Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 10:19

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Vraagje voor degene met groenere vingers dan ik.

Ik moet onze dakplantanen snoeien omdat het bladerdek te zwaar word en ze ver doorhangen. Vorig jaar netjes takje voor takje met de snoeischaar gedaan. Echter was dat een dag werk met een zure schouder tot gevolg.

Op dit moment is mijn schouder echter al over de fles en zag ik dat sommige het ook met een heggenschaar doen. Iemand ervaring hiermee? Gaat om ruwweg de helft van de taklengte in te korten.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

A13X schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:17:
Ik moet onze dakplantanen snoeien omdat het bladerdek te zwaar word en ze ver doorhangen. Vorig jaar netjes takje voor takje met de snoeischaar gedaan. Echter was dat een dag werk met een zure schouder tot gevolg.
Neem hier even een kijkje :)

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

d:)b dat kan dus, dat scheelt een hoop werk. Beetje jammer dat hij dat niet in zijn plantanen snoeien filmpje vertelt :+

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:34

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Voor de mensen die niet genoeg kunnen krijgen van tuinieren heb ik goed nieuws. Juist als je denkt dat men niks meer kan verzinnen komen ze hiermee:

(blijft toch Tweakers, he ;))

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 06:57
@DUX
Ik verkoop spuitbussen met gemaaid-gras-lucht en gemaaide-verstrooide-aarde-lucht voor de "echte ervaring" achter het beeldscherm, en gemaaide-hondepoep-lucht voor de die-hards. >:)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:01
A13X schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:17:
Vraagje voor degene met groenere vingers dan ik.

Op dit moment is mijn schouder echter al over de fles en zag ik dat sommige het ook met een heggenschaar doen. Iemand ervaring hiermee? Gaat om ruwweg de helft van de taklengte in te korten.
Staan je dakplatanen in het gazon of in de verharding? Hoewel hij (man in het filmpje) een punt heeft met dat scheren heeft hij dat ook weer niet.

Als ze in de verharding staan (minder vocht, voeding en gasuitwisseling) dan heb je best kans dat een keer per jaar scheren voldoende is. Het schot wat er in een dergelijke groeiplaats dan op komt is niet enorm zwaar of lang zoals hij schetst.

Staan ze in het gazon dan zijn die belemmeringen er over het algemeen niet. Dan kun je ze (voor de spannende lichtval) best een keer scheren maar zul je ze alsnog een keer helemaal terug moeten zetten omdat er simpelweg meer groei op zit. Doe je dat niet dan zal je dak helemaal verhouten en steeds dichter groeien met alle gevolgen vandien.

Het voordeel van tussentijds scheren is dat je buiten de spannende lichtinval ook de dikte groei wat stagneert, waardoor het knipwerk aan het eind van het jaar weer wat minder zwaar is.

Als het overigens puur de handeling van het knippen is die je door fysieke beperkingen als zwaar ervaard, zou je ook een upgrade in gereedschap kunnen overwegen

Gardena/wolfgarden snoeischaar -> felco/löwe
Snoeischaar -> takkenschaar
Takkenschaar -> takkenzaag
Spierkracht -> accukracht

https://www.poelonline.nl...ttingzagen/accu-snoeizaag
VS
http://www.westerinkcv.nl...ccusnoeischaar-asa85.html

Hoewel de laatste voor de meeste mensen overkill zal zijn, loont het echt wel de moeite om ook eens kritisch naar je gereedschap te kijken. Gardena snoeischaartje is leuk voor de vrouw in de keukenla als ze een bosje bloemen bij moet knippen, maar heeft in de tuin bij normaal onderhoudssnoeiwerk zijn grenzen snel gevonden. Met een Felco of Löwe snoeischaar knip je met minder kracht en energie (veel) dikkere takken af. Maarja daar hangt wel een prijskaartje aan....

• Woody179
Teijgetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:17:
@DUX
en gemaaide-hondepoep-lucht voor de die-hards. >:)
Hoewel ik opschool best fanatiek farmingsimulator heb gespeeld en ook met dit spel wel bekend ben, denk ik niet dat ik een gat in de markt zie voor jou scheten in blik.....

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Woody179 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:24:
[...]

Staan je dakplatanen in het gazon of in de verharding? Hoewel hij (man in het filmpje) een punt heeft met dat scheren heeft hij dat ook weer niet.

Als ze in de verharding staan (minder vocht, voeding en gasuitwisseling) dan heb je best kans dat een keer per jaar scheren voldoende is. Het schot wat er in een dergelijke groeiplaats dan op komt is niet enorm zwaar of lang zoals hij schetst.

Staan ze in het gazon dan zijn die belemmeringen er over het algemeen niet. Dan kun je ze (voor de spannende lichtval) best een keer scheren maar zul je ze alsnog een keer helemaal terug moeten zetten omdat er simpelweg meer groei op zit. Doe je dat niet dan zal je dak helemaal verhouten en steeds dichter groeien met alle gevolgen vandien.

Het voordeel van tussentijds scheren is dat je buiten de spannende lichtinval ook de dikte groei wat stagneert, waardoor het knipwerk aan het eind van het jaar weer wat minder zwaar is.

Als het overigens puur de handeling van het knippen is die je door fysieke beperkingen als zwaar ervaard, zou je ook een upgrade in gereedschap kunnen overwegen

Gardena/wolfgarden snoeischaar -> felco/löwe
Snoeischaar -> takkenschaar
Takkenschaar -> takkenzaag
Spierkracht -> accukracht

https://www.poelonline.nl...ttingzagen/accu-snoeizaag
VS
http://www.westerinkcv.nl...ccusnoeischaar-asa85.html

Hoewel de laatste voor de meeste mensen overkill zal zijn, loont het echt wel de moeite om ook eens kritisch naar je gereedschap te kijken. Gardena snoeischaartje is leuk voor de vrouw in de keukenla als ze een bosje bloemen bij moet knippen, maar heeft in de tuin bij normaal onderhoudssnoeiwerk zijn grenzen snel gevonden. Met een Felco of Löwe snoeischaar knip je met minder kracht en energie (veel) dikkere takken af. Maarja daar hangt wel een prijskaartje aan....
Het is vooral de timing, normaal gesproken nergens last van maar op dit moment wel. Tegelijkertijd het snoeien al even uitgesteld door klussen binnen die prioriteit hadden.

Gisteren een begin gemaakt en tot de conclusie gekomen dat een heggenschaar makkelijker lijkt dan het is. Dus uiteindelijk mijn eigenwijsheid maar een keer aan de kant geschoven en hulp gevraagd voor het weekend.

Snoeien is bij ons echt wel nodig, ze staan half verhard oftewel terras tussen de 3 plantanen maar verder open grond. Als ze eenmaal uitlopen groeien ze enorm hard. Ze hangen dan flink door en dan echt een halve meter ofzo. Ook zijn ze in het najaar weer net zo hoog als nu, de grote takken redden de 1,5-2cm doorsnede wel.

Pics met trappetjes en me for scale.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-09 13:27

Wailing_Banshee

You're Next

Teijgetje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:17:
@DUX
Ik verkoop spuitbussen met gemaaid-gras-lucht en gemaaide-verstrooide-aarde-lucht voor de "echte ervaring" achter het beeldscherm, en gemaaide-hondepoep-lucht voor de die-hards. >:)
Zodra het in VR beschikbaar is is dat natuurlijk helemaal noodzakelijk om toe te voegen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Teijgetje
Woody179 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:27:
[...]

Hoewel ik opschool best fanatiek farmingsimulator heb gespeeld en ook met dit spel wel bekend ben, denk ik niet dat ik een gat in de markt zie voor jou scheten in blik.....
Scheten zijn nog mild, ik heb "ruzies" gehad over het niet opruimen van hondenpoep waardoor de hele maaitractor stinkt (en alles waar het vers gemaaid naar toe/op geblazen werd).

• DUX

DUX

A13X schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

Het is vooral de timing, normaal gesproken nergens last van maar op dit moment wel. Tegelijkertijd het snoeien al even uitgesteld door klussen binnen die prioriteit hadden.

Gisteren een begin gemaakt en tot de conclusie gekomen dat een heggenschaar makkelijker lijkt dan het is. Dus uiteindelijk mijn eigenwijsheid maar een keer aan de kant geschoven en hulp gevraagd voor het weekend.

Snoeien is bij ons echt wel nodig, ze staan half verhard oftewel terras tussen de 3 plantanen maar verder open grond. Als ze eenmaal uitlopen groeien ze enorm hard. Ze hangen dan flink door en dan echt een halve meter ofzo. Ook zijn ze in het najaar weer net zo hoog als nu, de grote takken redden de 1,5-2cm doorsnede wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dik, groen tapijt heb je daar! Een mooie plek om te zitten, proficiat!

• Woody179
Teijgetje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:52:
[...]

Scheten zijn nog mild, ik heb "ruzies" gehad over het niet opruimen van hondenpoep waardoor de hele maaitractor stinkt (en alles waar het vers gemaaid naar toe/op geblazen werd).
Is ook waardeloos als hondeneigenaren dat niet doen. Heb zo ooit eens stage gelopen bij het bermen bij maaien.... Kun je je voorstellen wat er gebeurd als je zown fijne bolus raakt met de bosmaaier? Je leert heel snel dat een dicht gelaatsscherm je beste vriend is....

Even in het kader van praktisch mee denken, heb je een spoel aansluiting op je maaidek zitten? Is anders vrijsimpel zelf toe te voegenNa het maaien even de tuinslang er op aansluiten en de messen even laten draaien en je spoel het ergste er zo af.
A13X schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aller eerst, mijn complimenten voor de prachtige groene tuin!

Wat voor heggenschaar gebruik je? Een beetje een fatsoenlijke accu/snoer/motorknipper zou hier toch wel raad mee moeten weten.

Als ik de bomen zo zie dan zou het mijn advies zijn om ze twee keer per jaar een beurt te geven, een keer scheren (halverwege het groeiseizoen) en een keer kaal zetten (afknippen van de scheuten tot 0/1cm van de hoofdtak af)

Even voor het algemeen, zou je eens wat meer kunnen vertellen hier op het forum over jou tuin? Prachtig voorbeeld van een mooie groene tuin. Kunnen vanuit jouw praktijk ervaring veel mensen wat van leren.

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Woody179 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:53:
[...]
Aller eerst, mijn complimenten voor de prachtige groene tuin!
en @DUX dank voor het compliment!
Wat voor heggenschaar gebruik je? Een beetje een fatsoenlijke accu/snoer/motorknipper zou hier toch wel raad mee moeten weten.
Een lange parkside en een normale Makita, probleem zit het niet in de machines maar in de gebruiker. Zo hoog op die trap kom ik niet dichtbij genoeg. Met de trap tussen de platanen in en door het bladerdek omhoog kom ik er beter bij. Dan sta je echter zo dichtbij dat knippen makkelijk is, een heggenschaar is maar een lomp ding daartussen in. Tevens kun je de takken dan gelijk naar beneden gooien i.p.v. dat alles er bovenop blijft liggen. Daarbij ben ik niet super tevreden over het resultaat, met knippen heb je een consistentere hoogte dat is wat lastig met zo'n lange heggenschaar. Morgen weer verder, denk dat het op een combinatie van de 2 uit zal komen. Deel knippen, deel heggenschaar.

Bomen zijn ook behoorlijk groot en staan ver (+/- 3-4mtr) uit elkaar, vind een frame eronder zonde. maar precies waar de trap staat zou het wel wat steviger mogen.
Als ik de bomen zo zie dan zou het mijn advies zijn om ze twee keer per jaar een beurt te geven, een keer scheren (halverwege het groeiseizoen) en een keer kaal zetten (afknippen van de scheuten tot 0/1cm van de hoofdtak af)
Dat advies hebben we ook van de vorige bewoners gekregen en overgenomen. Deze worden (volgens hun) zo topzwaar en reiken zo breed dat een tak kan afbreken als hij te zwaar word.
Even voor het algemeen, zou je eens wat meer kunnen vertellen hier op het forum over jou tuin? Prachtig voorbeeld van een mooie groene tuin. Kunnen vanuit jouw praktijk ervaring veel mensen wat van leren.
Zal gelijk maar bekennen dat we de tuin zo hebben overgenomen van de vorige eigenaren. Wonen hier nu dik 1,5jaar. Ze hebben de tuin op veel vaste planten met weinig snoeiwerk ingericht. Plantanen, heg en taxus moeten vooral gesnoeid worden. Verder nog grassen en planten die in de winter kort geknipt moeten worden.

Momenteel even geen recente foto's bij de hand, deel is van de herfst/winter en deel lente/zomer.

De tuin ligt bij ons wat vreemd om het huis, daardoor hebben wij niet perse een "achter/voor" tuin. Wij wonen vrijstaand en voor het huis ligt alleen de oprit met een klein puntje groen. Achter/langzij ligt een pad waar onder andere de containers en fietsen staan. Dan hebben we v.w.b. tuin 3 stukken die echt als tuin zijn ingericht.

De plantanen hoek met het grasveld, dit ligt semi aan de voorkant.

Die samen maken het grootste deel van onze tuin uit, met mooi weer zitten we vaak onder de plantenen te eten/bbqen of te borrelen. Als we daar niet zitten hebben we langzij nog een overkapping. Die plek is vooral praktisch, veel uitzicht hebben we daar niet. Behalve onze gigantisch laurierhaag.

Waar nu het tuinsetje staat daar hebben wij afgelopen jaren het zwembad opgezet. Niet ideaal zo langs het huis. Continu spetters op de ramen word de vriendin niet vrolijk van. Daarvoor gaat we nog een ander hoekje zoeken en aanleggen.

Het pad van die overkapping naar de plantanen ziet er zo uit, dit ligt aan de andere zijkant als het voorgenoemde pad.

Daarnaast hebben we nog een stukje aan de andere kant van het huis. Achterkant vanaf de voordeur gezien, maar haaks op onze achterdeur.

Het kippenhok en de kippen mochten ze meenemen, daar staat momenteel een trampoline.
Het deel langs de haag dat hier open grond is, daar hebben we ondertussen gras in gezaaid. Niet helemaal een succes, groeit minder hard en strak als verwacht. Mocht dat volgend jaar nog niet super zijn gaan er graszoden overheen.

Daar waar links nog 2 buxussen staan zit ook een raam van de keuken. Op dit moment is het plan om bij het vervangen van de keuken met der tijd dat raam te vervangen door openslaande deuren en hier ook nog een zithoek te maken. Hier staat namelijk s'ochtens tot een uur of 2 de zon op, dus een fijne plek om te kunnen ontbijten in de ochtend zon.

Momenteel lopen we door klussen binnen en een hoogzwangere vriendin nogal achter met het tuin onderhoud. Vooral de laurier moet gesnoeid worden, dat is niet alleen veel werk. Daar gaat ook veel groen af komen. Momenteel aan het overwegen om die maar te laten snoeien.

• DUX

DUX

A13X schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

en @DUX dank voor het compliment!

[...]

Een lange parkside en een normale Makita, probleem zit het niet in de machines maar in de gebruiker. Zo hoog op die trap kom ik niet dichtbij genoeg. Met de trap tussen de platanen in en door het bladerdek omhoog kom ik er beter bij. Dan sta je echter zo dichtbij dat knippen makkelijk is, een heggenschaar is maar een lomp ding daartussen in. Tevens kun je de takken dan gelijk naar beneden gooien i.p.v. dat alles er bovenop blijft liggen. Daarbij ben ik niet super tevreden over het resultaat, met knippen heb je een consistentere hoogte dat is wat lastig met zo'n lange heggenschaar. Morgen weer verder, denk dat het op een combinatie van de 2 uit zal komen. Deel knippen, deel heggenschaar.

Bomen zijn ook behoorlijk groot en staan ver (+/- 3-4mtr) uit elkaar, vind een frame eronder zonde. maar precies waar de trap staat zou het wel wat steviger mogen.

[...]

Dat advies hebben we ook van de vorige bewoners gekregen en overgenomen. Deze worden (volgens hun) zo topzwaar en reiken zo breed dat een tak kan afbreken als hij te zwaar word.

[...]

Zal gelijk maar bekennen dat we de tuin zo hebben overgenomen van de vorige eigenaren. Wonen hier nu dik 1,5jaar. Ze hebben de tuin op veel vaste planten met weinig snoeiwerk ingericht. Plantanen, heg en taxus moeten vooral gesnoeid worden. Verder nog grassen en planten die in de winter kort geknipt moeten worden.

Momenteel even geen recente foto's bij de hand, deel is van de herfst/winter en deel lente/zomer.

De tuin ligt bij ons wat vreemd om het huis, daardoor hebben wij niet perse een "achter/voor" tuin. Wij wonen vrijstaand en voor het huis ligt alleen de oprit met een klein puntje groen. Achter/langzij ligt een pad waar onder andere de containers en fietsen staan. Dan hebben we v.w.b. tuin 3 stukken die echt als tuin zijn ingericht.

De plantanen hoek met het grasveld, dit ligt semi aan de voorkant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Die samen maken het grootste deel van onze tuin uit, met mooi weer zitten we vaak onder de plantenen te eten/bbqen of te borrelen. Als we daar niet zitten hebben we langzij nog een overkapping. Die plek is vooral praktisch, veel uitzicht hebben we daar niet. Behalve onze gigantisch laurierhaag.

Waar nu het tuinsetje staat daar hebben wij afgelopen jaren het zwembad opgezet. Niet ideaal zo langs het huis. Continu spetters op de ramen word de vriendin niet vrolijk van. Daarvoor gaat we nog een ander hoekje zoeken en aanleggen.

Het pad van die overkapping naar de plantanen ziet er zo uit, dit ligt aan de andere zijkant als het voorgenoemde pad.
[Afbeelding]

Daarnaast hebben we nog een stukje aan de andere kant van het huis. Achterkant vanaf de voordeur gezien, maar haaks op onze achterdeur.
[Afbeelding]

Het kippenhok en de kippen mochten ze meenemen, daar staat momenteel een trampoline.
Het deel langs de haag dat hier open grond is, daar hebben we ondertussen gras in gezaaid. Niet helemaal een succes, groeit minder hard en strak als verwacht. Mocht dat volgend jaar nog niet super zijn gaan er graszoden overheen.

Daar waar links nog 2 buxussen staan zit ook een raam van de keuken. Op dit moment is het plan om bij het vervangen van de keuken met der tijd dat raam te vervangen door openslaande deuren en hier ook nog een zithoek te maken. Hier staat namelijk s'ochtens tot een uur of 2 de zon op, dus een fijne plek om te kunnen ontbijten in de ochtend zon.

Momenteel lopen we door klussen binnen en een hoogzwangere vriendin nogal achter met het tuin onderhoud. Vooral de laurier moet gesnoeid worden, dat is niet alleen veel werk. Daar gaat ook veel groen af komen. Momenteel aan het overwegen om die maar te laten snoeien.
Een laurier! De grootste grap die m'n vader met mij uitgehaald heeft is door de hele tuin te voorzien van laurierhagen. Ja, ze blijven mooi groen maar wat een werk om die te doen. Het moet allemaal met de hand en net wat je zegt komt er verschrikkelijk veel vanaf. De lange heg achterin reken ik drie dagen voor.

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

DUX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Een laurier! De grootste grap die m'n vader met mij uitgehaald heeft is door de hele tuin te voorzien van laurierhagen. Ja, ze blijven mooi groen maar wat een werk om die te doen. Het moet allemaal met de hand en net wat je zegt komt er verschrikkelijk veel vanaf. De lange heg achterin reken ik drie dagen voor.
Wel F*ck....Die van ons is 3mtr hoog en 1,5 meter breed en....... 50mtr lang ;w

Omrand de helft van ons perceel van 645m2, de andere helft is 60mtr coniferen :')

oh en beide kanten want de ene ligt aan de straatkant en de ander langs een voetpad. Alleen 1 stukje van de coniferen delen we met de buren. :X

[Voor 15% gewijzigd door A13X op 13-08-2021 15:17]

• DUX

DUX

A13X schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:11:
Wel F*ck....Die van ons is 3mtr hoog en 1,5 meter breed en....... 50mtr lang :')
Succes! Maar, eerlijk is eerlijk: je kunt er wel keuzes in maken. Ik werk niet snel, ben te precies, en ik heb wat hindernissen staan zoals konijnenhokken strak tegen de heg (niet op de foto). Je kunt het ook machinaal doen maar als bladeren scheuren worden die geel en veel mensen vinden dat niet mooi. Als je daar lak aan hebt ben je een stuk sneller klaar!

