[ZT] President Trump en de Amerikaanse politiek deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 124 Laatste
Acties:
  • 696.645 views
hoevenpe schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:14:
[...]

Blijf het vooral bizar vinden dat beter gekwalificeerde kandidaten als Warren of Buttigieg niet in de buurt komen van Biden.

Inhoudelijk zal de man best oké zijn maar qua charisma en felheid in het debat legt hij het af tegen Trump.
Buttigieg was een chaos actor, inkoop voor afleiding. Non-kandidaat.

Warren kreeg vanuit preselectie van netwerkfuncties geen gewicht. Van alle magere kandidaten was zij de enige met agenda, onderbouwing en bereik in die kritieke switching points tussen de gepolariseerde electorale velden. Maar, vrouw, en geen steun binnen eigen organisatie, geen zelfstandige toegang tot media ter compensatie.

Biden heeft geen verhaal in een tijd waarin de culturele reflex van Amerikanen "follow the leader" is, heeft geen bereik in die switching points, heeft zelfs maar mager bereik onder de segmenten van progressieve oriëntatie (zie de volgelingen van Sanders), heeft nog steeds geen antwoord op de breuklijnen in traditionele etnische electorale verbindingen aan Democratische zijde.

Er moet echt héél veel gebeuren wil Biden überhaupt een kans maken. Vergeet niet de drie kritieke factoren die bij de vorige verkiezingen een grote les waren: distrust the elite, disenfranchisement, en electoral collage (zelfs een volledige mobilisatie van Democratische segmenten is gewoon niet genoeg).
HEY_DUDE schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:33:
[...]

Of hij schuift een van zijn andere criminele familie leden naar voren. Bijv. Ivanka. Het is in Amerika al dood normaal om familie leden in de regering te zetten. Alleen dat al zou een reden moeten zijn om niet op Trump te stemmen. Maar dat terzijde. Trump kan makkelijk achter de schermen aan de touwtjes blijven trekken. Het is niet zo ingewikkeld om een democratie om zeep te helpen. De inschatting dat dat schromelijk overdreven is vind ik schromelijk naïef.

Die hele roversbende hebben al veroordelingen wegens het toe eigenen van charity funds. Waren door de rechter op cursus gestuurd haha. Over de ethiek van de man van Ivanka kan ik je dirty money op Netflix aanraden. Die hele familie is rot en crimineel en mag wat mij betreft ook verdeeld worden tot een paar jaartjes cel. Maar goed wetten gelden op dit moment al wat minder voor deze familie.
Vanuit werk heb ik geregeld gesprek of contact met verbindingen van Amerikaanse zijde. Ik leg het volgende maar even op tafel, maar de Republikeinen onder hen spreken al sinds begin vorig jaar van een long term strategy van Pence & Kushner na Trump 2.0.

[ Voor 29% gewijzigd door Virtuozzo op 08-04-2020 19:36 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

GabberKooij schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:15:
[...]

Hopelijk vallen die 2 partijen heel snel een keer uit elkaar zodat er een echte democratie kan ontstaan in plaats van dictatuur van de meerderheid...
Het probleem is dat het districtenstelsel in combinatie met winner-takes-it-all een 2 partijen stelsel stimuleert, naar mijn mening het best uitgelegd door CGP Grey

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
Virtuozzo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:34:
Ik leg het volgende maar even op tafel, maar de Republikeinen onder hen spreken al sinds begin vorig jaar van een long term strategy van Pence & Kushner na Trump 2.0.
Een soort Poetin-Medvedev constructie is het eerste wat in me opkomt. En ondertussen implodeert de EU en neemt de macht van China elke dag toe.

Gaat lekker...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

hoevenpe schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:48:
[...]

Een soort Poetin-Medvedev constructie is het eerste wat in me opkomt. En ondertussen implodeert de EU en neemt de macht van China elke dag toe.

Gaat lekker...
Zie de verbinding van de grote twaalf in Rusland met Mercer. Zelfde ideologie, zelfde referentiekader, zelfde doelstellingen.

offtopic:
De EU implodeert niet. Vooropgesteld dat Nederland zich minder Angelsaksisch gaat gedragen en stopt met de krampachtige pogingen om in de Anglosphere te komen na dat convenant tijdens Leigh-Pemberton. Maar goed, zwaar off topic.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Mugwump schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:30:
[...]

Ja leuk, zo'n "roep om reparations". Vind je dat serieus vergelijkbaar met een verkapte staatsgreep?
Het een gaat aan het ander vooraf.

Hypocrites must die

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:24:
[...]

Ja, die man komt regelmatig net zo min uit zijn woorden als Trump :N

https://twitter.com/Breaking911/status/1247333355416219649

Dit is best ernstig en zo is er veel van dit soort gestuntel te vinden. Heb het idee dat het off-the-cuff wat soepeler gaat, maar zodra hij ingestudeerde talking points moet oplepelen uit het geheugen of van een kaartje gaat het mis.
Ik kijk nu al een tijdje naar de Democratische voorverkiezingen en ik krijg steeds meer het gevoel dat het allemaal niet uitmaakt wat Biden wel of niet doet. Er wordt in dit artikel, van vóór Super Tuesday, beschreven dat Biden bijna nergens op campaigne is geweest. Hij komt, net als in je video, wel vaker nauwelijks uit zijn woorden. Hij schuwt de media. Hij maakt nauwelijks of gebrekkig contact met stemmers. En toch wint hij met grote getallen Super Tuesday, net als veel van de staten die volgden. Wellicht dat de media een groot deel van zijn campaigne voert.

De vraag is natuurlijk hoe dit zal gaan richting de landelijke verkiezingen.

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-12 12:12

odan

The dark side is within all!

Tk55 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:58:
[...]

Ik kijk nu al een tijdje naar de Democratische voorverkiezingen en ik krijg steeds meer het gevoel dat het allemaal niet uitmaakt wat Biden wel of niet doet. Er wordt in dit artikel, van vóór Super Tuesday, beschreven dat Biden bijna nergens op campaigne is geweest. Hij komt, net als in je video, wel vaker nauwelijks uit zijn woorden. Hij schuwt de media. Hij maakt nauwelijks of gebrekkig contact met stemmers. En toch wint hij met grote getallen Super Tuesday, net als veel van de staten die volgden. Wellicht dat de media een groot deel van zijn campaigne voert.

De belangrijkere vraag is wie gaat zijn running mate worden? Want dat zal de persoon zijn die (als biden president zou worden) na een paar weken het stokje over gaat nemen.

Pulse mee voor GoT!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12 12:21
Tk55 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:58:
[...]

Tot nu toe is Biden nauwelijks aangevallen en de eerste aanvallen van Trump komen er nu al aan. Komende maanden worden alle zwakheden van Biden die we weten dat de republikeinen zouden gaan gebruiken.

En de ham vraag gaat zijn of Biden concessies geeft een een deel van de progressieve agenda mee gaat nemen en een progressive VP pick gaat doen of net als Hillary een grote middelvinger opsteken en een conservatieve running mate. Of nog erger Hillary als running mate.

Als hij dat doet dat garandeert verlies.

• hoevenpe
ArgantosNL schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:28:
[...]

Tot nu toe is Biden nauwelijks aangevallen en de eerste aanvallen van Trump komen er nu al aan. Komende maanden worden alle zwakheden van Biden die we weten dat de republikeinen zouden gaan gebruiken.

En de ham vraag gaat zijn of Biden concessies geeft een een deel van de progressieve agenda mee gaat nemen en een progressive VP pick gaat doen of net als Hillary een grote middelvinger opsteken en een conservatieve running mate. Of nog erger Hillary als running mate.

Als hij dat doet dat garandeert verlies.
Hillary zou 'een beetje dom' zijn maar waarom is het gegarandeerd verlies met een VP uit het 'midden'? Omdat de Sanders aanhang dan in een hoekje gaat zitten mokken en Trump de overwinning op een presenteerblaadje geeft?

Hij heeft een 'pitbull' nodig als VP, Warren is vrouw en lijkt me de meest geschikte kandidaat. Ook Buttigieg zou kunnen als veel jonger iemand.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-12 15:15

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:34:
[...]

Hillary zou 'een beetje dom' zijn maar waarom is het gegarandeerd verlies met een VP uit het 'midden'? Omdat de Sanders aanhang dan in een hoekje gaat zitten mokken en Trump de overwinning op een presenteerblaadje geeft?

Hij heeft een 'pitbull' nodig als VP, Warren is vrouw en lijkt me de meest geschikte kandidaat. Ook Buttigieg zou kunnen als veel jonger iemand.
wat hij zu kunnen doen om draagvlak te verkrijgen is:

1. sanders zijn agenda voor stukken ook meenemen (sanders gaat namelijk er nu voor dat er punten van hem in Biden zijn plan komen, negeert Biden dat, dan heb je een kans dat er weer mensen niet gaan komen opdagen)
2. Warren als VP/running mate nemen: zij staat voor een stukje exponten voor Sanders zijn agenda ook, op die manier borg je punt 1 meteen wat meer.

Dat pitbullidee is niet zo relevant: de cijfers blijven vrij evident, dat de democraten hebben quasi altijd de grootste opkomst maar komen op tactische plaatsen stemmen te kort dankzij het kiesmannenstelsel.

Tactisch is dat je stemmen nodig hebt, ook in staten die rood zijn geworden. De meest evidente bron van stemmen om te motiveren zijn minderheden en 'nieuwe' stemmers: jongeren. Jongeren zijn van nature ook wat socialer ingesteld qua politieke agenda.

Als laatste stuk is het te hopen dat zowel Biden als zijn VP zich gaan onthouden van moddergooien. Trump en het GOP kun en moet je aanvallen op inhoudelijke punten: Trump heeft inhoudelijk helemaal niets te vertellen in een debat. Dit is ook waar Hillary hem in het begin heel ver op de knieen kreeg, tot ze zich liet verleiden om in te gaan op de 'but your emails!' en ze in feite mee sprong in name calling en reageren op onzinnigheden.

De GOPkiezer krijg je toch niet overtuigd, tenzij die uit zichzelf spijt heeft. De GOPkiezer heb je ook niet nodig als democratische partij, het enige wat je nodig hebt is dat de kiezers die eerder thuis waren gebleven simpelweg komen stemmen. Dat is voldoende.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
odan schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:00:
[...]

De belangrijkere vraag is wie gaat zijn running mate worden? Want dat zal de persoon zijn die (als biden president zou worden) na een paar weken het stokje over gaat nemen.
Hoezo dat? Compententie is niet een vereiste om president te zijn, dat heeft Trump ondertussen wel aangetoond.

Verder is het voor de verkiezingen zelf natuurlijk wel interessant wie zijn running mate wordt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Meer resultaten van het beleid van het Stable Genius:
Zo'n 6,6 miljoen Amerikanen hebben de afgelopen week een werkloosheidsuitkering aangevraagd, meldt het Amerikaanse ministerie van Arbeid donderdag.

Een week daarvoor hadden 6,9 miljoen inwoners van de Verenigde Staten een werkloosheidsuitkering aangevraagd.

In de afgelopen drie weken hebben ruim zestien miljoen Amerikanen een werkloosheidsuitkering aangevraagd nadat ze hun baan verloren.

Veel Amerikanen verloren hun baan door de maatregelen om het coronavirus tegen te gaan. Zo worden restaurants en bars gesloten en gaan ook sommige winkels dicht.

Mensen die hun baan hebben verloren, hebben ook moeite met het vinden van nieuw werk door de restricties die nu gelden.
Bron: Opnieuw ruim 6 miljoen uitkeringsaanvragen in VS binnen een week

Dat gaat aardig hard zo, met meer dan 16 miljoen werklozen in 3 weken.

Virussen? Scan ze hier!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@wildhagen dat kun je natuurlijk niet volledig op het conto van Trump schrijven, want de aard daarvan ligt natuurlijk ook in decennia aan beleid, maar hij heeft zeker niet geholpen om het beter te maken, of überhaupt om op een goede manier op de crisis te reageren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

Kwistnix schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:57:
[...]

Je begrijpt mij verkeerd. Ik zou nimmer op Biden stemmen, mijn stem zou naar Trump gaan. Overigens zou ik ook nooit op Hillary hebben gestemd.
Ik ben dan toch wel benieuwd naar de beweegredenen hierachter. Ik kan mij lastig voorstellen dat er een significant voordeel te behalen is bij het aanstellen van een kerel die zo'n bijzonder beleid voert.

-_-

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
wildhagen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:21:
Meer resultaten van het beleid van het Stable Genius:

[...]

Bron: Opnieuw ruim 6 miljoen uitkeringsaanvragen in VS binnen een week

Dat gaat aardig hard zo, met meer dan 16 miljoen werklozen in 3 weken.
https://www.nbcnewyork.co...ment-in-new-york/2363891/

En dan blijkt dat sommige mensen bijna 1000x moeten bellen om erdoor te komen.... dus topje van ijsberg.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Woy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:41:
@wildhagen dat kun je natuurlijk niet volledig op het conto van Trump schrijven, want de aard daarvan ligt natuurlijk ook in decennia aan beleid, maar hij heeft zeker niet geholpen om het beter te maken, of überhaupt om op een goede manier op de crisis te reageren.
Hij schrijft de laagste werkloosheidscijfers ooit ook op zijn conto, dus is het niet meer dan logisch om dit ook op zijn conto te schrijven

natuurlijk kan hij hier niets doen, ook als de crisis genius-good was aangepakt was dit aantal aanvragen het resultaat denk ik, maar goed, als je altijd de credits wil, dan zul je ze krijgen ook

Dit dus.

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-12 07:06
M2M schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:06:
[...]

Ik ben dan toch wel benieuwd naar de beweegredenen hierachter. Ik kan mij lastig voorstellen dat er een significant voordeel te behalen is bij het aanstellen van een kerel die zo'n bijzonder beleid voert.
Als je een klein beetje wil begrijpen waarom er op Trump gestemd wordt kan ik je dit aanbevelen:
God, Jesus, Trump !
Tijs van den Brink gaat op roadtrip in de Amerikaanse Biblebelt waarin hij als christelijke presentator zich afvraagt waarom zoveel christelijke Amerikanen op een controversiële president als Donald Trump stemmen.

https://www.npostart.nl/god-jesus-trump/VPWON_1301484

De vragen die Tijs zich hierin steld (in de voice over) zijn soms letterlijk de vragen die ik mezelf gesteld hebt de afgelopen jaren.

Mijn korte versie:
Trump leverd precies wat een grote groep kiezers belangrijk vind. Daarmee is hij een Christelijke populist.
  • Beschermd de American way of live (die ernstig bedreigd werd door Obama en de democraten)
  • Beschermd Israel
  • Beschermd leven < want hij zorgt voor pro-live rechters
Als je hier doorheen wilt breken moet je dus zorgen dat die mensen zich niet meer bedreigd voelen. Trump doet er alles aan om te zorgen dat het beeld in stand blijft dat hij degene is die hen beschermd en de rest van de wereld tegen ze is. Door zijn rare gedrag en de reacties daar weer op vanuit onder andere de media is dat beeld eenvoudig in stand te houden.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• ArgantosNL
GabberKooij schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:07:
[...]

Als je een klein beetje wil begrijpen waarom er op Trump gestemd wordt kan ik je dit aanbevelen:
God, Jesus, Trump !
Tijs van den Brink gaat op roadtrip in de Amerikaanse Biblebelt waarin hij als christelijke presentator zich afvraagt waarom zoveel christelijke Amerikanen op een controversiële president als Donald Trump stemmen.

https://www.npostart.nl/god-jesus-trump/VPWON_1301484

De vragen die Tijs zich hierin steld (in de voice over) zijn soms letterlijk de vragen die ik mezelf gesteld hebt de afgelopen jaren.

Mijn korte versie:
Trump leverd precies wat een grote groep kiezers belangrijk vind. Daarmee is hij een Christelijke populist.
  • Beschermd de American way of live (die ernstig bedreigd werd door Obama en de democraten)
  • Beschermd Israel
  • Beschermd leven < want hij zorgt voor pro-live rechters
Als je hier doorheen wilt breken moet je dus zorgen dat die mensen zich niet meer bedreigd voelen. Trump doet er alles aan om te zorgen dat het beeld in stand blijft dat hij degene is die hen beschermd en de rest van de wereld tegen ze is. Door zijn rare gedrag en de reacties daar weer op vanuit onder andere de media is dat beeld eenvoudig in stand te houden.
Is dat niet praktisch onmogelijk, je hebt het over Amerikaanse Christenen die zich bedreigd voelen in de VS.
Veel van die christenen moeten gewoon mee gaan met de tijd, religie heeft gewoon steeds minder ruimte. En homo's krijgen rechten en abortus is niet immoreel.

Daarnaast is er een percentage gelovige stevig aan het dalen, van google:

Christianity is the most adhered to religion in the United States, with 65% of polled American adults identifying themselves as Christian in 2019. This is down from 85% in 1990, 81.6% in 2001, and 12% lower than the 78% reported for 2012.

Daarnaast zijn christenen professionele slachtoffers en zit praktisch ingebakken in het geloof met de oer zonde van Adam en Eva.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:38
Tja, ik zou me zelf als nederlandse evangelische christen bestempelen en ik zou echt nooit op Trump stemmen;

Aan de andere kant, waarschijnlijk kom je met continue indoctrinatie vrij ver; En ik heb de indruk dat in die zin de VS toch best wel verzuild is. En de republikeinse zuil heeft de inrichting van 't kiessysteem/ kiesmannensysteem mee.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ArgantosNL schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:12:
[...]

Is dat niet praktisch onmogelijk, je hebt het over Amerikaanse Christenen die zich bedreigd voelen in de VS.
Veel van die christenen moeten gewoon mee gaan met de tijd, religie heeft gewoon steeds minder ruimte. En homo's krijgen rechten en abortus is niet immoreel.
Het zit niet alleen in het geloof, maar vooral ook in de identiteit van de alles bepalende machtige blanken man. Want het geloof is nog steeds dominant. Veruit het merendeel van de immigranten in de US komen vanuit dit christelijk landen uit zuid America.

Maar demografisch is de oudere blanke man niet meer in staat om zijn macht vast te houden. Dat is de populatie van nu 50+ zijn oudere mannen die echt meer kan zorgen voor veel kinderen, dus weet dat zijn dagen als meerderheid geteld zijn. Zij gaan een minderheid vormen in hun eigen land.

Zelfs een proces dat je wereld wijd ziet. De "blanken" die ongeveer de afgelopen 10 eeuwen de bepalende factor was op de wereld ziet dat dit niet meer zo zal zijn. Waar de de eerste 9 eeuwen via de wapens onze wil aan de rest van de wereld oplegde en nu de laatste eeuw via culturele en economische dominantie zien we dat nu uit de vingers glippen. Deze pandemie maakt dat pijnlijk duidelijk en kan dat kantelpunt versnellen.

En dat levert angst op Zeer fundamentele angst voor het voortbestaan. Die zie en dat is de golf waarop Trump voortdrijft. Dat de angst irreëel is (immers de minderheden hebben ook kunnen voortbestaan en zelfs kunnen uitgroeien tot een meerderheid) is wel rationeel vast te stellen maar wordt niet gevoeld.

Exact dezelfde sentimenten zien je hier in Europa. Terwijl het gewoon een gelopen race is. We veel meer hebben aan het overeind houden van universele waarden ipv specifieke westerse dominantie in achterhaalde tradities.

We zouden wat dat betreft ene voorbeeld moeten nemen juist aan die westerse traditie bij uitstek.. Christendom. Die is niet zo groot geworden door minderheden te onderdrukken, maar was juist het meest succesvol door anderen op te nemen. Daarom hebben we nu de Germaanse traditie van een groene boom in het huis, terwijl dat erg weinig met een in het midden-oosten geboren Palestijn te maken kan hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ArgantosNL
Cyberpope schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:06:
[...]

Het zit niet alleen in het geloof, maar vooral ook in de identiteit van de alles bepalende machtige blanken man. Want het geloof is nog steeds dominant. Veruit het merendeel van de immigranten in de US komen vanuit dit christelijk landen uit zuid America.

Maar demografisch is de oudere blanke man niet meer in staat om zijn macht vast te houden. Dat is de populatie van nu 50+ zijn oudere mannen die echt meer kan zorgen voor veel kinderen, dus weet dat zijn dagen als meerderheid geteld zijn. Zij gaan een minderheid vormen in hun eigen land.

Zelfs een proces dat je wereld wijd ziet. De "blanken" die ongeveer de afgelopen 10 eeuwen de bepalende factor was op de wereld ziet dat dit niet meer zo zal zijn. Waar de de eerste 9 eeuwen via de wapens onze wil aan de rest van de wereld oplegde en nu de laatste eeuw via culturele en economische dominantie zien we dat nu uit de vingers glippen. Deze pandemie maakt dat pijnlijk duidelijk en kan dat kantelpunt versnellen.

En dat levert angst op Zeer fundamentele angst voor het voortbestaan. Die zie en dat is de golf waarop Trump voortdrijft. Dat de angst irreëel is (immers de minderheden hebben ook kunnen voortbestaan en zelfs kunnen uitgroeien tot een meerderheid) is wel rationeel vast te stellen maar wordt niet gevoeld.

Exact dezelfde sentimenten zien je hier in Europa. Terwijl het gewoon een gelopen race is. We veel meer hebben aan het overeind houden van universele waarden ipv specifieke westerse dominantie in achterhaalde tradities.

We zouden wat dat betreft ene voorbeeld moeten nemen juist aan die westerse traditie bij uitstek.. Christendom. Die is niet zo groot geworden door minderheden te onderdrukken, maar was juist het meest succesvol door anderen op te nemen. Daarom hebben we nu de Germaanse traditie van een groene boom in het huis, terwijl dat erg weinig met een in het midden-oosten geboren Palestijn te maken kan hebben.
Kijken naar kleurtjes of afkomst is sowieso voor onzinnig, en de mensen die doen alsof de ene beter is dan de andere hebben vrijwel altijd een andere agenda meestal die financieel gedreven is.

Wereldwijd kunnen we wat meer klasse bewustzijn gebruiken. De gemiddelde tweakers gebruiker heeft meer gemeen met een immigrant die hier komt dat een CEO of top man/vrouw van bijvoorbeeld unilever. Ook al heeft de CEO het zelfde geslacht of kleurtje hun belangen wijken zeer van af van die van ons en gaan zelfs tegen onze collectief belang in.

Helaas met het droppen van Sanders zal het neo-liberaal beleid nog harder door gaan en de ongelijkheid in nederland ook steeds groter worden. En een economische crisis is vaak heel goed voor de 1%.

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-12 15:22
rik86 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:01:
Tja, ik zou me zelf als nederlandse evangelische christen bestempelen en ik zou echt nooit op Trump stemmen;

Aan de andere kant, waarschijnlijk kom je met continue indoctrinatie vrij ver; En ik heb de indruk dat in die zin de VS toch best wel verzuild is. En de republikeinse zuil heeft de inrichting van 't kiessysteem/ kiesmannensysteem mee.
Maar bedank je dat de Nederlandse term evangelische christenen iets heel anders betekent dan de Evangelicals in USA. De laatste groep is conservatief christelijk op een manier die je hier in Nederland niet of nauwelijks ziet. De rechts-conservatieve hoek van de SGP (ja, die hebben echt verschillende groepen) komt misschien nog het meest in de buurt.

De Evangelicals hebben een afkeer van de federale overheid (die wantrouwen ze), maar gek genoeg zijn ze op wel pro-USA op militair vlak. Ze moeten niks hebben van sociale voorzieningen en willen daar ook geen tax voor betalen.

Maar de docu serie God, Jesus, Trump! is inderdaad een aanrader om deze groep een beetje te begrijpen. Er is overigens ook een heel goede podcast serie, die deze groep goed belicht:
https://www.nporadio1.nl/podcasts/gods-president

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:12

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Even ter herhaling:

In dit topic is het niet de bedoeling om alleen je mening te geven, we willen hier graag een onderbouwde discussie. Reacties zoals "ik zou wel of niet op X stemmen." zonder uitgebreide motivatie en onderbouwing voegen niets toe en zorgen ervoor dat andere mensen moeten gaan gissen of vragen naar motivatie en onderbouwing, hierdoor wordt last en inspanning van onderbouwing omgedraaid.

Dit topic is zero-tolerance, dus hier zijn we scherp op.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ArgantosNL schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:18:
[...]

Kijken naar kleurtjes of afkomst is sowieso voor onzinnig, en de mensen die doen alsof de ene beter is dan de andere hebben vrijwel altijd een andere agenda meestal die financieel gedreven is.

Wereldwijd kunnen we wat meer klasse bewustzijn gebruiken. De gemiddelde tweakers gebruiker heeft meer gemeen met een immigrant die hier komt dat een CEO of top man/vrouw van bijvoorbeeld unilever. Ook al heeft de CEO het zelfde geslacht of kleurtje hun belangen wijken zeer van af van die van ons en gaan zelfs tegen onze collectief belang in.
Tja, maar daar worden we genetisch in gehinderd.. We zullen ons eerder identifieren met iemand die visueel gelijk aan ons is en dezelfde gebruiken heeft. Die past in onze "groep". De buitenstaander niet.
Helaas met het droppen van Sanders zal het neo-liberaal beleid nog harder door gaan en de ongelijkheid in nederland ook steeds groter worden. En een economische crisis is vaak heel goed voor de 1%.
Waarom zou deze relatie zo 1 op 1 zijn? Ik vraag me ernstig af of die invloed zo groot zou zijn. Sanders (en Trump en ....) zijn een weerslag van de maatschappij en geen automatische "verandering" van de heersende consensus als ze wel gekozen zouden worden. Zo simpel werkt het niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ArgantosNL
Cyberpope schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:09:
[...]

Tja, maar daar worden we genetisch in gehinderd.. We zullen ons eerder identifieren met iemand die visueel gelijk aan ons is en dezelfde gebruiken heeft. Die past in onze "groep". De buitenstaander niet.
Daarom is dit een van makkelijkste zaken om te misbruiken voor mensen die in de politiek zitten voor eigen gewin. Wat ze zeggen matched met de eerste instincten, en voorkomt dat er niet dieper over nagedacht wordt, want als je dat doet en gaat kijken naar de zorgen die deze mensen hebben zitten zo dicht bij jou het verschil is letterlijk "skin deep".
[...]

Waarom zou deze relatie zo 1 op 1 zijn? Ik vraag me ernstig af of die invloed zo groot zou zijn. Sanders (en Trump en ....) zijn een weerslag van de maatschappij en geen automatische "verandering" van de heersende consensus als ze wel gekozen zouden worden. Zo simpel werkt het niet.
De VVD en andere rechtse partijen kijken naar de VS hoe ver je kunt gaan voordat alles breekt. Als Sanders verkozen zou worden verlaagd dat enige sinds de Neo-liberale invloed die vanuit de VS komt.

We jakkeren als nederland al 30 jaar langzaam steeds dichter naar de VS en hun beleid van dat het normale volk naait.

Laatste 30 jaar is het openbaar vervoer gesloopt en stuk duurder geworden.
Zorg wordt steeds kariger en verzekeringsmaatschappijen krijgen steeds meer macht.
Educatie wordt steeds duurder.
er gebeurt nog steeds veel te weinig tegen klimaat verandering.

