Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:12
@goldmemberf1 misschien heb je mijn DM gemist. Ik ben zo benieuwd welke software deze plaatjes kan toveren. Ik wil onze tuin ook graag visualiseren ivm een paar aanpassingen.

Wat betreft hedera kan ik het alleen aanbevelen als je 3 a 4 keer per jaar minimaal de boel kunt strakknippen. Het gaat eventjes de hoogte in, maar daarna gaat alles opzij groeien totdat het bij de grond kan gaan kruipen.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik achterom een flink grote en diepe wadi waar al het hemelwater van het huis naar toe wordt geleid.
Het probleem hiermee is echter dat deze vol met onkruid zit en zelfs zo veel dat deze het wint van de bodembedekkers die we hebben geplant. Telkens als we hiervan wat onkruid verwijderen stort de wand van de wadi een stukje bij beetje in.
De wadi is eigenlijk te diep en de wanden te stijl blijkt achteraf.
Nu kan ik gratis een groot plastic vat krijgen van 1 bij 2 meter ongeveer.
Zou ik dit kunnen ingraven en onderin wat gaatjes boren zodat het opgevangen water langzaam de grond in loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:26
dongilles schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:17:
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik achterom een flink grote en diepe wadi waar al het hemelwater van het huis naar toe wordt geleid.
Het probleem hiermee is echter dat deze vol met onkruid zit en zelfs zo veel dat deze het wint van de bodembedekkers die we hebben geplant. Telkens als we hiervan wat onkruid verwijderen stort de wand van de wadi een stukje bij beetje in.
Zou ik dit kunnen ingraven en onderin wat gaatjes boren zodat het opgevangen water langzaam de grond in loopt?
Ik weet niet of het verminderen van de watertoevoer de overlast van onkruid tegengaat? Want zo begrijp ik je oplossing. Klopt dat?
Ik zou oplossing eerder zoeken in het verhogen van de wadi of het afschermen van de bodembedekkers door een hogere beplanting ertussen.
Misschien kun je foto of tekening van de situatie plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Hallo allemaal,

Kijk je dan
Hallo allemaal,

Ik neem aan dat je het vat dan onder de grond graaft en er dan weer planten op zet (zodat het vat alleen de wanden verstevigd) . Dieper wortelende planten trekken dat niet, want die kunnen dan niet goed wortelen.

Als het onkruid beter groeit in je wadi dan de planten die je er zelf in hebt gezet, dan heb je misschien verkeerde planten in de wadi gezet die zich daar niet lekker voelen. Ik zou kijken of ik op de randen van de wadi planten kan zetten die de grond goed vast houden. Veel grassen kunnen de grond goed vasthouden, en kunnen ook tegen afwisselende natte en droge omstandigheden. Je moet er echt specifieke planten voor uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
Hallo allemaal,

Het kan uiteraard wel, maar is het niet veel simpeler om de huidige wadie te herprofileren en opnieuw in te planten/zaaien?
Afhankelijk van de grondsoort een laagje jute er op prikken om uitspoeling te voorkomen zolang als het "kaal" ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:24
Voor onze tuin ben ik aan het kijken naar schutting planken. Ik vind de rabat planken erg mooi.

Weet iemand het verschil tussen een red class wood plank zoals :

[quote]Kunstmatig gedroogd, daardoor stabieler en maatvaster[/quote[
https://www.onlinetuinhou...d-22-x-14-cm?search=gevel

En de thermogarant design rabat :
Thermisch Gemodificeerd vurenhout is een mooi, milieuvriendelijk en bovendien duurzaam alternatief voor Hardhout. Een natuurlijke behandeling die het mogelijk maakt om hout extra te verduurzamen. Dit gebeurt in tegenstelling tot sommige andere houtsoorten zonder daarbij het milieu te belasten. De behandeling geeft het hout ook een unieke donkere kleur.
https://lektuinmaterialen...rant-design-rabat-139736/

Welk hout is het mooiste en blijft ook mooi ? Ik vind het verkleuren / grijs worden niet zo mooi en het liefst heb ik zo min mogelijk onderhoud / verven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:07:
Met dank aan alle tips zijn we tot een nieuw idee gekomen voor de tuin. Afwegingen:
- Tafel willen we graag in de lengte laten staan. Het zicht vanaf binnen (m.n. vanaf de bank) vinden we toch belangrijk met de openslaande tuindeuren.
- Mijn vriendin wil toch graag een stuk gras. Dus we hebben de bovenste border wat kleiner gemaakt en verhoogd tot 40cm (en 60cm diep).
- We hebben een 'barbecue' hoekje toegevoegd! :-) Lijkt ons leuk om hier op termijn een buitenkeukentje van te maken. De pergola kunnen we deels laten dichtgroeien (dus meer groen) en het linkerdeel open laten zodat we daar een doek over heen kunnen spannen.
- Op aanraden van hier hebben we de border nu ook haaks de tuin in gezet. Idee is ook dat we daardoor wat meer een 'tafel terras' krijgen als afgesloten gedeelte. Plus de twee borders aan beide kanten maakten de tuin optisch kleiner.

We twijfelen nog over een paar dingen:
- Wat te doen met de zijkanten van de eerste 1,20m? Dit hele stuk zit continue in de schaduw hebben we al gezien, maar aangezien de ramen tot aan beneden lopen kunnen we er ook niet veel meer mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke tool heb je hiervoor gebruikt? :$

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 10:44
c-nan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Welke tool heb je hiervoor gebruikt? :$
Gewoon floorplanner!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Op sommige plekken in m'n gazon zie ik dit soort spul groeien. Wat is dit? En, hoe kan ik dit het beste bestrijden? Simpelweg verticuteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-GVU2VH80TISTh6KKFYVaMaqjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJrw3xVdYsMYkobt4s63opzB.jpg?f=fotoalbum_large

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JBS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:35:
Op sommige plekken in m'n gazon zie ik dit soort spul groeien. Wat is dit? En, hoe kan ik dit het beste bestrijden? Simpelweg verticuteren?

[Afbeelding]
Edit: had niet genoeg ingezoomd, toch geen hondsdraf.
Dit is levermos, denk ik, heb het al vaker voorbij zien komen.

Hondsdraf.
Als je er vroeg bij bent, gewoon zoveel mogelijk uittrekken.
Zoniet: stoppen met druk over maken, is nu permanent onderdeel van je gazon :+

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 26-08-2021 14:47 ]

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 20:04
Ik ben momenteel bezig met het uitdenken van de beregeningsinstallatie in onze tuin. Dit zullen meerdere zones (32mm tyleen) worden met automatische aansturing vanuit een beregeningscomputer (hunter pro-hc waarschijnlijk).

Om dit voor elkaar te krijgen wil ik binnenkort een put laten pulsen/slaan van 110mm diameter. Natuurlijk hoort daar dan ook een pomp bij. De verwachting is dat de put zo'n 12-14 meter diep zal moeten bij ons. Daarom leek het mij goed om een bronpomp uit te kiezen ipv een normale zelfaanzuigende pomp.

Ik zit alleen nogal in de knoei met de specificaties die vaak worden gegeven, of amper/niet worden gegeven.
Bijvoorbeeld bij deze: https://www.waterpompshop.nl/bronpomp-scw-6000-liter-per-uur Deze zou 6000 liter per uur aan moeten kunnen bij 57m / 5.7 bar opvoerhoogte. Als ik dan het tabel zie dan zou dit bij 30 meter nog maar 3950 liter per uur zijn.
Stel ik moet het water 10 meter omhoog pompen, houdt dit dan in dat ik circa 2 bar druk over heb bij 4 m3/u voor de installatie? (daar gaat dan nog drukverlies van leidingen af)

Ik mik namelijk erop om zo'n 4m3/u met 3 bar te hebben (meer is fijn, maar wordt waarschijnlijk heel duur).

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
@rolandmegens hoeveel meter druppelslang of hoeveel sproeiers moeten erop? En hoeveel m2 moet je dan besproeien?
Geen idee van de druk maar ik heb een 6kuub per uur op 7 sproeiers voor 200m2 gras en dat gaat prima maar is wel de max. Daarnaast nog 2 zones met druppelslangen met totaal denk ik 250m druppelslang en totaal dan dus ook als 3 zones aan een Hunter Pro hangen. (Mooi apparaatje trouwens).

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 26-08-2021 17:30 ]

• rolandmegens
GeeMoney schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:15:
@rolandmegens hoeveel meter druppelslang of hoeveel sproeiers moeten erop? En hoeveel m2 moet je dan besproeien?
Geen idee van de druk maar ik heb een 6kuub per uur op 7 sproeiers voor 200m2 gras en dat gaat prima maar is wel de max. Daarnaast nog 2 zones met druppelslangen met totaal denk ik 250m druppelslang en totaal dan dus ook als 3 zones aan een Hunter Pro hangen. (Mooi apparaatje trouwens).
Vrijwel identiek aan wat jij hebt. Zo'n 200m2 gras met zo'n 6 sproeiers, en dan nog 2 zones met druppelslangen/vernevelaars.
Ik ga uit van zo'n 4 kuub per uur en dan maar iets langer sproeien omdat de bronpomp anders 1000+ euro gaat kosten ipv zo'n 500 euro

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
rolandmegens schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:00:
[...]

Vrijwel identiek aan wat jij hebt. Zo'n 200m2 gras met zo'n 6 sproeiers, en dan nog 2 zones met druppelslangen/vernevelaars.
Ik ga uit van zo'n 4 kuub per uur en dan maar iets langer sproeien omdat de bronpomp anders 1000+ euro gaat kosten ipv zo'n 500 euro
Ik ben een beetje bang dat 4m3/uur niet genoeg gaat zijn om je sproeiers echt kracht te geven om ook een meter of 4-5 ver te komen.
Ik heb 2 kleine sproeiers voor een smal pad en voor een stukje van 3x3 en 5 grote sproeiers welke de rest van de achtertuin a 10x15 besproeien maar dat gaat dus nu net mooi. Zelfs met wat wind gaat het sproeien nog prima, echter als ik er nog 1 sproeier bij zou zetten weet ik zeker dat de kracht fors afneemt. Jij wilt eigenlijk hetzelfde maar dan op 4m3/uur terwijl ik 6m3/uur doe met nagenoeg weinig verliezen wanti ik pomp het haast rechtstreeks op.

• rolandmegens
GeeMoney schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Ik ben een beetje bang dat 4m3/uur niet genoeg gaat zijn om je sproeiers echt kracht te geven om ook een meter of 4-5 ver te komen.
Ik heb 2 kleine sproeiers voor een smal pad en voor een stukje van 3x3 en 5 grote sproeiers welke de rest van de achtertuin a 10x15 besproeien maar dat gaat dus nu net mooi. Zelfs met wat wind gaat het sproeien nog prima, echter als ik er nog 1 sproeier bij zou zetten weet ik zeker dat de kracht fors afneemt. Jij wilt eigenlijk hetzelfde maar dan op 4m3/uur terwijl ik 6m3/uur doe met nagenoeg weinig verliezen wanti ik pomp het haast rechtstreeks op.
Dan wordt het een bronbomp vinden die 6m3/u kan leveren bij zo'n 3 bar met 10 meter diepte. Dat zou dan 40m zijn bij 6000 liter per uur... Zijn niet zoveel betaalbare bronpompen die dat doen helaas :( maar ik ga het zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Mijn ouders zijn op vakantie, dus ik moet eens in de twee dagen ff bij hun de vijver onderhouden en die beestje wat te eten geven.
Kom ik vandaag aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjNEkj468I2otkW2qHVLuG_ozho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR60SjRjDvXLsSM9ippRW1bj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJRzGfLhkH0ZuXgduXmHYEXVukY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xmq1D9bwBlgDYwCnlxodxtVm.jpg?f=fotoalbum_large

Best een flinke joekel ook nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MUcxdx6G66OZT_Sj4Xd1EHQK_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEmubvDESJDvecHDL7VYrty4.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen de grootste ook nog :(

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:31
@skai21
Da's balen zeg. ;(
Was een mooie steur.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• skai21
Gelukkig zijn er nog 2 die bijna net zo groot zijn, maar niet zo mooi als deze.

• Teijgetje
@skai21
Hoe groot is die vijver dan wel niet? En kunnen ze daar zo uit springen?
Toch maar een netje spannen?
Ook tegen reigers.

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 26-08-2021 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Teijgetje schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:32:
@skai21
Hoe groot is die vijver dan wel niet? En kunnen ze daar zo uit springen?
Toch maar een netje spannen?
Ook tegen reigers.
Flink wat water idd, staan stroomdraden omheen. Hoe hij daar langs is gekomen, geen idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bBhG8wmFvJ7frcWzk4xacuy9mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbSShxPHEgVvaptMjKQ7dKE1.jpg?f=fotoalbum_large
Maar deze voorste bak is 6x5 bij 2 diep, achterste is 14 x 1,5 x 1,2 diep.
En rechts zit nog een klein bakje, maar dat is voor allerlei watervallen en een watermuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:59
skai21 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:00:
Mijn ouders zijn op vakantie, dus ik moet eens in de twee dagen ff bij hun de vijver onderhouden en die beestje wat te eten geven.
Kom ik vandaag aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat je daar aan komt en eerst ook even denkt "Wat de fuck ligt daar." :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
jordeeeh schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:35:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je daar aan komt en eerst ook even denkt "Wat de fuck ligt daar." :X
Mwa, dat had ik vrij snel door ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11
Man oh man, onze voortuin doet het waarlijk uitstekend, de planten spurten de grond uit, de bloemen springen je om de oren, en de bijen en hommels zingen elke dag een vrolijk zoem liedje :D
Ik word in ieder geval erg blij van het resultaat tot nog toe.
Enkel worden nu ook wat dingetjes duidelijk die we nu pas kunnen herkennen.
We hadden een Prairie tuin pakket uitgezocht bij Lageschaar, kleur 'Copper', dit op verzoek van de hovenier. Je gaat er dan als niets vermoedende klant toch wel van uit dat daar dan ook het betreffende pakket vandaan komt. Maar niets van dit alles, toen wij alsmaar voor niets wachten op vervanging van de planten die (bij de hovenier in de pot) de vorst niet overleefd hadden, heb ik contact met Lageschaar gehad, en die kende de hovenier niet als klant.
Oeps.
Nu de bloemen open zijn is een en ander nog duidelijker, hij heeft de plantennamen (enkel de soortnamen, niet de varianten staan op de Lageschaar site) gebruikt om zelf in te kopen (zal wel goedkoper zijn geweest), al stond er wel het Lageschaar bedrag bij de factuur, irritant, zeker als hij zelf geen poot uitsteekt om problemen te verhelpen waar hij eerst trots over 1 jaar garantie sprak.
Maar de Copper bloemen kleuren zijn: Rood - Oranje & Donker geel.
Wat wij nu hebben is oranje, rood, paars? & wit?
Ehh??
Balen, maar goed, een andere hovenier gaat met een maand aan de slag in de achtertuin, daar wilde mijn vrouw roze, paars en aanverwante kleuren, dus daar zullen we de miskleunen naar toe verplaatsen na de voorjaars snoei.
Dan alleen wel een rode of oranje variant van dezelfde planten zien te vinden.
Ik moet zeggen dat ik het best een lage streek vind om zo het werk van een ander bedrijf te gebruiken, en het dan ook nog eens helemaal verkeerd te doen, en dan vooral om niet de moeite te willen doen om de juiste kleuren te vinden.
Het kiezen van de planten en het zetten ervan doen we in de achtertuin nu helemaal zelf, al moet ik zeggen dat mijn brein regelmatig op tilt gaat temidden van alle mogelijkheden ;)
Stukje bij beetje dat beplantingsschema maken dan maar, we hebben in ieder geval al een prima biologische kweker gevonden die prachtige planten heeft staan (Ede), nu wachten op een datum van de hovenier om ons bezoek aan de kweker te plannen, ik kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De acer in mijn voortuin is ziek :/ Wat zou ik kunnen doen om hem te genezen / redden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5obr41L-O6K8_wnnkiggw9WjaXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCLojV4P3FCwc5A9XLMcFe7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuaQBlcfUv0gWvnoz5dS66wSANU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qQEgSRs6NOT5QlP22PJkCU9.jpg?f=fotoalbum_large

Het begon met een paar blaadjes die stippen kregen. Later begonnen enkele takken hun bladeren te verliezen. De kleur van die zij-takken/stammetjes veranderde van groen naar blank/dood: dit ging vanuit de uiteindes waar de bladeren zaten als een soort 'gradient' naar beneden toe totdat de gehele zij-tak wit was.

Is het verstandig om de dode takken zo snel mogelijk te verwijderen? Kan ik iets doen om de delen van de plant die nog wel een groene stam en (zieke) bladeren hebben te redden? Of moet ik deze acer als verloren beschouwen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

rolandmegens schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Dan wordt het een bronbomp vinden die 6m3/u kan leveren bij zo'n 3 bar met 10 meter diepte. Dat zou dan 40m zijn bij 6000 liter per uur... Zijn niet zoveel betaalbare bronpompen die dat doen helaas :( maar ik ga het zoeken
Pompen werken altijd met een pompcurve, wat ze opgeven is de maximale druk (bij minimaal debiet) en het maximale debiet (bij minimale druk) Je zult dus in de pompcurve moeten kijken wat het werkpunt van de pomp word. Je werkpunt is het gewenste debiet bij de gewenste druk, die moet op of binnen de curve vallen. Debiet hoeft bijvoorbeeld niet perse (evenredig) te stijgen wanneer de opvoerdruk stijgt. Een andere waaier kan bijvoorbeeld meer druk bij een lager debiet doen en een ander meer debiet bij een lagere druk.

Wil je zeker weten dat je de goede hebt moet je dus eerst je gewenste druk en debiet van je sproeiers bepalen. Daarvan zal vast in de specs staan hoeveel debiet en welke voordruk ze nodig hebben, het zwaarste traject reken je uit met leidingweerstanden en dan heb je de druk die de pomp minimaal moet leveren. Hoeveel water er uit de sproeiers komt in totaal bepaald je debiet.

Zorg dat ze bij het boren van je bron wel spoelen voor ze hem in gebruik nemen. Je wilt geen water met een hoog ijzer gehalte, daarvan slippen je leidingen en sproeiers dicht. Dus zeker weten dat je "schoon" water oppompt voor dat ze stoppen met boren. Bij ons is de puls (geplaatst door de oude bewoners) in een ijzer houdende laag geplaatst en is daardoor nutteloos voor sproeien tenzij je het met de hand doet zodat je om je straatwerk heen kan sproeien. Anders krijgt je een rode uitslag van dat ijzer op je straatwerk.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
A13X schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Pompen werken altijd met een pompcurve, wat ze opgeven is de maximale druk (bij minimaal debiet) en het maximale debiet (bij minimale druk) Je zult dus in de pompcurve moeten kijken wat het werkpunt van de pomp word. Je werkpunt is het gewenste debiet bij de gewenste druk, die moet op of binnen de curve vallen. Debiet hoeft bijvoorbeeld niet perse (evenredig) te stijgen wanneer de opvoerdruk stijgt. Een andere waaier kan bijvoorbeeld meer druk bij een lager debiet doen en een ander meer debiet bij een lagere druk.

