Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Tomexergie schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:09:
[...]

We hebben het over het aan/uit schakelen van convectoren in het afgifte systeem. Met een instelbare onafhankelijke controller van 10 Euro geen enkel probleem en minder kwetsbaar dan via Domotz. Het werkt in mijn proefopstelling uitstekend. Centrale aansturing via vermogensmeting is "te mooi" en "te kwetsbaar" naar mijn mening. Ik houd van KIS.
Dat kan natuurlijk. Ik heb zelf hier een andere ervaring. En ik zit met een Ta van 25 graden, dus dan is ook de enige optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
jerh schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:23:
[...]

Dat kan natuurlijk. Ik heb zelf hier een andere ervaring. En ik zit met een Ta van 25 graden, dus dan is ook de enige optie denk ik.
Bij kleine temperatuurverschillen tussen Tr en Ta kan ik mij voorstellen dat vermogen schakeling voorkomt dat in de tussentijd en zomer de ventilatoren onnodig lang gaan draaien. Als Tr>24C gaan mijn automatisch draaien, maar daar geen problemen van ondervonden, zelfs een beetje koeling via de convertorput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
Leuk topic, met wel al 6 jaar oud. Ik kan me voorstellen dat er inmiddels nieuwe spullen en/of technieken zijn die je nu beter toe kunt passen. Maar ik ben geen echte tweaker.
Never mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50
Het punt geluid is al vaak ter sprake gekomen. Recent las ik ergens een artikel, waarin werd geadviseerd om de binnenunit van een warmtepomp te plaatsen in een ruimte met 'zwaardere muren en deuren' i.v.m. geluid. Maakt een binnenunit bij zowel een split-unit als een monoblock meer geluid dan bijv. een CV-ketel in productie?

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 28-04-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Cranberry schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:35:
Het punt geluid is al vaak ter sprake gekomen. Recent las ik ergens een artikel, waarin werd geadviseerd om de binnenunit van een warmtepomp te plaatsen in een ruimte met 'zwaardere muren en deuren' i.v.m. geluid. Maakt een binnenunit bij zowel een split-unit als een monoblock meer geluid dan bijv. een CV-ketel in productie?
Nee een binnenunit van een split maakt nauwelijks geluid, het enige wat je echt hoort is de pomp voor het CV water.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50
@psy, thx. Mooi, dat was ook wat ik al dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:45
@Verwijderd / @Naalroc en andere elektro experts, ik heb zojuist foto's gemaakt van mijn kabeltje etc. :)

Hieronder een samenvatting van mijn bevindingen tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2comtcx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2m7zy3c.jpg

Mijn test tot nu toe.
Kabeltje losgekoppelt = 100% (4KW elektrisch bij SWW)
Stand 2 = 50% (2KW elektrisch bij SWW)
Stand 3 = 75% (3KW elektrisch bij SWW)
Stand 1 = 50% (2KW elektrisch bij SWW)

Hier nog het schema van het kabeltje:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/avro21.jpg

Buiten ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35n7p6r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ltr68l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/miyoaw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/x1f09g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/33otb0n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35bry29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/15qxbad.jpg

Nu de hamvraag, wat moet ik doen om de volgende instellingen te krijgen:

1 = 50%
2 = 75%
3 = 100%

Als het kan graag met zo min mogelijk sleutel en schroeven :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 28-04-2018 10:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
We gaan flink verbouwen en ik wil nu ook gelijk kijken of we over kunnen stappen op een warmtepomp. We hebben vloerverwarming en boven flink gedimensioneerde jaga radiatoren, dus dat is al een probleem minder. Huis uit 83, maar met 40 graden aanvoer komen we prima de winter door.

3 vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden of bedenken:
- plaats van de warmtepomp. Volstaat een schuur daarvoor? Steen, niet geïsoleerd, temperatuur komt zeker niet onder vriespunt (vriezer staat er ook al jaren goed zijn werk te doen). Eventueel kunnen we natuurlijk ook een geïsoleerde schil daarom heen maken.

- Als de warmtepomp begane vloer komt, is dan het omleggen van CV eenvoudig? Voor vloerverwarming begane grond voorzie ik geen problemen, het gaat vooral om de radiatoren boven, aangezien CV nu boven op zolder hangt (2e etage). Kan ik bijvoorbeeld de huidige aanvoer / retour van vloerverwarming zonder meer gebruiken om de radiatoren boven dan van beneden af van warmte te voorzien?

- ik weet dat de buitenunit geluid maakt, maar de binnenunit? Moet ik daar rekening mee houden mbt plaatsen in de buurt van slaapkamers?

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 28-04-2018 10:54 . Reden: Hierboven al deels beantwoord ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
@Grolsch Ik ga daar even een schema van maken; zo te zien zijn alle benodigde componenten ( trafo 12 en 24 V en 3 relais) aanwezig.
Nog al druk hier momenteel, ik kom er op terug.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:12
Ik heb een probleem met mijn Hitachi warmtepomp met tapwatervoorziening.
Die engelse of duitse manuals zijn niet duidelijk, althans niet voor mij als newbee.
De besturing is WAR met ruimtecompensatie via de besturingsunit in de kamer.
Het probleem is dat de cv-pomp niet uitschakeld alles er geen warmte vraag meer is,
althans ik ga er vanuit dat de pomp zou moeten uitschakelen. Gevolg is dat op een gegeven
moment de Ta temp en Tr temp gelijk zijn of de Ta gaat onder de Tr, gevolg is dat de WP weer
even aanslaat, Een beetje een pendel effect.
Hoe kan ik dit gedrag voorkomen d.m.v. de instellingen van de WP-unit of de cv-pomp laten uitschakelen?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wie schreef er nu laatst iets over Instaladora Termica, dat hun transport-kosten nogal wisselend zijn? Ik kan het niet meer terugvinden. Die ervaring heb ik inmiddels ook. Een paar weken geleden stonden die nog op 300 euro nu op 550 euro. Te lang gewacht?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, dat was ik, en intussen is het ook nog €110 geweest!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Heb je daar een soort logica in kunnen ontdekken, waarop ik zou kunnen wachten?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
blauwemac schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:34:
Heeft waarschijnlijk te maken met de export vanuit Nederland en import vanuit Spanje, Frankrijk.
Wij hebben veel meer export dan import, dus veel meer lege vrachtwagens naar Nederland, dan andersom.
Hoe meer leeg, of half vol deze kant op, hoe lager de prijs.
Waarschijnlijk is geen bepaalde logica in re ontdekken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Chip2710 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:31:
Ik heb een probleem met mijn Hitachi warmtepomp met tapwatervoorziening.
Die engelse of duitse manuals zijn niet duidelijk, althans niet voor mij als newbee.
De besturing is WAR met ruimtecompensatie via de besturingsunit in de kamer.
Het probleem is dat de cv-pomp niet uitschakeld alles er geen warmte vraag meer is,
althans ik ga er vanuit dat de pomp zou moeten uitschakelen. Gevolg is dat op een gegeven
moment de Ta temp en Tr temp gelijk zijn of de Ta gaat onder de Tr, gevolg is dat de WP weer
even aanslaat, Een beetje een pendel effect.
Hoe kan ik dit gedrag voorkomen d.m.v. de instellingen van de WP-unit of de cv-pomp laten uitschakelen?
Heb zelf een Nibe die ook WAR met thermostaat doet. Tot het buiten te warm is, moet de CV pomp blijven lopen. Anders heeft hij geen meetwaarden voor Ta (en Tr) en kan hij dus ook de WAR regeling niet netjes doen. Bij mij staat ingesteld dat vanaf een Tb van 17 graden het CV gedeelte uit mag, dus dan stopt de regeling en de CV pomp ook.
Mogelijk kun je instellen hoe snel hij moet lopen in dit soort randgevallen. Bij mij doet hij ruim 8l/min, dat vind ik eigenlijk wat royaal, maar als gewone gebruiker kan ik dat niet instellen. Dus moet ik nog eens met mijn installateur overleggen of het wijs is dat ik dit aanpas. Ik geloof niet dat dit erg veel energie kost.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Joba schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:52:
We gaan flink verbouwen en ik wil nu ook gelijk kijken of we over kunnen stappen op een warmtepomp
.....
3 vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden of bedenken:
- plaats van de warmtepomp. Volstaat een schuur daarvoor?
.....
- Als de warmtepomp begane vloer komt, is dan het omleggen van CV eenvoudig?
......
Buitendeel? Binnendeel? Monobloc?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Tomexergie schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:05:
Tijd om het afgifte systeem te verbeteren voor warmtepomptoepassing.

Convectorputten zonder boost beginnen pas warmte af te geven als Ta>40C.
Zelf heb ik een voorlopige proefopstelling gemaakt met 4 computerventilatoren opgehangen in de schacht boven de convector. Met een oude laptopvoeding en een thermostaat op de aanvoerleiding heb ik de warmteafgifte bij lage Ta (<30C) naar schatting met een factor 5 verbeterd.

Principe: De vrij hangende ventilatoren geven een impuls aan de luchtstroom en nemen met een factor van c.a 3 de omliggende lucht mee(inductie principe zoals in autotunnels))
Ventilator 70m3/h + inductie 200m3/h= 270m3/h Met 4 ventilatoren c.a 1000m3/h luchtverplaatsing over 2,5m lange convertorput. Stel Ta=28C dan dT =8C t.o.v. Tr. Q=A*k*dT= 2000W. De warmteafgifte is bij 28 C vergelijkbaar met vloerverwarming van 40m2 !! De warmteoverdracht in een convertor is zo goed i.v.m. de hoge "k" waarde in de spleet van 4mm (Factor 4 beter dan radiatoren). Het nadeel is de luchtweerstand, maar dat verbeteren we via de boost met de ventilatoren.

Praktische problemen:
Geluid: Ik heb niet de beste ventilatoren en zijn duidelijk hoorbaar. Ik wil ze vervangen door Noise Block 120mm 13dB (70m3/h) a 13 Eur. Ik kan nergens vinden wat de voedingsspanning is van die dingen.
Schoonmaken: losuitneembaar is een must. Op pootjes (20cm)?
Afwerking: draden een thermostaat in de bak ophangen anders negatieve WAF.

Voordat ik dat allemaal zelf ga fabrieken toch nog even kijken naar de markt:

Voor convector put met b.v. ventilatoren van Speedcomfort.Heeft iemand ervaring? Geluid en effect?
Met drie ventilatoren in een blok is er minder inductie te verwachten. De thermostaat schakelt pas bij Ta>33C, dus te hoog voor WP toepassing. Dit is al eerder op het forum aan de orde geweest en iemand had een alternatieve EBay zelf instelbare voeding/thermostaat.
voor kant en klare oplossing: climatebooster.nl. zowel voor radiator als convector. En zijn ook bezig met lamelradiatoren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
blauwemac schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:34:
Vandaag €165

https://www.instaladorate...porte-ecodan-holanda.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
BarryH schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:44:
[...]

voor kant en klare oplossing: climatebooster.nl. zowel voor radiator als convector. En zijn ook bezig met lamelradiatoren.
Ziet er leuk uit. Ze maken geen gebruik van de inductie en leggen de ventilatoren op de vinnen waardoor er veel meer ventilatoren nodig zijn. De volle breedte van de vinnen wordt ook niet gebruikt. 50cm kost 70Eur en dus 250cm 350 eur.

Ik ga toch maar door met bestellen van 5 keer Be Quiet 90mm a 10 Eur=50 Eur.

Voor radiatoren moet je inderdaad de ventilatoren tegen elkaar aan zetten, dat is een ander concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Tomexergie schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:38:
[...]

Ziet er leuk uit. Ze maken geen gebruik van de inductie en leggen de ventilatoren op de vinnen waardoor er veel meer ventilatoren nodig zijn. De volle breedte van de vinnen wordt ook niet gebruikt. 50cm kost 70Eur en dus 250cm 350 eur.

Ik ga toch maar door met bestellen van 5 keer Be Quiet 90mm a 10 Eur=50 Eur.

Voor radiatoren moet je inderdaad de ventilatoren tegen elkaar aan zetten, dat is een ander concept.
wel prijzig ja, maar die andere aanbieders van dit spul lijken me meer prutspul te leveren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:28:
@Verwijderd / @Naalroc en andere elektro experts, ik heb zojuist foto's gemaakt van mijn kabeltje etc. :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn test tot nu toe.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

1 = 50%
2 = 75%
3 = 100%

Geprobeerd daar een schema van te maken, maar er zijn teveel "losse eindjes",
Ik denk dat er nog het een en ander "gebeurd" daar achter de trafo en relais' dat nu niet te zien is.

En niet onbelangrijk, het schakel gedrag van de driestanden schakelaar is niet te achterhalen: staat er een merk en type nummer op, dan is dat wel weer op te zoeken.

Dan is er nog een observatie
op het schema staan de kleuren voor cmdm 1 en 3 als oranje en rood, dus de bruine in het midden op #2.

maar op de foto staat de volgorde oranje -rood-bruin dus dat is anders: kabeltje klopt niet met schema voor zover ik kan zien, tenzij de nummers op de printplaat niet in de volgorde 123 staan, wat onwaarschijnlijk is.

Maar: er zit een schakelschema weggestoken achter de relais en trafo, staat daar niet alles op wat we nodig hebben? Een goede installateur zal dat zeker doen.
Even kijken dus.

Edit: dit schema is nu uitgewerkt denk ik,zal morgen wel plaatsen, als ik het wat netter heb.
In een nutshell: linker relais is voor 75%, middelste voor 0% (uit) en rechter voor 50%
Ik 'denk' nu dat je het draadje uit het middelste relais A1 los maakt, dat je dan in plaats van 0% die stand verandert in 100%.
Het handigste als je die dikke zwarte draad die uit A1 komt loshaalt bij de Wago klem : Hendeltje oplichten en draad er uit trekken, of uit het relais losschroeven, staat geen gevaarlijke spanning op, dan wel af isoleren.

[ Voor 18% gewijzigd door Naalroc op 28-04-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat Betreft het uitschakelen van de warmtepomp: komt het “eventjes pomp aan” regel niet van het feit dat vloerverwarmingspompen ook elke uur even moeten lopen om te voorkomen dat ze vastlopen door stilstand? Mede door al de smurrie in de leidingen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:58:
[...]
Geprobeerd daar een schema van te maken, maar er zijn teveel "losse eindjes",
Ik denk dat er nog het een en ander "gebeurd" daar achter de trafo en relais' dat nu niet te zien is.

En niet onbelangrijk, het schakel gedrag van de driestanden schakelaar is niet te achterhalen: staat er een merk en type nummer op, dan is dat wel weer op te zoeken.
Op de factuur staat: "semt 3-stand schakelaar basis"
Volgens google is dat de Schneider Electric MTN317100 - Semt 3-standen schakelaar basis

En hij lijkt er wel op:

https://www.elektroschake...nd-schakelaar-basis-96285
Dan is er nog een observatie
op het schema staan de kleuren voor cmdm 1 en 3 als oranje en rood, dus de bruine in het midden op #2.

maar op de foto staat de volgorde oranje -rood-bruin dus dat is anders: kabeltje klopt niet met schema voor zover ik kan zien, tenzij de nummers op de printplaat niet in de volgorde 123 staan, wat onwaarschijnlijk is.
Dat van die kleuren dat klopt, het is oranje, rood bruin, komt dus niet helemaal overeen met het schema.
Maar: er zit een schakelschema weggestoken achter de relais en trafo, staat daar niet alles op wat we nodig hebben? Een goede installateur zal dat zeker doen.
Even kijken dus.
Zal ik later vanmiddag nog ff naar kijken.
Edit: dit schema is nu uitgewerkt denk ik,zal morgen wel plaatsen, als ik het wat netter heb.
In een nutshell: linker relais is voor 75%, middelste voor 0% (uit) en rechter voor 50%
Ik 'denk' nu dat je het draadje uit het middelste relais A1 los maakt, dat je dan in plaats van 0% die stand verandert in 100%.
Het handigste als je die dikke zwarte draad die uit A1 komt loshaalt bij de Wago klem : Hendeltje oplichten en draad er uit trekken, of uit het relais losschroeven, staat geen gevaarlijke spanning op, dan wel af isoleren.
Ik heb nu geen 0% stand, alleen 50% / 75% / 50%.

Ik krijg op dit moment de WP alleen op 100% door het kabeltje van de printplaat los te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:13:
[...]

Op de factuur staat: "semt 3-stand schakelaar basis"
Volgens google is dat de Schneider Electric MTN317100 - Semt 3-standen schakelaar basis

En hij lijkt er wel op:

https://www.elektroschake...nd-schakelaar-basis-96285

[...]

Dat van die kleuren dat klopt, het is oranje, rood bruin, komt dus niet helemaal overeen met het schema.

[...]

Zal ik later vanmiddag nog ff naar kijken.

[...]

Ik krijg op dit moment de WP alleen op 100% door het kabeltje van de printplaat los te alen.
Nog even een simpele vraag:
Waar heb je het stekkertje gekocht dat op de printplaat gestoken wordt?
Ik heb dat toen ik mijn Zubadan kocht (ca 7,5 jaar geleden) aan Alklima gevraagd, maar die wisten op dat moment niet eens waar ik het over had.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:41:
[...]

Nog even een simpele vraag:
Waar heb je het stekkertje gekocht dat op de printplaat gestoken wordt?
Ik heb dat toen ik mijn Zubadan kocht (ca 7,5 jaar geleden) aan Alklima gevraagd, maar die wisten op dat moment niet eens waar ik het over had.....
Destijds samen met @koevlaas2 gekocht, volgens mij is het deze:

https://www.klimacorner.d...itsubishi-heavy/a-133141/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:49
Ik ga in september in eigen beheer een vrijstaande woning bouwen (bvo ca. 190 m2 / 730m3, regio Den Bosch). De woning is gasloos dus we gaan een WP toepassen. Ik denk over een lucht/waterpomp icm een boiler (gezin 5 pers.), we krijgen in het gehele huis vloerverwarming, zonnepanelen en tot slot een wtw.

In o.a. dit forum ben ik mij aan het oriënteren welke WP voor ons het beste is. Dat is nog best wel lastig. Ik zie diverse merken langskomen maar zie door de bomen het bos niet meer... De totale installatie wil ik door een ntb installateur laten aanleggen. Iemand een tip voor een merk? Techneco zie ik vaak langskomen, maar is dit dan ook een van de betrouwbare merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:13:

Ik krijg op dit moment de WP alleen op 100% door het kabeltje van de printplaat los te koppelen.
Probeer even wat ik hierboven schreef, als je de kast open hebt, is het 1 schroefje losdraaien en dan testen of je dan wèl 100% hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
[afbeelding]
Ik zie dat jij een externe knop hebt om om te schakelen van koelen naar verwarmen en vv. Waar is die knop op aangesloten? Ik was namelijk naar een input daarvoor op zoek maar kan op de schema's van de hydroboxes nergens een dergelijke input vinden.
Uit de gebruiksaanwijzingen maak ik ook op dat je het omschakelen via de bedieningsinterface van de FTC moet doen?
Wat begrijp ik verkeerd?
(Om ooit een intelligente temperatuurregeling / climate control van ons huis te kunnen maken is het namelijk erg interessant om de unit extern van koelen naar verwarmen te kunnen laten omschakelen)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:30:
[...]

Probeer even wat ik hierboven schreef, als je de kast open hebt, is het 1 schroefje losdraaien en dan testen of je dan wèl 100% hebt.
Ga ik een keer proberen, helaas vandaag andere verplichtingen.
Andrehj schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:46:
[...]

Ik zie dat jij een externe knop hebt om om te schakelen van koelen naar verwarmen en vv. Waar is die knop op aangesloten? Ik was namelijk naar een input daarvoor op zoek maar kan op de schema's van de hydroboxes nergens een dergelijke input vinden.
Uit de gebruiksaanwijzingen maak ik ook op dat je het omschakelen via de bedieningsinterface van de FTC moet doen?
Wat begrijp ik verkeerd?
(Om ooit een intelligente temperatuurregeling / climate control van ons huis te kunnen maken is het namelijk erg interessant om de unit extern van koelen naar verwarmen te kunnen laten omschakelen)
Die knop is voor mijn danfoss regeling, niet voor de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:50:
Die knop is voor mijn danfoss regeling, niet voor de WP.
Dankjewel, dat verklaart een hoop.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Wat begrijp ik verkeerd?
De mogelijkheid om een Ecodan om te schakelen tussen verwarmen en koelen zit er standaard niet op.
Hou daar dus rekening (€€€€€) mee als je hem extern wilt schakelen, bijvoorbeeld dmv domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:41
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:16:
Ik ga in september in eigen beheer een vrijstaande woning bouwen (bvo ca. 190 m2 / 730m3, regio Den Bosch). De woning is gasloos dus we gaan een WP toepassen. Ik denk over een lucht/waterpomp icm een boiler (gezin 5 pers.), we krijgen in het gehele huis vloerverwarming, zonnepanelen en tot slot een wtw.

In o.a. dit forum ben ik mij aan het oriënteren welke WP voor ons het beste is. Dat is nog best wel lastig. Ik zie diverse merken langskomen maar zie door de bomen het bos niet meer... De totale installatie wil ik door een ntb installateur laten aanleggen. Iemand een tip voor een merk? Techneco zie ik vaak langskomen, maar is dit dan ook een van de betrouwbare merken?
Doe wat Grolsch heeft gedaan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur

Als je dit huis al grotendeels passief duurzaam maakt, kan een simpele en goedkope elektrische verwarming misschien ook al voldoende zijn. En dan een warmtepomp boiler?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Wat begrijp ik verkeerd?
Ik gebruik domoticz daarvoor.

https://github.com/AlbertHakvoort/Melcloud2Domoticz/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:54
Iedereen de automaat weer op on geklikt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja ik wilde in bad.
Na 3 uur in de regen gelopen te hebben.
Voor de fun...weinig lopers in het bos ;)

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2018 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
Jan Treur schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:20:
[...]

Als je dit huis al grotendeels passief duurzaam maakt, kan een simpele en goedkope elektrische verwarming misschien ook al voldoende zijn. En dan een warmtepomp boiler?
Moet je om dat interessant te krijgen niet eerst 20k extra (bovenop het bouwbesluit) aan isolatie uitgeven met 50 cm dakisolatie en buitenmuren met ook het beste triple glas? Ik verwacht dat op termijn de elektriciteitsprijs in de winter gaat stijgen.

@robb. Vergeet douche warmte terugwinning niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42

Techneco word hier veel besproken omdat deze nog wel een paar kinderziektes hebben, voor jouw mooie pand lijkt mij een nieuw model Mitsubishi wel geschikt.
Sowieso hoor je weinig over problemen met Mitsubishi's en het all in one model is wel heel mooi.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Jan Treur schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:20:
[...]

De wanden en het dak hebben een Rc van 8. Houten kozijnen met beglazing, nu nog hr++, maar ik zit nog in het offerte traject voor hr+++ en eventueel aluminium. Nog niet top passief maar wel beter dan de standaard eisen. Wat dit voor de WP betekent weet ik nog niet, maar ik kan volgens mij niet wegkomen met een hele lichte WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
koevlaas2 schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:20:
[...]

Techneco word hier veel besproken omdat deze nog wel een paar kinderziektes hebben, voor jouw mooie pand lijkt mij een nieuw model Mitsubishi wel geschikt.
Sowieso hoor je weinig over problemen met Mitsubishi's en het all in one model is wel heel mooi.
Bedankt! Ik deze eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Knowbody schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:57:
[...]

Doe wat Grolsch heeft gedaan.
Ik dacht het ff snel op te zoeken wat Grolsch heeft gedaan (12k aan berichten! ;) ). Dat is lastiger dan ik dacht... @ Grolsch, wat heb je precies gedaan en welk deel staat jouw post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:57:
[...]

Ik dacht het ff snel op te zoeken wat Grolsch heeft gedaan (12k aan berichten! ;) ). Dat is lastiger dan ik dacht... @ Grolsch, wat heb je precies gedaan en welk deel staat jouw post?
Mitsubishi Zubadan, en mijn berichten staan overal :) heb je een WVB berekening? Zo niet ff laten maken voor 150 euro en je zit op zeker. In onze nieuwe woning ook geen gas aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Uit zo'n WVB kan ook blijken hoe dicht je bij passief uit gaat komen. Misschien kun je het boilervat, netjes met een omkasting, in de woonkamer zetten als je voornaamste verwarming...
Ik heb dat in een van mijn twee keukens.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan Treur op 29-04-2018 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:29:
[...]

De wanden en het dak hebben een Rc van 8. Houten kozijnen met beglazing, nu nog hr++, maar ik zit nog in het offerte traject voor hr+++ en eventueel aluminium. Nog niet top passief maar wel beter dan de standaard eisen. Wat dit voor de WP betekent weet ik nog niet, maar ik kan volgens mij niet wegkomen met een hele lichte WP.
En vergeet niet de gebalanceerde ventilatie met WTW.
En naast drievoudig glas natuurlijk een voor/achterdeur met hoge R-waarde.
Ik heb die zelf geknutseld met vacuum-isolatie er in: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/de-voordeur.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, of 495. Je kan kiezen uit deze twee:
https://www.instaladorate...query=transport&results=6 voor 161
en
https://www.instaladorate...query=transport&results=6 voor 495

Beide gaan over transport van een Ecodan naar Europa?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:55:
[...]

Mitsubishi Zubadan, en mijn berichten staan overal :) heb je een WVB berekening? Zo niet ff laten maken voor 150 euro en je zit op zeker. In onze nieuwe woning ook geen gas aansluiting.
Inmiddels gevonden ;)
Nog geen wvb maar die ga ik gelijk aanvragen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:16:
[...]

Inmiddels gevonden ;)
Nog geen wvb maar die ga ik gelijk aanvragen d:)b
Om enigzins een gefundeerde beslissing te maken zonder bekend gasverbruik een must have naar mijn mening. Hoeveel m3 is je nieuwe huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:50:
@Dylantje2 de voedingen van Conrad en Amazon.... Waar zouden die gemaakt worden?
Ik denk ook in China ;)
Klopt...
Maar er zijn teveel namaak die gecheckt worden..:-)
Omdat je het via een Bedrijf koop, zijn ze gecheckt...

Voorbeeldje..:
https://www.youtube.com/watch?v=JzzfzGJpUS8

https://www.youtube.com/watch?v=_-W7dkwvk2I

https://www.youtube.com/watch?v=FXOVO8zWctA

Als je kinderen dit kunt laten doen, verdien je geld he...:-(

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 29-04-2018 19:15 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
blauwemac schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:07:
en

Dan lijkt me de keus niet zo moeilijk.
Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
en

[...]
Lol.
Ik zou deze nemen:
https://www.instaladorate...orte-4-split-holanda.html
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ff zonder dollen..
Zouden er echt niet meer "goede" leveranciers zijn in de EU?
1 in Frankrijk, afrader als ik het goed begrijp
1 UK
1 Spanje
en natuurlijk NL...

Zouden er toch veel meer moeten zijn...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 17:59
Dylantje2 schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:23:
[...]

Ff zonder dollen..
Zouden er echt niet meer "goede" leveranciers zijn in de EU?
1 in Frankrijk, afrader als ik het goed begrijp
1 UK
1 Spanje
en natuurlijk NL...

Zouden er toch veel meer moeten zijn...
Ik heb 2 keer een 6kw Pana besteld in Frankrijk en zonder problemen gekregen. Dus de ervaringen zijn zeker niet altijd negatief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jantje112 schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:24:
[...]
Ik heb 2 keer een 6kw Pana besteld in Frankrijk en zonder problemen gekregen. Dus de ervaringen zijn zeker niet altijd negatief..
Nee snap ik wel..
Maar er zijn ook negative ervaringen mee.
Ik bedoel meer, dat er toch meer internet leveranciers zouden moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Je kan je pana ook gewoon in nederland bestellen hoor.
oops

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:25:
[...]

Om enigzins een gefundeerde beslissing te maken zonder bekend gasverbruik een must have naar mijn mening. Hoeveel m3 is je nieuwe huis?
Ca. 750 m3. We bouwen gasloos, geen idee hoeveel zo'n huis normaliter verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:31:
[...]

Ca. 750 m3. We bouwen gasloos, geen idee hoeveel zo'n huis normaliter verbruikt.
Wij Hebben zo'n 900m3 met MV komt uit op zo'n 10KW

jullie WTW volgens mij :? Ik denk een warmteverlies van zo'n 5 a 6 KW, als je ook SWW wilt doen gok ik op een WP van zo'n 6 a 7KW.

Niet teveel over dimensioneren, mitsu 7,5 en idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:03
Is er iemand die voor mij een "woordenboek" heeft voor de codes die er voor de modellen van de Ecodans gebruikt worden? Ik heb eens zitten neuzen in het databook, maar ik wordt er helemaal gestoord van! Zoveel modellen, net ff anders. Zoek de verschillen. Als ik die codes nou door heb....
Ik heb enige logica ontdekt. Volgens mij:
  • Y zijn de 400V modellen.
  • EHST zijn de all-in's
  • EHSD zijn de hydroboxen.
Maar verder :?

En verwarmt een "boosterheater" de cv met een spiraal / COP 1? Dat lijkt mij wat overdreven. Voor SWW wil ik 'm overwegen ivm bad ("Immersion heater"?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Grolsch schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:35:
[...]

Wij Hebben zo'n 900m3 met MV komt uit op zo'n 10KW

jullie WTW volgens mij :? Ik denk een warmteverlies van zo'n 5 a 6 KW, als je ook SWW wilt doen gok ik op een WP van zo'n 6 a 7KW.

Niet teveel over dimensioneren, mitsu 7,5 en idee :?
Idd een wtw en uiteraard sww. Bedankt voor de info, ik ga me verder verdiepen in de mitsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:54:
[...]

