Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.112 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Shit zeg, echt slecht dat ze daar niet wat beter op reageren. Overigens heb ik gisteren ook de gok gewaagd en een 11.2 Mitsu daar besteld. Wel met creditcard gelukkig. Pffff, duf zeg al die transport-schade, dat zou toch makkelijk zonder moeten kunnen?
kimjansen schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:52:
Heeft hier iemand ervaring met hoe goed Instaladora Termica is met het afhandelen van transportschades?

Twee weken geleden een zending mogen ontvangen voor mijn huis en schuur; een binnenunit heeft 1 of andere onverlaat op gestaan dus daar is de deksel van doorgeknakt, de 5kW buitenunit is duidelijk een keer goed gestuiterd (uit vorm en butsen aan de buitenkant van het tegenaan slaan van de interne onderdelen) en mijn 11.2kW buitenunit is de bovenste kap vol met schuurplekken... De transporteur kwam het ook vrolijk brengen met een Vito busje waar het spul een beetje los in stond, had ook geen palletwagen of laadklep dus dat ging nogal bijzonder zeg maar...

Heb Jose al 2x gevraagd om dit op te pakken maar tot op heden 0 response. Beetje jammer dit. Gelukkig wel met creditcard betaald en niet voor ontvangst getekend dus ik kan altijd nog via de creditcard maatschappij gaan claimen, maar dat zal ook wel een gevecht zijn.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:15
Heeft hier iemand ervaring met hoe goed Instaladora Termica is met het afhandelen van transportschades?
Bij mij ontbrak de hele binnenunit en was de doos wat beschadigd. Na meerdere mailcontacten hebben ze een nieuwe binnenunit gestuurd, omdat ze bij de transporteurs in nl en esp ook niet konden ontdekken waar de unit was. Insta ging verhalen bij Spaanse transporteur. Dus na wat vertraging goed afgehandeld!

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Grolsch schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:09:
@develdonk ben je ook anders gaan stoken als met gas (24*7 i.p.v. nachtverlaging) :?

Dat zou wellicht ook nog e.e.a. kunnen verklaren.
klopt, met gas gebruikte we nachtverlaging en nu met warmtepomp 24/7. Eerlijk gezegd: het systeem gaat niet beter lopen dan dat het nu doet. Dat het cijfermatig ergens niet helemaal 100% te verklaren valt door nachtverlaging, door graad hoger in de woning, door wisselende graaddagen etc etc vind ik prima. Ik heb er een zonnepaneeltje voor bij gelegd van eur 100 en daarmee was de kous af :)

waterzijdig, geluidstechnisch en regeltechnisch loopt het als een zonnetje... (en ja ik monitor met z-wave/domotica het stroomverbruik en kan dus op grafieken zien hoe de warmtepomp loopt incl defrosts en hoe vaak etc. dus niet enkel een kwh metertje :) )

[ Voor 48% gewijzigd door develdonk op 03-05-2018 20:28 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
thido schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:23:
[...]

De pana kan wel koelen inderdaad. Maar veel zin heeft dat hier niet met normale radiatoren en een convectorput. Wellicht dat de 10m2 toegevoegde wandverwarming wel iets doet.
Beneden heb ik zoals gezegd een daikin us hangen, die kan dat prima :-)

Het meerverbruik wat jullie proberen te verklaren ligt denk ik zelf in die 1 graad hogere kamertemperatuur. Dat scheelt echt wel op een stookseizoen.
ik denk ook dat met name die graad extra het verschil is. op heel stookseizoen is dit zomaar van 1 nov - 1 mrt een graaddag per dag extra = 120 graaddagen

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Elga heeft hier nu één jaar gedraaid, tijd voor de balans op te maken.

1149kWh verbruikt, 4173kWh geleverd= COP 3.6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kdmOz2l3ZIGwTnGEIeDPztkL/full.jpg
Financieel gezien ongeveer gelijk qua verbruik, mits je geen zonnepanelen hebt.
Wel een kanttekening, want de gemiddelde temperatuur in huis ligt beduidend hoger.
Nooit meer lager dan 19c sinds installatie Elga, voorheen was het minimum 17c
Comfort is omhoog gegaan, maar verbruik gestegen.

Stel je hebt wel zonnepanelen, welke ook niet voor niets zijn. En je betaald 3 tot 3.5K voor een Elga incl installatie en subsidie. Hoe aantrekkelijk is het dan eigenlijk?

Toevallig iemand hier die aan dit plaatje voldoet? :9

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10 20:26
develdonk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:43:
[...]

je rekent goed en zo(iets) had ik het van tevoren ook voorgerekend maar waar het nu mis/anders gaat weet ik niet... die factor van 1m3=8,8kwh wellicht... 1.838m3 * .6 is overigens 1103, dus besparing is 1103-3800*,18=418
Bij mij klopte het in februari toen ik de WP net had ook niet (sinds 20 feb), maar nu aan het einde van het stookseizoen scheelt het niet alles. Met gas had ik 0.60m3 per graaddag en nu heb ik aan warmte 4158 kWh/738 graaddagen = 5.6 kWh/gd gehad. Met de 8.8kWh per m3 zit je dan op 0.64 m3/gd. En agressief stoken wat ik altijd deed gaat niet zo meer. Met een gemiddelde COP van 4.85 zit ik redelijk op koers naar de factor 2. Ooit hoopte ik dat het nog 10% beter kon, maar of dat lukt, weet ik niet. Er zat natuurlijk wel wat bijzonder winderig koud weer bij, wat bij mijn huis niet gunstig uitwerkt, hiervan hoop ik dat het nog wat verder uitmiddeld over een gehele winter, maar is natuurlijk nog te bezien.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
LangeFries schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:03:
[...]

Bij mij klopte het in februari toen ik de WP net had ook niet (sinds 20 feb), maar nu aan het einde van het stookseizoen scheelt het niet alles. Met gas had ik 0.60m3 per graaddag en nu heb ik aan warmte 4158 kWh/738 graaddagen = 5.6 kWh/gd gehad. Met de 8.8kWh per m3 zit je dan op 0.64 m3/gd. En agressief stoken wat ik altijd deed gaat niet zo meer. Met een gemiddelde COP van 4.85 zit ik redelijk op koers naar de factor 2. Ooit hoopte ik dat het nog 10% beter kon, maar of dat lukt, weet ik niet. Er zat natuurlijk wel wat bijzonder winderig koud weer bij, wat bij mijn huis niet gunstig uitwerkt, hiervan hoop ik dat het nog wat verder uitmiddeld over een gehele winter, maar is natuurlijk nog te bezien.
Ik denk dat ik het "probleem" had dat ik sowieso met een hagelnieuwe hr ketel aan het verwarmen was op een systeem wat waterzijdig ingeregeld was met een aanvoer temp van 40 graden. Maw ik denk ook dat mij cv systeem met hr ketel niet "standaard" was en al behoorlijk geoptimaliseerd... Wellicht heef da ook invloed gehad omdat veel mensen nog gewoon lekker met 80 graden aanvoer werken zonder waterzijdig in te regelen etc etc.

Anyhow... voor eur 100 een zonnepaneeltje bijleggen dekt de (potentiele) extra energie af en eerlijkheidshalve denk ik dat het systeem gewoon goed werkt nu op alle punten waar ik het meet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 08:58
Gasschuif schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:59:
[...]

Dat is natuurlijk zwaar balen... :(

Ik overweeg om daar ook een 8 kW Zubadan te kopen, maar van dit soort verhalen ga ik toch weer twijfelen.
Houd het forum op de hoogte hoe dit afgehandeld gaat worden.
Mag aannemen dat je wat foto's van de schade hebt gemaild?? Sterkte met de afhandeling in ieder geval.
Wellicht naar een ander bedrijf kijken. Pmccopack kan ik alleen maar vol lof over spreken.

Mijn hitachi kwam netjes goed gezekerd op een pallet. Werd door de transporteur (Kuehne Nagel) zo vanuit de vrachtwagen met een heftruukje door de tuin naar de plek gereden. Zending/vrachtwagen was elke dag te traceren en op de doos waren door PMC 2 van die val indicatoren geplakt (als op de afbeelding). Per mail hadden ze al aangegeven als die indicatie gaven niet te tekenen voor ontvangst om problemen te voorkomen.

Volgens mij hebben ze zw7 ook voorzien van een nieuwe panasonic boiler omdat de eerste een defect had.
Wat dat betreft lijkt Engeland toch wel een veiligere keuze. Ze laten je in ieder geval niet stikken.

Afbeeldingslocatie: http://www.amazingpackaging.com/images/images-shockwatch/shockwatch-L65.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
@thefox154 Dat geeft een flinke stuk vertrouwen t.o.v. de 2 andere hier regelmatig genoemde leveranciers. Jammer dat pmccopack geen Mitsubishi's verkoopt. Ben wel erg gecharmeerd van de nieuwe 112- en 114-series buitenunits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:42

Theo

moederbord

Oxellaar schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:54:
De Elga heeft hier nu één jaar gedraaid, tijd voor de balans op te maken.

1149kWh verbruikt, 4173kWh geleverd= COP 3.6

[afbeelding]
Financieel gezien ongeveer gelijk qua verbruik, mits je geen zonnepanelen hebt.
Wel een kanttekening, want de gemiddelde temperatuur in huis ligt beduidend hoger.
Nooit meer lager dan 19c sinds installatie Elga, voorheen was het minimum 17c
Comfort is omhoog gegaan, maar verbruik gestegen.

Stel je hebt wel zonnepanelen, welke ook niet voor niets zijn. En je betaald 3 tot 3.5K voor een Elga incl installatie en subsidie. Hoe aantrekkelijk is het dan eigenlijk?

Toevallig iemand hier die aan dit plaatje voldoet? :9
* Theo Meldt! :D

Ik heb dan geen Elga maar een Pana monoblock. Ik had een gasverbruik van 2200 m3 en een stroomverbruik van zo'n 3.000 Kwh. Twee jaar geleden de Pana geinstalleerd, en deze verbruikt op jaarbasis ongeveer 4.000 Kwh om het huis te verwarmen. Het totale stroomverbruik ligt per jaar in huis nu op 7.000 Kwh ongeveer. Voor warm water heb ik nog 200 M3 aan gas per jaar nodig.

Met 7.400 Wp aan zonnepanelen wek ik die 7.000 Kwh per jaar op waardoor mijn totale jaarlijkse verbruik neerkomt op ongeveer 0 Kwh en 200 M3.

Door ieder jaar van energieleverancier te wisselen pak ik een jaarlijkse korting van 200 euro mee en betaal ik per maand gemiddeld 5 euro aan energie!

De Pana installatie heeft mij toen, na subsidie, 3K gekost. De zonnepanelen waren 5K5 inc alle kosten (veel zelf gedaan) Samen was dit bij elkaar dus 8500 euro, maar dat is een bedrag dat ik binnen 5 jaar weer terug heb verdient!

Plus je krijgt er een bepaald gemak voor terug. Omdat verwarming gratis is voor mij hoef ik niet te doen aan nachtverlaging of op andere manieren zuinig aan te doen. Zuinig aan doen bespaart immers niets aangezien de stroom gratis van het dak komt. De huiskamer is altijd 21 graden. Slaap, werk en studeerkamers zijn gemiddeld 19 graden. De gemiddelde temperatuur in huis is in de winter 20 graden, zowel overdag als 's nachts.

Zuinig stoken en dus een trade off maken tussen comfort en kosten hoeft niet meer daar de kosten permanent op 0 euro staan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@Theo die 200 kuub is heel duur, neem een boiler en doe gas weg.
En verwarming is nooit gratis want als je stroom over houd is dat 13.3 cent waard, bij sommige nog meer zelfs onder bepaalde omstandigheden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 09:42

Theo

moederbord

@reneeke1970 Ik hou van luxe en comfort. Dus een warm bad, dat bijvullen en daarna douchen. En daarna wil vriendin ook nog douchen. Willen we dat comfort blijven behouden dan hebben we een 300+ liter vat nodig, en die ruimte is er niet echt.

Bovendien; een gas EN stroomverbruik van 0 betekend dat ik per jaar 200 euro kan besparen. Ik wil een TVT hebben van <6 jaren waarmee er dus een budget is van 1200 euro voor een 300 liter warmtepompboiler plus de zonnepanelen die nodig zijn voor de extra stroom plus het installeren ervan. Dat gaat 'm niet worden voor dat geld. Bovendien, de ruimte in huis is ook geld waard.

Qua ruimte en qua kosten is het voor mij dus niet interessant om helemaal gasloos te zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 06-10 12:30
+ dat je bij het overstappen meestal ook nog een bonus krijgt per deel (stroom+gas) dus je daadwerkelijke besparing wordt nog minder.

Neemt niet weg dat ik wel gasloos ben, maar dat komt omdat ik nieuw gebouwd heb. In bestaande bouw is het niet snel rendabel te rekenen voor die paar m3 gas voor SWW.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:20:
+ dat je bij het overstappen meestal ook nog een bonus krijgt per deel (stroom+gas) dus je daadwerkelijke besparing wordt nog minder.

Neemt niet weg dat ik wel gasloos ben, maar dat komt omdat ik nieuw gebouwd heb. In bestaande bouw is het niet snel rendabel te rekenen voor die paar m3 gas voor SWW.
Ook al krijg je bonus, dat gas blijft dan nog steeds 150 euro kosten, daarvoor kun je ruim de benodigde stroom zo kopen als je zelf niet genoeg PV hebt.
De 200 kuub gas van 130 euro zet je makkelijk om tegen 100 euro stroom met een warmtepomp.
Maar als @Theo geen ruimte heeft houd het uiteraard op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:13:
[...]

Ook al krijg je bonus, dat gas blijft dan nog steeds 150 euro kosten, daarvoor kun je ruim de benodigde stroom zo kopen als je zelf niet genoeg PV hebt.
De 200 kuub gas van 130 euro zet je makkelijk om tegen 100 euro stroom met een warmtepomp.
Maar als @Theo geen ruimte heeft houd het uiteraard op.
Klopt, maar dan bespaar je 30 euro per jaar, en probeer dat maar eens terug te verdienen binnen 5 jaar.

Uit principe kan dat, maar uit financieel oogpunt vaak een nogo voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:26:
[...]

Klopt, maar dan bespaar je 30 euro per jaar, en probeer dat maar eens terug te verdienen binnen 5 jaar.

Uit principe kan dat, maar uit financieel oogpunt vaak een nogo voor veel mensen.
Die 30 is meer indien eigen overschot stroom. En dan nog het 150 vast recht. Dus een warmtepomp boiler voor 200 euro en 200 montage geeft 2/3 jaar roi.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:55:
[...]

Die 30 is meer indien eigen overschot stroom. En dan nog het 150 vast recht. Dus een warmtepomp boiler voor 200 euro en 200 montage geeft 2/3 jaar roi.
Maar overschot stroom komt ook niet aanwaaien kost dus ook PV, en die 150 euro vastrecht wordt veelal gecompenseerd door de jaarlijkse overstapbonus.

En netto 200 euro kosten + 200 euro montage zonder dat ik zelf de handen smerig krijg wil ik ook graag zien in een officiële offerte zonder dat ik zelf allerlei dingen zelf moet importeren, of zelf moet sleutelen (vanuit het oogpunt van de gemiddelde NL consument gezien).

Ik ben zelf ook gasloos, dus wil je niet "tegenpraten" , maar mensen komen in dit topic voor eerlijk advies. En als je nog gas hebt, geen PV overschot, en ook nog 2 linker handen dan is een investering voor een WP boiler niet makkelijk recht te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:58
Ik wil ook gasloos gaan en wil de laatste 180m3 gas voor sww vervangen voor een ventilatielucht warmtepomp van nibe de MT-WH21-019-FS. Ik heb een offerte ontvangen inclusief installatie en met de mogelijkheid om vanuit de zolderruimte lucht toe te voegen of om koude lucht de zolder in te blazen. Schrik wel een beetje van de prijs 4350 euro en daar gaat wel 1100 euro van af.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
corsat schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:00:
Ik wil ook gasloos gaan en wil de laatste 180m3 gas voor sww vervangen voor een ventilatielucht warmtepomp van nibe de MT-WH21-019-FS. Ik heb een offerte ontvangen inclusief installatie en met de mogelijkheid om vanuit de zolderruimte lucht toe te voegen of om koude lucht de zolder in te blazen. Schrik wel een beetje van de prijs 4350 euro en daar gaat wel 1100 euro van af.
Waarom laat je je Mitsubishi het SWW niet doen dan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:43:
[...]