Wil je zeker weten dat je de goede hebt moet je dus eerst je gewenste druk en debiet van je sproeiers bepalen. Daarvan zal vast in de specs staan hoeveel debiet en welke voordruk ze nodig hebben, het zwaarste traject reken je uit met leidingweerstanden en dan heb je de druk die de pomp minimaal moet leveren. Hoeveel water er uit de sproeiers komt in totaal bepaald je debiet.

Zorg dat ze bij het boren van je bron wel spoelen voor ze hem in gebruik nemen. Je wilt geen water met een hoog ijzer gehalte, daarvan slippen je leidingen en sproeiers dicht. Dus zeker weten dat je "schoon" water oppompt voor dat ze stoppen met boren. Bij ons is de puls (geplaatst door de oude bewoners) in een ijzer houdende laag geplaatst en is daardoor nutteloos voor sproeien tenzij je het met de hand doet zodat je om je straatwerk heen kan sproeien. Anders krijgt je een rode uitslag van dat ijzer op je straatwerk.
Volgens mijn buren zit er helaas wel aardig wat ijzer in de grond hier. Zij zitten allebei op 12 meter diepte, dus voor de zekerheid wilde ik al vragen of het bij ons iets dieper kan. Bij ons in de omgeving zit overal wel een beetje ijzer erin dus zal altijd wel het geval zijn.

Die pompcurves heb ik gezien inderdaad. Maar wat onduidelijk is is of de opvoerhoogte op die manier bij de druk geteld moet worden of niet. Dus als ik 3 bar druk wil hebben op mijn systeem en ik moet van 10 meter hoogte pompen, moet ik dan in de curve kijken bij 4bar (of 40 meter) en dan kijken of het debiet voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

rolandmegens schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:42:
[...]

Volgens mijn buren zit er helaas wel aardig wat ijzer in de grond hier. Zij zitten allebei op 12 meter diepte, dus voor de zekerheid wilde ik al vragen of het bij ons iets dieper kan. Bij ons in de omgeving zit overal wel een beetje ijzer erin dus zal altijd wel het geval zijn.

Die pompcurves heb ik gezien inderdaad. Maar wat onduidelijk is is of de opvoerhoogte op die manier bij de druk geteld moet worden of niet. Dus als ik 3 bar druk wil hebben op mijn systeem en ik moet van 10 meter hoogte pompen, moet ik dan in de curve kijken bij 4bar (of 40 meter) en dan kijken of het debiet voldoende is?
Opvoerhoogte is altijd het totaal aanzuig + opvoerdruk. Dus inderdaad 10mtr aanzuig + 30mtr voordruk + leidingverliezen! Die laatste zie ik in je rekensom nog niet terugkomen, met 4m3/h door een 32mm krijg je wel vrij hoge leidingverliezen dus die zou ik wel even goed uitzoeken/rekenen voordat die je straks nekken.

De aanzuighoogte zal overigens later wel enigzins meevallen, de waterkolom boven de pomp helpt nog een beetje mee.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54
Kom ik vandaag aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hallo,

Een steur springt niet zomaar de vijver uit. Ik zie dat het een Koi vijver is. Gezien je dan ook veel aan watermanagement moet doen ga ik er van uit dat er ook test sets zijn voor het water. ( druppeltesten , of hanna checkers ) ik zou als ik jou was de waardes checken ( ammo , nitriet , nitraat , Ph ) . Anders overleggen met je pa en ma. Weet niet of er veel regen is gevallen bij je ? Dan ook 10% water verversen. Kan zijn dat je Ph nu schommelt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Galaxis schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:38:
[...]

Hallo,

Een steur springt niet zomaar de vijver uit. Ik zie dat het een Koi vijver is. Gezien je dan ook veel aan watermanagement moet doen ga ik er van uit dat er ook test sets zijn voor het water. ( druppeltesten , of hanna checkers ) ik zou als ik jou was de waardes checken ( ammo , nitriet , nitraat , Ph ) . Anders overleggen met je pa en ma. Weet niet of er veel regen is gevallen bij je ? Dan ook 10% water verversen. Kan zijn dat je Ph nu schommelt .
Ze zijn zo weer terug van vakantie, mogen ze zelf ff doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:17

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Gizz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:44:
De acer in mijn voortuin is ziek :/ Wat zou ik kunnen doen om hem te genezen / redden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het begon met een paar blaadjes die stippen kregen. Later begonnen enkele takken hun bladeren te verliezen. De kleur van die zij-takken/stammetjes veranderde van groen naar blank/dood: dit ging vanuit de uiteindes waar de bladeren zaten als een soort 'gradient' naar beneden toe totdat de gehele zij-tak wit was.

Is het verstandig om de dode takken zo snel mogelijk te verwijderen? Kan ik iets doen om de delen van de plant die nog wel een groene stam en (zieke) bladeren hebben te redden? Of moet ik deze acer als verloren beschouwen?
@Woody179 :* ?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Slonzo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Edit: had niet genoeg ingezoomd, toch geen hondsdraf.
Dit is levermos, denk ik, heb het al vaker voorbij zien komen.

Hondsdraf.
Als je er vroeg bij bent, gewoon zoveel mogelijk uittrekken.
Zoniet: stoppen met druk over maken, is nu permanent onderdeel van je gazon :+
Blij met je edit :)
Ik herkende er niet meteen Hondsdraf in, én 't was niet best wat ik daarover las. Nu maar eens zien wat ik tegen Levermos kan doen, zit inderdaad op vochtige en schaduw rijke plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:56

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Kom ik vandaag aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die is uit de vijver gesprongen? :o erg zonde zeg :'(

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dat niet gewoon door al die stortbuien de laatste tijd? Mijn Japanse esdoorn heeft er ook al stukken beter uitgezien... En wij hebben hier dan nog zanderige grond...

Die dooie takken, ik heb me laten vertellen dat dat niet abnormaal is helaas. Maar ik weet niet of je die nu al mag wegsnoeien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
@DUX

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn eerste gedachte zou zijn dat het een van de varianten Verticillium (verwelkingsziekte) is. Dit is een van de meest voorkomende ziektes bij de Japanse esdoorn (Acer palmatum)

Als dit inderdaad het geval is kun je daar bar weinig tegen doen. De schimmel kan namelijk heel lang in de bodem overleven, infecteert de plant via het wortelgestel en gaat via de sapstroom omhoog richting het blad. In de takken gaat de plant inverweer door kanalen af te sluiten. De verstoorde sapstroom resulteert in verwelking van het blad. Als voldoende kanalen verstopt raken sterft de tak af.

Autopsie:
Knip de dode tak af, knip daar het onderste stuk af (10 a 15 cm) en snij dit over de lengte door. Als je lichtbruine vlekken/stipjes/verkleuringen in het hout ziet zitten is het voor 99% zeker dat het Verticillium is.

Na afloop het materiaal in de grijze bak gooien, en je snoeischaar en mes grondig ontsmetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een beukenhaag langs mijn perceel dat de grens vormt met een stuk grond van de gemeente. Aan die grond grenst een sloot met een rietkraag. De haag is 1m80 hoog aan mijn kant maar omdat de grond aan de kant van de gemeente erg afloopt is het daar ruim twee meter. Lastig snoeien als je geen ruimte hebt.

Nu heb ik een aardig pad gemaakt met de heggenschaar, alles op de grond wat in de weg stond omgehakt. De gemeente is er vervolgens laatst met een paar bosmaaiers doorheen gegaan en nu ziet het er aardig netjes uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zd1liZm2iPRAcXrkFRYfE7CeTPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhb0XFp80FJXiP0OdPp9y4wO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik dit graag netjes houden maar het mag niet te duur worden, het is immers niet mijn grond en ik kom er zelf ook nooit. Ik wil enkel dat het vrij blijft zodat het riet niet mijn haag in groeit en de hagewinde niet vanuit het riet mijn haag in groeit.

Wat er nu staat is vooral gras maar er groeit van alles want het is in principe een relatief wild stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBX6M9_xu196WXvHg1WVChkFK0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dSdLkuLjnvKprxkI1znZC9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de beste manier om dit te onderhouden?
Ik dacht aan een bosmaaier. Die zijn elektrisch of op benzine. Echter ik gebruik hem amper dus ik verwacht dat de benzine dan snel slecht wordt. Elektrisch lijkt handiger maar op accu geeft natuurlijk minder kracht, is dat wel afdoende voor dit? Heb het idee dat die meer bedoeld zijn voor graskanten. Dan met snoer, lastig omdat ik dan een heel lang verlengsnoer nodig heb om dat stuk volledig te doen.

Ik dacht ook wellicht een duw grasmaaier? Lekker goedkoop en simpel. Maar is dat sterk genoeg voor dit stuk?
Een grotere grasmaaier lijkt me lastig, zeker omdat het geen recht stuk is maar schuin afloopt.
Wellicht een zeis? Al heeft dat aardig wat oefening nodig denk ik?

Het is niet erg als het even wat kracht of moeite kost, als het maar netjes blijft. Wel zo goedkoop mogelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:12
Een bezinemaaier vul je doorgaans met Aspen, dat zou gemaakt zijn om langer te bewaren. Met het risico een hele discussie te openen blijft het spul hier al twee jaar prima functioneren met (dus) twee jaar oude Aspen.

Bosmaaier lijkt me dan ook het meest geschikt, daar krijg je van alles mee weg en komt wellicht ook op andere plaatsen van pas. Wel een forse investering, dus misschien goedkoper om een paar keer per jaar de gemeente te bellen om langs te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:45
Kleine update van mijn kant, alle spullen zijn geleverd.
Zand @pjot1 's schuimlijm, te dun gekochte opsluitband dus dit weekend de boel doen anders krijg ik straf van de vrouw.
Bak wordt 4 hoog (die nu al ligt) en 7 hoog waar de andere 2x1 komt. (het zijn 2x 2x1m aanmekaar.
Waar de laagste bak voor courgettes en woeker planten zijn en de boven bak voor een peper tomaat whatever plant dat iets meer lucht nodig heeft.

feutews.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mHLeLhkdYZnB21Wy790dycX1ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erAbK9wTF4h0oh0iJLKJgdqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKKqBClUowNg_3q93I3q1SXTV3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1ZcFZzioaT0frn7mZQDFP5X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpYjuthpxOrpeDye-_7anBBhg1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH4aCFeuzZGj8MsTsz7c7Ae6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Bad Brains op 28-08-2021 18:52 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Tsurany schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:01:
Ik heb een beukenhaag langs mijn perceel dat de grens vormt met een stuk grond van de gemeente. Aan die grond grenst een sloot met een rietkraag. De haag is 1m80 hoog aan mijn kant maar omdat de grond aan de kant van de gemeente erg afloopt is het daar ruim twee meter. Lastig snoeien als je geen ruimte hebt.

Nu heb ik een aardig pad gemaakt met de heggenschaar, alles op de grond wat in de weg stond omgehakt. De gemeente is er vervolgens laatst met een paar bosmaaiers doorheen gegaan en nu ziet het er aardig netjes uit.

[Afbeelding]

Nu wil ik dit graag netjes houden maar het mag niet te duur worden, het is immers niet mijn grond en ik kom er zelf ook nooit. Ik wil enkel dat het vrij blijft zodat het riet niet mijn haag in groeit en de hagewinde niet vanuit het riet mijn haag in groeit.

Wat er nu staat is vooral gras maar er groeit van alles want het is in principe een relatief wild stuk.
[Afbeelding]

Ik dacht aan een bosmaaier. Die zijn elektrisch of op benzine. Echter ik gebruik hem amper dus ik verwacht dat de benzine dan snel slecht wordt. Elektrisch lijkt handiger maar op accu geeft natuurlijk minder kracht, is dat wel afdoende voor dit? Heb het idee dat die meer bedoeld zijn voor graskanten. Dan met snoer, lastig omdat ik dan een heel lang verlengsnoer nodig heb om dat stuk volledig te doen.

Ik dacht ook wellicht een duw grasmaaier? Lekker goedkoop en simpel. Maar is dat sterk genoeg voor dit stuk?
Een grotere grasmaaier lijkt me lastig, zeker omdat het geen recht stuk is maar schuin afloopt.

Het is niet erg als het even wat kracht of moeite kost, als het maar netjes blijft. Wel zo goedkoop mogelijk.
Heb je een beetje ervaring met een zeis? Als je het talud te schuin vind voor een gazon maaier zou ik er zeker niet met een lang scherp mes op gaan staan zwaaien ;)

Ik zou voor een goedkope tweedehandse gazon maaier gaan(wel een van een degelijk merk). Kun je mooi kort mee maaien, het maaisel blaas je richting het riet dus ook geen kans op haagwinde die toch in je haag komt en als hij op aspen loopt heb je er amper onderhoud aan.
Kies verder voor een model met aandrijving dan kun je er praktisch naast lopen. Op het vlakke stuk tegen de haag.

Bij komend voordeel, het snoeiafval van je beuk kan je gewoon laten liggen, dit versnipper je met de maaier en verteert weer tot voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
+1 voor de zeis. Heb er hier ook eentje voor een gemeente pad achter onze tijd waar ze nooit komen snoeien. Goed scherp gaat dat overal doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Miyamoto een bosmaaier op benzine lijkt aardig duur te worden. Al snel 100+ euro, zelfs tweedehands, en ik mijn eigen tuin zou ik hem nooit gebruiken.

@Woody179 geen ervaring met een zeis, is dat lastig? Lijkt gewoon op een mes rond zwaaien en niet je eigen benen raken.

Een aangedreven gazonmaaier lijkt me wat lastig daar gezien de helling. Zou een handgrasmaaier niet net zo goed kunnen werken of is die echt te zwak hier voor? Zag dat je die al voor 20 euro op Marktplaats vind.

Ik wil het eigenlijk echt zo goedkoop mogelijk gezien het niet mijn grond is. De gemeente vaker vragen kan maar echt responsief zijn ze helaas niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 28-08-2021 22:38 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Tsurany
Ik weet niet of je stroom bij de hand hebt maar dan zou je een Flymo zweefmaaier kunnen overwegen. Die zijn er op stroom tweedehands al vanaf €35 en werken goed op schuin terrein en walkanten. Die zijn prima om dat gangetje bij te houden en ook lekker licht om er heen te dragen.
Heb je geen stroom dan zijn ze er ook met motor maar dan worden ze al snel duur, er staat er o.a. net 1 op met vraagprijs €175, daarna schieten de prijzen omhoog. Maar er staan er ook waarop je kan bieden.

o.a. Husqvarna, Suzuki, Allen en Alko maken ook zweefmaaiers trouwens, maar Flymo kwam er als eerste mee dacht ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 29-08-2021 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Laatste hand gelegd, even alle stenen neergelegd om te kijken of alles een beetje pas is.
En ook om te beslissen of het 3hoog en 6hoog wordt of 3 en 5hoog, er is dus nog niets verlijmt.
Laat het zo even voor twee weken, als het niet regent dan ga ik bewateren en andersom niet.
Zou na 2 weken wel goed ingedikt moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9995ZmWDT3CY486jsxIAF3rAmh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0jbTyyFROX1uJCZ7YIvJKHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCX5peidxt9NqqK33J-AbOdnbcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrnSwr5BUgRuIAU2F5aybIlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXSrY92Oc0iUFzJF1nD1uioPdTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPSQZJCxweb1Czh65dNbxEzk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2voH_xNcqnKr1zrUJkoEZf2c14o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVZYYsSObC9r2LcF3wy843z0.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 19:37
RoosW schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:19:
Man oh man, onze voortuin doet het waarlijk uitstekend, de planten spurten de grond uit, de bloemen springen je om de oren, en de bijen en hommels zingen elke dag een vrolijk zoem liedje :D
Ik word in ieder geval erg blij van het resultaat tot nog toe.
Enkel worden nu ook wat dingetjes duidelijk die we nu pas kunnen herkennen.
We hadden een Prairie tuin pakket uitgezocht bij Lageschaar, kleur 'Copper', dit op verzoek van de hovenier. Je gaat er dan als niets vermoedende klant toch wel van uit dat daar dan ook het betreffende pakket vandaan komt. Maar niets van dit alles, toen wij alsmaar voor niets wachten op vervanging van de planten die (bij de hovenier in de pot) de vorst niet overleefd hadden, heb ik contact met Lageschaar gehad, en die kende de hovenier niet als klant.
Oeps.
Nu de bloemen open zijn is een en ander nog duidelijker, hij heeft de plantennamen (enkel de soortnamen, niet de varianten staan op de Lageschaar site) gebruikt om zelf in te kopen (zal wel goedkoper zijn geweest), al stond er wel het Lageschaar bedrag bij de factuur, irritant, zeker als hij zelf geen poot uitsteekt om problemen te verhelpen waar hij eerst trots over 1 jaar garantie sprak.
Maar de Copper bloemen kleuren zijn: Rood - Oranje & Donker geel.
Wat wij nu hebben is oranje, rood, paars? & wit?
Ehh??
Balen, maar goed, een andere hovenier gaat met een maand aan de slag in de achtertuin, daar wilde mijn vrouw roze, paars en aanverwante kleuren, dus daar zullen we de miskleunen naar toe verplaatsen na de voorjaars snoei.
Dan alleen wel een rode of oranje variant van dezelfde planten zien te vinden.
Ik moet zeggen dat ik het best een lage streek vind om zo het werk van een ander bedrijf te gebruiken, en het dan ook nog eens helemaal verkeerd te doen, en dan vooral om niet de moeite te willen doen om de juiste kleuren te vinden.
Het kiezen van de planten en het zetten ervan doen we in de achtertuin nu helemaal zelf, al moet ik zeggen dat mijn brein regelmatig op tilt gaat temidden van alle mogelijkheden ;)
Stukje bij beetje dat beplantingsschema maken dan maar, we hebben in ieder geval al een prima biologische kweker gevonden die prachtige planten heeft staan (Ede), nu wachten op een datum van de hovenier om ons bezoek aan de kweker te plannen, ik kan niet wachten :)
Klassiek gevalletje van een hovenier die je probeert te tillen door platen van een bepaalde kweker te "verkopen". P9 planten van Lageschaar zitten zo rond de €2,30, je hovenier heeft waarschijnlijk zijn plantjes elders voor minder dan €0,80 per stuk, indien P9, ingekocht. Andere formaten gaat ook om nog andere marges.

Blij om te horen dat je over bent naar een andere hovenier. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 12:13

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik zelf een STIHL HLA 66 accu hoogsnoeier voor de haag en voor dergelijk plantsoen op de grond zoals op je foto. Deze is eenvoudig te gebruiken/instelbaar en kan je zelf voor je haag ook goed gebruiken. Makkelijker dan een bosmaaier vanwege het lange mes. Accu is ook ideaal; geen gedoe met snoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Anton2610 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Klassiek gevalletje van een hovenier die je probeert te tillen door platen van een bepaalde kweker te "verkopen". P9 planten van Lageschaar zitten zo rond de €2,30, je hovenier heeft waarschijnlijk zijn plantjes elders voor minder dan €0,80 per stuk, indien P9, ingekocht. Andere formaten gaat ook om nog andere marges.

Blij om te horen dat je over bent naar een andere hovenier. _/-\o_
Yep, P9, die voor de achtertuin nog eens 50% meer als Lageschaar, biologisch geteelde zijn duuuuur :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Heeft iemand hier ervaring met printbeton/stempelbeton als bestrating in de tuin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 22:29
RoosW schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:19:

Ha, de Hessenhof! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Teijgetje schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:29:
@Tsurany
Ik weet niet of je stroom bij de hand hebt maar dan zou je een Flymo zweefmaaier kunnen overwegen. Die zijn er op stroom tweedehands al vanaf €35 en werken goed op schuin terrein en walkanten. Die zijn prima om dat gangetje bij te houden en ook lekker licht om er heen te dragen.
Heb je geen stroom dan zijn ze er ook met motor maar dan worden ze al snel duur, er staat er o.a. net 1 op met vraagprijs €175, daarna schieten de prijzen omhoog. Maar er staan er ook waarop je kan bieden.

[YouTube: Flymo | How does a Flymo Hover Mower Work?]

o.a. Husqvarna, Suzuki, Allen en Alko maken ook zweefmaaiers trouwens, maar Flymo kwam er als eerste mee dacht ik.
Ziet er wel uit als een mooi apparaat ja, met een extra verlengsnoer moet het nog wel te doen zijn denk ik.
kaboom1555 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

Ik gebruik zelf een STIHL HLA 66 accu hoogsnoeier voor de haag en voor dergelijk plantsoen op de grond zoals op je foto. Deze is eenvoudig te gebruiken/instelbaar en kan je zelf voor je haag ook goed gebruiken. Makkelijker dan een bosmaaier vanwege het lange mes. Accu is ook ideaal; geen gedoe met snoeren.
Werkt dat goed om de grond bij te houden? Ik heb nog geen heggeschaar op steel dus dat zal wel een handige toevoeging zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:16
Wat voor een plant/boom mag dit zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtrWU7QnDBUsKz6OmPlnXWzq9d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk2GflnsCNEOhK3AF4JrYp0B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 23:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Slootzeis (is een wat kortere zeis met een iets andere snijhoek) gebruiken. Wel iemand vinden die de zeis vlijmscherp kan haren (en dat is niet ff met een slijptol eroverheen gaan). En bij het zeisen veiligheidsschoenen en een stevige broek aantrekken. Maar wanneer je de slag te pakken hebt gaat er niks boven een zeis. Bosmaaier moet je oordoppen in, gelaatsmasker op, afgehakt spul vliegt alle kanten op en je maakt de hele buurt gek van het kabaal.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Fluweelboom.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Tsurany neem er wel een met stalen messen ipv plastic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Beste Tweakers,

Misschien kunnen jullie me hierbij helpen.

Ik wil een STIHL bosmaaier FS280(F)rei(S)chneider) aanschaffen in Nederland is wat goedkoper heb ik gemerkt. De verkoper heeft het altijd met aspen2 of motomix gebruikt voor de 2-takt motor.

Nu vroeg ik me af kan dit ook gemixt worden met wat goedkopere stuff beetje benzine en wat olie of niet aan te raden?

Want 5L is toch al 30€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 01:07:
Beste Tweakers,

Misschien kunnen jullie me hierbij helpen.

Ik wil een STIHL bosmaaier FS280(F)rei(S)chneider) aanschaffen in Nederland is wat goedkoper heb ik gemerkt. De verkoper heeft het altijd met aspen2 of motomix gebruikt voor de 2-takt motor.

Nu vroeg ik me af kan dit ook gemixt worden met wat goedkopere stuff beetje benzine en wat olie of niet aan te raden?

Want 5L is toch al 30€
Dat risico kan je beter niet nemen. Gebruik zelf motorslijper van Stihl. Ik heb meerdere machines ermee zien stoppen omdat de mengverhouding toch net niet goed is en dan ben je verder van huis. Verder kan je beter voor Motomix kiezen boven Aspen. In Motomix zit geen paraffine wat weer beter voor de rubbers en pakkingen is. Bovendien verbruikt zo'n machine bijna niks dus daar hoef je het niet voor te laten! ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@pjot1 @theduke1989
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Zelfs Stihl levert haar eigen tweetaktolie om te kunnen mengen.
Aspen2 is een erg schone brandstof, waar je dus ook leuk voor betaald. En is geschikt voor 2takt wat loopt op een mengverhouding van 1:50.

Hier lopen alle 2takten op super 98 benzine met toegevoegde 2-taktolie in verhouding 1:25 of 1:30.
Op mijn 5 liter oliefles zit een maatbeker zodat je simpel de juiste hoeveelheid olie in een jerrycan kan doen voordat je tankt. En bij twijfel, een druppie olie extra.
Een beetje extra smering kan geen kwaad, al rookt dat wel iets meer.
Gezien de voorschriften bij mijn machines, 1:25 of 1:30, zou alles bij 1:50 naar de knoppen gaan. ;)

Dus om te zeggen dat Stihl er mee stopt omdat tweetaktolie bijmengen moeilijk is, is kort door de bocht.
Je kan zelfs mengsmering tanken, is ook 1:50 dacht ik, al zou ik dat zelf niet doen omdat daar zoals bij euro 95 (E10) 10% bio-ethanol bij zit wat (bepaald) rubber aan kan tasten.
Vandaar super98 benzine met een druppie goede tweetaktolie mengen.

Wil je bij Stihl blijven dan heeft Stihl goede en ultra tweetaktolie, met simpele maatbeker, om te mengen.

Dat benzine na een jaar niet meer werkt heb ik nog niet meegemaakt. Dus om dat als medereden te gebruiken om voor Aspen2 te gaan vind ik ook overdreven.

Aspen2 is makkelijk, net als mengsmering tanken.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 31-08-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:41:
@pjot1 @theduke1989
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Zelfs Stihl levert haar eigen tweetaktolie om te kunnen mengen.
Aspen2 is een erg schone brandstof, waar je dus ook leuk voor betaald. En is geschikt voor 2takt wat loopt op een mengverhouding van 1:50.

Hier lopen alle 2takten op super 98 benzine met toegevoegde 2-taktolie in verhouding 1:25 of 1:30.
Op mijn 5 liter oliefles zit een maatbeker zodat je simpel de juiste hoeveelheid olie in een jerrycan kan doen voordat je tankt. En bij twijfel, een druppie olie extra.
Gezien de voorschriften bij mijn machines, 1:25 of 1:30, zou alles bij 1:50 naar de knoppen gaan. ;)

Dus om te zeggen dat Stihl er mee stopt omdat tweetaktolie bijmengen moeilijk is, is kort door de bocht.
Je kan zelfs mengsmering tanken, is ook 1:50 dacht ik, al zou ik dat zelf niet doen omdat daar zoals bij euro 95 (E10) 10% bio-ethanol bij zit wat (bepaald) rubber aan kan tasten.

Wil je bij Stihl blijven dan heeft Stihl goede en ultra tweetaktolie, met simpele maatbeker, om te mengen.

Dat benzine na een jaar niet meer werkt heb ik nog niet meegemaakt. Dus om dat als medereden te gebruiken om voor Aspen2 te gaan vind ik ook overdreven.

Misschien is het anders bij incidenteel gebruik. Ik heb de ene na de andere machine zien sneuvelen door net de verkeerde mengverhouding. Waarom zou je het risico lopen als je ook gewoon kant en klaar kan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 15-06 22:20
@Tsurany, wij hebben een soorgelijke situatie waarbij een wadi van de gemeente aan onze erfgrens zit. Ik heb op een strook van een kleine halve meter alle onkruid met wortels verwijderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkzvWNr2xga3L5A79jQCTratHqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM8zr3WGWicQQbOkZysLke1D.jpg?f=fotoalbum_large
Hopelijk kan ik het het onkruid, met af en toe een beetje bijhouden, niet te ver door laten lopen richting onze tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo'n stuk is nou echt iets waar je een bosmaaier voor gebruikt, ja.

Maar, als het zo kort is als op de foto zou je er ook elke paar weken overheen kunnen gaan met een grasmaaier (neem aan dat je dat al hebt voor je tuin). Met een duwmaaier (kooimaaier, neem ik aan?) zou ook kunnen. Maar moet je het wel regelmatig doen zodat de grasmaaier het nog kan blijven behappen.

Met een bosmaaier zou je een paar keer per jaar maar hoeven doen, liefst eentje met een metalen blad. Ik heb zelf een grastrimmer voor de hoekjes van het gazon, maar die heeft ook wel genoeg power voor het onkruid dat op het braakliggend perceel achter onze tuin groeit (Stihl FSE 81)). Gaat wel rap door de snoeidraad heen. Maar duur voor waar jij het alleen voor wil gebruiken.

Een zeis is ongetwijfeld de goedkoopste oplossing, maar tegelijk ook het moeilijkst te gebruiken. En waarschijnlijk een slijpsteen erbij bestellen om het blad goed scherp te houden.
witterholt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:14:
@Tsurany, wij hebben een soorgelijke situatie waarbij een wadi van de gemeente aan onze erfgrens zit. Ik heb op een strook van een kleine halve meter alle onkruid met wortels verwijderd.
[Afbeelding]
Hopelijk kan ik het het onkruid, met af en toe een beetje bijhouden, niet te ver door laten lopen richting onze tuin.
Wij hebben over de lengte van het hek (net zo'n draadhek als jij) tegels in de grond gezet om te voorkomen dat al die planten en wortels direct bij ons de tuin in groeien. Boordstenen waren beter geweest, en had ik liever gehad, maar die waren wegens corona langere tijd niet leverbaar. 15 cm in de grond tegen de wortels, 15 cm erboven tegen laaggroeiend spul.