Idd een wtw en uiteraard sww. Bedankt voor de info, ik ga me verder verdiepen in de mitsu.
Voor SWW zou je ook aparte WPB kunnen aanschaffen
Voor paar € incl subsidie
Kun je 2 gescheiden systemen draaien.
En je WP kan misschien kleiner worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
En @Dylantje2 , waar haalt die sww pomp dan zijn warmte vandaan?
Juist, uit de omgevingslucht , die weer op temperatuur is gebracht door de 'grote' pomp.
Dus die moet dan weer harder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Marcva schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:43:
Is er iemand die voor mij een "woordenboek" heeft voor de codes die er voor de modellen van de Ecodans gebruikt worden? Ik heb eens zitten neuzen in het databook, maar ik wordt er helemaal gestoord van! Zoveel modellen, net ff anders. Zoek de verschillen. Als ik die codes nou door heb....
Ik heb enige logica ontdekt. Volgens mij:
  • Y zijn de 400V modellen.
  • EHST zijn de all-in's
  • EHSD zijn de hydroboxen.
Maar verder :?
Is inderdaad aardig complex, vroeger stond het vermeld in hun boekjes, ik kan nu alleen dit weer vinden:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zqehs7.jpg

In principe kies je voor een bepaald vermogen, type en functies.
Hier komt een buitenunit uit voort, en bij de buitenunit zoek je een passende binnenunit (hoef je niet echt te zoeken, er zijn vaak maar 1 of 2 mogelijkheden).

De 2e letter van de binnenunit staat voor koelen of niet koelen. De EHSC koelt niet, de ERSC wel (R=reversible).

Dan heb je nog de optie inclusief 200 ltr SWW boiler of zonder.

Dat zijn meestal wel de keuzes, meer zijn er vaak niet.
En verwarmt een "boosterheater" de cv met een spiraal / COP 1? Dat lijkt mij wat overdreven. Voor SWW wil ik 'm overwegen ivm bad ("Immersion heater"?).
Een boosterheater is gewoon een elektrisch element (inderdaad COP=1) welke aanwezig is. Wat dat met SWW te maken heeft snap ik niet :?

Je kunt heel goed SWW maken zonder heater, die van mij heeft nog nooit aangestaat, draai al bijna 1 jaar "WP only" ook met ruim -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
en

[...]
Waar ik geen m%^r van begrijp met die spanjool is dat over een paar weken de transportkosten gewoon weer 295 zijn, eens in de zoveel tijd is ie 'bezopen' ofzo en gaat ineens torenhoge prijzen vragen.
Ps: Let niet op mijn naam die er ook tussen staat 8)7

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Koop jij er dan geen 4 tegelijk tegen een hele speciale vrachtprijs dan? :9

En die prijzen zijn soms ook heel laag, ( ik heb 110 en 165 gezien) : is 'tie dan ook bezopen?

[ Voor 39% gewijzigd door Naalroc op 29-04-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:24:
Koop jij er dan geen 4 tegelijk tegen een hele speciale vrachtprijs dan? :9

En die prijzen zijn soms ook heel laag, ( ik heb 110 en 165 gezien) : is 'tie dan ook bezopen?
4 split zijn airco's idd maar dan 4 gelijktijdig, voor een ecodan heb je transporte ecodan europa nodig.
Maar ik schreef @blauwemac net een PB waarin ik zei dat hij maar eens een mailtje moet richten aan IT want over een paar weken vraagt men weer gewoon € 295,-. Dit gaat namelijk al een paar jaar zo dat de transportprijzen enorm fluctueren.

Wat dat Spaanse drankorgel allemaal naar binnen giet heb ik geen weet van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik zit voor mijn kantoor (25m2 met hoog / schuin dak en plafond) te twijfelen of ik vloerverwarming zal nemen of wandverwarming. Er moet sowieso gestukadoord worden dus dat is het probleem niet.

Is wandverwarming duurder dan vloerverwarming? Of ongeveer hetzelfde? Iemand die dit heeft en weet of hier ook nadelen aan zitten?
Ik wil namelijk ook een houten vloer (lamelparket) gaan leggen in die ruimte en ben bang dat ik dan vrij veel warmte tegenhoudt daarmee. Daarnaast spreekt het idee van wandverwarming wel erg aan maar ik heb het nooit ervaren.

Is het wat? En is het duurder dan vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wil je nog wat ophangen aan de muur? Dat wordt dan lastig, of risico-vol.
Ik heb 1 maal mee gewerkt aan een muur verwarming, ik ken de prijzen niet, maar vermoed dat muurverwarming goedkoper uitvalt dan infrezen/
Persoonlijk ben ik niet erg gecharmeerd van wand verwarming, ook al in verband met toekomstige lekkage, door tòch een haakje in de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:10
robb. schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:31:
[...]

Wij bouwen met dezelfde inhoud en krijgen een Nibe 2120-8 (link)

Wij hebben de volgende Rc waardes toegepast; Vloer=5; Gevel=6; dak is 7,5.
Daarbij passen we toe een type-D ventilatie systeem (Qualityflow), drievoudige beglazing en extra aandacht voor luchtdichtheid (Qv=0.2 of lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TLer schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:24:
[...]

Daarbij passen we toe een type-D ventilatie systeem (Qualityflow), drievoudige beglazing en extra aandacht voor luchtdichtheid (Qv=0.2 of lager).
@robb. , wat @TLer al aangeeft, Nibe zijn ook erg mooie / efficiënte warmtepompen.

Volgens mij zijn ze niet echt goedkoop, maar de SCOP getallen van die Nibe's zijn bovengemiddeld goed te noemen wat ik ervan gelezen heb. Zover ik weet is er 1 tweaker met een Nibe die ook zijn cijfers bijhoudt in ons overzicht, namelijk @LangeFries en die zijn ronduit goed te noemen.

Weet iemand waarom de Nibe zulke goede / hoge SCOP cijfers haalt :? Wat doen hun anders als de rest :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:22:

Weet iemand waarom de Nibe zulke goede / hoge SCOP cijfers haalt :? Wat doen hun anders als de rest :?
EVI-technologie
De F2120 warmtepomp is uitgerust met een EVI-compressor. EVI is de afkorting van Enhanced Vapor Injection. In de compressor wordt geproduceerd heetgas voor een klein deel teruggevoerd naar de compressor, waardoor deze zijn bedrijfstemperatuur op peil houdt en hierdoor een extra hoog rendement en een hogere aanvoertemperatuur behaald. De F2120 warmtepompen zijn dus uitgerust met een state-of-the-art compressor die hierdoor een zeer hoge SCOP levert, tot meer dan 5,0, hetgeen overeenkomt met een rendement van meer dan 500%. Hierdoor heeft de F2120 ook het hoogst haalbare energiepakketlabel voor cv, namelijk A+++, dat zelfs geldig is voor een cv-temperatuur van 35 én 55°C. De F2120 heeft ook een inverter-aansturing van de compressor, die de warmtepomp een modulerend in vermogen maakt.

Een steeds verder verfijnde "Zubadan" techniek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Cranberry schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:35:
Dit is juist een punt wat mij opvalt/tegenvalt... de buitenunit hoor ik binnen niet, (buiten op 2 m niet meer)
De binnenunit hoor ik duidelijk wel in de kamer (kantoor) naast de ruimte waar deze hangt.
Kan nog niet duidelijk ontdekken wat het geluid maakt. pomp of iets anders...
Er moet nog een kast omheen komen, kijken of dat iets veranderd....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik hoor helemaal niets van de binnenunit, alleen de pompen hoor ik lopen. Deur dicht en ik hoor helemaal niets. Gewoon een normale deur.

Het valt me wel op als ik de pompsnelheid (primaire pomp) op 5 zet de pomp aanzienlijk meer lawaai maakt als op 4. Dit terwijl stand 4 en 5 hetzelfde debiet geven, dus bij mij staat de pompstand op 4 :)

Misschien heb je ruis in de leidingen @MarFan :? Kun je geen geluidsfragment/filmpje maken van het geluid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:31:
En @Dylantje2 , waar haalt die sww pomp dan zijn warmte vandaan?
Juist, uit de omgevingslucht , die weer op temperatuur is gebracht door de 'grote' pomp.
Dus die moet dan weer harder werken.
mmmm

Ik snap even niet wat je bedoeld???

Maar als je denkt dat de WPB en WP in de zelfde ruimte staan heb j een punt.
Maar juist separaat van elkaar heb je weer een andere situatie.

Mijn setup WPB op zolder
Toekomstige WP buiten..
Dus waar heb je het dan over?

En als ze beiden in 1 hok staan..
Zou je voorgestelde config dom zijn ja.
Aan de WPB zitten 2 buizen die je "gewoon" naar buiten kunt laten gaan.

Dus ik denk dat je visie iets verkeerd is. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18

[afbeelding]

[afbeelding]

Mijn test tot nu toe.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

1 = 50%
2 = 75%
3 = 100%

Ik zag geen melding omdat je een 'd' was vergeten achter mijn naam ;)

Maar even in het kort: Dat is best lastig om op zo'n manier uit te vogelen. Wat me in ieder geval direct opvalt is dat je een schakelaar hebt die maar 3 contacten heeft. Ik had er een verwacht met 4 contacten waarbij je één contact hebt die wisselt tussen 3 andere contacten. De schakelaar die jij hebt lijkt meer voor rolluiken (naar links is naar boven, naar rechts naar beneden en in het midden is neutraal ofzo). Het komt er in ieder geval op neer dat je denk ik niet 3 maar 2 verschillende staten kunt instellen naast de neutrale/normale.

Dat is op zicht voor jou natuurlijk prima. Bijvoorbeeld in het midden is 100% en naar links 75% en naar rechts 50%. Het is echter best een klusje om het helemaal uit te werken in een paar minuten. In eerste oogopslag lijkt het niet op een schakeling waarbij één van de relais de andere 2 activeert. Dat is ook niet nodig aangezien je nu dus een iets anders werkende 3-standenschakelaar hebt.

Zoals ik het kan zien (maar niet alles is helemaal duidelijk te zien op de fotos:

Rood vanuit je schakelaar lijkt me te wisselen tussen groen en blauw. Blauw schakelt het meest linkse relais, terwijl groen de twee rechts daarvan tegelijk schakelt. Als blauw wordt geactiveerd hangen oranje en bruin aan elkaar. 75% (of stop / 0% afhankelijk van welke kleuren je aanhoudt, de werkelijke of die uit de handleiding).

Als géén van de relais wordt bekrachtigd hangt oranje helemaal nergens aan (ik vermoed dat dat bij de schakelaar de stand in het midden is): 100%

Als de groene draad wordt geschakeld door de 3-standenschakelaar binnen worden de twee rechter relais geschakeld en dan hangt alles aan elkaar en is als het goed is het resultaat dat de wp op 50% draait.

Als ik het zo zie zou deze schakeling moeten werken. Als het niet werkt zoals omschreven zit het mogelijk in het feit dat die rode en bruine draad niet overeenkomen met de handleiding. In dat geval zou je die kunnen omwisselen om te kijken of het dan wel werkt.

Overigens klein detail maar volgens mij is de meest rechtse draad onder aan het rechtse relais overbodig aangezien die oranje (bovenkant relais) met rood (onderkant relais) verbindt maar die verbinding wordt ook al gemaakt door het middelste relais dat tegelijk schakelt. Ik zou het even dubbel checken maar ik denk dat je die weg kunt halen en mogelijk wordt het daar dan íets overzichtelijker van.

Wel een hoop materiaal overigens om zo'n simpel schakelingetje te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Dylantje2 Dacht het niet: de sww pomp staat altijd binnenshuis, volgens mij, en 'binnen' wordt altijd verwarmd (op de een of andere manier), dus hoe dan ook wordt die binnenlucht wel afgekoeld, of ze nu in dezelfde ruimte staan of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:34:
[...]

Maar even in het kort: Dat is best lastig om op zo'n manier uit te vogelen. Wat me in ieder geval direct opvalt is dat je een schakelaar hebt die maar 3 contacten heeft. Ik had er een verwacht met 4 contacten waarbij je één contact hebt die wisselt tussen 3 andere contacten. De schakelaar die jij hebt lijkt meer voor rolluiken (naar links is naar boven, naar rechts naar beneden en in het midden is neutraal ofzo). Het komt er in ieder geval op neer dat je denk ik niet 3 maar 2 verschillende staten kunt instellen naast de neutrale/normale.

Dat is op zicht voor jou natuurlijk prima. Bijvoorbeeld in het midden is 100% en naar links 75% en naar rechts 50%. Het is echter best een klusje om het helemaal uit te werken in een paar minuten. In eerste oogopslag lijkt het niet op een schakeling waarbij één van de relais de andere 2 activeert. Dat is ook niet nodig aangezien je nu dus een iets anders werkende 3-standenschakelaar hebt.

Zoals ik het kan zien (maar niet alles is helemaal duidelijk te zien op de fotos:

Rood vanuit je schakelaar lijkt me te wisselen tussen groen en blauw. Blauw schakelt het meest linkse relais, terwijl groen de twee rechts daarvan tegelijk schakelt. Als blauw wordt geactiveerd hangen oranje en bruin aan elkaar. 75% (of stop / 0% afhankelijk van welke kleuren je aanhoudt, de werkelijke of die uit de handleiding).

Als géén van de relais wordt bekrachtigd hang oranje helemaal nergens aan (ik vermoed dat dat bij de schakelaar de stand in het midden is): 100%

Als de groene draad wordt geschakeld door de 3-standenschakelaar binnen worden de twee rechter relais geschakeld en dan hangt alles aan elkaar en is als het goed is het resultaat dat de wp op 50% draait.

Als ik het zo zie zou deze schakeling moeten werken. Als het niet werkt zoals omschreven zit het mogelijk in het feit dat die rode en bruine draad niet overeenkomen met de handleiding. In dat geval zou je die kunnen omwisselen om te kijken of het dan wel werkt.

Overigens klein detail maar volgens mij is de meest rechtse draad onder aan het rechtse relais overbodig aangezien die oranje (bovenkant relais) met rood (onderkant relais) verbindt maar die verbinding wordt ook al gemaakt door het middelste relais dat tegelijk schakelt. Ik zou het even dubbel checken maar ik denk dat je die weg kunt halen en mogelijk wordt het daar dan íets overzichtelijker van.

Mee eens; en ik heb gepoogd een schema hiervan te maken, maar niet alles is te zien wat er achter die relais' zit, en ik mis een paar draad eindjes, en van 2 kabels komt er een rood draadje, maar kan niet zien wat wat is; schema voor zover ik het kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zoAWduY2ByQCqkP7z6whJvlX/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Naalroc wat @Dylantje2 Waarschijnlijk bedoeld, is een gesloten systeem voor de luchttoevoer en afvoer van de wpb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:13:
[...]

mmmm

Ik snap even niet wat je bedoeld???

Maar als je denkt dat de WPB en WP in de zelfde ruimte staan heb j een punt.
Maar juist separaat van elkaar heb je weer een andere situatie.

Mijn setup WPB op zolder
Toekomstige WP buiten..
Dus waar heb je het dan over?

En als ze beiden in 1 hok staan..
Zou je voorgestelde config dom zijn ja.
Aan de WPB zitten 2 buizen die je "gewoon" naar buiten kunt laten gaan.

Dus ik denk dat je visie iets verkeerd is. :/
Wat @Naalroc bedoelt is dat bij veel WP boilers lucht (Energie) wordt onttrokken uit de ruimte waar de WP boiler staat (zolder dus in jouw geval). Dus je onttrekt energie uit de thermische schil van de woning.

Misschien zijn er ook WP boilers die lucht (energie) onttrekken dmv een buis die van buitenkomt :? Dat weet ik dus niet.
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:34:
[...]

Mijn excuses voor het verkeerd Quoten van je naam :)

De middelste stand (3) geeft 75%, zowel de linkerstand (2) als de rechterstand (1) geven alle 2 50%.
Wat ik hierboven type weet ik zeker, dit heb ik gemeten / gecontroleerd met de Youless.
Als géén van de relais wordt bekrachtigd hang oranje helemaal nergens aan (ik vermoed dat dat bij de schakelaar de stand in het midden is): 100%

Inderdaad redelijk complex, maar het is me nu nog niet duidelijk wat ik nu moet doen :P

Rood/bruin omwisselen op het relais bedoel je :?
En het rechtse draad onder het rechter relais verwijderen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Naalroc schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:39:
[...]
Mee eens; en ik heb gepoogd een schema hiervan te maken, maar niet alles is te zien wat er achter die relais' zit, en ik mis een paar draad eindjes, en van 2 kabels komt er een rood draadje, maar kan niet zien wat wat is; schema voor zover ik het kan zien:
Klopt, beetje verwarrend dat beide kabeltjes een rood draadje hebben. Ik heb het idee aan de dikte van de draadjes te kunnen zien dat het rode draadje van het wp-setje onder relais 2 in een lasklemmetje bungelt. Ergens moet ook het rode draadje van de 3-standenschakelaar verbonden worden (met een 24V contact lijkt me) maar die kun je nergens zien.

@Grolsch Allereerst lijkt het me handig dat je zorgt dat we het rode draadje kunnen lokaliseren dat naar je 3-standenschakelaar gaat. Als we die hebben kunnen we het met zekerheid zeggen... Daarnaast zou het handig zijn om met een simpel multimetertje te checken welk contact met welk contact schakelt in je 3-standenschakelaar. Dat zijn op dit moment (voor mij) de 2 onbekenden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Grolsch
Inderdaad redelijk complex, maar het is me nu nog niet duidelijk wat ik nu moet doen :P

Rood/bruin omwisselen op het relais bedoel je :?
En het rechtse draad onder het rechter relais verwijderen :?
Ik zou het ook niet weten, want niet alles is zichtbaar, ondanks de prima foto's.
Nogmaals er is verwarring over de rode draden, en wat er achter die relais'zit (doorverbonden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@godfriedd / @Naalroc wederom super bedankt voor jullie hulp, als het weer en de omstandigheden het toelaten zal ik vanavond e.e.a. nazoeken.

Ik heb al wel in een documentje mijn testresultaten vermeld, misschien hebben jullie hier iets aan:

http://docdro.id/dDAbst2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:50:
@godfriedd / @Naalroc wederom super bedankt voor jullie hulp, als het weer en de omstandigheden het toelaten zal ik vanavond e.e.a. nazoeken.

Ik heb al wel in een documentje mijn testresultaten vermeld, misschien hebben jullie hier iets aan:

http://docdro.id/dDAbst2
Het kan door de foto komen maar misschien is het draadje wat oranje lijkt op de foto in contact met nummertje 12 op de voeding wel gewoon het 'rode' draadje dat naar je 3-standen schakelaar gaat. Volgens mij klopt het schema dat @Naalroc eerder stuurde perfect en komt dat overeen met de omschrijving van mij hierboven. Dan is eigenlijk alleen de vraag welk contact met welk contact schakelt bij de 3-standenschakelaar.

Overigens vind ik dan het gedrag van de wp wel vreemd (de 50/75/50% standen) want dan zou het lijkt me toch gewoon moeten kloppen tenzij die 3-standenschakelaar heel anders werkt dan we denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:59:
[...].............Dan is eigenlijk alleen de vraag welk contact met welk contact schakelt bij de 3-standenschakelaar.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zal vanavond eens verder schroeven, hier nog wat meer info over de 3 standen schakelaar:

Schneider Electric MTN317100 - Semt 3-standen schakelaar

http://download.schneider...Name=V3172_581_02_NTR.pdf

Kunnen jullie hier iets uit herleiden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, als dat hem is, dan moet je met deze schakelaar in de middenstand 100% hebben, en in de 2 andere standen 50 en 75%
Ik ga nog even verder kijken; dat schema van jou is precies waarnaar ik zocht op de fabrieks site, maar niet kon vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2iAVA9V3XyMlnNykDuf1MiKC/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 30-04-2018 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:40:
@Naalroc wat @Dylantje2 Waarschijnlijk bedoeld, is een gesloten systeem voor de luchttoevoer en afvoer van de wpb.
and @Grolsch

Heren er is ZEKER een WPboiler die de lucht van buiten haalt
En die evt. ook weer als aircolucht naar binnen/of naar buiten blaast..: [ net hoe je eea aansluit. _/-\o_
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799/0

En ja als AIRCO lucht... _/-\o_
Plug in je plafond ergens en koude lucht..

Dus doe er je ding me.e...:-) ;w

Ps: Incl subsidie maar paar honderd..
Misschien wel stukken goedkoper dan je driewegklep en al je aanpassingen die nodig zijn voor wp icm sww
Klep vat leidingen enz enz enz 8)7 8)7 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 30-04-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:26:
Ja, als dat hem is, dan moet je met deze schakelaar in de middenstand 100% hebben, en in de 2 andere standen 50 en 75%
Ik ga nog even verder kijken; dat schema van jou is precies waarnaar ik zocht op de fabrieks site, maar niet kon vinden
We komen er wel :)

Ik heb dus 75%, dat weet ik 100% zeker, dus de hamvraag, WAT gaat er niet goed :P

Dus ik ga vanavond als het droog is meer foto's maken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Naalroc schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:26:
Toch nog even een kleine aanpassing op het schema van @Naalroc , @Grolsch , ik vermoed dat de schakeling zo loopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ovpVIkWHQngTO6QuRg1DOVQT/full.jpg

Daarbij is dus het rode draadje wat we kunnen zien onder de relais het rode draadje van de wp en is het oranje-achtige rode draadje wat we zien onder de voeding bij contact 12 de rode draad die naar de 3-standenschakelaar gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door godfriedd op 30-04-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dylantje2 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:27:
[...]

and @Grolsch

Heren er is ZEKER een WPboiler die de lucht van buiten haalt
En die evt. ook weer als aircolucht naar binnen/of naar buiten blaast..: [ net hoe je eea aansluit. _/-\o_
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799/0

En ja als AIRCO lucht... _/-\o_
Plug in je plafond ergens en koude lucht..

Dus doe er je ding me.e...:-) ;w

Ps: Incl subsidie maar paar honderd..
Misschien wel stukken goedkoper dan je driewegklep en al je aanpassingen die nodig zijn voor wp icm sww
Klep vat leidingen enz enz enz 8)7 8)7 8)7
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:30:
[...]

We komen er wel :)

Ik heb dus 75%, dat weet ik 100% zeker, dus de hamvraag, WAT gaat er niet goed :P

Dus ik ga vanavond als het droog is meer foto's maken 8)
Ik heb hem, @Grolsch en @Naalroc! Ineens viel me op dat het meest rechter relais een ander relais is dan de 2 ernaast. Dat relais heeft namelijk één maak en één breek-contact, terwijl de anderen een dubbel maak-contact hebben. Daardoor is oranje altijd met rood verbonden. Namelijk in het ene geval door het middelste relais en in het andere geval door het rechter relais. Dat zorgt ervoor dat als de 3-standenschakelaar naar links staat alles met elkaar verbonden is, hetzelfde geldt voor als de 3-standenschakelaar naar rechts staat (dan is oranje en rood verbonden op de manier zoals de bedoeling is, namelijk door het middelste relais) en in de middelste stand is er geen relais bekrachtigd maar dan is dus alsnog oranje en rood met elkaar verbonden door het breek-contact van het meest rechtse relais.

De oplossing is naar mijn idee simpelweg het meest rechtse draadje aan de onderkant van het meest rechtse relais weghalen. Die was toch al overbodig zei ik eerder omdat die functie (het verbinden van rood en oranje) al door het middelste relais wordt uitgevoerd. Het blijkt dus dat hij zelfs een negatieve functie heeft doordat het relais een andere is dan we (of ik in ieder geval) in eerste instantie dachten waardoor hij oranje en rood met elkaar verbindt op momenten dat ze niet verbonden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:31:
[...]

Toch nog even een kleine aanpassing op het schema van @Naalroc , @Grolsch , ik vermoed dat de schakeling zo loopt:

[afbeelding]

Daarbij is dus het rode draadje wat we kunnen zien onder de relais het rode draadje van de wp en is het oranje-achtige rode draadje wat we zien onder de voeding bij contact 12 de rode draad die naar de 3-standenschakelaar gaat.
Als ik dan de kleuren naar de pomp corrigeer zoals het in het schema van Mitsu. staat, dan moeten de bruine en rode verwisseld worden .
Maar dan krijg je in de linker stand bekrachtiging van Rm en Rr waardoor je 50% krijgt,
Maar in de rechter stand bekrachtiging van Rl, met een verbinding van contact 1 en 3 met als gevolg 0%
en bovendien, in de middenstand is alles 'open' dus zou hij dan op 100% moeten draaien, en dat doet hij nu niet.

Bovendien: Rm is gewoon overbodig, want die schakelt altijd samen met Rr, met 1-2 van Rm en 3-4 van Rr

Ben er nog niet uit...

EDIT: had bovenstaande post nog niet gezien toen ik dit plaatste, ga even bekijken

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 30-04-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
TLer schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:24:
[...]

Idd een mooi aparaat. Ben nog even benieuwd naar de betrouwbaarheid van de rendementcijfers. Zal eens op andere fora checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Andere fora? Waar, Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:42:
Ik hoor helemaal niets van de binnenunit, alleen de pompen hoor ik lopen. Deur dicht en ik hoor helemaal niets. Gewoon een normale deur.

Het valt me wel op als ik de pompsnelheid (primaire pomp) op 5 zet de pomp aanzienlijk meer lawaai maakt als op 4. Dit terwijl stand 4 en 5 hetzelfde debiet geven, dus bij mij staat de pompstand op 4 :)

Misschien heb je ruis in de leidingen @MarFan :? Kun je geen geluidsfragment/filmpje maken van het geluid :?
Was even projectje, maar:

Heb erin zitten knippen, was totaal 6 min

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Naalroc schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:17:
[...]

Als ik dan de kleuren naar de pomp corrigeer zoals het in het schema van Mitsu. staat, dan moeten de bruine en rode verwisseld worden .
Maar dan krijg je in de linker stand bekrachtiging van Rm en Rr waardoor je 50% krijgt,
Maar in de rechter stand bekrachtiging van Rl, met een verbinding van contact 1 en 3 met als gevolg 0%
en bovendien, in de middenstand is alles 'open' dus zou hij dan op 100% moeten draaien, en dat doet hij nu niet.

Bovendien: Rm is gewoon overbodig, want die schakelt altijd samen met Rr, met 1-2 van Rm en 3-4 van Rr

Ben er nog niet uit...

EDIT: had bovenstaande post nog niet gezien toen ik dit plaatste, ga even bekijken
Zie mijn post nét boven die van jou. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de installateur per ongeluk één afwijkend relais heeft gebruikt. Het is dus denk ik simpel op te lossen. Daarnaast kunnen we denk ik ook concluderen dat rood en bruin zoals omschreven in de handleiding zijn verwisseld. Je moet dus puur naar de positie van de draden op de printplaat kijken. Rood regelt dan "switch 2 (x)" en bruin regelt "switch 3 ( y)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:16:
[...]

Ik heb hem, @Grolsch en @Naalroc! Ineens viel me op dat het meest rechter relais een ander relais is dan de 2 ernaast. Dat relais heeft namelijk één maak en één breek-contact, terwijl de anderen een dubbel maak-contact hebben. Daardoor is oranje altijd met rood verbonden. Namelijk in het ene geval door het middelste relais en in het andere geval door het rechter relais. Dat zorgt ervoor dat als de 3-standenschakelaar naar links staat alles met elkaar verbonden is, hetzelfde geldt voor als de 3-standenschakelaar naar rechts staat (dan is oranje en rood verbonden op de manier zoals de bedoeling is, namelijk door het middelste relais) en in de middelste stand is er geen relais bekrachtigd maar dan is dus alsnog oranje en rood met elkaar verbonden door het breek-contact van het meest rechtse relais.

De oplossing is naar mijn idee simpelweg het meest rechtse draadje aan de onderkant van het meest rechtse relais weghalen. Die was toch al overbodig zei ik eerder omdat die functie (het verbinden van rood en oranje) al door het middelste relais wordt uitgevoerd. Het blijkt dus dat hij zelfs een negatieve functie heeft doordat het relais een andere is dan we (of ik in ieder geval) in eerste instantie dachten waardoor hij oranje en rood met elkaar verbindt op momenten dat ze niet verbonden moeten zijn.
Tnx, klinkt logisch!

Voor de duidelijk, ik moet het draadje hieronder rood omcirkeld eruit halen en verwijderen :?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xnut1j.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:42:
[...]

Tnx, klinkt logisch!

Voor de duidelijk, ik moet het draadje hieronder rood omcirkeld eruit halen en verwijderen :?

[afbeelding]
Klopt, dat draadje. Mocht je het nog eerst willen checken kun je zelfs zonder schroevendraaier even het oranje heveltje van dat hevelklemmetje omhoog doen dan kun je de draad eruit trekken en dan zou het al moeten werken zoals bedacht. Denk ik tenminste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:48:
[...]

Klopt, dat draadje. Mocht je het nog eerst willen checken kun je zelfs zonder schroevendraaier even het oranje heveltje van dat hevelklemmetje omhoog doen dan kun je de draad eruit trekken en dan zou het al moeten werken zoals bedacht. Denk ik tenminste...
Kan ik deze werkzaamheden onder spanning verrichten of moet ik de stroom eraf halen?

En wat zou vervolgens het resultaat moeten zijn voor de verschillende standen? 50/75/100% op welke stand :?

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 30-04-2018 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
stroom hoeft er niet af, het is maar 24 volt
Middenstand zou 100% moeten worden

[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 30-04-2018 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:56:
[...]

Kan ik deze werkzaamheden onder spanning verrichten of moet ik de stroom eraf halen?

En wat zou vervolgens het resultaat moeten zijn voor de verschillende standen? 50/75/100% op welke stand :?
Spanning is veilig daar, je moet alleen oppassen aan de bovenkant van je trafo, daar staat wel 230V op. En inderdaad zoals @Naalroc zegt zou de middenstand 100% moeten zijn. Ik denk dat dan links 50% is en rechts 75%.

Mocht nou blijken dat hij op de rechtse stand helemaal uit gaat, dan kloppen toch de kleuren uit de handleiding en dan zou je de bruine en rode draad vanuit de warmtepomp van plek moeten verwisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door godfriedd op 30-04-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Naalroc / @godfriedd Ik ga dat vanavond gewoon direct testen, weer of geen weer :P Wordt vervolgd :)

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.