Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste
Acties:
  • 462.779 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:53
@godfriedd Ik denk toch stiekem dat je wèl het DPDT relais nodig hebt in pos rechts, dat zou je kunnen bereiken door het midden en rechter relais van plaats te verwisselen, dan is het NC contact buiten werking, als dat Ry in de midden positie staat..

Maar eerst maar even afwachten wat de resultaten zijn vanavond bij @Grolsch

Edit: dit moest zijn DPST, sorry mis-typed

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 30-04-2018 19:54 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
MarFan schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:29:
[...]

Was even projectje, maar:
[video]

Heb erin zitten knippen, was totaal 6 min
Ik hoor een hoop herrie / geluid. Als dat mijn wp zou zijn dan hield ik dit geen week vol. Is dit de binnenunit en hoor je dit geluid binnen in huis ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
@MarFan Ik vind het een behoorlijke hoeveelheid geluid die je WP produceert.
@Grolsch Heb jij een vergelijkbare opname van de geluidsproductie van jouw binnenunit? Wellicht heb je 'm al een keer gedeeld, maar ik ben (gewoon eerlijk) te lui om al jouw posts na te lopen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 13:52
corsat schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:04:
[...]

Ik hoor een hoop herrie / geluid. Als dat mijn wp zou zijn dan hield ik dit geen week vol. Is dit de binnenunit en hoor je dit geluid binnen in huis ?
Dit is inderdaad de binnenunit, je hoort deze in de ruimte ernaast (kantoor). Boven in de woonkamer hoor je niets. Daarom nog geen WAF problemen.

Moet nog wel een kast omheen, maar twijfel of het voldoende is

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 20:17
@MarFan ik kan het geluid niet plaatsen, maar is geen pompgeluid lijkt mij :? Lijkt wel een resonantie/trilling ergens :?

@Cranberry ik kan je niets laten horen want ik hoor praktisch niets. Heel zachtjes het lopen van de 2 pompen, maar dat is zo weinig, dat krijg ik niet vastgelegd op m'n telefoon.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
Naalroc schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:02:
@godfriedd Ik denk toch stiekem dat je wèl het DPDT relais nodig hebt in pos rechts, dat zou je kunnen bereiken door het midden en rechter relais van plaats te verwisselen, dan is het NC contact buiten werking, als dat Ry in de midden positie staat..

Maar eerst maar even afwachten wat de resultaten zijn vanavond bij @Grolsch
Volgens mij zijn het SPDT-relais die er toegepast zijn (anders zouden het relais zijn met elk 2x een wisselcontact en dat is géén van de toegepaste relais).

Daarnaast denk ik simpelweg niet dat er dubbele relais nodig zijn. 3x een enkelpolige relais zou ook volstaan volgens mij. Ik heb voor de aardigheid jouw schema gepakt (dus niet degene die ik aangepast had). Daar doen de rood omkaderde relaiscontacten van de middelste en de rechtse precies hetzelfde. En ook worden ze precies tegelijk geschakeld want de A1 en de A2 hangen ook aan elkaar. Daar schiet je dus niets mee op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V3wYBvI9pKx0Z8DK6mIQhhOM/full.jpg

Nu de situatie waarbij je het meest rechtse draadje verwijdert. Dan krijg je een situatie dat als de driestandenschakelaar in het midden staat niets bekrachtigd is. Staat hij verbonden met de blauwe draad dan wordt oranje en rood van de warmtepomp met elkaar verbonden en heb je dimstand 75%. Zet de schakelaar nu zo dat de groene draad onder spanning komt te staan en de twee rechtse relais worden bekachtigd en die verbinden oranje met zowel bruin als rood (dimstand 50%).

Daarvoor hoef je dus alleen maar deze draad weg te halen (eigenlijk alleen aan de onderkant van het relais maar dan heeft die bovenin ook geen functie meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UOSRqNPXCXn4uo2BHpehdJUF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Naalroc / @godfriedd we gaan er vanavond achter komen.

Echt goed testen met alle 3 de standen kan ik niet in 1 avond omdat m'n boiler al op temperatuur is. Maar ik kan hem via Mecloud wel ff op 55 graden zetten en starten in de middenstand. Elektrisch vermogen moet dan over de 4KW gaan. Dus dat ga ik vanavond proberen.

Daarna verzet ik elke dag de schakelaar een stand zodat ik exact kan bekijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:05:
@Naalroc / @godfriedd we gaan er vanavond achter komen.

Echt goed testen met alle 3 de standen kan ik niet in 1 avond omdat m'n boiler al op temperatuur is. Maar ik kan hem via Mecloud wel ff op 55 graden zetten en starten in de middenstand. Elektrisch vermogen moet dan over de 4KW gaan. Dus dat ga ik vanavond proberen.

Daarna verzet ik elke dag de schakelaar een stand zodat ik exact kan bekijken of het werkt.
Ik zou zeggen: boilertemperatuur omhoog, 5-10 minuten in elke stand moet je gelijk een goed beeld geven via Enelogic. Als ik die dimstand activeer is hij binnen een minuut op het aangepaste vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@godfriedd / @Naalroc , weer of geen weer, ik heb getest, en het werkt "bijna" zoals het hoort :P

Eerst foto's achter de relais.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sc7EU2Y.jpg

Kabeltje er tussen weggehaald

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F45TxXz.jpg

Hier een overzicht van Enelogic

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vRnV2Wq.jpg

Conclussie

Stand 3 = 100%
Stand 2 = 0%
Stand 1 = 50%

Nu zou ik eigenlijk nog graag willen dat stand 2 75% wordt :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 30-04-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:40
Oxellaar schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:53:
[...]

EVI-technologie
De F2120 warmtepomp is uitgerust met een EVI-compressor. EVI is de afkorting van Enhanced Vapor Injection. In de compressor wordt geproduceerd heetgas voor een klein deel teruggevoerd naar de compressor, waardoor deze zijn bedrijfstemperatuur op peil houdt en hierdoor een extra hoog rendement en een hogere aanvoertemperatuur behaald. De F2120 warmtepompen zijn dus uitgerust met een state-of-the-art compressor die hierdoor een zeer hoge SCOP levert, tot meer dan 5,0, hetgeen overeenkomt met een rendement van meer dan 500%. Hierdoor heeft de F2120 ook het hoogst haalbare energiepakketlabel voor cv, namelijk A+++, dat zelfs geldig is voor een cv-temperatuur van 35 én 55°C. De F2120 heeft ook een inverter-aansturing van de compressor, die de warmtepomp een modulerend in vermogen maakt.

Een steeds verder verfijnde "Zubadan" techniek dus.
@robb. En een verdomd luie regeling die probeert zo lang mogelijk op het zuinigste niveau te draaien, tot zijn graadminuten te ver in de min gaan of hij klaar is met verwarmen. Bij mijn 8kW machine is dat 's winters rond de 5kW. Daarnaast probeer ik hem ook nog een beetje te truccen door hem overdag ongeveer net zoveel te laten doen als 's nachts. Met de WAR regeling krijg je juist dat hij 's nachts meer zou doen terwijl dan het temperatuurverschil groter is. Overdag is er toch niemand thuis. Dat is nogal handwerk met een lichte nachtverlaging wat ik op de weersverwachting tweak. Er zitten 3 programma standen in en daarnaast kun je ook de temperatuur buiten de programma's op de thermostaat instellen.
Ook staat die van mij mooi beschut tegen een muurtje en met wat zon is het al snel warmer dan de omgeving. De aangezogen lucht (zo veel is dat blijkbaar toch ook niet) wordt mooi door de hete muur verwarmt. Scheelt me toch een paar graden bij WW en heel soms met de verwarming.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:09:
@godfriedd / @Naalroc , weer of geen weer, ik heb getest, en het werkt "bijna" zoals het hoort :P

Eerst foto's achter de relais.

[afbeelding]

Kabeltje er tussen weggehaald

[afbeelding]

Hier een overzicht van Enelogic

[afbeelding]

Conclussie

Stand 3 = 100%
Stand 2 = 0%
Stand 1 = 50%

Nu zou ik eigenlijk nog graag willen dat stand 2 75% wordt :P
Dat is zoals voorspeld en dat heeft dus te maken met wel of juist niet kloppen van kleuren ten opzichte van de handleiding. Wissel eens de bruine en de rode draad om, ik denk dat het dan werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:02:
[...]

Dat is zoals voorspeld en dat heeft dus te maken met wel of juist niet kloppen van kleuren ten opzichte van de handleiding. Wissel eens de bruine en de rode draad om, ik denk dat het dan werkt!
Sorry voor de noob vraag, maar waar moet ik welke bruine en rode draad omwisselen :? In het relais buiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:22
Inmiddels een paar honderd Tweakers pagina`s over de warmtepomp gelezen. Duidelijk geworden is een grote diameter van de leidingen(28mm of meer) en een redelijk grote pompsnelheid. Het water moet door het systeem worden gedrukt. Minder info vind ik over de grote van een buffervat icm met pompsnelheid.

Huidige situatie:
2000 liter buffer met 28 mm aanvoer leidingen van de cv houtkachel en zonneboiler spiraal onderin.
Het gehele cv systeem draait op een Alpha 2. Vloerverwarming 85m2 hydraulisch neutraal. Overgedimensioneerde radiatoren worden ook door de Alpha 2 gevoed. Omdat ik steeds minder zin heb om elk jaar 13m3 hout te sjouwen wil ik aan de warmtepomp.
Warmtepomp kan ik eenvoudig op de 28mm leidingen aansluiten.
De 2000 liter is feitelijk 1 grote open verdeler.
Ik overweeg een 7 of 9KW WP.

Twee vragen:
Kan ik met een grote buffer met een minder grote WP af?
Is een hoge pompsnelheid nog steeds van belang? Het water hoeft immers niet door het gehele cv systeem incl. vloerverwarmingsleidingen worden gedrukt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:03:
[...]

Sorry voor de noob vraag, maar waar moet ik welke bruine en rode draad omwisselen :? In het relais buiten :?
Je wp vertoont het voorspelde gedrag voor wanneer de kleuren dus niet overeenkomen met de manual. Dus in de lasklemmetjes onder de relais moet je in degene waar nu de bruine zit de rode doen en andersom. Daarna zou het kunnen werken ;)

Probeer het maar, ik ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik stop ff met de grafiekjes, maar conclusie nu:

Stand 1 = 50%
Stand 2 = 75%
Stand 3 = 75%

Nu ben ik dus weer m'n 100% kwijt.

Zit je mij een beetje te sarren met deze storm en regen :P Kheb nu al 2 x een nat pak gehad, en mijn vrouw verklaart me voor gek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
pleio65 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:10:
Inmiddels een paar honderd Tweakers pagina`s over de warmtepomp gelezen. Duidelijk geworden is een grote diameter van de leidingen(28mm of meer) en een redelijk grote pompsnelheid. Het water moet door het systeem worden gedrukt. Minder info vind ik over de grote van een buffervat icm met pompsnelheid.

Huidige situatie:
2000 liter buffer met 28 mm aanvoer leidingen van de cv houtkachel en zonneboiler spiraal onderin.
Het gehele cv systeem draait op een Alpha 2. Vloerverwarming 85m2 hydraulisch neutraal. Overgedimensioneerde radiatoren worden ook door de Alpha 2 gevoed. Omdat ik steeds minder zin heb om elk jaar 13m3 hout te sjouwen wil ik aan de warmtepomp.

Twee vragen:
Is een hoge pompsnelheid nog steeds van belang? Het water hoeft immers niet door het gehele cv systeem incl. vloerverwarmingsleidingen worden gedrukt.
De grootte vd buffer is eigenlijk niet van belang. En staat los van het (max) vermogen vd WP.
De WP "levert" een (max) vermogen...Of je buffer nu 10 ltr is, of 2000 ltr. Dat (max) vermogen blijft dezelfde.
Het duurt alleen wat langer om 2000 ltr op te warmen, vanaf koude start.
Ik zeg er speciaal (max) bij, want als de buffer is opgewarmd en er wordt weinig uitgehaald, zal de WP in vermogen terugtoeren op basis van deltaT

De pompsnelheid is afhankelijk van hoeveel flow de WP wil hebben over de wisselaar (zie datasheet)
Hoe lager de weerstand van de buizen (en de rest vh systeem), des te lager de "stand" van de pomp om dezelfde flow te kunnen bereiken.

Ik heb een kamstrup warmtemeter aan de WP zitten, die ik via m-bus uitlees. Daarmee kun je mooi het effect zien van flow en temperatuur en afgegeven vermogen.
Met een kWh meter, die het opgenomen vermogen doorgeeft, kun je Cop berekenen (prestatie)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 20:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:35:
.

Zit je mij een beetje te sarren met deze storm en regen :P Kheb nu al 2 x een nat pak gehad, en mijn vrouw verklaart me voor gek :+
Ik denk dat ze helemaal gelijk heeft..... _/-\o_

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Huidige situatie:

Twee vragen:
Nee, in de basis niet. De grootte van een WP stem je af op het warmteverlies van je woning. Je wilt dat je WP bij extreme omstandigheden (-10, wind, kou regen) het warmteverlies van je woning kan compenseren.

Al plof je er een 5000 Liter buffervat in, je warmteverlies wordt er niet meer of minder van
Juist door een buffervat als open verdeler aan te sluiten scheid je de primaire flow en de secundaire flow.
Je WP wil graag een hoge flow, je afgifte waarschijnlijk wat anders.

Wat maakt het uit dat die WP met 1200 ltr/uur over de buffer draait :? Daar heb je geen last van, alleen gemak.

@Naalroc / @godfriedd het lijkt te werken :)

Soms ff een kwestie van geduld, vooral "live" schakelen van een hoger vermogen naar een lager vermogen werkt blijkbaar niet altijd direct.

Zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vat6El1.jpg

Hij lijkt te doen wat hij moet doen!!

Nu nog een keer een geluidstest, ik heb het idee dat 75% minder geluid maakt als 50% :?

Dat moet ik nog een keer objectief beluisteren, maar daar is het nu echt geen weer voor.
Als ik nog een keer naar buiten ga met de schroevendraaier belt mijn vrouw het RIAGG volgens mij :P

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 30-04-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:39
LangeFries schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:57:
[...]

@robb. En een verdomd luie regeling die probeert zo lang mogelijk op het zuinigste niveau te draaien, tot zijn graadminuten te ver in de min gaan of hij klaar is met verwarmen. Bij mijn 8kW machine is dat 's winters rond de 5kW. Daarnaast probeer ik hem ook nog een beetje te truccen door hem overdag ongeveer net zoveel te laten doen als 's nachts. Met de WAR regeling krijg je juist dat hij 's nachts meer zou doen terwijl dan het temperatuurverschil groter is. Overdag is er toch niemand thuis. Dat is nogal handwerk met een lichte nachtverlaging wat ik op de weersverwachting tweak. Er zitten 3 programma standen in en daarnaast kun je ook de temperatuur buiten de programma's op de thermostaat instellen.
Ook staat die van mij mooi beschut tegen een muurtje en met wat zon is het al snel warmer dan de omgeving. De aangezogen lucht (zo veel is dat blijkbaar toch ook niet) wordt mooi door de hete muur verwarmt. Scheelt me toch een paar graden bij WW en heel soms met de verwarming.
Een gunstige locatie voor de buitenunit en het eea tweaken zorgt dus voor een gunstiger rendement? Hoe stil is het systeem btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:45:
[...]

@Naalroc / @godfriedd het lijkt te werken :)

Dat moet ik nog een keer objectief beluisteren, maar daar is het nu echt geen weer voor.
Als ik nog een keer naar buiten ga met de schroevendraaier belt mijn vrouw het RIAG volgens mij :P
Watje :X

})

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:05
Jan Treur schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:17:
Uit zo'n WVB kan ook blijken hoe dicht je bij passief uit gaat komen. Misschien kun je het boilervat, netjes met een omkasting, in de woonkamer zetten als je voornaamste verwarming...
Ik heb dat in een van mijn twee keukens.
Woon jij in je bijkeuken dan 🤔😋

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:29:
[...]

De wanden en het dak hebben een Rc van 8. Houten kozijnen met beglazing, nu nog hr++, maar ik zit nog in het offerte traject voor hr+++ en eventueel aluminium. Nog niet top passief maar wel beter dan de standaard eisen. Wat dit voor de WP betekent weet ik nog niet, maar ik kan volgens mij niet wegkomen met een hele lichte WP.
Triple glas, WTW en een 5 kW WP erin. Hoppa!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
@Grolsch

Zelf gebruik ik al een jaartje de schakel mogelijkheden tussen drie vermogens waardes. Heb er lang mee getest en ben nog steeds niet 100% tevreden. Ik heb het idee dat ik meer 0%-25%-50%-100% kan schakelen en niet 0%-50%-75%-100%. Indien ik "geluids reductie" aanzet dan heb ik het idee dat ik kan schakelen tussen 75% en 100%. Dit door SW7-1 op uit te zetten en SW7/2 op aan.

Wat ik wel herken is dat de 7.5Kw ecodan bij 900-1000Watt opgenomen vermogen het meeste geluid maakt (brom geluid). Bij 1700Watt is hij een stuk stiller. Zelfs voluit met 2600Watt bromt hij minder dan bij 900-1000Watt. Letop dat dit het geluid is welke ik binnen ervaar.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Knowbody schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:28:
Woon jij in je bijkeuken dan 🤔😋
Mijn twee woonkamers zitten wel bij de twee keukens...

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 30-04-2018 21:40 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:35:
[...]

Wij Hebben zo'n 900m3 met MV komt uit op zo'n 10KW

jullie WTW volgens mij :? Ik denk een warmteverlies van zo'n 5 a 6 KW, als je ook SWW wilt doen gok ik op een WP van zo'n 6 a 7KW.

Niet teveel over dimensioneren, mitsu 7,5 en idee :?
Heb energetisch een veel slechter huis maar hield het warm met ca 24 kWh per dag bij een buitentemperatuur rond het vriespunt.

Dat betekent dat het warmteverlies 4 kW was op die momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Toch te vroeg gejuicht denk ik.

Nu ik de draadjes rood en bruin verwisselt heb zoals aangegeven door @godfriedd is het als volgt:

Stand 1 = 0% (WP doet het niet meer)
Stand 2 = 75%
Stand 3 = 100%

Live die schakelaar verzetten geeft niet altijd het juiste beeld ben ik achter.

Iemand nog ideeën welke draad ik nu met welke draad ik moet verwisselen :?

Korte samenvatting

Situatie was voor het loshalen van zwarte kabeltje:

1 = 50%
2 = 75%
3 = 50%

Situatie na het loshalen van zwarte kabeltje:

Stand 3 = 100%
Stand 2 = 0%
Stand 1 = 50%

Situatie na het verwisselen van rood met bruin:

Stand 2 = 75%
Stand 3 = 100%

Ik stop voor vandaag met testen :P

@Knowbody Als afgelopen winter mij iets heeft geleerd is dat buitentemperatuur lang niet alles zegt over warmteverlies van een woning en verbruik van een warmtepomp.

Er zijn factoren die erg veel invloed hier op hebben zoals zon, wind en regen.

Ik heb dagen dat het vroor maar mooi zonnig weer was dat ik aan 20kWh per dag genoeg had.
Een andere dag met dezelfde temperatuur had ik ruim 40kWh per dag nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
AUijtdehaag schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:42:
[...]

De grootte vd buffer is eigenlijk niet van belang. En staat los van het (max) vermogen vd WP.
De WP "levert" een (max) vermogen...Of je buffer nu 10 ltr is, of 2000 ltr. Dat (max) vermogen blijft dezelfde.
Het duurt alleen wat langer om 2000 ltr op te warmen, vanaf koude start.
Ik zeg er speciaal (max) bij, want als de buffer is opgewarmd en er wordt weinig uitgehaald, zal de WP in vermogen terugtoeren op basis van deltaT

De pompsnelheid is afhankelijk van hoeveel flow de WP wil hebben over de wisselaar (zie datasheet)
Hoe lager de weerstand van de buizen (en de rest vh systeem), des te lager de "stand" van de pomp om dezelfde flow te kunnen bereiken.

Ik heb een kamstrup warmtemeter aan de WP zitten, die ik via m-bus uitlees. Daarmee kun je mooi het effect zien van flow en temperatuur en afgegeven vermogen.
Met een kWh meter, die het opgenomen vermogen doorgeeft, kun je Cop berekenen (prestatie)
Je bevestigd wat ik al een beetje vermoedde. Bij een opgewarmd buffer draait de pomp rustiger. Pomsnelheid is experimenteren. De enige weerstand die de pomp heeft zijn de twee 28mm leidingen en een 1 inch 3-wegklep. Het water gaat niet door een wisselaar maar direct in het open vat.
Kan ik opmaken dat een grotere wp bij afgifte van een zelfde vermogen in vergelijking met een kleinere Wp minder geluid produceerd en de pompsnelheid lager kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
robb. schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:13:
[...]

Een gunstige locatie voor de buitenunit en het eea tweaken zorgt dus voor een gunstiger rendement? Hoe stil is het systeem btw?
Dat eerste zal iets helpen voor het rendement, maar werkt tegen het minimaliseren van het geluid doordat de afstralingshoek kleiner wordt. Nu is hij stil genoeg, alleen op de allerstilste avonden hoor je hem iets. Wat de plaats betreft was er ook niet zoveel keuze en ben ik er niet ongelukkig mee dat het iets in temperatuur lijkt te helpen (de T sensor zit aan de achterkant in de luchtstroom). Mijn buitensensor heeft een stuk minder last van afwijkingen. Over de plaats daarvan vooraf nadenken is zeker slim. Het mooiste is de plek zo te kiezen, dat eventuele afwijkingen op ongeveer dezelfde manier de warmtevraag van je huis beinvloeden. Bij mij hangt hij onder de dakgoot uit de zon op het westen. Hij krijgt na de middag iets teveel warmte van de muur eronder, maar dan krijgt mijn huis over het algemeen ook extra zoninstraling, alleen begint dat meer in de loop van de ochtend. De overlap zorgt dat het zich 's middags wat corrigeert. Enige nadeel is dat hij 's avonds ook nog wat afwijkt en dan kan het soms al iets afkoelen. Over het algemeen heb ik echter dan zoveel zonnewarmte in mijn huis zitten, dat het niet uitmaakt. Op het zuiden onder de dakgoot was nog mooier geweest, denk ik. Elke plek heeft voor en nadelen.

