Commentaar op moderatie/rant/offtopic.
[ Voor 97% gewijzigd door defiant op 18-07-2018 00:05 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 97% gewijzigd door defiant op 18-07-2018 00:05 ]
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Zo pijnlijk als het mag zijn, ja, die had en heeft hij. We zijn snel in het wijzen met de vinger, op basis van ons perspectief hier, maar laten we niet vergeten dat er culturele verschillen zijn tussen de VS en ons hier. In het bijzonder, waar bij ons varianten van geloofsgedrag pas recent zijn beginnen te consolideren, is dat in de VS al sinds de jaren '80 actief.RobinHood schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:15:
[...]
Had hij dan enige vorm van geloofwaardigheid?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
9 ways to deal with Donald Trump
Putin ran rings around the US president in Helsinki, but others haven’t been as successful.
From Blind Angela to Soft Theresa, here’s POLITICO’s guide to how to cope with The Donald. The more heads there are on the Trump-o-meter, the more successful the strategy was.
Mark Rutte — The Netherlands
The Dutch prime minister was the first leader to challenge Trump directly in front of the press, when the U.S. president suggested it might be a positive thing if trade discussions with the EU failed.
Pros: Rutte proved to leaders of bigger countries that size isn’t everything.
Cons: He won’t be getting another invitation to the White House anytime soon.
Takeaway: Trump doesn’t have many comebacks when a leader holds their line.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Lijkt mij vrij logisch. Mark staat op het fenomeen loyaliteitsnetwerken, pur sang. Er is voor hem geen ander fundament. Bij Putin hetzelfde, al functioneert hij als garantor van buiten de dynamiek, wat een verschil is. Maar, omstandigheden verschillen tenslotte.hoevenpe schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:49:
Ondertussen heeft Politico wereldleiders langs de Trump-o-meter gelegd, wie het beste in staat is onze Amerikaanse vriend het beste te bespelen/manpuleren. Het mag duidelijk zijn dat Merkel en May ergens onderaan bungelen en Poetin eenzaam aan de top staat, in deze analyse doet opmerkelijk genoeg Rutte het beter dan Macron:
[...]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Deze instelling is nu precies waarom je dan kennelijk in het verkeerde topic bent beland. Slap ouwehoeren met oneliner kruisvuur kan op heel veel plekken al. Als jij niet de moeite neemt reacties door de lezen, waarom verwacht je dan dat anderen dat wel met jouw reacties doen, of dat er een diepgaande discussie kan plaatshebben?Dubbelklik schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:42:
Jullie moeten mijn trage en soms korte reacties excuseren maar
1)ik heb simpelweg de tijd niet om telkens weer hele essays neer te plempen in reactie op langdradige eveneens essay's, zo wordt het een voltijdse baan
Het probleem is niet dat die onduidelijk zijn, het probleem is dat je niet aansluit bij de discussie hier maar wel verwacht dat wij direct bij jou aansluiten. Zo werkt het niet.Desalniettemin, zal ik nóg een keer een poging doen mijn standpunten en/of de feiten te verduidelijken.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
In de aanklacht tegen Butina blijkt dat zij blijkbaar bezig was om op verschillende manieren ook invloed te krijgen bij 'Political Party 1' https://www.thedailybeast...-before-the-rise-of-trumpAmphiebietje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:37:
Mogelijkheid #2: Poetin heeft niet enkel chantage-materiaal tegen Trump, maar tegen een hele hoop Republikeinen die hem steunen. Dan zie ik twee verdere opties om dat in handen te krijgen: a) Door een buitenlandse mogendheid gesponsorde corruptie als honey-pot voor graaiende politici, en/of b) de Russische inmenging in de Amerikaanse politiek gaat zeer veel verder dan wat geklooi met de verkiezingen...
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Dit dacht ik dus twee jaar ook, het huidige politieke systeem in de USA is ziek, en misschien is Trump dan eindelijk de druppel die de emmer doet overlopen en voor een ruk de goede kant op zorgt. Echter zie ik nog steeds weinig gebeuren. Zelfs de schandalige vertoning in Helsinki zullen de meeste republikeinen wel weer vergeten na de "correctie". Als je ziet hoeveel schade er wordt aangericht zowel intern als internationaal, en hoe weinig beweging er ontstaat als reactie....wowly schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:21:
Ik sta er steeds weer paf van hoe Trump weg komt met zijn letterlijke en figuurljke onzin. Werkt dat USA systeem dan zo slecht? Misschien is hij wel nodig om dit systeem weer te fixen???
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Binnen de Republikeinse partij wordt al jaren gegrapt over een aantal senatoren, waarvan zelfs Ryan op gegeven moment heeft gezegd dat ze op de loonlijst van Putin staan. Maar ook aan Democratische kant zijn er voorbeeld te vinden.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:23:
[...]
In de aanklacht tegen Butina blijkt dat zij blijkbaar bezig was om op verschillende manieren ook invloed te krijgen bij 'Political Party 1' https://www.thedailybeast...-before-the-rise-of-trump
Dus de Russische inmenging gaat zeker verder dan Trump.
Als je de tijdlijn uitwerkt vallen er vrij snel behoorlijk wat aanwezige scenario's weg. Het idee van "Trump was never meant to win" net zo als het verhaal van "Cruz got dumped then it all switched to Trump" en meer van die creatieve zaken.Brent schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:58:
Wie herinnert zich nog de compromittering van WikiLeaks? Op een bepaald moment klopte checksums niet meer, was Assange missing, en begon het thema van de leaks nogal eenzijdig te worden: voornamelijk Amerikaanse overheidsdocumenten. Een beloofde Russische leak is nooit meer uitgekomen.
Welnu, Mueller heeft vorige week een zwikje personen formeel aangeklaagd. In de aanklacht word beschreven hoe men documenten/data van een Democratische server zou hebben gestolen. Een Marcy Wheeler heeft voor ons de tijdslijn uitgezet van de acties beschreven in de aanklacht en op basis van eigen onderzoek: https://www.emptywheel.net/2018/07/13/the-russian-hack/
Een aardig stukje pluiswerk dus, waar bovendien uit blijkt hoe (indien correct) zo'n groep spionnen te werk gaat. Anne Applebaum vergelijkt het alvast met Nixons Cubanen, met het grote verschil dat de Cubanen op eigen initiatief handelden, iets dat misschien Trumps dankbaarheid kan verklaren.
Zoals ook dit artikel bij Politico verkent, betrof de diefstal niet enkel spul dat via WikiLeaks tevoorschijn kwam. Het betrof ook 'DNC analytics', oftewel, het soort data dat voor een Cambridge Analytica gewilde input is. Nu was aanvankelijk het de Obama campaign die 'innoveerde' met zo'n soort aanpak (en daar inderdaad succes mee had). We weten van de Clinton campaign dat die hier ook hard op inzetten. Het grote verschil met Team Trump was natuurlijk dat de DNC bij lange na niet het niveau moddergooien en bevolkingsgroepen uitspelen via social media haalde.
De tijdslijn stelt de uiteindelijke hack ergens in mei 2016, nog een maand voor Trump de GOP voorman is. Ook uit de tijdslijn zien we dat de hackers Team Trump eerder al deze 'election assistance' aanbood via George Papadopolous. Team Trump was dus vanaf het moment dat het de officiele presidentskandidaat zou leveren in het bezit van deze DNC analytics, overhandigt door de "Cubanen" zelf, niet onder directie van Team Trump. Misschien dat Team Trump hiermee, met DNC data, hun social media campagne heeft kunnen bootstrappen. Misschien dat hier Cambridge Analytica een deel van haar data vandaan heeft.
Uiteraard is dit vooralsnog een aanklacht, geen gesloten zaak, maar als Mueller dit alles kan aantonen, dan is het niets minder dan een Watergate.
Even terzijde, Trump riep eind juli 2016 al, ogenschijnlijk voor de 'grap', dat Hillary's missing Libië emails misschien door de Russen 'teruggevonden' konden worden. In context van voorgaande misschien toch niet zo grappig maar bloedserieus.
Tja, en wij hier vinden hun systemen daar zo prachtig dat we met plezier volgen op de lijnen van ontwikkeling.vectormatic schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:44:
[...]
Dit dacht ik dus twee jaar ook, het huidige politieke systeem in de USA is ziek, en misschien is Trump dan eindelijk de druppel die de emmer doet overlopen en voor een ruk de goede kant op zorgt. Echter zie ik nog steeds weinig gebeuren. Zelfs de schandalige vertoning in Helsinki zullen de meeste republikeinen wel weer vergeten na de "correctie". Als je ziet hoeveel schade er wordt aangericht zowel intern als internationaal, en hoe weinig beweging er ontstaat als reactie....
