Het stookseizoen is zo goed als voorbij. Voor degenen die van plaatjes houden daarom een grafiek van de dag-COP (DCOP) waarden tegen de gemiddelde dag temperatuur van het KNMI station Wijk aan Zee (zo’n 5 km hemelsbreed hier vandaan).
Elektriciteitsverbruik meet ik met een Youless (naar Enelogic) en de warmteproductie met een Kamstrup 302.
Ik heb twee stookseizoen geplot: seizoen 2016-17 (blauw ruitje) en stookseizoen 2017-18 (rood vierkantje). De regressielijn is alleen van seizoen 2016-17.
In seizoen 2017-18 heb ik de heater aangesloten en ingesteld dat die inkomt als het buiten -15
oC is. Maar in de praktijk komt hij ook in bij defrosts.
Verder heb ik dagen met elektriciteits gebruik onder de 0,5 kWh eruit gelaten, want dit vertroebelt het beeld (slechte R
2-waarde) . Het zijn dagen met voornamelijk stand-by verbruik.
Door de oogharen trek ik de volgende conclusies:
• Beide stookseizoenen geven een vergelijkbaar resultaat.
• Tussen de Tg=0 en Tg=5
oC heeft de WP het relatief zwaar door de vele defrosts. Zeker in het laatste stookseizoen (als het element meedoet bij defrosts) gaat dit ten koste van de DCOP. Slechtste dagen waren begin december met Tg rond de 0
oC, met 22 defrosts en DCOP < 3,0.
• Aan de andere kant waren er eind februari ook koude dagen (Tg -6,5
oC op 28 februari) met droog, vriezend weer en maar 6 defrosts en DCOP 3,3. Op deze dag was het dagverbruik 34,4 kWh en de warmteproductie 114,2 kWh. Niet slecht voor een 5kW!