toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zie je dat rode lampje rechtsonder? Dat betekent dat je sarcasm detector offline is. Snel fixen, heb je wel nodig in dit topic.alexbl69 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:27:
[...]
Volgens Dr. Stangelove zijn Trump aanhangers geen normale mensen, volgens Delerium hoeft er geen bewijs meer te komen om elke uitspraak van Trump als onzin te bestempelen.
Op deze manier is elke discussie toch zinloos?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Beetje gechargeerd maar elk akkoord met Trump is het papier waar het op geschreven is niet waard vooralsnog en hier staat niet eens iets op papier. De meeting met Noord-Korea was ook een lachertje achteraf, zelfs daags na de meeting wezen analysten er al op dat er werkelijk niets concreets was afgesproken en het duurde nog geen maand of ze hadden al weer slaande ruzie.hoevenpe schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:35:
[...]
Maar los daarvan, er is een verrassend akkoord gesloten tussen de VS en de EU. Een handelsoorlog met verstrekkende economische gevolgen lijkt daarmee (voorlopig) afgewend. Is dat niet veel meer reden voor discussie en analyse dan de zoveelste 'Trump is stom' rant?
Ik ben met je eens dat analyse daarvan nuttiger is dan 'Trump is stom' maar het punt is dat je, helaas, analyse van een dergelijk akkoord niet los kan zien van de stelling 'Trump is stom', omdat zijn gedrag A) zeer relevant is voor het akkoord en er B ) zeer overtuigende argumenten zijn voor de stelling 'Trump is stom'.
Enigszins OT maar ik betwist de stelling dat minder afhankelijkheid van Russisch gas een goede zaak is, en zeker als dat gekoppeld is aan meer afhankelijkheid van Amerikaans gas. Ten eerste verdienen onze economiëen in West-Europa indirect fors aan Russisch gas, de infrastructuur die daarvoor wordt aangelegd (b.v. Nord-Stream) levert ook hier in NL fors geld op, evenals de al bestaande gasrotonde in Nederland. Ten tweede is het nog niet zo slecht een economische afhankelijkheid te hebben met een boze buurman omdat je daardoor gekoppelde belangen hebt en het de-escalarend kan werken. Ten derde is aanvoer van LNG vanuit de VS een tragere, risicovollere en gewoon duurdere aanlegenheid dan een pijplijn uit Rusland. En ten vierde is afhankelijkheid van Trump absoluut geen verbetering op afhankelijkheid van Putin en mogelijk nog erger omdat Trump, in elk geval op sommige niveaus, niet rationeel acteert.Edit: zie nu dat @Delerium daar zijn mening over gegeven heeft, qua deal kan ik het me daar wel in vinden. Minder afhankelijkheid van Russisch gas is gewoon een goede zaak, als je dan Trump daarmee kunt bespelen is het helemaal win-win.
Voor de VS was er weinig veranderd inderdaad, voor Kim daarentegen is zijn positie daadwerkelijk versterkt. Ben het met je eens dat ook bij dit akkoord we moeten zien hoe het uitwerkt, als de acute dreiging van een handelsoorlog afgewend is dan is dat imo al winst.Dr. Strangelove schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:03:
Beetje gechargeerd maar elk akkoord met Trump is het papier waar het op geschreven is niet waard vooralsnog en hier staat niet eens iets op papier. De meeting met Noord-Korea was ook een lachertje achteraf, zelfs daags na de meeting wezen analysten er al op dat er werkelijk niets concreets was afgesproken en het duurde nog geen maand of ze hadden al weer slaande ruzie.
Helemaal vervangen is sowieso onmogelijk, dus je zou het als een diversificatie kunnen zien. Ben het niet met je eens dat afhankelijkheid van Rusland 'beter' voor is dan van de VS. Trump is een pion, erachter gaat een groot netwerk schuil waarmee best goed zaken te doen is. Ook met Trump is de VS een belangrijke bondgenoot, zowel economisch als militair.Enigszins OT maar ik betwist de stelling dat minder afhankelijkheid van Russisch gas een goede zaak is, en zeker als dat gekoppeld is aan meer afhankelijkheid van Amerikaans gas.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
hoevenpe schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:35:
[...]
Maar los daarvan, er is een verrassend akkoord gesloten tussen de VS en de EU. Een handelsoorlog met verstrekkende economische gevolgen lijkt daarmee (voorlopig) afgewend. Is dat niet veel meer reden voor discussie en analyse dan de zoveelste 'Trump is stom' rant?
Moet zeggen dat ik echt positief verrast was toen ik dit vanochtend hoorde. De daad moet natuurlijk nog wel bij het woord worden gevoegd, maar waar de verwachtingen niet al te hoog gespannen waren (ook bij mij) lijkt het alsof men toch grote stappen heeft gezet.ph4ge schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:26:
[...]Over je voorbeeld, hoor je weleens iets anders over Juncker naast zn zogenaamde drankprobleem?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het afschaffen van vrijwel alle onderlinge tarieven was dan ook de inzet van de EU in de onderhandelingen met Obama en die onderhandelingen liepen daar uiteindelijk op stuk. Het zou wel de ultieme ironie zijn als de EU dit uiteindelijk wel met Trump voor elkaar zou krijgen zonder de concessies te hoeven doen die Obama eiste. Misschien moeten we Trump er nog even zachtjes op wijzen dat zn gehate voorganger dit juist niet wilde om hem zo over de streep te trekken.
Ik geloof er echter niks van. Over een uurtje of 2 wordt Trump wakker en niet lang daarna zal hij deze deal alweer aanvallen/ontkennen verwacht ik.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
er zijn uiteindelijk geen stappen gezet, hooguit besluiten te onderhandelen en tijdens deze onderhandelingen geen nieuwe tarieven in te voeren....alexbl69 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:45:
[...]
[...]
Moet zeggen dat ik echt positief verrast was toen ik dit vanochtend hoorde. De daad moet natuurlijk nog wel bij het woord worden gevoegd, maar waar de verwachtingen niet al te hoog gespannen waren (ook bij mij) lijkt het alsof men toch grote stappen heeft gezet.
Vanuit Trump gezien een stap die hij eigenlijk hard nodig heeft .... Juist onder de GOP is zijn handelspolitiek niet populair, sterker nog, is nogal een klap in het gezicht van veel traditionele republikeinse standpunten....
zeker ook de nu aangekondigde steun voor boeren in het middenwesten die sterk te leiden hebben onder het chinese tarief op de invoer van sojabonen.
De grootste oppositie daartegen komt nu van de GOP-politici.
Vreemd genoeg heeft Trump wat betreft Handelspolitiek bv in de red states wel sterke steun van democratiche kandidaten, die hopen in november de republikeinen te verslaan...
dan krijg je dus een zeker risico dat waar trump nu een sterke weerstand uit het congress ervaart vanuit de republikeinen, hij kan verwachten dat na november er juist meer politici zitten die vermoedelijk positiever staan tegenover een hardere handelspolitiek gericht op tarieven en eventueel ook extra uitkeringen voor bv boeren en bepaalde kiezersdoelgroepen.
De EU heeft daarmee nu juist weinig te winnen... Ik vermoed echter dat het wel een bewuste keuze was ooke en direkte 'succesmelding' te willen hebben nadat Juncker zelf vorige week verklaard had de handelsolitiek tot chef-sache te maken en het als commissie-president te 'regelen'...
Het is vooral een mediale zaak, maar voor Juncker versterkt hij zijn positie als 'president' als de indruk gewekt wordt dat hij als 'machtig' persoon deals zou kunenn maken op gelijk ooghoogte als de amerikaanse president...
Tevens lijkt er een poging gaande te zijn het al eerder juist vanuit de europese regeringen en door een grote oppositie vanuit de europese bevolking stop-gezettte TTIP nu een doorstart te geven als "TTIP Light" en dat nu te presenteren als 'deal' om Trumps tarief-dreigingen tegen te gaan...
Of dat wenselijk is laat ik zelf liever open....
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Dat is geen correct beeld wat je schetst. Media hier waren in het begin vrij verrast, vervolgens vrij nuchter (men nam het niet serieus). Toen men zag dat het om een patroon ging, begon men te spitten.President schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 04:51:
https://www.ad.nl/show/ma...op-walk-of-fame~aa43d628/
[...]
Toen ik dit las moest ik onbewust meteen denken 'O, Trump zal wel een viespeuk zijn net als zijn buurman aangezien dit zo benoemd was'.
Vervolgens dacht ik meteen weer terug aan iets dat ik al weer 2 jaar geleden ofzo las over dat de media in Nederland al voor de verkiezingen een erg negatief beeld geven van Trump en erg gekleurd waren in hun berichtgeving.
En ja, dan heeft Trump het ook niet echt mee. Als je daar meer over wil weten, dan is het niet moeilijk on informatie te vinden over zijn loopbaan, de beslissingen, de verstrengelingen, de calamiteiten, zijn voordrachten (niet hetzelfde als uitingen à la Twitter), de faillissementen, de schandalen - het is ook gewoon weinig positief geweest tijdens zijn zakelijke loopbaan.
Er zijn nog steeds allerlei verschillende perspectieven op de onderwerpen in deze kwesties. Dat is ook logisch, er is verschil tussen types van media, om maar een factor te noemen.
Dit komt over als een opmaat naar een het positioneren van perspectief à la "er is geen waarheid" en "er is geen informatie te vinden" en "er is geen toetsbare informatie te vinden" en zo meer. Methodiek die neerkomt op het afwijzen van concepten als waarheid, toetsing, verificatie en zo meer.Deze laatste zinloze toevoeging van informatie voelt voor mij dan ook weer aan als een stuk sturing van onze media, iets waar ik mij sinds twee jaar wel eens 'zorgen' over maak daar de media voor mij altijd een onafhankelijk iets was waarin ik de waarheid zag (journaal) of las (kranten AD, Telegraaf, Trouw, streekblad).
Met een stukje paranoia
Maar dat wil niet zeggen dat er sprake is van sturing. Dat is het idee van "manipulatie". Dat is er, maar je zal dat in heel andere domeinen vinden, aangezien er hier sprake is van onderscheid tussen persoonlijke media, media van opinie, verslaggeving en journalistiek.
Zolang je in staat bent onderscheid te maken tussen die varianten is het niet moeilijk om goede informatie te vinden, die te controleren op onderbouwing, verwijzingen en bronnen en het beeld wat je krijgt uit alle blootstelling van het moment bij te stellen op basis van gecontroleerde informatie.
Nou, zo moeilijk is dat niet. Zie hierboven. Het idee om dit eigen aandeel te gebruiken om media een soort van label op te leggen is een tikkeltje flauw. Je vergeet hier heel makkelijk nogal wat eenvoudige zaken. Bijvoorbeeld het gegeven dat media over het algemeen (onderzoeksjournalistiek gaat bijvoorbeeld dieper vooruit én achteruit) het moment en de gebeurtenis onder de loep leggen. Als een gebeurtenis schokkend is, als een ontwikkeling twijfelachtig is, dan is het vrij logisch dat wanneer jij zaken niet toetst of in breder perspectief zet het vanuit beeld voor gevoel overkomt alsof het maar allemaal slecht is.Ik weet nou niet zo goed waar ik objectieve informatie kan vinden over Trump en zijn beleid. Ergens snap ik dat de kranten misschien niet positief zijn over nieuws wat slecht is voor Europa, anderzijds kan het misschien wel goed zijn voor de VS zelf. Alleen heb ik het idee dat de media zich alleen op het eerste stuk richten (en dus negatief nieuws brengen) en het tweede gedeelte geheel negeren. Ben ik hierin de enige?
Dat is weinig meer dan óf zaken niet weten, óf slap excuus. Ik ga uit van het eerste, een dergelijk gat is niet moeilijk om te vullen. Als je het volledige topic, alsmede de overige gerelateerde hier eens leest, dan is het niet moeilijk om bronnen, referenties en toetsingen daarvan te vinden.President schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 05:34:
Het probleem daarbij is dat ik de feiten niet kan controleren, voor zover er feiten worden genoemd.
Je bent wel erg makkelijk in het afwijzen van aanwezigheid van feiten. Dit is Rusland niet, waar men vanuit politieke ideologie het bestaan van concepten als feiten of waarheid doet ontkennen. Dit is ook de VS niet, waar men dermate diep zit in consolidatie van subculturen en politisering van media netwerken (ook al bestaat daar ook nog steeds onderzoeksjournalistiek) dat op heel veel punten mensen enkel nog selectief zijn in wat we willen zien / horen / lezen van informatie.
Hoezo moeilijk? Het kost wat moeite ja, maar er is nou niet echt sprake van een drempel of zo.Dat begon al bij de foto's met hoe druk het was op het veld bij zijn toespraak toen hij president was geworden, vervolgens zijn relatie met zijn vrouw (de foto's over het vasthouden, kussen), zijn mogelijke affaires en daarna zijn gesprek met Poetin.
Ik vind het erg moeilijk om te controleren wat 'de waarheid' is.
Nee, je gaat af op beperkt beeld. De steun voor Trump is electoraal vrij minimaal. Maar je zal wat meer moeten leren over hun electorale mechanismen om te zien hoe het dan toch mogelijk is om verkiezingen te winnen. Gelukkig hebben we daar topics als deze voor, die er inmiddels al geruime tijd zijn, het is een weelde aan informatie als tijdlijn compleet met alle onderbouwingen en toetsingen die je nodig zou kunnen hebben.Ergens heeft hij de verkiezingen gewonnen, dus zal het grootste gedeelte van de VS toch achter hen staan (of hebben gestaan). Toch weet ik dat hij de economisch achtergestelde mensen vooral heeft aangesproken bij zijn verkiezing, wat we in het verleden ook in Duitsland bijvoorbeeld hebben gezien (en dat liep uiteindelijk bij WO 2).