Als je verder gaat terugsnoeien en je wilt snijden in het verhoute gedeelte dan kun je schijnbaar zelfs een lichte kettingzaag gebruiken. Af en toe kan ver terugsnoeien helemaal geen kwaad, het is zulk robuust spul: bijna onkruid. Het duurt alleen even voordat het weer groen is.

Wel blijft het afvoerprobleem staan. Mensen op m'n werk verklaren me voor gek als ik erover begin dat ik hier regelmatig het gebruik van mijn groenbakken weken vooruit moet plannen. Zeker als ik ga verticuteren of de laurieren doe moet dat omdat ik het niet afgevoerd krijg anders. Je kunt het erin proppen maar dan komt het klem te zitten in de kliko en komt het er niet uit (als de takken te lang zijn) en het kan ook best een gewicht worden en daar houden die vuilnismannen ook niet van. Er is weinig vervelender dan in zo'n drukke klikoplanning erachter komen dat een kliko niet geleegd is :P Niet alleen heb je dan al een volle, maar je moet er ook nog een deel uit halen (want hij werd niet geleegd) en daar een halve andere kliko mee vullen. En ik heb maar twee kliko's :+

Misschien dat jij met vijftig meter beter af ben met een aanhanger en een ritje naar de gemeentewerf?

Noot: in mei had ik in al mijn enthousiasme in 15 dagen tijd dertien kliko's weten te vullen. Alle buren hier doneerden een kliko omdat ik het niet afgevoerd kreeg, haha. Dan kwam er weer eentje aanrijden en dan bedacht ik me "oh, dan kan ik ook die struik wel even doen" en hop, weer vol.

[Voor 7% gewijzigd door DUX op 13-08-2021 15:23]

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

DUX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Succes! Maar, eerlijk is eerlijk: je kunt er wel keuzes in maken. Ik werk niet snel, ben te precies, en ik heb wat hindernissen staan zoals konijnenhokken strak tegen de heg (niet op de foto). Je kunt het ook machinaal doen maar als bladeren scheuren worden die geel en veel mensen vinden dat niet mooi. Als je daar lak aan hebt ben je een stuk sneller klaar!

Als je verder gaat terugsnoeien en je wilt snijden in het verhoute gedeelte dan kun je schijnbaar zelfs een lichte kettingzaag gebruiken. Af en toe kan ver terugsnoeien helemaal geen kwaad, het is zulk robuust spul: bijna onkruid. Het duurt alleen even voordat het weer groen is.

Wel blijft het afvoerprobleem staan. Mensen op m'n werk verklaren me voor gek als ik erover begin dat ik hier regelmatig het gebruik van mijn groenbakken weken vooruit moet plannen. Zeker als ik ga verticuteren of de laurieren doe moet dat omdat ik het niet afgevoerd krijg anders. Je kunt het erin proppen maar dan komt het klem te zitten in de kliko en komt het er niet uit (als de takken te lang zijn) en het kan ook best een gewicht worden en daar houden die vuilnismannen ook niet van. Er is weinig vervelender dan in zo'n drukke klikoplanning erachter komen dat een kliko niet geleegd is :P Niet alleen heb je dan al een volle, maar je moet er ook nog een deel uit halen (want hij werd niet geleegd) en daar een halve andere kliko mee vullen. En ik heb maar twee kliko's :+

Misschien dat jij met vijftig meter beter af ben met een aanhanger en een ritje naar de gemeentewerf?

Noot: in mei had ik in al mijn enthousiasme in 15 dagen tijd dertien kliko's weten te vullen. Alle buren hier doneerden een kliko omdat ik het niet afgevoerd kreeg, haha. Dan kwam er weer eentje aanrijden en dan bedacht ik me "oh, dan kan ik ook die struik wel even doen" en hop, weer vol.
Straat kant boeit mij sowieso niet zo erg, de andere zal vlak voor de winter gebeuren. Dan zullen die geel geworden blaadjes er hopelijk wel weer afgevallen zijn.

Gemeentewerf pakt bij ons niks meer aan op wat recyclebare zooi na en daar is het stervensdruk. De afvalverwerker die het grotendeels heeft overgenomen zit gelukkig op 3 minuten afstand. Nu alleen nog een auto met trekhaak en een kar fixen.

• Tanooki
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Husqvarna kooigrasmaaier, heerlijk apparaat. Nu overweeg ik om daarbij nog de optionele grasopvangbak te kopen. Ik vraag me alleen af hoeveel van het gemaaide gras daar nou daadwerkelijk in terecht komt. Vliegt het gras er niet in een boog overheen als je een beetje enthousiast maait?

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Tanooki schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:40:
Ik heb sinds kort een Husqvarna kooigrasmaaier, heerlijk apparaat. Nu overweeg ik om daarbij nog de optionele grasopvangbak te kopen. Ik vraag me alleen af hoeveel van het gemaaide gras daar nou daadwerkelijk in terecht komt. Vliegt het gras er niet in een boog overheen als je een beetje enthousiast maait?
Denk dat ze bij Husqvarna genoeg kunde in huis hebben om die bak daarop te ontwerpen :+

• marc.r
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22-09 20:02
Tanooki schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:40:
Ik heb een Gardena kooimesmaaier en ja daar gaat gras overheen, maar het overgrote deel gaat er netjes in. Ligt er ook aan hoe schuin omhoog je de vastmaakt.

• DUX

DUX

A13X schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:27:
Straat kant boeit mij sowieso niet zo erg, de andere zal vlak voor de winter gebeuren. Dan zullen die geel geworden blaadjes er hopelijk wel weer afgevallen zijn.

Gemeentewerf pakt bij ons niks meer aan op wat recyclebare zooi na en daar is het stervensdruk. De afvalverwerker die het grotendeels heeft overgenomen zit gelukkig op 3 minuten afstand. Nu alleen nog een auto met trekhaak en een kar fixen.
Laurier verliest z'n blad niet of nauwelijks en doet niet aan herfst. Het is een groenblijvende plant. Misschien iets om mee te nemen in de overweging.

En: afvalverwerker? Is dat een vuurzee? Laurier ruikt niet lekker als het verbrand :X Nu zullen ze vast wel filters en luchtafzuigers hebben, maar toch.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-09 19:30
DUX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Hoezo dat? Ik rag al jaren de elektrische heggenschaar er over. Gaat prima?

• KleinDraakje
  • Niet online
Heb weer twee nieuwe (dure) kamerplanten gekocht, Piper Sylvaticum en Philodendron Brandtianum :D nu jeuken mijn handen voor een Ikea greenhouse project (milsbo kast ombouwen) maar zal even tot volgende maand moeten wachten voordat het hobby geld potje weer gevuld is.

Maandag krijg ik nog groene dunne stokjes. Even kijken of ik ze daarmee ga supporten of toch een moss pole moet maken.

• Woody179
barry86 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:28:
[...]

Hoezo dat? Ik rag al jaren de elektrische heggenschaar er over. Gaat prima?
Kan opzich ook prima maar sommige mensen vinden het half afgeknipte blad niet mooi dus snoeien ze hem met de hand en daar gaat veel meer tijd in zitten.

Persoonlijk zal ik om die reden ook niet snel een laurier aanraden als "haag". Hoewel het een mooie wintergroene struik is, neemt hij als haag veel ruimte in ( hoe hoger hij wordt hoe verder hij uitzakt). Daar komt bij dat laurier veel reactie geeft op snoei (elke tak die je afknipt in het zonlicht geeft 2 of 3 nieuwe scheuten) en op die manier dus ook heel veel snoeiafval

Een laurier komt in mijn beleving veel beter tot zijn recht in een struweel/rauwe afscheiding. Als je hem op die manier toepast waarin je hem een aantal jaar laat gaan en daarna af en toe een dunning uitvoert door er een paar hoofdtakken er uit te zagen. Heb je er veel minder werk aan en veel minder materiaal wat er afkomt.

Verder scheelt het echt enorm in het volume als je het afval versnipperd.

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:57

Superflip

*pwiet*

Wij zijn bezig met de voorbereidingen van de heraanleg van onze tuin. We hebben
Gekozen om alles zelf te doen. De grootte van de werken een beetje onderschat maar wel nog altijd blij met de keuze om het zelf te doen.

De Wadi is alvast uitgegraven en de stapelmuur van 6 meter staat er ook alvast. Die hebben we gemaakt van Kandla Grey Platines die we gerecupereerd hebben van onze tuintrap die we uitgebroken hebben .

Up next; 14m goot naast het hoofdterras aanleggen en afleiden naar de wadi.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:36
DUX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:20:
Wel blijft het afvoerprobleem staan. Mensen op m'n werk verklaren me voor gek als ik erover begin dat ik hier regelmatig het gebruik van mijn groenbakken weken vooruit moet plannen. Zeker als ik ga verticuteren of de laurieren doe moet dat omdat ik het niet afgevoerd krijg anders. Je kunt het erin proppen maar dan komt het klem te zitten in de kliko en komt het er niet uit
Ik heb een hakselaar gekocht, dus al mijn snoeiafval gaat nu op de composthoop. Elk jaar een gratis kuub compost!

(als je geen plek hebt voor een composthoop kun je het ook direct als mulch onder je struiken gooien, op den duur verteert het mooi in de bodem)

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 19:29
Superflip schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:15:
Wij zijn bezig met de voorbereidingen van de heraanleg van onze tuin. We hebben
Gekozen om alles zelf te doen. De grootte van de werken een beetje onderschat maar wel nog altijd blij met de keuze om het zelf te doen.

De Wadi is alvast uitgegraven en de stapelmuur van 6 meter staat er ook alvast. Die hebben we gemaakt van Kandla Grey Platines die we gerecupereerd hebben van onze tuintrap die we uitgebroken hebben .

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Up next; 14m goot naast het hoofdterras aanleggen en afleiden naar de wadi.
Heb je de K-waarde van de grond eronder gemeten of de grond aangepast? Niet dat het water straks niet wegzakt.. Bedoeling bij een wadi is dat ie binnen 24 uur droog is.

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

DUX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:49:
[...]

Laurier verliest z'n blad niet of nauwelijks en doet niet aan herfst. Het is een groenblijvende plant. Misschien iets om mee te nemen in de overweging.

En: afvalverwerker? Is dat een vuurzee? Laurier ruikt niet lekker als het verbrand :X Nu zullen ze vast wel filters en luchtafzuigers hebben, maar toch.
Haha nee gewoon een milieu straat/bedrijf die alles verwerkt voor de gemeente. Daar kun je met alles terecht en hun zorgen voor de juiste verwerking. Sloopbedrijf dat voor de gemeente dit erbij doet.

Milieustraat van de gemeente pakt alleen recyclebaar spul aan dat je gratis mag wegbrengen. Maar die zijn 1x per week(op zaterdag) 6uurtjes open en dan is het achterlijk druk.

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:57

Superflip

*pwiet*

kaboom1555 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Heb je de K-waarde van de grond eronder gemeten of de grond aangepast? Niet dat het water straks niet wegzakt.. Bedoeling bij een wadi is dat ie binnen 24 uur droog is.
Dat heeft de tuinarchitect voor ons gedaan ;)

• DUX

DUX

LinuxMan schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb een hakselaar gekocht, dus al mijn snoeiafval gaat nu op de composthoop. Elk jaar een gratis kuub compost!

(als je geen plek hebt voor een composthoop kun je het ook direct als mulch onder je struiken gooien, op den duur verteert het mooi in de bodem)
Hm ja, een hakselaar. Kweenie. Natuurlijk heb je een punt, en zoals @Woody179 ook zegt scheelt het een hoop ruimte. Zo heb ik hier ook eerder een advies uitgebracht over bladzuigers; daar heb ik dezelfde ervaring en gebruik ik die kleine hakselaar met groot succes op de beukhaag. Laurierbladeren en takken zijn te dik en komen er niet in/doorheen. Misschien dat een hakselaar voor dit tuinformaat wat overdreven is, dus komt op de lijst maar onderaan ;) Eerst nog wat andere dingen zoals die Timberpro-snoeiset die eerder voorbij kwam en een telescoopsteel om de ramen van de dakkapel schoon te maken, bijvoorbeeld :)

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:20
Hakselaar heb ik ook overwogen maar qua aanschaf te duur. Dus maar in meerdere etappes in de groene bak

Hoi :)

• papafrank99
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-09 22:16
Op dinsdag 3 augustus nieuwe graszoden gelegd, groeit als een tierelier. een strook blijft een beetje achter maar begint nu ook ergens op te lijken.

Echter ontdek ik nu overal in het gras rare plekken, het lijkt een beetje op dauw/spinnenwebjes.
Dit zat er vanochtend nog niet, wel vanochtend voor het eerst niet meer gesproeid.
Iemand enig idee wat het is, is het schadelijk en zoja wat te doen?

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:36
papafrank99 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:20:
Kan een beetje schimmel zijn dat krijg je met veel vocht en veel bemesting. Niet schadelijk.

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:25
Ik heb een tuin die 14 meter diep is, rijtjeshuis. Aardig wat planten erin. Hoe duur zou het jaarlijks zijn om af en toe een tuinman het onderhoud te laten doen? Ik vind alleen uurprijzen maar geen idee hoeveel uur ik nodig heb? Voortuin erbij zou ook lekker zijn. Die is 2 meter diep

Inno3D RTX 3090 iChill X4 | AMD 5950x | Gigabyte MASTER x570 | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D 32 GB | Samsung Pro 980 2 TB | Samsung Pro 980 1 TB | Meshify 2 XL | Reverb 2 | Quest 2

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:17
Op dinsdag 3 augustus nieuwe graszoden gelegd, groeit als een tierelier. een strook blijft een beetje achter maar begint nu ook ergens op te lijken.

Echter ontdek ik nu overal in het gras rare plekken, het lijkt een beetje op dauw/spinnenwebjes.
Dit zat er vanochtend nog niet, wel vanochtend voor het eerst niet meer gesproeid.

[Afbeelding]
Ik had het laatst ook, is inmiddels weer weggetrokken. Ik denk dat het iets te enthousiast mesten in combinatie met warm / nat weer was.

Gras lijkt er niet echt onder geleden te hebben.

• papafrank99
LinuxMan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:38:
[...]

Kan een beetje schimmel zijn dat krijg je met veel vocht en veel bemesting. Niet schadelijk.
Schimmel was ook mijn eerste gedachte.
We kijken het aan, voorlopig maar niet meer sproeien, kan ook makkelijk met de weersvoorspelling voor volgende week.

• papafrank99
Charly schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

Ik had het laatst ook, is inmiddels weer weggetrokken. Ik denk dat het iets te enthousiast mesten in combinatie met warm / nat weer was.

Gras lijkt er niet echt onder geleden te hebben.
Zou goed kunnen, we gaan het zien. Dank voor de reacties.

• Teijgetje

Het is dauw op spinnenweb, je kan het spinrag/hoofddraden zien.
Zo te zien van de labyrintspin, familie trechterspinnen, die maakt dit soort horizontale webjes. De webjes van de labyrintspin plakken niet, als er prooi op zit springt de spin er op en sleept het weg.

[Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2021 23:03]

• DUX

DUX

TweakerVincent schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:50:
Ik heb een tuin die 14 meter diep is, rijtjeshuis. Aardig wat planten erin. Hoe duur zou het jaarlijks zijn om af en toe een tuinman het onderhoud te laten doen? Ik vind alleen uurprijzen maar geen idee hoeveel uur ik nodig heb? Voortuin erbij zou ook lekker zijn. Die is 2 meter diep
Geen pijl op te trekken, en zeker niet met deze summiere info. Niet alleen geef je niet op hoe breed alles is (beetje flauw), maar ook kan het afhangen van hoe snel iemand werkt, hoeveel personen er tegelijk werken, of er speciaal gereedschap nodig is, welke regio het betreft, wat het onderhoud eigenlijk is (alleen snoeien, of ook zagen, of ook houten constructies bijhouden), welke planten je hebt die onderhoud nodig hebben (verschilt per plant), et cetera.

Vraag wat offertes aan bij bedrijven in je buurt zou ik zeggen en besluit of dat het je waard is :)

• Bad Brains
  • Laatst online: 09:18
@pjot1 Mag ik je nog even lastig vallen met een vraag.

Ik ben even gaan rekenen gegaan voor de twee 2x1 bakken die ik wil neerzetten.
Als ik een laag van 10-15cm zand ga leggen dan heb ik 0.4 cuub zand nodig en 12+ insluitbanden.
Dan ook een kruiwagen en vragen aan de achter buren of het daar neergezet mag worden, een hoop gezeur dus.

Ik zag ook dat men een geul graaft - pas maakt, en dan een laag(je) beton stort, en dan na het drogen direct de blokken daar op lijmen.
Dit lijkt me een veel makkelijkere oplossing of verkijk ik me nou op dingen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09:48
Bad Brains schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:00:
@pjot1 Mag ik je nog even lastig vallen met een vraag.

Ik ben even gaan rekenen gegaan voor de twee 2x1 bakken die ik wil neerzetten.
Als ik een laag van 10-15cm zand ga leggen dan heb ik 0.4 cuub zand nodig en 12+ insluitbanden.
Dan ook een kruiwagen en vragen aan de achter buren of het daar neergezet mag worden, een hoop gezeur dus.

Ik zag ook dat men een geul graaft - pas maakt, en dan een laag(je) beton stort, en dan na het drogen direct de blokken daar op lijmen.
Dit lijkt me een veel makkelijkere oplossing of verkijk ik me nou op dingen?
Lastig vallen mag, daar is dit topic voor. ;)

Ik denk dat je je er op verkijkt. 0,4m3 zand houdt ook in dat je 0,4m3 (misschien zelfs iets meer) beton nodig hebt. En wil je het goed doen, dan kan je het beste betimmering maken en daar beton instorten. Dit vergt heel veel aandacht want een foutje kan je later niet meer herstellen wat je met zand en tegels of banden wel kan doen. Een foutje in je basis zie je boven in de blokken.

Andere vraag, hoe hoog wil je de bakken maken? Voor 2 of 3 lagen heb je eigenlijk geen fundering nodig, alleen een goede straatlaag.

• Bad Brains
3 lagen, dus alleen zand?
Probleem is ik heb niet zo'n zand aanstamper, daarom dacht ik aan beton.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• pjot1
Bad Brains schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:04:
3 lagen, dus alleen zand?
Probleem is ik heb niet zo'n zand aanstamper, daarom dacht ik aan beton.
Inderdaad, je moet het zand wel verdichten. Hiervoor zou je een trilplaatje kunnen huren maar je zou er ook een meerdaags plan van kunnen maken. Door zand aan te brengen en aanstampen met de voet. Daarna goed inwateren. Alles goed onder water zetten en rustig laten opdrogen eventueel een aantal keer herhalen. Hiermee bereik je hetzelfde als met trillen. Verstandig is ook wel om het zandbed een paar cm overhoogte te geven.

• Bad Brains
lol, dat met de voet aanstampen lijkt me een hoop werk als je voor 60 tientje een weekend zo'n trilding kan huren bij de "Dat zeg ik".
Ok dan ga ik even een plan trekken.

Als ik meer vragen heb dan irriteer ik je nog wel een keer ;)

• pjot1
Bad Brains schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:09:
lol, dat met de voet aanstampen lijkt me een hoop werk als je voor 60 tientje een weekend zo'n trilding kan huren bij de "Dat zeg ik".
Ok dan ga ik even een plan trekken.