En zichtdoek tegen het hek aan, niet alleen voor de privacy, maar ook tegen de zaden die anders de tuin in waaien. En het hoog groeiend spul (gras en brandnetels halen makkelijk 2m).

En dan nog een worteldoek langs het hek. Houdt niet alles tegen, want er zijn genoeg grassoorten die er dwars doorheen groeien, maar houdt het wat netter. Zou dat in jouw geval zeker proberen om het netjes / netter te houden. Tenzij dat niet mag van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Yep, wij hebben er met veel plezier rondgekeken, het boek gekocht, en genoten van de tuin met de moederplanten! We hebben ons rot geschreven* aan namen van planten waar we direct zoiets van hadden 'wow, die willen wij ook!', en daarna met internet en boek uitplussen of die wel een goed idee zijn voor onze postzegel achtertuin. Het is dan wel niet 'de tuinen van appeltern', alwaar je echt een hele dag kan rondwaren en genieten, echt een aanrader voor liefhebbers van tuinen met veel planten, maar (met het mooie weer dat we hadden) een plezierige middag was het zeker.
Jammer dat de hovenier pas met een maand aan de slag gaat (geen idee hoelang ie bezig blijft) want mijn handen jeukten om ladingen in onze auto te zetten ;)

* Wel lastig dat niet overal de naamkaartjes makkelijk te vinden zijn (of helemaal niet, of er staan 3 kaartjes vlak bij elkaar) En met sommige planten is de 'herkennings app' ook geen echte hulp omdat ie met veel te veel mogelijkheden aan komt sjouwen. De benaming beter aangeven en goed onderhouden zou ik wel zeer kunnen waarderen, maar dat was dan wel het enige negatieve puntje zo ongeveer.

[ Voor 19% gewijzigd door RoosW op 31-08-2021 09:34 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:41:
@pjot1 @theduke1989

Als ik het goed begrijp uit alles is aspen2 en motomix een combinatie van olie en benzine voor de juiste hoeveelheid?

Of moet je alsnog gaan mengen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Woody179
theduke1989 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Als ik het goed begrijp uit alles is aspen2 en motomix een combinatie van olie en benzine voor de juiste hoeveelheid?

Of moet je alsnog gaan mengen?
Aspen & Motomix zijn van gelijkwaardige kwaliteit en voldoen allebei aan de zelfde normen. Een Stihl dealer zal vaak Motomix boven Aspen aanbevelen omdat ze daar meer korting op krijgen bij de inkoop. Ik zelf heb tijdens mijn studie bij een Stihl dealer gewerkt waar we beide verkochten. Motomix werd vaak bij een nieuwe machine verkocht omdat je als particulier dan extra garantie kreeg. Hoveniers werken vaak met Aspen omdat dit iets goedkoper is en de kannen degelijker zijn als die van motomix.

Aspen en Motomix zijn niet te vergelijken met zelfgemengde brandstoffen.

Aspen / Motomix zijn namelijk aromaatvrije brandstoffen en zijn onder andere vrij van benzeen, tolueen en zwavel (kanker verwekkende stoffen).

Wanneer je een kan Aspen 2 (rode kan) of Motomix (oranje kan) koopt is deze voorgemengd (kant en klaar) en geschikt voor alle 2 takt machines.
Aspen 4 (blauwe kan) of Moto4Plus (grijze kan) is voor viertakt machines (en perfect voor oldtimers wanneer ze de winterstalling in gaan)
Aspen D is een paar jaar op de markt als Diesel vervanger.

Het probleem met zelfgemengde brandstoffen zit hem onder andere in de E5 of de E10 toevoeging.
Ethanol trekt namelijk vocht aan en wordt daarmee corrosief (tast rubber en aluminium legeringen aan) Dit zorgt voor meer onderhoud aan je machines wat zich in de praktijk vaak uit in poreuze brandstofleidingen, verstopte carburateurs, meer roetaanslag in de cilinder / uitlaat.

Daar komt bij dat ethanol als ontvetter werkt, Wanneer je zelf benzine mengt met olie wordt deze verbinding door ethanol aangetast. Hierdoor is zelf gemengde brandstof maximaal 30 dagen houdbaar bij +-20 graden. Daarna is de werking van de olie niet meer betrouwbaar. Gevolgen van slechte smering uit zich in versleten krukaslagers, versleten big-end / pistonpenlager en vastlopers (smelten van de zuiger / schade aan de cilinder)

Daarnaast zit in tegenstelling tot Aspen / Motomix in benzine dus wel allerhande kankerverwekkende stoffen zoals benzeen, tolueen, zwavel, ect. Wanneer je gebruik maakt van een rug gedragen machine zoals een bladblazer of bosmaaier hoeft dit (rekening houdend met de wind) niet zown enorme impact te hebben. Hand gedragen machines zoals motorzagen, heggenscharen, doorslijpers ect. daar zit je met je heus praktisch bovenop de uitlaat waardoor je veel meer van deze stoffen binnen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 22:03
witterholt schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:14:
[Afbeelding]
Ik heb iets gelijkaardigs, en ik heb ook een hele strook die grenst aan ons perceel onkruidvrij gemaakt. Daar groeide vooral heel veel haagwinde.
Nu, als je dat stuk gewoon 'bloot' laat liggen, dan duurt het niet lang voordat er weer onkruid groeit, dus heb ik in mijn tuin een strook schoenlappersplant uitgedunt, en dat dus volgezet met stekjes schoenlappersplant. Op de meeste plaatsen is het al goed dicht gegroeid, maar het is toch nodig om het regelmatig bij te houden. Er komt nog altijd hier en daar wat van die winde door, net zoals heermoes en paardebloemen. Maar het is al een hele verbetering tov wat het ooit was.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice2000
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Dat is een fluweelboom. Woekert nogal dus bij mij staat ie in een pot, anders groeit ie steeds verder 't gras op/in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Woody179 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Aspen & Motomix zijn van gelijkwaardige kwaliteit en voldoen allebei aan de zelfde normen. Een Stihl dealer zal vaak Motomix boven Aspen aanbevelen omdat ze daar meer korting op krijgen bij de inkoop. Ik zelf heb tijdens mijn studie bij een Stihl dealer gewerkt waar we beide verkochten. Motomix werd vaak bij een nieuwe machine verkocht omdat je als particulier dan extra garantie kreeg. Hoveniers werken vaak met Aspen omdat dit iets goedkoper is en de kannen degelijker zijn als die van motomix.

Aspen en Motomix zijn niet te vergelijken met zelfgemengde brandstoffen.

Aspen / Motomix zijn namelijk aromaatvrije brandstoffen en zijn onder andere vrij van benzeen, tolueen en zwavel (kanker verwekkende stoffen).

Wanneer je een kan Aspen 2 (rode kan) of Motomix (oranje kan) koopt is deze voorgemengd (kant en klaar) en geschikt voor alle 2 takt machines.
Aspen 4 (blauwe kan) of Moto4Plus (grijze kan) is voor viertakt machines (en perfect voor oldtimers wanneer ze de winterstalling in gaan)
Aspen D is een paar jaar op de markt als Diesel vervanger.

Het probleem met zelfgemengde brandstoffen zit hem onder andere in de E5 of de E10 toevoeging.
Ethanol trekt namelijk vocht aan en wordt daarmee corrosief (tast rubber en aluminium legeringen aan) Dit zorgt voor meer onderhoud aan je machines wat zich in de praktijk vaak uit in poreuze brandstofleidingen, verstopte carburateurs, meer roetaanslag in de cilinder / uitlaat.

Daar komt bij dat ethanol als ontvetter werkt, Wanneer je zelf benzine mengt met olie wordt deze verbinding door ethanol aangetast. Hierdoor is zelf gemengde brandstof maximaal 30 dagen houdbaar bij +-20 graden. Daarna is de werking van de olie niet meer betrouwbaar. Gevolgen van slechte smering uit zich in versleten krukaslagers, versleten big-end / pistonpenlager en vastlopers (smelten van de zuiger / schade aan de cilinder)

Daarnaast zit in tegenstelling tot Aspen / Motomix in benzine dus wel allerhande kankerverwekkende stoffen zoals benzeen, tolueen, zwavel, ect. Wanneer je gebruik maakt van een rug gedragen machine zoals een bladblazer of bosmaaier hoeft dit (rekening houdend met de wind) niet zown enorme impact te hebben. Hand gedragen machines zoals motorzagen, heggenscharen, doorslijpers ect. daar zit je met je heus praktisch bovenop de uitlaat waardoor je veel meer van deze stoffen binnen krijgt.
Dit dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Juice2000 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

Dat is een fluweelboom. Woekert nogal dus bij mij staat ie in een pot, anders groeit ie steeds verder 't gras op/in.
Ja ik vind het een mooie boom! maar dat woekeren moeten we niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

henkie196 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Zo'n stuk is nou echt iets waar je een bosmaaier voor gebruikt, ja.

Maar, als het zo kort is als op de foto zou je er ook elke paar weken overheen kunnen gaan met een grasmaaier (neem aan dat je dat al hebt voor je tuin). Met een duwmaaier (kooimaaier, neem ik aan?) zou ook kunnen. Maar moet je het wel regelmatig doen zodat de grasmaaier het nog kan blijven behappen.

Met een bosmaaier zou je een paar keer per jaar maar hoeven doen, liefst eentje met een metalen blad. Ik heb zelf een grastrimmer voor de hoekjes van het gazon, maar die heeft ook wel genoeg power voor het onkruid dat op het braakliggend perceel achter onze tuin groeit (Stihl FSE 81)). Gaat wel rap door de snoeidraad heen. Maar duur voor waar jij het alleen voor wil gebruiken.

Een zeis is ongetwijfeld de goedkoopste oplossing, maar tegelijk ook het moeilijkst te gebruiken. En waarschijnlijk een slijpsteen erbij bestellen om het blad goed scherp te houden.
Ik heb op dit moment geen grasmaaier aangezien ik geen gras in de tuin heb, voornamelijk een samenstelling van diverse soorten planten en dan tegels voor het terras en de looppaden.

Ik denk dat ik ga voor een Black Decker GTC1843L20, wellicht niet het meest ideale om de bodem onkruidvrij te houden maar ik heb hem toch nodig voor de bovenkant van de haag en ik heb al een Black Decker heggenschaar met twee accu's die ik kan hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Tsurany schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Ik heb op dit moment geen grasmaaier aangezien ik geen gras in de tuin heb, voornamelijk een samenstelling van diverse soorten planten en dan tegels voor het terras en de looppaden.

Ik denk dat ik ga voor een Black Decker GTC1843L20, wellicht niet het meest ideale om de bodem onkruidvrij te houden maar ik heb hem toch nodig voor de bovenkant van de haag en ik heb al een Black Decker heggenschaar met twee accu's die ik kan hergebruiken.
Als je de accu's al hebt is het voor zeker het proberen waard. Zorg wel dat je je messen goed gesmeerd en vrij van zand houd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
henkie196 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:01:
[...]Een zeis is ongetwijfeld de goedkoopste oplossing, maar tegelijk ook het moeilijkst te gebruiken. En waarschijnlijk een slijpsteen erbij bestellen om het blad goed scherp te houden.
Zeisen kun je leren en eenmaal aangeleerd is het net als fietsen of schaatsen, je verleerd het nooit.
Er zijn in den lande diverse plekken waar cursussen gegeven worden, o.a. hier of via de provinciale afdelingen van Landschapsbeheer.
En een zeis slijp je niet, die moet je haren (is tijdens die cursussen ook te leren).
Dat slijpen (met een hele fijne slijpsteen) doe je hooguit om, tijdens het maaien, kleine braampjes op het snijvlak weg te halen.
Geloof me, wanneer je eenmaal de slag te pakken hebt dan raak je nooit meer een bosmaaier aan.
Bovendien, een zeis start altijd en loopt gewoon op een paar goed belegde boterhammen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 14-06 22:29
Yaksa schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Zeisen kun je leren en eenmaal aangeleerd is het net als fietsen of schaatsen, je verleerd het nooit.
Er zijn in den lande diverse plekken waar cursussen gegeven worden, o.a. hier of via de provinciale afdelingen van Landschapsbeheer.
En een zeis slijp je niet, die moet je haren (is tijdens die cursussen ook te leren).
Dat slijpen (met een hele fijne slijpsteen) doe je hooguit om, tijdens het maaien, kleine braampjes op het snijvlak weg te halen.
Geloof me, wanneer je eenmaal de slag te pakken hebt dan raak je nooit meer een bosmaaier aan.
Bovendien, een zeis start altijd en loopt gewoon op een paar goed belegde boterhammen ;)
Oude "wijsheid":
'Met de onderste mik in de buurt van je pik en een rustige slag haal je 't eind van de dag'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

we zijn inmiddels een jaar verder, het leek me wel leuk om de groei op die manier een beetje bij te houden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DILBZX6qxIBlT6yAA63mYCtey0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWeNYOz9arNpKFGPR80kqJpI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBI784DD58naastC7HqXkWcWrN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqYbjFb7vFjTLR6PnD0roCST.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 01-09-2021 15:24 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Koffie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:23:
[...]

we zijn inmiddels een jaar verder, het leek me wel leuk om de groei op die manier een beetje bij te houden :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi geworden _/-\o_

Doe maar een DM als je gaat verhuizen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Koffie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Franziskaner :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:32
Iemand toevallig een idee wat dit voor rupsen zijn?
Komen sinds 2 weken iedere avond tevoorschijn op 1 plant (op de andere planten zitten ze niet)
Deze plant heeft groene bladeren met kleine gele bloemen (puntwederik?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-m5tM7ny-duSkLt4Zf338oFqX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8f3oQbZGSCccCCR1l6zzdcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ompE9KqL2eeZjnLSsVVECVqYPPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0ZWUJeXruE5pByZePXcVxOx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@SjorsC

Aldus obsidentify:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUJYQvwcMxVljiMyOtzYAaoBP6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Xkfxnn0mwMDQKsXrKb236R7.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht zelf even downloaden en met een rechtstreekse foto even checken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:32
@Woody179 Thx!, Google Lens zegt idd ook de bladwesp.
Moet er toch vaker aan denken om het te gebruiken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
@pjot1

Gister de bak gelijmd, kreeg met geen mogelijkheid het voor elkaar dat er weinig tot geen lijm uitkwam.
Dit zijn wel redelijk smalle 10 x 10 cm blokken, misschien was dat het?

Andere vraag voor de forum leden.
Nu ga ik het schoonmaken en weer vullen met aarde, moet ik hier onderin nu worteldoek doen?
Ik lees van alles maar volgens mij gaat dat alleen maar over mensen die over hun moestuin een worteldoek leggen en dan er gaten in maken om hun planten te planten.
Een enkeling gaat het over een moestuin bak maar die zijn dan niet zoals de mijne op de volle grond.

Moet ik hier nou wel of geen worteldoek in doen?
Ik zie er het nut niet zo van in.

oops plaatje bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Par-FpsWOrYHfK-dxDUSm5iZxm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dQ2FB3v426d3sIKxzF0UlcW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Bad Brains op 03-09-2021 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:41:
@pjot1

Gister de bak gelijmd, kreeg met geen mogelijkheid het voor elkaar dat er weinig tot geen lijm uitkwam.
Dit zijn wel redelijk smalle 10 x 10 cm blokken, misschien was dat het?

Andere vraag voor de forum leden.
Nu ga ik het schoonmaken en weer vullen met aarde, moet ik hier onderin nu worteldoek doen?
Ik lees van alles maar volgens mij gaat dat alleen maar over mensen die over hun moestuin een worteldoek leggen en dan er gaten in maken om hun planten te planten.
Een enkeling gaat het over een moestuin bak maar die zijn dan niet zoals de mijne op de volle grond.

Moet ik hier nou wel of geen worteldoek in doen?
Ik zie er het nut niet zo van in.

oops plaatje bijgevoegd.

[Afbeelding]
De lijm moet je aan de achterkant erop spuiten en de blokken van de voorkant erin kantelen. Hierdoor heb je minder kans dat het aan de voorkant ertussenuit druipt.

Lijm laten opdrogen en deze krab je met een Stanleymes weg....

Worteldoek is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

De steel van mijn hendrik-jan schop is kapot :P En die zit vast met iets dat geperst is ofzo. Dus ik moet een nieuwe schop hebben. Maar er is niet veel te vinden over schoppen. Is Hendrik-Jan een prima merk of kijk ik beter even verder naar wat anders?

Zelf hebben we twee apparaten van Fiskars en ik zie dat zij een volledig stalen schop hebben die vrij goede reviews heeft. Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 03-09-2021 15:53 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
JT schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:48:
De steel van mijn hendrik-jan schop is kapot :P En die zit vast met iets dat geperst is ofzo. Dus ik moet een nieuwe schop hebben. Maar er is niet veel te vinden over schoppen. Is Hendrik-Jan een prima merk of kijk ik beter even verder naar wat anders?

Zelf hebben we twee apparaten van Fiskars en ik zie dat zij een volledig stalen schop hebben die vrij goede reviews heeft. Iemand daar ervaring mee?
Geen ervaring met de merken die je noemt, maar wel met Spear & Jackson. Ik heb onder andere de Neverbend 1160EK en die heeft al veel mishandeling doorstaan. Heel goed merk wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Ik verkies zelf een houten steel in plaats van kunstof of staal. Let hierbij op dat de nerven van het hout verticaal in de steel doorlopen, dit zijn de sterkste stelen.

Ik heb ook een betonschep met kunstof steel maar dat vind ik minder dit omdat het te zwaar is. Ook diverse steekschoppen met kunststof steel maar dat is te flexibel het kan overigens wel wat hebben.

Moet er dagelijks mee werken dus wil wel goed spul en ben vwdb misschien wat ouderwets. ;)

Kijk trouwens ook goed naar de lengte. 99% Van de particulieren hebben een veel te korte schep. Dan is het wachten op rugklachten.

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 03-09-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 11:32
Ik wil enkele lage cortenstalen bloembakken in mijn tuin plaatsen, zonder bodem, 80 x 80 x 30. Ondanks de vele websites die ze aanbieden is het mij niet duidelijk hoe ik ze moet plaatsen.

Omdat het lage bakken worden geef ik de voorkeur aan bakken zonder bodem, zodat de planten in volle grond kunnen groeien.

- Kan ik ze gewoon op de zwarte zand zetten? Moet ik ze een paar cm ingraven, of moeten ze bij voorkeur op een paar stenen?. Uiteindelijk komt er worteldoek met grind omheen.
- Heeft het zin om (piepschuim?) aan de binnenkant te doen?
- kan de grind (grijs basalt) er meteen omheen, of geeft dit af in het begin van het roest proces?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rowwan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:15:
Ik wil enkele lage cortenstalen bloembakken in mijn tuin plaatsen, zonder bodem, 80 x 80 x 30. Ondanks de vele websites die ze aanbieden is het mij niet duidelijk hoe ik ze moet plaatsen.

Omdat het lage bakken worden geef ik de voorkeur aan bakken zonder bodem, zodat de planten in volle grond kunnen groeien.

