Thanks! Die had ik zelf nog niet gevonden. Vat heeft maar één (mee te leven) nadeel: Het is niet van RVS. Daartegenover staat wel weer een erg gunstige prijs.Naalroc schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:23:
[...]
Het lijkt me dat deze wel aan je eisen kan voldoen; let wel: de deksel is te vervangen door een deksel met een dompel element en zit laag bij dit model. Voor die deksel met element kijk bij de accessoires.
Edit: Bij het invullen van mijn excelletje toch een onoverkomelijk nadeel gevonden: Het vat heeft een diameter van maar liefst 1094(!) mm en de isolatie kan er niet af. Die krijg ik nooit in de technische ruimte, dan moet ik eerst de kozijnen er uit slopen, of de kozijnen pas inbouwen na de boiler, die er dan dus nooit meer uit kan. Jammer, maar dit wordt em ook niet.
Als je in één keer je vat verwarmt lijkt me dat dat nadeel wel een beetje meevalt, maar er zal wel wat in zitten, laden onderin is natuurlijk het efficiënst.B-lex schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:40:
Verschil tussen het Itho en het Flamco vat is dat Flamco de spiraal van onder tot boven heeft lopen wat tijdens laden de gelaagdheid nogal verkloot. Het Itho vat heeft een dubbel gewonden spiraal in de onderste helft van het vat met een groot oppervlak. Hierdoor verstoor je de gelaagdheid bovenin het vat niet teveel tijdens laden, en het laden zelf gaat wat efficiënter omdat je in het koudere deel van het vat blijft met de spiraal.
In de WP komt zeker wel een e-element, maar maar ik zou dat graag met een element in de boiler willen doen om drie redenen:Heb je geen e-element in je wp zitten? Dan doet ie de legionella gewoon via de spiraal via dat element.
Waarom zou je dat via een los element in het vat willen doen?
- Efficiency. Rechtstreeks het juiste water opwarmen (COP=1) is veel efficiënter dan dat je met het e-element van je WP eerst het cv-water moet opwarmen, dat vervolgens moet verpompen naar het vat, en dan via een warmtewisselaar die warmte overdragen aan het water in het vat (totale COP 0.9?)
- Als de salderingsregeling helemaal over is, kan ik evt overtollige zonnestroom rechtstreeks in het vat stoppen.
- Als backup. Mocht de WP ooit uitvallen, dan kan ik met het e-element toch nog de boiler verwarmen en heb ik in ieder geval nog warm water.
Tsja, ik heb inmiddels diverse foto's gezien van wat er zich zoal onderin zo'n vat ophoopt. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om dat jaarlijks even af te tappen.Wat betreft sludge aftappen, op close-in boilertjes en quookers ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Vooral die eerste staan al snel 15 jaar in een keukenkastjes te pruttelen zonder legionella cyclus... Zou me er bij een groot vat niet zo druk om maken to be honest.
Toch heeft @Naalroc gewoon gelijk hoor. In de Quooker is de temperatuur sowieso boven de 60 graden, dus geen legionella. En ook in de manual van je close-in boiler staat dat je moet zorgen dat deze boven de 60 graden staat ingesteld. Maar mocht die toch wat lager staan (wat niet aan te raden is), dan is het legionella-risico niet zo groot, omdat je de damp veel minder inademt dan onder de douche.Dylantje2 schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:52:
PFF dit is me toch nog eens een advies zeg...
Kom op ik ben een bouwer.. Maar dit geloof jezelf toch niet?
Zou een bak zijn....
Dat is bij mij idd een beetje een probleem met hygieneboilers. Voor een dezelfde capaciteit heb je volgens mij een groter vat nodig. Ze beginnen zo'n beetje met 500 liter, en dat is voor mij toch echt te groot.AUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:24:
Edit: en de Hellmann FSK is natuurlijk helemaal geschikt met koperen spiraal... (maar te zwaar om naar zolder te tillen)
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 09-09-2018 16:49 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.