Als ik meer vragen heb dan irriteer ik je nog wel een keer ;)
Nou ja, met de voet is eigenlijk om te voorkomen dat het zand in eerste instantie een papbende wordt. In principe doet het water natuurlijk het werk. En zoveel is het toch ook weer niet? ;)

• Bad Brains
nee het (is) wordt een geul van 20cm breed bij 10-15 diep en dan 2m bij 1m. (En dan een zelfde tweede bak)
Ik heb alleen wel een kat, aan de andere kant als ik de insluitbanden erop leg dan kan hij er niet bij.
Hoe vaak moet je het aanstampen dan, het liefst sleur ik geen extra apparaten naar de tuin (geen auto) dus moet ik mensen lastig vallen voor hulp.

[Voor 4% gewijzigd door Bad Brains op 16-08-2021 20:30]

• pjot1
Bad Brains schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:30:
nee het (is) wordt een geul van 20cm breed bij 10-15 diep en dan 2m bij 1m. (En dan een zelfde tweede bak)
Ik heb alleen wel een kat, aan de andere kant als ik de insluitbanden erop leg dan kan hij er niet bij.
Hoe vaak moet je het aanstampen dan, het liefst sleur ik geen extra apparaten naar de tuin (geen auto) dus moet ik mensen lastig vallen voor hulp.
Snap ik, een trilplaatje is nou ook niet het meest handige apparaat om te vervoeren. Ik zou het 1x aanstampen en dan 1 of 2x goed inwateren. Dus echt onder water zetten. Hoe lang het duurt voordat het opgedroogd is is afhankelijk van de ondergrond. Je eerste laag sla je ook met een zware moker in het zand. Je bedoelt met je kat die dagen dat het 'braak' ligt? Daar zou ik me niet zo druk om maken. Je vult daarna de onderste laag toch voor een aantal cm aan.

• Bad Brains
Top ga ik dat doen, ja idd als het niks ligt te doen. kan ie er mooi in graven en kakken lol.
Ok dan ga ik een halve big bag halen met 12 insluitbanden, hoeveel pur denk je dat ik nodig heb.
8 per laag - drie lagen en dan x2 (tweede bak)
5 bussen?
Of is er iets anders waar ik het mee verlijm.

Bedankt dat je zo lekker meedenkt. _/-\o_

• pjot1
Bad Brains schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:57:
Top ga ik dat doen, ja idd als het niks ligt te doen. kan ie er mooi in graven en kakken lol.
Ok dan ga ik een halve big bag halen met 12 insluitbanden, hoeveel pur denk je dat ik nodig heb.
8 per laag - drie lagen en dan x2 (tweede bak)
5 bussen?
Of is er iets anders waar ik het mee verlijm.

Bedankt dat je zo lekker meedenkt. _/-\o_
Deze, https://www.varistone.nl/...vxbSLcV0BkARoCJ5MQAvD_BwE

Ik zou denk ik 6 bussen halen. Blokken lijmen door vanaf de voorkant de blokken erin te kantelen. Dit om te voorkomen dat het aan de voorkant ertussenuit druipt. Mocht dit onverhoopt wel gebeuren dan kan je dit later met een Stanleymes weghalen als het is opgedroogd. Je kan mooi oefenen op de eerste laag! ;)

Doe oude kleren aan want je krijgt het er nooit meer uit.

• Bad Brains
Klasse ga ik daar naar kijken, onderste laag volop schuimen en dan de rest van de lagen "dotten" neem ik aan?
Inkantelen, goed punt dan gaat de rest van het schuim naar de binnenkant.
Ik hoop binnen 14 dagen wat resultaten te laten zien. d:)b

• goldmemberf1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09-09 11:21
Tuinierders, wij zitten met onze eerste tuin te twijfelen tussen 2 (eigen gemaakte) ontwerpen. De wensen die we graag hadden:
- Eettafel in de lengte vd tuin, vanwege het zicht van binnen + gezelliger aan tafel.
- Zit / lounge hoek bij de schuur, mogelijk met pergola.

Voor de rest hebben we geen enkel verstand van tuinieren. De borders in het eerste ontwerp zijn ongeveer 95cm diep. We kregen alleen niet echt een 'tuin' gevoel erbij, dus hebben we een tweede ontwerp gemaakt met wat stukken gras. Dat zou dan wel kunstgras worden, want we zien onszelf niet dagelijks tuinieren (+ tuin op het noorden). De borders zijn in dit tweede ontwerp ongeveer 55cm.

Wat denken jullie?

• pjot1
@Bad Brains
Nee gewoon een streep is voldoende. Het is net purschuim.

@goldmemberf1
Het eerste ontwerp is praktischer bovendien oogt je tuin hier ook groter doordat het minder 'vakkerig' is. Persoonlijk zou ik het terras van de 1e tekening aanhouden en het achterste stuk de 2e. Zo heb je evengoed weer wat groen.

• racoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:14

racoon

mooowwww

Ik overweeg om mijn tuin te laten verbouwen, daarbij wil ik ook andere tegels, liefst 60*60 nu hoor ik dat deze nogal vaak krassen achterlaat, bijvoorbeeld als je een stoel verschuift.

Iemand een idee of dit klopt, en wat je daar aan zou kunnen doen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Wanne-B88
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10:31
racoon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:34:
Ik overweeg om mijn tuin te laten verbouwen, daarbij wil ik ook andere tegels, liefst 60*60 nu hoor ik dat deze nogal vaak krassen achterlaat, bijvoorbeeld als je een stoel verschuift.

Daarom altijd 80*80 tegels nemen! ;) Nee, flauw geintje natuurlijk. Dat gaat afhangen van de krasbestendigheid van het gekozen materiaal. Over alle voor-en nadelen van tegels is online veel te vinden!

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:28:
Tuinierders, wij zitten met onze eerste tuin te twijfelen tussen 2 (eigen gemaakte) ontwerpen. De wensen die we graag hadden:
- Eettafel in de lengte vd tuin, vanwege het zicht van binnen + gezelliger aan tafel.
- Zit / lounge hoek bij de schuur, mogelijk met pergola.
Op een hete zomeravond (die hebben we dit jaar natuurlijk niet zoveel gehad) zit je in die zithoek vol in de zon, omdat de zon dan laag en in het westen staat. Om diezelfde reden zal een doek bóven de zithoek niets uithalen, want de zon schijnt schuin over de schutting.

Als je dit een probleem vindt is een oplossing daarvoor is om de zithoek zelf zo te laten als-ie is, maar de pergola over de hele breedte van de tuin te trekken. Dan kun je op zo'n dag een zonwerend doek aan de westkant van de pergola ophangen, om toch wat schaduw te maken.

Je eettafel staat een stuk dichter bij het huis. Krijgt waarschijnlijk 's ochtends de volle lading zon, maar verkeert daarna de hele dag in de schaduw van je huis en de schutting op het westen.
goldmemberf1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:28:
Dat zou dan wel kunstgras worden, want we zien onszelf niet dagelijks tuinieren (+ tuin op het noorden). De borders zijn in dit tweede ontwerp ongeveer 55cm.
Oei, veel aannamen in één zin :) Even uitsplitsen
  • Met een tuin op het noorden moet je gras eens per twee weken maaien. Kooimaaier kost een tientje bij iedere kringloop. Misschien eens in het jaar wat mos verwijderen.
  • Gras voelt zich lekkerder op het zuiden, maar houdt zich prima in een tuin op het noorden. Barenbrug (en waarschijnlijk ook andere fabrikanten) verkoopt speciaal schaduwgras.
Verder heb je wat "luxe" plekjes in je tuin voor planten: de muren van je schuur, je pergola, de heg vóór de kliko's. Overal waar je de hoogte in gaat kunnen planten goed gedijen, ofwel in hangbakken, ofwel als klimplanten. Denk daar even over na: als je klimplanten wil, kun je ten behoeve daarvan bij de bestrating een randje grond overlaten.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pjot1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:17:
[...]
Door zand aan te brengen en aanstampen met de voet. Daarna goed inwateren. Alles goed onder water zetten en rustig laten opdrogen eventueel een aantal keer herhalen. Hiermee bereik je hetzelfde als met trillen. Verstandig is ook wel om het zandbed een paar cm overhoogte te geven.
Dus dit is een goede zomer om dat te doen. Hoewel, het laten opdrogen zal wel een uitdaging worden :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• goldmemberf1
michie1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:32:
[...]

Op een hete zomeravond (die hebben we dit jaar natuurlijk niet zoveel gehad) zit je in die zithoek vol in de zon, omdat de zon dan laag en in het westen staat. Om diezelfde reden zal een doek bóven de zithoek niets uithalen, want de zon schijnt schuin over de schutting.

Als je dit een probleem vindt is een oplossing daarvoor is om de zithoek zelf zo te laten als-ie is, maar de pergola over de hele breedte van de tuin te trekken. Dan kun je op zo'n dag een zonwerend doek aan de westkant van de pergola ophangen, om toch wat schaduw te maken.

Je eettafel staat een stuk dichter bij het huis. Krijgt waarschijnlijk 's ochtends de volle lading zon, maar verkeert daarna de hele dag in de schaduw van je huis en de schutting op het westen.

[...]

Oei, veel aannamen in één zin :) Even uitsplitsen
  • Met een tuin op het noorden moet je gras eens per twee weken maaien. Kooimaaier kost een tientje bij iedere kringloop. Misschien eens in het jaar wat mos verwijderen.
  • Gras voelt zich lekkerder op het zuiden, maar houdt zich prima in een tuin op het noorden. Barenbrug (en waarschijnlijk ook andere fabrikanten) verkoopt speciaal schaduwgras.
Verder heb je wat "luxe" plekjes in je tuin voor planten: de muren van je schuur, je pergola, de heg vóór de kliko's. Overal waar je de hoogte in gaat kunnen planten goed gedijen, ofwel in hangbakken, ofwel als klimplanten. Denk daar even over na: als je klimplanten wil, kun je ten behoeve daarvan bij de bestrating een randje grond overlaten.
Wat een goed idee van die pergola! Breekt ook wel mooi de tuin :) Gaan we zeker overwegen. Mijn vriendin houdt niet van in de zon zitten, vandaar dat schaduwplekjes een must zijn.