Maar overschot stroom komt ook niet aanwaaien kost dus ook PV, en die 150 euro vastrecht wordt veelal gecompenseerd door de jaarlijkse overstapbonus.

En netto 200 euro kosten + 200 euro montage zonder dat ik zelf de handen smerig krijg wil ik ook graag zien in een officiële offerte zonder dat ik zelf allerlei dingen zelf moet importeren, of zelf moet sleutelen (vanuit het oogpunt van de gemiddelde NL consument gezien).

Ik ben zelf ook gasloos, dus wil je niet "tegenpraten" , maar mensen komen in dit topic voor eerlijk advies. En als je nog gas hebt, geen PV overschot, en ook nog 2 linker handen dan is een investering voor een WP boiler niet makkelijk recht te praten.
Die 150 daar is bonus al af van 100 want vast recht is eigenlijk 250.
Heb op andere forum al offertes zien vliegen met de Belgische atlantic boiler.
Kost 1400/1500 en subsidie 1150/1250 net welke versie je neemt.
Het is echt een stuk voordeliger dan iedereen denkt.
Goedkoper dan zelf een boiler kopen met drie weg klep etc en via je eigen wp draaien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
koevlaas2 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:12:
[...]

Waarom laat je je Mitsubishi het SWW niet doen dan ?
Met zo’n prijs wordt het idd een makelijke keuze, een 300l vat en klaar is kees voor wellicht 1200 euris.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:25:
[...]

Goedkoper dan zelf een boiler kopen met drie weg klep etc en via je eigen wp draaien.
Ik heb die atlantic boiler ook bekeken ik haakte af vanwege hrt lawaai dat hij maakt en het feit dat je hem niet alleen op ventilatiestand kan zetten dus zonder sww maken in de nachtperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:25:
[...]

Het is zeker een goedkope oplossing, maar persoonlijk is het mij zeker 1000 euro waard dat ik dat geluid niet binnen heb.

Het is een blijft een persoonlijke keuze, maar de grootste winst maak je met CV. Ik kan me goed voorstellen dat mensen hun gasketel laten hangen voor SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:42:
[...]

Het is zeker een goedkope oplossing, maar persoonlijk is het mij zeker 1000 euro waard dat ik dat geluid niet binnen heb.

Het is een blijft een persoonlijke keuze, maar de grootste winst maak je met CV. Ik kan me goed voorstellen dat mensen hun gasketel laten hangen voor SWW.
Ja ieder zijn ding zullen we maar zeggen. Het geluid heb ik geen last van, moet zijn deur open doen om te kunnen horen dat hij draait.
En ik vind het toch wel leuk dat er al mensen zijn met een succesvol experiment om via de bestemde zonneboiler spiraal hun badkamer doen verwarmen door er gewoon de CV op aan te sluiten.
Helaas heb ik zon spiraal niet om mee te spelen, dat is voor de volgende....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Theo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:57:
@reneeke1970 Ik hou van luxe en comfort. Dus een warm bad, dat bijvullen en daarna douchen. En daarna wil vriendin ook nog douchen. Willen we dat comfort blijven behouden dan hebben we een 300+ liter vat nodig, en die ruimte is er niet echt.

Bovendien; een gas EN stroomverbruik van 0 betekend dat ik per jaar 200 euro kan besparen. Ik wil een TVT hebben van <6 jaren waarmee er dus een budget is van 1200 euro voor een 300 liter warmtepompboiler plus de zonnepanelen die nodig zijn voor de extra stroom plus het installeren ervan. Dat gaat 'm niet worden voor dat geld. Bovendien, de ruimte in huis is ook geld waard.

Qua ruimte en qua kosten is het voor mij dus niet interessant om helemaal gasloos te zijn.
Je kunt een atlantic explorer 270liter kopen voor:
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
Minimaal 1250 sub...
En het mooie is... Je kunt hem ook gebruiken als een "normale" E boiler, aangezien er een element in zit.
...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

corsat schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:35:
[...]Ik heb die atlantic boiler ook bekeken ik haakte af vanwege hrt lawaai dat hij maakt en het feit dat je hem niet alleen op ventilatiestand kan zetten dus zonder sww maken in de nachtperiode
Snap niet wat je bedoelt?
Geluid is een dingetje, maar kun je best wat aan doen.
Niet op de ventilatiestand? zonder sww in de nacht? hoe bedoel je dit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13

Twee weken geleden een zending mogen ontvangen voor mijn huis en schuur; een binnenunit heeft 1 of andere onverlaat op gestaan dus daar is de deksel van doorgeknakt, de 5kW buitenunit is duidelijk een keer goed gestuiterd (uit vorm en butsen aan de buitenkant van het tegenaan slaan van de interne onderdelen) en mijn 11.2kW buitenunit is de bovenste kap vol met schuurplekken... De transporteur kwam het ook vrolijk brengen met een Vito busje waar het spul een beetje los in stond, had ook geen palletwagen of laadklep dus dat ging nogal bijzonder zeg maar...

Heb Jose al 2x gevraagd om dit op te pakken maar tot op heden 0 response. Beetje jammer dit. Gelukkig wel met creditcard betaald en niet voor ontvangst getekend dus ik kan altijd nog via de creditcard maatschappij gaan claimen, maar dat zal ook wel een gevecht zijn.
@Gasschuif @mightym @develdonk @blauwemac e. a.

Gelukkig kan het ook goed gaan met het transport, zo heb ik vandaag ondervonden.
Net als eerdere berichtgevers werd er plotseling aangebeld door een koerier chauffeur met de melding dat hij een zwaar pak voor mij had; en of ik een vorkheftruck heb.
Niet dus, maar ja het was wel zwaar, volgens hem. Idd, meer dan 100 kg.
Gelukkig heb ik een buurman met een trekker met voorlader, dus die gebeld en de pomp veilig uit de bestelwagen gehaald.
De verpakking was in prima staat, en de inhoud ook, zie bijgaande foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WBzdbY3Ch9luvNObQj4HdVLC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JEGysatFu3XcexZUPubRk6uF/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UXsdIOpjpMvOYWEUocSo6Fip/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z6pm9IyQv5UdCsX69VXVSO8o/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g49RusnCaQmKrt18cWoyraRE/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LGE86a9HjdVIoIYoaWMQKQ46/thumb.jpg

En dozen zijn altijd leuk om gelijk te verkennen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6VgWVIzUsA5C3XyVCwiCvg5M/thumb.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Naalroc schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:04:
[...]

@Gasschuif @mightym @develdonk @blauwemac e. a.

Gelukkig kan het ook goed gaan met het transport, zo heb ik vandaag ondervonden.
Net als eerdere berichtgevers werd er plotseling aangebeld door een koerier chauffeur met de melding dat hij een zwaar pak voor mij had; en of ik een vorkheftruck heb.
Niet dus, maar ja het was wel zwaar, volgens hem. Idd, meer dan 100 kg.
Gelukkig heb ik een buurman met een trekker met voorlader, dus die gebeld en de pomp veilig uit de bestelwagen gehaald.
De verpakking was in prima staat, en de inhoud ook, zie bijgaande foto's.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En dozen zijn altijd leuk om gelijk te verkennen ;)
[afbeelding]
Mooi man, daar ga je hopelijk veel plezier aan beleven... :) Het ziet er zeer goed uit na een lange weg uit Spanje.
Goed dat je dit dit hier even meldt, na ook minder goede berichten eerder. Stemt mij weer wat positiever.
Wel moet ik toevoegen dat ik geen buurman met trekker heb, dus dat zou nog een uitdaging worden.
Vreemd dat e.e.a. niet met een pompwagen afgehandeld kan worden. Het zal er ook met een vorkheftruck ingeladen zijn denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 04-05-2018 22:25 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Super @Naalroc , kreeg je er een Spaans poesje bij :+

Is dat de nieuwe YAA :? Dan vergeet je namelijk het mooiste te fotograferen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Dylantje2 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:56:
[...]

