Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
RvdH schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:25:
Begin 2020 hebben we een Laurierhaag (Laurierkers / Prunus Laurocerasus Genolia) geplant rondom onze tuin. Dit jaar is hij echt hard gaan groeien, maar wat ons betreft mag hij nog wel twee keer zo hoog worden.

Hoe zouden we dit het beste kunnen bereiken? Heeft het zin om hem bij te snoeien zodat er meer zonlicht bij komt o.i.d.? Heeft het zin om de bovenkant strakker te snoeien zodat het al meer op één hoogte zit met groeien? Moeten we nog extra bemesten? En zijn er nog andere dingen die we zouden kunnen doen om de stukken die iets minder dicht zijn op te vullen?

Dank :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cciFbFL5F2WUzghtJ2fbLBR0HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB4AOGjH1UI464R8aw7cV8Ni.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het artikel wat gelinkt is niet gelezen maar om een compacte haag te krijgen snoei je een laurier 2 x per jaar.
na de bloei eind mei/begin juni. en in september.
hierdoor vertakt hij meer en blijft hij compact.
op de foto de rode lijn zou ik snoeien zodat hij overal gelijk op gaat en de takken dikker kunnen worden om vervolgens de hoogte in te gaan
de zijkanten moet je nu al heel kort gaan snoeien ongeveer 20/25 cm aan beide kanten eraf zodat hij goed de hoogte in gaat en je in de loop der jaren ook een dunne haag behoud.
laurier wordt namelijk snel te breed omdat mensen te voorzichtig snoeien.
op het kale hout loopt hij gewoon weer uit.
bemesten kan nu nog net met een organische meststof ,als je dat te laat doet in het jaar (september oktober) dan gaat hij nog groeien maar zijn de jonge bladen niet afgehard om tegen de eerste nachtvorsten te kunnen.
mocht je dan 1 koude nacht krijgen dan worden de bladeren dof en verdrogen door vorstschade en kijk je de winter tegen een lelijke haag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Fantasma7988 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:16:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het artikel wat gelinkt is niet gelezen maar om een compacte haag te krijgen snoei je een laurier 2 x per jaar.
na de bloei eind mei/begin juni. en in september.
hierdoor vertakt hij meer en blijft hij compact.
op de foto de rode lijn zou ik snoeien zodat hij overal gelijk op gaat en de takken dikker kunnen worden om vervolgens de hoogte in te gaan
de zijkanten moet je nu al heel kort gaan snoeien ongeveer 20/25 cm aan beide kanten eraf zodat hij goed de hoogte in gaat en je in de loop der jaren ook een dunne haag behoud.
laurier wordt namelijk snel te breed omdat mensen te voorzichtig snoeien.
op het kale hout loopt hij gewoon weer uit.
bemesten kan nu nog net met een organische meststof ,als je dat te laat doet in het jaar (september oktober) dan gaat hij nog groeien maar zijn de jonge bladen niet afgehard om tegen de eerste nachtvorsten te kunnen.
mocht je dan 1 koude nacht krijgen dan worden de bladeren dof en verdrogen door vorstschade en kijk je de winter tegen een lelijke haag aan.
Bedankt! Ik heb snel organische mest besteld (Ecostyle Hagen-AZ). Dus jij zegt z.s.m. de zijkanten kortsnoeien en dan in september volgens de rode lijn ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
RvdH schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:06:
[...]

Bedankt! Ik heb snel organische mest besteld (Ecostyle Hagen-AZ). Dus jij zegt z.s.m. de zijkanten kortsnoeien en dan in september volgens de rode lijn ongeveer?
Ja zijkanten zsm en rode lijn ook meteen.
In september alleen de langste uitschieters nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Fantasma7988 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Ja zijkanten zsm en rode lijn ook meteen.
In september alleen de langste uitschieters nog.
Check! Leuk klusje voor 't weekend met de kruislijn-laser :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
RvdH schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Check! Leuk klusje voor 't weekend met de kruislijn-laser :*)
Alleen of de buren dat leuk vinden 's nachts........ >:)

Je ziet na een paar maanden niet meer of je scheef zat. Dat groeit weer aan. Je blijft snoeien met een Haag.
Een touwtje spannen helpt vaak wel, ik gebruik sisal om de lijn te zetten, een laser zie je overdag niet. Ook mijn groene niet.
Zorg wel dat aan de schaduwkanten de haag onder breder is dan boven zodat alles licht/zo'n krijgt.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 27-07-2021 14:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Teijgetje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Alleen of de buren dat leuk vinden 's nachts........ >:)

Je ziet na een paar maanden niet meer of je scheef zat. Dat groeit weer aan. Je blijft snoeien met een Haag.
Een touwtje spannen helpt vaak wel, ik gebruik sisal om de lijn te zetten, een laser zie je overdag niet. Ook mijn groene niet.
Zorg wel dat aan de schaduwkanten de haag onder breder is dan boven zodat alles licht/zo'n krijgt.
Door ervaring kan ik wel recht snoeien ,echter om de zijkanten netjes uit te lijnen gebruik ik metselkoord dat is ook goed te spannen op 10/15 meter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7lc404UJRCJTF_Js4i95r4RljI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jCplTQdzLzF26xcths0HxozI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

pjot1 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Ik ken het product niet maar het ziet er goed uit. Het gaat er met keramische tegels om dat de voeg flexibel is vanwege temperatuurverschillen. Zo te zien is deze voeg dat en als het bij je maat goed bevalt, waarom niet?
Lastige keuze, welke van de twee zouden jullie adviseren. Is die andere ook echt met harde maar toch flexibele voeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:15

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Fantasma7988 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:16:
Geldt dit in het algemeen? Dus ook voor border planten (breed scala aan soorten planten) Eén van m'n borders groeit namelijk matig/slecht en wil ik graag bijmesten. Heb er al tuincompost bijgemengd maar heb het idee dat dat niet veel doet nog. Wil de grond sowieso nog even laten tsten op voedingswaarde maar ook bemesten. Is dat nu nog een idee dan of beter wachten tot het voorjaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-07-2021 10:34 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:40
Iemand een idee waar ik onderstaande roosters nog kan vinden? Er staat MEA op (op de lange stukken van 1 meter, die op de foto is ingekort) maar die lijken over naar een nieuw systeem.

De goot zelf wil ik liever niet vervangen, een deel van de tegels waar de goot tussen ligt zijn net opnieuw gelegd en die zouden er dan mogelijk weer uit moeten. Ben al langs wat zaken geweest, ik kom overal de nieuwere types tegen maar die passen helaas niet.

Iemand een tip?:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icqSLJcmAr4nYJ5bMWWK1g7hFFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBEvmnIhLD4HZYKyCqHgemB7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fantasma7988
R0y. schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:45:
Iemand een idee waar ik onderstaande roosters nog kan vinden? Er staat MEA op (op de lange stukken van 1 meter, die op de foto is ingekort) maar die lijken over naar een nieuw systeem.

De goot zelf wil ik liever niet vervangen, een deel van de tegels waar de goot tussen ligt zijn net opnieuw gelegd en die zouden er dan mogelijk weer uit moeten. Ben al langs wat zaken geweest, ik kom overal de nieuwere types tegen maar die passen helaas niet.

[Afbeelding]
https://www.toolstation.n...dDbH6D9AwFhRoCnK8QAvD_BwE

Dat moet hem zijn maar controleer de maten nog even,de gooten heten aco goten.
Shadow_Agent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Geldt dit in het algemeen? Dus ook voor border planten (breed scala aan soorten planten) Eén van m'n borders groeit namelijk matig/slecht en wil ik graag bijmesten. Heb er al tuincompost bijgemengd maar heb het idee dat dat niet veel doet nog. Wil de grond sowieso nog even laten tsten op voedingswaarde maar ook bemesten. Is dat nu nog een idee dan of beter wachten tot het voorjaar?
Globaal wel maar planten die lang en laat bloeien kan je makkelijk tot in augustus bijmesten.
daarna is het oppassen ,het najaars gazon mest bevat ook minder stikstof(zorg voor snelle groei) en meer kalium (zorg voor sterkere wortels).

Als je planten slecht groeien dan is er meer aan de hand als alleen bemesting.

1: De plant heeft goede wortels nodig om het water en voeding op te kunnen nemen.

2:Om de wortels goed te laten groeien moet de grond luchtig zijn ,dus geen sterke klei of vaste zand/leem grond.

3:als er dan geen larven van muggen of kevers in de grond zitten dan zal groeien de wortel.

4: de grond moet licht vochtig zijn op 15 cm diep ,boven laag mag droog zijn.

