ph4ge schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:22:
[...]
De GOP was immers ook gewoon
gehackt, maar dat is nooit gelekt, terwijl van Assange wel bekend is dat hij een voorkeur voor de
GOP heeft.
Overigens was de kracht van de hacked emails niet de inhoud, maar dat het mooi aansloot bij het eerdere "schandaal" over de Clinton email server en de perfecte kapstok was van allerlei complottheorieën. Dagelijks zag je op FB en in de comments onder nieuwsberichten de wildste verhalen voorbij komen die uit de emails zouden blijken, die er vervolgens helemaal niet in bleken te staan.
En wie hackte beide partijen? Wie acteerde als publicatiemedium voor wel de Democraten maar niet de Republikeinen?
Ik ben er eigenlijk niet zou rauwig onder dat Assange nu de cel indraait. Hij wist waarmee hij speelt en wat de gevolgen kunnen zijn. Ik maak absoluut geen enkele illusie over hoe veiligheidsdiensten functioneren. Die doen vuil werk, belangrijk zeker, maar het is niet charmant. Helaas zijn ze wel nodig. Welke methoden ze mogen toepassen en welke rechten ze nodig hebben is een heel andere discussie. Daar nog een punt van maken begrijp ik nog. Vervolgens je laten gebruiken als een pion van het Kremlin met de gevolgen daarvan, tja, daar heb ik weinig sympathie voor.
Ik maak al helemaal geen illusie hoe counter insurgency oorlogen verlopen. Niet na de studie militaire geschiedenis, een onderhand toch vrij aardige collectie boeken en artikelen of mijn grootvader die vier jaar op Java en later Sumatra zat na WO2 en daar zwaar getraumatiseerd terug is gekomen en meerdere malen in zijn leven voor langere tijd opgenomen is geweest in een instelling...
Je kan zo'n oorlog eigenlijk maar op drie manieren "winnen", als je daar al van mag spreken.
1) Je beschikt over een uitzonderlijk goed informatienetwerk, begrijpt de samenleving waarin je opereert volledig en beschikt over een zeer gedisciplineerd leger. Dan kan je proberen om iedereen te ontwapenen, zowel fysiek als mentaal. Dat is een langdurige strategie van dominantie en het valt of staat bij je onpartijdigheid en behandeling van de bevolking. Zeer moeilijk om te doen. Eigenlijk alleen redelijk gelukt voor "the Troubles" en wat was ook echt niet makkelijk of van harte. Het hielp daar ook dat de schaal gering was.
2) Je past de "inkspot" strategie toe en concentreert de bevolking van de regie. Dat gaat met deportaties naar urbane centra's en deze bewaak je. Je vernietigt vervolgens alles waar een opstandeling wat aan kan hebben, je snijd ze af van de bevolking en veranderd het gebied buiten de urbane centra's in een grote zone van sterktepunten, checkpoints en versterkingen. Dan sluit je het net en vernietig je alle opstandelingen. Dit is de meest gebruikte methode, en meestal faalt deze ook nog eens. Dat faalt meestal omdat het leger dat het moet uitvoeren niet bruut genoeg optreed in het deporteren en de vernietiging. Om maar even een beeld te geven...
3) Je doet een "Mongolen" of Assad sr. Je pakt een stad, een kern van verzet, omsingeld deze, vernietig de boel en vermoord (vrijwel) iedereen. Je zet dan in op het schok effect om opstanden elders te stoppen. Desnoods overdrijf je de aantallen slachtoffers, beloon je de commandanten die het uitvoerden en verspreid je propaganda over je daden.
De VS deed nummer twee in zowel Afghanistan als Irak. Ze hebben nummer een echt wel geprobeerd, maar het was hopeloos door absoluut waardeloze planning van de Amerikaanse generale staf en het Witte Huis die niet hebben nagedacht over na de oorlogswinst moest gebeuren. Dat zal niet zachtzinnig zijn gegaan, verre van, zeker met zulke vijanden die burgers zowel als doelen als dekking gebruiken.
Die misstanden heb ik ook meegekregen, en er zat zeker genoeg tussen wat echt te ver ging, maar de schade die het onthullen heeft gecreëerd was ook niet mals. Het erodeert de steun voor zulke toch al brute en impopulaire oorlogen gigantisch. Vervolgens heeft het waarschijnlijk alleen maar het verzet vergroot en de situatie die we nu in Irak en met name Afghanistan zien, erger gemaakt.
Ik ben er dus niet rauwig om. Misschien goede bedoelingen, maar Assange heeft indirect of direct te veel vernietigd, puur omdat hij vind dat alle informatie vrij beschikbaar moet zijn en hij libertarische gedachtegoed erop na houd.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.