Snap niet wat je bedoelt?
Geluid is een dingetje, maar kun je best wat aan doen.
Niet op de ventilatiestand? zonder sww in de nacht? hoe bedoel je dit?
Ik wl hem na 22h geen sww meer laten maken tot 7h en gedurende die tijd moet hij op ventilatie werken. Zover ik gelezen heb kan je dit niet programeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

corsat schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:34:
[...]Ik wl hem na 22h geen sww meer laten maken tot 7h en gedurende die tijd moet hij op ventilatie werken. Zover ik gelezen heb kan je dit niet programeren.
MM Op ventilatie is toch als Warmtepomp..?
Die wil ik na 22 ook niet horen.

Ik denk dat je na 22. geen opwarming wilt hebben
Als je zonnepanelen hebt tenminste,...
Dan alleen overdag toch?

En er zijn wel veel opties mogelijk met atlantic, maar ik heb ze nog niet allemaal gevonden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
De nieuwe Mitsubishi YAA series zijn nu ook in NL bij een webshop verkrijgbaar. Subsidiecodes en bedragen staan er ook bij. Prijzen liggen wel duidelijk hoger dan de vorige VHA series.

En er is een nieuwe ISDE subsidielijst (versie 2 mei 2018)

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 04-05-2018 22:57 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:20:
Super @Naalroc , kreeg je er een Spaans poesje bij :+

Is dat de nieuwe YAA :? Dan vergeet je namelijk het mooiste te fotograferen :+
Nee, helaas, de YHA
En die heb ik nog niet uitgepakt, eerst de hydrobox ophangen, dan kan ik verder met mijn leidingwerk.
En hij was er sneller dan gedacht, dus de gewijzigde fundatie is nog niet op orde: ik krijg het opeens druk lijkt het 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Gasschuif schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:17:
Mooi man, daar ga je hopelijk veel plezier aan beleven... :) Het ziet er zeer goed uit na een lange weg uit Spanje.
Goed dat je dit dit hier even meldt, na ook minder goede berichten eerder. Stemt mij weer wat positiever.
Wel moet ik toevoegen dat ik geen buurman met trekker heb, dus dat zou nog een uitdaging worden.
Vreemd dat e.e.a. niet met een pompwagen afgehandeld kan worden. Het zal er ook met een vorkheftruck ingeladen zijn denk ik.
Nee, dat is echt wel vorkheftruck werk, of 2 sterke buurmannen 8)
en een pompwagen is nutteloos, hij moet eerst uit de Sprinter getild.
Een kleine bestelwagen met laadbord is natuurlijk prima, maar ook dat had de standaard bus niet beschikbaar; de chauffeur zei, dat hij normaal gesproken alleen aan bedrijven leverde, dus die hebben allemaal een heftruck.
Het vreemde was dat er een "airwaybill" sticker op zat, zal toch niet met het vliegtuig gekomen zijn??
Moet de documenten en sticker nog eens controleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Concept monitoring. april 2018
Controleer de ingevoerde data s.v.p.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/946/27027446227_3a5657baf1_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/868/40088539830_2035418509_b.jpg[/url]

Ontbrekende data zijn meestal t.g.v. vakantie of verhuizing
Reactie via PM s.v.p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 18:54:
[...]

Ja ieder zijn ding zullen we maar zeggen. Het geluid heb ik geen last van, moet zijn deur open doen om te kunnen horen dat hij draait.
En ik vind het toch wel leuk dat er al mensen zijn met een succesvol experiment om via de bestemde zonneboiler spiraal hun badkamer doen verwarmen door er gewoon de CV op aan te sluiten.
Helaas heb ik zon spiraal niet om mee te spelen, dat is voor de volgende....
Je kunt het spiraal ook gebruiken om via je panasonic/mitsubishi/... wp het vat op te warmen toch? Dan gebruik je het als goedkoop boiler vat met E element voor backup.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Hoe ga jij de installatie regelen ivm de subsidie aanvraag?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Lurge schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 07:37:
[...]

Je kunt het spiraal ook gebruiken om via je panasonic/mitsubishi/... wp het vat op te warmen toch? Dan gebruik je het als goedkoop boiler vat met E element voor backup.
Dat is inderdaad een goeie creatieve gedachte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 08:17:
[...]Dat is inderdaad een goeie creatieve gedachte
Haha die gedachte leeft bij mij al maanden

Je koopt [eigenlijk]een vat van 200/270 liter, incl warmtepomp voor een paar honder.
Als je de extra spiraal versie neemt.
Heb je meer opties..
En via domotica kun je heel veel opties regelen
Als van huis dan wpb aan, als thuis en wp draait, dan spiraal aan..
Enz enz enz
Maar eerst zul je alle hardware aangesloten en werkend moeten hebben, om dan verder te tweaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
mightym schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 07:45:
Hoe ga jij de installatie regelen ivm de subsidie aanvraag?
Het meeste leidingwerk doe ik zelf, en een 'bevriende' installateur, welbekend hier op het forum loopt het na en sluit het aan, incl. het F-gassen gebeuren.
Hopelijk staat mijn unit dan nog steeds op de lijst, en is de pot nog niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:29:
[...]

Het meeste leidingwerk doe ik zelf, en een 'bevriende' installateur, welbekend hier op het forum loopt het na en sluit het aan, incl. het F-gassen gebeuren.
Hopelijk staat mijn unit dan nog steeds op de lijst, en is de pot nog niet leeg.
mm pot leeg....
Is er ergens een meter te vinden van hoever ?

Zou wel balen zijn zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

.

pff Thanks................

Dacht nu stap 3 er bijna is.... Pana 5 Wp binnenkort aanschaffen 8) 8)

Gelukkig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb de gebruiksaanwijzing nogmaals doorgenomen en lees 300 of 390m3/ hr lucht en ik zie geen instelling om de wp uit te schakelen en dat de ventilatie alleen blijft werken. Luchtdebiet is hoog voor vervangen van mechanische ventilatie of ik moet de helft van de zolder ontrekken en het andere deel uit bestaande mechanische afvoerkanalen. Prijstechnisch wel interessant want na aftrek subsidie betaal je zo’n 500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 20:37
corsat schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Luchtdebiet is hoog voor vervangen van mechanische ventilatie of ik moet de helft van de zolder ontrekken en het andere deel uit bestaande mechanische afvoerkanalen. Prijstechnisch wel interessant want na aftrek subsidie betaal je zo’n 500 euro.
Ik vind dat zo onnozel aan die dingen 8)7
Waarom niet als vervanger van de MV? Co2 gestuurd voor mijn part. Laat dat ding lekker terugtoeren! Anders schiet in de winter je gas- of electraverbruik omhoog omdat je wpb warmte onttrekt aan een plek die je niet wilt. Zo houdt de ene warmtepomp de andere bezig |:(
Ik heb een jaar of twee geleden een verkoper over de vloer gehad die me zo'n ding wilde offreren. Heb 'm meegegeven dat de ventilatie niet afhankelijk mocht worden van de sww vraag. Nooit meer wat van 'm vernomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ligt het nou aan mij? Ik kan op die pagina niet vinden hoe ver het budget op is
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:46:
[...]

.

pff Thanks................

Dacht nu stap 3 er bijna is.... Pana 5 Wp binnenkort aanschaffen 8) 8)

Gelukkig..

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 10:42
blauwemac schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:12:
Ligt het nou aan mij? Ik kan op die pagina niet vinden hoe ver het budget op is
[...]
Staat toch bij stand van zaken onder kopje budget
Subsidiebudget 2018 € 100 miljoen, waarvan pas voor 26 miljoen aan subsidieclaims voor is via aanvragen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Ik heb de gebruiksaanwijzing nogmaals doorgenomen en lees 300 of 390m3/ hr lucht en ik zie geen instelling om de wp uit te schakelen en dat de ventilatie alleen blijft werken. Luchtdebiet is hoog voor vervangen van mechanische ventilatie of ik moet de helft van de zolder ontrekken en het andere deel uit bestaande mechanische afvoerkanalen. Prijstechnisch wel interessant want na aftrek subsidie betaal je zo’n 500 euro.
Waarom zou je de mechanische ventilatie verwijderen?
Maak de aanzuiglucht van de WP boiler, gewoon onderdeel van...
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Wat die tekort komt aan m3/h, trekt die van buiten via het t-stuk...
(ook @Marcva )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
Theo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:57:

Plus dat je <500 m3 iets minder vastrecht betaalt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
Waarom niet een wp boiler. 1500 incl. 1100 eraf. Netto 400

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 06-10 22:41
Warmte toevoer.
Levert een warmtepomp direct de maximale ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 35 graden voor cv en bij sww 55 graden of is er sprake van een geleidelijke temperatuurverhoging om tot uiteindelijk de maximale temperatuur te komen?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Duurt een minuut of 15 voor de 35 graden tot een half uur voor de 55 graden, kruipt langzaam omhoog in die tijd.