Voor de eettafel maak ik me niet zo'n enorme zorgen. Voordeel van ontwerp 1 is inderdaad dat de tafel eventueel wat meer in het midden kan worden gezet als daar behoefte aan is.

• goldmemberf1
pjot1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 05:21:
@Bad Brains
Nee gewoon een streep is voldoende. Het is net purschuim.

@goldmemberf1
Het eerste ontwerp is praktischer bovendien oogt je tuin hier ook groter doordat het minder 'vakkerig' is. Persoonlijk zou ik het terras van de 1e tekening aanhouden en het achterste stuk de 2e. Zo heb je evengoed weer wat groen.
Wat bedoel je met het achterste stuk? Zoiets? Dan wordt het het wel een heel dun stukje.
Wat is jullie mening trouwens over kunstgras? Of is dit echt vloeken in de kerk hier ;-)

• jandufeu
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 10:27
@goldmemberf1 Een stelregel bij tuinontwerp is dat je 1/3 verharding hebt en 2/3 groen laat zijn. In jouw ontwerpen liggen de verhoudingen andersom. In een kleine tuin is het ook lastig om die verhouding vast te houden, maar ik zou er wel naar streven. Je kunt compenseren door de hoogte in te gaan. Ik zou daarom een klein blijvende boom opnemen (en dan het liefste iets waar vogels of insecten iets aan hebben, zoals een sierappel of een esdoorn). Langs de schuttingen en bij de muur zou ik randjes open laten zodat je dat kunt laten begroeien, door klimmers of bijv. door varens (die doen het goed in de schaduw).

Kunstgras zou ik nooit doen. Zoals al eerder werd geschreven: onderhoud van een grasmat valt reuze mee. Bedenk dat je kunstgras ook moet onderhouden (mos verwijderen etc.). Verder zijn de voordelen: koeler, betere afwatering en natuurvriendelijker.

NB. Misschien kun je het dak van het schuurtje ook groen maken?

• goldmemberf1
jandufeu schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:19:
@goldmemberf1 Een stelregel bij tuinontwerp is dat je 1/3 verharding hebt en 2/3 groen laat zijn. In jouw ontwerpen liggen de verhoudingen andersom. In een kleine tuin is het ook lastig om die verhouding vast te houden, maar ik zou er wel naar streven. Je kunt compenseren door de hoogte in te gaan. Ik zou daarom een klein blijvende boom opnemen (en dan het liefste iets waar vogels of insecten iets aan hebben, zoals een sierappel of een esdoorn). Langs de schuttingen en bij de muur zou ik randjes open laten zodat je dat kunt laten begroeien, door klimmers of bijv. door varens (die doen het goed in de schaduw).

Kunstgras zou ik nooit doen. Zoals al eerder werd geschreven: onderhoud van een grasmat valt reuze mee. Bedenk dat je kunstgras ook moet onderhouden (mos verwijderen etc.). Verder zijn de voordelen: koeler, betere afwatering en natuurvriendelijker.

NB. Misschien kun je het dak van het schuurtje ook groen maken?
Misschien dat we links tegen de schutting ook hedera laten aangroeien. Hoe groot / diep moet je 'border' daarvoor zijn?
De boom kan ik nu nog even niet plaatsen (letterlijk) waar deze zou moeten komen.

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-09 18:51
Hoe simpeler hoe beter vind ik, zeker met een niet al te grote tuin. Als je de tafel 90 graden draait kun je een terras over de hele breedte maken van ~2.8m diep. Dan hou je een mooie rechthoek over voor een gazon met stapstenen en dan zal je tuin er ook groter uitzien.

Verder zou ik de lijnen in je tekening zoveel mogelijk "doortrekken", dus ik zou de onderste border of door laten lopen tot de pergola, of helemaal tot het terras.

• goldmemberf1
Sander B schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Hoe simpeler hoe beter vind ik, zeker met een niet al te grote tuin. Als je de tafel 90 graden draait kun je een terras over de hele breedte maken van ~2.8m diep. Dan hou je een mooie rechthoek over voor een gazon met stapstenen en dan zal je tuin er ook groter uitzien.

Verder zou ik de lijnen in je tekening zoveel mogelijk "doortrekken", dus ik zou de onderste border of door laten lopen tot de pergola, of helemaal tot het terras.
Zoiets bedoel je dan?
Nadeel vind ik dan dat je vanuit binnen heel erg tegen een tafel aankijkt. Als je de tafel in de lengte zet heb je dat naar mijn idee minder (ik heb dit ook bij vrienden gezien).

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Zoiets bedoel je dan?
Nadeel vind ik dan dat je vanuit binnen heel erg tegen een tafel aankijkt. Als je de tafel in de lengte zet heb je dat naar mijn idee minder (ik heb dit ook bij vrienden gezien).
Overweeg eens een 6 persoons ronde tafel ø150cm
wij hebben dat helemaal uitgezet op het terras, en de ronde tafel geeft veel meer bruikbare ruimte.

En kies stoelen met lage rugleuningen (kuipstoelen bijvoorbeeld) dan kijk je er veel makkelijker overheen.

[Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 17-08-2021 11:30]

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:09:
Wat bedoel je met het achterste stuk? Zoiets? Dan wordt het het wel een heel dun stukje.
Wat is jullie mening trouwens over kunstgras? Of is dit echt vloeken in de kerk hier ;-)
Het is jouw tuin. Maar het recyclen van kunstgras loopt (nog) niet lekker. Dus het is beter om eerst gewoon gras te zaaien, en als je dat niets vindt kunstgras te plaatsen, dan andersom en 'spijt' te hebben van kunstgras. Je hebt ook nog milieuvriendelijke(r) onderhoudsvrije keuzes: grind, houtsnippers, perzikpitten etc.

Houd er rekening mee dat je borders, omdat ze eigenlijk in de hoekjes van de tuin zitten, een groot deel van de winter echt heel weinig zon zullen krijgen. Dat heeft voordelen (weinig onkruid in de herfst en de lente), maar het betekent ook dat lang niet alle planten zich er lekker zullen voelen.

Inheemse planten kunnen daar meestal prima tegen, maar laten meestal in de winter hun blad vallen zodat je tegen kale takken aankijkt. Zoek dus naar wintergroene, schaduwminnende planten. Een kruidentuin gaat hier minder succesvol zijn.

En denk een beetje na over afwatering. Zit je op zandgrond (zuiden/oosten van het land) dan is er waarschijnlijk niets aan de hand, maar zit je in het westen op klei, dan is het misschien ook voor een bescheiden terrasje als dit al verstandig om een afvoerputje aan te leggen.

• Sander B
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-09 18:51
Zoiets bedoel je dan?
Zoiets inderdaad. Wat je van die tafel vindt als je binnenzit is natuurlijk persoonlijk, maar mij zou dat niet zo storen. Je kijkt er toch overheen naar je tuin, en ik vind het vooral fijn om mooi buiten te kunnen zitten.

Zit je met naar buiten slaande deuren? Zo niet zou ik nog een rij van die tegels af halen, dan hou je een mooiere vorm gazon over (meer richting de gulden snede). Ik heb zelf een 2.8m terras (80x40 tegels), dat is echt diep genoeg.

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 06:37
[...]
Nadeel vind ik dan dat je vanuit binnen heel erg tegen een tafel aankijkt. Als je de tafel in de lengte zet heb je dat naar mijn idee minder (ik heb dit ook bij vrienden
Mijn tuin is in afmeting en ligging vergelijkbaar met de jouwe en wat je zegt klopt. Met een lange, relatief smalle tuin blokkert een tafel dichtbij het raam het uitzicht op de tuin, zeker als je bijvoorbeeld vanaf een bank de tuin inkijkt. Het was mij in ieder geval jaren een doorn in het oog en afgelopen zomer heb ik de tuin opnieuw aangelegd. Nu komen er dichtbij het raam laagblijvende planten (daar zit je namelijk niet, want het is een ongezellig hoekje in de tuin (geen zonlicht) en de tafel staat meer naar het midden van de tuin. Aan de andere zijde planten in bak, daarachter een zithoek. Vergelijkbaar waar jouw pergola begint. Dat geeft veel meer diepte aan je tuin en je ziet daardoor ook meer groen. Planten alleen aan de zijkant maken je tuin nog smaller.
(Ik heb overigens gewerkt met een schuine verdeling van vakken in de tuin, wat ook meer breedte/diepte geeft en de tuin wat speelser maakt. Kan het helaas nog niet laten zien, want nog in aanleg.)

Kunstgras begrijp ik als je het gebruikt om kinderen lekker op te laten spelen of bijv als je allergisch bent voor gras en toch een groene zone wilt. Als ik goed lees, pas jij het toe om een wat groener gevoel bij je tuin te krijgen, maar ik betwijfel of dat zo gaat werken als je het toepast rond tegels en looppaden. Er waait toch een hoop rotzooi in waardoor je het moet schoonmaken om het strak en mooi te houden. Ik zou dan eerder kiezen voor meer losstaande planten in bakken, die je eventueel ook kunt verplaatsen.

Verder nog een leuke tip die ik bij buren zag die ook een pergola boven zithoek hebben en die hebben laten doorlopen over hele breedte; zij hebben aan de andere zijde van het pad een (kleine) buitenkeuken gemaakt. Geen grote spectaculaire bbq, maar een koelkastje, spoelbak en kleine bbq. Ziet er superleuk uit en is heel erg handig voor als je daar lekker zit op mooie zomeravonden. Dat hoekje was toch een beetje een loze hoek omdat je daar de tuin in komt.

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:58
Wij hebben ook een tuin op noorden en gras gaat opzich prima. Realiseer je wel dat je vanaf een uur of 11-12 volledig in de schaduw zit aan je tafel.

Verder kan er wel redelijk wat zon in je tuin vallen, zie bijgevoegde foto gemaakt rond 12 uur in de juli. Krijg je een idee van de zon inval, hoewel onze tuin wel wat dieper is (25 meter).

• goldmemberf1
Sander B schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Zoiets inderdaad. Wat je van die tafel vindt als je binnenzit is natuurlijk persoonlijk, maar mij zou dat niet zo storen. Je kijkt er toch overheen naar je tuin, en ik vind het vooral fijn om mooi buiten te kunnen zitten.

Zit je met naar buiten slaande deuren? Zo niet zou ik nog een rij van die tegels af halen, dan hou je een mooiere vorm gazon over (meer richting de gulden snede). Ik heb zelf een 2.8m terras (80x40 tegels), dat is echt diep genoeg.
Inderdaad openslaande deuren, dus 1.20 voor het openen van de deur wil ik wel overhouden.

• goldmemberf1
Toke_gt schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Mijn tuin is in afmeting en ligging vergelijkbaar met de jouwe en wat je zegt klopt. Met een lange, relatief smalle tuin blokkert een tafel dichtbij het raam het uitzicht op de tuin, zeker als je bijvoorbeeld vanaf een bank de tuin inkijkt. Het was mij in ieder geval jaren een doorn in het oog en afgelopen zomer heb ik de tuin opnieuw aangelegd. Nu komen er dichtbij het raam laagblijvende planten (daar zit je namelijk niet, want het is een ongezellig hoekje in de tuin (geen zonlicht) en de tafel staat meer naar het midden van de tuin. Aan de andere zijde planten in bak, daarachter een zithoek. Vergelijkbaar waar jouw pergola begint. Dat geeft veel meer diepte aan je tuin en je ziet daardoor ook meer groen. Planten alleen aan de zijkant maken je tuin nog smaller.
(Ik heb overigens gewerkt met een schuine verdeling van vakken in de tuin, wat ook meer breedte/diepte geeft en de tuin wat speelser maakt. Kan het helaas nog niet laten zien, want nog in aanleg.)

Kunstgras begrijp ik als je het gebruikt om kinderen lekker op te laten spelen of bijv als je allergisch bent voor gras en toch een groene zone wilt. Als ik goed lees, pas jij het toe om een wat groener gevoel bij je tuin te krijgen, maar ik betwijfel of dat zo gaat werken als je het toepast rond tegels en looppaden. Er waait toch een hoop rotzooi in waardoor je het moet schoonmaken om het strak en mooi te houden. Ik zou dan eerder kiezen voor meer losstaande planten in bakken, die je eventueel ook kunt verplaatsen.

Verder nog een leuke tip die ik bij buren zag die ook een pergola boven zithoek hebben en die hebben laten doorlopen over hele breedte; zij hebben aan de andere zijde van het pad een (kleine) buitenkeuken gemaakt. Geen grote spectaculaire bbq, maar een koelkastje, spoelbak en kleine bbq. Ziet er superleuk uit en is heel erg handig voor als je daar lekker zit op mooie zomeravonden. Dat hoekje was toch een beetje een loze hoek omdat je daar de tuin in komt.
Hmm moeilijk te visualiseren zo, heb je geen plattegrondje/tekening toevallig? :) Planten bij het raam zijn geen optie, want het raam is verdeeld in 4 vakken tot de grond met in het midden 2 openslaande deuren.

Idee van een buitenkeukentje vind ik heel leuk, wij zijn ook gek op koken en willen nog een keer een Kamado of Green Egg aanschaffen. Maar als ik je goed begrijp betekent dat dus direct voor de haag (waarmee je 1 vd 2 borders zou opgeven)?

• Toke_gt
goldmemberf1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Hmm moeilijk te visualiseren zo, heb je geen plattegrondje/tekening toevallig? :) Planten bij het raam zijn geen optie, want het raam is verdeeld in 4 vakken tot de grond met in het midden 2 openslaande deuren.

Idee van een buitenkeukentje vind ik heel leuk, wij zijn ook gek op koken en willen nog een keer een Kamado of Green Egg aanschaffen. Maar als ik je goed begrijp betekent dat dus direct voor de haag (waarmee je 1 vd 2 borders zou opgeven)?
Ik ga kijken of ik later vandaag plattegrondje voor je kan maken. En border geef je daar inderdaad op, maar plaats je haaks erop terug. Tenminste zo hebben de buren hier verderop dat.

• kaboom1555
[...]

Zoiets bedoel je dan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze tuin is even groot. Gelegen op noord / noord/oost. Pergola aanwezig, boom, ruim terras en veel groen. Plus een groen dak op de standaard nieuwbouw berging. Ik kan makkelijk met 10 man zitten en bbqen.

Edit; ik heb dus ook openslaande tuindeuren en daar 1.20 (2 rijen 60x60) tegels liggen.
Het terras zelf is 6.5e tegel breed en 5 tegels diep.

Foto van vandaag:

[Voor 13% gewijzigd door kaboom1555 op 17-08-2021 16:15]

• Wanne-B88
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10:31
kaboom1555 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Onze tuin is even groot. Gelegen op noord / noord/oost. Pergola aanwezig, boom, ruim terras en veel groen. Plus een groen dak op de standaard nieuwbouw berging. Ik kan makkelijk met 10 man zitten en bbqen.
Mooie plek, kleurrijk ook! :)

Uit interesse: heb je rekening met de spelregels omtrent bomen en erfgrenzen gehouden? Dat was voor mij altijd de gedachte dat er in onze tuin (ongeveer dezelfde breedte) geen boom(pje) zal gaan komen.. Maar misschien mis ik daarin natuurlijk iets.

Aanvulling: over dat groene dak is nu een discussie bij de toekomstige bewoners van ons project gaande. Daar is gecommuniceerd dat er blijkbaar een constructieberekening moet komen voordat mensen een groen dak op zo'n schuurtje leggen :X

[Voor 16% gewijzigd door Wanne-B88 op 17-08-2021 16:16]

• kaboom1555
Wanne-B88 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Mooie plek, kleurrijk ook! :)

Uit interesse: heb je rekening met de spelregels omtrent bomen en erfgrenzen gehouden? Dat was voor mij altijd de gedachte dat er in onze tuin (ongeveer dezelfde breedte) geen boom(pje) zal gaan komen.. Maar misschien mis ik daarin natuurlijk iets.

Aanvulling: over dat groene dak is nu een discussie bij de toekomstige bewoners van ons project gaande. Daar is gecommuniceerd dat er blijkbaar een constructieberekening moet komen voordat mensen een groen dak op zo'n schuurtje leggen :X
De afstand tot de achtererfgrens is meer dan 2 meter, de afstand tot de erfgrens rechts is iets minder dan 2 meter maar de buurman heeft aangegeven geen bezwaar te hebben. Daarnaast top ik de leiboom af op deze hoogte dus hij wordt ook niet echt groter, alleen nog wat breder.

De constructieberekening is voor zon standaard nieuwbouw berging niet nodig. Mocht je een buurman hebben die twijfelt adviseerde onze kopersbegeleider er een extra dwarsbalk in te zetten, maar we hebben hier 2x2 gekoppelde bergingen met buren ervan voorzien en er is niks verzakt of ingestort : - ) wel elk jaar het dak even bemesten anders is de fut eruit.

• Toke_gt
goldmemberf1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Beetje geknutseld in ppt, en de haakse border bij de zithoek niet meegenomen, daarvoor in de plaats de keuken met bbq wat uitgebreid en de border tegen de zijkant uitgebreid. Is je zithoek op zelfde hoogte als overige tegels?

• Toke_gt
Wanne-B88 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:15:
[...]
Van een groendakspecialist:
De minimale balkmaat bij overspanning (van muur tot muur) om een groendak te kunnen dragen:
2 meter overspanning > 3,8 cm dik en 14,5 cm hoog
2,5 meter overspanning > 5,8 cm dik en 14,5 cm hoog
3 meter overspanning > 5,8 cm dik en 17 cm hoog
3,5 meter overspanning > 5,8 cm dik en 19,50 cm hoog
Uitgangspunten bij bovenstaande vuistregel is dat de ‘hart op hart’ afstand tussen de balken max 61cm is en er op de balken een deklaag van 18mm plaatmateriaal ligt. Zoals je ziet bepaalt vooral de hoogte van de balk, de draagkracht.

• pjot1
goldmemberf1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]
Ja, ik bedoel inderdaad zoiets.

Zoals al hierboven al geschreven is, is dat gras echt niet veel werk is. Kan ook heel ontspannend zijn om wat te doen op je gemak. Het voordeel is dan ook dat je altijd eer van je werk hebt! Dus een beetje vloeken in de kerk is het wel. ;)
racoon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:34:

Is echt puur afhankelijk van de gekozen materialen. In hardsteen of keramiek komt echt niet snel een kras. Beton is dan bijvoorbeeld veel zachter.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

Dus dit is een goede zomer om dat te doen. Hoewel, het laten opdrogen zal wel een uitdaging worden :p
Afhankelijk van waar je zit valt het toch wel mee?
[...]

Edit; ik heb dus ook openslaande tuindeuren en daar 1.20 (2 rijen 60x60) tegels liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto van vandaag:
[Afbeelding]
Wauw! Mooie tuin! Beter dan die luchtplaatsen die ik af en toe moet maken. :X

• Bad Brains
pjot1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:47:

Wauw! Mooie tuin! Beter dan die luchtplaatsen die ik af en toe moet maken. :X
_O-

• Woohooo
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:10

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heeft er iemand een koop advies om onder mijn ingraaftrampoline het water weg te pompen?

Ik heb er al 32mm slang in liggen, maar moet die alleen nog ff aansluiten op een pomp. Een dompelpomp werkte eerst wel goed, maar gaat de winters niet overleven ben ik bang. Zwembadpomp is niet krachtig genoeg om iets omhoog te pompen. Zoek eigenlijk iets simpels van max €50 zoiets.

Ik kwam zoiets al tegen voor €50 https://www.toolstation.n...c-gp-6538-tuinpomp/p11757 maar kan dan weer nergens verloopstukjes vinden om 32mm naar 19mm om te zetten :/

[Voor 19% gewijzigd door Woohooo op 17-08-2021 20:49]

• pjot1
Woohooo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:36:
Heeft er iemand een koop advies om onder mijn ingraaftrampoline het water weg te pompen?

Ik heb er al 32mm slang in liggen, maar moet die alleen nog ff aansluiten op een pomp. Een dompelpomp werkte eerst wel goed, maar gaat de winters niet overleven ben ik bang. Zwembadpomp is niet krachtig genoeg om iets omhoog te pompen. Zoek eigenlijk iets simpels van max €50 zoiets.

Ik kwam zoiets al tegen voor €50 https://www.toolstation.n...c-gp-6538-tuinpomp/p11757 maar kan dan weer nergens verloopstukjes vinden om 32mm naar 19mm om te zetten :/
Heb je hier al gekeken? https://www.wildkamp.nl/?...k7qwWMLmdV9QaAif8EALw_wcB

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-09 19:30
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Foto van vandaag:
[Afbeelding]
Welke boom is dat? Mooie tuin btw!

• kaboom1555
barry86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Welke boom is dat? Mooie tuin btw!
Die leiboom is de Liquidambar styraciflua. Mooie verkleuring in de herfst!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pjot1 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:47:
[...]

Afhankelijk van waar je zit valt het toch wel mee?
We hebben hier in het noorden nog geen zomer gehad (meer dan 2 dagen zon, laat staan zomerse temperaturen...)
Ik zou me dan eerder afvragen, waarom kan dat water niet de grond in lopen? (het zou natuurlijk kunnen dat de grondwaterstand zo hoog is, dat dat gewoon niet kan).

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:01

Beter een flinke grindput onder gaan maken met een diepe grondboor?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22-09 22:10
Ik zou ook gaan voor een houdbare natuurlijke afwatering. Grondboren en grind is volgens mij best een goede en simpele oplossing!

• pjot1
Het grind dan wel even inpakken in worteldoek. :)

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heb al flink wat gaten gemaakt met een grondboor en met grind erin maar het loopt nauwelijks weg helaas

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Woohooo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:42:
Heb al flink wat gaten gemaakt met een grondboor en met grind erin maar het loopt nauwelijks weg helaas
Staat je grondwater zo hoog?

Ik heb een trampoline ingegraven ook en expres, extra diep.
Volgens specs was 90cm voldoende maar ik heb hem 125cm diep gegraven en de eerste 20cm bestaat helemaal uit grind met worteldoek. Hier nooit last van water.

• Stigandr
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 19:00
Wij hebben een drainage buis onder in de put liggen met afwatering naar de sloot. de grond hier is dikke klei dus zonder drainage blijft het water wel staan.

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Stigandr schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:13:
Wij hebben een drainage buis onder in de put liggen met afwatering naar de sloot. de grond hier is dikke klei dus zonder drainage blijft het water wel staan.
Als er een sloot zou zijn hier was dat een goede optie geweest :)

• pjot1
Woohooo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

En gewoon de hwa?

• jslaman
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21-09 20:01
Hier hetzelfde probleem met een flinke laag water in het trampoline gat. Hwa aansluiting zit te hoog, dus daar kan niet op worden aangesloten. Heb er nu een dompelpomp met vlotter in liggen en die aangesloten op een druppelslang.

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09:47
Ingelogd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Top gemaakt, ik moest wel even zoeken wat een Hydroblob is, had ik nog nooit van gehoord. Ik ben benieuwd of dit werkt. Nu wachten op regen :+
inmiddels denk ik wel genoeg regen gehad... hoe heeft de hydroblob zich gehouden? heeft de hele aktie geholpen?

• Woody179
Woohooo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:42:
Paar vragen die hier belangrijk zijn:
- Wat voor bodemopbouw heb je mee te maken? Klei? Zand? veen?
- Hoe diep zit het grondwater?
- Hoe heb je de kuil aangelegd?
- Komt er alleen regenwater in wat door het doek heen valt of watert het gazon er ook op af?
- Stel er staat 10cm water in, hoelang duurt het voor dat natuurlijk wegzakt?

Een pomp zou wat mij betreft echt de laatste redding moeten zijn. (Ik heb een blauwe maandag op een natuurbegraafplaats gewerkt, een graf leegpompen een uur voor de familie komt met alle slapstick ongelukken en acties vandien blijven me bij hangen).

• Saint2Saint
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:15
Woohooo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Als je nog steeds een pomp zoekt, is dit dan een optie? https://www.toolstation.n...r-dompelpomp-7000d/p75422 Universele aansluiting voor 13, 16, 19, 25 en 32mm slangen.
En de vraag of het de winter doorkomt zal je met elke pomp hebben. Je kan overwegen om hem weg te halen als het harder gaat vriezen, maar dan heb je sowieso niets te pompen.

[Voor 7% gewijzigd door Saint2Saint op 20-08-2021 11:28]

• goldmemberf1
Met dank aan alle tips zijn we tot een nieuw idee gekomen voor de tuin. Afwegingen:
- Tafel willen we graag in de lengte laten staan. Het zicht vanaf binnen (m.n. vanaf de bank) vinden we toch belangrijk met de openslaande tuindeuren.
- Mijn vriendin wil toch graag een stuk gras. Dus we hebben de bovenste border wat kleiner gemaakt en verhoogd tot 40cm (en 60cm diep).
- We hebben een 'barbecue' hoekje toegevoegd! :-) Lijkt ons leuk om hier op termijn een buitenkeukentje van te maken. De pergola kunnen we deels laten dichtgroeien (dus meer groen) en het linkerdeel open laten zodat we daar een doek over heen kunnen spannen.
- Op aanraden van hier hebben we de border nu ook haaks de tuin in gezet. Idee is ook dat we daardoor wat meer een 'tafel terras' krijgen als afgesloten gedeelte. Plus de twee borders aan beide kanten maakten de tuin optisch kleiner.

We twijfelen nog over een paar dingen:
- Wat te doen met de zijkanten van de eerste 1,20m? Dit hele stuk zit continue in de schaduw hebben we al gezien, maar aangezien de ramen tot aan beneden lopen kunnen we er ook niet veel meer mee.

• Toke_gt
goldmemberf1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:07:
- Wat te doen met de zijkanten van de eerste 1,20m? Dit hele stuk zit continue in de schaduw hebben we al gezien, maar aangezien de ramen tot aan beneden lopen kunnen we er ook niet veel meer mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk resultaat! Zo is ook kunstgras wat logischer.
Voor de zijkanten: aan de rechterkant kun je de border laten doorlopen tot aan het huis. Daar komt genoeg (avond)zon, dus bijvoorbeeld een kamperfoelie doet het daar heel goed.
Aan de linkerkant komt idd vrijwel geen zon, maar er zijn genoeg planten die dat juist fijn vinden. Je kunt er ook een siertafel of (open) kast maken. Er komt daar namelijk ook niet veel regen, dus het kan wel wat hebben. Is vooral in de winter leuk, als de rest van de tuin slaapt.

• goldmemberf1
Toke_gt schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:36:
[...]

Leuk resultaat! Zo is ook kunstgras wat logischer.
Voor de zijkanten: aan de rechterkant kun je de border laten doorlopen tot aan het huis. Daar komt genoeg (avond)zon, dus bijvoorbeeld een kamperfoelie doet het daar heel goed.
Aan de linkerkant komt idd vrijwel geen zon, maar er zijn genoeg planten die dat juist fijn vinden. Je kunt er ook een siertafel of (open) kast maken. Er komt daar namelijk ook niet veel regen, dus het kan wel wat hebben. Is vooral in de winter leuk, als de rest van de tuin slaapt.
Ah ja tof idee een siertafel/kast.

Maar waarom kunstgras? Van dat idee waren we nu juist net afgestapt ;-).

Border laten doorlopen kan, maar dan onderbreek je naar mijn idee weer die 'lijn' met de rest. Misschien laten doorlopen maar dan laag? (de hedera tegen de schutting moet immers toch groeien ergens ;)

• Toke_gt
goldmemberf1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:42:
[...]
Maar waarom kunstgras? Van dat idee waren we nu juist net afgestapt ;-).
Oeps sorry, te veel naar het plaatje gekeken en te weinig naar de tekst.
Border laten doorlopen kan, maar dan onderbreek je naar mijn idee weer die 'lijn' met de rest. Misschien laten doorlopen maar dan laag? (de hedera tegen de schutting moet immers toch groeien ergens ;)
Lage border kan prima en daarmee hou je het lijnenspel overeind. Klimhortensia is daar ook mooi om te zien (wel wat geduld hebben).
(Overigens heb ik net alle hedera uit de tuin verwijderd. Het verdrong echt alles en maakte de tuin veel smaller. Ik zet er andere klimplanten voor terug die wat minder dominant zijn. Dus let op waar je het plant en snoei regelmatig.

• Sithlord76
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:55
@goldmemberf1
In dat eerste stuk 1,2m kun je ook een rechthoekige regenton in de hoek plaatsen.

• kaboom1555
goldmemberf1 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:07:
Met dank aan alle tips zijn we tot een nieuw idee gekomen voor de tuin. Afwegingen:
- Tafel willen we graag in de lengte laten staan. Het zicht vanaf binnen (m.n. vanaf de bank) vinden we toch belangrijk met de openslaande tuindeuren.
- Mijn vriendin wil toch graag een stuk gras. Dus we hebben de bovenste border wat kleiner gemaakt en verhoogd tot 40cm (en 60cm diep).
- We hebben een 'barbecue' hoekje toegevoegd! :-) Lijkt ons leuk om hier op termijn een buitenkeukentje van te maken. De pergola kunnen we deels laten dichtgroeien (dus meer groen) en het linkerdeel open laten zodat we daar een doek over heen kunnen spannen.
- Op aanraden van hier hebben we de border nu ook haaks de tuin in gezet. Idee is ook dat we daardoor wat meer een 'tafel terras' krijgen als afgesloten gedeelte. Plus de twee borders aan beide kanten maakten de tuin optisch kleiner.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb daar op de eerste 1.20 de containers staan. Dan staan ze namelijk in de schaduw en gaan ze ook niet stinken. Dat deel achterin de tuin kan je dan nog wat anders leuks mee doen of evt. Planten neerzetten want die pakken daar wel licht/zon mee.
Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee