Het spijt me oprecht, maar je gooit niet enkel een aantal verschillende interacties door elkaar, ook nog eens de focus van uitwisseling.
[...]
Dat is het hem juist je blijft altijd zo heel vaag dat je altijd kan zeggen dat je dat niet bedoelde.
Dit is gewoon geklets. Ik zeg precies wat ik bedoel. Ik ben precies in mijn verwijzingen en kaders. Ik stel ook heel duidelijk waar ik het wel, en niet over heb - maar dan is jouw verweer "ja maar vaag" - prima, wat jij wil. Als je een beeld je keuzegedrag wil laten dicteren, dat is niet mijn probleem.
Ga dan nu maar selectief zoeken zodat je het plaatje wat je hebt daar passend bij kan maken. Ik ben niet degene die selectief dingen ertussen in gooit.
[...]
Neen dat was het niet, misschien ken je de geschiedenis van turkije niet goed maar dat heeft decenia van gelijkaardige en systematische problemen gekent.
Schoksgewijs, tumultueus, maar een lijn van ontwikkeling. Zeker, vanuit ons gekleurd perspectief hier primitief en jong, net zoals dat hier niet veel langer geleden ook zo was. Met vallen en opstaan, aanpassing en innovatie. Totdat het gebroken werd. Een algemeen positieve lijn van democratisering brak op het potentieel van structuurverschuiving van negatieve aard. Waar ging het ook al weer over, oh ja....
Wat je nu doet is als argument om tegen een observatie te kunnen zijn het als argument poneren van teruggrijpen naar periodiek van opbouw naar democratisering. Prima, wat jij wil. Je gaat op die manier voorbij aan een prima voorbeeld van aanwezigheid potentieel, ontwikkeling omstandigheden en gedrag, alsmede consequenties en effecten.
Zoals reeds meermaals opgemerkt, menselijk gedrag is voor sociale en evolutionaire psychologie hetzelfde.
[...]
Samenlevingen evolueren, om dan een sprong te maken naar een dictatuur (daar ging het immers over waarom haal je dit anders aan) gaat gewoonweg veel te ver.
Pardon? Jij bent degene die het heeft over radicale verschuivingen naar dictatuur. Daar ging het niet over. Het ging over verschuivingen in inrichting en ordening, wat een altijd aanwezig proces is, maar wat niet magische zelfstandig is in het scheppen of vinden van balans op optimaal effect.
Elke samenleving draagt dat potentieel met zich mee, voor elk systeem wat het schept. Dat is wat het is. Zoals ik al zei, voordat je opnieuw die deur doorgaat, geen reden voor drama of paranoia. Zeker niet in de context van deze discussie, Trump is immers slechts een actor, en vaak niet eens zijn eigen actor. De lijnen van ontwikkeling raken weliswaar het fenomeen, maar zijn al geruime tijd voordat dit culmineerde aanwezig en in ontwikkeling. Verschuiven ongeacht Trump ook steeds verder.
Jij hebt het over "hier" en "nu" en "instant" en "radicaal" en "springen". Misschien valt het je op, in deze uitwisseling die je hier hebt met verschillende personen ben jij de enige die zo springt.
[...]
Dat is juist wat ik zei. Daarom dat denken dat dit bij trump zou gebeuren absurd is.
Nee, je stapt opnieuw opzij als je argumentatie breekt. Het is niet wat je zei, het is niet de onderbouwing die je zoekt. Je neemt nu de insteek om ongeacht verschillend aandachtspunt het een te gebruiken als gelijke van het andere.
Op deze manier leg je mij op zijn minst een perspectief in de mond, in zekere zin zelfs uitlatingen, die er niet zijn. Sterker nog, die ik niet stel. Nog sterker, waarvan ik juist stel dat ik die inschatting niet maak.
Toch kies je ervoor om hetzelfde riedeltje te herhalen omdat je voorbij gaat aan het - altijd en overal - aanwezige potentieel, waar een gezonde samenleving weerbaarheid tegen kent, en waar een verzwakte samenleving kwetsbaar voor wordt. Ik begrijp niet goed wat het probleem hier nu is. Ja, vervelend dat we dat spook altijd met ons meedragen, maar als we redelijk slim omgaan met cycli van gedrag is daar redelijk mee om te gaan.
Werkelijk. Alles wat ik op dat punt binnen context en uitwisseling stel is dat het verstandiger is om blik te houden op de verschillende aanwezige actoren, lijnen en invloeden om vanuit zicht op consequenties en effecten daar een vinger aan de pols van te houden. Nogal relevant voor ons hier.
offtopic:
By the way, is het misschien mogelijk om je een klein beetje aan de afspraken hier te houden? Bijvoorbeeld gewoon het laatste bericht bewerken als er geen nieuw is. Dat is wel zo netjes, en de regel. Anders wordt het een zooi van een discussie, waar het enkel maar neer kan komen op het poneren van stellingen in eindeloze herhaling om op die manier een vermeend gelijk te kunnen stellen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.