Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.758 views

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:01
@CurlyMo Ik denk dat ik aan kant van twijfelaars zit.

Op foto is moeilijk inschatten, hoe breed dat balkon is, maar een MDC komt voorkant ca 60cm van de muur en dan zou je als een halve DHS kast maakt met achterkant open, nog moeten verhogen tot evenveel onder de rand van muurtje als voorkant van muurtje blijft ( voor 45 graden).
Maar dorpel badkamer lijkt op foto maar 30cm hoger dan bovenkant muurtje te zitten en op het muurtje zit met zo'n constructie 70cm hoger en ca 40cm hoger dan dorpel van badkamer raam

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:03
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:41:

Op foto is moeilijk inschatten, hoe breed dat balkon is, maar een MDC komt voorkant ca 60cm van de muur en dan zou je als een halve DHS kast maakt met achterkant open, nog moeten verhogen tot evenveel onder de rand van muurtje als voorkant van muurtje blijft ( voor 45 graden).
Maar dorpel badkamer lijkt op foto maar 30cm hoger dan bovenkant muurtje te zitten en op het muurtje zit met zo'n constructie 70cm hoger en ca 40cm hoger dan dorpel van badkamer raam
@CurlyMo Ik sluit mij hierbij aan (maar ben geen twijfelaar, ik zeg niet doen), de unit komt 60cm vanuit de slaapkamermuur en dan is er domweg te weinig ruimte om een nette schans naar boven te maken.
Er is 1 manier waarop het wel kan en dat is een rooster in de balkonmuur maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Domba
pleio65 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:40:
[...]

@Domba

WH-MDC05H3E5
WH-MDC07H3E5
WH-MDC09H3E5
Ik meen ergens in de bijgeleverde papieren het verschil in compressor inhoud te hebben gelezen. Verder is mijn technische kennis mbt warmtepompen zeer beperkt, dus met volle belangstelling volg ik informatie die op de forum wordt gedeeld.
Klopt de WH-MDC05H3E5 zit wel de zelfde compressor als in F-serie, maar er zijn gaszijdig wel verschillend, zoals een kleinere platenwisselaar met minder platen (capaciteit) als de F, wat de 5kW F-serie "Geisha" maakte,
Is een andere compressor dan 7/9kw H-serie, maar de zelfde compressor als in de 6/9 G-serie, maar ook hier zijn er wel gaszijdig verdere verschillen tussen de G en H. (warmtewisselaar is 14% kleiner in totaal oppervlak met maar 28 platen versus de 48 platen voor de G-serie)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-11 01:24
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:49:
[...]

@CurlyMo Ik sluit mij hierbij aan (maar ben geen twijfelaar, ik zeg niet doen), de unit komt 60cm vanuit de slaapkamermuur en dan is er domweg te weinig ruimte om een nette schans naar boven te maken.
Ja een mooi rond gat... diameter van de fan :)

Zou er best mooi uit kunnen zien.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:41:

Wat is een MDC en een DHS? Ik vind het verder lastig je verhaal te volgen aangezien er heel veel informatie in één zin zit. In ieder geval voor iemand zoals ik in deze fase.
Maten van de dorpel en muurtje heb ik gegeven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:02
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:00:
[...]

Klopt de WH-MDC05H3E5 zit wel de zelfde compressor als in F-serie, maar er zijn gaszijdig wel verschillend, zoals een kleinere platenwisselaar met minder platen (capaciteit) als de F, wat de 5kW F-serie "Geisha" maakte,
Is een andere compressor dan 7/9kw H-serie, maar de zelfde compressor als in de 6/9 G-serie, maar ook hier zijn er wel gaszijdig verdere verschillen tussen de G en H. (warmtewisselaar is 14% kleiner in totaal oppervlak met maar 28 platen versus de 48 platen voor de G-serie)
@Domba

Dan heb ik hele andere vraag.

Ik heb de WH-MDC09H3E5 met als extra de cz-ns4p printplaat geïnstalleerd. De WP heeft voor mij enkel als doel een groot buffervat te kunnen verwarmen. Geen zones verwarmingen of andere aansturingen. Nu geeft het display een zone sensor fout aan. De oorzaak ligt aan het feit dat ik die niet aangesloten heb. De enige aansloten sensor is die van het buffervat.

Ik twijfel nu of het systeem nu wel gaat werken. Omdat de temperatuur in het buffervat nog te hoog is door de zonnecollectoren en de vloerverwarming nog niet aanstaat kan ik het geheel nog niet testen.

Is het een optie om i.p.v. een speciale zonesenor een weerstand te monteren en op die manier de WP te misleiden?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• reneeke1970
  • Laatst online: 18:45
@CurlyMo mdc is type mono blok....
Kun je hem niet dwars hangen aan dat tussen muurtje?
Hij moet meter vrij hebben aan voorkant dus op je balkon zetten is no go, vreemd dat panasonic goed keurt....

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:02:
@CurlyMo mdc is type mono blok....
Kun je hem niet dwars hangen aan dat tussen muurtje?
Hij moet meter vrij hebben aan voorkant dus op je balkon zetten is no go, vreemd dat panasonic goed keurt....
Als dwars hangen mag, dan vind ik het prima. Dan past het misschien ook nog wel tussen het slaapkamerraam en de badkamerraam. Anders een split unit met de buitenunit tussen badkamerraam en haakse muurtje.

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:04:
[...]

Als dwars hangen mag, dan vind ik het prima. Dan past het misschien ook nog wel tussen het slaapkamerraam en de badkamerraam. Anders een split unit met de buitenunit tussen badkamerraam en haakse muurtje.
Is je balkon 1.35 breed? Je krijgt het alleen koud als je naar buiten stapt hi

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:32:
[...]

Wat is een MDC en een DHS? Ik vind het verder lastig je verhaal te volgen aangezien er heel veel informatie in één zin zit. In ieder geval voor iemand zoals ik in deze fase.

[...]

Maten van de dorpel en muurtje heb ik gegeven.
MDC is de gewone pana monoblok, ik gebruik het om onderscheid te maken met de T-cap (MXC) of HT monoblokken (MDF) .
DHS is een bedrijf die hellend dak- inbouw WP's maakt, let op eerste stuk voor de WP uitblaas van max 45 graden.

@pleio65 Is een H67 error en wat voor mode gebruik je, buffer tank + solar met dT voor buffer tank?

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:07:
[...]

Is je balkon 1.35 breed? Je krijgt het alleen koud als je naar buiten stapt hi
Balkon muur tot muur is 90cm.
Ruimte tussen slaapkamerraam en badkamerraam is 110cm.

Split unit is dus de enige optie?

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2018 14:13 ]

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:13:
[...]

Balkon muur tot muur is 90cm.
Ruimte tussen slaapkamerraam en badkamerraam is 110cm.

Split unit is dus de enige optie?
Als die minder dan 90 breed is wel. Tegen die muur blazen kan geen enkele natuurlijk. Maar je hebt toch ook een tuin of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:22:
[...]

