Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik snoei ze ieder jaar in het voorjaar (maart) tot op 10cm ofzo van de grond (Hydrangea Paniculata). Hoeft dat ? Nee, als je dat niet doet wordt de struik groter, maar wordt de bloei ook minder.Teijgetje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:31:
@Shadow_Agent
Hortensias hoef je eigenlijk niet te snoeien, daar knip je alleen de oude bloemen uit na de vorst.
Pas als hij te groot of te oud word ga je snoeien.
https://fgheysels.github.io/
Verschilt wel wat per soort. Ik heb hortensia’s die inderdaad elk jaar tot 30cm terug moeten. En hortensia’s waar alleen bloemen uit moeten en een beetje bijknippen voor model/hoogte. Wat @Teijgetje zei over bloei op oud of nieuw hout maakt het verschil. In een voor jou nieuwe tuin zou ik nu niet te veel doen en in het voorjaar kijken hoe het zich ontwikkelt.whoami schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Ik snoei ze ieder jaar in het voorjaar (maart) tot op 10cm ofzo van de grond (Hydrangea Paniculata). Hoeft dat ? Nee, als je dat niet doet wordt de struik groter, maar wordt de bloei ook minder.
Als ze echt uit de klauwen gegroeid zijn, kun je ze in het voorjaar terugsnoeien en dan accepteren dat je dit jaar geen/weinig bloemen hebt.
Had dit topic nog niet eerder gezien, maar wij lopen momenteel vast op onze voortuin(tje). Het gaat om een stuk van 6 bij 2m (rechts t/m de regenpijp):
:strip_exif()/f/image/evH9NRgVitqYFVcqdvNoQW3k.jpg?f=fotoalbum_large)
Samen met buren hebben we er 3-4 jaar geleden voor gekozen om er lekker makkelijk grind te storten. Maar het is redelijk armzalig in mijn ogen
De voortuin ligt op het westen en krijgt in de middag de volle zon. Daarnaast kan het er gigantisch waaien (zoals nu). Gezien de lage beplanting van de gemeente hadden wij het idee om toch iets hogere erfafscheiding te plaatsen. Op die manier kunnen we er nog een lekker loungebank plaatsen, aan de voorkant is alleen maar een voetpad en gras/water namelijk. Ik heb al een rondje pinterest gedaan, maar kan weinig inspiratie vinden die zo iets specifiek kan bieden.
[edit]
Nog even als toevoeging. We dachten aan stapelblokken maar daar weer wat beplanting. Zoals bijvoorbeeld:
:strip_exif()/f/image/Xf7yckxdp7T6SQXvvcFsuZ9M.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast vind ik zelf bijvoorbeeld een dakplataan erg mooi, maar of ze passen is een tweede
[ Voor 18% gewijzigd door Ankh op 05-01-2022 15:20 ]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Het zijn boeren hortensia's, bloeiend op oud hout dus.Teijgetje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:31:
@Shadow_Agent
Hortensias hoef je eigenlijk niet te snoeien, daar knip je alleen de oude bloemen uit na de vorst.
Pas als hij te groot of te oud word ga je snoeien.
Het ligt er een beetje aan wat voor Hortensia's je hebt, of ze op nieuw(eenjarig) of oud(tweejarig) hout bloeien.
Maar met de kans op nachtvorst zou ik sowieso niet snoeien nu.
Grote kans dat de bladknoppen het voorjaar toch niet halen daardoor, en de stengels stukvriezen als je nu gaat snoeien.
Ga er van de week even alvast de de bloemen knippen, hoeft niet maar ziet er weer wat netter uit.
Ik wil ze ook weer een beetje in het gareel hebben dus gaat er ook wel een beetje terug gesnoeid worden.
Misschien dat ik er ook alvast een paar wil gaan herplanten, daar ik het nu wel de tijd voor.
Prios eerst zijn nu het terug in gareel brengen van de Leilindes, (sier)appel bomen, druif en kalk op het gras strooien.
Hopelijk komt mijn tuin zaagje snel binnen

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Een kleinere tuin scheelt inderdaad een stuk in onderhoud.
In het vorige huis had ik alleen een druif, een hortensia en wat bladeren die de tuin waaide.
Verder was het grind en straatwerk.
Ook wel handig maar lang niet zo mooi (vind ik dan).
Daarvoor had ik een vrij standaard tuin, gas en bloemen en struiken in 1 meter brede borders.
meter of 15 diep 6 meter breed.
Beetje grasmaaien en wat snoeien, ik vond/vind dat wel leuk.
Overigens niet met dit weer, het regent hier nu kei hard en is bijna zo donker als de nacht.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Het scheelt dat je in de winter ook niet zo veel aan de tuin hoeft te doenBommes schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:41:
Ik kan wel rust vinden in het rommelen in mijn tuin.
In het vorige huis had ik alleen een druif, een hortensia en wat bladeren die de tuin waaide.
Verder was het grind en straatwerk.
Ook wel handig maar lang niet zo mooi (vind ik dan).
Daarvoor had ik een vrij standaard tuin, gas en bloemen en struiken in 1 meter brede borders.
meter of 15 diep 6 meter breed.
Beetje grasmaaien en wat snoeien, ik vond/vind dat wel leuk.
Overigens niet met dit weer, het regent hier nu kei hard en is bijna zo donker als de nacht.
Althans ik heb best wel wat staan waar het blad uit valt in de winter en wat dan korter/kleiner gesnoeid niet worden.
En over dat blad gesproken, dat is best veel zo met een aantal bomen in de tuin..
Het gras moet kalk hebben, de druiven gesnoeid.
Genoeg te doen in de winter dus hoor

Evengoed.
Van de week mijn nieuwe snoei zaagje binnen gekregen.

Blad is 15cm en het ding is inklapbaar, met op beide standen vergrendeling.
Vandaag even een paar uurtjes aan de gang gegaan, met dat zaagje en de snoeischaar.
Leilinden aanpakken.

Vanmiddag alleen met het huishoudtrapje gewerkt. De bovenste taken kon ik dus nog niet bij.
Volgende keer als ik weer wat tijd heb dan pak ik de reformladder er bij.
Er zaten best wat omhoog groeiende takken bij. Ook wat kruisende die van de meest linkse boom via de middelste richting de meest rechtse boom groeide

Die heb ik er uit gezaagd, verder alle takken van het afgelopen seizoen er uit geknipt.
En her en der wat van die knopen/stompjes er afgezaagd die er wat verrot uit zagen of gewoon teveel waren.

