017. Schil en vooral ventilatie verliezen vallen nu iets lager uit. Ook is ventilatie een worst-case scenario, mv op stand 3.

Denk dat ik voor de PUHZ-SW100YAA ga :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
B-lex schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:00:
[...]

Je gaat er hier vanuit dat de 3-weg klep na tapwaterbereiding terugkeert in de CV stand.
Er zijn talloze toestellen met een thermische 3-weg klep welke in tapwater stand blijft staan na het tapwaterbedrijf. Zonder een terugslagklep in je leiding naar of van de spiraal, of een thermosifon, zie je de warmte uit het vat gewoon circuleren over de condensor.

Bij toestellen waarbij de 3-weg klep terugkeert in CV stand is dit niet het geval.
Een thermische motor die een SWW klep bediend? Dat bestaat niet, durf ik rustig te zeggen. Die dingen hebben een omlooptijd van 180 seconden....

En een klep die in rust op SWW blijft staan? Ik ken ze niet, sorry.
Misschien bij doorstroom toestellen, maar met voorraad, nooit gezien.

Dus vandaar... Bestaat de thermosifon eigenlijk wel bij normale situaties? Ik denk van niet.
Bij zonneboilers kan het wel richting collector, maar daar gaat het nu niet om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
@roelzadh je hebt mij je WVB in een PB gestuurd, maar ik ben niet kundig genoeg om te kunnen zeggen of dit goed is of verkeerd is. Volgens mij mist er ook informatie waarin uitgangswaarden staan.

Ik weet wel dat bij het maken van onze WVB berekening gevraagd werd wat het afgiftesysteem was. Dus ik denk dat een WVB bij gebruik van een WP anders is als een WVB bij het gebruik van een CV installatie.

Volgens de WVB heeft ons huis een verwarmde inhoud van 680m3 en een verwarmde vloeroppervlak van 284m2 (volgens mij tellen ze de garage niet mee omdat dit geen verblijfsruimte is) en onze WVB komen de volgende getallen

Transmissieverlies = 5227Watt
Ventilatieverlies = 4750Watt
Totaal = 9977Watt, dus zeg voor het gemak 10KW

Nu ventileren wij dmv vraaggestuurde CO2 sensoren, maar volgens mij is hier al rekening mee gehouden in de berekening, maar dit weet ik niet zeker.

@Jan Treur zoals je kunt zien is het dus vrij "normaal" dat bij ventilatie type C +- 40% van de warmte "verdwijnt" door ventilatie in de berekening. In werkelijkheid zal het minder zijn, maar met zo'n berekening moet je altijd uit gaan van "worst" case scenario.

Als je dit terugrekent naar kengetallen is het warmteverlies dan 35Watt per m2 en zo'n 15Watt per m3.

@roelzadh wat ik in jouw WVB teruglees zijn de kengetallen 26Watt per m3 en 70Watt per m2. Ik kan niet verklaren waarom jij (ondanks dat ik ook type C ventilatie heb, en qua isolatie geen spannende dingen gedaan heb zoals tripple glas, luchtdichtbouwen) ongeveer een keer zoveel warmteverlies zou hebben als ik heb. Ook heb jij een 2-onder-1-kap woning, dus 1 volledige gevel heeft al geen warmteverlies.

Je geeft aan dat de inhoud van jouw woning 517m3 is. Ik neem aan dat dit bruto inhoud is :?
Stel dat je dezelfde bruto>verwarmde inhoud verhouding als ik heb (+- 20% minder, dus 414 m3 verwarmd) dan kan ik me haast niet voorstellen dat je 10KW nodig hebt.

Zijn ze trouwens 6 jaar met je huis aan het bouwen :? Ik zie dat de berekening uit 2012 komt en je huis wordt nu (2018) gebouwd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Oxellaar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:37:
[...]

Een thermische motor die een SWW klep bediend? Dat bestaat niet, durf ik rustig te zeggen. Die dingen hebben een omlooptijd van 180 seconden....

En een klep die in rust op SWW blijft staan? Ik ken ze niet, sorry.
Misschien bij doorstroom toestellen, maar met voorraad, nooit gezien.

Dus vandaar... Bestaat de thermosifon eigenlijk wel bij normale situaties? Ik denk van niet.
Bij zonneboilers kan het wel richting collector, maar daar gaat het nu niet om.
Ze bestaan wel degelijk, de omlooptijd is gemiddeld 6 minuten. Werkt ook mooi op een WP wat in essentie een traag systeem is met lange runs.

Dus ja, dit bestaat.

Persoonlijk heb ik ze liever ook niet, bij testen na IBS sta je al snel 6 minuten koffie te drinken. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door B-lex op 11-09-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02
Grolsch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:14:
@roelzadh je hebt mij je WVB in een PB gestuurd, maar ik ben niet kundig genoeg om te kunnen zeggen of dit goed is of verkeerd is. Volgens mij mist er ook informatie waarin uitgangswaarden staan.

Ik weet wel dat bij het maken van onze WVB berekening gevraagd werd wat het afgiftesysteem was. Dus ik denk dat een WVB bij gebruik van een WP anders is als een WVB bij het gebruik van een CV installatie.

Volgens de WVB heeft ons huis een verwarmde inhoud van 680m3 en een verwarmde vloeroppervlak van 284m2 (volgens mij tellen ze de garage niet mee omdat dit geen verblijfsruimte is) en onze WVB komen de volgende getallen

Nu ventileren wij dmv vraaggestuurde CO2 sensoren, maar volgens mij is hier al rekening mee gehouden in de berekening, maar dit weet ik niet zeker.

@Jan Treur zoals je kunt zien is het dus vrij "normaal" dat bij ventilatie type C +- 40% van de warmte "verdwijnt" door ventilatie in de berekening. In werkelijkheid zal het minder zijn, maar met zo'n berekening moet je altijd uit gaan van "worst" case scenario.

Als je dit terugrekent naar kengetallen is het warmteverlies dan 35Watt per m2 en zo'n 15Watt per m3.

@roelzadh wat ik in jouw WVB teruglees zijn de kengetallen 26Watt per m3 en 70Watt per m2. Ik kan niet verklaren waarom jij (ondanks dat ik ook type C ventilatie heb, en qua isolatie geen spannende dingen gedaan heb zoals tripple glas, luchtdichtbouwen) ongeveer een keer zoveel warmteverlies zou hebben als ik heb. Ook heb jij een 2-onder-1-kap woning, dus 1 volledige gevel heeft al geen warmteverlies.

Je geeft aan dat de inhoud van jouw woning 517m3 is. Ik neem aan dat dit bruto inhoud is :?
Stel dat je dezelfde bruto>verwarmde inhoud verhouding als ik heb (+- 20% minder, dus 414 m3 verwarmd) dan kan ik me haast niet voorstellen dat je 10KW nodig hebt.

Zijn ze trouwens 6 jaar met je huis aan het bouwen :? Ik zie dat de berekening uit 2012 komt en je huis wordt nu (2018) gebouwd :?
@roelzadh Wat zijn de RC waardes van de gevel vloer en dak.
@Grolsch Wat zijn jouw waardes van gevel vloer en dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
@Ramon_1984 ik weet de rc waardes niet. EPC 0.6 norm dus minimaal 3.5 toch? Geen triple glas of co2 gestuurde ventilatie. Als ik vergelijk met onze huidige woning (hoekhuis, qua oppervlak vergelijkbaar maar zonder garage) gebruik in 1300m3 gas op minimaal vermogen van de HR ketel (+/- 5kw).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
roelzadh schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:59:
@Ramon_1984 ik weet de rc waardes niet. EPC 0.6 norm dus minimaal 3.5 toch? Geen triple glas of co2 gestuurde ventilatie. Als ik vergelijk met onze huidige woning (hoekhuis, qua oppervlak vergelijkbaar maar zonder garage) gebruik in 1300m3 gas op minimaal vermogen van de HR ketel (+/- 5kw).
Hoe kan het dat de berekening uit 2012 is, het is toch een nieuw te bouwen woning?
Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Project is in 2012 gestart, dus voldoet aan dat bouwbesluit. Heeft een tijdje stil gelegen door de krisis

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
roelzadh schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:06:
Project is in 2012 gestart, dus voldoet aan dat bouwbesluit. Heeft een tijdje stil gelegen door de krisis
Aah, dat is het.
Dak, gevel en je vloer heeft een RC waarde van 3.5, dat verklaart alles

Eigenlijk schandalig dat ze niet naar de huidige RC normen worden gebouwd !!

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 11-09-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-10 07:37
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:08:
[...]

Aah, dat is het.

Logisch. Het draait om €€€
Rc van 3,5 is altijd goedkoper dan Rc van 5 of 6. Er gaat gewoonweg minder isolatie in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sbruynis schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:19:
[...]

Logisch. Het draait om €€€
Rc van 3,5 is altijd goedkoper dan Rc van 5 of 6. Er gaat gewoonweg minder isolatie in
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:41:
[...]

~@roelzadh Wat zijn de RC waardes van de gevel vloer en dak.
~@Grolsch Wat zijn jouw waardes van gevel vloer en dak?
Exact weet ik het niet, dit staat in de EPC berekening, waar ik nu snel bij kan:

B.G.G. vloer 4,50
Wanden 5,22
Dak 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
B-lex schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:39:
[...]

Ze bestaan wel degelijk, de omlooptijd is gemiddeld 6 minuten. Werkt ook mooi op een WP wat in essentie een traag systeem is met lange runs.

Dus ja, dit bestaat.

Persoonlijk heb ik ze liever ook niet, bij testen na IBS sta je al snel 6 minuten koffie te drinken. ;)
Zodra SWW vraag begint....dan stopt je wp voor cv. Dan duurt het 6 minuten eer de klep om is, zit daar een eindcontact in op start wp vrij te geven? Want tijdens omlopen moet de pomp uit, want anders onttrek je warmte uit SWW en duw je de cv in, als de klep nog niet geheel omgelopen is.
Erg vreemd allemaal, zie daar geen nut van in. Je SWW vat koelt immers nog steeds af tijdens omlopen klep.

Ik zie het als een ontwerpfout, met daarbij risico dat thermosifons nodig zijn ;)
Een SWW klep moet zsm omlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:14:

Misschien is alleen maar een worst case (ventilatie "stand 3") bekijken niet helemaal realistisch. Het zou meer inzicht geven om ernaast ook scenarios met "stand 2" en "stand 1" te bekijken. Mijn oude huis (ca 200 m2, 1956, natuurlijke ventilatie via kieren en raampjes; en ventilatoren in de badkamers) is destijds ingeschat op 7 kW warmteverlies. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een nieuw huis in totaal meer warmteverlies moet hebben dan mijn huis.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Jan Treur schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:56:
[...]

Misschien is alleen maar een worst case (ventilatie "stand 3") bekijken niet helemaal realistisch. Het zou meer inzicht geven om ernaast ook scenarios met "stand 2" en "stand 1" te bekijken. Mijn oude huis (ca 200 m2, 1956, natuurlijke ventilatie via kieren en raampjes; en ventilatoren in de badkamers) is destijds ingeschat op 7 kW warmteverlies. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een nieuw huis in totaal meer warmteverlies moet hebben dan mijn huis.
Volgens mij is er een groot verschil tussen ventilatie in normen en in praktijk.
Bij mij (met CO2 gestuurd ventileren in een jaren 70 huis) staat de ventilatie meestal in de laagste stand, wat blijkbaar obv CO2 meting voldoende is.
volgens normen zou er harder geventileerd moeten worden. Ra Ra....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Jan Treur / @BarryH In principe klopt het wat jullie zeggen, die berekeningen worden gemaakt voor de extreme dagen. Maar op dagen als 28-02-2018 + 01-03-2018 was ik toch heel erg blij dat ik een WP heb uitgekozen die voldeed aan de berekening, want ik had dat vermogen die dagen echt nodig!

Nu waren dat extreme dagen (-10 en volle bak wind) maar ook op extreme dagen wil mijn betere wederhelft graag warme voeten :P En ik verwacht zelf dat het weer in NL steeds extremer gaat worden, dat hebben we afgelopen zomer wel weer gezien.

Maar een WP kiezen die bij voorbaat veel te groot is zou ik dan ook weer niet doen, en gezien de afmetingen / kuubs / M2's van @roelzadh kan ik me gewoon niet voorstellen dat hij een 10KW WP nodig heeft.

Hij zegt zelf al dat zijn oude huis (vergelijkbaar qua afmetingen) 1300m3 gas per jaar verbruikt, dat komt neer op een WP van 6,3KW.

Zo'n nieuwe 2-onder-1 kapper moet je met 2 vingers in de neus warm kunnen houden met een 8KW WP, en ik denk zelfs dat je met een 6KW WP nog een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Grolsch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:38:
@Jan Treur / @BarryH In principe klopt het wat jullie zeggen, die berekeningen worden gemaakt voor de extreme dagen. Maar op dagen als 28-02-2018 + 01-03-2018 was ik toch heel erg blij dat ik een WP heb uitgekozen die voldeed aan de berekening, want ik had dat vermogen die dagen echt nodig!

Nu waren dat extreme dagen (-10 en volle bak wind) maar ook op extreme dagen wil mijn betere wederhelft graag warme voeten :P En ik verwacht zelf dat het weer in NL steeds extremer gaat worden, dat hebben we afgelopen zomer wel weer gezien.

Maar een WP kiezen die bij voorbaat veel te groot is zou ik dan ook weer niet doen, en gezien de afmetingen / kuubs / M2's van @roelzadh kan ik me gewoon niet voorstellen dat hij een 10KW WP nodig heeft.

Hij zegt zelf al dat zijn oude huis (vergelijkbaar qua afmetingen) 1300m3 gas per jaar verbruikt, dat komt neer op een WP van 6,3KW.

Zo'n nieuwe 2-onder-1 kapper moet je met 2 vingers in de neus warm kunnen houden met een 8KW WP, en ik denk zelfs dat je met een 6KW WP nog een heel eind komt.
Ik verwacht dat het warmteverlies door ventilatie speelt bij veel mensen in huis (en die warmen het ook wel weer op.

aan de andere kant: die 10kW pomp was niet zoveel duurder en kan nog steeds aardig terugmoduleren, dus: waarom het risico nemen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BarryH schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:41:
[...]

Ik verwacht dat het warmteverlies door ventilatie speelt bij veel mensen in huis (en die warmen het ook wel weer op.

aan de andere kant: die 10kW pomp was niet zoveel duurder en kan nog steeds aardig terugmoduleren, dus: waarom het risico nemen.
De spijker op zijn kop, je moet de voordelen (meer vermogen) afwegen tegen de nadelen (minder ver terug kunnen moduleren) en dan voor jezelf een afweging maken.

Maar als je eigenlijk afkunt met een 6KW WP, en vervolgens een 10KW WP aanschaft ga je "pendelgedrag" krijgen bij hogere Tb en minder warmtebehoefte.

Nogmaals, een WP gaat daar niet "kapot" van ofzo, maar juist dimensioneren is wel belangrijk voor een goede werking van het systeem.

In huize Grolsch wil het maar niet afkoelen, dus de WP staat nog steeds uit.
Ruimtetemperaturen 22+ graden nog steeds....

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 11-09-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47
Grolsch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:27:
[...]
In huize Grolsch wil het maar niet afkoelen, dus de WP staat nog steeds uit.
Ruimtetemperaturen 22+ graden nog steeds....
22+? Hier is het nog 24+... Een nacht daalde het tot 21 graden (11 graden buiten) maar bij overdag 20+ blijft het hier makkelijk 22+ binnen. Zelfs heel de dag de deur open met buitentemperatuur 18 graden is niet genoeg om het verder te laten zakken...

De thermostaat van de buitenunit gaf overigens al een paar dagen pieken van 30 graden aan. Maar die staat dan ook in een windstil hoekje vol in de zon na 12:00...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Felicia schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:59:
[...]

22+? Hier is het nog 24+... Een nacht daalde het tot 21 graden (11 graden buiten) maar bij overdag 20+ blijft het hier makkelijk 22+ binnen. Zelfs heel de dag de deur open met buitentemperatuur 18 graden is niet genoeg om het verder te laten zakken...

De thermostaat van de buitenunit gaf overigens al een paar dagen pieken van 30 graden aan. Maar die staat dan ook in een windstil hoekje vol in de zon na 12:00...
Overdag ben ik bijna nooit thuis, en afgelopen weekend toevallig weggeweest.

De temperaturen die ik doorgaf waren vanochtend 06:15, met een beetje zon heb ik de keuken ook zo op 24 graden zitten en de woonkamer op 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:03:
[...]

Volgens mij is er een groot verschil tussen ventilatie in normen en in praktijk.
Bij mij (met CO2 gestuurd ventileren in een jaren 70 huis) staat de ventilatie meestal in de laagste stand, wat blijkbaar obv CO2 meting voldoende is.
volgens normen zou er harder geventileerd moeten worden. Ra Ra....
Volgens welke normen? Want je CO2 gehalte is toch laag? De norm stelt niet dat je continu op max (0.9l/ sec/m2) moet ventileren.
Sowieso geld die norm niet voor een woning uit '70

Maar dan nog...
Als je met man of 4 in een woonkamer van gemiddelde afmetingen zit, dan gaat zonder goede ventilatie de CO2 dik boven de 1200ppm.
De MV zou dus wel op moeten toeren.

Als dat niet het geval is, dan is, of de CO2 meting niet juist, of er is voldoende verversing buiten de MV om.
Dat laatste geeft aan dat er dus veel natuurlijke ventilatie is. Heeft een dure CO2 sturing dan wel zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

[Afbeelding]
Klopt, want een goede WP zet de SWW aanvoer klep dicht als hij klaar is met tankverwarming en dan heb je thermosifon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Grolsch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:38:

Huidige woning is wel volgens EPC 0.4 gemaakt met betere luchtdichtheid. Maar laat het nieuwe huis 1600m3 zijn, dan zou nog een 7.5kw volstaan.... Keuzes |:(

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:08:
[...]

Aah, dat is het.

Dat mag en kan ook niet zomaar. Hoe het precies zit weet ik niet, maar als een bepaalt type woning onder de oudere norm is goedgekeurd en het gaat bijvoorbeeld om 40 woningen.
Die 40 woningen worden gebouwd, verspreid over 4 jaar bijvoorbeeld.
Dan mogen de laatste woningen in 2018 gebouwd worden, volgens de norm van 4 jaar geleden.
Zo kun je met seriebouw wel eens pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 23-10 08:42

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:54:
[...]

Dat mag en kan ook niet zomaar. Hoe het precies zit weet ik niet, maar als een bepaalt type woning onder de oudere norm is goedgekeurd en het gaat bijvoorbeeld om 40 woningen.
Die 40 woningen worden gebouwd, verspreid over 4 jaar bijvoorbeeld.
Dan mogen de laatste woningen in 2018 gebouwd worden, volgens de norm van 4 jaar geleden.
Zo kun je met seriebouw wel eens pech hebben.
Zal iets zijn van welke jaar de aanvraag is..
En wat de bouwer wil promoten stel dat je boven de/een norm zit wil je dat ventileren als verkooppraat...
Nu kijken alle bouwers alleen nog maar naar winst maken..[ vind ik terecht ]
10 magere en 10 vette.
Maar een dak verlies je echt niet veel als je geïsoleerde verdiepingen hebt.
Een open trap is sowieso al drama dus deuren dicht.
En verlies van de dakplaten kun je dan eigenlijk verwaarlozen.
edit.
Als je tenminste niet op zolder werkt/woont stookt ..:-)

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 11-09-2018 21:21 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:19:
[...]

Zal iets zijn van welke jaar de aanvraag is..
En wat de bouwer wil promoten stel dat je boven de/een norm zit wil je dat ventileren als verkooppraat...
Nu kijken alle bouwers alleen nog maar naar winst maken..[ vind ik terecht ]
10 magere en 10 vette.

Maar een dak verlies je echt niet veel als je geïsoleerde verdiepingen hebt.
Een open trap is sowieso al drama dus deuren dicht.
En verlies van de dakplaten kun je dan eigenlijk verwaarlozen.
edit.
Als je tenminste niet op zolder werkt/woont stookt ..:-)
Zolang er geen regels overtreden worden, is er niets mis mee om geld te verdienen. Maar sommige mensen denken daar anders over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 23-10 08:42

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:19:
[...]

Zolang er geen regels overtreden worden, is er niets mis mee om geld te verdienen. Maar sommige mensen denken daar anders over
Klopt maar in het land van de blinde is...... Koning.
En we leiden nog steeds meer hogere Alpha's op die denken dat ze een Beta uit kunnen leggen hoe ze een WP aan moeten sluiten...

Dus lang leve technisch personeel op dit moment!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:53
BarryH schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:41:
[...]

Omdat het terugmoduleren niet minimaal is op de temperatuur dat jij het nodig hebt (zo rond 10-15 graden buiten). Dan kan een grotere WP vaak een stuk slechter moduleren dan een kleinere. Dit soort specs is meestal niet terug te vinden. Er zijn voorbeelden van te groot gekozen WP's (16kW ipv 8kW), die 3x per uur aangingen, circa 100x per dag. Die haalt de 5 jaar levensduur niet. Heb nu even geen link naar dit verhaal. 20-30% overdimensioneren kan wel, maar zodra de factor 2 in zicht komt kan het fout gaan.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:29:
[...]

Klopt maar in het land van de blinde is...... Koning.
En we leiden nog steeds meer hogere Alpha's op die denken dat ze een Beta uit kunnen leggen hoe ze een WP aan moeten sluiten...

Dus lang leve technisch personeel op dit moment!!
Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is?
Ik weet ook niet precies wat een alpha of een beta precies is, tenminste ik zie het niet zo.
Iedereen die goed is op zijn vakgebied, op zijn eigen niveau, is een alpha.

Maar lang leve technisch personeel is een feit
Nog even... En we worden heilig verklaard ;)

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.