Als die minder dan 90 breed is wel. Tegen die muur blazen kan geen enkele natuurlijk. Maar je hebt toch ook een tuin of niet?
Klopt, maar die is niet heel groot waar zo'n mono-block dat wel is. Ik ben verder ook niet anti split-unit, dus als dat beter is doordat het past, dan doen we dat.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2018 14:26 ]

• pleio65
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:07:
[...]

MDC is de gewone pana monoblok, ik gebruik het om onderscheid te maken met de T-cap (MXC) of HT monoblokken (MDF) .
DHS is een bedrijf die hellend dak- inbouw WP's maakt, let op eerste stuk voor de WP uitblaas van max 45 graden.

@pleio65 Is een H67 error en wat voor mode gebruik je, buffer tank + solar met dT voor buffer tank?
@Domba
H43. Fout sensor zone 1

Buffertank en zone 1. Keuze mogelijkheid alleen buffer kan geloof ik niet

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Domba
pleio65 schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:23:
[...]

@Domba
H43. Fout sensor zone 1

Buffertank en zone 1. Keuze mogelijkheid alleen buffer kan geloof ik niet
Er is wel enkel buffer tank, maar dan heb je nog steeds een A2W-TSHC nodig en gaat niet echt met weerstand
Optional PCB [yes]>buffer tank connection [yes] > dT for buffer tank.

Als er verder niets geregeld wordt of een andere reden is voor CZ-NS4P actief te hebben, maar dat is zo lastig van achter toetsenbord te beoordelen, kan je ook geheel terug tot de basis en buffer tank zien als een direct aangesloten vloerverwarming, maar dan op een hogere stooklijn
Optional PCB [no] . zone & sensor [Water temperature]

Edit: maar je kan testen met weerstand 6,5kOhm (25 graden) 5,3kOhm (30C) 4,4kohm(35C)
Oeps, @pleio65, zijn de waarde van een A2W-TSSO, moet ik straks even zoeken

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 02-09-2018 15:03 ]

• pleio65
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:46:
[...]

Er is wel enkel buffer tank, maar dan heb je nog steeds een A2W-TSHC nodig en gaat niet echt met weerstand
Optional PCB [yes]>buffer tank connection [yes] > dT for buffer tank.

Als er verder niets geregeld wordt of een andere reden is voor CZ-NS4P actief te hebben, maar dat is zo lastig van achter toetsenbord te beoordelen, kan je ook geheel terug tot de basis en buffer tank zien als een direct aangesloten vloerverwarming, maar dan op een hogere stooklijn
Optional PCB [no] . zone & sensor [Water temperature]

Edit: maar je kan testen met weerstand 6,5kOhm (25 graden) 5,3kOhm (30C) 4,4kohm(35C)
Oeps, @pleio65, zijn de waarde van een A2W-TSSO, moet ik straks even zoeken
@Domba

De paw-A2w-tsbu. Zit in de buffertank. Deze temp wordt gemeten. Uit jou verhaal maak ik op dat ik een Tshc nodig heb. Tenzij deze door een weerstand vervangen wordt. Morgen ga ik met een weerstand testen. Iin de documentatie staat dat de tshc en de tsbu dezelfde weerstandwaarden hebben. Een tsbu i.p.v. een tshc zou ook kunnen en is goedkoper. Een weerstand kost niets en is te proberen.

Bij 35 graden 4.375 K OHM

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 09:33
Ik heb eind vorig jaar een Hitachi RASM-4 warmtepomp besteld. Deze is zo'n twee maanden terug aangesloten (door een elektricien) en vandaag pas in bedrijf genomen. Althans, een poging gedaan om het ding in bedrijf te nemen. Het apparaat slaat namelijk niet aan. De ingebouwde circulatiepomp doet het wel. We hebben tests uitgevoerd door het testprogramma via de sturingsunit te starten en een half uur te laten draaien en via de jumperinstellingen op het apparaat zelf. Niets werkt. Er komt alleen een keer een "klik"-geluid uit en een soort van hoge pieptoon. Iemand hier die misschien een idee heeft wat we nog kunnen proberen? Ik vermoed zelf dat het een defect is. De Hitachi is aangekocht in Engeland (P&M Coppack) dus ik weet even niet hoe het zit met support/garantie/etc hier in Nederland.

• koevlaas2
Timmetjuh schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:46:
Ik heb eind vorig jaar een Hitachi RASM-4 warmtepomp besteld. Deze is zo'n twee maanden terug aangesloten (door een elektricien) en vandaag pas in bedrijf genomen. Althans, een poging gedaan om het ding in bedrijf te nemen. Het apparaat slaat namelijk niet aan. De ingebouwde circulatiepomp doet het wel. We hebben tests uitgevoerd door het testprogramma via de sturingsunit te starten en een half uur te laten draaien en via de jumperinstellingen op het apparaat zelf. Niets werkt. Er komt alleen een keer een "klik"-geluid uit en een soort van hoge pieptoon. Iemand hier die misschien een idee heeft wat we nog kunnen proberen? Ik vermoed zelf dat het een defect is. De Hitachi is aangekocht in Engeland (P&M Coppack) dus ik weet even niet hoe het zit met support/garantie/etc hier in Nederland.
Mark een mail sturen met vraag om hulp, hij reageert ook op zondag.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:23:
[...]

Klopt, maar die is niet heel groot waar zo'n mono-block dat wel is. Ik ben verder ook niet anti split-unit, dus als dat beter is doordat het past, dan doen we dat.
Beide hebben op je balkon hetzelfde probleem.
De voorkant van je huis (en dan rechts in de hoek van voren gezien) lijkt mij een goede plaats.

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:57:
[...]

Beide hebben op je balkon hetzelfde probleem.
De voorkant van je huis (en dan rechts in de hoek van voren gezien) lijkt mij een goede plaats.
Behalve dat ik een split buiten unit wel hoog op de muur kan hangen.

• Domba
pleio65 schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:32:
[...]
@Domba

De paw-A2w-tsbu. Zit in de buffertank. Deze temp wordt gemeten. Uit jou verhaal maak ik op dat ik een Tshc nodig heb. Tenzij deze door een weerstand vervangen wordt. Morgen ga ik met een weerstand testen. Iin de documentatie staat dat de tshc en de tsbu dezelfde weerstandwaarden hebben. Een tsbu i.p.v. een tshc zou ook kunnen en is goedkoper. Een weerstand kost niets en is te proberen.

Bij 35 graden 4.375 K OHM
Als je die waarde ook meet met multimeter bij 35C dan zijn in feite, de zelfde thermistors alleen andere verpakking
Het is dan wel een niet zo heel gangbare 6523 ohm/ beta 3650 thermistor. (meer gebruikelijk is 6,8k)
(Ene Matus (nickname Tanga2) heeft ook al in diverse fora navraag gedaan, voor een exacte vervanger voor een NTC6K523 Beta 3725 en volgens mij niets gevonden, want losse zijn gewoonlijk €0,10-1,00/st)

Maar met multimeter meten bij 3 temperaturen kan je met deze NTCcalculator achterhalen welke het is

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:37
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:49:
Dat was ook mijn idee. En dan met een plaatstalen (RVS) tunnel vanaf de voorzijde van de WP naar het gat in de balkonmuur. Dan krijg je nooit kortgesloten lucht, want de koude lucht die dan door de balkonmuur wordt geblazen zal naar beneden vallen.
Zonder een dergelijke voorziening (of de WP hoger opgesteld dan de balkonmuur) zou ik het zeker niet aandurven, omdat de koude lucht anders op het balkon blijft hangen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• CurlyMo
Andrehj schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:01:
[...]

Dat was ook mijn idee. En dan met een plaatstalen (RVS) tunnel vanaf de voorzijde van de WP naar het gat in de balkonmuur. Dan krijg je nooit kortgesloten lucht, want de koude lucht die dan door de balkonmuur wordt geblazen zal naar beneden vallen.
Zonder een dergelijke voorziening (of de WP hoger opgesteld dan de balkonmuur) zou ik het zeker niet aandurven, omdat de koude lucht anders op het balkon blijft hangen.
Daarom zou ik graag de split units willen langsgaan. Daarvan is de buiten unit veel kleiner waardoor ik hem wel boven de balkon muur kan hangen.

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:29:
[...]

Behalve dat ik een split buiten unit wel hoog op de muur kan hangen.
Een 5 kW wel, maar 7 is al veel te groot.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:01:
[...]

Met piepschuim, rvs is veel te lastig, zwaar en duur.

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:08:
[...]

Een 5 kW wel, maar 7 is al veel te groot.
De WH-UD07HE5-1 past prima met HxBxD 795x900x320mm. Zowel tegen de haakse muur als tussen de badkamer en slaapkamer ramen. Dat icm met de KIT-ADC0309H3E5-W en ik heb mijn SWW 200L boiler ook te pakken.

Ook de WOYA080LFCA uit de Atlantic Lora Duo 6008 past prima met 620x790x290mm

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2018 18:26 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zou het niet slimmer zijn om de 5 kW te nemen en het elektrische element te gebruiken voor de paar dagen dat het echt nodig is. Hoe zou je dat kunnen uitrekenen :?

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 02-09-2018 18:26 ]

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:19:
[...]

De WH-UD07HE5-1 past prima met HxBxD 795x900x320mm. Zowel tegen de haakse muur als tussen de badkamer en slaapkamer ramen. Dat icm met de KIT-ADC0309H3E5-W en ik heb mijn SWW 200L boiler ook te pakken.

Ook de WOYA080LFCA uit de Atlantic Lora Duo 6008 past prima met 620x790x290mm
Haaks zou ik niet doen blaast de unit je huismuur ijskoud en met jouw isolatiegehalte ga je dat merken.

• koevlaas2
Dre schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:25:
Zou het niet slimmer zijn om de 5 kW te nemen en het elektrische element te gebruiken voor de paar dagen dat het echt nodig is. Hoe zou je dat kunnen uitrekenen :?
Een 7 kW heeft bij kouder weer meer rest vermogen en dan voor de -20c nog het element als backup, de 5 levert bij -5c al minder en verstookt dan al element capaciteit.

• Dre
  • Niet online

Dre

Gaat het element bij -5°C al aan bij de H-serie ?

De F-serie is dan toch echt een stuk beter. Die kan namelijk 5 kW leveren bij -15°C en daarbovenop kan het elektrische element nog aan (=5+3 = 8 kW ! ).

Dan is toch die H-serie echt een stuk slechter :(

• koevlaas2
Dre schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:41:
Gaat het element bij -5°C al aan bij de H-serie ?

De F-serie is dan toch echt een stuk beter. Die kan namelijk 5 kW leveren bij -15°C en daarbovenop kan het elektrische element nog aan (=5+3 = 8 kW ! ).

Dan is die H-serie echt een stuk slechter :(
Het E element word vrijgegeven bij 0c op de H serie.
Volgens de tabel levert een monoblock nog 4 kW bij -10c dacht ik, dat geldt dacht ik ook voor jouw exemplaar, anders zou de T-CAP serie geen meerwaarde hebben als jij al T CAP hebt.

• Domba
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:43:
[...]

Het E element word vrijgegeven bij 0c op de H serie.
Volgens de tabel levert een monoblock nog 4 kW bij -10c dacht ik, dat geldt dacht ik ook voor jouw exemplaar, anders zou de T-CAP serie geen meerwaarde hebben als jij al T CAP hebt.
Is er dan een 5kW T-CAP voor zover ik weet ispas bij 9kW of hoger?

Mijn G-6kW (MDC) levert bij W35@-10C gewoon die 6 als die niet dicht vriest door stuifsneeuw, of aan defrosten is, maar de G-9kW (MDC) die zakt wel terug tot net boven 7kW en daar heb je dan de 9kW T-CAP (MXC)

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:35:
[...]

Haaks zou ik niet doen blaast de unit je huismuur ijskoud en met jouw isolatiegehalte ga je dat merken.
Ik heb het bij die units niet over haaks. Ik heb tegen de haakse muur 90cm en bij tussen slaapkamer en badkamer 110cm. Dat past dus prima.

• koevlaas2
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:52:
[...]

Is er dan een 5kW T-CAP voor zover ik weet ispas bij 9kW of hoger?

Mijn G-6kW (MDC) levert bij W35@-10C gewoon die 6 als die niet dicht vriest door stuifsneeuw, of aan defrosten is, maar de G-9kW (MDC) die zakt wel terug tot net boven 7kW en daar heb je dan de 9kW T-CAP (MXC)
de T CAP serie begint bij 9 kW.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4j2i98qd.jpg

• note
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10-2023
Timmetjuh schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:46:
Als er een defect is wordt de aan/uit knop op de controller rood en komt er een error code links onder in de display. Is dat niet het geval, dan kan het ook zijn dat je zowel de unit aan moet zetten (aan/uit knop wordt groen), als circuit 1 of DHW (eerst op terug, dan naar rechts naar C1 respectievelijk DHW, dan weer aan/uit knop). Pas dan gaat de unit draaien, zelfs bij een test run.

• Domba
@koevlaas2 Ik ben echt benieuwd of iemand nog een warmtemeter plaatst en logt met name achter een H-9kW of die werkelijk nog wel > 7kW levert.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/H-serie.png

• reneeke1970
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:41:
@koevlaas2 Ik ben echt benieuwd of iemand nog een warmtemeter plaatst en logt met name achter een H-9kW of die werkelijk nog wel > 7kW levert.
[afbeelding]
Allemachtig wat een slechte cijfers, denk dat mijn g 6 kW beter presteerd dan de 9 kW h versie .

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
[afbeelding]
Ik ga morgen een 9 kW monoblock H serie installeren, maar helaas zonder warmtemeter.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:01
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:44:
[...]

Ik ga morgen een 9 kW monoblock H serie installeren, maar helaas zonder warmtemeter.
Ze hebben toch een ingebouwde warmtemeter?

• Domba
@koevlaas2 Een kWh meter geeft ook wel een indicatie, naar welke cijferreeksen van de verschillende afdelingen van panasonic je moet kijken.

7,70kWth/COP 2.12 is ~3600Watte is wel wat anders dan 2460W uit mijn lijstje en dat die gecapt zou zijn op 2.5kWe

De cijfers uit jouw lijst voor H-9kW zijn voor W35 @ A7; A2 ;A-7 exact de cijfer voor de eerdere MDC09G3E5 in zowel in thermisch vermogen als via COP ook het exact het bijbehorende opgenomen elektrisch vermogen,

Alleen de G door een H vervangen door de PR-afdeling :)

Edit: hier een oude prijslijst om te vergelijken

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 02-09-2018 20:46 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

[afbeelding]
Ter vergelijk de 5 kW F-serie:
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/9i6wld.jpg

De 5 kW F-serie levert meer vermogen dan de 7 kW H-serie op sommige temperaturen. De COP van de F-serie is sowieso beter dan de H-serie.

Maar het gebrek aan vermogen kan je natuurlijk ook aanvullen met het elektrische element. De 4 kW warmtepomp wordt dan ineens 7 kW :)

• Domba
@Dre Reken voor de kolom W35 eens de COP uit en vergelijk die samen met thermisch vermogen met lijstje van koevlaas2 voor de H

Hier wordt wel
"onder voorbehoud van typografische fouten en het recht van de fabrikant om kleine wijzigingen aan te brengen"

wel heel erg ruim genomen om de prestaties van het oudere versie te gebruiken voor de nieuwe modelen , waarbij onder kap toch wel het nodige veranderd is

• CurlyMo
Zijn jullie het er dan wel mee eens dat een duo split moet kunnen bij mijn balkon, mits ik de buiten unit maar hoog genoeg ophang?

• Dre
  • Niet online

Dre

@Domba
De getallen zijn niet echt te vertrouwen dus. Net als in de service manual dat er veel fouten in staan die bijvoorbeeld van de 3-fase warmtepomp afkomen.

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:51:
Zijn jullie het er dan wel mee eens dat een duo split moet kunnen bij mijn balkon, mits ik de buiten unit maar hoog genoeg ophang?
Als je 'm hoger ophangt dan de balkonmuur hoog is heb je mijn zegen.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:32:
[...]

Ze hebben toch een ingebouwde warmtemeter?
Voor de COP wel ja, niet hoeveel Watt eruit komt.

• koevlaas2
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:38:
@koevlaas2
Alleen de G door een H vervangen door de PR-afdeling :)
Ze hebben nog de moeite genomen de controller te upgraden en de printplaat in de buitenunit is veranderd, eenvoudiger geworden.

• reneeke1970
Op basis van welke cijfers heeft h versie eigenlijk subsidie gekregen en de g versie niet meer?

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:01
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:08:
Op basis van welke cijfers heeft h versie eigenlijk subsidie gekregen en de g versie niet meer?
Dat vraag ik me ook af

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:24:
[...]

de T CAP serie begint bij 9 kW.

[afbeelding]
[afbeelding]
Interessant dat deze 2 overzichten niet met elkaar overeen komen. Bijvoorbeeld 9kW variant, A2/W35 = 6800W vermogen in het overzicht van @Domba en 7,45kW in het overzicht van @koevlaas2 :?

ActueleWind

• Domba
@Dre Volgens mij moet je bij alle, ook extern bemeten, als je on the edge wilt gebruiken.
De service manual is ook zo'n nonchalant kopieer & plak werk, dat je weleens op verkeerde been komt te staan als ook wel eens wat ontbreekt en elk klein stapje moet controleren.

@reneeke1970 Er dienen de nodige gegevens aangeleverd te worden bij RVO, maar die maakt deze niet openbaar.
Voor de UK MCS-registratie zijn ook geen SCOP-gegevens volgens SPF3 SEPEMO aangeleverd, zoals wel voor de F en G serie.

De G-serie is niet afgewezen door RVO, deze is op verzoek van de oorspronkelike aanvrager teruggetrokken uit de registratie.

• Dj_Wizard
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06-2024

Dj_Wizard

Hitachi Yutaki M 16kw

Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:03:
[...]

Zeker geen domme vraag,en gewoon een "standaard" oplossing.

Dat noemen ze een cascade opstelling.

Zover ik weet hebben ze wel alle 2 een eigen binnenunit, en zit je vast aan een open verdeler (buffervat).

Wel krijg je volgens mij 2 x subsidie.

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe kom jij aan die 20KW vermogen, berekend neem ik aan :?
Klopt, woning heeft een inhoud van 1700m3.

Vriendelijk bedankt voor de uitleg! Ik zat zelf te kijken naar de LG Therma V range omdat ze redelijk betaalbaar zijn.

• Dj_Wizard
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06-2024

Dj_Wizard

Hitachi Yutaki M 16kw

koevlaas2 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Ik zie wel mogelijkheden om een cascade van een split en een monoblock te maken, dan heb je 1 binnenunit en toch extra vermogen van de 2e WP.
Kun je hier wat meer over vertellen? Ik zou twee binnenunits graag willen voorkomen als het even kan.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:51:
ja, dat suggereerde ik vanmorgen al, toch? ;)
Naalroc schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:31:
........................

Kan de buitenunit niet hoog naast het badkamer raam?

[ Voor 43% gewijzigd door Naalroc op 02-09-2018 23:39 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Xiphalon
  • Laatst online: 31-10 17:39
Dj_Wizard schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:32:
[...]

Kun je hier wat meer over vertellen? Ik zou twee binnenunits graag willen voorkomen als het even kan.
2 nibe monoblocks nemen :)
Dj_Wizard schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:30:
[...]

Vriendelijk bedankt voor de uitleg! Ik zat zelf te kijken naar de LG Therma V range omdat ze redelijk betaalbaar zijn.
Dan zit je maar (want je wilde 20KW) op 16KW vermogen?

[ Voor 40% gewijzigd door Xiphalon op 02-09-2018 23:57 ]

• CurlyMo
Naalroc schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:36:
[...]

ja, dat suggereerde ik vanmorgen al, toch? ;)

[...]
Dank voor de herbevestiging dan :) Check, double check.

• reneeke1970
Domba schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:29:
@Dre Volgens mij moet je bij alle, ook extern bemeten, als je on the edge wilt gebruiken.
De service manual is ook zo'n nonchalant kopieer & plak werk, dat je weleens op verkeerde been komt te staan als ook wel eens wat ontbreekt en elk klein stapje moet controleren.

@reneeke1970 Er dienen de nodige gegevens aangeleverd te worden bij RVO, maar die maakt deze niet openbaar.
Voor de UK MCS-registratie zijn ook geen SCOP-gegevens volgens SPF3 SEPEMO aangeleverd, zoals wel voor de F en G serie.

De G-serie is niet afgewezen door RVO, deze is op verzoek van de oorspronkelike aanvrager teruggetrokken uit de registratie.
Oke dan moet het vast niet moeilijk zijn om voor de oude alsnog subsidie verkrijgen als je daar zelf een aanvraag voor indient. Vooralsnog heb ik een beter gevoel bij de g serie, maar dat gaan we komende winter zien in de praktijk. Er staan al aardig wat h modellen opgesteld inmiddels.

1 PVoutput . Dongen NB

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 09:33
note schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:38:
[...]

Als er een defect is wordt de aan/uit knop op de controller rood en komt er een error code links onder in de display. Is dat niet het geval, dan kan het ook zijn dat je zowel de unit aan moet zetten (aan/uit knop wordt groen), als circuit 1 of DHW (eerst op terug, dan naar rechts naar C1 respectievelijk DHW, dan weer aan/uit knop). Pas dan gaat de unit draaien, zelfs bij een test run.
Geldt dat ook voor een testrun via de jumpers op het moederbord van de warmtepomp zelf? Ik dacht dat de pomp dan juist zonder de controller zou gaan draaien.

• Domba
reneeke1970 schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:24:
[...]

Oke dan moet het vast niet moeilijk zijn om voor de oude alsnog subsidie verkrijgen als je daar zelf een aanvraag voor indient. Vooralsnog heb ik een beter gevoel bij de g serie, maar dat gaan we komende winter zien in de praktijk. Er staan al aardig wat h modellen opgesteld inmiddels.
Bijna automatisch zou ik zeggen, dan kijken we naar de oosterburen, die bemeten bijna alle ook extern.
Alleen daar staat de F-5kW nog in de BAFA-lijst en laten de H-5kW met slechter COP-gegevens volgens BAFA-lijst voor wat die is.
De H-7kW laten ze ook voorbij gaan,in de winter kan het daar frisser zijn en dan levert de H-7kW minder warmte dan de F/H-5kW.
Als gewone H-9kW staat daar een 3-fase model in de lijst, maar voor die 4% meer dan H-7kW die al niet intrek is.

Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/BAFA-lijst.png

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:23
Dj_Wizard schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:30:
[...]

Dat is een "beste" hut, dus kan me goed voorstellen dat je aan 20KW vermogen komt. Onze "hut" ("slechts" 900m3) heeft een warmteverlies van 10KW)
Zelf geen ervaring met LG's, dus daar kan ik je niet mee helpen.
De Mitsubishi kun je trouwens ook krijgen in grotere uitvoeringen zoals de 22,4KW uitvoering, zie https://www.alklima.nl/pr...warmtepomp/puhz-hrp200-y/

Cascade kan heel goed, heeft als voordeel 2 x subsidie, verder terugmoduleren, het nadeel is dat de installatie (met name regeling) er complexer op wordt. Ook neemt het meer ruimte in.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 15:31

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:27:
[...]
Cascade kan heel goed, heeft als voordeel 2 x subsidie, verder terugmoduleren, het nadeel is dat de installatie (met name regeling) er complexer op wordt. Ook neemt het meer ruimte in.
Zou je dat ook achteraf kunnen doen? Stel, je denkt aan 10kW genoeg te hebben, maar had achteraf gezien beter 15kW kunnen nemen. Zou je dan naast je 10kW apparaat ook nog een 5kW kunnen hangen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:29:
[...]

Zou je dat ook achteraf kunnen doen? Stel, je denkt aan 10kW genoeg te hebben, maar had achteraf gezien beter 15kW kunnen nemen. Zou je dan naast je 10kW apparaat ook nog een 5kW kunnen hangen?
Alles kan, maar je komt dan wel aan het knutselen met leidingen.

Bij een cascade ontkomt je niet aan een open verdeler / buffervat, dus als je dat in het begin niet doet, moet dat later alsnog.

Ook moet je WP "geschikt" zijn voor een cascade opstelling (in ieder geval de regeling).
Natuurlijk zijn er allerlei andere "houwtje-touwtje" oplossingen mogelijk.

Het kan dus wel, maar als je naar de totale kosten kijkt kun je het beter in 1 x goed doen.

Jij twijfelt of je voldoende hebt aan 10KW :?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:32:
[...]
Het kan dus wel, maar als je naar de totale kosten kijkt kun je het beter in 1 x goed doen.
Dat is het altijd. Maar het wil wel eens gebeuren dat er onvoorziene omstandigheden zijn... Bijv. als je je huis groter maakt (extra verdieping, uitbouw...)
Jij twijfelt of je voldoende hebt aan 10KW :?
Nee, dat zou net genoeg moeten zijn :p (en het waren fictieve nummers!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:11:
[...]

Dat is het altijd. Maar het wil wel eens gebeuren dat er onvoorziene omstandigheden zijn... Bijv. als je je huis groter maakt (extra verdieping, uitbouw...)

[...]

Nee, dat zou net genoeg moeten zijn :p (en het waren fictieve nummers!)
Volgens mij is het tijd dat jij eens zo'n WP besteld en aansluit :P Nu lang genoeg erover gepraat >:) Geen woorden maar daden zouden ze in Rotterdam zeggen :+ 8)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:16:
[...]

Volgens mij is het tijd dat jij eens zo'n WP besteld en aansluit :P Nu lang genoeg erover gepraat >:) Geen woorden maar daden zouden ze in Rotterdam zeggen :+ 8)
Heb niets met Rotterdam te maken! Verkeerde kant van het land :p

En dit was gewoon een vraag die bij mij opkwam! Gewoon nieuwsgierigheid...

En nee, dit jaar geen geld voor een WP... Als het aan mij zou liggen, stond hij er gisteren al (alleen ligt het niet alleen aan mij, maar ook aan de bankrekening, installateur, echtgenoot... [in die volgorde van belemmering])

Er zijn gewoon nog een paar uitdagingen waar ik minimaal een semi-werkbare oplossing voor zou willen hebben. Gisteren bedacht ik ineens wat een goedkope oplossing voor de keuken zou zijn (geen warmteoppervlakte, alleen een kickspace [plintverwarming] en geen andere aansluitingen voor radiatoren). Nu die woonkamer nog (de truc voor de keuken zouden we kunnen toepassen op de woonkamer, als er geen asbest had gezeten)...

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-11 15:10
Ik was afgelopen week bij iemand die een warmtepomp had laten installeren. Hij had dit "buiten de boeken" om gedaan. De reden die hij aangaf was dat de leverancier aangaf dat binnen enkele jaren er belasting geheven gaat worden op het gebruik van warmtepompen en dat hij zo buiten de registratie viel.
Hij had dus geen subsidie, maar ook geen toekomstige belasting (want geen registratie).

Het eerste (de toekomstige belasting) geloof ik wel, dat tweede.... zou dat zo werken? Weet iemand daar hier meer van?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
stefijn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:36:
Ik was afgelopen week bij iemand die een warmtepomp had laten installeren. Hij had dit "buiten de boeken" om gedaan. De reden die hij aangaf was dat de leverancier aangaf dat binnen enkele jaren er belasting geheven gaat worden op het gebruik van warmtepompen en dat hij zo buiten de registratie viel.
Hij had dus geen subsidie, maar ook geen toekomstige belasting (want geen registratie).

Het eerste (de toekomstige belasting) geloof ik wel, dat tweede.... zou dat zo werken? Weet iemand daar hier meer van?
Belasting op het verbruik van je warmtepomp??
Ik geloof daar helemaal niets van eigenlijk.

Heb je hier bronnen van? Klinkt als een broodje aap, zeker om voor die reden een paar duizend euro te willen mislopen.
En daarbij... Je betaalt al energiebelasting.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Grolsch

Klinkt mij ook als een "Broodje aap" verhaal. Op basis waarvan zou er belasting geheven moeten worden :? Wat is de grondslag hiervoor :?

Ik vermoed zelfs dat het RVO (De partij die de subsidies verstrekt, en dus weet welke WP waar geleverd is) de informatie helemaal niet mag gebruiken om WP's in kaart te brengen in het kader van de AGV voor dit doel (belasting heffen).

Ik denk dat de installateur nog een WP had staan waar hij al subsidie voor gekregen heeft (of een retourtje van een andere klant) en dat hij zin had in contant geld. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 03-09-2018 15:55 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Als dat eerste zo zou zijn, is het tweede natuurlijk frauderen zijn (zeggen dat je iets niet hebt, terwijl je het wel hebt).

• Stefke
@Wailing_Banshee Dat is het zeker. Persoon in kwestie is nogal een regelaar en heeft daar geen moeite mee blijkbaar

Nee, bron heb ik niet. Dat was wat die persoon tegen mij zei (en dat kwam dan van de WP-leverancier).

Ik kan me er eventueel iets bij voorstellen omdat je nu natuurlijk bijv. over je gas belasting betaald. Als je geen gas meer afneemt, hoe komt de overheid dan aan geld over jouw energieverbruik?
Stel in theorie gaat iedereen offgrid.... Dan krijgt de overheid geen belasting meer binnen. Dus dan gaan ze belasting heffen over het gebruik van offgrid apparatuur....

Het klinkt mij ook enigzins als broodje aap, daarom vraag ik het hier ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 03-09-2018 15:56 ]

• Grolsch
stefijn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:55:
Nee, bron heb ik niet. Dat was wat die persoon tegen mij zei (en dat kwam dan van de WP-leverancier).

Ik kan me er eventueel iets bij voorstellen omdat je nu natuurlijk bijv. over je gas belasting betaald. Als je geen gas meer afneemt, hoe komt de overheid dan aan geld over jouw energieverbruik?
Stel in theorie gaat iedereen offgrid.... Dan krijgt de overheid geen belasting meer binnen. Dus dan gaan ze belasting heffen over het gebruik van offgrid apparatuur....

Het klinkt mij ook enigzins als broodje aap, daarom vraag ik het hier ;)
Dan verhoogt men de belasting op stroomverbruik, wees maar niet bang, ze pakken hun geld wel 8)

Waarom denk je dat men gaat stoppen met salderen :? Men komt geld te kort, dus pakken ze het elders.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Behalve dan dat je in Nederland practisch niet off-grid kan, tenzij je heel veel land tot je beschikking hebt (dus veel zonnepanelen en windmolen(s) en accu's), halen ze het wel ergens anders vandaan. Als het niet linksom kan, dan rechtsom, bijv. door het verhogen van de BTW: alles wordt duurder.

• Stefke
Ja vast, belasting zul je altijd moeten betalen, niet linksom dan rechtsom. Maar de vraag is dus eigenlijk, heeft hier iemand hier wel eens van gehoord - dat er een registratie zou komen van warmtepompen met als doel belasting te heffen op WPs?

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 03-09-2018 15:59 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:32

BlueTooth76

Let the sun shine!

stefijn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:58:
Ja vast, belasting zul je altijd moeten betalen, niet linksom dan rechtsom. Maar de vraag is dus eigenlijk, heeft hier iemand hier wel eens van gehoord - dat er een registratie zou komen van warmtepompen met als doel belasting te heffen op WPs?
Ik zou niet weten hoe ze dat willen gaan doen en wat het nut zou zijn.

En anders is het apparaat zo weer van de buitenmuur geschroefd en komt er een pelletkachel.
Grolsch schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:56:
[...]

Dan verhoogt men de belasting op stroomverbruik, wees maar niet bang, ze pakken hun geld wel 8)

Waarom denk je dat men gaat stoppen met salderen :? Men komt geld te kort, dus pakken ze het elders.
Kan natuurlijk maar dan wordt een thuisbatterij of net-gekoppelde dieselgenerator voor 's avonds en 's nachts (als de zonnepanelen niet werken) wel een stuk interessanter.

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-09-2018 16:15 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024

Kan de leverancier zo niet stiekem de subsidie in zijn eigen zak loodsen..?

• Stefke
Mogelijk....de koper betaalt geen BTW dus is in die zin toch min of meer "hetzelfde" bedrag goedkoper uit
:X

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 03-09-2018 16:54 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft iedereen vanaf 1 september zijn warmtemeter en kWh meter stand genoteerd...?
Voor Tom's lijstje?: ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• pleio65
koevlaas2 schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:55:
[...]

Mark een mail sturen met vraag om hulp, hij reageert ook op zondag.
@Domba

I.p.v. een sensor heb ik een 1K weerstand oo de printplaat aangesloten. Temperatuur display blijft op 77 graden. Geen storingsmelding meer.

De pomp heb ik kunnen testen door tsbu buffervat sensor in koud water te houden. WP reageerde direct omdat temperatuur onder de 35 graden kwam en begon met verwarmen.

• Oxellaar
  • Niet online
Een warmtepomp is geen echt off grid apparaat. En in de praktijk gaat niemand off grid. Dat is haast onmogelijk zonder gigantische investeringen naast een warmtepomp.

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

AUijtdehaag schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:00:
Heeft iedereen vanaf 1 september zijn warmtemeter en kWh meter stand genoteerd...?
Voor Tom's lijstje?: ;)
Zou graag willen maar ik wete niet welke standen ik allemaal nodig heb..
Geen warmtemeter dus welke data moet ik noteren..
Cop ook goed??? [ hij rekent zelf :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01

Oh, wat fijn, ik heb op mijn wp geen subsidie gehad, omdat de regeling pas in 2016 inging. Heb ik straks toch nog een voordeel.... en met mij "vele" anderen.

Dat verhaal is een broodje aap verhaal. En zowiezo vind ik buiten de boeken om installeren een dingetje wat eigenlijk niet kan.

• koevlaas2
Dj_Wizard schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:32:
[...]

De ene warmtepomp kan de andere bivalent aansturen via het aan/uit contact. Beide in het vat draaien dan heb je dubbele warmte aanvoer.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32
Dag allemaal,

Ik ben al een korte tijd aan het meelezen en aan het nadenken over het vernieuwen van mijn CV-ketel. Nu wil ik ook graag de mogelijkheid onderzoeken om een warmtepomp + PV + CV in 1 keer te regelen. Een W/W is geen optie gezien de prijs en mogelijkheid. Voordat ik offertes ga aanvragen e.d. heb ik nog wel een paar vragen waar ik hier antwoord op hoop te krijgen:

- Hoe zit het tegenwoordig met de geluidsproductie. Ik zit in de nieuwbouw, 2-onder 1 kap. Mijn garage zit wel aan de weg en daar zou ik de L/W unit plaatsen als het kan. Dat betekend dat er een brede weg en 2 garages tussen zit.

- Met de huidige CV installatie heb ik dikwijls koude voeten gehad afgelopen winter. Het duurder bijv. 3-4 uur voordat de woning verwarmd werd van ongeveer 18 graden naar 20. Dit lijkt mij niet normaal, maar gezien de oudere (2005) CV-ketel zal het daar misschien aan gelegen hebben. Maar de vraag is tot hoeverre een L/W mijn huis kan verwarmen en of dat rendabel is. 1400m3 gas per jaar en 151m2 oppervlakte.

- Ik kan ongeveer 16 panelen op het dak kwijt. Zou dit toereikend zijn voor een L/W installatie. En wat voor besparing zou ik ongeveer kunnen verwachten.

Ik begrijp dat het redelijke open vragen zijn maar ik vind het zelf erg lastig om dit te bepalen. Daarnaast ga ik graag wat meer voorbereid een offerte traject in waar ik ongeveer een idee heb wat ik kan en mag verwachten.

• note
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10-2023
Timmetjuh schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:21:
[...]

Geldt dat ook voor een testrun via de jumpers op het moederbord van de warmtepomp zelf? Ik dacht dat de pomp dan juist zonder de controller zou gaan draaien.
Geen idee, bij mij nooit uitgeprobeerd via jumpers, maar een test run vanuit de controller zou gewoon moeten draaien zolang de aan/uit knop op de controller groen is. Heb je de controller in installer mode?

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jerh schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:38:
[...]

Oh, wat fijn, ik heb op mijn wp geen subsidie gehad, omdat de regeling pas in 2016 inging. Heb ik straks toch nog een voordeel.... en met mij "vele" anderen.

Dat verhaal is een broodje aap verhaal. En zowiezo vind ik buiten de boeken om installeren een dingetje wat eigenlijk niet kan.
Eigenlijk niet kan mmmmmm
Ik zou wel eens willen wat er in Den Haag eigenlijk kan en mag en er gewoon gebeurd..
Rutte roept liegen mag soms best wel.
En komt daar al jaren mee weg.
Voor sommige mensen is dat net het verschil tussen het "normaal" te kunnen betalen of niet doen.
En daarnaast het geld blijft in de NL economie. En ik kan je voorbeelden te over geven dat het geld uit onze economie verdwijnt.
Dus er is een grens helemaal mee eens, maar niet kunnen, .......

Waar denk dat je al die NL boten mee betaald worden in Zuid Frankrijk :-(
Net door hardwerkende ZPP of burgerlui... 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:31:
[...]

Zou graag willen maar ik wete niet welke standen ik allemaal nodig heb..
Geen warmtemeter dus welke data moet ik noteren..
Cop ook goed??? [ hij rekent zelf :-)
Dan geef je alleen de aanvoertemperatuur, de kWh stand en de cop door.
Wel ff op glycol instelling zetten.(toch?)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:04:
[...]

Ik zou wel eens willen wat er in Den Haag eigenlijk kan en mag en er gewoon gebeurd..
Voor sommige mensen is dat net het verschil tussen het "normaal" te kunnen betalen of niet doen.
En daarnaast het geld blijft in de NL economie. En ik kan je voorbeelden te over geven dat het geld uit onze economie verdwijnt.

Maak je eigen niet zo druk om de politiek. Je kunt zeiken op Rutte, maar de rest is geen haar beter.
En ook al zijn voorgangers niet, dat hoort bij hun "vak", van links tot rechts.
Dat moet je gewoon accepteren.

En gun een ander zijn enorme jacht, daar is grotendeels gewoon keihard voor gewerkt.
Criminelen heb je in iedere klasse, van bontkraagjes in een Golf, tot patsers met een jacht.
Sowieso is door de aanschaf van jouw warmtepomp, ook geld uit de economie verdwenen :+

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Dylantje2 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:04:
[...]

Tja, ik zie wat je schrijft en bgrijp niet waarom je Rutte erbij haalt. Ik kijk naar mijn eigen waarden en ik vind het niet kunnen. In mijn opinie kan je de wereld niet veranderen, maar wel je eigen gedrag....

En Rutte en consorten hebben een baan die ik niet ambieer. Een soort slangenkuil, waarin het alleen maar gaat om de ander een hak te zetten om daarmee reclame te maken voor jezelf.
Ik zie veel liever dat iedereen in de politiek gaat vertellen wat hij voor goeds heeft gedaan ipv wat de andere verkeerd doet.

Ontopic:
De wp hoeft voorlopig nog niet aan, temperatuur hier al tijden stabiel. Zelfs de koeling slaat af en toe nog aan.

• Andrehj
Tribunus schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:27:
- Met de huidige CV installatie heb ik dikwijls koude voeten gehad afgelopen winter. Het duurder bijv. 3-4 uur voordat de woning verwarmd werd van ongeveer 18 graden naar 20. Dit lijkt mij niet normaal, maar gezien de oudere (2005) CV-ketel zal het daar misschien aan gelegen hebben. Maar de vraag is tot hoeverre een L/W mijn huis kan verwarmen en of dat rendabel is. 1400m3 gas per jaar en 151m2 oppervlakte.
1. Begin de komende winter eens met het gasverbruik per dag te meten. Dan weet je wat je aan gasverbruik had op koudste dag en kun je heel nauwkeurig bepalen welk vermogen WP je nodig hebt.
2. Zet de watertemperatuur van je ketel lager. Als je op zeer koude dagen niet met 40 graden watertemperatuur je huis warm kunt krijgen, moet je niet aan een WP beginnen, maar eerst de isolatie en je afgiftesysteem verbeteren.
- Ik kan ongeveer 16 panelen op het dak kwijt. Zou dit toereikend zijn voor een L/W installatie. En wat voor besparing zou ik ongeveer kunnen verwachten.
Zonnepanelen zijn in de praktijk nooit toereikend voor een WP, omdat die stroom leveren in de zomer, terwijl je WP die hoofdzakelijk in de winter nodig heeft. Bovendien houdt de salderingsregeling op. Zonnepanelen moet je dus compleet los zien van je WP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
@Andrehj
Als je er in de winter genoeg hebt die ook verticaal staan plus in de zomer genoeg credit op bouwt met de overige panelen kun je met PV nog steeds na afschaffen van de saladeringsregeling op een factuur van €0,- uit komen.

Je hebt het over nooit toereikend. Dat is absoluut niet het geval.

• Andrehj
Als je zeer veel overcapaciteit aan zonnepanelen plaatst én er een dikke subsidieregeling voor de stroom blijft én je ergens ruimte hebt om op zuid panelen behoorlijk steil te positioneren heb je gelijk. Maar voor de meeste mensen geldt dit niet.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Andrehj schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:31:
[...]

1. Begin de komende winter eens met het gasverbruik per dag te meten. Dan weet je wat je aan gasverbruik had op koudste dag en kun je heel nauwkeurig bepalen welk vermogen WP je nodig hebt.
Waarom de koudste dag? Als ik mijn gegevens kijk, is het gasverbruik op de koudste dag 22m3 geweest. Maar als ik naar de overige hoogverbruik dagen kijken, heb ik 82 records met meer dan 10m3 per dag (vanaf augustus 2017 t/m augustus 2018), waarvan er maar 10 meer zijn dan 15m3 (en er maar 1 meer dan 20m3).
2. Zet de watertemperatuur van je ketel lager. Als je op zeer koude dagen niet met 40 graden watertemperatuur je huis warm kunt krijgen, moet je niet aan een WP beginnen, maar eerst de isolatie en je afgiftesysteem verbeteren.
En dan natuurlijk niet vergeten de nachterverlaging uit te zetten...
Noord27 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:41:
@Andrehj
Als je er in de winter genoeg hebt die ook verticaal staan plus in de zomer genoeg credit op bouwt met de overige panelen kun je met PV nog steeds na afschaffen van de saladeringsregeling op een factuur van €0,- uit komen.