De enige reden voor getweak is de zoninstraling in voor- en najaar. Dat levert me zomaar 2 graden extra op, die ik niet meer zomaar kwijtraak. Wanneer de verwachting goed zonnig is zet ik mijn WP de nacht tevoren uit.

Of dat tweaken in de nacht voor minder vermogen veel helpt is de vraag, daar was het ook niet echt om begonnen. Ik blijk ergens in de straat een andere brom te hebben. Lang heb ik gedacht dat mijn WP dat lawaai maakte en wilde ik zorgen dat hij 's nachts niet onnodig op 100% hoefde te draaien. Toen laatst mijn WP dagen aaneen uit was, was het gebrom er nog steeds.
Volgende winter zal ik eens een tijdje aanzien of dat tweaken nu veel uitmaakt. De regelaar zelf werkt echt ook heel zuinig en comfortabel. Voor een boel info aangaande de regeling en het mooie laden van de VVM boiler (naar verluid 2 vierkante meter oppervlakte van de wisselaar op de onderste 75% van de boiler) staat er veel op energiesparhaus.at. Er staat ook een (kort) lijstje van vergelijkbare alternatieven die wat beter geïsoleert zijn. Nibe heet in Oostenrijk KNV. Ik heb de standaard combo F2120-12 met VVM320.

Eigenlijk is de Nibe gewoon geen goede machine voor een tweaker. Weinig eer aan te behalen. Ik vind het heerlijk dat het niet per sé hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Knowbody schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:30:
[...]

Triple glas, WTW en een 5 kW WP erin. Hoppa!
@robb.

Ik zou eerst je WP zetten en dan kijken of dat triple echt nodig is....
Wat scheelt het je in RC..?

Passief of bijna passief..
Een WP zal denk ik qua vermogen niet heel veel merken voor triple of hr++

Stel dat je in de kou komt kun je altijd nog voor triple gaan.

Ik denk dat als je dit allemaal laat zitten en je een wp zet, je het verschil nooit zult merken..
alleen in je portemonnee :X :X

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
pleio65 schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:50:
[...]

Je bevestigd wat ik al een beetje vermoedde. Bij een opgewarmd buffer draait de pomp rustiger. Pomsnelheid is experimenteren. De enige weerstand die de pomp heeft zijn de twee 28mm leidingen en een 1 inch 3-wegklep. Het water gaat niet door een wisselaar maar direct in het open vat.
Kan ik opmaken dat een grotere wp bij afgifte van een zelfde vermogen in vergelijking met een kleinere Wp minder geluid produceerd en de pompsnelheid lager kan zijn ?
Minder geluid klopt wel, een 10KW WP loopt rustiger op 5KW als een 5KW WP die op vol vermogen loopt bij 5KW. Maar ook tussen de verschillende types warmtepompen zit verschil in geluid.
En dan is geluidsoverlast ook nog eens subjectief.

De flow is bij een grotere WP normaal gesproken hoger als bij een kleinere WP.
Jij lijkt iets met die pompsnelheid te hebben:? Waarom hamer je daar zo op :?
Pompsnelheid is niet afhankelijk van de grootte van de WP maar van leidingweerstand.
Grotere WP heeft normaal gesproken een hogere flow nodig, dus bij gelijke leidingweerstand een hogere pompsnelheid.

Het nadeel van een grote WP is trouwens dat deze minder ver kan terug moduleren als een kleinere WP.

De WP's die verkocht worden zijn zover ik weet allemaal inverters dus ik zou toch op zoek gaan naar een passende WP.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 30-04-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pleio65
Hoe wordt je SWW (tapwater) nu verzorgd?
Dat bepaalt ook nog eens de keuze voor de grootte van de warmtepomp.
Enkel CV, kan deze normaal gezien kleiner blijven dan een die ook SWW moet doen.

(ik combineer cv + sww met een hygienespiraal + 3-fase doorstroomverwarmer. 450 ltr op een 5 kW'tje WP)

Verder eens met hierboven. ;)

[ Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:08
Het is weer , weer tijd voor de MONITORING . Ik verwacht hoge COP's .
Graag via PM om forum te ontlasten.

Nieuwe deelnemers zijn altijd welkom.
Type WP
Vermogen
Soort warmtemeter Mse, Mhp enz
Warmte voor CV
Elektriciteit voor CV
Eventueel ook voor warmwater(SSW, DHW) wel apart opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dylantje2 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:03:
[...]

@robb.

Ik zou eerst je WP zetten en dan kijken of dat triple echt nodig is....
Wat scheelt het je in RC..?

Passief of bijna passief..
Een WP zal denk ik qua vermogen niet heel veel merken voor triple of hr++

Stel dat je in de kou komt kun je altijd nog voor triple gaan.

Ik denk dat als je dit allemaal laat zitten en je een wp zet, je het verschil nooit zult merken..
alleen in je portemonnee :X :X
Bij triple heb je geen last meer van koudeval.

Het gaat om nieuwbouw. Doe het dan direct goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:48:
Toch te vroeg gejuicht denk ik.

Nu ik de draadjes rood en bruin verwisselt heb zoals aangegeven door @godfriedd is het als volgt:

Stand 2 = 75%
Stand 3 = 100%

Live die schakelaar verzetten geeft niet altijd het juiste beeld ben ik achter.

Iemand nog ideeën welke draad ik nu met welke draad ik moet verwisselen :?

Korte samenvatting

Situatie was voor het loshalen van zwarte kabeltje:

1 = 50%
2 = 75%
3 = 50%

Situatie na het loshalen van zwarte kabeltje:

Stand 3 = 100%
Stand 2 = 0%
Stand 1 = 50%

Situatie na het verwisselen van rood met bruin:

Stand 2 = 75%
Stand 3 = 100%

Ik stop voor vandaag met testen :P

@Knowbody Als afgelopen winter mij iets heeft geleerd is dat buitentemperatuur lang niet alles zegt over warmteverlies van een woning en verbruik van een warmtepomp.

Er zijn factoren die erg veel invloed hier op hebben zoals zon, wind en regen.

Ik heb dagen dat het vroor maar mooi zonnig weer was dat ik aan 20kWh per dag genoeg had.
Een andere dag met dezelfde temperatuur had ik ruim 40kWh per dag nodig.
Ik zat gisteravond volle bak aan de belastingaangifte dus had even geen tijd ;) ik zal er vanmiddag nog eens naar proberen te kijken. Kennelijk komen alle standen wel langs dus is het een kwestie van de juiste combinatie van draadjes en relais bij elkaar zoeken.

2 vragen die nog wel kunnen helpen:
- heb je een multimeter om te kunnen bepalen welke stand van de schakelaar welke draadjes met elkaar verbindt?
- kun je zien welke relais op een bepaald moment bekrachtigd zijn? Of is er aan het relais zelf niet te zien of deze in- of uitgeschakeld is?

Die 2 dingen zou het zoeken maar combinaties namelijk een stuk makkelijker maken..:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-03 18:48
13 kuub hout is best wel wat. Heb je dat al eens omgerekend naar gas en dan de Koevlaas-formule toegepast? kom je zo op die 7 of 9 kW uit?

Huidige situatie:

Twee vragen:

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 21:55
Het stookseizoen is zo goed als voorbij. Voor degenen die van plaatjes houden daarom een grafiek van de dag-COP (DCOP) waarden tegen de gemiddelde dag temperatuur van het KNMI station Wijk aan Zee (zo’n 5 km hemelsbreed hier vandaan).
Elektriciteitsverbruik meet ik met een Youless (naar Enelogic) en de warmteproductie met een Kamstrup 302.

Ik heb twee stookseizoen geplot: seizoen 2016-17 (blauw ruitje) en stookseizoen 2017-18 (rood vierkantje). De regressielijn is alleen van seizoen 2016-17.
In seizoen 2017-18 heb ik de heater aangesloten en ingesteld dat die inkomt als het buiten -15oC is. Maar in de praktijk komt hij ook in bij defrosts.
Verder heb ik dagen met elektriciteits gebruik onder de 0,5 kWh eruit gelaten, want dit vertroebelt het beeld (slechte R2-waarde) . Het zijn dagen met voornamelijk stand-by verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wmcDoHeatUj18PiHCmPHGPfv/thumb.png

Door de oogharen trek ik de volgende conclusies:
• Beide stookseizoenen geven een vergelijkbaar resultaat.
• Tussen de Tg=0 en Tg=5oC heeft de WP het relatief zwaar door de vele defrosts. Zeker in het laatste stookseizoen (als het element meedoet bij defrosts) gaat dit ten koste van de DCOP. Slechtste dagen waren begin december met Tg rond de 0oC, met 22 defrosts en DCOP < 3,0.
• Aan de andere kant waren er eind februari ook koude dagen (Tg -6,5oC op 28 februari) met droog, vriezend weer en maar 6 defrosts en DCOP 3,3. Op deze dag was het dagverbruik 34,4 kWh en de warmteproductie 114,2 kWh. Niet slecht voor een 5kW!

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:20
jaari schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:49:
Het stookseizoen is zo goed als voorbij. Voor degenen die van plaatjes houden daarom een grafiek van de dag-COP (DCOP) waarden tegen de gemiddelde dag temperatuur van het KNMI station Wijk aan Zee (zo’n 5 km hemelsbreed hier vandaan).
Elektriciteitsverbruik meet ik met een Youless (naar Enelogic) en de warmteproductie met een Kamstrup 302.

Ik heb twee stookseizoen geplot: seizoen 2016-17 (blauw ruitje) en stookseizoen 2017-18 (rood vierkantje). De regressielijn is alleen van seizoen 2016-17.
In seizoen 2017-18 heb ik de heater aangesloten en ingesteld dat die inkomt als het buiten -15oC is. Maar in de praktijk komt hij ook in bij defrosts.
Verder heb ik dagen met elektriciteits gebruik onder de 0,5 kWh eruit gelaten, want dit vertroebelt het beeld (slechte R2-waarde) . Het zijn dagen met voornamelijk stand-by verbruik.