5: jonge planten 1 of 2 keer per week water geven omdat ze het water alleen maar opnemen wat in hun kluitje valt de rest eromheen nemen ze nog niet op tot dat ze wortels hebben.
als je na het 1 ste jaar te veel water blijft geven dan worden planten lui en blijven ze oppervlakkig wortelen omdat daar het water zit.

dat is slecht ze moeten juist diep wortelen om sterk te kunnen zijn en zo veel mogelijk voeding te kunnen gebruiken.

steek even een schep in de grond en kijk eens naar de wortels van de planten ,haal er desnoods 1 uit en spoel de kluit schoon om het goed te kunne beoordelen ,
als een plant minder wortels als bladgroen heeft dan is het al niet 100 procent in orde.

een hortensia van 80 cm hoog heeft een kluit van 40x40 cm aan wortels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Nog aanraders voor (vaste) klein/laagblijvende planten die leuk bloeien maar slechts een klein gedeelte van de dag zon hebben? Ik had pluimhortensias en agastaches staan maar die zijn ondanks snoeien na 2 jaar echt al veel te groot voor de kleine border die ik heb. Ik dacht nu aan een soort geranium rosanne of een wintergroen soort zoals de geranium maccrohizum. Maar wellicht kan ik nog breder leuke bloeiende planten vinden. Wintergroen is geen must, het mag ook een kleine heester oid zijn. De strook is ongeveer 3 meter lang en 80 cm breed om te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Fantasma7988 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:54:
[...]

https://www.toolstation.n...dDbH6D9AwFhRoCnK8QAvD_BwE

Dat moet hem zijn maar controleer de maten nog even,de gooten heten aco goten.

[...]
Dat zijn helaas andere, ben bij toolstation geweest en heb ze naast elkaar gehouden.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
R0y. schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:24:
[...]

Dat zijn helaas andere, ben bij toolstation geweest en heb ze naast elkaar gehouden.

Bedankt voor het meedenken!
100 procent dat het aco goten zijn ,als het niet de normale uitvoering is dan is het de zwaar belastbare uitvoering (7 ton verkeer) .Als je de juiste maten even opschrijft dan is er zeker wel een stenenboer die het leveren kan in de buurt. Michel oprey ,gardenlux oid

Edit : https://www.nkineede.nl/c...leuvenrooster-meagard-iis

[ Voor 9% gewijzigd door Fantasma7988 op 28-07-2021 20:28 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Iemand die mij nog kan adviseren in de keuze voor een voegmiddel voor keramisch+betton (4cm) stenen. Ik twijfel tussen AKKIT 502 en de Varistone LM Aqua

AKKIT 502 https://www.hornbach.nl/s...rijs/6631387/artikel.html

of

Varistone LM Aqua
https://www.bol.com/nl/nl...emmer/9300000013709465/?R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Fantasma7988 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:25:
[...]

100 procent dat het aco goten zijn ,als het niet de normale uitvoering is dan is het de zwaar belastbare uitvoering (7 ton verkeer) .Als je de juiste maten even opschrijft dan is er zeker wel een stenenboer die het leveren kan in de buurt. Michel oprey ,gardenlux oid

Edit : https://www.nkineede.nl/c...leuvenrooster-meagard-iis
Bedankt. Morgen eens informeren. Verschil tussen de roosters die ik in mijn handen heb gehad (bij bouwmarkten, groothandel en toolstation) was de aansluiting in de goot en niet zo zeer de afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dw1-nl schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Lastige keuze, welke van de twee zouden jullie adviseren. Is die andere ook echt met harde maar toch flexibele voeg?
Zelf gebruik ik altijd Varistone LM Auqa . Dit gaat al 15 jaar goed. Die andere ken ik niet. Wel duur bij Bol.com. :X

@R0y.
Google even naar lijngoot, misschien dat je dan wat kan vinden maar ik weet eigenlijk wel voor 99% zeker dat @Fantasma7988 het bij het juiste eind heeft. :)

[ Voor 23% gewijzigd door pjot1 op 28-07-2021 22:56 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

ik kom overal de nieuwere types tegen maar die passen helaas niet.

Hoe breed zijn die roosters?

Hornbach heeft ze van 137 mm breed, in het zilver/gegalvaniseerd of 136 mm in zwart gietijzer

Een nieuwe goot van 119 mm breed kost compleet met metalen sleufrooster ook maar €15,50/m.

Ik heb pas de goedkope variant geplaatst met kunststof roosters (die vond ik toch het mooist), icm grind gaat dat perfect, de ministeentjes die je vasttrapt in de gaatjes duw je simpel door omdat het plastic dan wat meebuigt. Met een metalen rooster hadden die klem gezeten en had je de roosters beschadigd.
Bij ons loopt het grindpad af en bij heftige regenbuien liep het water aan één kant de serre in.
Met deze goot sloeg ik twee vliegen in één klap, doordat hij nu 2 cm onder de schuifdeurrails ligt (in beton behalve ter hoogte van de overgangen zodat lekwater weg kan en het niet omhoogvriest in de winter) komen er nog nauwelijks steentjes in de rails én het water loopt nu via een afvoer de sloot in.
En met de recente hoosbuien als test werkte dat wonderbaarlijk goed. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpeLF6tEeCrWqxycUv1qX5Hmvuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjqi0ALbxjgnrezb8E5QWdAK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PAA9dQAtDEpnkLXGM642oMr9FU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAFNPD7JhocNjCdHeM36dmdO.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 28-07-2021 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
kaboom1555 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:12:
Nog aanraders voor (vaste) klein/laagblijvende planten die leuk bloeien maar slechts een klein gedeelte van de dag zon hebben? Ik had pluimhortensias en agastaches staan maar die zijn ondanks snoeien na 2 jaar echt al veel te groot voor de kleine border die ik heb. Ik dacht nu aan een soort geranium rosanne of een wintergroen soort zoals de geranium maccrohizum. Maar wellicht kan ik nog breder leuke bloeiende planten vinden. Wintergroen is geen must, het mag ook een kleine heester oid zijn. De strook is ongeveer 3 meter lang en 80 cm breed om te vullen.
Geranium rozanne heeft wel zon nodig. Geranium maccrohizum heb ik zelf ook, heel makkelijk plantje. Je kan ook Heuchera palace purple, leliegras, vinca minor, Geranium biokovo pakken. Allemaal ook deels wintergroen en combineren wel leuk. Ook allemaal verschillende bloeitijden dus altijd wat bloeiends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08 16:34
Goedemorgen mede-tweakers. Mijn elektrische grasmaaier is gisteren definitief gestorven en ik ben derhalve op zoek naar een nieuwe grasmaaier. Ik heb dit topic een heel stuk doorgelezen, maar nog niet echt de tip gevonden die bij mij past. Ik heb een klein gazon, ~50 m2.

Ik lees dat een kooimaaier beter resultaat geeft. Ik ben aan het denken om dan maar weer eens een "ouderwetse" handmaaier aan te schaffen. Een grasopvangbak vind ik toch wel fijn. Iemand een tip voor een fijne handmaaier + opvangbak?

Ik zie de Fiskars een aantal keren voorbij komen. Deze is echter wel redelijk prijzig. Zijn er iets minder dure aanraders ? Of is de Fiskars de must-have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Mijn ervaring met de Fiskars is prima maar een must have niet per se. Met een ander goed merk kan je ook prima maaien denk ik. Ik wilde mulching in plaats van opvangen en dan is er niet zoveel keus.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34

[Afbeelding]
Wildkamp al geprobeerd?
https://www.wildkamp.nl/a...atering-lijngoten/1010130
Je zou ook over een gietijzeren variant kunnen nadenken, die zou je wat gemakkelijker op maat kunnen slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Diagonaal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:31:
Goedemorgen mede-tweakers. Mijn elektrische grasmaaier is gisteren definitief gestorven en ik ben derhalve op zoek naar een nieuwe grasmaaier. Ik heb dit topic een heel stuk doorgelezen, maar nog niet echt de tip gevonden die bij mij past. Ik heb een klein gazon, ~50 m2.

Ik lees dat een kooimaaier beter resultaat geeft. Ik ben aan het denken om dan maar weer eens een "ouderwetse" handmaaier aan te schaffen. Een grasopvangbak vind ik toch wel fijn. Iemand een tip voor een fijne handmaaier + opvangbak?

Ik zie de Fiskars een aantal keren voorbij komen. Deze is echter wel redelijk prijzig. Zijn er iets minder dure aanraders ? Of is de Fiskars de must-have
Ik heb die fiskar ook wel eens gehad maar na een jaar liep hij niet meer lekker en moest het een beetje afgesteld worden.
hoop geprutst en werkt alleen goed bij een heel strak gazon.
Zelf heb ik thuis een klein veldje van 40/50 meter en dat doe ik met een goedkope elektrische van de praxis(ryobi) die was rond 100 euro.
gaat nu al een paar jaar goed maar de volgende wordt een husqvarna accu maaier die kost met accu en lader 400 euro.
einheil heeft vaak ook veel bang for the buck spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Diagonaal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:31:

Zelf heb ik al weer een aantal jaren de Gardena Kooimesmaaier 330. Na jaren met een oudere veel zwaardere kooimesmaaier gemaaid te hebben was deze een verademing. Ook na een aantal jaren maait hij nog als nieuw, al sluit ik niet uit dat ik hem ooit nog eens moet bijstellen. Ik houd hem wel een beetje schoon (gras onder het mes weghalen). Er zijn vast ook wel andere goede kooimesmaaiers, maar deze geeft je in ieder geval waar voor je geld. Er is ook een 40cm brede versie, maar voor een gazon van dat formaat voldoet 33cm prima lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 27-08 16:34
Batilan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Zelf heb ik al weer een aantal jaren de Gardena Kooimesmaaier 330. Na jaren met een oudere veel zwaardere kooimesmaaier gemaaid te hebben was deze een verademing. Ook na een aantal jaren maait hij nog als nieuw, al sluit ik niet uit dat ik hem ooit nog eens moet bijstellen. Ik houd hem wel een beetje schoon (gras onder het mes weghalen). Er zijn vast ook wel andere goede kooimesmaaiers, maar deze geeft je in ieder geval waar voor je geld. Er is ook een 40cm brede versie, maar voor een gazon van dat formaat voldoet 33cm prima lijkt me.
Deze had ik ook al gespot. Dank voor jouw review, deze gaat hem worden. Heb jij apart een opvangbak erbij gekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Diagonaal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Deze had ik ook al gespot. Dank voor jouw review, deze gaat hem worden. Heb jij apart een opvangbak erbij gekocht ?
Nee, de dame des huizes vond dat maar onhandig, maar nu mag ik ieder week maaien en harken :X
(reuze handig :(:) ), maar is meen ik te krijgen voor zo'n € 35,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

pjot1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Zelf gebruik ik altijd Varistone LM Auqa . Dit gaat al 15 jaar goed. Die andere ken ik niet. Wel duur bij Bol.com. :X

@R0y.
Google even naar lijngoot, misschien dat je dan wat kan vinden maar ik weet eigenlijk wel voor 99% zeker dat @Fantasma7988 het bij het juiste eind heeft. :)
De keus maakt het nu wat moeilijker. Die AKKIT is niet waterdoorlatend, dus geen water door de voegen. Voordeel is wel dat je nooit wat kapot vriest en al het water mooi naar mijn goot loopt.

Twijfel nu ook nog tussen varistone en gatorsand haha en moet zondag gaan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dw1-nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:17:
[...]

De keus maakt het nu wat moeilijker. Die AKKIT is niet waterdoorlatend, dus geen water door de voegen. Voordeel is wel dat je nooit wat kapot vriest en al het water mooi naar mijn goot loopt.

Twijfel nu ook nog tussen varistone en gatorsand haha en moet zondag gaan voegen.
Gatorsand is ook prima maar dat is veel arbeidsintensiever. Ook het verwerken vraagt veel meer aandacht.

De Varistone dien je zeiknat te verwerken en inwisseren en klaar.

Gatorsand dien je droog in te vegen, aanrollen met een voegroller, nog een keer invegen en daarna met een klein stoffertje de voeg een paar mm onder de tegel afwerken. Dit omdat de voeg gaat uitzetten als het in contact komt met water.

Mits goed uitgevoerd is het eindresultaat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

@pjot1 Dankje, dan rest enkel de keuze tussen Varistone en een waterdoorlatende voeg (wat kans op kapot vriezen van voeg en stenen maakt) of een niet waterdoorlatende voeg, alles mooi richting goot en geen kans op kapot vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Dw1-nl

Ik ben het even kwijt wat voor tegels je ook alweer hebt uitgekozen.... :F

Kapot vriezen zal niet heel snel gebeuren, alleen in extreme omstandigheden en er moet dan al een breuklijntje inzitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:57

DUX

blijft ook nu voor Oranje

[...]

Dan klik ik een beetje rond op de verschillende modellen daar en dan tref ik ineens een zekere foto. Ik vraag me af hoe die discussie gegaan moet zijn....
• "Janssen! Ik wil dat je een actiefoto maakt van ons nieuwe product!"
"Ja maar, baas, dit product doet hetzelfde als de achttien producten die we hiervoor hebben opgeleverd? En wat voor actie verwacht u eigenlijk hierbij?"
• "Niet mekkeren, Janssen, dit is het beste product dat we gemaakt hebben tot nu toe en dat moet ook blijken uit de foto, ja!"
"Ja, baas..."
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMr9eXtEC8kjhaZ4ka_fEBTUd38=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OR8u1nv0YvMIhWgPyEbyB959.webp?f=user_large
https://www.intratuin.nl/...ic-kooimesmaaier-400.html

Ding lijkt wel bezeten en weggelopen uit Evil Dead! De foto beantwoordt mijns inziens meteen de andere vraag hier of een opvangbak misschien gewenst is.

[ Voor 7% gewijzigd door DUX op 30-07-2021 17:14 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
DUX schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:57:
[...]

Dan klik ik een beetje rond op de verschillende modellen daar en dan tref ik ineens een zekere foto. Ik vraag me af hoe die discussie gegaan moet zijn....

[...]

[Afbeelding]
https://www.intratuin.nl/...ic-kooimesmaaier-400.html

Ding lijkt wel bezeten en weggelopen uit Evil Dead! De foto beantwoordt mijns inziens meteen de andere vraag hier of een opvangbak misschien gewenst is.
En niemand durfde er achter te gaan lopen zonder die bak. Dat ding kreeg steeds een zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Dw1-nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Varistone ,gatorsand heb ik echt slechte ervaringen mee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Ongeveer een jaar geleden heb ik in m'n deels schaduwrijke achtertuin nieuwe graszoden gelegd (na meerdere pogingen met zaaien en telkens een lelijk gazon met onkruid). Het gaat slechts om een klein oppervlak (+/- 16m2), waardoor ik het belangrijk vind dat er geen tot zeer weinig onkruid in zit.

Ik heb regelmatig beregend, in het najaar zo'n DCM najaarsmest toegevoegd, in het voorjaar opnieuw bemest met koemestkorrels en wat stikstofkorrels, tussendoor ook nog wat kalk. Het gras heeft flink gegroeid dankzij de fijne afwisseling van zon en regen, waardoor ik eigenlijk niets te klagen heb. De grasmat is grotendeels dicht en bevat zeer weinig onkruid (die paar sprieten trek ik er op tijd uit).

Nu wil ik dus dat dit resultaat behouden blijft. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik wil vandaag sowieso opnieuw bemesten (de laatste weken groeit het gras niet zo sterk meer), ik denk dan aan DCM Vital Green. Wellicht dat ik over 1-1,5 maand kan verticuteren, hoewel er op het oog weinig tot geen mos tussen het gras zit. De bodem lijkt ook nog niet erg verdicht. Is het überhaupt verstandig om te verticuteren bij een relatief jong gazon van 1 jaar?

Het valt me overigens wel op dat er her en der wat kalere plekken tussen het gras zitten, zo'n 4x4 cm. Dit zijn uitermate geschikte plekken voor onkruid, klaver, mos of van dat lage vetplantachtig mos (parapluutjesmos lees ik nu) die ik al vaker in het gras heb gehad.

Is het verstandig om die kalere plekken te voorzien van wat graszaad? Wellicht dan beter na het verticuteren doen. Ik zat er aan te denken om eens graszaad van Barenbrug te proberen. Aangezien het gazon doorgaans maar weinig direct zonlicht krijgt (delen max 2 uur, andere delen minimaal 8 uur) zou ik dan kiezen voor schaduw&zon zaad. Verstandig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q08_b3SQ0DtOF53bA9wkUprRbEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxwXAVlk5GY1LCGxnvmrf3WG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv-m7hJfXDlsY5JQ2P9Iur3o_Us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aOAlYZUs4HRbz0ra1TJT7lj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT4915Q-ul3I8eIKAfeaRRt3cbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhj2Hik6DS8hHzz6eoNpLsJb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/optdaEiDu4vpt-8KZtu5y80evWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCKN8sMQAE5witWlTl9KZ7Dj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Weet iemand wat dit plantje is, op een stukje van ongeveer 15x15 cm. Het is een klein laagblijvend plantje met gelige bloemetjes erin (de uitgebloeide bolletjes die je ziet):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mXJdQ0d.png

