hoevenpe schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:09:
[...]
Je blijft maar hameren op dat 'korte termijn denken' terwijl zo'n Hooggerechtshof benoeming vooral effect heeft op de middellange termijn. Conservatief Christenen in de VS strijden al tijden tegen abortus, het homohuwelijk en voor het klassieke gezin als hoeksteen van de samenleving, die zagen in Obama hun droomwereld meer en meer uit zicht raken.
Dan komt er een clown die op het persoonlijke vlak voor alles staat wat ze verafschuwen maar tegelijkertijd (mede door Mike Pence) hun doelen opeens binnen handbereik brengt. Denk je echt dat die mensen nu ontevreden zijn, of na het lezen van zo'n betoog als dat van jou denken 'nee, laat maar zitten...'. Als ze hierdoor abortus voor komende generaties deels kunnen terugdraaien dan is dat een gigantische overwinning, als ik een streng christen was dan zou ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.
Juist omdat mensen zich blindstaren op de prikkel en de gratificatie van beeld hier en nu verliezen ze oog voor termijneffecten, of zelfs maar de handelingen die gedekt worden door het theater.
Clown? Goochelaar. Probeer het vanuit die vergelijking eens te zien.
En al die draagvlakjes, die krijgen ook niet wat ze nodig hebben. Enkel wat enkelen anderen zover krijgen om in te bijten.
Dacht je nu serieus dat het die aanvoerders van conservatieve christenen in de VS op ook maar enige wijze te doen is om hun god, bijbel of wat dan ook? Het gaat om geld, om macht, om status, om perversie. Hou je boos, hou ik ze dom, houdt hij ze arm, en jij ze aan de drugs / de religie / de ideologie / whichever.
polthemol schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:54:
[...]
how, zijn doelen zijn flexibel, in de zin van: zijn doel is wat hem vandaag applaus oplevert bij de mensen die hem bewonderen. Obamacare heeft hij bijvoorbeeld niet bepaald aangepakt, zijn doel was oorspronkelijk: ik ga het verbeteren, toen opeens moest het helemaal afgeschaft worden en daarna zou er ook nog een plan komen wat voor een veel betere gezondheidszorg zou zorgen (als ik die 3 even samenvat: eigenlijk zei hij 'ik wil Obamacare verbeteren', in de realiteit riep hij 'ik wil het afschaffen' of soms 'ik wil het verbeteren',. enz enz.).
De ellende met zijn informatiestroom is dat het zo warrig is, vaag/ niet concreet en ook nog eens dat de oneliners elkaar blijven tegenspreken, dat je niet meer eenduidige doelen eruit kunt halen. Mensen blijven daarna zijn woorden maar versimpelen en vatten het samen in iets, zoals jij nu doet met 'obamacare aanpakken'. Dat is geen doel meer te noemen.
De rest: investeren in infrastructuur: is nog niets van waargemaakt en lijkt ook nergens een issue te zijn wat terugkomt (buiten deat de infrastructuur belabberd schijnt te zijn overall).
Grenzen op slot: twijfelachtig of dat een doel was van hemzelf, immers zijn buitenlandse werkkrachten bij zijn eigen bedrijf niet bepaald een uitzondering te noemen, zelfs na zijn verkiezing niet. Echter! In de rode staten klappen ze voor hem als hij dat roept. Het ingewikkelde probleen van migratie (hoe ga je mensen tegenhouden die hun leven willen wagen om in jouw land te komen) loste hij maar op met een oneliner: een muur! De mensen gingen helemaal apeshit op de rallies waar hij was, dus hij bleef het maar roepen. Of hij wakker ligt van die muur wanneer die er wel of niet komt? Ik betwijfel het ten zeerste, tenzij! Fox news ed. er kritiek op beginnen te geven dat die muur er nog niet is en dan opeens gaat hij weer 'build the wall' roepen en tweeten.
Je zou makkelijk kunnen denken dat hij ACA niet aangepakt heeft. Tussen alle tweets door doet hij dat echter wel, maar op een subtiele wijze. Hij kleed het uit voor negatieve termijneffecten, maar op een dusdanige wijze dat hij uiteindelijk met de vinger naar ACA kan wijzen als destructief, om wat er dan nog rest in een ander jasje met koppelingen van tax credits en commerciële spinoff te presenteren als redding. Gescheiden markten voor gezonde en zieke mensen, dus doe maar mee en onderscheid je en voel je beter want je zit niet in de foute doos, zogezegd. Segregatie, conformisme.
Go deeper: What Trump's latest changes mean for the ACA
De informatiestroom van Trump is niet warrig. Je moet gewoon de sociale media links laten liggen, en voorbij gaan aan de media aandacht voor wat daar uit komt of aan gerelateerd is. Er is ruim voldoende materiaal en informatie beschikbaar, en Trump's handelingen zijn vrij consistent, ook in publicatie.
Ik heb het idee dat we heel makkelijk voorbij gaan aan de sluwheid van Trump met het archetype van con-artist. Alsof we de aanname maken dat hij vanuit positie handelt, ook al is hij wat hij is, zogezegd. Alsof we de verwachting hebben dat hij vanuit positie zich op magische wijze ook zou richten op wat hij in de show zegt.
Maar dat is niet zo. Er is sprake van een consistente toepassing van agenda op basis van prioriteiten van Trump en aanjagers.
De showman. De goochelaar. Let op die ene hand, op de miss ernaast, op het vuurwerk. Maar ondertussen doet hij het werk.
Zeker. Maar zie het voorbeeld van ACA. Hij is daar sluw én slim, opportuun in gebruik van afleiding én show, maar ondertussen wordt wel rustig stukje voor stukje - los van politieke perikelen en drama - een agenda toegepast.
Het is alsof we Trump weg willen zetten als louter bruut, ongeïnformeerd, dom, asociaal en zo meer.
Maar dat is selectief projecteren vanuit een spiegeleffect. Toegeven dat Trump in zijn handelen slim is voor zijn doelstellingen en die van diegenen aan hem verbonden is pijnlijk omdat we dan toe moeten geven dat wat we labelen als van alles ondertussen - kwaadaardig - effectief is voor opbouw termijneffecten.
Trump is een spiegel van onmacht, van confrontatie daarmee, ten gevolge van het selectief/collectief falen in onderhoud van vereisten van open samenleving.
hoevenpe schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:14:
[...]
Veel te makkelijk: zijn agenda is een duidelijk rechts-conservatief verhaal mede gebaseerd op protectionisme en isolationalisme (binnen de Amerikaanse context dus, voor Nederlandse begrippen is dit heel heel erg rechts). Als je zijn 'Political Beliefs' leest zie je daar heel veel van de huidige Trump regering in terug (@
Kheos vandaar dat ik denk dat het allemaal geen 'toeval' is, een hoop ingefluisterd wordt):
Nee. Je maakt de aanname dat zijn verhaal waar is. Dat het geen gereedschap is. Je maakt de aanname dat zijn associaties een delen van identiteit zijn. Dat het geen gereedschap is.
Trump is niet rechts-conservatief. Hij gebruikt het wel. Voor hetzelfde geld, en dat had best kunnen gebeuren vanuit kantelpunten in zijn voorafgaande loopbaan, zat hij nu hetzelfde spel met de Democraten kunnen spelen. En ja, dat kan nog steeds. Immers, ook de Democraten blijven dezelfde aannames en verwachtingen hanteren die hen al veel gekost hebben.
Trump is een actor die het denken deelt wat zich richt op een totale herinrichting van orde. Pur sang, niets meer of minder dan dit. Segregatie van mens en klasse. Segregatie van toegang en middelen. Zijn spreekwoordelijke natte droom is een wereld waarin de sterke man zijn eigen territorium heeft waar alles (en iedereen is daar ook deel van) ondergeschikt is aan het spel van status en vermogen. Zeker, Trump is niet de meest scherpe actor, in veel opzichten is hij extern gekaderd en passief. Maar hij deelt het denken, erger nog, hij deelt de verzuchtingen die daar bij horen.
Zet een 19e eeuwse bril op en het wordt een stuk duidelijker. Dit denken is waar we menig bloeding conflict door hebben gekregen, keer op keer, totdat we langzaam aan wakker werden door herhaling van klappen en kosten, en veranderingen begonnen te bewerkstelligen uit het leren van die pijnlijke lessen.
[
Voor 71% gewijzigd door
Virtuozzo op 03-08-2018 20:10
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.