in de jaren dat Obama aan de macht was en men restricties heeft gelegd op immigratie en het immigratiebeleid ook heeft aangescherpt.
Waarom moeten ze openlijk onbeperkte massa-immigratie afwijzen? Dat is er namelijk niet.
Gisteren maakte ik uit de speech van Obama over de karavaan dat ze helemaal geen bedreiging vormen. Kijk, dat ze wél een bedreiging vormen is het ene extreem maar om nou te zeggen dat ze geen één enkele bedreiging vormen is ook vergezocht en mogelijk het andere extreme.
how, even de aanname dat we naar dezelfde speech hebben zitten kijken, maar: Obama stelde dat je nu niet een complete verkiezing moet ophangen aan 5000 migranten en het punt (Wat Trump continu maakt) dat die even je complete land destabiliseren. Hij wees erop dat er veel grotere en gevaarlijkere problemen in de VS zelf zijn, die door het GOP worden gefaciliteerd of zelfs actief veroorzaakt (afbraak onderwijs, afbraak gezondheidszorg, afbraak sociaal stelsel).
Hij had ook kunnen zeggen, iedereen heeft recht op een asielproces en we zullen ze aan dat proces onderwerpen en filteren en de gerechtigden binnenlaten maar dat deed hij niet. Hij scheen te impliceren dat ze als een grof samengeklonterend blok naar binnen moeten kunnen. Fout, volgens mij, als je kiezers van de tegenpartij wilt verwennen. Wat hij schint te willen doen aangezien hij Trunp bij naam nooit noemt en zegt dat hij een vereniger is en vaak reps en dems op includerende wijze aanspreekt.
dat heeft hij nergens gesteld. Zijn stelling was echter vooral dat die groep migranten nu totaal misbruikt wordt voor politiek. Als het leger straks aan de grens staat, zijn er 3! soldaten per migrant en dat is met de aanname dat al die migranten tot aan de grens komen. Obama (of een democratische senator? die weet ik eve niet heel zeker, heb heel wat gezichten zien langskomen) stelde dat in plaats van soldaten je beter extra rechters naar de grens kunt sturen zodat je aanvragen snel kunt afhandelen (de immigratiediensten zijn trouwens vrij zwaar onderbezet, dat was ook een gevolg van Trump zijn beleid).
Precies wat ik zei: er bestaat geen middengrond. Geen zijde wil naar de andere toewerken. Dan heb je een impasse. En beide zijn even schuldig, als je daar troost in vindt.
niet per definitie: als ik heel snel naar een vreselijk extreme visie toe ren, waarom ben jij er schuldig aan omdat je niet een beetje wil volgen? Als ik met een redelijke visie kom en een discussie wil aangaan, prima, dan is er zeker iets te zeggen over polderen, maar dat moet je absoluut niet doen als een politieke visie naar een extreem gaat.
En een paar dagen geleden bij de speech van Obama in Florida begon een van de sprekers het publiek toe te spreken in het Spaans. Prima taal, vast fijne mensen, maar het straalt niet echt het beeld uit van integratie en assimilatie als ze hun eigen taal blijven hanteren.
eh? En waarom zou dat niet mogen? Als er verkiezingen zijn, worden er in Limburg zo vaak praatjes gemaakt in het dialect als deze of gene politicus het beheerst. Helemaal niets mis mee. Het is voor de rest serieus spijkers op laag water zoeken op die manier. Ik spreek zelfs op werk nog dialect als ik met een limburgse collega moet praten (of een klant waarvan ik weet dat hij/zij dialect spreekt). Het zorgt ook voor een band die je krijgt met elkaar.
Het antwoord zou kunnen zijn, en ik wil vooral niet de last of de plicht hiertoe enkel op de schouders van de dems leggen, maar het is een voorbeeld. De dems zouden op een zeer klein aantal, strategisch uitgekozen vraagstukken voor een matigere positie kunnen kiezen. Vooral bij die die hen veel stemmen hebben gekost en voor een machtswissel hebben gezorgd - zoals immigratie. Er waren in de dagen na de vorige presidentsverkiezingen waarbij Trump won, enkele peilingen en analyses gepubliceerd waarin het beeld naar voren kwam dat zelfs onder veel Latino's flinke weerstand bestaat tegen onbepekerte immigratie. Daar zouden de democraten handig op in kunnen spelen maar weten dit niet te doen.
er_is_geen_onbeperkte_immigratie. Dat is een spin die niet gebaseerd is op welke waarheid dan ook. Hoe moet je daar dan 'een matigere positie voor uitkiezen'. Hoe kun je beleid voorstellen op iets wat er niet is? Een probleem oplossen wat in die hoedanigheid niet bestaat?
Men heeft ook ronduit al toegegeven dat er beslist wel wat hiaten in een immigratiewet zitten en dat er zeker iets aan verbeterd kan worden. Weet je wie dat kan doen? Die mensen die momenteel de stemmen helemaal niet nodig hebben van de democraten. Ze hebben al 2 jaar de tijd gehad om die immigratiewet te repareren, om bijvoorbeeld dat aanvraagproces duidelijker te maken, om te zorgen dat een aanvraag sneller wordt afgehandeld. Waar hebben ze voor gekozen? Een klopjacht op mensen die er klaar mee waren en gewoon al bezig waren een leven op te bouwen, wat travelbans invoeren en vooral labelen hoe slecht al die immigranten wel niet zijn. Ze hebben 0,0 voor de rest zitten uitvoeren. Veel woorden, wat symbolische acties, maar 0 structureel beleid.
Dus ik wil het nog wat sterker stellen: het GOP is zielsgelukkig met die karavaan immigranten en zou stiekem wensen dat het er 50 000 waren in plaats van 5000. Ze zitten het volledig uit te melken en maximaal te gebruiken om voor wat angst te zorgen, terwijl het, als ze het hadden gewild en het zoeen serieus issue was, ze allang wetgeving hadden kunnen invoeren hiervoor.