Een Sanders zou de goede reactie zijn om het soort beleid wat hier al 30 jaar gevoerd wordt, alleen is de kans veel groter dat we een Trump reactie gaan krijgen, de eerste alarm signalen genaamd Fortuyn, Wilder en Baudet. Hebben we al gehad maar het beleid jakkered lekker op de zelfde manier door de pijntjes worden langzaam groter en groter. En je hebt onze Rechtse partijen die dan immigraten de schuld geven van problemen i.p.v. het economisch beleid wat de oorzaak is van deze pijntjes.
hoevenpe schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:34:
[...]

Buttigieg is een stiekeme Republikein 8) Bloomberg netwerk. Let's buy a piece. Serieus, dat zou het minst slim zijn ...

Ik ben het er wel mee eens dat Biden een pitbull nodig heeft. Naast narrative, reach, format. Allemaal zaken die er nu niet zijn. En hard, maar ook iemand die binnen de verschillende Democratische kringen voetafdruk heeft (en dat is echt iets heel gevoelig nog steeds - zie bijvoorbeeld hoe veel van de Sanders demografie Biden negeert, of hoe elke hint van Sanders denken de conservatieve Democraten panisch maakt). En daar speelt ook de etnische factor. De Democraten zijn veel daarvan kwijt, en ronduit opmerkelijke verbindingen zijn aan Republikeinse zijde geschapen (I know).

Van alles wat er rondloopt is er slechts een wat aan realistische vereisten voldoet. Warren. Die heeft zelfs nog een bonus, voetafdruk in precies die segmenten waar de uiteindelijke strijd beslist zal worden.

Maar, de Democraten hebben haar dusdanig uitgesloten dat ze eigenlijk per definitie buiten de selectie staat. Pijnlijk. En de partij organisatie is ronduit allergisch voor haar. Omdat ze niet meedoet met de voedingsnetwerken van PAC/SPAC corporate sponsors.

Dat gezegd, zelfs onder ideale omstandigheden ligt het momentum nog steeds bij kamp Trump. Erger nog, Amerikanen zijn zo integraal geprikkeld voor beeldvorming dat ik gewoon niet kan zien hoe de Democraten op kunnen boksen tegen de enorme dagdagelijkse aanwezigheid van dat kamp over de grenzen van partijnetwerken heen.

Misschien wat hard, maar hoe langer deze crisis duurt, des te beter voor Trump. Truth isn't a factor any longer. Hasn't been for a while either.

Weet je, ik had in de daar aanwezige dynamiek juist elke stap gezet om uit de valstrikken van aanwezige patronen te komen. Geen old white guys, geen old boys, geen either this or that, geen bullshit, geen selective targeting. Een van de grote lessen van het post-mortem wat door de Democraten niet uitgevoerd is zit hem in de resonantie van instinctieve afwijzing over de gehele linie. Ook bij Republikeinen. Mensen lieten zich niet manipuleren omdat ze het zo fantastisch vonden, maar omdat ze het al opgegeven hadden. En als je dan een kruimel krijgt, neem je veel op de koop toe.

Ik had Warren als mother professional op grass roots pad gestuurd, prikkelen op reflexen die overal aanwezig zijn. Maar ja. Warren is een vrouw, en deed niet mee met de corporates die van beide walletjes eten. Daarbij, Big Tech is de beslissende factor in de VS.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
ArgantosNL schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:18:
Kleur, religie of afkomst is meestal inderdaad geen goede indicator, conservatisme is dat echter wel. De situatie van Amerika is niet uniek, hetzelfde patroon zie je terug bij alle landen met conservatieve autocratische leiders. Kijk bijvoorbeeld naar Turkije of Brazilië, de steun voor dat soort leiders komt meestal vanuit mensen die conservatief zijn door hun omstandigheden, zoals een rurale omgeving met lage welvaart en laag vertrouwen en hierdoor gevoeliger voor populisme en conservatisme. Het is de omgeving die mensen grotendeels conservatief/progressief maakt, dit je zie je vaak terug in sterke tegenstellingen tussen platteland en steden.

Laat het Amerikaanse kiesstelsel nu juist de rurale gebieden bevoordelen.

Dat maakt de narratief dat de gevolgen van het conservatisme alleen bij een bepaalde groep te vinden is ook zo gevaarlijk. Er is een heersende gedachte dat als de traditionele achterban van Republikeinen verdwijnt, de democraten als een zijnde een vanzelfsprekendheid de macht kunnen veroveren. Dat is een veel te beperkte visie, een significant gedeelte van de bevolking van welke afkomst dan ook is vatbaar voor autoritair conservatisme.

Juist dat besef is cruciaal als je ook democraten zijnde weer een kans wil maken, als ze gaan bankieren op een vanzelfsprekende meerderheid in de toekomst ook niet zeer significant te investeren het gehele politieke proces dan is het risico dat ze alsnog in de problemen komen reëel.
Er is een reden waarom progressieven/linkse partijen en kandidaten wereldwijd tegen een plafond aanlopen en daardoor niet aan de macht kunnen komen. Een gewonnen verkiezing is het eindresultaat van een zeer lange weg van voorbereiding en verandering van cultuur en mentaliteit in een land. Conservatieven en neo-liberalen hebben 40 jaar lang zeer hard gewerkt om westerse landen te transformeren qua economie, maar ook qua overton window in maatschappij en media.

Dat verander je niet zomaar en het besef daarvan is cruciaal als men daadwerkelijk een kans wil maken op de macht. Ik zie ook nu weer op diverse kanalen dat er vanaf alles gebeurd behalve zelfreflectie, de schuld wordt buiten de eigen groep geplaatst. Dat is comfortabel, maar z.g.n. eigen gelijk zonder macht heeft nog nooit iets opgeleverd.

De wens tot een plotselinge radicale ommekeer is begrijpelijk, maar irreëel en dat is een boodschap die men moet verkondigen aan de progressieve kiezer. Het is een marathon en geen sprint. Hetzelfde zag je met de verkiezingen van Obama, de motivatie die kiezers hadden voor de presidentsverkiezingen kon men niet meer opbrengen voor de senaat en het huis, die vervolgens verloren gingen aan de Republikeinen, waardoor Obama veel minder kon bereiken en hierdoor de negatieve feedback loop versterkte van democratische kiezers. Dat terwijl republikeinse kiezers hun neus dichtknijpen voor elke kandidaat die ze niet zint, maar ze wel stemmen bij elke verkiezing.

Het overtuigen en motiveren en het bouwen van een netwerk van kiezers is voor democraten van cruciaal belang, zodat deze ook komen opdagen bij het stemhokje in alle relevante verkiezingen. Ook Bernie Sanders kon de groep die traditioneel niet stemt (jeugd/minderheden/gedemotiveerden/etc) niet bereiken in de primaries.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
https://www.theguardian.c...cerns-latest-news-updates

kapitalisme, neo-liberalisme en trumpisme doen het goed. Als je de statusoverzichten ziet van de coronauitbraak in de VS: de vakterm is 'absolute teringzooi'.

De incompetentie en kwade wil, op zowat alle facetten van de overheid aldaar is werkelijk stuitend.

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:50
Virtuozzo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:41:
[...]
Ik had Warren als mother professional op grass roots pad gestuurd, prikkelen op reflexen die overal aanwezig zijn. Maar ja. Warren is een vrouw, en deed niet mee met de corporates die van beide walletjes eten. Daarbij, Big Tech is de beslissende factor in de VS.
Ik zie nog eerder Condi Rice als '"mother"-professional' naar voren geschoven.
En nee, Democraten zullen niet boven zichzelf uitstijgen door zich de brug naar Warren te kunnen voorstellen.
Van "We the people.." naar 'CorporateCitizens United' zal voortduren.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Baserk schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:14:
[...]

Ik zie nog eerder Condi Rice als '"mother"-professional' naar voren geschoven.
En nee, Democraten zullen niet boven zichzelf uitstijgen door zich de brug naar Warren te kunnen voorstellen.
Van "We the people.." naar 'CorporateCitizens United' zal voortduren.
Rice heeft al een supertanker op haar naam, die is out of the game 8)

Dat gezegd, even een interessant stukje perspectief vanaf de grond in de VS. Kort, maar van interesse om te zien hoe verhaallijnen zich in de VS uitwerken. Let op de variabelen van leiderschap, korte afstand impact / focus.

https://www.theguardian.c...idwest-voters-why-popular

Trump’s Covid-19 briefings have been lambasted for their campaign rally style – but some voters are big fans.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Fauci confirms NY Times report Trump rebuffed social distancing advice

Ofwel, Trump zit graag op zijn handen.

Nu snap ik best dat deze ziekte momenteel vooral in Blauwe staten en steden de boel uitmest en dat TRump dat geheel geen probleem vindt (en zijn aanhang ook niet), maar November is nog ver weg en kan tegen die tijd ook gewoon in de Rode staten de boel uitmesten, Florida bv.
De peilingen zullen vast goed zijn bij de eigen aanhang, maar zodra deze mensen zelf slachtoffer worden is Trump in een zeer lastige hoek; zijn tegenstanders zullen tegen die tijd ook formidabel gemobiliseerd zijn. November is gewoon te ver weg.

Iemand opgevallen dat Trump nog geen enkele boodschap van empathie overbrengt terwijl er inmiddels al 20k doden zijn?

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:30
Delerium schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:22:
Fauci confirms NY Times report Trump rebuffed social distancing advice

Ofwel, Trump zit graag op zijn handen.

Nu snap ik best dat deze ziekte momenteel vooral in Blauwe staten en steden de boel uitmest en dat TRump dat geheel geen probleem vindt (en zijn aanhang ook niet), maar November is nog ver weg en kan tegen die tijd ook gewoon in de Rode staten de boel uitmesten, Florida bv.
De peilingen zullen vast goed zijn bij de eigen aanhang, maar zodra deze mensen zelf slachtoffer worden is Trump in een zeer lastige hoek; zijn tegenstanders zullen tegen die tijd ook formidabel gemobiliseerd zijn. November is gewoon te ver weg.

Iemand opgevallen dat Trump nog geen enkele boodschap van empathie overbrengt terwijl er inmiddels al 20k doden zijn?
Florida is niet erg rood hoor, eerder vrij paars. Texas is vrij rood. Daar kan het ook nog wel aardig om zich heen grijpen, hoewel ook dat de dichtbevolkte gebieden juist weer een stuk Democratischer zijn.

En ik heb Trump in zijn hele politieke carrière nog niet één keer kunnen betrappen op empathie. Ik zie alleen maar een narcistische sociopaat die ook nu weer drukker is met hoe hij wordt gezien of behandeld, dan met de vele burgers die mogen creperen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mugwump schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:35:
[...]
En ik heb Trump in zijn hele politieke carrière nog niet één keer kunnen betrappen op empathie. Ik zie alleen maar een narcistische sociopaat die ook nu weer drukker is met hoe hij wordt gezien of behandeld, dan met de vele burgers die mogen creperen.
Precies.

En zelfs wanneer een verslaggever hem de perfecte vraag geeft om iets van een mooi verhaal te kunnen geven aan de bevolking wordt ie daar nog boos over.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Mugwump schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:35:
Het meest frustrerende in deze is nog die 40% fanbase het niet eens ziet. En als ze het al zien, dan is het 'Jamaar zo zijn alle politici. Obama is een baby killer immers'

Dit dus.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Longread in The Atlantic:
The President Is Winning His War on American Institutions: How Trump is destroying the civil service and bending the government to his will
When Donald Trump came into office, there was a sense that he would be outmatched by the vast government he had just inherited.

The new president was impetuous, bottomlessly ignorant, almost chemically inattentive, while the bureaucrats were seasoned, shrewd, protective of themselves and their institutions. They knew where the levers of power lay and how to use them or prevent the president from doing so. Trump’s White House was chaotic and vicious, unlike anything in American history, but it didn’t really matter as long as “the adults” were there to wait out the president’s impulses and deflect his worst ideas and discreetly pocket destructive orders lying around on his desk.

After three years, the adults have all left the room—saying just about nothing on their way out to alert the country to the peril—while Trump is still there.
The adults were too sophisticated to see Trump’s special political talents—his instinct for every adversary’s weakness, his fanatical devotion to himself, his knack for imposing his will, his sheer staying power. They also failed to appreciate the advanced decay of the Republican Party, which by 2016 was far gone in a nihilistic pursuit of power at all costs. They didn’t grasp the readiness of large numbers of Americans to accept, even relish, Trump’s contempt for democratic norms and basic decency. It took the arrival of such a leader to reveal how many things that had always seemed engraved in monumental stone turned out to depend on those flimsy norms, and how much the norms depended on public opinion. Their vanishing exposed the real power of the presidency. Legal precedent could be deleted with a keystroke; law enforcement’s independence from the White House was optional; the separation of powers turned out to be a gentleman’s agreement; transparent lies were more potent than solid facts. None of this was clear to the political class until Trump became president.
But the adults’ greatest miscalculation was to overestimate themselves—particularly in believing that other Americans saw them as selfless public servants, their stature derived from a high-minded commitment to the good of the nation.
But a simple intuition had propelled Trump throughout his life: Human beings are weak. They have their illusions, appetites, vanities, fears. They can be cowed, corrupted, or crushed. A government is composed of human beings. This was the flaw in the brilliant design of the Framers, and Trump learned how to exploit it. The wreckage began to pile up. He needed only a few years to warp his administration into a tool for his own benefit. If he’s given a few more years, the damage to American democracy will be irreversible.
Onderschatting is altijd het probleem bij dit soort personen, wat dat betreft is het ook een gebrek aan een breed politiek blikveld bij Amerikanen, er zijn vele voorbeelden van autocratische leiders die dezelfde strategie met veel succes hebben toegepast. Er werd bijvoorbeeld al gewaarschuwd over de gelijkenissen van Berlusconi met Trump.

Zogenaamde sterke instituties en ambtenarij kunnen allemaal afgebroken worden, er is een reden waarom populistische autocratische personen altijd aan projectie doen als ze aan hun achterban vertellen dat er een deep state is (QAnon), dat de ambtenarij de vijand is, dat scholen een linkse agenda hebben, de rechters partijdig zijn, etc, etc. Het is namelijk precies wat ze zelf willen bereiken, maar dan voor hun eigen agenda.

D.w.z. met de beschuldiging van z.g.n. "linkse/democraten/etc" ambtenarij en rechters, wil men geen neutrale vervangers, maar juist eigen mensen loyaal aan de partij/president. Hetzelfde patroon zie je bij bijna alle populistische leiders, ook in Nederland (ga de uitspraken over ambtenaren, leraren en rechters maar na).

Het probleem hiermee is dat een situatie zoals dit bij iedereen die beweging naar een autocratisch antidemocratisch regime wil stoppen het alarm fase diep donker rood moet zijn. Toch zie dat de bijvoorbeeld de democraten het veelal beschouwen als business as usual, men ziet de bedreiging, maar draait de normale draaiboeken af waarvan je kan betwijfelen of die nog wel werken in dit soort tijden.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:12
defiant schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:26:
Longread in the The Atlantic:
The President Is Winning His War on American Institutions: How Trump is destroying the civil service and bending the government to his will

[...]

[...]

[...]

[...]

Onderschatting is altijd het probleem bij dit soort personen, wat dat betreft is het ook een gebrek aan een breed politiek blikveld bij Amerikanen, er zijn vele voorbeelden van autocratische leiders die dezelfde strategie met veel succes hebben toegepast. Er werd bijvoorbeeld al gewaarschuwd over de gelijkenissen van Berlusconi met Trump.

Zogenaamde sterke instituties en ambtenarij kunnen allemaal afgebroken worden, er is een reden waarom populistische autocratische personen altijd aan projectie doen als ze aan hun achterban vertellen dat er een deep state is (QAnon), dat de ambtenarij de vijand is, dat scholen een linkse agenda hebben, de rechters partijdig zijn, etc, etc. Het is namelijk precies wat ze zelf willen bereiken, maar dan voor hun eigen agenda.

D.w.z. met de beschuldiging van z.g.n. "linkse/democraten/etc" ambtenarij en rechters, wil men geen neutrale vervangers, maar juist eigen mensen loyaal aan de partij/president. Hetzelfde patroon zie je bij bijna alle populistische leiders, ook in Nederland (ga de uitspraken over ambtenaren, leraren en rechters maar na).

Het probleem hiermee is dat een situatie zoals dit bij iedereen die beweging naar een autocratisch antidemocratisch regime wil stoppen het alarm fase diep donker rood moet zijn. Toch zie dat de bijvoorbeeld de democraten het veelal beschouwen als business as usual, men ziet de bedreiging, maar draait de normale draaiboeken af waarvan je kan betwijfelen of die nog wel werken in dit soort tijden.
Ik heb bijna het idee dat dit onvermijdelijk is. Ik heb dan eigenlijk op dit moment ook zoiets van laat het maar komen. Dan zien mensen wel hoe kut het is. Maar zelfs in dat tweede deel (hoe kut het is) heb ik nog mijn twijfels. Zelfs dan weten waarschijnlijk nog het merendeel van de mensen het als iets positiefs te zien.

We gaan gewoon enorm veel terug in de tijd hier en krijgen overheden die in ieder geval niet meer voor de mensen staan. De laatste hoop is de jongeren, die iig in de US een ander systeem te willen, maar goed, hoe dat er gaat uitzien als ze ouder zijn. We zien in Nederland wel dat zolang mensen het ok hebben, ze niet zoveel problemen hebben met het afbreken van oude, werkende systemen voor het bedrijfsleven en corruptie.

Ik zou willen dat ik niet zo negatief was, maar er is op dit moment weinig positiviteit in de wereld te ontdekken. All about the money....

PS: maakt overigens niet zoveel uit of Trump het nu wordt of niet, yea, met de democraten is het een wat langzamer proces en wat 'eerlijker' maar ze staan ook gewoon voor een doorzetting voor het huidige proces wat niemand ten goede komt (imo). Het zal vast wat langzamer en wat beter gaan, maar wat mij betreft zijn er grotere veranderingen nodig en met een Biden is het nog steeds een afbraaksysteem. Denk niet dat iemand daar beter van wordt tenzij er echt verandering 'on the way' is.

[ Voor 7% gewijzigd door Snowdog op 13-04-2020 00:55 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
defiant schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:26:
Longread in The Atlantic:

[...]

[...]

[...]

[...]

Het probleem is dat mensen stemmen voor specifieke politici die dit tolereren. Zij zorgen ervoor dat een parasiet zoals Trump kan parasiteren. Want, tijdens zijn gehele leven zijn er een paar dingen evident over Trump:

1. hij heeft geen empathie
2. hij is niet hele erg slim of ontwikkeld
3. alles draait om zijn eigen ego
4. alleen heeft hij nog nooit ook maar iets gepresteerd. Het zijn altijd anderen geweest, waarbij hij uiteindelij khet succes claimde

Het GOP vind deze chaos geen probleem, want ze krijgen hun belastingagenda erdoor. Het GOP vind het niet erg dat de rest van de wereld minder en minder met de VS te maken wil hebben door Trump zijn gestuntel, want: graaien in belastinggeld en allerlei vage levensovertuigingen opleggen aan iedereen, en ga zo maar door.

Het GOP blijft optimaal die competitiedrift ('owning libs!') stimuleren waardoor ze stemmen houden. Ze gebruiken daarbij elk trucje om de leverage van de minderheid aan stemmers die ze hebben omhoog te krijgen, waardoor ze in de situatie blijven die ze nu hebben: disproportioneel veel macht voor de veel kleinere achterban die ze hebben. Ze wiegeren daarbij mee te werken.

(een president die via 'executive order' oversight weigert/het congress buiten spel zet, zou in een welwerkende democratie voldoende zijn om hem de laan uit te sturen).

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Snowdog schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:41:

Ik zou willen dat ik niet zo negatief was, maar er is op dit moment weinig positiviteit in de wereld te ontdekken.
Ik ben ook bang dat als Biden het wordt en de democraten winnen niet de senaat, dan wordt het ook één grote chaos. De republikeinen zullen zo snel mogelijk een reden aangrijpen om Biden te impeachen. Fox en de trollen zullen alles eindeloos rondecho-en en tijdens het impeachmentproces zullen de republikeinen wederom er een showtje feitloos gelul van maken, maar nu andersom.

Alles waar Trump zich schuldig aan maakte is plots vergeten en als je 'maar Trump' bezigt zullen ze het whataboutisme argument gebruiken.

Eventuele nieuwe SCOTUS zal wederom voor een onzinreden worden geblokkeerd en de crisis die in full swing zal losbarsten zal aan Biden worden gehangen. Onder Trump waren er immers 'the greatest numbers ever'.

Neutrale media als WaPo en NYT zullen neutraal blijven en soms positief Biden nieuws plaatsen en soms negatief nieuws, waardoor het 100% negatieve nieuws van Fox&co versterkt wordt.

Zelfs als de democraten wel de senaat winnen, maar niet genoeg om hun wil op te leggen zullen de republikeinen gewoon alles filibusteren.

Dit dus.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX
FunkyTrip schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:14:
[...]

Ik ben ook bang dat als Biden het wordt en de democraten winnen niet de senaat, dan wordt het ook één grote chaos. De republikeinen zullen zo snel mogelijk een reden aangrijpen om Biden te impeachen.
Moet het huis daar niet ook mee akkoord gaan? Die met die democratische meerderheid?

Saved by the buoyancy of citrus

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Snowdog schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:41:
We gaan gewoon enorm veel terug in de tijd hier en krijgen overheden die in ieder geval niet meer voor de mensen staan. De laatste hoop is de jongeren, die iig in de US een ander systeem te willen, maar goed, hoe dat er gaat uitzien als ze ouder zijn.
Echter, de jongeren zijn een groep die niet komt opdagen bij verkiezingen, kijk maar naar Bernie Sanders z'n stemverhoudingen tijdens de primaries. Als die groep iets moet leren is dat online activisme maar beperkte invloed heeft, je moet er ook voor zorgen dat de groep die je wilt bereiken ook daadwerkelijk naar het stemhokje gaat. De infrastructuur voor mobilisatie en activatie ontbreekt. Vervolgens zie je dat ze gedemotiveerd raken. Maar verkiezingen winnen draait maar beperkt om campagne en boodschap, maar ook door gigantisch hard te werken op grassroots niveau.
PS: maakt overigens niet zoveel uit of Trump het nu wordt of niet, yea, met de democraten is het een wat langzamer proces en wat 'eerlijker' maar ze staan ook gewoon voor een doorzetting voor het huidige proces wat niemand ten goede komt (imo).
Ik heb dit "both sides" argument nooit begrepen, er is op het niveau van het honoreren van democratie en instituties een gigantisch verschil tussen republikeinen en democraten. Ik ben ook bang dat mensen te veel beïnvloed zijn door campagnes die het democratische kamp uiteen willen spelen door middel van verdeel en heers.

Programmable people ... klinkt als de titel van een hit.

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Nadat hij geretweet heeft dat Faucie moet wordeen ontslagen is het helemaal geimplodeerd op de persconferentie .

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52274969

Hij beweert dat alleen hij het recht heeft om te beslissen wanneer alles weer open mag en dat de pers er de oorzaak van is dat het covid-19 virus zo geexplodeerd is omdat ze er niet over bericht hebben .

Vervolgens gaat hij verder met te beweren dat hij honderdduizenden levens heeft gered net zijn beslissingen en dat Joe Biden er helemaal naast zat en de democraten het allemaal probeerden weg te stoppen .

De arme man die Trump heet is gisteren geimplodeerd

"Beautiful Clean Coal"

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wat een slecht einde van het artikel is dat zeg. De BBC nog wel.
While Mr Trump initially played down the threat of coronavirus, he was by no means alone among US public officials in doing so.

Dr Fauci himself on 17 February said the danger from coronavirus is "just minuscule" compared with the "real and present danger" of flu.
Tot je de hele context van meneer Fauci er bij pakt en dan blijkt dat hij helemaal niets downplayed. :N
Toch een alt-right talking pointje overgenomen. Relentless verpreiden er van helpt dus toch, het wordt overgenomen door de grotere media.

[ Voor 11% gewijzigd door FunkyTrip op 14-04-2020 08:52 ]

Dit dus.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
leekers schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:55:
Nadat hij geretweet heeft dat Faucie moet wordeen ontslagen is het helemaal geimplodeerd op de persconferentie .

Hij beweert dat alleen hij het recht heeft om te beslissen wanneer alles weer open mag en dat de pers er de oorzaak van is dat het covid-19 virus zo geexplodeerd is omdat ze er niet over bericht hebben .

Vervolgens gaat hij verder met te beweren dat hij honderdduizenden levens heeft gered net zijn beslissingen en dat Joe Biden er helemaal naast zat en de democraten het allemaal probeerden weg te stoppen .

denk je? Fox stond te trappelen om zijn punten te 'onderbouwen'. De soundbites vliegen rond en het wordt gepresenteerd als de pers die 'gotch-cha' speelt met hem en heel hard geowned zou worden door de god Trump.

Het issue is dat de wereld ziet dat de keizer geen kleren heeft (en geen keizer is), maar dat is allemaal niet relevant: het gaat erom dat het GOP hem blijft steunen in deze totale waanzin en dat de GOPstemmers dat ook doen. Die groep is de enige die telt zolang democratische stemmers niet op komen dagen.

Dat is iets wat een Pelosi en Schumert zich heel hard mogen aanrekenen ook: Biden als kandidaat is een keuze gemaakt uit armoede en vanuit hun sponsoren, met een voleldige gok naar de nostalgie die er heerst voor Obama. Ironisch genoeg stelt men daarom maar weer een roomblanke, oude man aan, zeg maar het profiel waar het gehele witte huis nu ook al mee gevuld is.

Wat ik denk/hoop zelfs is dat we als Europa afstand nemen van de VS (en het VK for that matter, dezelfde teringzooi daaro) en nieuwe partners gaan zoeken. Ze zijn totaal onbetrouwbaar daar. Zelfs een Saudi-Arabië of Turkije kun je nog meer op bouwen dan de VS in de huidige toestand.

@defiant als je mensen maar hard genoeg ontmoedigd om te gaan stemmen, door zoveel mogelijk hurdles op te werpen, komen ze uiteindelijk niet meer. We kunnen dan foeteren op de kiezers, het is psychologie die heel uitgebreid is gedocumenteerd en die werkt (en die ook wordt toegepast). Wil je stemmers? Dan moet je stoppen met al die onzinnige restricties en beperkingen en dan krijg je stemmers.

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 14-04-2020 09:19 ]

• defiant

defiant

Moderator General Chat
polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:17:
@defiant als je mensen maar hard genoeg ontmoedigd om te gaan stemmen, door zoveel mogelijk hurdles op te werpen, komen ze uiteindelijk niet meer. We kunnen dan foeteren op de kiezers, het is psychologie die heel uitgebreid is gedocumenteerd en die werkt (en die ook wordt toegepast). Wil je stemmers? Dan moet je stoppen met al die onzinnige restricties en beperkingen en dan krijg je stemmers.
Maar dat is niet de realiteit en dat gaat ook niet zomaar veranderen als de democraten niet winnen op cruciale terreinen om dat terug te draaien, in zeker zin is dat al een gepasseerd station. Dus zal je nog meer tegen de stroom in ervoor moeten zorgen dat het toch gebeurd.

En dat is helaas het probleem van elke beweging richting een autocratische/oligarchische samenleving, naar mate het vordert wordt het steeds moeilijker om het terug te draaien.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 10:06
leekers schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:55:

Ook opvallend dat de west-kust staten en de (noord) oost-kust staten nauwer samen gaan werken.

Civil Wart part II ;-)

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
defiant schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:33:
[...]

