Saved by the buoyancy of citrus
Ik denk dat hij in regelgeving, wetten en rechters bedoeld.Cyphax schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:59:
[...]
Waar blijkt dat uit? Het is toch niet zo dat ie populairder is dan hij was toen hij met een minderheid won?
Zo heel veel is het kieslandschap niet veranderd in de laatste decennia hoor. Obama had het voordeel dat hij veel mensen naar de stembus kreeg die normaal niet gingen. Een paar 100k meer mensen had Clinton president kunnen maken, maar een deel bleef thuis en een deel wilde gewoon geen Clinton.ph4ge schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:34:
[...]
Clinton was ook een gematigde centralistische democraat. De Amerikaanse kiezer wilde geen nuance en gematigde kandidaten, en dat klimaat zal in 2020 echt niet heel anders zijn. Onder Trump maakt het land een enorme ruk naar rechts, je zou eigenlijk weer een flinke ruk naar links moeten geven om in het midden uit te komen.
Trump's beleid maakt een ruk naar rechts maar Amerika als geheel is niet heel veel veranderd. Ik zou eerder zeggen dat het land naar links drijft, volgens mij heeft geen GOP president sinds Bush sr. de popular vote gewonnen en het gat wordt elke vier jaar groter. Het is slechts het gekonkel van de GOP en de relatief slechtere opkomst bij de Democraten die ze een fighting chance blijft geven. De trend is al jaren links.
Ik weet echt niet of een gematigde of juist een extremere kandidaat beter zou zijn voor de Democraten. Voor beiden kan je een argument maken. Hopelijk dat wat duidelijker wordt in de primaries.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik bedoelde dus niet of de ideeën populair zijn of niet, maar wel dat de wetten, regels en rechters een flinke ruk naar rechts maken. Miljardairs hebben nog nooit zo weinig belasting betaald terwijl ze zo'n groot deel van de economische groei krijgen, gezondheidszorg wordt afgebroken, abortus en andere vrouwenrechten liggen zwaar onder vuur, etc etc.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:48:
[...]
Zo heel veel is het kieslandschap niet veranderd in de laatste decennia hoor. Obama had het voordeel dat hij veel mensen naar de stembus kreeg die normaal niet gingen. Een paar 100k meer mensen had Clinton president kunnen maken, maar een deel bleef thuis en een deel wilde gewoon geen Clinton.
Trump's beleid maakt een ruk naar rechts maar Amerika als geheel is niet heel veel veranderd. Ik zou eerder zeggen dat het land naar links drijft, volgens mij heeft geen GOP president sinds Bush sr. de popular vote gewonnen en het gat wordt elke vier jaar groter. Het is slechts het gekonkel van de GOP en de relatief slechtere opkomst bij de Democraten die ze een fighting chance blijft geven. De trend is al jaren links.
Ik weet echt niet of een gematigde of juist een extremere kandidaat beter zou zijn voor de Democraten. Voor beiden kan je een argument maken. Hopelijk dat wat duidelijker wordt in de primaries.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
welke trend heb jij het over? Over wat de mensen zelf willen/hun blik op de wereld is overwegend of over wat ze momenteel krijgen / hoe het beleid is? Het beleid van de laatste jaren is in mijn ogen heel weinig 'links' aan te vinden.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:48:
[...]
Zo heel veel is het kieslandschap niet veranderd in de laatste decennia hoor. Obama had het voordeel dat hij veel mensen naar de stembus kreeg die normaal niet gingen. Een paar 100k meer mensen had Clinton president kunnen maken, maar een deel bleef thuis en een deel wilde gewoon geen Clinton.
In mijn ogen veranderd beleid wat effectief wordt uitgevoerd heel veel aan een land. Elke keuze heeft gevolgen, altijd.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Jammer genoeg gaat daar wel altijd tijd overheen. Dus de gevolgen van het desastreuze beleid van Trump en de GOP wordt pas onder bewind van de volgende president (een democraat waarschijnlijk) zichtbaar. En dan begint het hele spelletje weer van vooraf aan.polthemol schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:55:
[...]
In mijn ogen veranderd beleid wat effectief wordt uitgevoerd heel veel aan een land. Elke keuze heeft gevolgen, altijd.
Benieuwd of er wat intressants te horen zal zijn als Mueller zijn verklaring geeft. (17:00 nl tijd)
[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 29-05-2019 15:50 ]
Meuller heeft tot nu toe heel hard zijn best gedaan om overal uit te blijven dus ik verwacht geen schokkende zaken. Hij geef ook alleen maar een verklaring en zal geen vragen beantwoorden.hjs schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:43:
[Twitter]
Benieuwd of er wat intressants te horen zal zijn als Mueller zijn verklaring geeft. (17:00 nl tijd)
het lijkt er inderdaad op dat alle Republikeinen collectief last hebben van een slappe zak.... (vandaar dat ze zo tegen abortus zijn, iedere per ongelukke hit moet gekoesterd worden). Voor zover ik het nu lees is er niets schokkends gezegd... "the written work speaks for itself"...m3gA schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:00:
[...]
Meuller heeft tot nu toe heel hard zijn best gedaan om overal uit te blijven dus ik verwacht geen schokkende zaken. Hij geef ook alleen maar een verklaring en zal geen vragen beantwoorden.
[ Voor 9% gewijzigd door P.O. Box op 29-05-2019 17:11 ]
Mueller zegt toch vrij duidelijk dat hij schuldig is aan belemmeren van het onderzoek.Daarnaast onderzocht hij of Trump de rechtsgang heeft geblokkeerd door onder meer het ontslaan van FBI-baas James Comey.
Op dat laatste onderzoekspunt kwam Mueller niet tot een conclusie, omdat het geen optie was om president Trump te vervolgen. De onderzoekscommissie was onderdeel van het ministerie van Justitie en regels van het ministerie verhinderen dat een zittende president vervolgd wordt voor een misdaad.
Nothing changes from the Mueller Report. There was insufficient evidence and therefore, in our Country, a person is innocent. The case is closed! Thank you.
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 29 mei 2019
in feite zegt hij dus schuldig te zijn, of lees ik dat nou verkeerd?
wat een treurige situatie eigenlijk, vooral voor de mensen in de vs zelf. je zou hem maar als staatshoofd hebben.
In een behoorlijk functionerende democratie zou je dan ontslag nemen, of zou het parlement actie ondernemen.
Maar de tijd van een behoorlijk functionerende democratie is voorbij en dus sta je boven de wet en kun je alles maken.
Er is altijd een tweetdawg schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:55:
[Twitter]
in feite zegt hij dus schuldig te zijn, of lees ik dat nou verkeerd?
wat een treurige situatie eigenlijk, vooral voor de mensen in de vs zelf. je zou hem maar als staatshoofd hebben.
En? Schokkend genoeg?m3gA schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:00:
[...]
Meuller heeft tot nu toe heel hard zijn best gedaan om overal uit te blijven dus ik verwacht geen schokkende zaken. Hij geef ook alleen maar een verklaring en zal geen vragen beantwoorden.
I don't like facts. They have a liberal bias.
In de favo televisieserie van de vorige president heb je ook een politicus die alles wil veranderen. Uiteindelijk blijken de steun van anderen, de status quo en de waan van de dag veel belangrijkere factoren te zijn. Uiteindelijk is dat in de realiteit ook zo. Eèn welwillende politicus betekent niet zo veel.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:07:
Niet liever een Sanders of een Warren die gewoon lekker links is en wat dingen daadwerkelijk wil veranderen voor de massa? En dan weer aan de andere kant, kan zo'n kandidaat wel winnen van Trump? En ziedaar, het cirkeltje is rond. Ik weet het niet zo goed
Niet echt denk ik. Hij heeft als Republikein toch zijn best gedaan Trump te dekken in ieder geval door zich heel hard te verschuilen achter juridische regels, die niet echt meer gelden in de Amerikaanse politiek anno 2019. Tenminste, 1 partij veegt er zijn reet mee af en een rechstaat werkt alleen als iedereen zich er aan houdt.
"Als hij onschuldig was geweest, dan hadden we dat wel gezegd" betekent gewoon dat hij onschuldig is in het politieke landschap. Hij zegt immers niet dat Trump schuldig is en dat is veelzeggend.
En dat zie je dan ook terug. Alle GOP-gelieerde zenders, Trump en alle republikeins gezinde pundits roepen het nu heel hard: Trump is onschuldig. Het council staakt het onderzoek. Klaar. In een mum denkt 40% van de Amerikaanse bevolking dat dit zo is (kracht van herhaling). Impeachment faalt, want geen steun. Trump wint. McConnell wint.(Tot hopelijk na zijn presidentschap de staat NY Trump oppakt wegens fraude en witwassen ofzo)
Als Mueller een echte vent was geweest. Als hij echt zijn nek voor de democratie en de rechtstaat had uitgestoken, dan had hij gezegd "Na 2 jaar onderzoek trek ik de volgende persoonlijke conclusie. Ik vind Trump schuldig. Ik kan dit door allerlei juridische regels niet officieel in het rapport schrijven, dus het is aan het congres om hier werk van te maken".
Maar dat deed hij niet.
[ Voor 12% gewijzigd door FunkyTrip op 30-05-2019 01:24 ]
Dit dus.
Dat laat alweer teveel ruimte over, persoonlijk word geframed als bias, en wegens juridische regels word dus geframed als dus onschuldig.FunkyTrip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 01:21:
[...]
Als Mueller een echte vent was geweest. Als hij echt zijn nek voor de democratie en de rechtstaat had uitgestoken, dan had hij gezegd "Na 2 jaar onderzoek trek ik de volgende persoonlijke conclusie. Ik vind Trump schuldig. Ik kan dit door allerlei juridische regels niet officieel in het rapport schrijven, dus het is aan het congres om hier werk van te maken".
Maar dat deed hij niet.
Het is het allemaal net niet met Mueller.
Het niveau daar is zo diep gezakt dat er echt iets overduidelijk fout moet zijn en overduidelijk aangetoond moet kunnen worden om ook maar iets voor elkaar te krijgen dat Trump van de troon kan stoten.
Soms denk ik dat het volk de gevolgen van het laten verloederen van de democratie hard moet voelen voor het besef komt. Onder de volgende democratische president zullen er klappen vallen van Trump zn beleid en daarna zit er weer een republikeinse president met hun geweldige waarden en normen
Ik denk dat Mueller voor de zoveelste keer na verschijnen van zijn rapport wil aangeven dat nu eindelijk de politiek in de USA die er verantwoordelijk voor is dat er een president is zoals Trump , nu eindelijk eens stopt zich te verstoppen .FunkyTrip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 01:21:
[...]
Maar dat deed hij niet.
Het is tijd dat die twijfelaars in de democratische partij eens stoppen met dat laffe gedoe en zich niet meer laten koeieneren door deze "twitter" president .
"Beautiful Clean Coal"
https://www.theguardian.c...hn-mccain-away-from-trump
En in de tussentijd is men hard bezig het recht op abortus te beperken tot het niveau van bepaalde fundamentalistische reli-dictaturen buiten de VS die zo graag door de VS regering worden aangevallen (verbaal of fysiek).
https://www.nu.nl/buitenl...t-strenge-abortuswet.html
[ Voor 27% gewijzigd door Amphiebietje op 30-05-2019 07:24 ]
Als de democraten overgaan tot impeachment dan wint Trump. Hij heeft het politieke debat volledig veranderd tot 'ik word volledig onterecht aangevallen'. Uiteraard is dart niet zo maar zijn fans en een groot gedeelte van de republikeinen vinden het prima zo.leekers schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 06:14:
[...]
Het is tijd dat die twijfelaars in de democratische partij eens stoppen met dat laffe gedoe en zich niet meer laten koeieneren door deze "twitter" president .
Als de democraten een poging tot afzetten doen, kan het zomaar bijdragen aan een volgende verkiezingsnederlaag. De instelling die de democraten moeten hanteren is dat Trump totaal onbelangrijk is. Onbelangrijk voor het land, voor de economie. Als ze de gedachte dat Trump tussen je oren zit als de verschrikkelijke sneeuwman, kunnen overbrengen, dan is Trump het wapen van zijn naam kwijt. Impeachment, how graag iedereen het ook wil, doet het tegenovergestelde.
Trump is het probleem niet. Elk land heeft wel een paar van die beroemde dwazen. Het is een probleem vanaf dat die dwazen gesteund worden door een meerderheid (in dit geval een meerderheid in het congres). Het GOP is het probleem en wat je moet vrezen, Trump is een passant (die geen echte eigen mening heeft buiten dat hij geweldig is, de meest geweldige persoon die god ooit op aarde heeft laten neerdalen).Plasma_Wolf schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Als de democraten overgaan tot impeachment dan wint Trump. Hij heeft het politieke debat volledig veranderd tot 'ik word volledig onterecht aangevallen'. Uiteraard is dart niet zo maar zijn fans en een groot gedeelte van de republikeinen vinden het prima zo.
Als de democraten een poging tot afzetten doen, kan het zomaar bijdragen aan een volgende verkiezingsnederlaag. De instelling die de democraten moeten hanteren is dat Trump totaal onbelangrijk is. Onbelangrijk voor het land, voor de economie. Als ze de gedachte dat Trump tussen je oren zit als de verschrikkelijke sneeuwman, kunnen overbrengen, dan is Trump het wapen van zijn naam kwijt. Impeachment, how graag iedereen het ook wil, doet het tegenovergestelde.
Er komen tig staten tegelijk met anti-abortus wetten, denk je dat Trump dat georganiseerd heeft? Hij krijgt het nog eens niet geregeld om alle topposities in te vullen (vergeet niet dat het ambtelijke apparaat nog altijd te lijden heeft van de kaalslag die heeft plaatsgevonden).
Dat ben ik niet met je eens. Ten eerste is het duidelijk dat Pelosi de sleutels tot de impeachment-kluis stevig in handen heeft. Er gebeurt niets tot zij zegt dat het tijd is.Plasma_Wolf schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:54:
Wanneer is het dan tijd? Als het bewijs van dusdanige kwaliteit is dat de positie van Trump daadwerkelijk onhoudbaar wordt, ook Republikeinse leden van de Senaat. Of, anders gezegd, dat het electoraal niet langer opportuun is Trump te steunen. Want opportunistisch zijn ze zeker.
En, dus, is er bewijs nodig - van het soort dat niet te valt negeren of ontkennen. Dat is ook de reden dat de Democraten in het Huis zo hard achter die bewijzen aanzitten. Data van financiële dienstverleners. Belastingaangiften. Het volledige Mueller rapport. Getuigenissen van mensen uit het hoogste gremium binnen het Witte Huis.
En ja, het zou zomaar kunnen dat daar een echte smoking gun uit komt. Dat kan heel snel gaan, of nog maanden duren. Het kan zijn dat zulk bewijs nooit wordt gevonden. Het kan zijn dat dat bewijs er niet is (hoewel ik me, gezien het gedrag van Trump, niet echt kan voorstellen).
Maar inderdaad. Tot die tijd is het voor de Democraten niet opportuun een afzettingsprocedure te beginnen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat komt een beetje over als stellen dat de gevangenis vol zit met winnaars... In welke zin is dat een overwinning, impeached worden?Plasma_Wolf schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Als de democraten overgaan tot impeachment dan wint Trump.
Het is ook niet echt nieuw, denk ik, alleen wel tot in het extreme.Hij heeft het politieke debat volledig veranderd tot 'ik word volledig onterecht aangevallen'. Uiteraard is dart niet zo maar zijn fans en een groot gedeelte van de republikeinen vinden het prima zo.
'k Weet niet, het is al dusverre gepolariseerd dat mensen 'm of weg willen of er hoe dan ook voor stemmen. 'k Vraag me af of er mensen zijn die daardoor op andere gedachten worden gebracht.Als de democraten een poging tot afzetten doen, kan het zomaar bijdragen aan een volgende verkiezingsnederlaag.
Misschien de mensen die het zat zijn dat alles zomaar door de vinger wordt gezien, mensen die denken dat stemmen op een democraat geen zin heeft want ze hebben geen ruggegraat.
Ik zou het dus wel doen. Kom maar eens keer sterk uit de hoek in plaats van dat laffe "ja maar dan verliezen we". Idealen.
je vergeet dat ze voor een impeachment GOP-senatoren nodig hebben. Dat is de club die deze flapdrol vanaf het begin in de zetel aan het houden is en elk gedrag van hem accepteert. Behind de curtains is het GOP namelijk keihard bezig hun ultiem natte droom te verwezenlijken (kijk naar de waslijst rechters die in een noodtempo worden aangesteld, het magnus opum voor Mcconnel, die eerder tig jaren lang het complete aanstellingsproces bleef frustreren en zo tig posities leeg liet vallen).Cyphax schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:00:
[...]
Dat komt een beetje over als stellen dat de gevangenis vol zit met winnaars... In welke zin is dat een overwinning, impeached worden?
[...]
Het is ook niet echt nieuw, denk ik, alleen wel tot in het extreme.
[...]
'k Weet niet, het is al dusverre gepolariseerd dat mensen 'm of weg willen of er hoe dan ook voor stemmen. 'k Vraag me af of er mensen zijn die daardoor op andere gedachten worden gebracht.
Misschien de mensen die het zat zijn dat alles zomaar door de vinger wordt gezien, mensen die denken dat stemmen op een democraat geen zin heeft want ze hebben geen ruggegraat.
Ik zou het dus wel doen. Kom maar eens keer sterk uit de hoek in plaats van dat laffe "ja maar dan verliezen we". Idealen.
Pelosi lijkt dat gelukkig wel te beseffen: ze kan pas voor impeachment gaan vanaf dat er genoeg steun van GOP-senatoren is hiervoor.
Wat ook duidelijk is, hoeveel bewijs er ook in het Muelleronderzoek boven tafel was gekomen: men zal er helemaal niets mee doen vanuit GOP-kant. Mueller zijn persconferentie was niet toevallig, die man heeft zich (gedurende zijn gehele carriere) gigantisch strikt aan het protocol gehouden. Gisteren heeft hij dat nogmaals duidelijk gemaakt (door tegen zijn principes in die persconferentie te geven) door erg duidelijk te stellen dat het niet binnen zijn mandaat was om een president aan te klagen en dat als hij onschuldig was op basis van bewijs, hij dat ook gemeld zou hebben.
Vanuit die protocolcontext en zijn oorspronkelijke opdracht, samen met dat impeachment een politiek proces is, moet je zijn persconferentie nogmaals kijken en zijn bijzonder zorgvuldig gekozen woorden. Die man was een heel sterke mening aan het geven:
1. er is bewijs voor 'obstruction of justice', maar het is niet aan hem om te beslissen of er wel of niet vervolgd moet worden. Barr kon die beslissing wel maken. Barr maakte die beslissing niet en besloot geheel op eigen conto dat van tafel te vegen. Barr is aangesteld door Trump en heeft een reputatie te huur te zijn als 'human shield'.
2. het is een politiek proces wat gevolgd werd, het is niet aan hem om over te gaan op impeachment/dat te beslissen
3. hij wil niet in een politieke discussie verzanden
4. als er bewijs was dat Trump totaal onschuldig was,, dan zou dat vermeld zijn geworden. Het is niet vermeld.
5. de oorspronkelijke onderzoeksopdracht zat binnen behoorlijk strikte kaders en lijnen (bedank het GOP maar), waarbij de hoofdpersoon nog eens niet ondervraagd kon worden. Beetje gek niet? Dat de hoofdverdachte niet ondervraagd mag worden door de onderzoeker. In het geval van een politiek proces, kun je daar als verdachte alleen mee wegkomen als er politieke steun is voor die actie.
In mijn optiek kun je dan wel kiezen om een idealist te worden en te gaan voor impeachment, maar dat is een gevecht wat je in de huidige setting zo goed als zeker gaat verliezen, waarmee je de reputatie van het GOP en Trump alleen maar verder aansterkt. Die reputatie kun je wel immense schade aanbrengen als je genoeg steun gaat krijgen vanuit GOP-senatoren die ook klaar zijn met deze poppenkast en ook voor impeachment gaan. Die zullen dan eerst met genoeg man/vrouw daar publiekelij kvoor moeten gaan uitkomen en tot die tijd zal het hele theater verder gaan, waarbij Pelosi er vooral een sport van blijft maken om Trump keer op keer over de zeik te krijgen.
Dat vergeet ik niet, maar als het punt is dat de kans van slagen bij voorbaat nihil is, dan snap ik dat ook wel.polthemol schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 13:12:
[...]
je vergeet dat ze voor een impeachment GOP-senatoren nodig hebben. Dat is de club die deze flapdrol vanaf het begin in de zetel aan het houden is en elk gedrag van hem accepteert
Maar niets doen maakt ze gewoon zelf ook onderdeel van de club die deze flapdrol vanaf het begin in het zadel houdt. Niets doen is niet anders dan een signaal "doe maar wat je wil, wij doen in elk geval niks". Ik zou als kiezer dat de democraten gewoon kwalijk nemen.
Ik dekn dat dat ook niet gaat gebeuren. Met andere woorden: we doen gewoon he-le-maal niks. Nada. Wetteloosheid krijg je dan.Pelosi lijkt dat gelukkig wel te beseffen: ze kan pas voor impeachment gaan vanaf dat er genoeg steun van GOP-senatoren is hiervoor.
Een hele sterke mening had imho totaal anders gekozen. Wat Mueller steeds doet is vaag blijven. Die woorden zijn gewoon heel makkelijk te verdraaien. Een sterke mening zou dat niet zijn. Die hele persco van Mueller was zonde van ieders tijd. We weten nu wel hoe die man klinkt.Vanuit die protocolcontext en zijn oorspronkelijke opdracht, samen met dat impeachment een politiek proces is, moet je zijn persconferentie nogmaals kijken en zijn bijzonder zorgvuldig gekozen woorden. Die man was een heel sterke mening aan het geven
Wat is "verliezen"? Ik vind dat je verloren hebt als je gewoon niks doet in dit geval. Zelfde met mensen als Mnuchin en Barr, mensen die de wet aan hun laars lappen en niemand die het genoeg lijkt te interesseren.In mijn optiek kun je dan wel kiezen om een idealist te worden en te gaan voor impeachment, maar dat is een gevecht wat je in de huidige setting zo goed als zeker gaat verliezen, waarmee je de reputatie van het GOP en Trump alleen maar verder aansterkt.
De democraten geven de GOP zo alle ruimte en door niets te doen geven ze het signaal dat alles gewoon okee is, en ga vooral zo door. Ik zou dat persoonlijk dus niet accepteren.
'pick your battles' is altijd het advies. Op je punt van 'niets doen', ook dat is niet echt waar. Of heb je gemist dat er wat GOP senatoren publiekelijk spraken over impeachment (2 stuks met de melding dat het er misschien tijd voor ging worden). Achter de deuren is er genoeg aan het lopen.Cyphax schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:47:
[...]
Dat vergeet ik niet, maar als het punt is dat de kans van slagen bij voorbaat nihil is, dan snap ik dat ook wel.
Maar niets doen maakt ze gewoon zelf ook onderdeel van de club die deze flapdrol vanaf het begin in het zadel houdt. Niets doen is niet anders dan een signaal "doe maar wat je wil, wij doen in elk geval niks". Ik zou als kiezer dat de democraten gewoon kwalijk nemen.
[...]
Ik dekn dat dat ook niet gaat gebeuren. Met andere woorden: we doen gewoon he-le-maal niks. Nada. Wetteloosheid krijg je dan.
[...]
Een hele sterke mening had imho totaal anders gekozen. Wat Mueller steeds doet is vaag blijven. Die woorden zijn gewoon heel makkelijk te verdraaien. Een sterke mening zou dat niet zijn. Die hele persco van Mueller was zonde van ieders tijd. We weten nu wel hoe die man klinkt.
[...]
Wat is "verliezen"? Ik vind dat je verloren hebt als je gewoon niks doet in dit geval. Zelfde met mensen als Mnuchin en Barr, mensen die de wet aan hun laars lappen en niemand die het genoeg lijkt te interesseren.
De democraten geven de GOP zo alle ruimte en door niets te doen geven ze het signaal dat alles gewoon okee is, en ga vooral zo door. Ik zou dat persoonlijk dus niet accepteren.
Voor de rest kun je wel solo erop vliegen, maar welk nut dient het om jezelf te pletter smijten op iets, waar er in de huidige status quo geen winst te behalen is? Want de huidige status quo is dat het GOP _alles_ accepteert en negeert. Dan gaat er maar 1 partij zijn die hier effectief iets aan kan doen: de stemmers.
Maar goed, dan ga ik mee in jouw visie: de democraten gaan _nu_ iets doen. Wat?
Zoals ik het begrijp *kan* hij het niet zeggen, wegens de aparte regels die gelden voor de zittende president. Ook niet in een gesloten dossier.FunkyTrip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 01:21:
[...]
Niet echt denk ik. Hij heeft als Republikein toch zijn best gedaan Trump te dekken in ieder geval door zich heel hard te verschuilen achter juridische regels, die niet echt meer gelden in de Amerikaanse politiek anno 2019. Tenminste, 1 partij veegt er zijn reet mee af en een rechstaat werkt alleen als iedereen zich er aan houdt.
"Als hij onschuldig was geweest, dan hadden we dat wel gezegd" betekent gewoon dat hij onschuldig is in het politieke landschap. Hij zegt immers niet dat Trump schuldig is en dat is veelzeggend.
linkWe did not, however, make a determination as to whether the president did commit a crime. The introduction to the volume two of our report explains that decision. It explains that under long-standing Department policy, a President cannot be charged with a federal crime while he is in office. That is unconstitutional. Even if the charge is kept under seal and hidden from public view, that too is prohibited. The special counsel’s office is part of the Department of Justice and by regulation it was bound by that Department policy. Charging the president with a crime was, therefore, not an option we could consider.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Is het ook niet een beetje een woordspel? Ze hebben geen bewijs dat hij schuldig is. Maar het gebrek aan bewijs dat iemand schuldig is betekent niet per definitie dat die persoon onschuldig is. Het kan zo zijn maar het hoeft niet. Dus puur logisch gezien kun je nooit van iemand zeggen dat hij onschuldig is omdat je geen bewijs hebt van zijn schuld. Je zou bewijs van zijn onschuild moeten hebben om dat te doen. Dus de vraag is wie zou gek genoeg zijn of haar hoofd in de strop van laster te hangen. Ik verwacht dat de democraten AOC hier mee een hak gaan zetten. We gaan het zien.ijdod schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:27:
[...]