Wat ik met die grote knotsen moet doen ben ik nog niet uit.
Ik denk dat ze er gewoon zonder probleem uitgezaagd kunnen worden. Maar ik twijfel of het daar mooier van wordt.
Volgende keer dus de hoge ladder er bij en weer door.
Beetje jammer dat de gemeente de blad/snoeiafval korf hier om de hoek heeft verwijderd.
Paar blokken verderop staat er nog wel eentje, dus met de bolderkar geen en terug gegaan.
Maar waarom ze de korf hier en de gene wat verderop al opgeruimd hebben??
Wij hebben een aantal maanden geleden een mooie alocasia (olifantsoor) gekocht waarbij wij na een maand erachter kwamen dat deze plant last heeft van beestjes. We komen er alleen niet achter wat voor soort beestjes het zijn vandaar de post. Ze zijn +/- 2mm en eten langzaam heel de plant kaal. Iemand een idee en waar we het mee moeten bestrijden?
:strip_exif()/f/image/qpR7UB8Qcatw11wF4EedKxZU.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het goudkleurige beschadigde plekje veroorzaakt door dit beestje? En zie je aan de onderkant witte puntjes? Dan zou het trips kunnen zijn. Heb je een foto van onderkant blad?Kneepie schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:51:
Hoi allemaal,
Wij hebben een aantal maanden geleden een mooie alocasia (olifantsoor) gekocht waarbij wij na een maand erachter kwamen dat deze plant last heeft van beestjes. We komen er alleen niet achter wat voor soort beestjes het zijn vandaar de post. Ze zijn +/- 2mm en eten langzaam heel de plant kaal. Iemand een idee en waar we het mee moeten bestrijden?
[Afbeelding]
Algemeen ter bestrijding van ongedierte: niet op de tocht, niet te koud, regelmatig sproeien, luchtige grond, veel licht.
Als het idd trips is, opgelet, want die is giftig en heeft echt bestrijding nodig. Bescherm je handen goed daarbij.
Vandaag eens mijn oude benzine maaier opgestart maar nadat ik die lopend had, bleek de borstel er niet op te passen, prima.Teijgetje schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:19:
@franssie
De 20 cm onkruidborstel werkt het beste met een vermogen boven 35cc/1.36pk/1.0kw.
Daaronder heb je de 15 cm nodig.
Ik heb de 20cm geprobeerd met een Honda 425UMK die hier in een hoek ligt te verstoffen omdat hij voor dikker onkruid te zwak is (is echt een grastrimmer), en die was met zijn 25 cc 0,72/1kW ook echt te zwak.
De Kibani bosmaaier/multitool is 52cc / 1,9 PK. De heggenschaar daarvan was gelijk handig om langs het hek te snoeien.
<>
Dus maar eens zo een kibani besteld, en maandag los op het onkruid en andere meuk op de tegels. Nogmaals dank voor de tip van de borstels (als je niet weet dat ze bestaan zie je ze niet).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik denk dat het inderdaad een trips is helaasToke_gt schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Is het goudkleurige beschadigde plekje veroorzaakt door dit beestje? En zie je aan de onderkant witte puntjes? Dan zou het trips kunnen zijn. Heb je een foto van onderkant blad?
Algemeen ter bestrijding van ongedierte: niet op de tocht, niet te koud, regelmatig sproeien, luchtige grond, veel licht.
Als het idd trips is, opgelet, want die is giftig en heeft echt bestrijding nodig. Bescherm je handen goed daarbij.
Ben even aan het kijken wat we het beste kunnen doen aangezien we nog twee grote tropische planten hebben die ongeveer 5 meter van olifantsoor afstaan. Ik lees op het internet iets dat je ze goed kan bestrijden met rood wantsen? Iemand hier ervaring mee?
Roofwantsen of roofmijt. Kun je online bestellen en werkt prima. Als je plant niet heel groot is en je andere planten zijn nog niet aangetast, kun je ook met vangplaatjes werken. Dit moet je wel een tijdje herhalen tot alle larven zijn uitgekomen.Kneepie schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:27:
[...]
Ik denk dat het inderdaad een trips is helaas.
Ben even aan het kijken wat we het beste kunnen doen aangezien we nog twee grote tropische planten hebben die ongeveer 5 meter van olifantsoor afstaan. Ik lees op het internet iets dat je ze goed kan bestrijden met rood wantsen? Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 0% gewijzigd door Toke_gt op 16-01-2022 12:09 . Reden: Typfoutje ]
Tenminste, het was mooi. Het gazon was 26 jaar lang amper belopen en nu zijn wij er komen wonen met 3 kinderen. Gevolg is ook dat het gras er niet al te fraai bijligt. Het gazon bevat veel mos, heeft moeite gehad met het speelgedrag van onze kinderen en lijkt de grond op diverse plekken ook redelijk dichtgeslagen. Tevens heb ik de laatste maaibeurt de maaier te kort afgesteld.
Tijdens de verbouwing vorig jaar heb ik tevens het gazon enigszins genegeerd. Nu heb ik mij voorgenomen om het gras dit jaar prioriteit te gaan geven. Ik heb voor mijzelf het volgende schema opgesteld inclusief producten die ik denk nodig te gaan hebben.
Heb ik nog zaken over het hoofd gezien of verkeerd erin gezet?
Tips zijn welkom!
:fill(white):strip_exif()/f/image/3DDjJb5bsjhGO70UnVNJ7WH5.png?f=user_large)
Dit is het gazon voordat wij er zijn komen wonen
:strip_exif()/f/image/pyR6xmM3185xBGtGD0H7Ruoq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het gazon nu.
:strip_exif()/f/image/XiySTsClO0bGQfNS3V4lQQRY.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me een goed plan verder. Dichtgeslagen grond blijf je wel nog een tijdje houden, totdat de grond echt verbeterd is. Dat lukt niet in 1 jaar denk ik. Dit plan even een paar keer volhouden dan komt dat wel goed.
In de TS, onder gras en grasmatten, staat een uitgebreid beproefd schema om je grasmat van de juiste voedingsstoffen te voorzien.
Enige algemene aanvulling zou lavameel kunnen zijn, daar zit 15%kalk in dat je natuurlijk kan verrekenen. Ik geef wel minder dan het advies voor gras, het is extra bovenop mijn standaard lijstje.
Of ze alles bij jouw DCM dealer van DCM hebben moet je even nagaan.
Om een idee te krijgen, mijn gazon is wel stukken groter dan jouwe, er gaat bij mij ca 450 kg voeding in een jaar op, naast dat ik meestal iets over houdt van het jaar ervoor.
Ik bestel bij Graszaaddirect.nl , die hebben genoeg aanbod om ook een beetje te kunnen kiezen.
Verzendkosten voor deze ca 450kg is 6,95, daar ga je niet zelf voor slepen, de vrachtwagen reed bij mij naar achter en ik hoefde het alleen in de schuur binnen te leggen.
@Teijgetje Dank voor de tips. Heb ook lavameel aan het lijstje toegevoegd. Het gazon heeft echt een goede oppepper nodig en dit ziet er nuttig uit om het bodemleven ook een impuls te geven. Tevens kan dit mooi over de planten en struiken die aangevallen worden door de naaktslakken
Ik heb de spullen nu in het winkelmandje liggen bij Tuinadvies.nl
Deze kwam er zo op het oog het voordeligst uit. En idd, het laten bezorgen scheelt een bak met werk.
Met een beetje geluk zetten ze alles op een pallet en rijden ze die zo de garage in.
Er is verder niet echt een specifieke reden om voor DCM te kiezen. Qua ervaringen komen ze er prima uit voor zover ik dat kan beoordelen. En wat prijs betreft wijken ze ook niet veel af van het gemiddelde.
Bijvoorbeeld:[b]YoupDeBoer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:56:
Ik heb de spullen nu in het winkelmandje liggen bij Tuinadvies.nl
Deze kwam er zo op het oog het voordeligst uit. En idd, het laten bezorgen scheelt een bak met werk.
Met een beetje geluk zetten ze alles op een pallet en rijden ze die zo de garage in.
Bij tuinadvies.nl vind ik alleen 2 kg kieseriet voor €7,50
Bij graszaaddirect vind ik 25 kg voor €25,95
Ik weet dus niet wat jij goedkoper vindt?
Je kan meststoffen best een of twee jaar "overhouden" als je geen 800 m2 hebt. Ook gewone planten vinden kieseriet fijn.
Het is dus vaak slimmer om iets groter in te kopen, dat scheelt pakken geld en je grijpt niet mis. Ik probeer me altijd aan de dosering te houden maar soms kom je toch verkeerd uit, je kan dus beter wat over hebben.
We zien hier nu ook een zomer/najaarsfoto en een winterfoto... In het voorjaar gaat dat gras echt wel weer groeien. Maak je er niet te druk om.... Veel belopen bij drassige grond is inderdaad niet heel lekker voor het gras...YoupDeBoer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:46:
Vorig jaar hebben wij een huis gekocht waar ook een mooi stukje gazon ligt van ongeveer 200 m2.
Tenminste, het was mooi. Het gazon was 26 jaar lang amper belopen en nu zijn wij er komen wonen met 3 kinderen. Gevolg is ook dat het gras er niet al te fraai bijligt. Het gazon bevat veel mos, heeft moeite gehad met het speelgedrag van onze kinderen en lijkt de grond op diverse plekken ook redelijk dichtgeslagen. Tevens heb ik de laatste maaibeurt de maaier te kort afgesteld.
Tijdens de verbouwing vorig jaar heb ik tevens het gazon enigszins genegeerd. Nu heb ik mij voorgenomen om het gras dit jaar prioriteit te gaan geven. Ik heb voor mijzelf het volgende schema opgesteld inclusief producten die ik denk nodig te gaan hebben.
Heb ik nog zaken over het hoofd gezien of verkeerd erin gezet?
Tips zijn welkom!
[Afbeelding]
Dit is het gazon voordat wij er zijn komen wonen
[Afbeelding]
Dit is het gazon nu.
[Afbeelding]
Wat enorm helpt is verticuteren in maart-april en bemesten/zaaien.
Dan heb je vaak nog onkruid in het grasveld, dit haal ik weg door met een lange droge week in het vooruitzicht dit te sproeien:

minimaal 2 weken wachten, het onkruid verwelkt, en daarna nog een keer verticuteren. Er blijft geen onkruidje meer zitten.
Ohja, gebruik niet te veel mest, dan mag je 3x per week gaan maaien, en dan is het ook niet meer leuk
[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 21-01-2022 10:53 ]
Of zou zoiets ook helpen; https://www.tuinadvies.nl...roduct/1425/prikrol-gazon ?
gewoon nee.
Ik heb een vergelijkbaar formaat gazon, op arme zandgrond, daar gaat nog geen 10kg kunstmest per jaar op, dus mij lijkt 450kg wel extreem veel!? Late winter geef ik kalk en kiezeriet. Ik verticuteer twee keer per jaar. In het voorjaar werk ik na het verticuteren graszaad + een laag compost in mijn gazon. Dat helpt dat de bodem deze betere structuur krijgt, maar geeft natuurlijk ook heel langzaam voeding af aan de bodem. Een week of 4 na deze actie geef ik dun gestrooid standaard kunstmest. Dat doe ik nog een keer aan het begin van de zomer en nog een keer aan het eind van de zomer met kalk erbij. Laat najaar geef ik nog een beetje Thomaskali.Teijgetje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:48:
@YoupDeBoer
Om een idee te krijgen, mijn gazon is wel stukken groter dan jouwe, er gaat bij mij ca 450 kg voeding in een jaar op, naast dat ik meestal iets over houdt van het jaar ervoor.
Ik heb overal de 25kg zakken van die de tuinders gebruiken, dan betaal je een fractie van wat je bij de DCM betaald.
Ik heb 8000m2 terrein, waarvan ik denk 2400 m2 "gazon", de rest grasland.LinuxMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:43:
[...]
Ik heb een vergelijkbaar formaat gazon, op arme zandgrond, daar gaat nog geen 10kg kunstmest per jaar op, dus mij lijkt 450kg wel extreem veel!?
Ik heb overal de 25kg zakken van die de tuinders gebruiken, dan betaal je een fractie van wat je bij de DCM betaald.
En bij mij gaat er nog geen gram kunstmest op trouwens, ik heb koe/kip/paardenmest.
Ik rij het uit met een strooikarretje achter de maaitractor, daar gaat max 25kg per keer in.
Dit vorig jaar, plus de restjes van het jaar ervoor. Ik had o.a. nog een hele kieseriet liggen.
/f/image/kuXQxL7iMP7DFQLXDxq75adz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Teijgetje op 22-01-2022 00:49 ]
Alles begint uit te lopen, van perenboom tot hortensia.

Heb hier ook maar een begin gemaakt met de voorjaarsbeurt. Was een mooie zachte dag en inderdaad begint er steeds meer groen door te komen... Achter was het best een rommelige aanblik, nu weer aardig netjes. Voor ligt in een mooie deken van blad, dat laat ik nog wel even zo.Teijgetje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:26:
Vandaag maar flink gaan snoeien.
Alles begint uit te lopen, van perenboom tot hortensia.
Helaas was m'n compost nog niet klaar. Mag dus wel weer warm worden wat mij betreft.
Iemand hier meer ervaring mee en mss tips heeft?
Denk er ook over na om hoveniersbedrijfje in te schakelen om dit + ook meteen plantenbakken, groenplan en parasols aan te laten brengen. Maar weet niet of je dan hoofdprijs voor de vlonders betaald en welke kwaliteit.
Door het hoge gras zie je de hopen niet zo, maar ze hebben flink huisgehouden.
Dus we gaan ook maar weer op jacht.
En even iets heel anders....
Zijn er mensen die een Flymo zweefmaaier gebruiken?
Ik zit er serieus over te denken er een voor de berm aan te schaffen, want schuin.
Tweedehands kosten ze €25 zonder opvang (bv turbo 400), nieuw €106 met opvang.
Ik vraag me alleen af of je dan ook zonder opvang kan maaien of verplicht het gras moet afvoeren.
Een stalen mes is sowieso een must imo.
Niet alleen voor de berm trouwens maar ook voor de buurvrouw om te gebruiken, zij heeft een schouderprobleem en dan zijn wiel/motormaaiers meestal net te zwaar.
De Flymo glijdt alle kanten op, maait weliswaar niet supermooi, maar doet gewoon zijn werk en sommige mulchen dus ook prima, zonder te veel poespas en geduw/getrek.
Voor de rest van het maaiwerk blijf ik lekker op de trekker.
@Hertog_Martin
Ik heb afgelopen jaar de grijze vlonders behandeld met olie met kleur. Daar worden ze mooi bruin van en hoe vaker je ze in de olie zet hoe donkerder bruin.
Niet perse de goedkoopste link trouwens.
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 23-01-2022 21:33 ]
Een beetje is oké, geen pakken.InterCC schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:24:
Vanmiddag las ik dat schoon' as (kachel met efficiënte verbranding) een prima voedingsbodem kan zijn voor (fruit)planten. Ik heb een pelletkachel met hoge efficiëntie en dus vrij 'goede' as. Heeft iemand ervaring met wat as als bodemvoeding?
De grond verzuurt er ook een beetje van, meen ik me te herinneren.
Edit: verkeerd herinnerd, het is net omgekeerd
[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 24-01-2022 10:42 ]
Thanks. Is dat wel jaar of 10 vol te houden om dat met oliën bruin te houden?Teijgetje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:27:
@Hertog_Martin
Ik heb afgelopen jaar de grijze vlonders behandeld met olie met kleur. Daar worden ze mooi bruin van en hoe vaker je ze in de olie zet hoe donkerder bruin.
Niet perse de goedkoopste link trouwens.
Lijkt me wel een rotwerk met 75m2. De tuinmeubelen met teak hout was ik ook dagje mee bezig om die met 3 lagen te behandelen en dat spul vlekt ook als een gek. Wellicht deed ik het te grondig echter, hoe lang ben jij bezig geweest voor welk oppervlak?
Een vlonder van 4x6 doe ik in een dik uur, je neemt een brede kwast en het hoeft eigenlijk alleen maar natgemaakt.
Bij ons was het voorwerk het meeste werk, het schoonmaken en opschuren van 8 jaar niets aan gedaan bankirai.
Als je dat oliën gelijk vanaf het begin doet is schoonmaken simpel.
as bevat veel voedingszouten, met name Kalium en Calcium. Het spoelt wel snel uit, dus je moet het niet in het stookseizoen in je tuin gooien, maar opslaan en in het voorjaar en zomer strooien. Het is basisch, dus niet bij zuurminnende planten.InterCC schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:24:
Ik ben vandaag ook aan het snoeien geweest. Het was er een prima ochtend voor! Vanmiddag las ik dat schoon' as (kachel met efficiënte verbranding) een prima voedingsbodem kan zijn voor (fruit)planten. Ik heb een pelletkachel met hoge efficiëntie en dus vrij 'goede' as. Heeft iemand ervaring met wat as als bodemvoeding?
juist niet, het bevat veel kalk, dus niet bij zuurminnende plantenSlonzo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:58:
[...]
Een beetje is oké, geen pakken. De grond verzuurt er ook een beetje van, meen ik me te herinneren.
het verhaal is dat je compostering langzamer gaat omdat de micro-organismen die de compostering doen slecht tegen het hoge zoutgehalte kunnen. Daarom opslaan, en na afloop van het composteren pas toevoegen aan je compost.Beekforel schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:34:
@InterCC ik gooi m'n as meestal gewoon in het compostvat. Kan mij herinneren dat mijn vader het vroeger apart opsloeg en idd uitstrooide als voeding.
Ik zou dus denken dat afwatering nu juist beter zou moeten gaan, maar dat is dus niet zo. Hij heeft me aangeraden om een met een grondboor van 15cm gaten te maken van ongeveer een meter diep en de gaten vervolgens voor 90 cm met grind te vullen en de laatste 10 cm te vullen met zand.
Nu wil ik dit klusje binnenkort gaan uitvoeren. Ik al een stuk of 6 gaten moeten maken. Mijn vraag is, is dit een beetje te doen met een handgrondboor zoals bijv. deze?
Ik weet dat je bij ons niet heel diep kan graven voordat je op een soort dikke klei laag uitkomt. Dus dat zal het lastig maken. Kan ik beter een grondboor op benzine huren?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Je moet een beetje mazzel hebben denk ik
Alles valt of staat met de dikte van de kleilaag, daar moet je namelijk doorheen. Zelf gebruik ik zo'n grondboor,

Voor die laatste 10cm kan je beter drainagezand/stierenzand gebruiken.
Als je echt diep moet,
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UWerPnsMmUOA2QlGI5hiH8xC.jpg?f=user_large)
Kijk je dan wel uit?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
En wat heb jij daarvoor gebruikt?HyperTrophy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:44:
Heb hier al twee meter diep geboord 14cm, maar allemaal klei.
Je moet een beetje mazzel hebben denk ik
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ja hier en het valt ontzettend tegen. Het duwen gaat slecht dan hapt die, trekken gaat wel goed maar dat werkt onhandiger. Voor iemand die schouderproblemen heeft is het ongeschikt werkt veel te zwaar.Teijgetje schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:27:
En even iets heel anders....
Zijn er mensen die een Flymo zweefmaaier gebruiken?
Als je toch elektrisch gaat kun je voor een bosmaaier kopen die gaat overal zonder probleem doorheen en kun je andere koppen of messen opzetten.
u can fool all people some time and fool some people alltime
https://www.visser-assen.nl/grondboor-verlengbaar-140mm
[ Voor 76% gewijzigd door HyperTrophy op 24-01-2022 17:51 ]
Precies dit. In kleigrond is zo'n spiraal erg zwaar.HyperTrophy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:46:
Wat @pjot1 postte 140mm, demonteerbaar en daarmee ook verlengbaar.
https://www.visser-assen.nl/grondboor-verlengbaar-140mm
@miicker
Je kunt ook een gemotoriseerde huren bij Borent of Boels ofzo. Dan ben je zo klaar.
Welke heb je? En met plastic mesjes of met een stalen mes? Hoeveel watt?
Alle andere soorten maaiers heb ik al, mijn buuf met de benzine bosmaaier zie ik niet gebeuren. Met de elektrische trimmer gaat al niet en die heeft de accu in een heuptas.
Ik heb een Turbo 400 op het oog, die kan 41 mm laten staan, maar ook die met opvang leken me te werken. Maar die maaien tot 3 cm max. Maar dus wel minimaal 1500 Watt en een stalen mes.
Zonder opvang leek me prima door hoog gras gaan zonder vast te lopen.
Zelfs met een motor leek me een kind de was te kunnen doen.
Ik dacht eerst dat met motor te veel herrie maakt, maar de elektrische doen ook vaak 96 db.
Maar jij zegt dus van niet?
@franssie
Hoe bevalt de Kibani met onkruidborstel? Heb je hem wel in laten lopen niet vol gas?
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 24-01-2022 22:45 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb hem denk ik drie of vier tankjes (half gas) in laten lopen, met een druppie extra olie in de benzine.
Voor 6 gaten in klei van 90 diep gewoon een normale grondboor halen. Gaat prima zolang je geen stenen of boomwortels tegenkomt. Met echte blauwe klei is het alleen ff vervelend om het uit de boor te halenpjot1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:11:
[...]
Precies dit. In kleigrond is zo'n spiraal erg zwaar.
@miicker
Je kunt ook een gemotoriseerde huren bij Borent of Boels ofzo. Dan ben je zo klaar.
Wat is de beste manier? Ik heb hier nog een halve m3 aan lavameel liggen wat ik erdoorheen wil mengen. Wat kan ik verder nog doen?
[ Voor 7% gewijzigd door Herkz op 25-01-2022 14:37 ]
Gasloos sinds 2020.
De grootste met stalen mes.Teijgetje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:42:
[...]
Welke heb je? En met plastic mesjes of met een stalen mes? Hoeveel watt?
Die laatste 2 filmpjes zijn machines die in een andere prijsklasse vallen. Dat werkt wel maar kost ook nog wat.
In het eerste filmpje kun je als je kritisch kijkt wel zien dat het niet prettig maait. Als het echt zo'n goede machine was dan had hij daar wel het hele gazon meegemaaid.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Je kan er ook wat zand doorheen mengen, maar mijn ervaring met het luchtiger krijgen van klei is dat het heel moeizaam gaat. Ik heb gewoon de boel maar afgevoerd en er goede aarde voor in de plaats gestort.Herkz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:36:
Ik ben bezig met L-elementen plaatsen, hier is een flinke bult van rond de 4 a 5 m3 klei/zwartgrond los gekomen, wat straks weer de tuin in moet. Nu wil ik deze grond wat losser maken en goed voeden. Ik ben gelukkig van de heermoes afgekomen.![]()
Wat is de beste manier? Ik heb hier nog een halve m3 aan lavameel liggen wat ik erdoorheen wil mengen. Wat kan ik verder nog doen?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik waardeer een kritische blik,
Alleen als ik kijk en luister heeft hij het over een heel licht apparaat dat zijn werk doet.
Hij heeft het over de 7,3 kg die het weegt maar dat het lichter voelt als 7 zakken suiker.
En hij maait ook met één hand soms om met de andere te kunnen filmen.
En ik heb juist dit filmpje gepost omdat hij juist maait op heel hoog gras en onkruid, overal in zijn tuin. Als test, met de maaier out of the box, niet aangepast.
Waar haal jij dan uit dat hij niet zijn hele tuin doet?
Dus niet dat ik jouw feedback niet waardeer, alleen ik zie iets heel anders in dat filmpje?
En bedoel je met niet prettig maaien dat je soms twee keer er overheen moet? Dat ligt dan toch aan de 7 kg?
Mijn Honda benzinemaaier maait het inderdaad in één keer strak af, maar die weegt aanmerkelijk meer en staat vast op de grond. En die kan je alleen heen en weer duwen/trekken of vooruit laten rijden.
Niet zoals een Flymo ook opzij.
Ik heb een kuub lavagruis besteld, ze zeggen dat hiervan de klei uit elkaar valt. we gaan het zien.PaT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:02:
[...]
Je kan er ook wat zand doorheen mengen, maar mijn ervaring met het luchtiger krijgen van klei is dat het heel moeizaam gaat. Ik heb gewoon de boel maar afgevoerd en er goede aarde voor in de plaats gestort.
Gasloos sinds 2020.
Dit schijn je nog net met de hand te kunnen planten
Iemand ervaring met deze bomen? Groeit dat nog een beetje hard? ze zeggen van wel!
Mijn doel is om een grote wand van 8meter breed en 7meter hoog "weg te werken"
:strip_exif()/f/image/deCzmQ3psjcpHhlzN2q9wnLE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 26-01-2022 17:00 ]

Deze wil ik graag snoeien zodat hij weer mooi veel sier appeltjes gaat maken.
En ook de grote en beetje binnen de perken blijft.
De hele boom zit vol met allemaal kleinere takjes.

Hoe kan ik deze boom het beste snoeien?
Wat ik begrepen heb van het snoeien van fruitbomen is dat je vooral veel licht er in wilt hebben en het liefste veel horizontale takken.
Kan ik zonder pardon al die kleine mini takjes er uit snoeien?
Begin eens met alle rechte sprieten er uit te knippen. Daarna kun je pas iets over het formaat en volume van de kroon zeggen.Bommes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:53:
In onze voortuin staat een of andere sier appelboom.
[Afbeelding]
Deze wil ik graag snoeien zodat hij weer mooi veel sier appeltjes gaat maken.
En ook de grote en beetje binnen de perken blijft.
De hele boom zit vol met allemaal kleinere takjes.
[Afbeelding]
Hoe kan ik deze boom het beste snoeien?
Wat ik begrepen heb van het snoeien van fruitbomen is dat je vooral veel licht er in wilt hebben en het liefste veel horizontale takken.
Kan ik zonder pardon al die kleine mini takjes er uit snoeien?
Daar zitten ze zo te zien wel voornamelijk maar op de stam zitten er ook best een aantal. Gewoon alles wat echt recht omhoog groeit weg snoeien.Bommes schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:37:
@Woody179 die aan de bovenzijde bedoel je dan neem ik aan?
Is er verschil qua kwaliteit tussen de verschillende merken graszaad ? Of maakt het allemaal niet veel uit
Ja, dat is er, en sommige soorten heb je ook alleen bij enkele merken.
Inmiddels twee Flymo`s aangeschaft.
Een oude XE 300-12, elektrisch, 1150 watt ,stalen mes, voor 2 tientjes incl. verlengsnoer.
Eerste indruk........geen wielsporen in het natte gras.
De tweede, een tweetaktje, moet ik dinsdag ophalen bij de Martinitoren.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-01-2022 23:20 ]
Zijn schoenen met spijkers aan te raden of is er een ander handig hulpmiddel.

Dat in de tijd te doen wanneer dat zin heeft?Ingelogd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:09:
Heeft iemand tips voor gras te beluchten
Je wil eigenlijk geen gaten in de grond als alles stilstaat qua groei.
Dus of eind herfst of eind voorjaar/begin zomer, het is nu nog een beetje vroeg.
Een mooie stelregel is beginnen met beluchten na de 3e maaibeurt, en vervolgens 1x per maand tot bijna einde herfst als je van beluchten houdt.
En er zijn tal van manieren om te beluchten, probeer eens dit om te zien wat voor jou het makkelijkst werkt.
Edit
@Ingelogd
Op het blog van "Van Grasman" staat eea duidelijk uitgelegd over gras en hoe dit te onderhouden. (naast de lijst video's in de TS)
Hun kennisbank is uitgebreid en fijn om in te grasduinen.
Zo ook "gazon beluchten".
Ik zal hem in de TS opnemen.
[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2022 12:01 ]
Man wat een eind weg en wat ziet het er onderweg hetzelfde uit als de rest van Nederland.
Eenmaal daar wil dat ding niet starten.

Maar ouder echtpaar, machine zou prima moeten lopen en ziet er verder erg netjes uit.
Dus beetje afgedongen, uiteindelijk €105 er voor betaald en meegenomen. (ik had geen 5je, anders voor €100, ik had al €75 aanbetaald)
Thuis nog een paar keer aan lopen trekken maar weinig leven.
Dus gisteravond het internet op om te zoeken hoe en wat met deze Flymo.
Blijkt dit een voorloper te zijn van de machines met Tecumseh motor, ooit werden ze geleverd met een Aspera motor. Dat kwam ik te weten op het Engelse antieke grasmaaier forum.

Dat had ik dus ook "Aspera" , WTF?????? Een kleine zoektocht daar naar levert hooguit wat sloopmodellen op met motortjes die er niet uit zien op eBay.
Uiteindelijk een gebruikshandleiding gevonden op het The Old lawnmowers Club forum.
Prachtige vintage handleiding (pdf), waaruit blijkt dat mijn model zeer waarschijnlijk de 19" professional is, ik heb een 48 cm mes er onder, met een 95 cc motor neem ik dan aan. Dit klopt op het luchtfilter na met de brochure.
En als ik alle gevonden data mag geloven komt de 19" Professional uit de 70-er jaren uit de vorige eeuw........ (ik vermoed dat de gebruiksaanwijzing uit 1972 is).
Edit:
Toch geen 19"Pro, die had een fiberglas versterkte kap, en maaide 46 m2/kwartier volgens brochure, en de hier geadverteerde versie had bovendien een ander startmechanisme (horizontaal) en een dubbele uitlaat
![]() | ![]() |
Dan heb je dus gelijk iets van "goed, heb ik nu een mooi defect apparaat gekocht waar geen onderdelen meer voor te leveren zijn"? Een mooie les?
Vanmiddag dus maar eens gekeken.
De bougie vonkte netjes, maar aantrekken ho maar.
Beetje remmenreiniger in de cilinder gespoten en starten.....lopen.
Daarna luchtslang los gehaald van de carburateur en het luchtfilter er uit gehaald, daar wat remmenreiniger er in gespoten en weer gestart. Nu bleef hij lopen en kon naar vol gas gezet met de oranje hendel.
En een beetje mee getestmaait.
Conclusie, loopt als een zonnetje, maakt niet zo`n pokkeherrie als verwacht, zweeft perfect en ook met hoog nat gras had hij eigenlijk weinig problemen.
Ook op het hoge gras voelde hij aan alsof hij op ijs glijdt zo weinig weerstand heeft het hoveren, maar ook de graszoden werden netjes vlak gemaaid.
Je doet fluitend het maaiwerk er mee, twee vingers in je neus en een hand aan de hendel.
De zwarte microfoon bleek niet om karaoke mee te zingen tijdens het maaien maar is het luchtfilter.....
Kortom een topaanschaf.

Nu maar kijken of ik er net zo voorzichtig mee, en zuinig op, kan zijn als de vorige eigenaar was.
Leuk weetje is dat je met het mes de motor kan starten, dus eerst bougiedop los bij schoonmaken gezien er geen startonderbreker op zit (hoefde toen niet
Ben dus maar lid geworden van de antieke maaierclub, misschien weten die van welk jaar en type de machine is.
:strip_exif()/f/image/ceVEyYvRNWC5ctlMrGI9zvE2.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2022 10:05 ]
Wat een machtig mooie machine en top dat je de maaier weer werkend hebt gekregen, geeft altijd een topgevoelTeijgetje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:45:
Gisteren de Flymo 2 takt opgehaald uit Groningen.
Man wat een eind weg en wat ziet het er onderweg hetzelfde uit als de rest van Nederland.![]()
Eenmaal daar wil dat ding niet starten.![]()
Maar ouder echtpaar, machine zou prima moeten lopen en ziet er verder erg netjes uit.
Dus beetje afgedongen, uiteindelijk €105 er voor betaald en meegenomen.)

Dank je, dat vond ik ook toen ik hem zag, en hij is groter dan ik verwachtte. Ik had iets met een 30cm mes verwacht.
En het hele apparaat weegt maar 13,1 kg, je ziet wel Flymo`s met wieltjes voor transport, met deze wandel je voor je plezier rond.
En als je dan kijkt naar de huidige generatie 4 takt die 2kg zwaarder is en maar 10-30 mm maait dan ben ik erg in mijn nopjes hier mee. Zijn iets zwaardere broertje maait wel 4 cm max hoog maar is 5 kg zwaarder dan de mijne.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 02-02-2022 21:10 ]
Ondernomen actie
Ik heb verschillende bedrijven benaderd die vlaggenmasten leveren, waaronder de leverancier van mijn vlaggenmast. Helaas levert niemand mijn huidige systeem van YPÄ. Voor sommige bedrijven houdt daarmee het verhaal direct op. Anderen geven aan dat ze een ander antidiefstalsysteem kunnen opsturen. Deze past helaas niet in de huidige uitsparing in de mast. Ik moet de huidige uitsparing dichtmaken, plamuren en spuiten om daarna een nieuwe passende uitsparing te maken. Dit heeft niet mijn voorkeur.
Er was ook een leverancier die een ander antidiefstalsysteem kan komen inbouwen. Denk qua kosten aan meer dan 260 euro (incl. werkloon en voorrijkosten) voor een plastic doosje wat circa 80 euro kost. Voor de beeldvorming: een gloednieuwe polyester vlaggenmast van dezelfde lengte met een antidiefstalsysteem kost inclusief montage circa 500 euro.
Mijn vragen aan jullie
- Kent iemand heel toevallig een leverancier die mogelijkerwijs mijn huidige antidiefstalsysteem van YPÄ kan leveren? Dan is het namelijk een kwestie van het oude systeempje verwijderen en een nieuwe plaatsen.
- Ziet iemand nog een andere geschikte oplossing voor mijn probleem? Ik vind het namelijk zonde om een volledige vlaggenmast te vervangen voor zoiets simpels als een afgesleten plastic katrolletje en een bros geworden plastic basisplaatje.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sHT6ArM2Jb2h4kPAbKtxOu1J.jpg?f=user_large)
Is het plastic te 3d-printen? Kun je het vervangen door hout?
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben het met je eens dat alle kosten goed uit te leggen zijn vanuit de leverancier. Tegelijkertijd vind ik ze niet in verhouding staan tot de kosten van het onderdeel dat defect is, of zelfs de totale vervanging van een vlaggenmast.Maasluip schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:47:
Op zich is 180 euro werkloon+voorrijkosten voor zoiets wel begrijpbaar. Als je zelf geen 1:1 vervanger hebt en er aan moet gaan prutsen ben je ook niet in een halve dag klaar.
Is het plastic te 3d-printen? Kun je het vervangen door hout?
Bedankt voor de aangedragen alternatieven.
Ik kreeg net een melding van een like op deze post en dan is het natuurlijk leuk om meteen even een update te posten!Insert12 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 21:49:
Woei, vandaag vier bomen gekocht! Vier bloeiers zodat we het hele jaar door mooie bomen hebben. Deze zijn het:
- Prunus Subhirtella Autumnalis Rosea
- Prunus Watereri
- Euonymus europaeus 'Red Cascade'
- Acer Rubrum Scanlon
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vorige week is onze nieuwe tuin geëgaliseerd en nu kunnen ze er in. We hebben nog wat ruimte te vullen. Inmiddels staan er 245 vaste planten en ruim 250 bloembollen klaar. Tijd om van de zandvlakte weer een tuin te maken!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ondertussen nog een renovatie van het huis, die is ook in volle gang.
Inmiddels is de zooi ook wel aardig opgeruimd, op de foto's is het echt nog wel een bende
Goed, eerst hebben we borders uitgezet en gras gezaaid. Daarna alle plantjes geplaatst zodat we een mooie indruk kregen van wat het gaat worden en er in gezet.
:strip_exif()/f/image/JqDAnwMEKWoD7KnhbtRHRraw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OTN6gfr5EhEf8n1FGz9nnqpw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UJA8weQaCvU4SE4y4akh3J8b.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna heeft vriendin er nog een mooi aantal bloembollen ingezet. Stuk of 500.
:strip_exif()/f/image/KpXhy4y5wBmFkO0T9jJw16uT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals op eerdere foto's al te zien was moest er een nieuwe schutting komen. Die stond tussen ijzeren paaltjes geklemt, onderaan waren alle balken al verrot. Nadat alle ijzeren paaltjes er uit waren ging met één druk zo'n 4 meter schutting plat. Links komt geen schutting, daar hebben we de overkapping en schuur gepland. Er zit nog een ijzeren hek tussen ons en het bedrijf er achter zodat er alsnog een erfafscheiding is.
:strip_exif()/f/image/MN4yku2v7GKEAlsflfBt3Cif.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens nog de lelijke groene damwand zwart gemaakt zodat die wat minder op valt. We hebben in de planning om deze hele wand te voorzien van klimop zodat het nog verder weg valt.
:strip_exif()/f/image/t9DZpBiuLvmINQo4aySizd7g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lMAoy9b2FxUvDKnL1pvPYL6K.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen hebben we ook een kippenhok opgehaald via MP. Hij was mooi egaal bruin maar zwart vinden we mooier. Hier willen we drie krielkippen in hebben, het ras weten we nog niet. Momenteel vinden we Wyandottes, Hollandse Kuifhoenen, Cochin kippen, Zijdehoenen en Amrock kippen mooi. Het is de bedoeling dat de kippen los door de tuin gaan scharrelen en op momenten dat het nodig is in het hokje zitten.
:strip_exif()/f/image/BWauEZKIMbR3x1J5NGcPQo3y.jpg?f=fotoalbum_large)
Het huidige projectje is een moestuin. Drie grote bakken van 240x180, rondom komen houtsnippers. De heg is liguster. Hierin wil vriendin aan de slag met aardappels en allerlei andere gewassen. Links langs de schutting staan nog een hele hoop fruitstruiken trouwens en tussen alle struiken staan bloembollen.
:strip_exif()/f/image/ppOa5H5aPmfYQ6BZGoALnb2Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kunnen we met een paar weken het huis in, dan gaan we aan de slag met het stuk grond om de nieuwe aanbouw
De grond om de aanbouw is al deels aangevuld met andere vrijgekomen grond uit de tuin. We willen een wildmengsel bij het raam aan de zijkant en een zitje bij de schuifpui. Verder komt er grind zodat we vanaf de oprit gewoon door kunnen lopen naar achter en rechts nog een border. Links (net niet op de foto) komen nog twee Himalaya berken. En uiteraard nog een schutting zodat we een mooie besloten tuin hebben straks.
De aanbouw hebben we voorzien van veel triple glas zodat we vanuit alle hoeken goed de tuin in kunnen kijken. Dat was voor ons echt een heel belangrijk punt.
:strip_exif()/f/image/a0dYMyIVmCk2Iy2zGzxDkeWg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn schoonvader fokt Wyandottes, beestjes leveren heerlijke eieren maar 2,5 ei staat ong gelijk aan 1 normaal ei. Voordat ik het laatste ei in de pan heb is de eerste al klaar

Wij vinden kippen gewoon leuke beesten om te zien en vinden het leuk als er wat leven in de tuin is, daarom komen ze erTogi schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:54:
Als je een beetje een uitsmijter wilt bakken heb je aan 3 krielkipjes niet genoeg hoor
Mijn schoonvader fokt Wyandottes, beestjes leveren heerlijke eieren maar 2,5 ei staat ong gelijk aan 1 normaal ei. Voordat ik het laatste ei in de pan heb is de eerste al klaar
De supermarkt zit 100 meter verder en nog een hoop kippenboeren in de buurt. Genoeg manieren om aan eieren te komen
Nu hebben we binnen al redelijk wat Philips Hue hangen, dus we zitten eraan te denken om dat door te trekken naar buiten.
Er is alleen 1 lamp waar ik een beetje verliefd op ben geworden: de In-Lite Sway. Sluit ook mooi aan bij het organische van het kronkelpaadje dat we willen, etc. etc. Hoort natuurlijk bij In-Lite, maar de rest van de lampen zouden een stukje duurder zijn dan Hue en dan hebben we de extra trafo nog niet eens meegerekend. Alles bij elkaar zou alles In-Lite het budget overstijgen.
Mijn vraag aan jullie: weten jullie een manier waarop ik deze lampen aan zou kunnen sluiten op het Hue systeem, of wellicht gewoon een eigen schemerschakelaar (zonder nog een keer een heel In-Lite systeem eraan te koppelen)? Of is er een lamp die hier op lijkt die wel op een aparte schemerschakelaar werkt of op Hue aangesloten kan worden?
Gaandeweg komt men verder!Insert12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:45:
[...]
De grond om de aanbouw is al deels aangevuld met andere vrijgekomen grond uit de tuin. We willen een wildmengsel bij het raam aan de zijkant en een zitje bij de schuifpui. Verder komt er grind zodat we vanaf de oprit gewoon door kunnen lopen naar achter en rechts nog een border. Links (net niet op de foto) komen nog twee Himalaya berken. En uiteraard nog een schutting zodat we een mooie besloten tuin hebben straks.
Toch wil ik even reageren op het dik gedrukte. Hou er rekening mee dat je een 'straatlaag' nodig hebt om te kunnen straten. Omdat de boel toch al redelijk open ligt is het wel verstandig om gelijk aan te vullen met stopzand. Dit omdat grond niet verdicht en om verzakkingen te voorkomen.
Ik heb hier een deel van deRengin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:51:
We hebben net een nieuw huis betrokken en zijn nu bezig om de tuin naar onze smaak in te richten. Er zit bijna geen verlichting in de tuin (ik denk wel 1 grondkabel) dus daar starten we bijna vanaf 0 mee (behalve 1 lamp op bewegingssensor bij de schuur).
Nu hebben we binnen al redelijk wat Philips Hue hangen, dus we zitten eraan te denken om dat door te trekken naar buiten.
Er is alleen 1 lamp waar ik een beetje verliefd op ben geworden: de In-Lite Sway. Sluit ook mooi aan bij het organische van het kronkelpaadje dat we willen, etc. etc. Hoort natuurlijk bij In-Lite, maar de rest van de lampen zouden een stukje duurder zijn dan Hue en dan hebben we de extra trafo nog niet eens meegerekend. Alles bij elkaar zou alles In-Lite het budget overstijgen.
Mijn vraag aan jullie: weten jullie een manier waarop ik deze lampen aan zou kunnen sluiten op het Hue systeem, of wellicht gewoon een eigen schemerschakelaar (zonder nog een keer een heel In-Lite systeem eraan te koppelen)? Of is er een lamp die hier op lijkt die wel op een aparte schemerschakelaar werkt of op Hue aangesloten kan worden?
Verlichting achter een Hue smart
Plug zitten (in dit geval de indoor omdat de trafo toch binnen ligt). Deze schakelt nu gewoon obv een tijds instelling maar je zou hem ook via de Motion sensor kunnen triggeren.
Zeker, duurt even maar dan heb je ook wat!pjot1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Gaandeweg komt men verder!Leuk om te zien hoe het allemaal opknapt! Ook veel groen staat mij persoonlijk wel aan.
Toch wil ik even reageren op het dik gedrukte. Hou er rekening mee dat je een 'straatlaag' nodig hebt om te kunnen straten. Omdat de boel toch al redelijk open ligt is het wel verstandig om gelijk aan te vullen met stopzand. Dit omdat grond niet verdicht en om verzakkingen te voorkomen.
De gele grond ben ik van op de hoogte. In verband met budget doen we er eerst gras in, we hebben nu zwarte grond er in geschept. Die grond is afkomstig van het stuk wat we in gestraat hebben voor de schuur die we bouwen. Dubbel werk, maar het budget is helaas niet oneindig en straten is wel echt vakwerk heb ik gemerkt. Voor een vriendenprijsje kon het stuk voor de schuur wel ff ingestraat worden maar de rest moeten we ooit nog iemand voor regelen. Wat dat betreft proberen we van alles op een creatieve manier op te lossen. Al met al zit er amper 1000 euro aan straat, bomen, bloemen en planten in tot nu toe. Het grote budget gaat op aan het huis wat dat betreft. Daarin kunnen we zelf een stuk minder doen.
We houden ontzettend van een groene tuin en proberen hem zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor onszelf en voor de dieren, vogels en insecten! Een mooie variatie aan bomen, vaste planten en bloemen hebben we er in gezet. Komt hopelijk dus helemaal goed
Platanus hispanica groeit erg hard en kan erg groot (+25m) en oud (+100jr) worden. Ook een stamomtrek van enkele meters is niet ongewoon. Schot van 1,5 a 2 meter per seizoen is niet heel ongewoon.barry86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:01:
Ik heb deze week 3 stuks Platanus hispanicus. 'Pyramidalis' besteld in de grootte 18-20.
Dit schijn je nog net met de hand te kunnen planten![]()
Iemand ervaring met deze bomen? Groeit dat nog een beetje hard? ze zeggen van wel!
Mijn doel is om een grote wand van 8meter breed en 7meter hoog "weg te werken"
[Afbeelding]
Wil je hem "klein" houden dan zul je hem echt jaarlijks moeten snoeien. Deze snoei verdraagt hij overigens goed. Wat wel een nadeel is aan platanen is dat ze veel zooi geven, blad zaadbollen en stof (van de bast) met name dat laatste wat veel mensen als onprettig ervaren omdat het (indien je er gevoelig voor bent) op je longen slaat.
De soort is overigens wel geschikt om te leiden langs een raster van bamboestokken of staaldraad.
Als het puur het rolletje is wat uitgesleten is dan zou je aan een hobby draaier (machinist geen DJ) kunnen vragen om van delrin of teflon een nieuw wieltje te draaien.Squawk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:38:
In mijn voortuin staat een polyester vlaggenmast van circa 14 jaar oud. Hij heeft een antidiefstalsysteem van het merk YPÄ. Dit systeem is aan vervanging toe. Inwendig is een plastic katrolletje van Holt Allen (model HA 4301) volledig afgesleten. Bovendien is uitwendig de basisplaat van het systeem bros geworden en aan de bovenzijde afgebroken. Hierdoor kan het luikje niet meer goed dicht. Kortom: ik wil het volledige systeempje vervangen. Zie de onderstaande foto.
Ondernomen actie
Ik heb verschillende bedrijven benaderd die vlaggenmasten leveren, waaronder de leverancier van mijn vlaggenmast. Helaas levert niemand mijn huidige systeem van YPÄ. Voor sommige bedrijven houdt daarmee het verhaal direct op. Anderen geven aan dat ze een ander antidiefstalsysteem kunnen opsturen. Deze past helaas niet in de huidige uitsparing in de mast. Ik moet de huidige uitsparing dichtmaken, plamuren en spuiten om daarna een nieuwe passende uitsparing te maken. Dit heeft niet mijn voorkeur.
Er was ook een leverancier die een ander antidiefstalsysteem kan komen inbouwen. Denk qua kosten aan meer dan 260 euro (incl. werkloon en voorrijkosten) voor een plastic doosje wat circa 80 euro kost. Voor de beeldvorming: een gloednieuwe polyester vlaggenmast van dezelfde lengte met een antidiefstalsysteem kost inclusief montage circa 500 euro.
Mijn vragen aan jullie
- Kent iemand heel toevallig een leverancier die mogelijkerwijs mijn huidige antidiefstalsysteem van YPÄ kan leveren? Dan is het namelijk een kwestie van het oude systeempje verwijderen en een nieuwe plaatsen.
[Afbeelding]
- Ziet iemand nog een andere geschikte oplossing voor mijn probleem? Ik vind het namelijk zonde om een volledige vlaggenmast te vervangen voor zoiets simpels als een afgesleten plastic katrolletje en een bros geworden plastic basisplaatje.
Anders zou ik voor een nieuwe mast gaan.
Gave machine! Als ik een tip mag geven is om de motor niet meer te starten met remmen reiniger. Dit ontvet sterk en verbrand niet volledig, op zown mooie oude machine wil je geen vastloper riskeren.Teijgetje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:45:
Gisteren de Flymo 2 takt opgehaald uit Groningen.
Man wat een eind weg en wat ziet het er onderweg hetzelfde uit als de rest van Nederland.![]()
Eenmaal daar wil dat ding niet starten.![]()
Dus beetje afgedongen, uiteindelijk €105 er voor betaald en meegenomen. (ik had geen 5je, anders voor €100, ik had al €75 aanbetaald)
Thuis nog een paar keer aan lopen trekken maar weinig leven.![]()
Dus gisteravond het internet op om te zoeken hoe en wat met deze Flymo.
Blijkt dit een voorloper te zijn van de machines met Tecumseh motor, ooit werden ze geleverd met een Aspera motor. Dat kwam ik te weten op het Engelse antieke grasmaaier forum.![]()
Dat had ik dus ook "Aspera" , WTF?????? Een kleine zoektocht daar naar levert hooguit wat sloopmodellen op met motortjes die er niet uit zien op eBay.![]()
Uiteindelijk een gebruikshandleiding gevonden op het The Old lawnmowers Club forum.
Prachtige vintage handleiding (pdf), waaruit blijkt dat mijn model zeer waarschijnlijk de 19" professional is, ik heb een 48 cm mes er onder, met een 95 cc motor neem ik dan aan. Dit klopt op het luchtfilter na met de brochure.
En als ik alle gevonden data mag geloven komt de 19" Professional uit de 70-er jaren uit de vorige eeuw........ (ik vermoed dat de gebruiksaanwijzing uit 1972 is).![]()
Edit:
Toch geen 19"Pro, die had een fiberglas versterkte kap, en maaide 46 m2/kwartier volgens brochure, en de hier geadverteerde versie had bovendien een ander startmechanisme (horizontaal) en een dubbele uitlaat![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan heb je dus gelijk iets van "goed, heb ik nu een mooi defect apparaat gekocht waar geen onderdelen meer voor te leveren zijn"? Een mooie les?![]()
Vanmiddag dus maar eens gekeken.
De bougie vonkte netjes, maar aantrekken ho maar.
Beetje remmenreiniger in de cilinder gespoten en starten.....lopen.Helaas sloeg hij gelijk weer af.
Daarna luchtslang los gehaald van de carburateur en het luchtfilter er uit gehaald, daar wat remmenreiniger er in gespoten en weer gestart. Nu bleef hij lopen en kon naar vol gas gezet met de oranje hendel.
En een beetje mee getestmaait.
Conclusie, loopt als een zonnetje, maakt niet zo`n pokkeherrie als verwacht, zweeft perfect en ook met hoog nat gras had hij eigenlijk weinig problemen.![]()
![]()
![]()
Ook op het hoge gras voelde hij aan alsof hij op ijs glijdt zo weinig weerstand heeft het hoveren, maar ook de graszoden werden netjes vlak gemaaid.
Je doet fluitend het maaiwerk er mee, twee vingers in je neus en een hand aan de hendel.
De zwarte microfoon bleek niet om karaoke mee te zingen tijdens het maaien maar is het luchtfilter.....![]()
Kortom een topaanschaf.![]()
![]()
Nu maar kijken of ik er net zo voorzichtig mee, en zuinig op, kan zijn als de vorige eigenaar was.
Leuk weetje is dat je met het mes de motor kan starten, dus eerst bougiedop los bij schoonmaken gezien er geen startonderbreker op zit (hoefde toen niet, dat is pas een paar vingers later er standaard op gezet)
Ben dus maar lid geworden van de antieke maaierclub, misschien weten die van welk jaar en type de machine is.
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verder is een carburateur redelijk makkelijk te reinigen in een ultrasoon bak of met een busje carb cleaner.
Bedoel je vanwege de zon?Woody179 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:59:
@Insert12
Pas wel op met beplanting bij die zwarte wand. Die gaat het daar erg zwaar krijgen.
Verder, ontzettend gaaf om weer eens een groene tuin voorbij te zien komen!
Klopt, is ook geen gewoonte maar even een zekerheidje om te kijken of hij wou lopen zoals gezegd was.Woody179 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:54:
[...]
Gave machine! Als ik een tip mag geven is om de motor niet meer te starten met remmen reiniger. Dit ontvet sterk en verbrand niet volledig, op zown mooie oude machine wil je geen vastloper riskeren.
Verder is een carburateur redelijk makkelijk te reinigen in een ultrasoon bak of met een busje carb cleaner.
En met dat zetje bleef hij dus gewoon netjes lopen op mengsmering.
Verder loopt hij nu op een vers 1: 25 mengel 2taktolie-super 98 (zonder Ethanol) en mag hij eerst warm lopen voor hij vol gas gaat.
Maar vandaag aantrekken wilde weer niet.
Dus voor een nieuw bougietje gekeken. Er zit een Champion RJ19LM in wat volgens mij een 4 takt bougie is, er hoort een RJ19 in begreep ik.
Helaas de originele alleen voor veel geld (€18 incl verzenden) uit Nederland, of voor iets minder uit Duitsland, of voor nog meer uit Frankrijk te krijgen.)
Voorlopig even testen of een NGK BPMR7A 4345 hetzelfde is, die leken gelijk en worden in een 2-takt Tecumseh TC300 motortje gebruikt (en voor andere 2-takt tuin-, maai-, en kettingzaag-machines), volgens een bougievergelijkingstabel weliswaar niet hetzelfde als de RJ19 (of JR19). (RJ19LM = BMR6A)
Die waren via Amazon morgen te leveren.
Toen ik ze in mijn winkelwagen wilde afrekenen kreeg ik €3,50 korting.
En vanwege Prime hoef ik geen verzendkosten te betalen.
Toen ik op betalen via iDeal klikte kreeg ik te zien dat ik betaald had en het bezorgd zou worden.
Dus Amazon FTW, morgenavond gratis 2 bougies gebracht, daar kan geen andere shop tegenop denk ik.

Mochten ze niet passen dan is er dus geen man overboord.
En inderdaad even de carburateur schoonmaken, en eventueel de puntjes nakijken, verder zit er nog een condensatortje in dat vrijwel nooit stuk gaat, maar er kan eigenlijk weinig echt stuk aan die oude motortjes als je ze met een beetje zorg behandeld.
Edit: Als weetje, voor de "leek",
Een 2-takt bougie heeft een zij-elektrode die tot de helft (of iets daar over) van de centrale elektrode komt, een 4-takt bougie heeft een zij-elektrode die helemaal over de centrale elektrode heengaat.
Dit ivm met de plaats waar de vonk overspringt, 2-takt start daardoor slechter (of soms niet) met een 4-takt bougie.
Hier als voorbeeld de 2-takt NGK BPMR7A 4345 naast de 4-takt Champion RJ19LM. (klik voor lekker duidelijk)
:strip_exif()/f/image/oC4LzEEKljogzbT1NRnfDzqz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aBhTLvwbpyzIlFtIV4LlVL6g.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2022 23:55 ]
Oh logisch! Ja dat zou misschien wel kunnen. Weet alleen niet of die In-Lite ook zonder hun trafo werkt, dat zou ik na moeten vragen. Of heb jij ook In-Lites zonder hun trafo?Togi schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:52:
[...]
Ik heb hier een deel van de
Verlichting achter een Hue smart
Plug zitten (in dit geval de indoor omdat de trafo toch binnen ligt). Deze schakelt nu gewoon obv een tijds instelling maar je zou hem ook via de Motion sensor kunnen triggeren.
Zag een filmpje voorbij komen van Jurgen die het in de tuinmanieren webshop verkoopt, of alternatief via ecozyme. Ziet er veelbelovend uit.
Wil het gaan uitproberen op de tegels en de trampoline, die kunnen richting het voorjaar wel een opfrisbeurt gebruiken.
Zou dit middel veilig kunnen zijn voor vieze zonnepanelen (noord oost gelegen, na 5 jaar toch wat smerig)?
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ik denk dat water alleen al voldoende is. En een zachte spons/borstel zodat je geen krassen maakt.Chris_82 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:39:
[…]
Zou dit middel veilig kunnen zijn voor vieze zonnepanelen (noord oost gelegen, na 5 jaar toch wat smerig)?
[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2022 21:44 ]
De maat is moeilijk er uit op te maken.Squawk schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:38:
In mijn voortuin staat een polyester vlaggenmast van circa 14 jaar oud. Hij heeft een antidiefstalsysteem van het merk YPÄ. Dit systeem is aan vervanging toe. Inwendig is een plastic katrolletje van Holt Allen (model HA 4301) volledig afgesleten. Bovendien is uitwendig de basisplaat van het systeem bros geworden en aan de bovenzijde afgebroken. Hierdoor kan het luikje niet meer goed dicht. Kortom: ik wil het volledige systeempje vervangen. Zie de onderstaande foto.
[Afbeelding]
Zou dit passen? Dat ziet er soortgelijk uit.
Anders is denk ik wat al gezegd is een optie. Het plastic laten 3D scannen en printen, bv hier, en een nieuw katrolletje er in zetten dat je via een botenshop besteld.
Ja, die muur gaat gigantisch opwarmen en lang warmte afgeven. Kan zomaar enkele tientallen graden zijn waardoor je die planten twee keer zo veel (dan niet meer) water moet geven dan de rest van je tuin. Beter pas je daar bijvoorbaad de beplanting al op aan.
Heb geen in-litesRengin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:27:
[...]
Oh logisch! Ja dat zou misschien wel kunnen. Weet alleen niet of die In-Lite ook zonder hun trafo werkt, dat zou ik na moeten vragen. Of heb jij ook In-Lites zonder hun trafo?
Heb een paar gewone (goedkope) 240v ledpaaltjes en wat 12v led spotjes staan.
Beide aangesloten op een stekkerblok die geschakeld wordt via de Hue smart plug.
Zelfde deed ik afgelopen periode met de kerstverlichting buiten ook. Al had ik hier de plug wel buiten liggen, dik ingepakt in plastic en op een steen, onder een bloembak die op zijn kop stond.
Was niet de schoonheidsprijs en in de zomer wil ik daar een betere oplossing voor zoeken en vast voorbereiden.
Ik heb buiten 2 stekkerdozen die ik binnen via een normale wandschakelaar kan schakelen en ik denk dat ik daar de Hue wall switch achter wil zetten.
Deze muur krijgt hooguit in de avond even zon, verder niet gelukkigWoody179 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:59:
@Insert12
Ja, die muur gaat gigantisch opwarmen en lang warmte afgeven. Kan zomaar enkele tientallen graden zijn waardoor je die planten twee keer zo veel (dan niet meer) water moet geven dan de rest van je tuin. Beter pas je daar bijvoorbaad de beplanting al op aan.
ik moet een paar tuinstopkontakten vervangen in de bloemperken.
Een paar knappe op een paaltje kosten al gauw een Euro of 60. En dan heb je 2 gewone , eigenlijk onnatuurlijke, stopkontakten met spatdeksel in je tuin. Horizontaal of verticaal naast elkaar.
Ik was onlangs bij Hornbach en daar hadden ze 4 voudige rotsjes voor €32,95 en een tweevoudig rotsje met timer voor €37,95.
Ik vond ze er goed uitzien en ook al zijn ze als verlengdoos met stekker, wil ik ze direct op een kabel aansluiten. Dat moet met wat gepruts simpel te doen zijn door het binnenwerk los te schroeven.
Om meer foto`s te zien een linkje van Bol.com, daar staan ook wat andere kleuren, Hornbach heeft alleen grijs met 1,5 m kabel. (ze wegen 3,8 kg)
Maar bij Bol.com kun je ook zien hoe ze er dicht uit zien.
En het mooie is ook dat je een stekker er in kan doen en dan het deurtje weer dicht.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2022 00:20 ]
Tja, dan moet ik vooral nog even uitzoeken of die specifieke lampen werken zonder In-Lite trafo. Dat is vooral het probleem; dat ik die specifieke lampen wil maar dat ze alleen maar lijken te werken met een In-Lite systeem.Togi schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:00:
[...]
Heb geen in-lites
Heb een paar gewone (goedkope) 240v ledpaaltjes en wat 12v led spotjes staan.
Beide aangesloten op een stekkerblok die geschakeld wordt via de Hue smart plug.
Zelfde deed ik afgelopen periode met de kerstverlichting buiten ook. Al had ik hier de plug wel buiten liggen, dik ingepakt in plastic en op een steen, onder een bloembak die op zijn kop stond.
Was niet de schoonheidsprijs en in de zomer wil ik daar een betere oplossing voor zoeken en vast voorbereiden.
Ik heb buiten 2 stekkerdozen die ik binnen via een normale wandschakelaar kan schakelen en ik denk dat ik daar de Hue wall switch achter wil zetten.
franssie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:35:
@Squawk die katrol, is dat zijn aparte maat? Ik zou eens langs een watersport winkel lopen en kijken of je alleen de schijf kan vervangen. Of ergens laten draaien uit nylon, gaat nooit meer kapot
Op zeilboten wordt inderdaad gebruikgemaakt van producten van Holt Allen. Ik had ondertussen al even op websites van verschillende watersportwinkels gekeken naar een volledige vervanging van de katrol. Er is ook een soortgelijk product verkrijgbaar met messing katrolletjes (AL4401), maar het kan zeker geen kwaad om na te vragen of enkel de schijf kan worden vervangen. Bedankt voor de tip!Woody179 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:51:
[...]
Als het puur het rolletje is wat uitgesleten is dan zou je aan een hobby draaier (machinist geen DJ) kunnen vragen om van delrin of teflon een nieuw wieltje te draaien.
Anders zou ik voor een nieuwe mast gaan.
