Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:47
Toke_gt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:20:
[...]

Misschien staat ie te laag afgesteld voor het jonge gras? Ik zou in het voorjaar nieuw inzaaien en dan flink laten doorgroeien zonder te maaien. Als ik zie hoe mijn stofrobot in hoeken ronddraait en zoekt naar de nieuwe richting, dan lijken de plekken in jouw gras mij daardoor heel logisch verklaarbaar. (En ik heb er ook geen enkele andere verklaring voor, anders dan intensief gebruik)
Dat zou heel goed kunnen hoor. Ik denk dat dat inderdaad de beste optie is. Gras er uit. Robotdraad opnieuw aanbrengen en vervolgens inzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
LinuxMan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:44:
[...]

en wat is het juiste moment om te bemesten dan?

Ik zet elk jaar wel 100 tot 200 bollen extra in de tuin, omdat er een dele niet meer opkomt of niet meer bloeit. Als je tips hebt om ze langer te laten bloeien houd ik me aanbevolen.
Je bemest niet zo zeer voor de bloei maar voor de stapeling van voedingsstoffen (ontwikkeling van de bol) voor het komende jaar. Je bemest het beste kort nadat de bloem is uitgebloeid. Vervolgends laat je het loof (bladmassa) natuurlijk afsterven. ?Dit duurt circa 5 weken. Als het blad helemaal dor is maai je het pas af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
Dit komt echt door je maairobot.
- Te kort
- Te vaak
en hij maait zo te zien onder verkeerde omstandigheden (tijdens of kort na regen als de grond verzadigt is).

Het is dit jaar een stuk natter dan bijvoorbeeld vorig jaar. op de zelfde manier blijven maaien resulteert in een andere uitkomst (kapot gazon)

Oplossing is simpel. Zaaien, bemesten en minder / niet maaien tot komend voorjaar. Dan afhankelijk van het weer / de bodem je blauwe geit weer loslaten op het gazon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Teijgetje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:51:
@XWB
Is het geen Yellow Sun breuksteen?
Even zoeken waar ze grote hebben.
Ze zijn er ook wat kleiner (15-30 cm /650kg)

Of anders even zoeken op (sier)keien.
Ik heb inmiddels Yellow Sun zwerfkeien bij Intratuin gevonden, € 0,39 per kilo :)

March of the Eagles

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 20:55
is het nu nog mogelijk om een gazon in te zaaien? of is het beter om te wachten tot het voorjaar? wij hebben onze tuin aan laten passen, maar het gazon heeft er toch teveel onder geleden, dit willen we opnieuw inzaaien... hopelijk nog voor de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 11:36
-

[ Voor 100% gewijzigd door PorschefanRoel op 04-04-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
@HiBe
Ja dat kan prima. Of het nog opkomt is een tweede omdat gras pas kiemt vanaf 10 graden.
Als het niet opkomt heb je kans dat dieren het opeten. Wat blijft liggen kiemt als het weer warmer wordt.

Je zal dus de gok moeten nemen dat het "warm" blijft.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 20:55
Teijgetje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:47:
@HiBe
Ja dat kan prima. Of het nog opkomt is een tweede omdat gras pas kiemt vanaf 10 graden.
Als het niet opkomt heb je kans dat dieren het opeten. Wat blijft liggen kiemt als het weer warmer wordt.

Je zal dus de gok moeten nemen dat het "warm" blijft.
dus het is nu nog "warm" genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Zoals @PorschefanRoel ook al zegt, zolang de temperatuur hoog genoeg is kiemt het, alleen door de "lage" temperatuur groeit het niet snel. Dus duurt het langer voor de sprietjes polletjes worden en je veldje dicht is.
Maar als het kiemt dan heb je een groen sprietenveldje, al zal je daar geen voetbal op moeten gaan spelen tot het echt dichtgegroeid is.

Maar ik zie ook nog bloeiende plantjes in de bermen.
Even de langetermijnverwachting in de gaten houden van het weer.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 11-11-2021 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Naast bloeiende plantjes zie ik nog meer in de berm....... :'(
Nadat ik vorige week de machinist trof die de sloot aan de overkant rietvrij aan het maken was, en hem aansprak of als onze kant gedaan werd het riet dan aan de overkant kon gegooid.
Omdat met een grijper dat oppakken waarschijnlijk zou resulteren in een kapotgetrokken grasmat omdat de zoden nog niet echt vast zitten, als niet ook gelijk het mollengaas gepakt was en de schade nog groter zou zijn.
Daarop kreeg ik te horen dat onze kant voor de gemeente was en zijn kant van het waterschap.

Natuurlijk wist hij niet wanneer de gemeente kwam......
Dus de volgende dag lag er twee kuub riet op. :+ :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxMael045hBy2cFSlxeMrB7Wn00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wrkj4iExLqYV9mnw8kyKYRE3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-4IV-AM_aLy50bz4NJ8JB8eb9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yLST7NcN0cwKMeg1I3p2luL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3NBB47wYA7gIHmk_3LQmWmuXic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV85sQ7Ph7RJgKV2Z7QMeMr7.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat vandaag maar met een riek naar de andere kant gestoken, inmiddels was het wat uitgedroogd en niet zo zwaar en hoog meer, dus goed te doen.
Beter dan morgen te laat zijn dacht ik. :P

Ergens anders ben ik bezig met een terrein onkruidvrij te maken.
Eerst gespoten met "milieuvriendelijke glyfosaat Roundup natural" omdat het terrein te verwaarloosd was en schoon moet voor verkoop.
Daarna na twee weken eerst een bosmaaier met draad er over zodat het ergste weg is en vervolgens de staalborstel.
Hiervoor staalborstels besteld die blijken te voldoen voor ca 500 m² , dan zijn ze echt op. (één met kap, één zonder)
En gelijk nieuwe besteld omdat ik er maar twee had besteld en 2000m² moet doen. Die raakten kwijt in de post en kwamen nooit aan.
Dus maar via Amazon van Aimenga besteld die wel binnen 24 uur geleverd werden en nog goedkoper waren ook.
En daar zit ook nog gereedschap, ringen en een moer bij. _/-\o_
Vooralsnog zien ze er prima/hetzelfde uit en zijn ze ook zo goedkoop in 15 cm te krijgen voor minder sterke bosmaaiers.
Bij de borstel die op is zit als je van de bovenkant kijkt nog ca 1 mm staaldraad onder de kom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQt9nW_raGCZX-LKoP2_-k_CC9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0YpShaMsARbgAVV3KLEbq3V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht0Dl-arRa43MFEUVLu9VV_UncY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsdXLyTcxOtlqOEFrV40DJlu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF9F2GYAE0aer4VkSCACEI0pHB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmHuecwvKdj7DmtfcIzyobyh.jpg?f=fotoalbum_tile

Het fijne van de staalborstels is dat ook dikke lagen aangekoekte grond die tussen het onkruid aangegroeid is weggeslagen worden.
Inmiddels heb ik 4 kuub onkruid en 2 kuub aarde/grond afgevoerd, en moet ik nog 1000m² borstelen.

Geborsteld vs ongeborsteld (waar wel het onkruid al geveld is en op hopen geblazen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAKpvwm0ER1uwEhLvAkSK3nn4WU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gF09myH1MXWIQb52mhjAKpEU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtMAyFjHlwTaWyOua06aLfmVC4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sa6gaJ4MQV5rh4vD3hWF6DmX.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan ga je van dit naar dit nadat er een hogedrukspuit over is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qvZRu6XSLrfkgesaTJwRPuh9WQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgXz3Y4780RvLTvlP7bG3K91.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9j2jb6V2DuNXLGIJ8Do98bDQr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/se6NW5T0uNgdSpUSVqmlBaRS.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GMOHpZAwwnBFvY5kqeZdF5iztU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43D4H5PI8TolbiIndonfyDKo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWzlif4NLCF_pINGu9pbrK75-Js=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL6ADD3fBwKjnktxiVNSEtnw.jpg?f=fotoalbum_tile

Een staalborstel is wel een aanrader. d:)b
(met een brilletje op natuurlijk ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2021 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Lekker bezig @Teijgetje d:)b

Je weet toch wel dat beton alleen maar sneller groen wordt na het gebruik van de hogedrukreiniger?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Pjotr

Dat maak ik of de eigenaar niet meer mee. ;)

En ik denk eigenlijk dat het hele terrein herbestraat moet worden, dat is overal en vooral bij de putten verzakt.
Dus ik maak me niet zo druk om het vuil er grotendeels af te spuiten of dat slecht is voor de betonstenen, het is een beetje voor het gezicht.
Gaat wel redelijk snel met 260 bar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:18:
@Pjotr

Dat maak ik of de eigenaar niet meer mee. ;)

En ik denk eigenlijk dat het hele terrein herbestraat moet worden, dat is overal en vooral bij de putten verzakt.
Dus ik maak me niet zo druk om het vuil er grotendeels af te spuiten of dat slecht is voor de betonstenen, het is een beetje voor het gezicht.
Gaat wel redelijk snel met 260 bar. ;)
Begrijpelijk. Voor nu knapt het in ieder geval gigantisch op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje mooi spul die staalborstels. Ik zal morgen eens kijken welke bosmaaier ik ook alweer heb en of ik dit er ook op kan zetten.
edit: en dat nonaanzuur zal ik ook eens uitzoeken, ik woon aan water dus eigenlijk kan er niets ...

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 15-11-2021 00:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@franssie
De 20 cm onkruidborstel werkt het beste met een vermogen boven 35cc/1.36pk/1.0kw.
Daaronder heb je de 15 cm nodig.

Ik heb de 20cm geprobeerd met een Honda 425UMK die hier in een hoek ligt te verstoffen omdat hij voor dikker onkruid te zwak is (is echt een grastrimmer), en die was met zijn 25 cc 0,72/1kW ook echt te zwak.

De Kibani bosmaaier/multitool is 52cc / 1,9 PK. De heggenschaar daarvan was gelijk handig om langs het hek te snoeien.

Wel grappig dat op de Kibani site zelfs gewaarschuwd word geen Aspen-2 te gebruiken omdat deze te schraal is (1:50) en motorschade kan veroorzaken. Daar was laatst een discussie over i.c.m Stihl.
Beetje wat ik toen al vond zonder de waarschuwing gezien te hebben.
Ook euro 95 E10 is ongeschikt zoals eerder in dit topic vermeld.

Het advies is super (euro98 E5) te mengen met Agealube (of gelijkwaardige 2-takt olie) in verhouding 1:25.
In plaats van Euro 98 is het ook mogelijk om Aspen 4 alkylaatbenzine te gebruiken. Houd hierbij de juiste mengverhouding aan van 200 ml olie op 5 liter Aspen 4 (1:25)
Maar of je dan echt goedkoper uit bent? Aspen 4 is wel iets schoner dan euro 98 E5 (super) maar zelfs met de huidige prijzen nog steeds € 1,4 duurder ( €3,65/L), zelfs per 200L zit je nog op €3,50/L.
Maar dat prijsverschil is wellicht overkomelijk als je maar af en toe benzine nodig hebt, ik gebruik gemiddeld 50L in de twee maanden voor alle machines incl. maaitractor, waarvan 20 liter 2-takt.

(Waarom je bij Aspen-2 geen 100 ml olie kan toevoegen op 5 liter ontgaat me trouwens, al is Aspen-4 + olie imo goedkoper dan)

[ Voor 86% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:19:
@franssie
De 20 cm onkruidborstel werkt het beste met een vermogen boven 35cc/1.36pk/1.0kw.
Daaronder heb je de 15 cm nodig.

Ik heb de 20cm geprobeerd met een Honda 425UMK die hier in een hoek ligt te verstoffen omdat hij voor dikker onkruid te zwak is (is echt een grastrimmer), en die was met zijn 25 cc 0,72/1kW ook echt te zwak.

De Kibani bosmaaier/multitool is 52cc / 1,9 PK. De heggenschaar daarvan was gelijk handig om langs het hek te snoeien.

Wel grappig dat op de Kibani site zelfs gewaarschuwd word geen Aspen-2 te gebruiken omdat deze te schraal is (1:50) en motorschade kan veroorzaken. Daar was laatst een discussie over i.c.m Stihl.
Beetje wat ik toen al vond zonder de waarschuwing gezien te hebben.
Ook euro 95 E10 is ongeschikt zoals eerder in dit topic vermeld.

Het advies is super (euro98 E5) te mengen met Agealube (of gelijkwaardige 2-takt olie) in verhouding 1:25.
In plaats van Euro 98 is het ook mogelijk om Aspen 4 alkylaatbenzine te gebruiken. Houd hierbij de juiste mengverhouding aan van 200 ml olie op 5 liter Aspen 4 (1:25)
Maar of je dan echt goedkoper uit bent? Aspen 4 is wel iets schoner dan euro 98 E5 (super) maar zelfs met de huidige prijzen nog steeds € 1,4 duurder ( €3,65/L), zelfs per 200L zit je nog op €3,50/L.
Maar dat prijsverschil is wellicht overkomelijk als je maar af en toe benzine nodig hebt, ik gebruik gemiddeld 50L in de twee maanden voor alle machines incl. maaitractor, waarvan 20 liter 2-takt.

(Waarom je bij Aspen-2 geen 100 ml olie kan toevoegen op 5 liter ontgaat me trouwens, al is Aspen-4 + olie imo goedkoper dan)
Motomix van Stihl is dus ook te schraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje Ik gebruik Aspen egenlijk alleen voor mijn generatortje (ding staat altijd stil) en gooit het soms in de machines om de winter door te komen.
Maar ik heb nooit problemen als ik het vergeet met 'Super 98 E5" - hell in de oudere meuk zou ik zelfs loodvervanger kunnen gooien (ik heb een oldtimer en dat is 1%).
Als je je geld ermee verdient is het klote als een apparaat niet start/loopt maar bij wat normaal onderhoud zou dat niet mogen gebeuren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:46:
[...]

Motomix van Stihl is dus ook te schraal?
Voor Kibani 2 takt volgens advies wel.
Advies is 1:25 en dat hou ik aan, ik heb vandaag dat tweetaktje 6 tankjes achter elkaar vol gas laten lopen (en twee onkruidborstels opgemaakt).
Dus vol gas per tankje tot hij leeg is (en op het laatst nog even harder draait) en dan weer voltanken.
Inmiddels is die Kibani bosmaaier 3,5 jaar oud en heeft hij aardig op zijn lazer gehad qua werk, ik ben niet zo van het half gas, dus ik geef hem 5 sterren voor die prijs. En hij loopt dus als een zonnetje.
En nog geen onderhoud aan hoeven plegen behalve wat olieresten bij de uitlaat wegvegen, en nooit leeg opgeborgen 's winters. Starten, en lopen in het voorjaar. _/-\o_

Stihl geeft een jaar extra garantie als je hun Motomix gebruikt, bij Motoplus niet.
Maar ik neem dus aan dat die 1:50 genoeg is voor Stihl. :Y
Motomix is nog duurder dan Aspen zag ik, maar een jaar extra garantie mag wat kosten natuurlijk. ;)

Trouwens, als ik daar kijk naar een vergelijkbare 2 pk 2 takt Stihl FS 410 C-EL á € 1131,= dan koop ik daar nu 7 Kibani's voor en ben ik minimaal 24 jaar verder (en moet ik een extra schuurtje bouwen voor de hulpstukken).
Dus de Stihl moet het dan wel vol blijven houden om goedkoper/betere koop te zijn want mijne loopt nog als een zonnetje. :+
Wel wat meer olie gebruikt dan. ;)

Die goedkope onkruidborstels gaan trouwens 3 tankjes mee.
Waar ik nu bezig ben ligt een hoop natte aangekoekte grond, ik weet niet of dat een op een te vergelijken is met de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik vond niet meteen een beter topic, dus ik waag mijn kans hier :)

Onze kippenren is 1 grote modderpoel als het regent (toplaag van klei, water trekt moeilijk weg). Daar houden de kippen niet van, alles wordt smerig, en voor ons is het gevaarlijk om te vallen. Ik heb her en der al een hoop mulch gegooid en dat helpt wel iets. Er zijn echter nog steeds plaatsen waar er zich staand water vormt, en het blijft toch een smeerboel.

Ik ga sowieso blijven mulchen met ons snoeiafval om de grond te verbeteren, maar hebben jullie ervaringen of tips om de boel op zowel korte als middellange termijn wat aangenamer te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Slonzo
Drainage toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:36
Met een grondboor aan de slag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Slonzo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:19:
Ik vond niet meteen een beter topic, dus ik waag mijn kans hier :)

Onze kippenren is 1 grote modderpoel als het regent (toplaag van klei, water trekt moeilijk weg). Daar houden de kippen niet van, alles wordt smerig, en voor ons is het gevaarlijk om te vallen. Ik heb her en der al een hoop mulch gegooid en dat helpt wel iets. Er zijn echter nog steeds plaatsen waar er zich staand water vormt, en het blijft toch een smeerboel.

Ik ga sowieso blijven mulchen met ons snoeiafval om de grond te verbeteren, maar hebben jullie ervaringen of tips om de boel op zowel korte als middellange termijn wat aangenamer te krijgen?
Slechts een idee:

- Kippenren +- 10cm afgraven,
- Doorspitten (1 a 2 spades diep) en draineren (aantal gaten boren en vullen met grind).
- De laag van 10cm opvullen met houtsnippers. Deze composteren en worden zonder enige moeite door je kippen regelmatig omgezet.
- Na volledige compostering uit de ren halen en elders in de tuin toepassen.
- Nieuwe snippers aanbrengen in de ren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@Slonzo Ik weet niet hoe groot je ren is, maar je kan ook (een deel) overkappen. Kippen maken sowieso alles kaal en dan krijg je hoe dan ook modder en plassen, waar ze niet blij mee zijn. Ik heb tijdelijk op een deel van de ren een stuk osb gelegd en dat scheelt al veel. Op termijn maak ik een ren met sedumdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Denk dat ik inderdaad maar een combinatie van grindputten, mulch en een afdakje ga doen.
Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Mijn gazon is enorm drassig dus ik wil mijn gazon gaan beluchten. Nou heb ik een verticuteer- en beluchtingsmachine in één, namelijk deze:

https://www.einhell.nl/shop/nl-nl/ge-sa-1640.html

Maar dit zijn vrij ondiepe en dunne pennen die de grond in gaan. Nou zit ik te twijfelen om mijn gazon met dit apparaat te gaan beluchten, of om voor een wat grovere methode te gaan en iets als deze aan te schaffen:

https://www.amazon.nl/Yar...&pd_rd_i=B00EOMCJD6&psc=1

Of is de bovenste beluchten en de onderste meer alleen voor drainage en zou ik het beiden moeten doen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
Inhoudelijk geen verstand er van, maar wat een geld vragen ze voor dat tweede ding joh :X Zoiets zou je makkelijk zelf kunnen bouwen van wat stukken CV-buis o.i.d. lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

De Yard Butler! Die staat ook al eventjes op mijn lijstje sinds mijn reactie op dit filmpje. Ik heb naar recensies op alternatieven gezocht die goedkoper zijn maar niks lijkt het te halen bij kwaliteit de Yard Butler - anderen verbuigen, zijn de kokers te klein, of vallen uit elkaar bij de handvatten ofzo. Het is wel een e-nor-me workout naar het schijnt en je moet de gaten ook weer opvullen, zoals bijvoorbeeld met zand zoals in dat filmpje.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Slonzo schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:03:
Denk dat ik inderdaad maar een combinatie van grindputten, mulch en een afdakje ga doen.
Bedankt voor het meedenken allemaal :)
Ben alvast benieuwd naar het resultaat :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ThinkPadd schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:36:
Inhoudelijk geen verstand er van, maar wat een geld vragen ze voor dat tweede ding joh :X Zoiets zou je makkelijk zelf kunnen bouwen van wat stukken CV-buis o.i.d. lijkt me.
Er zijn ook goedkopere varianten: https://www.amazon.nl/Spe...&pd_rd_i=B002W5V61I&psc=1

Mij lijkt niet dat je drassig gras oplost door een paar gaten te maken van 10cm diep. Er zal ergens een ondoorlaatbare laag onder je gazon zitten vrees ik. Ik had hier in onze tuin ook last van, grote plassen die op het zand (toen nog) bleven staan. Ik heb toen een gat van 1m diep en 40cm rond gegraven (en op 40cm diep kwam ik een enorm harde laag van ca 20cm dik tegen) en vol gegooid met grind. Daarna geen last meer gehad van plassen. Dus als je een stukje gras kunt opofferen zou ik zoiets doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
FireFoz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:19:
Mijn gazon is enorm drassig dus ik wil mijn gazon gaan beluchten. Nou heb ik een verticuteer- en beluchtingsmachine in één, namelijk deze:

https://www.einhell.nl/shop/nl-nl/ge-sa-1640.html

Maar dit zijn vrij ondiepe en dunne pennen die de grond in gaan. Nou zit ik te twijfelen om mijn gazon met dit apparaat te gaan beluchten, of om voor een wat grovere methode te gaan en iets als deze aan te schaffen:

https://www.amazon.nl/Yar...&pd_rd_i=B00EOMCJD6&psc=1

Of is de bovenste beluchten en de onderste meer alleen voor drainage en zou ik het beiden moeten doen?
At random gaten gaan prikken haalt weinig uit als je niet weet wat de oorzaak is dat het drassig is.

Zit er een verdichting in de toplaag van je gazon omdat een handje vol kinderen er op heeft staan springen dan helpt zown prikstok prima. Met scherpzand vervolgens de gaten weer vullen en je bent klaar.

Is het drassig omdat je een kleipakket hebt van 3 meter dan doet die prikker driekeer niks. In een dergelijk geval zul je een of meerdere gaten moeten boren tot de watervoerende laag en deze met grind/scherpzand moeten vullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Woody179 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:47:
[...]

At random gaten gaan prikken haalt weinig uit als je niet weet wat de oorzaak is dat het drassig is.

Zit er een verdichting in de toplaag van je gazon omdat een handje vol kinderen er op heeft staan springen dan helpt zown prikstok prima. Met scherpzand vervolgens de gaten weer vullen en je bent klaar.

Is het drassig omdat je een kleipakket hebt van 3 meter dan doet die prikker driekeer niks. In een dergelijk geval zul je een of meerdere gaten moeten boren tot de watervoerende laag en deze met grind/scherpzand moeten vullen
Dit dus.

Scherp zand in brekerzand/stierenzand/metselzand. Blijft toch Tweakers hè? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Twee maanden terug ~500 tulpenbollen opgehaald bij een boer in de buurt. Afgelopen weken druk aan het planten geweest met dit hulpje, wat mooi ging. Gaten maken, bollen er in, zand er over :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBfYcxAYB5FC-aarIucVGsMy8uM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20lWHjG0qmfVte5gZujQaZcb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zie je dat ze al beginnen uit te lopen. Gebeurd dat vaker in deze tijd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VGEQjuTfGwVejcWlgc0_W30vo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khkIvu0tPk76EyGpx31OBmFq.jpg?f=fotoalbum_large
Verder verwacht ik wel dat het goed komt, en ik van het voorjaar een mooie tulpenstrook van 0.5x10 meter langs de oprit heb. Maar nu heb ik dus ook bollen over. Als ik deze binnen in een pot zet, dan heb ik over een week of wat mooie tulpen vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Van het weekend eindelijk m'n beukenhaag langs de oprit planten, dan is dat stukje tuin klaar.

Aan de andere kant van de oprit moet ik nog niets doen met een borderrand. Ik heb nog meerdere pallets met 30x30 tegels over dus ik was van plan om met halve gebroken tegels daar een muurtje te maken. Maar hoe breek je die nu handig, de slijptol maakt geen mooi breukvlak en de knipper werkt ook niet handig omdat ongeveer elke tegel een andere dikte heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
deWit schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 06:54:
Van het weekend eindelijk m'n beukenhaag langs de oprit planten, dan is dat stukje tuin klaar.

Aan de andere kant van de oprit moet ik nog niets doen met een borderrand. Ik heb nog meerdere pallets met 30x30 tegels over dus ik was van plan om met halve gebroken tegels daar een muurtje te maken. Maar hoe breek je die nu handig, de slijptol maakt geen mooi breukvlak en de knipper werkt ook niet handig omdat ongeveer elke tegel een andere dikte heeft.
Het makkelijkst is om een hydraulische lamellenknipper te huren. Dan heb je niet zo'n last van de dikteverschillen.

Een ervaren stratenmaker kan tegels doormidden hakken door de tegel eerst zwak te maken en dan door een goede klap te laten breken. Maar dat is echt voor professionals.

Voor het 'metselen' van je border kan je het beste Poltec halen. Dit is een steenlijm op cementbasis. Hiermee kan je de hoogteverschillen opvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Wellicht iemand hier nog met tips. We hebben een yucca gekocht vorig jaar en worstelen sindsdien met spint.

Het is een vrij grote plant. We hebben al 2x een spint behandeling gedaan op aanraden van de plantenzaak. Zonder succes. Vervolgens bijna alle bladeren in april afgeknipt en alles afgespoten met koud water wederom op aanraden van de plantenzaak.

Bladeren zijn aan het terug groeien, maar wederom lijkt er weer spint in te zitten.

Het is een behoorlijke plant, plantenzaak heeft ons inmiddels de aankoop vergoed, maar we zouden de plant toch graag redden.

Zijn hier nog tips?

Paar plaatjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTTz1xqohBAWife5croZtB-cYrA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGBeAzgrBtK53mUglHzS59eL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osw4xbhbo1DzgR2PDSYg8U7tQfE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DddVQ3WeHUUrEnTPdcLP7FKE.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNTpowUDj6NgBUPCJn8e8ScuID0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA35iFD34iUaJcK6T4b61WEb.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOBvGfBPbxuH8UN3fxybbCbbJHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SWSRUoZFChpPkbvPwhJsMb9T.jpg?f=user_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Mystikal schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:37:

Het is een vrij grote plant. We hebben al 2x een spint behandeling gedaan op aanraden van de plantenzaak. Zonder succes.
Weet je zeker dat het spint is? Heeft de plantenzaak dat bevestigd, en heb je hem meegenomen daar heen?
Sommige palmsoorten ontwikkelen zelf een wit laagje ter bescherming dacht ik.

Spint zit namelijk meestal op zachte delen van de plant omdat ze sap eten, en dan vaak nog alleen aan de onderkant van het blad. Ik zie nu dat foto`s 2, 3 en 4 van de onderkant van een blad zijn en je vriendin het ook niet weet. ;)
Maar je kan de onderkant van een blad eens onder de microscoop leggen om te zien wat voor beestjes er lopen.

En wat hield die spintbehandeling in?
Tegen spint helpt in de avonduren spuiten met een oplossing van water met 2% groene zeep en 1% spiritus.
`s Avonds komen namelijk de eitjes uit.
En dan zolang tot de spint weg blijft.
Het makkelijkst is een drukplantensproeier omdat je elke avond alles moet raken. Ze lopen niet alleen op het blad maar je moet de hele plant en stam raken.
En uiteindelijk zullen ze ook uit de grond moeten komen/bestreden worden als ze daar in zitten. Mis je er een paar dan begint het van voor af aan.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 28-11-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Teijgetje schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:44:
[...]

Weet je zeker dat het spint is? Heeft de plantenzaak dat bevestigd, en heb je hem meegenomen daar heen?
Sommige palmsoorten ontwikkelen zelf een wit laagje ter bescherming dacht ik.

Spint zit namelijk meestal op zachte delen van de plant omdat ze sap eten, en dan vaak nog alleen aan de onderkant van het blad. Ik zie nu dat foto`s 2, 3 en 4 van de onderkant van een blad zijn en je vriendin het ook niet weet. ;)
Maar je kan de onderkant van een blad eens onder de microscoop leggen om te zien wat voor beestjes er lopen.

En wat hield die spintbehandeling in?
Tegen spint helpt in de avonduren spuiten met een oplossing van water met 2% groene zeep en 1% spiritus.
`s Avonds komen namelijk de eitjes uit.
En dan zolang tot de spint weg blijft.
Het makkelijkst is een drukplantensproeier omdat je elke avond alles moet raken. Ze lopen niet alleen op het blad maar je moet de hele plant en stam raken.
En uiteindelijk zullen ze ook uit de grond moeten komen/bestreden worden als ze daar in zitten. Mis je er een paar dan begint het van voor af aan.
Bedankt voor je reactie. Nee, we hebben de plant niet laten beoordelen (alleen foto's, en niet eens van zo dichtbij, deze zijn nu gemaakt met de macro stand van een telefoon). Probleem is dat de plant echt zwaar is en niet zo maar elke avond naar buiten gesleept kan worden... dus bestrijden elke avond met een sproeier is erg lastig...

Een microscoop zou kunnen, maar die heb ik niet :P.
Hoe bestrijdt je spint uit de grond?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Mystikal
Spintmijt zoekt in principe het blad op.
Als je dus dagelijks sproeit en dit volhoudt dan zullen alle spintmijtjes dood gaan en ook die die elke dag uit hun ei kruipen.
Een spintmijt leeft ca 4 weken en legt in die tijd ca 120 eitjes (10-20/dag), de eitjes komen na 3 tot 15 dagen uit. Dit is globaal, per spintmijtsoort kan dat iets afwijken.
Probeer wel alleen alles zodanig nat te sproeien zodat je de yucca geen water geeft.
Spint houdt niet van vochtig, maar een yucca wordt ook geel van teveel water.
En groene zeep en spiritus is natuurlijk geen pokon. ;)

En andere optie is roofmijt in te zetten, deze eten de spintmijt en gaan dus dood als die op zijn.

En natuurlijk bestrijdt je spintmijt in al je planten tegelijk. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 28-11-2021 18:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:03:
whoami schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:33:
Ben alvast benieuwd naar het resultaat :)
Vannacht en vanmorgen had het weer flink geregend, dus ben maar eens aan de slag gegaan met de grondboor... Overal waar plasvorming was een flinke put geboord en gevuld met grind. En dan nog wat extra gaten hier en daar met grind dat ik nog over had. Was nog steeds een flinke modderpoel, dus tijdelijk wat 'verbeterd' met een overschotje schavelingen. De kipjes scharrelen er nu vrolijk in rond met droge(re) pootjes.

Nu maar eens op zoek naar een paar m3 mulch... en daarna aan de slag om (in ieder geval een stuk) af te dekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByIDqtD8Fs0J6Q1vxx4OR6HNG4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SztXKIgArnjCxOa571sISNFO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAHFyHyQVfZsQ1Y75QjX72nsEYk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP5UJwl40UVh6r4QNQrN8ZgU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ITXDrtO7eRQ4o50cPFVlxZCcQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny54GUVle1KIVbtUNAAzKdU8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D5tcL0s-0HELdtb_3U2DmY2IUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9z41rpDGOirkLSEHQJ0kS7L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:31:
[...]

[...]

Vannacht en vanmorgen had het weer flink geregend, dus ben maar eens aan de slag gegaan met de grondboor... Overal waar plasvorming was een flinke put geboord en gevuld met grind. En dan nog wat extra gaten hier en daar met grind dat ik nog over had. Was nog steeds een flinke modderpoel, dus tijdelijk wat 'verbeterd' met een overschotje schavelingen. De kipjes scharrelen er nu vrolijk in rond met droge(re) pootjes.

Nu maar eens op zoek naar een paar m3 mulch... en daarna aan de slag om (in ieder geval een stuk) af te dekken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben voor zeil over de ren gegaan. Blij mee met dit weer!
Ik heb geen goot dus aan de randen is het nog wel wat nat, daar heb ik wat houten vlonder tegels gelegd.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
We hebben sinds kort last van allemaal schimmel op / tussen het gras, zie ook foto hieronder (klikbaar). We hadden eerder wat bruine plekken in het gras (grasmat is in mei dit jaar gelegd), en het lijkt er op dat dit dode gras nu is gaan schimmelen (lijkt veel op hoe het er in de compostbak uit ziet, in ieder geval).

Is dit inderdaad alleen het dode gras dat is gaan schimmelen, of moeten we ons zorgen gaan maken over de hele grasmat? Want de plekken zitten echt overal. Kunnen / moeten we er nog iets aan doen of wordt het vanzelf beter als het ooit een keertje een beetje opdroogt (niet dat de plassen blijven staan, daar is de grond te zanderig voor, maar met dit weer droogt spul buiten ook niet echt)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1USXg5wPnvZRxVzXcgjV5macSI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5lDfTcmh3RU7SeqpDykpgFy.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 16-12-2021 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:22
henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:09:
Kunnen / moeten we er nog iets aan doen of wordt het vanzelf beter als het ooit een keertje een beetje opdroogt (niet dat de plassen blijven staan, daar is de grond te zanderig voor, maar met dit weer droogt spul buiten ook niet echt)?
Het lijkt op sneeuwschimmel. Daar moet je wel wat tegen doen. Ik kan het niet heel goed zien op je foto, maar check de informatie die hier staat. Je leest er ook wat oorzaken kunnen zijn en hoe je het aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:54:
Het lijkt op sneeuwschimmel. Daar moet je wel wat tegen doen. Ik kan het niet heel goed zien op je foto, maar check de informatie die hier staat. Je leest er ook wat oorzaken kunnen zijn en hoe je het aanpakt.
Bedankt, het lijkt inderdaad veel op die sneeuwschimmel. Als ik het zo lees is het ook m'n eigen fout geweest, te laat nog bemest, en ik denk vooral ook niet netjes gelijkmatig verspreid (gewoon met de hand gestrooid), ik denk dat het nu groeit op de plekken waar de concentratie meststoffen hoger was.

Maar eens de boel afharken en verticuteren dit weekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@henkie196
Met afharken heb je kans dat je de eventuele schimmel over je hele veld verspreid.
Verticuteren zou ik ook niet doen.
Het gras staat stil en het enige wat je nu doet is het extra beschadigen.
Normaal, in de groeiperiode, wil het herstellen, omdat het nu dat niet doet zal het waarschijnlijk afsterven/slechter worden.
Verticuteren doe je zodra de grondtemperatuur een tijdje boven de 7 graden is. In het voorjaar. Na de vorst, maar zeker niet als nachtvorst dreigt.
En voor verticuteren moet de mat ook droog zijn.

Ik zou eerder proberen het teveel aan stikstof te neutraliseren. Dat kan op een paar manieren.
Maar gezien je het hebt over zandgrond zou ik beginnen met die plekken flink water te geven.
Stikstof spoelt namelijk makkelijk weg.

En je hebt geen (huis)dier dat plasjes doet op je gazon?
Urine is ook een stikstofbom waar gras in eerste instantie van dood gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 19-12-2021 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:32:
@henkie196
Met afharken heb je kans dat je de eventuele schimmel over je hele veld verspreid.
Verticuteren zou ik ook niet doen.
Het gras staat stil en het enige wat je nu doet is het extra beschadigen.
Normaal, in de groeiperiode, wil het herstellen, omdat het nu dat niet doet zal het waarschijnlijk afsterven/slechter worden.
Verticuteren doe je zodra de grondtemperatuur een tijdje boven de 7 graden is. In het voorjaar. Na de vorst, maar zeker niet als nachtvorst dreigt.
En voor verticuteren moet de mat ook droog zijn.

Ik zou eerder proberen het teveel aan stikstof te neutraliseren. Dat kan op een paar manieren.
Maar gezien je het hebt over zandgrond zou ik beginnen met die plekken flink water te geven.
Stikstof spoelt namelijk makkelijk weg.

En je hebt geen (huis)dier dat plasjes doet op je gazon?
Urine is ook een stikstofbom waar gras in eerste instantie van dood gaat.
We proberen nu met de hand de ergste plekken aan te pakken, gewoon plukken en in de afvalbak. Verspreiden is niet zo'n issue, denk ik, want het zit toch al overal op de grasmat.

Neutraliseren klinkt goed, alhoewel ik me dan afvraag hoe effectief bewateren is. Het heeft in de tussentijd al genoeg geregend, zou ik denken, en ik heb ook al een aantal maal de regenton geleegd op het gras. We zullen het na het schoon plukken nog eens verder aankijken.

En dan in het voorjaar nog een keer verticuteren, bemesten, en waarschijnlijk ook wat bij zaaien, want op sommige plekken wordt het wel wat kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
henkie196 schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:54:
[...]
En dan in het voorjaar nog een keer verticuteren, bemesten, en waarschijnlijk ook wat bij zaaien, want op sommige plekken wordt het wel wat kaal.
Volgens mij juist niet bemesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Het is normaal na het verticuteren licht te bemesten.
In februari bekalken, in maart verticuteren, doorzaaien en licht bemesten met natuurlijke (langzame) mest.

Mooi zo`n wit landschap als je wakker wordt, met bevroren slootjes.
Je zou haast je schaatsen vast laten slijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EdNAvT5xkYV3NyCiK-Vne-OflU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwz84lOE6koxyKuoFVvcOxtK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAWuc_Eo1GlCso1Ur6ZnzfR1XDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDfdCHpn8HlPFzQB5q3JMgQh.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yis5GK1m6HrdVQy75TNe8Ekio4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCHcxXONNzARHjIuCApowPHT.jpg?f=fotoalbum_large

Maar eens kijken hoe sterk de graszoden zijn waar ik nog niet aan toe kwam.
Gelukkig waren ze bijna gratis. ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Teijgetje op 21-12-2021 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Nog maar even een kattenbelletje voor de registratie van Motorvoertuigen Met Beperkte Snelheid (MMBS) waaronder zitmaaiers die af en toe iets trekken zoals een karretje of (verticuteer)hark e.d. en/of die rijden op terrein dat voor anderen toegankelijk is. (komt op jouw privé terrein dus af en toe een leverancier of bezoek/visite, dan is dat "openbare weg.")
Tot 31 december doe je dat simpel online voor 18 euro, daarna zal je naar de RDW moeten op afspraak en kan het tot 230 euro kosten.

De X300 serie stond gewoon onder John Deere in de kieslijst op het formulier.
Ik had in twee dagen een kenteken(kaart) TVF-77-L voor onze X305R, maar hoef geen kenteken te voeren. Ik wordt wel geacht die kaart bij me te hebben, maar gezien de maaitractor nooit van huis gaat ligt dat binnen.
Ik schroef er toch een "feestkentekenplaat" op achter, als ik dan over straat rij is zichtbaar dat hij geregistreerd is. Scheelt vast gedoe want gewoon te checken door iedereen, zoals o.a. handhavers, bij RDW OVI.
Ander voordeel is dat hij niet gejat kan en zomaar doorverkocht, je hebt nu de meegeleverde code nodig om het kenteken over te schrijven. De tenaamstellingscode krijg je dit keer in het geheel.

De eerste helft van 2022 worden geen boetes uitgeschreven mocht je niet geregistreerd hebben en dat wel zou moeten hebben gedaan, maar of je die gok neemt dat het dan met een hoop gedoe tot ruim 12x zo duur wordt als nu is natuurlijk aan jou.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 27-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:42
We hebben een vlak van 6x3m aan de zijkant van een tuin van 120m2 waar we een groot klimrek willen plaatsen. Wat is de beste oplossing voor een natuurlijk ogende, dempende ondergrond? Hovenier suggereert boomschors. Is iets van rubberschors nog de overweging waard? Wat zijn hier de meningen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:55
nel!s schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:59:
We hebben een vlak van 6x3m aan de zijkant van een tuin van 120m2 waar we een groot klimrek willen plaatsen. Wat is de beste oplossing voor een natuurlijk ogende, dempende ondergrond? Hovenier suggereert boomschors. Is iets van rubberschors nog de overweging waard? Wat zijn hier de meningen?
Boomschors, want natuurlijk materiaal. Zou wat mij betreft altijd de voorkeur moeten krijgen boven plastic

(maar ik ben dan ook fervent tegenstander van mensen die hun tuin vol kunstgras mikken en een polycarbonaat overkapping plaatsen. Dus ik ben misschien een beetje blind voor eventuele voordelen van rubberschors)

[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 27-12-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Klaassen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:29
De tuin moet eindelijk onder handen genomen en er mogen betonnen tegels in. Veel creatiefs tegengekomen in dit draadje, maar de prijzen zijn bij het Googlen toch enorme tegenvallers. Wil je een beetje onderhoudsvrije grote tegels, dan zit je al snel rond de €30-35,- per m2 :o

Kent iemand wat goedkopere adresjes voor regio Aalsmeer? Halen uit België of Duitsland zou overigens ook geen probleem voor me zijn, zolang het maar wat goedkoper kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Kees Klaassen Stelcon betonplaten een optie? Die zijn ook niet goedkoop maar wel goedkoper.
Wat voor tegels heb je in gedachten en hoe ga je ze gebruiken? En wat versta jij onder onderhoudsvrij? dat bestaat namelijk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
nel!s schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:59:
Toen ik kind was, lag er gewoon gras. De kinderen van mijn zus vallen ook gewoon op gras.
Wat is er mis met gras?
Een kind gaat niet gelijk onrepareerbaar kapot als het valt, al denkt de huidige generatie ouders van wel lijkt het.

EDIT:::

Ik ben zo een risico manager die dan ook even op zoek gaat of mijn gevoel klopt:
https://zoek.officielebek.../kst-29800-XVI-134-b3.pdf

Er zijn belangrijkere punten van aandacht dan de ondergrond (verstikking, beknelling)

Bij 41% van alle aangetroffen toestellen is één of meer tekortkomingen aangetroffen.
De aangetroffen tekortkomingen zijn de volgende:
· Bij 24% van alle toestellen is verstikkingsgevaar door verstrikking aangetroffen. Dit is aangetoond met
de zogenaamde ‘toggle’ , een meetmiddel waarmee verstrikkingsgevaar wordt vastgesteld.
· Bij 14% van alle toestellen is gevaar voor beknelling van lichaamsdelen aangetroffen.
· Bij 3% van alle toestellen is een betonnen of stenen ondergrond bij een valhoogte van meer dan 1
meter aangetroffen.
· Bij 15% van alle toestellen is een onveilige situatie opgetreden door achterstallig onderhoud van de
toestellen.
· Bij 10% van alle toestellen is een ander gevaar aangetroffen (bijvoorbeeld snijgevaar of obstakels in
valzone).
Verstikking

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 27-12-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kees Klaassen schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:46:
De tuin moet eindelijk onder handen genomen en er mogen betonnen tegels in. Veel creatiefs tegengekomen in dit draadje, maar de prijzen zijn bij het Googlen toch enorme tegenvallers. Wil je een beetje onderhoudsvrije grote tegels, dan zit je al snel rond de €30-35,- per m2 :o

Kent iemand wat goedkopere adresjes voor regio Aalsmeer? Halen uit België of Duitsland zou overigens ook geen probleem voor me zijn, zolang het maar wat goedkoper kan.
Tsja, dat zijn nu eenmaal een beetje de prijzen. En dan moet het er nog in. ;)

Kijk eens op slimbestraten.nl.

Denk ook aan kantopsluiting, voegmiddel als je keramische wilt en eventueel grondwerk. Je zit zo op een totaal van 100 Euro per m2.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 27-12-2021 23:02 ]

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:42
Blik1984 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:26:
[...]

Boomschors, want natuurlijk materiaal. Zou wat mij betreft altijd de voorkeur moeten krijgen boven plastic

(maar ik ben dan ook fervent tegenstander van mensen die hun tuin vol kunstgras mikken en een polycarbonaat overkapping plaatsen. Dus ik ben misschien een beetje blind voor eventuele voordelen van rubberschors)
Volstaat worteldoek als ondergrond of is een honingraat ondergrond nodig, zodat de schors en beetje blijft liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
nel!s schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:32:
[...]

Volstaat worteldoek als ondergrond of is een honingraat ondergrond nodig, zodat de schors en beetje blijft liggen?
Worteldoek voldoet prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:53
Blik1984 schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:26:
[...]

Ik zou persoonlijk niet voor boomschors gaan, zitten vaak vol met splinters. Heb het een tijdje in onze tuin gehad, maar je kon niet zonder handschoenen in de tuin aan het werk. Gewoon gras of speelzand (al vind je dat overal in huis terug waarschijnlijk) lijkt mij het beste als je geen rubbertegels oid wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
maussert schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:38:
[...]

Ik zou persoonlijk niet voor boomschors gaan, zitten vaak vol met splinters. Heb het een tijdje in onze tuin gehad, maar je kon niet zonder handschoenen in de tuin aan het werk. Gewoon gras of speelzand (al vind je dat overal in huis terug waarschijnlijk) lijkt mij het beste als je geen rubbertegels oid wilt.
Je hebt vele soorten houtsnippers. En zitten zeker niet allemaal vol met splinters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00
pjot1 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:53:
[...]

Je hebt vele soorten houtsnippers. En zitten zeker niet allemaal vol met splinters.
precies als je die grote stukken hebt franse boomschors daar spelen kinderen heerlijk op zonder splinters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
maussert schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:38:
[...]
Ik zou persoonlijk niet voor boomschors gaan, zitten vaak vol met splinters.
Ben je niet in de war met houtsnippers? Ik heb 10 jaar boomschors rond de speelhut van de kinderen gehad, nooit splinters tegengekomen. Terwijl er ook met dat boomschors volop is gespeeld. Houtsnippers zijn daar inderdaad niet voor geschikt, is ook vele malen harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:53
Toke_gt schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:34:
[...]

Ben je niet in de war met houtsnippers? Ik heb 10 jaar boomschors rond de speelhut van de kinderen gehad, nooit splinters tegengekomen. Terwijl er ook met dat boomschors volop is gespeeld. Houtsnippers zijn daar inderdaad niet voor geschikt, is ook vele malen harder.
Nee het was echt boomschors. Maar misschien hadden wij dan wel niet de juiste. :X

• Bommes
  • Registratie: September 2007

Bommes

Capo del formaggio

Opzoek naar een topic voor tuin gereedschap kwam ik dit tuin topic tegen.
Ben ik hier op de juiste plek om een tip voor snoeischaren te vragen?

Ik heb in de voortuin 3 leilinden staan, in de achtertuin iets van een boompje met een grote knot en een appelboom.
Alles moet gesnoeid worden en ik heb alleen een hand schaartje. Aangezien ik pas hier heb ben verhuisd heb ik dus nog geen "grote" tuin gereedschap.

Dus ik moet iets langs hebben en dan heb je een aantal keuzes.
Zo een Japanse zaag op een stok, lijkt me niet zo makkelijk bij dunne takken.
En dan van flink wat merken snoeischaren op een stok.
Zelfs een mini (elektrische) kettingzaag op een stok zag ik voorbij komen.

Ik neig nu naar de Gardena optie, een "aambeeld" schaar.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/277199/files/288452733/211x211x2/telescopische-takkenschaar-starcut.jpg

Of anders een Wolf schaar met katrollen er bij, ook voor dikkere takken.
Afbeeldingslocatie: https://content.wolfswinkel.nl/1572682816/dossier-art/WOLF%20TAKKENSCHAAR_ZMV4+RCVM/ZMV4+RCVM_1-WOLF%20TAKKENSCHAAR%20INCL.%204M%20STEEL%20ACITE.jpg

Ik heb overigens nog een Praxis cadeaubon dus iets wat ik daar kan bestellen zou wel mooi uitkomen.
Is ergens anders iets beters of voordeliger te krijgen dan heeft dat wel mijn voorkeur.

Dus iemand ervaring met een schaar op een stokje??

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 30-12-2021 14:25 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Voor een net snoeiresultaat gebruik ik altijd een trap of ladder. Heb nooit zo het punt van die stokjes gezien, behalve voor een Japanese zaag dan gaat dat nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
Bommes schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:24:
Opzoek naar een topic voor tuin gereedschap kwam ik dit tuin topic tegen.
Ben ik hier op de juiste plek om een tip voor snoeischaren te vragen?

Ik heb in de voortuin 3 leilinden staan, in de achtertuin iets van een boompje met een grote knot en een appelboom.
Alles moet gesnoeid worden en ik heb alleen een hand schaartje. Aangezien ik pas hier heb ben verhuisd heb ik dus nog geen "grote" tuin gereedschap.

Dus ik moet iets langs hebben en dan heb je een aantal keuzes.
Zo een Japanse zaag op een stok, lijkt me niet zo makkelijk bij dunne takken.
En dan van flink wat merken snoeischaren op een stok.
Zelfs een mini (elektrische) kettingzaag op een stok zag ik voorbij komen.

Ik neig nu naar de Gardena optie, een "aambeeld" schaar.

[Afbeelding]

Of anders een Wolf schaar met katrollen er bij, ook voor dikkere takken.
[Afbeelding]

Ik heb overigens nog een Praxis cadeaubon dus iets wat ik daar kan bestellen zou wel mooi uitkomen.
Is ergens anders iets beters of voordeliger te krijgen dan heeft dat wel mijn voorkeur.

Dus iemand ervaring met een schaar op een stokje??
Als je leilindes wil snoeien kun je dit het beste met een snoeischaar doen. Een gewone handmatige anders de accu variant.

Met een snoeischaar op stok krijg je amper de juiste hoek voor een goeie snoeiwond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb wat plant-advies nodig. Gaat om een strook van ca. 1 meter vanaf de weg tot aan de gevel op de noordkant. Eigenlijk alleen in de zomer wat directe avondzon, verder niets. Dicht op de weg en relatief vochtig. Het stukje afvoer moet nog een molgoot worden tot op de straat zodat het iets minder nat gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p4jqMZKySWJtdHsqUruzS-I4C8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYvsFBIo4CBOD0iCkJrVDVWT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrgPC2E0CmnYQEthHWWm4afhLG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XNXNR2y76GID8y36V4wFTlA.jpg?f=fotoalbum_tile

Er staat nu maagdenpalm en dwergmispel en dat wil redelijk groeien, maar niet zo goed als het stuk wat iets meer zon pakt. Al denk ik dat het wel dicht gaat groeien. Er staat een struik die is gekregen en ik weet niet zeker wat het is, danwel of hij de verhuizing zal overleven. Dat zien we in in het voorjaar wel.

Ik zou er graag 2 a 3 grote struiken/heesters in zetten om een stukje inkijk vanaf de weg te verminderen. Het is een oude etalage en, nja, zo voelt het af en toe ook alsof we in de etalage zitten. In de avond met gordijnen dicht valt dat mee, zeker als we nog wat grotere planten in het raamkozijn hebben staan, maar met name overdag zou iets minder inkijk wel fijn zijn.

De enige optie die ik ken als optie is ets als laurierkers, groeit goed in de schaduw, wintergroen maar kan wel vrij snel uit de kluiten groeien. Het liefst zoeken we iets dat bij aanplant al anderhalve meter is.Iets als lampenpoetsersgras is wel leuk maar volgens mij niet zo groot aan te planten, dat duurt ff voor het wat groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Iets als hosta's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Hortensia's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
deWit schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:02:
Ik heb wat plant-advies nodig. Gaat om een strook van ca. 1 meter vanaf de weg tot aan de gevel op de noordkant. Eigenlijk alleen in de zomer wat directe avondzon, verder niets.

Ik zou er graag 2 a 3 grote struiken/heesters in zetten om een stukje inkijk vanaf de weg te verminderen.
Nadeel van struiken die tot 1,5 meter moeten komen, is dat ze ook in de breedte groeien en die ruimte heb je daar niet voldoende.
Voor de inkijk zou je het ook kunnen zoeken in leibomen. Die nemen niet veel ruimte in en blokkeren meteen het zicht op de goede hoogte. Lager bij de grond zou je hortensia’s kunnen overwegen. Die vullen ruimte rond leibomen mooi op en kun je zo hoog laten groeien als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Nadeel van hortensia's en hosta's is, is dat er van de winter niks van over blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Camelia's vinden het best fijn in de schaduw, zijn wintergroen en hebben een mooie hoogte. Verder zou je eens kunnen kijken naar iets als laurier, sneeuwbal, taxus of bamboe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nel!s schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:32:
[...]

Honinggraad is denk ik meer voor grind. Die boomschors moet je toch af en toe nieuwe op gooien omdat dit vergaat. Wji hebben boomschors gewoon tussen de planten zonder worteldoek (de buurvrouw heeft het met worteldoek) en daar groeit ook geen onkruid tussen trouwens wat het wel doet bij grind.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 03-01-2022 09:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
pjot1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:56:
Nadeel van hortensia's en hosta's is, is dat er van de winter niks van over blijft.
Voordeel van hosta's is dat je ze a la asperge kan oogsten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-09 17:24
Ik zou een paar viburnum op stam nemen. Lekker wintergroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
banaliteit schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Voordeel van hosta's is dat je ze a la asperge kan oogsten :9
Oh, dit is nieuw voor mij! Heb er bijna 100 in m'n voortuin (verschillende soorten) en nooit geweten. Heb je een linkje oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Milo85 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:33:
Ik zou een paar viburnum op stam nemen. Lekker wintergroen.
struukkel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:49:
Camelia's vinden het best fijn in de schaduw, zijn wintergroen en hebben een mooie hoogte. Verder zou je eens kunnen kijken naar iets als laurier, sneeuwbal, taxus of bamboe.
Laurier kan niet tegen vorst, dat is geen goed idee. Of bedoel je laurierkers?

En sommige viburnum soorten zijn idd wintergroen, maar niet allemaal.
Oppassen welke variant je neemt dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:12:
Laurier kan niet tegen vorst, dat is geen goed idee. Of bedoel je laurierkers?

En sommige viburnum soorten zijn idd wintergroen, maar niet allemaal.
Oppassen welke variant je neemt dus :)
De enige keer dat de laurier struiken / bomen bij m'n ouders last hadden van vorst was toen het een keer richting de -20 ging. Klein beetje vorst kunnen ze normaalgesproken wel tegen. En zeker zo dicht bij het huis zal het niet gauw zo koud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

sebastiaan89 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:31:
Voor een net snoeiresultaat gebruik ik altijd een trap of ladder. Heb nooit zo het punt van die stokjes gezien, behalve voor een Japanese zaag dan gaat dat nog wel.
Thanks, een lange ladder/trap heb ik inderdaad dus met de hand schaar gaat ook okay.
De leilindes zijn echter wel flink hoog, vraag me af of ik volledig boven in kan komen met de uitschuif ladder in schaar stand.
Woody179 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:20:
[...]

Als je leilindes wil snoeien kun je dit het beste met een snoeischaar doen. Een gewone handmatige anders de accu variant.

Met een snoeischaar op stok krijg je amper de juiste hoek voor een goeie snoeiwond.
Ik lees dat ik me nog eens moet verdiepen in het snoeien van leilindes.
Juiste hoek voor een goede snoeiwond?
Als ik het nu beoordeel vind ik ze slecht gesnoeid/bijgehouden en zijn de "knotten" wel erg groot.
Hoe veel ik terug kan snoeien weet ik nog niet?

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641214909-600-x-450px-IMG_20220103_140014.jpg

Edit:
Ik vind net dat ik ze flink ver terug mag/kan snoeien en desnoods zagen:
https://www.tuinadvies.nl...n-verwaarloosde-leilinden
Ik heb weer wat te doen als het droger wordt dus.. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 03-01-2022 14:02 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:44:
De enige keer dat de laurier struiken / bomen bij m'n ouders last hadden van vorst was toen het een keer richting de -20 ging. Klein beetje vorst kunnen ze normaalgesproken wel tegen. En zeker zo dicht bij het huis zal het niet gauw zo koud worden.
Als ze al relatief volwassen zijn misschien; tot vorige winter had ik 3 jonge laurierstruikjes... Nu nog 1 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:55:
Als ze al relatief volwassen zijn misschien; tot vorige winter had ik 3 jonge laurierstruikjes... Nu nog 1 :/
Ik had het nog even nagekeken, en misschien zijn het toch laurierkers, lijkt toch veel op elkaar. Maar aardig volwassen, over het algemeen, de grootste zijn zo'n 5m hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Bommes schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Thanks, een lange ladder/trap heb ik inderdaad dus met de hand schaar gaat ook okay.
De leilindes zijn echter wel flink hoog, vraag me af of ik volledig boven in kan komen met de uitschuif ladder in schaar stand.

[...]

Ik lees dat ik me nog eens moet verdiepen in het snoeien van leilindes.
Juiste hoek voor een goede snoeiwond?
Als ik het nu beoordeel vind ik ze slecht gesnoeid/bijgehouden en zijn de "knotten" wel erg groot.
Hoe veel ik terug kan snoeien weet ik nog niet?

Foto met een aardappel gemaakt:

[Afbeelding]

Edit:
Ik vind net dat ik ze flink ver terug mag/kan snoeien en desnoods zagen:
https://www.tuinadvies.nl...n-verwaarloosde-leilinden
Ik heb weer wat te doen als het droger wordt dus.. :P
Vrienden hebben die ook staan en volgens mij hoef je deze niet voor een bepaalde datum te snoeien (kan ook vrieskou aan), maar is het met name belangrijk een schone snede te maken. Ik heb begrepen dat zagen in die zin niet aan te raden is en knippen beter. Veel werk en rotwerk, maar wat ik gehoord heb beter.

Maarrrr, wellicht iemand hier die dit kan bevestigen/ontkrachten uit meer en/of eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
pjot1 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Oh, dit is nieuw voor mij! Heb er bijna 100 in m'n voortuin (verschillende soorten) en nooit geweten. Heb je een linkje oid?
YouTube: Uit het Voedselbos: Max de Corte over de hosta

Ik ga het dit jaar proberen te oogsten. Wel letten op bestrijdingsmiddelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nog een iets betere foto van de leilindes gemaakt en in mijn vorige post vervangen.
Detail foto.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641214908-600-x-450px-IMG_20220103_140025.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
Bommes schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:03:
Nog een iets betere foto van de leilindes gemaakt en in mijn vorige post vervangen.
Detail foto.

[Afbeelding]
Fraai is anders maar heel gruwelijk erg is het niet dat je van die knollen op de takken hebt staan. Zeker bij de wat oudere leibomen zie je dit op met name de uiteindes wel vaker. Persoonlijk vind ik het (zeker bij de wat oudere bomen) wel wat hebben.

Zoals je zelf ook al gevonden had tolereert de linde forse snoei goed.

Bij jou zijn ze echter dusdanig groot dat ik ze zeker niet allemaal in een keer of misschien wel überhaupt zou verwijderen. Je maakt dan dusdanig veel grote snoeiwonden dat je het systeem als geheel verzwakt wat weer kans geeft tot zwam intreding of afsterving van takken.

Als je er toch graag van af wil kun je het beste met de kleine knollen beginnen en er elke paar jaar 1 of 2 per tak afzagen. Zo geef je de boom de beste kans om de wonden te herstellen.

Voor wat betreft het goed afknippen het volgende:
Twijgen moet je altijd zo haaks mogelijk afknippen. Je hebt dan de kleinst mogelijke snoeiwond welke het snelste hersteld zonder dat het excessief veel opschot geeft. Als je dit vanaf de grond met een snoeischaar op stok doet ga je hoe hoger je in de boom komt steeds steilere wonden maken.

Wanneer je een hele zij tak wil afzagen doe je dit altijd zo strak mogelijk langs de takkraag.

p.s.

Als je werkt met een ladder hou dan het volgende in acht:
- Zet de trap alleen degen de stam, niet tegen de takken!
- Zet de trap onder de juiste hoek tegen de boom. Als je de poten bij je voeten op de grond zet en hem met je armen naar voren gestrekt vast kunt houden terwijl hij boven tegen de boom staat, staat hij goed.
- Zet de trap bij een gladde stoep of ondergrond vast aan de boom om onderuit schuiven te voorkomen.
- Knip alleen voor je en naast je aan de kant van je snoeihand ( hou je de schaar met rechts vast knip dan ook alleen de rechter kant van de boom), Om de andere kant te knippen kun je de trap het beste aan de andere kant van de boom zetten.

Klinkt heel kinderachtig maar hiermee gaat het verbazend vaak mis.

[ Voor 19% gewijzigd door Woody179 op 03-01-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Woody179 thanks, daar kan ik wat mee.
Ik heb een goede hand snoeischaar en een ladder, daar kan ik nu al mee aan de gang.
Voor de echt hoge takken ga ik denk ik toch wel een Japanse zaag en schaar bestellen.

Er staat in de achtertuin ook nog een flinke verwaarloosde appelboom. Daar moet ik ook flink mee aan de gang en die is nog wel een stuk hoger.
Hoe die te snoeien ga ik ook maar eens opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Als je daar vragen over hebt, zeker als bomen wat groter (hoger) worden, deel dan hier gerust een foto of stuur me een pb'tje. Ik denk graag met je mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bommes
Ik heb een elektrische snoeischaar gekocht vorig jaar, eigenlijk voor onze vele knotwilgen, maar ik pak zelden nog de gewone handschaar om snoeiwerk te doen.
Het is deze, of de telescopische takkenschaar, of de kettingzaag (kleine handkettingzaag of minikettingzaag op extra verlengsteel van de bosmaaier).

Ik zag wel bij een linkcheck dat de snoeischaar nu oranje ipv blauw is en bijna €50 duurder. :X
Maar een aanrader als je vaak en/of veel moet snoeien, had ik veel eerder moeten doen. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Teijgetje op 03-01-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Teijgetje goede tip!
Voor nu heb ik wel een okay hand snoei schaar die koop ik dus nog even geen nieuwe.
Het is alleen voor de hoge takken dat ik opzoek was naar een oplossing.
Eerst dus met de ladder kijken hoever ik kom.

@Woody179 als het weer het toelaat maak ik wel een aantal foto's van de appelboom.
Google bracht me erg veel onbekende termen, gesteltakken, vruchtlot, hoofdspil, enz.. dus ik denk dat wat hulp waar te beginnen met snoeien wel fijn is :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bommes
Misschien heb je hier iets aan.
In de volgende video`s powerpoint-presentaties wordt uitgelegd hoe je goed snoeit en wat de gevolgen zijn als je het verkeerd doet.
Alles wordt erg duidelijk uitgelegd, helaas in het Engels, en er zijn tal van voorbeelden hoe de boom, of beter bomen, er uit gaan zien bij juiste en verkeerde snoei.
Ben je wel een anderhalf uur mee onder de pannen.
Maar je krijgt inzicht hoe je bomen niet moet snoeien, of waarmee je ze voor jaren verkloot. :+
Het is even taaie kost maar als je eenmaal de basis weet, en wat de gevolgen zijn, wordt snoeien veel makkelijker.

Manieren van snoeien

Vormsnoei

Volwassen bomen

Sierbomen

Herstelsnoei, groeipatronen en risicoanalyse
Het stukje na 2:40 is misschien wel een van de belangrijkste dingen om te leren. Ook als je niet snoeit.

Verdere snoeitips worden gegeven op haar kanaal, oa een serie rozen snoeien, en een serie reddingssnoeien, naast tal van struiken en heesters.
In mijn optiek gaat ze er net wat dieper in als onze Jurgen.

Fruitbomen zijn een iets andere tak van sport omdat je daar meer zodanig snoeit dat je overal licht hebt zodat het fruit overal rijpt, en je de takken het liefst horizontaal en in kransen hebt.
En daarbij heb je aan waterloten, die recht omhoog groeien, niets, die snoei je dus altijd weg.
En voor terugsnoeien snoei je daarbij net boven een oog dat naar buiten wijst zodat de nieuwe tak naar buiten gaat groeien.
Fruitbomen vragen eigenlijk veel meer snoei dan de leilindes vragen voor hun vorm, om veel fruit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Ik zit nog in de fase dat ik dit jaar bomen moet gaan planten, maar voor daarna sla ik ze alvast op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja zeker heb ik wat aan je berichtje, thanks (y)
Pik even die laatste er uit, heel duidelijke uitleg.
Had al een video van die gast gevonden over een appelboom maar toen was het alleen wat snelle uitleg terwijl hij op de grond stond.

* Bommes gaat ook even een goede scherpe zaag er bij bestellen.

Edit:

Winkelmandje:
Boomzaagje van Tuinmanieren:
https://www.tuinmanierenshop.nl/snoeien/boomzaag/

Grotere takkenschaar:
https://www.praxis.nl/tui...-power-cut-rr-650/5304262
Vind die van Tuinmanieren eigenlijk wel wat te duur ten opzichte van deze Wolf Garten schaar.

Hand schaar heb ik nog een "simpele" wolfgarten zo iets:
https://www.praxis.nl/tui...premium-plus-rood/5264146

[ Voor 33% gewijzigd door Bommes op 04-01-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb persoonlijk ineens een telescopische takkenschaar genomen, dat kan soms wel praktisch zijn.

Edit: @Bommes Ik heb de Gardena TeleCut 650-900B. Lijken ze niet bij Praxis te hebben maar bv. wel bij Coolblue en Gamma.

[ Voor 39% gewijzigd door Borromini op 04-01-2022 12:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net deze schaar opgehaald bij de praxis:
https://www.praxis.nl/tui...-power-cut-rr-650/5304262

en bij tuinmanieren dat zaagje besteld.
Hopelijk is het van de week nog een keertje droog dan kan ik alvast een paar uurtjes aan het snoeien.
Is best veel als ik het zo eens bekijk en me zelf meer er in verdiep dat deze maanden moet gebeuren.
  • Druif,
  • hortensias, snoeien en verplanten
  • leilindes,
  • appelboom, [/i]
    [i]hazelaar[/i]
    [i]een of andere knot achtige boom (geen idee wat het is), [/li]
  • rozenstruiken,
  • Boompje in de voortuin met rare rode grote bessen lijken wel pruimen maar dan anders, ook geen idee wat dat is.)
  • Het gras bemesten..
Hhmm ik heb duidelijk een huis met tuin gekocht. :P :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

voortuin met links voor de Leilindees dat boompje met rare rode bessen, niet goed te zien op deze foto's

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307375-600-x-450px-IMG_20220104_154028.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307566-600-x-450px-IMG_20220104_153810.jpg

En de achtertuin:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307375-600-x-450px-IMG_20220104_153753.jpg
Met voor de vijver dat knot boomje, in de zomer met grote balderen, denk dat een Bolplataan is (ja beetje google verder en ik leer wel bij).

Achterin de Appelboom en daar tussen in (andere kant van de vijver) de krul Hazelaar.

Nu dus nog opzoek naar wat voor boom het in de voortuin is met de rode bessen.

In de zomer:
achtertuin:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307735-600-x-400px-614_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307735-600-x-400px-615_2160.jpg

voortuin:
Voorop da boompje met rode bessen.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307736-600-x-400px-620_2160.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/01/1641307736-600-x-400px-622_2160.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Bommes op 04-01-2022 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Bommes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:48:
voortuin met links voor de Leilindees dat boompje met rare rode bessen, niet goed te zien op deze foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de achtertuin:
[Afbeelding]
Met voor de vijver dat knot boomje, in de zomer met grote balderen, denk dat een Bolplataan is (ja beetje google verder en ik leer wel bij).

Achterin de Appelboom en daar tussen in (andere kant van de vijver) de krul Hazelaar.

Nu dus nog opzoek naar wat voor boom het in de voortuin is met de rode bessen.

In de zomer:
achtertuin:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

voortuin:
Voorop da boompje met rode bessen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bol boom in je achtertuin is een bolcatalpa. Verder lijkt er in je achtertuin ook een Ginkgo biloba te staan (dat lange smalle ding)

De boom in je voortuin lijkt me een sierappeltje zoals bijvoorbeeld de Malus 'Red Sentinel'

P.s. je hortensia's kun je beter in het voorjaar snoeien i.v.m. invriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Woody179 die Ginko biloba had mijn vrouw al achterhaald dat het dat was, kleurt echt heel mooi in de herfst.
Snoeien daarvan moet ik nog gaan opzoeken, als dat überhaupt nodig is.

De bolcatalpa heb ik net met mijn nieuwe snoeischaar even kort gesnoeid :+
Het was droog en nog licht genoeg.

In de voortuin lijkt inderdaad een sier appel, thanks.
En je ps.: Sommige van de hortensias hebben nu al knopjes.. :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
@Bommes gezien het feit dat je een jong dochtertje hebt, beginnen met de vijver ofwel dusdanig afschermen dat ze er voorlopig niet bij kan, of dempen. Ik zou er een mooi grasveldje maken, dat speelt veel fijner dan een vijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
robkrekel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:35:
@Bommes gezien het feit dat je een jong dochtertje hebt, beginnen met de vijver ofwel dusdanig afschermen dat ze er voorlopig niet bij kan, of dempen. Ik zou er een mooi grasveldje maken, dat speelt veel fijner dan een vijver.
Eens, mijn ervaring is ook dat kinderen een tuin met planten ook veel gebruiken in hun speelse creativiteit. Een combinatie is geweldig.
Een vijver kan ook prima. Maar leg er dan wel stevig en verankerd betongaas overheen.

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 05-01-2022 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@robkrekel bedoeling is ook om de vijver te voorzien van stevig betongaas.
Stijgerbuis/pijp in het midden zodat het niet door hangt.
Uiteindelijk wil ik de vijver nog groter uit graven om een zwemvijver van te maken.
Lijkt me wel tof om te proberen met natuurlijke filtering te gaan werken.
Hoef geen baantjes te kunnen zwemmen maar lekker spetteren en poedelen lijkt me wel tof.

De voortuin wil ik een hekje om heen maken (white picket fence) wat meer gras (aantal hortensias verplanten) en een speeltoestel.
Voortuin dus voor het spelen, achter voor de papa en mama. :P
Ongeveer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:43

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Bommes Heerlijke tuin! En mooi dat je de vijver behoud! Ik ben groot liefhebber van vijvers (maar zelf geen vanwege ruimte + kleine meid), wellicht later ;)

Je noemde hierboven de hortensia's: die van ons gaan ook al knoppen maken zag ik van de week. Ik wil ze nu nog niet snoeien ivm vorst mogelijk nog. Wat is wijsheid? Als ze nu al gaan uitlopen/knoppen, en ik snoei maart nogmaals, komen ze dan wel weer "aan de loop?" het lijkt mij wel toch? :)

Tevens zag ik ook al dat de eerste bollen hun groene sprieten boven de grond uitsteken, van die paarse bloemen

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Shadow_Agent schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:27:
@Bommes Heerlijke tuin! En mooi dat je de vijver behoud! Ik ben groot liefhebber van vijvers (maar zelf geen vanwege ruimte + kleine meid), wellicht later ;)

Je noemde hierboven de hortensia's: die van ons gaan ook al knoppen maken zag ik van de week. Ik wil ze nu nog niet snoeien ivm vorst mogelijk nog. Wat is wijsheid? Als ze nu al gaan uitlopen/knoppen, en ik snoei maart nogmaals, komen ze dan wel weer "aan de loop?" het lijkt mij wel toch? :)

Tevens zag ik ook al dat de eerste bollen hun groene sprieten boven de grond uitsteken, van die paarse bloemen
Hortensia nu niet gaan snoeien. Doe dat na de bloei (dus in/na de zomer). Of, als je toch wilt snoeien en ook bloemen wilt: snoei de helft van de takken terug en doe de andere helft na de zomer. Eenmaal gesnoeid komen de bloemen dit jaar niet meer terug.
Pagina: 1 ... 90 ... 188 Laatste