Ach, er wordt altijd van alles voorspeld. Vaak ook nog eens vanuit commerciële invalshoeken, dat is iets waar je rekening mee moet houden bij consumptie van media en informatie in het algemeen. Kijk, als je een AD of Telegraaf gebruikt als basis voor beslissingen of het vormen van beeld, dan moet je wel in gedachten houden dat dit - als voorbeeld - media zijn waar de primaire insteek die van verkoopcijfers is. Pur sang. Dat geeft een heel andere methodiek. Een heel andere focus. Er wordt gedramatiseerd, er wordt ingezet op prikkels waar mensen kwetsbaar voor zijn. Dat wil niet zeggen dat ze geen correcte informatie kunnen geven, maar het is altijd met saus om het met zo veel mogelijk smaak aantrekkelijk te maken om zo snel mogelijk te happen en meer te willen.De hele crisis welke aan het begin werd voorspeld is uitgebleven, al lees ik nu van alles over een (mogelijke) handelsoorlog wat ik ook niet kan controleren en niet genoeg financiële kennis over heb om over beslissingen te oordelen.
Als je daar onderscheid in weet te maken, ten aanzien van meer serieuze media van verslaggeving, of beter nog, journalistiek, dan is het echt niet moeilijk. Maar opnieuw, het kost inderdaad net wat meer moeite dan gewoon op een feed te kijken of het oog te laten trekken naar clickbait en smeuïge koppen met foto's.
Tip. Neem even wat afstand. Lees gewoon rustig de topics door. Stel mensen daarna vragen. Volg verwijzingen, maar controleer altijd of er sprake is van kleur of smaak. Gelukkig is dit T.net, dus als iemand een link geeft en het is een youtube link, dan weten we dat we daar heel voorzichtig mee om moeten gaan. Als iemand een link geeft naar een artikel, dan wordt er ook duidelijk (gemaakt) wanneer het om een opiniestuk gaat, of een rapportage van onderzoek en zo meer.
De grote uitdaging, niet alleen met dit, is altijd die van discrepantie tussen beeld en realiteit, en korte versus lange termijn, alsmede perceptie (mijn beeld vanuit gevoel) en perspectief (mijn observatie vanuit positie).
Dat is niet makkelijk, maar het is weinig anders dan effe checken of de reclame van de telecomboer met die aanbieding wel echt zo mooi is, of dat er in kleine lettertjes iets heel anders is, of dat de advertientie wel heel erg veel saus van smaak heeft maar de dienst magertjes is.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
https://www.washingtonpos...6/?utm_term=.1317ba9e3690Trump also touted an agreement by the Europeans to buy more American soybeans and liquefied natural gas. But Juncker in a speech later Wednesday indicated the gas purchases would only go forward “if the conditions were right and price is competitive.” (Anthony Gardner, a former U.S. ambassador to the E.U., said in a tweet it was “absurd” to believe liquefied gas could compete with what the continent pipes in from nearer by.) And the E.U. was already looking to import more U.S. soybeans, since China — in its own trade fight with the Trump administration — has been buying more from Brazil, driving up the price of the product there.
Juncker heeft gewoon een kat in de zak verkocht.
Malmström.Delerium schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:33:
Juncker heeft gewoon een kat in de zak verkocht.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Bron: VS dreigt met sancties als Turkije predikant niet laat gaan [De VS dreigt Turkije met sancties als het land de Amerikaanse predikant Andrew Brunson niet snel laat gaan. Vice-president Mike Pence maakt deze ''boodschap van de president'' donderdag bekend.
''Als Turkije niet direct actie onderneemt om deze onschuldige man van het geloof vrij te laten en naar huis in Amerika te sturen, dan zal de VS belangrijke sancties nemen tegen Turkije, totdat Andrew Brunson vrij is'', aldus de boodschap.
Brunson, die in Turkije terechtstaat op verdenking van terrorisme, is woensdag onder huisarrest geplaatst na meer dan anderhalf jaar detentie. De vijftigjarige dominee Brunson uit North Carolina woont al al meer dan twintig jaar in Turkije. Hij is de voorganger van een kleine protestantse kerk in Izmir.
Brunson is onder meer aangeklaagd wegens betrokkenheid bij de mislukte staatsgreep in de zomer van 2016. President Tayyip Erdogan houdt de islamitische geestelijke Fethullah Gülen, die in de VS verblijft, verantwoordelijk voor de poging hem ten val te brengen
Ze willen daar blijkbaar dolgraag iedereen tegen zich in het harnas jagen en van hun bondgenoten af komen....
Virussen? Scan ze hier!
Even voor de duidelijkheid, dit is feitelijk onjuist.President schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 05:34:
Ergens heeft hij de verkiezingen gewonnen, dus zal het grootste gedeelte van de VS toch achter hen staan (of hebben gestaan).
Trump heeft de popular vote verloren:
According to the independent, non-partisan Cook Political Report, Clinton’s final tally came in at 65,844,610, compared to Donald Trump’s 62,979,636, with a difference of 2,864,974. The total number of votes for other candidates was 7,804,213.
En in percentages is dat ongeveer 48.2% tegen 46.1%.
Dat betekent, stam + t .
Verwijderd
Op zich snap ik wat je bedoelt. Wat ik voor de gein nog wel eens doe is eerst een persconferentie van het WH kijken, en vervolgens de coverage van Fox en MSNBC van die conferentie kijken.President schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 05:34:
Het probleem daarbij is dat ik de feiten niet kan controleren, voor zover er feiten worden genoemd.
Dat begon al bij de foto's met hoe druk het was op het veld bij zijn toespraak toen hij president was geworden, vervolgens zijn relatie met zijn vrouw (de foto's over het vasthouden, kussen), zijn mogelijke affaires en daarna zijn gesprek met Poetin.
Ik vind het erg moeilijk om te controleren wat 'de waarheid' is.
Ergens heeft hij de verkiezingen gewonnen, dus zal het grootste gedeelte van de VS toch achter hen staan (of hebben gestaan). Toch weet ik dat hij de economisch achtergestelde mensen vooral heeft aangesproken bij zijn verkiezing, wat we in het verleden ook in Duitsland bijvoorbeeld hebben gezien (en dat liep uiteindelijk bij WO 2).
De hele crisis welke aan het begin werd voorspeld is uitgebleven, al lees ik nu van alles over een (mogelijke) handelsoorlog wat ik ook niet kan controleren en niet genoeg financiële kennis over heb om over beslissingen te oordelen.
Op die manier kan je vrij makkelijk zien welke bron naar welke kant neigt. En eerlijk gezegd: zelfs al ben ik niet enorm links, de wat meer linkse bronnen liegen gewoon veel minder dan de rechtse ( Fox, Alex Jones, dat soort dingen.) Een outlet als Fox verdraait gewoon constant wat ik met mijn eigen ogen en oren kan zien en horen. De wat linksere bronnen zijn ook niet perfect, maar ik kan gewoon zien dat ze een stuk objectiever zijn.
Ofwel: kijk eerst zelf naar een feit dat er gebeurd is ( Trump's Twitter bijvoorbeeld) en kijk dan hoe de verschillende bronnen dat coveren. Dan kan je op zich wel zien welke bronnen te vertrouwen zijn. Verder: vertrouw vooral op je eigen logica. ratio en observaties. Anderen kunnen je niet vertellen hoe het zit.
Mijn observatie is dan dat Trump een pathologische, incompetente, simpelweg domme leugenaar is.
Ah, waar heb ik dat eerder gehoord? De FT (april 2017):Delerium schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:17:
Eerste shot: geen handelsoorlog (win) en de EU heeft beloofd meer LNG te importeren (Trump's olievriendjes blij)
Nu is dat wel anders, er is zelfs een heuse Wikipedia pagina: 2018 China–United States trade war. Zo zie je maar wat de beloftes van Trump waar zijn. Weet je nog toen hij een muur ging bouwen en Mexico die ging betalen.Trade war averted as China and US agree 100-day plan
[...]
A 100-day plan to address trade imbalances between China and the US was the most important outcome of the two presidents’ meeting last week in Mar-a-Lago, Florida.
Wel leuk om The Economist van Mei 2016 te lezen, hoe zij de eerste 100 dagen van Trump voor zich zagen, toen we allemaal nog dachten dat Hillary zou winnen.
En in 2016 had Ajax een doelsaldo van +60, dat was 4 meer dan PSV.Apache4u schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:57:
[...]
Even voor de duidelijkheid, dit is feitelijk onjuist.
Trump heeft de popular vote verloren:
According to the independent, non-partisan Cook Political Report, Clinton’s final tally came in at 65,844,610, compared to Donald Trump’s 62,979,636, with a difference of 2,864,974. The total number of votes for other candidates was 7,804,213.
En in percentages is dat ongeveer 48.2% tegen 46.1%.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Niet persoonlijk bedoeld, maar dat was nou niet echt het meest nuttige adviesVerwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:03:
[...]
Op zich snap ik wat je bedoelt. Wat ik voor de gein nog wel eens doe is eerst een persconferentie van het WH kijken, en vervolgens de coverage van Fox en MSNBC van die conferentie kijken.
Op die manier kan je vrij makkelijk zien welke bron naar welke kant neigt. En eerlijk gezegd: zelfs al ben ik niet enorm links, de wat meer linkse bronnen liegen gewoon veel minder dan de rechtse ( Fox, Alex Jones, dat soort dingen.) Een outlet als Fox verdraait gewoon constant wat ik met mijn eigen ogen en oren kan zien en horen. De wat linksere bronnen zijn ook niet perfect, maar ik kan gewoon zien dat ze een stuk objectiever zijn.
Ofwel: kijk eerst zelf naar een feit dat er gebeurd is ( Trump's Twitter bijvoorbeeld) en kijk dan hoe de verschillende bronnen dat coveren. Dan kan je op zich wel zien welke bronnen te vertrouwen zijn. Verder: vertrouw vooral op je eigen logica. ratio en observaties. Anderen kunnen je niet vertellen hoe het zit.
Mijn observatie is dan dat Trump een pathologische, incompetente, simpelweg domme leugenaar is.
Zaak is nu juist om daar voorbij aan te gaan. Om niet beeld leidend te laten zijn.
À propos, verwijs je nu echt naar Trump's twitter als referentie voor feiten die gebeuren?
Daarbij, mensen zijn niet rationeel. Vertrouwen op logica, ratio en observaties zal eerst voorbij moeten raken aan rationaliseren - wat volgt vanuit perceptie. Dus, gevoel. Dus, vanuit beeld. Prikkel -> perceptie -> positie. En dan komt rationaliseren, waarbij we aldus heel makkelijk oneigenlijk gebruik maken van onze vermogens van logica / ratio / observatie.
Ik begrijp welke kant je uit wil, maar wanneer iemand zelf een gat ziet ten aanzien van informatiestroom, mogelijkheden tot toetsing daarvan en zich daarbij laat leiden door beeld en gevoel dan zou het verstandiger zijn om de insteek te nemen van het weglaten van beeld, het onderscheid maken tussen type media en het stimuleren van herleiding bron / oorsprong / affiniteit.
Even voor de duidelijkheid, dit is niet onjuist, want verkiezingen worden niet gewonnen op popular vote.Apache4u schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:57:
[...]
Even voor de duidelijkheid, dit is feitelijk onjuist.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
in de reactie die @Apache4u quote staat "het grootste gedeelte van de VS toch achter hen staan (of hebben gestaan)"
dat is wat er niet klopt
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Je hebt het over de 'popular vote' neem ik aan. Zelfs dan is het nog *bijna* de helft van het totale aantal stemmen. Trump heeft zijn Campagne gewoon strategischer gedaan dan Clinton.superwashandje schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:19:
@bwerg
in de reactie die @Apache4u quote staat "het grootste gedeelte van de VS toch achter hen staan (of hebben gestaan)"
dat is wat er niet klopthet grootste gedeelte van de kiesmannen is niet hetzelfde als het grootste gedeelte van de VS
Ik werd wederom uitgelachen en verkettert net als toen ik zei dat hij ging winnen, hoon is schijnbaar een argument tegenwoordig, toen ik vroeg in zijn presidentschap zei dat hij gewoon nog een termijn zou gaan zitten. En alles wijst er op dat hij dat gewoon gaat doen. Vergeet niet dat wij als Europeanen voornamelijk het CNN-smaakje te zien krijgen in onze media en niet het FOX-smaakje waar veel amerikanen zich aan laven. De slogan zal waarschijnlijk worden 'Keep America great!' of de goude oude 'Make America great again!' met dan als argument 'Let me finish the Job i started 4 years ago'.
En hij lijkt volgens de cijfers redelijk populair dus hij hoeft (nog) geen oorlog te starten.
★ What does that mean? ★
Hij heeft zijn campagne al een tijdje terug (januari 2017) aangekondigd. Dat is overigens ook door de niet-Trump media opgepikt. Hij heeft het nota bene aangekondigd in een interview met de WaPo.MrMonkE schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:34:
[...]
Je hebt het over de 'popular vote' neem ik aan. Zelfs dan is het nog *bijna* de helft van het totale aantal stemmen. Trump heeft zijn Campagne gewoon strategischer gedaan dan Clinton.
Ik werd wederom uitgelachen en verkettert net als toen ik zei dat hij ging winnen, hoon is schijnbaar een argument tegenwoordig, toen ik vroeg in zijn presidentschap zei dat hij gewoon nog een termijn zou gaan zitten. En alles wijst er op dat hij dat gewoon gaat doen. Vergeet niet dat wij als Europeanen voornamelijk het CNN-smaakje te zien krijgen in onze media en niet het FOX-smaakje waar veel amerikanen zich aan laven. De slogan zal waarschijnlijk worden 'Keep America great!' of de goude oude 'Make America great again!' met dan als argument 'Let me finish the Job i started 4 years ago'.
Zie de rest van die Wikipediapagina voor verschillende campagne rallies die de president al gehouden heeft (voor 2020).On January 18, Trump revealed, in an interview with The Washington Post, that he had decided Keep America Great would be his 2020 reelection campaign slogan.[5][45][46] Two days later, on the day of his inauguration, President Trump filed a form with the Federal Election Commission (FEC) declaring that he qualified as a candidate for the 2020 Presidential election.[16][18][19]
https://en.wikipedia.org/..._2020#January_2017_Launch
Niet dat CNN heel goed werk doet, de focus ligt op wat Trump nu weer heeft gezegd in plaats van de punten die zijn uitgevoerd. De headline is de tape van Cohen, niet de totale schoothondjespolitiek die Trump bij Poetin liet zien.
Laat een ding heel duidelijk zijn: Obama zou zijn gelynched als hij maar een 10% van het gedrag van Trump liet zien. De aanhangers van Trump blijven hem ervoor aanbidden en GOP-politici zeggen er niets meer over.
De waarheid telt niet meer. In dat opzicht is het feit dat Trump een extra termijn kan krijgen niet zo gek.
Je vergeet echter dat de verkiezingen zijn verloren op een verschil minder dan 80.000 stemmen (Michigan, Wisconsin, Pennsylvania). Op zo'n klein verschil kan de volgende keer de herverkiezing totaal fout gaan, net als het totaal fout ging voor Clinton. Of dit gaat gebeuren, hangt 100% af van de democraten, niet van Trump. Ik zie hem niet efficiënter te werk gaan dan de vorige keer, en met alles wat hij doet, werkt hij zijn tegenstanders verder van hem weg, terwijl de achterban harder en harder gaat juichen. Dat kan heel goed voor een hogere opkomst onder de democratische stemmers zorgen.
Maar belangrijkste factor is natuurlijk de organisatie en de kandidaat van de democraten. En hoeveel de democraten in november kunnen doen.
In 2016 toonden de polls aan dat ze minder stabiel waren dan anders en in de laatste week kwamen ze op 70-30 te staan. Dat is geen reden om te beweren dat het kat in het bakkie is voor Clinton maar ook niet om er nog eens fijntjes op te wijzen dat je al tijden wist dat het Trump zou worden en dat hij er weer even een termijn achteraan plakt.
Op dit moment staat de kans op democratische winst in het huis van afgevaardigden op 48%. De republikeinen volgen op 40% (bekijk fivethirtyeight). Daar komt bij dat een kandidaat die zich voordoet als Trump nog geen enkele voorverkiezing heeft gewonnen. Het kan dus heel goed zijn dat deze verkiezingsronde als vanouds gaat, wat inhoudt dat de GOP als regeringspartij verliest.
Verwijderd
Dat was niet wat ik bedoeldeVirtuozzo schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:51:
[...]
Niet persoonlijk bedoeld, maar dat was nou niet echt het meest nuttige adviesOp die manier stimuleer je hem juist om op basis van perceptie / gevoel een richting te volgen. De labels helpen niet, het is nog steeds stimuleren voor perceptie van scheidslijnen.
Zaak is nu juist om daar voorbij aan te gaan. Om niet beeld leidend te laten zijn.
À propos, verwijs je nu echt naar Trump's twitter als referentie voor feiten die gebeuren?![]()
Daarbij, mensen zijn niet rationeel. Vertrouwen op logica, ratio en observaties zal eerst voorbij moeten raken aan rationaliseren - wat volgt vanuit perceptie. Dus, gevoel. Dus, vanuit beeld. Prikkel -> perceptie -> positie. En dan komt rationaliseren, waarbij we aldus heel makkelijk oneigenlijk gebruik maken van onze vermogens van logica / ratio / observatie.
Ik begrijp welke kant je uit wil, maar wanneer iemand zelf een gat ziet ten aanzien van informatiestroom, mogelijkheden tot toetsing daarvan en zich daarbij laat leiden door beeld en gevoel dan zou het verstandiger zijn om de insteek te nemen van het weglaten van beeld, het onderscheid maken tussen type media en het stimuleren van herleiding bron / oorsprong / affiniteit.
PS. Op Trump zijn Twitter staan natuurlijk geen feiten
Bron: https://www.nu.nl/rusland...on-en-russen-in-2016.htmlDe Amerikaanse president Donald Trump was wel degelijk op de hoogte van een omstreden ontmoeting die zijn zoon Donald Trump jr. had met een aantal Russen in de Trump Tower in 2016.
Dat beweert Trumps voormalige advocaat Michael Cohen, schrijft CNN op basis van anonieme bronnen.
De getuigenis van Cohen is in strijd met eerdere verklaringen van Trump. De president heeft herhaaldelijk gezegd nooit over de ontmoeting te zijn geïnformeerd.
Trumps zoon hoopte destijds van de Russen belastende informatie te krijgen over Hillary Clinton, de Democratische tegenstander van Trump in de presidentsverkiezingen.
Volgens CNN heeft Trump persoonlijk toestemming gegeven voor de ontmoeting met de Russen. Cohen was daarbij aanwezig, maar hij heeft geen hard bewijs die zijn bewering ondersteunt.
Volgens de bronnen is hij bereid een verklaring hierover af te geven tegenover aanklager Robert Mueller, die de Russische beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingen onderzoekt.
Het CNN-artikel: https://edition.cnn.com/2...ting-knowledge/index.html
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 27-07-2018 05:33 ]
Virussen? Scan ze hier!
Nog wat achtergrond (MSNBC interview op youtube). Ze zeggen o.a. dat de tax returns waarschijnlijk naar boven komen in discovery van deze rechtszaak (om te bepalen of en hoeveel winst uit zijn bedrijven, ihb hotels, hij aan het presidentschap overhoudt).WASHINGTON — A lawsuit accusing President Trump of violating the Constitution by maintaining a financial interest in his company’s Washington hotel cleared a critical hurdle on Wednesday when a federal judge allowed the case to move forward.
[...]
“The decision is extremely important,” said Norman L. Eisen, who is the chairman of the Citizens for Responsibility and Ethics in Washington and acts as co-counsel for the plaintiffs. “It represents a major leap forward in being able to understand how Trump is profiting off the presidency.”
Source: https://www.nytimes.com/2...p-emoluments-lawsuit.html
Stukje uit de court documents, pagina 48-49 schijnen het meest interessant te zijn (volgens de journalist bij MSNBC):
Shortly after his inauguration, the President replaced the Acting Administrator of the GSA. Id. Plaintiffs allege that several weeks later, on March 16, 2017, less than two months into his term, the President released a proposed budget for 2018 that increased the GSA’s funding, while cutting back on other the funding of other agencies. Id. ¶ 84. On March 23, 2017, the GSA issued a letter determining that the President and the Hotel were not in violation of the Lease. Id. Plaintiffs allege that the GSA’s abrupt about-face position was and is in direct contradiction of the plain terms of the Lease and that, by determining that the Hotel was and is in compliance with the Lease, the Federal Government bestowed upon the President an emolument in violation of the Domestic Emoluments Clause.
[...]
In sum, Plaintiffs have plausibly alleged that the President has been receiving or is potentially able to receive “emoluments” from foreign, the federal, and state governments in violation of the Constitution: They have stated viable claims for relief under both the Foreign and Domestic Emoluments Clauses.
Accordingly, the President’s Motion to Dismiss is DENIED insofar as it pertains to the claims which the Court has determined Plaintiffs have standing to pursue, viz., that the President may have violated the Foreign and Domestic Emoluments Clauses of the Constitution insofar as he is involved, directly or indirectly, with the Trump International Hotel in Washington, D.C.
Link naar volledige document: https://s3.amazonaws.com/...07-25-123-MTD-Opinion.pdf
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd1 op 27-07-2018 07:47 ]
Voor mij zijn er momenteel 2 mogelijkheden.
1: Mueller en co. vinden zoveel rotzooi dat Trump plots naar Rusland vlucht en nooit direct berecht zal worden. Hij zal wel de boeken in gaan als verrader en het Trump imperium stort in.
2: Hij maakt gewoon 8 jaar vol maar zal nog steeds als zeer dubieuze president in de boeken staan. Misschien komt na zijn dood alsnog voldoende rotzooi uit om hem als verrader te bestempelen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Oi, als PSV-fan moet ik tegen deze analogie protesterenIJzerlijm schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:18:
[...]
En in 2016 had Ajax een doelsaldo van +60, dat was 4 meer dan PSV.
Als ik er geld op moest inzetten zou ik met je meegaan maar dat is op basis van vage signalen die in een korte tijd om kunnen slaan. Het is niet zo dat 'alles er op wijst' dat hij nog een termijn gaat zitten. Er is een enorme antipathie tegen de man en omdat het de Democraten tot nu toe nog niet gelukt is dat te mobiliseren betekent niet dat ze dat over twee jaar ook niet gedaan hebben. Een dip in de economie, een terroristische aanval, verdere onthullingen in het Mueller-onderzoek, trade wars, er zijn legio zaken die kunnen leiden tot die paar procent verlies in de swing states waardoor Trump niet wint.MrMonkE schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:34:
[...]
Je hebt het over de 'popular vote' neem ik aan. Zelfs dan is het nog *bijna* de helft van het totale aantal stemmen. Trump heeft zijn Campagne gewoon strategischer gedaan dan Clinton.
En hij lijkt volgens de cijfers redelijk populair dus hij hoeft (nog) geen oorlog te starten.
Je stelling dat wij vooral het CNN-smaakje te zien krijgen is niet relevant. Fox News is populair maar het kijkgedrag naar Fox News heeft weinig te maken met de opkomst bij de verkiezingen. Trump heeft de mazzel gehad dat hij tegen een intens impopulaire Democratische kandidaat moest. Als de Democraten met een soort Obama 2.0 komen, iemand die verbindt i.p,v, verdeelt, een clean image heeft, een paar decennia jonger is, en het gevecht aangaan door hun eigen waarden te verkopen i.p.v. die van de GOP aan te vallen, dan kan Trump ook zomaar weggevaagd worden in een landslide.
Nogmaals, status quo, ja, Trump wordt herkozen. Maar de kans dat de status quo gehandhaafd blijft in dit volatiele politieke landschap is op zich ook heel klein.
[ Voor 82% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-07-2018 09:36 ]
- er zijn geen heffingen op soya en vloeibaar gas, de EU heeft geen enkele economische incentive om te geven hierop en bedrijven beslissen zelf waar ze kopen;
- de verkoop van soya aan de EU ging al omhoog omdat de prijzen in de VS van soya laag zijn. Dit komt door een zekere handelsoorlog die gestart is door een zkere president;
- er waren al wat plannen om vloeibaar gas / ergens anders gas te halen om minder afhankelijk te zijn van Rusland, maar ook hier gaat weer de stelling op dat de EU daar weinig incentives voor heeft om te geven, de markt beslist voor de rest;
- Trump neemt blijkbaar genoegen met een 'we gaan proberen'
Als je dit helemaal samenvat / in lijn zet met zijn complete handelsoorlog: hij is cirkeltjes aan het rennen, sloopt iets, lost daarna het probleem op wat hij zelf heeft gemaakt en elke keer als hij bij het rennen langs die cirkel bij zijn startpunt langs komt, staat hij te juichen. Dit is toch wel epibreren op wereldwijd niveau haast
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Tja zijn achterban ziet hem als de verlosser, als je zijn volgers op Twitter eens bekijkt zul je zien dat ze geheel koekwous zijn. Die hebben namelijk hele andere prioriteiten dan wat goed is voor het gehele land en de toekomst daarvan.L1nt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:40:
de rotzooi blijft maar komen en zijn aanhang blijft de shit maar eten en dankjewel meneer de president zeggen.
Voor mij zijn er momenteel 2 mogelijkheden.
1: Mueller en co. vinden zoveel rotzooi dat Trump plots naar Rusland vlucht en nooit direct berecht zal worden. Hij zal wel de boeken in gaan als verrader en het Trump imperium stort in.
2: Hij maakt gewoon 8 jaar vol maar zal nog steeds als zeer dubieuze president in de boeken staan. Misschien komt na zijn dood alsnog voldoende rotzooi uit om hem als verrader te bestempelen.
Zaken als lagere belasting, sterke krijgsmacht, oneerlijke concurrentie (the American dream) aanpakken. Maar ook de Amerikaanse cultuur, christelijke waarden (ahem..), patriotisme (knielen bij de vlag weet je nog).
Terwijl in mijn ogen de grondstoffen en energietransitie, gezondsheidszorg, scholing opleiding en ontwikkeling de grootste vraagstukken zijn.
grondstoffen / energietransitie: clean coal!Miki schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:38:
Terwijl in mijn ogen de grondstoffen en energietransitie, gezondsheidszorg, scholing opleiding en ontwikkeling de grootste vraagstukken zijn.
gezondheidszorg: de markt lost dat wel op
scholing: de markt lost dat wel op
en tada
Heb heel erg het idee dat men eigenlijk niet eens weet wat het precies in houd maar dat de republikeinen en rechtse media het een vies woord heeft gemaakt en dat ze daarom tegen zijn.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
vergeet ook niet dat er wat betreft Soja nog iets anders speelt... er zijn dan misschien geen invoer-tarieven op amerikaanse soja, maar wel regels die toepassing van genetisch gemanipuleerde soja in producten voor de EU verbieden...polthemol schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:31:
ik denk dat Malmström en Juncker zich de ballen uit de broek hebben gelachen op de weg terug. Het is nog eens geen 'kat in de zak' die men verkocht heeft, het is gewoon de status quo.
- er zijn geen heffingen op soya en vloeibaar gas, de EU heeft geen enkele economische incentive om te geven hierop en bedrijven beslissen zelf waar ze kopen;
- de verkoop van soya aan de EU ging al omhoog omdat de prijzen in de VS van soya laag zijn. Dit komt door een zekere handelsoorlog die gestart is door een zkere president;
Hierover is er geen enkele afspraak gemaakt deze op te heffen en dus zal ook een extra afname van amerikaanse soja door europese bedrijven niet (zomaar) verwerkt mogen worden tot producten die in de EU zelf op de markt komen...
(er is volgens mij wel een noodregeling wsgens het langdurige goedkeuringsproces dat onder specifieke voorwaarden en hogere kosten ook verwerking van een specifiek aantal GMO's toestaat, hiervoor moeten de fabrikanten echter vaak een extra controle-proces en aanvullende kosten betalen en de toepasbaarheid is zeer beperkt, eigenlijk enkel voor export of diervoer bestemt voor exportvlees)
de kans is dus groot dat ook als men amerikaanse soja verkoopt deze gewoon direkt of indirekt weer terug naar amerika of andere markten geexporteerd zal worden (en dan direkt weer zal concurreren met amerikaanse producten en daarvan de prijzen zal doen dalen
[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 27-07-2018 11:00 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Dat klinkt als een leuke quiz. Een paar headlines, welke zijn echt en welke zijn nep?L1nt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:50:
Is het eigenlijk gek [...]
Left's Growing Socialist Movement Is More About Hating the Rich Than Helping the Poor
spoiler:
'I Don't Care Whether She's an Eskimo, Socialism Doesn't Work'
spoiler:Yep, 'real news': http://insider.foxnews.co...itics-i-dont-care-if-shes
Mueller Probe Is So Baseless That He's Now 'Trolling Tweets'
spoiler:Yep, rechtstreeks van de staatstelevisie: http://insider.foxnews.co...s-hes-now-trolling-tweets
on Possible Rosenstein Impeachment: 'He's Getting What He Deserves'spoiler:
'Deep State Partisans' Like Brennan Use Security Clearances to Validate Political Attacks
Ah, the good old days. Jammer dat spicey weg is. Op haar hoogtepunt was ze zelfs te zien bij Fox:
Heb ze niet aangeklikt, maar die bovenste 2 filmpjes gaan waarschijnlijk over die Dem kandidate in NY die de langzittende kandidaat onverwacht had verslagen?Verwijderd1 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:16:
[...]
Dat klinkt als een leuke quiz. Een paar headlines, welke zijn echt en welke zijn nep?
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Ah, the good old days. Jammer dat spicey weg is. Op haar hoogtepunt was ze zelfs te zien bij Fox:
[video]
Zij wordt niet alleen op Fox aangevallen. Haar ideeën gaan voor Amerikaanse normen wel heel erg ver richting socialism. Ben benieuwd of ze het redt.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dat is de spin die er aan gegeven wordt, door vrijwel alle mainstream media en corporate democraten. Het zou ze sieren als ze met echt argumenten aankomen want deze ideeën doen het heel goed in alle polls.Malfunctions schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:09:
[...]
Heb ze niet aangeklikt, maar die bovenste 2 filmpjes gaan waarschijnlijk over die Dem kandidate in NY die de langzittende kandidaat onverwacht had verslagen?
Zij wordt niet alleen op Fox aangevallen. Haar ideeën gaan voor Amerikaanse normen wel heel erg ver richting socialism. Ben benieuwd of ze het redt.
Ze hebben namelijk geen inhoudelijke argumenten tegen de ideeën, enige argument waar ze mee komen is te socialist, en dat terwijl polls voor deze issues toch andere resultaten geven. En dat is nog naast dat ze 10:1 out spend was in de primairy en dan nog steeds dik winnen.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
Wat maakt het uit? Als hij na 8 jaar presidentschap als "slechtste president ooit" de geschiedenisboeken in gaat dan is ie nog steeds 8 jaar president geweest. Hij heeft al immense schade aangericht, kan nog een miljard verdienen door een autobiografie te (laten) schrijven en een goed betaalde wereldtour te doen, en intussen lacht ie de schrijvers van de geschiedenisboeken uit. Het is toch allemaal fake history.L1nt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:40:
Oh ja... Ik voorspel dat Trump twee termijnen volmaakt, opgevolgd wordt door een democraat die puin mag ruimen, en dat er dan een nog grotere idioot opstaat om de volgende Republikeinse president te worden.
Elke keer als we denken dat het niet erger kan, elke keer als we denken dat ze hun les nu wel geleerd hebben, vinden de Amerikanen toch een republikein die nog erger is dan de vorige.
[ Voor 26% gewijzigd door downtime op 27-07-2018 14:32 ]
Acht jaar Trump zal een hoop mensen gaan raken. Tegen die tijd zijn de buffers wel weg, en zal GOP-rule iedereen in de VS geraakt hebben. Misschien dat ze dan eindelijk wakker worden. Om een van mijn favoriete boeken te citeren:
'Let all the evils that lurk in the mud, hatch out.'
Ik zie de Dems het huis wel pakken waarna Trump iig zijn herverkiezing kan ingaan met het bekende verhaal van een interne vijand. (en dan nog steeds lame-duck blijft).
Aan de andere kant: het nieuws gaat momenteel hard. Als team Trump nu dingen lekt waaruit blijkt dat Trump Jr. zekere meineed heeft gepleegd (dus 5 jaar cel) is het einde wel in zicht.
Ik zie geen andere oplossing dan alternatieven voor Trump en de GOP neer te zetten die daadwerkelijk zaken positief veranderen voor de (lagere) middenklasse. Daarmee haal je hun base weg zonder rancune te creeëren.
Puur socialisme is dan ook helemaal niets. Sociaal kapitalisme daarentegen werkt prima, zoals we zien in Europa.burgt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:23:
Fox en consorten denken/pushen ook dat er maar 1 socialisme is, ze willen geen Venezuela worden... rare snuiters.
Dit dus.
Ik vrees dat tegenspoed enkel olie op het populistenvoer is. Slachtoffer spelen en elke tegenslag op anderen afschuiven is hun specialisme. De republikeinen hebben een captive audience, laagopgeleiden, in de tang via social media en conservatieve TV, die gaan (zoals we hier zien) alles met succes voor ze spinnen. Amerika heeft veel marge om diep te gaan, en dat zal de huidige bewindvoerders ook doen. Verwacht hier maar niet teveel van.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:38:
Ergens is het misschien wel goed als Amerika acht jaar Trump krijgt. Een betere en more in your face expositie van wat er mis is met hun politieke systeem is niet denkbaar.
Hier ben ik hoopvoller. Deze mensen snappen het stukken beter, maar moeten het oude derdewegger netwerk weten af te schudden/om te bouwen en tegelijkertijd voldoende gematigde republikein-stemmers weten te overtuigen. Geen makkelijke klus, wel de enige voordehandliggende.Laat ze maar lijden, ook de linkse Amerikanen. Feit is dat ze een hoop van de ellende in hun eigen systeem steunen of op zijn minst tolereren, op een kleine minderheid na die echt dingen wil veranderen.
Tsja, in Rusland en Turkije hebben we voorbeelden van hoe door media in de tang te nemen de 'president' hun conservatieve dommertjes flink in de tang hebben. Ook daar is een meerderheid nog in slaap.Acht jaar Trump zal een hoop mensen gaan raken. Tegen die tijd zijn de buffers wel weg, en zal GOP-rule iedereen in de VS geraakt hebben. Misschien dat ze dan eindelijk wakker worden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Al die technologie die dictators het leven moeilijk zou gaan maken blijkt nu juist hun beste wapen tegen ons te zijn.Brent schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:33:
Bij Ars Technica een meer uitvoerige uiteenzetting van de ontdekkingen van Mueller inzake het hacken tijdens de verkiezingscampagne in 2016. De laatste tech werd erbij gebruikt en dus interessant voor Tweakers.
Er zijn twee aandachtsvelden hierbij, die vrij makkelijk buiten perspectief van zowel burgers als politici vallen.Brent schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:33:
Bij Ars Technica een meer uitvoerige uiteenzetting van de ontdekkingen van Mueller inzake het hacken tijdens de verkiezingscampagne in 2016. De laatste tech werd erbij gebruikt en dus interessant voor Tweakers.
1. De aanname dat er technische inbreuk gemaakt dient te worden om stemmen of registraties te veranderen als enige mogelijke vorm van inmenging.
2. De aanname dat het mogelijk is technische inbreuk tegen te houden, en waar niet, er enkel sprake is van technische gevolgen die gecompenseerd kunnen worden.
Dat eerste, die tijd is voorbij. Toegang tot data en gebruik daarvan voor sturing en beïnvloeding heeft veel groter en dieper effect dan de puntdruk van manipulatie van kiessystemen.
Dat tweede, dat is de oude strijd tussen kogel en pantser. Valt niet te winnen, moet wel bevochten worden. Daarom dat het ook zo belangrijk is om dergelijke systemen niet enkel te baseren op technologie, en daar heel voorzichtig mee om te gaan.
Beide punten liggen gevoelig. Zeker in de context van deze kwesties.
Dat eerste, als jij zelf voor jouw doelen en verbonden kringen in staat bent om precies aan te sturen zoals vereist, dat is al heel wat. Dat is een flinke factor in dit alles, en nog steeds is dat een onderwerp wat onrustwekkend is. Maar, het DNC Hack verhaal (en de zaken er om heen) hebben duidelijk gemaakt dat het voordeel niet op één poot stond. Er is toegang verkregen tot het Democratische equivalent.
Mogelijk gebruik van de combinatie daarvan, tja.
Dat tweede, ook daar zitten nog steeds haken en ogen. Op kritieke punten. Zo is er nog steeds die ene tak van Mueller's onderzoek die doodliep in Georgia. Daar bleek er een gecentraliseerd kiessysteem te zijn, zonder paper trail, met de opmerkelijke keuzes van de Secretary of State aldaar, Brian Kemp, om geen medewerking te verlenen aan forensisch en juridisch onderzoek door DHS toen bleek dat Georgia's systemen doelwit waren geweest.
Tussendoor, in dat recente indictment is te vermelding te vinden van twee Russische officieren, in relatie tot de gerichte activiteit van technische inbraak op de systemen van Georgia.
Niet dat die staat het enige doelwit was, maar rond die tijd was er enige roering omtrent een breach, zoals aangegeven door het bedrijf wat voor de staat alle systemen, software en training leverde. Men had een gat in de beveiliging gevonden. Het gaf toegang tot alle PDF bestanden met instructies, alle wachtwoorden, en de vereiste software om realtime aanpassingen te doen van alle registraties inclusief het systeem van registered voter verification. Diezelfde secretary of state besloot niets met de melding te doen, sterker nog, toen de aanvragen vanuit DHS (maar ook uit journalistieke en private kringen) kwamen voor inzage en onderzoek volgden instructies aan Kennesaw State University, waar het beheer was over de systemen. Die deden vervolgens de systemen wissen. En de backups.
Dan hebben we het nog niet over de perikelen in Pensylvania. Waar audits gedaan werden waar niemand van wist, waar het systeem wat stemmen registreerde (dus niet de stemcomputers zelf) op afstand beheerd werd, waar kiezers klaagden over veranderende stemregistraties.
Het is een beerput. In elk opzicht. Maar wat is hier meer relevant? De technische aspecten? De noodzaak om die onder de loep te leggen? Of krijgen we langzaam door dat dit inmiddels iets is wat minder effecten schept dan het beïnvloeden van perceptie middels inzage in stemgedrag.
Of je krijgt ook dictators op plaatsen waar je het niet verwacht, zoals de VS.IJzerlijm schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:46:[...]
Al die technologie die dictators het leven moeilijk zou gaan maken blijkt nu juist hun beste wapen tegen ons te zijn.
Mijns inziens is technologie blijkbaar perfect inzetbaar voor datgene wat een democratie onwerkbaar maakt: je kan ongeïnformeerde mensen targetten, je kan de slechtste helft van de meerderheid op een lijn krijgen, je kan mensen bang maken en dat soort meuk.
De mensen die voorheen het verschil maakten komen nu niet meer door een kakofonie van valse belangen meer heen en gaan ten onder in propaganda.
Als je met technologie zo een soort zombie-leger opbouwt dat persistent is voor leugens en accountability, dan is het einde van one-man-one-vote in zicht. Ironisch gezien precies wat de VS ook al 150 jaar geleden heeft ingezet (gerrymandering, voter suppression etc etc)
[ Voor 51% gewijzigd door Delerium op 27-07-2018 17:48 ]
Dat is ook een beetje een spin natuurlijk. De kandidaat voor NY moet NY vertegenwoordigen, niet heel de VS. Het is allemaal enorm gepolitiseerd (partisan). Als de republikeinen iets willen dan noemen ze dat family values, houden ze voet bij stuk, republikeinse waarden. Als het om een democraat gaat dan is het opeens unamerican als ze hun liberale / Europeese waarden verkondigen.Malfunctions schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:09:
[...]
Heb ze niet aangeklikt, maar die bovenste 2 filmpjes gaan waarschijnlijk over die Dem kandidate in NY die de langzittende kandidaat onverwacht had verslagen?
Zij wordt niet alleen op Fox aangevallen. Haar ideeën gaan voor Amerikaanse normen wel heel erg ver richting socialism.
Had per ongeluk een stukje Fox gekeken via de Late Show met Seth Meyers. Daar was iemand bij Fox te gast die de kandidaat parafraseerde: 'she will not rest until there is free education for all students'. Dat is misschien niet heel Amerikaans, maar wel wat de mensen in NY willen (en let op dat dat volwassenen zijn die stemmen, het is dus niet 'de kinderen willen dit want gratis geld').
Youtube video in kwestie (van LN met Seth, 10:11): https://youtu.be/urMsr55b25Y?t=611
Lijkt me wel nu ze de primary gewonnen heeft. Dit is overigens de samenstelling van het district volgens Wikipedia:Ben benieuwd of ze het redt.
Zie ook de resultaten bij eerdere recente verkiezingen (te ver terug is irrelevant ivm gerrymandering). De cook PVI is D+29 (indicatie dat democraat vrijwel zeker wint). Kortom, dit is een gelopen race.Ethnicity
18.41% White
11.39% Black
16.24% Asian
49.80% Hispanic
0.45% Native American
3.71% other
how, technologie is neutraal, zonder een ethisch besef of kader. Het is in the end zoiets als een steelpan: ik kan er een spiegelei mee bakken of de buurman op zijn harses slaan, die steelpan is nog altijd een steelpan.Delerium schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:44:
[...]
Mijns inziens is technologie blijkbaar perfect inzetbaar voor datgene wat een democratie onwerkbaar maakt: je kan ongeïnformeerde mensen targetten, je kan de slechtste helft van de meerderheid op een lijn krijgen, je kan mensen bang maken en dat soort meuk.
De mensen die voorheen het verschil maakten komen nu niet meer door een kakofonie van valse belangen meer heen en gaan ten onder in propaganda.
Als je met technologie zo een soort zombie-leger opbouwt dat persistent is voor leugens en accountability, dan is het einde van one-man-one-vote in zicht. Ironisch gezien precies wat de VS ook al 150 jaar geleden heeft ingezet (gerrymandering, voter suppression etc etc)
Er is in the end een stukje keuze bij mensen op het punt van foute informatie: ga je het controleren, lees je meerdere bronnen, als iemand zegt dat hij iets doet, controleer je ook naderhand wat die persoon daadwerkelijk heeft gedaan (votingrecords bij wetten bv.).
Het is zoals met mensen die tegen vaccinatie zijn omdat vaccinaties vergif zouden zijn: je kunt het prima uitleggen, maar de ontvangende partij zal bereid moeten zijn overtuigingen te laten varen. Zijn ze dat niet, dan kun je die tijd beter anders gaan spenderen, want dat gaat hem niet worden.
Het gerrmandering en voter surpression is dan wel (in mijn ogen) een gigantisch staaltje machtsmisbruik wat men totaal overboord moet gooien. Men zit nu al met een 'rigged game' hierdoor en dat zal er niet beter op worden.
Het is eerder een steelpan met een speciale scherpe rand die het koken veel moeilijker maakt maar wel garandeert dat een klap op iemand z'n hoofd fataal is. En een steel van een materiaal dat geen vingerafdrukken achterlaat. Die je alleen met cash geld kan kopen uit de achterbak van iemand met een bivakmuts op een verlaten parkeerterrein om 3 uur 's nachts. Ergens is het ding opgehouden een steelpan te zijn en een moordwapen geworden, er staat alleen nog maar 'dit is een steelpan' om de schijn op te houden.polthemol schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:33:
[...]
how, technologie is neutraal, zonder een ethisch besef of kader. Het is in the end zoiets als een steelpan: ik kan er een spiegelei mee bakken of de buurman op zijn harses slaan, die steelpan is nog altijd een steelpan.
Zo'n anonieme registrar, betaald met cryptocurrency via een VPN is ook iets dat alleen maar voor criminele activiteiten en dit soort staatsondermijnende acties echt bedoeld is. Het argument is altijd geweest dat dit soort technieken juist essentieel zijn voor dissidenten in landen als Rusland maar in de praktijk zie ik daar maar weinig van. Je kan dankzij al die anonimisaite ook niet zien of een dissident echt een dissident is of gewoon iemand van de geheime dienst die doet alsof.
dat is het hele punt net van anoniem zijn... dat men niet kan aanwijzen wie het is, dat impliceert ook dat je niet weet wie die persoon is.IJzerlijm schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:46:
[...]
Zo'n anonieme registrar, betaald met cryptocurrency via een VPN is ook iets dat alleen maar voor criminele activiteiten en dit soort staatsondermijnende acties echt bedoeld is. Het argument is altijd geweest dat dit soort technieken juist essentieel zijn voor dissidenten in landen als Rusland maar in de praktijk zie ik daar maar weinig van. Je kan dankzij al die anonimisaite ook niet zien of een dissident echt een dissident is of gewoon iemand van de geheime dienst die doet alsof.
De hang naar totale transparantie is voor de rest onzinnig, de middelen om een probleem op te lossen zijn er al: als jij als senator zegt dat je gaat opkomen voor mijn rechten als middenklasse, dan is het middel om te controleren of dat daadwerkelijk zo is: je votingrecord erbij pakken. Wat heb jij zitten stemmen toen het over mijn toekomst ging. Wat je op voorhand zei is niet relevant, wat je me hebt beloofd is slechts input voor een toetsing die ik als kiezer zou moeten doen vanaf dat je in het congres bezig bent.
Wat Cambridge Analytica in essentie heeft gedaan is in kaart brengen wie de mensen zijn die in feite niet hun democratische plicht (het controleren van de macht) uitvoert. De volgende stap is dat je die mensen gaat beinvloeden. Het is een analyse geweest van de data die er ligt, de technologie is hier geen schuld aan en zal hier nooit schuld aan hebben. Dat is alsof je Newton de schuld geeft omdat je van de trap viel, immers heeft Newton de zwaartekracht beschreven. (hoe cambridge aan hun data is gekomen ga ik even buiten de discussie laten, ze hebben nog veel meer bronnen die ze kunnen gebruiken voor deze onderzoeken in the end dus dat is niet heel erg relevant).
Men had dit ook met Trump kunnen doen: hij riep zaken tijdens zijn campagne, dan zou je moeten gaan controleren: klopt dit? en wat is zijn voorgeschiedenis? Hij claimed een briljant zakenman te zijn: controleer het, klopt dit? Laat je dat na, dan wordt je gehoodwinked ja. Hij heeft nu een verkiezing gewonnen door een conman te zijn, een confidence man, iemand die als hoofdkwaliteit heeft dat een significante groep mensen zijn woorden zonder meer geloven. Het middel tegen een conman is relatief simpel: controleer.
En dit kun je ook toepassen op het GOP of op de democraten: ze claimen iets, controleer het. Ze zeggen iets te gaan doen aan <bepaald onderwerp>, controleer het. Uiteindelijk zal men moeten stemmen en daar krijg je onomstotelijk te zien wat men nu effectief heeft proberen waar te maken van de beloftes.
Dit word wat semantisch, maar dit is onjuist. Technologie is ontworpen, en heeft dus de bias van de ontwerper in zich. Een shotgun heeft zelf geen ethisch besef, maar dat dan ook een beetje een verkeerde analyse. Het stuk tech is ontworpen met een doel, of met bepaalde capabiliteiten, en die zijn nimmer neutraal. Mag ik de Nederlandse administratie van religie en etnischiteit in het interbellum even aanhalen? Een 'neutraal' datapunt waar de bezetter gretig gebruik van wist te maken.polthemol schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:33:
[...]
how, technologie is neutraal, zonder een ethisch besef of kader.
Juist omdat Tweakers vaak handig deze verantwoordelijkheid over de schutting kieperen (hey, ik maak het ding slechts, de gebruikers doen er kwaad mee) plaatste ik die link: wij moeten bewust zijn van het misbruik dat met deze tools gedaan kan worden. Doen alsof dit andermans zaak is, is niets anders dan guns dont kill people, people kill people. Hoewel niet fout, mist zo'n insteek het punt op lichtjaren afstand. Tools stellen ons ergens toe in staat. Daarom hebben we inmiddels ook kreukelzons, gordels en airbags, veiligheidspalletjes, stootbumpers en beschermkappen. Technologie is ontworpen door mensen, dus kristaliseren ze ook de bias van die mensen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
proest.... ik was verbaasd dat er nu nog media/mensen tot de conclusie kwamen dat Trump NU dus blijkbaar wel wist van die ontmoeting.... wat een schok zeg... ik was ook stomverbaasd... dat had ik echt nooooooooit verwacht....DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:25:
Ondertussen lijkt het erop dat Cohen gaat "flippen" om zichzelf te beschermen. De man heeft ook opnamen van zijn gesprekken met Trump, inclusief een gesprek waarin Trump aangeeft dat Trump jr. dat gesprek gaat hebben met een Russische advocaat die informatie van de Russen belooft. Klopt dat, dan heeft Trump gelogen tegen Mueller en dat is grond voor afzetting als de Democraten het congres winnen in november. Ja echt, Trump liegt soms.
Het gaat er niet om of we het allemaal denken, maar om het bewijzen. Dat lijkt nu mogelijk te zijn geweest en dan heb je serieuze gronden voor een afzettingsprocedure.P.O. Box schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:30:
[...]
proest.... ik was verbaasd dat er nu nog media/mensen tot de conclusie kwamen dat Trump NU dus blijkbaar wel wist van die ontmoeting.... wat een schok zeg... ik was ook stomverbaasd... dat had ik echt nooooooooit verwacht....
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
dat begrijp ik ,maar ik meende toch echte verbazing te bespeuren bij sommige mensen.... (Fox niet meegeteld, dat zijn pop-acteurs voor de GOP)DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:31:
[...]
Het gaat er niet om of we het allemaal denken, maar om het bewijzen. Dat lijkt nu mogelijk te zijn geweest en dan heb je serieuze gronden voor een afzettingsprocedure.
Zelfs als er in het Huis een 51% meerderheid is voor afzetting dan moet er in de Senaat nog een 2/3 meerderheid zijn, het lijkt me onwaarschijnlijk dat die er is. Of er moet echt een video opduiken waarin Trump ontegenzeggelijk landverraad pleegt oid, een "simpele" obstruction of justice of leugen zal, vrees ik, niet genoeg zijn voor de Republikeinse senatoren.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:25:
Ondertussen lijkt het erop dat Cohen gaat "flippen" om zichzelf te beschermen. De man heeft ook opnamen van zijn gesprekken met Trump, inclusief een gesprek waarin Trump aangeeft dat Trump jr. dat gesprek gaat hebben met een Russische advocaat die informatie van de Russen belooft. Klopt dat, dan heeft Trump gelogen tegen Mueller en dat is grond voor afzetting als de Democraten het congres winnen in november. Ja echt, Trump liegt soms.
En die meerderheid is er inderdaad niet. Ik zie die ook niet komen. Dan zou de GOP moeten flippen.migchiell schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:34:
[...]
Zelfs als er in het Huis een 51% meerderheid is voor afzetting dan moet er in de Senaat nog een 2/3 meerderheid zijn, het lijkt me onwaarschijnlijk dat die er is. Of er moet echt een video opduiken waarin Trump ontegenzeggelijk landverraad pleegt oid, een "simpele" obstruction of justice of leugen zal, vrees ik, niet genoeg zijn voor de Republikeinse senatoren.
dat maakt de techniek nog altijd neutraal. Als ik een script maakt wat ethnisch profileert, dat script gaat er niet warm of koud van worden voor de rest, het is een toepassing van technologie. Dat iemand daar vervolgens beleid op gaat maken, dat is een heel ander verhaal: de persoon die beleid bouwt ermee is de persoon die verantwoordelijk is.Brent schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:13:
[...]
Dit word wat semantisch, maar dit is onjuist. Technologie is ontworpen, en heeft dus de bias van de ontwerper in zich. Een shotgun heeft zelf geen ethisch besef, maar dat dan ook een beetje een verkeerde analyse. Het stuk tech is ontworpen met een doel, of met bepaalde capabiliteiten, en die zijn nimmer neutraal. Mag ik de Nederlandse administratie van religie en etnischiteit in het interbellum even aanhalen? Een 'neutraal' datapunt waar de bezetter gretig gebruik van wist te maken.
Waar men pissed over mag zijn (of moet zijn zelfs) is het falen om te reageren op mensen die bepaalde techniek effectief gaan inzetten voor deze of gene beinvloeding. Waar men nog bozer over mag zijn is het niet uitvoeren van een democratische plicht (je bent onderdeel van de checks and balances in feite door je stem, een behoorlijk essentieel onderdeel).
Maar deze discussie draait logischerwijs ook uit op het gundebate: het adagio 'guns don't kill, people do' klopt vreselijk goed. Hoe de lobbygroepen het inzetten is echter onzinnig, dat statement zegt niet dat je niets eraan moet doen in de zin van reguleringen op deze of gene wijze.
Maar daar wringt de schoen.polthemol schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:38:
[...]
dat maakt de techniek nog altijd neutraal. Als ik een script maakt wat ethnisch profileert, dat script gaat er niet warm of koud van worden voor de rest, het is een toepassing van technologie. Dat iemand daar vervolgens beleid op gaat maken, dat is een heel ander verhaal: de persoon die beleid bouwt ermee is de persoon die verantwoordelijk is.
Waar men pissed over mag zijn (of moet zijn zelfs) is het falen om te reageren op mensen die bepaalde techniek effectief gaan inzetten voor deze of gene beinvloeding. Waar men nog bozer over mag zijn is het niet uitvoeren van een democratische plicht (je bent onderdeel van de checks and balances in feite door je stem, een behoorlijk essentieel onderdeel).
Maar deze discussie draait logischerwijs ook uit op het gundebate: het adagio 'guns don't kill, people do' klopt vreselijk goed. Hoe de lobbygroepen het inzetten is echter onzinnig, dat statement zegt niet dat je niets eraan moet doen in de zin van reguleringen op deze of gene wijze.
Het gereedschap wat we maken is niet neutraal omdat het een verlengstuk van ons gedrag is. De stelling "gereedschap is neutraal" is een poging om het maken van gereedschap apart te zetten van het gegeven dat het een verlengstuk is en derhalve dus niet los gezien kan worden van ons gedrag.
Naarmate gereedschap juist steeds dichter bij de kernpunten van ons gedrag komt vanuit ontwerp als verlengstuk krijgen we in toenemende mate te maken met de effecten van ons gedrag als gereedschapsmakers.
het is zinloos om het als gelijk te zien. Je kunt niets doen aan kennis die is verworven, dan is de geest al lang uit de fles. Evenmin is het onzinnig om op voorhand onderzoek te verbieden (dan kom je in the end uit op een gedachtenpolitie, wat niet erg praktisch is om te handhaven).Virtuozzo schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:58:
Het gereedschap wat we maken is niet neutraal omdat het een verlengstuk van ons gedrag is. De stelling "gereedschap is neutraal" is een poging om het maken van gereedschap apart te zetten van het gegeven dat het een verlengstuk is en derhalve dus niet los gezien kan worden van ons gedrag.
Je zult wel zonder meer moeten anticiperen op nieuwe technologie, als politiek, maar ook als burger, dat is voor mij pas waar het punt ethisch kader in het spel komt, dat is de plek waar je dat kunt afdwingen. Dat is ook waar je je moet afvragen 'hoe' ga ik dit inzetten en wat is de impact als ik het ga gebruiken, wil ik dat wel, enz.
Maar het is niet gelijk. Het gereedschap kent (nog) geen bewustzijn. Verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid leggen bij het gereedschap is aldus vooralsnog niet van toepassing, toch zit er altijd minstens een van die componenten in een interactie of relatie (zoals van gebruik).polthemol schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:29:
[...]
het is zinloos om het als gelijk te zien. Je kunt niets doen aan kennis die is verworven, dan is de geest al lang uit de fles. Evenmin is het onzinnig om op voorhand onderzoek te verbieden (dan kom je in the end uit op een gedachtenpolitie, wat niet erg praktisch is om te handhaven).
Je zult wel zonder meer moeten anticiperen op nieuwe technologie, als politiek, maar ook als burger, dat is voor mij pas waar het punt ethisch kader in het spel komt, dat is de plek waar je dat kunt afdwingen. Dat is ook waar je je moet afvragen 'hoe' ga ik dit inzetten en wat is de impact als ik het ga gebruiken, wil ik dat wel, enz.
We kennen waarden aan gereedschap toe die er eigenlijk niet zijn. Logisch is dat wel, het zijn verlengstekken van onszelf geschapen door onszelf. Associatie, relatie, projectie. Gereedschap is ook daarom niet neutraal, wij beoordelen het zo.
De vroege 21e eeuw is wat dat aangaat er een van best diepe uitdagingen, waaronder ook voor het eerst op zijn minst één verschuiving ten aanzien van gereedschap. Er is altijd, verlengstuk dus verklaarbaar, wisselwerking geweest, maar voor het eerst beginnen we effecten te zien van ons gebruik van gereedschap - volledig voorbij gaande aan het projecteren wat we daarbij doen - op ons zelf, op meerdere niveau's van interactie, maar ook nog eens op niveau's die al buiten onze perceptie vielen (de relatie individu/groep en ons perspectief daar op vanuit onder meer ons verlichtingsdenken).
We hebben ons altijd wel vragen moeten stellen bij gereedschap wat we maakten. Maar de aard van vragen, de complexiteit van antwoorden, dat is aan het veranderen geweest. Het zou makkelijk zijn als dit louter een kwestie van kaders van ethiek zou zijn. Voor een deel is het dat ook, tevens vanuit een aantal invalshoeken, maar het is meer dan dat. Het is ook gedragspsychologie van groep, sociale psychologie van individu, op niveau's van bewust maar ook onbewust gedrag. Onze traditionele benadering van check consequentie / ethisch kader is niet langer voldoende. Ons blikveld dient zowel breder als dieper te worden.
Vergeet niet dat gereedschappen niet enkel puur dat zijn, het zijn verlengstukken, dus vanuit gedrag scheppen zijn op hun beurt mechanismen, systemen, relaties en interacties. We maken het er niet makkelijker op voor ons zelf
Enfin, zo belangrijk ook als discussie, voor de huidige context gaat het wat te ver.
In mijn optiek is het verstandiger als de de detaildiscussies een kwestie van discussie ten aanzien van ethiek laten zijn. Voor de context van dit topic is het waarschijnlijk veel meer relevant om zaken in het achterhoofd te houden in relatie tot de verschuivingen die we waarnemen. Democratie en open samenleving zijn daarbij de grotere onderwerpen.mercapto schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:14:
Als een gereedschap een algemeen gebruik kent is het "neutraal" te noemen en kun je de mens aansprakelijk stellen voor hoe het gebruikt wordt. Maar een kernwapen? Of een zenuwgas? Een hond die afgericht is alleen mensen met een donkere huidskleur te bijten? Een robot die enkel roodharigen afschiet? En als ik als maker/uitvinder er bij de verkoop dan bij zeg dat je het niet voor kwade doeleinden mag gebruiken? Pleit dat mij dan vrij?
ik geloof dat we hetzelfde zeggen hoorVirtuozzo schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:56:
[...]
Maar het is niet gelijk. Het gereedschap kent (nog) geen bewustzijn. Verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid leggen bij het gereedschap is aldus vooralsnog niet van toepassing
(en we zeggen hetzelfde vanaf dat 'vooralsnog niet van toepassing' bij jou een referentie is naar next-level AI)
@mercapto ik ga niet verder in op die discussie, vooral niet omdat je met hyperboolen gaat werken. Laat ik mijn punt heel snel samenvatten: als een politieke partij Cambridge Analytica als een legitieme manier van werken ziet en ze gebruikt, als er nog altijd geen wetten tegen zijn aangenomen of zelfs maar voorgesteld, heb ik een ethische mening over het toepassen van die technologie, maar is het uiteindelijk fair game wat ze doen. Dat is het spel wat ik zie, want in the end zijn ze simpelweg big data toe aan het passen en dat is het dan wel
[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 28-07-2018 20:16 ]
Who knew that proving something could be so difficult?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:31:
[...]
Het gaat er niet om of we het allemaal denken, maar om het bewijzen. Dat lijkt nu mogelijk te zijn geweest en dan heb je serieuze gronden voor een afzettingsprocedure.
Dat heb ik inmiddels wel geleerd. Je weet dat Trump de overtreffende trap van dirty is met tientallen personen, lijntjes en dubieuze transacties. En toch is het extreem moeilijk om het te bewijzen blijkbaar.
Aan de andere kant, ook al krijgt Mueller uiteindelijk politiek wellicht niks voor elkaar, denk ik dat het rapport van Mueller alles wat we denken zwart op wit stelt met keihard bewijs. En aanleiding zal zijn tot het einde van op zijn minst de Trump organisatie in zijn huidige vorm: een grote bak fraude/witwasserij met uitgebreide papieren en audio trails. Een feest voor een reguliere onderzoeksrechter. Na zijn presidentsschap zal hij gewoon vervolgd gaan worden (tenzij pardon). Verder voorspel ik een scheiding waarin Melania flink wat geld toegespeeld gaat krijgen.
Dit dus.
Who knew that image would trump information and evidence alike ....FunkyTrip schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:04:
[...]
Who knew that proving something could be so difficult?
Dat heb ik inmiddels wel geleerd. Je weet dat Trump de overtreffende trap van dirty is met tientallen personen, lijntjes en dubieuze transacties. En toch is het extreem moeilijk om het te bewijzen blijkbaar.
Aan de andere kant, ook al krijgt Mueller uiteindelijk politiek wellicht niks voor elkaar, denk ik dat het rapport van Mueller alles wat we denken zwart op wit stelt met keihard bewijs. En aanleiding zal zijn tot het einde van op zijn minst de Trump organisatie in zijn huidige vorm: een grote bak fraude/witwasserij met uitgebreide papieren en audio trails. Een feest voor een reguliere onderzoeksrechter. Na zijn presidentsschap zal hij gewoon vervolgd gaan worden (tenzij pardon). Verder voorspel ik een scheiding waarin Melania flink wat geld toegespeeld gaat krijgen.
Genoeg mensen, maar het ging in tegen ideologisch, technologisch, economisch en sociologisch perspectief. Ondanks alle data en validatie.
https://www.ad.nl/buitenl...n-gevangenendeal~a032f881
Wat een ongelofelijke sukkel ben je dan.
[ Voor 15% gewijzigd door Witte op 29-07-2018 11:26 ]
Houdoe
Het gaat niet om resultaten, het gaat enkel om de show. Naar eigen zuilen toe. Hoe iets echt uitwerkt is niet relevant.Witte schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:26:
Fijne deal met Erdoghan:
https://www.ad.nl/buitenl...n-gevangenendeal~a032f881
Wat een ongelofelijke sukkel ben je dan.
Je ziet gewoon voor je hoe het in het hoofd van Trump afspeelt: Hij spreekt Erdogan, praat over die gevangenen, spreekt half en half af een ruil te doen (dealmaker!) en vervolgens blijft het in zijn hoofd rondzingen in een soort focus... 'hier heb ik weer een win te pakken' en acteert er volledig op, zonder na te denken of het grotere plaatje te zien over wat er nog meer voor nodig is.Virtuozzo schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:38:
[...]
Het gaat niet om resultaten, het gaat enkel om de show. Naar eigen zuilen toe. Hoe iets echt uitwerkt is niet relevant.
Dit dus.
Meer een oefening van "hoe kan ik beeld X gebruiken voor segment Y binnen groep Z". Ik betwijfel dat Trump er veel over nadenkt, al sluit het aan bij zijn gevestigd gedrag. Dat komt dat op dat eerdergenoemde bedje van targeting et voila.FunkyTrip schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:42:
[...]
Je ziet gewoon voor je hoe het in het hoofd van Trump afspeelt: Hij spreekt Erdogan, praat over die gevangenen, spreekt half en half af een ruil te doen (dealmaker!) en vervolgens blijft het in zijn hoofd rondzingen in een soort focus... 'hier heb ik weer een win te pakken' en acteert er volledig op, zonder na te denken of het grotere plaatje te zien over wat er nog meer voor nodig is.
The big(ger) picture voor Trump is ... Trump. Niets anders. Narcisme. Maar, het werkt voor hem, omdat mensen hem nog steeds als functie/positie/toegang zien.
Verwijderd
Echter heeft hij werkelijk geen idee wat een handelsbalans betekend. Of wat er moet gebeuren om die te veranderen of verbeteren.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:53:
Kunt van alles vinden over de persoon Trump maar dat hij aan heeft gekaart dat er iets aan de handelsbalans van de V.S. moet gebeuren komt hem toe. Evenals hij wel een punt heeft door te stellen dat niet hij maar bijvoorbeeld China al jaren geleden een handelsoorlog is begonnen. Nieuw is dat hij daar daadwerkelijk iets aan probeert te doen.
De tip van de dag is dat een handelsoorlog beginnen je handelsbalans niet gaat helpen.
Het is een beetje ezeltje prik met een blinddoek bij Trump.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verwijderd
Typerende reactie die ik hier meer lees. Lekker inhakken op de persoon Trump is het gemakkelijkste wat er is maar is tegelijkertijd ook volkomen zinloos. Lijkt hier af en toe wel CNN waar men ook niet verder lijkt te kunnen komen dan in te hakken op de persoon Trump.YakuzA schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:02:
[...]
Echter heeft hij werkelijk geen idee wat een handelsbalans betekend. Of wat er moet gebeuren om die te veranderen of verbeteren.
De tip van de dag is dat een handelsoorlog beginnen je handelsbalans niet gaat helpen.
Wat schreef ik dan wat niet feitelijk correct was? (Naast de ezeltje prik om het te illustreren)Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:09:
[...]
Typerende reactie die ik hier meer lees. Lekker inhakken op de persoon Trump is het gemakkelijkste wat er is maar is tegelijkertijd ook volkomen zinloos. Lijkt hier af en toe wel CNN waar men ook niet verder lijkt te kunnen komen dan in te hakken op de persoon Trump.
Trump heeft genoeg bewezen dat hij niet begrijpt wat een handelsbalans is.
PSN
Verwijderd
Reageer niet op de man, zeker niet in een ZT topic.YakuzA schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:11:
[...]
Wat schreef ik dan wat niet feitelijk correct was? (Naast de ezeltje prik om het te illustreren)
Trump heeft genoeg bewezen dat hij niet begrijpt wat een handelsbalans is.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-07-2018 14:53 ]
Nee, een van de meest succesvolle zakenmannen ter wereld die internationale bezittingen heeft en tevens president van USA is zal niet weten wat handelsbalans is.YakuzA schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:02:
[...]
Echter heeft hij werkelijk geen idee wat een handelsbalans betekend. Of wat er moet gebeuren om die te veranderen of verbeteren.
Op de man, laat deze manier van reageren achterwege.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 29-07-2018 13:20 ]
Dat koste zeker 1 seconde googelen om het tegendeel te vinden.
https://www.nytimes.com/2...e-deficit-fact-check.htmlTrump Claims the U.S. Would Save Money Without Trade. That’s Not What a Trade Deficit Represents.
Trump ziet een tekort op zijn handelsbalans direct als geld dat hij verliest, neemt services niet mee in al zijn getallen die hij noemt. Dat zijn slechts 2 van de dingen die direct al niet kloppen.The president, in a speech in Illinois, escalated his misguided notion that a trade deficit means “lost” wealth into a claim an expert says “defies the most basic of economics.”
[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-07-2018 14:53 ]
PSN
En dat is niet meer dan logisch als je ziet wat hij bijna dagelijks aan munitie aanlevert.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:09:
[...]
Typerende reactie die ik hier meer lees. Lekker inhakken op de persoon Trump is het gemakkelijkste wat er is maar is tegelijkertijd ook volkomen zinloos. Lijkt hier af en toe wel CNN waar men ook niet verder lijkt te kunnen komen dan in te hakken op de persoon Trump.
In zijn handelen is geen lijn, geen achterliggende gedachte te bespeuren, en alles wat hij zegt is een samenraapsel van onsamenhangende zinsneden die hij de volgende dag weer ontkent of het tegenovergestelde beweert ook al staat het op video.
Ik zou een Trump niet eens zien functioneren als voorzitter van de lokale damclub, laat staan een president van de VS.
Ook typerende reaktie die hier af en toe langs komt, maar kom eens met inhoudelijk verhaal waar uit blijkt dat Trump wel weet hoe handelsovereenkomsten werken.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:09:
[...]
En zeggen dat hij rijk is en er dus verstand van heeft is geen inhoudelijk verhaal.
(Geld van pappie en van de russische maffia)
Verwijderd
Reageer niet op de man, zeker niet in een ZT topic.hjs schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:42:
[...]
Ook typerende reaktie die hier af en toe langs komt, maar kom eens met inhoudelijk verhaal waar uit blijkt dat Trump wel weet hoe handelsovereenkomsten werken.
En zeggen dat hij rijk is en er dus verstand van heeft is geen inhoudelijk verhaal.
(Geld van pappie en van de russische maffia)
[ Voor 20% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-07-2018 14:54 ]
Leuke link die je levert wat betreft China, niemand die ontkent dat China er rare praktijken op na houd. Maar verklaar dan eens de heffingen op Europese producten, en op Canadees staal en aluminium met als reden "bedreiging voor de staatsveiligheid", om dan een maand later de heffingen op Russisch aluminium op te heffen. Is dat niet heel vreemd?Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:06:
[...]
Doe niet zo denigrerend man. Kunt van alles van die kerel vinden maar hij baseert zich echt niet op lucht of zo. Stel je eens op de hoogte voor mee te doen met roeptoeteren: https://www.uscc.gov
En iemand die het volgende roept; "trade wars are good and easy to win". De gevolgen van Bush zijn heffingen waren desastreus, maar nu is het ineens anders?
En klimaatverandering is een hoax van de Chinezen.
Enkel een paar voorbeelden uit honderden flaters, hoe kun je volhouden dat Trump ze allemaal op een rijtje heeft en vooral geen Russische pion is?
Klaarblijkelijk niet. Althans, naar aangave van lekken uit kringen van het Witte Huis.BFmango schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:17:
[...]
Nee, een van de meest succesvolle zakenmannen ter wereld die internationale bezittingen heeft en tevens president van USA is zal niet weten wat handelsbalans is.
[mbr]Op de man, laat deze manier van reageren achterwege.[/mbr]
De vraag is hier niet zozeer wat weet hij wel of niet, maar welk doel wordt gesteld. Als we, los van alle theater, meningen, onderzoeken, controles en zo meer, even heel nuchter naar de tijdlijn kijken, dan is wel duidelijk dat er consistent verschil is tussen waar hij in beeld zicht op richt, de handelingen (dan wel resultaat daarvan) die daar op volgen, en de mismatch tussen beeld en handeling voor doelen.
Het lijkt Trump, maar ook zijn kring van intimi, net als de kring van zijn enablers, weinig uit te maken of iets een positief of negatief effect heeft op handelsbalans of handelsbetrekking. Als we dit bekijken vanuit onze aanname van Trump = president dus verwachting Trump/president behartigd belangen, dan is die observatie best wel pijnlijk. Maar als je de aanname van correlatie tussen Trump's perspectief en belangen van diegenen die hem gekozen hebben los laat, dan wordt het een stuk eenvoudiger.
Dan is de tijdlijn vrij eenvoudig uit te splitsen.
Is er een intrinsieke relatie van electoraal gebruik van een specifiek punt van organisatie of lobby, dan zet Trump (en zijn kring, ook volledig los van hem) in op doelstellingen die voor dat segment belangrijk zijn voor werving/beeldvorming.
Is dat er niet, dan lijkt het hem niet uit te maken of iets wel of niet goed of fout uitwerkt.
Dat is op zijn minst frappant.
Wat Trump als zakenman aangaat, tja. Vergeet niet dat wij hier met onze bril naar daar kijken. De lijn van gedrag en loopbaan van Trump als zakenman is iets wat wij hier niet kennen. We maken dus aannames ten aanzien van gedrag en praktijk die gebaseerd zijn op een gebrek aan inzicht. In de VS kun je Trump een zakenman noemen, omdat hun variant van economische inrichting (zogeheten predatory capitalism) zogeheten gulzig economisch gedrag maar ook subversief economisch gedrag toestaat.
Met zijn consistente aaneenschakeling van faillissementen, oneigenlijk gebruik van schulden, subversief gedrag in relatie tot partnerschappen en zo meer zouden wij hem hier geen zakenman noemen, maar classificeren als structureel of zelfs institutioneel oplichter. Onze classificaties zijn daar vrij helder over.
Maar, dat is hier. Anders dan daar. Dat neemt niet weg dat Trump geen roemrijke geschiedenis van succes heeft. Wat hij wel heeft, is geslepen gebruik van de aannames van mensen ten aanzien van economische activiteit alsmede moraliteit. Wat hij ook heeft, is verfijnd gebruik van de macht van schuld. Opnieuw, daar anders dan hier. Dat is waarom hij altijd van schuld naar schuld gegaan is, tevens schuld op schuld opgestapeld heeft. Zo zet je in op het omslagpunten waarop de kredietverstrekker, meestal een projectpartner of gefaciliteerde bancaire relatie, afhankelijk wordt van jou.
Wij hier noemen dat een economisch delict. In de VS zijn er ook staten waar dat trouwens net zo is, maar het is niet over de gehele linie zo.
Als je Trump als profiel naast andere presidenten of leiders zet, dan wordt het al snel pijnlijk. Hij leest niet. Nooit gedaan. Ziet het nut niet. Maakt geen onderscheid tussen informatie uit beeld, en informatie uit verificatie. Hij kent enkel zero-sum kaders. Hij kent enkel persoonlijke relatie, begrijpt het concept institutionele relatie niet (consistente lijn bij hem, opnieuw, daar is hij met die affaire met Russische financiers in New York ook over gestruikeld).
Al met al is Trump puur als persoon weinig geschikt voor de functie. Vanuit achtergrond is dat eigenlijk nog erger. Maar, hij zit er. Hij weet te bankieren op aspecten en triggers die hem wel in die positie gezet hebben. Men moet er dus maar mee om zien te gaan, want het is wat het is.
Jammer is dat mensen puur vanuit eigen associatie voorbij gaan aan al de eenvoudige checks & balances die er beschikbaar zijn. Maar goed, dat is ieders eigen keuze, ook al hangt daar menige rekening aan.
Verwijderd
Het linkje wat ik gaf was: https://www.uscc.gov
Een meer verhalend stukje proza inzake min of meer hetzelfde kun je bijvoorbeeld hier vinden: https://www.pbs.org/wgbh/.../walmart/china/trade.html
En let ook even op ons beleid qua linkdrops, zoals in de Topic Warning staat, maak dus een (korte) samenvatting of quote de essentie.
[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 29-07-2018 17:41 ]
Ben altijd voorzichtig met PBS. Het is een opiniefabriek waar sponsorschap en aankoop van screen of production time voor selectief / commercieel belang. Ze hebben daar een vrij consistente geschiedenis van touwtrekken mee. PBS is ook niet uniform, veel segmenten zijn onderdelen in particuliere of andere handen. Het is geen Network, maar een distributiekanaal. Op veel plaatsen wordt het nog steeds gezien als iets als een equivalent van publieke omroep, maar ook al nam het een ooit bestaand dergelijk netwerk over is het dat niet. Zeker de enorme ruimte voor lokale/regionale bepalingen van beleid en prioriteit mag duidelijk maken waarom meer dan 300 van de Stations die er deel van uitmaken strategische partnerschap hebben met Sinclair.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:39:
Een meer verhalend stukje proza inzake min of meer hetzelfde kun je bijvoorbeeld hier vinden: https://www.pbs.org/wgbh/.../walmart/china/trade.html
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
Vanochtend stond een groepje Amerikaanse MAGA 'christenen' bezoekers die de oude Lutherse Kerk aan het spui ingingen te vertellen dat ze zich moesten schamen, omdat er ivm pride-week een regenboog vlag hing. Ze konden het ook niet laten om wat homofobe termen naar de mensen hun hoofd te slingeren.
De toon en opmerkingen waren dreigend genoeg om strafbaar te zijn. Gelukkig (of helaas) waren de andere toeristen net als de Nederlanders ook niet van dit Trump tuig gediend en werd het ze snel duidelijk gemaakt op te zouten.Samen met het volkomen genegeerd worden door de kerkgangers was het blijkbaar genoeg reden om af te druipen voordat het nodig was om de politie erbij te halen.
Ergens geniet ik er stiekem dus wel van dat dit stelletje homofobe neanderthalers precies pride week hebben uitgekozen voor hun vakantie in Amsterdam. Kunnen ze nog een hoop lol beleven.
When the US sends their people, they're not sending their best.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:45:
Tja hij heeft wel wat los gemaakt bij amerikanen en helaas niet het beste.
Ik kan sowieso de domheid van de gemiddelde Amerikaan niet uitstaan. Volgens mij is het beeld dat de US voor de helft uit ongeschoolde, ignorante tokkies bestaat dat vindt dat alles dat anders is als in de US slecht is, niet zo verkeerd is.
Kwam vorige week in Macau een stel uit de US tegen. Ik kon prima met haar praten, maar toen het over politiek ging (ik zei nog zo, begin er niet aan) keken ze me meewarig aan en tsja, je hebt zeker alle info uit de MMS.
Nee, niet bij breitbart vandaan nee. En Fox is zeker geen MMS? Ik heb zeker wat moeite gedaan om daar wat rond te neuzen, maar ik krijg er nog koude rillingen van als ik daaraan terugdenk. Wat een tenenkrommend samenraapsel van leugens en stemmingmakerij. Als je daar je info vandaan haalt ben je echt dom en heb je een Trump verdiend.
(NB, ik ben te vaak in Texas geweest denk ik)
Op basis waarvan geloof je dat het 1 van de meest succesvolle zakenmannen ter wereld is? Want het zijn claims van hemzelf dat hij dat is, zijn belastingaangifte wil hij nog altijd niet geven en van wat er bekend is aan gegevens over zijn imperium is vooral dat hij grossierde in faillisementen, dubieuze leningen en rechtzaken.BFmango schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:17:
[...]
Nee, een van de meest succesvolle zakenmannen ter wereld die internationale bezittingen heeft en tevens president van USA is zal niet weten wat handelsbalans is.
Met betrekking tot de financieele gegevens die bekend zijn is hij trouwens nog eens niet succesvol te noemen als zakenman, eerder een prutser eerste klas, die gigantisch veel mazzel heeft gehad met oa. zijn vader die kwam bijspringen.
Je knoopt aan het idee dat hij 1 van de succesvolste zakenmannen is, het idee dat je dan onmogelijk niet kunt snappen wat een handelsbalans is en hoe dat werkt.
Als ik dat even mag samenvatten: dat is precies hoe een confidence man mensen laat geloven in hem: zorg dat ze een positieve aanname maken over hem en daar conclusies aan vast gaan hangen, gebaseerd op die aanname.
Ongelooflijk eigenlijk dat Trump het voor elkaar heeft gekregen in 2 jaar tijd alle geloofwaardigheid weg te halen bij de 'main stream media'. En zo zie je maar dat plagen, pesten, denigreren, kleineren van mensen en gerenommeerde instituten gewoon werkt. En dit is natuurlijk ook signaal aan andere wereldleiders en politici dat dat gewoon werkt en in die zin is Trump nog maar het begin. Je ziet het ook al gebeuren in Engeland, met vn die mafkezen als Boris Johnson.ZenTex schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:11:
[...]
Kwam vorige week in Macau een stel uit de US tegen. Ik kon prima met haar praten, maar toen het over politiek ging (ik zei nog zo, begin er niet aan) keken ze me meewarig aan en tsja, je hebt zeker alle info uit de MMS.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Hopelijk ontstaat er uiteindelijk een tegenbeweging weer. Alles gaat in golven. Een paar jaar terug legde iedereen zijn mobiel op de tafel in een restaurant en nu zie je dat dit een beetje not-done begint te worden in veel groepen. Hopelijk gaan fact-checkers steeds sneller te werk en worden ze steeds populairder. Dat we bij debatten en speeches direct feedback krijgen. "Sorry, sir, this statement you made is factually incorrect. Could you rephrase it? No, it really is incorrect because <insert lijst van de redenen>. Sorry sir, your alloted time to answer my question is now gone. On to our next candidate."armageddon_2k1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:42:
[...]
Ongelooflijk eigenlijk dat Trump het voor elkaar heeft gekregen in 2 jaar tijd alle geloofwaardigheid weg te halen bij de 'main stream media'. En zo zie je maar dat plagen, pesten, denigreren, kleineren van mensen en gerenommeerde instituten gewoon werkt. En dit is natuurlijk ook signaal aan andere wereldleiders en politici dat dat gewoon werkt en in die zin is Trump nog maar het begin. Je ziet het ook al gebeuren in Engeland, met vn die mafkezen als Boris Johnson.
Dit dus.
Dit is zeker niet in 2 jaar gebeurd! Nixon kwam al met 'the media is the enemy' tijdens Watergate, en ongeveer sinds die tijd heeft Fox een netwerk gebouwd dat erop gericht is om het beeld te verspreiden dat zij willen onderschrijven (ipv uitgaan van werkelijkehid, journalistieke uitgangspunten en ethische overwegingen)armageddon_2k1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:42:
Ongelooflijk eigenlijk dat Trump het voor elkaar heeft gekregen in 2 jaar tijd alle geloofwaardigheid weg te halen bij de 'main stream media'.
Dat heeft onder ik meen Reagan een flinke vlucht genomen omdat het toen vrijwel alle beperkingen verdwenen: 'nieuws' mag ook onwaarheden brengen, tv-programma's mogen vrij ongegeneerd aan productplacement doen en gefinancierd worden uit wat maar van pas komt (vandaar bv de vele militaristische films en series: die worden gesubsidieerd door defensie.)
De meer reguliere netwerken hebben hun eigen draai gemaakt door vooral in te gaan op 24-uurscoverage en bothsiderism. (Jon Stewart heeft dit lang genoeg belachelijk gemaakt toch?)
Onder Obama ging met name Fox helemaal los in de keihard-liegen-strategie en werd de rest van de media ook al voortdurend beschuldigd.
Oftewel - Trump hoefde bepaald niet van 0 te beginnen met zijn antimedia-retoriek. De fundamenten waren al behoorlijk geerodeerd.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Verwijderd
Mwah, ik ken genoeg wel goed geschoolde Amerikanen. En zelfs de Trump 'supporters'* onder hen lezen voor het nieuws gewoon de mainstream media**.armageddon_2k1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:42:
[...]
Ongelooflijk eigenlijk dat Trump het voor elkaar heeft gekregen in 2 jaar tijd alle geloofwaardigheid weg te halen bij de 'main stream media'. En zo zie je maar dat plagen, pesten, denigreren, kleineren van mensen en gerenommeerde instituten gewoon werkt. En dit is natuurlijk ook signaal aan andere wereldleiders en politici dat dat gewoon werkt en in die zin is Trump nog maar het begin. Je ziet het ook al gebeuren in Engeland, met vn die mafkezen als Boris Johnson.
* Dat zijn 'christelijke' conservatieven die een pest hekel aan Trump hebben, maar voornamelijk voor hem gestemd hebben vanwege de vacante positie bij het hoger gerechtshof en omdat ze stinkend rijk zijn en een hekel hebben aan belasting betalen en als goed christen natuurlijk schijt hebben aan de problemen die dat voor de armere Amerikanen oplevert. Nee, dit zijn niet mijn vrienden, maar om mijn werk te kunnen doen moet ik vriendelijk tegen ze zijn
** Ik heb een hekel aan de term mainstream media. Het was eenterm om aan te geven dat het om een ouderwets medium als radio, televisie of print ging ipv internet of social media. Echter is de zgn MSM nu hardstikke actief op deze andere media en hebben sommige van de nieuwe media de sprong naar de oude media gemaakt. Het is een nietszeggend onderscheid.
Ik zie niet helemaal in hoe iets ontzettend onbeleefds (mobieltje op tafel, wat ik overigens nog nooit meegemaakt heb in de afgelopen 10 jaar) en dat dat misschien minder wordt relevant is in het licht van een enorme wantrouwen en systematische afbreuk van de geloofwaardigheid van feiten. Het ene is een fatsoensdingetje, het andere een compleet ander geloofsysteem,FunkyTrip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:15:
[...]
Hopelijk ontstaat er uiteindelijk een tegenbeweging weer. Alles gaat in golven. Een paar jaar terug legde iedereen zijn mobiel op de tafel in een restaurant en nu zie je dat dit een beetje not-done begint te worden in veel groepen. Hopelijk gaan fact-checkers steeds sneller te werk en worden ze steeds populairder. Dat we bij debatten en speeches direct feedback krijgen. "Sorry, sir, this statement you made is factually incorrect. Could you rephrase it? No, it really is incorrect because <insert lijst van de redenen>. Sorry sir, your alloted time to answer my question is now gone. On to our next candidate."
Dat veranderende geloofsysteem komt misschien wel voort uit de toenemende mate van groepsgedrag en denken vanuit een groep wat zeker de afgelopen decennia enorm aan het groeien is. Doordat mensen hun identiteit verbinden met een groep (Trumpians, maar ook LBGTI, BLM activisten, hardcore feminsten, en weet ik wat allemaal nog meer) zien ze alles als aanval op hun identiteit, terwijl men altijd onderdeel is van meerdere groepen, bedoeld danwel onbedoeld. Je krijgt dan een lekkere echo-chamber omdat iedereen binnen die groep naar binnen gekeerd is en doof is voor kritiek waardoor je fenomenen krijgt als 'affirmative action' en 'white privilege'.
Dit groepsidentiteitsdenken zorgt ervoor dat alle ratio overboord gegooid wordt, omdat meningen die niet direct in je eigen voordeel/geloofssysteem past terzijde geschoven kan worden omdat die meningen komen van mensen uit de andere groepen en dus per definitie verkeerd zijn. De anti-vaccers (ja, ik gooi ze ook in een groep nu) zijn een mooi voorbeeld, maar het ergste is misschien wel iets als het volgende interview met professoren van een universiteit (Wilfried Laurier) die eens in de boeken van collegae van Gender Studies kijken.
Zelfs vanuit de academia is er een aanval op objectiviteit als geheel. Dus niet de wetenschappelijke methode, maar objectiviteit in zichzelf. Dit is al vele jaren aan de gang en zorgt ervoor dat er zoiets bestaat als 'klimaatontkenners', 'flat-earth-believers' en 'anti-vaccers'.David Haskell: “I’m trying to get into the head space of some of my colleagues, so I got out a textbook called Race, Class, and Gender. It’s an anthology that’s used in Cultural Studies courses, Women’s Studies courses; it’s sort of the “go-to” text, so I’m told. I’m reading it, and I turn to page 14, and I can tell you it was page 14 because I was so astounded by what I found. It said: “Objectivity, as found through rational thought, is a Western and masculine concept that we will challenge throughout this text.””
Het maakt helemaal niet uit of je met feiten en juiste discussie-methoden komt, want objectiviteit zelf staat ter discussie. En als iemand niet meer gelooft in objectiviteit, omdat dat een mannelijk Westers concept is, dan komen feiten en discussie niet meer aan bod. Kijk alleen al eens naar het topic over 'Kinderen vaccineren' hier op Tweakers. Er zijn serieus mensen die homeopathie en osteopathie als serieuze alternatieven zien, met als argument dat ze al zo lang bestaan dat als het slecht was we het wel al hadden geweten. Dus is het beter dan de wetenschap. Want Diederik Stapel en die 11 kindjes nu tonen toch wel aan dat wetenschap slecht is.
Enfin, terug naar het topic. Trump is mijn inziens dus een effect dat zich uit vanwege een toenemende mate van wantrouwen naar objectiviteit en de enorme drang naar groepsidentiteit waarmee alles wat jouw identiteit bedreigt irrationeel aan de kant wordt geschoven. Feiten zijn dus niet meer belangrijk, net als dat juiste discussiemethoden en logica niet meer belangrijk zijn. En dan komt zo iemand als Trump bovendrijven en komt een Brexit er doorheen. Ik vraag me serieus af of Obama van Trump had gewonnen als feiten en logica er uberhaubt niet meer toe doen.
Het is meer een vergelijking van ergernissen. Mensen ergeren zich volledig kapot aan om-antwoord-heendraaiende politici en politici die -met veel mediatraining- alleen maar hun riedeltje afdraaien.armageddon_2k1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:01:
[...]
Ik zie niet helemaal in hoe iets ontzettend onbeleefds (mobieltje op tafel, wat ik overigens nog nooit meegemaakt heb in de afgelopen 10 jaar) en dat dat misschien minder wordt relevant is in het licht van een enorme wantrouwen en systematische afbreuk van de geloofwaardigheid van feiten. Het ene is een fatsoensdingetje, het andere een compleet ander geloofsysteem,
Ik hoop op een tegenbeweging die politici gewoon recht in hun gezicht hier op aanspreekt. Journalisten die direct een interview stopzetten als er geen antwoord komt. Debatten waarin de debatleider direct politici aanspreekt als ze afwijken van de vraag en het geluid van de microfoon ook echt wegdraaien als statement.
Goed, vragen moeten dan ook wel enigszins aangepast worden. Op sommige vragen kunnen politici immers niet altijd een ja of nee geven, gezien de gevolgen.
Het zou toch helemaal geweldig zijn als tijdens het halfuur-gesprek met de minister-president op 1V de interviewer zegt 'U draait om het antwoord heen, het maakt u niet oprecht. We stoppen er mee. U kunt gaan' op vragen waarop wel degelijk een rechttoe-rechtaan antwoord mogelijk is. Ja ok, dan komt de MP niet meer terug bij 1V, maar boeien. Wat dat betreft eindeloos jammer dat journalisten de hand niet mogen bijten die hun voert.
Dit dus.
Dus dan ontwijk je de discussie en loop je weg, omdat het soort antwoord en de manier van discussieren niet past bij wat jij denkt hoe het moet zijn. Hoe is dat anders dan dat Trump wegloopt bij een discussie die hem niet aanstaat? Het is hele zwakke journalistiek en het slechtste wat een journalist zou kunnen doen. En dan komt de MP of Trump alleen nog maar bij de zenders die nooit tegen hem in willen gaan. Een verkapte staatszender dus.FunkyTrip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:56:
[...]
Het zou toch helemaal geweldig zijn als tijdens het halfuur-gesprek met de minister-president op 1V de interviewer zegt 'U draait om het antwoord heen, het maakt u niet oprecht. We stoppen er mee. U kunt gaan' op vragen waarop wel degelijk een rechttoe-rechtaan antwoord mogelijk is. Ja ok, dan komt de MP niet meer terug bij 1V, maar boeien. Wat dat betreft eindeloos jammer dat journalisten de hand niet mogen bijten die hun voert.
Wat er dan gaat gebeuren is dat Trump zal twitteren dat ie de MSM helemaal onder de tafel geluld heeft en dat ie gewonnen heeft. En dat zullen ze volgers geloven, omdat dit 100% strookt met het beeld dat de media Trump kapot willen maken en hij een winner is. Een dealmaker. Een alpha.
Je moet dus constant in discussie blijven gaan en proberen het naar het objectieve te trekken. Dat gaat lang niet altijd lukken. Maar het slechtste wat je kan doen is weglopen.
Probleem daarbij is dat mensen dan een politicus die het reeel en genuanceerd verwoorden dat het complexe problematiek is gezien worden als "er om heen draaien". En populisten met een simpel antwoord gezien worden als degene met de oplossing. Terwijl het meestal (bijna altijd) gaat om een complexe problematiek waarop geen simpel antwoord mogelijk is.FunkyTrip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:56:
Mensen ergeren zich volledig kapot aan om-antwoord-heendraaiende politici
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Daarnaast zijn heel veel mensen slecht in logica of het herkennen van drogredenen, wat dan zowel geld voor de politicus als de journalist. Dat herken ik bij mezelf ook erg. Ik vind het ontzettend moeilijk niet verzand te raken in drogredenen. Vaak heeft het dan als achterliggende reden dat ik de materie nog niet genoeg meester ben.
Je hebt wel een punt inderdaad dat wegsturen niet de juiste oplossing is. Maar uiteindelijk kun je een politicus wel vastpinnen op zijn eigen leugen. Een tijdje geleden werd Trump vastgezet zodat hij uiteindelijk moest eindigen met een 'That is what people have told me'. Journalisten moeten wellicht niet doorstuiteren naar de volgende vraag, maar gewoon bij vraag 1 blijven tot de politicus is vastgezet op een 'zo is nu eenmaal de informatie die ik heb'.armageddon_2k1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:07:
Je moet dus constant in discussie blijven gaan en proberen het naar het objectieve te trekken. Dat gaat lang niet altijd lukken. Maar het slechtste wat je kan doen is weglopen.
Journalisten zouden wat mij betreft best een antwoord kunnen samenvatten als 'U doet heel veel moeite om geen nee te hoeven zeggen. U zegt dus ja.' (in geval van 'simpele vragen waarop een standaardriedeltje volgt om geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen, geen complexe vragen waarop nu eenmaal nuance in zit)
[ Voor 17% gewijzigd door FunkyTrip op 30-07-2018 11:47 ]
Dit dus.
Misschien een gek idee, maar eh, verdiep je in wat ze zeggen en waarom? Ik heb namelijk zomaar het idee dat het beeld over objectiviteit vergelijkbaar is met hoe De Correspondent benadrukt niet objectief te kunnen zijn: omdat waarnemen altijd een positie is, en wij altijd deel van de wereld.armageddon_2k1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:01:
Zelfs vanuit de academia is er een aanval op objectiviteit als geheel. Dus niet de wetenschappelijke methode, maar objectiviteit in zichzelf.
(Zie bv https://decorrespondent.n...sie-is/155650990-09fc1192 )
Nee. Het kritische discours van gender en race studies zijn niet de oorzaak van flat earthers of antivaccers. En klimaatontkenners zijn ontstaan omdat de fossiele industrie heel bewust alle mogelijkheden heeft ingezet om eerst twijfel en daarna ontkenning mogelijk te maken. Daarbij hebben ze waarschijnlijk wel gebruik gemaakt van half begrepen of selectief geciteerde bezwaren op objectiviteit, maar als je opzet kwaadaardig is kun je overal misbruik van maken.Dit is al vele jaren aan de gang en zorgt ervoor dat er zoiets bestaat als 'klimaatontkenners', 'flat-earth-believers' en 'anti-vaccers'.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Pardon, kan je het iets minder passief-agressief insteken? Wat doet jou vermoeden dat ik me niet probeer in te lezen danwel het probeer te begrijpen?incaz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:47:
[...]
Misschien een gek idee, maar eh, verdiep je in wat ze zeggen en waarom?
Misschien een idee, maar eh, voordat je iemand beticht zich wat meer te verdiepen kom jij met onderbuik gevoelens ('ik heb zomaar het idee') over wat de tekst misschien wel eens zou kunnen betekenen.Ik heb namelijk zomaar het idee dat het beeld over objectiviteit vergelijkbaar is met hoe De Correspondent benadrukt niet objectief te kunnen zijn: omdat waarnemen altijd een positie is, en wij altijd deel van de wereld.
(Zie bv https://decorrespondent.n...sie-is/155650990-09fc1192 )
Er staat letterlijk dat 'objectiviteit een Westers construct is'. Wat jij beschrijft is een logische kritische houding naar het zijn van een observator. Iets wat volgens mij al vele honderden jaren bekend is in de wetenschap. Helemaal in sociologische studies is dat lastig omdat men zichzelf onbewust kan gaan identificeren met, of onbewust invloed kan hebben op, de groep.
Daarnaast heeft de Correspondent het meer over het feit dat pure objectiviteit niet bestaat. Daar kan ik me zeker wel in vinden. Maar dat is iets heel anders als het afdoen als onwaar of waardeloos. Echte objectiviteit is dat je bewust bent van je invloed of je bias of het in ieder geval ter discussie stelt en open staat voor kritiek daaro. Iets wat in de wetenschap vrij normaal zou moeten zijn (alhoewel daar ook veel prut tussen zit).
Waar zeg ik dat? Je legt me woorden in de mond of maakt zelf een niet-logische associatie. Ik bedoel te zeggen dat dezelfde manier van denken, namelijk objectiviteit als geheel afdoen als onzin, een (let op de nadruk op een) oorzaak is van flat-earthers en anti-vaccers.Nee. Het kritische discours van gender en race studies zijn niet de oorzaak van flat earthers of antivaccers.
[ Voor 23% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-07-2018 12:06 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
[font size=26]Zero Tolerance [/font]
Stel je ziet dit topic als nieuwe deelnemer en je bent het oneens met de consensus, dan verwachten we dat je je standpunten onderbouwt met betrouwbare bronnen, zo ontstaat er een constructieve wederzijdse discussie. Het is niet de bedoeling om in dit topic te gebruiken om direct de confrontatie op te zoeken. Neem bij twijfel contact op moderatie. Bij overtreding behouden we het recht voor berichten te verwijderenJe reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.
Aanvullend hierop is het topic vanaf nu Zero Tolerance. Dat houdt in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook:
- Discriminerende reacties
- Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
- Rants
- Whataboutisme
- Linkdrops
- Het reageren op overduidelijk slechte reacties
- De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
We hanteren hier verder een "Amerikaanse" manier van sturing namelijk; three strikes and you are out.