Je hebt het over nooit toereikend. Dat is absoluut niet het geval.
En wat zodra de salderingsregeling afgeschaft gaat worden?

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:00:
[...]

Waarom de koudste dag? Als ik mijn gegevens kijk, is het gasverbruik op de koudste dag 22m3 geweest. Maar als ik naar de overige hoogverbruik dagen kijken, heb ik 82 records met meer dan 10m3 per dag (vanaf augustus 2017 t/m augustus 2018), waarvan er maar 10 meer zijn dan 15m3 (en er maar 1 meer dan 20m3).

[...]

En dan natuurlijk niet vergeten de nachterverlaging uit te zetten...

[...]

Had ik ook regelmatig 15 kuub, en dat doet nu een 6 kW wp......

Rekening nul, is naar schatting 2 tot 3 keer meer terug leveren dan je verbruikt.
Dus iedereen met halve PV daken enkel voor eigen gebruik te dekken die kunnen nu de installateur terug laten komen om het af te maken....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:00:
[...]

Dan krijg je nog steeds 11ct/kWh excl. BTW (GreenChoice); 13,3ct per terug geleverde kWh. Dat komt niet opeens te vervallen.

Tel daarbij op de importheffing op geïmporteerde PV is komen te vervallen en de verwachting is dat PV daarom komende maanden nog aardig in aanschafprijs gaat zakken.

En je hoeft niet perse PV op je eigen dak te hebben. Genoeg collectieven inmiddels in mee te participeren om toch aan je stroomverbruik te komen. ;)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:18:
[...]
Dan krijg je nog steeds 11ct/kWh excl. BTW (GreenChoice); 13,3ct per terug geleverde kWh. Dat komt niet opeens te vervallen.
Waar staat dat? Tenzij je voor langere tijd een vaste prijs hebt, kan dat elk jaar gewoon aangepast worden hoor.
Tel daarbij op de importheffing op geïmporteerde PV is komen te vervallen en de verwachting is dat PV daarom komende maanden nog aardig in aanschafprijs gaat zakken.
Ook eerst zien, dan geloven.
En je hoeft niet perse PV op je eigen dak te hebben. Genoeg collectieven inmiddels in mee te participeren om toch aan je stroomverbruik te komen. ;)
Helemaal mee eens. En ik zou ook mijn dak volgooien met PV als ik dat niet al had. Maar nu zeggen dat je 0 op de rekening kunt krijgen na afschaffing van het salderen is nogal heel erg kort door de bocht. Zelfs als je 11ct per geleverde kWh krijgt, je betaalt nog steeds 21ct per kWh. Dus voor elke kWh die je vraagt, moet je dan 2x zoveel kWh leveren...

• Noord27
Ik betaal nu net geen 20 ct/kWh incl BTW en krijg 13,3ct per kWh die ik terug lever en niet verbruik. Dat is eerder 1/3 ipv de helft. ;)

Tel daarbij nog de heffingskorting bij op, waardoor de 1e circa 1000kWh in feite gratis is.

Denk dat het verschil zit tussen optimistisch op pessimistisch denken. ;)
Beetje gekoppeld aan de mensen die er over mee praten maar geen eigen ervaring er mee hebben en kritisch/pessimistisch zijn. Wat vrij logisch is: het is onbekend terrein. En de andere helft met wel praktijkervaring en er optimistisch over is.

Men zei ook dat ik nooit zonder rechtzaak van stadsverwarming af zou kunnen en een torenhoge elektra rekening zou gaan krijgen als ik dat wel zou doen. De praktijk laat zien dat inmiddels de halve straat er alles over wil weten als men door krijgt dat ik nu aan het eind van het jaar zelfs nog geld terug krijg. En dat het in minder als 5 jaar terug is verdient..

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 04-09-2018 08:32 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:30:

Denk dat het verschil zit tussen optimistisch op pessimistisch denken. ;)
Beetje gekoppeld aan de mensen die er over mee praten maar geen eigen ervaring er mee hebben en kritisch/pessimistisch zijn. Wat vrij logisch is: het is onbekend terrein. En de andere helft met wel praktijkervaring en er optimistisch over is.
Ik weet wat de prijzen zijn die ik betaal (en krijg). Ik kan natuurlijk niet zien wat anderen krijgen. Maar over 1 ding ben ik absoluut nooit positief en dat is dat wij dingen "goedkoop" kunnen krijgen van bedrijven die een winstoogmerk hebben.

Greenchoice komt bij mij niet eens in de top 10 als ik naar gaslicht.com of soortegelijke sites ga. En als ik wat fictieve waarden invul (mijn huidige verbruik + het geschatte verbruik van een WP + het restverbruik voor gas (warm water en koken)), staat Greenchoice op plaats 10.

Het probleem is en blijft je eigen verbruik. Ja, je eigen verbruik zal omhoog gaan met een WP, maar met name in de winter, als m'n eigen verbruik sowieso al hoog is (omdat de panelen dan bijna niets meer opbrengen). En ja, als je een dak met redelijke steile hoek op het zuiden hebt, zal je vast wel meer opbrengen dan wij met ons ZWZW dak. Maar dat zijn situaties waar je heel weinig zelf aan kunt veranderen. En hoe het gaat met inkopen op externe sites moet ik ook nog zien... Ik zou dat risico nu niet willen nemen in ieder geval.

• Noord27
Als je geen risico wilt nemen kun je 3 andere zaken eerst nog doen: isoleren, isoleren en isoleren. Tot op bepaalde hoogte hiervan is dat altijd (weliswaar iets minder snel) rendabel. Spreid je winstkansen: zo heb ik het ook gedaan. Isoleren + PV + WP (inmiddels zelfs 3). En houd in gedachten dat de subsidie per 6 maanden kan wijzigen. Dat heb ik nu gemaximaliseerd en ook de gemeente wilde gedeeltelijk subsidie geven.

Duik er eerst maar eens goed in en hak dan de knoop door als je het risico niet wil nemen. Ik dook er eerder in, want ik zag de grote lijn en dat was zeer gunstig. Nadeel van er vroeg induiken heb je al aangegeven. Maar ondertussen profiteren degenen die er vroeg in zijn gedoken al jaren.. O-)

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45

thido

Tilburg

Yup, kunt hier wel dagen/weken/maanden/jaren het forum vol typen met wat er allemaal wel tegen zou kunnen zitten maar je kunt ook gewoon stappen zetten ;-)
Goed bezig @Noord27 en alle andere Nerds hier ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• reneeke1970
@Noord27 toch een kleine kant tekening, als je je er even in gaat verdiepen hoe de vergoeding van 13.3 cent tot stand komt bij gc , kun je je tegelijk af vragen of die inderdaad wel zo gaat blijven?
Want 13.3 cent krijgen plus daarbij de subsidie van twee of drie cent dat zou wel heel hard gejuig worden????

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 42 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.