Maar dat is niet de realiteit en dat gaat ook niet zomaar veranderen als de democraten niet winnen op cruciale terreinen om dat terug te draaien, in zeker zin is dat al een gepasseerd station. Dus zal je nog meer tegen de stroom in ervoor moeten zorgen dat het toch gebeurd.

En dat is helaas het probleem van elke beweging richting een autocratische/oligarchische samenleving, naar mate het vordert wordt het steeds moeilijker om het terug te draaien.
de democraten doen zelf precies hetzelfde in het voorverkiezingen ;) Het is vrij moeilijk om je te laten registreren zodat je mag stemmen. Allemaal leuk en aardig als partijbescherming misschien, maar het maakt het ook vrij onmogelijk om het als independent goed te doen.

Tel daarbij ook nog eens even het verkapte kiesmannen stelsel wat in de voorverkiezingen in sommige staten wordt toegepast (of uberhaubt al dat het stemproces verschilt per staat, hoe dan?).

Onder het motto: practice what you preach zou het je als democratische partij heel erg sieren dat je gewoon een simpele popular vote toepast. Maar dan krijg je het punt waar ook @Virtuozzo regelmatig naar verwijst: het heeft er heel veel schijn van dat de DNC eigenlijk geen echte issues heeft met _wat_ het DNC doet, maar eerder dat ze het zelf niet zijn die top of the food chain zijn momenteel :)

• defiant

defiant

Moderator General Chat
polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:49:
de democraten doen zelf precies hetzelfde in het voorverkiezingen ;) Het is vrij moeilijk om je te laten registreren zodat je mag stemmen.
Je zit ook hier met precies hetzelfde probleem:
Het systeem werkt blijkbaar op een bepaalde manier, als je verandering wilt zul je of het systeem moeten veranderen of het een manier verzinnen om toch het systeem te gebruiken. Een deel van het probleem zit hem ook het verwachtingspatroon, een radicale ommekeer vanuit een positie van achterstand op electoraal vlak is niet realistisch.
Allemaal leuk en aardig als partijbescherming misschien, maar het maakt het ook vrij onmogelijk om het als independent goed te doen.
Maar dat ligt er ook aan hoe je je gedraagt als independant:
Sanders can’t lead the Democrats if his campaign treats them like the enemy
This kind of thinking is a bigger problem for the Sanders operation than people realize: If you treat voters and officials in the party you want to lead as the enemy, a lot of people in that party aren’t going to trust you to lead them. It’s part of the reason Sanders trails not just Biden but also Mike Bloomberg and Warren in endorsements from prominent elected Democrats.

This is a real weakness for Sanders, and one that’ll be hard to address: That he’s an insurgent facing down a corrupt Democratic establishment is core to his identity, and to the bond he’s built with his staunchest supporters. But to win the Democratic primary and govern as a Democratic president, you need to win over Democrats who aren’t your natural allies, who didn’t start out in your corner. Biden knows that and acts accordingly. The Sanders campaign is going to have to learn the same lesson, and fast.
Dat is gewoon bijna basis organisatiekunde 101: een organisatie van buitenaf veranderen is al moeilijk, laat staan als je van te voren al bekend maakt dat je die organisatie wilt afbreken.

Uiteindelijk heeft die dynamiek ook voor Biden gezorgd en niet voor een compromis kandidaat zoals Warren.

Kortom: politieke verandering vergt kennis van hoe je dat strategisch moet aanpakken, het is makkelijk om bestaande structuren aan te wijzen als zijnde een obstakel als de strategie faalt, maar daarmee veranderd er nog niets behalve dat het een post-mortem analyse voorkomt waarom het fout is gegaan.

polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:49:

Onder het motto: practice what you preach zou het je als democratische partij heel erg sieren dat je gewoon een simpele popular vote toepast. Maar dan krijg je het punt waar ook @Virtuozzo regelmatig naar verwijst: het heeft er heel veel schijn van dat de DNC eigenlijk geen echte issues heeft met _wat_ het DNC doet, maar eerder dat ze het zelf niet zijn die top of the food chain zijn momenteel :)
En daar ligt de kern van het tegen de schenen schoppen gedrag over de gehele electorale linie. We know Washington sucks, we know we're powerless, so we stop caring about anything other than ourselves and just go for the crumbs and the satisfaction. Dit is een van de zuilen van Mercer's instrumentatie van beïnvloeding. Niet te onderschatten hoe diep dit genesteld zit na 20 jaar negatieve talk radio en 20 jaar social divide en 20 jaar polarisatie van alles van media tot kerken tot voedingsnetwerken met politieke verbinding.

Even heel cru, Obama was een actor voor verandering. Iets wat opvallend veel tractie had op de grond, en verder ontwikkelde naarmate de tijd verstreek. Voor de Republikeinen was die ontwikkeling van tractie dermate pijnlijk dat ze zich gecompromitteerd zagen in hun voedingsnetwerken op de grond. Vandaar ook de gigantische drama's vanuit Republikeins establishment. Het was niet Obama, het was niet Democraten, men zag een rode vlag van verandering die de voedingsnetwerken kon bedreigen.

En toen kwam spontaan de bankencrisis.

Maar dan komt het. Iedereen dacht zoals al decennia aangeleerd was geworden. Neo-klassieke doctrine, specifieke economische modellen, specifieke ketens van afhankelijkheden.

Men koos ervoor de banken niet te laten vallen. Maar ze te redden. En de kosten daarvan af te wentelen op de samenleving.

Die keuze is in de VS iets wat bijna cultureel ingedaald is. Dit is waarom de Democraten eigenlijk geen kans maken onder de huidige omstandigheden van eigen organisatie en publiek perspectief. Ze hebben bevestigd niets meer dan mooie praat en behartiging van eigen 1% belang te zijn. De DNC ziet dit niet eens, men heeft nog steeds die post-mortem niet gedaan. Sterker nog, die kandidaten waar dit wel een onderwerp was, die werden preventief buiten selecties voor toegang gehouden (zie Warren).

Amerikanen voelen aan hun water dat in een binair model het geen bal uitmaakt wie aan de top zit. Maar ze hebben het op onbewust groepsniveau opgegeven. Het gaat alleen nog maar om het vreten en het geloof.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
defiant schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:27:
[...]

Je zit ook hier met precies hetzelfde probleem:
Het systeem werkt blijkbaar op een bepaalde manier, als je verandering wilt zul je of het systeem moeten veranderen of het een manier verzinnen om toch het systeem te gebruiken. Een deel van het probleem zit hem ook het verwachtingspatroon, een radicale ommekeer vanuit een positie van achterstand op electoraal vlak is niet realistisch.
het systeem is totaal biased (het eigenlijke kiessysteem, maar ook de interne verkiezingen) om een minderheid disproportioneel veel invloed te geven. Dat zie je aan het delegatesysteem, intern het superdelegates systeem enz. Het is 'by design' gemaakt om niet te kunnen veranderen.
Maar dat ligt er ook aan hoe je je gedraagt als independant:
Sanders can’t lead the Democrats if his campaign treats them like the enemy
dus leg je de schuld neer bij de challenger? De leden die er al zijn en \zich blijven verzetten tegen veranderingen, het idee dat de partijtop (letterlijk Orwelliaans 'the party knows best!') beslist wat goed is om op te kiezen, dat is voor de rest negeerbaar?
Dat is gewoon bijna basis organisatiekunde 101: een organisatie van buitenaf veranderen is al moeilijk, laat staan als je van te voren al bekend maakt dat je die organisatie wilt afbreken.

Uiteindelijk heeft die dynamiek ook voor Biden gezorgd en niet voor een compromis kandidaat zoals Warren.

Kortom: politieke verandering vergt kennis van hoe je dat strategisch moet aanpakken, het is makkelijk om bestaande structuren aan te wijzen als zijnde een obstakel als de strategie faalt, maar daarmee veranderd er nog niets behalve dat het een post-mortem analyse voorkomt waarom het fout is gegaan.
de dynamiek is dat de organisatie zichzelf belangrijker vind dan waar het voor staat. In hun huidige vorm zijn zowel het GOP als het DNC totaal niet meer nuttig te noemen voor waar ze eigenlijk voor behoren te zijn: om kiezers te vertegenwoordigen. Het zijn immense lobbyorganisaties geworden.

Ook een Pelosi is daarin schuldig te noemen: zij blijven vast hangen in een nostalgische hang naar Obama, maar schuiven ook alles wat anders is dan hun eigen overtuiging weg als 'te extreem'. Zie ook hoe oa. een Pelosi AOC haar 'green new deal' wegschoof met een misplaatste en neerbuigende 'oh wat een leuke kleurplaatje kindje. Ga nu even aan de kant voor de grote politici'. Dat was een uiting van een structureel issue binnen ook een DNC en op die manier blijf je de etterende wonde die er is open houden en laat je het lekker dooretteren.

Dus indirect de nominatie van Biden afschuiven op een Sanders is misplaatst. Als DNC zijnde heeft me een veel te zware invloed op wie de kandidaat uiteindelijk is, het blijft een grote 'oude mannen beslissen wel wie de kandidaat gaat worden'.

Ook een Biden draagt daarin gewoon bij: hij is een 4 jaar weg gebleven en opeens komt hij het land weer redden. Het is zoals ook een Bloomberg opeens meende dat hij de oplossing was, de grote redder. Ze blijven denken dat het aan het poppetje ligt, de naam, maar het issue is structureel, het is niet een gebrek aan personen, het is het weigeren om met een visie te komen, een identiteit.

• Freak187
  • Laatst online: 19-12 19:49

Freak187

geen

Virtuozzo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:35:
[...]

Amerikanen voelen aan hun water dat in een binair model het geen bal uitmaakt wie aan de top zit. Maar ze hebben het op onbewust groepsniveau opgegeven. Het gaat alleen nog maar om het vreten en het geloof.
Hier ben ik het mee eens. Geeft tegelijkertijd ook te denken dat het niet fijn zal eindigen. De VS speelt zijn machtpositie niet langer op de achtergrond uit, maar Trump capitilizes alles.
- Relaties met Rusland en Saudie Arabie. Moreel heeft ie geen problemen met dictators.
- dreigen uit de NAVO, WHO, etc te stappen,
- alle ontwikkelingshulp op te schorten omdat landen niet precies doen wat de USA wil.
- vluchtelingen, asielzoekers weigeren.. de USA als leidende natie... weg ermee.

De 'constitution' is niet bestand tegen Trump en zijn administratrion. De constitution gaat er vanuit dat er nog iets van respect voor rechten en regels is, maar dat heeft Trump niet.

Ik zou ook liever zien dat Biden wint, maar ik zie het niet gebeuren. Trump gaat als een bulldozer over hem heen. En dan is de weg vrij voor een echte 'purge' in alle instituties die nu nog een beetje tegenstribbelen.

Ik zie het echt somber in voor de machtigste democratie op aarde. En dat is geen goed teken voor ons als Nederland... De USA zal open en bloot heel veel zaken gaan opeisen, als een ware pestkop op het schoolplein.

Uiteindelijk zal alleen China zich kunnen verweren.

Kia Niro-EV 2024

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Freak187 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:54:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Geeft tegelijkertijd ook te denken dat het niet fijn zal eindigen. De VS speelt zijn machtpositie niet langer op de achtergrond uit, maar Trump capitilizes alles.
- Relaties met Rusland en Saudie Arabie. Moreel heeft ie geen problemen met dictators.
- alle ontwikkelingshulp op te schorten omdat landen niet precies doen wat de USA wil.

De 'constitution' is niet bestand tegen Trump en zijn administratrion. De constitution gaat er vanuit dat er nog iets van respect voor rechten en regels is, maar dat heeft Trump niet.

Ik zou ook liever zien dat Biden wint, maar ik zie het niet gebeuren. Trump gaat als een bulldozer over hem heen. En dan is de weg vrij voor een echte 'purge' in alle instituties die nu nog een beetje tegenstribbelen.

Ik zie het echt somber in voor de machtigste democratie op aarde. En dat is geen goed teken voor ons als Nederland... De USA zal open en bloot heel veel zaken gaan opeisen, als een ware pestkop op het schoolplein.

je implicieert dat Trump/ de VS aan het winnen is internationaal, zeg maar waar? Want het is vooral windowdressing op internationaal vlak. De rest van de wereld is hun minder en minder serieus aan het nemen, dus dat 'capitilizes alles' vat ik niet echt.

Die landen die geen ontwikkelingshulp krijgen meer? Zoek voor de gein op wie de meeste infrastructuurprojecten doet 'opeens' binnen die landen? :) Hetzelfde land wat leiding gaf aan de VN-missie in Mali (die 2 zijn gelinkt ook ;) ). De VS kan dus wel dingen gaan opeisen, er zal niet heel veel mee gedaan worden. Uit de NATO stappen: daarmee schiet de VS zichzelf in de voet, uit de WHO stappen: kijk even wie recordhouder Corona-ellende is aan het worden in rap tempo, enz.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:22
Freak187 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:54:
[...]

- vluchtelingen, asielzoekers weigeren.. de USA als leidende natie... weg ermee.

Ik vrees zelfs dat Trump naar voorbeeld van Poetin zijn zinnen heeft gezet op een langere periode aan de macht dan 2 termijnen, door hem zelf danwel door marionetten als zijn kinderen. Hij heeft er al eerder op gehint

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:30
bszz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:04:
[...]

Ik vrees zelfs dat Trump naar voorbeeld van Poetin zijn zinnen heeft gezet op een langere periode aan de macht dan 2 termijnen, door hem zelf danwel door marionetten als zijn kinderen. Hij heeft er al eerder op gehint
Daar kan hij wel op hinten, maar ondanks al haar gebreken is de Amerikaanse rechtsstaat echt nog wel iets robuuster dan de Russische.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Freak187

Freak187

geen

polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:57:
[...]

je implicieert dat Trump/ de VS aan het winnen is internationaal, zeg maar waar? Want het is vooral windowdressing op internationaal vlak. De rest van de wereld is hun minder en minder serieus aan het nemen, dus dat 'capitilizes alles' vat ik niet echt.

Die landen die geen ontwikkelingshulp krijgen meer? Zoek voor de gein op wie de meeste infrastructuurprojecten doet 'opeens' binnen die landen? :) Hetzelfde land wat leiding gaf aan de VN-missie in Mali (die 2 zijn gelinkt ook ;) ). De VS kan dus wel dingen gaan opeisen, er zal niet heel veel mee gedaan worden. Uit de NATO stappen: daarmee schiet de VS zichzelf in de voet, uit de WHO stappen: kijk even wie recordhouder Corona-ellende is aan het worden in rap tempo, enz.
Trump buit de positie uit die de USA zich na de 2de wereldoorlog heeft veroverd. Tientallen jaren heeft de USA haar positie uitgebreid (dmv soft power). Hun systeem van democratie en kapitalisme werkte en de USA had oog voor anderen. Trump heeft dat laatste niet en gaat z'n macht uitbuiten. Alleen projecten waar de USA geld/macht mee verdient zal worden gedaan. Aan compassie projecten doet ie niet.Trump is de angry-white man in volle glorie. En alle angry-white men in de USA vinden dat dikke prima.

Uit de NATO stappen een probleem voor de USA? Hoezo? Europa ligt straks op en bloot.. een gedecimeerd leger, want dat zou de USA voor ons opknappen... dus worden we een speelbal als we niet oppassen.

De USA is schier onaantastbaar... dollar als reservemunt, militair superieur en zelfvoorzienend.

Kia Niro-EV 2024

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:17:
[...]

Wat ik denk/hoop zelfs is dat we als Europa afstand nemen van de VS (en het VK for that matter, dezelfde teringzooi daaro) en nieuwe partners gaan zoeken. Ze zijn totaal onbetrouwbaar daar. Zelfs een Saudi-Arabië of Turkije kun je nog meer op bouwen dan de VS in de huidige toestand.
Ik kan het alleen maar 1000 % met je eens zijn

"Beautiful Clean Coal"

• defiant

defiant

Moderator General Chat
polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:53:
Het is 'by design' gemaakt om niet te kunnen veranderen.
Geen enkel systeem is onveranderlijk, maar ook hier geld dat je de juiste strategie moet hanteren om dat te bereiken en dat een lange adem vergt.
dus leg je de schuld neer bij de challenger?
Yup, in dit geval grotendeels wel. De manier waarop hij het probeerde en z'n insteek werkte averechts, dat hij had hij gewoon moeten weten (zoals ook in dat artikel wordt uitgelegd).
de dynamiek is dat de organisatie zichzelf belangrijker vind dan waar het voor staat. In hun huidige vorm zijn zowel het GOP als het DNC totaal niet meer nuttig te noemen voor waar ze eigenlijk voor behoren te zijn: om kiezers te vertegenwoordigen. Het zijn immense lobbyorganisaties geworden.
Deze hele discussie zit op moment vast op de volgende tegenstelling:
1) "Het establishment van de DNC" is een organisatie die verandering tegenwerkt.
2) Om verandering te bereiken, moet de DNC de regels en houding veranderen om ruim baan te geven aan mensen en bewegingen die deze verandering voor staan.

Uit die tegenstelling is geen ontsnapping mogelijk.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Freak187 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:44:

Uit de NATO stappen een probleem voor de USA? Hoezo? Europa ligt straks op en bloot.. een gedecimeerd leger, want dat zou de USA voor ons opknappen... dus worden we een speelbal als we niet oppassen.
China, Europees leger, enz.
De USA is schier onaantastbaar... dollar als reservemunt, militair superieur en zelfvoorzienend.
denk je? De renminbi is anders al in de stellingen gezet door China. Zelfvoorzienend is de VS trouwens absoluut niet, bijna geen enkel land ter wereld is zelfvoorzienend.

• Freak187

Freak187

geen

polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:00:
[...]

China, Europees leger, enz.

[...]

denk je? De renminbi is anders al in de stellingen gezet door China. Zelfvoorzienend is de VS trouwens absoluut niet, bijna geen enkel land ter wereld is zelfvoorzienend.
Europees leger? Is dat er al?

En stel dat de VS iets nodig heeft van een ander land, dan zullen ze dat betreffende land dusdanig inpalmen dat ze gaan leveren.

De VS heeft een enorm sterkte positie verworven, altijjd gebaseerd op democratie en een open economie. Maar helaas is daar het sentiment omgedraaid. Niemand had ooit gedacht dat iemand zodanig de macht naar zich toe zou trekken en dat zien we nu wel gebeuren.
De democraten, media en allerlei advocaten schreeuwen moord en brand maar kunnen alleen maar toekijken. Wat ik zeg, de constitution is niet voorbereid op een dergelijk gewetenloze politicus. Er zitten wel checks op het systeem, maar samen met een even gewetenloze senaat en attorney general is er geen houden meer aan.

Ik vrees het ergste.

Kia Niro-EV 2024

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Freak187 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:44:
Nee hoor, integendeel zelfs.

Je analyse klopt wel voor een groot deel. De USA teert heel erg imago en banden die ze opgebouwd heeft na de 2de wereldoorlog. Maar hoe harder Trump om zich heen slaat, hoe sneller die macht afneemt.

Dan heeft ze nog alleen de militaire macht, maar die is heel snel weg, zodra andere landen de stekker uit de dollar trekken. Maar de macht om de dollar in te zetten als wereldmunt ligt al lang niet meer bij de USA.

Het kost alleen de rest (nu nog) te veel om de oude koning omver te werken, maar dat wil niet zeggen dat die koning almachtig is. Zeker niet die koning ook nog eens tegen de belangen van de rest van het hof gaat werken.

• Freak187

Freak187

geen

Cyberpope schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:22:
[...]

Nee hoor, integendeel zelfs.

Je analyse klopt wel voor een groot deel. De USA teert heel erg imago en banden die ze opgebouwd heeft na de 2de wereldoorlog. Maar hoe harder Trump om zich heen slaat, hoe sneller die macht afneemt.

Dan heeft ze nog alleen de militaire macht, maar die is heel snel weg, zodra andere landen de stekker uit de dollar trekken. Maar de macht om de dollar in te zetten als wereldmunt ligt al lang niet meer bij de USA.

Het kost alleen de rest (nu nog) te veel om de oude koning omver te werken, maar dat wil niet zeggen dat die koning almachtig is. Zeker niet die koning ook nog eens tegen de belangen van de rest van het hof gaat werken.
Ik hoop het.

Maar vergis je niet in de militaire kracht om op deze positie te blijven. Daarom zeg ik al: de VS zal het steeds minder op een fijnzinnige manier doen. Er moet heel veel gebeuren wil de VS haar positie opgeven. Als China haar opgekochte dollar-leningen komt opeisen dan komt er weer een marktontwrichtende sanctie op dat land.

Nu is het voornamelijk financieel, maar straks wordt er met andere dingen gedreigt. En daar heeft niemand, behalve China, een antwoord op.

Iemand binnen de GOP moet opstaan en de Trump kiezers wijzen op de keizer-zonder-kleren. Maar iedereen van invloed binnen de GOP is ingepalmd of kalltgestelt door Trump

Kia Niro-EV 2024

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Freak187 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:39:
[...]

Ik hoop het.

Maar vergis je niet in de militaire kracht om op deze positie te blijven. Daarom zeg ik al: de VS zal het steeds minder op een fijnzinnige manier doen. Er moet heel veel gebeuren wil de VS haar positie opgeven. Als China haar opgekochte dollar-leningen komt opeisen dan komt er weer een marktontwrichtende sanctie op dat land.

Nu is het voornamelijk financieel, maar straks wordt er met andere dingen gedreigt. En daar heeft niemand, behalve China, een antwoord op.

Iemand binnen de GOP moet opstaan en de Trump kiezers wijzen op de keizer-zonder-kleren. Maar iedereen van invloed binnen de GOP is ingepalmd of kalltgestelt door Trump
je slaat hier heel wat stappen over. Vergis je niet dat de militaire kracht vrij rap gedaan is als het financieel gedaan is. Ook een EU bv. heeft een vrij aardige legermacht, China al helemaal.

Geef het nog een stevige crisis (Waar ze nu hard mee bezig zijn, zie hoe hun gebrek aan een sociaal stelsel de hele toko laat instorten nu al en ze doodleuk opnieuw reliefgeld gebruiken om zakken te vullen van bigcorp of hoe hun gezondheidszorg het nu al niet trekt omdat het helemaal gericht is op mensen met diepe zakken) en andere landen zoeken zich wel een weg waar nodig op andere manieren.

Het is geen toeval dat een China bv. de VNmissie in Mali wilde leiden, ze gaan zich meer en meer profileren en doen dat al heel wat jaren in relatieve stilte via oa hun Silk road reboot. Trump ziet dat niet of het boeit hem niet of hij snapt het niet (waarschijnlijk alle 3) omdat hij te druk bezig is met zijn eigen ego.

Het GOP negeert het ook grotendeels, mogelijk ook omdat je met de Graham's en Jordan's en nog een set van die clowns een zeer vocale groep senatoren hebt die volledig Trumpstijl te werk gaan, zonder enige inhoudelijke kennis.

• Freak187

Freak187

geen

polthemol schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:27:
[...]

je slaat hier heel wat stappen over. Vergis je niet dat de militaire kracht vrij rap gedaan is als het financieel gedaan is. Ook een EU bv. heeft een vrij aardige legermacht, China al helemaal.

Geef het nog een stevige crisis (Waar ze nu hard mee bezig zijn, zie hoe hun gebrek aan een sociaal stelsel de hele toko laat instorten nu al en ze doodleuk opnieuw reliefgeld gebruiken om zakken te vullen van bigcorp of hoe hun gezondheidszorg het nu al niet trekt omdat het helemaal gericht is op mensen met diepe zakken) en andere landen zoeken zich wel een weg waar nodig op andere manieren.

Het is geen toeval dat een China bv. de VNmissie in Mali wilde leiden, ze gaan zich meer en meer profileren en doen dat al heel wat jaren in relatieve stilte via oa hun Silk road reboot. Trump ziet dat niet of het boeit hem niet of hij snapt het niet (waarschijnlijk alle 3) omdat hij te druk bezig is met zijn eigen ego.

Het GOP negeert het ook grotendeels, mogelijk ook omdat je met de Graham's en Jordan's en nog een set van die clowns een zeer vocale groep senatoren hebt die volledig Trumpstijl te werk gaan, zonder enige inhoudelijke kennis.
Vergeleken met de VS heeft geen enkel ander land een 'aardig' leger. Dat weet iedereen ook en daarom probeert niemand zoiets in z'n hoofd te halen. Er zijn nog zelfs Amerikaanse soldaten op Duits grondgebied om hun zaken/bezittingen zeker te stellen!
Alleen China kan iets betekenen want die (heel cru gezegd) geven niets om mensenlevens. Die zijn (denk ik) bereid om in het ultieme geval offers te brengen.

Overigens lobbyt de VS heel sterk tegen de Silk road, maar doet dat nu nog stilletjes. Zo kwam onlangs ook Pete Hoekstra in het nieuws om even fijntjes aan te geven dat Nederland tijdens de corona-crisis niet zomaar produkten aan China moet leveren.

En over de bemoeienis in Mali.. dat zijn van die oorden waar de VS geen brood meer inziet. Vroeger gingen daar miljarden dollars en duizenden manschappen heen, maar nu trekt Trump zich terug. Er valt voor de VS niks te winnen. Als Mali ten prooi valt aan Boko Haram heeft vooral Europa daar last van. Zelfde zie je gebeuren in Syrie en in Irak met de Taliban.

De VS onder Trump trekt zich terug en denkt alleen maar aan zichzelf. De EU moet zich echt zorgen gaan maken, want wij lopen al 70 jaar aan de leiband van de VS en ineens trekt die zich terug. De EU is exposed aan China en in mindere mate aan Rusland. Donald bedankt! :/

Kia Niro-EV 2024

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:36
bszz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:04:
[...]

Op CNN zag ik een aardige analyse dat Trump zelfs als wannabe dictator volkomen incompetent is. De meeste foute regimes met een ambitie in die richting gebruiken deze crisis toch om macht naar zich toe te trekken. Zie bijvoorbeeld Hongarije. Trump was volledig uit het veld geslagen en liet alles vooral over aan gouverneurs. Hij heeft op geen enkele manier de leiding gepakt.

• bszz
HEY_DUDE schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:19:
[...]

Op CNN zag ik een aardige analyse dat Trump zelfs als wannabe dictator volkomen incompetent is. De meeste foute regimes met een ambitie in die richting gebruiken deze crisis toch om macht naar zich toe te trekken. Zie bijvoorbeeld Hongarije. Trump was volledig uit het veld geslagen en liet alles vooral over aan gouverneurs. Hij heeft op geen enkele manier de leiding gepakt.
En toch verbaast mij elke keer weer hoe hij een zwak acteren van zichzelf weet om te buigen in verzwakking van degen die kritiek op hem leveren en hoe hij stelselmatig iedereen op sleutelposities vervangt door getrouwen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:36
bszz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:22:
[...]

En toch verbaast mij elke keer weer hoe hij een zwak acteren van zichzelf weet om te buigen in verzwakking van degen die kritiek op hem leveren en hoe hij stelselmatig iedereen op sleutelposities vervangt door getrouwen.
Eens. Ik heb erg het vermoeden dat de republikeinse partij wel plannen maakt en daarbij Trump gebruiken. Omdat Trump voortdurend (terecht) het spotlight steelt door gestuntel en idiote uitspraken, kan er achter de schermen meer gebeuren voordat dat zichtbaar wordt. Het is maar een hypothese. Maar het zou me niets verbazen als er over een aantal jaar zou blijken dat de republikeinse partij, bijv olv McConnel, planmatig Trump heeft gebruikt/misbruikt om het land verder te brengen naar een 1 partij systeem.

Ook de uitspraak van gisteren dat de President absolute macht heeft. De beste man heeft geen idee wat dit betekent of impliceert (namelijk een dictator). Een crisis is wel een goed moment om meer macht naar een president te trekken. Het is maar een beetje een onderbuik gevoel, maar ik heb het idee dat langzamerhand de Republikeinse Partij dit ook gaat uitbuiten met Trump als middel.

• CornermanNL
  • Laatst online: 20:40
De Amerikaanse politiek is dus niet bestand tegen deze dictator , in de grondwet is verankerd dat een president dit soort dingen niet kan en mag roepen, zoals dat hij de absolute macht heeft.

En er is niemand die er echt wat aan kan doen, er zijn slechts het propagandakanaal van Trump en de rest van de media. Alles wat de media roept wordt simpelweg afgedaan als Fake news. Zo lang zijn achterban dit vreet als de waarheid en in hun bubbel blijven veranderd er niets.

Daarbij komt dat veel van de mensen die niet op hem stemmen lastig kunnen stemmen. Je kan eigenlijk stellen dat de democratie daar aardig failliet is.

• bszz
CornermanNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:13:
De Amerikaanse politiek is dus niet bestand tegen deze dictator , in de grondwet is verankerd dat een president dit soort dingen niet kan en mag roepen, zoals dat hij de absolute macht heeft.

En er is niemand die er echt wat aan kan doen, er zijn slechts het propagandakanaal van Trump en de rest van de media. Alles wat de media roept wordt simpelweg afgedaan als Fake news. Zo lang zijn achterban dit vreet als de waarheid en in hun bubbel blijven veranderd er niets.

Daarbij komt dat veel van de mensen die niet op hem stemmen lastig kunnen stemmen. Je kan eigenlijk stellen dat de democratie daar aardig failliet is.
Gelukkig hebben de Amerikanen hier goed over nagedacht en hebben ze nog als ultiem redmiddel de mogelijlheid om zelf de wapens op te nemen om ten strijde te trekken tegen hun eigen machthebbers })
bszz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:41:
[...]

Gelukkig hebben de Amerikanen hier goed over nagedacht en hebben ze nog als ultiem redmiddel de mogelijlheid om zelf de wapens op te nemen om ten strijde te trekken tegen hun eigen machthebbers })
Nope. Daar hebben ze teveel schulden voor.

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-12 07:06
Virtuozzo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:44:
[...]

Nope. Daar hebben ze teveel schulden voor.
Ze hebben toen Obama de wapen wetten wou verscherpen wel heeeel veel wapens gekocht. Dus dat moet goedkomen ;-)

Maar wat we hier dus zien is een president die niet verantwoordelijk gehouden wil worden. Maar hij ruikt zijn kans want hij wil de boeken in gaan als de president die de economie weer op gang kreeg.
Dat lukt dus slecht als je jezelf de weken ervoor overbodig gemaakt hebt.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Amerikaanse rekenkamer over het noodplan van 2.2 Biljoen
More than 80 percent of the benefits of a tax change tucked into the coronavirus relief package Congress passed last month will go to those who earn more than $1 million annually,
Zelfs als de boel in brand staat is de prioriteit van de Republikeinen om zoveel mogelijk geld te jatten. En de rest van het land vindt het wel best.

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12
Eer dat het in Amerika uit de hand loopt, zien we wel een 'pink mist' met een oranje gloed.

[ Voor 4% gewijzigd door mark_vs op 14-04-2020 23:10 ]

• hoevenpe
De verkiezingscampagne is definitief begonnen:
Presidentskandidtaat Joe Biden beschuldigd van aanranding

De toekomstige presidentskandidaat Joe Biden (77) is beschuldigd van aanranding. Een voormalig assistente van Biden zegt dat hij haar heeft betast. Biden zou Tara Reade tegen een muur hebben gedrukt en haar onder haar hemd en rok hebben aangeraakt in 1993. Reade werkte toen voor Biden als assistente. Biden was op dat moment senator. Het campagneteam van Biden spreekt de beschuldigingen met klem tegen.

Reade (56) stapte vorige week naar de politie en doet nu haar verhaal in verschillende media. Ze is één van de acht vrouwen die vorig jaar naar buiten traden en zeiden dat Biden ze had geknuffeld, gekust of aangeraakt en dat zij zich daardoor ongemakkelijk voelden.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tegen beter weten in, ben ik toch iedere keer weer benieuwd wat voor een onzin en onwaarheden meneer Trump uitkraamt. :)

Maar het is de laatste weken, sinds het COVID-19 gebeuren, alleen maar erger en bizarder geworden.
Onvoorstelbaar dat 'ie iedere keer weer zo los kan gaan.

CNN heeft iedere dag wel weer 'leuke' videootjes staan. Als je niet beter wist, zou je denken dat het allemaal fake is. Oh, maar wacht ff, dat beweert Donald ook... :+

Een aardige samenvatting van een welbespraakt man (ahum):
https://edition.cnn.com/2...ess-conference/index.html

Mooie Plaatjes   

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

En nu heeft deze gecensureerd de contributie van de VS aan het WHO ingetrokken:

https://www.theguardian.c...world-health-organization

Wat een abject persoon toch. Ik hoop dat hij de rest van zijn leven in de gevangenis doorbrengt (als iemand hem daarvoor niet uit de weg ruimt...waar nu de kans veel hoger op is)

MAGA is inclusief misdaden tegen de mensheid

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

MazeWing

The plot thickens...

De laatste dagen wordt ik met een steeds grotere verbazing wakker als ik het nieuws lees. Denk je dat het niet erger kan, weet de man zichzelf toch weer te overtreffen.

Ik ben benieuwd hoe lang hij nog door kan gaan hiermee. Als er niet heel snel verbetering komt en Trump dadelijk als DE persoon wordt gezien die het eigenlijk alleen maar nog erger heeft gemaakt (in deze tijd de financiering van de WHO stoppen, is zo'n maatregel), dan denk ik dat het onmogelijk is dat hij nog lang in z'n ambt blijft.

Hij wil koste wat het kost de economie en sport weer aan de gang krijgen. Hij speelt in die zin met vuur. Mocht het hem lukken dan wordt hij onthaald als held en is hij zeker van nog 4 jaar president. Zelf verwacht ik dat de man het er door gaat drukken en hij dit daadwerkelijk weer gaat opstarten, om dit vervolgens weer na enkele weken stil te moeten leggen omdat er een nieuwe (of nog grotere) uitbraak komt.
Hopelijk is dat het moment dat ook z'n eigen partij ziet dat hij niet langer capabel is om het land te besturen en afgezet wordt.

De republikeinen weten echter dat ze dan hun kans op (nog eens) 4 jaar een republikein volkomen vergooid hebben en ze de komende jaren een aanzienlijk mindere rol van betekenis spelen. Dat willen ze absoluut niet, waardoor het haast noodzakelijk is het lopend wrak genaamd Trump te steunen. Dit is de enige manier om "aan de macht" te zijn...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:07:
En nu heeft deze gecensureerd de contributie van de VS aan het WHO ingetrokken:

https://www.theguardian.c...world-health-organization
Niet dat ze uberhaupt bijwaren met het betalen van contributie. Ze liepen al 41 miljoen achter.
https://www.who.int/about...AC_Status_Report_2020.pdf

• CornermanNL
  • Laatst online: 20:40
Het stoppen van het betalen aan de WHO past precies in het straatje van Trump. Eigen falen toedekken en keihard tekeer gaan tegen een vijand, in dit geval de WHO. Iets wat zijn stemmers prachtig vinden. Mooi meegenomen is dat de WHO niet Amerikaans is. Dus dat past ook mooi. Het is de schuld van het 'buitenland'.

Ondertussen komt niets van het hulp pakket bij de gewone amerikaan terecht. En dat gaan ze wel degelijk voelen. Het gaat vanaf het moment dat het weer open gaat wel even duren voor de gemiddelde amerikaan er weer bovenop is. Iets van 90% van de binnenlandse bestedingen bestaat uit consumenten bestedingen.

Ik weet niet hoeveel er daarvan met geleend geld is betaald maar dat zal aanzienlijk zijn. Dus zijn ze de eerste tijd bezig met het inlopen van de maandelijkse betalingen , tel daar de rente op rente op die er vaak bij komt op openstaande credit card bedragen en je bent snel extra lang bezig deze schuld in te lopen. Dan is de economie wel een tijdje aan puin.

Komt het op tijd om het tij te keren en Joe Biden een kans op het presidentschap te laten hebben ? Ik denk het niet. Biden is een relikwie uit vervlogen tijden. Heeft geen voeling met de huidige tijd en spreekt zo'n beetje niemand echt aan. Daar ga je zelfs republikeinen die klaar zijn met Trump niet mee over de streep trekken.

En dus kan Trump straks nog 4 jaar de boel slopen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:27
Ik denk dat we de Amerikaanse politiek beter op kunnen geven, als je ziet wat voor shitshow het is geworden.

Hopelijk gaan hier in (Noord-)Europa snel de oogkleppen af, zodat we niet dezelfde fouten (blijven) maken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 12:20
MazeWing schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:55:
De laatste dagen wordt ik met een steeds grotere verbazing wakker als ik het nieuws lees. Denk je dat het niet erger kan, weet de man zichzelf toch weer te overtreffen.

Ik ben benieuwd hoe lang hij nog door kan gaan hiermee. Als er niet heel snel verbetering komt en Trump dadelijk als DE persoon wordt gezien die het eigenlijk alleen maar nog erger heeft gemaakt (in deze tijd de financiering van de WHO stoppen, is zo'n maatregel), dan denk ik dat het onmogelijk is dat hij nog lang in z'n ambt blijft.

Hij wil koste wat het kost de economie en sport weer aan de gang krijgen. Hij speelt in die zin met vuur. Mocht het hem lukken dan wordt hij onthaald als held en is hij zeker van nog 4 jaar president. Zelf verwacht ik dat de man het er door gaat drukken en hij dit daadwerkelijk weer gaat opstarten, om dit vervolgens weer na enkele weken stil te moeten leggen omdat er een nieuwe (of nog grotere) uitbraak komt.
Hopelijk is dat het moment dat ook z'n eigen partij ziet dat hij niet langer capabel is om het land te besturen en afgezet wordt.

De republikeinen weten echter dat ze dan hun kans op (nog eens) 4 jaar een republikein volkomen vergooid hebben en ze de komende jaren een aanzienlijk mindere rol van betekenis spelen. Dat willen ze absoluut niet, waardoor het haast noodzakelijk is het lopend wrak genaamd Trump te steunen. Dit is de enige manier om "aan de macht" te zijn...
Het probleem is niet alleen Trump. Was dat maar zo. Het probleem is de Amerikaanse politiek in het algemeen, en de GOP in het bijzonder. Trump is 'slechts' de personificatie van een moorddadig egocentrisch machtsysteem dat als rot in de hele Amerikaanse samenleving door is gedrongen.

Politiek is pure marketing geworden. Of meer nog: (on) gemerkte beïnvloeding door een gekleurde opleiding, (social) media-consumptie en nu ook opvoeding. Er zijn maar 2 dingen die er nog toe doen: geld en macht. En werkelijk alles is geoorloofd om het te bereiken. Hoe medogenlozer je bent, hoe hoger je aanzien in je eigen bubble.

Dit speelt al tientallen jaren in de VS, en is langzaam vanuit het bedrijfsleven de politiek ingeslopen. Met de komst van Trump is het masker definitief afgevallen. Wat hij ook zegt of doet, hij komt er bij zijn achterban toch wel mee weg. Waarschijnlijk zouden z'n ratings nog stijgen als hij Fauci tijdens een persconferentie eigenhandig executeert. Men is totaal gehersenspoeld in dat land.

Enige lichtpuntje dat ik zie is dat de beide kampen met onoverbrugbare verschillen redelijk geografisch afgebakend zijn. En dat het dus mogelijk moet zijn om het land zonder al te veel bloedvergieten in tweeën te delen. Oost- en Westkust (Democraten) samen, en daartussen het Republikeinse fly-over-country.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Verwijderd

https://www.nu.nl/buitenl...vanwege-coronacrisis.html
Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft opdracht gegeven om de naam van president Donald Trump af te drukken op de cheques van 1.200 dollar die miljoenen burgers zullen ontvangen als onderdeel van een steunpakket vanwege de coronacrisis.Trump zou zelf met het idee zijn gekomen. Zij naam komt te staan op de papieren cheque die naar tientallen burgers, van wie geen bankgegevens bekend zijn, zal worden verstuurd.
Het plan van Trump wordt daarom door critici gezien als een nieuwe poging om de aanpak van de coronacrisis een politieke draai te geven.
Sorry maar dit is gewoon zo triest dat ik er van moest lachen. What's next: zijn naam laten graveren in de gevel het witte huis? Zijn gezicht op de dollar. Mount rushmore een extra gezicht geven? Trump in het volkslied pleuren?

• hoevenpe
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:51:
Mount rushmore een extra gezicht geven?
Breng hem nou niet op ideeën, zie hem dit wel doen... ;)

• Joris748
alexbl69 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:43:
[...]

Het probleem is niet alleen Trump. Was dat maar zo. Het probleem is de Amerikaanse politiek in het algemeen, en de GOP in het bijzonder. Trump is 'slechts' de personificatie van een moorddadig egocentrisch machtsysteem dat als rot in de hele Amerikaanse samenleving door is gedrongen.

Politiek is pure marketing geworden. Of meer nog: (on) gemerkte beïnvloeding door een gekleurde opleiding, (social) media-consumptie en nu ook opvoeding. Er zijn maar 2 dingen die er nog toe doen: geld en macht. En werkelijk alles is geoorloofd om het te bereiken. Hoe medogenlozer je bent, hoe hoger je aanzien in je eigen bubble.

Dit speelt al tientallen jaren in de VS, en is langzaam vanuit het bedrijfsleven de politiek ingeslopen. Met de komst van Trump is het masker definitief afgevallen. Wat hij ook zegt of doet, hij komt er bij zijn achterban toch wel mee weg. Waarschijnlijk zouden z'n ratings nog stijgen als hij Fauci tijdens een persconferentie eigenhandig executeert. Men is totaal gehersenspoeld in dat land.

Enige lichtpuntje dat ik zie is dat de beide kampen met onoverbrugbare verschillen redelijk geografisch afgebakend zijn. En dat het dus mogelijk moet zijn om het land zonder al te veel bloedvergieten in tweeën te delen. Oost- en Westkust (Democraten) samen, en daartussen het Republikeinse fly-over-country.
En het bizarre aan het hele verhaal is dat meest fanatieke aanhangers uit de groep komen die het hardst geraakt wordt. Het lijkt wel zelfkastijding.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Joris748 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:01:
[...]

En het bizarre aan het hele verhaal is dat meest fanatieke aanhangers uit de groep komen die het hardst geraakt wordt. Het lijkt wel zelfkastijding.
Trumps naam op cheques aan miljoenen Amerikanen
Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft op het laatste moment besloten dat de naam van Donald Trump op miljoenen hulpcheques komt te staan, melden Amerikaanse media. Een woordvoerder van het ministerie zegt dat het proces daardoor geen vertraging oploopt en dat de eerste betalingen volgende week de deur uit gaan.

Op de linkerkant van de papieren komen de woorden "President Donald J. Trump" te staan, bevestigt het ministerie. Het is voor het eerst dat de naam van een president prijkt op een cheque van de Amerikaanse belastingdienst.
niet, want die mensen krijgen een cheque van de president himself! :)

En zo zet je de eigen overheidsdiensten in om campagne te voeren voor je herverkiezing. Maar goed dat het congress dit meteen gaat voorkomen omdat het tegen de grondwet is zou je zeggen -_-

bron: https://nos.nl/liveblog/2...p-trumps-who-besluit.html

• Joris748
polthemol schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:06:
[...]

[...]

En zo zet je de eigen overheidsdiensten in om campagne te voeren voor je herverkiezing. Maar goed dat het congress dit meteen gaat voorkomen omdat het tegen de grondwet is zou je zeggen -_-

Nouja, ik zou het vergelijken met het amputeren van een arm en vervolgens een doekje voor het bloeden geven. ;)

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

MazeWing

The plot thickens...

@alexbl69 Het land is politiek gezien al jaren (of zelfs decennia) volledig de weg kwijt. Polarisatie heeft een nieuwe dimensie gekregen sinds Trump daar aan de macht is.

Het grootste probleem echter is het feit dat men elkaar "niets" gunt. Als morgen een democraat met een vaccin tegen corona komt, van water goud weet te maken en vrede op aarde maakt, wordt dit door de republikeinen volledig afgeschoten. Waarom? Omdat het van een democraat komt.

En juist dat is hetgeen wat er al jaren gaande is. Waar men eerst nog een bepaalde tact had, is dit volkomen weggevallen sinds Trump.
Zodra het tijdperk Trump voorbij is, hoop ik dat men in de grondwet gaat vastleggen dat een toekomstig president verplicht een x-aantal jaar ervaring in de politiek moet hebben. Dat voorkomt dat complete randdebielen zoals Trump meteen de allerhoogste functie kunnen krijgen.
Als hij eerst burgemeester of desnoods senator was geweest, was hij veel eerder door de mand gevallen en zou zijn gedrag absoluut niet geaccepteerd worden door z'n partij.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• ArgantosNL
hoevenpe schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:39:
De verkiezingscampagne is definitief begonnen:

[...]
de New York Times heeft 2 en een halve week op dit verhaal gezeten en dropte hem pas 3 dagen nadat Sanders uit de race stapte en op paas zondag hebben ze dit uitgegeven.

En het stuk heeft aangepast op vraag van de Biden champanje zonder melding in het stuk dat er iets gewijzigd is.

NYtimes blijkbaar ook gewoon een biased pro dem establishment blad.

Even ter vergelijking de Kavanaugh/ford verhaal kwam van de zelfde bron als deze en was binnen 2 dagen opgepakt.

Grote media bedrijven moeten worden opgebroken want ze hebben veel te veel macht.

• Bezulba
  • Laatst online: 20-12 12:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Joris748 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:31:
Ik denk dat we de Amerikaanse politiek beter op kunnen geven, als je ziet wat voor shitshow het is geworden.

Hopelijk gaan hier in (Noord-)Europa snel de oogkleppen af, zodat we niet dezelfde fouten (blijven) maken.
Gezien de populariteit van FvD en de PVV denk ik dat wij Nederlanders net zo dom zijn als de Amerikanen.

blup

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:51:
https://www.nu.nl/buitenl...vanwege-coronacrisis.html

[...]

Sorry maar dit is gewoon zo triest dat ik er van moest lachen. What's next: zijn naam laten graveren in de gevel het witte huis? Zijn gezicht op de dollar. Mount rushmore een extra gezicht geven? Trump in het volkslied pleuren?
In de reacties op het nu.nl artikel vond ik wel een mooi comment daarover:
Mount Rushmore (volledig: Mount Rushmore National Memorial) is een Amerikaans monument, gelegen in de Black Hills nabij Keystone, South Dakota. Het toont 18 meter hoge, uit graniet gehakte portretten van vier Amerikaanse presidenten: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. Het monument herdenkt de geboorte, groei en ontwikkeling van de Verenigde Staten. De oppervlakte bedraagt zo'n 5 km².

Het wachten is nu enkel nog op een nieuw monument: een molshoop met daarop het portret van dhr. Trump. Dit als symbool van de ondergang van de V.S.
Dit begint bijna een soort persoonlijkheidscult te worden die Trump aan het kweken is, om een beeld van de "Grote Geliefde Leider|" enzo. Eenzelfde soort praktijk die we bij Kim Jong-Un en zijn voorgangers ook zien.

Virussen? Scan ze hier!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55
polthemol schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:06:

Het mooiste is nog dat hij strafbaar zou zijn als Trump de cheques zelf zou tekenen en dat het daarom in een soort opmerkingen vakje komt. 7(8)7

Wat zullen historici toch een hoop vraagtekens hebben bij deze tijd, ongelooflijk.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• ArgantosNL
Bezulba schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:29:
[...]

Gezien de populariteit van FvD en de PVV denk ik dat wij Nederlanders net zo dom zijn als de Amerikanen.
Het zelfde soort neo-liberaal beleid dat de oorzaak is van een Trump hebben we hier ook alleen nog mindere maten.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ArgantosNL schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:42:
[...]

Het zelfde soort neo-liberaal beleid dat de oorzaak is van een Trump hebben we hier ook alleen nog mindere maten.
*kuch* dividentbelasting en de infameuze woorden van Rutte destijds als onderbouwing:'ik voel het aan mijn onderbuik dat dit goed zal zijn voor de Nederlandse economie'. Sure sugartitts, sure :P

Het gaat hier met minder openbaarheid en oa. een VVD pakken het handiger aan, maar het gros van regeringspartners (nu en in het verleden) zijn behoorlijk hard electoraal afgestraft voor het meeregeren. Het probleem hier is ook dat steeds weer partijen op staan in plaats van gewoon een nee te zeggen.

• hoevenpe
wildhagen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
Dit begint bijna een soort persoonlijkheidscult te worden die Trump aan het kweken is, om een beeld van de "Grote Geliefde Leider|" enzo. Eenzelfde soort praktijk die we bij Kim Jong-Un en zijn voorgangers ook zien.
Niet alleen Trump, zie ook Poetin, Jinping, Bolsenaro, Duarte, etc.

Als de geschiedenis iets leert dan is het wel dat in onzekere tijden mensen een krachtige sterke leider verkiezen boven zwak instabiel leiderschap, zelfs als die 'sterke leider' opzichtig heel veel verkeerd doet.

Zelfs in Nederland zie je dat in beperkte mate: Rutte is populairder dan ooit, rustig met overwicht spreekt hij ons toe en mensen hebben dat blijkbaar veel liever dan een Asscher die in een wit t-shirt opzichtig wat media aandacht probeert te krijgen.
ph4ge schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:38:
Wat zullen historici toch een hoop vraagtekens hebben bij deze tijd, ongelooflijk.
Geschiedenis wordt geschreven door de winnaars, zolang Trump en zijn partij aan de macht blijft hoeft hij zich binnenlands geen zorgen te maken.

• ArgantosNL
polthemol schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:45:
[...]

*kuch* dividentbelasting en de infameuze woorden van Rutte destijds als onderbouwing:'ik voel het aan mijn onderbuik dat dit goed zal zijn voor de Nederlandse economie'. Sure sugartitts, sure :P

Het gaat hier met minder openbaarheid en oa. een VVD pakken het handiger aan, maar het gros van regeringspartners (nu en in het verleden) zijn behoorlijk hard electoraal afgestraft voor het meeregeren. Het probleem hier is ook dat steeds weer partijen op staan in plaats van gewoon een nee te zeggen.
Dat VVD nooit gestraft wordt voor hun beleid is me een raadsel, ze zijn letterlijk de grootste al een paar jaar maar nemen nooit verantwoordelijkheid voor de shit die ze doen.

maar dit is het verkeerde topic voor deze discussie.

sorry modjes.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55
hoevenpe schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:47:
Geschiedenis wordt geschreven door de winnaars, zolang Trump en zijn partij aan de macht blijft hoeft hij zich binnenlands geen zorgen te maken.
In een tijd waarin er amper iets werd opgeschreven klopt dit, maar toekomstige historici hebben natuurlijk een oneindige hoeveelheid data tot hun beschikking. Het maakt niet uit hoe kamp Trump het spint, de meest simpele toespraken van Trump vallen al compleet door de mand.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:47:
[...]

Niet alleen Trump, zie ook Poetin, Jinping, Bolsenaro, Duarte, etc.

Als de geschiedenis iets leert dan is het wel dat in onzekere tijden mensen een krachtige sterke leider verkiezen boven zwak instabiel leiderschap, zelfs als die 'sterke leider' opzichtig heel veel verkeerd doet.

Zelfs in Nederland zie je dat in beperkte mate: Rutte is populairder dan ooit, rustig met overwicht spreekt hij ons toe en mensen hebben dat blijkbaar veel liever dan een Asscher die in een wit t-shirt opzichtig wat media aandacht probeert te krijgen.
je doet nu hetzelfde wat die mensen doen: je noemt het krachtige, sterke leiders, je labelt het al zodat het positief klinkt en zet de andere optie ('zwak, instabiel leiderschap') neer als een zwak alternatief.

Het probleem is de beeldvorming, men lijkt te denken dat iemand die schreeuwt en zijn zin erdoor duwt een sterk of goed leider is, wat simpelweg een false aanname is.

Het is een beetje zoals wanneer je naar een 'sleight of hands'-act kijkt: je laat je inpakken door de charmes en afleiding, terwijl je opv oorhand al weet dat je gecheat gaat worden, maar NOG kun je het niet laten om gretig in de afleiding te trappen.

• Bezulba
  • Laatst online: 20-12 12:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

mea culpa ik ga ook off topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Bezulba op 15-04-2020 09:52 ]

blup

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24

Nibbz

Postmaster General

Ik vind het zo gek, dat Trump (en FOX), een paar weken geleden corona nog afdeed als een griepje, en alles is volledig onder controle. En vervolgens hard uithaalt naar het WHO.

Daily Show heeft de quotes mooi naast elkaar gezet, met de datum erbij.

Maar dit vergeten alle Amerikanen gelijk, en Trump blijft de man. (sowieso onbegrijpelijk dat mensen nog naar FOX news kijken.. wat een drama)

13:37

• hoevenpe
polthemol schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:51:
je doet nu hetzelfde wat die mensen doen: je noemt het krachtige, sterke leiders, je labelt het al zodat het positief klinkt en zet de andere optie ('zwak, instabiel leiderschap') neer als een zwak alternatief.

Dacht dat quotes om 'sterke leider' helder genoeg was, Trump is geen sterke daadkrachtige leider.

• Joris748
Nibbz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:00:
Ik vind het zo gek, dat Trump (en FOX), een paar weken geleden corona nog afdeed als een griepje, en alles is volledig onder controle. En vervolgens hard uithaalt naar het WHO.

Daily Show heeft de quotes mooi naast elkaar gezet, met de datum erbij.

Maar dit vergeten alle Amerikanen gelijk, en Trump blijft de man. (sowieso onbegrijpelijk dat mensen nog naar FOX news kijken.. wat een drama)
Ik vind het helemaal niet gek, aangezien het allang niet meer om de feiten gaat.

GOP/Trump is good, rest is bad. No matter what.

Pagina: 1 ... 101 ... 124 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

[font size=26]Zero Tolerance [/font]

Stel je ziet dit topic als nieuwe deelnemer en je bent het oneens met de consensus, dan verwachten we dat je je standpunten onderbouwt met betrouwbare bronnen, zo ontstaat er een constructieve wederzijdse discussie. Het is niet de bedoeling om in dit topic te gebruiken om direct de confrontatie op te zoeken. Neem bij twijfel contact op moderatie. Bij overtreding behouden we het recht voor berichten te verwijderen

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Aanvullend hierop is het topic vanaf nu Zero Tolerance. Dat houdt in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook:
  • Discriminerende reacties
  • Ongefundeerde oneliners/generalisaties die niks bijdragen aan de discussie in het topic
  • Rants
  • Whataboutisme
  • Linkdrops
  • Het reageren op overduidelijk slechte reacties
  • De discussie over ras/afkomst en IQ is ook hier offtopic.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
We hanteren hier verder een "Amerikaanse" manier van sturing namelijk; three strikes and you are out.