polthemol schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:16:
[...]
bullshit, Acosta deed wat zijn functie is: vragen stellen en bullshit niet accepteren. Klaar. Een journalist een perskaart weigeren of intrekken omdat hij doorvraagt, dat is het.
[...]
en 2 keer geen antwoord te hebben gekregen op die vraag.
[...]
wet > huisregels Huisregels zijn geen argument, al helemaal niet omdat het hier om een president gaat, dit is dus nog altijd _niet_ een persoon die even op de koffie langs komt ergens.
[...]
nee. Volgens jouw redenering is het fysieke contact ingezet door die stagaire die zich heel ijverig ermee wilde gaan bemoeien, aanval op een journalist!
[...]
nee, het is niet 'trumps huis'. Het is het huis van de president Trump. De privaat persoon Trump is niet gelijk aan de president Trump die in functie is. Mark Rutte mag mij privé prima een lul noemen en daar zal weinig gebeuren, noemt Mark Rutte me een lul tijdens een liveinterview/persconferentie of in de 2de kamer, dan ga je een heel andere situatie krijgen, omdat hij vanuit functie aan het spreken is.
[...]
en dat kun je dus wel degelijk. Huisregels zijn niet heilig. Laat ik het zo stellen: mijn huisregel is dat als ik kook voor mijn bezoek en ze het eten niet lekker vinden, ik ze mag executeren. Bedenk nu even wat een rechter van die huisregel gaat zeggen vanaf dat ik hem eens toepas. wet > huisregelement.
Mensen moeten kappen met dat sweettalken en die fatsoensfactor erin te gooien, het is totale onzin. Wat je ziet is dat men een journalist die volhardend een vervelende vraag herhaald, omdat hij er geen antwoord op krijgt, eerst een poging over zich heen krijgt om hem de mond te snoeren, daarna voor rotte vis wordt uitgemaakt door de president himself, om uiteindelijk zijn persaccreditatie ingetrokken te zien worden.
Wat je ziet is dus een overheidsapparaat wat de spierballen laat rollen om een punt dat maken dat volhardende kritische vragen niet op prijs worden gesteld.
Ambtswoning/kantoor/prive woning, noem het wat je wilt, er zit niet zo'n groot verschil ertussen zolang het een prive erf betreft. Bij een prive vastgoed mag de eigenaar/huurder een stel eigen huisregels opstellen.
Als Acosta zich op openbaar terrein bevond dan pas zou hij een poot hebben om op te staan. Alhoewel ook sommige openbare plaatsen hun eigen regels hebben, zoals een park. Sterker nog, het is mogelijk uit openbare gebouwen of plaatsen geweerd/geband te worden. (Denk aan ordeverstoring.)
Een vraag is een vraag en een antwoord is een antwoord. Niemand is verplicht een bepaalde vraag te stellen of een bepaald antwoord te geven. Of die op een bepaalde maanier over te brengen. Het kan zijn, dat Trump de vragen niet leuk vindt of ronduit idioot, en het kan zijn dat Acosta juist de antwoorden onnozel of irrelevant vindt. Dat alles maakt niet uit, want het verwijdert niet de classificatie van de uitspraak in die context als vraag of antwoord. En je krijgt er maar twee. Regels gelden voor iedereen.
Is het bepaald tof hoe Trump reageerde? Nee natuurlijk niet, maar hij hield zich wel aan de regels. Acosta niet, hij weigerde zijn spreekbeurt te laten overnemen (volgens informele afspraak).
Als iedere journalist zo bleef doorgaan zou niemand überhaupt hun vragen kunnen stellen. Daarom zijn er regels. Leuk is iets anders.
Volgens mij hebben huisregels wel degelijk geldigheid in de rechtszaal. Vooral als ze de reden zijn van een huisuitzetting of gebiedsverbod. Niemand, ook niet in beroepsverband, heeft het absolute, onverminderbare recht om ergens aanwezig te zijn. Tenzij hij de eigenaar van het erf is (en de wet anders niet schendt).
Dat is helaas de manier waarop onze wetgeving en omgangsvormen zijn ingericht. En daarvoor hebben we met zn allen door democratische vertegenwoordiging voor gekozen.
Als ik bij iemand thuis op de thee ga, en ik ben m.i. gewoon objectief en enthousiast over mijn werk, en ik stel degene verveleende vragen, kan degene op een gegeven moment mij zonder meer mij verwijderen. Ik heb geen absoluut recht om daar te zijn. En degene hoeft niet per se een morele fundering te hebben of zijn keuze met een hele boekwerk te onderbouwen. Als hij mij een eikel vindt, is dat genoeg reden op zich.
Is het eerlijk? Nee. Is het moreel verwerpelijk? Ja. Is het wettelijk acceptabel? Helaas wel.
incaz schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:35:
[...]
Onjuist.
En heel erg zoals de reacties vaak lopen: zo redeneren dat je uitkomt bij het resultaat. (En zonder context. Alsof Trump niet al 2 jaar lang dagelijks de pers schoffeert op allerlei manieren.)
[...]
Hier schijn je niet helemaal te snappen waarom we een kritische pers willen. Het is geen toneelstukje, het is geen ritueel zonder inhoud: de rol van de pers is vragen te stellen en antwoorden te krijgen. Daar zijn ze niet altijd goed in, maar hier deed de journalist het zowaar wel een keer goed: kritisch blijven en niet meteen opgeven.
Als je vindt dat dat reden is om z'n perspas af te nemen, dan sta je al behoorlijk aan de totalitaire opvatting van staatsinrichting: de grote leider dicteert, de pers is er alleen nog maar om daar platform aan te geven.
[...]
In een democratie
dient de president het volk. Niet andersom.
Dat kan zo zijn, dat er maanden daaraan voorafgaande een vijandige omgeving is opgebouwd. Maar het blijft irrelevant. Trump had ook maanden geleden degene uit kunnen zetten. Maar degene had nog geen regel geschonden. En Trump zag dat goed in, want kritische vragen zijn geen rechtvaardiging voor een erfverbod (waar het op neer komt). Hij verliest dat recht niet door het niet uit te oefenen. En het wordt er ook niet minder op.
Hij stelde een vraag, hij kreeg een antwoord. Hij vond het antwoord vervolgens niet leuk, maar het was wel een antwoord. Jij gaat niet als journalist de antwoorden bepalen die je krijgt. Deed hij dat als agent in een ondervraging van een verdachte, zou dat sturing heette of dwang of intimidatie en zou de hele vrag zowel als het antwoord als ongeldig en onbruikbaar worden beschouwd.
En vinden dat iemand zijn huisregels mag handhaven oop zijn werkplaats of in woning of bij een combinatie van de twee gelijkstellen met het voorstaan van een dictatuur vind ik een ronduit absurde conclusie. Helaas.
Acosta kan Trump ook in een hotel bijv interviewen. En dan kan Trump hem niet uitzetten. Maar wel zelf weglopen. Zou Acosta hem dan de deur uit achtervolgen? Is dat zijn stijl? Wellicht. Heet dat fatsoen? Nee. Is het legaal? Ja helaas.
Daarom zijn de meest succesvolle mensen in onze samenleving goed in het manipuleren van wetten en regels. Daar bereik je wel wat mee.