Zelfde geldt overigens voor brexit, hoe erg het ook opgefuckt wordt, de torries slachtofferen may straks gewoon en roepen nog een tandje harder dat Corbyn een communist is en ze blijven wel in het zadel, ook als er straks een no deal brexit gebeurt en het land een economische klap krijgt van jewelste (met alle gevolgen van dien)
Je zou toch denken dat "men" er een keer genoeg van heeft en de stekker er uit trekt, maar nee... de ijsberg is inmiddels een scheur van formaat in de scheepswand aan het trekken, maar het orkest speelt verder.
[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 18-07-2018 12:05 ]
Ik ben vast niet normaal, maar het is allemaal vrij openlijk en je hebt geen superpowers nodig om het te zien.Virtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:03:
Journalistiek faalt hier hard. Voor een deel is dat te verklaren, dit is iets waar je als gewoon mens niet met je hoofd bij kan komen.
Wij niet in elk geval.Tja, en wij hier vinden hun systemen daar zo prachtig dat we met plezier volgen op de lijnen van ontwikkeling.
Nee, maar dat aandachtspunt in die documenten, samen met het uitwerken van de tijdlijn gooit wel een hele hoop keihard van tafel. Dat maakt zaken een stuk eenvoudiger, meer helder, maar ook nog meer pijnlijk.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:09:
[...]
Ik ben vast niet normaal, maar het is allemaal vrij openlijk en je hebt geen superpowers nodig om het te zien.
Er zijn overigens ook journalisten die het schrijven - maar een deel van hen is vrouw, en nou ja... die tellen niet. (Sarah Kendzior bijvoorbeeld. En Anne Applebaum lichtte toe. En er is een heel rijtje van andere journalisten die ik verder niet ken of gevolgd heb die er ook over hebben geschreven.)
Wij als land, zeker wel. Loyaliteitsnetwerken, polarisatie, ideologische inrichting, onderwijs, economie, ga zo door. Ongeacht wat wie waar daar van vindt. Maar dat is een ander topic.[...]
Wij niet in elk geval.
Waarom zou ik dat denken? Ik vind wel dat dat zo zou moeten zijn, maar ik verwacht het niet echt, omdat ik - met de ontwikkelingen van de politiek ook heb gezien hoe de media dat deels uit keuze, deels uit bias en deels uit middelen niet doen.Virtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:21:
Je zou denken dat dit frontpage nieuws en publiek debat zou zijn.
Van de ene kant - het is nogal wat. Van de andere kant, het meeste daarvan was twee jaar terug ook al redelijk duidelijk.Dit is nogal wat. Twee identificeerbare - negatieve - krachten komen klaarblijkelijk samen op een wijze met diepe impact. Binnen kaders van het Mueller onderzoek, een externe kracht geeft inzage in de keuken van één van twee kandidaten voor het presidentschap. Als Mueller er in slaagt om daar een link te leggen met gebruik daarvan, dan is dit historisch vrij ongekend.
Nee, het is niet 'wij als land' maar 'een betrekkelijk kleine groep invloedrijke mensen' waar ik maar ook veel anderen nadrukkelijk niet bijhoren. Dit is dus een van die biases: een geheel zien waar er veel diversiteit is.Wij als land, zeker wel. Loyaliteitsnetwerken, polarisatie, ideologische inrichting, onderwijs, economie, ga zo door. Ongeacht wat wie waar daar van vindt. Maar dat is een ander topic.
Juist vanuit taak van journalistiek, maar tevens omdat er mensen zijn die vinden dat het zo zou moeten zijn, zou je best mogen verwachten dat er op zijn minst poging is om daar momentum aan te geven. Behoudens wat opinie en verslaggeving is dat er niet.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:38:
[...]
Waarom zou ik dat denken? Ik vind wel dat dat zo zou moeten zijn, maar ik verwacht het niet echt, omdat ik - met de ontwikkelingen van de politiek ook heb gezien hoe de media dat deels uit keuze, deels uit bias en deels uit middelen niet doen.
Dus is het makkelijker om daar een meta-discussie over te voeren in plaats van verder op het onderwerp in te gaan?Waarom zou ik daar nog verbaasd om zijn? Waarom verwachten mensen nog steeds allerlei dingen waarvan allang al duidelijk is dat het zo niet echt werkt? Moet ik hier nou Dr. Phil gaan aanhalen als nuttige duider ("the best indicator of future behavior is past behavior.") Er kan wel wat veranderen hoor, ik ben verrassend overtuigd van dat - maar het verandert pas als je iets wilt veranderen, en niet zomaar. Dus nu nog vast blijven hangen in 'je zou denken' is weinig realistisch.
Er is flink verschil tussen mogelijkheid en aantoonbaarheid. Er is flink verschil tussen vermoeden en resultaten van onderzoek. Er is flink verschil tussen mening, en realiteit.[...]
Van de ene kant - het is nogal wat. Van de andere kant, het meeste daarvan was twee jaar terug ook al redelijk duidelijk.
Zoals ik al zei, daar is een ander topic voor. Maar goed. Jammer, maar het gaat daar over algemene en collectieve lijnen van ontwikkeling ongeacht wat mensen of subgroepen daar op welk punt van vinden. Jij maakt er nu een strijd van stellingen van, met vinger naar perspectief van minderheid. Toch is de realiteit dat we in bepalende opzichten sinds Lubbers I vrij consistent, ook al is het in relatie tot omstandigheden in langzamer tempo, de lijnen van ontwikkeling van het Angelsaksische model (en de implementaties in de VS specifiek) volgen. We kunnen daar nu hier weer een meta-discussie over hebben, of we laten dat in het topic waar de diepere verkenning meer op zijn plaats is (en ook aanwezig is). Ik zeg niet dat we "het" als land willen, ik merk enkel op dat we als land volgen omdat we enkel de zichtbare (!) kenmerken in beeld en symbool prima vinden. Best wel een verschil.[...]
Nee, het is niet 'wij als land' maar 'een betrekkelijk kleine groep invloedrijke mensen' waar ik maar ook veel anderen nadrukkelijk niet bijhoren. Dit is dus een van die biases: een geheel zien waar er veel diversiteit is.
En het is belangrijk om dat onderscheid te maken, omdat het ook duidelijk maakt waar het probleem zit: niet bij de individuele opvattingen van de burgers, die in hoofdzaak helemaal niet zomaar de lijn van de VS willen volgen, maar de scheve invloed die een bestuurscultuur heeft die wel de lijn van de VS wil volgen. Dan is het dus veel belangrijker om die bestuurscultuur en de invloed daar zichtbaar te maken (zoals de lobbyclubjes, de old boys networks, de geldstromen) ipv steeds te doen alsof dit iets is waar we als burgers zo'n groot aandeel in hebben. (Ik bedoel, we hebben als individuele burger wel een verantwoordelijkheid en het is hoog tijd dat we die beter pakken, maar het is ronduit misleidend om te doen alsof we dit als land willen.)
Nee, we zouden het moeten eisen. Maar het nu verwachten, en meer, iedere keer weer verbaasd reageren is nogal naief.Virtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:49:
Juist vanuit taak van journalistiek, maar tevens omdat er mensen zijn die vinden dat het zo zou moeten zijn, zou je best mogen verwachten dat er op zijn minst poging is om daar momentum aan te geven.
Ander idee. We kijken naar de mensen wiens voorspellingen / analyses inmiddels aardig spot-on bleken te zijn, en gaan die meer gewicht toe kennen. En de mensen die nu al twee jaar verbaasd zijn over hoe het gaat, gaan we langzamerhand wat minder gewicht toekennen want die blijken niet zo goed in het lezen van de signalen.Er is flink verschil tussen mogelijkheid en aantoonbaarheid. Er is flink verschil tussen vermoeden en resultaten van onderzoek. Er is flink verschil tussen mening, en realiteit.
Twee jaar geleden deed van alles de ronde. Nu nog steeds. Ondertussen wordt duidelijk wat er wel en niet realistisch of reëel is.
Nou heb je het weer over 'wij'. Ik ben die 'wij' niet. 'Wij' doen dat niet: wij hebben ons uiterste best gedaan een boel van die zaken tegen te houden. (En wees maar blij, want wij hebben daarmee her en der wat kunnen vertragen.)Toch is de realiteit dat we in bepalende opzichten sinds Lubbers I vrij consistent, ook al is het in relatie tot omstandigheden in langzamer tempo, de lijnen van ontwikkeling van het Angelsaksische model (en de implementaties in de VS specifiek) volgen.
Nee, je schreef dat 'we' het 'met plezier' volgen. Nou. Wij niet.Ik zeg niet dat we "het" als land willen, ik merk enkel op dat we als land volgen omdat we enkel de zichtbare (!) kenmerken in beeld en symbool prima vinden. Best wel een verschil.[/small]
Ik herinner me ook nog goed dat er op ditzelfde forum in het verkiezingstopic regelmatig mensen voorbij kwamen in de aanloop naar de verkiezingen die bijzonder blij waren met de verschillende onthullingen van Assange, Wikileads, Kim.dotcom en Guccifer gericht tegen de Democratische Partij en Clinton. Toen al werd door meerdere mensen aangehaald dat dit wel allemaal erg eenzijdige informatie was waar een smerig luchtje aan zat.Brent schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:58:
Wie herinnert zich nog de compromittering van WikiLeaks? Op een bepaald moment klopte checksums niet meer, was Assange missing, en begon het thema van de leaks nogal eenzijdig te worden: voornamelijk Amerikaanse overheidsdocumenten. Een beloofde Russische leak is nooit meer uitgekomen.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik denk niet dat 'De Russen' Wikileaks vanaf dag 1 hebben gerund. Het tegenwerken van de Amerikaanse buitenlandse politiek was wel vanaf dag 1 het voornaamste punt op de agenda van Wikileaks en aanverwanten die het deden voordoen alsof ze voor transparantie wereldwijd waren. Alle andere zaken waren van minder belang en als dat Rusland of een ander land een dienst bewees was dat het waard om Amerika maar te kunnen dwarsbomen.Dr. Strangelove schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:03:
[...]
Ik herinner me ook nog goed dat er op ditzelfde forum in het verkiezingstopic regelmatig mensen voorbij kwamen in de aanloop naar de verkiezingen die bijzonder blij waren met de verschillende onthullingen van Assange, Wikileads, Kim.dotcom en Guccifer gericht tegen de Democratische Partij en Clinton. Toen al werd door meerdere mensen aangehaald dat dit wel allemaal erg eenzijdige informatie was waar een smerig luchtje aan zat.
Overigens zijn een hoop van die posters na de verkiezingen als sneeuw voor de zon verdwenen. Zou best interessant zijn of ze überhaupt nog posten op t.net.
Maar goed, nu zal ik mijn eigen aluhoedje weer afzetten
And to think they once said that computers would take away jobs.
Denk ik niet, denk dat eens wikileaks wat bekendheid kreeg ze daar naar gaan kijken zijn.IJzerlijm schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:05:
[...]
Ik denk niet dat 'De Russen' Wikileaks vanaf dag 1 hebben gerund. Het tegenwerken van de Amerikaanse buitenlandse politiek was wel vanaf dag 1 het voornaamste punt op de agenda van Wikileaks en aanverwanten die het deden voordoen alsof ze voor transparantie wereldwijd waren. Alle andere zaken waren van minder belang en als dat Rusland of een ander land een dienst bewees was dat het waard om Amerika maar te kunnen dwarsbomen.
Zoals? Probleem is dat de meeste af en toe juist zijn.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:03:
Ander idee. We kijken naar de mensen wiens voorspellingen / analyses inmiddels aardig spot-on bleken te zijn, en gaan die meer gewicht toe kennen. En de mensen die nu al twee jaar verbaasd zijn over hoe het gaat, gaan we langzamerhand wat minder gewicht toekennen want die blijken niet zo goed in het lezen van de signalen.
[ Voor 34% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-07-2018 12:47 ]
Dat is een weg van denken die enkel eindigt met "there are no facts" en "we have alternative facts" compleet met "no confidence in Institutions" en zo meer. Kwestie van evolutie en normaliseren van gedrag.k995 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:29:
[...]
Zoals? Probleem is dat de meeste af en toe juist zijn.
En dat "juist" zijn niet zo eenvoudig te bepalen is.
[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-07-2018 12:41 ]
Sarah Kendzior, Anne Applebaum, Samantha Bee + haar bronnen, Hilary Clinton (ja, echt!), Madeline Albright. Er is een lijstje op twitter van journalisten die hier al een tijd over berichten, en natuurlijk kan ik die niet vinden op het moment dat het handig is,maar volg Anne Applebaum en Sarah Kendzior en lees hun links en je komt een heel eind. Want die linken dus ook naar artikelen die al veel eerder geschreven zijn. Artikelen die misschien niemand las en die nauwelijks publiciteit kregen destijds maar waarvan de informatie nu relevant is.k995 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 15:29:
Zoals? Probleem is dat de meeste af en toe juist zijn.
Neen dat heeft daar weinig mee te maken, zeg ik dan ook nergens.Virtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:17:
[...]
Dat is een weg van denken die enkel eindigt met "there are no facts" en "we have alternative facts" compleet met "no confidence in Institutions" en zo meer. Kwestie van evolutie en normaliseren van gedrag.
Ik zeg dan ook nergens dat je dit niet zou moeten doen ik zeg dat dit helemaal niet zo eenvoudig is.Natuurlijk is het prima te bepalen waar welke observatie met onderbouwing correct is, én waar niet. Of dat uitkomt is een tweede, maar als we blijven toegeven aan die reflex van "ja maar" dan komt het er niet van. Zaken in kaart brengen voor potentieel van effect is een vrij noodzakelijke oefening.
Ok als jij dan eens antwoord wat ik effectief zeg zonder er van alles bij te verzinnen.offtopic:
À propos, zou je s.v.p. gewoon je vorige bericht willen bewerken als er geen nieuw van iemand anders is, wel zo netjes. Ook de regel.
Samantha Bee , Hilary Clinton ken ik en hun idee/uitspraken en nee die zitten er zoals velen vaak naast en soms op. Beiede hebben trouwens soms heel ongenuanceerde uitspraken die er veel te ver overgaan.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:41:
[...]
Sarah Kendzior, Anne Applebaum, Samantha Bee + haar bronnen, Hilary Clinton (ja, echt!), Madeline Albright. Er is een lijstje op twitter van journalisten die hier al een tijd over berichten, en natuurlijk kan ik die niet vinden op het moment dat het handig is,maar volg Anne Applebaum en Sarah Kendzior en lees hun links en je komt een heel eind. Want die linken dus ook naar artikelen die al veel eerder geschreven zijn. Artikelen die misschien niemand las en die nauwelijks publiciteit kregen destijds maar waarvan de informatie nu relevant is.
[ Voor 28% gewijzigd door k995 op 18-07-2018 16:54 ]
Tja, maar stel je voor dat men erachter komt dat het afwijzen van de spiegels destijds nu een rekening op tafel legt. Dan willen we het niet horen, en dan is helaas de meest voorkomende gedragsreflex het afwijzen van alles wat associatie heeft met de spiegel. Zo krijgen processen van normaliseren vaak een perverse prikkel van versnelling.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:41:
[...]
Sarah Kendzior, Anne Applebaum, Samantha Bee + haar bronnen, Hilary Clinton (ja, echt!), Madeline Albright. Er is een lijstje op twitter van journalisten die hier al een tijd over berichten, en natuurlijk kan ik die niet vinden op het moment dat het handig is,maar volg Anne Applebaum en Sarah Kendzior en lees hun links en je komt een heel eind. Want die linken dus ook naar artikelen die al veel eerder geschreven zijn. Artikelen die misschien niemand las en die nauwelijks publiciteit kregen destijds maar waarvan de informatie nu relevant is.
Misschien moet je ze nog een kans geven, met de kennis van nu. Misschien bleken ze het helemaal niet zo vaak mis te hebben, en was jij er gewoon nog niet aan toe om te horen hoe men de VS uitlevert aan Putin.k995 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:50:
Samantha Bee , Hilary Clinton ken ik en hun idee/uitspraken en nee die zitten er zoals velen vaak naast en soms op.
Ongenuanceerd. Oh nee. Het is wel belangrijk dat we genuanceerd blijven als Trump openlijk de EU als vijand bestempelt en de Russische inmenging niet afwijst. Prioriteiten!Beiede hebben trouwens soms heel ongenuanceerde uitspraken die er veel te ver overgaan.
Ik kan je vast een teleurstelling besparen door te zeggen dat ze, naast een boel inhoudelijke informatie ook een duidelijke mening hebben over de inmenging door Rusland, en de afbraak van democratische en rechtstatelijke waarborgen. Beide hebben ze het verloop van dictaturen bestudeerd, en beide hebben ze ethische bezwaren tegen dictaturen. Dus eh... verwacht meer duidelijke meningen. Onderbouwd, maar ook uitgesproken.Sarah Kendzior, Anne Applebaum-> zal ik eens bezien
[ Voor 3% gewijzigd door fm77 op 18-07-2018 17:29 ]
En nog een paar tandjes triester: Mensen gaan er gewoon in mee. Niet alleen Amerikaanse rednecks, maar ook wat Nederlanders zijn het ermee eens, zoals deze "prachtige" column van Leon de Winter.
[ Voor 14% gewijzigd door RobinHood op 18-07-2018 17:42 ]
People as things, that’s where it starts.
Tja. Dat ontstaat niet van vandaag op morgen. Zit je als samenleving eenmaal met anderhalve generatie - spreekwoordelijk - met geconsolideerd gedrag voldoende aanwezig om de minimale vereiste van kantelpunten groepsgedrag te bereiken, dan heb je de voedingsbodem voor versnelling normaliseren van wat uiteindelijk diezelfde mensen met een harde rekening op doet zadelen.fm77 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:24:
Vanmiddag een leuke discussie gehad met een goede vriend van me. Rechterkant van het spectrum, ik neig naar de linkerkant (voor zover je nog van rechts en links kunt spreken dan).
Ik weet van hem dat hij niet dom is. Goede management baan. Paar honderd mensen onder hem. Dus een goed gesprekspartner zou je denken.
Hij gaf al aan dat hij een fan van Trump is. Dus een mooi startpunt voor een gezellige discussie (was het ook).
Ik bleef hem voeden met feiten die er spelen, maar die willen er gewoon niet in komen. Alles wat Trump doet is goed. En als Trump iets fout doet is er wel iets wat anderen ook fout, of nog fouter doen. Dus meteen afwijken van het onderwerp zelf: Trump.
In de loop van de discussie gaf hij me uiteindelijk wel steeds gelijk qua feiten, echter blijft er steeds de onderbuik naar boven komen. "Je hebt gelijk. Maar ik vind nog steeds.....".
Zelfs op de vraag waarom hij fan is van Trump, terwijl die dus de Nederlandse belangen schaadt (MAGA, en niet MNGA) komt het antwoord dat Trump opkomt voor de punten waar geen enkele andere politicus over durft te spreken.
Dit is dus iets wat je online overal tegenkomt. Breitbart, Geenstijl, Nujij, Facebook.
Het is dus gewoon onmogelijk geworden om rationeel een gesprek te houden met Trump fans. De kampen zitten zo diep ingegraven dat er geen discussie meer over mogelijk is.
Wat ik hiermee dus bedoel is, dat het gewoon totaal niet aankomt bij de andere kant.
Tja, en dan te bedenken dat hij niet eens een gelovige is, maar gewoon schrijft en preekt waarvan hij constateert dat er voedingsbodem voor is met potentieel voor verkoop. Hij neemt bewust en weloverwogen de beslissing om het te doen. Zijn discrete excuus is dan dat het in het kader van beleid en opdracht valt, voor het vertegenwoordigen en aanspreken van een diverse basis van lezers en volgers ... maar dan moet je al heel hard duwen om voorbij zijn marketing te komen.RobinHood schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:32:
[...]
En nog een paar tandjes triester: Mensen gaan er gewoon in mee. Niet alleen Amerikaanse rednecks, maar ook wat Nederlanders zijn het ermee eens, zoals deze "prachtige" column van Leon de Winter.
Leon kende ik nog niet, dus ik was wel benieuwd hoe grote mafklapper het nou eigenlijk was, dus dan kijk je eens naar zijn Twittert, en daar kun je lezen dat hij en Wierd Duk, ook al zo'n "stable genius", al het negatieve rond Trump ook maar "psychotisch" vinden.
Dat zijn dus wannabe-journalisten-columnisten, niet wat random russische trolletjes op Twitter
[ Voor 23% gewijzigd door Virtuozzo op 18-07-2018 17:42 ]
Een Nederlands kamerlid heeft hem ooit eens op een pijnlijk moment omschreven als "een wannabee rijk en machtig rukkertje" (I know, niet mijn woordkeuze), juist omdat hij doelbewust inhaakt op zaken zonder zich daar zelfs maar in te vinden. Commerciële smaakmaker voor het opkloppen. Wat is erger. Maar, onderschat het niet, hij weet - helaas - vaak nauwgezet impact te bewerkstelligen.Brent schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:41:
Leon de Winter is toch wel een gekend rechts rakkertje, daar luister je naar als je onder geen beding een origineel idee wil horen.
Ja maar dat wist ik niet. Ik leef onder een links-progressieve steen en de Televaag bezoek ik alleen maar als ramptoerisme en om aapjes te kijken.Brent schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:41:
Leon de Winter is toch wel een gekend rechts rakkertje, daar luister je naar als je onder geen beding een origineel idee wil horen.
Ik kijk geregeld samanthe bee haar show, is grappig niet echt informatief en heel biased.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:16:
Misschien moet je ze nog een kans geven, met de kennis van nu. Misschien bleken ze het helemaal niet zo vaak mis te hebben, en was jij er gewoon nog niet aan toe om te horen hoe men de VS uitlevert aan Putin.
Ja, dat is altijd belangrijk die opmerking van trump ging over handel en moet je nu niet zien alsof trump die EU ziet als een nieuwe USSR .Ongenuanceerd. Oh nee. Het is wel belangrijk dat we genuanceerd blijven als Trump openlijk de EU als vijand bestempelt en de Russische inmenging niet afwijst. Prioriteiten!
Rusland is dan ook een dictatuur die zich in ander landen mengt, dat lijkt me een rdelijk vaststaand feit.Ik kan je vast een teleurstelling besparen door te zeggen dat ze, naast een boel inhoudelijke informatie ook een duidelijke mening hebben over de inmenging door Rusland, en de afbraak van democratische en rechtstatelijke waarborgen. Beide hebben ze het verloop van dictaturen bestudeerd, en beide hebben ze ethische bezwaren tegen dictaturen. Dus eh... verwacht meer duidelijke meningen. Onderbouwd, maar ook uitgesproken.
Dat werkt 2 kanten op..., beide kampen bedienen zich hiervan, beide kampen menen het gelijk aan hun kant te hebben.RobinHood schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:52:
[...]
hoe dom-rechts wil je het hebben met al het whataboutisme en de complot-theorieën
To do or not to do...
Dit klinkt heel erg als iets wat Trump gezegd heeft. Niet dat jij dat zo bedoeld hebt overigens...iew schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:09:
[...]
Dat werkt 2 kanten op..., beide kampen bedienen zich hiervan, beide kampen menen het gelijk aan hun kant te hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door fm77 op 18-07-2018 19:19 ]
Dus als ik het wel zo zou bedoelen is het fout omdat het lijkt op (is) wat Trump gezegd heeft ?fm77 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:16:
[...]
Dit klinkt heel erg als iets wat Trump gezegd heeft. Niet dat jij dat zo bedoeld hebt overigens...
To do or not to do...
En dan verdiep je je in de feiten en blijken sommigen meer het gelijk aan hun kant te hebben dan anderen. (Best een mooi concept, dat je hypothesen kunt toetsen aan de realiteit.)iew schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:09:
[...]
Dat werkt 2 kanten op..., beide kampen bedienen zich hiervan, beide kampen menen het gelijk aan hun kant te hebben.
Both sides are the same?iew schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:09:
[...]
Dit is dus wat ik net aangaf. Discussie is eigenlijk onmogelijk geworden. De speelvelden zijn niet gelijk. Feiten hebben niet dezelfde betekenis voor beide kanten....incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:20:
[...]
En dan verdiep je je in de feiten en blijken sommigen meer het gelijk aan hun kant te hebben dan anderen. (Best een mooi concept, dat je hypothesen kunt toetsen aan de realiteit.)
Verwijderd
Alleen hebben beide kanten hun eigen realiteit. Er is niet zoiets als een algemeen geaccepteerde realiteit, zeker niet bij deze kampen.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:20:
[...]
En dan verdiep je je in de feiten en blijken sommigen meer het gelijk aan hun kant te hebben dan anderen. (Best een mooi concept, dat je hypothesen kunt toetsen aan de realiteit.)
Doet me denken aan een stukje interview met een of andere republikein of ander conservatief iets over criminaliteit ofzo.fm77 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:25:
[...]
Dit is dus wat ik net aangaf. Discussie is eigenlijk onmogelijk geworden. De speelvelden zijn niet gelijk. Feiten hebben niet dezelfde betekenis voor beide kanten....
Is dat wel zo?iew schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:09:
[...]
Verwijderd
Ik ben het op zich met je eens, en ik heb het idee ook hetzelfde te zien, maar de hamvraag is natuurlijk of het wel is zoals wij het zien. Ik hoor in dit topic heel veel over echokamers en bubbels, maar wie zegt dat wij daar ook niet in zitten zonder het zelf te weten? Als we kritiek willen leveren op een bepaalde kant, dan moeten we zorgen dat we niet dezelfde fouten maken als waar we die andere kant van beschuldigen. Ofwel; weet iemand nog een methode om ideeën te toetsen aan een objectieve realiteit en een methode om de objectieve realiteit vast te stellen zonder je eigen bias daarin mee te laten wegen?RobinHood schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:35:
[...]
Doet me denken aan een stukje interview met een of andere republikein of ander conservatief iets over criminaliteit ofzo.
"De criminalteit is onder Obama enorm gestegen!"
interviewer: "nee, dat is niet zo, ik heb hier de cijfers en ze zijn enorm gedaald..."
Hij "Ja, maar het voelt niet zo!"
Of gewoon Trump met zijn alternative facts, dat zegt nog meer.
[...]
Is dat wel zo?
Ik ken aardig wat links-progressieve onderzoeksjournalistiek, neem bijv. De Correspondent, die hebben echt wel een behoorlijke kleur, maar alles wat ze schijven is makkelijk te fact-checken dankzij alle bronnen die ze gebruiken. Idem dito een links blog wat ik volg, extreem gekleurd inderdaad, maar de cijfers die gebruikt worden voor de argumenten komen van goede bronnen. En internationaal kom je dan op bijvoorbeeld The Guardian uit, de Wapo is ook een goed voorbeeld.
Maar ik ken geen enkele rechts-conservatieve tegenhanger. Wat De Telegraaf, TPO en Breitbart doen heeft niks te maken met journalistiek, laat staan onderzoeksjournalistiek. Feiten zijn minder belangrijk dan gevoel. En als de feiten je gewoon echt volledig ongelijk geven, dan is het gewoon een complot van de overheid natuurlijk.
"Er is wel meer criminaliteit, maar mensen geven het niet aan!" "Nee, we hebben slachtofferschap onderzocht" "oh, nou, dan liegen jullie gewoon!"
Er zijn geen 'beide kanten'. Er zijn geen twee gelijkwaardige visies, geen 'deze kampen.' De realiteit hoeft ook niet algemeen geaccepteerd te zijn om toch de realiteit te zijn.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:33:
Alleen hebben beide kanten hun eigen realiteit. Er is niet zoiets als een algemeen geaccepteerde realiteit, zeker niet bij deze kampen.
Dat je er actief aan denkt is al heel belangrijk, en misschien wel het belangrijkste om de bubbel te voorkomen.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:41:
[...]
Ik ben het op zich met je eens, en ik heb het idee ook hetzelfde te zien, maar de hamvraag is natuurlijk of het wel is zoals wij het zien. Ik hoor in dit topic heel veel over echokamers en bubbels, maar wie zegt dat wij daar ook niet in zitten zonder het zelf te weten? Als we kritiek willen leveren op een bepaalde kant, dan moeten we zorgen dat we niet dezelfde fouten maken als waar we die andere kant van beschuldigen. Ofwel; weet iemand nog een methode om ideeën te toetsen aan een objectieve realiteit en een methode om de objectieve realiteit vast te stellen zonder je eigen bias daarin mee te laten wegen?
Verwijderd
En die laatste zin is nu exact waarom wij dat juist wel moeten doen. Wat jij hier doet is precies hetzelfde als de Hannity's van deze wereld: claimen dat jouw realiteit de juiste is, sterker nog, ontkennen dat het jouw realiteit is en claimen dat het dé realiteit is en dat jouw kijkwijzen daarom inherent beter zijn dan die van de overkant. En daarmee maak je jezelf exact hetzelfde als de overkant.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:50:
[...]
Er zijn geen 'beide kanten'. Er zijn geen twee gelijkwaardige visies, geen 'deze kampen.' De realiteit hoeft ook niet algemeen geaccepteerd te zijn om toch de realiteit te zijn.
De relativiteitstheorie was al waar voor die door Einstein geformuleerd werd. Het manipuleren van de verkiezingen is realiteit ook al zegt Putin dat het niet zo is. Wat extreemrechts over diverse dingen vindt doet weinig af aan de realiteit.
We hoeven helemaal geen compromis te vinden tussen 'deze' kampen, het is veel zinniger om vast te blijven houden aan wat we aan methoden hebben om een benadering van de realiteit te vinden, en leugenaars en manipulators gewoon te blijven zien als leugenaars en manipulators: invloeden die geen interesse hebben in die methoden tot het benaderen van de realiteit, maar jouw beeld willen beinvloeden voor hun eigen gewin.
Ik noem mensen leugenaars en manipulators als er een behoorlijke onderbouwing is waaruit blijkt dat ze informatie manipuleren, aantoonbaar liegen, of aantoonbaar manipuleren.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:55:
Jij noemt mensen leugenaars en manipulators. Ik ben het daarmee eens, omdat het overeen lijkt te komen met wat ik kan observeren.
Nou nee, niet helemaal. Je moet zeker bereid zijn om je eigen overtuigingen in twijfel te trekken. Maar je moet ook in staat zijn om situaties en bewijsmateriaal en de argumenten te wegen en op grond daarvan een voorlopige, onderbouwde, aanname te kunnen doen over hoe kloppend iets is. Alles is niet subjectief-wat-de-gek-ervoor-geeft.Je moet bereid zijn om je eigen overtuigingen in twijfel te trekken. Niet één keer, maar constant.
Ik zou zeggen - doe eerst een paar colleges wetenschapsfilosofie? Dit zijn geen nieuwe vragen, ook al doe je alsof ze heel slim zijn. Het zijn op zich goeie vragen, maar als je langer bekend bent met die vragen, de antwoorden die er in de loop van de eeuwen op gegeven zijn, welke methoden er zoal zijn, en daar ook zelf mee aan de gang gegaan bent, dan zijn het geen vragen die volkomen onbeantwoord blijven. En dan kun je soms, heel soms, best redelijke conclusies trekken. Als je dat wilt.En ook de methodes die je gebruikt om je eigen overtuigingen te toetsen en in twijfel te trekken moet je in twijfel trekken. Als je dat niet wilt doen, hoe ga je dan ooit weten of je nu wel het juiste beeld hebt van de realiteit of niet?
Verwijderd
Oh, moet ik dat doen om gekwalificeerd te zijn om aan deze discussie deel te nemen?incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:15:
[...]
Ik noem mensen leugenaars en manipulators als er een behoorlijke onderbouwing is waaruit blijkt dat ze informatie manipuleren, aantoonbaar liegen, of aantoonbaar manipuleren.
[...]
Nou nee, niet helemaal. Je moet zeker bereid zijn om je eigen overtuigingen in twijfel te trekken. Maar je moet ook in staat zijn om situaties en bewijsmateriaal en de argumenten te wegen en op grond daarvan een voorlopige, onderbouwde, aanname te kunnen doen over hoe kloppend iets is. Alles is niet subjectief-wat-de-gek-ervoor-geeft.
99 klimaatwetenschappers die zeggen dat klimaatverandering aantoonbaar is, met een boel controleerbare data, en 1 klimaatwetenschapper met een aantoonbare band met de fossiele industrie zijn niet gelijkwaardig: het is dan geen 50-50 'we hebben geen idee van wat waar is' situatie.
En soms is dat bewijsmateriaal redelijk voor handen: zoals statements van Trump zelf. Daar kun je wel hele epistemologische discussies over hebben, maar eh... sommige dingen zijn niet moeilijk.
(Of zoals Trevor Noah al eens zei: 'on the one hand we have Trump saying he never made fun of him because of his disabilities, on the other hand, we have him doing it on tape. I guess we'll never know the truth.')
[...]
Ik zou zeggen - doe eerst een paar colleges wetenschapsfilosofie?