Deze antidiefstalbeveiliging was ik in mijn zoektocht ook tegengekomen. Het leek in eerste instantie de beste oplossing. Helaas past hij niet in de huidige uitsparing in mijn mast. Desondanks bedankt voor het meedenken!Teijgetje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:52:
[...]
De maat is moeilijk er uit op te maken.
Zou dit passen? Dat ziet er soortgelijk uit.
Anders is denk ik wat al gezegd is een optie. Het plastic laten 3D scannen en printen, bv hier, en een nieuw katrolletje er in zetten dat je via een botenshop besteld.
Deze moet er ook niet in maar er op. Je popnagelt (of schroeft) hem over het gat op de mast.Squawk schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:26:
Helaas past hij niet in de huidige uitsparing in mijn mast. Desondanks bedankt voor het meedenken!
Enige wat moet zijn is dat het mastgat glad is en de opening qua hoogte kleiner/korter dan tussen de montagegaten, anders kan je hem niet vastzetten.
Op jouw foto lijkt er een opstaande rand te zijn om het ovale gat. Die moet er af dan.
Tenminste, dat dacht ik. Wellicht zie ik het verkeerd, de geleverde 3 popnagels om het vast te zetten kan ik eigenlijk niet plaatsen om te bepalen hoe hoog het gat mag zijn.
Wellicht even de shop om een montagetekening vragen of bestellen en eventueel retourneren.
[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2022 10:40 ]
Kweenie, op zich is het natuurlijk prachtig als je die kastjes kunt laten blenden in de omgeving maar ik vind die kier boven bij het "dichte" deurtje een enorme tekortkoming. Bij stroomaansluitingen in de tuin, zeker bij semi-permanent aangesloten apparaten, zou ik toch liever een waterdichte behuizing zien met rubbers rond de deur.Teijgetje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:13:
Even terzijde,
ik moet een paar tuinstopkontakten vervangen in de bloemperken.
Een paar knappe op een paaltje kosten al gauw een Euro of 60. En dan heb je 2 gewone , eigenlijk onnatuurlijke, stopkontakten met spatdeksel in je tuin. Horizontaal of verticaal naast elkaar.
Ik was onlangs bij Hornbach en daar hadden ze 4 voudige rotsjes voor €32,95 en een tweevoudig rotsje met timer voor €37,95.
Ik vond ze er goed uitzien en ook al zijn ze als verlengdoos met stekker, wil ik ze direct op een kabel aansluiten. Dat moet met wat gepruts simpel te doen zijn door het binnenwerk los te schroeven.
Om meer foto`s te zien een linkje van Bol.com, daar staan ook wat andere kleuren, Hornbach heeft alleen grijs met 1,5 m kabel. (ze wegen 3,8 kg)
Maar bij Bol.com kun je ook zien hoe ze er dicht uit zien.
En het mooie is ook dat je een stekker er in kan doen en dan het deurtje weer dicht.
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Ik had eerder al de montagehandleiding - inclusief een montagetemplate - bekeken en er valt helaas niets te popnagelen in het luchtledige. Er zitten als ik het mij goed herinner twee grote gaten in mijn mast precies op de verkeerde plek. Exact op de plek van de huidige gaten moet het nieuwe systeem aan de mast worden bevestigd. Daarom mijn opmerking dat ik eerst de huidige gaten moet opvullen. Anders kan een nieuwe antidiefstalbeveiliging niet worden gemonteerd.Teijgetje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:32:
[...]
Deze moet er ook niet in maar er op. Je popnagelt (of schroeft) hem over het gat op de mast.
Enige wat moet zijn is dat het mastgat glad is en de opening qua hoogte kleiner/korter dan tussen de montagegaten, anders kan je hem niet vastzetten.
Op jouw foto lijkt er een opstaande rand te zijn om het ovale gat. Die moet er af dan.
Tenminste, dat dacht ik. Wellicht zie ik het verkeerd, de geleverde 3 popnagels om het vast te zetten kan ik eigenlijk niet plaatsen om te bepalen hoe hoog het gat mag zijn.
Wellicht even de shop om een montagetekening vragen of bestellen en eventueel retourneren.
Ik bedenk me nu wel ineens dat ik iemand ken die veel met polyester werkt. Wellicht dat het voor hem een koud kunstje is om de mast dicht te maken en structureel sterk genoeg. Zodat ik zelf vervolgens nieuwe gaten kan maken om een compleet nieuwe antidiefstalbeveiliging te monteren.
[ Voor 10% gewijzigd door Squawk op 04-02-2022 10:52 ]
Maar er zitten toch spatwaterdichte stopkontakten in?
Dezelfde die je bij andere paaltjes gewoon buiten hebt zonder kastje?
De steen is juist om de stopkontakten te verhullen, de stopkontakten zijn op zich spatwaterdicht, dan hoef je toch ook niet een geheel met rubbers afgedicht kastje te hebben?
Die kier zal alleen een mogelijk probleem zijn als het keihard horizontaal regent, ofwel als je het lekker met de slang schoon gaat spuiten. Maar dan nog zijn de stopkontakten dicht als het goed is.
@Squawk
Dat Holt Allenblok HA4301 moet trouwens gewoon te krijgen zijn.
Dit lijkt een vervanger van RVS en nylon, voor €12,67, in Italië weliswaar, maar waarschijnlijk gewoon te bestellen vanaf daar of in Nederland te vinden.
Directe link : https://www.oltrevela.com...o-15mm-doppio-allen-a4301
Even een mailtje sturen, Engels begrijpen ze meestal wel en je kan betalen met PayPal.
Ik zag hem ook in Denemarken voor 153 Kronen. (€20,56 ligt dus aan verzendkosten wat goedkoper is)
En als je twee gaten hebt die dicht moeten dan kan je misschien vanaf achter een metalen stripje er tegenaan plakken met polyester/matje. Dan kan je daar in boren en bevestigen.
Dan moet de nieuwe er wel overheen vallen natuurlijk zodat je buiten niets hoeft te schilderen.
[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2022 11:08 ]
Dat idee heb ik ook zo, en ik zou het wel aandurven. Kan niet veel gebeuren verder, hooguit stop of aardlek er uit bij een hele stevige bui.Teijgetje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:53:
@DUX
Maar er zitten toch spatwaterdichte stopkontakten in?
Dezelfde die je bij andere paaltjes gewoon buiten hebt zonder kastje?
De steen is juist om de stopkontakten te verhullen, de stopkontakten zijn op zich spatwaterdicht, dan hoef je toch ook niet een geheel met rubbers afgedicht kastje te hebben?
Die kier zal alleen een mogelijk probleem zijn als het keihard horizontaal regent, ofwel als je het lekker met de slang schoon gaat spuiten. Maar dan nog zijn de stopkontakten dicht als het goed is.
Ik heb zelf van hout een kastje gemaakt welke in de tuin staat, met een zijde open. Deze ip44 zit er in, en er gebeurd niks mee hoor. Dezelfde wcd hangt ook gewoon open en bloot aan de muur van het tuinhuis, pal op de wind.
Het is uiteindelijk gewoon een 12v ringleiding. Enige waar je mee kan zitten is dat de aansluitng van de leiding specifiek is voor dit merk.Rengin schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Tja, dan moet ik vooral nog even uitzoeken of die specifieke lampen werken zonder In-Lite trafo. Dat is vooral het probleem; dat ik die specifieke lampen wil maar dat ze alleen maar lijken te werken met een In-Lite systeem.
Als ik dit filmpje bekijk https://in-lite.com/global/installation-cb-081-cb-056 heeft de trafo gewoon een stekker die je in de Hue plug kan doen.
Enige wat dan nog moet zijn is dat ie een continue aan stand heeft.
Maar het lijkt me dat iedere 12v trafo (met voldoende vermogen voor het aantal lampen wat je wilt) geschikt is. Ik zie dat ze een 1 meter verleng kabel hebben waarvan je evt 1 connector kan aanpassen zodat hij dan op je trafo past
Ik kende het systeem niet, maar ziet er idd wel mooi uit