Zoals ik het begrijp *kan* hij het niet zeggen, wegens de aparte regels die gelden voor de zittende president. Ook niet in een gesloten dossier.
★ What does that mean? ★
Nee. Hij zegt niet dat ze geen bewijs hebben, dat hebben ze wel. Hij kan alleen niet vaststellen (beyond reasonable doubt) dat Trump schuldig is want dat moet in een rechtszaak. Alleen omdat een zittende president niet kan worden aangeklaagd door het openbaar ministerie kan Meuller Trump niet formeel beschuldigen. Dat zal hij ook niet doen want Trump kan zich niet verdedigen in een rechtzaal. Het is aan het congres om Trump formeel te beschuldigen en veroordelen. Het congres moet dus vaststellen of Trump schuldig is en indien ja hem afzetten. Mueller kan en mag Trump niet formeel beschuldigen en dus doet hij dat niet.MrMonkE schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:34:
[...]
Is het ook niet een beetje een woordspel? Ze hebben geen bewijs dat hij schuldig is. Maar het gebrek aan bewijs dat iemand schuldig is betekent niet per definitie dat die persoon onschuldig is. Het kan zo zijn maar het hoeft niet. Dus puur logisch gezien kun je nooit van iemand zeggen dat hij onschuldig is omdat je geen bewijs hebt van zijn schuld. Je zou bewijs van zijn onschuild moeten hebben om dat te doen. Dus de vraag is wie zou gek genoeg zijn of haar hoofd in de strop van laster te hangen. Ik verwacht dat de democraten AOC hier mee een hak gaan zetten. We gaan het zien.
Mueller zegt: Er zijn bewijzen dat Trump de wet heeft overtreden, maar of dat genoeg is om hem aan te klagen en of hij schuldig is aan een misdaad kan ik niet bepalen, dat moet het congres doen.
Maar dat is toch complete waanzin? In zo'n belangrijk iets als dit woordspelletjes gaan zitten spelen omdat hij het lef niet heeft op andere meer heldere -misschien wat creatievere- wijze duidelijk te maken dat Trump gewoon schuldig is. Politiek is 1 groot woordspel waarin iedereen haalt wat hij er in ziet. Als je 100% zeker wil weten dat Trump wint, dan moet je een rapport schrijven waarin je met woordspelletjes en andere uitleg elk gewenst resultaat kan halen. Misschien had hij niet verwacht dat 'zijn vriend' Barr de steunpilaren onder het rapport vandaan knalde met een goedgemikte legsweeper.. Naief wat mij betreft.ijdod schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:27:
[...]
Zoals ik het begrijp *kan* hij het niet zeggen, wegens de aparte regels die gelden voor de zittende president. Ook niet in een gesloten dossier.
Als dit hele Rusland-ding zo belangrijk is (de president die het schoothondje is van buitenlandse mogendheden), misschien moeten ze dan wat 'regeltjes' aan hun laars lappen. De beschuldigde partij negeert de ene subpoena na de ander en komt daar ook gewoon mee weg.
Dit dus.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat is in het algemeen een goed advies. Dit is dus duidelijk een battle die ik zou picken. Als een president die de wet meermaals overtreedt nog niet een battle is die je zou willen picken, welke dan nog wel?
Welke dingen zijn er aan het lopen? Een paar republikeinen die over impeachment spreken zijn naar mijn inschatting alleen nog maar een paar republikeinen die vervangen moeten worden door ja-knikkers. Ik zie die ook wel vertrekken voor de volgende verkiezingen.Op je punt van 'niets doen', ook dat is niet echt waar. Of heb je gemist dat er wat GOP senatoren publiekelijk spraken over impeachment (2 stuks met de melding dat het er misschien tijd voor ging worden). Achter de deuren is er genoeg aan het lopen.
Solo? Te pletter smijten? Wie dan?Voor de rest kun je wel solo erop vliegen, maar welk nut dient het om jezelf te pletter smijten op iets, waar er in de huidige status quo geen winst te behalen is?
Potentieel de democraten. Je moet de stemmers wel iets geven om in mee te gaan, denk ik.Want de huidige status quo is dat het GOP _alles_ accepteert en negeert. Dan gaat er maar 1 partij zijn die hier effectief iets aan kan doen: de stemmers.
Het rijmt op "inschmietschment"?Maar goed, dan ga ik mee in jouw visie: de democraten gaan _nu_ iets doen. Wat?
Ik zou graag willen dat de democraten een ruggegraat groeiden. Want er nu gebeurt is toch niet anders dan mensen als trump een vrijbrief geven om lekker z'n gang te gaan? Hoezo verkiezingen in 2020, we maken er gewoon een emergency van, ofzoiets. Wie houdt dat dan tegen?
goed, je gaat voor impeachment als democratische partij. Je maakt hier een voorstel van, werkt het helemaal uit, bewijzen erbij, mooi dossiertje, je hele eigen achterban is ermee akkoord. Volgende stap: het moet op de agenda komen van het congress: 'beste meneer Mitch, zie de bijlage, gaarne op de agenda zetten'. Paar minuten later de reply van McConnel: 'beste democraten, zoals ook jullie verzoeken aan het congress over healthcare, belastingen, belastingopgaves, in feite elk voorstel wat van jullie komt: fuck off'.Cyphax schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 17:34:
Het rijmt op "inschmietschment"?
Ik zou graag willen dat de democraten een ruggegraat groeiden. Want er nu gebeurt is toch niet anders dan mensen als trump een vrijbrief geven om lekker z'n gang te gaan? Hoezo verkiezingen in 2020, we maken er gewoon een emergency van, ofzoiets. Wie houdt dat dan tegen?
En wat dan nu? De democraten alleen _kunnen_ niet impeachen. Sterker nog: op het moment krijgen ze al een hele tijd nog eens geen serieus verzoek op de agenda van het congress geplaatst, met dank aan Mitch McConnel. Het gaat dus nog eens niet ter stemming komen.
Dus ja, wat er nu aan de hand is, is dat Trump een vrijbrief heeft. Die vrijbrief blijft hij houden zolang het GOP alles accepteert en afschermt en nee, er is weinig tot niets wat de democraten kunnen doen daaraan, buiten damagecontrol waar mogelijk.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
dat het je positie niet verslechtert. Wat nog erger zou zijn is namelijk dat je dit circus voor nog eens 4 jaar krijgt. Vergis je niet: de impact op beleid die het GOP heeft gemaakt is best wel significant. Alleen al het hooggerechtshof / de lagere rechtbanken zijn heel veel conservatieve rechters aangesteld (die daar voor het leven blijven zitten).incaz schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:35:
@polthemol maar hoe verandert nietsdoen iets aan die dynamiek?
Je ziet dat ook Roe vs Wade nu een headfirst aanval gaat krijgen (wat ook een hele grote impact kan hebben op heel veel mensen).
Je hebt het belastingssysteem wat overhoop is gegooid, ten faveure van een selectief groepje mensen.
Er is een bizarre deregulering bezig op de achtergrond (milieuregels bv. die met grote aantallen tegelijk overboord worden gekieperd).
In die huidige dynamiek, lijkt me dat het meest wijze is om te focussen op de presidentsverkiezingen die eraan komen. Te zorgen dat je een goede kandidaat hebt hiervoor, dat je onder de aandacht brengt welke shit mensen al hebben gekregen dankzij GOP en welke shit nog gaat komen. Daarbij kun je proberen om het image wat Trump heeft opgebouwd over zichzelf af te breken, oa. door te jagen op die belastingaangiftes.
Op het huidige 'operationele' gedeelte hebben de democraten gewoon het nakijken. Als je daar door bv een impeachment zou gaan vechten, verlies je het en schiet je voor jezelf in je voet. Losing battles moet je niet vechten, je moet de gevechten kiezen die je kunt winnen en impeachment is geen gevecht wat je momenteel kunt winnen tenzij een significant deel van het GOP een 180graden draai gaat maken in hun principes (of in feite in de huidige afwezigheid van hun huidige principes
Maar hoezo de aanname dat het je positie verslechtert?polthemol schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:45:
dat het je positie niet verslechtert. Wat nog erger zou zijn is namelijk dat je dit circus voor nog eens 4 jaar krijgt. Vergis je niet: de impact op beleid die het GOP heeft gemaakt is best wel significant. Alleen al het hooggerechtshof / de lagere rechtbanken zijn heel veel conservatieve rechters aangesteld (die daar voor het leven blijven zitten).
Ja. En verzet daartegen geeft frictie, en nietsdoen levert een nog snellere verslechtering op.Je ziet dat ook Roe vs Wade nu een headfirst aanval gaat krijgen (wat ook een hele grote impact kan hebben op heel veel mensen).
Dat werkt niet, kan niet werken, want een partij of kandidaat die een president met dit weg laat komen is sowieso niet geloofwaardig. En de verkiezingen tot nu toe bewijzen dat zonder meer: er zijn veel meer kandidaten die winst boeken op duidelijke stellingname dan op gematigde neutraliteit.In die huidige dynamiek, lijkt me dat het meest wijze is om te focussen op de presidentsverkiezingen die eraan komen.
Daar heeft men uberhaupt geen grote invloed op, dat is het punt nou juist een beetje. Dus zorg maar dat er heldere documenten komen over impeachment, en dat er dan mensen zijn die zelf een klein beetje op zoek gaan, want focussen op de perfecte kandidaat gaat geheid, gegarandeerd, niet werken.Te zorgen dat je een goede kandidaat hebt hiervoor, dat je onder de aandacht brengt welke shit mensen al hebben gekregen dankzij GOP en welke shit nog gaat komen.
Hmm, toch opmerkelijk hoe dat perfect samenvalt met de belangen van, nou ja, de zittende macht. Vooral niets doen helpt eigenlijk zelden, waarom wordt het dan zo vaak aangeprezen als effectieve strategie? Wie heeft daar wel voordeel bij?Op het huidige 'operationele' gedeelte hebben de democraten gewoon het nakijken. Als je daar door bv een impeachment zou gaan vechten, verlies je het en schiet je voor jezelf in je voet.
Sommige zeker wel! Omdat je soms ook gewoon moet doen wat het juiste is, om niet in cynisch opportunisme te vervallen. En als je altijd alleen maar gaat voor de strijd die je wint, dan kom je nergens. Ieder verzet dat zin heeft gehad, elke revolutie, is begonnen vanuit een positie waarin de veranderingen absoluut onmogelijk leken.Losing battles moet je niet vechten,
De verandering van Republikeinen krijg je alleen maar als je daar druk op zet. Als je niets doet weet je in elk geval dat er niets verandert. Strijd en strijd door, soms heb je niet veel meer dan dat, maar als je niets doet gebeurt er in elk geval niets, en 'de aandacht focussen op de kandidaat' is juist veel minder effectief.je moet de gevechten kiezen die je kunt winnen en impeachment is geen gevecht wat je momenteel kunt winnen tenzij een significant deel van het GOP een 180graden draai gaat maken in hun principes (of in feite in de huidige afwezigheid van hun huidige principes).
De meest eenvoudige manier om Trump af te zetten is als de Democraten op eigen kracht met een goed verhaal de verkiezingen van 2020 winnen. Deze verkiezingen zijn over 18 maanden, impeachment duurt waarschijnlijk langer.
Die verkiezingen winnen Democraten imo niet met een anti-Trump boodschap of een progressief inclusief genderverhaal wat het vooral in San Francisco, New York of Chicago goed doet. Men zou zich vooral op de kiezers in de swingstates moeten richten, mensen die in 2008 en 2012 nog op Obama stemden. Amerikaanse verkiezingen win je niet in Texas, Californië, Alabama of Illinois maar in Florida, Pennsylvania, Missouri en Michigan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
omdat je energie en tijd maar 1 keer kan spenderen. Vanaf dat je voor impeachment gaat als democraten, zal de complete aandacht van de media en het publiek op precies dat en alleen dat gaan: dat je aan het proberen bent een president vlak voor de verkiezingen te gaan wippen.incaz schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:00:
[...]
Maar hoezo de aanname dat het je positie verslechtert?
dan moet je dat verzet tegen die punten uitvoeren en niet een kansloze oefening toen voor impeachment.Ja. En verzet daartegen geeft frictie, en nietsdoen levert een nog snellere verslechtering op.
je bent veel te idealistisch aan het redeneren. Nogmaals: voor een succesvolle impeachment moet je het ding uberhaubt al op de agenda van het congress krijgen. Mitch McConnel blijft alles blokkeren wat vanuit de democraten komt, als het ook maar iets van significant dreigt te zijn. Dus: ja, hij gaat ermee wegkomen zolang het GOP hem onvoorwaardelijk blijft steunen, wat ze doen.Dat werkt niet, kan niet werken, want een partij of kandidaat die een president met dit weg laat komen is sowieso niet geloofwaardig. En de verkiezingen tot nu toe bewijzen dat zonder meer: er zijn veel meer kandidaten die winst boeken op duidelijke stellingname dan op gematigde neutraliteit.
men heeft als partij een heel grote invloed op de kandidaat. Informeer even bij Sanders maar. Je kunt ook alvast beleid beginnen te bedenken voor hoe je die swingstates terug kunt krijgen. Er zijn veel staten die teleurgesteld zijn door Trump, maar die gaan niet zomaar opeens voor jou stemmen als je niet met een plan komt.Daar heeft men uberhaupt geen grote invloed op, dat is het punt nou juist een beetje. Dus zorg maar dat er heldere documenten komen over impeachment, en dat er dan mensen zijn die zelf een klein beetje op zoek gaan, want focussen op de perfecte kandidaat gaat geheid, gegarandeerd, niet werken.
dit is geen revolutie, dit is politiek en ze zitten gewoon muurvast op dat punt. Dat is de wrange conclusie.Sommige zeker wel! Omdat je soms ook gewoon moet doen wat het juiste is, om niet in cynisch opportunisme te vervallen. En als je altijd alleen maar gaat voor de strijd die je wint, dan kom je nergens. Ieder verzet dat zin heeft gehad, elke revolutie, is begonnen vanuit een positie waarin de veranderingen absoluut onmogelijk leken.
die republikeinen hebben _alles_ geslikt tot nu, werkelijk alles. De uitzondering erop was misschien nog McCain. Dus je bent idealistisch aan het redeneren nu, met daarbij het idee dat er gigantisch veel tijd is. De verkiezingen voor 2020 komen eraan he.De verandering van Republikeinen krijg je alleen maar als je daar druk op zet. Als je niets doet weet je in elk geval dat er niets verandert. Strijd en strijd door, soms heb je niet veel meer dan dat, maar als je niets doet gebeurt er in elk geval niets, en 'de aandacht focussen op de kandidaat' is juist veel minder effectief.
Maar stel men zou jouw idee gaan doen: wat ze op de agenda hebben staan dan is:
- met een eigen plan komen voor de verkiezingen;
- eigen voorverkiezingen draaien voor je kandidaat te vinden;
- impeachment voorstel op stellen;
- een significant aantal leden van het GOP in het congress laten ombuigen;
- zover krijgen dat je impeachment op de agenda komt;
- impeachment zelf gaan draaien;
- alle rest van de meuk die blijft komen proberen te dwarsbomen
Je hebt een 6 maanden de tijd daarvoor wil je succes hebben
Nog even alle afgezien van alle andere dingen (zoals dat het ook gaat om het handhaven van de integriteit van de politiek en dat ook een president niet altijd ongestraft dingen kan doen)... waarom denk je dat dit iets slechts is? Als dat de discussie domineert is het ook des te minder tijd om kandidaten te ondermijnen.polthemol schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:27:
omdat je energie en tijd maar 1 keer kan spenderen. Vanaf dat je voor impeachment gaat als democraten, zal de complete aandacht van de media en het publiek op precies dat en alleen dat gaan: dat je aan het proberen bent een president vlak voor de verkiezingen te gaan wippen.
Jawel hoor, een poging tot impeachment zelf is heel zinvol als doel op zichzelf. (Nou ja, als doel in het handhaven van de rechtsstructuur.) Met alleen maar andere dingen kom je er net zo min.dan moet je dat verzet tegen die punten uitvoeren en niet een kansloze oefening toen voor impeachment.
Behalve dan dat er opmerkelijk veel van die idealistische kandidaten hebben gewonnen in de vorige verkiezingen.je bent veel te idealistisch aan het redeneren.
Dan onderken je daarmee dat politiek hol is, dat het niet gaat om het daadwerkelijke regeren of het toezien op de president, maar op het bespelen van de kiezer. Het probleem daarmee is echter niet alleen dat het onjuist is, maar vooral ook dat het NIET WERKT.men heeft als partij een heel grote invloed op de kandidaat. Informeer even bij Sanders maar. Je kunt ook alvast beleid beginnen te bedenken voor hoe je die swingstates terug kunt krijgen.
Staan voor je idealen is vele malen krachtiger dan proberen om tactisch te bespelen. Veel van de problemen komen juist uit het eroderende effect van het spel spelen zonder te staan voor wat het echt gaat.
En bedenk: Clinton had meer stemmen, zelfs na alle dubieuze en manipulatieve acties.
Dat lijkt me echt onzin. Van alle dingen die een rol spelen bij kiezers die nu op Trump gestemd hebben is de wens voor Een Plan echt heel beperkt.Er zijn veel staten die teleurgesteld zijn door Trump, maar die gaan niet zomaar opeens voor jou stemmen als je niet met een plan komt.
Dan starten ze die revolutie maar. Als je wilt dat het muurvast blijft zitten, dan gebeurt er niets. Als je verandering wilt zul je wat moeten doen. En NIEMAND weet wat de 'winnende' strategie is, of die er is, of men dit in de VS ooit effectief kan terugdraaien. Maar ik weet wel wat zeker niet gaat helpen: niks doen.dit is geen revolutie, dit is politiek en ze zitten gewoon muurvast op dat punt. Dat is de wrange conclusie.
Precies, de verkiezingen komen eraan. Dat betekent dat mensen die zich nooit in de omgeving van kiezers begeven, nu ineens opwachting maken in de buurt van mensen. En dat het heel makkelijk is om mee te doen met het blokkeerbeleid als je je zetel veiliggesteld weet... maar dat dit nou juist een moment zou kunnen zijn dat je als senator ineens wel een tegenkandidaat ziet. Dit zijn de momenten waarop veranderingen gebeuren.die republikeinen hebben _alles_ geslikt tot nu, werkelijk alles. De uitzondering erop was misschien nog McCain. Dus je bent idealistisch aan het redeneren nu, met daarbij het idee dat er gigantisch veel tijd is. De verkiezingen voor 2020 komen eraan he.
Nee.Maar stel men zou jouw idee gaan doen: wat ze op de agenda hebben staan dan is:
- met een eigen plan komen voor de verkiezingen;
- eigen voorverkiezingen draaien voor je kandidaat te vinden;
- impeachment voorstel op stellen;
- een significant aantal leden van het GOP in het congress laten ombuigen;
- zover krijgen dat je impeachment op de agenda komt;
- impeachment zelf gaan draaien;
- alle rest van de meuk die blijft komen proberen te dwarsbomen
Je hebt een 6 maanden de tijd daarvoor wil je succes hebben
1. een eigen plan voor de verkiezingen, maar dat zou niet alleen om de verkiezingen gaan, maar (surprise) ook daadwerkelijk om het besturen van het land. Maar dat moet hoe dan ook
2. Ja
3. ja
4. nee, want je kunt mensen niet laten ombuigen, en zeker niet legaal.
5. Gedeeltelijk. Als de Dems de macht niet hebben om het op de senaatsagenda te zetten dan is dat hun macht niet. Maar er is ook een House-agenda, en een heel publiek domein. Het is niet de uitkomst die hier bepalend is, het is het proces. Dat is deel van de democratische rechtstaat, van de functie van de scheiding der machten, als je geen zin hebt om die moeite te doen heb je je democratie al opgedoekt.
6. ja, als het zover komt
7. ja.
Geen idee waarom je doet alsof dit zo uitzonderlijk is? Er speelt altijd vanalles naast elkaar. Daarin is dit niet noodzakelijk groter of onhaalbaarder dan een andere campagne, alleen maar groter in historisch opzicht.
Echt, dat gekanniet heeft nog niets goeds gedaan, ik zou willen dat mensen zouden leren van de verkiezingsuitslagen die duidelijk aantonen dat voor de dems geldt dat gaan voor de meer idealistische route veel meer effect heeft dan te proberen het 'spel' te spelen. Ik verzin dat niet (ook al vind ik het) - de cijfers zijn er gewoon.
Machiavelli heeft er een heel werk over geschreven. Jij gaat uit van ratio bij een kiezer, leveled playing field en dat er eerlijk wordt gespeeld. Het gaan voor de meest idealistische route als strategie is gewoon stupid, want het idealisme verschilt van persoon tot persoon, jouw idealisme is niet persé het mijne.incaz schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:59:
Geen idee waarom je doet alsof dit zo uitzonderlijk is? Er speelt altijd vanalles naast elkaar. Daarin is dit niet noodzakelijk groter of onhaalbaarder dan een andere campagne, alleen maar groter in historisch opzicht.
Echt, dat gekanniet heeft nog niets goeds gedaan, ik zou willen dat mensen zouden leren van de verkiezingsuitslagen die duidelijk aantonen dat voor de dems geldt dat gaan voor de meer idealistische route veel meer effect heeft dan te proberen het 'spel' te spelen. Ik verzin dat niet (ook al vind ik het) - de cijfers zijn er gewoon.
Wat de verkiezingscijfers namelijk ook laten zien: door het gerrymandering, voterrestrictions en het toch al bizarre kiesmannensysteem, hoef je nog eens geen meerderheid te hebben om een president op de zetel te krijgen. Je moet de meeste kiesmannen hebben, niet persé de meeste stemmers. Dat dwingt je tot tactisch te werk te gaan.
Het voordeel van de procedure starten is, bij de volgende senaats en huis verkiezingen dat je kan aantonen wie een Trump jaknikker is. Niets doen betekent ook dat de Republikeinen een extra 'argument' hebben: Kijk maar, Trump is onschuldig. Zelfs de democraten geloven niet dat hij schuldig is, anders hadden ze wel een impeachement procedure gestart.
Ja, en toch is 'ie dood.polthemol schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:10:
[...]
Machiavelli heeft er een heel werk over geschreven.
Absoluut niet. Ik snap zelfs niet hoe je tot die conclusie kunt komen. Er wordt niet eerlijk gespeeld, er is geen level playing field en de kiezer is niet rationeel.. Juist niet. Maar juist daarom heeft tactisch spelen niet zoveel zin meer. Ga terug naar de basis. 11dimensional chess werkt niet. (En het heeft zo ontzettend veel geerodeerd, zoveel kapotgemaakt.)Jij gaat uit van ratio bij een kiezer, leveled playing field en dat er eerlijk wordt gespeeld.
Doe gewoon wat past bij de kern van wat de House en Senate moeten doen - niet altijd bedenken hoe het overkomt ofzo...
Dat klinkt respectvolHet gaan voor de meest idealistische route als strategie is gewoon stupid,
Dat hoeft ook helemaal niet. Zolang jouw idee van een rechtstaat maar ongeveer overeenkomt met het idee dat in de grondwet staat, en de definities van 'obstruction of justice' en nog een aantal dingen maar overeen komen. Dat zijn geen niche zaken, die zijn vrij algemeen. (En als je je daar niet in kunt vinden, dan eh... was je vermoedelijk al nooit de doelgroep.)want het idealisme verschilt van persoon tot persoon, jouw idealisme is niet persé het mijne.
Klopt, en dat is deels buiten de macht van de huidige politici.Wat de verkiezingscijfers namelijk ook laten zien: door het gerrymandering, voterrestrictions en het toch al bizarre kiesmannensysteem, hoef je nog eens geen meerderheid te hebben om een president op de zetel te krijgen.
Een beetje nadenken over de tactiek is niet verkeerd... maar als je dat leidend maakt dan HEB je dus al het idee van een democratische rechtstaat opgegeven, en onderschrijf je in principe corruptie als staatsmodel: niet de juistheid, rechtvaardigheid, rechtmatigheid bepalen wat je doet, maar het gewin en effect. De Republikeinen hebben hun ziel al verkocht. Maar als je de democratie wilt redden kun je dat nooit op die manier doen.Je moet de meeste kiesmannen hebben, niet persé de meeste stemmers. Dat dwingt je tot tactisch te werk te gaan.
("Crimes take place in the darkness, justice should be seen in the light." Terry Pratchett.)
Die oorlog met Iran gaat er komen...
Verder regelt John B. het ook nog Brexit te vergelijken met de Amerikaanse onafhankelijkheid...
[ Voor 16% gewijzigd door Amphiebietje op 30-05-2019 20:36 ]
ik hoop voor hem van wel ja
juist daarom moet je tactisch spelen, als het speelveld al niet gelijk is, dan wordt min of meer wel gedwongen. Dat het erodeert ben ik het mee eens, maar het is een catch22 ook, wat ook erodeert is als je nog eens 4 jaar dit beleid aan je broek hebt hangen.Absoluut niet. Ik snap zelfs niet hoe je tot die conclusie kunt komen. Er wordt niet eerlijk gespeeld, er is geen level playing field en de kiezer is niet rationeel.. Juist niet. Maar juist daarom heeft tactisch spelen niet zoveel zin meer. Ga terug naar de basis. 11dimensional chess werkt niet. (En het heeft zo ontzettend veel geerodeerd, zoveel kapotgemaakt.)
ExcuusDat klinkt respectvol
ons streven is dan toch hetzelfde wat we beogenEen beetje nadenken over de tactiek is niet verkeerd... maar als je dat leidend maakt dan HEB je dus al het idee van een democratische rechtstaat opgegeven, en onderschrijf je in principe corruptie als staatsmodel: niet de juistheid, rechtvaardigheid, rechtmatigheid bepalen wat je doet, maar het gewin en effect. De Republikeinen hebben hun ziel al verkocht. Maar als je de democratie wilt redden kun je dat nooit op die manier doen.
("Crimes take place in the darkness, justice should be seen in the light." Terry Pratchett.)
"The one who adapts his policy to the times prospers, and likewise that the one whose policy clashes with the demands of the times does not" - Van die wat al dood is ;P
Dat eerste is in de VS toch ook het geval? En dat tweede is een voorbeeld van het eerste.incaz schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:59:
Dan onderken je daarmee dat politiek hol is, dat het niet gaat om het daadwerkelijke regeren of het toezien op de president, maar op het bespelen van de kiezer. Het probleem daarmee is echter niet alleen dat het onjuist is, maar vooral ook dat het NIET WERKT.
[...]
En bedenk: Clinton had meer stemmen, zelfs na alle dubieuze en manipulatieve acties.
Ik zou ook graag zien dat ze artikelen gaan schrijven, dat hij weggestemd wordt en uiteindelijk van alle kanten aangeklaagd (de punten uit het rapport van Mueller, shady zakendeals, belastingfraude, fraude in New York).
De realiteit is echter dat het heel waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Om die weg in te slaan is een grote gok, als het verkeerd uitpakt wint Trump de volgende verkiezingen, behoud meerderheid in de senaat, wint meerderheid in het Huis (als dat nog realistisch kan?).
Dan ben je verder van huis. Niet leuk, ver van ideaal maar dat is wel hoe de wereld en zeker de (Amerikaanse) politiek werken.
Mueller is iemand die zich strikt aan de regels (en de daarmee heersende beperkingen) houdt. Deze regels geven hem geen mogelijkheid om verder te gaan dan hij nu deed.FunkyTrip schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:51:
[...]
Maar dat is toch complete waanzin? In zo'n belangrijk iets als dit woordspelletjes gaan zitten spelen omdat hij het lef niet heeft op andere meer heldere -misschien wat creatievere- wijze duidelijk te maken dat Trump gewoon schuldig is. Politiek is 1 groot woordspel waarin iedereen haalt wat hij er in ziet. Als je 100% zeker wil weten dat Trump wint, dan moet je een rapport schrijven waarin je met woordspelletjes en andere uitleg elk gewenst resultaat kan halen. Misschien had hij niet verwacht dat 'zijn vriend' Barr de steunpilaren onder het rapport vandaan knalde met een goedgemikte legsweeper.. Naief wat mij betreft.
Als dit hele Rusland-ding zo belangrijk is (de president die het schoothondje is van buitenlandse mogendheden), misschien moeten ze dan wat 'regeltjes' aan hun laars lappen. De beschuldigde partij negeert de ene subpoena na de ander en komt daar ook gewoon mee weg.
Hij heeft ook meerdere malen aangegeven niet als politiek pion ingezet te willen worden en dat hij vindt dat het congres het verder moet oppakken. Maar het congres is bang dat een impeachment tegen hun gebruikt wordt. Maar als ze niks doen hebben we binnenkort sowieso nog 4 jaar extra Trump.
En dat risico is er net zo goed als men niets doet. Er is niet gezegd dat het focussen op de verkiezingen beter uitpakt voor de democraten of een grotere kans van slagen geeft.Verwijderd1 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:05:
De realiteit is echter dat het heel waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Om die weg in te slaan is een grote gok, als het verkeerd uitpakt wint Trump de volgende verkiezingen, behoud meerderheid in de senaat, wint meerderheid in het Huis (als dat nog realistisch kan?).
En het is tijd voor drastische maatregelen, want nog een ronde overleeft de democratie sowieso niet: dan heb je een dictatuur die niet meer via democratische weg te herstellen is.
Ik vind het wel heel erg voorbarig om nu al verkiezingswinst voor Trump uit te roepen.m3gA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:53:
[...]
Mueller is iemand die zich strikt aan de regels (en de daarmee heersende beperkingen) houdt. Deze regels geven hem geen mogelijkheid om verder te gaan dan hij nu deed.
Hij heeft ook meerdere malen aangegeven niet als politiek pion ingezet te willen worden en dat hij vindt dat het congres het verder moet oppakken. Maar het congres is bang dat een impeachment tegen hun gebruikt wordt. Maar als ze niks doen hebben we binnenkort sowieso nog 4 jaar extra Trump.
Als de democraten een half degelijke kandidaat kunnen vinden die mensen kan mobiliseren hebben ze iig kans om te winnen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee hoor. Als Trump mee kan doen, wint hij.YakuzA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:25:
[...]
Ik vind het wel heel erg voorbarig om nu al verkiezingswinst voor Trump uit te roepen.
Als de democraten een half degelijke kandidaat kunnen vinden die mensen kan mobiliseren hebben ze iig kans om te winnen.
+1 voor je super goede onderbouwing
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daar is gewoon geen onderbouwing meer voor nodig. Het is werkelijk zoals hij zegt ; ik kan iemand doodschietren op straat en toch word ik gekozen.
beste voospelling voor de toekomst is kijken naar het verleden.
Hier in het westen veranderd de kijk p Trump mogelijk nog wel, daar in de USA echt niet meer.
Het probleem dat ik nu zie met de democratische partij is dat deze te versplinterd is en ze elkaar de tent uitvechten. Je kunt zeggen van de GOP wat je wil maar het is wel 1 partij en ze staan allemaal achter hun grote leider.YakuzA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:25:
[...]
Ik vind het wel heel erg voorbarig om nu al verkiezingswinst voor Trump uit te roepen.
"het is tijd voor een vrouwelijke president", "Joe Biden is te conservatief, te blank", "nee we moeten een zwarte vrouw".
Allemaal kul. Ze hebben de beste persoon nodig met de meeste ondersteuning van de achterban. Maak een keuze op basis van de capaciteiten. Of deze blank, zwart, man of vrouw is is niet relevant.
[ Voor 22% gewijzigd door m3gA op 31-05-2019 09:38 ]
Clinton was een meer dan half degelijke kandidaat. En ze kon niet verliezen weet je nog?YakuzA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:25:
[...]
Clinton werd door velen als koud en onsympathiek gezien. Denk dat als ze een stuk charasmatischer was ze het hele e-mail verhaal overleefd had.Dit in combinatie met de Russische inmenning (die Trump gisteren zelf trouwens toegaf) heeft haar de kop gekost.noguru schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:40:
[...]
Clinton was een meer dan half degelijke kandidaat. En ze kon niet verliezen weet je nog?
[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 31-05-2019 09:45 ]
Dat is een beetje ook het probleem ja. Dan hebben de democraten de perfecte kandidaat, die uit zijn hoofd allerlei prachtige policies kan oplepelen met onderbouwing en waarom die veel beter zijn dan de shit van Tru... oeps! Trump laat een scheet en alle microfoons van de media rennen hard naar Trump en de perfecte kandidaat staat daar eenzaam en alleen en niemand die hem hoort.incaz schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:00:
Daar heeft men uberhaupt geen grote invloed op, dat is het punt nou juist een beetje. Dus zorg maar dat er heldere documenten komen over impeachment, en dat er dan mensen zijn die zelf een klein beetje op zoek gaan, want focussen op de perfecte kandidaat gaat geheid, gegarandeerd, niet werken.
Het was 2016, maar op CNN kijken naar het lege podium waarop Trump een speech zou gaan houden terwijl Sanders ergens anders voor een volle zaal bezig was sprak boekdelen: Ook de media zijn verantwoordelijk voor Trump. CNN, WaPo, NYT...allemaal gaven ze 24/7 aandacht aan Trump, volgden ze zijn narratief. Ook al rapporteerden ze negatief; het ging over Trump Trump Trump en niet over democratische policies. En zo zal het in 2020 ook wel gaan.
Uiteindelijk bepaalt de MSM min of meer welke democratische kandidaat het tegen Trump op gaat nemen. Alles draait om het verhaal. Welke kandidaat zij besluiten 'out of te ashes' te laten rijzen zal het momentum krijgen dat nodig is om de democratische primary's te winnen.m3gA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:36:
[...]
Allemaal kul. Ze hebben de beste persoon nodig met de meeste ondersteuning van de achterban. Maak een keuze op basis van de capaciteiten. Of deze blank, zwart, man of vrouw is is niet relevant.
Nu is Buttigieg hot en 'Warren is aan haar comeback bezig'. Maar als de media besluiten dat iets anders interessanters is, dan verdwijnen ze weer uit de spotlight. En uit de spotlight van de kiezer. Daar hebben ze zelf weinig invloed op; ze zijn immers nog precies hetzelfde als een week geleden.
[ Voor 27% gewijzigd door FunkyTrip op 31-05-2019 09:49 ]
Dit dus.
Sanders is te extreem in zijn denkbeelden, heeft te veel skeletten in zijn kast (zijn geflirt met de Soviets en het communisme gaan ze tegen hem gebruiken) en heeft wel veel steun maar te weinig om van Trump te winnen. Persoonlijk vind ik hem ook te oud overkomen.FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:45:
[...]
Dat is een beetje ook het probleem ja. Dan hebben de democraten de perfecte kandidaat, die uit zijn hoofd allerlei prachtige policies kan oplepelen met onderbouwing en waarom die veel beter zijn dan de shit van Tru... oeps! Trump laat een scheet en alle microfoons van de media rennen hard naar Trump en de perfecte kandidaat staat daar eenzaam en alleen en niemand die hem hoort.
Het was 2016, maar op CNN kijken naar het lege podium waarop Trump een speech zou gaan houden terwijl Sanders ergens anders voor een volle zaal bezig was sprak boekdelen: Ook de media zijn verantwoordelijk voor Trump. CNN, WaPo, NYT...allemaal gaven ze 24/7 aandacht aan Trump, volgden ze zijn narratief. Ook al rapporteerden ze negatief; het ging over Trump Trump Trump en niet over democratische policies. En zo zal het in 2020 ook wel gaan.
Dat is wel heel erg doom denken.
Nu ook de eerste republikeinen het report hebben gelezen en het hebben over impeachment, worden er waarschijnlijk langzaam aan ook wat republikeinse kiezers bereikt met het nieuws dat het inderdaad niet helemaal lekker zit met Trump.
De vorige keer waren de verschillen heel klein (Clinton had al meer votes) en bij de midterms is ook al een indicator geweest dat de democraten wel zouden moeten kunnen winnen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Ging niet om Sanders, het ging om het feit dat de media Trump het podium gaven (letterlijk) waarop hij kon winnen.m3gA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:48:
[...]
Sanders is te extreem in zijn denkbeelden, heeft te veel skeletten in zijn kast (zijn geflirt met de Soviets en het communisme gaan ze tegen hem gebruiken) en heeft wel veel steun maar te weinig om van Trump te winnen. Persoonlijk vind ik hem ook te oud overkomen.
Open de washingtonpost nu direct en je ziet op de hele pagina alleen maar gewoon nieuws of nieuws over Trump. Geen enkele democraat wordt genoemd.
[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 31-05-2019 09:51 ]
Dit dus.
Dat heeft Trump inderdaad heel goed in de vingers (een van de weinige kwaliteiten die ik hem kan toekennen).FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:50:
[...]
Ging niet om Sanders, het ging om het feit dat de media Trump het podium gaven (letterlijk) waarop hij kon winnen.
En dit is precies waarom de Democraten als belangrijkste bericht moeten weergeven dat Trump niet belangrijk is. Een veel moelijkere opdracht nu, dan 2016. Pas als je ervoor kan zorgen dat de aandacht niet op Trump komt bij elk woord dat hij zegt, kan het weer over policies gaan.FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:45:
[...]
[...]
Clinton werd door velen als koud en onsympathiek gezien.[/quote]
... nadat dit het beeld was dat jarenlang van haar was neergezet...
En de start van nog een nieuwe handelsoorlog in wording, dit keer met Mexico. Ik gok dat ook Canada er een (heel netjes verwoorde, het is tenslotte Canada
Als Mexico soortgelijke heffingen terug gaat uitvoeren (wat volgens mij volgens WTO-regels zou mogen
Ik blijf het idee hebben dat hij en zijn adviseurs niet echt het fenomeen van heffingen begrijpen of moedwillig niet willen begrijpen
@incaz true, maar veel van die talkshows/berichtgeving is ook nog eens volop op zijn Amerikaans
[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 31-05-2019 10:02 ]
Ze is het gewoon ook. Ze zou een goede president zijn, en kundig maar ze heeft haar image niet mee.incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:54:
m3gA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:45:
[...]
... nadat dit het beeld was dat jarenlang van haar was neergezet...
Trump wist zich zelf neer te zetten als de succesvolle miljonair, de self made man (die met 420 miljoen is gestart, naar huidige maatstaven en in 10 jaar 1,17 miljard is verloren, 3 faillisementen maar dat laten we even in het midden).
Denk dat hij zonder the apprentice niet eens president was geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 31-05-2019 09:58 ]
Ah, onderbouwing!
stond vanochtend in de krant dat volgens ipsos 45% van de kiezers voor een afzettingsprocedure is. Dan zou dat overige deeltje bijna allemaal republikeins moeten stemmen. Of Ipsos zit helemaal naast, of er moet een 'wonder' gebeuren.
Omdat je het zo lief vraagt: https://www.langerresearc...ntonTrumpFavorability.pdf
Of "geen mening" ?aljooge schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:02:
[...]
stond vanochtend in de krant dat volgens ipsos 45% van de kiezers voor een afzettingsprocedure is. Dan zou dat overige deeltje bijna allemaal republikeins moeten stemmen. Of Ipsos zit helemaal naast, of er moet een 'wonder' gebeuren.
dan levert dat percentage nog wat extra vragen op:aljooge schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:02:
[...]
- hoe zijn die verdeeld over de partijen?
- gaan die mensen wel stemmen?
- de overige 55%, wat is hun actie nadat je zou gaan voor impeachment (als ze het tegen je gaan houden, kun je heel wat steun en stemmen verliezen).
Veel unknown unknowns, vooral omdat je de statusquo moet doorbreken straks: je hebt voor de volgende verkiezingen nieuwe kiezers nodig in een hele resem staten om een einde te maken aan de huidige ellende. Ook daarom is het dan boeiend om te weten: wat is de mening van de groep die GOP heeft gestemd.
Mijn eigen vermoeden is dat dit heel erg wisselend is per staat. De steenkoolgebieden bv. kun je stemmen winnen als je werkgelegenheid kunt regelen (de kolenmijnen die zijn heropend hebben de steun/taxcuts nameljik gebruikt om stevig te robotiseren/automatiseren, dus het heeft niet tot nauwelijks werkgelegenheid opgeleverd, daar zitten ontevreden mensen die keihard zijn genaaid). Boerderijgebieden kun je misschien genoeg mensen over de streep trekken door iets te doen aan het gezeik met de handelsoorlogen en hun seizoensarbeiders, enz. enz. Maar dat vereist in feite ook een post mortem wat de democraten dan moeten uitvoeren en die is nog altijd niet echt gedaan naar ik geloof.
Dan komen we weer uit bij 'nadat het tijdenlang steevast zo geframed is.' Daarmee 'is' het niet zo.m3gA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:08:
[...]
Omdat je het zo lief vraagt: https://www.langerresearc...ntonTrumpFavorability.pdf
Nou dan vraag ik jou dit keer om een bron?incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:11:
[...]
Dan komen we weer uit bij 'nadat het tijdenlang steevast zo geframed is.' Daarmee 'is' het niet zo.
En we hebben het niet over het Benghazi verhaal. Gewoon als "persoon".
Ze komt mij persoonlijk ook niet sympathiek over. Ze doet wel haar best maar het lukt niet. Beetje als Rob Jetten.
Doet niks af aan haar capaciteiten in de politiek want die zijn prima. Mijzelf boeit het niet eens maar voor veel mensen schijnbaar wel een factor.
Obama bv heeft heel veel charisma en kan bij veel mensen met bijna alles wegkomen (hij was zeker niet heilig).
[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 31-05-2019 10:16 ]
inclusief reactie van Mexico in het artikel:
En in een statement van het Witte Huis, krijg je vervolgens deze onzin:Mexico’s president, Andrés Manuel López Obrador, responded with a two-page letter to Trump on Thursday night.
“The Statue of Liberty is not an empty symbol,” he said.
“With all due respect, even though you have the right to say it, ‘make America great again’ is a fallacy because, until the end of times, and beyond national borders, universal justice and fraternity should prevail,” he wrote.
Amlo, as the president is commonly called, offered his US counterpart history lessons on past periods of cordial US-Mexico relations. He also included details of his plans to develop Central America to stop migration and warned: “I don’t lack courage, I’m not a coward nor timid, rather, I act on principles.”
But the Mexican leader was blunt on the current crisis: “President Trump, social problems aren’t resolved with taxes or coercive measures,” he said, defending his administration’s handling of the migration issue.
Importtarieven opleggen aan een land waar je ook mee aan het onderhandelen bent voor een handelsverdrag en dat zou niet gelinked zijn? Geen impact hebben op elkaar? óO Dit verzin je ook niet meer deze onzin.On a press call Thursday night, the White House chief of staff, Mick Mulvaney, insisted that imposing tariffs on Mexican imports would not interfere with the continuing negotiations over a North American trade deal.
“The two are absolutely not linked,” he told reporters.
Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren, maar het zou me niet verbazen als er een telefoontje vanuit China naar Mexico gaat om handelsverdragen op te stellen. Mexico produceert aardig wat basic voedingsmiddelen (aardappelen, maïs, suiker), die je volgens mij toch wel relatief makkelijk verkocht kan krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 31-05-2019 11:50 ]
Ja, dat is dus een beetje het verhaal van Bill Maher met de 'slow moving coup' en de 'dictator checklist':incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:25:
[...]
En dat risico is er net zo goed als men niets doet. Er is niet gezegd dat het focussen op de verkiezingen beter uitpakt voor de democraten of een grotere kans van slagen geeft.
En het is tijd voor drastische maatregelen, want nog een ronde overleeft de democratie sowieso niet: dan heb je een dictatuur die niet meer via democratische weg te herstellen is.
Aan de ene kant komt het overtuigend over en gebeuren er aan de lopende band rare dingen in de VS (zie de opsommingen in het filmpje). Aan de andere kant kan hij er met een verkiezing uitgetrapt worden en na 8 zou het sowieso afgelopen moeten zijn.
Gezien je laatste zin ga ik ervan uit dat je denkt dat dat niet het geval zou zijn? Dat is ook waar Maher steeds over speculeert maar ik ben toch niet echt overtuigd. Daarvoor moet denk ik echt nog veel meer afbrokkeling van instituties plaatsvinden.
Zijn er vrouwelijke politici die je wel sympathiek vindt overkomen? Serieus bedoeld overigens. Ik ben namelijk van mening dat het voor vrouwen op hoge functies moeilijker is om sympathiek en met uitstraling over te komen om dezelfde reden dat vrouwelijke cabaretiers en DJ's ook een stigma hebben.m3gA schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:15:
Ze komt mij persoonlijk ook niet sympathiek over. Ze doet wel haar best maar het lukt niet. Beetje als Rob Jetten.
Mensen die Hillary onmoetten in RL zijn altijd verbaasd over hoe hartelijk en attent ze is, heel anders dan ze door de media is neergezet. Dat verhaal kom je keer op keer terug.
Dit dus.
niet geheel ondenkbaar. als je ziet dat minister barr van justitie(!) de persoonlijke advocaat van trump speelt, dan is de afbrokkeling eigenlijk al gaande.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:29:
[...]
Gezien je laatste zin ga ik ervan uit dat je denkt dat dat niet het geval zou zijn? Dat is ook waar Maher steeds over speculeert maar ik ben toch niet echt overtuigd. Daarvoor moet denk ik echt nog veel meer afbrokkeling van instituties plaatsvinden.
Klopt, en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. De vraag is echter hoeveel invloed zo'n corrupte minister heeft. Ja hij kan wat onderzoeken frustreren, als is compleet tegenhouden ook al heel moeilijk, vertragen lijkt wel mogelijk.dawg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:12:
[...]
niet geheel ondenkbaar. als je ziet dat minister barr van justitie(!) de persoonlijke advocaat van trump speelt, dan is de afbrokkeling eigenlijk al gaande.
Zodra er nieuwe verkiezingen zijn waardoor een nieuwe minister aangesteld kan worden dan denk ik dat die corruptie meteen ophoudt. Het is niet zo dat ze op een of andere manier kunnen blijven zitten (wat in een dictatoriaal land wel kan). Dat laatste roept Maher dus wel, zo dus:
Stel, de Kamer impeacht nu niet, en probeert dat ook niet, ondanks alles wat er nu ligt.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:29:
Aan de ene kant komt het overtuigend over en gebeuren er aan de lopende band rare dingen in de VS (zie de opsommingen in het filmpje). Aan de andere kant kan hij er met een verkiezing uitgetrapt worden en na 8 zou het sowieso afgelopen moeten zijn.
En Trump zegt na deze verkiezingen of voor de volgende: 'nah, ik ga niet, ik ben president en ik blijf president.'
Wat dan? Waarom zou dat een andere situatie zijn dan nu? Wat maakt dat in dat hypothetische geval er ineens een andere uitkomst zou zijn dan nu, ondanks de obstruction of justice in 1500 verschillende smaken. Waarom zou dat anders zijn?
Voor velen zijn de instituties allang afgebroken, of nooit echt opgebouwd. Ik vind een heel goed punt van Maher 'the role of a dictator is to not enforce the law.'Gezien je laatste zin ga ik ervan uit dat je denkt dat dat niet het geval zou zijn? Dat is ook waar Maher steeds over speculeert maar ik ben toch niet echt overtuigd. Daarvoor moet denk ik echt nog veel meer afbrokkeling van instituties plaatsvinden.
Seksueel geweld tegen vrouwen wordt met grote regelmaat niet vervolgd, de politie kan vrijwel ongecontroleerd geweld gebruiken en is op sommige plekken meer een crimineel netwerk dan wat anders, veel minderheden hebben geen toegang tot de rechtsbescherming die ze zouden moeten hebben. Er loopt een zaak bij het hooggerechtshof over een aanklager die vrijwel stelselmatig zwarte mensen van de jury weert, een aanklager die met een groot genoegen probeert om mensen te vervolgen tot de doodstraf. Rechtshandhaving of het daadwerkelijk uitvinden van de waarheid lijkt niet belangrijk, het kunnen doden van iemand wel. Voter disenfranchisement is vrij stelselmatig. De Hoge Raad heeft een paar jaar geleden nog wel ingegrepen, maar gaan ze dat weer doen?
Vrouwen hebben nu in drie staten geen legale toegang tot abortus, ook al zou dat vastgelegd moeten zijn.
Op een plek werden de verkiezingen gecontroleerd door degene die verkozen werd, waarna er nogal grote misstanden waren, en diegene zijn eigen verkiezing bekeek en besloot: mwah, ik vind het wel ok!
Oh ja, en concentratiekampen, waar al een aantal mensen en zeker ook kinderen zijn doodgegaan, en een heleboel andere kinderen kwijtgeraakt, van hun ouders gescheiden.
Als dit geen breakdown van institutions is, op welk moment zou het dat volgens jou wel zijn? Wat zou er moeten gebeuren dat het ineens wel een probleem is, dat het wel te ver gaat?
nee, maar als je alle zaken/voorbeelden bij elkaar optelt wordt er her en der toch behoorlijk wat afgebroken, beperkt, verboden, ontkent. bijvoorbeeld abortus, iran, de handelsoorlog, de waarde van waarheid en feiten, de continu aanvallen jegens de vrije pers, het scheiden van kinderen en hun ouders bij de grens, het koeieneren van iedereen tot staatshoofden aan toe, het nut van de navo betwijfelen, of de invloed van rusland, het verheerlijken van dictators, het is teveel om op te noemen.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:31:
[...]
Klopt, en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. De vraag is echter hoeveel invloed zo'n corrupte minister heeft. Ja hij kan wat onderzoeken frustreren, als is compleet tegenhouden ook al heel moeilijk, vertragen lijkt wel mogelijk.
Zodra er nieuwe verkiezingen zijn waardoor een nieuwe minister aangesteld kan worden dan denk ik dat die corruptie meteen ophoudt. Het is niet zo dat ze op een of andere manier kunnen blijven zitten (wat in een dictatoriaal land wel kan). Dat laatste roept Maher dus wel, zo dus:
[YouTube: What Worries Bill Maher Most About Trump]
om even een term te lenen van naomi klein; het is een soort shock doctrine, maar dan op een erg negatieve en gevaarlijke manier. zaken die decennia lang nodig hebben gehad om uit te kristalliseren en volwassen te worden zodat ze ook geaccepteerd zijn en er een vertrouwensbasis ligt, worden in een mum van tijd afgebroken en/of onherstelbaar beschadigd.
dat gaat niet enkel over corruptie. het gaat over veel meer dan dat. over de waarden en normen waarop de fundamenten van een land gestoeld zijn, de kracht van de democratie en zijn instellingen en infrastructuur. daarmee verliest uiteindelijk iedereen.
Klopt helemaal wat je zegt, maar het is ook een democratie. En niet alleen Trump is daar democratisch gezet, ook al die anderen die voor een impeachment moet zorgen. Z'n kabinet is niet democratisch gekozen en daar is duidelijk aan te zien dat de meest loyale mensen met weinig perspectief anderzijds (als in geen incentive om daar weg te gaan of iets tegen Trump te doen) daar neergezet zijn.dawg schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:04:
[...]
nee, maar als je alle zaken/voorbeelden bij elkaar optelt wordt er her en der toch behoorlijk wat afgebroken, beperkt, verboden, ontkent. bijvoorbeeld abortus, iran, de handelsoorlog, de waarde van waarheid en feiten, de continu aanvallen jegens de vrije pers, het scheiden van kinderen en hun ouders bij de grens, het koeieneren van iedereen tot staatshoofden aan toe, het nut van de navo betwijfelen, of de invloed van rusland, het verheerlijken van dictators, het is teveel om op te noemen.
om even een term te lenen van naomi klein; het is een soort shock doctrine, maar dan op een erg negatieve en gevaarlijke manier. zaken die decennia lang nodig hebben gehad om uit te kristalliseren en volwassen te worden zodat ze ook geaccepteerd zijn en er een vertrouwensbasis ligt, worden in een mum van tijd afgebroken en/of onherstelbaar beschadigd.
dat gaat niet enkel over corruptie. het gaat over veel meer dan dat. over de waarden en normen waarop de fundamenten van een land gestoeld zijn, de kracht van de democratie en zijn instellingen en infrastructuur. daarmee verliest uiteindelijk iedereen.
Nu is hij de baas. Als er een nieuwe gekozen wordt is diegene de baas.incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:48:
[...]
Stel, de Kamer impeacht nu niet, en probeert dat ook niet, ondanks alles wat er nu ligt.
En Trump zegt na deze verkiezingen of voor de volgende: 'nah, ik ga niet, ik ben president en ik blijf president.'
Wat dan? Waarom zou dat een andere situatie zijn dan nu? Wat maakt dat in dat hypothetische geval er ineens een andere uitkomst zou zijn dan nu, ondanks de obstruction of justice in 1500 verschillende smaken. Waarom zou dat anders zijn?
Vergelijk het met een werkgever. Als die tegen een werknemer wat hij moet doen dan gaat die werknemer dat doen (binnen bepaalde kaders), als er een nieuwe werkgever komt dan luistert de werknemer ineens naar de nieuwe werkgever.
Wij zien op TV natuurlijk vooral de politieke posities, er zitten overal ambtenarenapparaten achter die niet zo partijloyaal zijn.
Ik ontken die breakdown niet. Het is echter een extra stap van het erkennen naar de breakdown tot het verbinden aan Trump en hem daarvoor impeachen. Dan is het nog een veel grotere stap om dat ook gedaan te krijgen.Als dit geen breakdown van institutions is, op welk moment zou het dat volgens jou wel zijn? Wat zou er moeten gebeuren dat het ineens wel een probleem is, dat het wel te ver gaat?
Van mij mogen ze overigens gerust beginnen met het opstellen van impeachment artikelen. Of het werkt (Trump weg / verkiezingen winnen) is een tweede, dat kunnen wij moeilijk inschatten denk ik.
ik zal niet beweren dat ik alle ins & outs ken van de amerikaanse samenleving/democratie, maar ik durf toch wel te stellen dat het eigenlijk niet echt een democratie (meer) is. als je ziet hoe men verkiezingen kan manipuleren d.m.v. gerrymandering en voter supression (zo mogen gevangenen bijvoorbeeld niet stemmen, laten daar nu heel veel arme donkere mensen zitten die voor een deel ook slachtoffer zijn van de racistische inslag die nog steeds in die samenleving zit. correct me if i'm wrong), de enorme donaties die d.m.v. superpacs gedaan worden. de debatten die vrijwel nooit inhoudelijk zijn maar altijd persoonlijk, zo ook al die campagnespotjes.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:17:
[...]
Klopt helemaal wat je zegt, maar het is ook een democratie. En niet alleen Trump is daar democratisch gezet, ook al die anderen die voor een impeachment moet zorgen. Z'n kabinet is niet democratisch gekozen en daar is duidelijk aan te zien dat de meest loyale mensen met weinig perspectief anderzijds (als in geen incentive om daar weg te gaan of iets tegen Trump te doen) daar neergezet zijn.
hebben we het nog niet eens over de schadelijke invloed van social media gehad.
oftewel, als het al een democratie is dan heeft de amerikaanse bevolking geen eerlijke kans om oprecht te kunnen stemmen.
En Trump gaat daar naar luisteren omdat...?Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:17:
Nu is hij de baas. Als er een nieuwe gekozen wordt is diegene de baas.
Samenwerken met de Russen of obstruction of justice mag ook niet. Dat heeft niet zo gek veel invloed op Trumps handelen.
'Ineens'. Zomaar. Automagisch.als er een nieuwe werkgever komt dan luistert de werknemer ineens naar de nieuwe werkgever.
Trump hoeft helemaal niet geimpeacht te worden wegens 'breakdown of institutions'. Hij moet gewoon geimpeacht worden wegens obstruction of justice, dat is namelijk een duidelijk precedent zonder al te veel mitsen en maren: je mag je macht als president niet inzetten om een onderzoek naar jouw handelen te frustreren.Het is echter een extra stap van het erkennen naar de breakdown tot het verbinden aan Trump en hem daarvoor impeachen. Dan is het nog een veel grotere stap om dat ook gedaan te krijgen.
Integendeel, in de VS zie je nu juist wel een 'loyaal ambtenarenapparaat'. Dat is ook de reden dat na elke verkiezing een groot deel van de ambtenaren met enige invloed weer wordt vervangen.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:17:
[...]
Nu is hij de baas. Als er een nieuwe gekozen wordt is diegene de baas.
Vergelijk het met een werkgever. Als die tegen een werknemer wat hij moet doen dan gaat die werknemer dat doen (binnen bepaalde kaders), als er een nieuwe werkgever komt dan luistert de werknemer ineens naar de nieuwe werkgever.
Wij zien op TV natuurlijk vooral de politieke posities, er zitten overal ambtenarenapparaten achter die niet zo partijloyaal zijn.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
De vraag is dus of Trump nog veel te luisteren heeft of niet. Vergelijk het met een rijk persoon die zich altijd overal uitgekocht heeft maar nu zonder toegang tot z'n geld zit. Dan werkt dat trucje niet meer. Trump schermt nu met z'n presidentschap (om onderzoeken te dwarsbomen en allerlei executive orders te geven), als hij geen president meer is dan zijn die orders niet meer dan een stampvoetargument (of zoals ze in New York zeggen: no soup for you).incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:31:
[...]
En Trump gaat daar naar luisteren omdat...?
Samenwerken met de Russen of obstruction of justice mag ook niet. Dat heeft niet zo gek veel invloed op Trumps handelen.
Zo is het via hun oath geregeld:'Ineens'. Zomaar. Automagisch.
I, [name], do solemnly swear (or affirm) that I will support and defend the Constitution of the United States against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I take this obligation freely, without any mental reservation or purpose of evasion; and that I will well and faithfully discharge the duties of the office on which I am about to enter. So help me God.
Wikipedia: United States Uniformed Services Oath of Office
Oke, maar dan moet je wel de jury (in het Huis en de Senaat) weten te overtuigen. Dat is simpler gezegd dan gedaan. Het stampvoetargument gaat niet zo ver en als je het zonder hun steun probeert dan ben usurper (een beetje als drakenlady in GoT).Trump hoeft helemaal niet geimpeacht te worden wegens 'breakdown of institutions'. Hij moet gewoon geimpeacht worden wegens obstruction of justice, dat is namelijk een duidelijk precedent zonder al te veel mitsen en maren: je mag je macht als president niet inzetten om een onderzoek naar jouw handelen te frustreren.
En wie zegt dat dat werkt? Of wat als hij geen verkiezingen uitschrijft, of die massaal laat vervalsen ofzo?Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:43:
Trump schermt nu met z'n presidentschap (om onderzoeken te dwarsbomen en allerlei executive orders te geven), als hij geen president meer is dan zijn die orders niet meer dan een stampvoetargument (of zoals ze in New York zeggen: no soup for you).
En, wie gaat hem daaraan houden? Komt er een bliksem uit de lucht als hij zich niet aan de oath houdt? (Dan was die wel gekomen op het moment van inauguratie denk ik.)Zo is het via hun oath geregeld:
... alsof we nog nooit hebben gezien hoe dictators aan de macht komen. Alsof we niet allang talloze voorbeelden hebben van democratieen waarin een in eerste instantie democratisch gekozen leider toch een dictator wordt. (En dat het erg onverstandig is om het zover te laten komen.)Het stampvoetargument gaat niet zo ver en als je het zonder hun steun probeert dan ben usurper
Tja, dat lijkt me toch redelijk hypothetisch allemaal. Volgens mij hoeft hij de verkiezingen niet uit te schrijven, die zijn er gewoon (zal vast volgens bepaalde wetten gaan) maar volgens mij zonder zijn tussenkomst.incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:49:
[...]
En wie zegt dat dat werkt? Of wat als hij geen verkiezingen uitschrijft, of die massaal laat vervalsen ofzo?
Of het werkt is de vraag, maar dat is pas relevant als het zover is.
Dat is niet zijn oath, dat is de oath van ambtenaren. Die zijn niet opeens allemaal pro-Trump en anti-constitution, toch?En, wie gaat hem daaraan houden? Komt er een bliksem uit de lucht als hij zich niet aan de oath houdt? (Dan was die wel gekomen op het moment van inauguratie denk ik.)
Aan de andere kant, je kunt niet zomaar democratisch gekozen leiders afzetten. In de VS is een proces, dat is nog niet zo ver. Het blokkeren van verkiezingen of het niet respecteren van de uitslag is een duidelijker (en abrupter) signaal dan veel van de dingen die we tot nu toe gezien hebben.... alsof we nog nooit hebben gezien hoe dictators aan de macht komen. Alsof we niet allang talloze voorbeelden hebben van democratieen waarin een in eerste instantie democratisch gekozen leider toch een dictator wordt. (En dat het erg onverstandig is om het zover te laten komen.)
Maar het is inderdaad niet uitgesloten dat we een House of Cardsachtige situatie krijgen. Daarvoor is echter wel wat intelligentie vereist en daar lijkt het tot nu toe aan te ontbreken. Maar het is altijd mogelijk dat iemand anders het over gaat nemen. Melania zal het niet zijn, die zit met haar geboorte buiten de VS niet in een geschikte positie.
Overweeg dit: op het moment dat je met zekerheid weet dat het niet hypothetisch is, ben je te laat.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:01:
Tja, dat lijkt me toch redelijk hypothetisch allemaal.
Je denkt niet dat het handiger is om iemand die de wet al zo overduidelijk heeft overtreden en zijn presidentsschap al zo duidelijk heeft misbruikt al eerder te stoppen, voor hij totalitair dictator is?Of het werkt is de vraag, maar dat is pas relevant als het zover is.
Lees af en toe iets over de geschiedenis van totalitaire regimes, en zeker daar waar een redelijk democratisch bewind veranderde. Misschien geeft het inzichten.Dat is niet zijn oath, dat is de oath van ambtenaren. Die zijn niet opeens allemaal pro-Trump en anti-constitution, toch?
Je kunt niet zomaar gekozen leiders afzetten. In de VS is het een proces, en dat proces is impeachment. Daarom moet dat proces ook ingezet worden, volgens de democratische orde.Aan de andere kant, je kunt niet zomaar democratisch gekozen leiders afzetten. In de VS is een proces, dat is nog niet zo ver.
Maar... het argument ging erom waarom impeachment nog niet nodig was. En dat kun je natuurlijk niet verdedigen met 'dat is nog niet zover'.
Eh, nee. Ik zou echt niet weten wat daar abrupter aan is dan wat er tot nu toe gebeurd is. De Grondwet is al openlijk, herhaaldelijk gebroken. Wat moet je daar nog aan toevoegen?Het blokkeren van verkiezingen of het niet respecteren van de uitslag is een duidelijker (en abrupter) signaal dan veel van de dingen die we tot nu toe gezien hebben.
En anders ben je te vroeg. We kunnen jou ook niet op laten pakken omdat je het misschien wel op Trump gemunt hebt.incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:21:
[...]
Overweeg dit: op het moment dat je met zekerheid weet dat het niet hypothetisch is, ben je te laat.
Met de kennis van nu natuurlijk niet. Net zoals we met de kennis van vroeger niet de moordenaars van voorgaande presidenten op kunnen pakken. Met de kennis van nu wel, maar die zekerheid was er toen niet.Je denkt niet dat het handiger is om iemand die de wet al zo overduidelijk heeft overtreden en zijn presidentsschap al zo duidelijk heeft misbruikt al eerder te stoppen, voor hij totalitair dictator is?
Daar ben ik niet expliciet op tegen. Ik denk niet dat je het gaat halen.Je kunt niet zomaar gekozen leiders afzetten. In de VS is het een proces, en dat proces is impeachment. Daarom moet dat proces ook ingezet worden, volgens de democratische orde.
En als hij zich er zoals je zegt niets van aan zou trekken, waarom zou impeachment dan helpen? Met de logica die je voert legt hij dat ook naast zich neer.
Omdat de slaagkans te laag ligt. Vergelijk het met het doodslaan van een wesp. Als je mist dan pakt de wesp jou en heb je verloren. Sla je niet dan heb je kans dat het niet tot een confrontatie komt.Maar... het argument ging erom waarom impeachment nog niet nodig was. En dat kun je natuurlijk niet verdedigen met 'dat is nog niet zover'.
Kun je voorbeelden geven? Was hij direct verantwoordelijk?Eh, nee. Ik zou echt niet weten wat daar abrupter aan is dan wat er tot nu toe gebeurd is. De Grondwet is al openlijk, herhaaldelijk gebroken. Wat moet je daar nog aan toevoegen?
Haha, verwijzen naar een geschiedenis vol met onterecht gearresteerde en ook ter dood gebrachte politieke tegenstanders in elke dictatuur ever, grappig hoor.Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:29:
[...] En anders ben je te vroeg. We kunnen jou ook niet op laten pakken omdat je het misschien wel op Trump gemunt hebt.
Voor mij maakt het in elk geval dat ik je reactie niet meer veel anders kan interpreteren dan als trolling. Dus ik laat het hierbij. Sta nog even stil bij alle slachtoffers die dictaturen hebben gemaakt in het verleden.
Je loopt steeds met de termen dictator en dictatuur te schermen maar dat is nu nog niet aan de orde. Ofwel heb je vertrouwen in de democratie (waar de afzettingsprocedure door andere volksvertegenwoordigers onder valt) en lost het zichzelf op ofwel is de nood aan de man en moeten we ingrijpen (waar jouw reacties op lijken te hinten). In het laatste geval zit je echter met een structureel probleem, wat voorkomt de komst van een Trump 2.0?incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:51:
[...]
Haha, verwijzen naar een geschiedenis vol met onterecht gearresteerde en ook ter dood gebrachte politieke tegenstanders in elke dictatuur ever, grappig hoor.
Voor mij maakt het in elk geval dat ik je reactie niet meer veel anders kan interpreteren dan als trolling. Dus ik laat het hierbij. Sta nog even stil bij alle slachtoffers die dictaturen hebben gemaakt in het verleden.
De GOP, met Trump als boegbeeld, is stapsgewijs de politiek aan het gebruiken om de democratische gang van zaken te beschadigen. Verkiezingen in 2010, de GOP krijgt vele staatsparlementen in handen en begint direct met enorme gerrymandering (de Dems doen het ook, maar de GOP heeft het tot een kunstvorm verheven, Wisconsin is een zeer goed voorbeeld
Tijdens de regering van Obama hebben de Republikeinen constant geweigerd om ook maar een kandidaat voor het Supreme Court te zien, laat staan een eindstemming. Wat doen ze na Trumps verkiezing? Zeuren dat de Democraten geen 'vieze vertragingsspelletjes' moeten spelen.
De nominatie en aanstelling van Brett Kavanaugh laat ook zeer veel te wensen over. De vragen die hij beantwoorde na de beschuldigingen van sexueel geweld waren overduidelijke leugens en de verdediging van de Republikeinen (We laten zo'n beschuldiging zijn carrière toch niet verknallen?) is om van te kotsen. Het 'onderzoek' dat de Republikeinen hebben laten doen (schoorvoetend hebben toegelaten) was pure onzin. De mensen die ondervraagd hadden moeten worden mochten niet worden benaderd volgens de strekking van het onderzoek. Het is de wetten van de democratie met voeten treden. Toch is de VS geen dictatuur. De inwoners kunnen vrij kiezen en als ze hebben gekozen voor een Democratische president, dan is Trump weg.
Fox News is een propagandazender voor Trump, en Trump voert het beleid uit waar Fox News van zegt dat het moet. Het brengt zo'n enorme verstoring in de publieke opinie dat een Republikeinse senator politiek dood is als hij het woord impeachment ook maar uitspreekt. Geen enkele GOP'er die zich eraan durft te wagen (er was er één, maar dat is er één, en er moeten er 20 in de Senaat zijn). Diezelfde publieke opinie zorgt ervoor dat de Democraten niets kunnen beginnen in wettelijke handhaving op Trump de Republikeinen het niet steunen. Proberen de democraten het wel, dan komen de Republikeinen (Fox News voorop) met zo'n enorme haatcampagne dat de onafhankelijke kiezer niet meer voor de Dems gaat stemmen.
==> Trump 2020 is kat in het bakkie. Toch is de VS geen dictatuur, want Trump kan weggestemd worden.
En dan heb ik het alleen nog maar over Trump, niet over alle andere politici die totaal incompetent zijn, of wel competent zijn maar alleen uit eigenbelang handelen.
Het gaat alleen maar om eigenbelang, en de persoon, niet over de plannen van een partij of over de inwoners van het land.
Deze problemen zijn over tijd gekomen, met behulp van nepnieuws zijn de criminelen in de politiek sterker geworden. Het is een democratie in de problemen. Geen dictatuur, maar het laat veel te wensen over en het ziet er niet naar uit dat de democratische systemen hersteld zullen worden.
AOC, Elisabeth Warren, Nancy Pelosi, Kamilla Harris.. noem maar op.FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:07:
[...]
Zijn er vrouwelijke politici die je wel sympathiek vindt overkomen? Serieus bedoeld overigens. Ik ben namelijk van mening dat het voor vrouwen op hoge functies moeilijker is om sympathiek en met uitstraling over te komen om dezelfde reden dat vrouwelijke cabaretiers en DJ's ook een stigma hebben.
Mensen die Hillary onmoetten in RL zijn altijd verbaasd over hoe hartelijk en attent ze is, heel anders dan ze door de media is neergezet. Dat verhaal kom je keer op keer terug.
dat is een politiek proces. Daarvoor heb je een meerderheid nodig in het congress (2/3de).incaz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 19:21:
Je kunt niet zomaar gekozen leiders afzetten. In de VS is het een proces, en dat proces is impeachment. Daarom moet dat proces ook ingezet worden, volgens de democratische orde.
Maar... het argument ging erom waarom impeachment nog niet nodig was. En dat kun je natuurlijk niet verdedigen met 'dat is nog niet zover'.
Die meerderheid is er niet, in het geval je het gemist hebt: er zitten een collectie oerconservatieven bij het GOP en op de achtergrond is het GOP hun complete droomagenda door aan het voeren (Belastingverlagingen, deregulering, einde healthcare, bijna bloot racisme, anti-abortus, resems conservatieve rechters op allerlei lagen van het bestel die men aanstelt en ga maar door).
Je bent nu al tig pagina's bezig dat men moet gaan voor impeachment, maar er is geen realistische kans dat het kan lukken. Het laatste wat de democraten kunnen gebruiken is een kansloze exercitie, waarbij ze slechts in the end onderstreept krijgen wat iedereen al weet: dat het GOP alles accepteert van gedrag.
Je kunt het dus wel degelijk verdedigen met 'dat is nog niet zover', want het is immers nog niet zo ver.
In hoeverre komt dit overeen met de wensen van de GOP achterban? Als dit inderdaad is wat de overgrote meerderheid van hun kiezers wil krijgen ze wel 'waar voor hun stem'...polthemol schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:16:
Die meerderheid is er niet, in het geval je het gemist hebt: er zitten een collectie oerconservatieven bij het GOP en op de achtergrond is het GOP hun complete droomagenda door aan het voeren (Belastingverlagingen, deregulering, einde healthcare, bijna bloot racisme, anti-abortus, resems conservatieve rechters op allerlei lagen van het bestel die men aanstelt en ga maar door).
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Definieer achterban. De donorklasse is razend enthousiast hoewel de handelsoorlogen ook daar niet populair zijn.hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:22:
In hoeverre komt dit overeen met de wensen van de GOP achterban? Als dit inderdaad is wat de overgrote meerderheid van hun kiezers wil krijgen ze wel 'waar voor hun stem'...
Een groot gedeelte van het beleid van Trump is helemaal niet zo populair zelfs niet bij de GOP kiezers en zeker niet de wat meer gematigde stemmers. De base is vooral enthousiast omdat ze 'libs ownen'. Het maakt ook een groot verschil hoe je het die kiezers vraagt. Hetzelfde plan een Trump plan noemen maakt het bij die kiezers in een klap een stuk populairder.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
(bron)The US will want business access to the NHS in any post-Brexit trade deal, the US ambassador has said, prompting anger from politicians and campaigners before Donald Trump’s state visit to the UK this week.
Woody Johnson, who is a close friend of the US president, said every area of the UK economy would be up for discussion when the two sides brokered a trade deal.
Asked if the NHS was likely to form part of trade negotiations, Johnson told the BBC’s Andrew Marr Show: “I think the entire economy, in a trade deal, all things that are traded would be on the table.” Asked if that specifically meant healthcare, he said: “I would think so.”
[knip]
Johnson was also pressed on whether the US would seek a loosening of agricultural standards, including the importation of chlorinated chicken. He said the products should be offered to British consumers who could decide whether to buy them.
I don't like facts. They have a liberal bias.
van hoe ik het van een Amerikaanse kennis begrijp (born and raised Alabama state) vist het GOP in diverse kleine vijvertjes hier en daar. Ze pakken bv. een hele groep stemmers door anti-abortus te zijn. Dat standpunt is voor die groep al voldoende om al de rest te accepteren ('ik ben niet blij met deze of gene wet maar! anti-abortussss!!! dus ik accepteer het en blijf op deze toko stemmen') en zo heb je een hele resem van die kliekjes. (ter verduidelijking: hij is democraat qua stemmen en nog vrij liberaal, al zou hij in Nederland heel erg rechts zitten op het politieke spectrum).hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:22:
[...]
In hoeverre komt dit overeen met de wensen van de GOP achterban? Als dit inderdaad is wat de overgrote meerderheid van hun kiezers wil krijgen ze wel 'waar voor hun stem'...
Je krijgt ook nog een fanbase achtig iets erbij (wat ik niet herken vanuit mijn eigen politieke beleving, ik hop van partij naar partij zonder met mijn ogen te knipperen als programma's me niet aan staan of ze niet gestemd hebben zoals het programma was): 'GOP agenda is dan wel niet ok, maar damned als ik democraat stem! Kan niet'. Beetje alsof je naar een voetbalwedstrijd zit te kijken, het maakt niet uit of de scheids terecht of niet terecht fluit, als het tegen mijn favoriete club is, is die scheids per definitie een prutser
Wat ik merk bij die kennis is dat hun kennis ook nogal wereldvreemd lijkt te zijn, intens naar binnen gerichte blik waarbij hun manier de ultieme manier is (afhankelijk van welke staat je van bent natuurlijk), al de rest is minder goed. Nu snap ik dat je wat cultuurdingen krijgt als je van bv. de VS naar een Europees land verhuist (zelfs binnen Europa heb je dat al) of vice versa, maar het bejubelen van keihard kapitalisme is veel erger dan wat ik hier zie/merk. Het concept van bv. collectieve zorgverzekering kreeg ik maar moeilijk uitgelegd aan hem waarom dat best wel een zinnig systeem is (terwijl het een pienter, goed opgeleid persoon is).
Dit komt nauwelijks overeen met de wensen van de achterban. Maar dat geeft niet.hoevenpe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:22:
Een voorbeeldje meer dan 90% wil universal background checks for handwapens. Maar dat gaat er nooit komen.
Het probleem:identity-politics.
peope don't vote for what they want. They vote for who they are.
Je stemt geen GOP omdat je die standpunten wilt, maar omdat dat je identiteit is.
Zelfs als dat direct tegen je eigen belang ingaat:
Working-class Americans who voted for Donald J. Trump continue to approve of him as president, even though he supported a health care bill that would disproportionately hurt them.
Als je mensen opstraat vraagt ben je voor stuk A of B zonder te zeggen wie die stukken heeft ingediend, dan kiest men veel vaker de democrats stukken. Als je dezelfde vraag stelt maar er bij vertelt wie het heeft ingediend, is verschuift het enorm naar de huidige balans.
Krijgen ze wat ze stemmen? Ja
Krijgen ze wat ze willen? Nee
(Maar mijn kant heeft wel gewonnen hoezee)
Officiele reden onduidelijk.
Zou onenigheid over het wel/niet uitbreiden van de economische oorlog de reden zijn?
https://twitter.com/realD...tatus/1135453891326238721
ach en wee...... freedom of speech en freedom of protest is sooo overrated. Bow before your king.durian schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:54:
Trump is weer lekker subtiel bezig. De burgemeester van London is een "stone cold loser"...
https://twitter.com/realD...tatus/1135453891326238721
toch?? of niet??
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=26]Zero Tolerance [/font]
Stel je ziet dit topic als nieuwe deelnemer en je bent het oneens met de consensus, dan verwachten we dat je je standpunten onderbouwt met betrouwbare bronnen, zo ontstaat er een constructieve wederzijdse discussie. Het is niet de bedoeling om in dit topic te gebruiken om direct de confrontatie op te zoeken. Neem bij twijfel contact op moderatie. Bij overtreding behouden we het recht voor berichten te verwijderenJe reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Aanvullend hierop is het topic vanaf nu Zero Tolerance. Dat houdt in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook:
- Discriminerende reacties
- Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
- Rants
- Whataboutisme
- Linkdrops
- Het reageren op overduidelijk slechte reacties
- De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
We hanteren hier verder een "Amerikaanse" manier van sturing namelijk; three strikes and you are out.