[afbeelding]

Door de oogharen trek ik de volgende conclusies:
• Beide stookseizoenen geven een vergelijkbaar resultaat.
• Tussen de Tg=0 en Tg=5oC heeft de WP het relatief zwaar door de vele defrosts. Zeker in het laatste stookseizoen (als het element meedoet bij defrosts) gaat dit ten koste van de DCOP. Slechtste dagen waren begin december met Tg rond de 0oC, met 22 defrosts en DCOP < 3,0.
• Aan de andere kant waren er eind februari ook koude dagen (Tg -6,5oC op 28 februari) met droog, vriezend weer en maar 6 defrosts en DCOP 3,3. Op deze dag was het dagverbruik 34,4 kWh en de warmteproductie 114,2 kWh. Niet slecht voor een 5kW!
Mooi geplot deze data buurman (Beverwijk hier).
Defrosts zijn enorm killing voor het rendement, dat was al duidelijk maar met deze plot nog meer.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@jaari Waar staat die "R2-waarde" voor, dat ben ik nog niet tegengekomen hier, dacht ik... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 11:53
@Naalroc Heb het eens opgezocht en het is dus de Determinatiecoëfficiënt.
Zie [url=Wikipedia:https://nl.wikipedia.org/wiki/Determinatieco%C3%ABffici%C3%ABnt]Wikipedia[/url]. Tenzij je een wiskundige bent, kan je er wellicht weinig chocola van maken. Ik in ieder geval niet. Ik vond met name dit een prachtige zin:
In het geval van lineaire regressie valt R² te definiëren als de proportie verklaarde variantie van het regressiemodel.
Als ik lekker al deze definities grotendeels negeer, lijkt het neer te komen op: hoge lage R^2 komt overeen met een grote hoeveelheid ruis ten opzichte van de nuttige data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mordred schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:15:
@Naalroc

Als ik lekker al deze definities grotendeels negeer, lijkt het neer te komen op:
hoge R^2 komt overeen met een grote hoeveelheid ruis ten opzichte van de nuttige data.
Dat laatste is heel begrijpelijk!
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Zie [url=Wikipedia:https://nl.wikipedia.org/wiki/Determinatieco%C3%ABffici%C3%ABnt]Wikipedia[/url]. Tenzij je een wiskundige bent, kan je er wellicht weinig chocola van maken. Ik in ieder geval niet. Ik vond met name dit een prachtige zin:

[...]

Als ik lekker al deze definities grotendeels negeer, lijkt het neer te komen op: hoge R^2 komt overeen met een grote hoeveelheid ruis ten opzichte van de nuttige data.
Juist: als je een verband suggereert d.m.v. een regressielijn is het altijd zaak om naar de regressiecoëfficient (R2) te kijken. Is deze laag, dan is het verband zwak of afwezig zoals in een puntenwolk. Door een puntenwolk is altijd een lijn te trekken, maar deze heeft een lage R2.
Filteren van dagen met weinig verbruik doordat de WP voornamelijk standby staat, verbeterde in dit geval de R2 van 0,1 naar 0,8. Je bent vanwege het lage verbruik ook niet echt geïnteresseerd in deze dagen. Het is dus echt "ruis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 01:02:
Het is weer , weer tijd voor de MONITORING . Ik verwacht hoge COP's .
Graag via PM om forum te ontlasten.

Nieuwe deelnemers zijn altijd welkom.
Type WP
Vermogen
Soort warmtemeter Mse, Mhp enz
Warmte voor CV
Elektriciteit voor CV
Eventueel ook voor warmwater(SSW, DHW) wel apart opgeven
Herhaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Als ik lekker al deze definities grotendeels negeer, lijkt het neer te komen op: hoge R^2 komt overeen met een grote hoeveelheid ruis ten opzichte van de nuttige data.
Nee!! - Je hebt het verkeerd.
R is de regressiecoëfficient en ligt tussen de -1 en +1; R2 is het kwadraat en ligt dus tussen 0 en +1
Auf Deutsch das zgn. "Bestimmtheitsmaß" - de Nederlandse wikipedia is hier helaas waardeloos.
Indien de "variatie" in de data volledig door de (lineaire) functie wordt weergegeven is bij negatieve correlatie R = -1 en bij positieve R= +1.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
dunklefaser schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:44:
[...]

Nee!! - Je hebt het verkeerd.
R is de regressiecoëfficient en ligt tussen de -1 en +1; R2 is het kwadraat en ligt dus tussen 0 en +1
Auf Deutsch das zgn. "Bestimmtheitsmaß" - de Nederlandse wikipedia is hier helaas waardeloos.
Indien de "variatie" in de data volledig door de (lineaire) functie wordt weergegeven is bij negatieve correlatie R = -1 en bij positieve R= +1.
Dank voor het corrigeren van mijn statement. Mij ben je alleen meteen (bijna) helemaal kwijt. Wiskunde en Duits door elkaar en allebei zijn al niet mijn sterkste kant. Lang verhaal kort: mooier/beter/nuttig grafiekje als je de dagen met weinig verbruik weg laat. :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Mordred schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:49:
[...]

(...) Lang verhaal kort: mooier/beter/nuttig grafiekje als je de dagen met weinig verbruik weg laat. :) :+
Want door het lage verbruik gaat de COP weer naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:20:
[...]

Minder geluid klopt wel, een 10KW WP loopt rustiger op 5KW als een 5KW WP die op vol vermogen loopt bij 5KW. Maar ook tussen de verschillende types warmtepompen zit verschil in geluid.
En dan is geluidsoverlast ook nog eens subjectief.

De flow is bij een grotere WP normaal gesproken hoger als bij een kleinere WP.
Jij lijkt iets met die pompsnelheid te hebben:? Waarom hamer je daar zo op :?
Pompsnelheid is niet afhankelijk van de grootte van de WP maar van leidingweerstand.
Grotere WP heeft normaal gesproken een hogere flow nodig, dus bij gelijke leidingweerstand een hogere pompsnelheid.

Het nadeel van een grote WP is trouwens dat deze minder ver kan terug moduleren als een kleinere WP.

De WP's die verkocht worden zijn zover ik weet allemaal inverters dus ik zou toch op zoek gaan naar een passende WP.
Ik dacht lagere pompsnelheid, lager elektra verbruik. Nu prop ik in 5 uur met een cv-houtkachel zeg maar 1000 liter water op gemiddeld 60 graden in de buffer waar ik 3/4 of de hele dag het huis mee kan verwarmen, en we kunnen er van douchen. Straks verwacht ik ongeveer 1600 liter op max 35 graden. WP zal vaker en langer draaiden. Bedoeling is om het geheel zo zuinig mogelijk te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordred
jaari schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:05:
[...]

Want door het lage verbruik gaat de COP weer naar nul.
Kijk, nu volg ik het weer!
En als ik de grafiek zo zie, heb ik goede hoop voor mijn Panasonic die we dit jaar gaan installeren. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:08:
[...]

Ik dacht lagere pompsnelheid, lager elektra verbruik. Nu prop ik in 5 uur met een cv-houtkachel zeg maar 1000 liter water op gemiddeld 60 graden in de buffer waar ik 3/4 of de hele dag het huis mee kan verwarmen, en we kunnen er van douchen. Straks verwacht ik ongeveer 1600 liter op max 35 graden. WP zal vaker en langer draaiden. Bedoeling is om het geheel zo zuinig mogelijk te laten draaien.
Je moet het besparen niet zoeken in de paar Watt die een pomp verbruikt. De pompen van tegenwoordig zijn zo zuinig, dat drukt niet door op de COP.

En ja, een secundaire pomp kost extra energie, maar in veel situaties is een secundaire pomp noodzakelijk om de boel goed draaiende te houden. Het zuinigste is de hoofdzekering in je meterkast omschakelen, dan verbruik je niets, maar ik weet niet of de WAF dan nog wel zo hoog is :+

Het enigste wat je kunt doen is zorgen voor zo min mogelijk belemmering in de leidingen zodat je met een zo laag mogelijke pompstand een zo groot mogelijke flow kunt halen.

Grote units vereisen nu eenmaal meer flow als kleinere units. Maar je koopt geen 5KW WP als je een 20KW WP nodig hebt qua warmteverlies. Het is niet die 1600 liter in je buffer die het warmteverlies veroorzaakt, maar je afgiftesysteem zorgt ervoor dat het water afkoelt, je buffer niet (als het goed is :+ )

Ik weet niet exact meer wat de thermische energie van 1 m3 hout is, en wat jij voor 1 m3 hout betaalt, maar qua kosten lijkt een WP mij veel zuiniger / efficiënter als stoken op hout.

Maar als jij midden in het bos woont, overdag niets te doen hebt, en hout hakken/kloven leuk vindt, tsjah, dan zul je met een WP meer kosten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
AUijtdehaag schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:24:
@pleio65
Hoe wordt je SWW (tapwater) nu verzorgd?
Dat bepaalt ook nog eens de keuze voor de grootte van de warmtepomp.
Enkel CV, kan deze normaal gezien kleiner blijven dan een die ook SWW moet doen.

(ik combineer cv + sww met een hygienespiraal + 3-fase doorstroomverwarmer. 450 ltr op een 5 kW'tje WP)

Verder eens met hierboven. ;)
In het buffervat bevindt zich een geïntegreerd ssw gedeelte van 200 liter. Effectief is de hele inhoud van het buffervat voor warm water beschikbaar. Met de cv-houtkachel wordt de buffer van boven geladen en wordt het vat van boven naar beneden steeds warmer. Straks met de WP laadt ik alleen het bovenste deel waar het grootste gedeelte van de sww gedeelte zit. Bij een bereikte temperatuur van max 50/55 graden wordt een lager gedeelte met max 35 graden verwarmd. De bedoeling is om volgend jaar 100% van het gas af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:37:
[...]

Ik zat gisteravond volle bak aan de belastingaangifte dus had even geen tijd ;) ik zal er vanmiddag nog eens naar proberen te kijken. Kennelijk komen alle standen wel langs dus is het een kwestie van de juiste combinatie van draadjes en relais bij elkaar zoeken.

2 vragen die nog wel kunnen helpen:
- heb je een multimeter om te kunnen bepalen welke stand van de schakelaar welke draadjes met elkaar verbindt?
- kun je zien welke relais op een bepaald moment bekrachtigd zijn? Of is er aan het relais zelf niet te zien of deze in- of uitgeschakeld is?

Die 2 dingen zou het zoeken maar combinaties namelijk een stuk makkelijker maken..:
Zojuist allereerst de kabeltjes weer teruggedraaid (rood en bruin verwisseld zodat ik nu onderstaande instelling heb).

Stand 1 = 50%
Stand 2 = 0%
Stand 3 = 100%

Ik heb met een multimeter alle contacten in alle standen doorgemeten, maar alles lijkt contact met elkaar te maken :? Hij piept constant welke pen ik ook aan welk contact hou :?

Op de relais zit een groen/rood indicator

Stand 1 = R1=groen, R2=rood, R3=rood
Stand 2 = R1=Rood, R2= groen, R3=groen
Stand 3 = R1=groen, R2=groen, R3=groen

Nog meer ideeën :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:15:
[...]

Je moet het besparen niet zoeken in de paar Watt die een pomp verbruikt. De pompen van tegenwoordig zijn zo zuinig, dat drukt niet door op de COP.

En ja, een secundaire pomp kost extra energie, maar in veel situaties is een secundaire pomp noodzakelijk om de boel goed draaiende te houden. Het zuinigste is de hoofdzekering in je meterkast omschakelen, dan verbruik je niets, maar ik weet niet of de WAF dan nog wel zo hoog is :+

Het enigste wat je kunt doen is zorgen voor zo min mogelijk belemmering in de leidingen zodat je met een zo laag mogelijke pompstand een zo groot mogelijke flow kunt halen.

Grote units vereisen nu eenmaal meer flow als kleinere units. Maar je koopt geen 5KW WP als je een 20KW WP nodig hebt qua warmteverlies. Het is niet die 1600 liter in je buffer die het warmteverlies veroorzaakt, maar je afgiftesysteem zorgt ervoor dat het water afkoelt, je buffer niet (als het goed is :+ )

Ik weet niet exact meer wat de thermische energie van 1 m3 hout is, en wat jij voor 1 m3 hout betaalt, maar qua kosten lijkt een WP mij veel zuiniger / efficiënter als stoken op hout.

Maar als jij midden in het bos woont, overdag niets te doen hebt, en hout hakken/kloven leuk vindt, tsjah, dan zul je met een WP meer kosten maken.
De hoofdzekering.. hahaha. Pantoffeltjes aan... Dat kan altijd nog. ;)
Buffer is goed geïsoleerd en weerstand leidingwerk is gunstig. Een WP gaat wel geld kosten. Hout is gratis exclusief vervoer/ brandstof enz. Maar het gedoe er omheen ben ik na 25 jaar een beetje zat aan het worden. Met extra panelen hoop ik elektra kosten te compenseren, al verwacht ik wel dat een sobere salderingsregeling invloed gaat hebben.
Exacte aan KW aan warmte onttrekking aan het buffervat weet ik niet. Bij stevige kou is bij benadering een temperatuur daling van 30 graden op 1000 liter in 9 uur tijd reeel. Dus ongeveer 4KWh. Zonder bij stoken met hout zou een 5KW WP (bij -7 4,5 KW) nipt kunnen volstaan. Voor 200 Euro meer heb ik een 7KW (bij -7 5 KW)en 600 een 9KW (bij -7 7,7KW) en zekerheid dat het zonder bij stoken van hout warm blijft. 600 Euro op 10 jaar? levensduur WP is acceptabel en hopelijk geen over een kou klagende vrouw haha.
Maar goed, mijn primaire vragen hadden betrekking op buffergrootte en pompsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:14:
[...]

De hoofdzekering.. hahaha. Pantoffeltjes aan... Dat kan altijd nog. ;)
Buffer is goed geïsoleerd en weerstand leidingwerk is gunstig. Een WP gaat wel geld kosten. Hout is gratis exclusief vervoer/ brandstof enz. Maar het gedoe er omheen ben ik na 25 jaar een beetje zat aan het worden. Met extra panelen hoop ik elektra kosten te compenseren, al verwacht ik wel dat een sobere salderingsregeling invloed gaat hebben.
Exacte aan KW aan warmte onttrekking aan het buffervat weet ik niet. Bij stevige kou is bij benadering een temperatuur daling van 30 graden op 1000 liter in 9 uur tijd reeel. Dus ongeveer 4KWh. Zonder bij stoken met hout zou een 5KW WP (bij -7 4,5 KW) nipt kunnen volstaan. Voor 200 Euro meer heb ik een 7KW (bij -7 5 KW)en 600 een 9KW (bij -7 7,7KW) en zekerheid dat het zonder bij stoken van hout warm blijft. 600 Euro op 10 jaar? levensduur WP is acceptabel en hopelijk geen over een kou klagende vrouw haha.
Maar goed, mijn primaire vragen hadden betrekking op buffergrootte en pompsnelheden.
Even heel kort door de bocht, 13m3 hout verbruik je

Volgens onderstaande website staat 12m3 hout gelijk aan 3700m3 gas
13m3 is dan 4008m3 gas

Koevlaasformule = 4000*8/1650=19,39KW WP :P

Dus iets klopt er ergens iets niet. Waarschijnlijk stook je geen hard hout, of je kachelinstallatie is niet heel erg efficiënt.

In het ongunstigste geval dat je alleen maar zachthout stookt beweert men dat 20m3 zachthout gelijk staat aan 3700m3. Dat zou betekenen dat je bij 13m3 hout 2405m3 gas nodig zou hebben.

2405*8/1650=11,66KW

Hoe groot is je woning, hoeveel m2 verwarmd oppervlak, hoeveel m3 inhoud :? Dat zegt denk ik meer als bovenstaande formules.

Ik snap trouwens nog steeds niet zo goed waarom je door blijft gaan over pompsnelheden. Een beetje moderne pomp verbruik tientallen wats per uur, niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:06:
..........
Ik heb met een multimeter alle contacten in alle standen doorgemeten, maar alles lijkt contact met elkaar te maken :? Hij piept constant welke pen ik ook aan welk contact hou :?

Jawel, om de functies van de standenschakelaar goed te bepalen, moet je even de 3 draden daarvan loskoppelen, en dan even opschrijven, welke contacten in elk van de 3 standen met elkaar verbonden zijn; we zijn er nu steeds vanuit gegaan dat in de linker stand, het linker en midden contact met elkaar zijn verbonden, en in de rechterstand het midden- en rechter contact, terwijl in de middenstand geen van de linker en rechter contacten verbonden zijn.
Dat is een aanname, die niet terecht hoeft te zijn, en dat moeten we zeker weten hoe dat nu zit.

Temeer, omdat in stand 2 geen van de relais bekrachtigd moet zijn (=100%) En: bekrachtigd = rood????

En als het goed is, regent het nu niet bij jou, en ook nog niet donker.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:16:
[...]

In het buffervat bevindt zich een geïntegreerd ssw gedeelte van 200 liter. Effectief is de hele inhoud van het buffervat voor warm water beschikbaar. Met de cv-houtkachel wordt de buffer van boven geladen en wordt het vat van boven naar beneden steeds warmer. Straks met de WP laadt ik alleen het bovenste deel waar het grootste gedeelte van de sww gedeelte zit. Bij een bereikte temperatuur van max 50/55 graden wordt een lager gedeelte met max 35 graden verwarmd. De bedoeling is om volgend jaar 100% van het gas af te zijn.
WP's vinden 35 graden veel fijner dan 55 graden. Daardoor is het geen goed idee om een enkel vat voor zowel WW als verwarming te gebruiken. Effectief koel je je duur verwarmde WW steeds weer af tbv de verwarming. COP is dan ongeveer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
Grolsch schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:26:
[...]
13m3 is dan 4008m3 gas
Dus iets klopt er ergens iets niet. Waarschijnlijk stook je geen hard hout, of je kachelinstallatie is niet heel erg efficiënt.
Dat is helaas een eigenschap van veel houtkachels. Je mag blij zijn als je 50% haalt, de rest is voor de mussen op het dak. Bij mijn open haard is het rendement bijna negatief, er wordt zoveel koude lucht naar binnen gezogen dat het overal in huis koud wordt, behalve strak voor de haard.... :(
Een beetje moderne pomp verbruik tientallen wats per uur, niet meer.
Watts per uur? 8)7 Je bedoelt toch gewoon Watt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zijn er hier nog tweakers die van stadsverwarming over zijn gestapt naar een lucht/water warmtepomp?

We zijn bezig met een nieuwbouwwoning die wordt opgeleverd met SW, ik wil echter de SW afsluiten en kijken of ik het leidingwerk voor de WP mee kan nemen in het meerwerk.

Advies bij project nieuwbouw afsluiten stadsverwarming

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
[...]

13m3 is dan 4008m3 gas

In het ongunstigste geval dat je alleen maar zachthout stookt beweert men dat 20m3 zachthout gelijk staat aan 3700m3. Dat zou betekenen dat je bij 13m3 hout 2405m3 gas nodig zou hebben.

2405*8/1650=11,66KW

Hoe groot is je woning, hoeveel m2 verwarmd oppervlak, hoeveel m3 inhoud :? Dat zegt denk ik meer als bovenstaande formules.

Ik snap trouwens nog steeds niet zo goed waarom je door blijft gaan over pompsnelheden. Een beetje moderne pomp verbruik tientallen wats per uur, niet meer.
Vwb pompsnelheden is het me duidelijk. Vuren hout, stookt prima en kost niks. Netjes gestapeld misschien 10m3 op jaarbasis. Zeker niet minder.
Inhoud woning weet ik niet zo. Sommige kamers worden niet verwarmd. Isolatie gevels, vloer, dak en ramen zijn prima in orde. Let wel, er wordt dagelijks met vier personen gedoucht, de vaatwasser en de wasmachine gaan ook op warm water. En lang de stevige lang douchers onttrekken merkbaar warmte uit het vat. Temperatuur daalt sneller ivg met warmte voor verwarming. Jaarlijks gasverbruik 85 tot 100m3. En vanaf begin/half april gaat draait het systeem volledig op de zonnecollectoren.
Gelet op de temperatuur daling in het buffervat in een bepaalde tijd denk ik een redelijk beeld van de warmteonttrekking te hebben. Daarom overweeg ik een 9 KW pomp.
Koevlaasformule? Uitkomst in KW is dat per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:43
revolution-nl schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:44:
Zijn er hier nog tweakers die van stadsverwarming over zijn gestapt naar een lucht/water warmtepomp?

We zijn bezig met een nieuwbouwwoning die wordt opgeleverd met SW, ik wil echter de SW afsluiten en kijken of ik het leidingwerk voor de WP mee kan nemen in het meerwerk.

Advies bij project nieuwbouw afsluiten stadsverwarming
Ik ken er een aantal o.a. @Noord27 en @thido

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
LangeFries schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:47:
[...]

WP's vinden 35 graden veel fijner dan 55 graden. Daardoor is het geen goed idee om een enkel vat voor zowel WW als verwarming te gebruiken. Effectief koel je je duur verwarmde WW steeds weer af tbv de verwarming. COP is dan ongeveer 2.
De bedoeling is bovenste gedeelte (laag)voor sww.
Het water van max 35 graden water wat daar onder zit is voor de verwarming. In de huidige situatie is dat ook en het werkt goed. Als de cv-ketel bijspringt wordt enkel de bovenste 200/300liter verwarmd. Buffer wordt deels geladen. Slechte cop bij sww heb ik begrepen. Wat voor alternatief stel jij voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:43
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Het water van max 35 graden water wat daar onder zit is voor de verwarming. In de huidige situatie is dat ook en het werkt goed. Als de cv-ketel bijspringt wordt enkel de bovenste 200/300liter verwarmd. Buffer wordt deels geladen. Slechte cop bij sww heb ik begrepen. Wat voor alternatief stel jij voor?
Aangezien je gas loos wilt worden zou ik die sww tank laten dienen als hot fill naar een warmtepomp boiler.
Mijn collega stookt 8 kuub Flut hout tegen normaal 1400 gas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:09:

Nee, dat is de capaciteit van de warmtepomp die je nodig hebt.

Maar je stookt vuren, dus misschien is die omrekening van @Grolsch gunstiger door de slechte calorische waarde van vuren??
Daarom stond er bij zijn antwoord ook "WP" achter.

[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 01-05-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Ten eerste heb je 5 a 10x zoveel warmte voor verwarming nodig als voor WW. Je houtkachel en je zonnecollectoren leveren nu vrij makkelijk heet water, maar de WP dus juist niet en als hij op 35 graden stopt heb je geen warm water. Maar het is dus wel efficient dat te doen. Wanneer echter je dat via de 55 graden wil doen, verlies je een factor 2 aan efficientie.
Je zou kunnen kijken of je nog een (kleine 100l) buffer nodig hebt en misschien je WP rechtstreeks op 35 graden op je CV draaien en het bestaande vat alleen voor WW gebruiken en opwarmen tot 55 graden wanneer het leeg is. Of andersom bestaande vat op 35 graden voor CV en voor WW een andere oplossing verzinnen.

De combinatie WP/buffer en boiler + zonnecollectoren is wel min of meer standaard beschikbaar. Dus het boilerstuk nabouwen zou te doen moeten zijn. Om het geheel aan te sturen moet er vermoedelijk wel gedokt worden voor opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
pleio65 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:09:
[...]

Vwb pompsnelheden is het me duidelijk. Vuren hout, stookt prima en kost niks. Netjes gestapeld misschien 10m3 op jaarbasis. Zeker niet minder.
Inhoud woning weet ik niet zo. Sommige kamers worden niet verwarmd. Isolatie gevels, vloer, dak en ramen zijn prima in orde. Let wel, er wordt dagelijks met vier personen gedoucht, de vaatwasser en de wasmachine gaan ook op warm water. En lang de stevige lang douchers onttrekken merkbaar warmte uit het vat. Temperatuur daalt sneller ivg met warmte voor verwarming. Jaarlijks gasverbruik 85 tot 100m3. En vanaf begin/half april gaat draait het systeem volledig op de zonnecollectoren.
Gelet op de temperatuur daling in het buffervat in een bepaalde tijd denk ik een redelijk beeld van de warmteonttrekking te hebben. Daarom overweeg ik een 9 KW pomp.
Zoals @Naalroc is dat een in de praktijk aardig bewezen "vuistregel" om het vermogen van je WP te bepalen.

Aantal m3 gas verbruik per jaar x 8 / 1650

De m3 / m2 is toch vrij eenvoudig te bepalen :? Loop om je huis heen, tel je voetstappen en je weet m2, x plafondhoogte = m3.

Ik heb werkelijk geen idee of je nu in een woonboerderij woont uit 1915 of een rijtjes woning met 300m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:10
[...]

13m3 is dan 4008m3 gas

2405*8/1650=11,66KW

Voor het hout zit je wel iets te hoog. Alhoewel dat ook weer afhankelijk is van het soort hout. Gemiddeld weeg een kuub hout 400 kg en levert 1 kilo hout 4 kWh warmte.

Dus dan wordt het:
13 x 400 x 4 = 20800 kW warmte / 8 = 2600 m3 gas of met een cop van 4 gebruiktr de wp 20800/4 = 5200 kWh stroom. Daar heb je dan wel een aardige unit voor nodig.

Ik gok dat deze houtkachel niet heel efficient is, alhoewel hij ook hoge temperaturen maakt dus dat zou dan betekenen dat de wp ook meer stroom gaat gebruiken.

En als het toevallig acciaca hout ik wat er gestookt wordt, dan klopt de som voor het hout echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Naalroc schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:44:
[...]
Jawel, om de functies van de standenschakelaar goed te bepalen, moet je even de 3 draden daarvan loskoppelen, en dan even opschrijven, welke contacten in elk van de 3 standen met elkaar verbonden zijn; we zijn er nu steeds vanuit gegaan dat in de linker stand, het linker en midden contact met elkaar zijn verbonden, en in de rechterstand het midden- en rechter contact, terwijl in de middenstand geen van de linker en rechter contacten verbonden zijn.
Dat is een aanname, die niet terecht hoeft te zijn, en dat moeten we zeker weten hoe dat nu zit.

Temeer, omdat in stand 2 geen van de relais bekrachtigd moet zijn (=100%) En: bekrachtigd = rood????

En als het goed is, regent het nu niet bij jou, en ook nog niet donker.... ;)
@Grolsch , wat sowieso belangrijk is is om goed te kijken naar wat je meet. Je hebt de multimeter op piepstand staan dus ik ga ervan uit dat je weerstand meet. Maar meestal piept hij bij alles wat onder 200 Ohm is en dat kan ook te maken hebben met de rest van je circuit. Als het weinig moeite is om de afgaande draden los te halen kun je dat doen. Dat maakt je meting het meest zuiver. Echter is het niet noodzakelijk. Je moet er alleen goed op letten dat een verbinding tussen 2 contacten echt bijna 0 Ohm zou moeten opleveren. Wat je kunt doen is de 2 pennen van je multimeter tegen elkaar aan houden en kijken wat er dan op je scherm komt. Dat is de interne weerstand van je multimeter + bedrading zelf. Vervolgens meet je op je contacten en op het moment dat je een verbinding tussen 2 contacten hebt moet die waarde héél dicht bij die interne weerstandsmeting liggen. Alles met meer dan 1 Ohm verschil moet je negeren.

Het kan simpelweg niet zo zijn dat alle contacten in alle standen verbinding met elkaar hebben want dan zou je uberhaupt geen verschillende standen kunnen waarnemen en zouden alle relais in alle standen precies hetzelfde doen.
Grolsch schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:06:
[...]

Ervan uitgaande dat rood dus inhoudt dat het relais bekrachtigd is, is dit wel de manier van inschakelen die wenselijk is. Even voor de duidelijkheid, jij bedoelt met standen 1,2,3 niet van links naar rechts 1/2/3 maar zoals op de eerste foto in je post op pagina 5 te zien is toch? (dus links is stand 2, midden is 3 en rechts is 1). Als dat zo is doen de relais precies wat ik verwacht en zou het mijns inziens ook moeten kunnen gaan werken.

De neutrale stand is dan dus de middelste stand (stand 3 genoemd bij jou) van de schakelaar en de bekrachtigd géén van de relais (wp moet dan hoe dan ook op 100% gaan draaien).

Dan krijg je de stand naar links (stand 2 genoemd bij jou) en die bekrachtigt enkel het linker relais en verbindt daarmee oranje met bruin. Dat zou volgens mij 75% moeten zijn maar als dat op dit moment resulteert in 0% dan houdt dat in dat bruin en rood verkeerd om zitten.

Vervolgens krijg je stand 1 waarbij de schakelaar helemaal naar rechts staat en de 2 rechter relais beiden zijn ingeschakeld. Dat verbindt alle draden met elkaar en kan niet anders resulteren dan in een 50% stand.

[ Voor 25% gewijzigd door godfriedd op 02-05-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:49:
[...]

@Grolsch , wat sowieso belangrijk is is om goed te kijken naar wat je meet. Je hebt de multimeter op piepstand staan dus ik ga ervan uit dat je weerstand meet. Maar meestal piept hij bij alles wat onder 200 Ohm is en dat kan ook te maken hebben met de rest van je circuit. Als het weinig moeite is om de afgaande draden los te halen kun je dat doen. Dat maakt je meting het meest zuiver. Echter is het niet noodzakelijk. Je moet er alleen goed op letten dat een verbinding tussen 2 contacten echt bijna 0 Ohm zou moeten opleveren. Wat je kunt doen is de 2 pennen van je multimeter tegen elkaar aan houden en kijken wat er dan op je scherm komt. Dat is de interne weerstand van je multimeter + bedrading zelf. Vervolgens meet je op je contacten en op het moment dat je een verbinding tussen 2 contacten hebt moet die waarde héél dicht bij die interne weerstandsmeting liggen. Alles met meer dan 1 Ohm verschil moet je negeren.

Het kan simpelweg niet zo zijn dat alle contacten in alle standen verbinding met elkaar hebben want dan zou je uberhaupt geen verschillende standen kunnen waarnemen en zouden alle relais in alle standen precies hetzelfde doen.
Ik heb inderdaad weerstand met piep gemeten, ik zal bij tijd en gelegenheid eens meten zoals jij aangeeft.
[...]

Ervan uitgaande dat rood dus inhoudt dat het relais bekrachtigd is, is dit wel de manier van inschakelen die wenselijk is. Even voor de duidelijkheid, jij bedoelt met standen 1,2,3 niet van links naar rechts 1/2/3 maar zoals op de eerste foto in je post op pagina 5 te zien is toch? (dus links is stand 2, midden is 3 en rechts is 1). Als dat zo is doen de relais precies wat ik verwacht en zou het mijns inziens ook moeten kunnen gaan werken.

De neutrale stand is dan dus de middelste stand (stand 3 genoemd bij jou) van de schakelaar en de bekrachtigd géén van de relais (wp moet dan hoe dan ook op 100% gaan draaien).

Dan krijg je de stand naar links (stand 2 genoemd bij jou) en die bekrachtigt enkel het linker relais en verbindt daarmee oranje met bruin. Dat zou volgens mij 75% moeten zijn maar als dat op dit moment resulteert in 0% dan houdt dat in dat bruin en rood verkeerd om zitten.

Vervolgens krijg je stand 1 waarbij de schakelaar helemaal naar rechts staat en de 2 rechter relais beiden zijn ingeschakeld. Dat verbindt alle draden met elkaar en kan niet anders resulteren dan in een 50% stand.
Wat jij zegt klopt, links = 2, rechts = 1, in het midden is 3.

Voorlopig werkt het op 50% en 100% en dat was eigenlijk mijn doel, ik laat hem voorlopig ff zo staan, qua geluid muisstil op 50% en rond vriespunt gaat de WP naar 100%

Het mooiste was dat stand 2 75% zou zijn, maar ondanks alle logica die jij aangeeft werkt dit blijkbaar niet zo :?

Ik zal als ik me verveel nog eens gaan testen, maar dat zal deze week niet meer zijn.

@Naalroc / @godfriedd Ik ben jullie "eeuwig" dankbaar voor jullie hulp _/-\o_ _/-\o_ En mochten jullie ooit in het prachtige Twente zijn nodig ik jullie bij deze uit voor een LPG'tje! 8)

@Naalroc ik heb al in de planning staan om eens bij jou te gaan kijken als de boel draait >:) Ondertussen genoeg tekeningen van je "boerderij" gezien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:00:
[...]

Ik heb inderdaad weerstand met piep gemeten, ik zal bij tijd en gelegenheid eens meten zoals jij aangeeft.

[...]

Wat jij zegt klopt, links = 2, rechts = 1, in het midden is 3.

Voorlopig werkt het op 50% en 100% en dat was eigenlijk mijn doel, ik laat hem voorlopig ff zo staan, qua geluid muisstil op 50% en rond vriespunt gaat de WP naar 100%

Het mooiste was dat stand 2 75% zou zijn, maar ondanks alle logica die jij aangeeft werkt dit blijkbaar niet zo :?

Ik zal als ik me verveel nog eens gaan testen, maar dat zal deze week niet meer zijn.

@Naalroc / @godfriedd Ik ben jullie "eeuwig" dankbaar voor jullie hulp _/-\o_ _/-\o_ En mochten jullie ooit in het prachtige Twente zijn nodig ik jullie bij deze uit voor een LPG'tje! 8)

@Naalroc ik heb al in de planning staan om eens bij jou te gaan kijken als de boel draait >:) Ondertussen genoeg tekeningen van je "boerderij" gezien :P
Als ik in de buurt ben kom ik wel even langs om te zorgen dat alle 3 de standen werken want hier kan ik moeilijk mee leven ;) Helaas kom ik weinig in Twente dus reken er voorlopig maar niet op.

En @Naalroc heb jij ook een boerderij?? Ik heb namelijk zelf ook een (stads)boerderij in het centrum van Utrecht. Een gemeentelijk monument wat nu al bijna een jaar nul-op-de-meter is door wp en een flink pv-systeem. Wat voor iets heb jij en hoe heb je ook te maken met flink hoge ruimtes (hooizolders etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
godfriedd schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:12:
En @Naalroc heb jij ook een boerderij?? Ik heb namelijk zelf ook een (stads)boerderij in het centrum van Utrecht. Een gemeentelijk monument wat nu al bijna een jaar nul-op-de-meter is door wp en een flink pv-systeem. Wat voor iets heb jij en hoe heb je ook te maken met flink hoge ruimtes (hooizolders etc.)?
Een "woonboerderij" in Drenthe bouwjaar 1807 waar ik nu 15 jaar woon; een werkende boerderij tot ik het kocht.
De grote stal moest worden afgebroken, dit was een eis van de gemeente om de boer een vergunning te geven voor een nieuwe boerderij 300m verderop.
Daarom heb ik nu dus een groot grasveld....
Ik heb nog wel een kleinere stal (voor het 'jongvee'), met een prachtig groot golfplaten dak, dat pal op het zuiden ligt, dus uitermate geschikt voor veel PV.
Helaas staat aan die zuidkant, op het erf van de buren een 'prachtige' rij eikenbomen van 15-20 meter hoog, dus geniet ik de hele dag van schaduw.
En bomen zijn heilig bij de meeste mensen, maar dus niet bij mij :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 06:49
jerh schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:55:
[...]

Voor het hout zit je wel iets te hoog. Alhoewel dat ook weer afhankelijk is van het soort hout. Gemiddeld weeg een kuub hout 400 kg en levert 1 kilo hout 4 kWh warmte.

Dus dan wordt het:
13 x 400 x 4 = 20800 kW warmte / 8 = 2600 m3 gas of met een cop van 4 gebruiktr de wp 20800/4 = 5200 kWh stroom. Daar heb je dan wel een aardige unit voor nodig.

Ik gok dat deze houtkachel niet heel efficient is, alhoewel hij ook hoge temperaturen maakt dus dat zou dan betekenen dat de wp ook meer stroom gaat gebruiken.

En als het toevallig acciaca hout ik wat er gestookt wordt, dan klopt de som voor het hout echt niet.
In tegenstelling, tot wat veel mensen denken, heeft droge biomassa (<10% vocht) in het algemeen een onderste verbrandingswaarde (=stookwaarde, dus zonder condensatie mee te rekenen) die niet zo veel van elkaar verschilt. Het ligt in de ordegrootte van 16-18 MJ/kg.
Je kunt dus ruwweg zeggen, dat je 2 kg hout nodig hebt tov 1 m3 aardgas (er van uit gaande, dat het rendement van het verbrandingstoestel ongeveer gelijk is).
Verschillende soorten hout hebben wel een verschillende soortelijke massa. Dus hoewel je even ongeveer veel kg populier als eik nodig hebt, is het volume wel verschillend. Daardoor "lijkt het" alsof populier een veel lagere verbrandingswaarde heeft dan eik.

Het is eigenlijk hetzelfde als het afrekenen aan de pomp.
We rekenen af per liter, maar dat zouden we eigenlijk per kilo moeten doen.
Voor een deel wordt het "zuinig rijden" met een diesel dan ook gewoon veroorzaakt, doordat in een liter dieselolie meer energie zit dan in een liter benzine. Per kg is het juist andersom...
(Natuurlijk heeft een diesel ook een hoger rendement, maar niet in die mate die het verschil in verbruik doet vermoeden)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:24:
[...]

Zoals @Naalroc is dat een in de praktijk aardig bewezen "vuistregel" om het vermogen van je WP te bepalen.

Aantal m3 gas verbruik per jaar x 8 / 1650

De m3 / m2 is toch vrij eenvoudig te bepalen :? Loop om je huis heen, tel je voetstappen en je weet m2, x plafondhoogte = m3.

Ik heb werkelijk geen idee of je nu in een woonboerderij woont uit 1915 of een rijtjes woning met 300m3
Inhoud ongeveer 360 m3. 2 onder 1 kap, eind jaren 60. Normale woning. Muren, vloer, dak, ramen zijn max geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Heb je altijd op hout gestookt of ook wel eens op gas :?

Als je wild doet met zo'n 2 onder 1 kapper verbruik je 1500, heel extreem 2000m3 gas.
Dus je verbruikt wel gigantisch veel hout :P

Ik zou van 1500m3 uit gaan als je niet meer info hebt.

1500*8/1650 = 7,27KW WP benodigd. Als je ook SWW wil maken zou ik eerder kiezen voor een 9KW variant als voor een 7KW variant. Maar dat is mijn bescheiden mening :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm hout in dit topic.... water en vuur toch??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee fijnstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hij werkt als een nieuwe.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
1 punt Geluid........ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dylantje2 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:12:
mmm hout in dit topic.... water en vuur toch??
Helemaal niet: dit is om de capaciteit van de wp te kunnen bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Weer niet "echt" met pellets...:-)
En toch is dat ook hout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:14:
[...]Helemaal niet: dit is om de capaciteit van de wp te kunnen bepalen
MM das wel erg ver gezocht..
Hoe meet je een rendement van houtkachel.........................
populierenhout tov eiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dylantje2 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:16:
[...]

MM das wel erg ver gezocht..
Hoe meet je een rendement van houtkachel.........................
populierenhout tov eiken?
Eventjes terug lezen, daar staat het allemaal, dat ga ik niet dupliceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:13:
[...]

Hij werkt als een nieuwe.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
1 punt Geluid........ :?
Overdag toch geen last van, wanneer je het overschot van de zonnepanelen er in opstookt?
(maar we hebben daar een ander topic voor)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:10
Zwerius schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:58:
[...]

In tegenstelling, tot wat veel mensen denken, heeft droge biomassa (<10% vocht) in het algemeen een onderste verbrandingswaarde (=stookwaarde, dus zonder condensatie mee te rekenen) die niet zo veel van elkaar verschilt. Het ligt in de ordegrootte van 16-18 MJ/kg.
Je kunt dus ruwweg zeggen, dat je 2 kg hout nodig hebt tov 1 m3 aardgas (er van uit gaande, dat het rendement van het verbrandingstoestel ongeveer gelijk is).
Verschillende soorten hout hebben wel een verschillende soortelijke massa. Dus hoewel je even ongeveer veel kg populier als eik nodig hebt, is het volume wel verschillend. Daardoor "lijkt het" alsof populier een veel lagere verbrandingswaarde heeft dan eik.

Het is eigenlijk hetzelfde als het afrekenen aan de pomp.
We rekenen af per liter, maar dat zouden we eigenlijk per kilo moeten doen.
Voor een deel wordt het "zuinig rijden" met een diesel dan ook gewoon veroorzaakt, doordat in een liter dieselolie meer energie zit dan in een liter benzine. Per kg is het juist andersom...
(Natuurlijk heeft een diesel ook een hoger rendement, maar niet in die mate die het verschil in verbruik doet vermoeden)
Dat klopt helemaal met wat ik schreef. Per kilo hout is de verbrandingswaarde ongeveer gelijk, uit het hoofd staat dennehout zelfs aan kop qua prestatie.

In een kuub dennehout zit echter veel minder kilo's dan in een kuub eikenhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Doel topladen van het bovenste geïntegreerd sww gedeelte. Bij hogere temperaturen lage cop. Toch verwacht ik dat topladen met lage cop acceptabel is. Het gaat om ongeveer 200/300 liter dat van 35 naar 50/55 graden moet worden gebracht. Misschien niet optimaal, maar gaat om de ongeveer 6 winter maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:24:
[...]Overdag toch geen last van, wanneer je het overschot van de zonnepanelen er in opstookt?
(maar we hebben daar een ander topic voor)
Nope...
Maar voor de correctheid... Is wel erg aanwezig als je er niets aan doet.. trillen en blazen..
En dat kan afhankelijk van je settings en sww verbruik uren aanhouden..

En de mijne lijkt wel een ruimteschip...
Maar wel STIL en beetje arcio de verdieping er onder...
WAAF is erg blij....

Dus ik ook wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 17-02-2024
thido schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:50:
Krijgen we eerst drie paginas met incheckers :-). Ik heb de pana inmiddels maar helemaal uitgezet, was al twee weken niet meer aan geweest. Zie tegen oktober wel weer of hij het nog doet ;-)

Edit: ik moet er wel bij zeggen dat wanneer we het nodig vinden, we de Daikin US aan kunnen zetten. Dat scheelt natuurlijk wel iets...
kan de pana niet koelen dan? deze maand staat Mitsubishi hier op standby maar vanaf volgende maand gaat hij in koelmodus...

Nu ik reeds 3 jaar warmtepomp(en) gebruik zie ik eigenlijk nog 2 verbeterpunten:
-automatisch omslaan van zomer naar wintermodus (verwarmen/koelen)
-de stooklijn van verwarmen aanpassen per maand. Ik gebruik in dec/jan/feb een vrij agressieve stooklijn ivm kleine onderdimensionering pomp. was mooi geweest als je optioneel stooklijn voor 1 of meerdere maanden kon instellen. (of max verwarmings capaciteit aanpassen van 50% of 75%)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Stab schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:28:
[...]

Thanks man.

Heb het even opgevraagd. De vorige bewoner zat net onder de 1500m3 gas. Weliswaar met 2 gepensioneerde personen, maar daar staat tegenover dat ik zometeen veel in mijn kantoor zit die dan als enige ruimte overdag verwarmd hoeft te worden, met vloerverwarming.

In ons vorige huis zaten wij op 1000 m3 dus ik denk dat 1500m3 wel reëel zal zijn voor ons. Kun je daar dan wat mee? :)
Stab: ik dek 1.441 m3 gas af met een 7,5kw ecodan die ongeveer 3.400 draaiuren maakt per jaar en verbruik heeft van 3.800 kwh per jaar tegen scop van 4.26 (over laatste 2 jaren gemeten maar de data per jaar is nagenoeg identiek aan elkaar). Hopelijk kun je hier iets mee!
Stab schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:16:
[...]

Oke dank u.

En hoe bevalt het, zo'n warmtepomp? Ben je er financieel ook op voorruit gegaan per jaar?
1.441 m3 gas * 0,6 = 865,-
3.800 kwh * 0,18 kwh = 684,-

dit verschil is dus niet zo groot. Grote truc is om vervolgens die 3.800 kwh af te dekken met zonnepanelen (3.800/275= 14 stuks). Als je dit gedaan hebt hou je alleen nog kleine beetje verbruik over voor warm water (douchen/bad). Dit resterende beetje kun je of voor lief nemen (heb ik gedaan) of je kunt een bak geld uitgeven om dit ook weg te werken met doorsroomverwarmer in combinatie met een boiler. Ik vond dit het geld niet waard en de ruimte niet waard en kostenechnisch kreeg ik het ook niet rond (tvt was gewoon veel te lang...)

[ Voor 34% gewijzigd door develdonk op 03-05-2018 08:34 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Marcva schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:43:
Is er iemand die voor mij een "woordenboek" heeft voor de codes die er voor de modellen van de Ecodans gebruikt worden? Ik heb eens zitten neuzen in het databook, maar ik wordt er helemaal gestoord van! Zoveel modellen, net ff anders. Zoek de verschillen. Als ik die codes nou door heb....
Ik heb enige logica ontdekt. Volgens mij:
  • Y zijn de 400V modellen.
  • EHST zijn de all-in's
  • EHSD zijn de hydroboxen.
Maar verder :?

En verwarmt een "boosterheater" de cv met een spiraal / COP 1? Dat lijkt mij wat overdreven. Voor SWW wil ik 'm overwegen ivm bad ("Immersion heater"?).
Kun je gewoon terug vinden in de diverse folders van mitsubishi de R staat bijvoorbeeld voor reverse zodat hij kan koelen en verwarmen. Dan heb je ook iets met een Y geloof ik en daarbij sluit je hem aan op waterleiding ipv drukleiding (monobloc dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Overigens ondanks dat ik er geen ervaring mee heb hierbij nog 2 websites voor diegene die wel een 300L RVS boiler nodig hebben: (de Ierse site ook toegevoegd aan de openingspost)

EUR 820 excl verzending
https://www.plumbingprodu...der-2-coil-300l-1-co.html

EUR 1.191 excl verzending
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 03-05-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
develdonk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:26:
[...]

Stab: ik dek 1.441 m3 gas af met een 7,5kw ecodan die ongeveer 3.400 draaiuren maakt per jaar en verbruik heeft van 3.800 kwh per jaar tegen scop van 4.26 (over laatste 2 jaren gemeten maar de data per jaar is nagenoeg identiek aan elkaar). Hopelijk kun je hier iets mee!

[...]

dit verschil is dus niet zo groot. Grote truc is om vervolgens die 3.800 kwh af te dekken met zonnepanelen (3.800/275= 14 stuks). Als je dit gedaan hebt hou je alleen nog kleine beetje verbruik over voor warm water (douchen/bad). Dit resterende beetje kun je of voor lief nemen (heb ik gedaan) of je kunt een bak geld uitgeven om dit ook weg te werken met doorsroomverwarmer in combinatie met een boiler. Ik vond dit het geld niet waard en de ruimte niet waard en kostenechnisch kreeg ik het ook niet rond (tvt was gewoon veel te lang...)
Bedankt voor je post. Daar heb ik zeker wat aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22

kimjansen

Nu ff niks...

Heeft hier iemand ervaring met hoe goed Instaladora Termica is met het afhandelen van transportschades?

Twee weken geleden een zending mogen ontvangen voor mijn huis en schuur; een binnenunit heeft 1 of andere onverlaat op gestaan dus daar is de deksel van doorgeknakt, de 5kW buitenunit is duidelijk een keer goed gestuiterd (uit vorm en butsen aan de buitenkant van het tegenaan slaan van de interne onderdelen) en mijn 11.2kW buitenunit is de bovenste kap vol met schuurplekken... De transporteur kwam het ook vrolijk brengen met een Vito busje waar het spul een beetje los in stond, had ook geen palletwagen of laadklep dus dat ging nogal bijzonder zeg maar...

Heb Jose al 2x gevraagd om dit op te pakken maar tot op heden 0 response. Beetje jammer dit. Gelukkig wel met creditcard betaald en niet voor ontvangst getekend dus ik kan altijd nog via de creditcard maatschappij gaan claimen, maar dat zal ook wel een gevecht zijn.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

kimjansen schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:52:
Heeft hier iemand ervaring met hoe goed Instaladora Termica is met het afhandelen van transportschades?

Twee weken geleden een zending mogen ontvangen voor mijn huis en schuur; een binnenunit heeft 1 of andere onverlaat op gestaan dus daar is de deksel van doorgeknakt, de 5kW buitenunit is duidelijk een keer goed gestuiterd (uit vorm en butsen aan de buitenkant van het tegenaan slaan van de interne onderdelen) en mijn 11.2kW buitenunit is de bovenste kap vol met schuurplekken... De transporteur kwam het ook vrolijk brengen met een Vito busje waar het spul een beetje los in stond, had ook geen palletwagen of laadklep dus dat ging nogal bijzonder zeg maar...

Heb Jose al 2x gevraagd om dit op te pakken maar tot op heden 0 response. Beetje jammer dit. Gelukkig wel met creditcard betaald en niet voor ontvangst getekend dus ik kan altijd nog via de creditcard maatschappij gaan claimen, maar dat zal ook wel een gevecht zijn.
Ik zou credit card proberen..
Is zeker geen gevecht..
Goede service. _/-\o_

Ben wel benieuwd hoe het afloopt. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dat is natuurlijk zwaar balen... :(

Ik overweeg om daar ook een 8 kW Zubadan te kopen, maar van dit soort verhalen ga ik toch weer twijfelen.
Houd het forum op de hoogte hoe dit afgehandeld gaat worden.
Mag aannemen dat je wat foto's van de schade hebt gemaild?? Sterkte met de afhandeling in ieder geval.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

[...]

Interessante getallen. Er wordt hier vaak gerekend met 1m3 = 2kWh. Bij jou zie ik 1m3 = 2,65 kWh (30% lager dus). Jouw COP van 4,26 zou betekenen dat je (makkelijk) 1m3 = 2kwh zou moeten halen. Klopt er iets niet in mijn denklijn, is jouw stookgedrag (flink) veranderd of ...?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:45

Altijd klote dit.. Niet te lang aanmodderen, goed je acties vastleggen, duidelijk een ultimatum stellen. Als die gepasseerd is het formulier van je creditcard maatschappij downloaden, bewijsstukken toevoegen en het probleem daar neerleggen. Je kan ze ook vast bellen om informatie in te winnen hoeveel tijd en kansen je de verkoper moet geven.

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

credit card proberen... ik heb na 6 maanden de hoop opgegeven.... had ook een buts in de kap maar verder was er niks aan de hand (dus enkel optisch...) Garantie is gewoon een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Lurge schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:14:
[...]

Interessante getallen. Er wordt hier vaak gerekend met 1m3 = 2kWh. Bij jou zie ik 1m3 = 2,65 kWh (30% lager dus). Jouw COP van 4,26 zou betekenen dat je (makkelijk) 1m3 = 2kwh zou moeten halen. Klopt er iets niet in mijn denklijn, is jouw stookgedrag (flink) veranderd of ...?
Goede vraag en heb ik gedeeltelijk antwoord op in de vorm van graaddagen en de kamertemp die een graad hoger gezet is.
bron:https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new
uitkomst (1 sept-1mei):
2014/15: 2.466
2015/16: 2.663
2016/17: 2.620

verschil in graaddagen verklaard dus al 7% afwijking. Verder heb ik de kamertemp een graadje hoger gezet (gewoon omdat het kan :) ) Ik moet er echter vanuit gaan dat die ene graad hoger dan verantwoordelijk is voor het restant verbruik...

Verder heb ik het laatste jaar de boel net ff beter ingeregeld maar zit het verbruik van de circulatiepomp nu inbegrepen in het verbruik van de warmtepomp (is doorgelust). Dus er zitten her en der wat mutaties over de 3 jaar...

verder heb/had ik eea doorgerekend en kom ik op het volgende uit voor onze woning:
HR ketel 0,61 m3 per graaddag
wp elga 1,29 kwh per graaddag
wp ecodan jaar 1 1,46 kwh per graaddag
wp ecodan jaar 2 1,47 kwh per graaddag

Elga scoort beter omdat dat de winter van 2014/15 was die relatief zacht was en de hr ketel toen nog meehielp. Jaar 1 Ecodan heeft de ketel nagenoeg niks gedaan (dacht iets van 20m3) en jaar 2 heeft de ketel helemaal niks meer gedaan.

overigens heb ik zelf nog geen installatie gezien waarbij 1m3 = 2 kwh. Dus ik neem dat rekengetal (nog) niet serieus en als ik bij andere installeer spiegel ik het verbruik aan mijn eigen installatie. Tot nu toe zit ik dan met de ecodans (4 stuks nu) behoorlijk goed in mijn voorspellingen... Vraag ook vooral andere forumleden naar hun gasverbruik voordat ze een warmtepomp hadden. wellicht leuk om dit op te nemen in de sheet van tomexergie?

edit 1:
overigens zit mijn grootste "winst" c.q. besparing in het opvoeren van de zonnecellen capaciteit. Ik heb er nu 8.800Wp liggen die jaarlijks 7.650kwh levert. Hierdoor is mijn maandelijkse rekening voor vrijstaande woning nu nog maar eur 16 per maand.

[ Voor 16% gewijzigd door develdonk op 03-05-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

[...]

Ik dacht bij COP=4,26 * 3800= 16180 thermisch . 1 m3 aardgas = netto 8,8 kwh 16180kwh 1838 m3 aardgas equivalent= 1287 Euro besparing 1287-3800*.18= 603 euro
Of reken ik helemaal verkeerd??? Ecodam = Economiedam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:40:
[...]

Ik dacht bij COP=4,26 * 3800= 16180 thermisch . 1 m3 aardgas = netto 8,8 kwh 16180kwh 1838 m3 aardgas equivalent= 1287 Euro besparing 1287-3800*.18= 603 euro
Of reken ik helemaal verkeerd??? Ecodam = Economiedam?
je rekent goed en zo(iets) had ik het van tevoren ook voorgerekend maar waar het nu mis/anders gaat weet ik niet... die factor van 1m3=8,8kwh wellicht... 1.838m3 * .6 is overigens 1103, dus besparing is 1103-3800*,18=418

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@develdonk ben je ook anders gaan stoken als met gas (24*7 i.p.v. nachtverlaging) :?

Dat zou wellicht ook nog e.e.a. kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35
Je moet ook het rendement van de CV ketel mee nemen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21

thido

Tilburg

develdonk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:20:
[...]

kan de pana niet koelen dan? deze maand staat Mitsubishi hier op standby maar vanaf volgende maand gaat hij in koelmodus...

Nu ik reeds 3 jaar warmtepomp(en) gebruik zie ik eigenlijk nog 2 verbeterpunten:
-automatisch omslaan van zomer naar wintermodus (verwarmen/koelen)
-de stooklijn van verwarmen aanpassen per maand. Ik gebruik in dec/jan/feb een vrij agressieve stooklijn ivm kleine onderdimensionering pomp. was mooi geweest als je optioneel stooklijn voor 1 of meerdere maanden kon instellen. (of max verwarmings capaciteit aanpassen van 50% of 75%)
De pana kan wel koelen inderdaad. Maar veel zin heeft dat hier niet met normale radiatoren en een convectorput. Wellicht dat de 10m2 toegevoegde wandverwarming wel iets doet.
Beneden heb ik zoals gezegd een daikin us hangen, die kan dat prima :-)

Het meerverbruik wat jullie proberen te verklaren ligt denk ik zelf in die 1 graad hogere kamertemperatuur. Dat scheelt echt wel op een stookseizoen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.