Ik dacht aan een leptinella-soort, maar leptinella heeft grotere bladeren. De winkel waar we het gekocht hebben weet het ook niet meer. Heeft iemand hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
@HuHu volgens plantnet een laagblijvende potentilla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Ik heb deze ook en heb de opvangbak. Als je je gazon ineens wil bemesten met je afgereden gras dan hoeft dat niet maar ik gebruik het gemaaide gras van ons stadstuintje om wat borders onkruidvrij te houden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:23
Binnenkort wordt er dan eindelijk begonnen met onze achtertuin, nu zit ik te piekeren over de beplanting. Hier en daar wat sierplanten zal niet moeilijk zijn en ik heb me uren ingelezen over gras, maar over bomen kom ik er niet uit. Mijn tuin lijkt niet echt geschikt voor fruitbomen, maar het zou echt fantastisch zijn als jullie voorstellen hebben om dit toch te bewerkstelligen. De plannen zijn ietsjes veranderd, ik heb mijn paint kunsten weer laten spreken.
De tuin is NO gericht en vanaf de vroege ochtenduren tot de late uurtjes is er behoorlijk wat zon sinds half april (toen hebben we het huis betrokken). Probleem is (gecreëerd door ons uiteraard) dat we twee overkappingen gaan plaatsen. Achter het huis op de volle breedte (aluminium), achter in de hoek (hout). Zijkanten blijven open, dus daar kan zonlicht doorheen komen. De houten overkapping krijgt wel een dichte zijde aan de achterkant. Beide overkappingen worden trouwens volgend jaar pas geplaatst.
Vraag is eigenlijk of twee laagstam fruitbomen in de bakken tussen de overkappingen goed fruit zullen geven en of laagstam (lei-)fruitbomen in de border achter dit ook zullen doen. Ik weet dat het moeilijk te beoordelen is gebaseerd op een simpele tekening, maar misschien hebben de kenners hier al een idee over of het echt niet of wel kan. Als het problemen gaat geven (geen fruit en/of dode boom) plant ik twee sierbomen in de bakken en wat sierplanten in de border achter. Beste is natuurlijk om te wachten met bomen tot de overkappingen er zijn, dan kan ik de hoeveelheid zonlicht goed zien, maar ik wil graag oktober/november de bomen erin zetten zodat ze tot de bloeitijd goed kunnen wortelen. Over de bomen zelf ben ik nog niet uit want er is erg veel keus. Favorieten zijn wel appel, peer, pruim, vijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6EWJR8iZQyuooTpmWvSI0nBuuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0hP2F2E6oRhAZIS7CMqKLXb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:49
HuHu schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:08:
Weet iemand wat dit plantje is, op een stukje van ongeveer 15x15 cm. Het is een klein laagblijvend plantje met gelige bloemetjes erin (de uitgebloeide bolletjes die je ziet):
[Afbeelding]

Ik dacht aan een leptinella-soort, maar leptinella heeft grotere bladeren. De winkel waar we het gekocht hebben weet het ook niet meer. Heeft iemand hier een idee?
Zou het goudaardbei kunnen zijn? Waldsteinia ternata heet die volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 12:44
@mister_S We hebben ook een overkapping over de breedte (kan je hier wel ergens in het topic vinden.
Ik zou adviseren om die dieper dan 3 meter te maken. Bij mij is deze 3,60 - en 4,20 diep. Moet zeggen dat die 3,60 wel echt minimaal is om er een fatsoenlijke loungeset onder te zetten waarbij je met slagregen niet alles heel nat hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Milo85 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:14:
@HuHu volgens plantnet een laagblijvende potentilla.
Spixo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:14:
[...]

Zou het goudaardbei kunnen zijn? Waldsteinia ternata heet die volgens mij.
Dank voor de suggesties! Ik ga eens kijken of ik die in een winkel in het echt kan zien, om te beoordelen of het hetzelfde is. Dat is op foto's echt erg lastig.

Na lang zoeken kwam ik zelf ook nog op de "Leptinella dioica 'minima'", een hele kleine leptinella-soort. Die zou het ook nog kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:40
Wij zijn net ingetrokken in ons nieuwe huis. We gaan van een 3m2 balkon naar een 400m2 tuin dus we moeten snel groene vingers krijgen.

We hebben een hele mooie prieel/paraplu berk staan met een diameter van 7meter. Na wat research heb ik gevonden dat nu een mooie periode is om hem bij te snoeien. Maar hoever moet ik hem precies snoeien? Mijn eigen idee om alles terug te snoeien op 2.20 meter hoogte. Dus alles wat onder de rode lijn hangt weg te snoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLV46YqOyNJYpdV459iUnDw4Y_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYPjKwPl8TdznoE3CsA8qRNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58I7HellJitpn1j4UFTXsg_3V7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBXfIg9MlS3AYpo3yyjTli40.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik lees hier vaak mee over tuin tips, hoewel ik nog weinig aan onze tuin ‘doe’ en ik afgelopen half jaar eigenlijk meer de binnen planten ben gaan ontdekken :) hier zie ik weinig foto’s van binnen planten. Zijn er meer die ook binnen planten leuk vinden en ook de wat specialere? Vind het (via andere platformen) ook tof om stekjes te ruilen. Überhaupt te stekken.

Anyway, vol trots hier de nieuwste aanwinst die vanmiddag aankwam. Cebu Blue Pothos (Epipremnum Pinnatum) :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5EOxSydEtTxm16q4zCvDxUi9b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/la2S7cXzChdk0NyRMjN2nV4j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
mdoos schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:50:
We gaan van een 3m2 balkon naar een 400m2 tuin dus we moeten snel groene vingers krijgen.
Tip voor groene vingers

En dat snoeiplan lijkt me prima, zorg wel dat je snoeischaar/heggenschaar schoon (en scherp) is.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 03-08-2021 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 05:33
Mijn grasveld was alles behalve gras.
Hoe ik dit weer perfect heb gekregen is door “unkraut vernichter” te sproeien en het onkruid eerst 4 weken laten verwelken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWq-rlt6ELVT2zAY0Q93nn_LrLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HQA8FBgoLCMqaqmDARDjmMQK.png?f=fotoalbum_large

Daarna 2x over geverticuteerd. Al het dooie onkruid wordt er uit getrokken en een verschrikkelijk uitziend toegetakeld, maar schoon veld blijft over.

Vervolgens direct bemest (er zijn fanatiekelingen die alle soorten testen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e-zCuvJFGurh7FwHIkz7hCXLKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/enFpSD9UlIhgzmIdkzBOwSxg.png?f=fotoalbum_large

En 2 weken later weer maximaal graszaad gestrooid.

Als je dit een half jaar later nogmaals herhaald heb je een super strak onkruid vrij veldje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

KleinDraakje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:48:
Ik lees hier vaak mee over tuin tips, hoewel ik nog weinig aan onze tuin ‘doe’ en ik afgelopen half jaar eigenlijk meer de binnen planten ben gaan ontdekken :) hier zie ik weinig foto’s van binnen planten. Zijn er meer die ook binnen planten leuk vinden en ook de wat specialere? Vind het (via andere platformen) ook tof om stekjes te ruilen. Überhaupt te stekken.

Anyway, vol trots hier de nieuwste aanwinst die vanmiddag aankwam. Cebu Blue Pothos (Epipremnum Pinnatum) :D

[Afbeelding]
Misschien kun een topic maken voor kamerplanten? Wij hebben er ook behoorlijk wat, mijn vrouw doet dat eigenlijk. Het hoekje naast de tv noem ik altijd de jungle want daar heeft ze allemaal planten met grote bladeren en kokosplanten bij elkaar gezet met nog wat grotere planten er achter :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Misschien kun een topic maken voor kamerplanten? Wij hebben er ook behoorlijk wat, mijn vrouw doet dat eigenlijk. Het hoekje naast de tv noem ik altijd de jungle want daar heeft ze allemaal planten met grote bladeren en kokosplanten bij elkaar gezet met nog wat grotere planten er achter :p
Haha :) ik heb ook zo’n jungle maar wel mini, want ik hou van kleine plantjes. Misschien wel interessant om een apart kamerplanten topic te hebben, weet niet of het logisch is het te scheiden van dit plantentopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KleinDraakje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:27:
[...]

Haha :) ik heb ook zo’n jungle maar wel mini, want ik hou van kleine plantjes. Misschien wel interessant om een apart kamerplanten topic te hebben, weet niet of het logisch is het te scheiden van dit plantentopic?
Er is natuurlijk wel een overlap :) Ik weet het ook niet, misschien kan het er wel bij.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
Marzman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Er is natuurlijk wel een overlap :) Ik weet het ook niet, misschien kan het er wel bij.
Volgens de topic naam "Het grote tuinen, balkons en plantentopic" valt dit gewoon onder planten, dus zie niet waarom dit niet zou kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:23
Weet iemand of een druif in de maand augustus nog 70 cm kan doorgroeien? Ik zou mijn druif graag willen aanbinden aan de horizontale balk van de pergola, maar weet niet of die dat gaat halen.

Volgend jaar kan die dan mooi horizontaal verder groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s_DjAAjrFkHEjczqKn7_7n0Ya4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXZ4WB5hc4Mdg2qPPE6RmxDw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

banaliteit schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:42:
Weet iemand of een druif in de maand augustus nog 70 cm kan doorgroeien? Ik zou mijn druif graag willen aanbinden aan de horizontale balk van de pergola, maar weet niet of die dat gaat halen.

Volgend jaar kan die dan mooi horizontaal verder groeien.

[Afbeelding]
Ik zou het in deze tijd van het jaar niet meer verwachten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zit ook een beetje met mijn druif. Ik heb die in de moestuinbak gezet, maar ik vraag me af of dat slim was. Misschien dat ik die snoei en verplaats (na de oogst :p )

Met als reden dat een druif een permanente plant is en de rest in die moestuinbak niet, de bladeren zitten nu ook vast in mijn tomatenplanten.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
Ik ben van plan om in september onze 'tuin' (lees: stenen begraafplaats...) om te bouwen tot een daadwerkelijke tuin met veel groen. Nou moet hier best wel wat grond (zand) voor afgegraven worden en zit ik te denken om een minigraver te huren om dit wat makkelijker te maken.

Ik zat aan zoiets te denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiRknDJCXkmzPglm79D1D8ljNHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0l5O36A7aXjy1MeFI9IZxjS0.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een aantal vragen hierover:

- Is zo'n machine zelf te bedienen? Het zal misschien niet heel soepel gaan als ik het zelf doe, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn. Of verkijk ik me hier op?
- Kan ik hier mee zonder problemen over de huidige tegels rijden? Ik verwacht zelf dat dit prima moet kunnen aangezien er laatst ook een miniheimachine (pulspalen) overheen gereden is zonder schade.

Het scheelt namelijk best wel in de kosten (45euro p/u) als ik het zelf doe....
Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19
Xqlusive schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:50:
Ik ben van plan om in september onze 'tuin' (lees: stenen begraafplaats...) om te bouwen tot een daadwerkelijke tuin met veel groen. Nou moet hier best wel wat grond (zand) voor afgegraven worden en zit ik te denken om een minigraver te huren om dit wat makkelijker te maken.

Ik zat aan zoiets te denken:

[Afbeelding]

Nu heb ik een aantal vragen hierover:

- Is zo'n machine zelf te bedienen? Het zal misschien niet heel soepel gaan als ik het zelf doe, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn. Of verkijk ik me hier op?
- Kan ik hier mee zonder problemen over de huidige tegels rijden? Ik verwacht zelf dat dit prima moet kunnen aangezien er laatst ook een miniheimachine (pulspalen) overheen gereden is zonder schade.

Het scheelt namelijk best wel in de kosten (45euro p/u) als ik het zelf doe....
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb ook zo'n ding gehuurd voor 1 lange dag en heb daarmee alle geulen kunnen graven voor mijn kabels (besproeiing en elektra). Het kost je een kleine 30minuten om het goed door te krijgen en daarna ga ja als een speer. Die huurprijs is excl. transport gok ik?

Ik had er een smalle bak op en heb al mijn geulen 2 "bakkies" breed gegraven. Sommige van 40m lang dus je kan best een hoop doen op 1 dag.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 06-08-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
GeeMoney schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Ik heb ook zo'n ding gehuurd voor 1 lange dag en heb daarmee alle geulen kunnen graven voor mijn kabels (besproeiing en elektra). Het kost je een kleine 30minuten om het goed door te krijgen en daarna ga ja als een speer. Die huurprijs is excl. transport gok ik?

Ik had er een smalle bak op en heb al mijn geulen 2 "bakkies" breed gegraven. Sommige van 40m lang dus je kan best een hoop doen op 1 dag.
Dat is goed om te horen, dan huur ik hem zonder machinist en ga ik lekker zelf aan het graven :)
De kosten zijn inderdaad zonder transport, komt nog 50 euro (totaal) overheen voor brengen en ophalen.
Ik denk dat ik in 2 dagen tijd de boel wel leeg gegraven heb, dus 250 euro goed besteedt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19
Xqlusive schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Dat is goed om te horen, dan huur ik hem zonder machinist en ga ik lekker zelf aan het graven :)
De kosten zijn inderdaad zonder transport, komt nog 50 euro (totaal) overheen voor brengen en ophalen.
Ik denk dat ik in 2 dagen tijd de boel wel leeg gegraven heb, dus 250 euro goed besteedt ;)
In 2 volle dagen kan je echt heel veel doen.
Ik heb 300m tyleen en 300m elektra (in andere geulen) ingegraven op ongeveer 600m2 in 1 dag.
Ik had ze 50-60cm diep gegraven en 2 bakkies breed dus.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 06-08-2021 23:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GPcb4o_w-d4KNI24ZoimL_SRQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVdRPhrldwU3JSZD0FvjWwbz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hr4hqCcokfaj_9PQaD4YLVaEuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jD82HKgqkiJPiD04hIzWiR6p.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen weekend een begin gemaakt aan het leggen van de redsun keramische+beton tegels. Wat een *** klus. Sommige stenen zit gewoon paar mm in in de dikte dus even afreien en erna leggen zit er niet in. Steen voor steen recht moeten leggen, gelukkig had ik een vacuum zuignap gehuurd.

Dit weekend verder, erna alles afvoegen met varistone lm aqua.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Genoeg kabels onder de stenen om alle systemen van je zwembad via Home Assistant te besturen? O-)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:36
Goedemorgen tuinders :)

Ik heb eind maart een gazonnetje gezaaid van ongeveer 4x6 meter. Dit groeit en is prima gelukt op wat enkele kale plekken die ik graag zou willen repareren.
Inmiddels heb ik het al verschillende keren gemaaid in de hoop dat het dicht zou groeien. Heel groot zijn die gaten niet.

Hoe pak ik dit het best aan?
Kort maaien, kale stukken openharken en opnieuw zaaien? Of is er iets als een soort raparatiezaad? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
lifeguard schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:52:
Goedemorgen tuinders :)

Ik heb eind maart een gazonnetje gezaaid van ongeveer 4x6 meter. Dit groeit en is prima gelukt op wat enkele kale plekken die ik graag zou willen repareren.
Inmiddels heb ik het al verschillende keren gemaaid in de hoop dat het dicht zou groeien. Heel groot zijn die gaten niet.

Hoe pak ik dit het best aan?
Kort maaien, kale stukken openharken en opnieuw zaaien? Of is er iets als een soort raparatiezaad? :D
Er is ook reparatiezaad beschikbaar, maar dat gaat waarschijnlijk net even wat anders uitzien dan de rest van je gazon. Je plan van maaien, openharken en zaaien is prima. Met hetzelfde graszaad als de rest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:36
RobNemoo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:54:
[...]

Er is ook reparatiezaad beschikbaar, maar dat gaat waarschijnlijk net even wat anders uitzien dan de rest van je gazon. Je plan van maaien, openharken en zaaien is prima. Met hetzelfde graszaad als de rest dus.
Bedankt, dan ga ik dat straks gelijk doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 20:21
Dw1-nl schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgelopen weekend een begin gemaakt aan het leggen van de redsun keramische+beton tegels. Wat een *** klus. Sommige stenen zit gewoon paar mm in in de dikte dus even afreien en erna leggen zit er niet in. Steen voor steen recht moeten leggen, gelukkig had ik een vacuum zuignap gehuurd.

Alle tijd die het je nu extra kost, bespaar je in tijd waarin je het gras anders zou moeten maaien. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martmien
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2021
Ik ben momenteel bezig met het aansluiten van de verlichting en stopcontacten in de tuin.

In de plantenbak komt een 4 aderige kabel binnen.

Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om constant spanning op de stopcontacten te krijgen en om de lampen te schakelen.

Het betreft 2x Attema gronddoos dus moet ook worden gelust.

Iemand tips hiervoor? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dw1-nl schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker bezig geweest! d:)b mijn ervaring is toch wel dat de tegels erg maatvast zijn. Kan zijn dat je een paar zwakkere plekken in het zand hebt.

Ik zie dat je nog het één en ander dicht moet zagen. Heb je wel het juiste zaagblad? Die zonder tandjes? Het makkelijkst is met een zaagtafel anders een grote slijptol en anders met een motorslijper. De eerste en de laatste kan je met water zagen.

Voor het mooiste voegresultaat kan je het beste op de knietjes en alles met een badkamerwisser inwisseren. Zo voorkom je dat je restjes achterlaat en heb je beter zicht op de voeg. Gebruik voldoende water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martmien
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2021
Martmien schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:42:
Ik ben momenteel bezig met het aansluiten van de verlichting en stopcontacten in de tuin.

In de plantenbak komt een 4 aderige kabel binnen.

Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om constant spanning op de stopcontacten te krijgen en om de lampen te schakelen.

Het betreft 2x Attema gronddoos dus moet ook worden gelust.

Iemand tips hiervoor? Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSbgJqHT6QkupWwgMy_j4gW9m_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UwlAkbttqzxHrPeoMY0Ww3ZA.png?f=user_large

Dit is de situatie.

Nu in dubio hoe ik stopcontact continu spanning kan geven en de lampen kan schakelen.

Is dus op een of andere manier aantal keer mis gegaan en ik zie het gewoon even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Martmien schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de situatie.

Nu in dubio hoe ik stopcontact continu spanning kan geven en de lampen kan schakelen.

Is dus op een of andere manier aantal keer mis gegaan en ik zie het gewoon even niet meer.
Vrij logisch, de stopcontacten moeten fysiek voor of naast de schakelaar op de kabel zitten, de lampen erachter.

EDIT: Verder lijkt mij dit eerder in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 thuis te horen.

[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 07-08-2021 16:16 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Martmien schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de situatie.

De spanning hoort op blauw (nul) en bruin (220), groen/geel is aarde.
Je schakelaar schakelt alleen bruin (= spanning) naar zwart (= geschakelde spanning), de lampen hebben zwart ná de schakelaar en blauw.
Zwart kan natuurlijk ook de grijze zijn, alle grijze/zwarte naar de lampen kun je aan elkaar lassen/verbinden alleen moet die dus via de schakelaar van bruin de spanning krijgen. (alle andere kleuren apart kun je natuurlijk ook lassen/verbinden met elkaar)
Stopkontakten sluit je allemaal aan op bruin/blauw/groengeel.
Waar de lasdozen zitten maakt dus niet uit zolang je de stopkontakten maar met bruin aansluit en de verlichting op zwart. (en de zwart via een schakelaar van spanning/bruin voorziet)

Vandaag een paar vreemde eenden in de bijt.
Een nieuwe diersoort. De Utrechtse Witborst eend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8ZY7W9dBlzp6qVkN1RqO_m__N0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrTe6X5HlUHT65rldXpF56je.jpg?f=fotoalbum_large
Bleken hoogstwaarschijnlijk toch drie Noord Hollandse Witborst eenden te zijn, een soort van de rode lijst en dus vrij uniek om er drie wilde tamme te hebben. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 20:22
2 vraagjes:

- Onze hovenier adviseert ons tegels van minimaal 4cm dik. Geokeramisch (keramische toplaag, verlijmd op beton) of betontegels.
Alleen wil hij ze niet in gestabiliseerd zand met cement leggen, terwijl dat nu al vanuit 3 kanten aan mij wordt geadviseerd. Wat is hier wijsheid in?

- Wat is een beetje een normale prijs voor bestrating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:50:
2 vraagjes:

- Onze hovenier adviseert ons tegels van minimaal 4cm dik. Geokeramisch (keramische toplaag, verlijmd op beton) of betontegels.
Alleen wil hij ze niet in gestabiliseerd zand met cement leggen, terwijl dat nu al vanuit 3 kanten aan mij wordt geadviseerd. Wat is hier wijsheid in?

- Wat is een beetje een normale prijs voor bestrating?
Nee, klopt, is ook totaal niet nodig. Gestabiliseerd zandbed gebruik je eigenlijk voor tegels tot 3cm. Ik vraag me af wie je dat geadviseerd heeft?

Wat bedoel je met normale prijs voor bestrating? Eigenlijk valt daar nooit wat zinnigs over te zeggen omdat iedere situatie anders is en dan ook nog per regio verschillen. Voor aanleg van een nieuwe tuin kom je met €100,- per m2 een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 20:22
pjot1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Nee, klopt, is ook totaal niet nodig. Gestabiliseerd zandbed gebruik je eigenlijk voor tegels tot 3cm. Ik vraag me af wie je dat geadviseerd heeft?

Wat bedoel je met normale prijs voor bestrating? Eigenlijk valt daar nooit wat zinnigs over te zeggen omdat iedere situatie anders is en dan ook nog per regio verschillen. Voor aanleg van een nieuwe tuin kom je met €100,- per m2 een heel eind.
Bestratingswinkel en een andere hovenier. De voegen zouden zo mooier blijven. Wij zitten hier op kleigrond, waar 30cm van is afgegraven en dus zand is bijgestort. Maar volgens hen gaat de grond nog dusdanig werken dat straks alle tegels schots en scheef staan.

100eu m2, is dat inclusief materiaal?
Ik heb nu een prijsafspraak voor 1.750eu, exclusief materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:56:
Nu hebben we het over 28m2 voortuin, met gebakken waaltjes (45,- per m2), een half ronde bloembak (340 borderblokken) en een stukje schutting (1.20 x 2m), in mijn hoofd kwam dat niet in de buurt van 10K, maar misschien ben ik naïef ofzo wat betreft de bedragen etc.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hier iemand nog wat zinnigs over te zeggen, is het inderdaad allemaal wat te hoog, of zijn dit gewoon de prijzen tegenwoordig...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

Bestratingswinkel en een andere hovenier. De voegen zouden zo mooier blijven. Wij zitten hier op kleigrond, waar 30cm van is afgegraven en dus zand is bijgestort. Maar volgens hen gaat de grond nog dusdanig werken dat straks alle tegels schots en scheef staan.

100eu m2, is dat inclusief materiaal?
Ik heb nu een prijsafspraak voor 1.750eu, exclusief materialen.
Dit gaat om nieuwbouw? Zo ja, dan zou ik zeker geen stabilisatie toepassen.

Dit omdat de grond inderdaad gaat werken en door stabilisatie krijg je een harde toplaag waardoor de tegels op een gegeven moment gaan wiebelen en daarna krak zegt.

Mijn advies is daarom om ze gewoon in het zand te leggen en als je na een aantal jaar de ergste verzakking hebt gehad je het gemakkelijk herstraat en dan wel met Portland eronder. Is er overigens wel worteldoek gebruikt? Dit creëert meer draagkracht en zorgt voor een meer gelijkmatig zakken van de bestrating.

€100,- is inderdaad inclusief materiaal. Eigenlijk wil ik op Tweakers niets over prijzen zeggen. Dit omdat dus iedere situatie anders is en ik niemand tegen de schenen wil schoppen. In Noord-Holland liggen prijzen alweer hoger dan in bijvoorbeeld Friesland. Dus vanaf hier is het onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen.

@Martinusz
Prijzen zijn inderdaad omhoog geschoten. Dit ook vanwege Corona. Je mag van geluk spreken dat er iemand is die tijd heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:09:
@Martinusz
Prijzen zijn inderdaad omhoog geschoten. Dit ook vanwege Corona. Je mag van geluk spreken dat er iemand is die tijd heeft. ;)
Nou ze zouden ook pas najaar starten ;) dus op korte termijn is het ook niet.
Maar goed, denk dat we maar gedeelte zelf gaan doen, zoals stukje schutting, bakken maken en alleen de volledige bestrating laten doen. Of wachten en doorsparen kan ook natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Nou ze zouden ook pas najaar starten ;) dus op korte termijn is het ook niet.
Maar goed, denk dat we maar gedeelte zelf gaan doen, zoals stukje schutting, bakken maken en alleen de volledige bestrating laten doen. Of wachten en doorsparen kan ook natuurlijk :P
Ach, najaar duurt ook niet zo lang meer. ;)

Ook leuk om dingen zelf te doen toch? Als je jezelf er maar de tijd voor gunt. Je kan dan altijd vol trots zeggen, 'dat heb ik gemaakt!' O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:40:
[...]

Ach, najaar duurt ook niet zo lang meer. ;)

Ook leuk om dingen zelf te doen toch? Als je jezelf er maar de tijd voor gunt. Je kan dan altijd vol trots zeggen, 'dat heb ik gemaakt!' O-)
Ja op zich ook wel handig en een vader met pensioen, alleen bijvoorbeeld een bak bouwen is simpel, echter loopt het bij ons schuin af de hele voortuin, dat maakt het dan weer uitdagender. Graaf je dan de “fundering” (opsluitbandjes) af zodat het vlak is en dan bak opbouwen? Of doen ze dat anders?
Schutting is ook geen probleem, echter straatwerk met oprit wil ik wel echt vakmannen laten doen, mede ook doordat het dus schuin afloopt en de oprit niet wil verprutsen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:26
@KleinDraakje leuk te lezen. Ik lurk al een tijdje mee in dit topic en vind het ergens wel jammer dat kamerplanten zo weinig aan bod komen dus ik haak hier graag even in :). Heb zelf een stuk of 20 planten + nog wat cactussen staan, in grootte variërend van plafondtikkers tot 5cm potjes.

Zal later eens kijken of ik wat foto's kan toevoegen:
Laatste aanwinst is een Calathea Roseopicta Silvia van zo'n 60cm hoog.
Mijn trots is een Philodendron Hastatum "silver sword", nu zo'n 80 cm. hoog die fijn aan het groeien is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Ja op zich ook wel handig en een vader met pensioen, alleen bijvoorbeeld een bak bouwen is simpel, echter loopt het bij ons schuin af de hele voortuin, dat maakt het dan weer uitdagender. Graaf je dan de “fundering” (opsluitbandjes) af zodat het vlak is en dan bak opbouwen? Of doen ze dat anders?
Schutting is ook geen probleem, echter straatwerk met oprit wil ik wel echt vakmannen laten doen, mede ook doordat het dus schuin afloopt en de oprit niet wil verprutsen :p
Ik weet niet hoeveel het afschot is maar in normale situaties zet je je bak waterpas. Dus je fundering ook. Dit is het meest uitdagende! Hier mag je geen fouten maken want dat zie je boven in de bak terug. Dus deze moeten echt 100% waterpas staan.

De, in jouw geval bandjes, dien je op een straatlaag aan te brengen. Zelf zou ik voor tegels kiezen, 50/50 of 40/60 bijvoorbeeld maar voor niet al te hoge bakken is een opsluitband van minimaal 10/20 ook prima. Omdat de bak toch deels in de grond staat, is een straatlaag van 10cm voldoende.

Ik neem aan dat je met stapelblokken aan de gang gaat? Hou er rekening mee dat er maatverschillen inzitten. Leg daarom eerst alles uit en lijm dan pas alles vast. Door te spelen met het omdraaien alsmede andere blokken pakken kan je hoogteverschillen wegwerken. Werk daarom laag voor laag.

Tijdje geleden nog iets gaafs gemaakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjriqbDm9EbivkkSwhyaYPyxZe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r6KbJnCqPRteTnPbHHESGhwr.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZopD4bgGyYtTKzY2g_TWB2DNlMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZsJegRwgQrPK6UY7dNQeXjlf.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57rugO_OVoMRZRrjKVvpQjbCMJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Kh8qL4A9t7qnL8nYElV7odh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Ik weet niet hoeveel het afschot is maar in normale situaties zet je je bak waterpas. Dus je fundering ook. Dit is het meest uitdagende! Hier mag je geen fouten maken want dat zie je boven in de bak terug. Dus deze moeten echt 100% waterpas staan.

De, in jouw geval bandjes, dien je op een straatlaag aan te brengen. Zelf zou ik voor tegels kiezen, 50/50 of 40/60 bijvoorbeeld maar voor niet al te hoge bakken is een opsluitband van minimaal 10/20 ook prima. Omdat de bak toch deels in de grond staat, is een straatlaag van 10cm voldoende.

Ik neem aan dat je met stapelblokken aan de gang gaat? Hou er rekening mee dat er maatverschillen inzitten. Leg daarom eerst alles uit en lijm dan pas alles vast. Door te spelen met het omdraaien alsmede andere blokken pakken kan je hoogteverschillen wegwerken. Werk daarom laag voor laag.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens offerte zit er 3 stenen verschil in, dus dat is een cm of 30.
Wat ik mij alleen ook afvraag wat is handig, stel we zeggen we willen alleen bestrating laten doen. Is het dan verstandig om hen eerst te laten straten rekening houdend met waar wij de bak willen maken? Of zelf eerst de bak neerzetten en dan laten straten? Of maakt het geen fluit uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

Volgens offerte zit er 3 stenen verschil in, dus dat is een cm of 30.
Wat ik mij alleen ook afvraag wat is handig, stel we zeggen we willen alleen bestrating laten doen. Is het dan verstandig om hen eerst te laten straten rekening houdend met waar wij de bak willen maken? Of zelf eerst de bak neerzetten en dan laten straten? Of maakt het geen fluit uit :)
30cm over welke afstand? Anders moet je nog aan een trap gaan denken. :X

In principe kan je het beste de bak eerst plaatsen. Dit omdat je dan het zand wat tegen de bak aan ligt goed te verdichten. Dit vergt wel het nodige denk en rekenwerk.

Zoals ik het las heb je gekozen voor waaltjes? Dan is de dikte van de steen ook van belang, je wilt namelijk wel zand onder je stenen hebben. De fundering moet dus wel diep genoeg staan. Afhankelijk van de ruimte die je hebt en het verband van de stenen kun je dus de locatie van de bak bepalen.

Mocht je bijvoorbeeld voor keperverband gaan dan maakt de plaats niet heel veel uit omdat je de kanten toch moet aanhelen en kan je beter de vak op blokmaat maken. Kies je voor elleboog- of halfsteensverband dan is het mooier en netter om alles op stenenmaat te maken. Hiervoor heb je wel de stenen nodig zodat je de stenen kan uitleggen om de maat te bepalen. 20X 5cm is namelijk geen 1m. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Ja volgens mij klopt dat ook niet :P heb het zelf nog niet gemeten, ik denk eerder 1/1,5 steen verschil hooguit.
In principe kan je het beste de bak eerst plaatsen. Dit omdat je dan het zand wat tegen de bak aan ligt goed te verdichten. Dit vergt wel het nodige denk en rekenwerk.

Zoals ik het las heb je gekozen voor waaltjes? Dan is de dikte van de steen ook van belang, je wilt namelijk wel zand onder je stenen hebben. De fundering moet dus wel diep genoeg staan. Afhankelijk van de ruimte die je hebt en het verband van de stenen kun je dus de locatie van de bak bepalen.

Mocht je bijvoorbeeld voor keperverband gaan dan maakt de plaats niet heel veel uit omdat je de kanten toch moet aanhelen en kan je beter de vak op blokmaat maken. Kies je voor elleboog- of halfsteensverband dan is het mooier en netter om alles op stenenmaat te maken. Hiervoor heb je wel de stenen nodig zodat je de stenen kan uitleggen om de maat te bepalen. 20X 5cm is namelijk geen 1m. ;)
We gaan er eens goed over nadenken :) overigens wel tof dat bankje die je liet zien, zoiets hadden wij ook in gedachten. Bestrating dachten we inderdaad aan waaltjes, patroon en legverband nog niet duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 09-08-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Ja volgens mij klopt dat ook niet :P heb het zelf nog niet gemeten, ik denk eerder 1/1,5 steen verschil hooguit.

[...]

We gaan er eens goed over nadenken :) overigens wel tof dat bankje die je liet zien, zoiets hadden wij ook in gedachten. Bestrating dachten we inderdaad aan waaltjes, patroon en legverband nog niet duidelijk.
Ja mogelijkheden zijn legio! :) Bedenk eerst goed welke materialen je wilt gebruiken. Gebakken walen woeden alleen maar mooier. Kijk eens bij VSB-groep of klinkerconcurrent. Ze hebben daar mooie (gebruikte) gebakken materialen voor schappelijke prijzen.

Je kunt daarna aan de hand van je legverband(en) je maten bepalen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen om de oprit (als je die hebt) keperverband te leggen (aanbevolen) en de rest halfsteensverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Niet online
Gaargod schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:01:
@KleinDraakje leuk te lezen. Ik lurk al een tijdje mee in dit topic en vind het ergens wel jammer dat kamerplanten zo weinig aan bod komen dus ik haak hier graag even in :). Heb zelf een stuk of 20 planten + nog wat cactussen staan, in grootte variërend van plafondtikkers tot 5cm potjes.

Zal later eens kijken of ik wat foto's kan toevoegen:
Laatste aanwinst is een Calathea Roseopicta Silvia van zo'n 60cm hoog.
Mijn trots is een Philodendron Hastatum "silver sword", nu zo'n 80 cm. hoog die fijn aan het groeien is.
Leuk! Ik hou ook echt van zilver achtige planten. Scindapsus pictus heb ik ook recent gekocht. En ik heb nog op de verlanglijst:
Monstera Siltepecana
Piper Sylvaticum
Philodendron Brandtianum

Maar ook de philodendron silver stripe vind ik mooi! Ik heb de philodendron brasil, die er erg op lijkt. Andere bijzondere waar ik trots op ben: baby philodendron plowmanii, baby calathea orbifolia, baby monstera deliciosa, string of hearts, string of purples (als die het red want die had ik teveel gewaterd en werd wat geel). Ik heb veel baby plantjes want dat vind ik echt het leukst, ze van klein / stekje groot zien worden. Overigens de twee grote planten die ik had vond ik spint op afgelopen weekend. Dus die zijn nu behandeld en in quarantaine in de schuur gezet :D een calathea en een soort ficus volgens mij.

Ik stek ook veel plantjes en ruil ook vaak via een Facebook groep en Reddit community. Zo probeer ik enigszins betaalbaar de collectie te blijven uitbreiden :)

Sinds enkele weken geef ik planten alleen nog van onder water, om te voorkomen dat ik ze verzuip. Want menig plant is al gesneuveld… en ik ben ook nog aan het nadenken hoe ik planten de beste plekje geef in huis. We wonen hier pas sinds oktober en hebben nog weinig planken aan de muur. En het moet wel dichtbij de ramen, zonder direct zonlicht enzo. En uit bereik van katten en kind. Hoewel mijn dochter van 1,5 jaar het wel heel leuk vindt om dagelijks te helpen de plantjes te bemisten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
FireFoz schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb deze er op gegooid
https://www.welkoop.nl/ec...el-meststof-1-6kg_1106843

Nu maar gewoon wachten dan? Ik maai al op 3cm,korter gaat m'n maaier helaas niet maar het is nog net te hoog om de klavers om te maaien
Nou maandje later nog steeds 0 effect helaas.... Vandaag wel klaver er uit geharkt maar het is onmogelijk alle wortels mee te nemen. Misschien dat blijven verwijderen en bemesten de manier is...

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FireFoz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 01:20:
Nou maandje later nog steeds 0 effect helaas.... Vandaag wel klaver er uit geharkt maar het is onmogelijk alle wortels mee te nemen. Misschien dat blijven verwijderen en bemesten de manier is...
Je spreekt hier over een proces van jaren, natuurlijk ga je geen verschil zien van 1 of 2 giften op 1 maand... Zoals je zegt: blijf gewoon om de ~6 weken organisch bemesten en vergelijk binnen een paar jaar dan nog eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01

@pjot1 Wij zijn klaar met de tuin qua nieuwe planten en oude bomen eruit gerost te hebben.
Nu heb ik voor de groente bak 60x 10x8x100 blokken gekocht, deze wilde ik op zand - platte kant opsluitband - blok erop lijmen.
Is dat wat ik jou ook hier zie vertellen? En met straatlaag, bedoel je daar zand mee?

confussled

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bad Brains schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

@pjot1 Wij zijn klaar met de tuin qua nieuwe planten en oude bomen eruit gerost te hebben.
Nu heb ik voor de groente bak 60x 10x8x100 blokken gekocht, deze wilde ik op zand - platte kant opsluitband - blok erop lijmen.
Is dat wat ik jou ook hier zie vertellen? En met straatlaag, bedoel je daar zand mee?

confussled
10/8/100? Heb je daar een linkje van? Vind het een beetje een rare maat. Wordt dan een beste bak! ;)

Maar dat is precies wat ik bedoel. En met straatlaag bedoel ik inderdaad een laag stopzand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
pjot1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

10/8/100? Heb je daar een linkje van? Vind het een beetje een rare maat. Wordt dan een beste bak! ;)

Maar dat is precies wat ik bedoel. En met straatlaag bedoel ik inderdaad een laag stopzand.
Geen linkje, was een rest partij van een toko die ik op het internet vond.
400,- inc brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5-pMjdwAnhzGDMjRvmW31Es9Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glRkoJKQuCduodIubQZPFlKP.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Bad Brains
Ik heb dit nooit eerder gezien, ziet er een beetje uit als Schellevis zo op de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Het is een beetje paars/grijs. Kan in mijn mail kijken, maar is al weer een tijd geleden.
Wilde het gaan zagen maar geloof dat de buren dan niet blij worden van al het stof, limiteert me wel in hoe ik het opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bad Brains schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:35:
Het is een beetje paars/grijs. Kan in mijn mail kijken, maar is al weer een tijd geleden.
Wilde het gaan zagen maar geloof dat de buren dan niet blij worden van al het stof, limiteert me wel in hoe ik het opbouw.
Als ze niet gewapend zijn, wat ik me haast niet kan voorstellen, zou je ze ook kunnen knippen. Anders met een motorslijper zodat je met water kan zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
Slonzo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Je spreekt hier over een proces van jaren, natuurlijk ga je geen verschil zien van 1 of 2 giften op 1 maand... Zoals je zegt: blijf gewoon om de ~6 weken organisch bemesten en vergelijk binnen een paar jaar dan nog eens :P
Thanks... Mijn eerste tuin dus ik ben nog een noob 😂

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bad Brains schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:35:
Beetje offtopic, maar: hoe intolerant zijn je buren dat ze boos worden om zoiets?
Ik vind het een beetje te gek dat je daarvoor jezelf zou inperken qua opbouw.
Iedereen moet toch wel eens wat lawaai en/of stof maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Poging gedaan om het te meten en het is toch wel 20cm verschil met de stoep. Als je dan 1 blok “onder de grond” hebt (is dat gangbaar?) op fundering zit je toch aan 30cm verschil tussen stoepkant en het uiteinde van de bak richting voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Poging gedaan om het te meten en het is toch wel 20cm verschil met de stoep. Als je dan 1 blok “onder de grond” hebt (is dat gangbaar?) op fundering zit je toch aan 30cm verschil tussen stoepkant en het uiteinde van de bak richting voordeur.
Maar over welke afstand? Hoeveel cm/m?

Als je uitgaat van 15/15/60 blokken dan is dat erg gangbaar. ;) Meestal graaf ik de onderste niet helemaal in. Vanaf 3cm zand is het goed. Uitgaande van stenen van 8cm kun je dus 15-8-3=4cm zicht geven aan je onderste blok. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Maar over welke afstand? Hoeveel cm/m?

Als je uitgaat van 15/15/60 blokken dan is dat erg gangbaar. ;) Meestal graaf ik de onderste niet helemaal in. Vanaf 3cm zand is het goed. Uitgaande van stenen van 8cm kun je dus 15-8-3=4cm zicht geven aan je onderste blok. :)
Dat is over ongeveer 2,5 meter afstand, dus ongeveer 10cm de meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:12:
[...]

Dat is over ongeveer 2,5 meter afstand, dus ongeveer 10cm de meter ;)
Dan nog bak vlak houden. ;) Kan je niet iets van een opstapje maken? Zou je ook met een stapelblok kunnen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

Dan nog bak vlak houden. ;) Kan je niet iets van een opstapje maken? Zou je ook met een stapelblok kunnen doen. :)
Zou op zich wel kunnen denk ik, maar weet niet of we dat willen :p heb meestal hekel aan trapjes ;)
Onze tuin loopt gewoon wat gek, bij de oprit loopt het veel steiler af dan het stuk tuin (rechts van de paal loopt het ook steiler af naar de oprit). Het betegelde gedeelte nu bij de voordeur en stukje muur links ligt gewoon vlak, vanaf het zand loopt het dus schuin af naar de stoep.

Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ocGEq4aNLmnsFqgzniPsB3fb1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PzKIKc7pJYfX4LbGMavXCDXL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXIA0I96pVBXB7LTCN4RbIoYW6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I7HA15m4ze17K9jZbAusYyV1.jpg?f=user_large

Idee (maar dan waarschijnlijk niet half rond maar met schuin stukje zoals jij eerder liet zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1Iaqcha8iyRyl80UsHfBfqZl8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50OWYqOZl5ylnNPUZc89qZRh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br3uFv8eG38WUvJoR-I55gSwK_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07Qx6UXE65XhZjvbQXJdcGhv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Zou op zich wel kunnen denk ik, maar weet niet of we dat willen :p heb meestal hekel aan trapjes ;)
Onze tuin loopt gewoon wat gek, bij de oprit loopt het veel steiler af dan het stuk tuin (rechts van de paal loopt het ook steiler af naar de oprit). Het betegelde gedeelte nu bij de voordeur en stukje muur links ligt gewoon vlak, vanaf het zand loopt het dus schuin af naar de stoep.

Huidig:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Idee (maar dan waarschijnlijk niet half rond maar met schuin stukje zoals jij eerder liet zien):
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ahhh, foto's zeggen meer dan 1000 woorden! ;)

Het voordeel dat je met waaltjes aan de gang gaat is dat je kan spelen met hoogtes. In plaats van een opstapje zou ik zelf kiezen voor een 'drempel' over dit stukje. Met een Range Rover moet dat geen probleem zijn. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vshtPbwmhnn3_nRbYSP2Bm9sgqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7tR5DRrUp035RkchQv9Rdupo.png?f=user_large

Als je op dat stukje een cm of 10 kan pakken ziet alles er een stuk netter uit.

Voor de ronding van de bak kan je ook kiezen voor 15/15/30 blokken. Zo kan je evengoed een cirkel creëren. Toevallig begin dit jaar nog gedaan op een camping. Dit was dan wel de bolle kant terwijl jij de holle kant moet hebben maar het is zeker mogelijk!

Oh ja, ik zou hier zeker alles keperverband doen. Mocht je wel kiezen voor een schuine kant ipv een ronding, moet deze wel perfect 45° staan, anders is het een rotgezicht.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 10-08-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Ahhh, foto's zeggen meer dan 1000 woorden! ;)

Het voordeel dat je met waaltjes aan de gang gaat is dat je kan spelen met hoogtes. In plaats van een opstapje zou ik zelf kiezen voor een 'drempel' over dit stukje. Met een Range Rover moet dat geen probleem zijn. ;)

[Afbeelding]

Als je op dat stukje een cm of 10 kan pakken ziet alles er een stuk netter uit.

Voor de ronding van de bak kan je ook kiezen voor 15/15/30 blokken. Zo kan je evengoed een cirkel creëren. Toevallig begin dit jaar nog gedaan op een camping. Dit was dan wel de bolle kant terwijl jij de holle kant moet hebben maar het is zeker mogelijk!

Oh ja, ik zou hier zeker alles keperverband doen. Mocht je wel kiezen voor een schuine kant ipv een ronding, moet deze wel perfect 45° staan, anders is het een rotgezicht.
Wat bedoel je precies met drempel? Heb je voorbeeldje daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik bedoel dat je over dat stukje ca 10cm omhoog gaat zodat je de rest van de tuin wat vlakker kan houden. In de stratenmakerij noem je dat een breekpunt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
[...]

Netjes gemaakt kerel
Pagina: 1 ... 84 ... 188 Laatste