Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Teijgetje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:53:
@DUX
Maar er zitten toch spatwaterdichte stopkontakten in?
Dezelfde die je bij andere paaltjes gewoon buiten hebt zonder kastje?
De steen is juist om de stopkontakten te verhullen, de stopkontakten zijn op zich spatwaterdicht, dan hoef je toch ook niet een geheel met rubbers afgedicht kastje te hebben?

Die kier zal alleen een mogelijk probleem zijn als het keihard horizontaal regent, ofwel als je het lekker met de slang schoon gaat spuiten. Maar dan nog zijn de stopkontakten dicht als het goed is.
Ik denk niet dat ik me zorgen maak over de ongebruikte stopcontacten met zo'n prima klepje ervoor. Ik zit gevoelsmatig met de contacten waar wel voor langere tijd een stekker in zit. Ook dan is het best lastig om er water bij te krijgen, weet ik, maar ik weet ook dat geen kier beter helpt tegen water dan wel een kier. Ik ben vanuit opvoeding wat panisch voor elektriciteitszaken dus zeer mogelijk is m'n gevoel ongegrond.

Ik vind het verder zeer interessant want ik had eigenlijk voor dit tuinseizoen in gedachten om een aantal leidingen aan te gaan leggen door de hele tuin: een voor stroom om wat aansluitingen te krijgen in de tuin (betere plek voor m'n grasmaaier en de occassional opblaasbubbelbad) en een voor water (de ironie! / voor geautomatiseerde tuinsproeiers). Ik heb maar één keer zin om m'n kleigrond open te graven dus dat wil ik dan tegelijk gaan aanleggen. Naast panisch ben ik ook een abonnee op overkill. Dus: geul graven, stenen erin, waterbuis (met daarin slang?), stenen, stroombuis (met daarin kabel?), stenen, dichtgooien.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 18:00
Volgens mij gewoon prima. Ingraven op ong 50cm diepte is vaak voldoende
Voor water een tyleen slang ingraven (afhankelijk of je het water wilt kunnen drinken kies je het type). Wil je zeker zijn dat je er niet perongeluk met een schep doorheen gaat leg je de slang in een 30 of 40mm pvc rioolbuis.
Zelfde voor elektra, neem een grondkabel en leg hem in een pvc buis. Je kan dan kiezen voor een slagvaste voor elektra of gewoon een rioolleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wij hebben vorig jaar in maart een jonge boom in onze tuin geplant (Noorse Es, Acer). Hij deed het prima, kwam mooi in bloei maar een goede maand later na wat late vorst en stormweer begon hij plots te verwelken en uiteindelijk al zijn bladeren te verliezen.

Hij staat nu nog, kaal dus ik denk dat hij helemaal dood is. Toch vertelde me iemand dat hij nog 'tot leven' kan komen met een beetje geluk, maar is dat niet al veel te lang intussen?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
@DUX (en anderen) over stopcontacten in de tuin: zorg dat je het op een eigen groep met aardlekautomaat zet. Als er dan toch ellende is met inregenen o.i.d. dan blijft de boel in huis gewoon draaien.

M'n ouders zijn daar op een vervelende manier achter gekomen: stopcontact in de tuin zat bij elektra bijkeuken aangeknoopt. Regen had aardlek had veroorzaakt, waardoor vriezer in de bijkeuken zonder stroom kwam te staan tijdens hun vakantie van 3 weken :X :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
Darks schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:31:
Wij hebben vorig jaar in maart een jonge boom in onze tuin geplant (Noorse Es, Acer). Hij deed het prima, kwam mooi in bloei maar een goede maand later na wat late vorst en stormweer begon hij plots te verwelken en uiteindelijk al zijn bladeren te verliezen.

Hij staat nu nog, kaal dus ik denk dat hij helemaal dood is. Toch vertelde me iemand dat hij nog 'tot leven' kan komen met een beetje geluk, maar is dat niet al veel te lang intussen?
Ik heb precies hetzelfde met een magnolia die vorig jaar is geplaatst. Blijkt nu niet goed aangeplant te zijn, dwz met veel te veel blad, niet gesnoeid. Na aanplanten heeft een boom alle energie nodig om te wortelen. Bladgroei vraagt ook veel vocht/energie en daardoor komt het wortelen niet goed op gang. Uiteindelijk verliest de boom dan al het blad. Het wil echter niet zeggen dat de boom dood is.
Wat te proberen:
- check of de stam nog groen is als je wat schors wegschraapt (is het niet groen dan is de boom dood)
- indien groen, snoei takken terug conform instructie voor dit type
- geef de boom voeding om te wortelen
- geef regelmatig water
- geef heel veel water als zich bladeren gaan vormen
- het kan twee seizoenen duren voor een boom weer op kracht is

PS: je kunt de boom ook een stukje uitgraven om te zien of deze afgelopen jaar is gaan wortelen. Mijn magnoliakluit bleek nog exact hetzelfde als vorige lente.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 04-02-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

ThinkPad schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:49:
@DUX (en anderen) over stopcontacten in de tuin: zorg dat je het op een eigen groep met aardlekautomaat zet. Als er dan toch ellende is met inregenen o.i.d. dan blijft de boel in huis gewoon draaien.
Klopt, dat wil ik ook en had ik ook gevraagd aan de elektricien, maar die kluns heeft dat toch niet gedaan en nog meer dingen niet (goed) kwam ik achter na zijn vertrek. Helaas beschik ik niet over de middelen om constant elektriciens uit te nodigen. Maar los daarvan, een zwart-wit blik hierop: ik zou het uiteindelijk ook vervelend vinden om de aardlek van de buitengroep te moeten corrigeren na iedere stevige regenbui.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rengin
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-08-2023
Togi schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Het is uiteindelijk gewoon een 12v ringleiding. Enige waar je mee kan zitten is dat de aansluitng van de leiding specifiek is voor dit merk.
Als ik dit filmpje bekijk https://in-lite.com/global/installation-cb-081-cb-056 heeft de trafo gewoon een stekker die je in de Hue plug kan doen.
Enige wat dan nog moet zijn is dat ie een continue aan stand heeft.

Maar het lijkt me dat iedere 12v trafo (met voldoende vermogen voor het aantal lampen wat je wilt) geschikt is. Ik zie dat ze een 1 meter verleng kabel hebben waarvan je evt 1 connector kan aanpassen zodat hij dan op je trafo past

Ik kende het systeem niet, maar ziet er idd wel mooi uit
Thanks voor je tips. We zijn nog beginnende zelfklussers dus ik weet niet of we zelf zo’n connector aan kunnen passen. Morgen maar eens overleggen met handige schoonvader. En anders laten we die lampen maar zitten en stuur ik een mailtje naar Hue, of ze niet een mooi design voor zo’n soort lamp hebben liggen :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Laatst online: 13:08
Onze tuin is een kleine 2 jaar geleden aangelegd, met flink wat planten :)

Wat voor onderhoud is aan te raden voor de grond in de borders?

Wat we nu doen is wat onkruid verwijderen en korrelmest strooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Wij gaan de voortuin van ons hoekhuis een beetje omgooien door een heg te planten (we denken een Portugese laurier, op zo'n 80cm). Ook willen we de kliko's naar de voorkant verhuizen en willen dus eigenlijk eerst een hek of schutting element waar de kliko's tegenaan kunnen voordat de heg start. Als we de kliko's tegen de heg aanzetten komen deze teveel voor het raam te staan.

Het stukje schutting / hekwerk hebben we het liefst niet hoger dan 120cm. We dachten aan iets van gaas trellis, eventueel van hardhout, en deze te laten begroeien met een leuke klimmer. Maar, een mooie oplossing is nog niet 1,2,3 te vinden. Hebben jullie suggesties voor een leuke of mooie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 23:19
Frenkie567917 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:14:

Welke korrelmest gebruik je?

Wat ik nog meer doe. Ik werk de grond, voor zover de beplanting dat nog toelaat, af en toe los met een cultivator. Afgelopen week heb ik kalk gestrooid.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Afgelopen vrijdag en vandaag weer een leuk klusje gehad! Ik mocht een cirkel van betonnen walen om een boom heen maken met de boom als middelpunt. Ik vind het best goed gelukt want met name de hoogte was nog wel een dingetje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m8EZzDMfDFFjHYSJGgTULERFQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BhMtGeHFNvvMOyWKYpqzUjhD.jpg?f=user_large

Het werk moet nog wel worden ingeveegd en getrilt worden zodat alle oneffenheden weg zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 07-02-2022 16:55 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 20:05
pjot1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:53:
Afgelopen vrijdag en vandaag weer een leuk klusje gehad! Ik mocht een cirkel van betonnen walen om een boom heen maken met de boom als middelpunt. Ik vind het best goed gelukt want met name de hoogte was nog wel een dingetje. :)

[Afbeelding]

Het werk moet nog wel worden ingeveegd en getrilt worden zodat alle oneffenheden weg zijn.
Is er ook fatsoenlijke groeiplaatsverbetering toegepast? Of mag je vanaf 2027 terugkomen om de wortelopdruk te herstellen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anton2610 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Is er ook fatsoenlijke groeiplaatsverbetering toegepast? Of mag je vanaf 2027 terugkomen om de wortelopdruk te herstellen? >:)
De eigenaar kennende gaat het hele terrein in 2027 weer op de schop...! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
hansvk schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:42:

Welke korrelmest gebruik je?

Wat ik nog meer doe. Ik werk de grond, voor zover de beplanting dat nog toelaat, af en toe los met een cultivator. Afgelopen week heb ik kalk gestrooid.
Dan kan ik ook nog doen :)

Ik heb Culterra (10-4-6) gebruikt om te bemesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk

[Afbeelding]

Wat voor keien zitten aan de buitenkant? Ik zie er en rand omheen zitten toch?

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 08-02-2022 12:15 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
hansvk schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Wat voor keien zitten aan de buitenkant? Ik zie er en rand omheen zitten toch?
Ik heb er even een foto van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1vTYt0-ZzJZGkhv8RiDcHCFnMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ti077V9S1WWpRsyMWQIbT66.jpg?f=user_large

Dit zijn Courtstones in de kleur Ash als ik het goed heb. Eigenlijk zijn het replica's van natuursteen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

Superflip

*pwiet*

[Afbeelding]

Mooi werk... maarueh, niet iets teveel stenen besteld? Ik zie nog een paar pallets staan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Superflip schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Mooi werk... maarueh, niet iets teveel stenen besteld? Ik zie nog een paar pallets staan :+
Er moeten stenen bij, er moet nog ca 1000m2 bestrating in.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

Superflip

*pwiet*

pjot1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Er moeten stenen bij, er moet nog ca 1000m2 bestrating in.... ;)
Stevig klusje, ik hoop dat je collega's hebt om je te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Superflip schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Stevig klusje, ik hoop dat je collega's hebt om je te helpen.
Of met zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://www.wienerberger.nl/informatie/bestrating-openbare-ruimte/mechanisch-straten/jcr:content/root/richtext/image.imgTransformer/richtext-image/lg-3/1560763916258/NL_MKT_PHO_PAV_INS_Machinaal_straten_Vleuterweide%20(6).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52

het is nu nog heel vroeg voor mest, in dit seizoen kun je wel compost opbrengen om de bodem te verbeteren, en kalk als je bodem verzuurd is, of bij kalkminnende planten (waaronder je gazon).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:59
Zonder te weten wat voor grond er nu in de borders zit (en 20cm eronder) is het uitermate lastig om hier een goed antwoord op te geven.
In het algemeen is het strooien van (goed verteerde) compost altijd aan te bevelen. Dit helpt bij een goed bodemleven, vochthuishouding en werkt tegen uitspoeling van meststoffen en mineralen.
offtopic:
Trouwens; onkruid bestaat niet. Je kunt het hooguit hebben over planten die op een gegeven moment gaan groeien op een plek waar ze op dat moment ongewenst zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Superflip en @hansvk

Tuurlijk heb ik collega's die me helpen. Dan nog is het het prettigst als je met z'n drieën bent. Overigens ben ik grote klussen gewend en is dit eigenlijk een redelijk kleine 'kleine' klus.

Normaal gesproken leggen we de stenen ook machinaal met een Hünklinger klem. Deze klem kan alle gebruikelijke stenen/tegels in de normale verbanden leggen. Helaas gaat de vlieger hier niet op omdat alles rond is en in lintverband moet. Dit is in principe geen probleem maar in dit geval gaat het niet omdat de stenen verlopen in een ronding waardoor je af en toe een halfje nodig hebt om de stenen te laten verspringen. Bovendien kan een legklem alleen maar haaks werken en dat is hier ook niet aan de orde.

De regel is dat alles machinaal moet worden aangelegd tenzij het niet anders kan. Ook de stenen dienen in verband te worden aangeleverd ook dat is hier niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Zonder te weten wat voor grond er nu in de borders zit (en 20cm eronder) is het uitermate lastig om hier een goed antwoord op te geven.
In het algemeen is het strooien van (goed verteerde) compost altijd aan te bevelen. Dit helpt bij een goed bodemleven, vochthuishouding en werkt tegen uitspoeling van meststoffen en mineralen.
offtopic:
Trouwens; onkruid bestaat niet. Je kunt het hooguit hebben over planten die op een gegeven moment gaan groeien op een plek waar ze op dat moment ongewenst zijn.
Juist je offtopic is ontopic! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Yaksa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:10:
Bij de aanleg van de borders is er door de hovenier eerst grond (ongeveer 20 cm) gestort, daarna een laagje luchtige aarde (ik weet de exacte naam niet) waar de planten in zijn geplant.
Dieper in de grond zit klei.
De grond voor aanleg was volgens mij vrij arm: er groeide heermoes en in het oude gazon veel madeliefjes.
Na aanleg kwam de heermoes weer te voorschijn.

De grond in de borders is nu vrij vochtig / enigszins dichtgeslagen. Er groeit dan ook mos als ongewenst ( ;) ) kruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:19
Frenkie567917 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Bij de aanleg van de borders is er door de hovenier eerst grond (ongeveer 20 cm) gestort, daarna een laagje luchtige aarde (ik weet de exacte naam niet) waar de planten in zijn geplant.
De grond voor aanleg was volgens mij vrij arm: er groeide heermoes en in het oude gazon veel madeliefjes.

De grond in de borders is nu vrij vochtig / enigszins dichtgeslagen. Er groeit dan ook mos als ongewenst ( ;) ) kruid.
Ha, jouw hovenier is er makkelijk vanaf gekomen, ik heb de mijne de grond 50cm diep laten afgraven wat betreft de perken dan, en nieuwe zwarte grond erin en daarna vermengen met voedings bende en zand om een goed doorlatend geheel te creëren, daar heeft ie best flink wat zweetdruppels gestort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:59
[...]Bij de aanleg van de borders is er door de hovenier eerst grond (ongeveer 20 cm) gestort, daarna een laagje luchtige aarde (ik weet de exacte naam niet) waar de planten in zijn geplant.
Maak eens wat foto's (dichtbij en een overzichtsfoto) en geef aan waar het noorden is en hoeveel uren zon de borders krijgen.
Mos is een plant die zich het prettigst voelt in de (half)schaduw.
Heermoes is een kruid wat er op wijst dat de grond vrij arm is aan voedingsstoffen.
Het is ook een van de moeilijkste planten om te verwijderen, de wortels zitten soms meer dan halve meter diep.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Kan ik voor vlonders (wrs composiet) leggen op dakterras beter bij een hovenier aankloppen of een timmerman?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:
Kan ik voor vlonders (wrs composiet) leggen op dakterras beter bij een hovenier aankloppen of een timmerman?
Zelf maken geen optie? Scheelt je waarschijnlijk veel in kosten, sneller klaar (want die bedrijven zitten niet om werk verlegen op het moment) en mogelijk ook meer voldoening van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:57:
Wij hebben contact met iemand die zelf grondwerk doet, en met verschillende partijen samenwerkt. Die heeft ons doorgestuurd naar een timmerman voor een vlonderterras (en een hovenier voor andere dingen).

• pjot1
  • Niet online
Lijkt me ook het meest logische. Zeker op een dakterras. Zelf doen kan inderdaad heel veel voldoening en plezier geven. :)

• LinuxMan
[...]

Heermoes komt nog heel lang weer terug nadat je de bodem verbeterd hebt. Gewoon elke keer afknippen / afschoffelen en op den duur krijg je het weg. Zolang je geen zuurminnende struiken hebt zou ik compost + kalk toevoegen. Dat helpt voor de structuur en maakt de grond minder zuur.

Mocht je een grote tuin hebben: compost losgestort is vele malen goedkoper dan in losse zakken. Ik laat elk jaar 4 kuub compost los storten voor het zelfde geld als waar ik 20 zakken van kan kopen.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
RobNemoo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Zelf maken geen optie? Scheelt je waarschijnlijk veel in kosten, sneller klaar (want die bedrijven zitten niet om werk verlegen op het moment) en mogelijk ook meer voldoening van.
Nee wat betreft kosten sws goedkoper als iemand anders het doet. Al is het maar omdat een ervaren iemand het een paar keer sneller doet. Wel voldoening van zelfstandig doen idd en meer controle over eindresultaat maar moet juist beetje afleren het zelf te doen.

Maar voor diverse klussen in en rondom het huis wel lastig iemand te vinden ja in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
pjot1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Ik heb er even een foto van gemaakt.

[Afbeelding]

Dit zijn Courtstones in de kleur Ash als ik het goed heb. Eigenlijk zijn het replica's van natuursteen. :)
@pjot1 Wat is jou ervaring met het gebruik van die Courtstones voor een terras?
Ik bedoel, ik ga over een paar maanden een kapschuur plaatsen en ben nog op zoek naar een soort bestrating voor onder de overkapping.
Gezien de stijl van de tuin (landelijk/boerderij/engelse tuin) vind ik deze Courtstones qua aanzicht wel erg mooi passen.
Vraag me alleen af of ze wel goed vlak zijn te leggen... en dus tafels en stoelen dus niet teveel gaan wiebelen.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 17:14
Momenteel zijn wij bezig met de oriëntatie voor de tuin van onze nieuwbouwwoning. Heeft er iemand een ballpark prijs voor wat ik moet rekenen bovenop de kale aanschaf van tegels/ klinkers voor aanleg van oprit en terras?

Om te kaderen, we krijgen een oprit van 32m2 met gebakken klinkers in de achtertuin een terras van 18m2.

[ Voor 19% gewijzigd door DennisMa op 11-02-2022 07:43 . Reden: Aanvulling voor kadering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DennisMa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:37:
Momenteel zijn wij bezig met de oriëntatie voor de tuin van onze nieuwbouwwoning. Heeft er iemand een ballpark prijs voor wat ik moet rekenen bovenop de kale aanschaf van tegels/ klinkers voor aanleg van oprit en terras?

Om te kaderen, we krijgen een oprit van 32m2 met gebakken klinkers in de achtertuin een terras van 18m2.
Wij waren voor het leggen vorig jaar 20 euro per m2 kwijt en dat was niet echt goedkoop. Maar met de gekke markt zou dat best nog wat meer kunnen zijn inmiddels.
Ophoogzand kost niet zo gek veel. Vooral het bezorgen is prijzig in verhouding.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Man o man. Ik woon in een buurt met redelijk wat versteende achtertuinen. Nu heb ik toen ik hier kwam wonen alle stenen en grind eruit geknikkerd en de tuin vergroend en behoorlijk vogelvriendelijk gemaakt. Nu klaagde de buurvrouw gisteren tegen mij dat het gezang van de vogeltjes zo'n teringherrie was en ze hier vroeger nooit last van hadden.... zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Echt? WTF @Milo85
Almere of omgeving misschien? Hier schijnt men buurtcommissies te hebben die elk laatste spoortje van groen uitroeien en herbestraten :P
Ik had in een van mijn vroegere woning in de achtertuin een prachtige vijver met groot moerasgedeelte, binnen een jaar bewoond door kikkers, padden en salamanders, buurvrouw kwam klagen dat ze zomers niet meer met het raam open kon slapen omdat de kikkers 's ochtends zo luid kwaakten :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:16
Haha ongelooflijk.

Hoewel ik wel moet bekennen dat sinds wij duiven naast het slaapkamerraam hebben die daar altijd een nest bouwen ik er ook wel eens klaar mee ben :D

Maar volgeltjes zijn juist leuk. Einde van het jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en zijn nu al bezig hoe het zo groen mogelijk te maken juist voor de vogeltjes.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Memphisto schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:37:
[...]

@pjot1 Wat is jou ervaring met het gebruik van die Courtstones voor een terras?
Ik bedoel, ik ga over een paar maanden een kapschuur plaatsen en ben nog op zoek naar een soort bestrating voor onder de overkapping.
Gezien de stijl van de tuin (landelijk/boerderij/engelse tuin) vind ik deze Courtstones qua aanzicht wel erg mooi passen.
Vraag me alleen af of ze wel goed vlak zijn te leggen... en dus tafels en stoelen dus niet teveel gaan wiebelen.
Een paar jaar geleden heb ik een paadje gemaakt van Courtstones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLX3ghuRUu4WDZrmIF8KqgxCXio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X196Un8CdTqFjcJFIXW21hQj.jpg?f=user_large

In een Engelse tuin zal het zeker niet misstaan maar het is gewoon niet praktisch. Ze krassen heel snel en de glans kan soms pijn doen aan de ogen. Ook zou je het geheel af moeten voegen maar dan nog krijg je het niet helemaal vlak. Zelf vind ik de echte natuursteen veel mooier. Misschien is een keramische tegel met wat gebakken klinkers nog wel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. De enige vaste kosten zijn die van de materialen. Vaak is grondwerk het duurste van de hele bestrating. De oprit moet vaak afgegraven worden en doek met steenkorrel aangebracht worden. Ook het terras moet een goede 'straatlaag' hebben. Meestal kom je met €100,- per m2 wel uit voor een hele tuin. Afhankelijk van de materialen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RoosW schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:12:
Echt? WTF @Milo85
Almere of omgeving misschien? Hier schijnt men buurtcommissies te hebben die elk laatste spoortje van groen uitroeien en herbestraten :P
Ik had in een van mijn vroegere woning in de achtertuin een prachtige vijver met groot moerasgedeelte, binnen een jaar bewoond door kikkers, padden en salamanders, buurvrouw kwam klagen dat ze zomers niet meer met het raam open kon slapen omdat de kikkers 's ochtends zo luid kwaakten :F
Nu kunnen kikkers wel een enorme herrie maken en houden ze 's avonds ook lang niet altijd hun klep. M'n ouders deporteerden de luidruchtige kikkers altijd vanuit hun vijver naar een vlakbij gelegen buurtvijver, dat scheelde toch flink.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
pjot1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:37:
[...]
In een Engelse tuin zal het zeker niet misstaan maar het is gewoon niet praktisch. Ze krassen heel snel en de glans kan soms pijn doen aan de ogen. Ook zou je het geheel af moeten voegen maar dan nog krijg je het niet helemaal vlak. Zelf vind ik de echte natuursteen veel mooier. Misschien is een keramische tegel met wat gebakken klinkers nog wel een oplossing?
Is dat niet juist de bedoeling? Dat ze door het 'krassen' er sneller wat geleefd gaan uitzien en dan dus ook de glans minder is? Of gaat het zo snel niet?

Ik overweeg ze namelijk ook, als alternatief voor echte kasseien. #parijsroubaix-in-de-achtertuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RobNemoo schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Is dat niet juist de bedoeling? Dat ze door het 'krassen' er sneller wat geleefd gaan uitzien en dan dus ook de glans minder is? Of gaat het zo snel niet?

Ik overweeg ze namelijk ook, als alternatief voor echte kasseien. #parijsroubaix-in-de-achtertuin
In mijn optiek niet. Als je er naar kijkt dan zit er al een kras op en dan is de onderlaag zichtbaar wat geen fraai gezicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
pjot1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:58:
[...]

In mijn optiek niet. Als je er naar kijkt dan zit er al een kras op en dan is de onderlaag zichtbaar wat geen fraai gezicht is.
Duidelijk. Thanks voor de review. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Ik heb gehoord, en het lijkte ook wel redelijk te kloppen, dat je ongeveer kan rekenen op de prijs van het materiaal x2. Zand en steenslag kost niet zoveel, kosten zitten meestal in de stenen zelf en het uurwerk. 20 euro per m2 zou ik zo voor tekenen, trouwens, meeste wat ik heb gezien kostte veel meer.

Heb zelf overigens het meeste straatwerk zelf gedaan (zo'n 60 m2), alleen terras laten doen (betonnen vloer met keramische tegels erop gelijmd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 17:14
Dank allen. Ik ga wel even rekenen met die €100,-/m2. Binnen ons project hebben we namelijk een gedeelte "tuinklaar" waarbij o.a. de oprit en terras voor oplevering zijn geplaatst. En dan weet ik of de leverancier met een vork schrijft >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

henkie196 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb gehoord, en het lijkte ook wel redelijk te kloppen, dat je ongeveer kan rekenen op de prijs van het materiaal x2. Zand en steenslag kost niet zoveel, kosten zitten meestal in de stenen zelf en het uurwerk. 20 euro per m2 zou ik zo voor tekenen, trouwens, meeste wat ik heb gezien kostte veel meer.

Heb zelf overigens het meeste straatwerk zelf gedaan (zo'n 60 m2), alleen terras laten doen (betonnen vloer met keramische tegels erop gelijmd).
Die 20 euro/m2 van mij is alleen arbeid he...
Daar komen je steen en zandkosten en kosten afvoer nog bij. Denk dat je met die 100 euro/m2 all in een aardig eind komt tenzij je poepsjieke stenen uitkiest

[ Voor 11% gewijzigd door PaT op 11-02-2022 13:40 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Wij gaan de voortuin van ons hoekhuis een kleine aanpassing geven, iets meer ruimte voor groen en een plek voor de kliko's. Zie hier mijn schets voor de oude en nieuwe situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmzE2cju2jEowAvvmKtP8TBLpEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQkQoiCpUrgb2emcvf7QnoqT.png?f=fotoalbum_large
- Er gaan een hoop tegels uit om extra ruimte voor tuin te maken. Daar komen nog planten, bollen en op termijn misschien een boom in.
- We willen bovenin een paar tegels erbij leggen voor de kliko's. En daar omheen 3 hardhouten palen met wat betongaas laten begroeien met een groene klimmer (maar liefst geen hedera).
- We halen wat tegels en een hekje aan de zijkant weg en zetten rondom en tussen ons en de buren de Portugese laurier. Deze willen we eind volgende week planten.

Nu ben ik benieuwd naar het volgende:
1. Als we tegels weghalen en daar uiteindelijk planten of een boom willen zetten, moeten we die grond dan afgraven en opnieuw vullen met geschikte grond? Bouw je dat op met een laag zand, kruimige grond en tuingrond?
2. We moeten in de hoek bij de kliko's best wat hoogte overbruggen met de gang van de gemeente (bijna 30cm hoogte over 30cm breedte). Dat willen we met bandjes oplossen en de grond afvullen tot het bandje. Gaat dat werken of zijn er betere oplossingen?
3. De nieuw gecreëerde tuingrond achter de Portugese laurier (60-80cm hoog) krijgt vooral in de ochtend tot lunchtijd zon (zie kompas). Is het nuttig om dat nieuwe stuk tuin te verhogen in een bak voor extra zonlicht? Of gewoon lekker op grondniveau houden, dat heeft wel onze voorkeur.

Ik hoor het graag als jullie op basis van de schets nog andere gekke dingen zien die ik als tuin-noob ben vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 17:46
wij willen een aantal verticale gaten boren en vullen met grind om de afwatering te bevorderen. Hiervoor willen we een mechanische (benzine) grondboor huren. De grote vraag is echter hoe groot de boorkop moet zijn? de opties zijn, 9 12, 15 of 20 cm....wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
HiBe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:45:
wij willen een aantal verticale gaten boren en vullen met grind om de afwatering te bevorderen. Hiervoor willen we een mechanische (benzine) grondboor huren. De grote vraag is echter hoe groot de boorkop moet zijn? de opties zijn, 9 12, 15 of 20 cm....wat zouden jullie doen?
Is afhankelijk van je grondslag en of je rechtstreeks op een zandlaag aan kunt sluiten.

Stel je grond opbouw is als volgt:
2 meter klei met daaronder een zandpaket.
Dan zijn een paar dunne gaten prima. Je kan ze dan namelijk als transportleiding beschouwen.

Stel je hebt met een laag van 5 meter klei te kampen dan ga je daar niet gauw doorheen raken. Dan kun je beter opteren voor meerdere grote gaten en deze als infiltratie koffer waarbij berging veel meer van belang is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Tsurany schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Nu kunnen kikkers wel een enorme herrie maken en houden ze 's avonds ook lang niet altijd hun klep. M'n ouders deporteerden de luidruchtige kikkers altijd vanuit hun vijver naar een vlakbij gelegen buurtvijver, dat scheelde toch flink.
Ha, je hebt geen idee, ik had een buurjongetje die 'gevonden' beesten en planten in mijn vijver dumpte, die had dus een groene meer kikker ergens gevangen en voor de leut in mijn vijver losgelaten (vermoed ik), mijn 'standaard' kikkers konden lekker kwaken, maar die verbleekten van het gebrul van dat groene kreng, dagen aan het loeren geweest voor ik hem te pakken had en uitgezet had in een van de meertjes in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 17:46
Woody179 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Is afhankelijk van je grondslag en of je rechtstreeks op een zandlaag aan kunt sluiten.

Stel je grond opbouw is als volgt:
2 meter klei met daaronder een zandpaket.
Dan zijn een paar dunne gaten prima. Je kan ze dan namelijk als transportleiding beschouwen.

Stel je hebt met een laag van 5 meter klei te kampen dan ga je daar niet gauw doorheen raken. Dan kun je beter opteren voor meerdere grote gaten en deze als infiltratie koffer waarbij berging veel meer van belang is
goed punt. Woning staat in Veenendaal, de ondergrond is vooral veen in onze buurt. en grondwater staat vrij hoog, dus wateropslag is niet echt het doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
HiBe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:14:
[...]

goed punt. Woning staat in Veenendaal, de ondergrond is vooral veen in onze buurt. en grondwater staat vrij hoog, dus wateropslag is niet echt het doel.
Persoonlijk zou ik eerst een handmatige grondboor halen en hiermee een zo diep mogelijk gat boren om te zien wat de grond opbouw is en wat nodig gaat zijn om tot een zinnige oplossing te komen. Als het grondwater hoog (hoe hoog?) staat is de mogelijkheid tot infiltratie ook beperkt. Wellicht kan je dan beter kiezen voor een afvoer constructie en dit lozen op oppervlakte water of het (HWA) riool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:45:
Wij gaan de voortuin van ons hoekhuis een kleine aanpassing geven, iets meer ruimte voor groen en een plek voor de kliko's. Zie hier mijn schets voor de oude en nieuwe situatie.
[Afbeelding]
- Er gaan een hoop tegels uit om extra ruimte voor tuin te maken. Daar komen nog planten, bollen en op termijn misschien een boom in.
- We willen bovenin een paar tegels erbij leggen voor de kliko's. En daar omheen 3 hardhouten palen met wat betongaas laten begroeien met een groene klimmer (maar liefst geen hedera).
- We halen wat tegels en een hekje aan de zijkant weg en zetten rondom en tussen ons en de buren de Portugese laurier. Deze willen we eind volgende week planten.

1. Als we tegels weghalen en daar uiteindelijk planten of een boom willen zetten, moeten we die grond dan afgraven en opnieuw vullen met geschikte grond? Bouw je dat op met een laag zand, kruimige grond en tuingrond?
2. We moeten in de hoek bij de kliko's best wat hoogte overbruggen met de gang van de gemeente (bijna 30cm hoogte over 30cm breedte). Dat willen we met bandjes oplossen en de grond afvullen tot het bandje. Gaat dat werken of zijn er betere oplossingen?
3. De nieuw gecreëerde tuingrond achter de Portugese laurier (60-80cm hoog) krijgt vooral in de ochtend tot lunchtijd zon (zie kompas). Is het nuttig om dat nieuwe stuk tuin te verhogen in een bak voor extra zonlicht? Of gewoon lekker op grondniveau houden, dat heeft wel onze voorkeur.

Ik hoor het graag als jullie op basis van de schets nog andere gekke dingen zien die ik als tuin-noob ben vergeten.
1. Ja, hoogstwaarschijnlijk wel. Als de tegels goed zijn aangelegd dan mag je er vanuit gaan dat er stopzand en als het een oprit betreft heb je kans dat er steenkorrel in zit. Daar groeit natuurlijk niets lekker op. ;)

2. 30cm is vrij veel. Je zou de grond misschien iets af kunnen laten aflopen zodat je misschien maar 25cm moet overbruggen. Dan nog is het teveel voor een opsluitband. Je hebt banden van 40 hoog maar dan nog is dat niet sterk genoeg voor de tand des tijds. Beter zou een keerwandje/L-element zijn. Vind je dat niet mooi dan kan je ze nog schilderen. Anders zou je nog voor tegels kunnen kiezen. Maar dan zou ik wel voor minimaal 50 cm gaan.

3. Ik heb niet echt verstand van planten en hou me ook me dan ook alleen met het grijze gedeelte bezig. ;)
HiBe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Eens met @Woody179. Zonder te weten wat precies de situatie is maak je misschien meer schade dan het iets oplost. Ik ken situaties waar mensen blindelings aan de gang gingen en zo de grond weer te droog maakten.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 11-02-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18

Hier zou voortuin en oprit 10K moeten kosten.
Onze achtertuin 100m2 met veranda, keramische tegels bakken en kunstgras was 20k 2 jaar geleden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
CarpeVentum schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:45:
het ligt ook een beetje aan de ondergrond. Op klei (in de basis te weinig waterdoorlatend) zou je een deel van het zand kunnen weghalen, de rest diep door de klei laten spitten, en dan de bovengrond mengen met compost. Op zand (in de basis te arm) zou ik het straatzand weghalen, en aanvullen met compost en tuingrond.

(tuingrond is meestal een mix van zand, kleideeltjes en compost)
Ligt er aan wat je er in wil zetten. Er zijn voldoende planten die mooi groeien en bloeien met ochtendzon, maar niet alles. Dus je moet een beetje op de kaartjes letten bij de kweker dat het goed groeit en bloeit in halfschaduw. Als je het helemaal goed wil doen kijk je naar planten die graag 's ochtends zon hebben en daarna schaduw, maar meestal moet je voor dat soort informatie in de betere tuinboeken zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:09
LinuxMan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Heermoes komt nog heel lang weer terug nadat je de bodem verbeterd hebt. Gewoon elke keer afknippen / afschoffelen en op den duur krijg je het weg. Zolang je geen zuurminnende struiken hebt zou ik compost + kalk toevoegen. Dat helpt voor de structuur en maakt de grond minder zuur.

[...]
Ik heb heermoes in gazon en in straatwerk. Eigenlijk is er niets tegen opgewassen. In het gazon is het slecht zichtbaar natuurlijk en het straatwerk is elk jaar een vreselijke klus. Hoe moet ik dat toch veranderen?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Barleone schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Ik heb heermoes in gazon en in straatwerk. Eigenlijk is er niets tegen opgewassen. In het gazon is het slecht zichtbaar natuurlijk en het straatwerk is elk jaar een vreselijke klus. Hoe moet ik dat toch veranderen?
Heermoes komt al vroeg op, je moet de eerste scheuten direct verwijderen, die verspreiden de sporen. En je gazon bemesten, heermoes groeit namelijk alleen op arme grond. Je bestrating zou je diep kunnen afgraven en hopen dat je de wortels meepakt. Het is een hardnekkige sterke plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Iemand die ook aan hydroponie doet hier? Je hebt daar best geinige decoraties voor zoals dit.

Werkt dat nu een beetje mooi? Of moet je elke week het glas schrobben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:05
vinpower schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:50:
Iemand die ook aan hydroponie doet hier? Je hebt daar best geinige decoraties voor zoals dit.

Werkt dat nu een beetje mooi? Of moet je elke week het glas schrobben?
Ik heb zoiets uitgeprobeerd met verschillende soorten plantjes. De een zegt dat je het water regelmatig moet verversen en de andere zegt weer van niet. Ik deed dus maar wat.

In het muggenseizoen kreeg ik opvallend veel van die krengen in huis, bleek dus dat het een feest was voor die vliegende oorlogsbloedzuigers om daar hun eitjes in te leggen. Het staat leuk maar geen succes voor mij.

Je kan het eerst eens proberen met wat geluksbamboe, dat staat best wel leuk in bijv. hoog stevig glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Barleone schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Heermoes kan door z'n uitgebreide wortelstelsel dieper in de bodem voeding vinden dan andere planten. Daarom kan het op arme grond de andere planten domineren. Het houdt ook van zure grond. Maar op een voedzame bodem daar zullen andere planten dus de heermoes overheersen. Dus flink compost en om de bovenlaag van je bodem te verbeteren, flink kalk om de pH omhoog te brengen, en geregeld bemesten. Gazon vaak maaien. Op den duur raak je het dan wel kwijt. Maar het kost wel even.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Milo85 dat verzin je toch niet?? Wie heeft er nu last van wat zangvogels..... 8)7 van de winter hier ook van allerlei vogels in de tuin.. nestkasten opgehangen maat alle vogels zijn inmiddels weg :P over vogels gesproken, ik had nog wat geïmpregneerd hout liggen (van de Hornbach) en daarvan een mussenhotel gemaakt. Nu las ik dat geïmpregneerd hout niet zo goed is voor vogels. Wat zouden jullie doen? Laten hangen of een nieuwe maken? Dit is em:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben ook nog met een hommelnestkat bezig 8)
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
@Shadow_Agent Ik zou zeker een nieuwe mussenkast maken. Ik zie hier aan de mussenkast dat er rond de opening al best wel wat materiaal is weggepikt. Lijkt me dan niet gezond als dat geïmpregneerd hout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@Shadow_Agent
***members only***

***members only***

Heb je hier een bouwtekening van??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Woody179 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:41:
@Shadow_Agent
***members only***

***members only***

Heb je hier een bouwtekening van??
Nee haha, heb mijn inspiratie van YouTube /internet gehaald. Bedoel je de mussenkast of de hommelkast trouwens? Kan wel wat opmeten voor je hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@Shadow_Agent, de hommel kast graag. Komt zeker op het lijstje voor onze tuin straks.
Ben me momenteel aan het inlezen op een uilenkast, en heb voor de tuin straks ook al diverse tekeningen liggen voor vlinder, vleermuis en vogelkasten. ( Als ik ons huis straks ga bouwen verwerk ik bijvoorbeeld permanente kasten in de overstekken)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Woody179
Heb alles gemaakt van restanten wat ik nog had staan en mijn motto was het hoeft niet perfect te zijn. Zou ik hem nog een keer maken dan zou ik met name de ingang iets anders maken. Anyways:
Buitenkant inclusief bodem is van 18mm multiplex gemaakt.
Deksel/dak wordt 12mm multiplex overstekend. Dat had ik nog liggen en was groot genoeg.
In de zijkanten heb ik vier gaten gezaagd van 38mm. Een stukje van 6*6 cm uit een oude hoe geknipt om geen ongenode gasten binnen te krijgen. Aan de binnenkant een stukje triplex van 8*8 en met Polymax gemonteerd.

De binnenbak is van 2 mm softboard. In de vier hoeken een strookje multiplex en MDF strookje. Geen aanrader overigens want het splijt nogal snel. Om het het geheel niet erg stevig was heb ik de onderste randen nog met wat ducttape versterkt. Onder op de bodem van de buitenbak liggen wat stukken 2 cm hout waar de binnenbak opstaat. En in één zijwand een gat waar de slang doorheen past die naar de ingang leidt.

Het ingangshokje is van een strookje multiplex van 7cm breed. Daarop gebouwd de drie vuren stukjes. De afgeschuinde ingang is een stuk CLS van 4*7 met een gat van 32mm. Daarvoor zit een stukje plexiglas om ervoor te zorgen dat er geen motten binnenkomen.

Zie verder de tekening die ik net even gemaakt heb :P maten zijn bij benadering en paar centimeter kleiner of groter cq. meer of minder maakt voor de hommels niet uit.
Members only:

Oh ja, de poten komen er nog onder en die komen in bakjes water zodat mieren niet naar binnen kunnen wandelen >:)

In de binnenbak komt als nestmateriaal een vogelnest van afgelopen jaar, nestmateriaal uit de dierenwinkel en wat hooi en wat zaagsel.

Moet de bak nog even olieeen morgen en dan moet hij de tuin in. Nog wat bloeiende planten halen om de hommel koningen te lokken

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 14-02-2022 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Niet iets dat gelijk met onze tuintjes en moestuintjes te maken heeft, maar een Youtube-kanaal waar ik altijd weer vrolijk van wordt.
Het is gewoon leuk om Laura en Grant te zien boeren op hun farm in Nebraska.
Erg leuk ze bezig te zien met machines die onderhand "net zo groot" zijn als een doorsnee Hollands rijtjeshuis. :+
En hoe ze alles uitlegt.
Zelfs bij mcDonalds kijken ze er daar niet van op.

Weer eens wat anders dan overwoekerde tuintjes gemaaid zien worden, als tijdverdrijf.

Hier maait ze wat sojabonen (en tankt halverwege even 1200 liter diesel >:) )

Hier maait ze met een 4,6 meter breed maaidek.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 15-02-2022 13:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Ik ga tegels weghalen en tuin (planten) op die plek leggen. Ik moet wat zand afgraven onder de tegels. Doe je daar dan bemeste tuinaarde in, mixgrond of…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@CarpeVentum
Let op wat je plantjes willen die je daar gaat zetten.
Bemeste tuinaarde is weliswaar het goedkoopst maar is vaak net te veel mest voor diverse soorten.
Hou ook rekening met de diepte waarvan je de grond moet verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Shadow_Agent schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:46:
@Milo85 dat verzin je toch niet?? Wie heeft er nu last van wat zangvogels..... 8)7
Ach... Mijn vrouw klaagt ook de hele tijd steen en been over de vogels 's ochtends... En dan denk ik: wees blij dat 't dat is wat je hoort ipv verkeer etc. :D 8)7

Maar ja. Stadskinderen zeker? :P

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:22:
@CarpeVentum
Let op wat je plantjes willen die je daar gaat zetten.
Bemeste tuinaarde is weliswaar het goedkoopst maar is vaak net te veel mest voor diverse soorten.
Hou ook rekening met de diepte waarvan je de grond moet verbeteren.
Ah oké! Nou voor normale tuinplanten is 40-50cm hopelijk wel genoeg toch? Er komt aan de rand in ieder geval een Portugese laurier- daar hebben we ook nog aanplantgrond voor. Verder misschien een hortensia e.d. Hoopte aan 1 kuub genoeg te hebben maar hangt natuurlijk af van de diepte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
En oppervlakte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Ik heb even berekend: het totaal oppervlakte tegels dat eruit gaat is net iets groter dan 2,0m x 2,0m, namelijk ongeveer 4,50m2. Dan hangt het dus van de diepte af hoeveel grond ik totaal nodig heb. Maar, je kunt de grond ook wel een beetje vermengen met het zand toch? Is voor een 'plantenbak' een halve meter diep genoeg? Ik hoop het eigenlijk met 1 kuub te kunnen redden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:29
@CarpeVentum Wat voor grond zit er onder het zandbed? Vaak is alleen het zand grotendeels weggraven voldoende. Hier in de klei ga ik echt geen halve meter weggraven, hooguit de laatste 5 cm zand door de klei spitten en grond eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@CarpeVentum
40/50 cm over 4,5m2 is naar mijn weten 2m3. :? Verder eens met @robkrekel. Als alles zand is, moet je misschien wel dieper. En als er steenkorrel in ligt kan je beter een kraantje huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:06:
@CarpeVentum
40/50 cm over 4,5m2 is naar mijn weten 2m3. :?
Haha ja sorry, ik probeerde te zeggen dat het leuk zou zijn om niet te diep te hoeven en het bij te mengen bij wat ik aantref. Dus in theorie is het inderdaad 2m3, maar ik hoop dat ik met 1m3 een eind kan komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

CarpeVentum schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Haha ja sorry, ik probeerde te zeggen dat het leuk zou zijn om niet te diep te hoeven en het bij te mengen bij wat ik aantref. Dus in theorie is het inderdaad 2m3, maar ik hoop dat ik met 1m3 een eind kan komen :)
Uit ervaring kan ik zeggen dat het tegenvalt :P je hebt vaak meer nodig dan je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
@CarpeVentum ik weet niet uit welke regio je komt, maar ga eens op zoek naar een grond verwerker of composteerder. Hier in de buurt hebben we een Den Ouden (Rosmalen) daar kan je voor een paar tientjes een aanhanger vol met hoogwaardige tuingrond halen. Zeker als je het over wat grotere hoeveelheden hebt als een zakje potgrond van 40 liter (a 6 euro) is dat erg interessant. Andere partijen die ik ken zijn van Iersel en van Berkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Woody179 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:26:
@CarpeVentum ik weet niet uit welke regio je komt, maar ga eens op zoek naar een grond verwerker of composteerder. Hier in de buurt hebben we een Den Ouden (Rosmalen) daar kan je voor een paar tientjes een aanhanger vol met hoogwaardige tuingrond halen. Zeker als je het over wat grotere hoeveelheden hebt als een zakje potgrond van 40 liter (a 6 euro) is dat erg interessant. Andere partijen die ik ken zijn van Iersel en van Berkel.
Ja normaal gesproken is dat niet zo’n probleem, maar door omstandigheden kom ik niet onder het bezorgen van een bigbag uit. Heb zeker wat opties gevonden voor goedkope grond, maar omdat de aanhanger al gebruikt wordt voor het ophalen van de heg krijg ik de logistieke puzzel anders niet rond :) Thanks voor de suggesties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Los gestort is ook weer goedkoper dan in een big bag. Ook schept het makkelijker op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat het tegenvalt :P je hebt vaak meer nodig dan je denkt
In het geval van @CarpeVentum zal 1m3 net wel net net worden. Ik ga er even van uit dat er niet meer dan 20 cm zand + 5 cm straatwerk ligt. Dan zit je 0.25*4.5= 1,125 m3. Voor 20 cm zit je op "nog maar" 0.9m3. Ook heeft hij nog wat aanplantgrond voor de laurier liggen, dus ik zou het eerst eens bij een kuub laten :P
pjot1 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 05:31:
Los gestort is ook weer goedkoper dan in een big bag. Ook schept het makkelijker op. :)
Met als bijkomend nadeel dat al je eventuele straatwerk waar het gestort wordt ook weer schoongemaakt kan worden. Een bigbag geeft minder rotzooi, schept inderdaad wel vervelend.

[ Voor 26% gewijzigd door robkrekel op 16-02-2022 06:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:01:

Met als bijkomend nadeel dat al je eventuele straatwerk waar het gestort wordt ook weer schoongemaakt kan worden. Een bigbag geeft minder rotzooi, schept inderdaad wel vervelend.
Dat valt wel mee. Met een big bag mors je ook altijd dus schoonmaken moet je toch. Of je nu 0,5 of 1m2 moet opruimen maakt dan ook niet uit. Als ik voor mezelf mag praten scheelt het een heleboel ergernissen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
@pjot1 Probeer maar eens 1m3 op 1m2 te storten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Ik heb even gebeld en er toch 1,5 van gemaakt.. Het is niet anders, maar dan zit ik in ieder geval safe :) Thanks voor het meedenken! Nu hopen dat het vrijdag nog een beetje meevalt met de storm :)

[ Voor 19% gewijzigd door CarpeVentum op 16-02-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:52:
@pjot1 Probeer maar eens 1m3 op 1m2 te storten :P
:D Dat wordt lastig inderdaad! Was ook meer bij wijze van. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Toch maar even Eunice voorgebleven.....voor de zekerheid. :+
De linker beuk is slecht, die moest anderhalf jaar geleden eigenlijk op advies binnen een jaar weg, en Eunice staat er pal op en zou hem op de boerderij kunnen blazen.
Dus maar wat dooie takken er uit gehaald zodat hij minder wind vangt.
Alles ondanks de harde wind toch netjes de goede kant op laten vallen, tegen de wind in, de grote bv haaks op de groeirichting, de twee andere groeiden boven de hulst, die moesten ook wat naar voren vallen.
De grote is 30 cm doorsnede, de kleinere zijn respectievelijk 25, 15 en 10 cm.
Beetje last minute want alleen was een hoge ladder al niet meer te plaatsen zo hard waaide het al.
En bovenaan de ladder staan was ook wel een dingetje. >:)
Maar dus spanband boven en een vasthouhulpje beneden zoals je kan zien.
De hoogste dooie tak zat haast op nokhoogte rechts.
De beschoeiing die al aan vervanging toe was, is wel iets beschadigd door de grote tak. Maar dat was verwacht.
Die tak kwam tot op de weg. Auto`s even laten stoppen. En gelukkig brak de top daarvan al in tig stukken omdat hij dood was. Welke simpel uit de sloot te vissen waren omdat ze naar ons toe geblazen werden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-BlVYp-xhFom_J7P5ucA11XQto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuVcJQId4FNWf2gmRl3hIAD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDcVgFKXAUZYbAFsRzwyqhZ6CqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6J13q80W2phVYXROpnkyBI7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u86QDhdgs-ie-8_ttkIWvUWbJI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6T34yL6R0Y3pOgER78fzpUso.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45MsOSExe1p7LBqeAGTg6vfw6f4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr7kfxLcd95NF9kx5itqoluo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRQA0_ohNnP3ywMFOMjeXj6hQt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLlUL1vJ3ASVrxw6L5Qxt26g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxMbsH_GM14rp7EPgioJ1wgWQQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2opluLtESCPBsNi2FpOamLuq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BI3qBP_ec76wK2bpsvAQRzsFCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArIykU7KT5CY2GleXmycGgva.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJa2UIldDctgqtEYYaMg-Po_lkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bS77DqHcKl8Pg140OgoZNm8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQhiRFAHGSoBMbUN9OQ2o5HpWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8Lia96K9AOpCLh38Q5rY353.jpg?f=fotoalbum_tile

Klein zagen komt morgen wel............ ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 18-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Zo, this just happened. :'(

Nu wil ik graag betonnen palen en voor nu even el cheapo 180-180 schutting ertussen.
Even gegoogled en ik zie dat betonnen palen met "lateien" komen.
Dus een inkeping voor de schutting en een border van beton aan de onderkant, wel mooi echter niet wat ik zoek.
Bestaat een "gewone" betonnen schuttingpaal niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhB8sut8YjRlwYJihROEjZUz9Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uR2nUPBkFsU9S8hlqpHBfWcJ.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Bad Brains schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:00:
Zo, this just happened. :'(

Nu wil ik graag betonnen palen en voor nu even el cheapo 180-180 schutting ertussen.
Even gegoogled en ik zie dat betonnen palen met "lateien" komen.
Dus een inkeping voor de schutting en een border van beton aan de onderkant, wel mooi echter niet wat ik zoek.
Bestaat een "gewone" betonnen schuttingpaal niet?

[Afbeelding]
Die bestaan wel maar volgens mij is het dan niet perse een schuttingpaal meer, je kan ze overigens ook laten storten door de shuttingboer (of zelf). is gewoon gewapend beton in een mal.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
frankwopereis schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:07:
[...]

Die bestaan wel maar volgens mij is het dan niet perse een schuttingpaal meer, je kan ze overigens ook laten storten door de shuttingboer (of zelf). is gewoon gewapend beton in een mal.
Hoe heet het dan, die dingen komen dus alleen met groef.
Zelf storten, dat zie ik echt niet gebeuren. En het zou fijn zijn als er al gaten voor beslag in zitten.
Oh well.. Ik ga wel even verder zoeken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Bad Brains schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Hoe heet het dan, die dingen komen dus alleen met groef.
Zelf storten, dat zie ik echt niet gebeuren. En het zou fijn zijn als er al gaten voor beslag in zitten.
Oh well.. Ik ga wel even verder zoeken.
Ik kan niet vinden hoe het heet, mijn oude werkgever had ze, kan eens vragen.
Je kan ook allemaal eindpalen nemen en de gleuf naar de buren doen maar of je daar vrienden mee maakt ;)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
frankwopereis schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:17:
[...]

Ik kan niet vinden hoe het heet, mijn oude werkgever had ze, kan eens vragen.
Je kan ook allemaal eindpalen nemen en de gleuf naar de buren doen maar of je daar vrienden mee maakt ;)
lol, ja ze is een jaar of 10 ouder dan ik dus ik kan er hebben, maar laten we dat niet doen.
Ik schiet de boel wel voor, dus ik kan het zomaar doen. :P

Als je wilt vragen, graag want ik heb (en zij ook) een kat dus het moet asap dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Vandaag zouden 3 grote bomen geleverd worden. Ik heb het maar een weekje opgeschoven 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Hier ook de schutting om....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLm7Puer4jqE_y-Mm2OuIkvrv6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oExsZYF9YLt0AqJI1LaL79iL.jpg?f=user_large

Stond al op de lijst maar wordt nu naar voren geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
pjot1 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:35:
Hier ook de schutting om....

Stond al op de lijst maar wordt nu naar voren geschoven.
Laat me weten welke betonnen palen je gevonden hebt (zonder Latei) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Wij hebben twee jaar geleden een gammele schutting aan 1 kant van de tuin vervangen door beton/hout, de andere kant is een oudere maar nog goed uitziende houten schutting.
Die oude wappert nu heen en weer als een stuk was aan de waslijn :F De nieuwe beweegt geen millimeter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Onze rotte beuk heeft de 145 km/u vlaag overleefd. _/-\o_
Nu maar eens serieus op zoek hoe ze zo goedkoop mogelijk weg te krijgen, al geeft dat wel wat vertrouwen voor babystormpjes.

Offerte nu is 6K. (incl afvoeren/stobbenfrees) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Teijgetje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:44:
Nu maar eens serieus op zoek hoe ze zo goedkoop mogelijk weg te krijgen, al geeft dat wel wat vertrouwen voor babystormpjes.

Jezus wat een geld :o voor 1 boom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosgroen
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-03 11:35
Teijgetje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:44:

Dat is serieus geld voor het afvoeren van 1 boom :o Lukt dat nu met die houtprijzen niet goedkoper door een oproepje op marktplaats oid?
Pagina: 1 ... 92 ... 188 Laatste