- Kan ik ze gewoon op de zwarte zand zetten? Moet ik ze een paar cm ingraven, of moeten ze bij voorkeur op een paar stenen?. Uiteindelijk komt er worteldoek met grind omheen.
- Heeft het zin om (piepschuim?) aan de binnenkant te doen?
- kan de grind (grijs basalt) er meteen omheen, of geeft dit af in het begin van het roest proces?
Antwoord 1,

Ja, je kunt ze beter wel een paar cm de grond in slaan. Dit doe je met een moker met rubberen dop van 1,5 a 2 kg. Dit voor de stevigheid. Zeg dat je bak maximaal 25 hoog wordt.

Antwoord 2,

Piepschuim? :? Iets met PFAS enzo..... ;) tenzij goed ingepakt. Maar waarvoor?

Antwoord 3,

Kan prima! Het is toch juist de bedoeling dat het gaat roesten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Laatst online: 11:32
pjot1 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:49:
[...]

Antwoord 1,

Ja, je kunt ze beter wel een paar cm de grond in slaan. Dit doe je met een moker met rubberen dop van 1,5 a 2 kg. Dit voor de stevigheid. Zeg dat je bak maximaal 25 hoog wordt.

Antwoord 2,

Piepschuim? :? Iets met PFAS enzo..... ;) tenzij goed ingepakt. Maar waarvoor?

Antwoord. 3
Kan prima! Het is toch juist de bedoeling dat het gaat roesten? :)
#2: Om te voorkomen dat de wortels bevriezen door vorst :). Dit wordt op verschillende sites gemeld.
#3: uiteraard. Ik bedoel dat ik niet wil dat de roest afgeeft op de grind, en deze een roestkleur krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Rowwan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:07:
[...]

#2: Om te voorkomen dat de wortels bevriezen door vorst :). Dit wordt op verschillende sites gemeld.
#3: uiteraard. Ik bedoel dat ik niet wil dat de roest afgeeft op de grind, en deze een roestkleur krijgt.
Over planten heb ik niet zo veel verstand dus daar kan ik niet zoveel over zeggen maar het lijkt mij dat het puur afhankelijk is van wat je plant.

Mijn ervaring is dat het niet teveel afgeeft. Wil je toch geen risico nemen, werk je toch tot 5 a 10 cm af? Zodra alles geoxideerd is vul je dit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Het kan zijn dat het metaal om de houten steel heen geslagen zit, maar dan is de steel nog steeds te vervangen door een nieuwe. Beetje zonde om de complete schop te vervangen als het ijzer nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:33
Goedenavond allemaal,

We zijn druk bezig met het ontwerp van de tuin van onze nieuwbouwwoning en staan op het punt om bestrating te bestellen. De oprit en looppaden worden in de MBI geoklinker XL cannobio uitgevoerd, alleen twijfel ik over de terrastegels (60x60). De twijfel is tussen de MBI Geocolor 3.0, MBI Geostretto plus of Schellevis. Scheelt zo’n €4 in prijs/m2. Ik vind het niet erg om te betalen voor kwaliteit, maar is het een nou ook echt beter dan het ander? Of zijn het kwalitatief gelijkwaardige tegels, maar de een wat hipper en daarom duurder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Mrs.Koifim schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:48:
Goedenavond allemaal,

We zijn druk bezig met het ontwerp van de tuin van onze nieuwbouwwoning en staan op het punt om bestrating te bestellen. De oprit en looppaden worden in de MBI geoklinker XL cannobio uitgevoerd, alleen twijfel ik over de terrastegels (60x60). De twijfel is tussen de MBI Geocolor 3.0, MBI Geostretto plus of Schellevis. Scheelt zo’n €4 in prijs/m2. Ik vind het niet erg om te betalen voor kwaliteit, maar is het een nou ook echt beter dan het ander? Of zijn het kwalitatief gelijkwaardige tegels, maar de een wat hipper en daarom duurder?
Heb je de tegels in het echt gezien?

Schellevis ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Deze oud Hollandse tegel is niet helemaal maatvast en daardoor zitten er altijd oneffenheden in het eindresultaat. Als je ook Googled op Schellevis zie je geen één strak terras. Bovendien verkleuren ze in de loop der jaren.

De Geocolor heeft een kleurvaste toplaag wat de Geostretto niet heeft. De Geocolor blijft daarom veel langer mooi en zal daarom ook veel minder snel groen uitslaan. Ook vind ik dat de Geocolor een luxere uitstraling hebben.

Persoonlijk zou ik die €4,- per m2 graag neerleggen want het is in deze goedkoop is duurkoop! ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 11:01
Ik zal de komende tijd m'n best doen om hier mee te lezen, en hopelijk ook wat terug te lezen. We hopen volgend jaar te verhuizen naar Almere Oosterwold en dit is het voorlopige ontwerp van de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPOk4oaVgZyxLPUY3znGS3-WSYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XHRLVQSi6fE4PNulp6qH6wd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
Prachtig Karp! Royale tuin ook 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
@Karp,
Afgaand op je ontwerp, zet je suikeresdoorns neer voor het maken van siroop? Of staan ze er al?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
Wier heeft er nog wat aarde nodig?
Heb teveel (was aarde dat er al lag) dus kom maar halen. :P

Eindresultaat, ben er echt happy mee want ik zag er best tegenop. (terwijl ik echt wel 2 rechterhanden heb)
Hoeveel zal aarde die ik er extra opgooi inklinken? 10Cm - 20CM? Het is nu rul en los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u94dCa61e_hfSQqMb_sOb4KoNk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbXBsZAnqnwI5EJudRUoMf9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-W1d9gPpTzyHoCHD3ISGKT-fKIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5RwQCscDKreMKMJ6VFY5vAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Woody179 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:21:
@Karp,
Afgaand op je ontwerp, zet je suikeresdoorns neer voor het maken van siroop? Of staan ze er al?
Het kavel is helemaal kaal en vlak; een voormalige akker. Het enige was we krijgen is veel distels volgens mij 😄

De locatie is een beetje ongewoon. Er is geen welstand bijvoorbeeld, maar wel de eis dat 50% van je kavelbegroeing iets van voedsel kan opleveren.
Vandaar dat de suikeresdoorn er in gezet is denk ik. Er is nog geen beplantingsplan maar ik denk dat de tuinarchitecte dit al voor zich zag en daarom het stapje extra heeft gedaan. Alle kleinere bomen zijn ook gepland als fruitbomen maar exacte soorten zijn nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bad Brains schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:47:
Wier heeft er nog wat aarde nodig?
Heb teveel (was aarde dat er al lag) dus kom maar halen. :P

Eindresultaat, ben er echt happy mee want ik zag er best tegenop. (terwijl ik echt wel 2 rechterhanden heb)
Hoeveel zal aarde die ik er extra opgooi inklinken? 10Cm - 20CM? Het is nu rul en los.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor! d:)b

Je kan wel van 10cm uitgaan. Vergeet niet dat als je gaat planten je weer grond overhoudt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
pjot1 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:45:
[...]

Netjes hoor! d:)b

Je kan wel van 10cm uitgaan. Vergeet niet dat als je gaat planten je weer grond overhoudt. :)
Even aan de buurvrouw gevraagd of ze aarde nodig had.
Nou die wilde wel aarde want dat ging ze toch halen (in zakjes a 8 euro per/s)
Even 10 kruiwagens aarde de tuin in gereden, ze was super blij.

Ik ook >:)

Edit: valt er nog groente te verbouwen in deze tijd van het jaar, meen knoflook? Of is het daar te koud voor hier. Spinazie? Kool?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LksyxuX2cunO5yo7bdSb7dKA06E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D8Vu6eZviAkLQysg2MhyIao.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Bad Brains op 04-09-2021 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb genoegAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEZv8pO9T9Hy9q0fjHBkGcakWcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8gm9e4mx86eLfd6zhCV7KFx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Baas boven baas.

Ik heb het al bij de buuf in de tuin gekrui'd, wat een tuk werk.
Maar altijd beter dan op een andere manier afvoeren dat zou dramatisch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Karp schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:19:
Ik zal de komende tijd m'n best doen om hier mee te lezen, en hopelijk ook wat terug te lezen. We hopen volgend jaar te verhuizen naar Almere Oosterwold en dit is het voorlopige ontwerp van de tuin.

[Afbeelding]
In Almere moet de tuin toch volledig betegeld worden? Dat idee krijg ik altijd als ik op Funda kijk. :+

Zonder gekheid, veel succes. Wij zitten midden in de tuin verbouwing en dat is toch wat pittiger dan we hadden gedacht.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
PaT schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:42:
[...]

In Almere moet de tuin toch volledig betegeld worden? Dat idee krijg ik altijd als ik op Funda kijk. :+

Zonder gekheid, veel succes. Wij zitten midden in de tuin verbouwing en dat is toch wat pittiger dan we hadden gedacht.
Ik zal ook nog een tijd moeten wennen aan het idee van wonen in Almere 😄
Hopelijk helpt het dat we 10km van het centrum wonen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb ook nog een berg van een kuub of 3 liggen. Kom een maar eens vanaf.... Container voor grond is echt duur.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zonoskar schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:51:
[...]

Ik heb ook nog een berg van een kuub of 3 liggen. Kom een maar eens vanaf.... Container voor grond is echt duur.
Yup. We hebben net 6 kuub aarde afgevoerd. Container was iets van 450 euro uit mijn hoofd. Dan kan je beter 6 kuub schoon puin afvoeren. Dat is 'maar' 164 euro per container.
Helaas ben ik aan container nummer 3 bezig voor mijn oude bestrating, dus zo'n 1000 euro kwijt om van mijn zooi af te komen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 86 ... 182 Laatste