Hangt ook van instellingen af. Ik laat de tweede trap pas na 7 minuten in gaan, dan doet hij de eerste 7 minuten heel rustig aan (op 16%).

[ Voor 60% gewijzigd door Jan Treur op 05-05-2018 19:18 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
pleio65 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:56:
Warmte toevoer.
Levert een warmtepomp direct de maximale ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 35 graden voor cv en bij sww 55 graden of is er sprake van een geleidelijke temperatuurverhoging om tot uiteindelijk de maximale temperatuur te komen?
Het koude water wat retour komt naar de wp, word met ongeveer 3/4 graden verhoogd, heb je dus een hele grote boiler die behoorlijk koud staat duurt het uren voordat hij 55 is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Jan Treur schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:58:
Duurt een minuut of 15 voor de 35 graden tot een half uur voor de 55 graden, kruipt langzaam omhoog in die tijd.

Hangt ook van instellingen af. Ik laat de tweede trap pas na 7 minuten in gaan, dan doet hij de eerste 7 minuten heel rustig aan (op 16%).
Ik las iets over stooklijn en direct verwarmen. Dat zullen de instellingen zijn die jij bedoeld.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Het koude water wat retour komt naar de wp, word met ongeveer 3/4 graden verhoogd, heb je dus een hele grote boiler die behoorlijk koud staat duurt het uren voordat hij 55 is
Zelfde als de delta-t bij een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
pleio65 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:32:
[...]

Zelfde als de delta-t bij een zonneboiler.
Ja dat kan goed, alleen een zonneboiler zal niet meer kunnen, en een wp regelt er elektronisch op omdat dat het meest rendabel is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 21:10
Ideetje?

1. Zoals ook anderen merken, is ook mijn Zubadan vooral in het buitentemperatuurtraject van ruwweg 0-5°C redelijk wat energie kwijt aan ontdooien.
2. Ik vang regenwater op in drie ondergrondse tanks van elk 1 m3 en gebruik dat voor doorspoeling van de toiletten in huis.

Ik zat het volgende te denken:
Als de Zubadan begint met ontdooien, is er een potentiaalvrij contact dat schakelt als de ontdooimodus loopt. (klem 7+8 van klemmenstrook TB141 van de besturing PAC-IF021B-E).
Stel, op het moment dat dit contact gemaakt wordt, stop ik de buitenunit. Dus ik stop de ontdooicyclus.

Daarna laat ik via een pijp met een aantal kleine gaatjes regenwater uit de ondergrondse tanks langs de verdamper lopen. De pijp met bijv. om de 3 cm een gaatje, schuift tijdens het spuiten 3 cm heen en weer, zodat de hele verdamper "bespoten" wordt. Ik moet dat systeem dan natuurlijk 2 x uitvoeren. Ook om de hoek van de verdamper. Uiteraard zit de heen en weer schuivende pijp aan de bovenkant van de verdamper.
Het er tegen aan gespoten water + het smeltwater worden onderaan weer opgevangen en weer teruggevoerd naar de regenwatertanks. Daar wordt het water weer opgewarmd tot ongeveer bodemtemperatuur (ik schat in de winter zo tussen de 8 en 10°C).
Ik laat dit proces bijv. 1 of 2 minuten duren (proefondervindelijk te bepalen) en daarna geef ik de buitenunit weer vrij om te starten.

Vraag: weet iemand van jullie of de buitenunit dan weer verder gaat met ontdooien waar hij gebleven was, of start hij gewoon opnieuw op en merkt dat er geen ijsafzetting is en gaat dus ook niet ontdooien?

Eventueel kan ik ipv het ontdooiproces via de besturing te onderbreken ook gewoon even de spanning op de WP helemaal uitschakelen (ik heb een relais in de voedingskabel zitten), waarna de WP gewoon helemaal opnieuw opstart.

Op deze manier denk ik de energie die telkens met ontdooien verloren gaat te besparen.
Iemand al eens zoiets gedaan?

Of heeft er iemand evt. nog aanvullende ideeën en/of tips?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]Ik heb de gebruiksaanwijzing nogmaals doorgenomen en lees 300 of 390m3/ hr lucht en ik zie geen instelling om de wp uit te schakelen en dat de ventilatie alleen blijft werken. Luchtdebiet is hoog voor vervangen van mechanische ventilatie of ik moet de helft van de zolder ontrekken en het andere deel uit bestaande mechanische afvoerkanalen. Prijstechnisch wel interessant want na aftrek subsidie betaal je zo’n 500 euro.
Klopt die 300 390 heb ik ook gelezen..
Maar ook [ nog ] geen setting voor kunnen vinden.
Ik denk alleen dat dat met binnen/binnen of buiten/buiten te maken heeft... [ de aansluiting van je buizen..

Maar wat je zegt helft zolder of alles van buiten..
Ik doe via een klep,,, zolder nu tot eind zomer
klep dicht winter....

Dus die mv mag geloof ik helemaal niet als je de settings lees..:-)
Doen er wel veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
pleio65 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:30:
Ik las iets over stooklijn en direct verwarmen. Dat zullen de instellingen zijn die jij bedoeld.
Nee, dat zijn weer andere instellingen. De stooklijn bepaalt op welke temperatuur je het CV water gaat brengen, dus jouw 35 en 55 graden worden daardoor bepaald. Direct verwarmen weet ik niet.
De instelling die ik bedoel, is er om niet al te vaak aan en uit te gaan, maar niet elk merk heeft dat, geloof ik.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nou, dat begint lekker met mijn zelfbouw: zoals eerder gemeld is mijn Mitsubishi gisteren aangekomen en vandaag is de hydrobox opgehangen, zodat ik verder kan met het pijpwerk.

Waterzijdig: eerste probleem:
De eerste haakse koppeling van 1", de rechter, draait er moeiteloos op, en het blijkt een rechte draad te zijn, dus dat wordt lekker inpakken in hennep.

De linker gaat er echter maar 3/4 slag op, en loopt dan muurvast!
De schroefdraad opgemeten, en dan blijkt dat de rechter 32,99 mm is over de top van de draad, terwijl de linker 33,34 mm is op dezelfde manier gemeten.
Zie de foto's met de koppelingen met de hand erop gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/612EoNmftZYHkAWOkZFlSgs3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w833dgLXHInm7JVDLNBQ4iZx/full.jpg

Ik heb wel een 1"snijblok om draad op een 1" pijp te snijden, maar daar heb ik in dit geval niets aan, omdat daarbij eerst de pijpgeleider op de buis komt, en daarna pas de snijmessen, die ook nog eens een tapse draad produceren.

Mijn vraag is dus of een van onze installateurs mij een 1" snijplaat kan lenen, wat die draad moet opgesneden worden.

Let wel: de draad is niet beschadigd, maar gewoon te groot in diameter. De linker adapter is ook nog eens met 2 sleutels behoorlijk vast gedraaid, (te zien op de kleur van de eerste gang), maar nogmaals, hij kan er maar 3/4 slag op
Die 1" aansluiting zit met zilver/messing op de koperen buis gesoldeerd, dus dat gaat er niet zomaar af.

@Oxellaar @koevlaas2 ? of installateurs die mij kunnen helpen aan een snijplaat van 1"?
Heb hem maar 5 minuten nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:04:
Nou, dat begint lekker met mijn zelfbouw: zoals eerder gemeld is mijn Mitsubishi gisteren aangekomen en vandaag is de hydrobox opgehangen, zodat ik verder kan met het pijpwerk.

De eerste haakse koppeling van 1", de rechter, draait er moeiteloos op, en het blijkt een rechte draad te zijn, dus dat wordt lekker inpakken in hennep.