Kijk, ik ben het grotendeels met je eens, maar de manier waarop jij dingen wel heel erg stellig neerplempt doet het er erg op lijken dat je een democraat bent met republikeinse methoden, als je begrijpt wat ik bedoel. Dan zeg ik niet dat jij dat bent ( dat neem ik in elk geval niet aan) maar het is de toon die de muziek maakt. Als je het ander neerzet dan komt het al heel anders over.Dit zijn geen nieuwe vragen, ook al doe je alsof ze heel slim zijn. Het zijn op zich goeie vragen, maar als je langer bekend bent met die vragen, de antwoorden die er in de loop van de eeuwen op gegeven zijn, welke methoden er zoal zijn, en daar ook zelf mee aan de gang gegaan bent, dan zijn het geen vragen die volkomen onbeantwoord blijven. En dan kun je soms, heel soms, best redelijke conclusies trekken. Als je dat wilt.
Niets moet. Maar daar kun je een deel van de antwoorden vinden.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:19:
[...]
Oh, moet ik dat doen om gekwalificeerd te zijn om aan deze discussie deel te nemen?:+
Ah. Het/ik moet anders overkomen. Want hoe ik overkom is belangrijker dan wat er in de VS en op het wereldtoneel werkelijk met de democratie gebeurt.Dan zeg ik niet dat jij dat bent ( dat neem ik in elk geval niet aan) maar het is de toon die de muziek maakt. Als je het ander neerzet dan komt het al heel anders over.
kabouters kunnen bestaan, want niemand kan bewijzen dat ze niet bestaan, dus moeten we rekening houden met hun bestaan!incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:15:
Ik zou zeggen - doe eerst een paar colleges wetenschapsfilosofie? Dit zijn geen nieuwe vragen, ook al doe je alsof ze heel slim zijn. Het zijn op zich goeie vragen, maar als je langer bekend bent met die vragen, de antwoorden die er in de loop van de eeuwen op gegeven zijn, welke methoden er zoal zijn, en daar ook zelf mee aan de gang gegaan bent, dan zijn het geen vragen die volkomen onbeantwoord blijven. En dan kun je soms, heel soms, best redelijke conclusies trekken. Als je dat wilt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Verwijderd
Jij bakken doen we niet op GoT, al helemaal niet in een ZT topic.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:25:
[...]
Niets moet. Maar daar kun je een deel van de antwoorden vinden.
[...]
Ah. Het/ik moet anders overkomen. Want hoe ik overkom is belangrijker dan wat er in de VS en op het wereldtoneel werkelijk met de democratie gebeurt.
[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-07-2018 23:37 ]
Wel flauw hoor, maar wat je zegt is iets heel anders dan:polthemol schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:28:
[...]
kabouters kunnen bestaan, want niemand kan bewijzen dat ze niet bestaan, dus moeten we rekening houden met hun bestaan!
(met aan de andere kant dat het quasi onmogelijk te bewijzen is dat iets _niet_ bestaat).
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-07-2018 20:36 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-07-2018 23:38 ]
deels bewust flauw gemaakt hoorarmageddon_2k1 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:34:
[...]
Wel flauw hoor, maar wat je zegt is iets heel anders dan:
- Kabouters kunnen bestaan, want niemand kan bewijzen dat ze niet bestaan.
Feitelijk kan niemand bewijzen dat iets niet bestaat, i.i.g. in zo'n grote context. Ik kan best bewijzen dat er geen zandkorrel bestaat tussen mijn boterhammen. Maar zeggen dat iets zou kunnen bestaan is prima natuurlijk, geen idee wat je ermee zou willen echter. Het is wetenschappelijk gezien een volledig waardeloze hypothese. En als iemand dan niet kan bewijzen het pertinent niet bestaat zegt niet dat ze wel bestaan.
Tja, 24 uur bleek genoeg te zijn voor het bepalen van richting en het toevoegen van energie.polthemol schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:42:
De grenzen schuiven wederom verder en verder op, met volledige medewerking van Ryan en Mc Connell.
Dat is toch niet iets recents? De uitspraken waren heftig, maar Ryan en McConnel hebben al lang geleden de beslissing genomen om niets te doen, net als de rest van de Republikeinen.Virtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:47:
[...]
Tja, 24 uur bleek genoeg te zijn voor het bepalen van richting en het toevoegen van energie.
Hou daar nou eens mee op. Er zijn heel veel mensen die daar redelijk prima omgang mee kunnen vinden, namelijk door het te benoemen en al hun mogelijkheden om hier tegenin te gaan - alleen hebben die geen miljoenen en komen ze niet in de Republikeinse partij. En omgekeerd is de passiviteit van de Republikeinen hier niet alleen maar onmacht of gebrek aan omgang - dit is een redelijk passend gevolg van een absolute minachting voor het democratisch proces en intrinsieke waarden van een rechtstaat. Dit was allang aan de gang, dit wordt gefaciliteerd door de Republikeinen en de miljardairs met invloed, en hoewel die misschien enigzins ongemakkelijk zijn door bepaalde zaken is het nauwelijks een enorme overgang.Het valt op dat mensen gewoon er geen omgang mee kunnen vinden.
Dat is vooral iets wat ze zelf willen geloven. Het is immers wel geruststellend om te denken dat je er niets aan kunt doen. Maar dat heeft niets met mind control te maken. Men heeft zich hieraan gecommitteerd. Steeds weer. Ga dan niet doen alsof men dat niet aan zag komen.Het valt buiten hun kaders. Buiten hun verwachtingen. De kruimels en de beheersing van kapitaalstromen van partij doen de rest.
Niet projecteren s.v.p. Ik doe niet alsof men zaken niet aan zag komen. Ga nou niet als stellingname af op een titel van een artikel, zelfs waar tegenwoordig inhoudelijke verkenning is gaat het nog steeds om Amerikaanse media, wat wij als clickbait zien is daar "redelijk".incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:04:
[...]
Dat is vooral iets wat ze zelf willen geloven. Het is immers wel geruststellend om te denken dat je er niets aan kunt doen. Maar dat heeft niets met mind control te maken. Men heeft zich hieraan gecommitteerd. Steeds weer. Ga dan niet doen alsof men dat niet aan zag komen.
dit is ook waarom je rationeel gezien op voorhand een grens wil trekken waarbij je beslist 'dit is het punt dat we op te ver zitten en we aan de rem gaan trekken, ongeacht of het een teen of een complete voet is die over die grens heen gaat en ongeacht het waarom'. In feite is het een soort van scopecreep in actie wat je ziet, of een beetje wat een gokker doet: ah, net erover, maar als ik nog eens probeer komt het misschien weer goed! (en dat in een gigantische loop).Virtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:47:
[...]
Tja, 24 uur bleek genoeg te zijn voor het bepalen van richting en het toevoegen van energie.
Als opmerking hierbij, dit is consistent Trump. Dit duwen, stampen, wiebelen en doorlopen is wat hij altijd gedaan heeft. We mogen ook best eerlijk zijn, dit heeft vrijwel altijd voor hem gewerkt. Een paar uitzonderingen, die kwestie van New York en Russische financiers, en dat eerste debacle in Moskou met die Miss verkiezing.
Het valt op dat mensen gewoon er geen omgang mee kunnen vinden. Het valt buiten hun kaders. Buiten hun verwachtingen. De kruimels en de beheersing van kapitaalstromen van partij doen de rest.
Via Axios, A case study in Trump's GOP mind control. Volg de "go deeper" link.
[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 18-07-2018 21:28 ]
Tja. Afbraak. Middel en doel. De consistentie daarvan is inmiddels wel duidelijk, althans voor ons dan.“You know what solves it? When the economy crashes, when the country goes to total hell and everything is a disaster. Then you’ll have a [chuckles], you know, you’ll have riots to go back to where we used to be when we were great.”
Verwijderd
Mwah, het tij keren kan je niet alleen. Kleine dingen doen die voor individuen een groot verschil maken, dat is wat je kan doen.incaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:34:
(En de vraag aan iedereen is dan - ben je naar het best van je kunnen aan het proberen om het tij te keren of in elk geval een positief verschil te maken? En doe je dat ook als dat wat kost van jezelf?)
Zoals epistemologische discussies voeren dat mensen die geen dictatuur willen misschien degenen zijn die in een filterbubble zitten?Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:44:
Mwah, het tij keren kan je niet alleen. Kleine dingen doen die voor individuen een groot verschil maken, dat is wat je kan doen.
Verwijderd
Ik zou zeggen dat het je afvragen of je het wel bij het juiste eind hebt zeker goed is voor jezelf en anderen om je heenincaz schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:47:
[...]
Zoals epistemologische discussies voeren dat mensen die geen dictatuur willen misschien degenen zijn die in een filterbubble zitten?
Daar mag je nochtans wel wat duidelijk in zijn. Op deze manier is het meer spel dan discussie of verkenning, en dat is best jammer.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:49:
[...]
Ik zou zeggen dat het je afvragen of je het wel bij het juiste eind hebt zeker goed is voor jezelf en anderen om je heenDa's het enige wat ik zeg.
Verwijderd
Zou aan m'n bewoording kunnen liggen, alhoewel dat wel ironisch zou zijn omdat ik het juist zo verwoord om het duidelijker te makenVirtuozzo schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:54:
[...]
Daar mag je nochtans wel wat duidelijk in zijn. Op deze manier is het meer spel dan discussie of verkenning, en dat is best jammer.
Contraproductief.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:56:
[...]
Zou aan m'n bewoording kunnen liggen, alhoewel dat wel ironisch zou zijn omdat ik het juist zo verwoord om het duidelijker te maken
Verwijderd
Nou ja, als je het niet exact beschrijft, dan doet men aannames over je boodschap. Als je het exact beschrijft volgt men de logica niet. Wordt best ingewikkeld zo, niet?
Niet de richting van het trollen uitgaan. Ingewikkeld wordt het niet wanneer je een beetje moeite doet voor onderbouwing of uitleg. Integendeel, dat is juist wat ruimte geeft aan constructieve discussie en het uitwisselen van zowel informatie als perspectief. Als men juist ruimte laat voor interpretatie, dan wordt een discussie uiteindelijk weinig meer dan een podium.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:03:
[...]
Nou ja, als je het niet exact beschrijft, dan doet men aannames over je boodschap. Als je het exact beschrijft volgt men de logica niet. Wordt best ingewikkeld zo, niet?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Mwoah, woensdag zei ie volgens mij eerder 'no' omdat hij geen zin meer had in vragen beantwoorden. Ik geloof Sarah hierin (Wat ik zelden doe).L1nt schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:39:
Gek genoeg blijf je nog van de ene verbazing in de andere vallen met Trump
Maandag: Rusland heeft niks gedaan
Dinsdag: Ik heb me versproken maar het kunnen ook anderen zijn want er zijn zoveel mensen.
Woensdag: Rusland hackt niet meer
Later op woensdag: Sarah zegt dat Trump verkeerd begrepen is.
Nu: Trump houd Putin persoonlijk verantwoordelijk voor hacken want hij is immers de baas in Rusland.
ook nu: Minister Pompeo houd jaarlijkse brief over MH17 tegen. Brief is kritisch richting Rusland.
Dat Trump meer flipflopped dan welke democraat dan ook is eigenlijk wel bekent maar dat zo'n brief tegen gehouden word.
Putin is een slim persoon. Hoeven we niet over te twijfelen. Die snapt het spelletje "de schijn ophouden" wel dus die brief had gewoon de deur uit gekund aangezien dat de illusie wekt dat ze niet bij hem in de pocket zitten.
Juist door die brief tegen te houden krijg je massaal "zie je wel!!".
Dit dus.
Het is gewoon een onderdeel van de fabelachtige deals die Trump maakt. Noord Korea kreeg ook allerlei concessies zonder dat er wat tegenover stond. Trump heeft gewoon gedacht dat het hem politiek geen pijn zou doen om MH17 weg te geven en waarschijnlijk krijgt hij er iets voor terug waar hij persoonlijk blij mee is (steun voor de komende verkiezingen?).FunkyTrip schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:19:
Mwoah, woensdag zei ie volgens mij eerder 'no' omdat hij geen zin meer had in vragen beantwoorden. Ik geloof Sarah hierin (Wat ik zelden doe).
En die brief tegenhouden is gewoon pragmatisch. Stuur je hem lekker na de meeting (als dat maar wel gebeurt).
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Plus dat Rutte "No" tegen Trump zei toen hij bij hem op bezoek was... Trump wekt de indruk dat hij alles persoonlijk opvat en graag wraak neemt... maar dat is misschien te ver gezocht.ph4ge schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:55:
[...]
Het is gewoon een onderdeel van de fabelachtige deals die Trump maakt. Noord Korea kreeg ook allerlei concessies zonder dat er wat tegenover stond. Trump heeft gewoon gedacht dat het hem politiek geen pijn zou doen om MH17 weg te geven en waarschijnlijk krijgt hij er iets voor terug waar hij persoonlijk blij mee is (steun voor de komende verkiezingen?).
Nee. De kwestie is symptoom van verschuivingen in politiek gedrag van de VS. Ik betwijfel ten zeerste of dit überhaupt aandacht van Trump gehad heeft, vergeet niet dat ontzettend veel zaken gewoon buiten het stramien van het kantoor van de President vallen. Veel meer is dit een kwestie van effect van normaliseren van verschuivingen en heroriëntatie, met een scheutje "help, als we hem hier mee lastig gaan vallen is het weer zover, dus houden we zelf maar pas op de plaats".durian schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:59:
[...]
Plus dat Rutte "No" tegen Trump zei toen hij bij hem op bezoek was... Trump wekt de indruk dat hij alles persoonlijk opvat en graag wraak neemt... maar dat is misschien te ver gezocht.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 19-07-2018 10:05 ]
Met de viering van '4th of july' en kerstmis zetten ze in de VS vaak de kinderen aan de kindertafel.Virtuozzo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:03:
[...]
En laten we eerlijk zijn, aan tafel zat Mark niet. Het was PR. De tafel staat in relaties met de VS heel ergens anders. Niet uitzonderlijk.
★ What does that mean? ★
Qua beleid kun je natuurlijk altijd blijven twisten. Trump voert standard GOP beleid uit. Dus als iemand daar fan van is, tsja...fm77 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:24:
Vanmiddag een leuke discussie gehad met een goede vriend van me. Rechterkant van het spectrum, ik neig naar de linkerkant (voor zover je nog van rechts en links kunt spreken dan).
Ik weet van hem dat hij niet dom is. Goede management baan. Paar honderd mensen onder hem. Dus een goed gesprekspartner zou je denken.
Hij gaf al aan dat hij een fan van Trump is. Dus een mooi startpunt voor een gezellige discussie (was het ook).
Ik bleef hem voeden met feiten die er spelen, maar die willen er gewoon niet in komen. Alles wat Trump doet is goed. En als Trump iets fout doet is er wel iets wat anderen ook fout, of nog fouter doen. Dus meteen afwijken van het onderwerp zelf: Trump.
In de loop van de discussie gaf hij me uiteindelijk wel steeds gelijk qua feiten, echter blijft er steeds de onderbuik naar boven komen. "Je hebt gelijk. Maar ik vind nog steeds.....".
Zelfs op de vraag waarom hij fan is van Trump, terwijl die dus de Nederlandse belangen schaadt (MAGA, en niet MNGA) komt het antwoord dat Trump opkomt voor de punten waar geen enkele andere politicus over durft te spreken.
Dit is dus iets wat je online overal tegenkomt. Breitbart, Geenstijl, Nujij, Facebook.
Het is dus gewoon onmogelijk geworden om rationeel een gesprek te houden met Trump fans. De kampen zitten zo diep ingegraven dat er geen discussie meer over mogelijk is.
Wat ik hiermee dus bedoel is, dat het gewoon totaal niet aankomt bij de andere kant.
Kia Niro-EV 2024
Be yourself, no matter what they say ...
Niet zo vreemd als je bedenkt dat de zittende amerikaanse president een massa moordenaar uitnodigd voor een bezoek aan zijn land !voske schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 01:29:
Dan Coates, Director of National Intelligence, was vandaag op een conferentie toen jij het het nieuws vernam over de uitnodiging voor Poetin om naar het Witte Huis te komen: https://twitter.com/ABC/status/1020043060510507008?s=20
Zijn gezicht spreekt boekdelen!
"Beautiful Clean Coal"
bedenk even wat je hier ziet:voske schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 01:29:
Dan Coates, Director of National Intelligence, was vandaag op een conferentie toen jij het het nieuws vernam over de uitnodiging voor Poetin om naar het Witte Huis te komen: https://twitter.com/ABC/status/1020043060510507008?s=20
Zijn gezicht spreekt boekdelen!
[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 20-07-2018 11:49 ]

Punt is meer dat veel mensen bij fascisme direct denken aan die maffe Oostenrijker, terwijl het heel wat breder is. Je kan Trump veel beter vergelijken met Mussolini, da's veel meer de klassieke vorm van fascisme.Brent schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:03:
Bot en treffend is ook dat zijn grenzeloze gedweep met 'krachtige' 'leiders' niet te onderscheiden is van fascisme. Maar daarmee ben ik volgens sommigen, misschien zelfs velen, 'negatief' of maak ik 'ongepaste vergelijkingen'. Toch, even neuzen in mijn Van Dale onder fascisme, en ik speel nog steeds zoek de verschillen.
We houden van duidelijk taal, maar toch ook weer niet.

Het probleem is denk ik ook dat mensen veelal geen idee hebben wat de situatie en omstandigheden zijn in landen met z.g.n. 'krachtige' leiders. Rusland is bijvoorbeeld een land waarin de PR die naar buiten toe wordt ten tentoongespreid radicaal verschilt ten opzichte van hoe land intern functioneert. Naar buiten toe is de boodschap dat Rusland een democratie met een volk dat achter Poetin staat, die op zijn beurt de westerse/liberale wereld de maat neemt op haar z.g.n. falen (vaak met whataboutisms). Intern wordt het land echter geleid door een corrupte maffiose oligarchie, waarin er voor normale mensen geen vrijheden of welvaart in het verschiet liggen. Dat laatste beseffen mensen vaak niet, of willen ze niet beseffen. In landen waar 'krachtige' leiders regeren is er geen vrijheid en ook geen welvaart.Brent schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:03:
Bot en treffend is ook dat zijn grenzeloze gedweep met 'krachtige' 'leiders' niet te onderscheiden is van fascisme. Maar daarmee ben ik volgens sommigen, misschien zelfs velen, 'negatief' of maak ik 'ongepaste vergelijkingen'.
Dat is zwakke punt van het huidige systeem in veel landen, volledige duurzame werkgelegenheid is bijna onmogelijk gezien de aard van de economie en door de aard van werkzaamheden aan de onderkant van samenleving betalen die niet genoeg om van te leven in Amerika zonder meerdere banen te nemen of te besparen op huur door huisgenoten te nemen. Men heeft via de media zoals Fox News nu een grote grip op deze mensen, maar de situatie blijft volatiel, Trump heeft o.a. gewonnen door mensen te laten beseffen dat hun situatie niet verbeterd, hij zal er echter niets aan kunnen (of willen) doen, dus die situatie zal blijven bestaan om in politieke zin uitgebuit te worden (in positieve of negatieve zin).One of the important functions of fascism, as typified by the Nazi system, was to remove capitalist objections to full employment.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ach als de baas op bezoek wil komen, kan je toch niet weigeren?leekers schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 05:27:
[...]
Niet zo vreemd als je bedenkt dat de zittende amerikaanse president een massa moordenaar uitnodigd voor een bezoek aan zijn land !
Syrie , de krim ,mh17 , gifaanvallen in syrie en in engeland de man is gewoon een ordinaire crimineel en een moordenaar en trump nodigt hem uit voor een bezoek
well done mr president
Trump zijn bezoek was even controversieel hoor,het is al sinds 2007 geleden dat poetin nog uitgenodigd is geweest.mercapto schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 01:24:
Wel daar naartoe kunnen maar dan niet andersom...
Het is beide fout, had beide niet moeten gebeuren.
Waarom het ene dan weinig ophef veroorzaakt en het andere alle alarmbellen doet rinkelen. Allemaal erg dubbel.
Laat die vent dan lekker langskomen. Kan je meteen zien met elke grijsaard in het WH hij de geheime handshake doet en naar welke WH personal aides hij een knipoog of finger guns doet.k995 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 01:33:
[...]
Trump zijn bezoek was even controversieel hoor,het is al sinds 2007 geleden dat poetin nog uitgenodigd is geweest.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...-producten-uit-china.htmlPresident Trump zegt dat hij bereid is om extra tarieven te heffen op álle goederen uit China. "Ik ben bereid om naar de 500 te gaan", zei Trump in een interview met de zender CNBC. Daarmee verwijst hij naar de 505,5 miljard dollar aan producten die de VS vorig jaar uit China importeerde.
"Ik doe dit niet uit politiek gewin, maar omdat het het beste is voor ons land", zei Trump tegen de zender CNBC. "China heeft heel lang van ons geprofiteerd."
Eerder deze maand belastte de VS voor 34 miljard dollar aan Chinese producten. De Chinezen reageerden door voor hetzelfde bedrag importtarieven in te stellen op Amerikaanse producten.
Als China niet tegemoet zou komen aan de Amerikaanse eisen, suggereerde Trump eerder dat hij nog eens voor 16 miljard aan Chinese goederen zou gaan belasten. Daarna zei hij bereid te zijn tot extra heffingen van 200 miljard en dan nog eens 300 miljard dollar. Daarmee verklaarde Trump dus dat hij uiteindelijk 550 miljard dollar aan heffingen kon invoeren, meer dan de totale Chinese export naar de VS.
Trump zei ook dat hij ontevreden is met het rentebeleid van de Federal Reserve, de centrale bank van de VS. Volgens Trump bezorgen de renteverhogingen de VS een achterstand ten opzichte van andere landen. Traditioneel levert de president geen kritiek op de Fed, omdat die onafhankelijk moet opereren. Het Witte Huis zei na Trumps stevige kritiek dat die onafhankelijkheid nog altijd intact is.
Virussen? Scan ze hier!
Nu zijn het nog vooral tussen producten, als de VS 500 miljard aan heffingen tegen China zou opleggen, zal de Amerikaanse consument dat wel heel duidelijk in de portemonnee gaan moeten voelen lijkt me. Ben benieuwd of Trump daadwerkelijk zo ver durft te gaan.wildhagen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:20:
Trump heeft gedreigd met een wel heel extreme escalatie van de handelsoorlog met China:
[...]
Bron: https://nos.nl/artikel/22...-producten-uit-china.html
Welkom nieuwe economische crisis.........
Gaat goed zo....
[ Voor 33% gewijzigd door ph4ge op 21-07-2018 11:23 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Moelijk te zeggen, trump zijn herverkiezing hang af van een goede economie 2019/2020, echter heeft china momenteel ook grote problemen en zou een ineenzakken van de groei daar net zo goed een ramp zijn .Icingdeath schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:59:
[...]
Nu zijn het nog vooral tussen producten, als de VS 500 miljard aan heffingen tegen China zou opleggen, zal de Amerikaanse consument dat wel heel duidelijk in de portemonnee gaan moeten voelen lijkt me. Ben benieuwd of Trump daadwerkelijk zo ver durft te gaan.
De economische gevolgen zouden op de korte termijn voor China een stuk groter zijn dan de VS, maar aan welke kant zou de politiek het snelste inbinden als de gevolgen duidelijk zichtbaar beginnen te worden?
ph4ge schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:22:
China heeft natuurlijk nog andere economische wapens naast tarieven. Een paar dagen geen Amerikaans staatsschuld kopen en de rollen zijn omgedraaid.
CHina heeft een 5% ( 1000 miljard) van de VS schuld en neen die kunnen ze niet zomaar allemaal inroepen (hangt af van waneer die vervalt) en moest dat gebeuren en niemand koopt die op (onwaarschijnlijk) dan nog kan de fed intreden en die alsnog opkopen.hjs schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:22:
Hoeveel Chinees geld zit er in het Amerikaanse bedrijfsleven en wat gebeurd als ze dat gaan verwijderen? En kan dat makkelijk?
[ Voor 29% gewijzigd door k995 op 21-07-2018 11:28 ]
...moeilijk doen bij de overname van een europees bedrijf door een amerikaans bedrijf, bijvoorbeeld. Dankzij Trump werk ik vanaf eind volgende week waarschijnlijk nog steeds bij een europees bedrijf. (/me weet nog niet zeker of dat nou positief of negatief is)ph4ge schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:22:
China heeft natuurlijk nog andere economische wapens naast tarieven.
Die kans lijkt me vrij groot ja.Amphiebietje schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:29:
Ik schat zo in dat de volgende globale recessie ergens tussen nu en 2019 zal starten, met als hoofdoorzaak het gedrag van de VS.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 22-07-2018 12:41 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Amphiebietje op 21-07-2018 19:51 ]
Ach, 10 dagen na de verkiezingen (en eigenlijk sinds toen) zei men al dat het een unprecedented week was. Over de laatste outrage zei men het volgende:Virtuozzo schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:51:
Bot, maar wel treffend. Legt ook wel heel hard de vinger op de verschuivingen in normaliseren.
We (of de media) zitten nu in een loop van bovenstaande outrage. Wat audiovisuele illustratie van CNN"This is not normal"
"This is crazy"
"This is where we, in the media, have to draw the line"
"This isn't like when Trump [insert actualiteit]. That was okay, fine, whatever, who cares, but this is different!!!"
"And we cannot let him off the hook this time"
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq