Hallo, niet zo vijandig. Ik heb je niet aangevallen.
Ja, migratie is een constante. Ja, migratiepatronen zijn veranderlijk. Ja, migratie is een samengesteld én afgeleid fenomeen.
Dat is niet oppervlakkig. Dit is gewoon de essentie van het gegeven waar het in die uitwisseling over gaat.
Je kan niet zomaar vergelijkingen trekken tussen verschillende omstandigheden.
Pak bijvoorbeeld migratie uit Mexico, de migratiestromen uit de noordelijke en westelijke provincies zijn zijn inderdaad voor het grootste gedeelte vrouwen en kinderen. De mannen kunnen vaak niet weg, omdat ze vast zitten in criminele structuren, of (zoals UNHCR signaleert) omdat hun vertrek aandacht zou trekken en consistent aanleiding is voor represailles. En ja, vaak ook gewoon omdat de mannen niet meer in leven zijn.
En opvallend vaak omdat de vrouwen wegvluchten van een omgeving waarin de man conform plaatselijke omstandigheden is. Gewelddadig, op zijn best.
Iets vergelijkbaars is zichtbaar in de verdere stromen uit landen zuidelijker dan Mexico. Daar zijn het opvallend vaak de mannen die in illegaliteit aan het werk moeten blijven om de vaak jaren lange trektocht te kunnen bekostigen voor vrouw en kind.
Als je de vergelijking trekt tussen Syrische migratiestromen en deze, dan ga je voorbij aan de verschillen in zowel ontwikkeling als omstandigheden. De Syrische kwestie was een grotendeels kunstmatige, de problematiek ten zuiden van de Amerikaanse grens is er een van organische groei/afbraak. De Syrische stromen waren snel, na snelle collaps van een tot op dat moment georganiseerde samenleving. Dat kun je van het gros van gebieden waar de Amerikaanse stromen vandaan komen niet zeggen.
Ik weet even niet wat je wil zeggen met de zin "op welke faciliteiten ze een groep hope te doen etc". Heb je daar iets geprobeerd te vertalen, of ging het wat te snel, of wat precies? Ik kom er niet uit. Eigenaardige zin.
Enfin, met filters en bubbels heeft dit vrij weinig te maken. Dat zou je kunnen weten, ik heb je in het verleden immers best rijkelijk voorzien in interactie van verwijzingen en bronnen over het hele spectrum heen, over talloze domeinen heen.
Die vinger mag je dus voor je houden. Het is niet correct, niet op zijn plaats.
Om terug te keren naar het aandachtspunt. Jouw stelling was dat vluchtelingen hun kinderen gebruiken als pressiemiddel.
Je mag die mening hebben. Dan moet je hem wel kunnen onderbouwen. Daar is echter nog steeds geen sprake van.
Je kreeg van anderen een aantal bronnen, van elke kant van het spectrum, waaruit bleek dat kinderen als pressiemiddel wel voorkomt, maar dat het gesteld wordt binnen kaders van migratiebeleid als ontmoedigingsinstrument.
Dan lees ik de interactie, dan zie ik dus aan de ene kant een mening die maar niet van onderbouwing voorzien wordt, terwijl daar tegenover inzage in beleid en instrumentatie staat die inderdaad stelt dat kinderen een pressiemiddel zijn, maar van en voor dat beleid.
Is het mogelijk dat je iets heel anders probeert te zeggen? Misschien het idee dat vluchtelingen niet met hun kinderen aan zouden moeten komen, want dat kan gezien worden (op de een of andere wijze) als een intentie om de aanwezigheid van kinderen te gebruiken als een soort van ingang via verzachtende omstandigheid?
Dat zou ik nog kunnen begrijpen. Maar goed, dat zou wel een heel erg beperkt perspectief zijn. Maar ik kan wel enigszins zien hoe een dergelijk perspectief gevormd zou kunnen zijn.
Cyphax schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:38:
[...]
Je bedoelt dat je verwacht dat Trump onder ede ook zou liegen?
Stel dat ie dat zou doen, dan zou dat toch niet zonder gevolgen moeten blijven zou je denken. Toch verwacht ik al niet meer dat de hand boven Trump's hoofd daarmee zou verdwijnen.
Maar het zou niet uit moeten maken. Jammer.
Zowel Guilliani als Trump als andere intimi hebben dat herhaaldelijk duidelijk gesteld. Ja, komen er vragen,
dan zal er gelogen worden (opiniestuk, maar analytisch, en procedureel volledig correct in analyse didactiek).
De methodiek hier is immunisatie door repetitie in blootstelling. De prikkel wordt steeds minder. Normaliseren doet de rest.
We wijzen er met de vinger naar, maar het is politiek gedrag. Niet anders dan hier. In Nederland blijven we nu ook maar herhalen dat de Kwestie Dividendbelasting een Offer is ook al is het niet leuk maar als je wat extra's wil dan moet je de schouders onder zaken zetten en als je dat niet doet moet je bang zijn.
De methodiek is dezelfde. Grote prikkel -> normalisatie -> mindere prikkel -> stimuli conformistisch gedrag -> omvorming van prikkel naar energie die volgt en zelfs steunt.
De reden waarom dit werkt is heel eenvoudig de aanwezige afleiding en ons individuele en collectieve gedrag in omgang met dat wat af doet leiden. Of we het dan over media hebben, de burger, het bedrijf, de organisatie, de vereniging of wat dan ook. We struikelen over prikkels, happen en dus het slikken.
[
Voor 23% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 22-08-2018 18:36
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.