De schroefdraad opgemeten, en dan blijkt dat de rechter 32,99 mm is over de top van de draad, terwijl de linker 33,34 mm is op dezelfde manier gemeten.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb wel een 1"snijblok om draad op een 1" pijp te snijden, maar daar heb ik in dit geval niets aan, omdat daarbij eerst de pijpgeleider op de buis komt, en daarna pas de snijmessen, die ook nog eens een tapse draad produceren.

Mijn vraag is dus of een van onze installateurs mij een 1" snijplaat kan lenen, wat die draad moet opgesneden worden.

Let wel: de draad is niet beschadigd, maar gewoon te groot in diameter. De linker adapter is ook nog eens met 2 sleutels behoorlijk vast gedraaid, (te zien op de kleur van de eerste gang), maar nogmaals, hij kan er maar 3/4 slag op
Die 1" aansluiting zit met zilver/messing op de koperen buis gesoldeerd, dus dat gaat er niet zomaar af.

@Oxellaar @koevlaas2 ? of installateurs die mij kunnen helpen aan een snijplaat van 1"?
Misschien ene domme..
Maar kun je de pijp niet in de unit loss sleutelen??
Als je dan tch aan het kutten moet...
Maar dit is denk een mits... dingetje??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:04:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik draai hier gewoon een knel 28mm > binnendraad G1 op, met locktite 55 ertussen. :)
Dus wat ben je moeilijk aan het doen.

Pijp doorzagen en een knel erop zou ook nog kunnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Ik draai hier gewoon een knel 28mm > binnendraad G1 op, met locktite 55 ertussen. :)
Dus wat ben je moeilijk aan het doen.
Ik ben niet moeilijk aan het doen: op die linker pijp kan je geen koppeling draaien, althans niet meer dan 3/4 slag, en dat is echt niet genoeg, zo simpel is dat, niet moeilijk dus :(
En zoals je ziet op de tweede foto, is dat precies de koppeling die ik heb gebruikt; niks mis met de koppeling, wel met de 1"male aansluiting.
Pijp doorzagen en een knel erop zou ook nog kunnen.
Ja daar had ik ook aan gedacht, die pijp die uit de box komt is 22 mm, dus met een verloop knel knie van 22>>28 ben ik er ook.
Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van het 'modificeren' (=repareren) van deze unit, ik houd het liever origineel, dan ómgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:56:
[...]
Ik ben niet moeilijk aan het doen: op die linker pijp kan je geen koppeling draaien, althans niet meer dan 3/4 slag, en dat is echt niet genoeg, zo simpel is dat, niet moeilijk dus :(
En zoals je ziet op de tweede foto, is dat precies de koppeling die ik heb gebruikt; niks mis met de koppeling, wel met de 1"male aansluiting.

[...]
Ja daar had ik ook aan gedacht, die pijp die uit de box komt is 22 mm, dus met een verloop knel knie van 22>>28 ben ik er ook.
Ik ben alleen niet zo gecharmeerd van het 'modificeren' (=repareren) van deze unit, ik houd het liever origineel, dan ómgebouwd.
Gek dan, ik weet wel dat het bij mij ook niet helemaal vlekkeloos ging. Uiteindelijk de binnendraad een paar keer met vet erop heen en weer gedraaid voordat ik een beetje slag had. En dat de ene het wel doet en de andere niet herken ik ook wel.
Probeer het eens met een andere schroefbus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:02:

Probeer het eens met een andere schroefbus ?
Ik heb natuurlijk die 2 schroefbussen al verwisseld, en het probleem is duidelijk: niet de schroefbus, maar de linker Male aansluiting is 3/10 mm te groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:04:
[...]

Ik heb natuurlijk die 2 schroefbussen al verwisseld, en het probleem is duidelijk: niet de schroefbus, maar de linker Male aansluiting is 3/10 mm te groot!
Bijsnijden lijkt mij een moeilijke/onmogelijke klus dus dan blijft doorslijpen en een knel erop over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die draad opsnijden is geen probleem voor mij, met een 1"snijplaat.

Ik verwacht dat die 22 mm buis die eruit komt zacht koper is, gezien de erg korte bochten in de kast, dus hopelijk past er dan wèl een rvs steunbus in. Heb jij dat al eens gedaan, die 1" rechte draad vervangen door knel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:15:
Die draad opsnijden is geen probleem voor mij, met een 1"snijplaat.

Ik verwacht dat die 22 mm buis die eruit komt zacht koper is, gezien de erg korte bochten in de kast, dus hopelijk past er dan wèl een rvs steunbus in. Heb jij dat al eens gedaan, die 1" rechte draad vervangen door knel?
Nee, nog nooit hoeven doen met schroeven is alles gelukt.
Maar steunbussen e.d. ik kan je even niet volgen, je draait er toch gewoon een knel op en klaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Een knel mag je niet op zachte buis plaatsen zonder een steunbus, kijk eens naar Wiki buis bijvoorbeeld, dat is zachte buis, die een steunbus nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:26:
Een knel mag je niet op zachte buis plaatsen zonder een steunbus, kijk eens naar Wiki buis bijvoorbeeld, dat is zachte buis, die een steunbus nodig heeft
Steunbus word je diameter kleiner van dat is geen goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Een niet goed afsluitende knelkoppeling is slechter nieuws
https://diensten.kiwa.nl/...ingen-voor-koperen-pijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik vind het een gekke gebeurtenis, ik heb diverse ecodans aangesloten en deze zijn allemaal goed gelukt, wel herken ik het stukje dat 1 makkelijk gaat en de andere moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Jan Treur schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:58:

Wat is de reden dat je trap twee later laat ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Omdat we vloerverwarming willen voor extra comfort en de stadsverwarming mij irriteerd hebben we een offerte opgevraagd voor het aanschaffen en installeren van een Mitsubishi warmtepomp 8kw voor de (nieuw aan te leggen) vloerverwarming en SWW. Stadsverwarming gebruiken we nu niet, de pelletkachel geeft niet genoeg comfort.

Omdat de stadsverwarming in de meterkast zit en de warmepomp op de 2e verdieping moet komen te staan komt er wel extra installatie werk bij als extra koudwater aansluiting naar boven, en de SWW en verwarming moeten dus weer helemaal naar beneden en een stukje door de kruipruimte.
Zij komen nu uit op een totaal prijs van 13.600 euro (ex 1900 subsidie) waarvan vooral het arbeidsloon opvallend hoog is. Zij zijn wel aanbevolen door Aklima en gaven ook aan dat ze het druk hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Electra moet ik zelf laten doen, op 2 verdiepingen moet de vloer richting de koof worden open geboord, het plafond in de gang moet worden verlaagd, er is een bouwvergunning nodig de vloerverwarming moet worden gefreesd en mogelijk moet er een nieuwe vloer in (laminaat kan misschien niet meer terug). Alles bij elkaar dus zo'n 14000 a 17000 euro voor extra comfort en gemoedsrust. Voor DHZ is dit project te groot.

tl;dr is 17.000 euro een reëel bedrag voor 8KW L/W warmtepomp en voorverwarming? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
@MarcoL1978 : Ik begrijp een paar dingen niet:
1. Waarom het buffervat? Heeft je vvw niet genoeg waterinhoud? Of ga je met meerdere zones werken?
2. Staat er nu een aparte 200 L boiler op de offerte? Waarom niet de gewoon de binnenunit met geintegreerde boiler genomen? Dan heb je (volgens mij) de driewegklep niet nodig, en het scheelt ook veel uren en aansluitmateriaal.
3. Welk uurloon rekent jouw installateur? Stel dat dat 60 euro is, dan kan hij hiervoor 52 manuren leveren. Lijkt mee aardig veel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
pleio65 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:39:
[...]
Wat is de reden dat je trap twee later laat ingaan?
Dat wordt aanbevolen om te voorkomen dat de WP meerdere malen per uur aan en uit gaat, wat een minder goed effect op de duurzaamheid van de WP heeft. De tweede trap vertragen is een van de twee parameters daarvoor. De andere is voor minimale stilstandtijd, die heb ik op zo'n 10 minuten staan. Dat betekent als hij aanslaat dat het volgende gebeurt:

- eerst 7 minuten rustig aan in de eerste trap
- dan X minuten in de tweede trap tot de temperatuur in de woonkamer op peil is (een halve graad boven ingestelde comfortsetpoint)
- dan de 10 minuten verplichte stilstandtijd
- dan nog Y minuten wachten tot er weer warmtevraag is
- weer aan als er weer warmtevraag is (onder het comfortsetpoint gezakt)

Dat betekent dat 1 cyclus minimaal 17 + X + Y minuten duurt. Aangezien X vaak ook al een half uur of langer is, komt dat neer op minstens 45 minuten. Dan slaat hij dus altijd minder dan 2 keer per uur aan en vaak minder dan 1 keer.

Nogmaals, ik heb de wat luxere situatie dat ik dit op zo'n directe manier kan regelen. Niet elke WP heeft dat.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 06-05-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Andrehj schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:50:
@MarcoL1978 : Ik begrijp een paar dingen niet:
1. Waarom het buffervat? Heeft je vvw niet genoeg waterinhoud? Of ga je met meerdere zones werken?
2. Staat er nu een aparte 200 L boiler op de offerte? Waarom niet de gewoon de binnenunit met geintegreerde boiler genomen? Dan heb je (volgens mij) de driewegklep niet nodig, en het scheelt ook veel uren en aansluitmateriaal.
3. Welk uurloon rekent jouw installateur? Stel dat dat 60 euro is, dan kan hij hiervoor 52 manuren leveren. Lijkt mee aardig veel.
Ik heb nog extra vragen gesteld aan ze, de offerte is net binnen.
Ik zie wel dat Mitsubishi in hun documentatie een extra buffervat adviseert om pendelen tegen te gaan, het gaat om 45 m2 aan vloerverwarming. Het nut van de driewegklep snap ik ook niet.

De 200 Liter boiler is geïntegreerd dus dit zal de standaard Ecodan boiler moeten zijn, ik denk dat het er wat raar vermeld staat. En het uurloon vermelden ze niet, ik heb helaas geen idee hoeveel uur normaal is.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoL1978 op 06-05-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
-

[ Voor 100% gewijzigd door MarcoL1978 op 06-05-2018 10:05 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Naalroc Fijne productiefout.... :F
Maar een snijplaat 1" kan ik je niet aan helpen. En sowieso Drenthe>Zeeland.... ;)

Ik denk dat het de snelste optie is om de koppeling te afzagen en overgaan naar knel.
En geen rvs steunbus gebruiken, maar koper.
@koevlaas2 Een steunbus geeft geen weerstand, bekijk ze maar eens goed.

Alleen moet de wanddikte 1,1mm, dus de binnendiameter wel hetzelfde zijn als bij Wicu.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
MarcoL1978 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:40:
Omdat we vloerverwarming willen voor extra comfort en de stadsverwarming mij irriteerd hebben we een offerte opgevraagd voor het aanschaffen en installeren van een Mitsubishi warmtepomp 8kw voor de (nieuw aan te leggen) vloerverwarming en SWW. Stadsverwarming gebruiken we nu niet, de pelletkachel geeft niet genoeg comfort.

Omdat de stadsverwarming in de meterkast zit en de warmepomp op de 2e verdieping moet komen te staan komt er wel extra installatie werk bij als extra koudwater aansluiting naar boven, en de SWW en verwarming moeten dus weer helemaal naar beneden en een stukje door de kruipruimte.
Zij komen nu uit op een totaal prijs van 13.600 euro (ex 1900 subsidie) waarvan vooral het arbeidsloon opvallend hoog is. Zij zijn wel aanbevolen door Aklima en gaven ook aan dat ze het druk hebben.

***members only***

Electra moet ik zelf laten doen, op 2 verdiepingen moet de vloer richting de koof worden open geboord, het plafond in de gang moet worden verlaagd, er is een bouwvergunning nodig de vloerverwarming moet worden gefreesd en mogelijk moet er een nieuwe vloer in (laminaat kan misschien niet meer terug). Alles bij elkaar dus zo'n 14000 a 17000 euro voor extra comfort en gemoedsrust. Voor DHZ is dit project te groot.

tl;dr is 17.000 euro een reëel bedrag voor 8KW L/W warmtepomp en voorverwarming? :?
Vind het eeen nette offerte. Stiekem zit er veel werk in de installatie. Bij mij was het binnen unit en buiten unit aansluiten, paar meter leiding leggen. Echt ongeveer zo makkelijk als het maar zijn kan, maar ze zijn toch 2 dagen met 2 man bezig geweest (wel iemand die echt goed was en een hulp) en hadden ze tevoren ook al wat dingen voorbereid. Dus dat ze bij jou op dat werkloon uitkomen, is denk ik niet zo vreemd. Het is bij mij ook heel netjes gedaan, zoals gaatje voor de buiten thermostaat zo boren dat hij binnen en buiten in een voeg uit komt, leidingen mooi en netjes gelegd, etc. Er is hard doorgewerkt. Ik vind het niet erg daarvoor te betalen

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:06:
@Naalroc Fijne productiefout.... :F
Maar een snijplaat 1" kan ik je niet aan helpen. En sowieso Drenthe>Zeeland.... ;)

Ik denk dat het de snelste optie is om de koppeling te afzagen en overgaan naar knel.
En geen rvs steunbus gebruiken, maar koper.
@koevlaas2 Een steunbus geeft geen weerstand, bekijk ze maar eens goed.

Alleen moet de wanddikte 1,1mm, dus de binnendiameter wel hetzelfde zijn als bij Wicu.
Jammer, ik ga het morgen nog even proberen bij mijn plaatselijke installateur.
En Drenthe-Zeeland is maar 1 dag voor post.nl, en zou hij heen en weer kunnen voor 2x € 6,95 ;)

En het is bijna zeker een zacht koperen buis, gezien de gecompliceerde vorm van de buis binnen in de kast.
Wildkamp(vlak bij mij in de buurt) heeft messing steunbussen voor 22 mm buis met 1 mm wanddikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Naalroc ik wil morgen wel ff voor je kijken of wij zo'n ding hebben. Hoor je van mij morgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 06-05-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
LangeFries schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:30:
[...]

Vind het eeen nette offerte. Stiekem zit er veel werk in de installatie. Bij mij was het binnen unit en buiten unit aansluiten, paar meter leiding leggen. Echt ongeveer zo makkelijk als het maar zijn kan, maar ze zijn toch 2 dagen met 2 man bezig geweest (wel iemand die echt goed was en een hulp) en hadden ze tevoren ook al wat dingen voorbereid. Dus dat ze bij jou op dat werkloon uitkomen, is denk ik niet zo vreemd. Het is bij mij ook heel netjes gedaan, zoals gaatje voor de buiten thermostaat zo boren dat hij binnen en buiten in een voeg uit komt, leidingen mooi en netjes gelegd, etc. Er is hard doorgewerkt. Ik vind het niet erg daarvoor te betalen
Terwijl ik met ze door het huis liep werd ook wel duidelijk dat er erg veel werk extra bij zou komen, het is echter wel even schrikken als je dan alles bij elkaar opgeteld krijgt. We gaan er eens goed over nadenken of dit het ons waard is.

En uit ervaring kan ik bevestigen dat ik ook graag betaal voor harde nette werkers en goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 21:10
Zwerius schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:14:
Ideetje?

1. Zoals ook anderen merken, is ook mijn Zubadan vooral in het buitentemperatuurtraject van ruwweg 0-5°C redelijk wat energie kwijt aan ontdooien.
2. Ik vang regenwater op in drie ondergrondse tanks van elk 1 m3 en gebruik dat voor doorspoeling van de toiletten in huis.

Ik zat het volgende te denken:
Als de Zubadan begint met ontdooien, is er een potentiaalvrij contact dat schakelt als de ontdooimodus loopt. (klem 7+8 van klemmenstrook TB141 van de besturing PAC-IF021B-E).
Stel, op het moment dat dit contact gemaakt wordt, stop ik de buitenunit. Dus ik stop de ontdooicyclus.

Daarna laat ik via een pijp met een aantal kleine gaatjes regenwater uit de ondergrondse tanks langs de verdamper lopen. De pijp met bijv. om de 3 cm een gaatje, schuift tijdens het spuiten 3 cm heen en weer, zodat de hele verdamper "bespoten" wordt. Ik moet dat systeem dan natuurlijk 2 x uitvoeren. Ook om de hoek van de verdamper. Uiteraard zit de heen en weer schuivende pijp aan de bovenkant van de verdamper.
Het er tegen aan gespoten water + het smeltwater worden onderaan weer opgevangen en weer teruggevoerd naar de regenwatertanks. Daar wordt het water weer opgewarmd tot ongeveer bodemtemperatuur (ik schat in de winter zo tussen de 8 en 10°C).
Ik laat dit proces bijv. 1 of 2 minuten duren (proefondervindelijk te bepalen) en daarna geef ik de buitenunit weer vrij om te starten.

Vraag: weet iemand van jullie of de buitenunit dan weer verder gaat met ontdooien waar hij gebleven was, of start hij gewoon opnieuw op en merkt dat er geen ijsafzetting is en gaat dus ook niet ontdooien?

Eventueel kan ik ipv het ontdooiproces via de besturing te onderbreken ook gewoon even de spanning op de WP helemaal uitschakelen (ik heb een relais in de voedingskabel zitten), waarna de WP gewoon helemaal opnieuw opstart.

Op deze manier denk ik de energie die telkens met ontdooien verloren gaat te besparen.
Iemand al eens zoiets gedaan?

Of heeft er iemand evt. nog aanvullende ideeën en/of tips?
Is er nu echt niemand die hier iets over wil zeggen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zwerius schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:54:
[...]
Ik zou wel willen maar ... Ik heb nog niet zo'n mooie WP...

In mijn [ domme ] ogen kun je beter zoeken waarom je defrosts hebt.
En die oplossen..

Je idee klinkt hoog op de ladder van inventief maar ik denk dat je doet aan vervolgschade.
Terwijl je beter in de preventie zou kunnen denken../??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Waarom er defrosts zijn is duidelijk, ijsaangroei doordat vochtige lucht neerslaat op de koelribben van het verdamperblok. Hoe vochtiger de lucht hoe meer defrosts en dat is vaak bij mistig weer en een buitentemperatuur rond de nul graden en dan loopt de totale capaciteit van de wp terug. Daarnaast hebben wij in februato oa bij de ecodan gezien dat er bij bepaalde weeromstandigheden ook droge defrosts kunnen voorkomen, lage temperaturen, icm koude droge stormachtig weer.
Resume, defrosts voorkomen kunje door je wp in ongunstige weersomstandigheden uit te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zwerius schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:54:
[...]

Alles met water onder nul buiten (zonder glycol) moet sowiso leegloop zijn, of anders met tracing.
Het is niet onmogelijk maar je gaat je wel wat werk opleveren schat ik zo in.

Die droge defrosts voorkomen is wellicht een betere aanpak, ik had er wel last van met -9 en snoeiharde wind uit het oosten. (L/L) Of en hoe dat kan is een vraag voor @Oxellaar

De dT tussen BL en dauwpunt bepaalt het aantal defrosts, is die groot, b.v. 5 K dan kun je de defrtost overslaan. Ik ga er vanuit dat de luchtdT over de verdamper kleiner is als de genoemde 5 K
(Dat hangt weer af van compressor en ventilator toerental)

Met die strenge vorst was er regelmatig 10 K verschil tussen buiten T en DP en valt er dus niets te defrosten, er is dan immers geen ijsaangroei meer. Ik zou me daar eens op gaan focusen.. :)

E.e.a. is (denk ik) makkelijk in de software van de WP met een "enthalpie module" in te brengen, maar dan moet je het buitenlucht vocht meten, en daar is Oxellaar geen fan van geloof ik, weer een sensor erbij)

[ Voor 38% gewijzigd door Gasschuif op 06-05-2018 13:11 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Jammer, ik ga het morgen nog even proberen bij mijn plaatselijke installateur.
En Drenthe-Zeeland is maar 1 dag voor post.nl, en zou hij heen en weer kunnen voor 2x € 6,95 ;)

En het is bijna zeker een zacht koperen buis, gezien de gecompliceerde vorm van de buis binnen in de kast.
Wildkamp(vlak bij mij in de buurt) heeft messing steunbussen voor 22 mm buis met 1 mm wanddikte.
Een profipress koppeling erop persen, die kan ook op dun volgens mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Naalroc
Tóch aan de slag gegaan met mijn snijkop, en de 4 messen omgedraaid (en 2 van plaats verwisseld natuurlijk), afgesteld op een goede koppeling, en stukje bij beetje de draad op de 'box opgesneden, totdat de draadbus er 3 slagen op kon, met de hand, dat is goed genoeg; deze dus maar sealen met Locktite of teflon (beetje tegen mijn zin)
Maar goed het defect is verholpen, en de box blijft origineel; bedankt voor het meedenken.
@Oxellaar @Grolsch @koevlaas2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hRj4mCFMMtcCDhe8Ow8QzzFS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OzPpztd6yUyZvt2X92zWpKKQ/full.jpg

En wat doe je met dit mooie weer binnen?
Tja, ik kan zoiets niet uitstaan, en móet een oplosssing vinden.
Met in gedachten de oude spreuk: Repareer het dak als de zon schijnt.
Dat werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Er stond in dit topic ergens een grafiek waarop je kon aflezen wat je huidige gasverbruik is / of de m3 van je woning om te bepalen hoeveel kw WP je dan moet hebben. Maar ik kan deze niet terugvinden.

Iemand die zo vriendelijk is om die mij te sturen of te reageren op dit bericht. Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoekwoorden.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Kecin schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:12:
Er stond in dit topic ergens een grafiek waarop je kon aflezen wat je huidige gasverbruik is / of de m3 van je woning om te bepalen hoeveel kw WP je dan moet hebben. Maar ik kan deze niet terugvinden.

Iemand die zo vriendelijk is om die mij te sturen of te reageren op dit bericht. Waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoekwoorden.
Uit de formulering van je verzoek maak ik op dat je maar net bent begonnen om informatie betreffende
een overgang cv -> wp in te winnen. - Ik heb hier een vuistregel gezien voor jaarverbruik m³ gas -> jaarverbruik kWh warmtepomp, als het dat is wat je bedoelt (hier ook als "koevlaas formule" bekend). Zoek maar op. - Je kan hieruit ook een schatting van het wp-vermogen afleiden.

Voor het minimale wp-vermogen zou je eigenlijk moeten weten wat je dagverbruik (m³) bij de laagste buitentemperatuur is (indicatief!)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Verbruik in m3 x 8 / 1650 is de formule @Kecin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Kunnen we deze formules niet heel iets versimpelen tot:
  • vermogen WP in kW = jaarverbruik gas in m3 / 200
  • jaarverbruik WP in kWh = jaarverbruik gas in m3 * 2
Dat onthoudt makkelijker, en scheelt bij het vermogen maar 3%, dus bijvoorbeeld geen 10 kW maar 10.3 kW. Of wordt dat vloeken in de kerk?

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 06-05-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 21:37
Grolsch schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:58:
Verbruik in m3 x 8 / 1650 is de formule @Kecin
Kun je dan niet beter meteen / 206 doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MarcoL1978 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:40:
Ik kan er 20 jaar aardgas voor verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En je dacht dat de prijs van aardgas hetzelfde blijft, de komende 20 jaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Jan Treur schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:59:
Kunnen we deze formules niet heel iets versimpelen tot:
  • vermogen WP in kW = jaarverbruik gas in m3 / 200
  • jaarverbruik WP in kWh = jaarverbruik gas in m3 * 2
Dat onthoudt makkelijker, en scheelt bij het vermogen maar 3%, dus bijvoorbeeld geen 10 kW maar 10.3 kW. Of wordt dat vloeken in de kerk?
In principe slaat die 1650 op de stookuren voor een huis >1990. Voor oudere huizen (1980-1990) moet je al 1750 gebruiken.

Versimpelen van de formule maakt het nog moeilijker te herleiden waar de cijfers vandaan komen. Niet he handig om het te begrijpen. Wel makkelijker indien op bezoek bij iemand.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Noord27 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:15:
[...]
Kun je dan niet beter meteen / 206 doen?
Kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Natuurlijk kun je de formule vereenvoudigen, maar dan weet je niet meer wat de formule exact berekent :)

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.