matthewk schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:00:
Approval rating van 50% en een steun binnen de republikeinen van meer dan 90%. Ik denk niet dat Trump zich erg zorgen maakt om heel deze show. Deze polls komen van rasmussen, dat voor mij de enige betrouwbare pollsters zijn sinds het pre-election debacle waarbij alle linkse pollsters The orange 8% gaven en Wicked Hillary 92%
Pollsters geven geen winstkansen. Pollsters geven een procentuele uitslag. Veelal doen ze dat ook nog eens met een onzekerheidsmarge, maar meestal worden enkel de gemiddelde gehanteerd. Die peilingen zijn relatief betrouwbaar waar het aankomt op de uitslag binnen de marge. FiveThirtyEight had onlangs nog weer
een uitgebreide analyse van de nauwkeurigheid en bias van de polls.
Waar jij op doelt zijn partijen die voorspelmodellen maken op basis van aggregaties van peilingen, wegingen, fundamentals als de staat van de economie, support van partijprominenten en ga zo maar door. FiveThirtyEight maakt bijvoorbeeld dat soort modellen. Die kwamen in 2016 op pakweg 71% kans voor Clinton en 29% kans voor Trump. Dat leek me verder geen onrealistisch beeld op basis van de informatie. Dat je de hoogste kans hebt om te winnen, betekent niet dat je wint. Mensen zijn vaak heel beroerd in het interpreteren van kansen. Als de bookmakers voorspellen dat Ajax slechts 10% kans heeft om van Manchester City te winnen, dan betekent dat niet dat de voorspelling fout is. De voorspelling zegt namelijk vooral dat als je de wedstrijd een keer of duizend zou spelen, Ajax ongeveer 100 keer zou winnen.
Wat er wel problematisch was in veel van de modellen die echt op kansen van 99% voor Clinton uitkwamen is dat ze de peilngen / uitslagen in individuele staten te veel als onafhankelijk van elkaar beschouwd hebben. Als je dan simulatieruns gaat doen waarbij je die onafhankelijk van elkaar varieert binnen foutmarges, dan krijg je een vertekend totaalbeeld.
Immers, zolang hij het land op basis van cijfers goed blijft besturen (en dat doet hij voorlopig nog, daar is geen discussie over) heeft hij een grote flater nodig om echt onderuit gehaald te worden (en laten we neutraal wezen, die is er vooralsnog niet).
Ik zie vrij weinig besturen eerlijk gezegd. Als je doelt op economische cijfers dan valt daar wel het nodige op af te dingen. In de zogenaamde swing states gaat het allemaal niet zo best. Zijn ad hoc sanctiebeleid met betrekking tot China raakt bijvoorbeeld boeren en kolenindustrie keihard. Zijn afbraakpogingen op het gebied van het zorgstelsel zorgen weer voor veel meer onverzekerden en zo zijn er nog wel meer zaken waar mensen ontevreden over zijn. Als je kijkt naar het aantal mensen dat zegt er economisch op vooruit gegaan te zijn, dan is dat ook niet heel groot. Je kunt wel positieve macro-economische cijfers hebben, maar als je de distributie veel ongelijker maakt, dan profiteert maar een klein deel van de bevolking daarvan.
Politiek is politiek, en zodra er geschoven kan worden in machtsposties schuift die 90% naar 9%. De vraag is of die klap er komt... ik denk het eerlijk gezegd niet. Voor wat mij betreft komt er ook gewoon een tweede termijn aan omdat de democraten bezig zijn met - jawel - een heksenjacht. Verder gaat het gekibbel verder, wat voor de gemiddelde amerikaan erg amateuristisch overkomt.
Dat "de gemiddelde Amerikaan" (die uiteraard niet bestaat) dit beschouwt als een heksenjacht blijkt niet bepaald uit de cijfers. Ik wijs je wederom graag op FiveThirtyEight die ook
een impeachment tracker hebben. Daarin maken ze onderscheid tussen steun voor de onderzoeksprocedure en steun voor het afzetten van Trump. Daarbij zie je dat met 50%-42% een duidelijke meerderheid de procedure ondersteunt. Met 47,1% vs 45,6% is er een wat minder grote meerderheid voor het afzetten van Trump, maar daar is natuurlijk ook nog geen sprake van.
Het moment dat ze hebben beslist dat de eigen campagne minder belangrijk is dan een constante queeste naar impeachment is het moment dat ze de verkiezing al hebben verloren.
Ik weet niet hoe je hierbij komt. Er is nog geen 'eigen campagne' want er is nog niet eens een eerste primary geweest. Er zijn campagnes aan de gang voor de voorverkiezingen en wat debatten, dan komen er primary verkiezingen met uiteindelijk een winnende kandidaat die het in een verkiezingscampagne op gaat nemen tegen de Republikeinse kandidaat, die met vrij grote zekerheid Trump gaat zijn. Er is helemaal geen conflict tussen 'impeachment' en 'de campagne', want laatstgenoemde is dus nog verre van begonnen en bovendien bemoeit het congres zich niet rechtstreeks met de presidentsverkiezingen.
Mijn favoriete kandidaten Yang en Tulsey hadden sowieso geen kans om te winnen, daarvoor steunden ze de clintons te weinig. Moedig hoe Tulsey Hillary aanviel, maar politieke zelfmoord. De democraten maken eigenlijk exact dezelfde fouten als 4 jaar geleden en dat is erg pijnlijk om te zien. Ik geloof vooral in Yang's programma voor een socialer amerika dat meer gericht is op Canadadese stijl, en als mens spreekt hij me vooral aan... want ook al doet Trump het goed, ik kan hem als mens niet uitstaan.
Die lariekoek over 'de Clintons' wordt een beetje vermoeiend. Sanders of Warren steunen 'de Clintons'? Natuurlijk niet. Je noemt hier twee marginale kandidaten die gewoon niet zoveel naamsbekendheid hebben en verder ook niet heel erg aansprekende ideeën kennelijk.
Het is ook niet iemand als Yang die samenleving 'Canadese stijl' voorstaat, maar kandidaten als Sanders en Warren die een fatsoenlijk zorgstelsel willen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn zaken die Yang wil zoals een basisinkomen gewoon een regressieve distributiemaatregel want die gaan vaak weer gefinancieerd worden door te snijden in maatregelen die nu juist ten goede komen aan armlastigen. In de huidige peilingen zijn Sanders en Warren gewoon goed voor zo'n 40-50% van de stemmen. Het geluid dat zij vertolken is echt een heel stuk linkser dan dat van de 'gevestigde orde' binnen de Democratische partij.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra