Nee, dat is geen feit. Dat is jouw mening. Je verwart die twee dingen.Rene44 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:34:
[...]
Natuurlijk zijn de kernbomtests een theaterstuk, maar het blijven enorme provocaties. Tesamen met testen van lange afstandsraketten en de rethoriek tussen Kim en trump zag het er niet best uit een jaar geleden. Dan is het thans een meer te prefereren situatie. Natuurlijk heeft China een rol gespeeld, maar ook dat was niet mogelijk zonder dat Trump toenadering had gezocht. Zijn betere banden met Rusland en China maakten dat de sancties veel meer effect begonnen te hebben. Wat dat betreft ben ik het niet eens dat de gesprekken zijn afgedwongen door Kim. Sterker, Trump blies de meeting af een week voordat het plaats zou vinden. Ik vind ook het verwijt destabilisatie is toegenomen niet gefundeerd. Het was onder zijn voorganger aantoonbaar slechter, de relatie met Rusland en china maar ook met Europa nihil. Of je nu eens bent met Trump, of het hem wel of niet aanrekent, dat er betere banden zijn, is een feit.
Het is niet moeilijk om dat te toetsen.
Zelfs bij een Wikipedia kun je de onderbouwing (alsmede constructie en verwijzingen) volgen dat a) het initiatief van Kim kwam, b) dat via ZK/China gefaciliteerd werd, c) dat Trump enkel voor de show maar de meeting afblies maar dat de datumwijziging uit NK kwam, d) Trump keuze had noch werd gegeven en e) er geen enkele verandering in kwaliteit, frequentie of niveau van relaties is.
Maar goed, laat ik dat in het midden laten als startpunt voor verkenning, en je een update geven van de publieke versie van een rapport van de NGO die wereldwijd aan elke kant van het conflict erkend wordt als de meest neutrale en gefundeerde instelling van expertise, ervaring, toegang en toetsing: The U.S., North Korea, and Nuclear Diplomacy. Dat rapport is, zoals dat heet, strikt politiek neutraal. Zowel Trump haalt het aan, als anderen. Het maakt goed duidelijk hoe groot de discrepanties zijn tussen beeldvorming en reële wereld.
Ik heb in verschillende topics ook andere studies, rapportages en reconstructies gegeven. Van zowel Chinese origine, Koreaanse, Amerikaanse - van Overheden en politieke partijen, inclusief nota bene de kringen van Trump en verbondenen zelf. De observaties en conclusies zijn over de gehele linie dezelfde.
Ja, de presentatie en beeldvorming kent grote verschillen. Enkel het gegeven dat los daarvan de observaties en conclusies dezelfde zijn is pijnlijk signaal hoe groot de discrepantie tussen beeld en realiteit is, dus ook hoe groot de afstand tussen mening en realiteit.
Ik vrees dat jouw valstrik hier iets is van het volgende:
1. beeld /= realiteit.
2. memory bias.
3. het geval van de te dure stofzuiger.
4. beeld van handeling gaat voorbij aan zowel consequentie als effect daarvan.
Met andere woorden: je neemt vanuit associatie met symbool slechts selectief informatie uit beeld van handeling over zonder daarbij te kijken naar volledigheid van interactie. Dat kan, het is prima verklaarbaar, het is menselijk. Maar daarom niet zomaar correct. Het is prima mogelijk om dit zelfstandig te controleren, het kost wel moeite, maar het is niet moeilijk. Het is wel zo dat je het moet willen, en dat is meer gecompliceerd.
Lees enkel eens de genoemde rapportage, je kan daar alle aangereikte bronnen en analyses meenemen, of je je mening daarna nu wil of kan aanpassen of niet, elke stelling die je gegeven hebt in context van onderwerp is aantoonbaar een mening. Geen feit.
De feiten tonen juist de discrepanties tussen het beeld bij je mening en de realiteit aan.
Van daar uit kun je verder in toetsing van actualiteit, van mening, van beeldvorming. Maar, ben gewaarschuwd, er blijft geen spaan heel uiteindelijk van het door Trump opgebouwde beeld. Dat is voor sommige mensen absoluut niet prettig, vaak omdat ze Trump als symbool nemen en daar een associatie mee scheppen. Nogmaals, menselijk, maar ook niet zonder consequenties.
Iedereen heeft een mening, toch leeft men in de echte wereld en ongeacht wat men daar van vindt de echte wereld is bepalend ongeacht de mening. Altijd een zaak dus van eigen belang om mening niet te verwarren met waarheid.
Dit is geen forum van meningen, het is er een van uitwisseling van perspectief, van informatie, van verkenning en van toetsing van dat alles. Onze meningen zijn daarbij niet leidend.
Voorzichtig, je zit met een blinde vlek van wat we hypernormalisatie noemen hier. Het hellend vlak van internaliseren van (negatieve) prikkels naar normalisatie van verwrongen perspectief.[...]
Ik onderschrijf je stelling dat iedereen in zekere mate liegt, niet. Verder maakt dat zelfs al zou Trump de hele dag door liegen hem geen slecht president. Politici draaien met woordelijke interpretaties de hele dag door. Kiezers lijken er ook niet op af te rekenen, kijk naar de partij van onze MP. Ik vind het een zwak verwijt naar Trump,
Even heel nuchter gesteld, maar er eens een tijdlijn van. Er is altijd liegen en manipulatie in politiek, maar men is van uitzondering naar regel gegaan op slechts pijnlijk korte tijd. Dat is signaal dat er sprake is van verwrongen perspectief aangezien we vanuit blootstelling verandering normaliseren - met andere woorden, we gaan dan naar wegen zoeken om goed te praten wat in realiteit gewoon fout is. Dat is menselijk, verklaarbaar, maar het is een valstrik.
Daar hebben we het inderdaad over gehad, daar zit inderdaad risicopotentieel. Maar waarom, in deze context? Omdat mensen excessief reageren op confrontatie met bias en associatie. Denk er eens over na.en ik denk dat als de democraten die zich ook met dit soort aanvallen bezighouden, 2020 ingaan, Trump lachend een 2e termijn gaat krijgen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.